Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Kielitieteilijä avautuu

Kielitieteilijä on puhunut: Lausut nimesi väärin.
Kielitieteilijä avautuu

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 93 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Miellyttävä mansikka 28.6.2022 0:09
      Tulos: +851 (855 ääntä)
      Cannan sisko Caara tietää miten nimet lausutaan

      Lainaa

    2. Ahdistava kissa 28.6.2022 0:09
      Tulos: +345 (349 ääntä)
      Eikös fonetiikka oo vaan tutkimista siitä, mihin äänteisiin ihmiskehon rakenne pystyy ja fonologia sit sitä mistä toi Saara houruaa? Saa korjata, jos oon väärässä.

      Lainaa

    3. Tulos: +320 (322 ääntä)
      Ruotsissa kyllä sanotaan ihan Leo e:llä (pitkä vokaali)

      Lainaa

    4. Hieno kesyhanhi 28.6.2022 0:19
      Tulos: +381 (381 ääntä)
      Menkääpä Italiaan kertomaan että nimi Leo on vastedes lausuttava Liiu.

      Lainaa

    5. Tulos: +544 (554 ääntä)
      Ihan älytön vänkääminen kun Leo nimi ei edes tule germaanisista kielistä vaan latinasta joka on nimenomaan romaaninen kieli. Leonardo tulee samasta nimestä, ja äännetään tismalleen kuten Suomessakin. Ja mä olin tulossa tänne avautumaan vanhemmista jotka nimeää lapsen Nina Anniinaksi, tuossa menee korvat ja kieli väkisinkin jo solmuun.

      Lainaa

    6. Klooriton kookos 28.6.2022 0:21
      Tulos: +330 (360 ääntä)
      Nyt kun Canna on taas nostettu esiin, halusin tulla jakamaan järkytykseni. Lukiessani pari päivää vanhan lehden "kastettuja"-palstaa, osui silmiini nimi "Jennica Jacinda -sukunimiperään-". Lausutaanko tämä nimi nyt Jennika Jakinda vai Jennisa Jasinda? En tiedä mitä ajatella.

      Lainaa

    7. Tulos: +335 (343 ääntä)
      Tanskassa, Ruotsissa ja Norjassa on enemmän ihmisiä, niin ovat enemmän oikeassa kuin Suomessa... Nyt on kyllä niin luodinkestävää argumentointia, että oksat pois. Joten sanon sen verran, että syökää p@skaa. Milliardit kärpäsiä ei voi olla väärässä.

      Lainaa

    8. Tulos: +260 (264 ääntä)
      Saksa, englanti, ruotsi, norja, tanska, islanti, hollanti... kaikki kuulostaa aivan erilaiselta, joten mikä niistä on se oikea germaaninen kieli ja lausunta? En varmaankaan ole ainoa, joka ihmettelee miksi suomalais-ugrilaiset pitäisi vääntää germaaniaksi.

      Lainaa

    9. Sammaleeton biisoni 28.6.2022 0:33
      Tulos: +258 (262 ääntä)
      Leo on latinalaisperäinen nimi, ja se lausutaan kuten kirjoitetaan.

      Lainaa

    10. Tulos: +165 (187 ääntä)
      Uskomaton jankkaaja. Sitä paitsi eikös se lausuttaisi enemmänkin Liou.

      Lainaa

    11. Tulos: +169 (171 ääntä)
      Karoliina: Tanskassa, Ruotsissa ja Norjassa on enemmän ihmisiä, niin ovat enemmän oikeassa kuin Suomessa... Nyt on kyllä niin luodinkestävää argumentointia, että oksat pois. Joten sanon sen verran, että syökää p@skaa. Milliardit kärpäsiä ei voi olla väärässä.
      Leo lausutaan jatkossa tämän säännön vuoksi, Bzzz bzzz surr rrr. Nää on taas näitä nää Saarat ja Cannat kenen mielestä on niin junttia olla suomalainen. Mitä kyllä ihmettelen kun eikös meidän kieli ja kulttuuri just oo tosi eksoottisia?

      Lainaa

    12. Tulos: +44 (46 ääntä)
      Ahdistava kissa: Eikös fonetiikka oo vaan tutkimista siitä, mihin äänteisiin ihmiskehon rakenne pystyy ja fonologia sit sitä mistä toi Saara houruaa? Saa korjata, jos oon väärässä.
      Mää toivon että oot oikeassa.

      Lainaa

    13. Tulos: +113 (115 ääntä)
      Mitenhän tuo lausuu nimen Tero...

      Lainaa

    14. Työssäkäyvä kavioeläin 28.6.2022 1:07
      Tulos: +261 (263 ääntä)
      Jos on noin kiinnostunu fonetiikasta/fonologiasta niin luulisi tietävän et suomen kielen vokaaliharmoniassa e ja i on neutraaleja että voivat olla käytössä sekä etu- että takavokaalien kanssa.....

      Lainaa

    15. Kykenemätön peura 28.6.2022 1:09
      Tulos: +205 (207 ääntä)
      Mohin kaikkeen tuota "niitä on enemmän, niiden täytyy olla oikeassa"-logiikkaa voi käyttää? Eikö sillä perusteella voida sanoa, että suomalaiset on väärässä melkein kaikessa? Vai pitääkö sanoa Suomalaiset, kun Englanniksi kielet ja kansallisuudet kirjoitetaan isolla?

      Lainaa

    16. Tulos: +93 (95 ääntä)
      Enpä ollut koskaan ajatellutkaan että germaanisten nimien fonetiikasta saisi näin paljon iloa irti!

      Lainaa

    17. Tulos: +174 (176 ääntä)
      Ahdistava kissa: Eikös fonetiikka oo vaan tutkimista siitä, mihin äänteisiin ihmiskehon rakenne pystyy ja fonologia sit sitä mistä toi Saara houruaa? Saa korjata, jos oon väärässä.
      Joo, sitäkin on fonetiikka. Mutta jos oon oikein ymmärtäny, niin fonetiikka tutkii äänteiden realisoitumia (eli kaikkia niitä äänteitä, jotka oikeassa elämässä voidaan havaita), ja fonologia niiden teoreettisia eroja, esim. mitkä äänteet erottavat merkitystä eli ovat foneemeja. Oon siis kielitieteen ope yo:lla niin toivon etten oo hirveen väärässä. :DD
      Ja aivan kauheeta settiä tuo Saara heittää. Nyt on menny germaaniset ja romaaniset ja ties mitkä kielet sekasin ja perustelutki on jostain "kävin Wikipediassa kattomassa sanan fonetiikka ja nyt tiiän kaiken". Hävettää.

      Lainaa

    18. Tulos: +95 (99 ääntä)
      Miellyttävä mansikka: Cannan sisko Caara tietää miten nimet lausutaan
      Kanna ja Kaara. :)

      Lainaa

    19. Hämärä maahinen 28.6.2022 1:43
      Tulos: +106 (108 ääntä)
      Kyöpeli: Mitenhän tuo lausuu nimen Tero...
      Erittäin oudolla tavalla koska Filippiinien väkiluku on suurempi tms.

      Lainaa

    20. Säädytön lehmä 28.6.2022 1:45
      Tulos: +154 (156 ääntä)
      traumcity: Ihan älytön vänkääminen kun Leo nimi ei edes tule germaanisista kielistä vaan latinasta joka on nimenomaan romaaninen kieli. Leonardo tulee samasta nimestä, ja äännetään tismalleen kuten Suomessakin. Ja mä olin tulossa tänne avautumaan vanhemmista jotka nimeää lapsen Nina Anniinaksi, tuossa menee korvat ja kieli väkisinkin jo solmuun.
      *Liiunardo

      Lainaa

    21. Tulos: +69 (71 ääntä)
      Kykenemätön peura: Mohin kaikkeen tuota "niitä on enemmän, niiden täytyy olla oikeassa"-logiikkaa voi käyttää? Eikö sillä perusteella voida sanoa, että suomalaiset on väärässä melkein kaikessa? Vai pitääkö sanoa Suomalaiset, kun Englanniksi kielet ja kansallisuudet kirjoitetaan isolla?
      Turha miettiä moista, olet väärässä jo siinä, että päätit kirjoittaa kysymyksesi suomeksi. Pitäisi käyttää englantia tai jos mandariini sujuu niin saatat myös saada arnahduksen, onhan se melkein yhtä laajasti puhuttu kieli.

      Lainaa

    22. Tulos: +95 (107 ääntä)
      Säädytön lehmä: *Liiunardo
      Jotenkin siinä arvovalta karisee heti. 
      Liiunardon kanssa en lähtisi edes ehtoollisviinille, Leonardon kanssa lentäisin taivaaseen.

      Lainaa

    23. Säädytön lehmä 28.6.2022 3:21
      Tulos: +82 (88 ääntä)
      traumcity: Jotenkin siinä arvovalta karisee heti.  Liiunardon kanssa en lähtisi edes ehtoollisviinille, Leonardon kanssa lentäisin taivaaseen.
      Höpsis pöpsis! 
      Liiunardo tulee hakemaan sut Skattalta Jolla pöristen ja sit suuntaatte kohti auringonlaskua siemailemaan viiniä. 

      Lainaa

    24. Tosikko sitruuna 28.6.2022 4:23
      Tulos: +94 (104 ääntä)
      Klooriton kookos: Nyt kun Canna on taas nostettu esiin, halusin tulla jakamaan järkytykseni. Lukiessani pari päivää vanhan lehden "kastettuja"-palstaa, osui silmiini nimi "Jennica Jacinda -sukunimiperään-". Lausutaanko tämä nimi nyt Jennika Jakinda vai Jennisa Jasinda? En tiedä mitä ajatella.
      Jennika Jasinda. Yleisesti ottaen ääntyy s:nä e:n ja i:n edellä, muutoin k:na.

      Lainaa

    25. jukkapalmu 28.6.2022 4:32
      Tulos: +114 (118 ääntä)
      Kyöpeli: Mitenhän tuo lausuu nimen Tero...
      "Tiirou"

      Lainaa

    26. Viihtyisä raataja 28.6.2022 6:35
      Tulos: +22 (32 ääntä)
      Pitääkin ens kerralla kokeilla kutsua huolto Niiulle😂

      Lainaa

    27. Tulos: +137 (139 ääntä)
      Kykenemätön peura: Mohin kaikkeen tuota "niitä on enemmän, niiden täytyy olla oikeassa"-logiikkaa voi käyttää? Eikö sillä perusteella voida sanoa, että suomalaiset on väärässä melkein kaikessa? Vai pitääkö sanoa Suomalaiset, kun Englanniksi kielet ja kansallisuudet kirjoitetaan isolla?
      Pitää sanoa Finlandilaiset, kun suomi on enlanniksi Finland ja englantia puhuu paljon useampi ihminen kuin suomea. Ettei vaan taas nolata itseämme omaa kieltämme puhumalla.

      Lainaa

    28. Tulos: +150 (152 ääntä)
      Onkohan Caara seurannut ahkerasti tämänhetkistä giiupoliittista tilannetta.

      Lainaa

    29. apinaattori 28.6.2022 7:18
      Tulos: +32 (34 ääntä)
      Ärsyttävä.

      Lainaa

    30. Kastunut mato 28.6.2022 7:21
      Tulos: +123 (125 ääntä)
      kielitieteilijä täällä! jos nyt oikeen aletaan nipottamaan niin ihan sama millä tavalla lausut, se ei ole väärin (tosin jos kyse on jonkun muun nimestä, niin kannattaa ehkä lausua niinkuin hän itse sinua lausumaan pyytää) sillä jokaisella on oma idiolektinsä eli "henkilökohtainen murre" ja ihmiset on yksilöitä. :) eihän tämä toki käytännössä toimis jos jokainen alkais keksimään ihan omia sääntöjään sanojen lausumiseksi, menis toi ihmisten keskenäinen ymmärtäminen kovin hankalaksi, mut noin niinkun teoriassa on tollasten saarojen vähän turha tulla nipottamaan että "nyt muuten sanoit väärin", kun objektiivista "oikeaa" lausumatapaa ei teoriassa ole. katsoohan toki esim. kotus suomen kielen perään ja muissakin kielissä on jonkunasteet kielenvahtaajat, mut ei se estä ihmisiä puhumasta miten haluavat.

      Lainaa

    31. Tulos: +85 (87 ääntä)
      Jos ei Saaralla toi kielitiede ole hallussa, ei se ole maantieto ja matematiikkakaan, jos kahden maan reilu 5M per maa ja Ruotsin hintsusti yli 10M asukasta tekee "30 Miljoonaa"

      Lainaa

    32. Takkuinen siili 28.6.2022 8:02
      Tulos: +59 (61 ääntä)
      jukkapalmu: "Tiirou"
      Entä jos "r" onkin "silent" eli sillon Tero vois olla Tiiou.

      Lainaa

    33. Tulos: +59 (61 ääntä)
      Takkuinen siili: Entä jos "r" onkin "silent" eli sillon Tero vois olla Tiiou.
      Entäs jos myös T on "silent". Sitten olisi "iiou". Äänteen perusteella ei voi tietää onko kyseessä aasi, muuli vai hevonen. Fonetiikka on vaikea laji.

      Lainaa

    34. Stabiili albatrossi 28.6.2022 8:41
      Tulos: +12 (72 ääntä)
      Liiu (nimenomaan noin kirjoitettuna) ois itse asiassa aika kiva nimi. Pitää muistaa jos ikinä hankin lapsia. Ja käy sekä tytölle että pojalle!

      Lainaa

    35. Auttamaton minkki 28.6.2022 8:42
      Tulos: +120 (122 ääntä)
      Tästä kaikesta tuli mieleen kun taannoin kuulin erään rouvan kutsuvan rahayksikköämme "iuruksi". Hiukan hämmennyin, mutta olis pitänyt tajuta että hänhän olikin ihan germaanisen fonetiikan ytimessä!

      Lainaa

    36. Oireeton sakaali 28.6.2022 8:56
      Tulos: +79 (81 ääntä)
      Kyöpeli: Mitenhän tuo lausuu nimen Tero...
      Tieeroo *Italialaisia käsiliikkeitä*

      Lainaa

    37. Aivoton ankka 28.6.2022 9:24
      Tulos: -37 (99 ääntä)
      Mä olin kyl tulossa sanomaan että ärsyttää ne Ninat ja Miat ja Tiat ketkä vaatii että pitää lausua lyhyellä vokaalilla kun se kuulostaa niin töksähtävältä.

      Lainaa

    38. Tulos: +19 (21 ääntä)
      Tymä ope: Joo, sitäkin on fonetiikka. Mutta jos oon oikein ymmärtäny, niin fonetiikka tutkii äänteiden realisoitumia (eli kaikkia niitä äänteitä, jotka oikeassa elämässä voidaan havaita), ja fonologia niiden teoreettisia eroja, esim. mitkä äänteet erottavat merkitystä eli ovat foneemeja. Oon siis kielitieteen [...]
      Mietin kanssa, että vähän erilaiselta kuulostaa kuin proffien luentomateriaalit. :'D

      Lainaa

    39. Tulos: +62 (64 ääntä)
      (Ja jotta pakkaa hämmennetään lisää, toisin kuin mokan neiti kielitieteilijä väittää, geo ei TODELLAKAAN ole germaanista perua, vaan tulee kreikasta. Ja sekin lausutaan eri tavalla nykykreikassa kuin muinaiskreikassa, kumpikohan näistä on se absoluuttinen, objektiivinen oikea tapa lausua? 🙄)

      Lainaa

    40. Korea roska 28.6.2022 9:45
      Tulos: +123 (129 ääntä)
      Suomen kieli on erikoinen. Tuokin nimi kirjoitetaan "Saara", mutta lausutaan "vittumainen, epäkunnioittava paskiainen, jonka kanssa kukaan ei halua joutua samaan huoneeseen".

      Lainaa

    41. Viimeisin liitu 28.6.2022 9:53
      Tulos: +58 (60 ääntä)
      Kiinassa ja Intiassa asuu enemmän ihmisiä kuin koko euroopassa yhteensä, joten Caaraa mukaillen meidän pitäisi ennemminkin ottaa heidän lausumisestaan mallia, koska he ovat eurooppalaisia enemmän oikeassa.

      Lainaa

    42. Varoittava maito 28.6.2022 10:28
      Tulos: +1 (11 ääntä)
      traumcity: Ihan älytön vänkääminen kun Leo nimi ei edes tule germaanisista kielistä vaan latinasta joka on nimenomaan romaaninen kieli. Leonardo tulee samasta nimestä, ja äännetään tismalleen kuten Suomessakin. Ja mä olin tulossa tänne avautumaan vanhemmista jotka nimeää lapsen Nina Anniinaksi, tuossa menee korvat ja kieli väkisinkin jo solmuun.
      Mutta jos se onkin Liiunardo?

      Lainaa

    43. Luettu norsu 28.6.2022 11:22
      Tulos: -11 (45 ääntä)
      Mun nimi on Tyra ja 90% ihmisistä joudun korjaamaan että ei, ei Tyyra, vaan Tyra. Ärsyttää. Ei Mirojakaan sanota Miiraksi.

      Lainaa

    44. Runneltu marja 28.6.2022 11:58
      Tulos: +88 (90 ääntä)
      Luettu norsu: Mun nimi on Tyra ja 90% ihmisistä joudun korjaamaan että ei, ei Tyyra, vaan Tyra. Ärsyttää. Ei Mirojakaan sanota Miiraksi.
      Olisin veikannut, että monet sanovat Tyrä tai Taira.

      Lainaa

    45. Räväkkä kirsikka 28.6.2022 12:07
      Tulos: +34 (36 ääntä)
      Leo on latinalainen väännös kreikkalaisesta leijonaa-tarkoittavasta sanasta.

      Lainaa

    46. Tulos: +34 (36 ääntä)
      Miellyttävä mansikka: Cannan sisko Caara tietää miten nimet lausutaan
      Repesin Caaralle

      Lainaa

    47. Tulos: +11 (17 ääntä)
      Höpö: Leo lausutaan jatkossa tämän säännön vuoksi, Bzzz bzzz surr rrr. Nää on taas näitä nää Saarat ja Cannat kenen mielestä on niin junttia olla suomalainen. Mitä kyllä ihmettelen kun eikös meidän kieli ja kulttuuri just oo tosi eksoottisia?
      Määritelmällisesti Suomi ei voi olla eksoottinen suomalaiselle, joten...

      Lainaa

    48. Puuta heinää kalkkuna 28.6.2022 14:27
      Tulos: +17 (21 ääntä)
      Klooriton kookos: Nyt kun Canna on taas nostettu esiin, halusin tulla jakamaan järkytykseni. Lukiessani pari päivää vanhan lehden "kastettuja"-palstaa, osui silmiini nimi "Jennica Jacinda -sukunimiperään-". Lausutaanko tämä nimi nyt Jennika Jakinda vai Jennisa Jasinda? En tiedä mitä ajatella.
      Muutama vuosi sitten näin kastetun lapsen nimelle Janika Janita Pirjo... En muista oliko sittenkin Janita Janika ja viimeisestä nimestä en ole varma. Oliko sitten joku mummon nimi valittu siihen vielä...

      Lainaa

    49. Boheemi alokas 28.6.2022 15:35
      Tulos: +51 (55 ääntä)
      Toivottavasti Saara lausuu Annan Äna, Marin Meeri, Samuelin Sämyel, Petterin Piitör, Jessican Tsesika ja Mikaelin Maiköl, ja mitä näitä nyt on.

      Lainaa

    50. Tulos: +47 (49 ääntä)
      Caara vois käydä kertomassa näyttelijä LIOnardo Dikaapriolle että lausut nimesi väärin ja se on LIIUnardo. Kyllä Caara tietää paremmin. XD

      Lainaa

    51. Nuutunut kivi 28.6.2022 15:56
      Tulos: +53 (55 ääntä)
      Nuuskamuikkunen antoi pikkuötökälle nimen Titiuu, 'ensin iloinen titi ja sen jälkeen surullinen uu'.

      Lainaa

    52. Nuutunut kivi 28.6.2022 15:59
      Tulos: -54 (58 ääntä)
      Tiedän että Mailis on naisen nimi, mutta Maila. Onko tämä(kin) Saaran oma vännös? Mistä nimestä?

      Lainaa

    53. Tosikko kiivi 28.6.2022 17:17
      Tulos: +12 (40 ääntä)
      Luettu norsu: Mun nimi on Tyra ja 90% ihmisistä joudun korjaamaan että ei, ei Tyyra, vaan Tyra. Ärsyttää. Ei Mirojakaan sanota Miiraksi.
      Kyllä. Jos haluat käyttää yleiskielestä poikkeavaa ääntämystä, se täytyy ihan kertoa ihmisille. Ei kukaan ajatuksiasi osaa lukea.

      Lainaa

    54. Tulos: +41 (43 ääntä)
      Sattuikin että tänään on Leon nimipäivä. Että tämän mokan myötä sitten että hyvää nimipäivää vaan Liio.. siis Leoille!

      Lainaa

    55. Kaikkitietävä ahven 28.6.2022 18:41
      Tulos: +56 (60 ääntä)
      Nuutunut kivi: Tiedän että Mailis on naisen nimi, mutta Maila. Onko tämä(kin) Saaran oma vännös? Mistä nimestä?
      Maila on ihan perinteinen suomalainen naisen nimi, mutta Saara tarkoittaa varmaan Milaa.

      Lainaa

    56. Tulos: +17 (19 ääntä)
      Luettu norsu: Mun nimi on Tyra ja 90% ihmisistä joudun korjaamaan että ei, ei Tyyra, vaan Tyra. Ärsyttää. Ei Mirojakaan sanota Miiraksi.
      Sekoittavat sen luultavasti Thyraan, joka todellakin lausutaan "Tyyra"

      Lainaa

    57. Kirpeä kielitieteilijä 28.6.2022 21:27
      Tulos: +57 (59 ääntä)
      Minäkin olen kielitieteilijä, ja voin sanoa, että on kyllä niin pahasti hakoteillä lausumissääntöineen tuo mokan ihminen kuin olla voi. Kuulostaa vähän sille, että kyseessä on joku ekan pääsykoekirjansa läpi lukenut ja ensi syksyllä kielitieteiden laitoksella aloittava pikkuisen liikaa intoileva ihminen. Suunnilleen eka asia, mitä siellä koulussa opitaan on, että ne "säännöt" tulee todellisen kielenkäytön perässä eikä toisin päin.

      Lainaa

    58. Kirnumestari 28.6.2022 22:37
      Tulos: +4 (8 ääntä)
      Kyöpeli: Mitenhän tuo lausuu nimen Tero...
      Tiirou?

      Lainaa

    59. Kirpeä Ahven 28.6.2022 22:41
      Tulos: +64 (66 ääntä)
      Tiedättekö jutun kun Kauppinen muutti savoon: Koitti kestää, mutta lopulta meni hermo kun kylillä kaikki kutsuivat Kaappiseksi. Päätti sitten muuttaa nimensä oikein virallisesti Kaappiseksi. Kylillä alkoi juttu levitä että: "Tiejättekö työ, se Kaappinen män muuttamaan nimesä Kuappiseks"

      Lainaa

    60. Poropietari Ahma 28.6.2022 23:00
      Tulos: +29 (31 ääntä)
      Jokainen saa päättää miten oma nimi pitää lausua, joten miksi ei saa kysyy? Tiedän et kysyminen on ärsyttävää, mut mite voi tietää ilman kysymistä? T. Mun sukunimest kysytään aina tai sit kirjotetaan tosi oudosti.

      Lainaa

    61. Söpö karjalanpiirakka 28.6.2022 23:32
      Tulos: +10 (12 ääntä)
      Teukka Salama on sit Tiiukka salama..

      Lainaa

    62. Tulos: +28 (32 ääntä)
      Mua kiinnostais miten Saara lausuu oman nimensä? Särä?

      Lainaa

    63. Kunniakas vuohi 29.6.2022 2:35
      Tulos: +5 (9 ääntä)
      Klooriton kookos: Nyt kun Canna on taas nostettu esiin, halusin tulla jakamaan järkytykseni. Lukiessani pari päivää vanhan lehden "kastettuja"-palstaa, osui silmiini nimi "Jennica Jacinda -sukunimiperään-". Lausutaanko tämä nimi nyt Jennika Jakinda vai Jennisa Jasinda? En tiedä mitä ajatella.
      Jennika Jasinda

      Lainaa

    64. Kunniakas vuohi 29.6.2022 2:36
      Tulos: +10 (12 ääntä)
      Kirnumestari: Tiirou?
      Tiiru

      Lainaa

    65. Jormakainen 29.6.2022 6:01
      Tulos: +15 (17 ääntä)
      Facebookissa tuli ilmoitus, että Leo Leijona vaihtoi nimekseen Liiu Leijona. Ihan vain siksi ettei pahottaisi kielinaisen mieltä.

      Lainaa

    66. Pyylevä roska 29.6.2022 10:14
      Tulos: +1 (17 ääntä)
      Poropietari Ahma: Jokainen saa päättää miten oma nimi pitää lausua
      Ööö... Se ei mene iiiiihan noin. Meillä on tiettyjä kielisääntöjä, eikä se ONNEKSI mene niin että jokainen saa päättää miten mitäkin lausutaan.

      Lainaa

    67. Tipaton kivi 29.6.2022 14:44
      Tulos: +12 (16 ääntä)
      traumcity: Ihan älytön vänkääminen kun Leo nimi ei edes tule germaanisista kielistä vaan latinasta joka on nimenomaan romaaninen kieli. Leonardo tulee samasta nimestä, ja äännetään tismalleen kuten Suomessakin. Ja mä olin tulossa tänne avautumaan vanhemmista jotka nimeää lapsen Nina Anniinaksi, tuossa menee korvat ja kieli väkisinkin jo solmuun.
      Mikään ei ole niin noloa kuin päteä asioista joista ei mitään tiedä. Voi Saaraparkaa.

      Lainaa

    68. Tulos: +34 (36 ääntä)
      Leo - nimihän tulee latinasta eikä mistään germaanisista kielistä. 🤦‍♀️ Ja mikä tää juttu oli että Tanskassa, Norjassa ja Ruotsissa on enemmän ihmisiä kuin Suomessa joten heidän ääntämyksellä mennään? Tuolla logiikalla koko maailman pitäis ottaa nimet ja ääntämissäännöt Kiinasta.

      Lainaa

    69. Korea roska 29.6.2022 15:45
      Tulos: +12 (14 ääntä)
      Poropietari Ahma: Jokainen saa päättää miten oma nimi pitää lausua, joten miksi ei saa kysyy? Tiedän et kysyminen on ärsyttävää, mut mite voi tietää ilman kysymistä? T. Mun sukunimest kysytään aina tai sit kirjotetaan tosi oudosti.
      Onneksi ihan aina ei saa kuitenkaan itse päättää.
      https://www.feissarimokat.com/2015/06/kuinka-joonatan-taipuu/

      Lainaa

    70. Freesi kuguaari 29.6.2022 15:51
      Tulos: +22 (24 ääntä)
      Pyylevä roska: Ööö... Se ei mene iiiiihan noin. Meillä on tiettyjä kielisääntöjä, eikä se ONNEKSI mene niin että jokainen saa päättää miten mitäkin lausutaan.
      No, saa kai sitä vaikka Joonas päättää että hänen nimensä on lausuttava Tsounas, mutta turha loukkaantua, jos ihmiset eivät osaa lukea hänen ajatuksiaan ja lausua sitä automaattisesti hänen tavallaan.

      Lainaa

    71. Nuutunut kivi 29.6.2022 18:47
      Tulos: 0 (4 ääntä)
      Kaikkitietävä ahven: Maila on ihan perinteinen suomalainen naisen nimi, mutta Saara tarkoittaa varmaan Milaa.
      Kiitos tiedosta. Aina oppii uutta.

      Lainaa

    72. Nuutunut kivi 29.6.2022 18:54
      Tulos: +30 (32 ääntä)
      Kirpeä kielitieteilijä: Minäkin olen kielitieteilijä, ja voin sanoa, että on kyllä niin pahasti hakoteillä lausumissääntöineen tuo mokan ihminen kuin olla voi. Kuulostaa vähän sille, että kyseessä on joku ekan pääsykoekirjansa läpi lukenut ja ensi syksyllä kielitieteiden laitoksella aloittava pikkuisen liikaa intoileva [...]
      Eikös se mene niin, että ensimmäisen vuoden opiskelijat tietää/osaa kaikesta kaiken ja kun opinnot etene tajuaa kuinka vähän tietää/osaa.

      Lainaa

    73. Keksejä naposteleva katkarapu 30.6.2022 3:34
      Tulos: +6 (6 ääntä)
      Miellyttävä mansikka: Cannan sisko Caara tietää miten nimet lausutaan
      No tämä! xD

      Lainaa

    74. Kykenemätön peura 30.6.2022 7:48
      Tulos: +6 (6 ääntä)
      Nimi: Turha miettiä moista, olet väärässä jo siinä, että päätit kirjoittaa kysymyksesi suomeksi. Pitäisi käyttää englantia tai jos mandariini sujuu niin saatat myös saada arnahduksen, onhan se melkein yhtä laajasti puhuttu kieli.
      對不起

      Lainaa

    75. Arkkienkeli 30.6.2022 8:04
      Tulos: -6 (12 ääntä)
      Karoliina: Tanskassa, Ruotsissa ja Norjassa on enemmän ihmisiä, niin ovat enemmän oikeassa kuin Suomessa... Nyt on kyllä niin luodinkestävää argumentointia, että oksat pois. Joten sanon sen verran, että syökää p@skaa. Milliardit kärpäsiä ei voi olla väärässä.
      @ lausutaan "at", joten mitä mainitsemasi patska oikein on. Joku hatsapurin kaltainen venäläinen leivonnainen?

      Lainaa

    76. Arkkienkeli 30.6.2022 8:09
      Tulos: +14 (14 ääntä)
      Japanilaisen naisystäväni mukaan nimeni "Marko" lausutaan feminiinisesti "Mariko", joten alkanen käyttämään sitä.

      Lainaa

    77. Poropietari Ahma 30.6.2022 8:40
      Tulos: +9 (9 ääntä)
      Freesi kuguaari: No, saa kai sitä vaikka Joonas päättää että hänen nimensä on lausuttava Tsounas, mutta turha loukkaantua, jos ihmiset eivät osaa lukea hänen ajatuksiaan ja lausua sitä automaattisesti hänen tavallaan.
      No tämä! 
      Ärsyttää kun jokasesta asiasta pitää saada tehdä ongelma mistä riidellä. Mutta pidän ärsytyksen vaan oman pääni sisällä. 

      Lainaa

    78. Kekseliäs karpalo 30.6.2022 9:44
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      Ahdistava kissa: Eikös fonetiikka oo vaan tutkimista siitä, mihin äänteisiin ihmiskehon rakenne pystyy ja fonologia sit sitä mistä toi Saara houruaa? Saa korjata, jos oon väärässä.
      Ei kun sä vaan äännät sen väärin 🤣

      Lainaa

    79. Lentokyvytön sarvikuono 30.6.2022 16:26
      Tulos: +7 (7 ääntä)
      Joku: Ruotsissa kyllä sanotaan ihan Leo e:llä (pitkä vokaali)
      Ruotsalaisen ystäväni nimi on Leo. Lausutaan melkein identtisesti suomalaiseen nähden, vain pehmeämmämin. Hauska nähdä miten tässäkin voi olla vaihteluita!

      Lainaa

    80. Tulos: +21 (21 ääntä)
      Eikö kukaan huomannut tuota "iimil"? Kyllä se skandinaviassakin lausutaan ihan "Eemil" eikä mikään "iimil"

      Lainaa

    81. Syömätön susi 30.6.2022 21:37
      Tulos: +8 (8 ääntä)
      Hieno kesyhanhi: Menkääpä Italiaan kertomaan että nimi Leo on vastedes lausuttava Liiu.
      Mitäköhän mieltä esimerkiksi Liiunardo Da Vinci mahtaa olla aiheesta?

      Lainaa

    82. Syömäkelvoton sateenvarjo 1.7.2022 16:19
      Tulos: +5 (5 ääntä)
      Liiunardo DiCaprio.

      Lainaa

    83. Tulos: +24 (24 ääntä)
      Syömäkelvoton sateenvarjo: Liiunardo DiCaprio.
      Ei, sinä typerä suomijuntti! Se lausutaan "Liiunardou DiSapriouhh". Muista h loppuun, ettei kukaan luule suomalaiseksi!

      Lainaa

    84. Luha salaatti 1.7.2022 23:41
      Tulos: +19 (21 ääntä)
      Meinasi pää räjähtää, kun Saara totesi, ettei Nina osaa edes omaa nimeään lausua. Kirjoitusasu on toissijainen, nimen kantaja määrittelee lausumistavan. Yleensä Niinat ovat Niinoja, mutta Ninasta tiedän, että nimen kantaja toivoo joko pidempää tai lyhyempää iitä. Ja mikäs minä olen siitä mukisemaan, lausun, kuin toivotaan. Ei ole minulta pois, mutta toiselle se voi joka kerta olla pieni nakerrus identiteetistään, kun ei kunnioiteta toisen nimeä ja ihmistä sen vertaa, että lausuu nimen, niinkuin kantaja toivoo.

      Lainaa

    85. Vammanen apina 2.7.2022 6:01
      Tulos: +21 (21 ääntä)
      Kuuleppas nyt Saara! Olen saksalainen ja nimeä Leo ei todellakaan lausuta Liiu :D Kannattaa vaikka muuttaa sinne hetkeksi ja opit itsekin eron suomalaisten ja saksalaisten e:n ja o:n väliltä. Ne ei todellakaan ole i ja u, sinun korvaan ne vaan kuulostaa siltä koska sinulla ei ole kielikorvaa (monilla on). Älä aseta itseäsi naurunalaiseksi lausumalla nimeä saksassa Liiu 😂

      Lainaa

    86. Vastuuton hämähäkki 4.7.2022 8:08
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Mikä ihmeen Liiu? Onko tuo sekaisin?

      Lainaa

    87. Tulos: 0 (0 ääntä)
      Kirpeä Ahven: Tiedättekö jutun kun Kauppinen muutti savoon: Koitti kestää, mutta lopulta meni hermo kun kylillä kaikki kutsuivat Kaappiseksi. Päätti sitten muuttaa nimensä oikein virallisesti Kaappiseksi. Kylillä alkoi juttu levitä että: "Tiejättekö työ, se Kaappinen män muuttamaan nimesä Kuappiseks"
      https://www.feissarimokat.com/2020/06/kirpputorin-loytoja-osa-367/ Juu, sama juttu löytyy tuoltakin kommenteista :)

      Lainaa

    88. Tauluton laama 4.7.2022 15:37
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      Vastuuton hämähäkki: Mikä ihmeen Liiu? Onko tuo sekaisin?
      Sekaisin -sanan varhaisempi muoto itäsuomalaisissa kielissä lausutaan segaz, eli kuuluu sanoa että hän on segazin

      Lainaa

    89. Tunnekylmä dinosaurus 4.7.2022 21:14
      Tulos: -5 (9 ääntä)
      Ninalle vinkkinä, että meillä Suomessa nimesi lausutaan Niina, kuten myös Noa, Pia jne. lausutaan kahdella iillä. Voit lausua nimesi yhdellä I:llä, mutta puhekielessä se taittuu tässä maassa Niina:ksi. Kirjoittaessa sillä on merkitystä, mutta puhekielessä aika sama kumpaa käyttää. Tuo kahden I:n taktiikka sattuu vaan olemaan tässä maassa käytössä kun puhutaan.

      Lainaa

    90. Tulos: +3 (3 ääntä)
      Klooriton kookos: Nyt kun Canna on taas nostettu esiin, halusin tulla jakamaan järkytykseni. Lukiessani pari päivää vanhan lehden "kastettuja"-palstaa, osui silmiini nimi "Jennica Jacinda -sukunimiperään-". Lausutaanko tämä nimi nyt Jennika Jakinda vai Jennisa Jasinda? En tiedä mitä ajatella.
      Jennika Jasinda. Englannissa c ääntyy k:na etuvokaalien (a, o ja u) edellä, muuten (e, i ja y) s:nä (en kylläkään tiedä tunteeko englannin kieli etu- ja takavokaalien käsitettä, vai onko sattumaa)

      Lainaa

    91. Suurin piirtein mehiläinen 5.7.2022 23:15
      Tulos: +5 (5 ääntä)
      traumcity: Ihan älytön vänkääminen kun Leo nimi ei edes tule germaanisista kielistä vaan latinasta joka on nimenomaan romaaninen kieli. Leonardo tulee samasta nimestä, ja äännetään tismalleen kuten Suomessakin. Ja mä olin tulossa tänne avautumaan vanhemmista jotka nimeää lapsen Nina Anniinaksi, tuossa menee korvat ja kieli väkisinkin jo solmuun.
      Näin Anniinana halusin tulla myös kommentoimaan, että Nina Anniina kuulostaa tosi oudolta nimi yhdistelmältä, kun Anniina "sisältää" jo Ni(i)nan, niin tupla-Ni(i)na saman henkilön nimessä on vähän liikaa. Tai sitten se oon vaan minä, ja musta Anniina itsessään sisältää ihan riittävän määrän Niinaa.

      Lainaa

    92. Ekvivalentti ampiainen 17.8.2022 20:34
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Voi apua mikä urpo

      Lainaa

    93. Grillattu koira 27.8.2024 23:04
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Itse olen koko ikäni ollut huomattavasti nuoremman näköinen (ja oloinen). Näin vajaa nelikymppisenä se on jo ihan kivaa, mutta teininä ja nuorena aikuisena ei aina ollut. Mikä on kauheampaa 16-vuotiaalle, kun että luullaan 13-vuotiaaksi... Esimerkiksi 19-vuotiaana menin kiskalle vuokraamaan k-15 merkittyä elokuvaa, enkä meinannut sitä saada. Suhtauduin huumorilla, mutta olihan se aika nolostuttavaa että muiden mielestä näytin 14-vuotiaalta. Äidin kanssa buffetissa ollessa olin milloin minkäkin ikäinen, kunhan sai halvemman vaihtoehdon. Tosin menin bussissa lasten lipulla vielä 25-vuotiaana, joten katson että velka traumoistani on kuitattu 😄

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: fonetiikka, germaaninen, kielitiede, lausua, leo, liiu, niina, nimet, nina, saksa, ääntää