Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Naistenhuoneen ovi jäi auki, osa 212

Kaikkea, mitä näkee TikTokissa, kannattaa ehdottomasti kokeilla.
Naistenhuoneen ovi jäi auki, osa 212

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 60 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Monenlaenen sotilas 7.4.2022 0:15
      Tulos: +353 (521 ääntä)
      Kyllä Pepin poikaystävä on oikeassa!

      Lainaa

    2. Riihihiisi 7.4.2022 0:19
      Tulos: -97 (161 ääntä)
      Eiköhän ne suomalaisen kukkakaupan ruusut olleet tuontitavaraa. Hieno ele silti!

      Lainaa

    3. Kykenemätön peura 7.4.2022 0:24
      Tulos: +547 (567 ääntä)
      Miksi Niinistölle pitäisi toimittaa 450 ruusua?

      Lainaa

    4. Tallentumaton kirahvi 7.4.2022 0:29
      Tulos: -77 (163 ääntä)
      Kuinkahan Jare Henrik Tiihonen pärjäisi Hothissa wampaa vastaan tai olisiko Tatoiine enemmän mieleen ja rancor kaatuisi huutamalla aah.

      Lainaa

    5. Tulos: +293 (411 ääntä)
      Monenlaenen sotilas: Kyllä Pepin poikaystävä on oikeassa!
      No on! Star Warsin vaikutus populaarikulttuuriin on vähän eri luokkaa kuin Cheek.
      Vähän kuin vertaisi Lord of the Ringsiä ja Twilightia.

      Lainaa

    6. Tulos: +367 (385 ääntä)
      clover: No on! Star Warsin vaikutus populaarikulttuuriin on vähän eri luokkaa kuin Cheek. Vähän kuin vertaisi Lord of the Ringsiä ja Twilightia.
      Paitsi että noi molemmat oli kansainvälisiä sensaatioita (eri syistä tosin), mutta kuka ulkomaalainen on edes kuullu jostain poskiäijästä?

      Lainaa

    7. Tahriintunut pähkinä 7.4.2022 1:06
      Tulos: +415 (423 ääntä)
      Riihihiisi: Eiköhän ne suomalaisen kukkakaupan ruusut olleet tuontitavaraa. Hieno ele silti!
      Jos ruusut ovat kotimaisia, ne tulevat Ali-Marttilasta Kangasalta ja ovat - ylläripylläri - kotimaisia. Valtaosa Suomen kukkakauppojen leikoista tulee kyllä ulkomailta, mutta kotimaiset ruusut tarkoittavat Suomessa kasvatettuja ruusuja. 
      T. Kukkakaupassa työskentelevä

      Lainaa

    8. Ajattelematon metso 7.4.2022 1:42
      Tulos: +191 (207 ääntä)
      En ole katsonut Star Warseja ja enkä osaa Cheekin nimeä sanoa ulkomuistista. Kyllä, vakavia aukkoja yleissivistyksessä.

      Lainaa

    9. Tulos: -17 (47 ääntä)
      Nippusidetokki kuulostaa jäynältä kuten se, miten pitää idiootti kiireisenä. Käännä puhelin ylösalaisin. ˙ǝuoɥd ɹnoʎ dılℲ ˙ʎsnq ʇoıpı uɐ dǝǝʞ oʇ ʍoH

      Lainaa

    10. Tulos: +440 (458 ääntä)
      Yleissivistystä on tietää että Star Wars on elokuvasarja ja Cheek laulaja. Siinä kaikki.

      Lainaa

    11. Pimeä koala 7.4.2022 4:43
      Tulos: +46 (64 ääntä)
      Nyt mä haluaisin tietää, mikä tää ”yks tiktok-juttu” oikein on O.O

      Lainaa

    12. Pekka Kana 7.4.2022 5:38
      Tulos: +80 (90 ääntä)
      Star Warsit tiedän, en ole tosin katsonut yhtäkään alusta loppuun. En nyt tiedä miten sivistymätön 42-vuotias mies sitten olen.

      Lainaa

    13. antivaxxerikoronadenialistihörhöpersu 7.4.2022 5:49
      Tulos: +122 (152 ääntä)
      KysäistääNpä on yleissivistystä. KysäistääMpä on yleissivistyksen puutetta.

      Lainaa

    14. Vahattu luumu 7.4.2022 5:56
      Tulos: -6 (48 ääntä)
      Kata on perseestä

      Lainaa

    15. Pehmeä jänis 7.4.2022 5:59
      Tulos: +13 (83 ääntä)
      antivaxxerikoronadenialistihörhöpersu: KysäistääNpä on yleissivistystä. KysäistääMpä on yleissivistyksen puutetta.
      Vähän samaa luokkaa kuin esim: kuka sinä olet / ketä sinä olet

      Lainaa

    16. Tulos: +149 (157 ääntä)
      clover: No on! Star Warsin vaikutus populaarikulttuuriin on vähän eri luokkaa kuin Cheek. Vähän kuin vertaisi Lord of the Ringsiä ja Twilightia.
      Ennemminki ku vertais LOTRia ja Uuno Turhapuroja

      Lainaa

    17. MajuriVSOP 7.4.2022 6:36
      Tulos: +184 (198 ääntä)
      Usein "sehän on ihan yleissivistystä tietää.." on vaan oman egon pönkittelyä. Sanotaan kun huomataan ettei toiset tiedä jotain Jämijärven kunnan suurinta työnantajaa 1970-luvulta.

      Lainaa

    18. Puuta heinää kavioeläin 7.4.2022 6:40
      Tulos: +134 (150 ääntä)
      Miksi noiden katojen täytyy aina avautua että väärin tuettu/autettu? Sama kun ukrainan tilanteen takia eläinsuojelujärjestöt keräsivät eläimille rahaa niin eikö siellä olla itkemässä kun ihmiset tärkeämpiä. Koskaan nää huutelijat ei kuitenkaan kerro miten itse auttavat niitä ihmisiä siellä. Ja en tajua miksi katan täytyy vielä alkaa kettuilla lisää tuohon.

      Lainaa

    19. Kaksipäinen lihapiirakka 7.4.2022 6:47
      Tulos: -7 (127 ääntä)
      Monenlaenen sotilas: Kyllä Pepin poikaystävä on oikeassa!
      Taitavat olla molemmat aika hukassa mikä on yleissivistystä. Se et maa on planeetta kuuluu yleissivistykseen, mutta mitkään elokuvat tai artistien oikeat nimet ei sinne kuulu vaan ne on jo omia mielenkiinnon kohteita, eikä liity yleissivistykseen mitenkään. Ei kai ihmiset voi näin pihalla olla nykyään?

      Lainaa

    20. Toimelias pohatta 7.4.2022 6:50
      Tulos: +143 (147 ääntä)
      Tuo Mintun oivallus on ihana. Nuo kestokassit ovat omasta mielestäni kuvioinniltaan kivoja.

      Lainaa

    21. Tönkkö pomelo 7.4.2022 8:01
      Tulos: +13 (69 ääntä)
      Pehmeä jänis: Vähän samaa luokkaa kuin esim: kuka sinä olet / ketä sinä olet
      Ei muuten ole. Kysäistäämpä on foneettinen ilmaisu, koska tuon kuuloisena se suusta tulee, vaikka siihen n kuuluisi. Ketä on kieliopillisesti väärä sanavalinta tässä kontekstissa.

      Lainaa

    22. Avuton panda 7.4.2022 8:12
      Tulos: +134 (136 ääntä)
      Kaksipäinen lihapiirakka: Taitavat olla molemmat aika hukassa mikä on yleissivistystä. Se et maa on planeetta kuuluu yleissivistykseen, mutta mitkään elokuvat tai artistien oikeat nimet ei sinne kuulu vaan ne on jo omia mielenkiinnon kohteita, eikä liity yleissivistykseen mitenkään. Ei kai ihmiset voi näin pihalla olla nykyään?
      Yleissivistyksen Wikipedia-määritelmä on toki ”tiedot ja taidot jotka auttavat selviämään yhteiskunnassa”, mutta henkilökohtaisesti en pidä kovin sivistyneenä ihmistä joka ei esim. tiedä kuka oli Leonardo da Vinci tai Wolfgang Amadeus Mozart. Eli kyllä kulttuuri siihen mun mielestä kuuluu siinä missä muutkin osa-alueet.
      Itse olin aina ajatellut yleissivistyksen niin että osaa hyvin peruskoulutason tiedot ja seuraa aikaansa sen verran että pysyy perillä sen isoimmista ilmiöistä.

      Lainaa

    23. Tulos: +31 (41 ääntä)
      Veikkaan, että Pepin ja poikaystävän väittely on käyty pilke silmäkulmassa... Mä ja poikaystävä myös välillä yllätytään asioista, joista toisella ei ole hajuakaan, ja todetaan että "pitää korjata tämä aukko sivistyksessä lähiaikoina" :D Vaikka todellisuudessa ei olisi kyse asiasta, jota ihan vakavissani pitäisin osana yleissivistystä. Kumpikaan tämän postauksen asioista ei myöskään kuulu siihen, mutta olen enemmän Pepin poikaystävän puolella. Leffanörttinä, jonka omaan nuoruuteen Star Wars -elokuvat eivät kuuluneet, en ollut niistä kovin vaikuttunut kun nyt aikuisiällä katsoin... Mutta nyt sentään voin muodostaa niistä oman mielipiteeni.

      Lainaa

    24. Raavas opas 7.4.2022 9:25
      Tulos: +55 (63 ääntä)
      Ajattelematon metso: En ole katsonut Star Warseja ja enkä osaa Cheekin nimeä sanoa ulkomuistista. Kyllä, vakavia aukkoja yleissivistyksessä.
      Kyllä "ja enkä"-yhdistelmä lauseessa vei voiton.

      Lainaa

    25. Tulos: -37 (61 ääntä)
      Yleissivistys-termiähän me kaikki varmaan käytetään väärin. Mutta sen ainakin tiedän, että jos kotimaisessa tietovisassa kysytään Cheekin ristimänimeä ja/tai jonkun Star Wars -elokuvan ilmestymisvuotta tai muuta yksityiskohtaa, niin ensimmäisen tietää useampi. Tai ma luulen näin.

      Lainaa

    26. Tulos: +125 (135 ääntä)
      Tota... Voisko joku kertoa miksi vitussa pitää viedä 450 ruusua Sauli Niinistölle ja miten vitussa joku luulee että se ilahtuu tollasesta määrästä kukkia? JA SIIS MIKSI?? En vittu ymmärrä.

      Lainaa

    27. Tulos: +38 (40 ääntä)
      Pimeä koala: Nyt mä haluaisin tietää, mikä tää ”yks tiktok-juttu” oikein on O.O
      Yks oli ainakin, että kun tarpeeks kovaa "paiskata" nippusiteen reittä vasten, sen pitäisi katketa. Toinen oli, että kengännauhalla saisi sahattua sen poikki

      Lainaa

    28. Tulos: +20 (36 ääntä)
      clover: No on! Star Warsin vaikutus populaarikulttuuriin on vähän eri luokkaa kuin Cheek. Vähän kuin vertaisi Lord of the Ringsiä ja Twilightia.
      En ole ainakaan kokonaan eri mieltä sanomasi kanssa mutta toisaalta, vaikka yleissivistykseen kuuluu ehkä star warsin tunteminen ainakin nimen ja genren ja juurikin massiivisen vaikutuksensa kannalta, onko lopulta yleissivistystä olla nimenomaan itse nähnyt ne? Onko yleissivistyksen taso se että ymmärtää asian merkityksen kontekstissaan, vai se että myös asian sisältö on kokonaan hallussa? 
      Toisaalta asiassa on sekin, että leffojen katselu on hyvin subjektiivista; toiselle voisi jäädä hyvin erilainen sisältö niistä leffoista käteen kuin toisilla. Ne joille sellaiset leffat ei maistu, saattaisivat olla jopa entistä enemmän ymmällään siitä mikä merkitys niillä on isossa kuvassa ollut. Minusta on siis enemmänkin yleissivistystä nähdä metsä puilta kuin tietää jokainen puu. Mutta tämä on vain minun toinen kahdesta tavasta yrttää määritellä yleissivistystä edes jotenkin, eri mieltä oleva on varmaan yhtä oikeassa, yleissivistys kun on aina hatara käsite. 
      Toinen tapa jolla itse asiaa punnitsen on hyötysuhde asian omaksumiseen tarvittavan ajan ja muiden resurssien sekä saavutettavan hyödyn välillä. Anteeksi tällainen Frankensteinin virkehirviö: Jos asia on sellainen, että 
      a) nimenomaan valtaosan ihmisistä on mahdollista se omaksua kuluttaen niin vähän resursseja, että hyödyt siitä, että suurin osa sitten ne asiat on omaksuneet, oikeuttavat omaksumiseen kuluneet resurssit, niin se on yleissivistystä, kun taas jos 
      b) on hyödyllisempää että vain pieni osa ihmisistä erilaistuu ymmärtämään kyseistä asiaa ja pystyy siitä asemasta käsin hyödyttämään riittävästi niitä jotka eivät ymmärrä, säästäen resursseja vaihtoehtoon a) verrattuna niin että käytännössä saavutetaan samat yhteiset hyödyt, se ei ole yleissivistystä. 
      Lyhyesti: onko siis hyödyllisempää että suurin osa tuntee asian vai että harvat tuntevat asian? 
      Tämä voi taas olla huono vertaus, se päätettäköön demokraattisesti, mutta onko yleissivistystä ymmärtää autoilun merkitys yhteiskunnassa ja auton keskeisimmät ominaisuudet päivittäistasolla vai tunnistaa auton vika konepellin alle katsoessa? Minusta edellinen, kun taas jälkimmäinen edellyttää jo asiaan itsesnsä syventymistä, eikä ainoastaan sen merkityksen ymmärtämistä laajemmassa kuvassa. 
      Molempien yllä olevien näkökulmien avulla perustellen autoilussa auton osien ymmärtäminen ei ole yleissivistystä, koska
      ensinnäkin: on käytännöllisempää, että vain jotkut opiskelevat alaa ja hyödyttävät sitten muita asiakassuhteiden muodossa, jolloin muille jää aikaa omaksua taasen muita asioita. Auton toiminta liikenteessä taasen koskettaa melkein kaikkia, kortittomiakin, jolloin on hyödyllisempää että liikenteen ja autojen kanssa osataan toimia arjessa ilman että joku koko ajan neuvoo. 
      toisekseen: tieto auton osien toiminnan yksityiskohdista ei ole osa suurempaa asioiden välisten suhteiden ymmärystä arkitasolla suurimmalle osalle, eli verraten: jokaista metsän puuta ei tarvitse muidenkaan metsään jollain tavalla liittyvien asioiden ymmärtämiseksi tuntea. Riittää että tuntee metsät sillä tasolla, mitä siellä saa ja kannattaa tehdä ja esimerkiksi miksi metsät ovat tärkeitä. 
      Minua aina ärsytti kouluaikoina se kun vastaukseksi sai että ”koska se on yleissivistystä”. En ole koskaan nähnyt mitään hyvää määritellä itseisarvoisesti sitä mitä ”kuuluu” oppia, vaan olen aina kaivannut hyöty-haitta -näkökulmaa. Tieto on väline, ei itse tarkoitus, ainakaan niin, että kaikki pitäisi yrittää saada ajattelemaan sen olevan. Tuntui, että tiedon tärkeyden perusteleminen yleissivistävyydellä on asian perustelemista omalla itsellään; kuin laittaisi jatkoroikan töpselin itseensä kiinni ja olettaisi jäljellä olevista rööreissä olevan sähköt.

      Lainaa

    29. Tulos: -6 (26 ääntä)
      Monenlaenen sotilas: Kyllä Pepin poikaystävä on oikeassa!
      Vain silloin jos puhuu alkuperäisestä SW trilogiasta ja ehkä Episode 1:kin alkaa pikkuhiljaa kuulua siihen piiriin.

      Lainaa

    30. Valittu mestari 7.4.2022 11:24
      Tulos: -7 (17 ääntä)
      Camillan mies estää luonnonvalintaa toimimasta.

      Lainaa

    31. Tulos: +38 (44 ääntä)
      Mua aina kiinnostaisi selvittää, mistä nämä Katan kaltaiset ihmiset oikein ovat vihaisia ja miksi purkavat vihaansa noin.

      Lainaa

    32. Tahraton öykkäri 7.4.2022 11:30
      Tulos: +76 (78 ääntä)
      Minusta riittää että tietää Star Warsin olevan avaruuteen sijoittuva scifi-elokuvasarja ja että Cheek on suomalainen räppäri.

      Lainaa

    33. Heleä rätti 7.4.2022 11:45
      Tulos: +14 (28 ääntä)
      Juomari: Yleissivistystä on tietää että Star Wars on elokuvasarja ja Cheek laulaja. Siinä kaikki.
      Vaan eipä oo Cheek laulaja.

      Lainaa

    34. Tulos: +47 (47 ääntä)
      clover: No on! Star Warsin vaikutus populaarikulttuuriin on vähän eri luokkaa kuin Cheek. Vähän kuin vertaisi Lord of the Ringsiä ja Twilightia.
      Mielestäni vielä pienempi vaikutus Cheekillä. Twilight kuitenkin tunnetaan ympäri maailmaa, Cheekistä ei kukaan Suomen ulkopuolella oo kuullutkaan. (eikä Suomessakaan kaikki)

      Lainaa

    35. Tulos: -72 (78 ääntä)
      Pepiltä sinänsä ihan ok pohdinta. Ja täytyy myöntää että mun mielestä Peppi on enemmän oikeassa. Tunnetun ja ilmeisen suositun, todellisen ihmisen oikea nimi on tulisi olla enemmän yleistä tietoa kuin että onko katsonut jotain kuvitteellisia avaruusseikkailuelokuvia.

      Lainaa

    36. Arkkienkeli 7.4.2022 12:35
      Tulos: -32 (32 ääntä)
      Riihihiisi: Eiköhän ne suomalaisen kukkakaupan ruusut olleet tuontitavaraa. Hieno ele silti!
      Kyllä, sillä ne tulevat Hollannista. Sama hollantilainen rekka puoliperävaunulla kuljettaa kukat ruotsin kautta pohjois-suomeen ja jatkaa Tornion kautta eteläsuomeen. Tyhjänä menee sitten laivalla meren yli ja ajaa takaisin Hollantiin.

      Lainaa

    37. jukkapalmu 7.4.2022 12:43
      Tulos: -10 (20 ääntä)
      Tallentumaton kirahvi: Kuinkahan Jare Henrik Tiihonen pärjäisi Hothissa wampaa vastaan tai olisiko Tatoiine enemmän mieleen ja rancor kaatuisi huutamalla aah.
      Mitä vittua sä selität?

      Lainaa

    38. Harmaa kivi 7.4.2022 15:30
      Tulos: +54 (60 ääntä)
      Kaaleppi: Pepiltä sinänsä ihan ok pohdinta. Ja täytyy myöntää että mun mielestä Peppi on enemmän oikeassa. Tunnetun ja ilmeisen suositun, todellisen ihmisen oikea nimi on tulisi olla enemmän yleistä tietoa kuin että onko katsonut jotain kuvitteellisia avaruusseikkailuelokuvia.
        No jos heität kaiken mikä on "kuvitteellista" yli laidan, niin siinä menee aika hitollinen osa kulttuurista yleissivistystä, määrittelemmepä yleissivistyksen miten tahansa, yli laidan saman tien. 
        On mielestäni yleissivistystä, jos sattuu olemaan suomalainen, tietää sekä Cheek että Uuno Turhapuro -ulkomaalaisilta sitä ei voi toki odottaa -ja kaikilta tietää Star Wars, LoTR, ja Twilight -ihan vain ymmärtääkseen suunnilleen, millaisia ilmiöitä ja virtauksia kulttuurissa tapahtuu. En esim. voi sietää Uuno T'tä enkä ole vapaaehtoisesti katsellut yhtään, mutta jos epäonnistuneesta deitistä todetaan "...ja se näyttikin ihan Turhapurolta!" niin tajuan silti, että nyt ei ollut kohteliaisuus kyseessä. Samaten Cheek pitää tietää, vaikka sitten tietääkseen, että hämmästyttävällä osalla suomalaisista ei näköjään ole korvia ollenkaan, tai osatakseen nauraa arviolle jossa Rumba höykytti sen henkihieveriin (olisin linkannut, mutta näyttää kadonneen näin pikaetsinnällä). 
        Cheekin oikean nimen merkitystä en sen sijaan tajua, fanin nippelitietoa, eihän se sillä esiinny. Ymmärrän myös Sauli Niinistön politiikan ja tekemiset (noin suunnilleen), mutta toista nimeä en tiedä, tai onko sellaista edes, mielestäni yleissivistykseen ymmärtää noin suunnilleen mitä tapahtuu, nippelitieto löytyy netistä. 
        Olkaa vapaasti eri mieltä, kaikki Sauli-fanit. Cheek-faneja en kuuntele :)

      Lainaa

    39. Tulos: +31 (33 ääntä)
      Jäin miettimään miltä näyttäisi "vitullinen puska ruusuja" olohuoneen pöydällä.

      Lainaa

    40. Räväkkä kirsikka 7.4.2022 17:05
      Tulos: -15 (35 ääntä)
      Populaaritietous ei ole yleissivistystä.

      Lainaa

    41. Pomminvarma vesinokkaeläin 7.4.2022 17:23
      Tulos: -22 (28 ääntä)
      Millä tää yks oli alun perin kirjoittanut, jos vetänyt molemmat kädet nippusiteellä yhteen?

      Lainaa

    42. Tulos: -2 (30 ääntä)
      Kykenemätön peura: Miksi Niinistölle pitäisi toimittaa 450 ruusua?
      Tästä on jäänyt oleellisia tietoja pois. Naistenhuone tykkää Saulista ja halusi lähettää kiitokseksi hyvästä presidenttiydestä ruusuja. Noista 450 ruususta suurin osa toimitettiin kuitenkin eri vanhainkoteihin, Saulille vain yksi kimppu. Oikein kiva tempaus mun mielestä.

      Lainaa

    43. Suutahtanut satiainen 8.4.2022 3:01
      Tulos: -18 (20 ääntä)
      Jutsku nippusiteissä ei todellakaan kuulosta hyvältä herran vuonna 2022.

      Lainaa

    44. Epäröivä haisunäätä 8.4.2022 7:47
      Tulos: -42 (50 ääntä)
      Herm: Ennemminki ku vertais LOTRia ja Uuno Turhapuroja
      Niin toinen on Suomessa merkittävin elokuvasarja, jonka avulla mm. elokuvateattereita on ihan oikeasti pidetty toiminnassa. Toinen on lasten hömppää ulkomailta.

      Lainaa

    45. Nuutunut kivi 8.4.2022 14:04
      Tulos: +24 (34 ääntä)
      Hulinaa: Jäin miettimään miltä näyttäisi "vitullinen puska ruusuja" olohuoneen pöydällä.
      Jotain tälläistä ehkä:
      Mies toi vaimolleen ruusukimpun. Vaimo kivahti: "Meinaatko, että makaan jalat levällään koko viikonlopun." Mies ihmeissään: "Eikö meillä ole ollenkaan maljakoita?" 

      Lainaa

    46. Vararenkaaton sarvikuono 8.4.2022 14:57
      Tulos: +27 (27 ääntä)
      Pomminvarma vesinokkaeläin: Millä tää yks oli alun perin kirjoittanut, jos vetänyt molemmat kädet nippusiteellä yhteen?
      Ei se niitä varmaan selkänsä taakse ollut sitonut.

      Lainaa

    47. Tulos: +1 (5 ääntä)
      Katalla heittää korvien välissä, Minttu mulle vaimoksi heti!

      Lainaa

    48. Tulos: +1 (5 ääntä)
      Ja Camilla saa todennäköisesti itse kokea, mitä Darwin award tarkoittaa.

      Lainaa

    49. franzzzie 9.4.2022 5:49
      Tulos: +6 (14 ääntä)
      ....Mut.... Py? Mieluummin vaikka se poikkis.

      Lainaa

    50. Kykenemätön peura 9.4.2022 10:06
      Tulos: +22 (22 ääntä)
      ötti: Tästä on jäänyt oleellisia tietoja pois. Naistenhuone tykkää Saulista ja halusi lähettää kiitokseksi hyvästä presidenttiydestä ruusuja. Noista 450 ruususta suurin osa toimitettiin kuitenkin eri vanhainkoteihin, Saulille vain yksi kimppu. Oikein kiva tempaus mun mielestä.
      Kiitos kun kerroit. Varmaan vanhainkodeissa ilahduttavat monia ihmisiä 😊

      Lainaa

    51. Tulos: +3 (5 ääntä)
      Puuta heinää kavioeläin: Miksi noiden katojen täytyy aina avautua että väärin tuettu/autettu? Sama kun ukrainan tilanteen takia eläinsuojelujärjestöt keräsivät eläimille rahaa niin eikö siellä olla itkemässä kun ihmiset tärkeämpiä. Koskaan nää huutelijat ei kuitenkaan kerro miten itse auttavat niitä ihmisiä siellä. Ja en tajua miksi katan täytyy vielä alkaa kettuilla lisää tuohon.
      Muut auttavat konkreettisesti ja Kata teoreettisesti. Ilkeämieliset vaan ei ymmärrä että Kata on hyvin tärkeä neuvoineen, mistä sitä muuten tietäisi mikä on oikein ja mikä väärin autettu. /s

      Lainaa

    52. Tulos: +9 (13 ääntä)
      Yleissivistystä on se, että kysäistäämpä ja ompa ovat rasitavia kirjoitusvirheitä.

      Lainaa

    53. Itserakas sateenvarjo 11.4.2022 11:13
      Tulos: +2 (10 ääntä)
      Raavas opas: Kyllä "ja enkä"-yhdistelmä lauseessa vei voiton.
      Tosin se kirjoitetaan "ja enkä" -yhdistelmä ;)

      Lainaa

    54. Kaukaloton viikuna 12.4.2022 9:05
      Tulos: +2 (6 ääntä)
      Peppi ja miehensä, olette molemmat väärässä.

      Lainaa

    55. Tulos: +1 (11 ääntä)
      Avuton panda: Yleissivistyksen Wikipedia-määritelmä on toki ”tiedot ja taidot jotka auttavat selviämään yhteiskunnassa”, mutta henkilökohtaisesti en pidä kovin sivistyneenä ihmistä joka ei esim. tiedä kuka oli Leonardo da Vinci tai Wolfgang Amadeus Mozart. Eli kyllä kulttuuri siihen mun mielestä kuuluu siinä [...]
      Yleissivistykseen tai ainakin mediakriittisyyteen pitäisi mielestäni kuulua myös tieto siitä, että Wikipedia ei ole luotettava lähde. Ei siis varsinaisesti tähän kommenttiin viitaten, tämähän oli kuitenkin ihan järkevä vastaus. Aika usein Wikipediasta löytyy ihan asiaa, monesti jopa alkuperäiset lähteet linkitettynä mikä lisää huomattavasti luotettavuutta. Tää tuli lähinnä mieleen, kun oon huomannut somessa nuortenkin perustelevan about mitä tahansa asiaa sillä, että se löytyy Wikipediasta. Sinne voi kuitenkin periaatteessa kuka tahansa käydä kirjoittamassa mitä tahansa, joten en uskoisi ihan kaikkea mitä siellä lukee. 😅

      Lainaa

    56. Tulos: +1 (5 ääntä)
      Pehmeä jänis: Vähän samaa luokkaa kuin esim: kuka sinä olet / ketä sinä olet
      Ei muuten ole. Kysästäämpä on vaan väärinkirjoitettua suomea. Kuka/ketä on murre. Tietenkin ihan helevetin ärsyttävä murre, mutta tämä on mielipide, eikä tosiasia kuten aloitukseni.

      Lainaa

    57. Pimeä viikuna 21.4.2022 3:47
      Tulos: +3 (3 ääntä)
      pp: Tota... Voisko joku kertoa miksi vitussa pitää viedä 450 ruusua Sauli Niinistölle ja miten vitussa joku luulee että se ilahtuu tollasesta määrästä kukkia? JA SIIS MIKSI?? En vittu ymmärrä.
      Itserakas sateenvarjo: Tosin se kirjoitetaan "ja enkä" -yhdistelmä ;)
      Ei muuten kirjoiteta. Lainausmerkkien kanssa välimerkki tuleekin heti "hipsujen" perään ilman välilyöntiä, sillä lainausmerkit ikään kuin sitovat edeltävän sanaparin kiinteäksi kokonaisuudeksi. Eli tässä tapauksessa oikein olisi:
      "ja enkä"-yhdistelmä
      tai
      ja enkä -yhdistelmä.

      Lainaa

    58. Tulos: +2 (2 ääntä)
      MajuriVSOP: Usein "sehän on ihan yleissivistystä tietää.." on vaan oman egon pönkittelyä. Sanotaan kun huomataan ettei toiset tiedä jotain Jämijärven kunnan suurinta työnantajaa 1970-luvulta.
      No, yleissivistystä on tietää että Maa on pyöreä pallo joka kiertää Aurinkoa. Ja silti on yhä olemassa näitä "maapallo on litteä" -hihhuleita, jotka eivät ole yleissivistystä nähneetkään.

      Lainaa

    59. Tulos: 0 (0 ääntä)
      Tallentumaton kirahvi: Kuinkahan Jare Henrik Tiihonen pärjäisi Hothissa wampaa vastaan tai olisiko Tatoiine enemmän mieleen ja rancor kaatuisi huutamalla aah.
      Mua ei noi Startrekit oo kiinnostannu ikinä. Eikä muutkaan marvellit.

      Lainaa

    60. Tulos: +2 (2 ääntä)
      Napael: Paitsi että noi molemmat oli kansainvälisiä sensaatioita (eri syistä tosin), mutta kuka ulkomaalainen on edes kuullu jostain poskiäijästä?
      Yleissivistys ei ole globaalia. Jokaisessa maassa on asioita, jotka kuuluvat sen maan kansalaisten yleissivistykseen.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: dior, kassi, nippusiteet, ruusut, sauli niinistö, tiktok, yleissivistys