Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Vanhempainilta, osa 70

Miten perheessäsi mitataan aikaa?
Vanhempainilta, osa 70

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 109 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Salamannopea kärpänen 24.3.2022 0:10
      Tulos: +620 (642 ääntä)
      Jotenkin oletin Auroran tekstistä päätellen että hän olisi itse se tarinan sekopää, mutta väärässä olin.

      Lainaa

    2. Taidoton krokotiili 24.3.2022 0:15
      Tulos: +966 (972 ääntä)
      Onneksi on screenshotti, muuten olisikin tosi epäselvää kuka olisi vastuussa Auroran koiran ja lapsen tekemisistä.

      Lainaa

    3. Tulos: +178 (246 ääntä)
      Ei tietenkään Hennalle tullu mieleen et alkoholit on juotu jo sillon ku muksu ei oo kotona, en mä ainakaan keskellä yötä hönössä lähe roskia viemään...

      Lainaa

    4. Taidoton krokotiili 24.3.2022 0:18
      Tulos: +312 (474 ääntä)
      Minusta ei ole ollenkaan huono asia, ettei pienen lapsen tarvitsisi nähdä vanhempiaan humalassa. Itse jouduin lapsena näkemään ja kokemaan. Ja sitä tuntuu pahalta ajatella näin yli 30 vuoden jälkeenkin.

      Lainaa

    5. Klooriton hylje 24.3.2022 0:19
      Tulos: +67 (73 ääntä)
      Tulipas hyvä mieli taas.

      Lainaa

    6. Enemmän piimä 24.3.2022 0:21
      Tulos: -933 (971 ääntä)
      Miksi Aurora triggeröityi? Olisi vaan vastannut ”Me olemme vastuussa” ja viimeiseen ”Ok”. Aurora voisi opetella hillitsemään tunteitaan, nolasi nyt itsensä.

      Lainaa

    7. Apea mandariini 24.3.2022 0:22
      Tulos: +538 (588 ääntä)
      Ei voi kuin ihmetellä missä tynnyreissä jotkut ihmiset kasvaa ja elää. Henna ei ole ilmeisesti koskaan kuullut bussista ja taksista, todellisen hätätilanteen tullen jopa ambulanssista, vaan ilmeisesti vanhempien on oltava kokonaiset 18 vuotta selvinpäin siltä varalta että alaikäinen pitää kiikuttaa lekurille. Moni myöskin voi juoda sen yhden ja ajaa ilman että lain määrittelemä promilleraja ylittyy, se nyt sitten on toki jokaisen oma asia haluaako ajaa edes pikkupikkuhiprakassa. Ei kyllä silti vedä hysteerisyydessä vertoja Auroran serkulle, joka ilmeisesti ihan oikeasti aikoo säilöä jotain screenshottia todistaakseen että vanhemmat ovat vastuussa siitä mitä lemmikkien ja lasten välillä tapahtuu, koska tämähän ei mitenkään ole esim. itsestäänselvää. Rottweilereiden halu purra vauvoja taas ei ole mikään itsestäänselvyys, vaan hysteeristen kukkahattutätien "iso tappajakoira" -propagandaa. Kätevästi myöskin unohdetaan se että harva täyspäinen, koulutettu lemmikkikoira noin vain hyökkää lapsen kimppuun, vaan yleensä näitä sattuu kun taaperot päästetään kiipeilemään koirien päälle ja repimään niitä ja yleensä pienet koirat ovat niitä joihin helpommin sattuu niin että ne joutuvat puolustautumaan hampain. Ja sekin on kyllä vanhempien vika ihan ilman screenshotteja, mutta ei tarkoita sitä että koirasta pitäisi luopua vieläpä ihan etukäteen kun rotu on "väärä" lapsiperheeseen...

      Lainaa

    8. Tulos: +280 (342 ääntä)
      Surullista jos joidenkin ihmisten elämä on niin hataralla pohjalla että ei voi edes yhtä olutta ottaa kun pitää olla valmiudessa sairaala reissuun. Toki heitäkin on, ja se on ymmärrettävää. 99,9% ihmisistä riitää että on mahdollisuus kyytiin esim vaimo, naapuri, sukulainen, taksi, ambulanssi!

      Lainaa

    9. Tulos: +717 (731 ääntä)
      Mitähän autottomat vanhemmat tekee jos lapsi sairastuu :/ Varmaan on niin idiootteja, että lähtee kortitta ajamaan naapurilta varastamallaan autolla tai sitten lapsi vaan jää ilman hoitoa.

      Lainaa

    10. Tulos: +127 (145 ääntä)
      Kaljalaatikot niin kivoja, tein pikkuveijarina itselleni robottipuvun sellasesta. Niin, ja ambulanssin voi soittaa ensiapua antaessa kunhan ei ole koko koppaa kerralla vetässyt.

      Lainaa

    11. Kykenemätön peura 24.3.2022 0:39
      Tulos: +264 (270 ääntä)
      Oon kuullut, että ne lapset voi vaikka viedä hoitoon, jos vanhemmat haluaa harrastaa aikuisten juttuja. Meillä käytettiin pikkukakkosta ajan määreenä.

      Lainaa

    12. Savolainen 24.3.2022 0:57
      Tulos: -24 (76 ääntä)
      Jos on tosi hätä lapsella ja vanhempi yhden ottanut, niin 112 ja ambulanssi. Sitä varten ne on

      Lainaa

    13. Älä selitä 24.3.2022 0:59
      Tulos: -31 (51 ääntä)
      Jee jee, känni päälle!

      Lainaa

    14. Nevöhööd kilpikonna 24.3.2022 1:13
      Tulos: +313 (329 ääntä)
      Taidoton krokotiili: Minusta ei ole ollenkaan huono asia, ettei pienen lapsen tarvitsisi nähdä vanhempiaan humalassa. Itse jouduin lapsena näkemään ja kokemaan. Ja sitä tuntuu pahalta ajatella näin yli 30 vuoden jälkeenkin.
      Ei tietenkään ole huono asia, ja sen varmasti suurin osa tietää. Monet meistä on vanhempien enemmän tai vähemmän kovaa kännäämistä lapsena vierestä seurannut. 
      Mutta hieman yliampuvaa on ehkä yhden kuvan, jossa lapsi ja tyhjä kaljakontti, perusteella tehdä päätelmä, että lapsi olisi ollut paikalla kun kontti on tyhjennetty. 
      Yksi mahdollinen skenaario on esim se, että lapsi on ollut viikonloppuna hoidossa kun vanhemmat ovat kutsuneet ystäviään illanviettoon, ja kontti on sieltä jäänyt – ehkä jopa juuri siksi, että siitä on illan aikana ideoitu lapselle parkkihallilelu. 
      Meinaan vaan, että on aika keljua olettaa välittömästi pahinta, vaikka mitään oikeaa tietoa tilanteesta ei ole. 

      Lainaa

    15. Valakka taikuri 24.3.2022 1:13
      Tulos: +267 (279 ääntä)
      Luulin ensin, että tuossa olisi ollut tätä perus "Ei ole varaa ostaa lelua lapselle, mutta kaljaan on aina rahaa." mutta sitten tulikin kuin jostain kissat ryhmästä, miten et saa lähteä kotoa edes roskia viemään kun kissa voi hirttää itsensä raapimapuuhun sillä välin -tyylinen voivottelu. En tue kyllä, jos vanhemmat vetävät totaaliset kännit sillä itsekin paikkailen kyseisiä traumoja, mutta esim yksi saunaolut tai jokin kalja ruoan kanssa nyt ei ole edes lapsen silmissä maailmanloppu. Puhutaan sitten uudestaan kun vanhemmat ovat niin umpikännissä, että sammuilevat ja oksentelevat koko seuraavan päivän ja humalassa käyttäytyvät arvaamattomasti.

      Lainaa

    16. Kekseliäs karpalo 24.3.2022 1:21
      Tulos: +62 (136 ääntä)
      Taidoton krokotiili: Minusta ei ole ollenkaan huono asia, ettei pienen lapsen tarvitsisi nähdä vanhempiaan humalassa. Itse jouduin lapsena näkemään ja kokemaan. Ja sitä tuntuu pahalta ajatella näin yli 30 vuoden jälkeenkin.
      Miten tämä liittyy nyt mihinkään?

      Lainaa

    17. Uljas mansikka 24.3.2022 1:23
      Tulos: +236 (250 ääntä)
      Vaikka oonkin kahden alkoholistin lapsi, niin ei mulla mee noin tunteisiin kuva lapsesta ja kaljalaatikosta. On onneksi monta muutakin tapaa tyhjentää laatikko kuin lapsen edessä ja kotona ollessa kännien vetäminen.

      Lainaa

    18. heimosenkeimo 24.3.2022 1:52
      Tulos: -251 (271 ääntä)
      Täs on hyvä esimerkki miks pidän koiran omistajia seinähulluina ja mulkkuina ihmisinä.

      Lainaa

    19. Osaton kalkkuna 24.3.2022 2:55
      Tulos: +269 (277 ääntä)
      heimosenkeimo: Täs on hyvä esimerkki miks pidän koiran omistajia seinähulluina ja mulkkuina ihmisinä.
      Ai koska he ottavat vastuun koiransa mahdollisista käytöshäiriöistä?

      Lainaa

    20. Varpaaton aprikoosi 24.3.2022 3:09
      Tulos: -20 (134 ääntä)
      Mun mielestä on hyvä sääntö, että aina pitää lapsen seurassa olla yksi ajokunnossa (eikä ne loputkaan kyllä kännissä). Sillä ei viitata siihen että vanhemman täytyy olla kuskaamassa jos sattuu jotain - eihän kaikilla ole autoakaan. Vaan siihen, että jos on ajokunnossa, niin silloin on myös selvä ja pystyy reagoimaan jos sattuu jotain. Aika pienikin hiprakka kuitenkin vaikuttaa, niin ajamiseen kuin muuhunkin toimintaan. No ylipäänsä mun mielestä ei pidä saunakaljaa tai ruokaviiniä enempää ottaa kun lapset on kotona. Nuo kommentoijat vois tulla meille katsomaan, miltä näyttää juhlien jälkeen. Pojat tykkää pelata beerbongia, meillä on kymmeniä tyhjiä kaljalootia silloin. Ja lapsi saa halutessaan askarrella niistä.

      Lainaa

    21. Kodikas kirahvi 24.3.2022 4:59
      Tulos: +5 (85 ääntä)
      Apea mandariini: Ei voi kuin ihmetellä missä tynnyreissä jotkut ihmiset kasvaa ja elää. Henna ei ole ilmeisesti koskaan kuullut bussista ja taksista, todellisen hätätilanteen tullen jopa ambulanssista, vaan ilmeisesti vanhempien on oltava kokonaiset 18 vuotta selvinpäin siltä varalta että alaikäinen pitää kiikuttaa [...]
      Allekirjoitan Hennan mielipiteen osittain. Täällä Pohjoisessa ambulansilla on niin pitkä matka, että paras on, kun voi lähteä itse ajamaan vastaan, sitä he yleensä pyytävätkin. Taksit eivät päivystä aktiivisesti ja julkiset kulkevat ehkä kerran päivässä.

      Lainaa

    22. Pehmeä jänis 24.3.2022 5:56
      Tulos: -99 (195 ääntä)
      Apea mandariini: Ei voi kuin ihmetellä missä tynnyreissä jotkut ihmiset kasvaa ja elää. Henna ei ole ilmeisesti koskaan kuullut bussista ja taksista, todellisen hätätilanteen tullen jopa ambulanssista, vaan ilmeisesti vanhempien on oltava kokonaiset 18 vuotta selvinpäin siltä varalta että alaikäinen pitää kiikuttaa [...]
      Parkkitaloon ei oo varaa mut onneks karhun laatikkoon on. Osa syy miks siihen parkkitaloon ei ookkaa varaa..

      Lainaa

    23. Punahilkka paprika 24.3.2022 6:02
      Tulos: +205 (215 ääntä)
      Kyllä mua pikkusen harmittaa, kun muistelee niitä kertoja kun meille lapsille ei "ollut varaa" ostaa pillimehuja tai limpparia saunajuomaksi, kun samalla siinä kauppakärrissä oli kuitenkin joka viikko korillinen kaljaa.

      Lainaa

    24. Tulos: +181 (181 ääntä)
      Auroran serkku vaikuttaa kuuluvan niihin ihmisiin, joille "mitä minä sanoin" -hetket on se suurin tyydytyksen lähde. Niitä täytyy yrittää pedata aina tilaisuuden tullen.

      Lainaa

    25. Tulos: +89 (91 ääntä)
      Kyllä mä olisin Aurorana vähintään hiljentynyt (vai miksi sitä sanotaan ettei tule ilmoituksia toisen julkaisuista ja stooreista?) tuollaisen serkun 😅 Jos ideana on ympäröidä itsensä ihmisillä jotka tuo sun elämään hyvää fiilistä, niin serkku menee tässä päinvastaiseen kategoriaan.

      Lainaa

    26. Tulos: +13 (169 ääntä)
      Kyllä tuossa Kirsi taas valehtelee itsellee ja paljon. Kommentti "kun ei ole varaa". Kaljalaatikko maksaa melkein 30 kymppiä. Nopea googlaus kertoo, et parkkihalli leluja saa alle 20 kympin. Kannattaa varmaan miettiä uudestaan, et mihin oikeasti rahat haluaa käyttää.

      Lainaa

    27. Puuta heinää kavioeläin 24.3.2022 6:37
      Tulos: +51 (147 ääntä)
      Kaljaa voi toki juoda kohtuudellakin, mutta on prioriteetit taas kohdallaan että kaljalavaan riittää rahat mutta ei saman hintaiseen parkkitaloon (ostettiin lapselle joululahjaksi biltemasta parkkitalo, muistaakseni 25e).

      Lainaa

    28. Tulos: +166 (188 ääntä)
      Hintoja laskeville voisin sanoa että "ei varaa parkkitaloon" oli melko varmasti vitsi. Alkoholin suhteen kannatan sitä että pari saunaolutta voi ottaa kotona lasten nähden, ei mitään kännejä. 17-vuotiaan voi olla jopa turvallisempaa juoda ensimmäinen oluttölkkinsä kotona vanhempien kanssa kuin jossain kadulla kaupungin yössä.

      Lainaa

    29. Tulos: +127 (137 ääntä)
      Taidoton krokotiili: Minusta ei ole ollenkaan huono asia, ettei pienen lapsen tarvitsisi nähdä vanhempiaan humalassa. Itse jouduin lapsena näkemään ja kokemaan. Ja sitä tuntuu pahalta ajatella näin yli 30 vuoden jälkeenkin.
      Kaljalaatikosta voi juoda yhden oluen kerrallaan. Ei tule humalaan ja on ajokunnossa, ihan laillisestikin. On muitakin vaihtoehtoja kuin selvä tai humalassa.

      Lainaa

    30. Mukava Norppa 24.3.2022 7:28
      Tulos: +107 (111 ääntä)
      Kuten Omppu sanoi, niin tuohan on varmastikin vain vitsi, ettei olisi parkkihalliin varaa, kun lapset on keksineet leikkiä laatikolla. Mua harmittaa vaan lasten puolesta, ettei tuo laatikko ole täysin ehjä :D

      Lainaa

    31. jukkapalmu 24.3.2022 7:54
      Tulos: -3 (19 ääntä)
      Mukava Norppa: Kuten Omppu sanoi, niin tuohan on varmastikin vain vitsi, ettei olisi parkkihalliin varaa, kun lapset on keksineet leikkiä laatikolla. Mua harmittaa vaan lasten puolesta, ettei tuo laatikko ole täysin ehjä :D
      Joo, en tajuu millanen olutrage on ollu kun ton saa päästä aiki ihan iisisti kun avaa vaan ne lipareet. Toi "Fridge pack"- idea on ihan surkuhupaisan huono :D

      Lainaa

    32. Turpea seuraeläin 24.3.2022 8:04
      Tulos: +120 (124 ääntä)
      Enemmän piimä: Miksi Aurora triggeröityi? Olisi vaan vastannut ”Me olemme vastuussa” ja viimeiseen ”Ok”. Aurora voisi opetella hillitsemään tunteitaan, nolasi nyt itsensä.
      Taisi käydä serkkutyttö jättämässä kommenttinsa

      Lainaa

    33. Palvelualtis aasi 24.3.2022 8:32
      Tulos: +148 (158 ääntä)
      Enpäs tiennytkään, että jos ostaa lootan kaljaa, niin ne kaikki on pakko tyhjätä ja heti samantien ja kun se loota on tyhjä, niin sitä ei saa säilyttää talossa sekuntiakaan tai muuten on täysi juoppo. Voi tulla monelle yllätyksenä, mutta ihan oikeasti on paljon perheitä jossa ostetaan kyllä kerralla useampi olut, mutta niitä juodaan pitkin vuotta esim. yksi kerrallaan silloin tällöin. Myös me vaimon kanssa tehdään niin, vaikkei kumpikaan käytä alkoholia juuri ollenkaan, hyvin harvoin edes saunakaljana. Mutta kiva silloin, kun joskus haluaakin yhden juoda tai tarjota jollekin, niin niitä on valmiina. Myös tyhjät pahvilaatikot seisoo meillä kuukausiakin, kun ollaan säästetty esim. takan sytykkeeksi. Nyt lasua ja elsua kehiin vaan.

      Lainaa

    34. Ällö nektariini 24.3.2022 8:37
      Tulos: +96 (100 ääntä)
      Tässä taisi jäädä se seikka väliin, että julkaisu oli Länsimaalaisen ihmisen ahdinko -ryhmässä, jossa vitsaillaan nimenomaan täysin turhista asioista ahdistumisen kustannuksella. Toki ryhmä näytti voimansa ja kommentteja tuli satoja, joista osassa tosiaan oltiin tiukasti sitä mieltä, että lapsi on ihan tämän kuvan perusteella suorastaan kasvanut kaljalaatikoiden keskellä. Jos joku on tiukasti sitä mieltä, ettei lapsi saa nähdä sen kummemmin alkoholia kuin alkoholia juovia aikuisia, asiaan ei oikein voi vaikuttaa millään. En tiedä onko se pikemminkin jotain moraaliposeerausta vai aitoa alkoholikielteisyyttä, vai onko juuri sellaisella ihmisellä niin rajut juomatavat itsellään, ettei yhdenkään lapsen ole sellaista syytä nähdä. Aika moni pystyy kuitenkin juomaan ihan asiallisesti, todellakin ilman mitään traumoja aiheuttavia hetkiä. Saattaapa jopa olla ihan hyväksi, että lapset näkevät sitä aidosti kohtuullista alkoholin käyttöä. Varsinkin murrosikäisen kohdalla on huomattavasti pätevämpää päihdekasvatusta antaa malli järkevästä käytöstä kuin peitellä asiaa kokonaan koskemalla alkoholiin vain silloin, kun lapsi ei ole paikalla. Mitä se lapsi siitä oppii? Saunakalja, satunnainen kuohari, viinilasillinen ruoan kanssa tai jopa ihan itsekseen triggeröivät osan porukasta aivan täysin, ja on mahdotonta selittää, että kaikki muut eivät niiden vaikutuksen alaisena alakaan riehua, tapella, ryypätä holtittomasti tai muuten muutu kummalliseksi. Ja aivan varmaa ainakin on se, että jopa isosta kaljalaatikosta voi juoda vain yhden kerrallaan pitkän ajan kuluessa, ja sekin, ettei useammankaan annoksen juominen kerralla lapsen läsnäollessa tarkoita automaattisesti mitään armotonta pelkotilaa tai traumatisoitumista. Kyllä ne usein tulevat ihan siitä oheistoiminnasta eikä alkoholista itsestään. Ja näihin puheenvuoroihin on aina pakko lisätä, että myös oma 80-lukulainen lapsuuteni oli alkoholin värittämä eikä ollenkaan siltä osin kiva, eli tiedän hyvin miltä tuntuu kun aikuiset teeskentelevät, että eihän tämä mihinkään vaikuta. Siitä huolimatta en kuvittele, että se reipas kännääminen ja lasten ohittaminen olisi ainoa tapa käyttää alkoholia.

      Lainaa

    35. Korea roska 24.3.2022 8:37
      Tulos: +11 (55 ääntä)
      Ei tuosta yhdestä kuvasta voi päätellä mitään perheen jutuista, kun pahvilaatikkohan voisi olla vaikka naapurin roskikselta askarteluun hyödynnetty. Ja vaikka on oma kaljalaatikko, niin ei sekään kerro juomatavoista mitään. Mutta minulle tuli tuosta silti murheellinen olo, nähdä lapsi leikkimässä kaljalaatikolla :( Vielä kuvateksti: leluun ei ole rahaa... mutta kaljaan on! Toivottavasti lapsella oli kuitenkin kivat leikit ja on kiva elämä, niin kuin todennäköisesti onkin :D

      Lainaa

    36. Estävä hampurilainen 24.3.2022 8:40
      Tulos: -31 (41 ääntä)
      Kolmen keskioluen jälkeen ei vielä promillet pauku yli. :)

      Lainaa

    37. Kilokalori 24.3.2022 8:48
      Tulos: -67 (95 ääntä)
      Pahvilaatikoita tulee kotiin (tai sinne pahviroskikseen) viikossa sen viisi muutakin, jotenkin kertoo alkoholistien "hehehe mikä läppä ei ollu rahaa leluihin"-menosta että on tarkoituksellisen hauskaa antaa just se kaljakeissi lapselle leikittäväksi. Ja ottaa vielä kuva someen. Selittelyistä huolimatta surullista.

      Lainaa

    38. Harmaa kivi 24.3.2022 9:06
      Tulos: +107 (111 ääntä)
      Jotenkin en usko, että juoppovanhemmat kyseessä. Kas kun alkoholistit tietävät itsekin, ettei heidän käytöksensä ole salonkikelpoista, ja yleensä peittelevät sitä parhaimman mukaan -pullot piilossa ja kulissit pystyssä. Kyllä, on vanhempia jotka todella käyttävät kaljaan rahat, jotka kuuluisivat lasten leluihin, ja se on surullista. Mutta he yrittävät parhaansa mukaan varmistaa, etteivät naapurit ja tuttavat huomaa, eivät vitsaile siitä Facessa. Jos pitää vitsiä mauttomana, niin no, se on makuasia, mutta en nyt lasua olisi tekemässä.

      Lainaa

    39. Myötätunnoton hilleri 24.3.2022 9:20
      Tulos: -9 (45 ääntä)
      Itseä ei haittaa se, että ottaa oluen tai kaksi vaikka on lapsia (eihän se tyhjä laatikko kerro että ne on samana iltana vedetty) Mut jos sanotaan että ei ole varaa ostaa lapselle yksinkertaista lelua, joka maksaa vähemmän kuin kaljakeissi, mutta siihen kaljaan on kyl varaa. Tulee aina mieleen tapaus ku jonotin kassalla, edellä oli nainen joka jolla oli siin jotain ruokaa, pikkulasten vaatteita ja kaljakeissi. Summan kuultuaan totesi ettei ole kaikkeem varaa, mietti hetken ja pyysi ottaan ne lasten vaatteet pois.

      Lainaa

    40. Priima oliivi 24.3.2022 9:23
      Tulos: +111 (119 ääntä)
      Mä luin tuon kaljalaatikkokeissin vitsinä ja hauskana juttuna, ei ennen kommenttiosiota käyny mielessäkään et ois alkoholistivanhempi. En onneks ollu ainoa, mut mikä mua jäi kaivelemaan oli tuo et moni koko tarpeelliseksi kertoa et sen parkkitalon sais halvemmalla ku kaljalaatikon. Vaikka se onkin totta ni melko suurella todennäköisyydellä ois varaa molempiin. Mutta miksi se silti ois pakko ostaa? Mä nään ihan positiivisena sen et käytetään mielikuvitusta ja opetetaan sitä mielikuvituksen käyttöä lapsellekin. Ei ihan kaikkea tarvi tarjoilla valmiina ja jokaista lelua ja härpäkettä olla ekana ostamassa koska lapsi haluaa. Mitä sit tulee tuohon alkon käyttöön lasten aikana ni kyllä se on parempi et näkee sitä fiksua käyttöä kotona, esim se saunaolut tai ruokajuoma, kun että asiasta tehdään täysin tabu ja sitten ku lähetään ite kokeilee ni ole mitään ymmärrystä.

      Lainaa

    41. Platku sitruuna 24.3.2022 9:25
      Tulos: +60 (66 ääntä)
      Voi perse näitä ihmisiä jotka oikeesti uskoo että rottweilerit, pitbullit jne. on automaattisesti vaarallisia ja tappavia, eikä tämä olisi ESIM. kiinni siitä miten omistaja kouluttaa koiransa!

      Lainaa

    42. Tulos: +74 (80 ääntä)
      No on kyllä aika erikoista kommentointia. Ymmärrän, että puhun itse ihmisenä, joka ei koskaan ole nähnyt vanhempiaan (tunnistettavasti) humalassa, kun taas monilla muilla on monenlaista traumaa aiheeseen liittyen... Joten postaus voi herättää muistikuvia siitä, kuinka rahat meni aina kaljaan eikä lasten tarpeisiin jne. Mutta eihän nyt oikeasti voida alkaa spekuloimaan, että tällainen meininki on tässä perheessä, koska lapsi leikkii pahvilaatikolla... Miten tästä tullaan päätelmään, että perheessä ei käytetä rahaa lapsen leluihin? Jospa se on saanut viime joululahjaksi robottikoiran, lego-setin, videopelin, nuo autot ja paljon lisää? Kyllä meilläkin oli tietty budjetti leluille, eihän niillä taloa kannattanut täyttää sen enempää kuin millä tuli leikittyä. Aina ei saanut kaikkia leluja, pelejä sun muita mitä toivoi... Tarkoittiko tämä, että vanhempani eivät olisi saaneet sitten koskaan ostaa kaljaa? Lisäksi, pahvilaatikot oli just parhaita, mielikuvituksen kanssa niistä oli vaikka mihin. Mun siskonlapsella on huone täynnä leluja, mutta joululahjaksi toivoi pahvilaatikoita ja oli pettynyt kun niitä ei tullut. Tykkää niistä itse rakennella pikkueläimille asumuksia.

      Lainaa

    43. Tulos: -12 (28 ääntä)
      Kiiwi86: Ei tietenkään Hennalle tullu mieleen et alkoholit on juotu jo sillon ku muksu ei oo kotona, en mä ainakaan keskellä yötä hönössä lähe roskia viemään...
      Parashan ne on silloin viedä. Vituttaa vähemmän kuin aamulla raahautua sinne paskalta haisevaan katokseen vertailemaan onko se vai vessa parempi paikka oksentaa.

      Lainaa

    44. Meluisa pähkinä 24.3.2022 10:09
      Tulos: -32 (66 ääntä)
      Aikamoista ylireagointia tuolta liilalta, mutta olisin kyllä varovainen silti. Olin 3v, kun koulutettu, aina täysin kiltti saksanpaimenkoira yhtäkkiä hyökkäsi päälle ja raateli kasvoni. Aikaisemmin oltiin aina leikitty sen kanssa ilman ongelmia. Usein kohtaamani kysymys on "No mitä oikein teit sille koiralle kun se sillai hyökkäsi?". Voin vannoa, että vain silitin, mutta vaikka mitä olisinkin tehnyt niin ei koira saa raadella pientä lasta. En tiedä onko tuo yleistä, mutta tuon kokemuksen jälkeen kyllä vähän kylmää kun näkee pienten lasten leikkivän tuollaisten rotujen kanssa.

      Lainaa

    45. Semmonen simpanssi 24.3.2022 10:12
      Tulos: +13 (17 ääntä)
      Kai se lapsi nyt vähiten todennäköisesti minkään kuolettavan kohtauksen saa.

      Lainaa

    46. Korni kenguru 24.3.2022 10:31
      Tulos: +46 (56 ääntä)
      Sam: Kyllä tuossa Kirsi taas valehtelee itsellee ja paljon. Kommentti "kun ei ole varaa". Kaljalaatikko maksaa melkein 30 kymppiä. Nopea googlaus kertoo, et parkkihalli leluja saa alle 20 kympin. Kannattaa varmaan miettiä uudestaan, et mihin oikeasti rahat haluaa käyttää.
      Aika kallista kaljaa jos kolmekymmentä kymppiä menee yhteen laatikkoon.

      Lainaa

    47. Häikäilemätön hyönteinen 24.3.2022 10:48
      Tulos: +17 (35 ääntä)
      Kaljalaatikon hyödyntäminen leikkeihin on sinänsä ihan kiva asia. Ihan samankaltaista luovaa ja mielikuvitusta hyödyntävää kuin käpylehmät. Jos lapsella tuppaa leikit muuttumaan usein, niin onhan tuo myös ekologisempaa kuin muovisen parkkitalo, joka unohdetaan parin leikin jälkeen (ja mikään ei estä hankkimasta parkkitaloa myöhemmin, jos lapsi innostuu autoleikeistä enemmän). Pahvilaatikko ei kerro vanhempien juomistottumuksista ja lapsi ei välttämättä yhdistä pahvilaatikkoa mihinkään pahaan. Mutta mielestäni tilanteesta kuvan julkaiseminen ja "huumorihuiskaustekstin" lisääminen on vähän mautonta.

      Lainaa

    48. Lukematon karhu 24.3.2022 11:17
      Tulos: +52 (60 ääntä)
      Pakko kommentoida vaan, että meillä perheen vanhemmat käyttivät suhteellisen säännöllisesti alkoholia, oli kekkereitä ja kasuaalimpia illanistujaisia monena viikonloppuna, mutta en koskaan pelännyt tai ahdistunut noissa tilanteissa. Aikuiset oli humalassa ja lapset keksi puuhaa keskenään, elossa säilyttiin kaikki (sekä porukat että penikat), eikä ole jäänyt traumoja. Alkoholi ei ollut tabu, ja osaan myös itse käyttää alkoholia kohtuudella näin aikuisiällä.

      Lainaa

    49. Tulos: +39 (61 ääntä)
      Apua teitä mokalaiset. Kaljalaatikko oli niin läppä juttu, ja täällä suu vaahdossa vouhotetaan alkoholisteista. Sille keskustelulle on oma aikansa ja paikkansa. Ps. Vaikks kuinka lapsille ostaa kalliita(tai normihintasia) leluja, kyllä ne parhaat tuntuu silti olevan pahvilaatikot(kaljasta, muroista, mistä vaan) ja kaiken maailman kepit ja risut 😅

      Lainaa

    50. Halventava kalkkuna 24.3.2022 11:30
      Tulos: +59 (65 ääntä)
      Miksi ihmiset tarttuu moralisoivasti tuohon "ei ole varaa" -sutkaukseen? Kyseessä on selvästi vitsi. Sitä paitsi ei lapselle kuulukaan ostaa joka kauppareissulla uusia leluja ja antaa heti jokaista parkkitaloa ja vempainta, jota keksii pyytää. Ei sillä tavalla opi järkevää kuluttamista ja rahan arvoa, että saa kaiken heti. Todennäköisesti tälläkin lapsella on huone täynnä leikkikaluja ja tuossa kuvassa nyt vain sattuu leikkimään kotoa löytyneellä laatikolla. Näkyyhän se jo pikkuautoistakin, että ei nyt ihan pelkästään roskilla kotonaan leiki.

      Lainaa

    51. Tulos: +58 (68 ääntä)
      Paavot ja Hennat saisivat varmaan sydänkohtauksen jos eksyisivät Etele-Euroopan maihin illallisen aikaan, kun lapset ja isovanhemmat ovat kaikki yhdessä syömässä ja viini kuuluuu asiaan. En ole koskaan ymmärtänyt tuollaista musta-valkoista ajattelutapaa, missä ollaan joko vesiselviä tai vaihtoehtoisesti räkä poskella kännissä.

      Lainaa

    52. Tulos: +16 (22 ääntä)
      Kellään tuon kaljalaatikkokuvan kommentoijista ei sitten varmaan tullut mieleen etteivät vanhemmat ole välttämättä dokanneet koko laatikkoa kerralla. Ihan hyvin on voitu ottaa esimerkiksi yksi olut kerran viikossa.

      Lainaa

    53. Tulos: +37 (41 ääntä)
      Platku sitruuna: Voi perse näitä ihmisiä jotka oikeesti uskoo että rottweilerit, pitbullit jne. on automaattisesti vaarallisia ja tappavia, eikä tämä olisi ESIM. kiinni siitä miten omistaja kouluttaa koiransa!
      Tämä! Nää rodut on yleensä erittäin ihmisrakkaita luonteeltaan, esim staffordshire bullterrierin lempinimi on "The Nanny Dog" koska ne rakastaa lapsia ja osaa olla todella kärsivällisiä ja varovaisia vauvojenkin kanssa.
      Ongelmana näiden rotujen kanssa on enemmänkin epäluuloisuus toisia koiria kohtaan (entiset taistelu rodut kuten bullterrier) tai tuntemattomia ihmisiä kohtaan (vahtikoira rodut kuten rottweiler). Nämäkin käytöshäiriöt saa kunnon sosiaalistamisella ja hyvällä koulutuksella opetettua pois.
      Eli kunhan lapsen synnyttyä totuttavat koiran siihen että jos tulee vieraita, hekin saavat lähestyä lasta. Ettei käy niin että ylisuojeleva koira alkaa murista/näyttää hampaita/jopa purra kun luulee suojelevansa lauman pentua. 

      Lainaa

    54. Poistuva perhonen 24.3.2022 12:10
      Tulos: +38 (40 ääntä)
      En itsekään varsinaisesti tykkää koirista, mutta mitä vittua, Auroran serkku? :D:D

      Lainaa

    55. Löysä lokki 24.3.2022 12:27
      Tulos: +36 (38 ääntä)
      Kaikki joilla on iso koira saa kuulla tuon kysymyksen kun lapsi on tulossa. Tosin tiedän että kissan omistajalle on sanottu myös että kai nyt kissoista luovut kun vauva syntyy. Meille sanottiin että pitäisi luopua minun koirista (dobberi ja mastiffi) ja miehen koirasta ei sanottu mitään(Jack russell). Ei luovuttu, otettiin myöhemmin toinenkin dobberi kun lapsi oli taaperoiässä.

      Lainaa

    56. Viisas hyttynen 24.3.2022 14:19
      Tulos: +50 (52 ääntä)
      Häikäilemätön hyönteinen: Kaljalaatikon hyödyntäminen leikkeihin on sinänsä ihan kiva asia. Ihan samankaltaista luovaa ja mielikuvitusta hyödyntävää kuin käpylehmät. Jos lapsella tuppaa leikit muuttumaan usein, niin onhan tuo myös ekologisempaa kuin muovisen parkkitalo, joka unohdetaan parin leikin jälkeen (ja mikään ei estä [...]
      Useamman lapsen kokemuksella: anna lapselle lahjaksi lelu, niin se leikkii mieluummin pakkauksella. Ja sitä riemua kun kotiin tuli uusi tiskikone. Pahvilaatikko oli parasta ikinä. Siitä tehtiin maja.

      Lainaa

    57. Tulos: +30 (32 ääntä)
      Enemmän piimä: Miksi Aurora triggeröityi? Olisi vaan vastannut ”Me olemme vastuussa” ja viimeiseen ”Ok”. Aurora voisi opetella hillitsemään tunteitaan, nolasi nyt itsensä.
      No mitäs luulet, miltä sun kommenttis näyttää...vai nololta?

      Lainaa

    58. Kimakka paprika 24.3.2022 15:37
      Tulos: +40 (44 ääntä)
      On kyl paha, kun yhdenkin kaljan jälkeen on kykenemätön ajaan ja siks ei voi huolehtia lapsista. Pakko käräyttää naapuri viranomaisille, koska niillä ei oo autoo ollenkaan. Miten ihmeessä ne voi olla pienen lapsen vamhemmat? Niin hämrää hommaa, että ne on varmasti myös alkoholisteja.

      Lainaa

    59. Aimo sohvaperuna 24.3.2022 16:02
      Tulos: -32 (38 ääntä)
      Turpea seuraeläin: Taisi käydä serkkutyttö jättämässä kommenttinsa
      Joo, koska on se nyt fakta että vain yksi (1) ihminen maailmassa voi olla tuota mieltä.

      Lainaa

    60. Aimo sohvaperuna 24.3.2022 16:06
      Tulos: -32 (34 ääntä)
      Leeppo: No mitäs luulet, miltä sun kommenttis näyttää...vai nololta?
      On se ihme että eri mieltä ei saa olla, ilman että ruvetaan haukkumaan ”väärän” mielipiteen esittäjää noloksi.

      Lainaa

    61. Valittu mestari 24.3.2022 16:41
      Tulos: -10 (12 ääntä)
      Kaljaan on aina varaa, höh höö.

      Lainaa

    62. Kuivattu dinosaurus 24.3.2022 16:44
      Tulos: -41 (45 ääntä)
      foo: Kellään tuon kaljalaatikkokuvan kommentoijista ei sitten varmaan tullut mieleen etteivät vanhemmat ole välttämättä dokanneet koko laatikkoa kerralla. Ihan hyvin on voitu ottaa esimerkiksi yksi olut kerran viikossa.
      Uskotko itsekään tuohon?

      Lainaa

    63. Taidoton krokotiili 24.3.2022 16:53
      Tulos: -15 (25 ääntä)
      Kekseliäs karpalo: Miten tämä liittyy nyt mihinkään?
      Lähinnä tuohon lapseen ja alkoholiin. Omat kokemukset on sellaiset, ettei oikein kaljalaatikolla leikkimiset oikein mene läpi edes vitsinä.

      Lainaa

    64. Tulos: +33 (35 ääntä)
      Nimi: Mitähän autottomat vanhemmat tekee jos lapsi sairastuu 😡 Varmaan on niin idiootteja, että lähtee kortitta ajamaan naapurilta varastamallaan autolla tai sitten lapsi vaan jää ilman hoitoa.
      Just piti tulla sanomaan että Hennan mielestä siis ei voi hankkia lapsia jos ei voi ajaa autoa...

      Lainaa

    65. Ruostumaton piimä 24.3.2022 17:07
      Tulos: +41 (45 ääntä)
      Raivoraitis kaverini paasaa aina raittiudestaan ja perustelee sitä sillä, että lapset ovat aina kotona, joten hän ei voi ottaa pisaraakaan että voi tarvittaessa ajaa autoa, jos lapsi pitää viedä lääkäriin. Tämä tuntuu hieman erikoiselta sikäli, että kyseisellä kaverilla ei ole autoa, ja hän muuttaa niin usein uudelle paikkakunnalle ettei myöskään tunne ketään keneltä lainata autoa. Ja ei, kukaan ei kyseenalaista hänen raittiuttaan tai kysy miksei hän juo. Hän haluaa itse muistuttaa tasaisin väliajoin, että on Parempi Ihminen. Hän ylpeilee myös sillä, ettei hänellä ole alati vaihtuvilla asuinpaikkakunnillaan turvaverkkoa, vaan hoitaa kaiken Ihan Itse.

      Lainaa

    66. Syyntakeeton vesinokkaeläin 24.3.2022 17:19
      Tulos: +25 (37 ääntä)
      Toi "lapsi ja kaljalaatikko"-kuva on aivan kamala. Joku on oikeasti juonut Lapin Kultaa, hyi olkoon.

      Lainaa

    67. Jutteleva panda 24.3.2022 17:50
      Tulos: +32 (34 ääntä)
      Taidoton krokotiili: Minusta ei ole ollenkaan huono asia, ettei pienen lapsen tarvitsisi nähdä vanhempiaan humalassa. Itse jouduin lapsena näkemään ja kokemaan. Ja sitä tuntuu pahalta ajatella näin yli 30 vuoden jälkeenkin.
      Taitaa riippua paljon perheestäkin. Omalle veljelle ja itselle oli viikon kohokohta kun vanhemmat joivat perjantaisin. Ensinnäkin ne olivat ainoita päiviä kun isä oli puheliaalla päällä, toiseksi kyseiset illat lähensivät meitä sisaruksia.

      Lainaa

    68. Tulos: +35 (37 ääntä)
      Lukematon karhu: Pakko kommentoida vaan, että meillä perheen vanhemmat käyttivät suhteellisen säännöllisesti alkoholia, oli kekkereitä ja kasuaalimpia illanistujaisia monena viikonloppuna, mutta en koskaan pelännyt tai ahdistunut noissa tilanteissa. Aikuiset oli humalassa ja lapset keksi puuhaa keskenään, elossa [...]
      Sama. En muista pätkääkään ahdistuneeni koskaan. Kaikki olivat hyvällä tuulella ja soittivat ja lauloivat.
      Olin jo täysi-ikäinen kun näin ekan ihmisen, joka ei ollut juovuksissa mukava. Niitä on sitten elon varrella riittänytkin...

      Lainaa

    69. Tulos: +18 (20 ääntä)
      Just mieheni kanssa puhuttiin, että vitsit ois lapsena ollu siistiä, jos ois oikein paljon kaljalaatikoita ollu, niin niistä ois voinu rakentaa vaikka minkämoisen linnan! Onneks meillä ei oo lapsia, niin ei tarvi toteuttaa tätä ja muiden ihmisten harmittaa mieltänsä.

      Lainaa

    70. Alice Wonderland 24.3.2022 20:34
      Tulos: +1 (25 ääntä)
      Kaljalaatikosta parkkitalon rakennus sinänsä ok, ekologinen versio hetken lelusta. Enkä vetäisi liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä alkoholin käytöstäkään ko. perheessä sen perusteella. Mutta tosiaan tuollaisessa tilanteessa itse ajattelen, että aikuinen voisi tulla vähän vastaan, että vaikka ei nyt osteta kaupasta sitä parkkitaloa niin askarrellaan yhdessä tuosta pahvilootasta kiva parkkitalo. Pari lootaa liimataan päällekkäin ja pahvisuikaleesta ramppi, vähän maalia tai ilmaislehdestä Ctrl+Z automainoksien kuvat kylkeen ja siinä on hauskaa yhteistä puuhaa, kiva julkaisukelpoinen muisto valokuva-albumiin ja halpa, ekologinen lelu ilman "spurguleimaa". Itse en juo koskaan enkä aio opetella sen vuoksi, että lapsi saisi kokea miten "sivistyneesti juopotellaan". Puoliso juo saunaoluen silloin tällöin, sitä ei tarvitse peitellä sen kummemmin. Alkoholipitoisille juhlillekaan en kuitenkaan keksi tarvetta lasten läsnäollessa, osataan pitää hauskaa sekä ystävien että sukulaisten kanssa selvinpäinkin, ihan parasta. Aikoinaan ihmettelin tuttavan lapsen rippijuhlia, missä voileipäkakkua nauttiessa huomasin kuistilla kolme korillista kirkasta viinaa nurkassa. Kuulemma vanhempien ja heidän kaveriensa piti juhlia tätä 14-vuotiaan merkkipaalua, lasten läsnäollessa. Käsittämätöntä, mutta olenkin varmaan ilonpilaaja.

      Lainaa

    71. Nuutunut orja 24.3.2022 20:34
      Tulos: -9 (19 ääntä)
      Taidoton krokotiili: Minusta ei ole ollenkaan huono asia, ettei pienen lapsen tarvitsisi nähdä vanhempiaan humalassa. Itse jouduin lapsena näkemään ja kokemaan. Ja sitä tuntuu pahalta ajatella näin yli 30 vuoden jälkeenkin.
      Näinpä. Vaikka ehkä vitsillä onkin tuossa laitettu, että ei oo varaa ostaa parkkitaloa, niin aina pistää kyllä silmään, jos ei oo varaa johonkin ja on varaa alkoholiin ja tupakkaan.

      Lainaa

    72. Tulos: +35 (37 ääntä)
      Lukematon karhu: Pakko kommentoida vaan, että meillä perheen vanhemmat käyttivät suhteellisen säännöllisesti alkoholia, oli kekkereitä ja kasuaalimpia illanistujaisia monena viikonloppuna, mutta en koskaan pelännyt tai ahdistunut noissa tilanteissa. Aikuiset oli humalassa ja lapset keksi puuhaa keskenään, elossa [...]
      Jep, kyllä kommentit kertovat enemmän ihmisistä, joilla on ollut jollain tavalla lasinen lapsuus. Meillä vanhemmat käytti alkoholia ruoka- ja saunajuomana viikonloppuisin, joskus oli illanviettoja jolloin aikuiset nauroi kovaan ääneen ja meitä lapsia se huvitti kovasti. Koskaan ei pelottanut eikä koskaan näkynyt aikuista joka puhuisi hassuja, kompuroisi satu oksentaisi tai sammuisi, väkivaltaisuudesta nyt puhumattakaan.
      Nyt vanhempina käytämme alkoholia silloin tällöin annoksen tai pari, yleensä lasten mentyä nukkumaan, mutta ainakin toinen on ajokunnossa. Lapset näkee alkoholin käyttöä ja tietää että kyseessä on "aikuisten juoma" joka haisee pahalle. Meiltä löytyy kaljalaatikoita aina silloin tällöin, mutta itse en käytä alkoholia edes viikottain. Lapset leikkii pahvilaatikoilla, tosin olutlaatikkoa paremmat ovat kaupan isot kotiinkuljetuslaatikot. Taapero tykkäsi jossain vaiheessa kanniskella tyhjiä tölkkejä ja pulloja pitkin kotia, mutta ei sekään herättänyt pahennusta, huvitti lähinnä.
      Reagointi kuvaan on surullista, koska se kertoo niin monen omista traumoista. Toki perheessä voi olla ongelmiakin, mutta niitä ei tuosta kuvasta voi päätellä.

      Lainaa

    73. Tulos: +25 (25 ääntä)
      Vakaa orja: Sama. En muista pätkääkään ahdistuneeni koskaan. Kaikki olivat hyvällä tuulella ja soittivat ja lauloivat.Olin jo täysi-ikäinen kun näin ekan ihmisen, joka ei ollut juovuksissa mukava. Niitä on sitten elon varrella riittänytkin...
      Luin ensin "Olin jo täysi-ikäinen kun näin ekan ihmisen, joka ei ollut juovuksissa" ja ajattelin että kyllä sinulla on ollut aikamoinen lapsuus.

      Lainaa

    74. Pohjattu vaatekappale 24.3.2022 23:45
      Tulos: +27 (33 ääntä)
      Nuutunut orja: Näinpä. Vaikka ehkä vitsillä onkin tuossa laitettu, että ei oo varaa ostaa parkkitaloa, niin aina pistää kyllä silmään, jos ei oo varaa johonkin ja on varaa alkoholiin ja tupakkaan.
      Niinpä, tämmöisethän on aina puhtaasti prioriteettikysymyksiä. Suunniteltiin tuossa pitkään vaimon ja lapsen kanssa reissua kesällä Los Angelesiin moikkaamaan hyvää ystävää, pitkästä aikaa ihan kasvokkain. Pelkkien lentojen hinta lähti jostain vajaasta 2000 eurosta ja todettiin sitten lopulta että nyt ei vain millään ole varaa. Tänään hain Alkosta yli 70 euron pullon mallasviskiä (josta tiedän riittävän n. puoleksi vuodeksi). Kommentin kirjoitettuani ajattelin kaataa sitä lasillisen ja maistella sen piipputupakan kaverina takapihalla. Tänään opin myös olevani alkoholisti, luokaton isä ja itsekäs ystävä, kiitos kommenttikentän.

      Lainaa

    75. Karvainen struuma 24.3.2022 23:58
      Tulos: -7 (9 ääntä)
      Itse otan aina ryypyn en rattiin istumista, silloin on silmä terävä.

      Lainaa

    76. Tosikko kiivi 25.3.2022 0:07
      Tulos: +20 (22 ääntä)
      Nuutunut orja: Näinpä. Vaikka ehkä vitsillä onkin tuossa laitettu, että ei oo varaa ostaa parkkitaloa, niin aina pistää kyllä silmään, jos ei oo varaa johonkin ja on varaa alkoholiin ja tupakkaan.
      Eli kaljaa saisi juoda vain jotkut biljonäärit joilla on varaa kaikkeen? Huvittava ajatusmalli. Ei kyllä kovin realistinen.

      Lainaa

    77. Apea mandariini 25.3.2022 0:18
      Tulos: +32 (34 ääntä)
      Ei muuten ole mikään ihme että maailma hukkuu (muovi)roskaan kun niin kovin moni tuntuu olevan sitä mieltä että jos on varaa kaljaan, niin pitää sitten kipaista kyllä ostamaan muovinen parkkitalo lapselle ettei "joudu" leikkimään pahvilaatikolla. Vaikka itse olen syntynyt keskiluokkaiseen perheeseen eikä minulta todellakaan leluja puuttunut, lempiasioitani olivat silti pahvi, paperi ja teippi koska niistä saattoi tehdä juuri sitä mitä halusi ja ensimmäisen leikin jälkeen niistä saattoi vielä kyhätä jotain seuraavaan. Laatikosta ei lapsen silmissä huonompaa tee se että siinä on joskus ollut alkoholia ja kalja kun on aika hyvin säilyvää niin boksin tyhjennystahtiakaan on turha arvailla ja kauhistella varmuuden vuoksi.

      Lainaa

    78. Tulos: +26 (26 ääntä)
      Pahvilaatikko on tunnetusti paras lelu! Itse tehty ja muokattu juttu. Joko tollanen nopeempi ”hei kato, tää on parkkihalli” tai viikkojen ilo kun rakentaa pahvilaatikkoon kodin jollekin lelulle, hienon parkkihallin tai isoon laatikkoon majan. Mä muistan lapsena tehneeni johonkin pihan pahvirullakosta löytämääni kaljalaatikkoon pienelle lelulle talon. Kuukausien ajan vähintään se oli ihan paras leikki.

      Lainaa

    79. Tulos: +8 (8 ääntä)
      meillä kaikkien automatkojen aika mitattiin muumeina

      Lainaa

    80. Kolea peruna 25.3.2022 6:21
      Tulos: +24 (24 ääntä)
      Kaikilla ei edes ole autoa, Henna. Tällöin on sama tilanne, jos lapsi sairastuu: lasta ei voi ajaa sairaalaan. Taksin voi soittaa, tai ambulanssin. Pitäisikö vanhemmuuden ehtona olla ajokortti ja oma auto? :p

      Lainaa

    81. Tulos: +22 (26 ääntä)
      Taidoton krokotiili: Lähinnä tuohon lapseen ja alkoholiin. Omat kokemukset on sellaiset, ettei oikein kaljalaatikolla leikkimiset oikein mene läpi edes vitsinä.
      Haluaisiko joku avata enemmän lapsuuden traumojaan vanhempien alkoholin käytöstä? Itsellä päinvastaiset kokemukset. Vanhempani joivat harvoin humalaan ja kyseessä oli yleensä jokin juhla. Yleensä se tarkoitti meille lapsille leikki seuraa, herkkuja ja lupaa valvoa niin myöhään kuin haluaa. Mukava nousuhumala sai myös aikuiset leikkisälle tuulelle ja osallistumaan lasten pihapeleihin. Vaikka vanhemmat ja sukulaiset joivat suht kovankin humalan, en muista mitään suurempia riitoja tai vaaratilanteita.

      Lainaa

    82. Saranoitu kantojuhta 25.3.2022 8:38
      Tulos: +29 (33 ääntä)
      Pena35: Haluaisiko joku avata enemmän lapsuuden traumojaan vanhempien alkoholin käytöstä? Itsellä päinvastaiset kokemukset. Vanhempani joivat harvoin humalaan ja kyseessä oli yleensä jokin juhla. Yleensä se tarkoitti meille lapsille leikki seuraa, herkkuja ja lupaa valvoa niin myöhään kuin haluaa. Mukava [...]
      Meillä vanhempien juomiseen liittyi kovaäänistä riitelyä, joka koettiin pelottavana. Lisäksi ne toikkaroi, mitä toikkaroi. Yhtenä juhannuksena isä kaatui saunan pesuhuoneessa. Äiti lähti katsomaan, miten kävi, ja sisarusten kanssa saunan puolelta lauteilta katseltiin, kun veri levisi kylpyhuoneen lattialle. Päästä tulee reilusti verta, vaikkei edes olisi käynyt pahasti... Avioeron jälkeen itse jossain vaiheessa kieltäydyin enää menemästä isän luo, koska hän joi silloinkin, kun oltiin siellä. Humalainen aikuinen ei tuntunut turvalliselta. Lisäksi isä petti jatkuvasti lupauksensa. 
      Äitikin joi ja toi välillä kotiin epämääräisiä tyyppejä. Ensimmäiset seksuaalisen häirinnän kokemukset  mulla on tuolta ajalta, kun aikuisten, kännisten miesten mielestä oli sopivaa kommentoida ja ehdotella murrosikäiselle. Koti ei tuntunut turvalliselta paikalta. Rahaa oli aina viinaan, mutta kaikesta muusta tingittiin. Viikonlopuksi ostettaviin limupulloihin ei lapset saaneet koskea, ne oli lantrinkiksi tarkoitettu. Lopulta ollessani teini-ikäinen, äiti varasti minulta rahaa juomiseen. Keräilin häntä sammuneena milloin kylppärin lattilata, milloin parvekkeelta. 
      Sitä lasisen lapsuuden epävarmuutta ja pelkoa on vaikea selittää. Pienen lapsen näkökulmasta aikuiset käyttäytyy kummallisesti ja arvaamattomasti. Vähän vanhempi lapsi jo ymmärtää, että jostain syystä aikuiset välittää viinasta enemmän kuin sinusta. Lopulta lapsi ryhtyy vanhemmaksi ja huolehtii perheen aikuisista. Jää itse vaille tarvitsemaansa hoivaa. Helposti hakee sitä sitten muualta kaikilla väärillä tavoilla. Läheisriippuvuus on yleistä myös alkoholistien lapsilla, ei pelkästään puolisoilla. 
      Niin kauan kuin muistan, olen pelännyt humalaisia ihmisiä. Käytän kyllä itsekin silloin tällöin alkoholia, mutta kaikkein mieluiten kotona tai pienessä kaveriporukassa. Baareissa käyminen on ahdistavaa. 
      Olen hirveän epävarma lasten hankkimisen suhteen juurikin oman lapsuuteni vuoksi. Jos joskus hankin lapsia, meillä lasten läsnäollessa ei käytetä alkoholia muuten kuin sauna- tai ruokajuomana. Kodin pitää olla turvallinen paikka ja vanhempien turvallisia aikuisia. Lisäksi olen vannottanut parhaan ystäväni lupaamaan, että jos itse joskus alan käyttää alkoholia ongelmallisesti, hän auttaa puolisoani viemään lapset pois minun luotani, kunnes suostun hoitoon. Tästä olemme puhuneet ensimmäistä kertaa, kun olin ehkä 17-vuotias. 
      Tässä nyt yksi tarina lasisen lapsuuden traumoista. 

      Lainaa

    83. Nurja jyrsijä 25.3.2022 10:13
      Tulos: +19 (23 ääntä)
      Lukematon karhu: Pakko kommentoida vaan, että meillä perheen vanhemmat käyttivät suhteellisen säännöllisesti alkoholia, oli kekkereitä ja kasuaalimpia illanistujaisia monena viikonloppuna, mutta en koskaan pelännyt tai ahdistunut noissa tilanteissa. Aikuiset oli humalassa ja lapset keksi puuhaa keskenään, elossa [...]
      Juu ja ihan parasta oli se, kun aikuiset oli hyvällä tuulella ja vähän rennompia niin sai itsekin valvoa myöhään ja sai limua ja karkkia. (toki en väheksy niitä tilanteita joissa ei ole ollut kiva. Mutta asiat ei ole mustavalkoisia)

      Lainaa

    84. Vieraskorea delfiini 25.3.2022 10:47
      Tulos: +9 (9 ääntä)
      Kyllä Auroran nyt pitää laittaa serkku "ei näe julkaisujani" osastolle. Lisäksi screenshotti keskustelusta ja serkun mielisairauden esittely KOKO suvulle. Hyvähän se on muidenkin tietää serkun mielenterveyhäiriöstä ja aivosta valuvasta suolikaasusta.

      Lainaa

    85. Tulos: -32 (34 ääntä)
      Kaljaa on varaa ostaa, mutta ei lapselle leluja. Kirppariltakaan ei parkkitalot paljon maksa. Oikeasti surullista. Meillä käytetään myös ohjelmia aikamääreenä. Kuinka monta Ryhmä Hauta tai lyhyt aika on Otson ja Sopulin verran.

      Lainaa

    86. Nuutunut kivi 25.3.2022 12:52
      Tulos: +24 (24 ääntä)
      Hennan mielestä aikuiselle tapahtuneen haaverin jälkeen ei ole kiire lääkäriin, vaan sen voi siirtää seuraavaan päivää. Oho vedin puukolla sormen melkein irti, nouhätä, ehtii tuon huomennakin paikata.

      Lainaa

    87. Hiomaton vesimeloni 25.3.2022 14:17
      Tulos: 0 (14 ääntä)
      Juu, onneksi jätin lapset tekemättä. Mihin on kadonnut se kuuluisa maalaisjärki? Menisivät ranskalaisille paasaamaan.

      Lainaa

    88. Hiomaton vesimeloni 25.3.2022 14:20
      Tulos: -31 (33 ääntä)
      Saranoitu kantojuhta: Meillä vanhempien juomiseen liittyi kovaäänistä riitelyä, joka koettiin pelottavana. Lisäksi ne toikkaroi, mitä toikkaroi. Yhtenä juhannuksena isä kaatui saunan pesuhuoneessa. Äiti lähti katsomaan, miten kävi, ja sisarusten kanssa saunan puolelta lauteilta katseltiin, kun veri levisi kylpyhuoneen [...]
      Melko kevyeltä kuulostaa, et kuitenkaan joutunut todistamaan väkivaltaa tai sinuun käyty käsiksi. Se on melko yleistä ja traumatisoivaa.

      Lainaa

    89. Taidoton krokotiili 25.3.2022 14:27
      Tulos: 0 (14 ääntä)
      Pena35: Haluaisiko joku avata enemmän lapsuuden traumojaan vanhempien alkoholin käytöstä? Itsellä päinvastaiset kokemukset. Vanhempani joivat harvoin humalaan ja kyseessä oli yleensä jokin juhla. Yleensä se tarkoitti meille lapsille leikki seuraa, herkkuja ja lupaa valvoa niin myöhään kuin haluaa. Mukava [...]
      Monenlaista tapahtui. Tappeluita, poliiseja, rattijuopumusta ym. kivaa. Traumoja ei varsinaisesti ole jäänyt, mutta on omaa suhtautumista muuttanut. En esimerkiksi juurikaan jaksa katsoa humalaisia, jos itse olen selvinpäin. Jo ihan pelkästään sen takia, että yksikään ihminen ei ole fiksumpi humalassa kuin selvinpäin. 
      Vaikka tähän kommentti ketjuun tullut alkoholin käyttöä puolustelevia kommenteja, olen aivan varma että 99 prosenttia alle 15-vuotiasta lapsista ei halua nähdä vanhempiaan humalassa. Siksi olen sitä mieltä, ettei lapsia pitäisi siihen asemaan alistaa. 
      Ja itsekin siis käytän alkoholia ajoittain, mutta siitä olen aina pitänyt huolen, että lapset ovat silloin eri paikassa. 

      Lainaa

    90. Kesytön unikeko 25.3.2022 14:32
      Tulos: +17 (17 ääntä)
      Mitenköhän ihmeessä minun lapseni ovat selvinneet hengissä jo melkein täysi-ikäisiksi, vaikkei minulla ole ajokorttia, eikä autoakaan ole meidän perheellä käytössä. Hennan mielestä kun lapseni ovat ilmeisesti jääneet ilman hoitoa, koska minulla kortittomana ei ole koskaan rattiin mitään asiaa...

      Lainaa

    91. Tulos: +10 (10 ääntä)
      Muistan, et mulle on muksuna sanottu, et joku kestää pyjamabanaanien tai tohtori sykerön verran :D

      Lainaa

    92. Pesunkestävä huonekalu 25.3.2022 17:15
      Tulos: +27 (27 ääntä)
      Hiomaton vesimeloni: Melko kevyeltä kuulostaa, et kuitenkaan joutunut todistamaan väkivaltaa tai sinuun käyty käsiksi. Se on melko yleistä ja traumatisoivaa.
      Jännä juttu mutta monenlaiset paskat asiat elämässä ja varsinkin nuoruudessa aiheuttaa traumoja. Ei tehdä niistä kilpailua siitä kellä meni paskimmin.

      Lainaa

    93. Tulos: +8 (18 ääntä)
      Taidoton krokotiili: Minusta ei ole ollenkaan huono asia, ettei pienen lapsen tarvitsisi nähdä vanhempiaan humalassa. Itse jouduin lapsena näkemään ja kokemaan. Ja sitä tuntuu pahalta ajatella näin yli 30 vuoden jälkeenkin.
      Niin eli missä nyt on joku ollut humalassa?
      Kannattaa tarkastella itseään vähän että miksi triggeröityy asioista jotka itse keksii päässään.

      Lainaa

    94. Taidoton krokotiili 25.3.2022 19:06
      Tulos: -11 (13 ääntä)
      Irvikisu: Niin eli missä nyt on joku ollut humalassa?Kannattaa tarkastella itseään vähän että miksi triggeröityy asioista jotka itse keksii päässään.
      Missä kohtaa sanoin, että joku on ollut humalassa, totean vaan toiveen ja omat kokemukset. Ja missä kohtaa triggeröidyn ja mitä keksin päästäni? 

      Lainaa

    95. Puuton alpakka 25.3.2022 23:12
      Tulos: +24 (26 ääntä)
      Eihän missään lue, että kaljaloota on itse ostettu. Ehkä kaveri on tuonut tuliaisena laivalta. Missään ei myöskään lue, että kaljat on yleensäkään juotu. Ne voi olla jossain kaapissa odottamassa ja isä juo yhden viikossa, äiti ei yhtään. (Itse en ainakaan säilyttäisi kaljoja tuossa laatikossa, koska se vie saman tilan kaapista vielä sittenkin, kun on melkein tyhjä, mutta ne viimeiset tölkit eivät enää niin paljoa.) Lapselle ei todellakaan pidä ostaa jokaista parkkitaloa, jota hän keksii pyytää. Tässä tapauksessa ei tosin ole tiedossa, onko lapsi edes pyytänyt. Ehkä hän keksi koko parkkitalon vasta siinä vaiheessa, kun näki pahvilaatikon, josta sellaisen voi kätevästi tehdä. Oma isäni oli väkivaltainen selvin päin, mutta humalassa huomattavasti rennompi. Onneksi hän joi joka viikonloppu, niin edes silloin uskalsi liikkua oman huoneen ulkopuolella isän ollessa kotona. Toki en sellaista lapsuutta kenellekään soisi, mutta eivät lapset automaattisesti kärsi vanhempiensa alkoholinkäytöstä. Vähättelemättä yhtään niitä kokemuksia, joissa kärsivät.

      Lainaa

    96. Karu katkarapu 26.3.2022 17:06
      Tulos: +15 (15 ääntä)
      Sam: Kyllä tuossa Kirsi taas valehtelee itsellee ja paljon. Kommentti "kun ei ole varaa". Kaljalaatikko maksaa melkein 30 kymppiä. Nopea googlaus kertoo, et parkkihalli leluja saa alle 20 kympin. Kannattaa varmaan miettiä uudestaan, et mihin oikeasti rahat haluaa käyttää.
      "Kolmekymmentä kymppiä", "kaksikymmentä kymppiä"... :D :D
      Eiköhän se nyt ollut tosiaan vitsi, ettei ole varaa. Hiton tosikot! 

      Lainaa

    97. Tulos: -13 (13 ääntä)
      Suomessa on niin paljon juoppoja että yleensä tuollainen pakki kaljaa on tyhjänä 2-3 päivässä.

      Lainaa

    98. Tulos: +7 (7 ääntä)
      Puuton alpakka: Eihän missään lue, että kaljaloota on itse ostettu. Ehkä kaveri on tuonut tuliaisena laivalta. Missään ei myöskään lue, että kaljat on yleensäkään juotu. Ne voi olla jossain kaapissa odottamassa ja isä juo yhden viikossa, äiti ei yhtään. (Itse en ainakaan säilyttäisi kaljoja tuossa laatikossa, koska [...]
      Jos kaljat ottaa pois laatikosta heti saman tien ja laittaa ne jääkaappiin ilman laatikkoa, ne mahtuvat pienempään tilaan sitä mukaa kuin hupenevat. Jos koko laatikon pitäisi jääkaapissa se veisi saman tilan koko ajan.

      Lainaa

    99. Tunteeton sitruuna 28.3.2022 2:42
      Tulos: +15 (15 ääntä)
      Puuta heinää kavioeläin: Kaljaa voi toki juoda kohtuudellakin, mutta on prioriteetit taas kohdallaan että kaljalavaan riittää rahat mutta ei saman hintaiseen parkkitaloon (ostettiin lapselle joululahjaksi biltemasta parkkitalo, muistaakseni 25e).
      Tuskinpa tämä nyt se idea oli... Sillä nyt ei ainakaan terveitä ja tasapainoisia ihmisiä kasvateta että hankitaan kaupasta leluja heti kun näyttää että sellaista haluaisi. Mikään ei liene kehittävämpää lapselle kuin rakennella itse omat lelunsa. Vaikka nyt kaljalaatikoista.

      Lainaa

    100. Puuton alpakka 28.3.2022 4:56
      Tulos: +11 (11 ääntä)
      Tiina: Suomessa on niin paljon juoppoja että yleensä tuollainen pakki kaljaa on tyhjänä 2-3 päivässä.
      Tuskin kaikilla Suomen juopoilla on ollut pääsy noihin kaljoihin. Vaikka olisikin, niin ei siitä paljoa kaljaa henkilöä kohti riittäisi.

      Lainaa

    101. Tulos: -8 (8 ääntä)
      Kiiwi86: Ei tietenkään Hennalle tullu mieleen et alkoholit on juotu jo sillon ku muksu ei oo kotona, en mä ainakaan keskellä yötä hönössä lähe roskia viemään...
      Juoppo

      Lainaa

    102. Kärkäs seppä 29.3.2022 6:48
      Tulos: +12 (12 ääntä)
      Mullekin tuli ensimmäisenä vähän paha mieli ja ärsyynnyin tuosta kuvasta ennen kuin palasin maan pinnalle. Tuossahan on lapsella ihan parhaat leikit menossa. Lasinen lapsuus jättää jälkensä ja usein ensimmäinen reaktio on tunne. Ei lapsuudessa tarvitse olla fyysistä väkivaltaa, että vanhemman alkoholinkäyttö jättää traumoja. Humalainen aikuinen ei ole läsnä, siihen ei saa katsekontaktia. Kaija Koon biisissä lauletaan: "Isä humalassa hänelle vastaa: 'Olet kuoleman oma, et kenenkään muun', kun hän kysyi: 'Mitä on stars and moon?'" Tuo kuvastaa hyvin sitä tilannetta, kun kysyt jotain asiaa tai apua ja vastaus tulee sammaltaen ja on jotain ihan muuta. Kun loukkaat itsesi pihaleikeissä ja menet pyytämään apua, et saa sitä, vaan taas jonkun möngertävän vastauksen. On tullut istuttua monta kertaa takapenkillä, kun poliisi ajaa auton kotiin isän jäätyä ratsiassa kiinni. Koulukaverit kuiski ja kiusasi siitä, että "joku juoppo" haki koulusta kotiin. Kavereita ei ole voinut kutsua kylään. Jouluna juotiin vielä tuplasti enemmän. Julkisilla paikoilla teki mieli vajota maan alle, kun vanhempi ei meinaa pysyä pystyssä, ahdistelee naisia ja roastaa jokaista vastaantulijaa. Yhdessä on käyty terassilla, mä söin jätskiä ja vanhempi yritti juoda tuoppia tyhjäksi, mutta meinasi luomi painua kiinni. Alkolla oli joskus Lasinen lapsuus -kampanja ja siihen liittyen video, joka löytyy YouTubesta hakusanalla "Lasinen lapsuus hirviöt". Osui ainakin itselleni.

      Lainaa

    103. Tulos: +8 (10 ääntä)
      Pahvilaatikoita tulee kotiin (tai sinne pahviroskikseen) viikossa sen viisi muutakin, jotenkin kertoo alkoholistien "hehehe mikä läppä ei ollu rahaa leluihin"-menosta että on tarkoituksellisen hauskaa antaa just se kaljakeissi lapselle leikittäväksi. Ja ottaa vielä kuva someen. Selittelyistä huolimatta surullista.
      En kyllä keksi että mitä ne viisi pahvilaatikkoa viikossa on kun ei ainakaan meillä kerry viikossa välttämättä edes yhtä laatikkoa. Kaljalaatikko onkin ainoa minkä keksin (eikä meillä sitäkään "kerry"). Vai tilaako ja osteleeko kaikki muka jatkuvasti niin paljon kamaa että viisi laatikkoa viikossa on muka joku normi? Mukaan yleisesti ottaen:
      Lapset on kuin kissat: pahvilaatikot on monesti parempia leluja kuin ne rahaa maksaneet lelut. Enkä muutenkaan näkisi aina ratkaisuna ostaa kaikkea jos lapsella on aktiviteetteja muutenkin. Meillä leikitään hyvin usein esimerkiksi sohvatyynyillä ja kaikki krääsä mitä on vuosien varrella kertynyt on suosikkileluja lukuun ottamatta pölyä keräämässä. Joten minun osaltani: kaljalaatikot jatkoon lelumielessä! Siihen, miten se (tai ne) sitten on tyhjentynyt ja paljonko niitä kertyy, on sekä ongelmattomia että ongelmallisia vastauksia.

      Lainaa

    104. Tulos: +7 (9 ääntä)
      Kerronpas vielä erään tarinan eräästä kohtaamisestani ylireagoinnin kanssa: Olin kaupassa lapseni kanssa, olisikohan hän ollut 2-3 ja oli todella innoissaan aina auttamassa ostoksien kanssa. No, ostin aina kerralla varastoon lonkeroita, sellaiset 5-6 kappaletta, joita join aika satunnaisesti: joskus vain saatoin juoda yhden joku ilta. Näitä saattoi olla parikin kuukautta kaapissa kun sen verran satunnaista oli se juominen eikä oikeastaan ikinä sitä yhtä enempää. Voisi verrata johonkin limukan juomiseen. Lapsi sitten oli mukana tälläkin alkoholiosastolla ja annoin hänen laittaa lonkerot ostoskoriin, jolloin jostain takaamme kuului jonkun random-mummon ääni: -"älä ostaa pahaa juomaa lapsen nähden" Menin todella hämilleni ja mummeli oli jo hävinnyt nopeasti pois tilanteesta ennen kuin ehdin edes sanoa tälle mitään. Mietin pitkään että oliko asiassa oikeasti jotain pahaa. Tulin lopputulokseen että alkoholi ei ole minulle minkäänlainen ongelma enkä edes juo sitä lapsen nähden vaan yleensä iltaisin ja kyse oli vain ostosten laittamisesta ostoskoriin. Yhä aion toimia samoin jos vielä alkoholia ostan, sillä nyt en ole nähnyt järkeä juoda niitä sokerilitkuja enää pitkiin aikoihin. Ei se alkoholi sinänsä haittaa mutta se sokerin ja kalorien määrä ei oikein innosta. Ja olut on aina ollut vähän huono mahalleni enkä vahvemmista ole ikinä innostunut. Toisaalta en edes näe enää mitään syytä nauttia alkoholia ollenkaan. Ollaankin siirrytty koko perheen voimin smoothie-linjalle. Mutta tästä omasta valinnastani huolimatta en ymmärrä yhtään typerien johtopäätösten tekemistä täysin ilman mitään näkeviä perusteita. Niitä ei ollut minun ostosreissullani eikä niitä ole tämän mokan kuvassa tai kuvatekstissäkään.

      Lainaa

    105. Puuton alpakka 30.3.2022 12:22
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      seppo: En kyllä keksi että mitä ne viisi pahvilaatikkoa viikossa on kun ei ainakaan meillä kerry viikossa välttämättä edes yhtä laatikkoa. Kaljalaatikko onkin ainoa minkä keksin (eikä meillä sitäkään "kerry"). Vai tilaako ja osteleeko kaikki muka jatkuvasti niin paljon kamaa että viisi laatikkoa viikossa [...]
      Ei tule meidänkään talouteen kuin ehkä se viisi laatikkoa vuodessa, sisältäen myös kaljalaatikot. Postimyynnistä tilaan kerran tai pari vuodessa jotain, muualta ostan vielä harvemmin mitään laatikossa toimitettavaa. Ja kun meille jostain pahvilaatikkossa tavaraa ilmaantuu, ensimmäinen kysymys lapsilta on, että saako he laatikon.

      Lainaa

    106. Tulos: +3 (9 ääntä)
      Meluisa pähkinä: Aikamoista ylireagointia tuolta liilalta, mutta olisin kyllä varovainen silti. Olin 3v, kun koulutettu, aina täysin kiltti saksanpaimenkoira yhtäkkiä hyökkäsi päälle ja raateli kasvoni. Aikaisemmin oltiin aina leikitty sen kanssa ilman ongelmia. Usein kohtaamani kysymys on "No mitä oikein teit sille [...]
      No mitähän mahdoit tehdä sille siinä leikin tiimellyksessä?

      Lainaa

    107. Luhistuva peura 3.4.2022 4:08
      Tulos: +1 (5 ääntä)
      Kai nuo kaljalootasta valittavat tajuavat että tuskin kersaakaan olisi ilman samanlaista boksia?

      Lainaa

    108. Tulos: +2 (2 ääntä)
      Enemmän piimä: Miksi Aurora triggeröityi? Olisi vaan vastannut ”Me olemme vastuussa” ja viimeiseen ”Ok”. Aurora voisi opetella hillitsemään tunteitaan, nolasi nyt itsensä.
      Kukahan tässä nolasi itsensä. Nyt on se kaikkitietävä kukkahattu Karen serkku kyllä enemmän tässä se joka itseään nolaa. Rottweiler kyllä pärjää lasten kanssa jos on koulutettu kuten kuuluu. Tätä serkkua ei ole kyllä koulutettu yhtään, kuka ottaa vastuun tuosta serkusta ja sen pääviasta 😆

      Lainaa

    109. Tulos: 0 (0 ääntä)
      Pena35: Haluaisiko joku avata enemmän lapsuuden traumojaan vanhempien alkoholin käytöstä? Itsellä päinvastaiset kokemukset. Vanhempani joivat harvoin humalaan ja kyseessä oli yleensä jokin juhla. Yleensä se tarkoitti meille lapsille leikki seuraa, herkkuja ja lupaa valvoa niin myöhään kuin haluaa. Mukava nousuhumala sai myös [...]
      Kun vanhemmat sammuvat joka viikonloppu ja sitä ennen riitelevät kovaäänisesti (joskin "vain" verbaalisesti) ja kun naapurustossa asuu useita samanlaisia perheitä (joissa osassa on myös fyysistä väkivaltaa) ja kun kesäisin pihoilla kulkee enemmän tai vähemmän kännisiä aikuisia, saattaa käsitys olla hiukan erilainen. Mä olen monesta syystä jättänyt lapset hankkimatta, mutta olen vakaasti sitä mieltä, ettei lasten tarvitse nähdä humalaisia aikuisia. Tämä tosielämän kuvaus ei muuten ole edes mistään "getosta", vaan tavalliselta suomalaiselta pikkupaikkakunnalta aivan tavalliselta keskiluokkaiselta rivitaloalueelta.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: , aika, aikayksikkö, kaverit, koira, kuva, kuvakaappaus, lapset, matka, messenger, pahvilaatikko, parkkitalo, pituus, pituusyksikkö, todiste, viesti, yv