Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Vanhempainilta, osa 57

Äiti kyllästyi tiskivuoroon.
Vanhempainilta, osa 57

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 94 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Suurehko lihapulla 23.9.2021 0:20
      Tulos: +560 (576 ääntä)
      Tässä on sentään kyse lapsista/teineistä. Itse kesälomalle jäädessäni mietin, että pitäisikö ihan oikeasti muistuttaa työtovereita, että astianpesukonetta pitää sit muistaa täyttää, käyttää ja tyhjentää. Mut mietin et come on, aikuiset ihmiset, eiköhän ne ala toimia jos oon ite kolme viikkoa pois, enkä oo sitä heille tekemässä. Palaan lomalta ja kappas kummaa: samat likaiset astiat koneessa kuin oli lomalle lähtiessä. Ei voi käsittää.

      Lainaa

    2. Kipakka karhu 23.9.2021 0:25
      Tulos: -11 (107 ääntä)
      Laura tiesi, ettei voi sanoa mitään puolustuksekseen, joten ryhtyi sitten vaan kiukuttelemaan 👍

      Lainaa

    3. Tarkistamaton timantti 23.9.2021 0:28
      Tulos: +158 (170 ääntä)
      Riittääkö kaksi kirosanaa tehoamaan viiteen teiniin? Hmmmm...

      Lainaa

    4. Kummikäki 23.9.2021 0:32
      Tulos: +44 (72 ääntä)
      Mikä ihme on mäntykukka?

      Lainaa

    5. Lumisateeton kyyhky 23.9.2021 0:45
      Tulos: -30 (60 ääntä)
      Kummikäki: Mikä ihme on mäntykukka?
      Sieni

      Lainaa

    6. Tulos: +118 (126 ääntä)
      Lumisateeton kyyhky: Sieni
      Eipähän vaan loiskasvi (joka kylläkin näyttää vähän sienimäiseltä).

      Lainaa

    7. Halpa keiju 23.9.2021 1:31
      Tulos: +237 (277 ääntä)
      Vois opettajaakin vähän ihmetyttää jos oppilas on esim. keskeltä Helsinkiä löytänyt jonkun suolla kasvavan kukan. Mahdoton tehtävä kenelle tahansa.

      Lainaa

    8. Tulos: +104 (164 ääntä)
      Veikkaan että Annen taaperoa myötähävettää toi lässytys yhtä paljon kuin poliisiakin.

      Lainaa

    9. Kasvikerttuli 23.9.2021 1:41
      Tulos: +378 (398 ääntä)
      Täytyy sanoa ett melkonen kasvitehtävä. Ensinnäkin jäkälää saa kerätä vaan maanomistajan luvalla. Tossa on myös useampi laji joita luonnostaan esiintyy lähinnä lounais-suomessa (esim. saarni ja pähkinäpensas), ja useampi sellainen mitä löytyy luonnossa vaan lehtokohteilta (esim. koiranheisi ja näsiä). Lisäksi tuossa on uhanalaisuusluokitukseltaan silmälläpidettäviä lajeja, kuten vaikka kissankäpälä. Luulen että opettaja ei juurikaan kasveista tiedä, mutta mistä se on tuon tehtävänannon keksinyt? Jos tollainen tehtävä on jossain opettajan oppaassa, niin voisivat sitä kyllä vähän päivittää. Lapsille riittäisi ihan hyvin koulutehtäväksi se että oppisivat tunnistamaan yleisesti esiintyviä kasveja. Niitäkin on jo valtavasti.

      Lainaa

    10. Myrskyisä panda 23.9.2021 2:00
      Tulos: +124 (168 ääntä)
      Kasvikerttuli: Täytyy sanoa ett melkonen kasvitehtävä. Ensinnäkin jäkälää saa kerätä vaan maanomistajan luvalla. Tossa on myös useampi laji joita luonnostaan esiintyy lähinnä lounais-suomessa (esim. saarni ja pähkinäpensas), ja useampi sellainen mitä löytyy luonnossa vaan lehtokohteilta (esim. koiranheisi ja [...]
      Ainakin 2000-luvun alussa oli sama typerä kasvientunnistustehtävä kesäloman ajaksi. Listassa 50-100 kasvia (luokka-asteesta riippuen) jostain perus voikukista ja siankärsämöistä alkaen juurikin harvinaisempiin kasveihin joita piti ravata etsimässä ties mistä, poimia, prässätä ja vielä kontaktimuovilla laittaa sellaiseen vihkoseen. Ja joka vuosi sama juttu. Aivan turhaa touhua koko juttu mielestäni eikä kukaan siitä oikein tykännyt. Ja taisi vieläpä vaikuttaa arvosanaankin. Että en yhtään ihmettele jos jonkun kympin oppilaan äiti niistä voisi maksaakin.

      Lainaa

    11. throwaway karjalanpiirakka 23.9.2021 2:13
      Tulos: +84 (90 ääntä)
      mielenkiin
      Kasvikerttuli: Täytyy sanoa ett melkonen kasvitehtävä. Ensinnäkin jäkälää saa kerätä vaan maanomistajan luvalla. Tossa on myös useampi laji joita luonnostaan esiintyy lähinnä lounais-suomessa (esim. saarni ja pähkinäpensas), ja useampi sellainen mitä löytyy luonnossa vaan lehtokohteilta (esim. koiranheisi ja [...]
      on kyllä melkonen... käsittääkseni näsiä on vielä erittäin myrkyllinen, ehkä opella on jotain patoutumia oppilaitaan kohtaan...

      Lainaa

    12. Mäntylahti-Piiras 23.9.2021 2:15
      Tulos: +76 (84 ääntä)
      Tarkistamaton timantti: Riittääkö kaksi kirosanaa tehoamaan viiteen teiniin? Hmmmm...
      no jos ala-asteelta saakka joka kolmas sana on vittu niin epäilen vahvasti onko kirosanoilla mitään tehoa

      Lainaa

    13. Tahdistamaton keiju 23.9.2021 3:35
      Tulos: +133 (135 ääntä)
      On kyllä vähän outoja kasveja osa listalla, ei noita välttämättä oikeesti kaikkia löydy sopivan läheltä.

      Lainaa

    14. Varhaiskypsä peura 23.9.2021 4:28
      Tulos: +132 (150 ääntä)
      Komppaan edellisiä, oudoksuttaa muutamat kasvit tuossa listalla, mietin myös että pahimmillaan sudenmarjankin kerääminen ja kouluun tuominen saattaa aiheuttaa vaaratilanteita. Minkähän ikäisistä lapsista on kyse? Luulisi että nykyaikana keräämisen sijasta kasveista kuvien ottaminen voisi riittää tehtävän suorittamiseksi. Toki oppilaat voi silloin yrittää huijata etsimällä kasvien kuvat netistä, mutta opettaja voi tarkastaa kuvat käänteisellä kuvahaulla.

      Lainaa

    15. Tulos: +80 (84 ääntä)
      Ei ole helppoa helvetissäkään. Äiti Perkeleellä on lapsi Saatanan kanssa samat ongelmat kuin kellä tahansa meistä.

      Lainaa

    16. Tahrittu mäyrä 23.9.2021 5:45
      Tulos: +205 (209 ääntä)
      Kyä ainakin täällä Tampereella kasvio kerättiin nimenomaan kuvaamalla, ja kuvassa piti luonnollisesti olla oma nimilappu mukana. Kasvivalikoimakin oli sillä lailla fiksu, että se oli ihan tolkullisella vaivalla kotinurkilta kerättävissä. Kasviohommat voi siis nykyään hoitaa aivan tolkullisesti, jos niin haluaa.

      Lainaa

    17. Tulos: +122 (124 ääntä)
      Suurehko lihapulla: Tässä on sentään kyse lapsista/teineistä. Itse kesälomalle jäädessäni mietin, että pitäisikö ihan oikeasti muistuttaa työtovereita, että astianpesukonetta pitää sit muistaa täyttää, käyttää ja tyhjentää. Mut mietin et come on, aikuiset ihmiset, eiköhän ne ala toimia jos oon ite kolme viikkoa pois, [...]
      Meillä samaa töissä. 
      On myös porukkaa jotka kirjoittaa keittiöön lapun "neukkariin jöi likaiset astiat, sori". Astioiden tuominen vieressä olevaan keittiöön ja astianpesukoneeseen laittaminen kestää about saman ajan kuin lapun tekeminen.

      Lainaa

    18. Tulos: +106 (110 ääntä)
      Suurehko lihapulla: Tässä on sentään kyse lapsista/teineistä. Itse kesälomalle jäädessäni mietin, että pitäisikö ihan oikeasti muistuttaa työtovereita, että astianpesukonetta pitää sit muistaa täyttää, käyttää ja tyhjentää. Mut mietin et come on, aikuiset ihmiset, eiköhän ne ala toimia jos oon ite kolme viikkoa pois, [...]
      Kuulostaa erikoiselta.
      Siis se, että _samat_ likaiset astiat edelleen siellä kolmen viikon jälkeen? 
      Onko tilanne siis se, että siellä ei oikeastaan edes kukaan muu käytä astioita? Tai jos käyttää, niin se on se 1 kahvimuki, jota käytetään kuukauden putkeen ja sekin tarvittaessa pestään käsin.

      Lainaa

    19. Apinaattori 23.9.2021 8:15
      Tulos: +78 (84 ääntä)
      Myrskyisä panda: Ainakin 2000-luvun alussa oli sama typerä kasvientunnistustehtävä kesäloman ajaksi. Listassa 50-100 kasvia (luokka-asteesta riippuen) jostain perus voikukista ja siankärsämöistä alkaen juurikin harvinaisempiin kasveihin joita piti ravata etsimässä ties mistä, poimia, prässätä ja vielä [...]
      Itse kävin peruskouluni -80 luvulla eikä ainakaan meidän tarvinut kesälomilla tehdä mitään kouluun liittyvää. En kyllä olisi suostunutkaan, kesäloma on lomaa koulusta.

      Lainaa

    20. jukkapalmu 23.9.2021 8:28
      Tulos: -14 (40 ääntä)
      Noi lapsille lässyttäjät pitäis viedä samaan helvetin huoneeseen missä on ne "Cool clock"- suunnittelijat

      Lainaa

    21. Mukiinmenevä sarvikuono 23.9.2021 8:35
      Tulos: -7 (61 ääntä)
      Suurehko lihapulla: Tässä on sentään kyse lapsista/teineistä. Itse kesälomalle jäädessäni mietin, että pitäisikö ihan oikeasti muistuttaa työtovereita, että astianpesukonetta pitää sit muistaa täyttää, käyttää ja tyhjentää. Mut mietin et come on, aikuiset ihmiset, eiköhän ne ala toimia jos oon ite kolme viikkoa pois, [...]
      Sulla on työkavereina pääosin yli 50-vuotiaita miehiä? Ja yksi parikymppinen poika, joka ajaa vanhalla madalletulla Bemarilla ja möyhää, että hän ei ämmien hommia tee. Samalla mietitte, että eihän se tee mitäänja kaikkein vähiten tulee ajallaan työpaikalle, niin onkohan sen omakin työ "ämmien hommia". Ainakin se poika itkee kuin ämmä saatuaan potkut.
      No lähti vähän lapasesta, mutta kokenut saman tiskikone-episodin.

      Lainaa

    22. Kirjautuminen epäonnistui 23.9.2021 8:38
      Tulos: +86 (92 ääntä)
      Ja olisiko mahdollista, että ei kaikkia listan kasveja tarvitsekaan löytää, vaan tietty prosentti?

      Lainaa

    23. Vehmas kotieläin 23.9.2021 9:09
      Tulos: +79 (81 ääntä)
      Minävain: Kuulostaa erikoiselta. Siis se, että _samat_ likaiset astiat edelleen siellä kolmen viikon jälkeen?  Onko tilanne siis se, että siellä ei oikeastaan edes kukaan muu käytä astioita? Tai jos käyttää, niin se on se 1 kahvimuki, jota käytetään kuukauden putkeen ja sekin tarvittaessa pestään käsin.
      Meillä töissä ainakin nää tyypit mieluummin vaikka käsin tiskaa (tai yleensä huuhtaisee) oman mukinsa kuin kajoavat tiskikoneeseen, jos huomaavat, ettei "tiskikonepalvelu" pelaa normaalisti. Tämän huomannut tähän tiskikonerooliin itse ajautuneena - sama tilanne tiskien suhteen odottaa aina pitkien viikonloppujen ja lomien jälkeen kuin pois lähtiessä. Tosin parin vuoden vanhempainvapaani aikana olivat sentään tajunneet tiskikonetta välillä käyttää :D

      Lainaa

    24. Niin kutsuttu kesyaasi 23.9.2021 9:10
      Tulos: +89 (103 ääntä)
      Täytyy myöntää, että olen kiitollinen siitä, ettei mua kasvatettu kirosanoilla. Vanhemmat kyllä kiroili, mutta jos jotain pyydettiin tekemään, niin kyllä se tehtiin ilman, että sitä tarvitsi tehostaa kirosanoilla. Jos ei, niin jämäkkä muistutus. Aina jotenkin särähtää ikävästi korviin, että vanhemmat kiroilee omille lapsilleen. Oli lapsia, teinejä tai aikusia.

      Lainaa

    25. Piparjuuri 23.9.2021 9:23
      Tulos: +67 (77 ääntä)
      Myrskyisä panda: Ainakin 2000-luvun alussa oli sama typerä kasvientunnistustehtävä kesäloman ajaksi. Listassa 50-100 kasvia (luokka-asteesta riippuen) jostain perus voikukista ja siankärsämöistä alkaen juurikin harvinaisempiin kasveihin joita piti ravata etsimässä ties mistä, poimia, prässätä ja vielä [...]
      Kuulostaa hirveältä, noin paljon vaivaa ja vielä kesälomaksi... Parempi olisi kun tällaiset tehtävät eivät olisi liian suuritöisiä (ja tehtäisiin koulujen aikana, ei lomilla - mieluiten koulupäivän aikana yhdessä luontoretkellä), niin niistä ei jäisi lapsille paha maku suuhun. Parhaassa tapauksessa tehtävä olisi hauskaa yhdessä luonnossa vietettyä aikaa jossa samalla oppii asioita, pahimmassa lapselle tulee vain kielteisiä kokemuksia luonnossa liikkumisesta.

      Lainaa

    26. Tulos: +42 (50 ääntä)
      Meidän koulussa tuota kasvienkeräystä ei ollut. En ole kenestäkään muusta kuullut,jolla ei ole ollut. Ja olen katkera, koska kerrankin olisin ollut jossain parempi kuin muut. :D

      Lainaa

    27. Viehättävä lihapiirakka 23.9.2021 9:28
      Tulos: +88 (92 ääntä)
      Vehmas kotieläin: Meillä töissä ainakin nää tyypit mieluummin vaikka käsin tiskaa (tai yleensä huuhtaisee) oman mukinsa kuin kajoavat tiskikoneeseen, jos huomaavat, ettei "tiskikonepalvelu" pelaa normaalisti. Tämän huomannut tähän tiskikonerooliin itse ajautuneena - sama tilanne tiskien suhteen odottaa aina pitkien [...]
      Minä taidan olla juuri sitä ihmisrotua, joka käyttää työpaikalla vain yhtä kahvikuppia ja pesee sen käsin - enkä näe siinä mitään omituista. Näin se on käyttövalmiina aina ihan riippumatta tiskikoneen toimintatiheydestä. En ymmärrä miksi tämä tapa häiritsisi ketään muuta?

      Lainaa

    28. Ravitseva kenguru 23.9.2021 9:52
      Tulos: +38 (44 ääntä)
      Toivon että lista on annettu etelä-suomalaisille oppilaille, tai sitten listaa ei ole tarkoituskaan kerätä täyteen. Meinaan vaan että ainakin poppeleita, raitaa ja pähkinäpensaita on aika vähän pohjoisemmassa. 2000-luvun alussa taisi tulla nämä kasvijutut yläasteille, ja joo ne vaikuttaa suoraan numeroon.

      Lainaa

    29. Vehmas kotieläin 23.9.2021 9:57
      Tulos: +77 (81 ääntä)
      Viehättävä lihapiirakka: Minä taidan olla juuri sitä ihmisrotua, joka käyttää työpaikalla vain yhtä kahvikuppia ja pesee sen käsin - enkä näe siinä mitään omituista. Näin se on käyttövalmiina aina ihan riippumatta tiskikoneen toimintatiheydestä. En ymmärrä miksi tämä tapa häiritsisi ketään muuta?
      No, ei se kaikkia häiritsekään, mutta sitten siellä on näitä tyyppejä, että "oho, kappas, astiat on täällä pöydällä kaikki likaisena, en saa puhdasta mukia, vaan joudun taas huuhtomaan omani, voi voi". Eikä mikään kello soita, että voisi kai sitä konetta itsekin joskus pyöräyttää päälle, eikä odottaa sitä "äitiä" paikalle.

      Lainaa

    30. Tulos: +91 (93 ääntä)
      Suuri osa tuon listan kasveista on myrkyllisiä, osa tappavan myrkyllisiä. Suuresti ihmettelen että joku opettaja laittaa lapset keräämään tuollaisia kasveja. Osaan noista tarvitaan vielä maanomistajan lupa. Joko tässä on väärinkäsitys tai opettaja ei itse tiedä kasveista yhtään mitään!

      Lainaa

    31. Kuohitsematon banaani 23.9.2021 10:06
      Tulos: +50 (54 ääntä)
      Kun meidän piti aikanaan kasvio tehdä, niin kasvit sai joko kerätä tai piirtää. Ei tarvinnut siis alkaa etsimään ympäriinsä jos ei löytynyt.

      Lainaa

    32. Tulos: +26 (30 ääntä)
      lax: Meidän koulussa tuota kasvienkeräystä ei ollut. En ole kenestäkään muusta kuullut,jolla ei ole ollut. Ja olen katkera, koska kerrankin olisin ollut jossain parempi kuin muut. :D
      Ei ollu meilläkään sillon -00 tienoolla, mut mä kiinnostun noin muuten vaan keräileen kasveja, eräirmeli ku oon, ja tässä vuosien saatossa oon saanu komian kasvion aikaseksi :D

      Lainaa

    33. Patalaiska lohikäärme 23.9.2021 11:19
      Tulos: +68 (72 ääntä)
      Biologi: Suuri osa tuon listan kasveista on myrkyllisiä, osa tappavan myrkyllisiä. Suuresti ihmettelen että joku opettaja laittaa lapset keräämään tuollaisia kasveja. Osaan noista tarvitaan vielä maanomistajan lupa. Joko tässä on väärinkäsitys tai opettaja ei itse tiedä kasveista yhtään mitään!

      Tässähän ei ole kerrottu tehtävänantoa, joka voi hyvin olla, että ota kuva x määrästä listan kasveja. Ihmiset ei vaan nykyään jaksa lukea saamiaan ohjeita, vaan ryntäävät suoraan omiin johtopäätöksiin.

      Lainaa

    34. Tulos: +55 (59 ääntä)
      Hurjaa, kuinka useissa perheissä yhä jäävät kotityöt yhden harteille. Tai lähinnä hurjaa, kuinka moni siihen ajautuu suostumaan vuodesta toiseen. Ihminen on sukupuolesta riippumatta kyllä yleensä sen verran opportunistinen ja itsekäs eläin, että jos palvelu pelaa, siihen turtuu ja odottaa aina valmista. Todella harva alkaa auttaa työvuoren purussa pyytämättä, vaatimatta tai opettamatta pienestä pitäen. Eli omien lasten kanssa (ja puolison myös jos on sitä sorttia) on vanhemmilla tärkeä vastuu opettaa erilaisten askareiden jakaminen. Se että aina antaa periksi ja piilossa hiljaa tekee hommat, ei ole sankaruutta, vaan se että uskaltaa ottaa vaikeat asiat esiin ja jaksaa vääntää niistä, kunnes hommat alkaa toimia.

      Lainaa

    35. Ilmeikäs hiiri 23.9.2021 11:26
      Tulos: +44 (54 ääntä)
      Piparjuuri: Kuulostaa hirveältä, noin paljon vaivaa ja vielä kesälomaksi... Parempi olisi kun tällaiset tehtävät eivät olisi liian suuritöisiä (ja tehtäisiin koulujen aikana, ei lomilla - mieluiten koulupäivän aikana yhdessä luontoretkellä), niin niistä ei jäisi lapsille paha maku suuhun. Parhaassa tapauksessa [...]
      Tällaiset tehtävät ovat kyllä ihan uskomattomia, koska niissä ei huomioida lasten eri taustoja. Itse tehtävä ei oikeastaan ole työläs, JOS lapsi viettää kesälomansa mökillä tai luonnossa retkeillen pikkuhiljaa kasveja keräillen ja vanhemmilla on aikaa/motivaatiota auttamiseen. Sitten onkin kurja tehtävä, jos on koko kesän urbaanissa ympäristössä ja vanhemmat eivät pysty auttamaan kuin vasta kaksi viikkoa ennen palautusta.
      (Kesäaika on kyllä ainoa järkevä aika tehdä tällainen tehtävä, koska silloin kasvit ovat yleensä tunnistettavimmassa muodossaan)

      Lainaa

    36. Myötätunnoton hilleri 23.9.2021 11:46
      Tulos: +35 (47 ääntä)
      Minävain: Kuulostaa erikoiselta. Siis se, että _samat_ likaiset astiat edelleen siellä kolmen viikon jälkeen?  Onko tilanne siis se, että siellä ei oikeastaan edes kukaan muu käytä astioita? Tai jos käyttää, niin se on se 1 kahvimuki, jota käytetään kuukauden putkeen ja sekin tarvittaessa pestään käsin.
      Varmaankin pesevät sit käsin sitä yhtä kuppia kun ei oo puhtaita.
      Oon testannut tätä mun miehen kans, että kauanko kestää et hää herää astianpesukoneen tyhjennykseen/täyttöön.. ei milloinkaan. Jos kaapissa ei ole enää puhtaita, hakee mukin, tiskaa sen käsin ja jatkaa elämää.
      Kyllä. Itse olen kurjuuteni valinnut.

      Lainaa

    37. Mikki_hiiri 23.9.2021 11:57
      Tulos: -21 (39 ääntä)
      Miksi se tiskikone pitää tyhjentää heti?

      Lainaa

    38. Tulos: -9 (49 ääntä)
      Osin liian vaikea to kasvitehtävä, mutta mitä ihmettä te myrkyllisyydestä selitätte? Ne kasvit on tarkoitus kerätä/kuvata, ei syödä! Ei se myrkky niistä ihon läpi tule. (No ok, jättiputki ärsyttää ihoa, mutta sitä ei listassa ole.) Jos lapsi on kouluikäinen, hän ymmärtää (tai hänen pitää ymmärtää, ja vanhemman asia on opettaa se), että kaikkea ei tungeta suuhun. Jokainen meistä käsittelee syötynä haaitallisia asioita (liimat, pesuaineet jne.). Eivät ne kasvit ole sen ihmeellisempiä. Niissä ei ole mitään pelkäämistä, kunhan niitä ei syö. Välillä mietityttää ihmisten luontosuhde nykyään. Poronjäkälää on muuten ihan joka paikassa. Se on kyllä totta, että periaatteessa sitä ei saisi kerätä luvatta. Ja ei, Helsingissä ei ole ongelma löytää suokasveja. Helsingissä on metsiä, metsissä on suoalueita. Toki olen samaa mieltä, että sellaisen etsiminen ilman ohjausta on liian vaativa tehtävä koululaiselle. Meidät aikoinaan vietiin koulusta retkelle suolle. Se oli ihan jees.

      Lainaa

    39. Tulos: +14 (22 ääntä)
      Hurjaa, kuinka useissa perheissä yhä jäävät kotityöt yhden harteille. Tai lähinnä hurjaa, kuinka moni siihen ajautuu suostumaan vuodesta toiseen. Ihminen on sukupuolesta riippumatta kyllä yleensä sen verran opportunistinen ja itsekäs eläin, että jos palvelu pelaa, siihen turtuu ja odottaa aina valmista. Todella harva alkaa auttaa työvuoren purussa pyytämättä, vaatimatta tai opettamatta pienestä pitäen. Eli omien lasten kanssa (ja puolison myös jos on sitä sorttia) on vanhemmilla tärkeä vastuu opettaa erilaisten askareiden jakaminen. Se että aina antaa periksi ja piilossa hiljaa tekee hommat, ei ole sankaruutta, vaan se että uskaltaa ottaa vaikeat asiat esiin ja jaksaa vääntää niistä, kunnes hommat alkaa toimia.

      Lainaa

    40. Tulos: +26 (32 ääntä)
      Jaaha. Kommentti lähti vahingossa kahdesti. Pahoittelen.

      Lainaa

    41. Tulos: +44 (50 ääntä)
      Onko muuten varma, ettei ole esim. niin, että listaan on valittu kasvit, jotka löytyvät koulun pihalta + sen viereisestä metsiköstä tms, ja oppilaille sanottu tämä, mutta tyypilliseen tapaan ohje on jäänyt huomiotta? Tuossa kun on puita, joita kasvaa pihoilla istutettuna. Niin minä ainakin opena tekisin: kävisin katsomassa lähiympäristön ja kysyisin niitä - vaikka olisivat vähän epätavallisempiakin.

      Lainaa

    42. Satoisa mehiläinen 23.9.2021 12:20
      Tulos: +14 (24 ääntä)
      Kummikäki: Mikä ihme on mäntykukka?
      Kasvi, jolla ei ole lehtivihreää. Se hajottaa kariketta. KVG.

      Lainaa

    43. Sähköpostiton karpalo 23.9.2021 12:22
      Tulos: +23 (27 ääntä)
      Kirjautuminen epäonnistui: Ja olisiko mahdollista, että ei kaikkia listan kasveja tarvitsekaan löytää, vaan tietty prosentti?
      On. Tietty määrä kasveja piti valokuvata nimikyltin kanssa.

      Lainaa

    44. Tulos: -18 (30 ääntä)
      Sukka hai: Eipähän vaan loiskasvi (joka kylläkin näyttää vähän sienimäiseltä).
      "Loiskasvi" ei ole kasviryhmä, vaan kasvin elinoloja tai ulkomuotoa kuvaava termi. Vertaa "havupuu", "tundrakasvi" tai vaikka "homesieni". Mäntykukka on loisena elävä sieni.

      Lainaa

    45. Sähköpostiton karpalo 23.9.2021 12:27
      Tulos: +15 (21 ääntä)
      Tahdistamaton keiju: On kyllä vähän outoja kasveja osa listalla, ei noita välttämättä oikeesti kaikkia löydy sopivan läheltä.
      Meillä kasvilista saatii helposti täyteen vierailemalla kaupungin puistossa.

      Lainaa

    46. Tulos: -7 (25 ääntä)
      Toj Karin: "Loiskasvi" ei ole kasviryhmä, vaan kasvin elinoloja tai ulkomuotoa kuvaava termi. Vertaa "havupuu", "tundrakasvi" tai vaikka "homesieni". Mäntykukka on loisena elävä sieni.
      Meni sittenkin reisille. Ei siis ole sieni, mutta tuosta loiskasvista olin oikeassa. Myös sieni voi olla loiskasvi.

      Lainaa

    47. Tulos: +50 (58 ääntä)
      Työpaikalla se tiskikonehomma pitää antaa jonkun tehtäväksi (hyvä vaihtoehto on siivooja), ei niin että siihen ajautuu joku ja kaikkia vituttaa. Ite oon sellainen että häiritsee jos on töissä sotkua ja pakko se on sitten ottaa rätti käteen, vaikka mulle maksetaan ihan muusta. Sitten "häiritsee" penan jättämä makaroonilaatikkolautanen kahvipöydällä ja penan typerä naama, vaikka työjutuissa olisi huipputyyppi.

      Lainaa

    48. Ylpeä mäyrä 23.9.2021 12:41
      Tulos: +5 (27 ääntä)
      Pienen maalaispaikkakunnan ainut yläaste, 2000-luvun alku: ei kerätty kasvioita! Koko konsepti tuli minulle tutuksi vasta tutustuttuani saman ikäisen puolisoni koulumuistoihin isommalta paikkakunnalta. Ehkäpä meillä bilsanmaikka oli todennut, että kun puolet näistä teineistä asuu kirjaimellisesti metsän keskellä ja tyyliin koulunkin ikkunasta voi joskus nähdä hirven, niin ehkä se kasvion kerääminen ja lajitietouden lisääminen sitä kautta on vähän turhanpäiväistä.

      Lainaa

    49. Tulos: +35 (39 ääntä)
      Myötätunnoton hilleri: Varmaankin pesevät sit käsin sitä yhtä kuppia kun ei oo puhtaita. Oon testannut tätä mun miehen kans, että kauanko kestää et hää herää astianpesukoneen tyhjennykseen/täyttöön.. ei milloinkaan. Jos kaapissa ei ole enää puhtaita, hakee mukin, tiskaa sen käsin ja jatkaa elämää. Kyllä. Itse olen kurjuuteni valinnut.
      No se toki on vähän perseestä, jos vasta sitten pestään käsin, kun astiakaapista ei uutta puhdasta löydy. 
      Itse lähinnä tuossa tarkoitin tätä itseni kaltaista ihmistyyppiä, joka oikeasti käyttää sitä yhtä mukia, eikä sitä tiskiä tosiaan sinne koneeseen tee.

      Lainaa

    50. Pingviini (ent. Soinniton ananas) 23.9.2021 13:06
      Tulos: +27 (31 ääntä)
      On kyllä erikoista, että lapsia pyydetään keräämään asioita, joita ei saa omin luvin kerätä. Voisiko kyse kuitenkin olla valokuvaustehtävästä? Itse taisin kerran tehdä kasvion, ja stressasin, kun kävin väärään aikaan kesästä löytämässä ketunleivän ja se oli ehtinyt kukkia jo (tehtävänannon mukaan piti kerätä kukkivana). Mutta kyllä niissä peruskasveissa ihan riittävästi kerättävää oli, pari jäi mieleenkin: hiirenvirna ja se päänvaivaa tuottanut ketunleipä.

      Lainaa

    51. Paidaton hyeena 23.9.2021 13:11
      Tulos: +38 (44 ääntä)
      Meidän piti aikanaan myös kerätä saman tyylinen kasvio biologian tehtävänä, taisi olla kasiluokalla. Voin sanoa, että se oli stressaava homma 14-vuotiaalle, kasviosta piti tehdä todella kattava ja sitä piti tehdä myös kesälomalla. Tätä vaikeutti entisestään se, että lomailin täysin eri puolella Suomea, ja kasvusto on ihan erilaista pohjoisessa ja etelässä. Jouduin myös lähtemään kaupungin keskustasta pitkille rämeretkille, ja kärsin motoriikan vammasta, joten tämä ei ollut helppoa. Ihan vaan että pääsisin biologiasta läpi.

      Lainaa

    52. Tulos: -43 (59 ääntä)
      Halpa keiju: Vois opettajaakin vähän ihmetyttää jos oppilas on esim. keskeltä Helsinkiä löytänyt jonkun suolla kasvavan kukan. Mahdoton tehtävä kenelle tahansa.
      No kannattaisi muuttaa pois sieltä Hesoista. Surkea paikka muutenkin ja ihmiset on tyhmiä ja ylimielisiä. Kehä kolmosen sisäpuoli on surkea

      Lainaa

    53. Ruostumaton piimä 23.9.2021 15:14
      Tulos: +50 (58 ääntä)
      Kasvikerttuli: Täytyy sanoa ett melkonen kasvitehtävä. Ensinnäkin jäkälää saa kerätä vaan maanomistajan luvalla. Tossa on myös useampi laji joita luonnostaan esiintyy lähinnä lounais-suomessa (esim. saarni ja pähkinäpensas), ja useampi sellainen mitä löytyy luonnossa vaan lehtokohteilta (esim. koiranheisi ja [...]
      Veikkaan että Virva on ymmärtänyt tehtävän väärin (tai jälkikasvu ei ole kuunnellut ja sen johdosta on selittänyt homman äidilleen väärin). Meillä kasvikansion on saanut jo ainakin 10 vuotta koostaa valokuvista. Oppilaat ottavat valokuvan niin että laittavat käsin kirjoitetun nimilapun, tai sen puutteessa oman kätensä, kuvaan mukaan jotta ope tietää että kuva on itse otettu eikä netistä kaiveltu.
      Kasvikansioon koottavien kasvien lista on pitkä juuri siksi, että kaikki varmasti löytäisivät riittävästi kasveja. Esim. arvosanaan 10 pitää olla 40 valokuvattua ja oikein tunnistettua kasvia, mutta sitä mitkä 40 kasvia kukin kympin tavoittelija valitsee ei ole määrätty. Jos joku löytää näsiän niin voi laittaa sen, mutta en kyllä usko että missään vaadittaisiin löytämään nuo kaikki julkaisussa listatut. Ne ovat vaihtoehtoja.
      Kasvikansiota kootaan puoli vuotta (seiskan keväästä kasin syksyyn) ja jokainen luokka käy ainakin kaksi kertaa oppitunnilla paikassa jossa kasveja voi valokuvata, esim. luontopolulla. Tarvittavat 40 kasvia on mahdollista löytää ja valokuvata jo niiden oppituntien aikana, jos on aktiivinen ja oma-aloitteinen. Suurin osa oppilaista saa vähintään arvosanaan 8 vaadittavan kasvimäärän kuvattua oppituntien aikana. Sitten on niitä jotka eivät jaksa kuunnella, touhuavat ties mitä ja laittavat äitinsä ostamaan kasvikansion sisällön Facebookista. 
      Käytännöissä on toki paikallisia eroja, mutta en pidä mitenkään todennäköisenä tai edes mahdollisena että Virvan tyttären oikeasti pitäisi vapaa-ajallaan kerätä luonnosta nuo kaikki listatut kasvit. 

      Lainaa

    54. Kannattamaton ahma 23.9.2021 16:12
      Tulos: +33 (35 ääntä)
      Toj Karin: Meni sittenkin reisille. Ei siis ole sieni, mutta tuosta loiskasvista olin oikeassa. Myös sieni voi olla loiskasvi.
      Reisille meni vieläkin; sieni ei voi olla loiskasvi kun se ei ole kasvi vaan sieni.

      Lainaa

    55. Tulos: +5 (15 ääntä)
      Kannattamaton ahma: Reisille meni vieläkin; sieni ei voi olla loiskasvi kun se ei ole kasvi vaan sieni.
      Noniin.. Loiseliö sitten. Tai ihan vain loinen.

      Lainaa

    56. Tarkkaileva tuhatjalkainen 23.9.2021 18:27
      Tulos: -5 (33 ääntä)
      Tetsoni: No kannattaisi muuttaa pois sieltä Hesoista. Surkea paikka muutenkin ja ihmiset on tyhmiä ja ylimielisiä. Kehä kolmosen sisäpuoli on surkea
      Enemmän olen tyhmiä ja ylimielisiä ihmisiä tavannut kehä kolmosen ulkopuolella kuin sen sisällä. Mutta makunsa kullakin.

      Lainaa

    57. Tulos: +7 (21 ääntä)
      Hetkinen nyt, siis opettaja on laittanut lapset repimään jäkälää? Luonto kiittää taas.

      Lainaa

    58. Tulos: -7 (7 ääntä)
      Täh? Oonko muka ainoo, joka joutu jo 90-luvulla tekee kasvikansioo kesälomalla :o

      Lainaa

    59. Sitkas karjalanpiirakka 23.9.2021 21:42
      Tulos: +29 (29 ääntä)
      Kettu: Työpaikalla se tiskikonehomma pitää antaa jonkun tehtäväksi (hyvä vaihtoehto on siivooja), ei niin että siihen ajautuu joku ja kaikkia vituttaa. Ite oon sellainen että häiritsee jos on töissä sotkua ja pakko se on sitten ottaa rätti käteen, vaikka mulle maksetaan ihan muusta. Sitten "häiritsee" penan [...]
      Juurikin näin. Jos tiski ei kenenkään työhön virallisesti kuulu, päätyy "äidin" rooliin käytännössä se, jota tiskivuori eniten häiritsee. Tai sitten se vaan jää tekemättä jos ketään ei häiritse.

      Lainaa

    60. Vuoteenoma hevonen 23.9.2021 22:36
      Tulos: +26 (30 ääntä)
      Meillä oli 2000-vuosikymmenen puolivaiheilla ala-asteen 5. luokan kesälomatehtävänä tehdä kasvio. Kasvit piti kerätä, prässätä, kuivattaa ja nimikoida itse, sekä tietysti kerätä nätiksi kokonaisuudeksi kansioon. Kasveja oli tehtävänannossa pitkä lista, mutta sieltä tarvitsi valita vain... olisiko ollut 15 kasvia omaan kasvioonsa? Se oli tietysti pitempi projekti, kun oli koko kesä aikaa, mutta muistan, kun kerran väsättiin pari sivua kaverin kanssa yhdessä hänen huoneessaan. Se oli hyvä päivä se. Ja sitä väsätessä opin uutena kasvina pietaryrtin. Tehtävänantoa saadessani olin ihan että häh, mikä se tällainen kukkanen muka on olevinaan, mutta kasvion tehtyäni hoksasin, että ei vitsit, tätähän on kaikkialla. En vain ollut aiemmin rekisteröinyt pietaryrttiä missään, kun sitä ei sattunut kasvamaan juuri koulumatkani varrella. Ja muistan sen myös siksi, koska se pietaryrtti oli ihan mahdoton saada prässättyä nätisti kaikkine niine pampuloineen, ja omani taisi pikkuisen homehtuakin. Mikä harmitti ihan sairaasti, koska olin saanut kaikki muut kasvit säilöttyä niin nätisti, enkä voinut hakea enää uutta pietaryrttiä, koska se kasvoi niin kaukana ja sen kuivaaminen kesti tosi pitkään. Luvanvaraiset ja myrkylliset kasvit voisi varmasti "kerätä" piirtämällä, tai tänä päivänä valokuvaamalla :) Siinä lapsukaisille mukava ja opettavainen projekti.

      Lainaa

    61. Vaiheikas sohvaperuna 23.9.2021 22:54
      Tulos: +10 (14 ääntä)
      Toj Karin: "Loiskasvi" ei ole kasviryhmä, vaan kasvin elinoloja tai ulkomuotoa kuvaava termi. Vertaa "havupuu", "tundrakasvi" tai vaikka "homesieni". Mäntykukka on loisena elävä sieni.
      Mäntykukka on kanervakasvi. Hyödyntää sienirihmoja elämässään mutta ihan kasvi on kyllä.

      Lainaa

    62. Pingviini (ent. Soinniton ananas) 23.9.2021 23:24
      Tulos: +24 (28 ääntä)
      Äidin tiskituskaan piti vielä sanoa, että lasten kanssa ei taida kannattaa odottaa, että asiat tapahtuisivat itsestään tai heippalapuilla. Meillä äiti pyysi tyhjentämään tiskikoneen ennakoiden esim. ruokaa laittaessaan, että saa sitten ruuan jälkeen koneen pyörimään. Ystävällinen kehotus toimi muistaakseni hyvin iästä riippumatta. Tuollaista väsyttävän yksipuolista perkelelappua vastaan olisimme mekin varmasti kapinoineet.

      Lainaa

    63. Tulos: +25 (35 ääntä)
      Kettu: Työpaikalla se tiskikonehomma pitää antaa jonkun tehtäväksi (hyvä vaihtoehto on siivooja), ei niin että siihen ajautuu joku ja kaikkia vituttaa. Ite oon sellainen että häiritsee jos on töissä sotkua ja pakko se on sitten ottaa rätti käteen, vaikka mulle maksetaan ihan muusta. Sitten "häiritsee" penan [...]
      Jos pena ei laita lautastaan astianpesukoneeseen (siis tiskiallas tai -pöytä ei riitä), niin penalle sanotaan asiasta. Niin monta kertaa että pena oppii. Jos ei puhumalla opi, niin likaset astiat kasataan penan työpöydälle ja työtuoli piilotetaan 7 kerroksen ulkovarastoon.

      Lainaa

    64. Tyydyttävä aprikoosi 24.9.2021 1:05
      Tulos: +12 (18 ääntä)
      Vuoteenoma hevonen:
      ...Ja sitä väsätessä opin uutena kasvina pietaryrtin. Tehtävänantoa saadessani olin ihan että häh, mikä se tällainen kukkanen muka on olevinaan, mutta kasvion tehtyäni hoksasin, että ei vitsit, tätähän on kaikkialla...
      Vieras oli pietaryrtti minullekin. Meillä päin kun se kulkee nimellä nappikukka. Monilla kasveilla on vanhastaan kansanomaisia nimityksiä, jotka ovat edelleen käytössä paikoittain.

      Lainaa

    65. Kellanruskea mansikka 24.9.2021 5:56
      Tulos: +17 (21 ääntä)
      Kuvata kai nuo pitää. Jäkälän keruun lisäksi myös oksien ottaminen puista vaatii maanomistajan luvan, tätä ei tunnu moni tietävän.

      Lainaa

    66. Massaton seepra 24.9.2021 7:11
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      AKRASIA: Täh? Oonko muka ainoo, joka joutu jo 90-luvulla tekee kasvikansioo kesälomalla :o
      Olen käynyt yläasteen 90-luvun alussa, niin meidän ei tarvinnut kerätä kasveja, mutta 10 vuotta vanhemman siskoni piti 80-luvulla. Muistaakseni meillä oli sama opettaja.
       Lapseni on nyt yläasteella, niin en tiedä pitääkö. Viime vuonna tekivät kyllä koulusta jotain luontoretkiä. Toisella lapsellani ala-asteella oli koronakeväänä 2020 etäkoulutehtävinä mielestäni ihan kivoja ympäristöopintehtäviä, esim "ota kuva koivusta", " ota kuva muurahaisesta" jne. Muutama kuva piti ottaa päivässä helpohkoja kuvauskohteita. 

      Lainaa

    67. Ohikiitävä kobra 24.9.2021 9:11
      Tulos: -28 (34 ääntä)
      Myrskyisä panda: Ainakin 2000-luvun alussa oli sama typerä kasvientunnistustehtävä kesäloman ajaksi. Listassa 50-100 kasvia (luokka-asteesta riippuen) jostain perus voikukista ja siankärsämöistä alkaen juurikin harvinaisempiin kasveihin joita piti ravata etsimässä ties mistä, poimia, prässätä ja vielä [...]
      Äitini taisi maksaa  jollekin metsässä viihtyjälle, joka teki tuon puolestani. Ihan prässäsi ja kontaktoi kasvit myös. En ollut edes kympin oppilas, mutta tehtävänanto oli niin älytön, että se oli järkevämpää hoitaa rahalla.

      Lainaa

    68. Tulos: +6 (14 ääntä)
      Tetsoni: No kannattaisi muuttaa pois sieltä Hesoista. Surkea paikka muutenkin ja ihmiset on tyhmiä ja ylimielisiä. Kehä kolmosen sisäpuoli on surkea
      No onhan se kun siinä on Vantaata osa. Tää kehä 1:n sisäpuoli on sentään ihan jees. Ei Vantaata, mutta Espoota on kuitenkin.

      Lainaa

    69. Tulinen palo 24.9.2021 11:38
      Tulos: +6 (10 ääntä)
      Toj Karin: Noniin.. Loiseliö sitten. Tai ihan vain loinen.
      Mäntykukka on kyllä ihan kasvi. Toki eliö myös, mutta tarkemmin sanottuna kasvi, joka on loinen.

      Lainaa

    70. Sitkas karjalanpiirakka 24.9.2021 12:24
      Tulos: +12 (16 ääntä)
      Väsynyt: Jos pena ei laita lautastaan astianpesukoneeseen (siis tiskiallas tai -pöytä ei riitä), niin penalle sanotaan asiasta. Niin monta kertaa että pena oppii. Jos ei puhumalla opi, niin likaset astiat kasataan penan työpöydälle ja työtuoli piilotetaan 7 kerroksen ulkovarastoon.
      Jonka jälkeen Pena ilmiantaa kiusantekijät henkilöstöpäällikölle.

      Lainaa

    71. Kesytön varis 24.9.2021 14:40
      Tulos: -4 (16 ääntä)
      Onko Eija kirjoittanut heh-heh-hauskan viestinsä tussilla suoraan tiskikoneen luukkuun?? O___o

      Lainaa

    72. Tulos: +14 (18 ääntä)
      Meillä ei muistaakseni edes ollut listaa kasveista. Piti kerätä vaan tietty määrä eri kasveja ja prässätä ne. Itse tykkäsin tehtävästä, vaikka äitikin auttoi aika paljon nimeämisen kanssa. Eiköhän tuossakin ole ollut joko tuo kuvaaminen tai sitten vaihtoehtoinen lista. Ei vaan ole viitsitty lukea ohjeita.

      Lainaa

    73. Harmittava hamsteri 24.9.2021 20:14
      Tulos: +4 (8 ääntä)
      Tyydyttävä aprikoosi: Vieras oli pietaryrtti minullekin. Meillä päin kun se kulkee nimellä nappikukka. Monilla kasveilla on vanhastaan kansanomaisia nimityksiä, jotka ovat edelleen käytössä paikoittain.
      Meillä pihasauniota sanotaan nappikukaksi.

      Lainaa

    74. Harmittava hamsteri 24.9.2021 20:21
      Tulos: +15 (19 ääntä)
      Voin hyvin samaistua Anneen. Taaperoaikana tuli selitettyä ja osoiteltua asioita taaperolle/taaperoille. Autolla ajaessa joskus osoittelin junaa ja siitä selitin, katsahdin takapenkille ja muistin olevani yksin matkassa.

      Lainaa

    75. Tulos: +2 (8 ääntä)
      Sitkas karjalanpiirakka: Jonka jälkeen Pena ilmiantaa kiusantekijät henkilöstöpäällikölle.
      1. Eipä ole löytynyt penaa joka ton tekis, 2. Entä sitten, sittenhän sais varotuksen sotkemisesta.

      Lainaa

    76. HienoMiäs 25.9.2021 9:22
      Tulos: -6 (8 ääntä)
      Missä autossa? Ai pakettiautossa?

      Lainaa

    77. Itseasiassa 25.9.2021 9:48
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Vehmas kotieläin: No, ei se kaikkia häiritsekään, mutta sitten siellä on näitä tyyppejä, että "oho, kappas, astiat on täällä pöydällä kaikki likaisena, en saa puhdasta mukia, vaan joudun taas huuhtomaan omani, voi voi". Eikä mikään kello soita, että voisi kai sitä konetta itsekin joskus pyöräyttää päälle, eikä odottaa sitä "äitiä" paikalle.
      Meillä on onneksi vähän näitä sluipaajia, tiskikonetta on ahkerasti käytetty ja omatoimisesti tyhjätty. Mutta kävin toimistolla pitkästä aikaa ja järkytyin mitä kahvihuoneelle oli tapahtunut, näköjään ne kaikki äitiä tarvitsevat sluipaajat olivat olleet ahkerimmin fyysisesti paikalla. Toisten aikuisten jälkiä en siivoa, joten lähdin tyytyväisenä kotia ihan omien astoiden äärelle.

      Lainaa

    78. Pölynimuriton puuma 26.9.2021 11:16
      Tulos: 0 (10 ääntä)
      Väsynyt: 1. Eipä ole löytynyt penaa joka ton tekis, 2. Entä sitten, sittenhän sais varotuksen sotkemisesta.
      =) Varoitus siitä että jättää lautasen pöydälle. Heh heh. Arvaas uudelleen kumpi osapuoli tuosta saa jälkiseurauksia.

      Lainaa

    79. Kiireetön herkkuruoka 26.9.2021 11:29
      Tulos: -19 (25 ääntä)
      Suurehko lihapulla: Tässä on sentään kyse lapsista/teineistä. Itse kesälomalle jäädessäni mietin, että pitäisikö ihan oikeasti muistuttaa työtovereita, että astianpesukonetta pitää sit muistaa täyttää, käyttää ja tyhjentää. Mut mietin et come on, aikuiset ihmiset, eiköhän ne ala toimia jos oon ite kolme viikkoa pois, [...]
      Eli toiset eivät olleet siivonneet sinun jättämiä astioita? Miksi sitä astianpesukonetta pitäisi edes muistaa täyttää, käyttää ja tyhjentää? Meilläkin meni töissä pieni ikuisuus ennen kuin tietyt ihmiset ymmärsivät että minä kyllä huolehdin omista astioistani itse. En tarvitse siihen muiden apua, mutta en todellakaan laita nimeäni mihinkään tiskivuorolistaankaan. Pesen lautaseni ja muut astiani (kahvikuppi on omalla työpöydälläni ja huolehdin senkin putaudesta ihan itse) heti käytön jälkeen ja säilytän niitä niille varatuissa paikoissa. Jos joku sinun kaltaisesi jättää tahallaan astiat koneeseen viikoiksi, niin kyllä se on ihan vaan hänen oma ongelmansa. Eri asia jos asiasta on sovittu. Silloin tietenkin tehdään kuten on sovittu. Juu, olen mies, eli siis uhriutuva syyllinen. En silti hoida sinun kaltaisesi sotkuja jatkossakaan, mutta en jätä omia sotkujanikaan muiden hoidettavaksi.

      Lainaa

    80. Tosi mäyrä 26.9.2021 15:20
      Tulos: -6 (24 ääntä)
      Itseasiassa: Meillä on onneksi vähän näitä sluipaajia, tiskikonetta on ahkerasti käytetty ja omatoimisesti tyhjätty. Mutta kävin toimistolla pitkästä aikaa ja järkytyin mitä kahvihuoneelle oli tapahtunut, näköjään ne kaikki äitiä tarvitsevat sluipaajat olivat olleet ahkerimmin fyysisesti paikalla. Toisten [...]
      Mikä tämä "sluipaaja" on? Kenties sluibaaja, mutta böndekielellä?

      Lainaa

    81. Aseeton sorsa 28.9.2021 9:19
      Tulos: +6 (12 ääntä)
      traumcity: Veikkaan että Annen taaperoa myötähävettää toi lässytys yhtä paljon kuin poliisiakin.
      Jos ikää on vuosi tai niillä main, ei häntä hävetä mikään.
      Puhumaan oppii kuuntelemalla puhetta ja matkimalla sitä.
      Puhe myös lujittaa kintymyssuhdetta. Siksi naiset puhuvat lapsilleen ja jotkut miehet ajautuvat siltojen alle syrjäytymään. 

      Lainaa

    82. Tulos: -1 (9 ääntä)
      Biologi: Suuri osa tuon listan kasveista on myrkyllisiä, osa tappavan myrkyllisiä. Suuresti ihmettelen että joku opettaja laittaa lapset keräämään tuollaisia kasveja. Osaan noista tarvitaan vielä maanomistajan lupa. Joko tässä on väärinkäsitys tai opettaja ei itse tiedä kasveista yhtään mitään!
      Jos lista olisi annettu päiväkoti-ikäisille, niin ymmärtäisin huolesi. Mutta todennäköisesti kyseessä on yläkouluikäinen nuori, kyllä sen ikäinen nyt osaa jo olla nuolematta keräämiään kasveja. 
      Muutoin sanon vain, että ai hurja, missä vaarassa meidän lapset ja nuoret ovat metsään mennessään tähän aikaan vuodesta, siellähän on kaikenlaista myrkyllistä ihan näkyvillä. Mm. Kielon marjat ja kärpässienet!

      Lainaa

    83. Tulos: -1 (13 ääntä)
      Tosi mäyrä: Mikä tämä "sluipaaja" on? Kenties sluibaaja, mutta böndekielellä?
      Mikä tämä bönde on? Jotain "hesaa", joka pitäisi taas koko kansan tietää vaikka silti harvemmin tiedetään kaikkia vaikkapa Rovaniemen tai Kuopion paikallisia murresanoja. Ajatus "hesalaisten" ylimielisyydestä ja paremmuudesta voi muuten juontua juuri siitä että oletetaan kaikkien tietävän aina näitä slangisanojaan, jotka on pääosin jostain ruotsista lainattu. PS. Tiedän siis mitä bönde tarkoittaa ja käytin sitä vain esimerkkinä, sillä usein nämä joutuu googlaamaan ensin. PPS. Sluibaajan "väärinkäyttö" johtunee myös siitä ongelmasta että jokin termi on taas levinnyt "hesasta" muualle, joten eikö se alkuperäinen ongelma ole se että koko termi on keksitty. PPPS. Käytän tarkoituksella sanaa "hesa" stadin sijasta.
      PPPPS. Nyt niitä miinuksia?

      Lainaa

    84. Tulos: +5 (9 ääntä)
      Ruostumaton piimä: Veikkaan että Virva on ymmärtänyt tehtävän väärin (tai jälkikasvu ei ole kuunnellut ja sen johdosta on selittänyt homman äidilleen väärin). Meillä kasvikansion on saanut jo ainakin 10 vuotta koostaa valokuvista. Oppilaat ottavat valokuvan niin että laittavat käsin kirjoitetun nimilapun, tai sen [...]
      Eräällä tutulla lapsella tehtävänanto oli kerätä 50 kasvia opettajan nimeämän listan mukaisesti (osa tosi harvinaisiakin), prässätä ja liittää kasvioon. Ei käynyt valokuvat, eikä tehtävä todellakaan ollut mikään "kerää näistä ne, jotka helposti löydät" -tyyppinen. Perhe keräsi koko kesän usean henkilön voimin tuota kasviota.

      Lainaa

    85. Tulos: +1 (3 ääntä)
      Tuollaiset viestit toimii hyvinkin pitkään, jos viestin sisältö koskee myös vanhempia. Jos ei koske, niin nopeasti ottavat lapset mallia vanhemmistaan ja lakkaavat välittämästä ohjeista.

      Lainaa

    86. Tulos: +2 (4 ääntä)
      Toj Karin: Meni sittenkin reisille. Ei siis ole sieni, mutta tuosta loiskasvista olin oikeassa. Myös sieni voi olla loiskasvi.
      Sieni voi olla loinen, mutta ei loiskasvi. Alkuperäinen kommentti oli ihan oikein, siitä välittyy että kyse on kasvista eikä sienestä.

      Lainaa

    87. Rottanpää 3.10.2021 16:18
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Suurehko lihapulla: Tässä on sentään kyse lapsista/teineistä. Itse kesälomalle jäädessäni mietin, että pitäisikö ihan oikeasti muistuttaa työtovereita, että astianpesukonetta pitää sit muistaa täyttää, käyttää ja tyhjentää. Mut mietin et come on, aikuiset ihmiset, eiköhän ne ala toimia jos oon ite kolme viikkoa pois, [...]
      Yäk. Mä en kyllä jaksais tollasen jälkeen. Tiskaisin jatkossa vaan oman lautasen käsin ja sillä hyvä.

      Lainaa

    88. Välkky riikinkukko 4.10.2021 9:59
      Tulos: -2 (4 ääntä)
      Kasvikerttuli: Täytyy sanoa ett melkonen kasvitehtävä. Ensinnäkin jäkälää saa kerätä vaan maanomistajan luvalla. Tossa on myös useampi laji joita luonnostaan esiintyy lähinnä lounais-suomessa (esim. saarni ja pähkinäpensas), ja useampi sellainen mitä löytyy luonnossa vaan lehtokohteilta (esim. koiranheisi ja [...]
      No, kyllä tässä meidän nurkilla Espoossa on pähkinäpensasta metsässä ihan reilusti. Hyvän makuisia hasselpähkinöitä muuten. Eikä kai Espoo varsinaisesti ole Lounais-Suomea?

      Lainaa

    89. Tulos: +1 (3 ääntä)
      Ikuinen kasvienkeruu tehtävä, aina kiusamassa 7.lk lapsia kesälomalla

      Lainaa

    90. Tulos: -1 (3 ääntä)
      Kasvikerttuli: Täytyy sanoa ett melkonen kasvitehtävä. Ensinnäkin jäkälää saa kerätä vaan maanomistajan luvalla. Tossa on myös useampi laji joita luonnostaan esiintyy lähinnä lounais-suomessa (esim. saarni ja pähkinäpensas), ja useampi sellainen mitä löytyy luonnossa vaan lehtokohteilta (esim. koiranheisi ja [...]
      Meillä oli onneksi 90-luvun lopussa aika normaaleja kasvitehtäviä - käytiin opettajan kanssa koulun viereisessä metsikössä keräämässä näytteitä, kuivattiin ne ja pistettiin muovien alle vihkoon, ja vasta sen jälkeen opettaja pyysi tunnistamaan kerätyt kasvit.

      Lainaa

    91. Kaikkitietävä ahven 10.9.2022 0:06
      Tulos: -2 (6 ääntä)
      Moni täällä valittaa, että kasvien keräämistehtävä on mahdoton, koska jäkäliä ei saa kerätä ilman maanomistajan lupaa. Näin on, mutta eiköhän siinä ole kysymys suurten määrien keräämisestä esim. kukkakaupoille koristetarkoituksiin myytäväksi. Jos koululainen ottaa pienen tupsun kasvikokoelmaansa, siinä ei ole mitään pahaa.

      Lainaa

    92. Sopiva sankari 10.9.2022 5:04
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Myrskyisä panda: Ainakin 2000-luvun alussa oli sama typerä kasvientunnistustehtävä kesäloman ajaksi. Listassa 50-100 kasvia (luokka-asteesta riippuen) jostain perus voikukista ja siankärsämöistä alkaen juurikin harvinaisempiin kasveihin joita piti ravata etsimässä ties mistä, poimia, prässätä ja vielä [...]
      Oppikoulussa oli aikoinaan tuo sama pakko Kasvioppi-aineeseen liittyen. Itse yritin huonolla menestyksellä selviytyä tuosta 1963 (40 kasvia) ja 1964 (80 kasvia). Olisin kyllä onnistunut valmiiksi prässättyjen kuvien perusteella tunnistamaan ja nimeämään ne suomeksi ja latinaksi ja opettelemaan ulkoa, mutta en viitsinyt sitä keräystä ja prässäystä tehdä. Sukulaisetkin kyllästyivät siihen. Joten palasin mieluummin kansakouluun. Jossain vaiheessahan tuosta turhuudesta luovuttiin, mutta käytäntö palautettiin peruskouluun. Onko tuo välttämätöntä?

      Lainaa

    93. Sopiva sankari 10.9.2022 5:10
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Jäi noista jotain mieleen ja pystyin omille lapsille ulkona liikkuessamme nimeämään eri kasveja. Lapset ihastelivat, että miten voin tietää niin paljon. Muistini kyllä toimii mutta viitsiminen ei niinkään.

      Lainaa

    94. Värjätty lisko 22.4.2023 6:51
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Viimeinen vois olla meidän pomo, mutta väärä nimi.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: astianpesukone, astiat, kasvit, kaupassa, kauppa, kotitehtävät, kuva, lapset, luonto, läksyt, poliisit, tiskikone, tiskit

  • Uusimmat

  • Kategoriat