Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Mitä tänään syötäisiin? Osa 64

Onko kauramaidossa vettä?
Mitä tänään syötäisiin? Osa 64

Suvin linkkaama julkaisu: Onko maidossa vettä?

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 75 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +418 (426 ääntä)
      Jussi! Eikä... Miksi ne jotka eivät asioista mitään ymmärrä pätevät tosi usein eniten? No ainakin saa lukea juttuja täältä. Toisinaan toki miettii onko tämä lopulta sittenkään hauskaa kun joukossamme on näin iso osa täysiä idiootteja.

      Lainaa

    2. Reiätön seepra 25.10.2022 0:14
      Tulos: +345 (403 ääntä)
      Hävettää lihansyöjänä nämä Kristinan kaltaiset somessa öyhöttäjät. Osta se lihaburgeri, ei oo pois keneltäkään. :DDD

      Lainaa

    3. Viiksekäs muumi 25.10.2022 0:16
      Tulos: +276 (276 ääntä)
      "Tämä on vettä" "No niin ilmeisesti on"

      Lainaa

    4. Muovailtava siili 25.10.2022 0:17
      Tulos: +187 (191 ääntä)
      Hyvin sä vedät internetissä Rauno :D

      Lainaa

    5. Klaus Schwab 25.10.2022 0:33
      Tulos: -70 (104 ääntä)
      You vill eat ze bug And you vill be happy

      Lainaa

    6. Mustanpuhuva lihapiirakka 25.10.2022 0:43
      Tulos: -37 (385 ääntä)
      Lihan massatuotanto voitas kyllä lailla kieltää, vitunmoista tilan ja resurssien tuhlaamista. Lihansyöjäurvelot vois vaikka opetella metsästämään eikä nyyhkyttää antibioottijauhelihansa perään.

      Lainaa

    7. Tulos: +246 (264 ääntä)
      Saataskohan Teemu Selänne vielä kaurajuoman mainoskasvoksi ihan tasapuolisuuden nimissä. Keljuna ahmana hieron jo käsiäni yhteen ajatellessani asian aiheuttaman mielipahan ja perskireyden määrää.

      Lainaa

    8. Viehättävä mato 25.10.2022 1:11
      Tulos: -214 (350 ääntä)
      Mikä moka Kristiinalla muka oli? Niin minäkin tuon Hesen päivityksen ymmärsin, että joka toinen asiakas pakotetaan aseella uhaten ostamaan kasvishampurilainen.

      Lainaa

    9. Levätön sarvikuono 25.10.2022 1:37
      Tulos: +178 (228 ääntä)
      Ymmärsin Hesen kommentista, että n. puolet tuotteista olisi vege ja puolet lihatuotteita, mutta en voi lakata ajattelemasta hampurilaista, jonka pihvi olisi 99-100% lihapitoisuuden sijaan vaikka tuon 50% lihaa ja 50% olisi sitten kasvistuotteita. Tulisi vähennettyä lihansyöntiä, mutta ei tarvitsisi valita 100% vege tai 100% naudanlihan väliltä. Itse olisin kyllä valmis testaamaan.

      Lainaa

    10. Älä selitä 25.10.2022 2:58
      Tulos: -64 (90 ääntä)
      Mahtoi siinä vegekokkien kauramaidot lentää naamalle, kun luki Raunon kommentin.

      Lainaa

    11. Kuoleva omena 25.10.2022 3:25
      Tulos: +185 (189 ääntä)
      Maitojauhe taitaa päästä lähimmäs 100% maitoa

      Lainaa

    12. Koherentti ananas 25.10.2022 4:11
      Tulos: -46 (142 ääntä)
      Joskus on Hesessä tullut käytyä ja kyllä silloin suurin osa oli lihattomia. Hampurilaisesta ehkä 10% oli lihaa. Ranskalaiset 0% (Ehkä) Juoma 100% ei lihaa. Ketsuppi oli punaista kuten liha tai veri, eli oli tai ei. Hyvää oli kunnes ei enää ollut.

      Lainaa

    13. Tulos: +34 (76 ääntä)
      Hese ei onnistu ees tekee ranskalaista perunaa pelkästä perunasta ni vähän pelottaa niitten innovaatiot.

      Lainaa

    14. Ihkauusi kettu 25.10.2022 4:22
      Tulos: +118 (118 ääntä)
      Miksi Rauno lisäilee, pilkkuja joka, paikkaan? Melko ärsyttävää on, lukea.

      Lainaa

    15. Tulos: +127 (141 ääntä)
      Se ei tässä nyt selviä, et miksi Jussi katsoi Oatlyn tuoteselostusta kaupassa? Olisko halunnut kenties ostaa sitä, mutta sitten loppui uskallus kesken ja piti yrittää keksi itselleen joku syy? Ja tietenkin sitten nolata lopuksi itsensä Facessa

      Lainaa

    16. Tulos: +5 (71 ääntä)
      Kauramaitoa käyttäisin mielelläni, jos maku olisi hyvä. Mutta ei vaan pysty. Tosin en tykkää kaurapuurostakaan.

      Lainaa

    17. Pliisu leijona 25.10.2022 7:42
      Tulos: +209 (211 ääntä)
      Jusseille voisi tulla järkytyksenä, että myös oluessa on 90% vettä. "Minä juon vain täyttä olutta!!"

      Lainaa

    18. Tulos: +121 (129 ääntä)
      Levätön sarvikuono: Ymmärsin Hesen kommentista, että n. puolet tuotteista olisi vege ja puolet lihatuotteita, mutta en voi lakata ajattelemasta hampurilaista, jonka pihvi olisi 99-100% lihapitoisuuden sijaan vaikka tuon 50% lihaa ja 50% olisi sitten kasvistuotteita. Tulisi vähennettyä lihansyöntiä, mutta ei [...]
      Ihmisen muisti on niin lyhyt…
      Ei ole kovinkaan pitkä aika, kun tuollaisissa einesjauhelihapihveissä oli lihaa vain mausteeksi ja loppu oli soijaproteiinia. Olisiko ollut 90-luvun loppua tai 2000-luvun alkua, kun täyslihapihvit alkoivat yleistyä. 

      Lainaa

    19. Altis kantojuhta 25.10.2022 8:00
      Tulos: -13 (23 ääntä)
      Pliisu leijona: Jusseille voisi tulla järkytyksenä, että myös oluessa on 90% vettä. "Minä juon vain täyttä olutta!!"
      Viinaa, hiivaa ja ruista, niin saa jo hyvän oluenkorvikkeen.

      Lainaa

    20. Peruuttamaton riikinkukko 25.10.2022 8:36
      Tulos: +98 (100 ääntä)
      Altis kantojuhta: Viinaa, hiivaa ja ruista, niin saa jo hyvän oluenkorvikkeen.
      Mutta kun siinä viinassakin on sitä vettä! Muuten se ehtii haihtua ennen kuin päätyy suuhun asti.

      Lainaa

    21. Nainen, joka tykkää 25.10.2022 8:39
      Tulos: -18 (78 ääntä)
      Viehättävä mato: Mikä moka Kristiinalla muka oli? Niin minäkin tuon Hesen päivityksen ymmärsin, että joka toinen asiakas pakotetaan aseella uhaten ostamaan kasvishampurilainen.
      Onko feissarimokien lukijoiden sarkasmitutka ruosteessa, kun Viehättävä mato on saanut noin paljon miinusta (Kirjoitushetkellä -46/86)? Vai näenkö minä vain sarkasmia sielläkin, missä sitä ei ole?

      Lainaa

    22. Nainen, joka tykkää 25.10.2022 8:41
      Tulos: +36 (44 ääntä)
      Altis kantojuhta: Viinaa, hiivaa ja ruista, niin saa jo hyvän oluenkorvikkeen.
      Mutta kun siinä viinassakin on suurin osa pelkkää vettä! Hankalaa tämä elämä.

      Lainaa

    23. Selvä lintu 25.10.2022 8:54
      Tulos: +39 (51 ääntä)
      Nainen, joka tykkää: Mutta kun siinä viinassakin on suurin osa pelkkää vettä! Hankalaa tämä elämä.
      Vesi ei ole 100% vettä. Aina on mukana jotain mineraaleja.

      Lainaa

    24. Puuton alpakka 25.10.2022 8:55
      Tulos: +35 (45 ääntä)
      -x-x-: Ihmisen muisti on niin lyhyt… Ei ole kovinkaan pitkä aika, kun tuollaisissa einesjauhelihapihveissä oli lihaa vain mausteeksi ja loppu oli soijaproteiinia. Olisiko ollut 90-luvun loppua tai 2000-luvun alkua, kun täyslihapihvit alkoivat yleistyä. 
      Täällä on varmasti paljon lukijoita, joiden muisti ei voi mitenkään riittää 90-luvulle.
      Joka tapauksessa liha-kasvispihvin tekeminen siksi, että säästetään rahaa halvemmilla aineksilla tai siksi, että saadaan tarvittavat ravintoaineet (toki Hese ei ajattele niitä) eettisemmin, on kaksi täysin eri asiaa ja lopputulosta.

      Lainaa

    25. Räjähdysaltis jääkarhu 25.10.2022 9:00
      Tulos: +33 (39 ääntä)
      Levätön sarvikuono: Ymmärsin Hesen kommentista, että n. puolet tuotteista olisi vege ja puolet lihatuotteita, mutta en voi lakata ajattelemasta hampurilaista, jonka pihvi olisi 99-100% lihapitoisuuden sijaan vaikka tuon 50% lihaa ja 50% olisi sitten kasvistuotteita. Tulisi vähennettyä lihansyöntiä, mutta ei [...]
      Eiköhän sillä nimenomaan tuoteryhmiä tarkoiteta, eli tavoite on että 2030 korkeintaan puolet myydyistä tuotteista sisältää lihaa.
      Jos tavoite olisi, että korkeintaan puolet myytyjen tuotteiden painosta on lihaa, niin ei se mitään muutosta vaatisi. Pihvi(e)n paino on (yleensä) alle puolet hampurilaisen painosta.
      Jos tuosta varsinaisesta tavoitteesta meinataan jäädä jälkeen, niin se on helppo saavuttaa laskentatapaa muuttamalla:
      Jos ostettu ateria lasketaan yhdeksi tuotteeksi, yksi lihahampurilaisateria vie kauemmaksi tavoitteesta.
      Jos ostettu ateria lasketaan kolmeksi tuotteeksi (hampurilainen, ranskalaiset ja juoma), jokainen ateria on vähintään 2 kolmasosaa kasvistuotteita.

      Lainaa

    26. Tulos: -33 (45 ääntä)
      Ei haittaa jos hesen valikoimasta puolet on kasvisvaihtoehtoja ja puolet lihaa, jos he siis panostavat resepteihin vähän nykyistä enemmän. Mutta jos aletaan säätämään pihveistä puolet lihaa ja puolet jotain soijaproteiinia niin ihan oikeasti jää kyllä ostamatta. Hesen hinnat on jo valmiiksi ihan älyttömän korkeat kun miettii mitä sillä rahalla saa, niin tällä "eettisyydellä" varmaan saisivat lisättyä pari euroa hintoihin samalla kun kustannuksissa säästettäisiin. Jos haluan viidenkymmenen prosentin lihapitoisia pihvejä niin käyn ostamassa parilla eurolla jotain rainbown "jauhelihapihvejä" tai pirkan "lihapullia". Atriallakin ne taitaa olla siinä 80% tietämillä nykyään.

      Lainaa

    27. Lorvaileva perhonen 25.10.2022 9:26
      Tulos: +110 (110 ääntä)
      Jussille voi tulla järkytyksenä että hän ei ole 100% ihmistä vaan sisältää 50–70 % vettä.

      Lainaa

    28. Tulos: +35 (45 ääntä)
      Rauno selvästikin vain esittää tyhmää. Tuskin sillä on impotenssiakaan. Haluaa vain puhua seksistä tai sitten tyhmän esittäminen on koko jutun pointti. Idiootin esittäminen tuntuu olevan hyvin yleinen tapa "trollata" (lol), tai jopa pilkata. En käsitä millä logiikalla ne kuvittelee sen loukkaavan jota kuta?

      Lainaa

    29. Maailma muuttuu 25.10.2022 10:02
      Tulos: +47 (53 ääntä)
      Pluri: Jussi! Eikä... Miksi ne jotka eivät asioista mitään ymmärrä pätevät tosi usein eniten? No ainakin saa lukea juttuja täältä. Toisinaan toki miettii onko tämä lopulta sittenkään hauskaa kun joukossamme on näin iso osa täysiä idiootteja.
      Jotkut puhuvat Dunningin ja Krugerin ilmiöstä eli siitä, että jossakin asiassa asteikon heikommassa päässä olevat tuppaavat yliarvioimaan osaamisensa. Toiset väittävät jopa, että ihmiset eivät kykenisi arvioimaan osaamisen tai tiedon eroja, jos oma osaaminen on selvästi heikompaa kuin vertailtavien osaaminen. Ensimmäinen todennäköisesti pitää paikkansa, jälkimmäisestä ei kai ole varmoja tutkimustuloksia. Ikävä tosiasia on, että puolet ihmisistä on keskimääräistä tyhmempiä ja tietämättömämpiä. Vielä ikävämmäksi asia muuttuu, kun tietää, että todella monien asioiden ymmärtäminen vaatii keskimääräistä selvästi parempaa älyä ja osaamista. Siksi osaamattomien perusteeton päteminen herättää huomiota ja "parhaat" tai "hauskimmat" esimerkit päätyvät vaikka feissarimokiin. Vähän mutkia oikoen voisi sanoa, että ennen muinoin maatalousyhteiskunnassa saattoi pärjätä siedettävästii, jos ÄO oli vähintään 80 tai 90, mutta nykyaikainen yhteiskunta saattaa vaatia ÄO:ta, joka on vähintään 100 tai 110. Ihmisten pitää osata paljon aiempaa enemmän asioita ja kyetä opiskelemaan jatkuvasti lisää.  Osa ongelmaa on se, että yleensä ihmisten tuttavapiiri koostuu kyvyiltään aika samanlaisista ihmisistä. Jos juttelee tai viestii jollain muulla tavalla selvästi itseään heikompien tai lahjakkaampien kanssa, voi olla vaikea ymmärtää heidän ajatteluaan. Etevämpien ajattelua voi olla vaikea seurata, koska silloin joutuu itse pinnistelemään kykyjensä rajoilla. Itseä tyhmempien tai tietämättömämpien ajattelua voi olla vaikea ymmärtää siksi, että tiedon puute tai kyvyttömyys tehdä monimutkaisia päätelmiä johtaa usein käsittämättömiin väitteisiin. Väitteen esittäjän näkökulmasta päätön väite voi kuulostaa järkevältä. Siksi olisi hyvä, että jokaisen tuttavapiirissä olisi sekä itseä heikompilahjaisia että selvästi lahjakkaampia ihmisiä. Se muistuttaisi omankin osaamisen rajallisuudesta.

      Lainaa

    30. Arkkienkeli 25.10.2022 10:32
      Tulos: +40 (62 ääntä)
      Mustanpuhuva lihapiirakka: Lihan massatuotanto voitas kyllä lailla kieltää, vitunmoista tilan ja resurssien tuhlaamista. Lihansyöjäurvelot vois vaikka opetella metsästämään eikä nyyhkyttää antibioottijauhelihansa perään.
      Totta tavallaan tämäkin, sillä maapallon pinta-alasta 50% käytetään ruoan tuotantoon. Ja tuosta pinta-alasta 70% pelkästään lihantuotantoon. Loput 30% kasvispohjaiseen viljelyyn. Jokainen voi tehdä muutoksen omalla kohdallaan ja siirtyä noudattamaan omassa kulutuksessaan annettuja raja-arvoja, kuten vaikkapa sitä että suositeltu maksimimäärä punaiselle lihalle on 400gr viikossa (suolistosyövät lisääntyvät tuon määrän ylittyessä). Moni kuitenkin syö 4-6 krt enemmän.

      Lainaa

    31. Arkkienkeli 25.10.2022 10:44
      Tulos: +1 (21 ääntä)
      Koherentti ananas: Joskus on Hesessä tullut käytyä ja kyllä silloin suurin osa oli lihattomia. Hampurilaisesta ehkä 10% oli lihaa. Ranskalaiset 0% (Ehkä) Juoma 100% ei lihaa. Ketsuppi oli punaista kuten liha tai veri, eli oli tai ei. Hyvää oli kunnes ei enää ollut.
      Nyt haluaisin tietää millaisia ranskalaisia kuvittelet syöneesi.

      Lainaa

    32. It's a deal 25.10.2022 10:48
      Tulos: +83 (85 ääntä)
      "Se on minun mielipiteeni ja asiani eikä kuulu toisille" olisi hieno asenne, jos niin sanovat ihmiset eivät tunkisi niitä jokaisessa julkisessa jutussa kaikille muille. Lisäksi kaikkein jyrkimmät mielipiteet ovat aina rehellisyyttä ja suorapuheisuutta ja ne olisi pitänyt jättää lukematta jos ei miellytä.

      Lainaa

    33. Harjaamaton hedelmä 25.10.2022 10:52
      Tulos: +47 (49 ääntä)
      Ihkauusi kettu: Miksi Rauno lisäilee, pilkkuja joka, paikkaan? Melko ärsyttävää on, lukea.
      Noh, olihan sen Raunon tekstiä muutenkin ärsyttävä lukea. Pilkut ei olleet ehkä suurin probleema.

      Lainaa

    34. Tulos: +4 (22 ääntä)
      Pluri: Jussi! Eikä... Miksi ne jotka eivät asioista mitään ymmärrä pätevät tosi usein eniten? No ainakin saa lukea juttuja täältä. Toisinaan toki miettii onko tämä lopulta sittenkään hauskaa kun joukossamme on näin iso osa täysiä idiootteja.
      Just siksi ne pätevät, kun eivät mistään mitään tiedä saati tajua. Miettii että noillakin ihmisillä on äänioikeus.

      Lainaa

    35. Tulos: +33 (43 ääntä)
      Nainen, joka tykkää: Onko feissarimokien lukijoiden sarkasmitutka ruosteessa, kun Viehättävä mato on saanut noin paljon miinusta (Kirjoitushetkellä -46/86)? Vai näenkö minä vain sarkasmia sielläkin, missä sitä ei ole?
      Kaikki sarkasmi ei ole erityisen hyvää tai hauskaa.

      Lainaa

    36. Tulos: +52 (58 ääntä)
      Sinänsä hassua että tohon Raunon toiseen kysymykseen vastaus vois hyvinkin olla kasvis/vegaani en ruokavalio. Esim "Game Changer"-nimisessä dokumentissa tätä testattiin ja ilmeisesti ruoka joka ei sisällä eläinproteiineja tai - rasvoja, parantaa verenkiertoa myös alapäässä jo yhden aterian jälkeen.

      Lainaa

    37. Tulos: +67 (67 ääntä)
      Jussin kaltaiset ihmiset (jotka ei tunnu tajuavan että vettä on kaikkialla) on huolestuttavia. Juuri niitä, joita ei ilmastonmuutos tai saasteet haittaa koska "kyllähän muutakin juotavaa on maailmassa ku vettä!"

      Lainaa

    38. Neiti Knatterton 25.10.2022 12:05
      Tulos: -17 (23 ääntä)
      Pekka Kana: Kauramaitoa käyttäisin mielelläni, jos maku olisi hyvä. Mutta ei vaan pysty. Tosin en tykkää kaurapuurostakaan.
      Hyvää se on, ainakin kun ostaa 3%-rasvapitoista.
        Hinta on kyllä ihan älytön, tyyliin 3-4€/ litra, niin että ostan useimmiten lehmänmaitoa.

      Lainaa

    39. Itseasiassa 25.10.2022 12:05
      Tulos: +27 (37 ääntä)
      Pekka Kana: Kauramaitoa käyttäisin mielelläni, jos maku olisi hyvä. Mutta ei vaan pysty. Tosin en tykkää kaurapuurostakaan.
      Itsekään en pysty ruokarajotteiden vuoksi, mutta onneksi on vaihtoehtoja, kuten soija-, manteli-, kookos- ja härkäpapujuoma. Näillä pärjää kyllä yhtä hyvin.

      Lainaa

    40. Itseasiassa 25.10.2022 12:07
      Tulos: +4 (16 ääntä)
      Jehova: Just siksi ne pätevät, kun eivät mistään mitään tiedä saati tajua. Miettii että noillakin ihmisillä on äänioikeus.
      Nyt mä ihmettelen, miksi Jehova täällä puhuu äänioikeudesta? Jehovan todistajat Han eivät saa äänestää vaaleissa, koska osallistuisivat maalliseen politiikkaan. Vai onko Jehova asiasta eri mieltä?

      Lainaa

    41. Tulos: +26 (32 ääntä)
      No jos oikein Teemu Selänne, niin sitten äkkiä kaikki vegemaidot viemäriin!!

      Lainaa

    42. Ikääntyvä ankerias 25.10.2022 13:50
      Tulos: +51 (63 ääntä)
      Mustanpuhuva lihapiirakka: Lihan massatuotanto voitas kyllä lailla kieltää, vitunmoista tilan ja resurssien tuhlaamista. Lihansyöjäurvelot vois vaikka opetella metsästämään eikä nyyhkyttää antibioottijauhelihansa perään.
      Jos kaikki lihansyöjät Suomessa vaihtaisivat metsästettyyn lihaan ja söisivät sitä edelleen samoja määriä kuin nytkin, loppuisivat metsistämme eläimet parissa kuukaudessa. Laskennallisesti siis. Että aika hassu ajatus sulla lihis. Ennemmin kehoittaisin siirtymään kasvispainotteisempaan ruokavalioon ja puhuisin heille muutenkin nätimmin kuin omassa kommentissasi puhut, koska vittuilemalla nyt harvemmin saa mitään oikeita tuloksia aikaiseksi.

      Lainaa

    43. Harmaa kivi 25.10.2022 14:03
      Tulos: +25 (27 ääntä)
      Maailma muuttuu: Jotkut puhuvat Dunningin ja Krugerin ilmiöstä eli siitä, että jossakin asiassa asteikon heikommassa päässä olevat tuppaavat yliarvioimaan osaamisensa. Toiset väittävät jopa, että ihmiset eivät kykenisi arvioimaan osaamisen tai tiedon eroja, jos oma osaaminen on selvästi heikompaa kuin [...]
        Ei tarvitse olla tuttavissa, voi vaikka tilata Yliopistolehden ja kuunnella Tiedekulman luennot. 
        Tiedän ihan hyvin, että tiedän aika harvasta asiasta yhtään mitään), eikä kukaan tiedä kaikkea, mutta siksihän voi kysyä heiltä, jotka tietävät. Ei tarvitse tietää muuta kuin a/ tiedän aika vähän ja b/ lähdekritiikki.
        Terveisin, en ole saanut tarpeekseni asiantuntijoista. (Idiootteja varten meillä on Feissarimokat!)

      Lainaa

    44. Nainen, joka tykkää 25.10.2022 14:52
      Tulos: +2 (30 ääntä)
      just: Kaikki sarkasmi ei ole erityisen hyvää tai hauskaa.
      Ei toki kaikki, mutta tuo kyseinen sarkasmi oli.
      Makuasiat ovat sikäli mukavia, että niistä voi kiistellä järkevienkin ihmisten kesken. Faktoista voi väitellä vain idioottien kanssa.

      Lainaa

    45. Sievistelevä mansikka 25.10.2022 15:03
      Tulos: -5 (19 ääntä)
      Kaikkeehan hese voi haluta myydä, mutta jos asiakkaat ei halua ostaa niin eivät myy.

      Lainaa

    46. Tulos: +39 (45 ääntä)
      >Postaa tietoa itsestäsi tuhansille ihmisille >Totea suuttuen että ”ihan mun oma asia!”

      Lainaa

    47. Harmaa kivi 25.10.2022 16:57
      Tulos: +22 (24 ääntä)
      Sievistelevä mansikka: Kaikkeehan hese voi haluta myydä, mutta jos asiakkaat ei halua ostaa niin eivät myy.
        No, onneksi, kuten fiksu postaaja aikaisemmin kommentoikin, ne myyvät lähinnä kasviksia jo nyt vaikka olisi miten pekoniin kääritty tuplaliha-ateria, ottaen huomioon että leipä, ranskikset, juomat tai edes suolakurkunviipaleet ja sinappi eivät ole eläintuotteita. Kyllä siitä hyvä mainoskonsultti pyöräyttää, ostivatpa asiakkaat mitä tahansa. (Haluaisin tietää mitä todelliset lihansyöjät syövät. Kokopihviä käärittynä verimakkaransuikaleisiin?)

      Lainaa

    48. Tulos: -12 (30 ääntä)
      Käytiin hesessä perheen kanssa joku aika sitten. Silloin uutuutena oli se vegehamppari ja ajattelin ostaa yhden kokeiluun. Alettiin syömään ja miehen kanssa maistettiin vege puoliksi. Siis tosi hyvää, ihan kun lihahampparia söis! Sit ihmeteltiin, kun lapselle ei maistunut oma hamppari ja maistettiin sitä. No se oli se oikee vege! 😂 oltiin syöty lapsen juustohamppari (vihreä paperi) ja vege oli ruskeassa.

      Lainaa

    49. Nuutunut kivi 25.10.2022 17:45
      Tulos: +19 (21 ääntä)
      Arkkienkeli: Totta tavallaan tämäkin, sillä maapallon pinta-alasta 50% käytetään ruoan tuotantoon. Ja tuosta pinta-alasta 70% pelkästään lihantuotantoon. Loput 30% kasvispohjaiseen viljelyyn. Jokainen voi tehdä muutoksen omalla kohdallaan ja siirtyä noudattamaan omassa kulutuksessaan annettuja [...]
      Pakko viilata pilkkua. Tarkoitat varmaan maapallon maa-alasta 50% käytetään ruoan tuotantoon.

      Lainaa

    50. Tulos: -3 (25 ääntä)
      Mustanpuhuva lihapiirakka: Lihan massatuotanto voitas kyllä lailla kieltää, vitunmoista tilan ja resurssien tuhlaamista. Lihansyöjäurvelot vois vaikka opetella metsästämään eikä nyyhkyttää antibioottijauhelihansa perään.
      Toivon että olet trolli. Se lihan metsästäminenhän on ollut tunnetusti se tapa millä eläinkannat pidetään hyvinvoivina ja vältytään sukupuutoilta jonka ihminen on valmis aiheuttamaan saadakseen haluamansa hyödyn? Jos olet tosissasi niin olet hyvä tyyppiesimerkki siitä minkä vuoksi aiheesta keskustelu on niin vaikeaa useimmiten. Vaikka oma ajatus on tehdä hyvää olemalla kasvissyöjä ei tarkoita useinkaan sitä että ymmärrys asiasta kokonaisvaltaisesti olisi lähelläkään optimia. Kyllä minä omat biisonini ampuisin ja söisin jos se olisi mahdollista. Niin teki moni muukin aikanaan ja sen vuoksi se ei ole mahdollista enää minulle (sijainnillakin on merkitystä mutta perusperiaate on sama). Loppuisi metsän eläimet melko nopeasti jos lihan tehotuotantoa ei olisi. Ehkä en jatka saarnaa enempää koska vahva tunne että tulin juuri trollatuksi huolella.

      Lainaa

    51. Levätön sarvikuono 25.10.2022 19:17
      Tulos: +23 (25 ääntä)
      -x-x-: Ihmisen muisti on niin lyhyt… Ei ole kovinkaan pitkä aika, kun tuollaisissa einesjauhelihapihveissä oli lihaa vain mausteeksi ja loppu oli soijaproteiinia. Olisiko ollut 90-luvun loppua tai 2000-luvun alkua, kun täyslihapihvit alkoivat yleistyä. 
      Valitettavasti -93 ihmisiä, niin voin myöntää, etten ihan 7v lapsena pohtinut, mikä hampurilaispihvin lihapitoisuus oli.

      Lainaa

    52. Tulos: -4 (18 ääntä)
      Maailma muuttuu: Jotkut puhuvat Dunningin ja Krugerin ilmiöstä eli siitä, että jossakin asiassa asteikon heikommassa päässä olevat tuppaavat yliarvioimaan osaamisensa. Toiset väittävät jopa, että ihmiset eivät kykenisi arvioimaan osaamisen tai tiedon eroja, jos oma osaaminen on selvästi heikompaa kuin [...]
      Olenkin joskus lukenut kyseisestä asiasta. Erittäin hyvä kirjoitus sinulta. Itsellä on ystäviä/kavereita sekä ns. ylempää että alempaa. Ylempien kanssa tunnen itseni välillä idiootiksi ja alempien kanssa en aina vaivaudu edes yrittämään keskustella tai yrittämään selittää tiettyjä asioita. Järkytyin aikanani kun tein ÄO-testin ja olin toiseksi korkeimman viidenneksen tienoilla. Tämä tarkoittaa että kahvipöydässä jossa on lisäkseni neljä ihmistä kolme on minua tyhmempiä. En pidä itseäni hirveänä neropattina ja tämä tieto todella lannisti minua. Toisaaltahan se on hyvä asia että tyhmyys suojelee ihmistä siltä että ymmärtäisi kuinka tyhmä on koska sen ymmärtäminen on äärimmäisen raskasta henkisesti. Ainakin itseä se vituttaa suunnattomasti kun huomaa että oma ymmärrys tulee vastaan ja toiselle se on ihan peruskauraa. Sitäkin enemmän ahdistaa ajatus että tämä valokääpiö on silti keskiarvon yläpuolella.

      Lainaa

    53. Tulos: +18 (32 ääntä)
      Jehova: Just siksi ne pätevät, kun eivät mistään mitään tiedä saati tajua. Miettii että noillakin ihmisillä on äänioikeus.
      Tämä äänioikeusasia on laitettu merkille. Useimmat tuntemani ihmiset valittavat suurimmasta osasta päätöksiä ja silti äänestävät samat puolueet johtoon. Protestiäänet joita mm. Perussuomalaiset saavat pakottavat ns. pääpuolueet muuttamaan kantojaan tietyissä asioissa parempaan suuntaan ja tätä kauttakin on tosiaan mahdollisuus muutokselle. Ihmiset eivät vain useinkaan ymmärrä kokonaisuuksia ja ajattelevat että noinkin "radikaalin" puolueen äänestäminen tuhoaa yhteiskunnan. Se että vallan vaihtuminen on aidosti mahdollista aiheuttaa sen että puolueiden on pakko tehdä politiikkaa mitä kansa haluaa eikä vain väkisin roikkua vallan kahvassa. Tämä on helppo havaita kun katsoo Keskustan kannatusta. Ennen koko kansan puolue meni rajusti oikealle ja tipahti. Korjausliike oli mennä vahvasti vasemmistolaiseen hallitukseen ja nousua ei ole näköpiirissä. Tämä on hyvä asia vaikka olisin toivonut vastaavaa kannatuslaskua Kokoomukselle joka oikeasti ajaa 2-4% eniten tienaavien etuja ja silti 20% kansasta äänestää. Tästä hyvänä esimerkkinä pienyrittäjät jotka äänestää Kokoomusta joka ei ole laittanut tikkuakaan ristiin yrittäjien työttömyysturvan puolesta jonka luulisi olevan heille ensimmäinen asia jos katsoo sitä keitä he kosiskelevat äänestämään. Henkilökohtaisena esimerkkinä äitini joka äänesti tuttavaa joka oli Kokoomuslainen. Kysyin että miksi äänestät asemassasi sellaista puoluetta joka tahtoo eniten rokottaa juuri sinua. Vastaus oli koska tunnen sen ihmisen. Onhan se varmaan mukavaa kun se on tuttu joka puukottaa tuntemattoman sijaan mutta itse näen asiat hieman toisin.

      Lainaa

    54. Terästämätön eläin 25.10.2022 21:35
      Tulos: +6 (18 ääntä)
      Nainen, joka tykkää: Onko feissarimokien lukijoiden sarkasmitutka ruosteessa, kun Viehättävä mato on saanut noin paljon miinusta (Kirjoitushetkellä -46/86)? Vai näenkö minä vain sarkasmia sielläkin, missä sitä ei ole?
      Mistähän johtuu se että sarkasmitutkasta ja yleensäkin sarkasmista vaahtoavat eniten ne, jotka eivät edes tiedä mitä sarkasmi tarkoittaa? Eli ilmeisesti tosiaan näet sarkasmia siellä missä sitä ei ole. Ei kaikki huumoriyritykset ole sarkasmia.

      Lainaa

    55. Norja kauris 25.10.2022 23:06
      Tulos: -6 (14 ääntä)
      Mitähän nettisoturit siihen sanoo, jos ei juo kauramaitoa eikä oikeaa maitoa vaan ihan puhdasta vettä. Hesehän voi nostaa tuon prosenttinsa ainakin 70% kun se liha/kana burgerikin on pääosin sitä sämpylää.

      Lainaa

    56. Norja kauris 25.10.2022 23:14
      Tulos: -19 (23 ääntä)
      Banaani: >Postaa tietoa itsestäsi tuhansille ihmisille >Totea suuttuen että ”ihan mun oma asia!”
      Ei se nettiin postaaminen vie ihmisen vapautta päättää omasta ruokavaliostaan.

      Lainaa

    57. Tulos: +10 (16 ääntä)
      Jos ostaa sen perussetin missä on juoma, perunat ja hampurilainen niin eikö jo siinä ole 66% tuotteista lihattomia?

      Lainaa

    58. Rajoittunut jyrsijä 26.10.2022 7:24
      Tulos: +9 (15 ääntä)
      Neiti Knatterton: Hyvää se on, ainakin kun ostaa 3%-rasvapitoista.  Hinta on kyllä ihan älytön, tyyliin 3-4€/ litra, niin että ostan useimmiten lehmänmaitoa.
      Itse käytän kahvissa kauramaitoa sen säilyvyyden vuoksi. Rainbow:n kauramaito maksaa alle 1,50e/litra 🤔

      Lainaa

    59. Toipuva haisunäätä 26.10.2022 7:37
      Tulos: +18 (20 ääntä)
      Harmittaa hirmuisesti kun Hesellä oli aivan loistava kasvispihvi se Veke-leike, joka muistutti suutuntumaltaankin leivitettyä kana-/possupihviä, mutta se vedettiin pois ja nyt saa enää tuota jauhettua mössöpihviä, joka ei tunnu hampaissa miltään ja maistuu joltain mitäänsanomattoman ja pahan väliltä. Soijaleike oli tälle sekasyöjälle sen verran mieluisampi vaihtoehto, että maksoin kerroshampparistanikin pari euroa ylimääräistä, että sen sai kahdella leikkeellä. Kun muutos tuli, vaihdoin pitkin hampain takaisin lihaan. Laitoin kyllä Hesellekin palautetta asiasta silloin, mutta asiakaspalvelun aika ylimieliseen tyyliin muotoiltu vastaus oli, että tästä uudesta oli testiryhmät tykänneet ja se on gluteeniton. Ihan jees sinänsä, mutta olisivat silti voineet jättää sen toisenkin vaihtoehdon listalle kun kerran samaa tavaraa soijatikkujen muodossa tekevät edelleen

      Lainaa

    60. Vähennetty susi 26.10.2022 7:54
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      Mietityttämään jäi että havitteliko Rauno innokasta naista imemään kikulia hyökkäysasentoon vai yrittikö itse räplätä pystyyn tuhmia puhuessa?

      Lainaa

    61. It's a deal 26.10.2022 10:47
      Tulos: +21 (23 ääntä)
      jukkapalmu: Jos ostaa sen perussetin missä on juoma, perunat ja hampurilainen niin eikö jo siinä ole 66% tuotteista lihattomia?
      Tästä ilmeisesti pyritään pois, esim. juomaksi voi valita lihaliemen ja perunoiden tilalle minilihapullat.

      Lainaa

    62. Likempi ahven 26.10.2022 12:09
      Tulos: +12 (14 ääntä)
      Pluri: Jussi! Eikä... Miksi ne jotka eivät asioista mitään ymmärrä pätevät tosi usein eniten? No ainakin saa lukea juttuja täältä. Toisinaan toki miettii onko tämä lopulta sittenkään hauskaa kun joukossamme on näin iso osa täysiä idiootteja.
      Dunning & Kruger tätä ilmiötä tutki. Tunnetaan ylivertaisuusvinoumana.

      Lainaa

    63. Itseasiassa 26.10.2022 20:11
      Tulos: +8 (10 ääntä)
      Toipuva haisunäätä: Harmittaa hirmuisesti kun Hesellä oli aivan loistava kasvispihvi se Veke-leike, joka muistutti suutuntumaltaankin leivitettyä kana-/possupihviä, mutta se vedettiin pois ja nyt saa enää tuota jauhettua mössöpihviä, joka ei tunnu hampaissa miltään ja maistuu joltain mitäänsanomattoman ja pahan [...]
      Tunnistan tuon ylimielisyyden, mutta ainakaan Hese ei myy kuin yhtä lihahampparia gluteenittomana. Ja siihen hampurilaiseen ei saa vaihtaa yhtään mitään täytteitä, ainoastaan poistavat. Perustelevat kontaminaatiovaaralla, mutta se hampurilainen on tosissaan aika surkea kun vertaa muuhun valikoimaan. Eikä edes saa kasvisversiona.

      Lainaa

    64. Sievistelevä mansikka 26.10.2022 22:20
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      Itseasiassa: Tunnistan tuon ylimielisyyden, mutta ainakaan Hese ei myy kuin yhtä lihahampparia gluteenittomana. Ja siihen hampurilaiseen ei saa vaihtaa yhtään mitään täytteitä, ainoastaan poistavat. Perustelevat kontaminaatiovaaralla, mutta se hampurilainen on tosissaan aika surkea kun vertaa muuhun valikoimaan. Eikä edes saa kasvisversiona.
      Niitä vegepihvejä on hesellä nykyään kaksi. Toisessa on vehnää, ja koska ne varmaan tehdään samalla linjastolla, toinenkin on merkattu "voi sisältää jäämiä gluteenista." Siksi ne eivät kelpaa gluteenittomaan.

      Lainaa

    65. Tulos: +6 (8 ääntä)
      Sievistelevä mansikka: Niitä vegepihvejä on hesellä nykyään kaksi. Toisessa on vehnää, ja koska ne varmaan tehdään samalla linjastolla, toinenkin on merkattu "voi sisältää jäämiä gluteenista." Siksi ne eivät kelpaa gluteenittomaan.
      Niin, kuten yllä sanottiin, gluteenittomaan hampurilaiseen ei voi vaihtaa mitään. Ei ole gluteenitonta kasvishampparia Hesellä.
      Gluteenittomuudella kasvispihvissä ei siis tee mitään. 

      Lainaa

    66. Luuton mandariini 27.10.2022 5:18
      Tulos: +16 (18 ääntä)
      Pluri: Olenkin joskus lukenut kyseisestä asiasta. Erittäin hyvä kirjoitus sinulta. Itsellä on ystäviä/kavereita sekä ns. ylempää että alempaa. Ylempien kanssa tunnen itseni välillä idiootiksi ja alempien kanssa en aina vaivaudu edes yrittämään keskustella tai yrittämään selittää tiettyjä asioita. [...]
      Murehdit turhaan. Se että luottaa netin älykkyystestiin, kertoo jo, että älykkyysosamäärä on maksimissaan keskiarvon verran, yleensä vähintään puolikkaan hajonnan päässä siitä.

      Lainaa

    67. Perusteeton nektariini 27.10.2022 11:46
      Tulos: +12 (14 ääntä)
      Raunolle ruokasuosituksena seisoppa.

      Lainaa

    68. Mustanpuhuva lihapiirakka 27.10.2022 11:50
      Tulos: +5 (7 ääntä)
      Ikääntyvä ankerias: Jos kaikki lihansyöjät Suomessa vaihtaisivat metsästettyyn lihaan ja söisivät sitä edelleen samoja määriä kuin nytkin, loppuisivat metsistämme eläimet parissa kuukaudessa. Laskennallisesti siis. Että aika hassu ajatus sulla lihis. Ennemmin kehoittaisin siirtymään kasvispainotteisempaan [...]
      Jos jokainen lihansyöjä Suomessa joutuisi itse metsästämään lihansa, niin kasvisruokavalion noudattajien määrä nousisi kohisten. Olet totta kai oikeassa siinä että lihansyöntiä pitää myös vähentää. Pelkästään 50-luvulla suomalaiset söivät 4 kertaa vähemmän lihaa.
      Netissä pälisemällä nyt ei ylipäätänsäkään saavuteta yhtään mitään, oli se sitten vittuilua tai ei.

      Lainaa

    69. Lumisateessa kastunut kyyhky 27.10.2022 14:11
      Tulos: +2 (6 ääntä)
      Levätön sarvikuono: Ymmärsin Hesen kommentista, että n. puolet tuotteista olisi vege ja puolet lihatuotteita, mutta en voi lakata ajattelemasta hampurilaista, jonka pihvi olisi 99-100% lihapitoisuuden sijaan vaikka tuon 50% lihaa ja 50% olisi sitten kasvistuotteita. Tulisi vähennettyä lihansyöntiä, mutta ei [...]
      Vastaavaahan on testattu, kaupoissa on ollut näitä "vähemmän lihaa" -pyöryköitä ja pihvejä yms. joihin on lisätty rehuja sekaan. Ongelma näissä on vaan siinä, että näitä ei osta yksikään kasvissyöjä, eikä yksikään vannoutunut lihansyöjä. Markkina jää siis kovin ohueksi, ja enpä siis ihmettelekään, että nämä on kadonneet hyllyiltä yhtä nopeasti, kuin sinne tulivatkin.

      Lainaa

    70. Maineeton metsämarja 27.10.2022 16:10
      Tulos: -6 (12 ääntä)
      Kommentoin: Käytiin hesessä perheen kanssa joku aika sitten. Silloin uutuutena oli se vegehamppari ja ajattelin ostaa yhden kokeiluun. Alettiin syömään ja miehen kanssa maistettiin vege puoliksi. Siis tosi hyvää, ihan kun lihahampparia söis! Sit ihmeteltiin, kun lapselle ei maistunut oma hamppari ja [...]
      Öhhöhhöö kun on pahaa mukaliha! Terkut junttilasta.

      Lainaa

    71. Avaimeton kani 28.10.2022 4:23
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      Ai oikeen Teemu Selännekin mainostaa maitoa! Mitä tällä kommentilla haettiin takaa?

      Lainaa

    72. Tulos: 0 (6 ääntä)
      Lumisateessa kastunut kyyhky: Vastaavaahan on testattu, kaupoissa on ollut näitä "vähemmän lihaa" -pyöryköitä ja pihvejä yms. joihin on lisätty rehuja sekaan. Ongelma näissä on vaan siinä, että näitä ei osta yksikään kasvissyöjä, eikä yksikään vannoutunut lihansyöjä. Markkina jää siis kovin ohueksi, ja enpä siis [...]
      Tuossa ei kyllä nyt ole mitään logiikkaa. Suurin osa ihmisistä ei ole sen enempää kasvissyöjiä kuin "vannoutuneita lihansyöjiäkään". Useimmat olemme sekasyöjiä.
      Söin itse tänään borssia. Olin laittanut kuuden litran kattilalliseen lihaa 400 grammaa. Kaalia ja punajuurta siinä lähinnä oli. Mikä ihmeen ongelma se on, jos nuo rehut ovat keiton sijasta pihvissä? Ei ole minulle ainakaan. Laitan itsekin jauhelihapihveihin sieniä. Teen pihvejä myös sienistä ja kananmunasta. Ja kyllä meillä ihan rehellistä kasvisruokaakin syödään välillä.

      Lainaa

    73. Kirpeä Ahven 28.10.2022 20:02
      Tulos: -1 (5 ääntä)
      Maailma muuttuu: Jotkut puhuvat Dunningin ja Krugerin ilmiöstä eli siitä, että jossakin asiassa asteikon heikommassa päässä olevat tuppaavat yliarvioimaan osaamisensa. Toiset väittävät jopa, että ihmiset eivät kykenisi arvioimaan osaamisen tai tiedon eroja, jos oma osaaminen on selvästi heikompaa kuin [...]
      Hyvä kirjoitus, mutta olen eri mieltä muutamasta asiasta: Nykymaailmassakaan ei tosiaan vaadita korkeaa ÄO:ta menestymiseen, pärjäämisestä puhumattakaan. Kyse on enemmän sosiaalisista verkostoista, ja opituista taidoista. Sikäli korkea ÄO voi olla jopa haitaksi, jos se heikentää sosiaalisia mahdollisuuksia. Ja se tosiaan voi niin tehdä, kuten sanoitkin, rajoittaen ymmärrystä siitä miten muut näkevät asiat. Samoin on minusta liian yksinkertaista vetää suoraa korrelaatiota ihmisten keskinäisen ymmärtämisen ja ÄO:n välille. ÄO mittaa vain tietynlaista älyllistä kapasiteettia ja hahmotuskykyä, joka on keskimäärin pieni osa ihmisten normaalia elämää.

      Lainaa

    74. Läpäisemätön undulaatti 30.10.2022 10:51
      Tulos: -1 (3 ääntä)
      Lumisateessa kastunut kyyhky: Vastaavaahan on testattu, kaupoissa on ollut näitä "vähemmän lihaa" -pyöryköitä ja pihvejä yms. joihin on lisätty rehuja sekaan. Ongelma näissä on vaan siinä, että näitä ei osta yksikään kasvissyöjä, eikä yksikään vannoutunut lihansyöjä. Markkina jää siis kovin ohueksi, ja enpä siis [...]
      Katosivatko niin nopeasti, että et löydä edes lähdettä tälle "testille"? Kyllä ihmiset pääosin taitavat näillä mittareilla jakautua kasvissyöjiin ja sekasyöjiin. Nämä "vannoutuneet lihansyöjät" ovat kasvissyöjien (ruokavaliosta johtuvia?) harhaisia satuolentoja ja sekasyöjien persuimman osan fantasiaa.

      Lainaa

    75. Korkeahko maksamakkara 5.4.2024 3:23
      Tulos: -1 (1 ääni)
      Näillä Jusseilla, jonka maidossa ei ole vettä vaan täyttä maitoa, on kai jonkinlainen essentialistinen ajattelu, jossa vesi, maito, olut jne. ovat tavallaan kaikki jonkinlaisia "alkuaineita" eivätkä koostu toisista aineista. Arkikäyttöön sellainen ajattelu on usein ihan riittävä; "tässä maidossa ei ole vettä" tarkoittaa, että maitoa ei ole laimennettu lisäämällä siihen puhdasta vettä. Ongelmia tulee sitten tietysti, kun tämä ajattelu törmää yhteen sellaisen hieman tieteellisemmän ajattelun kanssa.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: ainekset, hesburger, juoma, kasvisruoka, kaura, kauramaito, lihaton, maito, prosentit, ruoka, sisältö, vegaanit, vesi, väärä ryhmä