Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Mitä tänään syötäisiin? Osa 54

Nyt tämäkin on nähty: Somevegaani.
Mitä tänään syötäisiin? Osa 54

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 63 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Kelpo pomelo 14.7.2022 0:26
      Tulos: +611 (623 ääntä)
      No onkos tullut talvi nyt kesän keskelle, ja laitetaankos kiisseli jo lumihangelle?

      Lainaa

    2. Tulos: +57 (155 ääntä)
      Tervetuloa mokiin, Jodel. Hyvä oivallus fm-tiimiltä. Varsinainen mokien jackpothan se paikka on :D

      Lainaa

    3. Neulanterävä sitruuna 14.7.2022 1:13
      Tulos: +160 (172 ääntä)
      Kelpo pomelo: No onkos tullut talvi nyt kesän keskelle, ja laitetaankos kiisseli jo lumihangelle?
      Nyt on kyllä kommentit parempia kuin mokat 😂

      Lainaa

    4. Kimpoileva ämpäri 14.7.2022 1:31
      Tulos: +250 (256 ääntä)
      Somevegaani???!

      Lainaa

    5. Vaiheikas sohvaperuna 14.7.2022 2:05
      Tulos: -56 (80 ääntä)
      Kimpoileva ämpäri: Somevegaani???!
      Mä ajattelin somevegaani-termistä, että se olis vegaani, joka syö vaan somessa näkemiään kasveja. Vaan näemmä ei...Argh! :D

      Lainaa

    6. Tulos: +149 (189 ääntä)
      Hassulta kuulostava termi tämä "somevegaani", mutta aika harmittomalta kuulostaa että saisin riidan aikaiseksi.

      Lainaa

    7. Siivetön opas 14.7.2022 3:33
      Tulos: +443 (447 ääntä)
      Mä olen somesporttinen. Jos on koko päivä kulunut sohvalla makoillen niin en koskaan postaa siitä someen.

      Lainaa

    8. Raju undulaatti 14.7.2022 5:13
      Tulos: -7 (21 ääntä)
      Kimpoileva ämpäri: Somevegaani???!
      Se syö kasviperäisiä ja someja.

      Lainaa

    9. Tulos: +72 (76 ääntä)
      Kiisselistä lumihangella kuva sitten someen.

      Lainaa

    10. Tulos: +149 (191 ääntä)
      Anna kun arvaan: Mikko ei laita lasagneen emmentalia eikä missään nimessä sano spagettia pastaksi?

      Lainaa

    11. Mustanpuhuva lihapiirakka 14.7.2022 6:30
      Tulos: +43 (47 ääntä)
      Kaaleppi: Tervetuloa mokiin, Jodel. Hyvä oivallus fm-tiimiltä. Varsinainen mokien jackpothan se paikka on :D
      Trollausta ja paskapostaustahan se vain on täynnä. Kuten toki Facebookin erinäiset ryhmätkin..

      Lainaa

    12. Mustanpuhuva lihapiirakka 14.7.2022 6:32
      Tulos: +133 (153 ääntä)
      Ihmiset voisivat kokeilla sellaista ruokavaliota missä eivät jaa yhtään mitään someen. Annan poikkeusluvan jos on itse valmistanut ja raaka-aineet siemenestä kasvattanut.

      Lainaa

    13. Kastunut hai 14.7.2022 6:56
      Tulos: +23 (31 ääntä)
      Netissä usein toistuvaa: Mainitse vain yksi asia, joka on paras jossain Vastaukset: mun mielestä x ja y, ehkä z ja sitten vielä ö, mutta ei se ö niin hyvä ole, mutta mielestäni vastaa myös tähän kysymykseen.

      Lainaa

    14. Asuttu kilpikonna 14.7.2022 7:45
      Tulos: +122 (164 ääntä)
      Vaakku: Anna kun arvaan: Mikko ei laita lasagneen emmentalia eikä missään nimessä sano spagettia pastaksi?
      Itse saatan kyllä laittaa lasagneen emmentalia ja sanoa spagettia pastaksi, mutta olen kyllä siinä Mikon kanssa samaa mieltä, että HK:lta hölmöä sanoa tuota noiden reseptiä "steak sandwichiksi", kun ei siinä heidän ohjeessaan mitään steakkia ole vaan possun rosvopaistia. Jos ravintolassa valitsisin menusta tuollaisen nimsien ruuan ja saisin possua, niin olisi kyllä huijattu olo.

      Lainaa

    15. Tulos: +126 (156 ääntä)
      Asuttu kilpikonna: Itse saatan kyllä laittaa lasagneen emmentalia ja sanoa spagettia pastaksi, mutta olen kyllä siinä Mikon kanssa samaa mieltä, että HK:lta hölmöä sanoa tuota noiden reseptiä "steak sandwichiksi", kun ei siinä heidän ohjeessaan mitään steakkia ole vaan possun rosvopaistia. Jos ravintolassa valitsisin [...]
      Tämä. Vaikka harrastan experimental crosskitcheniä ja sotken iloisesti sekaisin kaikkia reseptejä kiinalaisesta meksikolaiseen siihen malliin että ne italialaismummot saisivat sydänkohtauksen jos olisivat katsomassa, en nyt todellakaan kutsu possua nimellä "steak" yhtään sen enempää kuin pastaa nimellä "rice" XDXD

      Lainaa

    16. Kahen kilon kalori 14.7.2022 8:16
      Tulos: +54 (58 ääntä)
      Kaaleppi: Tervetuloa mokiin, Jodel. Hyvä oivallus fm-tiimiltä. Varsinainen mokien jackpothan se paikka on :D
      Onhan noita joskus ennenkin ollut. Silloin tainnut kyllä kritiikkiä, ettei se oikein tänne kuuluisi. Siellä kuitenkin aika iso hauskoista jutuista on pelkkää trollailua ja muuten vaan keksittyjä tarinoita.

      Lainaa

    17. Haihtuva rakki 14.7.2022 8:17
      Tulos: +48 (50 ääntä)
      Kaaleppi: Tervetuloa mokiin, Jodel. Hyvä oivallus fm-tiimiltä. Varsinainen mokien jackpothan se paikka on :D
      On niitä täällä ennenkin ollut. En ehkä itse jaksaisi mitään anonyymipaskapostaustulvaa, mutta kenties toisinaan. Jodel on sen verran täynnä roskaa

      Lainaa

    18. Reilu satuhahmo 14.7.2022 8:33
      Tulos: +77 (87 ääntä)
      Kaaleppi: Tervetuloa mokiin, Jodel. Hyvä oivallus fm-tiimiltä. Varsinainen mokien jackpothan se paikka on :D
      Niin sä meinaat, että feissarimokien tiimi tuijottaa päivät pitkät somea ja metsästää randomisti eri ihmisten ja ryhmien sivuilta parhaimpia mokia, mitä julkaista? :D

      Lainaa

    19. Tulos: +27 (35 ääntä)
      Vittu tää maailma alkaa olla jo liian sekava paikka.

      Lainaa

    20. Nauhoitettu opas 14.7.2022 9:11
      Tulos: +111 (137 ääntä)
      Steak on nimenomaan naudasta tehty. Suomeksihan se kääntyy pelkkänä "pihvinä" mutta sen sanan merkitys englanniksi on se että se tulee naudasta, ei mistä tahansa saatavilla olevasta eläimestä. Aika naurettavaa vedota johonkin "ei kaikki pysy samana aikojen saatossa" argumenttiin kun itse käyttää kirjaimellisesti "naudanpihvi" sanaa kuvaamaan possunliha-reseptiä..

      Lainaa

    21. Säädytön lehmä 14.7.2022 11:20
      Tulos: +53 (61 ääntä)
      Kaaleppi: Tervetuloa mokiin, Jodel. Hyvä oivallus fm-tiimiltä. Varsinainen mokien jackpothan se paikka on :D
      Tervetuloa sivustolle, Kaaleppi! Hauska huomata, että sivustolle löytää edelleen täysin uusia lukijoita kaikkien näiden vuosien jälkeen.

      Lainaa

    22. Tulos: -23 (83 ääntä)
      Somevegaani? Teköpyhä ja pinnallinen feikkipersoona olisi oaljon kuvaavampi. Mulle on ihan sama millä motiiveilla ihminen on vegaani, mutta kun tuo väittää olevansa sellainen nostattaakseen omaa egoaan eikä ole edes kasvissyöjä, en voi hirveästi arvostaa. Näen tuossa vain epäaidon ihmisen joka valehtelee mistä vain hyötyäkseen siitä jotenkin. Tuo varmaan vikittelee miehiäkin baarissa pelkästään ilmaisen juoman perässä ja dumppaa heti kun juomahanat sulkeutuu. Ei jatkoon.

      Lainaa

    23. Tulos: -20 (38 ääntä)
      Somevegaani? Ilmeisesti uusi versio eri ruoka-aineiden trendi allergikosta.

      Lainaa

    24. Nuhaton haltija 14.7.2022 12:32
      Tulos: +57 (67 ääntä)
      Ajattelin, että somevegaani olisi henkilö joka seuraa monia somen vegaanitilejä, vaikkei itse olisi täysin vegaani. Sellainen kävis järkeen, tää varsinainen selitys ei oikein.

      Lainaa

    25. Korea Roska 14.7.2022 12:47
      Tulos: +36 (84 ääntä)
      Toj Karin: Somevegaani? Teköpyhä ja pinnallinen feikkipersoona olisi oaljon kuvaavampi. Mulle on ihan sama millä motiiveilla ihminen on vegaani, mutta kun tuo väittää olevansa sellainen nostattaakseen omaa egoaan eikä ole edes kasvissyöjä, en voi hirveästi arvostaa. Näen tuossa vain epäaidon ihmisen joka [...]
      No en nyt tiedä, minusta tuo on ihan hyvä idea.
      Vegaaniruokavalio, siis silloin kun se koostuu kasviksista eikä sipseistä, on hyvä valinta ilmaston kannalta, ja lisäksi se myös tasapainottaa suomalaisten kohtuutonta lihankulutusta. Mutta ei ihmisen tarvitse olla täydellinen 24/7 vegaani päästäkseen osingoille vegaaniruoan hyödyistä. Jos normaalisti syö vegaanisesti kasvispainotteisesti, mutta syö silloin tällöin vaikka maitotuoteleivonnaisen ja pitää viikossa yhden liharuokapäivän, niin se kuulostaa minusta tosi hyvältä ruokavaliolta.
      Oman somensa täyttäminen pelkillä vegaaniruoan kuvilla voi auttaa pitämään yllä kiinnostusta vegaaniruokaa kohtaan, ja hillitä mielihaluja liharuokaa kohtaan. Tosi hyvä juttu siis heille, jotka haluavat esim. rajoittaa lihankäyttöään! Ja samalla voi tulla rohkaisseeksi muitakin kokeilemaan vegaanisia ruokia. Minusta tämä on tosi hyvä idea.

      Lainaa

    26. Vararenkaaton sarvikuono 14.7.2022 12:50
      Tulos: +17 (27 ääntä)
      Somevegaaneja on arvatenkin melko paljon, mutta kaikki eivät vain tiedä, että sille on noin hieno nimi. Eivätkä varmaan kehtaisi sitäkään somessa julkaista, vaikka tietäisikin. Ei tosiaan ihan välttis toimi kesällä tuo lumessa jäähdytys.

      Lainaa

    27. Harmaa kivi 14.7.2022 12:51
      Tulos: +13 (39 ääntä)
      Nuhaton haltija: Ajattelin, että somevegaani olisi henkilö joka seuraa monia somen vegaanitilejä, vaikkei itse olisi täysin vegaani. Sellainen kävis järkeen, tää varsinainen selitys ei oikein.
        Ajattelin, että somevegaani voisi olla joku, joka harrastaa vegaaniruokien postausta someen ja pitää siitä sometiliä (samaan tapaan, kuin voisi pitää vaikkapa tiliä kissojen kuvista, vaikka omistaisi myös akvaarion -ei siis väittäisikään ettei omista, tämä tili nyt vaan on kissoista). Mutta tuossa nyt ei ole mitään järkeä. Kysyin männäviikolla (kun joku oletti, että ihmiset käyvät drag-hahmon vetämällä satutunnilla vain saadakseen jotain kehumisoikeuksia siitä miten avaramielisiä ovatkaan), että onko muka olemassa ihmisiä jotka tekisivät jotain kehujen ja huomion toivossa, eikä itseään varten? Ainakaan yli viisivuotiaita?
        No, näköjään on. Säälittävää, en haluaisi omaankaan ystäväpiiriini -eikä tosiaankaan siksi, ettei ole vegaani.
        Mitä HK'n reseptiikkaan tulee, ihan sama sanotaanko spagettia pastaksi vai ei, omaan silmääni pisti tuo tapa reagoida palautteeseen. Yleensä ei ole tapana kehottaa asiakkaita tukkimaan suutaan.

      Lainaa

    28. Tulos: +14 (28 ääntä)
      Vai että somevegaani. Voi helvetti nyt 🙄

      Lainaa

    29. Arkkienkeli 14.7.2022 13:00
      Tulos: +20 (38 ääntä)
      Kimpoileva ämpäri: Somevegaani???!
      Itsepetosta ja johon haetaan toisten hyväksyntää.

      Lainaa

    30. Tulos: +29 (57 ääntä)
      Korea Roska: No en nyt tiedä, minusta tuo on ihan hyvä idea. Vegaaniruokavalio, siis silloin kun se koostuu kasviksista eikä sipseistä, on hyvä valinta ilmaston kannalta, ja lisäksi se myös tasapainottaa suomalaisten kohtuutonta lihankulutusta. Mutta ei ihmisen tarvitse olla täydellinen 24/7 vegaani päästäkseen [...]
      Enhän minä tuossa sanokaan että kasvipainotteisuus olisi pahasta tai että kenenkään pitäisi olla "täydellinen 24/7 vegaani" jotta hyväksyisin sen. En puhunut tuossa mitään pahaa vegaani- tai kasvisruokavaliosta. Mutta kaikin puolin tuo "somevegaani" ei terminä kuulosta _minun mielestä_ siltä että vegaanius kiinnostaa pätkän vertaa, vaan siltä että pidetään kaunista julkisivua pystyssä peittämässä homeista taloa. Tämä siksi että osa-aikavegaanius ei ole vegaaniutta. Se on sekasyöntiä tai kasvissyöntiä riippuen ruokavaliosta. Mokan henkilöllä ensimmäistä lihan syönnin takia.

      Lainaa

    31. Lommoton viikuna 14.7.2022 14:53
      Tulos: +24 (40 ääntä)
      Tuo somevegaani. Älä tee niin kuin minä teen, vaan tee niin kuin minä sanon. No joo. Ketä se loppujen lopuksi haittaa, että ihminen postaa someen herkullisten vegeannosten kuvia? Ravintolat saavat mainosta, ja ihmiset oppivat, että kasvisruoka on oikeasti hyvää. Hyvällä asialla tuo jodelisti on. Eikä tarvitse oll tiukkapipoinen vegaani. Riittäisi että vähennettäis lihansyönti vaikka puoleen nykyisestä. Oletteko muuten katsoneet virallisia suosituksia, paljonko lihaa tulisi syödä? Se ei ole monta kymmentä grammaa päivässä. Taitaa useimmilla sekasyöjillä mennä yli. Monillehan oli kauhistus, että varusmiehille ja koululaisille tarjotaan yksi lihaton ateria viikossa. Monien mielestä siis joka aterialla pitää olla lihaa. Se on liikaa. Ja muuten miettikääs, että mausteet, suolaa lukuunottamatta, ovat kasviperäisiä. Siis lihaa maustetaan kasviksilla, mutta kasviksia ei lihalla.

      Lainaa

    32. Tulos: +15 (19 ääntä)
      Neulanterävä sitruuna: Nyt on kyllä kommentit parempia kuin mokat 😂
      Aika usein kommentit ovat parempia kuin itse moka.

      Lainaa

    33. Kykenemätön peura 14.7.2022 15:39
      Tulos: +16 (34 ääntä)
      Toj Karin: Enhän minä tuossa sanokaan että kasvipainotteisuus olisi pahasta tai että kenenkään pitäisi olla "täydellinen 24/7 vegaani" jotta hyväksyisin sen. En puhunut tuossa mitään pahaa vegaani- tai kasvisruokavaliosta. Mutta kaikin puolin tuo "somevegaani" ei terminä kuulosta _minun mielestä_ siltä että [...]
      Minun yksi tuttu kutsuu itseään osa-aika kasvissyöjäksi, kun syö silloin tällöin kasvisruokaa. En ole viitsinyt kertoa, että se ettei joka aterialla syö lihaa, tee kenestäkään minkäänlaista kasvissyöjää, koska joka kerta kun joku valitsee liharuuan sijasta kasvisruokaa on hyvästä. Vaikka sitten käyttäisi motivaationa jotain ihan hölmöä ja paikkaansapitämätöntä termiä.
      Itse ihmettelin, että miten sosiaaliset mediat erotellaan vegaanisiin ja ei vegaanisiin.

      Lainaa

    34. Vararenkaaton sarvikuono 14.7.2022 16:37
      Tulos: +22 (36 ääntä)
      Harmaa kivi:   Ajattelin, että somevegaani voisi olla joku, joka harrastaa vegaaniruokien postausta someen ja pitää siitä sometiliä (samaan tapaan, kuin voisi pitää vaikkapa tiliä kissojen kuvista, vaikka omistaisi myös akvaarion -ei siis väittäisikään ettei omista, tämä tili nyt vaan on kissoista). Mutta tuossa [...]
      Siis eikö kyse ole juuri tuosta? Joku postaa vegaaniruuistaan kuvia, vaikka syö välillä lihaakin. Hänellä nyt vain on se vegaaniteema, joten liharuokia ei postata. Ja aika avoimestihan hän kertoi olevansa somevegaani, joten sain siitä sellaisen kuvan, että hän ei mitenkään peittele lihansyöntiäkään. (EIkä kenelläkään ole velvollisuutta kertoa akvaariostaan sen enempää kuin lihansyönnistäkään, jos ei halua.)
      No, tarkasti ottaen vegaani tarkoittaa täysin eläinperäisistä tuotteista kieltätymistä (jos se nyt sitten on edes mahdollista), joten vegaaniin ei sovi mitkään etuliitteet. Mutta arkikielessä niitä voi mielestäni käyttää. Tällaisessa tapauksessa kyse on fleksaamisesta, eli joustavasti kasvissyönnistä. Pitäisin sitä erittäin suositeltavana niin oman terveyden kuin eläinten, ilmaston ja kaiken vuoksi.

      Lainaa

    35. Vararenkaaton sarvikuono 14.7.2022 16:38
      Tulos: +42 (44 ääntä)
      Siivetön opas: Mä olen somesporttinen. Jos on koko päivä kulunut sohvalla makoillen niin en koskaan postaa siitä someen.
      Somesporttisia on paljon.

      Lainaa

    36. Tulos: +21 (39 ääntä)
      Nauhoitettu opas: Steak on nimenomaan naudasta tehty. Suomeksihan se kääntyy pelkkänä "pihvinä" mutta sen sanan merkitys englanniksi on se että se tulee naudasta, ei mistä tahansa saatavilla olevasta eläimestä. Aika naurettavaa vedota johonkin "ei kaikki pysy samana aikojen saatossa" argumenttiin kun itse käyttää [...]
      Steak nimenomaan viittaa pihviin, ei mihinkään tiettyyn eläimeen, josta se on tehty (toisin kuin esimerkiksi beef). https://en.m.wikipedia.org/wiki/Steak

      Lainaa

    37. Korea Roska 14.7.2022 17:38
      Tulos: +1 (39 ääntä)
      Toj Karin: Enhän minä tuossa sanokaan että kasvipainotteisuus olisi pahasta tai että kenenkään pitäisi olla "täydellinen 24/7 vegaani" jotta hyväksyisin sen. En puhunut tuossa mitään pahaa vegaani- tai kasvisruokavaliosta. Mutta kaikin puolin tuo "somevegaani" ei terminä kuulosta _minun mielestä_ siltä että [...]
      Mutta leimasit henkilön tekopyhäksi oman egon paisuttelijaksi, vaikka kyse saattaa hyvin olla vain kiinnostuksesta vegaaniruokaa kohtaan, ja halusta hillitä omaa lihansyöntiään sekä rohkaista muitakin kokeilemaan sitä.
      Siis häiritseekö sinua nyt vain tuo, miten hän käyttää sanaa "vegaani", vaikkei ole 24/7 vegaani? Mutta juuri siksihän hän käyttääkin yhdyssanaa "somevegaanI", erotellakseen itsensä täysipainoisista elämäntapavegaaneista. Samalla lailla kuin punaista lihaa karttavat sekasyöjät ovat kutsuneet itseään semivegetaristeiksi jo monta kymmentä vuotta.

      Lainaa

    38. Voitettu nauta 14.7.2022 17:39
      Tulos: +19 (25 ääntä)
      Kaaleppi: Tervetuloa mokiin, Jodel. Hyvä oivallus fm-tiimiltä. Varsinainen mokien jackpothan se paikka on :D
      Ei helvetissä näitä ylilaudan/4chanin  puhelinversioiden keksittyjä trollailujuttuja tänne.

      Lainaa

    39. Tulos: -4 (38 ääntä)
      Korea Roska: Mutta leimasit henkilön tekopyhäksi oman egon paisuttelijaksi, vaikka kyse saattaa hyvin olla vain kiinnostuksesta vegaaniruokaa kohtaan, ja halusta hillitä omaa lihansyöntiään sekä rohkaista muitakin kokeilemaan sitä. Siis häiritseekö sinua nyt vain tuo, miten hän käyttää sanaa "vegaani", vaikkei [...]
      Ei edelleenkään, vaan minua häiritsee tekopyhyys jossa valheilla näytetään ulospäin olevansa täydellinen vaikka totuus on kaukana siitä. Mikä ihme tuossa konseptissa on niin hemmetin vaikea ymmärtää?

      Lainaa

    40. Peritty keiju 14.7.2022 19:46
      Tulos: -10 (26 ääntä)
      Korea Roska: No en nyt tiedä, minusta tuo on ihan hyvä idea. Vegaaniruokavalio, siis silloin kun se koostuu kasviksista eikä sipseistä, on hyvä valinta ilmaston kannalta, ja lisäksi se myös tasapainottaa suomalaisten kohtuutonta lihankulutusta. Mutta ei ihmisen tarvitse olla täydellinen 24/7 vegaani päästäkseen [...]
      Tartun nyt ainoastaan tuohon ilmaston kannalta kohtaan (en siis mollaa kenenkään vegaaniutta tai muita ruokavalintoja). Tämä kannattaa lukea: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006263132.html?fbclid=IwAR0jN_e8giIVzL_t5XkmCUboyewGWdOJfaUe9LrBnj-S0su6zSQ116a1bO4 , koska ihmisillä edelleen paljon virheellisiä käsityksiä suomalaisesta lihantuotannosta..

      Lainaa

    41. Korea Roska 14.7.2022 21:24
      Tulos: +11 (43 ääntä)
      Toj Karin: Ei edelleenkään, vaan minua häiritsee tekopyhyys jossa valheilla näytetään ulospäin olevansa täydellinen vaikka totuus on kaukana siitä. Mikä ihme tuossa konseptissa on niin hemmetin vaikea ymmärtää?
      Siis missä hän on muka valehdellut olevansa täydellinen? Ensinnäkään vegaanisuus ei ole sama asia kuin täydellisyys, ja toisekseen hän ei valehtele mitään, vaan kertoo ihan rehellisesti syövänsä myös lihaa.
      Ja kuten jo selitin, kyse ei välttämättä ole mistään tekopyhyydestä, vaan ehkä hän vain haluaa ylläpitää omaa motivaatiotaan lihansyönnin vähentämiseen, ja rohkaista muitakin tutustumaan vegaaniruokiin. Mikä tässä on tekopyhää?

      Lainaa

    42. Orpo joutsen 14.7.2022 23:30
      Tulos: -13 (43 ääntä)
      Korea Roska: Mikä tässä on tekopyhää?
      Se että esittää olevansa maailmanparantaja mutta kulisseissa tekee täysin päinvastoin kuin millaisen kuvan antaa.

      Lainaa

    43. Korea Roska 15.7.2022 1:08
      Tulos: +23 (45 ääntä)
      Orpo joutsen: Se että esittää olevansa maailmanparantaja mutta kulisseissa tekee täysin päinvastoin kuin millaisen kuvan antaa.
      Siinä, että valikoi someen postaamaansa sisältöä, ei lähtökohtaisesti ole mitään tekopyhää.
      Jos vanhempi ei postaa kuvia lapsestaan, se ei tarkoita, että hän yrittäisi esiintyä täydellisenä, vapaana sinkkuna. Ehkä hän ei vain halua tunkea lastaan someen ennen kuin tämä pystyy itse päättämään omasta julkisuudestaan.
      Jos leipuri ei postaa kuvia valmistamastaan makaronilaatikosta, se ei tarkoita, että hän yrittäisi esiintyä täydellisenä ihmisenä, joka pysyy sopusuhtaisena vaikka syö pelkkiä leivoksia. Ehkä hän vain haluaa pitää somesivunsa leivonta-aiheisina.
      Jos malli ei postaa kuvia itsestään istumassa pöntöllä, se ei tarkoita, että hän yrittäisi esiintyä täydellisenä ihmisenä, joka ei koskaan kakkaa. Ehkä hän vain on sitä mieltä, että ihan kaikkea ei tarvitse jakaa.
      Ja jos joku postaa kuvia pelkästä vegaaniruoasta, se saattaa tarkoittaa sitä, että hän tykkää vegaaniruoasta ja haluaa omistaa somensa ruokapuolen vegaanisuudelle, muttei tunne tarvetta alistua siihen täydellisyyden tyrkytykseen, että kaikkiin tykkäämiinsä asioihin täytyy aina omistautua 100-prosenttisesti 24/7.
      OJ ei väittänyt olevansa maailmanparantaja, eikä yrittänyt esiintyä sellaisena. Hän ei edes ilmaissut pitävänsä vegaanisuutta minään maailmanparannusaatteena, vaan sen te kommentoijat keksitte ihan omasta päästänne hänelle mukamas motiiviksi. Hän puhui avoimesti siitä, että syö oikeasti myös eläinkunnan tuotteita, eli ei valehdellut mistään, eikä teeskennellyt mitään.

      Lainaa

    44. Tulos: -2 (36 ääntä)
      Korea Roska: Siis missä hän on muka valehdellut olevansa täydellinen? Ensinnäkään vegaanisuus ei ole sama asia kuin täydellisyys, ja toisekseen hän ei valehtele mitään, vaan kertoo ihan rehellisesti syövänsä myös lihaa. Ja kuten jo selitin, kyse ei välttämättä ole mistään tekopyhyydestä, vaan ehkä hän vain [...]
      "hän ei valehtele mitään, vaan kertoo ihan rehellisesti syövänsä myös lihaa."
      Niin kertoo - tolle keskustelukumppanille. Mutta kertooko myös instassa, vai antaako siellä kaikille sen käsityksen että on täysi vegaani? 

      Lainaa

    45. Korea Roska 15.7.2022 10:20
      Tulos: +10 (28 ääntä)
      Laura: "hän ei valehtele mitään, vaan kertoo ihan rehellisesti syövänsä myös lihaa." Niin kertoo - tolle keskustelukumppanille. Mutta kertooko myös instassa, vai antaako siellä kaikille sen käsityksen että on täysi vegaani? 
      Sehän ei tästä ilmene. Joten tietysti te mukavat, ystävälliset ja aurinkoiset ihmiset haluatte välttämättä päättää, että kyllä hänen on pakko jossain jostain valehdella ja feikata ja teeskennellä olevansa täydellinen maailmanparantaja, kun teidän elämänne on niin tylsää, että kuolette, jos ette pääse haukkumaan pahiksia netissä. Vaikka joskus teidän täytyykin sitten keksiä ne pahistarinat omasta päästänne, kun alkuperäinen julkaisu ei itsessään maalaa ihmisestä huonoa kuvaa.

      Lainaa

    46. Muovailtava flamingo 15.7.2022 12:19
      Tulos: -19 (31 ääntä)
      Korea Roska: Siinä, että valikoi someen postaamaansa sisältöä, ei lähtökohtaisesti ole mitään tekopyhää.
      Eikä niin ole väitettykään. Leipurien makaronilaatikot, mallien kakat ja lasten vanhemmat eivät tähän liity. Asiaan liittymätön tekstimuuri ei muuta sitä asiaa, mistä oli kyse.

      Lainaa

    47. Korea Roska 15.7.2022 12:30
      Tulos: +11 (25 ääntä)
      Muovailtava flamingo: Eikä niin ole väitettykään. Leipurien makaronilaatikot, mallien kakat ja lasten vanhemmat eivät tähän liity. Asiaan liittymätön tekstimuuri ei muuta sitä asiaa, mistä oli kyse.
      Miksi sekasyöjän vegaaniruokakuvat ovat eri asia, kuin vanhempien lapsia sisältämättömät kuvat?
      Ja kyllä täällä useampikin nimimerkki on nimenomaan väittänyt OJ:n toimintaa tekopyhäksi. Luehan keskustelu, ennen kuin osallistut siihen.

      Lainaa

    48. Arvoton leopardi 15.7.2022 12:56
      Tulos: -19 (29 ääntä)
      Korea Roska: Ja kyllä täällä useampikin nimimerkki on nimenomaan väittänyt OJ:n toimintaa tekopyhäksi. Luehan keskustelu, ennen kuin osallistut siihen.
      Lopeta sekoilu. Lue itse ja ymmärrä lukemasi.
      Korea Roska: Siinä, että valikoi someen postaamaansa sisältöä, ei lähtökohtaisesti ole mitään tekopyhää.
      Eikä niin ole väitettykään.

      Lainaa

    49. Tulos: -11 (29 ääntä)
      Korea Roska: Sehän ei tästä ilmene. Joten tietysti te mukavat, ystävälliset ja aurinkoiset ihmiset haluatte välttämättä päättää, että kyllä hänen on pakko jossain jostain valehdella ja feikata ja teeskennellä olevansa täydellinen maailmanparantaja, kun teidän elämänne on niin tylsää, että kuolette, jos ette [...]
      Kukas sua on satuttanut? 😬
      En yritä maalata postaajasta mitään "pahista". Mua vaan ärsyttää miten pitää tehdä identiteetti ("olen somevegaani") jostain sellaisesta jota ei postaa someen. 
      Kai mäkin olen sitten sometyötön koska en postaa someen kuvia/sisältöä työpaikastani? Ja voin sitten käyttää #työtön #työttömänelämää jne? 

      Lainaa

    50. Raitis mato 15.7.2022 18:43
      Tulos: +13 (19 ääntä)
      Lumeen Maltalla?

      Lainaa

    51. Korea Roska 15.7.2022 21:57
      Tulos: -3 (25 ääntä)
      Laura: Kukas sua on satuttanut? 😬 En yritä maalata postaajasta mitään "pahista". Mua vaan ärsyttää miten pitää tehdä identiteetti ("olen somevegaani") jostain sellaisesta jota ei postaa someen.  Kai mäkin olen sitten sometyötön koska en postaa someen kuvia/sisältöä työpaikastani? Ja voin sitten käyttää #työtön #työttömänelämää jne? 
      No mm. paskapää äitini, jonka toivon jo kuolleen pilaamasta maailmaa. Mutta haluatko välttämättä ryhtyä käsittelemään tätä asiaa kanssani, vai kysyitkö vain kysymyksen, johon et haluakaan kuulla vastausta?
      Täällä keskustelijat ovat automaattisesti päättäneet, että OJ on tekopyhä pahis, jolla on toiminnalleen itsekkäät motiivit, vaikka näiden tietojen pohjalta hän saattaa hyvin olla vain vegaaniruoan rakastaja. Täällä tunnutaan paheksuvan sitä, että hän käyttää sanaa "vegaani", vaikkei olekaan 24/7 elämäntapavegaani. Mutta kuten aiemmin sanoin, ovathan punaista lihaa karttavat sekasyöjätkin kutsuneet itseään semivegetaristeiksi jo vuosikymmenet, ja vaikka siinä ei terminologisesti olekaan järkeä, niin se on helppo, ytimekäs tapa kuvata omaa juttuaan.
      Yhtä hyvin voisi sanoa, että "tykkään vegaanisista ruoista ja minusta ihmisten kannattaisi kokeilla niitä rohkeammin, ja sen vuoksi haluan somessa keskittyä juuri vegaanisia ruokavalintoja esittelevään sisältöön". Kiva juttu. Ja sen voi ilmaista kivasti ja ytimekkäästi sanalla "somevegaani". Kieli kehittyy, paskapäät, pysykää mukana tai tippukaa raiteille.
      Työttömyys ei lähtökohtaisesti ole verrattavissa tähän, koska työn ulkopuoliset asiat elämässäsi ovat luultavasti suurilta osin samaa kamaa, kuin mistä työttömienkin elämä koostuu. Mutta toki, jos sinä työssäkäyvänä teet sometilin, jossa puhut työttömyydestä, työttömän elämästä, työttömyyteen liittyvistä ongelmista ynnä muusta (tai vaihtoehtoisesti hehkuttaisit, miten mahtavaa olisi elää työttömänä toimeentulotuella), niin kyllä sinä sitten voisit leikkisästi kutsua itseäsi sometyöttömäksi. "Somevegaanisuus" on sen sijaan helppo hoitaa normaalin sometuksen ohessa, koska siinä missä työssäkäyvä ja työtön voivat molemmat somettaa pitkälti samoista asioista, niin ruoka on aina yksiselitteisesti joko vegaanista tai ei-vegaanista.
      Ja aiemmissa esimerkeissänihän esittelinkin "somelapsettoman", "somesokerihiiren" ja "some-epäkakkaajan" tuodakseni esille sen, että sometettavien aiheiden rajoittamisella ei välttämättä ole ikäviä motiiveja. Vanhempi, joka ei postaa kuvia lapsestaan, voisi hänkin leikkisästi kutsua itseään somelapsettomaksi.

      Lainaa

    52. Tulos: -5 (19 ääntä)
      Korea Roska: Siis missä hän on muka valehdellut olevansa täydellinen? Ensinnäkään vegaanisuus ei ole sama asia kuin täydellisyys, ja toisekseen hän ei valehtele mitään, vaan kertoo ihan rehellisesti syövänsä myös lihaa. Ja kuten jo selitin, kyse ei välttämättä ole mistään tekopyhyydestä, vaan ehkä hän vain [...]
      Retorinen liioittelu on niin oleellinen osa suomalaista puhekulttuuria, että tuon sanavalinnan käyttäminen minua vastaan kertoo joko siitä ettet ymmärrä suomen kieltä tai siitä että tulkitset kommentin tarkoituksella vahingollisesti ilman aikomustakaan hyväntahtoiseen keskusteluun. Olettaen että olet normaaliälyllä varustettu suomalainen, sinulla on vain nuo kaksi vaihtoehtoa. Vähä-älyisenä saisit muutaman vaihtoehdon lisää, mutta ei mennä sinne. 
      Näillä mokassa näkyvillä tiedoilla hän ei todellakaan kerro rehellisesti syövänsä lihaa. Rehellisyys ja anonyymius ovat toisensa  pois sulkevia asioita. Jos hän kertoisi asiasta samalla sometilillä, tai jotenkin muulla keinoin minkä pystyy yhdistämään tuohon "vegaaniin" sometiliin, silloin maininta lihan syönnistä olisi tulkittavissa rehelliseksi. Jos sinä valehtelet kaikille olevasi vegaani, mutta jossain takapajulassa kasvottomana kerrot syöväsi lihaa, se ei ole rehellisyyttä.
      Se että mikä asiassa on tekopyhää, olen selittänyt jo niin monta kertaa että jos et sitä ymmärrä, siinä on toinen syy olettaa ettet ymmärrä suomen kieltä...
      Yritä uudestaan.

      Lainaa

    53. Korea Roska 16.7.2022 8:40
      Tulos: +3 (21 ääntä)
      Toj Karin: Retorinen liioittelu on niin oleellinen osa suomalaista puhekulttuuria, että tuon sanavalinnan käyttäminen minua vastaan kertoo joko siitä ettet ymmärrä suomen kieltä tai siitä että tulkitset kommentin tarkoituksella vahingollisesti ilman aikomustakaan hyväntahtoiseen keskusteluun. Olettaen että [...]
      Et ole selittänyt, mikä tässä on tekopyhää. Olet vain jankuttanut: "tekopyhää tekopyhää tekopyhää".
      OJ sanoo tässä julkaisussa anonyymina, että ei ole elämäntapavegaani. Hän on myös oikeassa elämässä sanonut pitkään tuntemalleen vegaanikaverilleen, ei-anonyymina, että on "somevegaani", eli elämäntavaltaan sekasyöjä. Emme tiedä, onko hän sanonut muissa yhteyksissä olevansa oikeasti sekasyöjä. Joten miksi haluat väen vängällä päättää, että ei hän varmasti ole sanonut sitä missään muualla?

      Lainaa

    54. Tulos: -12 (24 ääntä)
      Korea Roska: Et ole selittänyt, mikä tässä on tekopyhää. Olet vain jankuttanut: "tekopyhää tekopyhää tekopyhää". OJ sanoo tässä julkaisussa anonyymina, että ei ole elämäntapavegaani. Hän on myös oikeassa elämässä sanonut pitkään tuntemalleen vegaanikaverilleen, ei-anonyymina, että on "somevegaani", eli [...]
      Musta ei muutu valkoiseksi ja päinvastoin vaikka kuinka jankutat. Opettele lukemaan täällä kitinän sijaan.

      Lainaa

    55. Monenlaenen papukaija 16.7.2022 13:06
      Tulos: -9 (21 ääntä)
      Korea Roska:   mikä tässä on tekopyhää.
      Se on sinulle selitetty kommenteissa jo monta kertaa.

      Lainaa

    56. Korea Roska 16.7.2022 16:06
      Tulos: +4 (18 ääntä)
      Toj Karin: Musta ei muutu valkoiseksi ja päinvastoin vaikka kuinka jankutat. Opettele lukemaan täällä kitinän sijaan.
      Sinä sanoit näin:
      Toj Karin: Somevegaani? Teköpyhä ja pinnallinen feikkipersoona olisi oaljon kuvaavampi. Mulle on ihan sama millä motiiveilla ihminen on vegaani, mutta kun tuo väittää olevansa sellainen nostattaakseen omaa egoaan eikä ole edes kasvissyöjä, en voi hirveästi arvostaa. Näen tuossa vain epäaidon ihmisen joka valehtelee mistä vain hyötyäkseen siitä jotenkin.
      Olet lukuisia kertoja haukkunut henkilöä tekopyhäksi, valehtelijaksi ja ties miksi. Mutta et ole onnistunut selittämään, että onko siis vanhempikin tekopyhä sinkun teeskentelijä, jos ei julkaise lapsistaan kuvia someen? Sehän on täysin sama asia. Samalla lailla kuin ruoka on yksiselitteisesti joko vegaanista tai ei-vegaanista, lapsetkin ovat yksiselitteisesti joko läsnä tai ei läsnä.
      Olen lukuisia kertoja selittänyt, miten somevegaanisuudelle voi olla täysin viattomat ja hyvähenkiset motiivit, ja että tämä julkaisu ei kerro tarpeeksi tietoa, jonka pohjalta tämän henkilön motiiveja voisi päätellä. Ja siksi ei ole tarpeen päättää, että hänen motiivinsa olisivat juuri itsekkäät ja ilkeät.
      Mutta sinä haluat vain haukkua ihmisiä, joten keksit siihen omasta päästäsi tekosyitä.

      Lainaa

    57. Näkökyvytön avokado 16.7.2022 20:31
      Tulos: -11 (17 ääntä)
      Korea Roska: Sinä sanoit näin: Olet lukuisia kertoja haukkunut henkilöä tekopyhäksi, valehtelijaksi ja ties miksi. Mutta et ole onnistunut selittämään, että onko siis vanhempikin tekopyhä sinkun teeskentelijä, jos ei julkaise lapsistaan kuvia someen? Sehän on täysin sama asia. Samalla lailla kuin ruoka on [...]
      Whataboutismilla et pitkälle pötki. Lapset ei tähän liity mitenkään.

      Lainaa

    58. Tulos: -14 (22 ääntä)
      Korea Roska: Sinä sanoit näin: Olet lukuisia kertoja haukkunut henkilöä tekopyhäksi, valehtelijaksi ja ties miksi. Mutta et ole onnistunut selittämään, että onko siis vanhempikin tekopyhä sinkun teeskentelijä, jos ei julkaise lapsistaan kuvia someen? Sehän on täysin sama asia. Samalla lailla kuin ruoka on [...]
      Joo, aika selvästi siellä lukee millä perusteilla pidän henkilöä teköpyhänä ja myöhemmissä viesteissä vielä uudestaan. Ei ole minun vika jos et ymmärrä selvää suomen kieltä. Nostan kädet pystyyn tämän vänkäämisen edessä. Ei ole minun tehtävä opettaa sinulle äidinkielen alkeita, jos olet noin pahasti kussut peruskoulusi.

      Lainaa

    59. Tulos: 0 (10 ääntä)
      Korea Roska: No mm. paskapää äitini, jonka toivon jo kuolleen pilaamasta maailmaa. Mutta haluatko välttämättä ryhtyä käsittelemään tätä asiaa kanssani, vai kysyitkö vain kysymyksen, johon et haluakaan kuulla vastausta? Täällä keskustelijat ovat automaattisesti päättäneet, että OJ on tekopyhä pahis, jolla on [...]
      "Vanhempi, joka ei postaa kuvia lapsestaan, voisi hänkin leikkisästi kutsua itseään somelapsettomaksi."
      Nimen omaan. Ja eikö se olis ihan sairaan rasittavaa? 

      Lainaa

    60. Suomalainen 19.7.2022 17:12
      Tulos: +2 (4 ääntä)
      Karoliinalla on näemmä nykykeksinnöt tuntemattomia. Itse laittaisin pakastimeen.

      Lainaa

    61. Tulos: -2 (6 ääntä)
      Mustanpuhuva lihapiirakka: Ihmiset voisivat kokeilla sellaista ruokavaliota missä eivät jaa yhtään mitään someen. Annan poikkeusluvan jos on itse valmistanut ja raaka-aineet siemenestä kasvattanut.
      Sianlihan ja mullipihvinkin? Pitääkö olla omat siemenet?

      Lainaa

    62. Dorka matelija 20.7.2022 4:50
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Asia on HOOKOO.

      Lainaa

    63. Herrasmies 26.7.2022 3:06
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Asuttu kilpikonna: Itse saatan kyllä laittaa lasagneen emmentalia ja sanoa spagettia pastaksi, mutta olen kyllä siinä Mikon kanssa samaa mieltä, että HK:lta hölmöä sanoa tuota noiden reseptiä "steak sandwichiksi", kun ei siinä heidän ohjeessaan mitään steakkia ole vaan possun rosvopaistia. Jos ravintolassa valitsisin [...]
      Erittäin hyvin sanottu. Oli Mikolla vissiin sen verran iso ego ettei kehdannut myöntää mokaansa, vaan piti potentiaalista asiakasta alkaa sättimään. Jokohan meni työpaikka :D
      Tuo menee vähän samaan kategoriaan kuin tekis lindströmin pihvejä soijasta. Rajoja rikkovaa toki, mutta ehkä hivenen harhaanjohtavaa :D

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: asiakaspalaute, asiakaspalvelu, carbonara, hk, italia, jodel, jäähdyttää, kesä, kiisseli, lumi, philly cheese steak, ruoka, somevegaani, suklaakiisseli, talvi, vegaanit, vinkki