Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Mitä tänään syötäisiin? Osa 38

Makeistukku mainostaa parhaita herkkujaan.
Mitä tänään syötäisiin? Osa 38

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 36 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +108 (240 ääntä)
      Hauen kohdalla ymmärrän tuon ”maistuu liikaa kalalle.” Siitä tulee niin voimakas maku, etten itsekään siitä pidä. Sellainen tuore kala kun vedät sen ongella ylös. Versus esimerkiksi ravintolassa syöty lohi, joka kyllä maistuu kalalta, mutta on ns. pehmeän makuinen kala.

      Lainaa

    2. Tyly karhu 4.1.2022 0:33
      Tulos: -4 (84 ääntä)
      Mipute: Hauen kohdalla ymmärrän tuon ”maistuu liikaa kalalle.” Siitä tulee niin voimakas maku, etten itsekään siitä pidä. Sellainen tuore kala kun vedät sen ongella ylös. Versus esimerkiksi ravintolassa syöty lohi, joka kyllä maistuu kalalta, mutta on ns. pehmeän makuinen kala.
      Tämä! Juuri tästä syystä en hauesta pidä. En osaa selittää sitä makua...
      Lohen maku hellii koko makuaistia. Hauki maistuu hetken jonka jälkeen tulee outo mullan maku

      Lainaa

    3. Arvostettu kärpänen 4.1.2022 0:51
      Tulos: +298 (318 ääntä)
      Ei taida olla olemassa vegaanistaruokaa joka ei ole kasvisruokaa, mutta on olemassa ei-vegaanista kasvisruokaa.

      Lainaa

    4. Tulos: -35 (67 ääntä)
      Keijon kanssa samaa mieltä! Esim Lidlistä ostetut kalat yleensä maistuu liikaa kalalta eikä oo hyvää

      Lainaa

    5. Apea mandariini 4.1.2022 1:06
      Tulos: -40 (162 ääntä)
      Noh, esimerkiksi simppeli sienikeitto voi olla vegaaninen mutta ei kasvisruoka koska sienet eivät kuulu kasvikuntaan. Ehkä hassu nimi ryhmälle jos hiuksia halkoo, mutta eiköhän pääasia ole se että jo ryhmän nimessä tulee selväksi että tämän ryhmän kasviksiin ei sitten eläinperäisiä lisukkeita tule eikä sellaisia reseptejä kannata tarjota.

      Lainaa

    6. Arvoton jänis 4.1.2022 1:10
      Tulos: +108 (118 ääntä)
      Tyly karhu: Tämä! Juuri tästä syystä en hauesta pidä. En osaa selittää sitä makua... Lohen maku hellii koko makuaistia. Hauki maistuu hetken jonka jälkeen tulee outo mullan maku
      Ei se ole outo mullan maku vaan pohjamuta, minkä maistat. Hauki viihtyy matalissa kaislikoissa, joissa se syö ohimennen paljon hiekkaa/mutaa, jonka vuoksi se hauki usein maistuu juurikin sille.

      Lainaa

    7. Toimimaton sohvaperuna 4.1.2022 1:13
      Tulos: +89 (97 ääntä)
      Tyly karhu: Tämä! Juuri tästä syystä en hauesta pidä. En osaa selittää sitä makua... Lohen maku hellii koko makuaistia. Hauki maistuu hetken jonka jälkeen tulee outo mullan maku
      Se mullan/mudan maku on yleensä lähinnä isommassa hauessa joka elellyt mutapohjaisessa järvessä. Kirkasvetisestä joesta saatuna jossa hiekkapohjaa niin hauki maistuu paljon paremmalta kun tavallisesta mökkijärvestä. Tai ainakin näin olen itse huomannut, sen takia en mielelläni viitsisi edes syödä sellasia isoja mörköhaukia mitä joskus sattuu tulemaan.

      Lainaa

    8. Pelottava tonttu 4.1.2022 1:39
      Tulos: -67 (103 ääntä)
      Arvostettu kärpänen: Ei taida olla olemassa vegaanistaruokaa joka ei ole kasvisruokaa, mutta on olemassa ei-vegaanista kasvisruokaa.
      No ihanko totta Sherlock? Siitähän tuossa olikin kyse

      Lainaa

    9. Tulos: +62 (86 ääntä)
      Apea mandariini: Noh, esimerkiksi simppeli sienikeitto voi olla vegaaninen mutta ei kasvisruoka koska sienet eivät kuulu kasvikuntaan. Ehkä hassu nimi ryhmälle jos hiuksia halkoo, mutta eiköhän pääasia ole se että jo ryhmän nimessä tulee selväksi että tämän ryhmän kasviksiin ei sitten eläinperäisiä lisukkeita tule eikä sellaisia reseptejä kannata tarjota.
      Tähän kai sopisi taas sen legendaarinen keskustelu, ovatko sienet eläimiä..

      Lainaa

    10. Sienimies 4.1.2022 3:59
      Tulos: +89 (109 ääntä)
      Pilkunviilausta: vegaanisissa ruoissa käytetään usein sieniä, mutta virallisesti sieni ei ole kasvis. Tarkoittaako tämö, että kyseisen ryhmän ruoissa ei ole käytetty sieniä

      Lainaa

    11. Pehmeä jänis 4.1.2022 5:57
      Tulos: -26 (34 ääntä)
      Juusolle pikkupurtavaa, ei tällä kertaa päiväkodin pihalta tosin

      Lainaa

    12. Vihreä humanisti 4.1.2022 6:33
      Tulos: +27 (57 ääntä)
      Tuosta hiivasta saisi hyvän satsin kiljua jos tammikuun jaksaisi odotella tipattomalla.

      Lainaa

    13. Vertikaali sitruuna 4.1.2022 7:44
      Tulos: +33 (39 ääntä)
      Tyly karhu: Tämä! Juuri tästä syystä en hauesta pidä. En osaa selittää sitä makua... Lohen maku hellii koko makuaistia. Hauki maistuu hetken jonka jälkeen tulee outo mullan maku
      Ootteko kokeillu pieniä haukia? Isot maistuu mullalle. Alle kilon möllykästä nyt ei suuresti syötävää jää, mutta maku parempi. Isot voi tunkee vaikka murekkeeseen tai pulliin ja laittaa lohta mukaan maun verran.

      Lainaa

    14. Myötätunnoton hilleri 4.1.2022 7:59
      Tulos: +32 (44 ääntä)
      Toimimaton sohvaperuna: Se mullan/mudan maku on yleensä lähinnä isommassa hauessa joka elellyt mutapohjaisessa järvessä. Kirkasvetisestä joesta saatuna jossa hiekkapohjaa niin hauki maistuu paljon paremmalta kun tavallisesta mökkijärvestä. Tai ainakin näin olen itse huomannut, sen takia en mielelläni viitsisi edes syödä sellasia isoja mörköhaukia mitä joskus sattuu tulemaan.
      Maku todellakin riippui vesistöstä. Ei vaan hauen suhteen vaan kaikkien kalojen. Käykääpä onkimassa kirjo jostain mutaisesta lohilammesta ja sekin maistuu mudalle.
      Ihan peruksena hauki on melko mauton kala. Ja ruokakalana sellainen 1-3kg hauki on paras, siitä ylöspäin eivät ole oikein enää syötäviä - tuli sit millaisesta vedestä tahansa. Jännä pyytää, ei syötävää. Sama ahvenissa. Kilonen on kiva pilkkiä muttei syödä.

      Lainaa

    15. Vihanta soturi 4.1.2022 8:17
      Tulos: +29 (31 ääntä)
      Toimimaton sohvaperuna: Se mullan/mudan maku on yleensä lähinnä isommassa hauessa joka elellyt mutapohjaisessa järvessä. Kirkasvetisestä joesta saatuna jossa hiekkapohjaa niin hauki maistuu paljon paremmalta kun tavallisesta mökkijärvestä. Tai ainakin näin olen itse huomannut, sen takia en mielelläni viitsisi edes syödä sellasia isoja mörköhaukia mitä joskus sattuu tulemaan.
      Komppaan ja mielestäni hauki kannattaa pyytää kylmän veden aikaan. Jostain syystä se silloin maistuu paremmalta.

      Lainaa

    16. Varma riikinkukko 4.1.2022 8:29
      Tulos: +103 (105 ääntä)
      Arvostettu kärpänen: Ei taida olla olemassa vegaanistaruokaa joka ei ole kasvisruokaa, mutta on olemassa ei-vegaanista kasvisruokaa.
      Ja siksipä tuo Marian vastaus oli aika pöhkö. Marian vastauksen mukaan on ei-vegaanista kasvisruokaa, mut kysyttiin onko vegaanista ei-kasvisruokaa.

      Lainaa

    17. Itseasiassa 4.1.2022 9:20
      Tulos: +22 (28 ääntä)
      Kiiwi86: Keijon kanssa samaa mieltä! Esim Lidlistä ostetut kalat yleensä maistuu liikaa kalalta eikä oo hyvää
      Voi olla että se liika kalanmaku on liian kauan tai huonosti säilytetystä kalasta. Samq homma on Prisman kalatiskillä, josta yksi kokki kommentoi, että heillä on liian vähän jäitä siinä, syystä että ne putsataan joka päivä ja kestäisi kauemmin enemmällä jäällä. Meillä kannattaa kala halea kauppahallista tai erityisestä kalakaupasta, me ovat tuoreempia ja paremman makuisia.

      Lainaa

    18. Vapaa näätä 4.1.2022 9:45
      Tulos: +14 (44 ääntä)
      Vegaanisesta kasvisruoasta tulee itselleni mieleen, että ruoka on tehty ihan perinteisistä prosessoimattomista kasviksista eikä näistä ns. lihankorvikeproteiinivalmisteista. Ei varmaan tarkoita oikeasti ryhmän nimessä tuota, mutta siltä se kuulostaa.

      Lainaa

    19. Tulos: -47 (61 ääntä)
      Siis tottakai on paljonkin vegaanista ei-kasvisruokaa. Eihän esim vegaaniset sämpylät tai soijanakit ole mitenkäänpäin KASVISruokaa?

      Lainaa

    20. Jorma Ralli-Kukkula 4.1.2022 9:59
      Tulos: +45 (59 ääntä)
      Pelottava tonttu: No ihanko totta Sherlock? Siitähän tuossa olikin kyse
      No ei itse asiassa ollut, koska Maria sanoi vegaani/kasvisjaottelun juuri väärin päin. Elementaarista, rakas Watsonini.

      Lainaa

    21. Melko mango 4.1.2022 10:25
      Tulos: +65 (69 ääntä)
      Muistaakseni toi ryhmännimi on noin, jotta molemmilla hakusanoilla löytyy fb:stä.

      Lainaa

    22. Jouheva monni 4.1.2022 11:10
      Tulos: +53 (61 ääntä)
      Esimekriksi sipsi/kaljadieettiä en laskisi kasvisruokavalioksi, mutta vegaaninen ruokavalio se on.

      Lainaa

    23. Kilokalori 4.1.2022 11:27
      Tulos: -3 (33 ääntä)
      Vegaanista ei-kasvisruokaa... No suola, vesi, ja suolavesi näin ensimmäisenä tuli mieleen. Mutta useimmiten ihmiset ei edes tajua syövänsä tai juovansa jotain vegaanista, jos sitä ei heille erikseen kerro. Esim. leivät, marjat, sipsit ja kalja, osa punaviineistä, mehut. Vihis. Perunat. Tacot paputäytteellä.

      Lainaa

    24. Helakka albatrossi 4.1.2022 11:37
      Tulos: +57 (83 ääntä)
      Sienimies: Pilkunviilausta: vegaanisissa ruoissa käytetään usein sieniä, mutta virallisesti sieni ei ole kasvis. Tarkoittaako tämö, että kyseisen ryhmän ruoissa ei ole käytetty sieniä
      Kasvi on kasvitieteellinen määritelmä, kasvis taas ravitsemustieteellinen. Sieni on kasvis, mutta ei kasvi.
      Kasviksilla tarkoitetaan useimpia syötäviä, meheviä kasvin- ja sienenosia. Ravitsemustieteelliset määritelmät ovat kuitenkin todella liukuvia. Esim. pähkinöitä ja viljoja ei pidetä kasviksina, vaikka kasvitieteellisesti ne ovat tietenkin kasvinosia. Ravitsemustieteellisesti myöskään siemeniä ei pidetä kasviksina. Paitsi herneitä ja papuja, jotka ovat kasviksia. Paitsi jos ne kerätään yksittäin paloistaan ja kuivatetaan, jolloin ne eivät ole kasviksia. Kasvikset voidaan jaotella eteenpäin vihanneksiksi, juureksiksi ja hedelmiksi, mutta esim. tomaatti ja kurkku lasketaan tällöin vihanneksiksi, vaikka kasvitieteellisesti ne ovat hedelmiä. Banaanilajikkeista suurin osa lasketaan ravitsemustieteessä vihanneksiksi, vaikka meille tutuin lajike lasketaankin hedelmäksi.
      Sienissä syömäkelpoisten sienien yleensä syötävänä hyödynnetyt osat lasketaan kasviksiksi. Mutta esim. myrkkysienet, käävät ja multaan kaivautuneet sienirihmat (sienen "juuret"), joita ei yleensä syödä, eivät ole kasviksia.
      "Kasvisruoka" on sekin ravitsemustieteellinen termi, jonka määritelmä riippuu paikasta, ajasta ja kontekstista. Meillä sillä yleensä tarkoitetaan sellaista ruokaa, joka ei sisällä minkään eläinkuntaan kuuluvan olennon ruumiinosia. Toisaalta se voi tarkoittaa myös vegaanista ruokaa. Eri puolilla maailmaa kasvisruoalla on erilaisia merkityksiä. 
      Molemmat luokittelutavat ovat tärkeitä. Täsmällinen kasvitiede auttaa meitä ymmärtämään maailmaamme ja keksimään uutta. Joustava ravitsemussanasto sen sijaan auttaa meitä huolehtimaan ravitsemuksestamme ja kommunikoimaan toistemme kanssa tehokkaasti, muovautuen arkisiin tarpeisiimme missä olemmekaan. 

      Lainaa

    25. Sitkas karjalanpiirakka 4.1.2022 13:10
      Tulos: -23 (27 ääntä)
      Juuson kielikuva on hervottoman hauska.

      Lainaa

    26. Tulos: +22 (26 ääntä)
      Melko mango: Muistaakseni toi ryhmännimi on noin, jotta molemmilla hakusanoilla löytyy fb:stä.
      Tämä tosiaan on Se Syy ryhmän nimeen. Vastaus löytyy myös kiinnitetystä postauksesta, koska sitä kysytään harva se viikko.

      Lainaa

    27. Toj Karin 5.1.2022 0:56
      Tulos: +2 (20 ääntä)
      Tyly karhu: Tämä! Juuri tästä syystä en hauesta pidä. En osaa selittää sitä makua... Lohen maku hellii koko makuaistia. Hauki maistuu hetken jonka jälkeen tulee outo mullan maku
      Lohi nussii sun suuta?

      Lainaa

    28. Törppönen 5.1.2022 1:41
      Tulos: +9 (11 ääntä)
      Tällä hetkellä mieli tekisi kyllä enemmän karkkia kuin koronatestejä... :(

      Lainaa

    29. Makuhommia 5.1.2022 3:29
      Tulos: +1 (15 ääntä)
      Hauki voi maistua liian kalaisalle, siinä missä hirvi voi maistua liian riistaiselle. Ei nyt ihan mokasta mene.

      Lainaa

    30. Säädytön lehmä 5.1.2022 7:57
      Tulos: +8 (16 ääntä)
      Arvoton jänis: Ei se ole outo mullan maku vaan pohjamuta, minkä maistat. Hauki viihtyy matalissa kaislikoissa, joissa se syö ohimennen paljon hiekkaa/mutaa, jonka vuoksi se hauki usein maistuu juurikin sille.
      ”Olet mitä syöt”, kirjaimellisesti… 😁

      Lainaa

    31. Tulos: +5 (15 ääntä)
      Mitenkäs laboratoriossa valmistettu keinoliha? Onko se vegaanista? Ehkä ei jos on eläimen kantasoluista aloitettu.

      Lainaa

    32. Tulos: +7 (11 ääntä)
      Arvoton jänis: Ei se ole outo mullan maku vaan pohjamuta, minkä maistat. Hauki viihtyy matalissa kaislikoissa, joissa se syö ohimennen paljon hiekkaa/mutaa, jonka vuoksi se hauki usein maistuu juurikin sille.
      Tarkalleen ottaen se ei ole kalan vika, vaan ympäristön. Kalojen makuvirheet, siis maan, mullan tai mudan maku johtuvat kalan lihaan kertyneestä geosmiinista ja 2-metyyli-isoborneolista. Yhdisteitä syntyy mikrobitoiminnan seurauksena luonnonvesissä, ja varsinkin kiertovesiperiaatteella toimivissa kalojen kasvatuslaitoksissa. Eniten makuvirheita syntyy keskikesän helteillä, kun vedet ovat lämpimimmillään. Melkein mikä tahansa kala, joka elelee kesällä lämpimissä vesissä maistuu oudolta. Hauki on parhaimmillaan syksyllä viileistä vesistä pyydettynä. Kaloista parhaimpia juurikin sen takia, että liha on aromikasta. Yleensä ne ravintoloiden lohet ovat kasvatusaltaissa ruokittuja "pullalohia", joissa maistuvat huonolla tuurilla antibiootit ja minkinrehu.

      Lainaa

    33. Vikuri lisko 6.1.2022 21:06
      Tulos: +8 (12 ääntä)
      Päivi: Siis tottakai on paljonkin vegaanista ei-kasvisruokaa. Eihän esim vegaaniset sämpylät tai soijanakit ole mitenkäänpäin KASVISruokaa?
      Mistä aattelit sämpylöitä tehtävän, lihasta? Soija on papu ja kyllä pavutkin kasviksiin kuuluvat.

      Lainaa

    34. Iäkäs hyönteinen 26.1.2022 23:32
      Tulos: -4 (4 ääntä)
      Vegaanin ruokahan voi olla vaikka muovia. Kasvis on täysin aihellinen lisätarkennus.

      Lainaa

    35. Tulos: -1 (1 ääni)
      Tyly karhu: Tämä! Juuri tästä syystä en hauesta pidä. En osaa selittää sitä makua... Lohen maku hellii koko makuaistia. Hauki maistuu hetken jonka jälkeen tulee outo mullan maku
      Lohta vielä parempi on "sea bass" eli meribassi / meriahven, tai millä nimellä sitä kutsutaankaan suomeksi. En ole parempaa kalaa koskaan syönyt kuin grillattua meribassia Lontoossa.

      Lainaa

    36. Silityskuiva pulu 26.2.2023 21:26
      Tulos: -2 (2 ääntä)
      Kilokalori: Vegaanista ei-kasvisruokaa... No suola, vesi, ja suolavesi näin ensimmäisenä tuli mieleen. Mutta useimmiten ihmiset ei edes tajua syövänsä tai juovansa jotain vegaanista, jos sitä ei heille erikseen kerro. Esim. leivät, marjat, sipsit ja kalja, osa punaviineistä, mehut. Vihis. Perunat. Tacot paputäytteellä.
      Leipä kyllä on vegaanista, mutta täytteet harvemmin. Oikeastaan ainoa vegaanileipä, minkä keksin olisi hilloleipä sinisellä keijulla. Toki jos vetää leivän päälle siivun vuustoa tai kerroksen hummusta, se on kyllä vegaaninen mutta ei varsinaisesti enää yllätä ketään. Perunoitakaan harvempi ihminen syö yksinään ja naudanlihapihvi vegaanisella perunalisukkeella olisi jo melkoista itsepetosta.
      Sipseistä suurin osa ei itse asiassa ole täysin vegaanisia, koska ne sisältävät maitojauhetta. Piti kerran vältellä kaikkia maitotuotteita ja oli masentava huomata, että edes sipsejä ei saanut syödä. Muistaakseni viinietikkasipsit ja grillisipsit taisivat olla ainoita, joiden pakkausselosteessa ei mainittu maitoa.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: hiiva, kala, karkit, kasvisruoka, kielletyt sanat, kuva, kylmäsavuhauki, mainos, makeistukku, pitsa, pizza, ruoka, vegaanit