Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Vanhempainilta, osa 56

Sisälläni kasvaa poika.
Vanhempainilta, osa 56

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 102 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Levoton mato 16.9.2021 0:07
      Tulos: +1799 (1831 ääntä)
      Tapailiko Suvikin sekä miehiä ja naisia ennen kuin totesi olevansa hetero? Jotenkin epäilen.

      Lainaa

    2. Salamannopea kärpänen 16.9.2021 0:12
      Tulos: +1139 (1177 ääntä)
      Ymmärrän Suvia. Mustakin tuli hetero vasta kun lesboilu meni huonosti.

      Lainaa

    3. Tulos: +770 (794 ääntä)
      Suvi, poikasi varmaan deittaili poikkistaan ennen näytille tuomista! Ei deittailuista välttämättä äidille kerrota.

      Lainaa

    4. Lajiteltu jänis 16.9.2021 0:15
      Tulos: -1141 (1289 ääntä)
      Kyllä minuakin Suvin tilanteessa ahdistaisi. Nykyaika on perseestä.

      Lainaa

    5. Tulos: +871 (927 ääntä)
      Mä kans vein tyttöystävän kotiin deittailematta yhtään poikia. Yhtään ei tarvinnut vanhemmille selitellä, eikä äiti ollut kirjoittamassa faceen kivikautisia ajatuksiaan.

      Lainaa

    6. Läpikäytävä kirsikka 16.9.2021 0:38
      Tulos: +848 (906 ääntä)
      Lajiteltu jänis: Kyllä minuakin Suvin tilanteessa ahdistaisi. Nykyaika on perseestä.
      Siis tosi perseestä että nykyään ei ole niin suurta painetta homoilla pysyä kaapissa, eikä samalla tule sivullisia vedettyä tietämättään mukaan kulissisuhteisiin kuvitellen olevansa rakkaussuhteessa. Ihan hirveetä että ihmiset saa oikeasti olla mitä on ja etsiä omaa onneaan sen sijaan että pitäisi näytellä koko elämänsä jotain roolia kaltaistesi henkisten päiviräsästen miellyttämiseksi. Että kehtaavatkin.

      Lainaa

    7. Kohtelias paprika 16.9.2021 0:55
      Tulos: +755 (831 ääntä)
      Lajiteltu jänis: Kyllä minuakin Suvin tilanteessa ahdistaisi. Nykyaika on perseestä.
      Ei, kyllä se olet vain sinä, joka on perseestä.

      Lainaa

    8. Tornipöllö 16.9.2021 0:58
      Tulos: +691 (765 ääntä)
      Suosittelen Maisalle lapsen antamista adoptioon, minkä jälkeen hän voi ostaa itselleen jonkun kivan nuken jolle pukea prinsessavaatteita. Jos pelkästään tulevan lapsen sukupuoli saa tuollaisen ahdingon päälle, en edes tahdo tietää, millainen maailmanloppu seuraisi ihan oikeista vastoinkäymisistä.

      Lainaa

    9. Tulos: +623 (669 ääntä)
      Maisalla sinänsä hölmö ongelma, koska ei se lapsi vaan aina sovi oman sukupuolensa muottiin :D olin itse kauhea rasavillityttö joka ei todella olisi laittanut päähän jotain pinkkiä pantaa, ja tiedän montakin ujompaa ja miettiväisempää poikalasta. Ymmärrän haaveen mutta aika uunoa olla noin vakavasti pettynyt.

      Lainaa

    10. Tulos: +806 (852 ääntä)
      Tulee paha mieli Maisan päivityksestä. En tiedä onko pahempi siitä että poikalapsi ei kelpaa, vai siitä että tyttölapsi kasvaisi kiiltävässä vaaleanpunaisessa helvetissä, jossa olisi vaan äidinsä söpönä nukkeena.

      Lainaa

    11. Tulos: +230 (276 ääntä)
      Suvi, that's not how it works. That's not how any of it works.

      Lainaa

    12. Tyven pussieläin 16.9.2021 1:53
      Tulos: +266 (286 ääntä)
      Suvilla olis nyt mehevä oppimisen paikka poikansa suhteen. Voi kääk mikä äitykkä.

      Lainaa

    13. Maistettu siili 16.9.2021 2:18
      Tulos: +580 (584 ääntä)
      Luulis et Suville olis kerta heitolla selvinny miksei niitä tyttöystäviä oo ollu

      Lainaa

    14. Tulos: +216 (246 ääntä)
      Alkoi ihan kuvottaa nuo kaksi viimeisintä mokaa.

      Lainaa

    15. Suopea piikkisika 16.9.2021 2:23
      Tulos: +361 (377 ääntä)
      Mulla meni pitkään homoilu niin hyvin et aloin sääliä naisia kun jäävät paitsi niin oli pakko alkaa heteroksi. Juu näin kävi.

      Lainaa

    16. Halpa keiju 16.9.2021 2:25
      Tulos: +241 (267 ääntä)
      Maisa panee pojalle pinkin My Little Pony-paidan päälle ja antaa barbien käteen. Niin eikä kasvata pojasta rasavilliä. There. I fixed it.

      Lainaa

    17. Pingviini (ent. Soinniton ananas) 16.9.2021 2:35
      Tulos: +457 (471 ääntä)
      Toivoisin kovin, että Suvin ja Maisan lasten kaltaisiin mahdollisuuksiin hieman varauduttaisiin ennalta. Entä, jos lapseni on poika? Entä, jos lapseni tulee kaapista ennen ensimmäistäkään heterosuhdetta? Jos tämmöinen tilanne tuntuu aivan sietämättömältä kohdattavalta, kannattaa vielä harkita lapsen hankintaa.

      Lainaa

    18. King Arthur 16.9.2021 4:14
      Tulos: +420 (436 ääntä)
      Onko oikeasti totta että sukupuoliroolit on uudelleen kärjistyneet näinkin rankasti? Kasarilla syntyneenä muistan että meille tytöille ostettiin skeittilaudat ja hokkarit jos niin meni mieli. Ajettiin krossia pyörillä jne. Tosin bestiksen kaksoisveli joutui leikkimään salaa meidän kanssa barbeilla ja piti osan niistä panttivankeina jottei kerrottaisi kenellekään. Eli ehkä poikamaisuus tai poikana oleminen oli silloinkin vähemmän häpeällistä kuin tyttöys. Noh, ei toi nukkeprinsessahäröily ole sen kirkkaampi kääntöpuoli. Maisalle ja muille tiedoksi että kun sen lapsen hankkii, sieltä voi tulla kumpi vaan ja kuka vaan. Eikä se toivottu tyttökään välttämättä halua olla äitin vaatenukke, samoin kuin se poika ei välttämättä halua resuta ojissa. Suville en edes keksi mitään. Siis miten mies jolla ei ole koskaan ollut tyttöystävää *voi* olla homo? Huijattu varmaan niihin hommiin...

      Lainaa

    19. Tulos: +279 (305 ääntä)
      Oon ihan varma että poikien äidit -fb sivu on todellisuudessa täynnä Maisoja jotka ovat vain pettyneet lapsensa sukupuoleen. Se sivu on niin täynnä suoranaista tyttövihaa ja poikien "paremmuuden" pönkittämistä haukkumalla tyttöjä ja prinsessaleikkejä. Ei normaali ihminen käyttäydy noin.

      Lainaa

    20. Himoton leopardi 16.9.2021 5:52
      Tulos: +296 (300 ääntä)
      King Arthur: Onko oikeasti totta että sukupuoliroolit on uudelleen kärjistyneet näinkin rankasti? Kasarilla syntyneenä muistan että meille tytöille ostettiin skeittilaudat ja hokkarit jos niin meni mieli. Ajettiin krossia pyörillä jne. Tosin bestiksen kaksoisveli joutui leikkimään salaa meidän kanssa barbeilla ja [...]
      Itekki ihmettelin samaa, et miten noin rankaksi voi sukupuoliroolit mennä. Oon ite ysärin alussa syntynyt mies eikä mua katsottu yhtään kieroon vaikka leikin nukeilla, joita taluttelin rattaissa. Ja en ees ole kasvanut missään "suvakkikuplissa" vaan savolaisella maaseudulla.

      Lainaa

    21. Tulos: +247 (259 ääntä)
      Vai oliskohan siinä homoudessa se syy ettei ole tuonut tyttöystäviä kylään? Kyllä voi jotkut olla yksinkertaisia.

      Lainaa

    22. Huikea kala 16.9.2021 6:19
      Tulos: +106 (144 ääntä)
      Kohtelias paprika: Ei, kyllä se olet vain sinä, joka on perseestä.
      Nykyaika on perseestä, mutta se ei liity mitenkään homoihin tai muihin seksuaalivähemmistöihin. Se liittyy ihan liikakansoitukseen ja sen aiheuttamiin  luonnon monimuotoisuuden häviämiseen, saasteisiin ja ilmastonmuutokseen.

      Lainaa

    23. Huikea kala 16.9.2021 6:20
      Tulos: -32 (82 ääntä)
      Karoliina: Suvi, that's not how it works. That's not how any of it works.
      Cože? No hablo americano.

      Lainaa

    24. Sorea hamsteri 16.9.2021 6:23
      Tulos: -306 (400 ääntä)
      Älä huoli Maisa, nykyajan hengessä pakkosyötät lapsellesi transideologiaa, ostat kivoja mekkoja ja puet lapselle koska "hän tykkää niistä". Ongelma ratkaistu.

      Lainaa

    25. Tulos: +136 (152 ääntä)
      Muistan vieläkin sen miten vetelin jätkien kanssa kielareita ala-asteen diskossa kunnes näin Maijan ja musta tuli hetero.

      Lainaa

    26. Aito peruna 16.9.2021 6:35
      Tulos: +258 (286 ääntä)
      Itsehän sain silloin 15-v pojaltani tiedon suuntautumisesta eräänä yönä tekstiviestillä. Vastasin, että oot rakas ja saat olla just mikä oot, mutta jos nyt vaan nukuttaisiin.

      Lainaa

    27. Aliarvostettu alpakka 16.9.2021 6:42
      Tulos: +125 (129 ääntä)
      Alttiina kaikenlaisille hölmöille tunteille näistä mokista tuli nyt tällä kertaa vain paha mieli.

      Lainaa

    28. Äänekäs aprikoosi 16.9.2021 6:42
      Tulos: +223 (255 ääntä)
      King Arthur: Onko oikeasti totta että sukupuoliroolit on uudelleen kärjistyneet näinkin rankasti? Kasarilla syntyneenä muistan että meille tytöille ostettiin skeittilaudat ja hokkarit jos niin meni mieli. Ajettiin krossia pyörillä jne. Tosin bestiksen kaksoisveli joutui leikkimään salaa meidän kanssa barbeilla ja [...]
      Siis oli hienoa, että tyttö halusi olla poikamainen eikä tyttömäinen, koska poikamaisuus on parempi asia kuin tyttömäisyys. Samasta syystä poikien tyttömäisyys ei ollut hyvä asia. 
      Samasta syystä "ymmärretään" jos nainen on hyvä matematiikassa tai luonnontieteissä ja haluaa uran alalta. Sehän yrittää vain olla miesmäisempi = parempi.

      Lainaa

    29. Tulos: +170 (178 ääntä)
      Maisalla on kyllä hassu kuva poikalapsista. Ehkä jotkut ovat tuollaisa, mut suurin osa ei. Jotkut urheilee, jotkut ovat vähän taiteellisempia ja tykkää esim piirtää tai keskittyä musiikkiin jne... Suvi, huoh!

      Lainaa

    30. King Arthur 16.9.2021 7:09
      Tulos: +152 (174 ääntä)
      Äänekäs aprikoosi: Siis oli hienoa, että tyttö halusi olla poikamainen eikä tyttömäinen, koska poikamaisuus on parempi asia kuin tyttömäisyys. Samasta syystä poikien tyttömäisyys ei ollut hyvä asia.  Samasta syystä "ymmärretään" jos nainen on hyvä matematiikassa tai luonnontieteissä ja haluaa uran alalta. Sehän yrittää vain olla miesmäisempi = parempi.
      Jep, näinhän se oikeastaan meni, että poikamaisuus oli hieno ominaisuus. Ala-asteella oli tyttöjä jotka oli "parempia" kun omien sanojensa mukaan tulivat poikien kanssa paremmin toimeen ja tytöt oli ihan kuraa. Että ei kai se sen terveempää ollut vaikka ei leikitty prinsessaleikkiä instassa tyttövauvan äitinä. Edes teininä ei kehdattu käyttää hameita tai muita naisellisia hepeneitä, tosin itse soljuin siihen luonnollisesti kun halusin pukeutua farkkuihin ja armeijatakkiin muutenkin jonkun hippifiiliksen takia. Mutta ainakaan en ollut kauhea naisellinen nainen, pissiksiksi ja muiksi niitä siihen aikaan tölvittiin.

      Lainaa

    31. King Arthur 16.9.2021 7:12
      Tulos: +149 (163 ääntä)
      Mutta siis perimmäinen pointti myös se että supervanhat sukupuoliroolit on tehneet vissiin ihan kunnollisen comebackin. Ei olleet terveellisiä silloin aikanaan myöskään, miksi siis nyt?

      Lainaa

    32. Tulos: +306 (322 ääntä)
      Vanha kunnon "Ei mulla ole mitään homoja vastaan, mutta kun pääsen tämän virkkeen loppuun, minulla on selvästi jotain heitä vastaan."

      Lainaa

    33. Puolimakea kettu 16.9.2021 7:52
      Tulos: -31 (89 ääntä)
      King Arthur: Onko oikeasti totta että sukupuoliroolit on uudelleen kärjistyneet näinkin rankasti? Kasarilla syntyneenä muistan että meille tytöille ostettiin skeittilaudat ja hokkarit jos niin meni mieli. Ajettiin krossia pyörillä jne. Tosin bestiksen kaksoisveli joutui leikkimään salaa meidän kanssa barbeilla ja [...]
      Ei ole totta. Maisalla on henkilökohtainen haave. Sitä ei voi yleistää ja päätellä mitään yhteiskunnasta sen perusteella.

      Lainaa

    34. Spesifi orava 16.9.2021 8:04
      Tulos: +265 (271 ääntä)
      Minusta saa pettyä lapsen sukupuoleen, se on vain tunne. Tärkeintä on mitä tekee seuraavaksi. Asia pitää käsitellä jotta siitä pääsee yli lapsen vuoksi. Itse toivoin pojan jälkeen tyttöä, sain kuulla odottavani poikaa, itkeskelin hetken pieniä vaaleanpunaisia mekkoja katsellen ja sit pääsin asian yli.

      Lainaa

    35. Universaali ilves 16.9.2021 8:32
      Tulos: +166 (186 ääntä)
      Lajiteltu jänis: Kyllä minuakin Suvin tilanteessa ahdistaisi. Nykyaika on perseestä.
      Sori muru, homoseksuaaleja on ollut tuhansia vuosia. Nykyaika on mielestäsi perseestä kun homoseksuaalien ei tarvitse elää piilossa, pelossa ja ahdistuksessa?

      Lainaa

    36. jukkapalmu 16.9.2021 8:35
      Tulos: +237 (243 ääntä)
      Lapsen voi kasvattaa silleen ettei se hakkaa leluja seinään. Se on jopa ihan suotavaa.

      Lainaa

    37. Universaali ilves 16.9.2021 8:36
      Tulos: +157 (175 ääntä)
      Sorea hamsteri: Älä huoli Maisa, nykyajan hengessä pakkosyötät lapsellesi transideologiaa, ostat kivoja mekkoja ja puet lapselle koska "hän tykkää niistä". Ongelma ratkaistu.
      Mekot oli alunperin miesten vaate.. samoin jonnekin 1950-luvulle asti lempeä rauhallinen vaaleansininen oli tyttöjen väri, ja räiskyvä rohkea pinkki oli poikien väri. Että oikeastaan voisi miettiä, mitkä muutokset sun logiikan mukaan on sitä transideologiaa ihmisille pakkosyöttäneet?

      Lainaa

    38. Laskelmoiva tonttu 16.9.2021 8:44
      Tulos: +140 (148 ääntä)
      King Arthur: Jep, näinhän se oikeastaan meni, että poikamaisuus oli hieno ominaisuus. Ala-asteella oli tyttöjä jotka oli "parempia" kun omien sanojensa mukaan tulivat poikien kanssa paremmin toimeen ja tytöt oli ihan kuraa. Että ei kai se sen terveempää ollut vaikka ei leikitty prinsessaleikkiä instassa [...]
      Juuri tämä. Itse olen 80-luvulla syntynyt ja hyvin tavallista oli meilläpäin yrittää olla mahdollisimman poikamainen ja dissata kaikkea tyttömäisyyttä, jotta olisi jotenkin parempi kuin muut. Vieläkin on itselläkin vaikeuksia päästä siitä ajattelumallista, että tyttömäiset ominaisuudet olisi jotenkin huonompia, mutta minulla toki tuo tulee pitkälti lapsuuden traumoista ja sen aiheuttamasta huonosta itsetunnosta. Häpesin lapsena olla tyttö. Nykyään onneksi jo hyväksyn sukupuoleni kohtuullisen hyvin ja olen yrittänyt opetella tuntemaan itseni oikeasti. Sitä kautta niitä tiettyjä perinteisesti tyttömäiseksi katsottuja ominaisuuksia olen jopa hyväksynyt kuuluvaksi osaksi itseäni, vaikka niin kauan yritin nuorempana niitä kitkeä itsestäni pois. Se oli ehkä osa omaa sisäistä puolustautumismekanismia. Toki samalla tavalla myös olen huomannut, että minulla on silti aidosti paljon perinteisesti poikamaiseksi katsottuja piirteitä. Hankalaa tuosta teki se, että tietysti koska olin tyttö, minun olisi pitänyt käyttäytyä tyttömäisesti, vaikka minua tuolloin lähes oksetti kaikki tyttömäisyys. Vaikka tiedostan, että oma ajattelumaailmani oli traumojen takia tietenkin epäterve ja en oikeasti ihan niin "poikamainen" olisi luonnostani ollutkaan, jos olisin ollut täysin terve, niin sitäkään ei valitettavasti korjata sillä, että pakotetaan johonkin muottiin väkisin. Se aiheutti vaan lisää ahdistusta ja tunnetta siitä, että olen jotenkin viallinen ja vääränlainen. Mahdollisesti jopa hidasti omaa eheytymistäni, koska yritin tietysti vielä kovemmin pitää kiinni siitä, millä olin lapsena kokenut saavani enemmän arvostusta eli sillä "poikamaisuudella". Eli josko vaan tosissaan hyväksytään kaikki sellaisina kuin he ovat sukupuolesta, seksuaalisesta suuntautumisesta ja kaikesta muusta riippumatta.

      Lainaa

    39. Tulos: -14 (70 ääntä)
      Tornipöllö: Suosittelen Maisalle lapsen antamista adoptioon, minkä jälkeen hän voi ostaa itselleen jonkun kivan nuken jolle pukea prinsessavaatteita. Jos pelkästään tulevan lapsen sukupuoli saa tuollaisen ahdingon päälle, en edes tahdo tietää, millainen maailmanloppu seuraisi ihan oikeista vastoinkäymisistä.
      Ne on ne hormit! Oon nähnyt ton ennenkin. Ei tee Maisasta yhtään huonompaa äitiä tai huonosti vastoinkäymisiä suhtautuvaa, vähän armoa 🙏 Jos lapsi olis jo syntynyt ja reaktio olis tuo niin sitten kommenttisi olisi aiheellinen.

      Lainaa

    40. Tulos: +78 (94 ääntä)
      Se. Klassinen: "Mulla ei ole mitään homoja vastaan, mutta..."

      Lainaa

    41. Ajattelematon varis 16.9.2021 9:31
      Tulos: -5 (51 ääntä)
      Joo: Oon ihan varma että poikien äidit -fb sivu on todellisuudessa täynnä Maisoja jotka ovat vain pettyneet lapsensa sukupuoleen. Se sivu on niin täynnä suoranaista tyttövihaa ja poikien "paremmuuden" pönkittämistä haukkumalla tyttöjä ja prinsessaleikkejä. Ei normaali ihminen käyttäydy noin.
      Mihinköhän sivustoon sä kuulut? Ainakaan mä en oo nähny ikinä yhtäkään haukkua  prinsessaleikeistä tai varsinkaan tytöistä. Ja oon kuulunu tuonne 7 vuotta. Ja mulla on sekä poikia että tyttöjä. Ei normaali ihminen keksi näin kuvitteellisia väitteitä

      Lainaa

    42. Elämäm kova koulu 16.9.2021 9:33
      Tulos: -144 (164 ääntä)
      Nyt vaan Maisa puet sitä "poikaa" niihin prisenssavaatteisiin, työnnät sille nukkeja käteen leikittäväksi ja annat sille jonkun sukupuolineutraalin nimen. Ja sitten, kun aika on kypsä, niin sukupuolenvaihdosleikkaukseen.

      Lainaa

    43. Kilokalori 16.9.2021 9:43
      Tulos: +81 (99 ääntä)
      Laskelmoiva tonttu: Juuri tämä. Itse olen 80-luvulla syntynyt ja hyvin tavallista oli meilläpäin yrittää olla mahdollisimman poikamainen ja dissata kaikkea tyttömäisyyttä, jotta olisi jotenkin parempi kuin muut...
      King Arthur: Mutta siis perimmäinen pointti myös se että supervanhat sukupuoliroolit on tehneet vissiin ihan kunnollisen comebackin. Ei olleet terveellisiä silloin aikanaan myöskään, miksi siis nyt?
      Yksi kasarin tyttö täällä myös, ysärin hoppari. Jälkeenpäin olen miettinyt että sillä lyhyellä tukalla, isoilla housuilla ja skeittauksella / lumilautailulla saattoi säästyä pahimmilta seksuaalisilta häirinnöiltä. Ei toki kaikelta sekään suojannut, mutta ehkä pahimmat vanhemmat oppilaat/ulkopuoliset miehet keskittyi häiriköimään niitä "naisellisia" ikätovereita. Oliko se sitten silloin tietoinen valinta meiltä tytöiltä - en usko.

      Lainaa

    44. Tomera peto 16.9.2021 9:49
      Tulos: +118 (130 ääntä)
      Tulee myös mieleeni, että raskausajan hormoniryöpyt voivat aiheuttaa hyvin tunnepitoista ja voimakasta suhtautumista joihinkin asioihin, jotka muina aikoina eivät tuntuisi niin suurilta ja painavilta. Muistan esim. omissa raskauksissa kuinka olen itkenyt katsoessani jotain tavallista lastenohjelmaa tai raivostunut sekunnissa ja pillahtanut itkuun milloin missäkin... ja välillä taas olen ollut ihan tasainen ja normaali, ja silloin ihmetellyt itsekin että mitähän hlevettiä taas. Voi hyvin olla, että tuokin postaus oli kirjoitettu äkillisessä tunnekuohussa, ja kirjoittaja nolostui itsekin sen myöhemmin lukiessaan. Varmasti pohjimmiltaan moni ihminen on toivonut tyttöä tai poikaa, en tarkoita että itse asia olisi olematon.Viittaan nyt vain tuohon ulosantiin ja sen voimakkuuteen.

      Lainaa

    45. Triviaali hirmulisko 16.9.2021 9:50
      Tulos: -60 (72 ääntä)
      Suvin kannattaa käydä laukomassa kommentti lapsettomuudesta kärsivän naamalle ja katsoa reaktiota

      Lainaa

    46. Triviaali hirmulisko 16.9.2021 9:51
      Tulos: 0 (50 ääntä)
      "Suvin kannattaa käydä laukomassa kommentti lapsettomuudesta kärsivän naamalle ja katsoa reaktiota" Siis Maisan piti sanomani.

      Lainaa

    47. Tarkistamaton timantti 16.9.2021 9:53
      Tulos: -28 (54 ääntä)
      Kannatan Maisan lapsen antamista adoptioon. Kyllä poika kelpaa hyvin lapsettomille.

      Lainaa

    48. Räkäpää 16.9.2021 10:09
      Tulos: +21 (35 ääntä)
      Kohtelias paprika: Ei, kyllä se olet vain sinä, joka on perseestä.
      Vähän armoa ihmiselle hei. Minkä sitä voi, jos syntyy ensimmäistä kertaa ja eksyy?

      Lainaa

    49. Itseasiassa 16.9.2021 10:26
      Tulos: +90 (98 ääntä)
      fff: Maisalla sinänsä hölmö ongelma, koska ei se lapsi vaan aina sovi oman sukupuolensa muottiin 😁 olin itse kauhea rasavillityttö joka ei todella olisi laittanut päähän jotain pinkkiä pantaa, ja tiedän montakin ujompaa ja miettiväisempää poikalasta. Ymmärrän haaveen mutta aika uunoa olla noin vakavasti pettynyt.
      Tämä! Itsekin leikin action figureilla ja vaaleanpunainen oli oksettavin väri ikinä. Monta kertaa olen ollut se korkeimmalle puussa kivunnut. Ja moni poika on ollut paljon parempi vauvanuken hoitaja kuin mä.
      Muutenkin lapseen on parempi olla lataamatta ihan hirveän tarkkoja toivelistoja, sitä kun ei oikeasti tiedä, kuka sieltä lopulta putkahtaa ulos. 

      Lainaa

    50. Tulos: +83 (91 ääntä)
      King Arthur: Jep, näinhän se oikeastaan meni, että poikamaisuus oli hieno ominaisuus. Ala-asteella oli tyttöjä jotka oli "parempia" kun omien sanojensa mukaan tulivat poikien kanssa paremmin toimeen ja tytöt oli ihan kuraa. Että ei kai se sen terveempää ollut vaikka ei leikitty prinsessaleikkiä instassa [...]
      Joo, tämä on mun käsittääkseni monien 80-90-luvulla lapsuutensa viettäneiden kokemus (että pitää olla poikamainen tyttö, koska pojat / poikien tekemiset on parempia). Tämä on mun mielestä muuttunut nykypäivään tultaessa ja se on tosi hieno juttu, että prinsessaleikkejä ym. ei enää halveksita. Mun mielestä sukupuoliroolit ovat väljentyneet ja moninaisuuden hyväksyminen on lisääntynyt, mutta toisaalta lapsiin kiinnitetään enemmän huomiota ja vanhemmuudesta on monille tullut jonkinlainen elämys. Maisan pettymys voi liittyä tähän, hän oli toivonut saavansa kokea ne elämykset, jotka hän on liittänyt tytön vanhemmuuteen. Lapsen sukupuoleen pettyminen on kai jossain määrin yleistä eikä ole rakentavaa tuomita ihmistä siitä, mutta en kyllä ole koskaan nähnyt kenenkään kertovan siitä noin avoimesti omalla nimellään. Ja jokainen kai kuitenkin tietää, että mahdollisuudet on aina noin 50-50, joten en ymmärrä miten asia voi tulla noin suurena järkytyksenä.

      Lainaa

    51. Itseasiassa 16.9.2021 10:33
      Tulos: +93 (105 ääntä)
      King Arthur: Jep, näinhän se oikeastaan meni, että poikamaisuus oli hieno ominaisuus. Ala-asteella oli tyttöjä jotka oli "parempia" kun omien sanojensa mukaan tulivat poikien kanssa paremmin toimeen ja tytöt oli ihan kuraa. Että ei kai se sen terveempää ollut vaikka ei leikitty prinsessaleikkiä instassa [...]
      Sehän oli vielä kohteliaisuus, kun joku kutsui hyväksi jätkäksi. Nykyään onneksi jo itsekin ymmärtää, että siinä on aika vinoutunut ajatus taustalla.

      Lainaa

    52. Tulos: +63 (69 ääntä)
      King Arthur: Onko oikeasti totta että sukupuoliroolit on uudelleen kärjistyneet näinkin rankasti? Kasarilla syntyneenä muistan että meille tytöille ostettiin skeittilaudat ja hokkarit jos niin meni mieli. Ajettiin krossia pyörillä jne. Tosin bestiksen kaksoisveli joutui leikkimään salaa meidän kanssa barbeilla ja [...]
      Kasarilapsena minä en kyllä saanut koskaan Nikko-autoa tai junarataa, koska olin tyttö. Toki tykkäsin my little ponyistä, mutta en barbeista tai nukeista ikinä. Muutenkin kasvatettiin sillä 'ole hiljaa ja hymyile' tyylillä, sukupuoleni takia.

      Lainaa

    53. Huikea kala 16.9.2021 11:01
      Tulos: +51 (83 ääntä)
      Tarkistamaton timantti: Kannatan Maisan lapsen antamista adoptioon. Kyllä poika kelpaa hyvin lapsettomille.
      Emme me lapsettomat välttämättä mitään lapsia kaipaa.

      Lainaa

    54. King Arthur 16.9.2021 11:08
      Tulos: +76 (86 ääntä)
      Laskelmoiva tonttu: Juuri tämä. Itse olen 80-luvulla syntynyt ja hyvin tavallista oli meilläpäin yrittää olla mahdollisimman poikamainen ja dissata kaikkea tyttömäisyyttä, jotta olisi jotenkin parempi kuin muut. Vieläkin on itselläkin vaikeuksia päästä siitä ajattelumallista, että tyttömäiset ominaisuudet olisi [...]
      Tää oli ihan superhieno ja selkeä kirjoitus, johon moni takuulla samaistuu. Oli pakko sanoa, kun iso osa oli kuin omasta suusta, vaikka en ikinä varmaankaan osaisi koko hommaa noin selkeästi laittaa sanoiksi.

      Lainaa

    55. Puikea pöllö 16.9.2021 11:36
      Tulos: +83 (89 ääntä)
      Tomera peto: Tulee myös mieleeni, että raskausajan hormoniryöpyt voivat aiheuttaa hyvin tunnepitoista ja voimakasta suhtautumista joihinkin asioihin, jotka muina aikoina eivät tuntuisi niin suurilta ja painavilta. Muistan esim. omissa raskauksissa kuinka olen itkenyt katsoessani jotain tavallista lastenohjelmaa [...]
      Tämä! Ja tuollainen "sukupuolipettymys" on muuten yllättävän yleinen puheenaihe anonyymeissä raskausaiheisissa someyhteisöissä, sillä erolla että siellä asiaa puidaan yleensä näkökulmasta "huomasin pettyneeni ja se nolottaa itseänikin, miten tästä pääsee yli ennen kuin vauva syntyy ja lapsi itse huomaa asian?". Maisa tuskin saa fabosta tuollaisen avautumisen jälkeen mitään muuta kuin paskamyrskyn ja pahan mielen, mutta onneksi muualta internetistä löytyy vertaistukea ja apua. Kyllä Maisasta vielä ihan hyvä mutsi saadaan, on sellaisia tehty paljon huonommistakin lähtökohdista :). Yst. terv. Nykyisin aikuinen sukupuolipettymys

      Lainaa

    56. Henkarikäsi 16.9.2021 12:51
      Tulos: -54 (64 ääntä)
      Maisalle suosittelen ehdottomsasti aborttia,ehkä jo ensi kerralla tärppää.

      Lainaa

    57. Tulos: +12 (66 ääntä)
      Huikea kala: Emme me lapsettomat välttämättä mitään lapsia kaipaa.

      Sit kannattaa äkkiä hypätä pois siitä adoptiojonosta, voi muuten tulla mielenkiintoinen yllätys joku päivä.

      Lainaa

    58. Nykyaikaonpeestä 16.9.2021 12:59
      Tulos: -125 (139 ääntä)
      Läpikäytävä kirsikka: Siis tosi perseestä että nykyään ei ole niin suurta painetta homoilla pysyä kaapissa, eikä samalla tule sivullisia vedettyä tietämättään mukaan kulissisuhteisiin kuvitellen olevansa rakkaussuhteessa. Ihan hirveetä että ihmiset saa oikeasti olla mitä on ja etsiä omaa onneaan sen sijaan että pitäisi [...]
      Osui ja upposi,jos oikeasti homot yms olisivat onnellisia ei niiden tarttis pitää koko ajan hirveetä showta itsestään ja elämäntavoistaan,ihan kauheaa jos haluaa tänä päivänä olla hetero ja perusarvot omaava! Miksi ette moiti muslimeja jotka toivoo kuoleman tuomioita homoille!

      Lainaa

    59. Ravitseva paprika 16.9.2021 12:59
      Tulos: -18 (52 ääntä)
      Vuoden äiti palkinnon saajasta ei ole enää epäselvyyksiä. Eihän tää oo todellista että et tunne 22 vuotiasta poikaas tai itket lapsen sukupuolesta jo ennen kuin se syntyy. Ei kannata paneskella ympäriinsä paljaalla, jos ei pysty kestään seurauksia

      Lainaa

    60. Tulos: +112 (120 ääntä)
      Tomera peto: Tulee myös mieleeni, että raskausajan hormoniryöpyt voivat aiheuttaa hyvin tunnepitoista ja voimakasta suhtautumista joihinkin asioihin, jotka muina aikoina eivät tuntuisi niin suurilta ja painavilta. Muistan esim. omissa raskauksissa kuinka olen itkenyt katsoessani jotain tavallista lastenohjelmaa [...]

      Oma äitini itki tuntikausia keskellä yötä raskausaikana, koska "mitä jos se ei menekään lukioon?" Isäni oli kerännyt vaimonsa sitten kylpyhuoneen lattialta ja aamulla nauratti molempia.

      16 vuotta myöhemmin olohuoneessa käydään ilmiriitaa siitä, miten mä pilaan tulevaisuuteni, kun haluan tehdä kaksoistutkinnon itseä kiinnostavalle alalle, enkä pelkkiä lukiopapereita. Vaikka hain ylioppilaslakkia, pelkkä ajatus amiksesta oli niin häpeällinen, että toukokuusta syyskuuhun käytiin riitoja, viimeiset sen jälkeen, kun olin käynyt ekan lukiojakson, ja kehdannut palata sen jälkeen takaisin ammattikouluun opintosuunnitelman mukaisesti.
      Joo, se oli hormoniryöpyn aiheuttama ylireagointi, mutta se ei tarkoittanut, etteikö pohjalla ollut ajatusmaailma ollut täysin todellinen.

      Lainaa

    61. Nykyaikaonpeestä 16.9.2021 13:07
      Tulos: -161 (177 ääntä)
      Kaikkein agressiivisimpia ja suvaitsemattomia on homot,lesbot,transut yms,ollaan samaa mieltä niin kauan kun se mielipide ja agenda on "oikea" jos on erimieltä,niin nää käy silmille:D onkin ihan kamalaa jos kertoo että on olemassa vain 2 sukupuolta ja että vain mies ja nainen voi saada biologisesti jälkikasvua ja mennä naimisiin! Ja meille suomalaisille nauretaan maailmalla, missään ei olla niin sekaisin ja sinisilmäisiä kuin täällä Suomessa! Ei ihme ettei suomalaisia oteta tosissaan missään!

      Lainaa

    62. Harmaa kivi 16.9.2021 13:30
      Tulos: +128 (154 ääntä)
      Oman lapseni sukupuolesta udeltaessa leipäännyin lopulta, ja totesin "en tiedä, odottakaa kunnes oppii puhumaan ja kysykää häneltä itseltään". Taustalla se, että vanhempani uskoivat ns. perinteisiin sukupuolirooleihin, ja itse sain siitä juurikin sen, mitä tämän ketjun pohjalta kutsuisin "kasaritraumaksi": tyttö ei halua olla tyttö, koska perinteisenä tyttönä oleminen on ihan hanurista. Myöhemmin käy ilmi, että on ihan ok olla tyttö (tai nainen sittemmin), mutta käsiteltävää siinä on. Mutta pieni velioletettuni ei ollutkaan, kävi ilmi, että minulla on transnainen pikkusiskona. Eli näin hyvin toimii sukupuolen tuputus. Oman lapseni kasvatan ihan lapsena; ostan hänen tavaransa lähinnä Punaisen Ristin Kontista (hän kuitenkin kasvaa niistä kaiken aikaa ulos tai tuhoaa ne), joten hän saa parhaimman laatuisen, oikean kokoisen kurapuvun mikä sattuu olemaan saatavilla, väristä viis, ja ensimmäisen lelun 1 E korista mihin kiinnittää huomionsa. Kunhan hän on tarpeeksi vanha osatakseen sanoa haluaisiko nuken vai auton vai kenties korillisen duploja jouluksi, niin saa sitten sen. Lapsesta tulee mitä tulee, ei siihen vanhemman ideologinen skitsoilu paljon auta -ehkä tästä tulee pieni runopoika, ehkä rasavilli lätkäfani, ehkä ei edes poika. Jos tulisi hyväsydäminen ja onnellinen, niin katson kasvatustyöni onnistuneen.

      Lainaa

    63. Tulos: +32 (40 ääntä)
      fff: Maisalla sinänsä hölmö ongelma, koska ei se lapsi vaan aina sovi oman sukupuolensa muottiin 😁 olin itse kauhea rasavillityttö joka ei todella olisi laittanut päähän jotain pinkkiä pantaa, ja tiedän montakin ujompaa ja miettiväisempää poikalasta. Ymmärrän haaveen mutta aika uunoa olla noin vakavasti pettynyt.
      Tämä nyt on sivuhuomautus varsinaiseen keskusteluun, mutta tästä että lapsi ei sovi äidin suunnittelemaan sukupuolimuottiin: mun tytär ei nyt 7-vuotiaana halua koskaan mekkoa päälleen ja inhoaa sanojensa mukaan prinsessakamppeita. Mutta eihän hän 0-2 -vuotiaana vaatteista vielä juuri ymmärtänyt, ja silloin minusta oli mukavaa pukea häntä myös esim. söpöihin mekkoihin. Tämä ei todellakaan ole millään lailla keskeinen asia vanhemmuudessa, mutta myönnän että minusta se oli kivaa. Tietenkin nyt hän on jo kauan saanut valita itse vaatteensa. Mutta nämä söpöjä mekkoja ja rusettipantoja kaipaavat äidit saattavat miettiä sitä vauva-taaperovaihetta, jolloin vanhemmat voivat pitkälti päättää lapsen ulkoasusta. En usko, että kovin moni painostaisi lastaan enää kouluiässä pukeutumaan kuten äiti tahtoo.

      Lainaa

    64. Apea Mandariini 16.9.2021 13:49
      Tulos: +78 (86 ääntä)
      Joo, kyllähän homous johtuu yksinomaan siitä että jotkut miehet vaan pettyy naisiin niin pahasti että pakko vaihtaa. Jos ei ole naisen kanssa edes yrittänyt, on ehdottomasti hommaan painostettu feikkihomo joka ei edes "paremmasta" tiedä. Samoin ensimmäisen kumppaninsa kanssa naimisiin menneet ovat tietenkin feikkiseksuaaleja feikkiliitossa, koska eivät ole muuta ja muita edes kokeilleet, miten he siis voisivat tietää mitä oikeasti haluavat?

      Lainaa

    65. Epäröivä metsämarja 16.9.2021 14:22
      Tulos: +52 (60 ääntä)
      Osaan kokemuksella samaistua Maisaan siinä hetkessä, kun se sukupuoli ultrassa todetaan, joskaan en yhtä jyrkästi. Siihen asti kaikki on ollut hypoteettista kunnes on luovuttava siitä toisesta mahdollisuudesta. Vaikka se olis miten itselle äärettömän sama, kumpi sieltä tulee, on sitä ehtinyt jo jotain asiasta itsekseen ajatella. Varsinkin jos on itse ainoa lapsi. Itse tajusin että olin odottanut synnyttäväni pienen kopion itsestäni. Se vie hetken se prosessointi.

      Lainaa

    66. Solmioton kameli 16.9.2021 14:45
      Tulos: -23 (33 ääntä)
      Maisa kuulostaa ihan Tuksulta..

      Lainaa

    67. Solmioton kameli 16.9.2021 14:46
      Tulos: -68 (78 ääntä)
      Läpikäytävä kirsikka: Siis tosi perseestä että nykyään ei ole niin suurta painetta homoilla pysyä kaapissa, eikä samalla tule sivullisia vedettyä tietämättään mukaan kulissisuhteisiin kuvitellen olevansa rakkaussuhteessa. Ihan hirveetä että ihmiset saa oikeasti olla mitä on ja etsiä omaa onneaan sen sijaan että pitäisi [...]
      Mutta miksi juuri usein tuo porukka haalii tänne niitä ihmisiä jotka eivät heitä hyväksy?

      Lainaa

    68. Tulos: +54 (76 ääntä)
      Älkää hankkiko niitä lapsia jos ette oo valmiita siihen ettei se lapsi ole sun mielestä "täydellinen"!! Että pistää vihaksi, maailma hukkuu ihmisiin muutenkin ja sit tällaiset ihmiset tehtailee itselleen eläviä nukkeja

      Lainaa

    69. Tulos: +76 (90 ääntä)
      Sorea hamsteri: Älä huoli Maisa, nykyajan hengessä pakkosyötät lapsellesi transideologiaa, ostat kivoja mekkoja ja puet lapselle koska "hän tykkää niistä". Ongelma ratkaistu.
      Älykääpiö. Se että nykyaikana ei-perinteiset sukupuoliroolit ovat sallittuja ei tarkoita että ne olisivat pakollisia.

      Lainaa

    70. Harmaa Soturi 16.9.2021 16:16
      Tulos: +30 (32 ääntä)
      Toista lasta odottaessani olin ihan varma, että odotan tyttöä. Vei jonkun aikaa että saib aivot uskomaan, että toinen poika sieltä tuleekin. Aivot on ihmeellinen kapistus. Sukupuolella ei siis ollut väliä, mutta oli vain hyvin vahva "tyttötunne". Ekasta "tiesin" että poika, ei edes selvitetty sukupuolta etukäteen. Kolmatta odottaessa torjuin kaikki ajatuksetvauvan sukupuolesta, kunnes se ultrassa kerrottiin (tyttö (.

      Lainaa

    71. Laajahko sakaali 16.9.2021 16:20
      Tulos: +49 (57 ääntä)
      Suvi, kukaan ei päätä olla homo. Homoksi tai heteroksi synnytään.

      Lainaa

    72. Tulos: +6 (24 ääntä)
      King Arthur: Mutta siis perimmäinen pointti myös se että supervanhat sukupuoliroolit on tehneet vissiin ihan kunnollisen comebackin. Ei olleet terveellisiä silloin aikanaan myöskään, miksi siis nyt?
      Pelkkää hevonpaskaa arvailen aivojen perukoilta mutta ehkä sukupuoliroolivastaisuus yhtäällä korostaa sitä sukupuolimyönteisyyttä mielipidemaailman ”vastarannalla”? 
      Toisaalta täysin toisenlainen arvaus: nykyäänhän lasten speksaaminen on kova sana. Eli lapsen (tai ehkä sittenkin vanhemmuuden) muka-optimoiminen ylihintaisilla lastenvaatteilla ja lapsen kanssa sitten somettamalla. Lapsen speksaaminen tuntuu olevan nykyään samalla tavalla itsetunnon asia kuin oman itsenkin laittautuminen, tietyissä piireissä siis. (Ja en tarkoita haukkua speksaamista koska eihän se tietenkään sellaisenaan ole vanhemmuudesta mitään pois.) Speksatessahan saattaa sitten juurikin korostua joillekin se sukupuoli. 
      Varmaan ihan metsään menee mutta teki mieli edes yrittää pohtia aihetta.

      Lainaa

    73. Tulos: +42 (46 ääntä)
      Ja sitten on meitä, joiden tyttäret rakastaa prinsessahärpäkettä (jo vuoden ikäisestä eli ennen telkkarin ja kavereiden vaikutusta), ja minä ihmettelen että mistä ne tuon on perineet. Mieluummin pukisin lapset käytännöllisesti mutta mekkoja ja pinkkiä sen olla pitää. No, ei se mitään, rakkaita ovat silti. Ja toiseksi, minulla oli 80-luvulla ystävä jonka kanssa leikin ponileikkejä. Sitten kouluikään tultaessa hän antoi poninsa (ja kannettavan ponitalonsa) minulle jostain syystä. Nykyään on käsittääkseni perheenisä. Eikä ne meidän 80-luvun leikit ketään näyttänyt haittaavan.

      Lainaa

    74. Pohjaanpalanut papaija 16.9.2021 19:47
      Tulos: +61 (67 ääntä)
      Maisan jutusta tuli mieleen Marianne Grabruckerin kirja Siinäpä kiltti tyttö. Suosittelen jokaiselle kasaritraumasta täällä puhuneelle ja miksen muillekin. Se on siis 80-luvulla kirjoitettu päiväkirja, jossa tää Saksassa asuva Grabrucker kertoo esikoisensa ensimmäisistä vuosista ja kirjaa ylös nimenomaan sukupuoleen liittyviä havaintoja. Siinäkin sivutaan tätä "äidin pikku kopio" -asetelmaa. Jännä huomio oli se, että poikalasten äidit näyttivät kokevan enemmän tarvetta tarjota pojilleen jotain omasta kiinnostusalueesta poikkeavaa virikettä, kun taas tyttölasten äidit olettivat tyttöjen tykkäävän siitä mistä äitikin. Tavallaan se poikuuden vieraus teki siitä lapsesta selvemmin erillisen henkilön, jolle täytyi tarjota "elämyksiä". Sitten ihmeteltiin, että on se niin äijä kun jo 1-vuotiaana autot kiinnostaa, vaikka se äidin kannustus oli keskeinen syy, miksi taaperokin niistä innostui.

      Lainaa

    75. Elämätön ampiainen 16.9.2021 20:34
      Tulos: +37 (47 ääntä)
      Suosittelen Maisalle reborn-nuken hankkimista. Sille voi pukee rimpsumekkoja ja rusettipantoja vuodesta toiseen, eikä se ala ikinä vastustaa sitä. Mikä parasta, voi ottaa ihkuja instakuvia pelkäämättä, että just nyt rusahtaa niskapaskat vaippaan tai iskee nälkä, jonka tyydyttämiseksi istutaan seuraavat kolme tuntia sohvan nurkassa imettämässä.

      Lainaa

    76. Kiperä kettu 16.9.2021 20:50
      Tulos: +39 (49 ääntä)
      Joo: Oon ihan varma että poikien äidit -fb sivu on todellisuudessa täynnä Maisoja jotka ovat vain pettyneet lapsensa sukupuoleen. Se sivu on niin täynnä suoranaista tyttövihaa ja poikien "paremmuuden" pönkittämistä haukkumalla tyttöjä ja prinsessaleikkejä. Ei normaali ihminen käyttäydy noin.
      Tiedän naisia jotka vuosiakin etukäteen julistivat kuinka he haluavat sitten vain pojan ja jos sitten myöhemmin olikin tulossa tyttö niin kuulostivat pettyneiltä. Hienosti sisäistetty misogynia syvälle sisimpään tai jotain.
      Itselleni olisi se ja sama tulisiko poika vai tyttö, mutta joka tapauksessa toivoisin että lapseni ei joutuisi kuulemaan tuollaista asenteellisuutta vahingossakaan. 

      Lainaa

    77. Pramea ilves 16.9.2021 22:43
      Tulos: +46 (50 ääntä)
      Kysytään Maisalta tilanne 2kk syntymän jälkeen. Itellä, isänä, kun sain laitoksella nyytin syliin, jäin oottamaan sitä rakkauden tunnetta. Ei tullut, mutta muutaman vkon jälkeen tajusin rakastavani tätä ylikaiken. No, ei se oo poistanu kähinöitä teinin kanssa mutta kyllä tunne on edelleen sama.

      Lainaa

    78. Hullu huumemies 17.9.2021 0:38
      Tulos: -31 (33 ääntä)
      Ville: Mä kans vein tyttöystävän kotiin deittailematta yhtään poikia. Yhtään ei tarvinnut vanhemmille selitellä, eikä äiti ollut kirjoittamassa faceen kivikautisia ajatuksiaan.
      Minä myös vein tyttöystäväsi kotiin, mutta deittailin myös poikiasi. Edistyksellistä, eikös juu?

      Lainaa

    79. Epäsuora valas 17.9.2021 1:10
      Tulos: +2 (38 ääntä)
      Nykyaikaonpeestä: Kaikkein agressiivisimpia ja suvaitsemattomia on homot,lesbot,transut yms,ollaan samaa mieltä niin kauan kun se mielipide ja agenda on "oikea" jos on erimieltä,niin nää käy silmille:D onkin ihan kamalaa jos kertoo että on olemassa vain 2 sukupuolta ja että vain mies ja nainen voi saada biologisesti [...]
      Ajattelukykysi on ilmeisesti aika rajallinen. Älä viitsi niputtaa eri ihmisiä samaan nippuun, vaikka kuuluisivatkin samaan vähemmistöön. Monet ellei jopa suurin osa vähemmistöön kuuluvista ei edes ota osaa näihin nykyisiin yhteiskunnallisiin keskusteluihin, koska a) Heitä ei kiinnosta. b) Heillä on oma elämä elettävänä; perheestä huolehtiminen, aikaa vievä työ ym. ja haluavat vain elää rauhassa. c) Eivät jaksa tuoda äänekkäimpien mielipiteistä eriävää mielipidettä, koska paskamyrskykeskustelut ovat turhaa energian haaskausta. d) Pelkäävät työpaikkansa puolesta juurikin siksi, että nykyään on tapana sheimata julkisesti ja hyökätä porukalla sen kimppuun, joka ei ole samaa mieltä olipa hän sitten samaa vähemmistöä tai ei. e) Sukupuolikeskustelut eivät automaattisesti kosketa seksuaalivähemmistöjä, koska sukupuoli ja seksuaalinen suuntautuminen ovat kaksi eri asiaa. Eli me emme ole homogeeninen (hihii) ryhmä, vaan joukko ihmisiä, jotka voivat poiketa toisistaan hyvin paljon. Se, että äänekkäin porukka saa näkyvyyttä, ei heijasta koko vähemmistön mielipidettä eikä heitä ole kollektiivisesti äänestetty edustamaan koko joukkoa. SETAkin on nykyään täyttynyt lähes kokonaan naisilla ja osalla heistä on hyvin radikaaleja tai vääristyneitä näkemyksiä kuten se, että lesbo voi nauttia seksistä miehen kanssa olematta kuitenkaan biseksuaali tai hetero. Lähes kaikki homoystäväni äänestävät persuja kuten myös minä (homomies) ja käymme keskusteluja livenä näistä aiheista omissa porukoissa sen sijaan, että ottaisimme osaa nettikeskusteluihin, joita määrää feminatsit, radikaalivasemmistolaiset ym. koska se todellakin on vain arvokkaan ajan haaskausta, sillä kyse on ihmisistä, jotka eivät muuta mielipidettään millään. 
      Nykyaikaonpeestä: Osui ja upposi,jos oikeasti homot yms olisivat onnellisia ei niiden tarttis pitää koko ajan hirveetä showta itsestään ja elämäntavoistaan,ihan kauheaa jos haluaa tänä päivänä olla hetero ja perusarvot omaava! Miksi ette moiti muslimeja jotka toivoo kuoleman tuomioita homoille!
      Edelleenkin älä viitsi yleistää, että kaikki vähemmistöön kuuluvat pitävät itsestään ääntä. Meistä kaikki ei todellakaan kulje sateenkaaren väreissä, piukoissa BSDM aiheisissa nahka- ja kumiasuissa ja julista jatkuvasti omia ideologioita. Jos tuntisit enemmän seksuaalivähemmistöön kuuluvia ihmisiä niin huomaisit, että monet meistä on ihan tavallisen oloisia ihmisiä, jotka haluavat elää elämäänsä rauhassa. Myös holtitonta maahanmuuttoa vastustavia löytyy kuten myös genderideologiaa vastustavia. En jaksa tuota kitinää, että kaikki vähemmistöt ovat raahaamassa kollektiivisesti muslimeja tänne. Enkä myöskään siedä sitä, että tänne tulee joitakin ihmisiä hakemaan turvapaikkaa, jotka samalla haluavat luoda turvattomuuden tunnetta vähemmistöjen ja naisten keskuuteen, koska uskonnon ja länsimaalaisten ihmisoikeuksien väliset konfliktit ovat heille ylitsepääsemättömiä. Enkä väitä, että näin toimisi kaikki tulijat, mutta valitettavasti näissä tulijoissa on ollut sellaisia, jotka ovat uhanneet tappaa esim. homoseksuaaliset täällä asuvat sukulaisensa suvun kunnian pelastamiseksi. Saat olla ihan juuri niin hetero kuin haluat, sitä ei ole kukaan kieltänyt tai pitänyt kauheana asiana. Jos vähemmistöteemat ahdistaa niin välttele uutisia ja somekeskusteluja niistä ja elä elämääsi.

      Lainaa

    80. Paljo lintu 17.9.2021 1:26
      Tulos: +82 (90 ääntä)
      Nykyaikaonpeestä: Osui ja upposi,jos oikeasti homot yms olisivat onnellisia ei niiden tarttis pitää koko ajan hirveetä showta itsestään ja elämäntavoistaan,ihan kauheaa jos haluaa tänä päivänä olla hetero ja perusarvot omaava! Miksi ette moiti muslimeja jotka toivoo kuoleman tuomioita homoille!
      Homo (ja kaiken lisäks vielä non-binääri!) täällä terve. 
      Mä asun kumppanini kanssa yhdessä, kuten monet heteropariskunnat. 
      Kumppani tulee mukaan mun syntymäperheen ja suvun juttuihin, ja minä vastavuoroisesti hänen vastaaviin, kuten monet heteropariskunnat. 
      Joskus jopa saatamme julkisella paikalla kävellä käsi kädessä, kuten monet heteropariskunnat. 
      Törkeästi saatamme jopa pussata julkisella paikalla tilanteessa, jossa ollaan lähdössä eri suuntiin, kuten monet heteropariskunnat. 
      Selventäisitkö vielä mikä on se ”hirveä show”, jota itsestämme jatkuvasti pidämme? 
      Entä saako udella milloin joku on todella kieltänyt sinua olemasta hetero? Onko niin ihan todella tapahtunut? 
      Kas kun minua, kuten ei muitakaan seksuaalivähemmistöihin kuuluvia, häiritse ollenkaan sinun heteroutesi; tietenkin sinä saat olla juuri sellainen kuin olet! 
      Mutta miksi minun homouteni häiritsee sinua niin kovasti; miksen minä saa vastavuoroisesti olla sellainen kun olen? Koska, vielä kerran asiaa painottaen, kukaanhan ei ole koskaan sinulta, tai keltään muultakaan, heteroutta kieltänyt. 

      Lainaa

    81. Paljo lintu 17.9.2021 1:31
      Tulos: +54 (58 ääntä)
      Solmioton kameli: Mutta miksi juuri usein tuo porukka haalii tänne niitä ihmisiä jotka eivät heitä hyväksy?
      Viitannet ”niillä ihmisillä” muslimeihin?
      Jos tutustuisit ihmisiin ollenkaan oman viiteryhmäsi ulkopuolelta, tietäisit, ettei monille sekulaareimmille muslimeille homous ole ongelma. Itse tunnen jokusen, joita ei ketään minun homosteluni haittaa. 
      Jännästi ne, joita minun homosteluni tuntuu eniten haittaavan, ovat ihan kotoperäisiä leivänelättämiä. 

      Lainaa

    82. Syyntakeeton mustikka 17.9.2021 1:50
      Tulos: +34 (38 ääntä)
      Pramea ilves: Kysytään Maisalta tilanne 2kk syntymän jälkeen. Itellä, isänä, kun sain laitoksella nyytin syliin, jäin oottamaan sitä rakkauden tunnetta. Ei tullut, mutta muutaman vkon jälkeen tajusin rakastavani tätä ylikaiken. No, ei se oo poistanu kähinöitä teinin kanssa mutta kyllä tunne on edelleen sama.
      Minun mies rakastui vauvaamme välittömästi, kuvaili itsekin tunteitaan sanoen, että on kuin olisi vastarakastunut, kun nauratti ja itketti vuorotellen euforiassaan ensi viikot. Itse taas (vaikka olin kovasti ihastunut ja onnellinen alusta alkaen) kelailen edelleen noin puolen vuoden jälkeen, että ole ihan oikeasti jonkun pikku ihmisen äiti ja mietin pitäisikö minun tuntea jotenkin vielä voimakkaammin kaikkia tunteitani, jotta olisin "hyvä äiti".
      Mutta, en tuomitsisi Maisaa kovin kärkkäästi, kovin harvalla tuollaiset ajatukset sitten loppupeleissä pyörii päässä, kun raskaus lähenee loppuaan. Kenties tuokin on osa hänen prosessiaan tulla vanhemmaksi, erilaisia toiveita ja uusia tuntemuksia, odotuksia ja vaatimuksia on yhtäkkiä elämä täynnä. Jotenkin sitä äitiyttä pitäisi kaikkien elää samaan malliin ja olla heti hedelmöittymishetkellä seuraava äiti Teresa. Onneksi on noin yhdeksän kuukautta aikaa valmistautua ja sitten loppu elämä opetella tuntemaan toisensa.

      Lainaa

    83. Paljo lintu 17.9.2021 1:53
      Tulos: +62 (70 ääntä)
      Nykyaikaonpeestä: Kaikkein agressiivisimpia ja suvaitsemattomia on homot,lesbot,transut yms,ollaan samaa mieltä niin kauan kun se mielipide ja agenda on "oikea" jos on erimieltä,niin nää käy silmille:D onkin ihan kamalaa jos kertoo että on olemassa vain 2 sukupuolta ja että vain mies ja nainen voi saada biologisesti [...]
      Nykyfilosofiassa (sekä sosiologiassa että monilla muilla tieteenaloilla) on oikeastaan vallalla konsensus, ettei suvaitsemattomuutta tarvitse suvaita; jos suvaitsemme suvaitsemattomuuden, ajaudumme kehään, emmekä oikeastaan ole suvaitsevia enää laisinkaan. 
      Kamaluudesta en tiedä, mutta luulenpa, että syy sille, miksi saat mainitsemistasi kommenteista kritiikkiä, on se, että ne ovat faktuaalisesti vääriä. Esimerkiksi lääketiede on jo pitkään tuntenut kolmannen sukupuolen; sitä kutsutaan intersukupuolisuudeksi. Tässä kyse siis biologisesta sukupuolesta (sex.) Tunnut muutenkin sekoittavan biologisen sukupuolen (sex) ja sosiaalisen sukupuolen (gender.) Edellisiä tiede on jo pitkään tuntenut enemmän kuin kaksi, jälkimmäisiä myös lukuisia määriä. 
      Myös toinen kommentti sisältää väärää tietoa. Lukuisissa maissa, joissa transihmisiltä ei vaadita juridisen sukupuolenkorjauksen yhteydessä lisääntymiskyvyttömyyttä, on biologisia lapsia voinut saada myös mies- ja naisparit, joista toinen cis- ja toinen transsukupuolinen. Avioliitto samasukupuolisten välillä taitaa olla laillinen jo suurimmassa osassa länsimaita, joten tuokaan väite ei pidä paikkansa. 
      En tiedä mikä on lähteesi sille, että muu maailma nauraisi Suomelle. Jos tarkoitat sitä, että Suomi on saanut YK:n ihmisoikeuksia valvovalta elimeltä noottia ihmisoikeuksia rikkovasta transihmisten pakkosteriloinnista, olet jossain määrin oikeassa. Suuressa osassa länsimaita kun näissä (ja monissa muissa) asioissa ollaan Suomea valtavasti edellä, ja tämä tietysti voi muuta maailmaa huvittaa; Suomi kun tykkää brändäytyä ”tasa-arvon mallimaana.” Luulenpa vain, että olet ymmärtänyt syyt tuohon muiden maiden oletettuun naureskeluun nurinkurisesti, sikäli mikäli mitään naureskelua edes tapahtuu. Siksi kiinnostaisikin lähde tuolle väitteelle. 

      Lainaa

    84. Harmaa kivi 17.9.2021 8:59
      Tulos: +40 (44 ääntä)
      Paljo lintu: Nykyfilosofiassa (sekä sosiologiassa että monilla muilla tieteenaloilla) on oikeastaan vallalla konsensus, ettei suvaitsemattomuutta tarvitse suvaita; jos suvaitsemme suvaitsemattomuuden, ajaudumme kehään, emmekä oikeastaan ole suvaitsevia enää laisinkaan.  Kamaluudesta en tiedä, mutta luulenpa, [...]
        Lähdettä ei ole; trolli trollaa. Ihmettelen joskus, mikä saa ihmiset olemaan tahallaan hankalia kun muilla on meneillään ihan rakentava keskustelu, mutta oletan, että heillä on jotenkin itsensä kanssa vaikeaa. Jos pelkää, etteivät muut hyväksy, niin ehkä on sitten helpompaa vetää ihan överiksi ja varmistaa, että muut varmasti eivät hyväksy. "No en haluaisikaan että pidätte minusta, joten esittäydyn vielä paljon ikävämpänä ihmisenä kuin edes olen". Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista. Outoa sinänsä, että täällä kommenteissa on vuosien kuluessa ollut kaikenlaisia introverttejä hörhöjä joiden mielipiteitä on kuitenkin arvostettu; rakkaat trollit, ehkä kannattaisi olla oma itsenne? Ei se niin vaarallista ole.

      Lainaa

    85. Tulos: +36 (56 ääntä)
      Eipä yllätä yhtään ettei tuosta Maisan aloituksesta näy kun aloitus eikä kommentit. Kommenteista selvisi, että häntä pelotti suunnattomasti pojan saanti, koska lapsen isä ei tule olemaan lapsen elämässä ja pelkäsi sitä ettei pysty antamaan tälle lapselle sitä mitä tämä ansaitsi. Sanoi kuitenkin useaan otteeseen, että tulisi rakastamaan poikaa ihan yhtä lailla, oli vain asennoitunut tytön saantiin. Olihan tuo aloitus aika raffi ja aluksi itsekkin sitä lukiessa tuli ajatus, että ansaitseeko lastakaan, myöhemmin keskustelun edetessä mielipiteeni muuttui, koska todellisuudessa aloitus antoi ihan väärän kuvan todellisuudesta. No eihän tämä tietenkään olisi ollut feissarimatskua jos ne loput kommentit olisi olleet näkyvissä...

      Lainaa

    86. Tulos: -3 (17 ääntä)
      Todella harmillista, että ihan jokainen saa lisääntyä...

      Lainaa

    87. Sitkas karjalanpiirakka 17.9.2021 14:57
      Tulos: -15 (33 ääntä)
      Sitä hirveää showta eivät yleensä pidä vähemmistöt itse, vaan hyväosaiset jotka esittävät parantavansa maailmaa trollaamalla kaiket päivät netissä pahoittamassa mieltään kaikesta toisten puolesta.

      Lainaa

    88. Tuenalainen luumu 17.9.2021 20:16
      Tulos: +6 (18 ääntä)
      Maisa voisi ottaa pään pois sieltä perseestä ja kasvattaa lapsensa lapsena eikä mihinkään ennalta määrättyyn muottiin.

      Lainaa

    89. Tulos: +44 (56 ääntä)
      Paljo lintu: Viitannet ”niillä ihmisillä” muslimeihin?Jos tutustuisit ihmisiin ollenkaan oman viiteryhmäsi ulkopuolelta, tietäisit, ettei monille sekulaareimmille muslimeille homous ole ongelma. Itse tunnen jokusen, joita ei ketään minun homosteluni haittaa. Jännästi ne, joita minun homosteluni tuntuu eniten haittaavan, ovat ihan kotoperäisiä leivänelättämiä. 
      Kovasti äärioikeisto syyttää suvakkeja siitä että tänne tulee tiukkapipoista sharia-lakia kannattavia muslimeja. Tiedoksi heille, että juuri tätä tiukkapipoista sharia-lakia tänne tulevat muslimit ovat pakenemassa.

      Lainaa

    90. Kalvakka henkilö 18.9.2021 10:44
      Tulos: +14 (14 ääntä)
      Spesifi orava: Minusta saa pettyä lapsen sukupuoleen, se on vain tunne. Tärkeintä on mitä tekee seuraavaksi. Asia pitää käsitellä jotta siitä pääsee yli lapsen vuoksi. Itse toivoin pojan jälkeen tyttöä, sain kuulla odottavani poikaa, itkeskelin hetken pieniä vaaleanpunaisia mekkoja katsellen ja sit pääsin asian yli.
      Kaksi poikaa. Olisihan se ollut kivaa ostella mekkoja. Mutta loppujen lopuksi vanhemmuus on se tärkein juttu, sen jokainen tajuaa ja pojat on aivan yhtä suloisia lapsia kuin tytöt. Kummitytöille ostin mekkoja joten en jäänyt paitsi siitäkään ilosta lopulta!

      Lainaa

    91. Rikas hirvi 18.9.2021 19:16
      Tulos: +32 (36 ääntä)
      Pohjaanpalanut papaija: Maisan jutusta tuli mieleen Marianne Grabruckerin kirja Siinäpä kiltti tyttö. Suosittelen jokaiselle kasaritraumasta täällä puhuneelle ja miksen muillekin. Se on siis 80-luvulla kirjoitettu päiväkirja, jossa tää Saksassa asuva Grabrucker kertoo esikoisensa ensimmäisistä vuosista ja kirjaa ylös [...]
      Uuf, tästä muistinkin erään tuttavani, joka postaa yhteiskuvia tyttärensä kanssa tunnisteella #minime, asut tottakai äidillä ja tyttärellä aina samaa tyyliä ja tyttö oppi tekemään duckfacen kuviin jo varmaan kolmen vuoden ikäisenä. Tytöllä on toki kaiketi hauskaa ja kiva että on läheinen äiti-tytär-suhde, mutta joku siinä puistattaa.

      Lainaa

    92. Tilattava tuhatjalkainen 18.9.2021 22:35
      Tulos: +20 (20 ääntä)
      Spesifi orava: Minusta saa pettyä lapsen sukupuoleen, se on vain tunne. Tärkeintä on mitä tekee seuraavaksi. Asia pitää käsitellä jotta siitä pääsee yli lapsen vuoksi. Itse toivoin pojan jälkeen tyttöä, sain kuulla odottavani poikaa, itkeskelin hetken pieniä vaaleanpunaisia mekkoja katsellen ja sit pääsin asian yli.
      Sama tarina! Kaupassa aina haaveilen ostavani mekkoja, mutta mukaan lähteekin kahdet "poikien" vaatteet. Kun kuulin, että esikoinen on poika, niin ajattelin automaattisesti että seuraava on sitten varmasti tyttö. Kahden poikalapsen äitinä tässä nyt kuitenkin ollaan, ja olen lapsistani niin onnellinen ja en vaihtaisi mihinkään. Rakastan heitä aivan valtavasti, vaikka aluksi suoraan sanottuna vähän petyinkin, ettei sitä tyttöä tullutkaan.

      Lainaa

    93. Varustettu hyeena 19.9.2021 6:50
      Tulos: -11 (15 ääntä)
      Karoliina: Tulee paha mieli Maisan päivityksestä. En tiedä onko pahempi siitä että poikalapsi ei kelpaa, vai siitä että tyttölapsi kasvaisi kiiltävässä vaaleanpunaisessa helvetissä, jossa olisi vaan äidinsä söpönä nukkeena.
      Äidinsä 🤣🤣👍🏻

      Lainaa

    94. Ryönäpetteri 20.9.2021 17:12
      Tulos: -7 (11 ääntä)
      MAisa on järkyttävä tapaus, liekkö torppa?

      Lainaa

    95. Tarkistamaton timantti 21.9.2021 0:12
      Tulos: -5 (11 ääntä)
      Huikea kala: Emme me lapsettomat välttämättä mitään lapsia kaipaa.
      Olisiko oikeasti pitänyt kirjoittaa "lapsettomille jotka haluavat adoptoida"? Luulin että sen ymmärtää muutenkin.
      Ja siis Maisan valinta antaako adoptioon, mutta kannatan kun sitä joku alkupään kommentoija ehdotti. 

      Lainaa

    96. King Arthur 21.9.2021 8:16
      Tulos: +5 (13 ääntä)
      Banaani: Pelkkää hevonpaskaa arvailen aivojen perukoilta mutta ehkä sukupuoliroolivastaisuus yhtäällä korostaa sitä sukupuolimyönteisyyttä mielipidemaailman ”vastarannalla”?  Toisaalta täysin toisenlainen arvaus: nykyäänhän lasten speksaaminen on kova sana. Eli lapsen (tai ehkä sittenkin vanhemmuuden) [...]
      Hevonpaskaa arvailen minäkin kun en usko että kunnolla ymmärsin mitä tarkoitit. Aloin katsella asiaa tämän FM-postauksen takia ja löysin paljon kirjoituksia siitä miten jyrkät sukupuoliroolit saattavat aiheuttaa ahdistusta, kuten myös perinteiset sukupuoltenväliset erot. En ole millään superjärjellä varustettu ihminen, mutta mietin että jos silloin kasarilla ja ysärillä oltiin "poikatyttöjä" koska poikamaisuutta ja poikia arvostettiin enemmän, niin myöhemmin syntyneenä, tämän ajan nuorena olisin itsekin kai pyrkinyt pois tyttöydestä olemalla "oikeasti" poika. Ja kaikki vain siksi että tyttö voi olla vain yhtä asiaa ja poika vain yhtä asiaa sosiaalisesti. Tällä en TODELLAKAAN tarkoita väheksyä niitä joilla on oikeasti kehondysforiaa omasta sukupuolestaan. Mielestäni se on erillinen asia tästä kulttuuri-ilmiöstä ja siihen tulee suhtautua vakavasti ja suoda kunnollista hoitoa, mitä ikinä se sitten pitääkään sisällään.

      Lainaa

    97. Silkka paprika 21.9.2021 8:18
      Tulos: +11 (15 ääntä)
      Lajiteltu jänis: Kyllä minuakin Suvin tilanteessa ahdistaisi. Nykyaika on perseestä.
      Nykyaikana ovat perseestä vain muinaisilla asenteilla varustetut paukapäät, joilla ei äly riitä.

      Lainaa

    98. Epämiellyttävä muurahainen 21.9.2021 18:27
      Tulos: +2 (4 ääntä)
      Hyi vittu, Suvi. Pää pois perseestä. Takasin koulunpenkille.

      Lainaa

    99. Avarakatseinen kotka 21.9.2021 18:31
      Tulos: +13 (17 ääntä)
      Lajiteltu jänis: Kyllä minuakin Suvin tilanteessa ahdistaisi. Nykyaika on perseestä.
      Ellei ahdistaisi sen takia että olet huolissaan siitä, miten vaikeaa pojallasi tulee olemaan (sinunkaltaisten ihmisten takia) niin olet tyhmä ihminen. Oli sitten nykyaika tai ei, niin ei ihminen seksuaalisuudelleen mitään voi. Mieluumminko haluat että oma lapsi häpeää itseään ja sellaista asiaa mille hän ei voi mitään tehdä? Naisenko kanssa pitäisi olla vaikka ei halua? Koita sinä olla hetken saman sukupuolen kanssa ja katso miten paljon sinä tykkäät siitä. Pistä oma lapsi etusijalle äläkä ole tuommoinen. Toivottavasti et hanki lapsia.

      Lainaa

    100. Astmaton lammas 26.10.2021 20:30
      Tulos: +5 (7 ääntä)
      Syyntakeeton mustikka: Minun mies rakastui vauvaamme välittömästi, kuvaili itsekin tunteitaan sanoen, että on kuin olisi vastarakastunut, kun nauratti ja itketti vuorotellen euforiassaan ensi viikot. Itse taas (vaikka olin kovasti ihastunut ja onnellinen alusta alkaen) kelailen edelleen noin puolen vuoden jälkeen, että [...]
      Näin synnytyksen jälkeisen masennuksen kokeneena, haluan vain vinkata että jos susta jatkuvasti tuntuu ettet ole tarpeeksi 'äiti', se voi olla merkki lievästä masennuksesta, mulla ainakin oli. Ei välttämättä, mutta mä haluan vaan saada ihmisten tietoisuuteen että synnytyksen jälkeinen masennus harvemmin näyttäytyy sellaisena "kaikki on mustaa ja haluan pois täältä" -masennuksena. Jos epäilet olevasi masentunut, kannattaa hakea apua. Ilman keskusteluapua masennus kun harvemmin menee itsestään ohi.
      Enkä mä halua pelotella ketään. Koitan vaan saada ihmiset välttymään siltä mitä itse kävin läpi. 

      Lainaa

    101. Tulos: -1 (5 ääntä)
      fff: olin itse kauhea rasavillityttö joka ei todella olisi laittanut päähän jotain pinkkiä pantaa.
      Sama täällä. Kiipeilin pienenä ennemmin puissa naapuruston poikien kanssa kuin leikin nukeilla, ja olen inhonnut vaaleanpunaista väriä lapsesta asti (äitinikään ei pidä siitä). En myöskään juuri suostunut pitämään mekkoja tai hameita muuten kuin pakosta - nykyään niitä tulee kyllä kokeiltua, mutta en siltikään ole näyttäytynyt ihmisten ilmoilla sellainen yllä.
      Äiti oli onneksi lapsena aika samanlainen (hän jopa tappeli ojassa jonkun itseään kiusanneen pojan kanssa), joten hän ei ole koskaan odottanut minun olevan tyttömäinen. Olisi inhottavaa jos saisi Maisan kaltaisen äidin. Lapsi ei ole mikään nukke.

      Lainaa

    102. Ymmärretty aprikoosi 24.8.2024 11:28
      Tulos: -1 (1 ääni)
      Tähtisädetikku k-18. Lasten hankkiminen sallittu kaikille.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: homot, kasvatus, kerrossänky, lapset, poikaystävä, sukupuoli, sänky