Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Sekalaisia, osa 540

Onkohan tämäkin laitonta?
Sekalaisia, osa 540

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 76 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Sisältävä varis 30.12.2021 0:17
      Tulos: +365 (371 ääntä)
      Nyt on kyllä Hannele sekä Miro lukeneet samaa mystistä lakikirjaa - onko tämä nyt sen mustan raamatun Finlex-versio?

      Lainaa

    2. Tulos: +213 (305 ääntä)
      UPS tosiaan kuulostaa vähän oudolta, ja niiden nettisivut on niin susirumat että helposti niitä luulee huijaukseksi. Terve ennakkoluuloisuus on ihan ok näinä aikoina. Itsehän en joskus 15 vuotta sitten IRCissä adminina päästänyt läpi linkkejä youTubeen. Kuulosti liikaa tuubityttöjutuilta. Parempi olla vähän epäluuloinen, kuin nähdä tyttö kylpyammeessa.

      Lainaa

    3. Verkoton sorsa 30.12.2021 0:24
      Tulos: +147 (165 ääntä)
      Hannele, avaisitko vielä? Sini, se on vanhempi firma kuin sinä.. Miro...???

      Lainaa

    4. Ihmiset_on_pilalla 30.12.2021 0:40
      Tulos: +275 (283 ääntä)
      Mulla sama kun Hannelella. Monta sarjaa olen päässäni keksinyt ja sitten ne näkyy maikkarilla. Missä tienestit?

      Lainaa

    5. Koriseva herkkuruoka 30.12.2021 0:43
      Tulos: +197 (219 ääntä)
      Miro: riippuu onko toinen vanhempi vai nuorempi ja kuinka monta vuotta

      Lainaa

    6. Kiikkerä hampurilainen 30.12.2021 1:01
      Tulos: +207 (221 ääntä)
      Ihan vitun laitonta

      Lainaa

    7. Huikea kala 30.12.2021 1:32
      Tulos: -37 (169 ääntä)
      Koriseva herkkuruoka: Miro: riippuu onko toinen vanhempi vai nuorempi ja kuinka monta vuotta
      Eikä riipu. Jos mä oon 13 ja sä oot 33, ni ei oo kummankaan ikä laiton, ei yhdessä eikä erikseen.

      Lainaa

    8. Kulttuuriton kuormaeläin 30.12.2021 1:33
      Tulos: -118 (152 ääntä)
      Koittakaa nyt alaikäiset jaksaa odottaa, että kumpikin on 18. Ne laskut kun jää kuitenkin vanhempien kontolle...

      Lainaa

    9. Huono vihannes 30.12.2021 2:22
      Tulos: -88 (178 ääntä)
      Suostumuksen ikäraja taisi olla 16 vuotta, eli riippuu hurjana iästä. Silloin se ei (valitettavasti) ole laitonta. Sen sijaan voi tutustua paremmin suostumuksen konseptiin ja miettiä, onko 16-vuotias valmis (henkisesti) antamaan suostumusta. Vastaus: todennäköisesti ei. En jaksa mussutusta "jos on 18 ja 16", parikin vuotta tekee paljon teini-ikäisissä.

      Lainaa

    10. Tulos: +119 (161 ääntä)
      No UPS on kyllä käytännössä huijaus, toimitusta ei koskaan edes yritetä ja sit paketti löytyy jostain perähikiän ärrältä 🤙

      Lainaa

    11. Tulos: -385 (415 ääntä)
      Olen kakskymppisenä ollut ihan täydessä kaiken sisältävässä suhteessa 14-vuotiaan kanssa. Ei ongelmia.

      Lainaa

    12. Patalaiska myyrä 30.12.2021 5:11
      Tulos: +183 (225 ääntä)
      Huono vihannes: Suostumuksen ikäraja taisi olla 16 vuotta, eli riippuu hurjana iästä. Silloin se ei (valitettavasti) ole laitonta. Sen sijaan voi tutustua paremmin suostumuksen konseptiin ja miettiä, onko 16-vuotias valmis (henkisesti) antamaan suostumusta. Vastaus: todennäköisesti ei. En jaksa mussutusta "jos on 18 ja 16", parikin vuotta tekee paljon teini-ikäisissä.
      No voi jessus sentään. Avoke oli 16 ja mä 18 kun alettiin seurusteleen. Siitä on kohta 10 vuotta, ja edelleen yhdessä porskutetaan. 16- ja 18-vuotiaat on hei molemmat lukiolaisia/amitsulaisia, ja joo toki 18v on ”täysi-ikäinen” eli lain silmissä aikuinen, mutta siis ihan muksujahan sillon ihan oikeasti vielä ollaan. Pointtihan siinä onkin, että niitä asioita kokeillaan ja harjoitellaan silloin teineinä. Suostumus on tietysti oltava molemminpuolista silloin kun on seksistä kyse, mutta kyllä tuon ikäisten antama suostumus on täysin validi silloin, kun tilanteessa ei esimerkiksi ole vääristäviä valtasuhteita, kuten että toinen osapuoli on huomattavasti vanhempi aikuinen, tai esim jonkinlaisessa auktoriteettiasemassa (opettaja, harrastuksen vetäjä, ym.) suhteessa teini-ikäiseen. Mutta 16- ja 18-vuotiaiden voidaan hyvin katsoa olevan tasavertaisessa asemassa suhteessa toisiinsa, ja tällöin suostumus on täysin validi – vaikka tuon ikäiset on vielä tosi nuoria, ei kyseessä sentään ole mitkään pre-teini tai yläasteikäiset, vaan ihmiset, joiden katsotaan voivan tehdä pitkälle kantavia päätöksiä tulevaisuutensa suhteen mitä opintoihin tulee, ja se 18-vuotias saa jopa äänestääkin. Eli kunhan tilanne ei sisällä minkäänlaista painostamista, suostuttelua tai pakottamista, ovat tuon ikäiset ihan kykeneväisiä tekemään päätöksiä oman ruumiinsa suhteen. 
      Pekka Kana: Olen kakskymppisenä ollut ihan täydessä kaiken sisältävässä suhteessa 14-vuotiaan kanssa. Ei ongelmia.
      Tämä sen sijaan on vastenmielistä ja kaikella tapaa epäilyttävää. 
      Siinä missä 16- ja 18-vuotiaat ovat hyvinkin samanlaisessa elämäntilanteessa, on ”kakskymppinen” yleensä jo duunissa tai opiskelemassa, asuu omillaan, ja on jo oikeasti astunut kohti jonkinlaista aikuisen elämää. 14-vuotias sen sijaan on täysin kypsymätön, pahimmassa teini-iässä oleva lapsi, yläasteelainen, joka hyvin helposti on vietävissä silloin, kun omillaan asuva ”aikuinen” tarjoaa huomiota. Eli tässä se valtasuhde ei ole kohdallaan edes viitteellisessä mielessä, vaan kaksikymppisellä on tuossa valtadynamiikassa selkeä yliote lapseen, joka on vasta vuosi pari sitten päässyt ala-asteelta. Tällöin, vaikka lapsi olisi ollutkin suhteessa omasta tahdostaan, ei voida puhua aidosta suostumuksesta, kun valtadynamiikka suhteessa on niin pahasti vinoutunut. 
      Jos harrastitte seksiä, on kyseessä muuten myös rikos. 

      Lainaa

    13. Patalaiska myyrä 30.12.2021 5:17
      Tulos: +267 (285 ääntä)
      Pekka Kana: Olen kakskymppisenä ollut ihan täydessä kaiken sisältävässä suhteessa 14-vuotiaan kanssa. Ei ongelmia.
      Oikeastaan korjaan vielä sanomaani tuossa edellisessä kommentissa, sillä nähdäkseni tuossa tilanteessa on väärin puhua seksin harrastamisesta – kyseessähän on kuitenkin ollut lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö.

      Lainaa

    14. Pulmaton kotieläin 30.12.2021 5:41
      Tulos: +187 (207 ääntä)
      Pekka Kana: Olen kakskymppisenä ollut ihan täydessä kaiken sisältävässä suhteessa 14-vuotiaan kanssa. Ei ongelmia.
      Aika iso ongelma tuo kyllä on, koska silloin olet efebofiili sekä rikollinen.

      Lainaa

    15. Pehmeä jänis 30.12.2021 5:57
      Tulos: -83 (103 ääntä)
      Huono vihannes: Suostumuksen ikäraja taisi olla 16 vuotta, eli riippuu hurjana iästä. Silloin se ei (valitettavasti) ole laitonta. Sen sijaan voi tutustua paremmin suostumuksen konseptiin ja miettiä, onko 16-vuotias valmis (henkisesti) antamaan suostumusta. Vastaus: todennäköisesti ei. En jaksa mussutusta "jos on 18 ja 16", parikin vuotta tekee paljon teini-ikäisissä.
      Toki suostumuksen ikäraja on 16. Mutta kaikki alle 18 seksuaaliset hommat luetaan aina alaikäiseen koskemiseksi, ei ole väliä onko se 7 vai 17

      Lainaa

    16. Tulos: +96 (106 ääntä)
      Mä oon keksiny polttomoottorin ja teknomusiikin, mutten oo niistäkään saanu rahoja :(

      Lainaa

    17. Kurantti haukka 30.12.2021 6:03
      Tulos: +108 (110 ääntä)
      Mun ideoita on päätynyt myös Hollywood-leffoiksi. Missä tienestit ja kutsut ensi-iltoihin?

      Lainaa

    18. Tulos: -21 (51 ääntä)
      Täysjyväkeksi ja -murot. Noi hyllyjen kalahampurilaiset :D (idiootit luulee niitä terveellisiksi)

      Lainaa

    19. Tulos: +147 (151 ääntä)
      Ilmeisesti nuo media-alan lait on kaiken lisäksi kirjoittanut 6-vuotias.

      Lainaa

    20. Tulos: +111 (111 ääntä)
      Ihmiset_on_pilalla: Mulla sama kun Hannelella. Monta sarjaa olen päässäni keksinyt ja sitten ne näkyy maikkarilla. Missä tienestit?
      Multa on käyty varastamassa päästä ideoita televisioon, vaikka en ole kertonut niistä kenellekään. Epäilen, että televisioyhtiöt asensivat monta vuotta sitten hammaslääkärin avustuksella hampaaseeni vakoilusirun, joka lukee ajatuksia ja välittää ideat johonkin yhtiöiden vastaanottimiin.

      Lainaa

    21. Hintelä pussieläin 30.12.2021 8:08
      Tulos: +101 (103 ääntä)
      No minähän siis keksin Sohvaperunat, eikä siitäkään oo mulle mitään tilitetty! Tai katsoin siis telkkaria kerran niin tavallaan keksin..

      Lainaa

    22. Tulos: +70 (70 ääntä)
      Ihmiset_on_pilalla: Mulla sama kun Hannelella. Monta sarjaa olen päässäni keksinyt ja sitten ne näkyy maikkarilla. Missä tienestit?
      Kansainvälisten formaattien keksiminen varsinkin on yllättävän helppoa, kunhan katsoo muitakin kanavia kuin suomalaisia.

      Lainaa

    23. Mietteetön gorilla 30.12.2021 8:43
      Tulos: +116 (116 ääntä)
      Hannele taisi unohtaa mainita että hän on itse kirjoittanut tämän media-alan lain, mihin viittaa. Ainakin kuulostaa ihan siltä.

      Lainaa

    24. Armelias haisunäätä 30.12.2021 9:55
      Tulos: +93 (97 ääntä)
      Huono vihannes: Suostumuksen ikäraja taisi olla 16 vuotta, eli riippuu hurjana iästä. Silloin se ei (valitettavasti) ole laitonta. Sen sijaan voi tutustua paremmin suostumuksen konseptiin ja miettiä, onko 16-vuotias valmis (henkisesti) antamaan suostumusta. Vastaus: todennäköisesti ei. En jaksa mussutusta "jos on 18 ja 16", parikin vuotta tekee paljon teini-ikäisissä.
      Kysymyksessä ei puhuttu seksistä. Siinä puhuttiin siitä, että yksi on 18 (ehkä vuotta) ja toinen ei.

      Lainaa

    25. Armelias haisunäätä 30.12.2021 9:56
      Tulos: -49 (79 ääntä)
      Pulmaton kotieläin: Aika iso ongelma tuo kyllä on, koska silloin olet efebofiili sekä rikollinen.
      Se rikollisuus nyt riippuu siitä, missä tämä on tapahtunut.

      Lainaa

    26. Lempeä kissanpentunen 30.12.2021 10:10
      Tulos: -31 (37 ääntä)
      Huono vihannes: Suostumuksen ikäraja taisi olla 16 vuotta, eli riippuu hurjana iästä. Silloin se ei (valitettavasti) ole laitonta. Sen sijaan voi tutustua paremmin suostumuksen konseptiin ja miettiä, onko 16-vuotias valmis (henkisesti) antamaan suostumusta. Vastaus: todennäköisesti ei. En jaksa mussutusta "jos on 18 ja 16", parikin vuotta tekee paljon teini-ikäisissä.
      Kerrankin jollakin osuva nimimerkki.

      Lainaa

    27. Tulos: +86 (100 ääntä)
      Pehmeä jänis: Toki suostumuksen ikäraja on 16. Mutta kaikki alle 18 seksuaaliset hommat luetaan aina alaikäiseen koskemiseksi, ei ole väliä onko se 7 vai 17
      Eikä lueta.
      Ainoastaan seksin ostaminen alaikäiseltä(alle 18-vuotias) on laissa kielletty.
      Eikä Miron kysymyksessä puhuta seksistä mitään.
      Yhtä hyvin siinä voidaan kysyä saako esim. baariin tai K-18 elokuviin mennä toisen ollessa 18-vuotias ja toisen ei.
      Ja tarkemmin vielä kun lukee kysymyksen, niin ei tuossa puhuta alaikäisestä mitään. Toinen voi olla 18-vuotias ja toinen vaikka 50-vuotias.
      Ja vielä tarkemmin katsottuna kysymystä, siinä ei puhuta henkilön iästä mitään.
      Mainitaan ainoastaan numero 18 ja se voi tarkoittaa mitä tahansa.

      Lainaa

    28. Tulos: +38 (78 ääntä)
      Huono vihannes: Suostumuksen ikäraja taisi olla 16 vuotta, eli riippuu hurjana iästä. Silloin se ei (valitettavasti) ole laitonta. Sen sijaan voi tutustua paremmin suostumuksen konseptiin ja miettiä, onko 16-vuotias valmis (henkisesti) antamaan suostumusta. Vastaus: todennäköisesti ei. En jaksa mussutusta "jos on 18 ja 16", parikin vuotta tekee paljon teini-ikäisissä.
      Miksi seksin pitää olla niin vaarallista ja traumatisoivaa että sitä pitää odottaa täysi-ikäiseksi? Molempien suostumuksella ja vastuullisesti moni teini aloittaa kokeilut. On toki väärin jos pena 35v tapailee 16v tyttöä, mutta jos kyseessä on ville18 ja lissu16 en koe ikäerossa olevan mitään pahaa.

      Lainaa

    29. Ompeleeton kilpikonna 30.12.2021 10:35
      Tulos: +60 (92 ääntä)
      Mistäs täällä vedettiin sellaisia johtopäätöksiä, että Miro olisi kysynyt seksisuhteista? Hänhän kysyi, onko laillista, että kaksi ihmistä ovat 16- ja 18-vuotiaat. Vastaus kuuluu: ei ole. Laissa lukee, että kukaan ei saa täyttää 18 ennen kuin kaikki muutkin ovat saman ikäisiä, ettei kenellekään tulisi paha mieli.

      Lainaa

    30. Ompeleeton kilpikonna 30.12.2021 10:58
      Tulos: +86 (90 ääntä)
      No joo parashan minäkin olen puhumaan, kun omaksuin kommenteista, että Miro olisi kysynyt 16- ja 18-vuotiaista. Hänhän kysyi, että onko laitonta, "jos toinen on 18 ja toinen ei". Mutta jos nyt oletetaan, että Mirolta olisi vahingossa jäänyt osa kysymyksestä kirjoittamatta, niin tässä ehdotuksia siihen, mitä hän olisi saattanut tarkoittaa kysyä. Onko laitonta jos toinen on 18-vuotias ja toinen ei, jos he... Ovat sisaruksia, joista vanhempi aikoo virallisesti adoptoida nuoremman? Perustavat yhdessä yrityksen? Hakevat yhdessä heille molemmille vanhuuseläkettä? Menevät diskoon, joka on 13-17-vuotiaille? Valmistavat myyntiin "ylpeästi 18-vuotias"-pinssejä? Ovat rantautuneet autiolle saarelle ja haluavat metsästää sekä keräillä ympäristöstään ruokaa nälkäkuoleman välttämiseksi, mutta saarella ja sitä ympäröivässä meriekosysteemissä asuu vain uhanalaisia lajeja?

      Lainaa

    31. Käptsimoor Peppula 30.12.2021 10:58
      Tulos: +41 (53 ääntä)
      Tuossa Hannelen jutussa voi olla jopa jossain määrin perääkin. Itseltänikin varastettiin eräs TV-formaatti, joka sittemmin myytiin isolla rahalla jenkkilään. Mitäs menin hölisemään saunaillassa ideastani erään ketkun tuottajan kuullen...Ja tämä siis ihan täyttä totta, ei mitään psykoosit tulille- osastoa. Tuo media-alan laki nyt tottakai on ihan täyttä fuulaa.

      Lainaa

    32. Tulos: -15 (41 ääntä)
      Pehmeä jänis: Toki suostumuksen ikäraja on 16. Mutta kaikki alle 18 seksuaaliset hommat luetaan aina alaikäiseen koskemiseksi, ei ole väliä onko se 7 vai 17
      Sellaista asiaa ei olekaan kuin "alaikäiseen koskeminen" missään muualla kuin sinun kommentissa. Lakitekninen termi on alaikäiseen sekaantuminen. 16 vuotta täyttyt on täysin vapaa harrastamaan seksuaalisia seikkailuja kunhan kaikki osapuolet ovat suostuvaisia, jopa täysi-ikäisten kanssa. Hyväksikäyttötilanteessa suojaikäräja ei kuitenkaan ole lieventävä asianhaara, vaan silloin kyseessä on automaattisesti alaikäiseen sekaantuminen.

      Lainaa

    33. Armelias haisunäätä 30.12.2021 11:08
      Tulos: +38 (40 ääntä)
      Armelias haisunäätä: Se rikollisuus nyt riippuu siitä, missä tämä on tapahtunut.
      Ja milloin. Suomen ulkoupolella tapahtunut seksuaalinen kanssakäyminen alaikäisen kanssa on ollut Suomessa rangaistavaa vasta vuodesta 1996 alkaen. Tätä ennen tapahtunut seksuaalinen kanssakäyminen alaikäisen kanssa ei ole ollut Suomessa rangaistavaa, jos se ei ole ollut sitä tekomaassakaan.

      Lainaa

    34. Tuttu pingviini 30.12.2021 11:50
      Tulos: +62 (66 ääntä)
      Toj Karin: Sellaista asiaa ei olekaan kuin "alaikäiseen koskeminen" missään muualla kuin sinun kommentissa. Lakitekninen termi on alaikäiseen sekaantuminen. 16 vuotta täyttyt on täysin vapaa harrastamaan seksuaalisia seikkailuja kunhan kaikki osapuolet ovat suostuvaisia, jopa täysi-ikäisten kanssa. [...]
      Kannattaisino edes googlata, ennenkuin yrittää päteä? Ei ole olemassa sellaista rikosnimikettä kuin alaikäiseen sekaantuminen, vaan se rikos on nimeltään lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö.

      Lainaa

    35. Tulos: +65 (69 ääntä)
      Koriseva herkkuruoka: Miro: riippuu onko toinen vanhempi vai nuorempi ja kuinka monta vuotta
      Riippuu kans siitä, mitä ne tekee yhdessä. Esim. on laitonta tarjota kaljaa, jos toinen on alle 18, mutta ei ole laitonta jos sanoo vaikka päivää.

      Lainaa

    36. Tulos: +79 (95 ääntä)
      Pekka Kana: Olen kakskymppisenä ollut ihan täydessä kaiken sisältävässä suhteessa 14-vuotiaan kanssa. Ei ongelmia.
      Hyi helvetti.

      Lainaa

    37. Apinaattori 30.12.2021 12:20
      Tulos: +52 (68 ääntä)
      Pekka Kana: Olen kakskymppisenä ollut ihan täydessä kaiken sisältävässä suhteessa 14-vuotiaan kanssa. Ei ongelmia.
      Olet melko ällöttävä otus. Vaikka kumppanisi olisi ollutkin suostuvainen, niin ainakin toivon, niin ei sen ikäinen ole missään nimessä valmis parikymppisen "tyttöystäväksi". Etsi hyvä ihmine ikäistäsi seuraa sillä tuollaisesta saattaa äkkiä saada tuomion ja parhaassa tapauksessa vielä lujasti pataan. Linnaan sietäisit joutua lappu kaulassa jossa ilmenisi tuomiosi syy. Oppisit melko nopeasti mitä lapseen sekaantuminen tarkoittaa koska ilmaisesti et ole sitä vielä ymmärtänyt.

      Lainaa

    38. Lihava Tiikeri 30.12.2021 12:38
      Tulos: -6 (46 ääntä)
      Pena35: Miksi seksin pitää olla niin vaarallista ja traumatisoivaa että sitä pitää odottaa täysi-ikäiseksi? Molempien suostumuksella ja vastuullisesti moni teini aloittaa kokeilut. On toki väärin jos pena 35v tapailee 16v tyttöä, mutta jos kyseessä on ville18 ja lissu16 en koe ikäerossa olevan mitään pahaa.
      Koska teini harvoin on valmis kantamaan vastuuta niistä asioista, joihin seksi voi johtaa. Eli sukupuolitaudit ja raskaus.. ja molemmat voivat osua kohdalle vaikka kuinka olisi vastuullinen. Ehkäisy ja/tai harkintakyky voi pettää ja sitten onkin jo ihan erilainen soppa keitettynä.

      Lainaa

    39. Sitkas karjalanpiirakka 30.12.2021 13:02
      Tulos: +19 (23 ääntä)
      fff: No UPS on kyllä käytännössä huijaus, toimitusta ei koskaan edes yritetä ja sit paketti löytyy jostain perähikiän ärrältä 🤙
      Eli siis ihan sama kuin posti, paitsi että postipaketit päätyy K-kauppaan. 😂

      Lainaa

    40. Armelias haisunäätä 30.12.2021 13:17
      Tulos: +28 (32 ääntä)
      Toj Karin: Sellaista asiaa ei olekaan kuin "alaikäiseen koskeminen" missään muualla kuin sinun kommentissa. Lakitekninen termi on alaikäiseen sekaantuminen. 16 vuotta täyttyt on täysin vapaa harrastamaan seksuaalisia seikkailuja kunhan kaikki osapuolet ovat suostuvaisia, jopa täysi-ikäisten kanssa. [...]
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001 19 luku: Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö Törkeä lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö Törkeä lapsenraiskaus Seksuaalipalvelujen ostaminen nuorelta Lapsen houkutteleminen seksuaalisiin tarkoituksiin Sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan lasta koskevan esityksen seuraaminen Siinä sinulle lakiteknisiä termejä.

      Lainaa

    41. Tulos: +18 (46 ääntä)
      Minä olin 8 tai 9 hän oli 17. Olisi tapahtunut "se pahin" ja vasta aikuisiällä, kun ensin olin kaikki tuon asian traumat käsitellyt, kerroin äidilleni että hän tietämättään pelasti minut, kun kutsui minua alakertaan. Ei se kundikaan ihan täyspäinen ollut, mutta otin aikuisiällä häneen facebookin kautta yhteyttä ja sovimme asian ja sain rauhan. Et kyl sillä iällä on paljonkin väliä. Ja vaikka ikäero ois kuinkakin pieni, niin silti voi jäädä traumoja. Kokemusta tästäkin, valitettavasti. Varsinkin lapsen mieli toimii sillä tavalla, että jos joku asia menee liikaa ymmärryksen yli tai tapahtuma traumatisoi, niin silloin mieli sulkee sen asian syvälle ja vapauttaa sen myöhemmin. Olin koko teini-iän masentunut, mutta syyt siihen paljastuivat vasta 19-vuotiaana kun nämä kokemani hyväksikäytöt ja raiskaukset alkoivat pyöriä filminauhan lailla mielessäni, se oli tosi hämmentävää ja pelottavaa. Onneksi isosiskoni osasi ohjata minut avun piiriin. Ja pääsin yli ja annoin itseni takia anteeksi, vihdoinkin olen niistä vapaa. Siinä voi Miro, Pekka ja muut funtaroida asiaa sitten mielessään, muidenkin kuin omien himojensa kautta.

      Lainaa

    42. Tulos: +60 (62 ääntä)
      Käptsimoor Peppula: Tuossa Hannelen jutussa voi olla jopa jossain määrin perääkin. Itseltänikin varastettiin eräs TV-formaatti, joka sittemmin myytiin isolla rahalla jenkkilään. Mitäs menin hölisemään saunaillassa ideastani erään ketkun tuottajan kuullen...Ja tämä siis ihan täyttä totta, ei mitään psykoosit tulille- osastoa. Tuo media-alan laki nyt tottakai on ihan täyttä fuulaa.
      Koska formaatti on jo myyty ja keissi on varmaan jo menneen talven lumia, olisi kiinnostavaa kuulla mistä formaatista tässä on kyse.

      Lainaa

    43. Tuplattu ahven 30.12.2021 14:04
      Tulos: +67 (77 ääntä)
      Pekka Kana: Olen kakskymppisenä ollut ihan täydessä kaiken sisältävässä suhteessa 14-vuotiaan kanssa. Ei ongelmia.
      Tämä on täysin hyväksyttävää, kunhan kyseinen 14-vuotias oli sekoittamaton mallasviski eikä kasiluokkalainen. Muuten sietäisit mennä nakkelemaan niitä moottorisahojasi paikallisen avovankilan puutyöpajalle.

      Lainaa

    44. Tulos: -8 (12 ääntä)
      Jos toinen on 12v niin kyllä

      Lainaa

    45. Vaalea haukka 30.12.2021 15:12
      Tulos: +49 (63 ääntä)
      Miettisin pitkään ja hartaasti elämäni valintoja, jos tarvitsisi pohtia, ovatko tekoni laittomia vai ei.

      Lainaa

    46. Köytetty sirkka 30.12.2021 16:37
      Tulos: +16 (22 ääntä)
      Tips: Koska formaatti on jo myyty ja keissi on varmaan jo menneen talven lumia, olisi kiinnostavaa kuulla mistä formaatista tässä on kyse.
      Nopeasti googlaamalla en löytäny mitään muuta jenkkeihin myytyä kuin Mustat lesket draamasarja. Duudsoneista, Posesta, Putouksesta oli myyty optioita, jotka nekin on jo vanhentuneet.

      Lainaa

    47. Haudattu marja 30.12.2021 17:02
      Tulos: -11 (21 ääntä)
      Kilokalori: UPS tosiaan kuulostaa vähän oudolta, ja niiden nettisivut on niin susirumat että helposti niitä luulee huijaukseksi. Terve ennakkoluuloisuus on ihan ok näinä aikoina. Itsehän en joskus 15 vuotta sitten IRCissä adminina päästänyt läpi linkkejä youTubeen. Kuulosti liikaa tuubityttöjutuilta. Parempi olla vähän epäluuloinen, kuin nähdä tyttö kylpyammeessa.
      Voi sinä muutosvastarintainen ärrimurri. Tai semmonen kuva tuosta ainakin itselle ensimmäisenä tuli :D

      Lainaa

    48. Tulos: -13 (29 ääntä)
      Tuttu pingviini: Kannattaisino edes googlata, ennenkuin yrittää päteä? Ei ole olemassa sellaista rikosnimikettä kuin alaikäiseen sekaantuminen, vaan se rikos on nimeltään lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö.
      Kiitos korjauksesta. Alaikäiseen sekaantuminen ja lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on kuitenkin synonyymeja, joten virhe oli vain semanttinen. Kaikki muut asiat kommentissa pitää paikkansa.

      Lainaa

    49. Sydämetön unikeko 30.12.2021 21:18
      Tulos: +48 (56 ääntä)
      Pekka Kana: Olen kakskymppisenä ollut ihan täydessä kaiken sisältävässä suhteessa 14-vuotiaan kanssa. Ei ongelmia.
      Jos sinulle ei ole tuosta koitunut ongelmia, niin valitettavasti et ole jäänyt kiinni tai kukaan jostain syystä ole ilmoittanut eteenpäin. Mutta se, että SINULLA ei niitä ongelmia asian kanssa ole ei todellakaan tarkoita, että kyseisellä 14-vuotiaalla ei olisi.14-vuotias ei vielä ole täysin kypsä ymmärtämään seksistä aiheutuvia seuraamuksia, enkä tarkoita nyt raskaaksi tulemista tai sukupuolitauteja edes vaan sitä henkistä haavoittuvuutta. Juuri sen takia SINUN aikuisena pitäisi ymmärtää jättää lapset olemaan lapsia!He eivät itse ole vielä riittävän kypsiä arvioimaan vaikutuksia tai sitä ovatko oikeasti henkisesti valmiita, minkä vuoksi se suojaikäraja juuri on! HALOO!

      Lainaa

    50. Soma persoona 30.12.2021 23:58
      Tulos: -1 (23 ääntä)
      Haudattu marja: Voi sinä muutosvastarintainen ärrimurri. Tai semmonen kuva tuosta ainakin itselle ensimmäisenä tuli :D
      Voi sinua höpsöä, toisia vähättelevää, ylemmyydentuntoista pikku lässyttäjää. Tai tuommoinen kuva ainakin minulle tuli.

      Lainaa

    51. Alice Wonderland 31.12.2021 1:23
      Tulos: +45 (49 ääntä)
      Sydämetön unikeko: Jos sinulle ei ole tuosta koitunut ongelmia, niin valitettavasti et ole jäänyt kiinni tai kukaan jostain syystä ole ilmoittanut eteenpäin. Mutta se, että SINULLA ei niitä ongelmia asian kanssa ole ei todellakaan tarkoita, että kyseisellä 14-vuotiaalla ei olisi.14-vuotias ei vielä ole täysin kypsä [...]
      Itseasiassa tutkimuksissa on löydetty yhteys masennukselle ja varhaiselle seksuaaliselle kanssakäymiselle. Ja tässä yhteydessä puhutaan suostumuksellisista, suht samanikäisistä kumppaneista, eli mitään erityisen traumaattista kokemusta ei edes vaadita siihen että se omakuva alkaa säröillä. Vaikka osa teineistä kokeilee seurustelusuhteissaan erinäisiä seksuaalisia tekoja, yhtä yleistä on esimerkiksi neitsyyden menettäminen vasta täysi-ikäisenä. Mielestäni onkin tärkeää nostaa esille tätä, että nuoren kannattaa oikeasti pohtia mihin on valmis ja missä vaiheessa, sillä nykymaailman yliseksualisointi antaa helposti kuvan että neitsyys pitää menettää ennen kuin ehti 15 täyttää ja kaikki on normaalia, eli kypsymättömälle nuorelle voi tulla paine suostua asioihin, joita ei oikeastaan halua tehdä. Ja varmasti on paljon niitä, keillä sukupuolielämän aloittaminen vaikka 14 v ei ole ollut ongelma, mutta halusin tuoda esiin tämän seikan, että kypsyminen saa tapahtua rauhallisemmallakin tahdilla.

      Lainaa

    52. Mielipuoli piikkisika 31.12.2021 2:00
      Tulos: +32 (42 ääntä)
      Todennäköisesti sillä 14-vuotiaalla tulee olemaan suuria vaikeuksia suhteissaan (sekä muihin, että itseensä) koko loppuelämänsä ajan. Joten onneksi olkoon! Olet saanut pilattua ihmisen elämän omien sairaiden mieltymyksiesi takia. Ei ole mitään oksettavampaa.

      Lainaa

    53. Tulos: +34 (36 ääntä)
      Ompeleeton kilpikonna: Mistäs täällä vedettiin sellaisia johtopäätöksiä, että Miro olisi kysynyt seksisuhteista? Hänhän kysyi, onko laillista, että kaksi ihmistä ovat 16- ja 18-vuotiaat.
      Tarkkaan ottaen kysymyksessä ei mainittu ihmisiä ollenkaan. Jos kysymys on esitetty vaikka autoaiheisessa ryhmässä, niin kysymys voisi olla vaikka renkaiden koosta.

      Lainaa

    54. Lasiton hanhi 31.12.2021 12:38
      Tulos: +11 (35 ääntä)
      Alice Wonderland: Itseasiassa tutkimuksissa on löydetty yhteys masennukselle ja varhaiselle seksuaaliselle kanssakäymiselle. Ja tässä yhteydessä puhutaan suostumuksellisista, suht samanikäisistä kumppaneista, eli mitään erityisen traumaattista kokemusta ei edes vaadita siihen että se omakuva alkaa säröillä. Vaikka [...]
      Olen samaa mieltä siitä, että ehdottomasti nuorille pitäisi tehdä selväksi se, että ymmärtää ne omat rajansa seksuaaliselle käyttämiselle ja missä vaiheessa itse kokee sen olevan itselle ajankohtaista. Tämä pitäisi olla jokaiselle perusoikeus, että jos haluaa odottaa pidempään tai jos ei halua ollenkaan seksiä, niin siitä ei pidä todellakaan kokea huonommuutta. 
      Tämän kaltaisissa keskusteluissa vaan itselle ihmisenä, joka taas aloitti seksin harrastamisen 14-vuotiaana tuntuu vaan siltä, että minun tulisi kokea huonoa omatuntoa siitä, että olen aloittanut niin aikaisin aktiivisen seksielämän. Kuitenkin itse päätöksen tein sen ikäisenä, ja sillä tiellä olen pysynyt kun olen ihan nauttinut seksin harrastamisesta. Enkä ole kokenut siitä huonoa omatuntoa, enkä mielestäni aloittanut liian aikaisin tai että minua olisi siihen painostettu millään tavalla. Tottakai varmaan olen jopa vähemmistöä siinä, että osasin tehdä itselle sopivan ratkaisun siinä iässä, eikä välttämät edes suurinosa nuorista osaisi tehdä vastaavasti itselleen sopivaa päätöstä asiassa. Mutta yhteiskunta tuntuu painostavan siinä, että yksilönä minun pitäisi kokea huonoa omatuntoa siitä, että en odottanut, ja se on mielestäni väärin. 

      Lainaa

    55. Sieluton rotta 31.12.2021 15:13
      Tulos: +41 (53 ääntä)
      Lasiton hanhi: Olen samaa mieltä siitä, että ehdottomasti nuorille pitäisi tehdä selväksi se, että ymmärtää ne omat rajansa seksuaaliselle käyttämiselle ja missä vaiheessa itse kokee sen olevan itselle ajankohtaista. Tämä pitäisi olla jokaiselle perusoikeus, että jos haluaa odottaa pidempään tai jos ei halua [...]
      Näitä keskusteluja jokainen tulkitsee omalla tavallaan. Minäkin aloitin, tai siis jouduin aloittamsan seksielämän 14-vuotiaana, ja minusta näissä keskusteluissa ei käsitellä lainkaan tarpeeksi sitä, miten valtavaa vahinkoa se voi ihmiselle tehdä.
      Minäkin "valitsin" aloittaa 14-vuotiaana. Poika (16 v) vieläpä sanoi, hetkeä ennen kuin työntyi sisälle, että "sopiihan tämä? Voit sanoa 'ei', ja jos sanot 'ei', lopetan heti". Tuo poika ei tehnyt minua kohtaan mitään väärää, enkä ole hänelle vihainen.
      Minä en kuitenkaan voinut sanoa "ei". Vanhempani olivat kasvattaneet minut siihen, että jos joku edes vihjaa ehkä haluavansa minulta jotain, niin minun on se hänelle joko annettava, tai sitten itkettävä ja annettava.
      Koulussa seksuaalivalistuksessa puhuttiin heteroista, homoista ja biseksuaaleista. Sanottiin, että "teidän iässä nämä jutut kiinnostavat jo kaikkia, muistakaa olla vastuullisia ja kunnioittakaa toisianne". Se oli sinänsä suvaitsevaista oppia, mutta siellä ei jätetty tilaa minulle, jota nuo asiat eivät kiinnostaneet. Tunsin, että minun on vain ryhdyttävä nyt tekemään näitä asioita vastatakseni opettajieni odotuksia. Toki kaikille sanottiin sivulauseissa sellaisia yleisiä latteuksia, kuten "pitää aloittaa vasta silloin kun haluttaa enemmän kuin pelottaa", mutta jo heti seuraavassa lauseessa sanottiin, että tietystihän meitä kaikkia vain haluttaa, kun olemme teinejä. 
      Koulussa toiset lapset eivät puhuneetkaan muusta kuin seksijutuista. Mitään ei voinut enää tehdä eikä sanoa ilman, että se väännettiin seksuaaliseksi. Minun oli pakko lähteä siihen vitsailuun mukaan välttääkseni joutumasta itse vitsailun kohteeksi. Lapsilta tuo on toki normaalia, mutta aikuiset eivät puuttuneet siihen mitenkään, juuri siksi koska "se on normaalia". Minulla oli hirveä paine esittää olevani samanlainen kuin toisetkin, etten muka pystyisi ajattelemaan muuta kuin seksiä. Nyt aikuisena, kun ajattelen noita aikoja, tuntuu siltä kuin jokainen koulupäivä olisi ollut seksuaalista ahdistelua, ja olinkin silloin todella ahdistunut ja pahoinvoiva.
      Kotona jouduin jatkuvasti pikkuveljeni ahdistelemaksi. Hän oli vain typerä lapsi, joka ei tajunnut, miten loukkaavaa on piiloutua vakoilemaan minua, kun riisuunnun tai käyn vessassa. Mutta aina kun sain hänet kiinni, ja huusin itkien äitiäni apuun, äiti vain huokaisi laiskasti: "Petterii, pitää antaa vessarauha". Ei mitään seuraamuksia, ei mitään selitystä siitä miksi tuollainen käytös ei ole hyväksyttävää. Kerran sain veljeni kiinni, koska riisuutuessani oven raosta alkoi kuulua hiljaista kuiskintaa: "vielä, vielä, vielä". Olen myöhemmin tajunnut, että veljeni taisi silloin runkata minulle.
      Kaikki ympärilläni olevat lapset painostivat minua seksuaalisuuteen, eivätkä aikuiset tehneet mitään suojellakseen minua siltä. Päin vastoin, he sanoivat että toisten käytös on normaalia, ja minun oletetaan olevan samanlainen.
      Joten silloin, kun jouduin siihen hirveään tilanteeseen, että poika makasi päälläni ja kysyi, saako tunkeutua sisääni, minulla ei realistisesti ollut muita vaihtoehtoja, kuin nyökätä päätäni, puristaa silmäni kiinni ja toivoa, että se olisi pian ohi. Koska koko maailma oli sitä mieltä, että minun on oltava heidän määrittelemänsä normaali, ja minun vain oli sullottava itseni tuohon normaaliin muottiin hinnalla millä hyvänsä. Se hirveä kipu, hämmennys, kauhu ja pahoinvointi oli minusta pienempi paha kuin se, että olisin rikkonut kaikkien elämässäni olevien ihmisten odotukset kieltäytymällä seksistä.
      Ei ole reilua saattaa ketään tuntemaan oloaan syylliseksi omasta seksuaalisuudestaan niin kauan, kun hän ei toteuta seksuaalisuuttaan toisten kustannuksells. Mutta on tehtävä todella paljon töitä sen eteen, että lapset opetettaisiin tunnistamaan omat tarpeensa, ja uskaltamaan kunnioittaa niitä. 

      Lainaa

    56. Kaareva hirmulisko 31.12.2021 22:28
      Tulos: -53 (61 ääntä)
      Pena35: Miksi seksin pitää olla niin vaarallista ja traumatisoivaa että sitä pitää odottaa täysi-ikäiseksi? Molempien suostumuksella ja vastuullisesti moni teini aloittaa kokeilut. On toki väärin jos pena 35v tapailee 16v tyttöä, mutta jos kyseessä on ville18 ja lissu16 en koe ikäerossa olevan mitään pahaa.
      Miten niin on väärin? Ei se ainakaan laitonta ole. Itsekin olen 42-vuotiaana jatkuvasti seksisuhteessa 16-vuotiaan kanssa. Ihan hyvässä yhteisymmärryksessä, ja molemmat nautimme. Laillista eikä keneltäkään pois.

      Lainaa

    57. Hiljainen hai 1.1.2022 5:35
      Tulos: +46 (48 ääntä)
      Kaareva hirmulisko: Miten niin on väärin? Ei se ainakaan laitonta ole. Itsekin olen 42-vuotiaana jatkuvasti seksisuhteessa 16-vuotiaan kanssa. Ihan hyvässä yhteisymmärryksessä, ja molemmat nautimme. Laillista eikä keneltäkään pois.
      Harvoinpa sitä kuulee kenenkään ylpeilevän olevansa laatenraiskaaja, mutta varmaan sekin on jollekulle ylpeyden aihe.

      Lainaa

    58. Sydämetön unikeko 1.1.2022 8:22
      Tulos: +34 (34 ääntä)
      Lasiton hanhi: Olen samaa mieltä siitä, että ehdottomasti nuorille pitäisi tehdä selväksi se, että ymmärtää ne omat rajansa seksuaaliselle käyttämiselle ja missä vaiheessa itse kokee sen olevan itselle ajankohtaista. Tämä pitäisi olla jokaiselle perusoikeus, että jos haluaa odottaa pidempään tai jos ei halua [...]
      Ymmärrän tuonkin näkökannan, mutta tässä on vähän ongelmallista tosiaan se, että kaikki eivät ole valmiita vielä siinä iässä ja on todella vaikea erotella sekä itse nuoren toimesta että ulkopuolisen toimesta, onko todella siinä iässä valmis seksisuhteeseen. Nuori ei tosiaan vielä ole riittävän kypsä sitä itse arvioimaan ja tätä hyväksikäyttävä vanhempi ei edes yritä. Siksi niin hanakasti yritetään suojella kovin nuoria aloittamasta sitä seksisuhdetta, jotta voitaisiin juuri välttyä niiltä "en ollutkaan valmis" kokemuksilta. Hienoa, jos sinun kokemukset ovat hyvät ja silloin siinä ei mitään väärää olekaan. Ja haluan täsmentää, että sitä 14-vuotiasta sinua ei kukaan arvostele tästä valinnasta vaan aina sitä mahdollisesti reilusti vanhempaa osapuolta juuri tästä syystä.

      Lainaa

    59. Lasiton hanhi 1.1.2022 14:20
      Tulos: +13 (13 ääntä)
      Sieluton rotta: Näitä keskusteluja jokainen tulkitsee omalla tavallaan. Minäkin aloitin, tai siis jouduin aloittamsan seksielämän 14-vuotiaana, ja minusta näissä keskusteluissa ei käsitellä lainkaan tarpeeksi sitä, miten valtavaa vahinkoa se voi ihmiselle tehdä. Minäkin "valitsin" aloittaa 14-vuotiaana. Poika (16 [...]
      (Sama kommentoija kelle vastasit, kuvake vaihtui vain kun olen eri laitteella) Hyvä kommentti, kiitos tästä ja toivottavasti olet toipunut tai toivut tilanteestasi. Juuri tämän takia toivoisin, että päästään yhteiskuntana siihen pisteeseen, jossa nuorille annetaan tarpeeksi hyvät lähtökohdat sille, että osataan sanoa kyllä tai ei hyvällä omatunnolla.
      Sydämetön unikeko: Ymmärrän tuonkin näkökannan, mutta tässä on vähän ongelmallista tosiaan se, että kaikki eivät ole valmiita vielä siinä iässä ja on todella vaikea erotella sekä itse nuoren toimesta että , alkoholin ja pornon ulkopuolisen toimesta, onko todella siinä iässä valmis seksisuhteeseen. Nuori ei tosiaan vielä ole riittävän kypsä [...]
      Tässä tosiaankin toivoisin enemmän sitä, että saataisiin ymmärrystä enemmmän nuorille, että missä seksissä on kyse ja minkälainen on terveellinen seksisuhde. Se, että tuomitaan suhdetta ei ole hyvä tapa saada nuoret ajattelemaan, onko tämä hyvä idea. Jos haluamme suojella nuoria aikuisten hyväksikäytöltä, siinä vaiheessa ennenkuin puhutaan seksistä, se on jo myöhäistä. Miksi tämä aikuinen on lähestynyt tätä nuorta parisuhdemielessä? Onko tämä nuori jo ihastunut tähän aikuiseen ja miksi? Nämä asiat on jo todennäköisesti pielessä, ennenkuin seksi tulee kuvioihin suhteeseen.

      Lainaa

    60. Tulos: +36 (40 ääntä)
      Eikö kukaan kiinnittänyt huomiota tähän lakiin jonka mukaan ohjelman formaatin keksijän pitäisi automaattisesti olla sen juontaja? Jos nyt sellainen ihme tapahtuisi että keksin jonkun mielettömän hyvän idean ja tän lain mukaan minusta tulisi juontaja niin aivan sama kuinka hyvä ohjelma muuten olisi mutta tasan kukaan, siis ei KUKAAN, katsoisi ohjelmaa jota tällainen hönö juontaa. Ihan suorastaan kuvottava idea. Vaatiiko samainen laki kirjoittajia näyttelemään näytelmissään ja säveltäjiä/sanoittajia äänittämään omat kappaleensa? Kuulostaa pelottavalta maailmalta tuollainen jossa suutarit ei pysy lesteissään vaan väkisin pistetään vääriin rooleihin porukkaa.

      Lainaa

    61. Tulos: +31 (31 ääntä)
      Lasiton hanhi: Olen samaa mieltä siitä, että ehdottomasti nuorille pitäisi tehdä selväksi se, että ymmärtää ne omat rajansa seksuaaliselle käyttämiselle ja missä vaiheessa itse kokee sen olevan itselle ajankohtaista. Tämä pitäisi olla jokaiselle perusoikeus, että jos haluaa odottaa pidempään tai jos ei halua [...]
      Ei tässä kukaan sitä 14-vuotiasta syyllistä, vaan creepyä parikymppistä joka sekaantuu alaikäiseen.

      Lainaa

    62. Samea kuormaeläin 1.1.2022 21:22
      Tulos: +11 (15 ääntä)
      Lihava Tiikeri: Koska teini harvoin on valmis kantamaan vastuuta niistä asioista, joihin seksi voi johtaa. Eli sukupuolitaudit ja raskaus.. ja molemmat voivat osua kohdalle vaikka kuinka olisi vastuullinen. Ehkäisy ja/tai harkintakyky voi pettää ja sitten onkin jo ihan erilainen soppa keitettynä.
        Eivat monet aikuisetkaan ole. Taudit ja vahinkoraskaudet ovat kamalia, oli minka ikainen tahansa, ja itse olin teinina nielaissut koko sukupuolivalistuksen oppikirjan, kaytin tuplaehkaisya ja kavin testeissa. Nyt aikuisena otan vahan rauhallisemmin (ie. aviomieheni ei tarvitse kayda testeissa joka kuudes kuukausi kun ei ole syyta epailla pettamista, poikaystavieni taytyi kayda -oli syyta tai ei). 
        Aloitin vakavan seurustelun 17-vuotiaana 23-vuotiaan kanssa, mutta ero oli siina, etta han on portugalilainen: heilla kuuluu asiaan asua porukoiden luona avioliittoon asti. Joten molemmat olimme samassa elamantilanteessa: opiskelimme, mina lukiossa ja han yliopistolla, asuimme porukoiden luona, jouduimme pyytamaan vanhemmilta rahaa jos jotain tarvittiin. Miksiko senikainen lahestyi minua? Olin venkoillut itseni interrailille yksinani ja sitten viela baariin, han ei tiennyt etta alaikainen ulkomaalainen seikkalisi baarissa ja siksi tuli jutustamaan. Jos tahallaan saalistaisi lukion pihalla kokemattomia, tai kayttaisi omaa asuntoa/ rahaa/ alkoholia etc. saadakseen vaikutusvaltaa, niin se olisi, ellei laitonta, niin ainakin hiton creepya, vaikka saalistuksen kohde olisi taysi-ikainenkin mutta viela jossain riippuvuusasemassa. Esim. professorit eivat koske opiskelijoihinsa vaikka nama olisivat parikymppisia (tai ainakaan ei pitaisi). Omassa tilanteessani en nae, etta valtasuhteet olisivat olleet jonkassa. (Kasvoimme muutaman vuoden kuluttua eroon, mutta olemme FB- ja joulukorttitermeissa). 
        Harkintaa ja tulkintaa taytyy aina kayttaa -alle 16-vuotiaisiin sotkeentuminen on rikos ja hyvasta syysta, siina ei tulkintaa tarvita, mutta sen jalkeen taytyy ajatella, mika on ian ja elamantilanteiden ero, millaista valtaa voidaan kayttaa, ja vanhemman osapuolen tulee olla hyvin, hyvin varovainen. Itse kaytan saantoja puolet+7 (eli jos olen 40, 20+7 ja siita ylospain on ok) ja varmista suostumus keskustelemalla nakemyksista ennen etenemista -vahan naiivia ja kompeloa, mutta eipahan tule tehtya kauheita virheita. 

      Lainaa

    63. Pelottava ahma 2.1.2022 2:13
      Tulos: +10 (10 ääntä)
      fff: No UPS on kyllä käytännössä huijaus, toimitusta ei koskaan edes yritetä ja sit paketti löytyy jostain perähikiän ärrältä 🤙
      Päinvastainen kokemus. Postin kautta lähetettiin syksyllä Yhdysvaltoihin 1kg paketti, maksoi n.55€. Perille saapuminen kesti 5vk. UPS kautta lähetettiin samaan osoitteeseen seuraava, monta kertaa suurempi paketti (n.5kg), maksoi 5€ enemmän ja oli perillä kolmessa(!!!) päivässä.

      Lainaa

    64. Rottanpää 2.1.2022 2:43
      Tulos: +20 (20 ääntä)
      Peeke: Ilmeisesti nuo media-alan lait on kaiken lisäksi kirjoittanut 6-vuotias.
      Ajatus tuosta "se tulee" -ilmaisusta lakitekstissä alko nyt jotenkin naurattaan ihan tarpeettoman paljon.

      Lainaa

    65. Vihreä humanisti 2.1.2022 4:39
      Tulos: -32 (34 ääntä)
      Pulmaton kotieläin: Aika iso ongelma tuo kyllä on, koska silloin olet efebofiili sekä rikollinen.
      Se joka toista haukkuu on itte. Jos olet joskus masturboinut, niin sitten varmaan olet samalla logiikalla lopun ikääsi runkkari.

      Lainaa

    66. Helakka albatrossi 2.1.2022 8:01
      Tulos: 0 (30 ääntä)
      Vihreä humanisti: Se joka toista haukkuu on itte. Jos olet joskus masturboinut, niin sitten varmaan olet samalla logiikalla lopun ikääsi runkkari.
      Tuomari: "Tuomitsen teidät kolmesta törkeästä lapsenraiskauksesta, seitsemästä perusmuotoisesta lapsenraiskauksesta, kuudestatoista lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, lapsipornon valmistamisesta, hallussapidosta ja levittämisestä, kuudesta murhasta, kahdestakymmenestätuhannestaseitsemästätoista taposta, Ahvenanmaan polttamisesta, terroristisen teon valmistelusta, junan varastamisesta, junan ajamisesta päihtyneenä, sekä poliisiauton töhrimisestä kolmen kuukauden ehdolliseen vankeuteen."
      Vihreä humanisti: "Se joka haukkuu on ite." 
      Tuomari: "Voi hitsinpimpulat. Pidättäkää minut." 

      Lainaa

    67. Särmikäs avokado 2.1.2022 11:18
      Tulos: +6 (6 ääntä)
      Pehmeä jänis: Toki suostumuksen ikäraja on 16. Mutta kaikki alle 18 seksuaaliset hommat luetaan aina alaikäiseen koskemiseksi, ei ole väliä onko se 7 vai 17
      Arvasit väärin.

      Lainaa

    68. Puuton alpakka 2.1.2022 21:38
      Tulos: +12 (14 ääntä)
      Lasiton hanhi: Olen samaa mieltä siitä, että ehdottomasti nuorille pitäisi tehdä selväksi se, että ymmärtää ne omat rajansa seksuaaliselle käyttämiselle ja missä vaiheessa itse kokee sen olevan itselle ajankohtaista. Tämä pitäisi olla jokaiselle perusoikeus, että jos haluaa odottaa pidempään tai jos ei halua [...]
      Sinusta voi tuntua siltä, mutta se on ihan omassa päässäsi. Kukaan ei syytä sinua tai ketään muutakaan 14-vuotiasta mistään, joten ole rauhassa tyytyväinen omaan valintaasi.

      Lainaa

    69. Itseasiassa 2.1.2022 22:53
      Tulos: +15 (15 ääntä)
      Huono vihannes: Suostumuksen ikäraja taisi olla 16 vuotta, eli riippuu hurjana iästä. Silloin se ei (valitettavasti) ole laitonta. Sen sijaan voi tutustua paremmin suostumuksen konseptiin ja miettiä, onko 16-vuotias valmis (henkisesti) antamaan suostumusta. Vastaus: todennäköisesti ei. En jaksa mussutusta "jos on 18 ja 16", parikin vuotta tekee paljon teini-ikäisissä.
      Jokunen vuosi sitten oikeudessa oli 19-vuotias 15-vuotiaan kanssa makaamisesta, kyseessä oli keskenään seurusteleva pari. Tuomiota ei tullut, koska oikeus katsoi näiden kahden olleen henkisesti suurinpiirtein samalla tasolla. Eli laintulkinta Suomessa ei ole suoraviivainen.

      Lainaa

    70. Isä viiden, joka olet töissä. 3.1.2022 12:40
      Tulos: +8 (16 ääntä)
      Kaareva hirmulisko: Miten niin on väärin? Ei se ainakaan laitonta ole. Itsekin olen 42-vuotiaana jatkuvasti seksisuhteessa 16-vuotiaan kanssa. Ihan hyvässä yhteisymmärryksessä, ja molemmat nautimme. Laillista eikä keneltäkään pois.
      Käy kymmentä kilometriä lähempänä lapsiani niin kuolet.

      Lainaa

    71. Isä viiden, joka olet töissä. 3.1.2022 12:42
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      Kaareva hirmulisko: Miten niin on väärin? Ei se ainakaan laitonta ole. Itsekin olen 42-vuotiaana jatkuvasti seksisuhteessa 16-vuotiaan kanssa. Ihan hyvässä yhteisymmärryksessä, ja molemmat nautimme. Laillista eikä keneltäkään pois.
      Nyt tuli kyllä jo sellainen alkukantainen VMP-reaktio, että oksat pois. Rupesin juuri toivomaan, että helvetti on olemassa.

      Lainaa

    72. Itseasiassa 3.1.2022 16:13
      Tulos: +9 (9 ääntä)
      Alice Wonderland: Itseasiassa tutkimuksissa on löydetty yhteys masennukselle ja varhaiselle seksuaaliselle kanssakäymiselle. Ja tässä yhteydessä puhutaan suostumuksellisista, suht samanikäisistä kumppaneista, eli mitään erityisen traumaattista kokemusta ei edes vaadita siihen että se omakuva alkaa säröillä. Vaikka [...]
      Teiniraskaudetkin ovat käytännössä suoraan verrannollisia vähäosaosuuteen, joten en yhtään ihmettele jos tällä joukolla esiintyy myös masennusta.

      Lainaa

    73. Tulos: +7 (9 ääntä)
      Love: Minä olin 8 tai 9 hän oli 17. Olisi tapahtunut "se pahin" ja vasta aikuisiällä, kun ensin olin kaikki tuon asian traumat käsitellyt, kerroin äidilleni että hän tietämättään pelasti minut, kun kutsui minua alakertaan. Ei se kundikaan ihan täyspäinen ollut, mutta otin aikuisiällä häneen facebookin [...]
      Alkoi vain mietityttämään että miksi noin paljon vanhempi ylipäänsä on kahden kesken ilmeisesti tämän nuoremman huoneessa? En äkkiseltään näe tilannetta missä varsinkaan vastakkaista sukupuolta olevat, ei-sukulaiset päätyisivät tuollaiseen tilanteeseen. Jos on kaksi tyttöä tai poikaa niin voisi olla jotenkin mahdollista mutta tällöinkin ihmettelisin aika pitkään että mitä yhteistä on 9- ja 17-vuotiailla ja mitä tekevät tämän nuoremman huoneessa kahdestaan. Itse asiassa naapurin lapsi on kuudennella (en tiedä minkä ikäinen silloin on) ja omani on 6-vuotias ja mietin jo tuon suhteen että mitä tuo vanhempi saa irti näiden leikkiessä. Usein onkin sitä että kyseinen lapsi käyttää vain valta-asemaansa hyväksi, joten kiusaa, nöyryyttää tai muuten pomottaa. Eikä ihme kun kuuntelee millaista huutoa vanhemmilla on joka viikko useana päivänä. Eivätkä nämä ikinä tunnu viettävän lapsen kanssa yhtään aikaakaan kuin jonain "spessu-päivinä", joilla varmaan kuitataan koko vuoden muut "omat ajat". Poika vaeltelee turhautuneen ulkona koska hänet patistetaan sinne aina pelikoneelta, joka tuntuu olevan tämän ainoa ilo kotonaan. Tuntuu tykkäävän myös koulusta mutta kotona vaikuttaisi vain ns. asuvan. Turhauttavinta tuossa on se että mitkään lasu-speksit eivät täyty joten ei pysty ilmoittamaan mihinkään vaikka huomaa että suuret prosentit että lapsesta tulee jollain tapaa ongelmia, esim. joko masentuu tai päätyy aiheuttamaan haittaa muille esim. kiusaamalla. Muutenkin kyseinen perhe taitaa kuulua siihen porukkaan jonka lasten kasvatusperiaatteisiin kuuluu se että tehdään näistä mahdollisimman kylmiä ja kovia että kestää kylmää ja kovaa maailmaa. Eikä tajuta että itse sitä kylmää ja kovaa maailmaa sillä tavoin juuri tekee.
      Vituttaa. Ja meni "hieman" aiheen vierelle nyt samalla.

      Lainaa

    74. Taidokas alligaattori 5.1.2022 10:12
      Tulos: -2 (6 ääntä)
      Hintelä pussieläin: No minähän siis keksin Sohvaperunat, eikä siitäkään oo mulle mitään tilitetty! Tai katsoin siis telkkaria kerran niin tavallaan keksin..
      Ei sellaisesta sonnasta mitään pitäisi tilittääkkään. Sen sijaan saisit maksaa meille muille television katsojille kipukorvauksia..

      Lainaa

    75. Pöllö undulaatti 5.1.2022 21:50
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      fff: No UPS on kyllä käytännössä huijaus, toimitusta ei koskaan edes yritetä ja sit paketti löytyy jostain perähikiän ärrältä 🤙
      Tämä! Tai sitten kysytään että "sopiiko toimitus klo 8 ja 12 välillä?" Vastaat että sopii ja laitat varta vasten kellon soimaan 7.45, niin ne tulee 7.30 soittelemaan ovikelloa ja yrittää vielä keretä karkuun ennen kuin avaat oven :D

      Lainaa

    76. Naulaton salaatti 27.1.2022 0:05
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Minä keksin ouhelimgnkosketusnäytön 1994. Ei ole näkynyt rahoja.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: helsingin sanomat, hesari, kirjoitusvirhe, laiton, laitonta, maajussille morsian, oikaisu, sanajärjestys, sarja, tv, tv-ohjelma, ups