Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Ihana kielemme, osa 2

Suomen kieli ei ole helppoa edes Helsingin Sanomille.
Ihana kielemme, osa 2

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 79 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +302 (310 ääntä)
      Mikä-relatiivipronomini viittaamassa edelliseen lauseeseen on yksi mieluisimpia ilmaisujani. Hesari on mennyt alaspäin, mikä on vähän surullista.

      Lainaa

    2. Timmi makkara 20.9.2022 0:17
      Tulos: +241 (247 ääntä)
      "Vanha kansa" kutsuu murattia nimellä kuoleman kukka... Kepeät mullat poikkikselle

      Lainaa

    3. Tulos: -144 (302 ääntä)
      Kauppalistan kirjoittaa muutamassa sekunnissa, se että päättää mitä huomenna syödään päivälliseksi hoituu lennossa. Mutta pokesivustolla voi helposti mennä varttikin kategoriaa miettiessä. Se on eräänlaista metarunkkaamista, ja aika paljon kuluttaa voimavaroja. Ja silti joskus tuntuu siltä, että puoliso ei jotenkin yhtään osaa arvostaa aikaa jonka kulutan siihen että löydän sopivan jyystöpätkän. Masturbointi on joo helppoa, sen kun tarraa vehkeestä kiinni ja laittaa paikat puhtaiksi, mutta kaikki ne likaiset ajatukset ja puhkikulutetut näppäimistöt on osa hommaa nekin. Saanko mä mitalin kun mä mietin asioita ennen kuin toteutan ne?

      Lainaa

    4. Pieni mandariini 20.9.2022 0:30
      Tulos: -193 (331 ääntä)
      Hyvä, nyt on keksitty hieno termi sohvalla laiskottelulle. En laiskottele vaan metatyöskentelen

      Lainaa

    5. Tulos: +269 (283 ääntä)
      'Joka' viittaa pilkun edellä olevaan sanaan, ja 'mikä' viittaa koko päälauseeseen. Näin meille opetettiin kolmannella luokalla, Hesarin toimitukselle tämä selvis vissiin vasta kommenttikentässä. Näen otsikon, joka on huono. Otsikko on huono, mikä ei tänä päivänä yllätä.

      Lainaa

    6. Tulos: +262 (272 ääntä)
      Inhoan sanaa metatyö, mutta sille olisi kyllä hyvä olla jokin sana kotitöiden yhteydessä. Sillä henkilöllä, joka taloudessa tekee kaiken "metatyöskentelyn", on paljon enemmän kuormaa vaikka muut kotityöt menisivätkin tasan. Minulle ei ole ikinä mahtunut päähän, miten voi olla joka- ja mikä-sanan käyttö noin haastavaa. En itsekään kirjoita aivan täydellistä suomea, mutta miten voi päästä Hesarille asti töihin kirjoittamaan ja olla tietämättä eroa. Kai nuo julkasut oikoluetaankin??

      Lainaa

    7. Kykenemätön peura 20.9.2022 1:32
      Tulos: +123 (143 ääntä)
      Auts. Luin tuon Ylen artikkelin aiemmin ja tajusin vasta nyt, mitä tuolla metatyöllä tarkoitetaan. Itsehän pyrin olemaan suunnittelematta kotitöitä, koska pelkkä ajatus uuvuttaa, enkä sitten saa mitään tehdyksi. Kattilalli oli hauskin vähään aikaan.

      Lainaa

    8. jukkapalmu 20.9.2022 1:56
      Tulos: -26 (34 ääntä)
      Ei ole kyllä milläänlailla kätevä tuo Huopalahden läpiajo. Joskus Haagassa asuessani kokeilin ajella siitä ja totesin ettei oo ikinä niin kiire että se olis fiksumpi reitti kun Huopalahdentien kautta ajelu.

      Lainaa

    9. Relevantti sateenvarjo 20.9.2022 2:08
      Tulos: +131 (139 ääntä)
      Kattilallille putosin aivan täysin!

      Lainaa

    10. Urbaani fretti 20.9.2022 2:15
      Tulos: +99 (105 ääntä)
      Kattilalli vei multa nyt yöunet. 😂

      Lainaa

    11. Tornipöllö 20.9.2022 2:50
      Tulos: +29 (99 ääntä)
      bleb: Inhoan sanaa metatyö, mutta sille olisi kyllä hyvä olla jokin sana kotitöiden yhteydessä. Sillä henkilöllä, joka taloudessa tekee kaiken "metatyöskentelyn", on paljon enemmän kuormaa vaikka muut kotityöt menisivätkin tasan. Minulle ei ole ikinä mahtunut päähän, miten voi olla joka- ja mikä-sanan [...]
      Eikös nuo Helenan ehdottamat sanat kuvaa kyseistä prosessia ihan hyvin? "Kotitöiden/aikataulun/arjen suunnittelu" tjsp. kuulostaa omaan korvaani paljon metatyötä paremmalta.

      Lainaa

    12. Rytmikäs kantojuhta 20.9.2022 3:58
      Tulos: +4 (26 ääntä)
      Haluisin tykkätä Siirin kommentista.

      Lainaa

    13. Heitettävä metsämarja 20.9.2022 5:49
      Tulos: +139 (139 ääntä)
      tonique: Mikä-relatiivipronomini viittaamassa edelliseen lauseeseen on yksi mieluisimpia ilmaisujani. Hesari on mennyt alaspäin, mikä on vähän surullista.
      Virheitä sattuu kaikille, mutta itsekin olen huomannut, että nykyään uutiset ovat sivusta riippumatta (usein) täynnä kirjoitus- ja kielioppivirheitä. Luulisi, että jos tekee kirjoittamisesta ammatin, niin silloin sen myös taitaisi.

      Lainaa

    14. Kahvia juova hiiri 20.9.2022 6:01
      Tulos: +281 (319 ääntä)
      Tornipöllö: Eikös nuo Helenan ehdottamat sanat kuvaa kyseistä prosessia ihan hyvin? "Kotitöiden/aikataulun/arjen suunnittelu" tjsp. kuulostaa omaan korvaani paljon metatyötä paremmalta.
      Mä en ihan ymmärrä, mikä siinä metatyö-sanassa on vikana. ”Meta” etuliitettä käytetty filosofiassa, tieteessä ja tutkimuksessa vaikka kuinka kauan (metafysiikka, metaetiikka), tai kielen arkikäytössä kun mennään metatasolle, mennään johonkin asiaan syvemmälle. 
      Metatyön käsitettä käytetty nimeomaan yhteiskuntatutkimuksen puolella kuvaamaan juuri sitä näkymätöntä kotityötä, joka jos kuitenkin jäisi tekemättä, jäisi tekemättä kaikki muukin. Metatyö ei viittaa siis vaan kauppalistan laatimiseen, vaan esim siihen, että vaikka lapsiperheessä pitää pysyä kärryillä siitä, millon on vaikka liikuntatunnit, jotta tulee liikkavaatteet pestyksi ja mukaan otetuksi kouluun; olla selvillä siitä, millon on lakanat ja pyyhkeet viimeksi pesty ja vaihdettu; mitä sukulaisten tai lasten kavereiden juhlia on tulossa ja milloin, ja mitä niitä varten pitää hankkia; millon on kasvit kasteltu ja lannoitettu; koska pitää vaihtaa kesä- tai talvikumit autoon ja kelpaavatko vanhat vai pitääkö hankkia uudet; onko lapsilla kaikki sopivan kokoiset kausivaatteet hankittuna; koska viimeksi tarkistettu palo- ja häkävaroittimet tai savupiiput nuohottu; onko reissuun lähdössä kaikkien perheenjäsenten passit voimassa, laukut pakattu kohteen mukaan ja kaikki vaadittavat asiakirjat kunnossa ja mukana, entä majoitukset varattu; koska on lattiat viimeksi pesty, entä ikkunat; löytyykö kotoa riittävä hätävara perustarpeita, kuten säilykkeitä, paristoja, sulakkeita, hygieniatuotteita; milloin lemmikit on viimeksi käytetty eläinlääkärin perustarkastuksessa tai madotettu; minä päivinä ja mihin kellonaikoihin on keidenkin lasten mitkä harrastukset; onko mökki tarvikkeineen laitettu talvikuntoon vai jäikö jääkaappiin tai keittiön pöydälle sittenkin homehtumaan viimeisen aamun aamupalatarpeet, joku märkä pyyhe lojumaan makuuhuoneen nurkkaan ja meniköhän rantasaunan ovi varmasti lukkoon – metatöiden lista on oikeastaan valtava.  
      Tutkimusten mukaan myös metatyö, kuten muukin kotityö, tuppaa kasaantumaan suhteen toiselle osapuolelle ja noudattamaan hyvin sukupuolistereotypistä kaavaa. Metatyön valtavan määrän ja epätasaisen jakaantumisen taas on todettu olevan yhteydessä kohonneeseen stressiin ja jopa uupumisriskiin. 
      Koska metatyötä on arjessa niin valtavan paljon, ja se näyttää tutkimusten mukaan jakautuvan hyvin epätasaisesti, on hienoa, että termi on kehitetty ja leviämässä myös laajempaan käyttöön. Kunhan termin levitessäkin sen merkityssisältö paitsi säilyy, myös välittyy. Kuten täällä kommenteissakin joku sanoi, että ”keksitty termi sille, että makaa sohvalla, mutta voi sanoa tekevänsä metatyötä” – tämä kertonee aika paljon siitä, ettei kirjoittajansa pahemmin metatyötä joudu kodissaan tekemään. 

      Lainaa

    15. Tulos: -167 (179 ääntä)
      Meta = facebook, kyse siis yhtiön nimestä. Eli metatyöskentely on facebookilla työskentelyä? Vai ihan FB lukemista ja päivättämäistä?

      Lainaa

    16. Hyvänsuopa riepu 20.9.2022 6:34
      Tulos: -150 (174 ääntä)
      Kyllä omaan korvaan "metatyö" kuulostaa aivan hirveälle. Miksei voi vaan sanoa "töiden ulkopuoliset työt" Suomi on kuvaileva kieli, joten moiset lyhenteet joihin tarvitsee sanakirjaa, ovat typeriä.

      Lainaa

    17. Pöhlä rotta 20.9.2022 6:54
      Tulos: +14 (62 ääntä)
      HS otsikko: Koivu maistuu metsäjänikselle. Ja joskus vuosia sitten.

      Lainaa

    18. Karkea albatrossi 20.9.2022 7:04
      Tulos: +84 (90 ääntä)
      Ennen Hesari oli monta askelta edellä muita sanomalehtiä niin juttujen tasossa kuin kielellisessä ilmaisussakin. Valitettavasti molempien osalta suunta on viime vuodet ollut laskeva.

      Lainaa

    19. Suonensisäinen lokki 20.9.2022 7:26
      Tulos: +50 (50 ääntä)
      bleb: Inhoan sanaa metatyö, mutta sille olisi kyllä hyvä olla jokin sana kotitöiden yhteydessä. Sillä henkilöllä, joka taloudessa tekee kaiken "metatyöskentelyn", on paljon enemmän kuormaa vaikka muut kotityöt menisivätkin tasan. Minulle ei ole ikinä mahtunut päähän, miten voi olla joka- ja mikä-sanan [...]
      Tämmöiset ongelmat on kyl yleistynyt jokaisessa mediassa, ei se Hesari nyt sen "parempi" ole kuin muut.
      Kielioppivirheet, kykenemättömyys taivuttaa paikannimiä jne

      Lainaa

    20. Mukava Norppa 20.9.2022 7:36
      Tulos: +161 (173 ääntä)
      Kahvia juova hiiri: Mä en ihan ymmärrä, mikä siinä metatyö-sanassa on vikana. ”Meta” etuliitettä käytetty filosofiassa, tieteessä ja tutkimuksessa vaikka kuinka kauan (metafysiikka, metaetiikka), tai kielen arkikäytössä kun mennään metatasolle, mennään johonkin asiaan syvemmälle.  Metatyön käsitettä käytetty nimeomaan [...]
      Kiitos tästä viestistä! Uskoisin, että avaa monille metatyötä sanana.
      Itse olen tosi tyytyväinen, että tällainen sana on tullut käyttöön. Yritin aiemmin puolisolle selittää, mitä kaikkea joudun pitämään mielessäni, suunnittelemaan, aikatauluttamaan ja pyytää muilta tehtäväksi, koska muilla perheessä nämä asiat eivät ole olleet samalla tavalla hyppysissä. Aloin uupumaan siihen kaikkeen. Kun törmäsin tähän termiin, asiasta on ollut helpompi keskustella kotona ja se myös selkeytti itselleni, miksi koin tällaista uuvuttavuutta asioiden jatkuvasta huolehtimisesta.
      Ei nuo vastarannankiiskien (vai eivätkö he vaan kertakaikkiaan ymmärrä sanaa?) ehdottamat sanat "ihan vaan arjen suunnittelusta" samalla tavalla alleviivaa sitä, että kyseessä on kuormittava osa kotitöitä.
      Eräässä artikkelissa tässä joskus lähiaikoina oli hyvin kuvailtu perheen töiden epätasaista jakaantumista (en valitettavasti muista edes, minkä lehden artikkeli oli kyseessä), jossa mies ei tehnyt juurikaan mitään kotitöitä ja puoliso raatoi lähes kaiken niska limassa. Kun tämä puoliso huomautti asiasta miehelleen, mies vastasi "olisinhan minä auttanut, jos olisit pyytänyt". Tämä kuvaa minusta todella hyvin metatyötä käytännössä ja sitä, miten toinen puolisoista ei useinkaan edes ymmärrä, minkä määrän asioita se toinen pitää kaiken aikaa hyppysissään. Olettaa vaan, että kyllä se toinen sitten kertoo, kun jotain pitää tehdä, eikä itse tarvitse huolehtia minkään hoitumisesta. (Ja tässä töiden "delegoimisessa" on myös olemassa aina se riski, että metatyötä tekemätön puoliso ottaa kuitenkin pyynnöt nalkuttamisena.)
      Toivottavasti ajan kanssa saadaan esimerkiksi tämän termin ansiosta lisää tasa-arvoa sinne koteihin!

      Lainaa

    21. Ääkkönen 20.9.2022 7:36
      Tulos: +74 (78 ääntä)
      Legendaarinen kattilalli, mutta odottakaapas kun tulee vielä legendaarisempi: legendaari kattilalli!

      Lainaa

    22. Avattu kuormaeläin 20.9.2022 8:09
      Tulos: -39 (77 ääntä)
      Kyllä mulle naisihmisenä tuo otsikko kuulostaa järkevältä. Jos ohiajava liikenne häviää, kadulla kulkeminen on turvattomampaa. Lenkkeilen mieluummin vilkkailla kaduilla kuin tyhjillä. Jos sillä kuitenkin tarkoitettiin, että katu on turvallisempi ylittää kun siinä ei vilise autoja, on otsikossa kielioppivirhe.

      Lainaa

    23. Katuvaloissa tanssiva lihapiirakka 20.9.2022 8:20
      Tulos: +185 (197 ääntä)
      Meikälle tahtoo kaatua myös talouden metatyöt koska puolisoni oppi entisessä suhteessaan että akka hoitaa kaiken. On ollut hommaa vierittää vastuuta metailusta myös miehelle, ilmoitin mm. että kaikki sinun perheeseesi liittyvät muistamiset, lahjat, juhlat jne. ovat sinun vastuullasi, minä huolehdin ainoastaan omasta suvustani. Ei liene yllätys että miehen perhepiiri on järkyttynyt siitä että kaikki ne aiemmin ex-vaimon vimpan päälle hoitamat muistamiset ovat loppuneet, ja mm. miehen sisko on suuttunut kun ei edes lasten syntymiä noteerata mitenkään, saati jouluja ja synttäreitä. Huvittavinta on, että alkuun syy tähän vieritettiin minun niskoilleni, eli oletettiin että minä estän miestä osallistumasta perhejuhliin kun ei meitä näy enää missään. :D

      Lainaa

    24. Tulos: +56 (76 ääntä)
      Pöhlä rotta: HS otsikko: Koivu maistuu metsäjänikselle. Ja joskus vuosia sitten.
      Niin? Tuossa otsikossa sanotaan, että koivu on metsäjäniksen näkökulmasta hyvän makuista. Se siis maistuu metsäjänikselle. On se ainakin loogisempi otsikkovaihtoehto kuin ”Koivu maistuu metsäjänikseltä”. Toki en tässä tiedä asiayhteyttä. 
      Vrt. ”Ruoka maistuu koiralle” tai ”Ruoka maistuu koiralta”…

      Lainaa

    25. Koherentti ankka 20.9.2022 8:28
      Tulos: +45 (59 ääntä)
      Pöhlä rotta: HS otsikko: Koivu maistuu metsäjänikselle. Ja joskus vuosia sitten.
      Otsikko tarkoittaa, että metsäjänis syö mielellään koivu(ntuoht)a. Siinä merkityksessä se on aivan oikein.
      Jos haluttaisiin sanoa, että koivu on metsäjäniksen makuista, otsikon tulisi kuulua "Koivu maistuu metsäjänikseltä". 
      Että jotta koska kun jos vaikka kuin ja sekä eli tai vai mutta vaan sillä tuli nyt sellainen fiilis, ettei Pöhlällä rotalla ole itsellään oikein kielioppi hallussa. Ellen minä sitten ymmärtänyt kommentin viestiä väärin.

      Lainaa

    26. Kuolemanvakava orja 20.9.2022 8:30
      Tulos: +35 (51 ääntä)
      Hesarin taso on alkanut vajota lähelle iltapäivälehtiä viimeisten kymmenen vuoden kuluessa. Ihan yleisesti kaikilla sanomalehdillä on alkanut esiintymään enemmän ja enemmän kirjoitus- ja lauseenmuodostusvirheitä, mutta hesarilla jostain syystä ne tuntuvat olevan enemmän sääntö kuin poikkeus nykyään. Siihen päälle klikkiotsikot ja politisoitunut uutisointi.

      Lainaa

    27. Tulos: +73 (75 ääntä)
      Sam: Meta = facebook, kyse siis yhtiön nimestä. Eli metatyöskentely on facebookilla työskentelyä? Vai ihan FB lukemista ja päivättämäistä?
      Meta ei ole yhtä kuin facebook.

      Lainaa

    28. Tulos: +118 (134 ääntä)
      Kahvia juova hiiri: Mä en ihan ymmärrä, mikä siinä metatyö-sanassa on vikana. ”Meta” etuliitettä käytetty filosofiassa, tieteessä ja tutkimuksessa vaikka kuinka kauan (metafysiikka, metaetiikka), tai kielen arkikäytössä kun mennään metatasolle, mennään johonkin asiaan syvemmälle.  Metatyön käsitettä käytetty nimeomaan [...]
      Jes! Kiitos tästä! Ensinnäkin meta-liite on täysin ymmärrettävä ja pätevä. Toisekseen nämä joidenkin ehdotetut "kotitöiden suunnittelu ja järjestely" kuulostavat aivan liian kepeiltä ja positiivisilta.

      Lainaa

    29. Tulos: +52 (54 ääntä)
      Myös Vanishin tv-mainoksessa sanotaan "vuodessa suomalaiset heittävät x tonnia tekstiiliä pois, joka johtaa..." Joka kerta särähtää niin pahasti tuo "joka", kun pitäisi olla "mikä" ja toisin päin.

      Lainaa

    30. Tulos: +19 (29 ääntä)
      Relevantti sateenvarjo: Kattilallille putosin aivan täysin!
      Sama! Mokat ei yleensä saa musta hymähdyksii ja tuhahduksii enempää irti, mut tä kaveri kyl tuli niin puskista et ei voinu estää totaalist repeemist.

      Lainaa

    31. Päiväämätön mustikka 20.9.2022 9:17
      Tulos: -44 (54 ääntä)
      Siis pitäisikö HS:n jutussa olla "joka" eikä "mikä"? En nyt ymmärrä mikä tuossa on mokana

      Lainaa

    32. Pöpi kilpikonna 20.9.2022 9:29
      Tulos: +125 (127 ääntä)
      Hyvänsuopa riepu: Kyllä omaan korvaan "metatyö" kuulostaa aivan hirveälle. Miksei voi vaan sanoa "töiden ulkopuoliset työt" Suomi on kuvaileva kieli, joten moiset lyhenteet joihin tarvitsee sanakirjaa, ovat typeriä.
      Koska tässä ei puhuta töiden ulkopuolisista töistä. Esimerkiksi tiskaaminen ei ole metatyötä. Samalla myös nämä ehdotukset tuppaavan olemaan pidempiä kuvailuja. En itsekään olettaisi "kotitöiden suunnittelun" sisältävän vaikka niitä lasten lekureita tai ihmisten merkkipäiviä

      Lainaa

    33. Paistettu muurahainen 20.9.2022 9:33
      Tulos: -48 (76 ääntä)
      Pöpi kilpikonna: Koska tässä ei puhuta töiden ulkopuolisista töistä. Esimerkiksi tiskaaminen ei ole metatyötä. Samalla myös nämä ehdotukset tuppaavan olemaan pidempiä kuvailuja. En itsekään olettaisi "kotitöiden suunnittelun" sisältävän vaikka niitä lasten lekureita tai ihmisten merkkipäiviä
      Arjen suunnittelu. Kattaa kaiken.

      Lainaa

    34. Mainio monni 20.9.2022 9:56
      Tulos: +16 (24 ääntä)
      Kattilalli sai aikaan ääneen nauramisen pitkästä aikaa, kiitos siitä!

      Lainaa

    35. Möhlä öykkäri 20.9.2022 10:28
      Tulos: +105 (111 ääntä)
      Hyvänsuopa riepu: Kyllä omaan korvaan "metatyö" kuulostaa aivan hirveälle. Miksei voi vaan sanoa "töiden ulkopuoliset työt" Suomi on kuvaileva kieli, joten moiset lyhenteet joihin tarvitsee sanakirjaa, ovat typeriä.
      "Meta" ei ole mikään lyhenne, vaan etuliite, joka on ollut jo pitkään käytössä suomessa. Ennen metatöitä olen käsitellyt mm. tiedostojen metatietoja. Vastaavanlaisia etuliitteitä on esimerkiksi anti- (tarkoittaa vastakkaista), homo- (tarkoittaa samankaltaista), pre- (tarkoittaa edellä) ja post- (tarkoittaa jäljessä). Kun vastustat "lyhenteitä, joihin tarvitsee sanakirjaa", vastustat sivistyssanoja. Jos sivistyssanojen osaaminen on heikosti hallussa, kannattaa katsoa syyttävästi peiliin.
      Omaa korvaan metatyö kuulostaa aivan loistavalta. Sen sijaan, että käyttäisin ehdottamaasi 22-kirjaimista kolmisanaista kuvausta, käytän mieluummin 7-kirjaimista yhdyssanaa. Lisäksi yhdyssanan taivuttaminen on helpompaa kuin ehdotuksesi, jossa taivutetaan kahta jälkimmäistä sanaa (nousee aika tärkeäksi asiaksi, kun kirjoittaa pitkää tekstiä ja hakiessa vielä ajatusta joutuu muokkaamaan tekstiä). Veikkaan, että jos itse joutuisit puhumaan aiheesta paria lausetta enemmän, sinullakin alkaa lipsahdella metatyö puheeseen. 

      Lainaa

    36. Pöpi harakka 20.9.2022 10:37
      Tulos: +32 (32 ääntä)
      Koherentti ankka: Otsikko tarkoittaa, että metsäjänis syö mielellään koivu(ntuoht)a. Siinä merkityksessä se on aivan oikein. Jos haluttaisiin sanoa, että koivu on metsäjäniksen makuista, otsikon tulisi kuulua "Koivu maistuu metsäjänikseltä".  Että jotta koska kun jos vaikka kuin ja sekä eli tai vai mutta vaan sillä [...]
      Kielitoimiston ohjepankki:
      Vaikutelmaa ilmaisevien verbien (kuten maistuanäyttäätuntua) yhteydessä tuntemus voidaan esittää kahdella tavalla; molemmat ovat yleiskielen mukaisia:

      Ruoka maistui hyvältä ~ hyvälle.

      Jos makuaistimus esitetään substantiivilla, ilmaus saattaa olla -lle-päätteisen eli allatiivisijaisen ilmauksen muodossa joskus kaksitulkintainen:

      Lammas maistui sialle.

      – Yksiselitteinen olisi: Lammas maistui sialta.

      Lainaa

    37. Tulos: +55 (61 ääntä)
      Kahvia juova hiiri: Mä en ihan ymmärrä, mikä siinä metatyö-sanassa on vikana. ”Meta” etuliitettä käytetty filosofiassa, tieteessä ja tutkimuksessa vaikka kuinka kauan (metafysiikka, metaetiikka), tai kielen arkikäytössä kun mennään metatasolle, mennään johonkin asiaan syvemmälle.  Metatyön käsitettä käytetty nimeomaan [...]
      Erittäin hyvin sanottu, mitäpä tähän lisäämään, paitsi tämä metatyötä hyvin havainnollistava sarjakuva:
      https://english.emmaclit.com/2017/05/20/you-shouldve-asked/

      Lainaa

    38. Freesi norppa 20.9.2022 10:55
      Tulos: +61 (73 ääntä)
      Kävin lukasemassa Ylen artikkelin metatyöstä. Näistä sanahirviöstä valittavista paistaa läpi, ettei he joudu töiden tai harrastusten takia tekemään hirveästi ajatustyötä. Itselläni menee työpäivästä vähintään pari tuntia tehtävien organisointiin. Sama myös sukeltaessa, suunnittelu vie usein enemmän aikaa kuin itse dyykki.

      Lainaa

    39. It's a deal 20.9.2022 10:56
      Tulos: -48 (62 ääntä)
      Joku huomasi ajattelevansa mitä tekee sen sijaan että vain tekisi. Meta-ajaminen on hyödyllinen taito auton ratissa.

      Lainaa

    40. Kirjautuminen epäonnistui 20.9.2022 10:58
      Tulos: +30 (32 ääntä)
      Eilen juuri oli Iltalehdessä, kuinka kuningatar Elisabethin hautajaissaattoa oli seuraamassa kuningattaren lempiponi Emma ”ja hänen hoitajansa”. Mutta eihän näistä virheistä enää juuri edes hetkahda, kun niitä vilisee jo joka jutussa. Valitettavaa! Possessiivisuffiksien käyttö (siis käyttämättömyys) iltapäivälehdissä on yksi jo aivan menetetty tapaus, jonka kaikkein räikeimmin huomaa. Sama tauti on kovasti leviämässä myös Hesariin ja muihin päivälehtiin. Joka päivä saa lukea, kuinka ”hän julkaisi hänen IG-tilillä” tai jotain vastaavaa.

      Lainaa

    41. Sanavalmis hyeena 20.9.2022 11:24
      Tulos: -59 (87 ääntä)
      Freesi norppa: Kävin lukasemassa Ylen artikkelin metatyöstä. Näistä sanahirviöstä valittavista paistaa läpi, ettei he joudu töiden tai harrastusten takia tekemään hirveästi ajatustyötä. Itselläni menee työpäivästä vähintään pari tuntia tehtävien organisointiin. Sama myös sukeltaessa, suunnittelu vie usein enemmän aikaa kuin itse dyykki.
      Tuskin kukaan kieltää sitä, että suunnitteluun kuluu aikaa, mutta miksi sitä ei voi vaan kutsua suunnitteluksi? Paljon helpommin ymmärtää, jos joku sanoo työkseen Euroviisujen suunnittelun, kuin siihen liittyvät metatyöt.
      Omaan korvaani ainakin "suunnittelu" kuulostaa selkeältä ja oikealta työltä ja "metatyöskentely" joltain turhantärkeältä tyhjäntoimitukselta. 

      Lainaa

    42. Kiihkoileva hirvi 20.9.2022 11:26
      Tulos: +31 (39 ääntä)
      Kahvia juova hiiri: Mä en ihan ymmärrä, mikä siinä metatyö-sanassa on vikana. ”Meta” etuliitettä käytetty filosofiassa, tieteessä ja tutkimuksessa vaikka kuinka kauan (metafysiikka, metaetiikka), tai kielen arkikäytössä kun mennään metatasolle, mennään johonkin asiaan syvemmälle.  Metatyön käsitettä käytetty nimeomaan [...]
      Amen.

      Lainaa

    43. Sutki paarma 20.9.2022 12:13
      Tulos: -80 (104 ääntä)
      "Metatyö": uusin ase ikuisessa "minä teen enempi kotitöitä kun sinä" -sodassa. 🥱

      Lainaa

    44. Harmaa kivi 20.9.2022 12:15
      Tulos: +75 (87 ääntä)
      Sanavalmis hyeena: Tuskin kukaan kieltää sitä, että suunnitteluun kuluu aikaa, mutta miksi sitä ei voi vaan kutsua suunnitteluksi? Paljon helpommin ymmärtää, jos joku sanoo työkseen Euroviisujen suunnittelun, kuin siihen liittyvät metatyöt. Omaan korvaani ainakin "suunnittelu" kuulostaa selkeältä ja oikealta työltä ja [...]
        Metatyö ehkä kuvastaa paremmin sitä, että kyseessä on asia. Esim. tuo yllälinkattu sarjakuva puhui lapsenhoidosta, johon vaaditaan ihan jäätävästi metatyötä -sanana "suunnittelu" ei oikein kata sitä, että lapsella on kypärämyssy, mutta tarhan mielestä pitääkin olla nauhallinen myssy, ja se saatanan myssy pitäisi jostain ottaa, ja kun se on hankittu, lapsi heittää sen jokeen, ja mitäs nyt keksitään. Lapsettomassa huushollissa saattoi vielä puhua suunnittelusta, nyt puhuisin ehkä katastrofihallinnoinnista. Mutta metatyö on hyvä, se on sanana ihan yhtä järkevä kuin metafysiikka tai metadata tai mikä vaan (ja pidän sanoista: outoa, että samassa ketjussa osa meuhkaa siitä, ettei äidinkieltä osata, ja toinen puoli siitä, että ei pidäkään osata, älkää tuoko tänne noita vaikeita sanojanne). Toki voisi sanoa "suunnittelu, aikataulujen, muistilistojen ja ostoslistojen laadinta ja yhteensovittaminen sekä varasuunnitelmien laatiminen muutosten varalta, sekä mahdollisten mahdottomien tilanteiden hätäsuunnittelu, ynnä muu mitä saatetaan tarvita", mutta metatyö on vähän helpompi. 
        Kaikkien naisten on paras opetella heti lapsen saatuaan sanomaan "en minä tiedä". "Hei, myssy puuttuu, mistä sellaisen voi ostaa kahdeksalta illalla?" "Luen nyt feissarimokia, en minä tiedä". Omaa aikaa ei saa jos sitä ei ota. 

      Lainaa

    45. It's a deal 20.9.2022 12:23
      Tulos: +25 (27 ääntä)
      Kirjautuminen epäonnistui: Eilen juuri oli Iltalehdessä, kuinka kuningatar Elisabethin hautajaissaattoa oli seuraamassa kuningattaren lempiponi Emma ”ja hänen hoitajansa”. Mutta eihän näistä virheistä enää juuri edes hetkahda, kun niitä vilisee jo joka jutussa. Valitettavaa! Possessiivisuffiksien käyttö (siis käyttämättömyys) [...]
      Urheiluselostajilla on viime aikoina havaittu lisääntynyttä yritystä, mutta siitä on seurannut ilmaisuja kuten "hänensä laukaus".

      Lainaa

    46. Värikäs lintu 20.9.2022 12:43
      Tulos: -48 (54 ääntä)
      Paistettu muurahainen: Arjen suunnittelu. Kattaa kaiken.
      Liian suomalaista. Liiallinen arjen suunnittelu johtaa yleensä lauantai saunan kautta napakympin katseluun. Tämä pullamössö sukupolvi ei enää kestä sitä. Ajattele jos oma jälkikasvusi joskus alkaa kyselee reseptiä kiuasmakkaroihin. Oletko valmis?

      Lainaa

    47. Kloorattu lehmä 20.9.2022 13:04
      Tulos: -57 (83 ääntä)
      Parmaa kivi: Toki voisi sanoa "suunnittelu, aikataulujen, muistilistojen ja ostoslistojen laadinta ja yhteensovittaminen sekä varasuunnitelmien laatiminen muutosten varalta, sekä mahdollisten mahdottomien tilanteiden hätäsuunnittelu, ynnä muu mitä saatetaan tarvita", mutta metatyö on vähän helpompi. 
      Anteeksi, mutta kaikki mainitsemasi asiat kuuluvat edelleen kategoriaan "suunnittelu" 🫢 Suunnitelmat voi laatia hyvin, huonosti, tai hyvin huonosti. 
      Mitä taas tulee esim. päiväkodin sääntöjen kanssa vatvomiseen yms. muihin asioihin, jotka eivät ole suunnittelua… ne tuskin ovat myöskään "metatyötä" vaan lastenhoitoa tai jotain muuta. 
      Silti kaikkeen tähän löytyy jo hyvä suomenkielinen termi: Arjen pyörittäminen. 
      Minulle se ainakin merkitsee kaikkea tätä kaaosta ja kuvastaa paremmin todellisuutta kuin joku abstrakti "metatyö". 

      Lainaa

    48. Tulos: -24 (32 ääntä)
      Heitettävä metsämarja: Virheitä sattuu kaikille, mutta itsekin olen huomannut, että nykyään uutiset ovat sivusta riippumatta (usein) täynnä kirjoitus- ja kielioppivirheitä. Luulisi, että jos tekee kirjoittamisesta ammatin, niin silloin sen myös taitaisi.
      Virheistä puheenollen, mukava että joku muukin käyttää samalla tavalla liikaa pilkkuja kuin minä. Joutuu aina ihan ajatuksen kanssa tappelemaan sitä vastaan.

      Lainaa

    49. Tulos: +18 (20 ääntä)
      Karkea albatrossi: Ennen Hesari oli monta askelta edellä muita sanomalehtiä niin juttujen tasossa kuin kielellisessä ilmaisussakin. Valitettavasti molempien osalta suunta on viime vuodet ollut laskeva.
      Olen huomannut saman. Näitä virheitä ja "tason laskua" alkoi mielestäni näkymään niihin aikoihin kun lehteä uudistettiin ja luovuttiin siitä isosta, alkuperäisestä lehdestä (jossa sivuja ei ollut niitattu yhteem yms)
      Muistaakseni samoihin aikoihin (?) mainostettiin kovasti lehden netti versiota ja ne ärsyttävän timantti-jutut sekä klikkiotsikot ilmestyivät mukaan. Onkohan ajatuksena, että paremmin kirjoitetut artikkelit ovat maksumuurin takana ja muut artikkelit kirjoitetaan viihdelehtien tyyliin? 

      Lainaa

    50. Tulos: -3 (5 ääntä)
      Avattu kuormaeläin: Kyllä mulle naisihmisenä tuo otsikko kuulostaa järkevältä. Jos ohiajava liikenne häviää, kadulla kulkeminen on turvattomampaa. Lenkkeilen mieluummin vilkkailla kaduilla kuin tyhjillä. Jos sillä kuitenkin tarkoitettiin, että katu on turvallisempi ylittää kun siinä ei vilise autoja, on otsikossa kielioppivirhe.
      Veikkaisin että sitähän siinä haettiin.

      Lainaa

    51. Välitön kookos 20.9.2022 14:52
      Tulos: +30 (34 ääntä)
      Toj Karin: Virheistä puheenollen, mukava että joku muukin käyttää samalla tavalla liikaa pilkkuja kuin minä. Joutuu aina ihan ajatuksen kanssa tappelemaan sitä vastaan.
      Lainaamassasi viestissä ei ole käytetty liikaa pilkkuja. "Että" on alistuskonjunktio ja sen eteen tulee pilkku. "Mutta" on rinnastuskonjunktio, eli sen kanssa käytetään pilkkua vain kun se erottaa itsenäisiä lauseita toisistaan; lainaamassasi tekstissä se tekee juuri niin. Viimeisen virkkeen viimeinen pilkku erottaa pää- ja sivulauseen toisistaan.

      Lainaa

    52. Johtava kirjohylje 20.9.2022 15:59
      Tulos: +10 (18 ääntä)
      Posiolla (Lapissa) on sellainen kylä kuin Mourujärvi. Exän kissa oli sieltä ja oli kova mouruilemaan.

      Lainaa

    53. Harmaa kivi 20.9.2022 16:01
      Tulos: +30 (38 ääntä)
      Laura: Olen huomannut saman. Näitä virheitä ja "tason laskua" alkoi mielestäni näkymään niihin aikoihin kun lehteä uudistettiin ja luovuttiin siitä isosta, alkuperäisestä lehdestä (jossa sivuja ei ollut niitattu yhteem yms) Muistaakseni samoihin aikoihin (?) mainostettiin kovasti lehden netti versiota ja [...]
        Ei, ne timanttijutut ovat usein sitä pahinta klikkijournalismia, aiheet "keski-ikäinen perheenäiti työskentelee prostituoituna, näin hän sen tekee" tai "tämän kauhean terveysvirheen sinäkin teet". Niissä nimenomaan tunnutaan hakevan sitä, että lukija ostaisi tunnukset. (Saman perheen jäsenien tunnuksilla saa lukea, joten ei tarvitse ostaa, mutta olen kyllä tottunut siihen, että jos lukee siltä koneelta, jossa ei ole tunnuksia, ajattelee, että pitää sitten katsoa illalla että mitäs tuossa tapahtuu, ja sitten illalla ei saa selville mitään, mikä olisikaan ollut mielenkiintoista). 
        Ja Kloorattu Lehmä, käytät tietysti arkeesi mitä sanaa haluat, mutta "metatyö" nimenomaan yrittää korostaa sitä, että arjen pyörittäminen ei ole vain se varsinainen tekeminen, ie "keitä riisi" vaan myös "tiedä, onko kaapissa riisiä ja selvitä ellet tiedä, (keitä se riisi) -ja ole myös selvillä siitä, mitä syödään, jos riisi palaa pohjaan tai vieras ei yllättäen voikaan syödä riisiä, mielellään ole myös tietoinen siitä, kuka on kutsuttu ja ovatko he allergisia riisille, jne". "Arjen pyörityksen suunnittelu, esityöt, ja eri osien koordinointi + varautuminen" olisi lähempänä, mutta metatyö on lausuttavaksi helpompi.

      Lainaa

    54. Tulos: +27 (31 ääntä)
      Toj Karin: Virheistä puheenollen, mukava että joku muukin käyttää samalla tavalla liikaa pilkkuja kuin minä. Joutuu aina ihan ajatuksen kanssa tappelemaan sitä vastaan.
      Liikaa, eli kielioppisääntöjen mukaan?

      Lainaa

    55. Tulos: +7 (9 ääntä)
      Peeäm: Niin? Tuossa otsikossa sanotaan, että koivu on metsäjäniksen näkökulmasta hyvän makuista. Se siis maistuu metsäjänikselle. On se ainakin loogisempi otsikkovaihtoehto kuin ”Koivu maistuu metsäjänikseltä”. Toki en tässä tiedä asiayhteyttä.  Vrt. ”Ruoka maistuu koiralle” tai ”Ruoka maistuu koiralta”…
      Kumpikin vaihtoehto "haisee hyvältä/jänikseltä" tai "haisee hyvälle/jänikselle" on käytössä. En ole varma, onko kyseessä murre-ero mutta kumpaakin kuulee; kyse on tietenkin puheessa esiintyvistä muodoista. Itse käytän ensimäistä.

      Lainaa

    56. Lentävä hirvi 20.9.2022 16:41
      Tulos: +52 (54 ääntä)
      "Hyttynen" ilmaisee, että jossain asustaa tämä suunnaton, karmea HYTTY.

      Lainaa

    57. Sanaton näätä 20.9.2022 16:45
      Tulos: +52 (52 ääntä)
      Lentävä hirvi: "Hyttynen" ilmaisee, että jossain asustaa tämä suunnaton, karmea HYTTY.
      Hytty ja kärpä.

      Lainaa

    58. Mukava Norppa 20.9.2022 17:34
      Tulos: +44 (48 ääntä)
      Sanaton näätä: Hytty ja kärpä.
      Sekä perho, ja se kaikkein suurin: hevo!

      Lainaa

    59. Ekvivalentti lisko 20.9.2022 17:56
      Tulos: -28 (46 ääntä)
      Ennen puhuttiin ajatustyöstä, ei metatyöstä. "Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty."

      Lainaa

    60. Mukava Norppa 20.9.2022 19:46
      Tulos: +39 (49 ääntä)
      Ekvivalentti lisko: Ennen puhuttiin ajatustyöstä, ei metatyöstä. "Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty."
      Ajatustyö on kuitenkin vähän eri asia. Se voi jäädä vain ajattelun asteelle ja ylipäätän liittyä mihin tahansa. Kun taas metatyö tarkoittaa nimenomaan jonkin työn/askareen/hoidettavan asian suunnittelua, organisoimista ja ylipäätään muistamista.

      Lainaa

    61. Lukenut omena 20.9.2022 20:27
      Tulos: -29 (47 ääntä)
      "metatyö" sanana on omittu pelkästään kotitöihin. Käytännössä kaikki tekeminen sisältää metatyötä. Näkisin että "suunnittelu" on huomattavasti kuvaavampi termi. Ja "arjen suunnittelu" sopii puhuttuun aiheeseen. Toki se ei kuulosta yhtä trendikkäältä.

      Lainaa

    62. Ylläoleva järvisieni 20.9.2022 20:50
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      Kattilalli on tästä lähin miun sankari \,,/

      Lainaa

    63. Kuolematon hyeena 20.9.2022 21:15
      Tulos: +22 (24 ääntä)
      Mulla on ollut kissa nimeltä Lalli.

      Lainaa

    64. Tulos: +25 (27 ääntä)
      Mukava Norppa: Sekä perho, ja se kaikkein suurin: hevo!
      Lauta onkin sitten mielenkiintoisempi, miten siinä se materiaalikin muuttuu. 🤔

      Lainaa

    65. Kiistelty jääkarhu 20.9.2022 23:13
      Tulos: +6 (12 ääntä)
      Pluri: Veikkaisin että sitähän siinä haettiin.
      Veikkaisit aivan väärin. Jutussa haluttiin sanoa, että Pikku Huopalahden läpiajoliikenne on lisännyt asukkaiden turvattomuutta ja sitä halutaan vähentää. Pelkästään otsikon kieliopissa oli virhe, itse jutun lukemalla asia kyllä kävi selväksi. Myös tuo väärä relatiivipronomini on jo Hesarin juttuun korjattu. Toivottavasti myös toimittelija katsonut parhaaksi kerrata hieman peruskielioppia.

      Lainaa

    66. Tulos: -10 (10 ääntä)
      Välitön kookos: Lainaamassasi viestissä ei ole käytetty liikaa pilkkuja. "Että" on alistuskonjunktio ja sen eteen tulee pilkku. "Mutta" on rinnastuskonjunktio, eli sen kanssa käytetään pilkkua vain kun se erottaa itsenäisiä lauseita toisistaan; lainaamassasi tekstissä se tekee juuri niin. Viimeisen virkkeen viimeinen pilkku erottaa pää- ja sivulauseen toisistaan.
      Ei niin. Ja se myös tulee selväksi siinä viestissä miksi ei.

      Lainaa

    67. Tulos: -6 (8 ääntä)
      Lukihärökin näköjään vaivaa. Luulin että puhuit minun kommentista. Noh.. tulipahan ainakin alleviivattua omia osaamisen puutteita. :D

      Lainaa

    68. Ratsastava herne 21.9.2022 0:50
      Tulos: 0 (18 ääntä)
      Tulin vain tämän kaiken kiivaan kommentointikeskustelun keskelle sanomaan, että Hesarin mokassa virhe ei suinkaan ole otsikossa, vaan Facebookin jakotekstissä. Face-jakoja kun voi hoitaa kuka tahansa muukin itse juttuun perehtynyt, ja todennäköisesti kiireessä on tämä tyyppi sitten näpytellyt tuollaisen virheen jakotekstiin. Ihan vaan pakko sanoa, kun porukka täällä öyhöttää Hesarin surkeasta otsikoinnista. Itse artikkelissa ei todennäköisesti samaa virheitä ole. Ei mulla muuta, moi!

      Lainaa

    69. Luotettava vesinokkaeläin 21.9.2022 11:44
      Tulos: -18 (26 ääntä)
      bleb: Minulle ei ole ikinä mahtunut päähän, miten voi olla joka- ja mikä-sanan käyttö noin haastavaa. En itsekään kirjoita aivan täydellistä suomea, mutta miten voi päästä Hesarille asti töihin kirjoittamaan ja olla tietämättä eroa. Kai nuo julkasut oikoluetaankin??
      Lehdethän ovat jo pitkään olleet täynnä kuukautisia vauvoja. "5-kuukautinen vauva sitä" ja "9-kuukautinen vauva tätä".
      Mahtaako tarkoittaa, että noilla vauvoilla on ollut kuukautiset jo 5 ja 9 kertaa? Harmi juttu heille, yleensä kuukautiset alkavat sellaisilla ihmisillä, joita ei ole enää vuosikausiin kutsuttu vauvoiksi. Vai lieneekö tämä jotain nuorisovihaa, että kutsutaan kaikkia alle 18-vuotiaita "vauvoiksi", vaikka normaalistihan vauvalla tarkoitetaan sellaista korkeintaan 12-kuista lasta.

      Lainaa

    70. Sukkanauhaton unikeko 21.9.2022 13:53
      Tulos: +31 (35 ääntä)
      Katuvaloissa tanssiva lihapiirakka: Meikälle tahtoo kaatua myös talouden metatyöt koska puolisoni oppi entisessä suhteessaan että akka hoitaa kaiken. On ollut hommaa vierittää vastuuta metailusta myös miehelle, ilmoitin mm. että kaikki sinun perheeseesi liittyvät muistamiset, lahjat, juhlat jne. ovat sinun vastuullasi, minä huolehdin [...]
      Tää on helposti ymmärrettävyydessään aivan loistava esimerkki metatyöstä, kiitos!

      Lainaa

    71. Jymäkkä vadelma 21.9.2022 16:41
      Tulos: +8 (14 ääntä)
      nen-pääte on suomen kielessä aika paljon enemmän kun diminutiivi, jona sitä käytetään loppujen lopuksi verrattain harvoin. luulen että diminutiivinakin sitä käytetään lähinnä tietyissä murteissa. Jos olet eri mieltä, anna mulle 10 esimerkkiä nen-päätteestä diminutiivina, joissa sen voi ymmärtää vain diminutiivina.

      Lainaa

    72. Sopivimpaa pulu 22.9.2022 3:49
      Tulos: +14 (16 ääntä)
      It's a deal: Joku huomasi ajattelevansa mitä tekee sen sijaan että vain tekisi. Meta-ajaminen on hyödyllinen taito auton ratissa.
      Ihan ensin voisit ottaa selvää mitä se meta tarkoittaa.

      Lainaa

    73. Tulos: -5 (15 ääntä)
      Luotettava vesinokkaeläin: Lehdethän ovat jo pitkään olleet täynnä kuukautisia vauvoja. "5-kuukautinen vauva sitä" ja "9-kuukautinen vauva tätä". Mahtaako tarkoittaa, että noilla vauvoilla on ollut kuukautiset jo 5 ja 9 kertaa? Harmi juttu heille, yleensä kuukautiset alkavat sellaisilla ihmisillä, joita ei ole enää [...]
      Piti ihan pysähtyä hetkeksi miettimään miten tuo on mutta sen pitäisi kai olla sitten "5-kuukausinen" ollakseen oikein? Jos siis haluaa että se olisi sama logiikka kuin "5-viikkoinen" tai "5-päiväinen"? Ja "5-kuinen" olisi vain lyhennettynä sama. Tosin eipä välttismättis olekaan:
      Ja jos aletaan viisastelemaan niin montako kuuta niillä vauvoilla on jos vauva on "5 kuinen" :D
      Lyhenne täytyisi siis olla "5-kautinen" koska kuukausi eikä kuiden määrä :D Tosin sitten jää epäselväksi että mikä kausi, joten lienee pakko jättää lyhenne pois ja tyytyä "kuukausinen"-termiin. Kai. Ehkä. Kenties. Plus että "5" pitäisi kai kirjoittaa "viisi". Vai?

      Lainaa

    74. Priima oliivi 23.9.2022 10:40
      Tulos: +18 (20 ääntä)
      Mun mielestä "suunnittelu" kuvaa enemmän sellasta konkreettista suunnittelua, vaikka sitten sitä, et mitäs sieltä kaupasta pitikään hakea. Kun taas tuo metatyö sopii mun mielestä siihen taustalla tapahtuvaan, ei niinkään tietoseen ajatteluun. Ja sopii muuhunkin kun vaan perhearkeen, omalla kohdalla eka ajatus oli töissä ja siinä miten toisilla vaan on homma hallussa kun taas toiset joutuu pysähtyä miettimään erikseen seuraavaa työtä tai vaihetta. Tiedostanut kyllä ihmisten erilaisuuden ennenkin, mut tää metatyö avas vähän maailmaa.

      Lainaa

    75. Riittämätön soturi 27.9.2022 21:54
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      traumcity: Kauppalistan kirjoittaa muutamassa sekunnissa, se että päättää mitä huomenna syödään päivälliseksi hoituu lennossa. Mutta pokesivustolla voi helposti mennä varttikin kategoriaa miettiessä. Se on eräänlaista metarunkkaamista, ja aika paljon kuluttaa voimavaroja. Ja silti joskus tuntuu siltä, että [...]
      Saat: *ojentaa mitalin

      Lainaa

    76. Riittämätön soturi 27.9.2022 21:57
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      tonique: Mikä-relatiivipronomini viittaamassa edelliseen lauseeseen on yksi mieluisimpia ilmaisujani. Hesari on mennyt alaspäin, mikä on vähän surullista.
      Hesari ja Ilta- Sanomat ovat nykyään täynnä kirjotusvirheitä, jopa Suomen Kuvalehdessä bongattu muutama

      Lainaa

    77. Riittämätön soturi 27.9.2022 21:59
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Priima oliivi: Mun mielestä "suunnittelu" kuvaa enemmän sellasta konkreettista suunnittelua, vaikka sitten sitä, et mitäs sieltä kaupasta pitikään hakea. Kun taas tuo metatyö sopii mun mielestä siihen taustalla tapahtuvaan, ei niinkään tietoseen ajatteluun. Ja sopii muuhunkin kun vaan perhearkeen, omalla kohdalla [...]
      Valmiiksi suunniteltu on jo puoliksi tehty, sitähän tämä taitaa olla

      Lainaa

    78. Marinoitu gaselli 13.11.2022 16:21
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Mukava Norppa: Sekä perho, ja se kaikkein suurin: hevo!
      Jättiläi on kyllä kaikkein suurin, mutta liekö niitä olemassakaan.

      Lainaa

    79. Marinoitu gaselli 13.11.2022 16:29
      Tulos: +5 (7 ääntä)
      Jymäkkä vadelma: nen-pääte on suomen kielessä aika paljon enemmän kun diminutiivi, jona sitä käytetään loppujen lopuksi verrattain harvoin. luulen että diminutiivinakin sitä käytetään lähinnä tietyissä murteissa. Jos olet eri mieltä, anna mulle 10 esimerkkiä nen-päätteestä diminutiivina, joissa sen voi ymmärtää vain diminutiivina.
      Olet oikeassa, mutta otin haasteen silti vastaan: poikanen, kukkanen, lintunen, lapsonen, tyttönen, neitonen, hetkinen, palanen, pienoinen, kirjanen, lehtinen, kaunoinen...

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: kaali, kasvit, kattilallinen, kemi, kemikaali, kieli, metatyö, otsikko, poikaystävä, sanahirviö, suomi

  • Uusimmat

  • Kategoriat