Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Automaailma, osa 14

Liikenneympyrästä selviäminen on monelle edelleen mahdoton tehtävä.
Automaailma, osa 14

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 55 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +481 (525 ääntä)
      Maiju vetää sanattomaksi. Löytää netistä jonkun epämääräisen englanninkielisen sivuston ja laittaa luottokortin numeron sinne noin vaan. Kyse vielä ilmeisesti jostain seksisivustosta. Escort = maksullinen seuralainen

      Lainaa

    2. Järjestämätön oliivi 20.9.2022 0:22
      Tulos: +574 (584 ääntä)
      Jos itse joskus joudun vastaavanlaiseen tilanteeseen, jossa joudun jännittämään tyhjeneekö tili, saattaisin hieman vähentää jännitystä esimerkiksi kuolettamalla kortin. Mutta minä kai olenkin tylsämielinen, kun en pientä jännitystä kestä.

      Lainaa

    3. Hauska kivi 20.9.2022 0:26
      Tulos: -323 (375 ääntä)
      Legenda: Maiju vetää sanattomaksi. Löytää netistä jonkun epämääräisen englanninkielisen sivuston ja laittaa luottokortin numeron sinne noin vaan. Kyse vielä ilmeisesti jostain seksisivustosta. Escort = maksullinen seuralainen
      Eiköhän se kuitenkin eti ihan Ford Escort autoon jotain manuaaliohjetta kuitenkin.

      Lainaa

    4. Hauska kivi 20.9.2022 0:27
      Tulos: +173 (183 ääntä)
      Sori Legenda, taisin ymmärtää lukemani väärin. 😅🤣

      Lainaa

    5. Honottava huuhkaja 20.9.2022 1:01
      Tulos: +72 (120 ääntä)
      Legenda: Maiju vetää sanattomaksi. Löytää netistä jonkun epämääräisen englanninkielisen sivuston ja laittaa luottokortin numeron sinne noin vaan. Kyse vielä ilmeisesti jostain seksisivustosta. Escort = maksullinen seuralainen
      Monesti kun näkee näitä huolestuneita kyselijöitä, jotka "tyhminä ovat menneet" laittamaan luottokorttinsa tiedot jonnekin päivänselvälle huijaussivustolle, niin he itse tiedostavat ja myöntävät sen, että nyt ei tullut käytettyä aivoja.
      En halua lyödä lyötyä, mutta tuolloin, kuten nytkin Maijun kohdalla, mietin, että kyseessä ei edes ole varsinainen aivojenkäyttötilanne, vaan tuollaisen välttämisen luulisi pälkähtävän päähän yhtä automaattisesti kuin vaikka katolta tippuvan flyygelin väistämisen. Olen melko tyhmä ihminen, mutta edes minä en kykene kuvittelemaan itseäni ja aivojani sellaiseen tilaan, että lankeaisin noihin kömpelöihin, alleviivatun puoskarimaisiin yrityksiin. 

      Lainaa

    6. Pehmeä jänis 20.9.2022 1:01
      Tulos: -24 (36 ääntä)
      Legenda: Maiju vetää sanattomaksi. Löytää netistä jonkun epämääräisen englanninkielisen sivuston ja laittaa luottokortin numeron sinne noin vaan. Kyse vielä ilmeisesti jostain seksisivustosta. Escort = maksullinen seuralainen
      Maiju nyt vaan tilaili kalle lehteä tietämättään

      Lainaa

    7. Tulos: -18 (30 ääntä)
      Hauska kivi: Eiköhän se kuitenkin eti ihan Ford Escort autoon jotain manuaaliohjetta kuitenkin.
      Tai e-scooter. Tarkkana nyt siellä kaikki oman elämänsä Maijut

      Lainaa

    8. jukkapalmu 20.9.2022 1:46
      Tulos: -110 (124 ääntä)
      Legenda: Maiju vetää sanattomaksi. Löytää netistä jonkun epämääräisen englanninkielisen sivuston ja laittaa luottokortin numeron sinne noin vaan. Kyse vielä ilmeisesti jostain seksisivustosta. Escort = maksullinen seuralainen
      No ei toi ole muutenkaan totta. MIksi se etsis jotain "Escort ownres manual"ia. Siis just noilla sanoilla.

      Lainaa

    9. antivaxxerikoronadenialistihörhöpersu 20.9.2022 5:01
      Tulos: -94 (122 ääntä)
      Eikö skootterilla saa kuljettaa lasta, vai mikä tuossa ylimmässä parkkeerauksessa oli vikana?

      Lainaa

    10. Heitettävä metsämarja 20.9.2022 5:29
      Tulos: +43 (117 ääntä)
      antivaxxerikoronadenialistihörhöpersu: Eikö skootterilla saa kuljettaa lasta, vai mikä tuossa ylimmässä parkkeerauksessa oli vikana?
      Totta kai saa. Mutta perheparkkia ei ole tarkoitettu yhdelle aikuiselle ja lapselle. Lisäksi skootterin voi jättää pyöräparkkiin jos tilaa.

      Lainaa

    11. Herkullinen Raato 20.9.2022 5:42
      Tulos: +156 (184 ääntä)
      Itsehän aina liikenneympyrässä vilkutan vuoroin oikealle ja vuoroin vasemmalle. Siten kaikki näkevät että ajan ympyrässä enkä neliössä. Vaihtelun vuoksi kannattaa myös vaihtaa välillä suuntaa. Tällöin liikenneympyrä myös kuluu tasaisemmin, eikä ajaminen ole niin tylsää.

      Lainaa

    12. Vakavissaan piimä 20.9.2022 5:55
      Tulos: -18 (32 ääntä)
      Hauska kivi: Eiköhän se kuitenkin eti ihan Ford Escort autoon jotain manuaaliohjetta kuitenkin.
      Jos se tollo olisi etsinyt suomeksi eikä ulkomaankielellä, niin olisi sekä ymmärtänyt tulokset että saanut eri tulokset.

      Lainaa

    13. Vakavissaan piimä 20.9.2022 5:56
      Tulos: +27 (65 ääntä)
      Heitettävä metsämarja: Totta kai saa. Mutta perheparkkia ei ole tarkoitettu yhdelle aikuiselle ja lapselle. Lisäksi skootterin voi jättää pyöräparkkiin jos tilaa.
      Ai. Kenelle sitten?

      Lainaa

    14. Pöhlä rotta 20.9.2022 6:00
      Tulos: -30 (76 ääntä)
      Ehkä se? että se on tarkoitettu sellaisille lapsi perheille, joilla kantokopassa kulkevia lapsia tai niin pieniä, ettei aina osaa/muista/tajua näitä kyllä löytyy ihan vanhemmistakin) että se ovi saattaa osua siihen viereiseen ajoneuvoon. Eikä näille aivottomille "jalattomille(mä en kyllä jaksa kävellä 10m kauempaa." Mulla o kyllä P-lupa ja vaikka toi P-lupapaikka on lähempänä, niin virnpä tästä yhden lapsipaikan, jos jotkut toiset lupalaiset

      Lainaa

    15. Pöhlä rotta 20.9.2022 6:02
      Tulos: -27 (39 ääntä)
      Karkasi en jaksa näin aamutuimaan korjata. -Nakkisormet ja kierot silmät alias Pöhlä rotta

      Lainaa

    16. Karkea albatrossi 20.9.2022 6:23
      Tulos: +101 (111 ääntä)
      Kyllä ajokortillisille pitäisi jotkut "kertausharjoitukset" olla tasaisin väliajoin.

      Lainaa

    17. Suomea puhuva raataja 20.9.2022 6:25
      Tulos: +45 (57 ääntä)
      Joo Maiju, minäkin kävin katsomassa viimeisimmän Mielensäpahoittaja-elokuvan. Ja moni muukin.

      Lainaa

    18. Vastarannan kiiski 20.9.2022 7:14
      Tulos: +50 (56 ääntä)
      Emilia on riemastuttavan oikeassa. Laulutaitoa lukuunottamatta kuin omalta näppikseltä. Ajokortti ei ole mikään kansalaisoikeus. Kun ei kyvyt riitä, niin julkisilla vaan.

      Lainaa

    19. Haihtuva tuhatjalkainen 20.9.2022 7:20
      Tulos: +113 (123 ääntä)
      Heitettävä metsämarja: Totta kai saa. Mutta perheparkkia ei ole tarkoitettu yhdelle aikuiselle ja lapselle. Lisäksi skootterin voi jättää pyöräparkkiin jos tilaa.
      Perheparkki on tarkoitettu lapsen kanssa asioiville, yksikin riittää. 
      -sijainti ulko-ovien läheisyydessä turvallisuussyistä, pienempi riski lapsella jäädä auton alle.
      -leveämmät ruudut, jotta esim turvakaukalon nostaminen ulos ja takaisin autoon, onnistuu pienemmällä riskillä kolhujen syntymiseen, mutta myös jotta lasten aukoessa ovia, tämä peltivaurioiden riski on pienempi.

      Lainaa

    20. apinaattori 20.9.2022 7:29
      Tulos: -16 (22 ääntä)
      Legenda: Maiju vetää sanattomaksi. Löytää netistä jonkun epämääräisen englanninkielisen sivuston ja laittaa luottokortin numeron sinne noin vaan. Kyse vielä ilmeisesti jostain seksisivustosta. Escort = maksullinen seuralainen
      Ford, hitto Ford.

      Lainaa

    21. Tulos: +7 (25 ääntä)
      apinaattori: Ford, hitto Ford.
      Mitä hittoa? Corolla PERKELE!

      Lainaa

    22. Tulos: +31 (33 ääntä)
      jukkapalmu: No ei toi ole muutenkaan totta. MIksi se etsis jotain "Escort ownres manual"ia. Siis just noilla sanoilla.
      Miksi ei? Ihmiset kirjoittaa hoonoo enklantii ja on ylipäätään arvaamattomia ja varustettuja hyvinkin puutteellisilla logiikoilla, joten why not. Osassa kommenteista kyllä olen ollut lukevinani rivien välistä että tää läppä olis aika suora kopio uudesta finger pahoittajasta. En kyseistä rainaa ole nähnyt niin paha sanoa mutta voin kuvitella aika monen näpytelleen Googleen escort plus sitä sun tätä ja päätyneen seuraa tarjoaville sivuille.

      Lainaa

    23. Laskelmoiva karhu 20.9.2022 8:19
      Tulos: +71 (97 ääntä)
      Nyt kyllä taas valitettavasti esitän oman tyhmyyteni ja kysyn, että mikäs tuossa viimeisessä nyt varsinaisesti oli moka? Vai ymmärsinkö asian jotenkin eri tavalla taas näin aamuaivoilla? Minä ymmärsin niin, että Virva haluaa siis tietää, voiko käytännössä vain yksi auto ajaa kerrallaan liikenneympyrässä, oli sitten missä kohtaa ympyrää tahansa menossa. Hän itse oli sitä mieltä, että tietenkin jos toinen on siellä kaukana että ehtii mennä nätisti ympyrään samanaikaisesti niin silloin voisi mennä, mutta sivulauseessa vähän viittaisi siihen, että on jostain saanut päinvastaista palautetta asiasta eli että pitäisi ainoastaan yksi auto olla siinä ympyrässä kerrallaan ja haluaa siis sille varmistusta, että eihän se näin voi olla. Jotenkin noista muista kommenteista tuli sellainen fiilis, ettei yhtään ymmärretty mitä hän todella kysyi. Tuossa kontekstissa minusta myös vihjaaminen kortin ansaitsemisesta oli aika yliampuvaa.

      Lainaa

    24. Liitoutunut hirmulisko 20.9.2022 8:24
      Tulos: +47 (51 ääntä)
      Honottava huuhkaja: Monesti kun näkee näitä huolestuneita kyselijöitä, jotka "tyhminä ovat menneet" laittamaan luottokorttinsa tiedot jonnekin päivänselvälle huijaussivustolle, niin he itse tiedostavat ja myöntävät sen, että nyt ei tullut käytettyä aivoja. En halua lyödä lyötyä, mutta tuolloin, kuten nytkin Maijun [...]
      Vielä kun tiedostaa, että nyt tuli mokattua, eikä siltikään kuoleta korttia vaan odottelee tilin tyhjenemistä tyyliin kahvikupin kanssa...

      Lainaa

    25. Kahju vuohi 20.9.2022 8:38
      Tulos: -30 (50 ääntä)
      Liikenneympyrän liittymässä on kolmio, Virvalle voisi tehdä ihan hyvää kerrata liikennesäännöistä mitä se kolmio tarkoittaa. En ymmärrä miten on onnistunut edes saamaan ajokortin jos ei tiedä mitä väistämisvelvollisuus tarkoittaa..

      Lainaa

    26. Arkkienkeli 20.9.2022 9:00
      Tulos: -37 (47 ääntä)
      Karkea albatrossi: Kyllä ajokortillisille pitäisi jotkut "kertausharjoitukset" olla tasaisin väliajoin.
      Vuoden 2023 tulee pakolliseksi suorittaa noin 50€ hintainen teoriakoe kahden vuoden välein uudelleen. Piti tulla jo 2022 alusta, mutta viivästyi. Kolmesti kun epäonnistuu, niin pääsee uudelleen teoriatunneille ja suorittamaan inssiajon. Tuolla saadaan ajo-oikeus pois henkilöiltä jotka ajavat vieläkin sillä 20-40 vuotta vanhoilla opeilla ja eivät ole koskaan päivittäneet tieliikennesääntöjään (julkaistaan elokuussa vuosittain).

      Lainaa

    27. Harjaton ahma 20.9.2022 9:21
      Tulos: -69 (95 ääntä)
      Minä pysäköin yleensä aina perhepaikalle, jos se on lähimpänä ovea. Miksi en pysäköisi? Ja ei, minulla ei ole perhettä.

      Lainaa

    28. Jykevä gerbiili 20.9.2022 9:58
      Tulos: +40 (54 ääntä)
      Kahju vuohi: Liikenneympyrän liittymässä on kolmio, Virvalle voisi tehdä ihan hyvää kerrata liikennesäännöistä mitä se kolmio tarkoittaa. En ymmärrä miten on onnistunut edes saamaan ajokortin jos ei tiedä mitä väistämisvelvollisuus tarkoittaa..
      Vuohelle olisi hyvä kerrata luetunymmärtämistä. Virva on ihan oikeassa siinä, että liittymään voi liittyä, jos siinä on tilaa liittyä. Hänen esimerkissään siinä vaikuttaisi olevan reilustikin tilaa ja aikaa liittyä. Jos olet sitä mieltä, että jokaista autoa pitää odottaa, oli se miten kaukana ympyrässä tahansa, niin pyydän jättämään autoilun ja kulkemaan vaikka bussilla.

      Lainaa

    29. Tulos: +48 (50 ääntä)
      Laskelmoiva karhu: Nyt kyllä taas valitettavasti esitän oman tyhmyyteni ja kysyn, että mikäs tuossa viimeisessä nyt varsinaisesti oli moka? Vai ymmärsinkö asian jotenkin eri tavalla taas näin aamuaivoilla? Minä ymmärsin niin, että Virva haluaa siis tietää, voiko käytännössä vain yksi auto ajaa kerrallaan [...]
      Nähdäkseni ainoa emämokaaja oli se nettikeskusteluun suoraan osallistumaton taulapää, joka oli esittänyt Virvalle älyttömiä ohjeita liikenneympyrässä ajamiseen. Virva oli kohtuuttoman epävarma siitä, voisiko moinen tosiaan pitää paikkansa, mitä voi pitää pikkumokana. On tosin pienempi paha olla oikeassa ja epävarma kuin väärässä ja varma. Emilian kommentin tulkitsin ilmaisevan monesta aiemmasta vastaavanlaisesta kasautunutta ärsyyntymistä, jonka Virvan kysymys laukaisi.

      Lainaa

    30. Tulos: +48 (52 ääntä)
      Maiju soita nyt ihmeessä sun pankkiin ja käske niitä kuolettamaan kortti! Mitä järkeä jäädä "odottelemaan tyhjeneekö se tili"? 🤦‍♀️

      Lainaa

    31. Tulos: +20 (34 ääntä)
      Siis ajatteliko Virva että ympyrässä saa olla vain yksi auto kerrallaan? 😆 Kyllä sinne saa liittyä, kunhan katsot että tulee sopiva väli mihin ehdit.

      Lainaa

    32. Karsittu koala 20.9.2022 11:41
      Tulos: +5 (33 ääntä)
      Honottava huuhkaja: Monesti kun näkee näitä huolestuneita kyselijöitä, jotka "tyhminä ovat menneet" laittamaan luottokorttinsa tiedot jonnekin päivänselvälle huijaussivustolle, niin he itse tiedostavat ja myöntävät sen, että nyt ei tullut käytettyä aivoja. En halua lyödä lyötyä, mutta tuolloin, kuten nytkin Maijun [...]
      Et halua lyödä lyötyä; mutta lyöt kuitenkin? 
      Ymmärrän jos väsyneenä tulee tehtyä mokia, itsekin joskus vauva kainalossa pakettia odotellessa latasin jonkun "postin" appin paketin seurantaan, kun arvelin että ovat uudistaneet systeemiään. Seuraavassa puhelinlaskussa olikin sitten useampi kymppi turkkiin ja Japaniin soiteltuja puheluja ja tekstiviestejä. 
      Toki en luottokortin tietoja nakuttele käytännössä mihinkään kuin tuttuihin kauppoihin ja osaisin kyllä sen sulkea jos niin kävisi.
      Pointtina lähinnä, että kaikkea sattuu ja tapahtuu. Puhelinlaskuakaan ei tarvinnut maksaa, koska kyseessä rikollinen huijaus.

      Lainaa

    33. Karsittu koala 20.9.2022 11:42
      Tulos: +34 (66 ääntä)
      Harjaton ahma: Minä pysäköin yleensä aina perhepaikalle, jos se on lähimpänä ovea. Miksi en pysäköisi? Ja ei, minulla ei ole perhettä.
      Sitten kun sulla on perhe (tai vähän mielikuvitusta), niin ymmärrät miksi ei.

      Lainaa

    34. Sökö metso 20.9.2022 11:44
      Tulos: -27 (37 ääntä)
      Karkea albatrossi: Kyllä ajokortillisille pitäisi jotkut "kertausharjoitukset" olla tasaisin väliajoin.
      Olen samaa mieltä! Mulla on ajokortti ollut  nyt 15 vuotta,  aina parin viiden vuoden ajan autoa, ja mulla ei ole MITÅÄN KÄSITYSTÄ miten  liikenneympyröissä pitää ajaa oikeaoppisesti! 
      Hyvä että perustaidot on. 

      Lainaa

    35. Sanavalmis hyeena 20.9.2022 11:49
      Tulos: +60 (68 ääntä)
      Sökö metso: Olen samaa mieltä! Mulla on ajokortti ollut  nyt 15 vuotta,  aina parin viiden vuoden ajan autoa, ja mulla ei ole MITÅÄN KÄSITYSTÄ miten  liikenneympyröissä pitää ajaa oikeaoppisesti! Hyvä että perustaidot on. 
      Se on hyvin helppoa:
      - Väistät ympyrässä olevia, kun liityt
      - Vilkku OIKEALLE hieman ennen kuin POISTUT
      That’s it. Monet sekoilevat etenkin vilkun kanssa, mikä on raivostuttavaa. 

      Lainaa

    36. Pahamaineinen papaija 20.9.2022 12:13
      Tulos: +24 (32 ääntä)
      Sanavalmis hyeena: Se on hyvin helppoa: - Väistät ympyrässä olevia, kun liityt- Vilkku OIKEALLE hieman ennen kuin POISTUT That’s it. Monet sekoilevat etenkin vilkun kanssa, mikä on raivostuttavaa. 
      Mun äiti vilkutti liikenneympyrässä ajaessaan jatkuvasti vasemmalle, koska hänhän tässä kääntyy koko ajan vasemmalle.

      Lainaa

    37. Tulos: -29 (43 ääntä)
      En ole ihan varma onko Jennin kommentti narsistinen vai heittääkö hän sarkastista läppää siitä miten muut ihmiset suhtautuu padeliin.

      Lainaa

    38. Irvokas varis 20.9.2022 14:26
      Tulos: +30 (34 ääntä)
      Arkkienkeli: Vuoden 2023 tulee pakolliseksi suorittaa noin 50€ hintainen teoriakoe kahden vuoden välein uudelleen. Piti tulla jo 2022 alusta, mutta viivästyi. Kolmesti kun epäonnistuu, niin pääsee uudelleen teoriatunneille ja suorittamaan inssiajon. Tuolla saadaan ajo-oikeus pois henkilöiltä jotka ajavat [...]
      Onko tämä tosiasiaväitteeksi muotoiltu kannanotto, millainen ajokorttilain sinusta pitäisi olla? Mikään kirjoittamassasi ei pidä paikkaansa. B-kortti on voimassa pääsääntöisesti viisitoista vuotta kerrallaan, ikäihmisten kohdalla viisi vuotta. Kortin uusimiseen työikäinen ei tarvitse kuin uuden valokuvan, ikäihminen myös lääkärinlausunnon. Uusi ajo- ja teoriakoe vaaditaan vain, jos vanhan kortin voimassaolo on lakannut yli kaksi vuotta aikaisemmin. Kaksi vuotta alkaa siis kulua vanhan kortin voimassaolon *päättymisestä*, ei kortin myöntämisestä. Edellä luettelemani on voimassaolevaa lainsäädäntöä (ajokorttilain 22 § ja 27 §). Vireillä on ajokorttilain muutos (HE 70/2022), joka tähtää nuorten kuljettajien liikenneturvallisuuden parantamiseen. Vanhojen ajo-oikeuksien voimassaoloon muutos ei kajoa.

      Lainaa

    39. Kampura kirjohylje 20.9.2022 15:41
      Tulos: +24 (30 ääntä)
      Heitettävä metsämarja: Totta kai saa. Mutta perheparkkia ei ole tarkoitettu yhdelle aikuiselle ja lapselle. Lisäksi skootterin voi jättää pyöräparkkiin jos tilaa.
      Täällä olikin jo oikastu ja perusteltu, että kyllä se yksikin lapsi riittää. 
      Meinasinkin jo et oonko yhden lapsen yksinhuoltajana käyttäny röyhkeesti perheparkkia väärin jo monta vuotta! Ja siinä ruudun kuvassakin on yksi aikuinen ja yksi lapsi 🥰

      Lainaa

    40. Esko Ilmari Tuohiruuvi 20.9.2022 17:32
      Tulos: +46 (52 ääntä)
      Sanavalmis hyeena: Se on hyvin helppoa: - Väistät ympyrässä olevia, kun liityt- Vilkku OIKEALLE hieman ennen kuin POISTUT That’s it. Monet sekoilevat etenkin vilkun kanssa, mikä on raivostuttavaa. 
      Yksi olennainen asia unohtuu vielä käsittämättömän monelta: Väistetään kevyttä liikennettä ja jalankulkijoita kun poistutaan, jos siinä sattuu se suojatie / kevyen liikenteen väylä olemaan.

      Lainaa

    41. Tosikko ahven 20.9.2022 21:15
      Tulos: +13 (25 ääntä)
      Sanavalmis hyeena: Se on hyvin helppoa: - Väistät ympyrässä olevia, kun liityt- Vilkku OIKEALLE hieman ennen kuin POISTUT That’s it. Monet sekoilevat etenkin vilkun kanssa, mikä on raivostuttavaa. 
      Meillä mies vilkuttaa vasempaa silloin kun ollaan menossa koko liikenneympyrän ympäri vasemmalta ulos, muuten vilkuttaa sääntöjen mukaan. Oon yrittänyt sanoa ettei täällä Suomessa niin tarvitse tehdä, mutta kun on briteissä kasvanut ja niillä sellainen sääntö, niin on vaikeaa siitä pois oppia.

      Lainaa

    42. Vasenkätinen lohikäärme 20.9.2022 21:42
      Tulos: -7 (13 ääntä)
      Emilia😍Jos et ole varattu menisitkö mun kanssa naimisiin?Et saa laulaa häissä.

      Lainaa

    43. Mikaeldorado 21.9.2022 10:12
      Tulos: +28 (32 ääntä)
      Liikenneympyrä ei ole kovin uusi keksintö ja aina löytyy ihmisiä, joille sen käyttö tuntuu olevan ylivoimaista. Vilkutellaan ties minne ja poistuessa unohdetaan väistää kevyttä liikennettä. Mopoakaan ei tarvitse väistää ympyrää tullessa, kun sen vieressäkin mahtuu vielä ajamaan. Tuoreena kuskina itselleni jännin tilanne sattui, kun eräs vanhempi herra ilmeisesti ajoi vahingossa ympyrässä oman liittymänsä ohi ja melkein PERUUTTI oman autoni keulaan. Ei se bensa nyt jumalauta nii kallista ole, ettei voisi mersullaan toista kierrosta pikkuympyrässä kiertää. Jos olisi pelti kolissut, niin en tiedä kumpaa siinä tilanteessa olisi uskottu...

      Lainaa

    44. Tulos: +20 (32 ääntä)
      Nuo kommentit, että "jos ei kyvyt riitä ajamiseen, mee bussilla" ovat typeriä. Autoilussa ei ole kyse mistään mystisestä luonnonlahjakkuudesta vaan taidosta, jota pitää harjoitella, sekä säännöistä, jotka pitää opetella muistamaan, ja joita loppujen lopuksi on aika paljon. Se, että näin monimutkaisessa taidossa ihmiset tekevät virheitä ja ovat kömpelöitä alussa, on odotettavaa ja normaalia. Tietysti täytyy pyrkiä siihen, että kaiken osaa ja muistaa kortin saadessaan, mutta harva on täydellinen. Ihmiset nyt menevät sekaisin, usein kokemattomuuttaan. Tässäkin voi olla kyse esim. pikkupaikkakunnalla asuvasta, joka ei usein aja liikenneympyröissä tai jos ajaa, saa todellakin ajaa yksin. Kun itse sain kortin pari vuotta sitten, minulle tööttäiltiin koko ajan, vaikka ajoin oikein - mutta hitaasti. Esim. juuri liikenneympyröihin tuleminen oli jähmeää, kun ei ollut vielä kehittynyt silmää, mihin väliin ehtii ja millä vauhdilla. Nyt ajan jo ihan hyvin. Jos olisin uskonut räksyttäjiä ja jättänyt ajamatta, koska en ollut hyvä kuski (vielä), en olisi ikinä hyväksi tullutkaan. Luultavasti paljon isompi ongelma liikenteessä kuin varsinaiset ajotaidot tai edes sääntöjen osaaminen, on asenneongelma. Ylimielisyys, kärsimättömyys, tyhjänpäiväinen pullistelu kun pitäisi vain ajaa maltilla. Omien taitojen yliarviointi. Myös se laulaminen on muuten harjoiteltava taito. Laiskaan luonteenlaatuun tietysti sopivat kuvitelmat siitä, että jotkut nyt vain syntyvät laulajiksi, ja toiset eivät voi mitään, joten ei kannata (tarvitse) edes yrittää. Ne, jotka oikeasti osaavat laulaa, ovat tehneet töitä sen eteen. Freddie Mercury harjoitteli erittäin paljon.

      Lainaa

    45. Sutki paarma 21.9.2022 14:07
      Tulos: +6 (20 ääntä)
      Kyöpeli: Nuo kommentit, että "jos ei kyvyt riitä ajamiseen, mee bussilla" ovat typeriä. Autoilussa ei ole kyse mistään mystisestä luonnonlahjakkuudesta vaan taidosta, jota pitää harjoitella, sekä säännöistä, jotka pitää opetella muistamaan, ja joita loppujen lopuksi on aika paljon. Se, että näin [...]
      Hitaille kuskeille tööttäily kertoo tööttäilijän omasta liikennesääntöjen osaamisen puutteesta. Lain mukaan äänimerkkiä saa käyttää vain vaaratilanteiden välttämiseen.

      Lainaa

    46. Jymäkkä vadelma 21.9.2022 14:42
      Tulos: +14 (16 ääntä)
      Ei huolta, pääset kyllä padelkentälle. Golfkentälle ei sen sijaan ole asiaa. Eikä raveihin, jos corolla on alle 25 vuotta vanha.

      Lainaa

    47. Tunnukseton jääkarhu 21.9.2022 23:59
      Tulos: +5 (21 ääntä)
      Kyöpeli: Nuo kommentit, että "jos ei kyvyt riitä ajamiseen, mee bussilla" ovat typeriä. Autoilussa ei ole kyse mistään mystisestä luonnonlahjakkuudesta vaan taidosta, jota pitää harjoitella, sekä säännöistä, jotka pitää opetella muistamaan, ja joita loppujen lopuksi on aika paljon. Se, että näin [...]
      Epävarmasta ja hitaasta ajosta tulee helposti mieleen rattijuoppo. He kun usein ajavat juuri noin. Olisi hyvä, että vieläkin olisi jokin merkki autossa ilmoittamassa tuoreesta kuskista. Aikoinaan oli se mustavalkoinen 80-lätkä takaikkunassa.

      Lainaa

    48. Syyntakeeton mustikkamehukeitto 22.9.2022 0:41
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Mikaeldorado: Liikenneympyrä ei ole kovin uusi keksintö ja aina löytyy ihmisiä, joille sen käyttö tuntuu olevan ylivoimaista. Vilkutellaan ties minne ja poistuessa unohdetaan väistää kevyttä liikennettä. Mopoakaan ei tarvitse väistää ympyrää tullessa, kun sen vieressäkin mahtuu vielä ajamaan. Tuoreena kuskina [...]
      Tästä tulee mieleen vanha vitsi. 
      Jätkät oli ilta-ajelulla ja kuski päätti viihdyttää kyytiläisiään ajamalla liikenneympyrää ympäri pakittamalla. Parin kierroksen jälkeen  rysähtikin, suoraan liikenneympyrään liittyneeseen autoon, jolloin poliisit hälytettiin paikalle. Kuski oli kauhuissaan, että nyt lähtee kortti kuivamaan. Poliisi tulee jäbien autolle: "jaa, ette usko pojat! Nissanin kuski on kahden promillen humalas ja väittää et te ootte peruuttanu sen päälle" 😄
      Ei sillä, oon nähnyt liikenneympyrässä oikean nokkakolarin henkilöauton ja pakettiauton välillä. Vieläkin mietityttää mikä oli sen syy, toinen nyt oli ajanut väärään suuntaan tietty, mutta oliko rattijuoppo/kokematon kuljettaja/sairauskohtaus, toinen kuski oli ainakin tosi nuori.

      Lainaa

    49. antivaxxerikoronadenialistihörhöpersu 22.9.2022 5:25
      Tulos: -3 (11 ääntä)
      Heitettävä metsämarja: Totta kai saa. Mutta perheparkkia ei ole tarkoitettu yhdelle aikuiselle ja lapselle. Lisäksi skootterin voi jättää pyöräparkkiin jos tilaa.
      Perheparkki on tarkoitettu lasten kanssa asioiville. Ei siinä ole määritelty, onko niitä lapsia 1 vai 10. Tai aikuisia. Lisäksi kuvasta ei käy ilmi, onko siellä pyöräparkissa tilaa ja vaikka olisi, ajoneuvon (mitä myös skootteri on) saa jättää myös parkkiruutuun.

      Lainaa

    50. Reseptivapaa Dinosaurus 22.9.2022 9:34
      Tulos: +9 (13 ääntä)
      Tosikko ahven: Meillä mies vilkuttaa vasempaa silloin kun ollaan menossa koko liikenneympyrän ympäri vasemmalta ulos, muuten vilkuttaa sääntöjen mukaan. Oon yrittänyt sanoa ettei täällä Suomessa niin tarvitse tehdä, mutta kun on briteissä kasvanut ja niillä sellainen sääntö, niin on vaikeaa siitä pois oppia.
      Brittikaveri teki samaa täällä opiskellessaan. Britteihin palattuaan sai ensimmäisen kuukauden aikana paikalliselta poliisilta nuhdesaarnan, kun ajoi Suomen sääntöjen mukaan kotikaupungissaan. Välttyi sentään sakoilta, kun kertoi pohjolan kummista ihmisistä liikennesääntöineen!

      Lainaa

    51. Haihtuva tuhatjalkainen 22.9.2022 13:12
      Tulos: +10 (14 ääntä)
      Tunnukseton jääkarhu: Epävarmasta ja hitaasta ajosta tulee helposti mieleen rattijuoppo. He kun usein ajavat juuri noin. Olisi hyvä, että vieläkin olisi jokin merkki autossa ilmoittamassa tuoreesta kuskista. Aikoinaan oli se mustavalkoinen 80-lätkä takaikkunassa.
      No siihen lätkään valitettavasti liittyi lieveilmiöitä. Muut tienkäyttäjät joskus provosoitui siitä,  vähän sama kun mopoauton tai autokoululaisen kolmio. Pitää sit vähän "opettaa tavoille" tms. 
      Toisekseen 100km/h tieosuuksilla 80km/h liikkuva aiheuttaa turhia ohitustilanteita. Ja vaikka toki kuka tahansa saa ajaa nopeusrajoitusta hitaammin, niin olisiko kenties tarpeetonta velvoittaa tuhansia kuskeja tekemään niin?

      Lainaa

    52. Harjaton ahma 25.9.2022 11:22
      Tulos: +5 (9 ääntä)
      Karsittu koala: Sitten kun sulla on perhe (tai vähän mielikuvitusta), niin ymmärrät miksi ei.
      En aio hankkia jälikasvua, niin voisitko kertoa miksi ei?

      Lainaa

    53. Sutki paarma 25.9.2022 14:21
      Tulos: +1 (5 ääntä)
      Haihtuva tuhatjalkainen: No siihen lätkään valitettavasti liittyi lieveilmiöitä. Muut tienkäyttäjät joskus provosoitui siitä,  vähän sama kun mopoauton tai autokoululaisen kolmio. Pitää sit vähän "opettaa tavoille" tms.  Toisekseen 100km/h tieosuuksilla 80km/h liikkuva aiheuttaa turhia ohitustilanteita. Ja vaikka toki kuka [...]
      Lisäksi lätkän käyttöä valvomaan tarvittiin liikennepoliiseja, jotka kykyään on kaikki korvattu kameratolpilla. Sama ongelma kohtaa ajokortti-iän laskun yhteyteen kaavailtuja rajoituksia. Mitä väliä saako 17-vuotias ajaa yöllä tai kuljettaa matkustajia, jos kukaan ei kuskin ikää kuitenkaan ole missään kysymässä?

      Lainaa

    54. Vahvistettu nauta 25.9.2022 16:19
      Tulos: +7 (11 ääntä)
      Sutki paarma: Lisäksi lätkän käyttöä valvomaan tarvittiin liikennepoliiseja, jotka kykyään on kaikki korvattu kameratolpilla. Sama ongelma kohtaa ajokortti-iän laskun yhteyteen kaavailtuja rajoituksia. Mitä väliä saako 17-vuotias ajaa yöllä tai kuljettaa matkustajia, jos kukaan ei kuskin ikää kuitenkaan ole missään kysymässä?
      Voi tulla yllätyksenä, mutta jotkut meistä tosiaan noudattavat lakia, eivätkä etsi ensimmäisenä mahdollisuutta rikkoa lakeja ja asetuksia, vaikkei isoveli valvoisikaan.

      Lainaa

    55. Kiimainen peräpuikko 27.9.2022 19:42
      Tulos: 0 (4 ääntä)
      Tosikko ahven: Meillä mies vilkuttaa vasempaa silloin kun ollaan menossa koko liikenneympyrän ympäri vasemmalta ulos, muuten vilkuttaa sääntöjen mukaan. Oon yrittänyt sanoa ettei täällä Suomessa niin tarvitse tehdä, mutta kun on briteissä kasvanut ja niillä sellainen sääntö, niin on vaikeaa siitä pois oppia.
      Kai se sitten ajaa myös aina tien vasenta laitaa,  kun on briteissä siihen oppinut?

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: alempi keskiluokka, autot, huijaus, kiertoliittymä, kuva, liikennesäännöt, liikenneympyrä, manuaali, parkkipaikka, perheparkki, skootteri, toyota corolla, wikipedia