Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Energiakriisi, osa 4

Kaikilla on tiukkaa, mutta rikkaat kärsivät eniten.
Energiakriisi, osa 4

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 74 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Kyllästynyt pussieläin 1.12.2022 0:25
      Tulos: +548 (576 ääntä)
      En kyllä ole koskaan nähnyt järkevää tekstiä, joka alkaa sanoilla "Tiedän, että tulee paskaa niskaan..." ja toi aloitus saa ihan kohtuu järkevänkin viestin näyttämään turhalta kiukuttelulta, jossa ei ole mitään järkeä. Tavallaan voi viimeisen kanssa olla samaa mieltä. Olisin nimittäin kyllä paljon mieluummin köyhä kuin Lotta. Tai Kari. Tai Tuija. Köyhyydestä pääsee sentään helpommin eroon kuin tyhmyydestä.

      Lainaa

    2. Surumielinen harakka 1.12.2022 0:30
      Tulos: +602 (620 ääntä)
      Mitä! Miten voi olla noin todellisuudesta vieraantunut kuin Lotta? Luuleeko se että köyhät vaan chillisti vaihtaa päivällisen puuroon kun rahat loppuu? Ei kai köyhillä voi stressiä olla kun ei ole mitään sijoitusasuntoja tai lomalentoja mistä stressata.

      Lainaa

    3. Tulos: +321 (325 ääntä)
      Mä luulen että sieltä ruokajonosta löytyy suhteellisesti saman verran uskovia kuin väestöstä ylipäätään, noin suurinpiirtein. Ja jotenkin kuulostaa väärältä ja Amerikan menolta että Jesse lupaisi muka rikkauksia. Tai edes keskiluokkaisuutta. En itse ole lukenut Raamattua kovin syvällisesti joten saa korjata jos olen käsittänyt pahasti väärin.

      Lainaa

    4. Sammutettu alligaattori 1.12.2022 1:17
      Tulos: +146 (152 ääntä)
      Höpö: Mä luulen että sieltä ruokajonosta löytyy suhteellisesti saman verran uskovia kuin väestöstä ylipäätään, noin suurinpiirtein. Ja jotenkin kuulostaa väärältä ja Amerikan menolta että Jesse lupaisi muka rikkauksia. Tai edes keskiluokkaisuutta. En itse ole lukenut Raamattua kovin syvällisesti joten saa korjata jos olen käsittänyt pahasti väärin.
      Kyllä se oli lampun henki, joka teki katurotasta prinssin. Jesse enimmikseen vaan auttoi jos oli tilanne sen verran paha, että oli kuolemassa, sairas tai ruokaa ei ollut nimeksikään. Silloin saattoi antaa palan leipää ja viiniä.

      Lainaa

    5. Tyyni tonttu 1.12.2022 1:25
      Tulos: +322 (324 ääntä)
      Voin vain kuvitella miten ahdistavaa on vaihtaa S-Mersu käytettyyn Mazda 3:een. :( Mitä sijoitusasuntoni ostajakaan ajattelisi, kun sellaisella pärähdän paikalle?

      Lainaa

    6. Tornipöllö 1.12.2022 1:26
      Tulos: +372 (378 ääntä)
      Joo, uskon ettei se ole kivaa kun lomalennot peruuntuu ja on pakko myydä perheen kuudes auto, mutta eikö nää kärsivät kroisokset tajua, että köyhä voi oikeasti joutua miettimään miten rahat riittävät ihan perustarpeisiin kuten ruokaan ja asuntoon? Kukaan tuskin kuolee, jos muksut täytyy siirtää halvempaan oppilaitokseen, mutta ilman ruokaa ei ihminen kauaa elä.

      Lainaa

    7. Tulos: +246 (250 ääntä)
      Onneksi koulutus on ilmaista, jopa korkeatasolla. (Poislukien toki oppikirjat ja joku ylioppilaskunnan maksu, mutta lähtökohtaisesti ihmettelen, jos joutuu siirtämään lapsiaan "halvempaan" kouluun.)

      Lainaa

    8. Vaikeuksiin ajautunut hampurilainen 1.12.2022 2:15
      Tulos: +217 (231 ääntä)
      Haista paska, Lotta.

      Lainaa

    9. Tallennettu soturi 1.12.2022 2:25
      Tulos: -88 (118 ääntä)
      clover: Onneksi koulutus on ilmaista, jopa korkeatasolla. (Poislukien toki oppikirjat ja joku ylioppilaskunnan maksu, mutta lähtökohtaisesti ihmettelen, jos joutuu siirtämään lapsiaan "halvempaan" kouluun.)
      Rikkaat käyttävät yksityiskouluja, sillä laatu yleisesti parempi ja porukka muutenkin "paremmistapiireistä"

      Lainaa

    10. Tallennettu soturi 1.12.2022 2:26
      Tulos: +162 (194 ääntä)
      Tornipöllö: Joo, uskon ettei se ole kivaa kun lomalennot peruuntuu ja on pakko myydä perheen kuudes auto, mutta eikö nää kärsivät kroisokset tajua, että köyhä voi oikeasti joutua miettimään miten rahat riittävät ihan perustarpeisiin kuten ruokaan ja asuntoon? Kukaan tuskin kuolee, jos muksut täytyy [...]
      No mutta 20€ setelillä syöt vaikka kuukauden!
      T:Kokoomustäti.

      Lainaa

    11. Arvonen vesinokkaeläin 1.12.2022 2:30
      Tulos: -173 (221 ääntä)
      Surumielinen harakka: Mitä! Miten voi olla noin todellisuudesta vieraantunut kuin Lotta? Luuleeko se että köyhät vaan chillisti vaihtaa päivällisen puuroon kun rahat loppuu? Ei kai köyhillä voi stressiä olla kun ei ole mitään sijoitusasuntoja tai lomalentoja mistä stressata.
      Niinno. Tilannetta voi miettiä monelta kantilta. Köyhä ihminen ei välttämättä pysty köyhtymään nollan alapuolelle, ellei saa jotain pikavippejä.
      Mutta hyväosainen saattaa jäädä satojatuhansia velkaa hetkessä X tapahtuman johdosta. Tämä tekee hänestä mahdollisesti köyhemmän, kuin paikallinen kylämies.

      Lainaa

    12. Orpo manaatti 1.12.2022 3:13
      Tulos: -66 (208 ääntä)
      Kyllä Lotalla tuossa pointti on. Itse sain seurata sivusta, melko läheltä, tilannetta missä 10M€ omaisuus vaihtui 800k€ velkaan, melko lyhyessä ajassa. Mutta siinäkin rahallinen mammona ei näytellyt suurinta roolia. Psyykkisen terveyden päälle eniten kävi se, että joutui irtisanomaan 40 ihmistä joiden elintason oli aiemmin varmistanut. Se huoli niiden ihmisten tulevaisuudesta joita yhteisen historian aikana maljapuheissa ja haastatteluissa oli myös perheekseen kutsunut.

      Lainaa

    13. Tulos: +167 (173 ääntä)
      Surumielinen harakka: Mitä! Miten voi olla noin todellisuudesta vieraantunut kuin Lotta? Luuleeko se että köyhät vaan chillisti vaihtaa päivällisen puuroon kun rahat loppuu? Ei kai köyhillä voi stressiä olla kun ei ole mitään sijoitusasuntoja tai lomalentoja mistä stressata.
      No tämähän on ihan selkeästi Lotan logiikka; jos on vain hyvin vähän tai ei mitään mistä voi vielä menettää, niin eihän sen menettäminen voi koskettaa läheskään samalla tavalla kuin jos rikas menettää niinku tosi paljon (ollen silti edelleenkin rikas, mutta ei puhuta nyt siitä), daa.

      Lainaa

    14. Karnevaali-kenguru 1.12.2022 4:12
      Tulos: -23 (127 ääntä)
      Tallennettu soturi: No mutta 20€ setelillä syöt vaikka kuukauden!T:Kokoomustäti.
      Se kokoomustäti ei edelleenkään tarkoittanut, että ihmisen tulisi pärjätä sillä 20:lla eurolla kuukausi, vaan että se parikymppiä tukea on iso raha silloin, jos se viedään pois.

      Lainaa

    15. Kilokalori 1.12.2022 6:05
      Tulos: +75 (179 ääntä)
      Orpo manaatti: Kyllä Lotalla tuossa pointti on. Itse sain seurata sivusta, melko läheltä, tilannetta missä 10M€ omaisuus vaihtui 800k€ velkaan, melko lyhyessä ajassa. Mutta siinäkin rahallinen mammona ei näytellyt suurinta roolia. Psyykkisen terveyden päälle eniten kävi se, että joutui irtisanomaan 40 [...]
      Niin että ensin oli perhettä kun tuottivat rahaa ja sitten heitettiin pois? Just se käsitys mikä onkin tuollaisista "työntekijämme ovat yhtä suurta perhettä"-lässytyksestä. Yleensä sillä vielä perustellaan jotain palkattomia talkoopäiviä lauantaisin.

      Lainaa

    16. Tulos: +132 (146 ääntä)
      Tuolla Lotan logiikalla esimerkiksi vesien saastuminen ja vedenpuute ei ahdista köyhiä kehitysmaita läheskään yhtä paljon kuin mitä se ahdistaa järvien kultamaata Suomea. Siis onhan se ihan hirveää kun pitää vaihtaa pullovesi halvempaan!

      Lainaa

    17. Lahjoava fretti 1.12.2022 6:51
      Tulos: -32 (60 ääntä)
      Ei, Taija kaikilla ei oo pattereita, osa talo lämpee oikeesti pelkällä puulla. Välillä on liiankin kuuma.

      Lainaa

    18. Kunniaton pulu 1.12.2022 6:53
      Tulos: +121 (129 ääntä)
      Itse jouduin kertomaan lapsille, että marsin vaelluksen sijaan tehdään vaan lomalento ulkoavaruuteen. Olis helpompaa olla köyhä ja vaan poimia mustikoita pakkaseen.

      Lainaa

    19. Suonensisäinen lokki 1.12.2022 7:17
      Tulos: +70 (74 ääntä)
      clover: Onneksi koulutus on ilmaista, jopa korkeatasolla. (Poislukien toki oppikirjat ja joku ylioppilaskunnan maksu, mutta lähtökohtaisesti ihmettelen, jos joutuu siirtämään lapsiaan "halvempaan" kouluun.)
      Naurahdin sille.. olikohan joku käännetty kiertävä viesti Redditistä

      Lainaa

    20. Karhea puhveli 1.12.2022 7:22
      Tulos: +96 (116 ääntä)
      Ei hätää Lotta, valtio kyllä tulee rikkaita. Korona aikanakin monet varakkaat yritykset sai isoja tukia vaikka tekivät jopa ennätys tulosta. Samoin sai artistit verovapaa tukea remontointiin.

      Lainaa

    21. Tulos: +115 (131 ääntä)
      Eli Lotta on yrittänyt esittää rikkaampana kuin on, elänyt varallisuustasonsa yli ja nyt kiukuttaa kun ei olekaan vakaita säästöjä. Onpa rankkaa.

      Lainaa

    22. Räkäpää 1.12.2022 7:34
      Tulos: +138 (142 ääntä)
      Uskovia ei näe koskaan käsi ojossa ahdingossa? Kysyppä samaa uudestaan kirkon diakoniatyöstä ja punaiselta ristiltä. Aa mutta nehän tietysti uskoo väärin. Tyhmä minä.

      Lainaa

    23. Tulos: +22 (34 ääntä)
      ..ja se ainoa vieras oli naapurin Tuija, josta sanottiin että se kaikkia huijaa

      Lainaa

    24. Tulos: -14 (42 ääntä)
      Älä iske Tuijaa (Tuijaa) Tuija sua huijaa (huijaa-aa) Älä iske Tuijaa (Tuijaa) Tuija sua puijaa

      Lainaa

    25. Tulos: +109 (119 ääntä)
      Ainut kohta Lotan jutuista, jossa on vähn järkeä, on C. Tällä hetkellä monet yritykset joutuvat irtisanomaan tai lomauttamaan työntekijöitä maksaakseen sähkölaskunsa ja se tietenkin kasaa töitä muille. Kuitenkin, jos olisin se yrittäjä, en todellakaan menisi surkuttelemaan itseäni, kun jouduin potkimaan ihmisiä pihalle. Ei anna kovin inhimillistä kuvaa työnantajasta…

      Lainaa

    26. Kokenut hanki 1.12.2022 8:05
      Tulos: +66 (82 ääntä)
      Orpo manaatti: Kyllä Lotalla tuossa pointti on. Itse sain seurata sivusta, melko läheltä, tilannetta missä 10M€ omaisuus vaihtui 800k€ velkaan, melko lyhyessä ajassa. Mutta siinäkin rahallinen mammona ei näytellyt suurinta roolia. Psyykkisen terveyden päälle eniten kävi se, että joutui irtisanomaan 40 [...]
      Tässä on ero työllään rikastuneen ja sattumalta rikastuneen välillä. Lotta murehtii, että joutuu tekemään kodin kunnossapitotöitä, kuten me köyhät onnellisina teemme ja perumaan lomalentoja. Yrittäjä murehtii, että ei voi tarjota työtä/toimeentuloa ihmisille, jotka häneen ovat luottaneet. Eikä tuossa nyt voi ”pellolle potkimisesta” syyttää jos kassa on miinuksella. Työllään rikastuneiden suhtautuminen rahaan on myös usein nöyrempi, koska yleensä jo rikastumisprosessi on vaatinut riskinottoa valtavina velkoina.

      Lainaa

    27. Kiinnostumaton maito 1.12.2022 8:19
      Tulos: +14 (58 ääntä)
      Karnevaali-kenguru: Se kokoomustäti ei edelleenkään tarkoittanut, että ihmisen tulisi pärjätä sillä 20:lla eurolla kuukausi, vaan että se parikymppiä tukea on iso raha silloin, jos se viedään pois.
      Tätä olin tulossa kommentoimaan mutta näemmä ei järkipuhe auta vaan suakin on miinustettu. Huonosti ilmaistu kokkarilta mutta tarkoitus oli hyvä. En tajua eikö ihmiset ymmärrä lukemaansa vai miksi tämä on niin vaikea käsittää.

      Lainaa

    28. Kivikova rakki 1.12.2022 8:44
      Tulos: +107 (115 ääntä)
      On kyllä niin surullista kun rikkailla on niin rankkaa. Köyhät joutuu skippaamaan vaan pari ateriaa päivässä, kun ei oo rahaa ruokaan mutta on se rankkaa kun rikkaiden lapset ei pääse sinne eliittikouluunsa enää, kun ei vanhempien pitää vähän leikata

      Lainaa

    29. Tottelematon kauris 1.12.2022 8:53
      Tulos: +32 (36 ääntä)
      clover: Onneksi koulutus on ilmaista, jopa korkeatasolla. (Poislukien toki oppikirjat ja joku ylioppilaskunnan maksu, mutta lähtökohtaisesti ihmettelen, jos joutuu siirtämään lapsiaan "halvempaan" kouluun.)
      Suomessa. Monacossa eri meininki, oletan. 

      Lainaa

    30. Kirjailtu alpakka 1.12.2022 9:10
      Tulos: +72 (76 ääntä)
      Tallennettu soturi: Rikkaat käyttävät yksityiskouluja, sillä laatu yleisesti parempi ja porukka muutenkin "paremmistapiireistä"
      Kävin rikkaiden kermaperseiden yksityiskoulun, jonka oppilaat ovat eliittikumppanoituneet keskenään sukupolvien ajan. Ei maksanut mitään, koska koulutus on Suomessa ilmaista, myös yksityiskouluissa.
      Ei tainnut olla suomalaisesta koulusta kyse. 

      Lainaa

    31. Tulos: +32 (48 ääntä)
      Miksi Lotta on irtisanonut porukkaa, jos työtä kerran on? Onko Lotan yrityksen hinnoittelussa jotain pielessä, jos kerran työntekijän tekemä työ ei tee firmalle rahaa tarpeeksi?

      Lainaa

    32. Tulos: +28 (52 ääntä)
      Kiinnostumaton maito: Tätä olin tulossa kommentoimaan mutta näemmä ei järkipuhe auta vaan suakin on miinustettu. Huonosti ilmaistu kokkarilta mutta tarkoitus oli hyvä. En tajua eikö ihmiset ymmärrä lukemaansa vai miksi tämä on niin vaikea käsittää.
      Iltapulun toimittaja tekee kaikkensa keksiäkseen, miten saa jonkun lauseen irrotettua mahdollisimman härskisti asianyhteydestään ja tekee siitä klikkiotsikon. Toki se alkuperäinen asiakin selitetään jossain kappaleessa 17, ettei toimittajaa nyt voida syyttää suorasta valehtelusta. Kansan lukutaito ja keskittymiskyky ei tietenkään riitä, kuin otsikon lukuun, josta seuraa kansan närkästyminen, josta seuraa klikkiotsikoita kansan närkästymisestä, josta seuraa profit.

      Lainaa

    33. Tulos: +13 (39 ääntä)
      NipaMan: Miksi Lotta on irtisanonut porukkaa, jos työtä kerran on? Onko Lotan yrityksen hinnoittelussa jotain pielessä, jos kerran työntekijän tekemä työ ei tee firmalle rahaa tarpeeksi?
      Ottamatta nyt kantaa Lotan yritykseen, niin on olemassa aika paljon palveluita, joille olisi kysyntää, mutta nykyisellä kustannusrakenteella asiakkailla ei ole varaa maksaa niistä. Ei oikein voida sanoa, että yrittäjän hinnoittelu on pielessä, jos markkinoilla ei ole varaa maksaa työntekijän palvelusta, kun työntekijän palkka ja muut kulut määräytyvät markkinoiden ulkopuolella. Taas työntekijäjärjestöt vaativat kovia palkan korotuksia, mutta niiden vyöryttäminen kuluttajien maksettavaksi ei olekaan niin helppoa.
      Ja joo, joillakin firmoilla on mennyt viime vuosina hyvin, mutta kun ne korotukset tulevat koskemaan kaikkia firmoja ja aika moni on kärsinyt esim. koronasta ja Venäjän kaupan romahduksesta. 

      Lainaa

    34. Kyllästynyt pussieläin 1.12.2022 10:36
      Tulos: +82 (88 ääntä)
      Orpo manaatti: Kyllä Lotalla tuossa pointti on. Itse sain seurata sivusta, melko läheltä, tilannetta missä 10M€ omaisuus vaihtui 800k€ velkaan, melko lyhyessä ajassa. Mutta siinäkin rahallinen mammona ei näytellyt suurinta roolia. Psyykkisen terveyden päälle eniten kävi se, että joutui irtisanomaan 40 [...]
      Joo, ymmärrän että tuo on normaalilla empatiakyvyllä varustetulle kova paikka. Tosin Lotalla työntekijöiden irtisanominen on vasta kohta c) lomalentojen perumisen jälkeen ja siinäkin tuntuu olevan suurempi ongelma se, että hän joutuu itse tekemään pois potkittujen työt.

      Lainaa

    35. Sisustettu appelsiini 1.12.2022 10:39
      Tulos: +81 (85 ääntä)
      Näin kirkolla töissä olevana voin vastata Tuijalle, että kyllä niitä uskoviakin on käsi ojossa muunkin kuin Jumalan suuntaan.

      Lainaa

    36. Pitäytyvä aprikoosi 1.12.2022 11:01
      Tulos: +50 (58 ääntä)
      Lotta voi syyttää itseään kun on ollut niin pihi/köyhä, että on ostanut Economy-luokan lomalennot, joista ei saa rahoja takaisin matkan peruuntuessa.

      Lainaa

    37. Sievistelevä mansikka 1.12.2022 11:10
      Tulos: +65 (69 ääntä)
      Jos liika rikkaus ahdistaa, rahansa voi lahjoittaa vaikka hyväntekeväisyyteen.

      Lainaa

    38. Tulos: +25 (33 ääntä)
      Lahjoava fretti: Ei, Taija kaikilla ei oo pattereita, osa talo lämpee oikeesti pelkällä puulla. Välillä on liiankin kuuma.
      Meillä lämpiää pelkällä puulla ja voi juma jos sää äkkiarvaamatta heilahtaaki radikaalisti päivän aikana ni todellaki on illalla liian kuuma; aamutuimaan ulkona -15 ja pirtissä +15, takkaan tulet ja sääennuste ei lupaa muutosta päivälle, varaavatakka turrautetaan sopivan kuumaksi -15 kelille. No kappas perkelettä, päivällä onki -10, illalla enää -5 ja talo on saatana +27 asteinen hornankattila ja joutuu ikkunoita jo aukoon >.<

      Lainaa

    39. Huoltovapaa myyrä 1.12.2022 11:30
      Tulos: -37 (51 ääntä)
      Menikö täällä tosiaan kaikilla ohi että toi Lotan postaus oli vitsi? Toihan on sitä samaa kuin "laita toinen asunto vuokralle, voit juoda myös kuoharia - aina ei tarvi olla samppanjaa, myy yksi autoista.." jne :D

      Lainaa

    40. It's a deal 1.12.2022 11:39
      Tulos: +9 (13 ääntä)
      NipaMan: Miksi Lotta on irtisanonut porukkaa, jos työtä kerran on? Onko Lotan yrityksen hinnoittelussa jotain pielessä, jos kerran työntekijän tekemä työ ei tee firmalle rahaa tarpeeksi?
      Voi hyvinkin olla. Jos on tehty määräaikaisia sopimuksia, jotka ovat viime aikojen kriisien takia muuttuneet tappiollisiksi ja kaikilla asiakkailla ei ole maksukykyä, homma menee nutulleen.

      Lainaa

    41. Tulos: +46 (52 ääntä)
      Ai "uskovaisia ei näe käsi ojossa ahdingossa"? Salli mun nauraa 😂

      Lainaa

    42. Tulos: +45 (49 ääntä)
      Lotan ahdinko on tietysti aivan epäinhimillinen. Voi raukkaa, ihan kyyneleet nousee silmiin! Meanwhile, oikein köyhät jättävät aterioita välistä, eivät ehkä pysty maksamaan vuokraa tai sähkölaskua, ulosottokirjeitä tulee postilaatikkoon. Ja tästä selvitäkseen joutuvat pahimmillaan ottamaan pikavippejä, jotka syöksee talouden lopullisesti suohon.😑

      Lainaa

    43. Itseasiassa 1.12.2022 12:49
      Tulos: +53 (63 ääntä)
      Arvonen vesinokkaeläin: Niinno. Tilannetta voi miettiä monelta kantilta. Köyhä ihminen ei välttämättä pysty köyhtymään nollan alapuolelle, ellei saa jotain pikavippejä. Mutta hyväosainen saattaa jäädä satojatuhansia velkaa hetkessä X tapahtuman johdosta. Tämä tekee hänestä mahdollisesti köyhemmän, kuin paikallinen kylämies.
      Hyväosaisuus yleensä ei ole omilla ansioilla hankittua vaan perittyä. Sen lisäksi meillä on yhteiskunnassa esim. verotuksessa rakenteita, jotka vielä tukevat hyväosaisuutta. Jollakin muulla se ainoa omaisuus voi olla kerrostalokolmion, jonka menettäessä menee oma koti. Joten en kyllä näe syytä miksi pitäisi hirveästi hyväosaisia sääliä, jos joku joutuu kriisiaikana luopumaan kuudennesta autostaan, sijoituskiinteistöstä tai lomalennosta. Toivottavasti on edes laskenut riskit oikein, niin ei putoa hirveän montaa sataatuhatta miinukselle.

      Lainaa

    44. Tulos: +72 (80 ääntä)
      Mikäs logiikka se oikein on että köyhä ei voi köyhtyä nollan alapuolelle mutta rikas voi velkaantua sen nollan alapuolelle. Eikös se köyhäkin voi yhtälailla ottaa niitä lainoja jotta ei mene koti alta, usein vielä huonommilla diileillä koska parempia vaihtoehtoja ei ole?

      Lainaa

    45. Kirjautuminen epäonnistui 1.12.2022 15:04
      Tulos: +74 (78 ääntä)
      Hennalla on varmasti vaikea tilanne ja toivottavasti hän sai hyviä vinkkejä, mutta tartun tuohon, että joulu pitäisi perua kokonaan. Ei kai kukaan noin oikeasti menisi sanomaan lapsille? Joulu ei maksa mitään. Joulu tulee, vaikkei hankkisi yhtään mitään. Kurjaa joulun juhlintaa tietysti jos ei ole YHTÄÄN mitään joulupuitetta, mutta erittäin harvalla on oikeasti sellainen tilanne. Ennemminkin kyse tulee siitä, että on vaatimatonta ruokaa ja halpoja lahjoja. Niilläkin voi viettää joulua aivan jouluisesti. Moni myös valittaa, että jouluruokaan ei ole varaa. Mutta ei jouluruoka maksa sen enempää kuin normaali perusruoka; jos on varaa ylipäätään syödä muutakin kuin kaurapuuroa, on varaa jouluruokaan. Riippuu tietysti mitä laittaa. Jos ei ole varaa kalliisiin jouluruokiin, niin sitten laitetaan halpoja jouluruokia.

      Lainaa

    46. Harmaa kivi 1.12.2022 15:09
      Tulos: +64 (68 ääntä)
      Lotan ongelmaan on niin kovin yksinkertainen ratkaisu: anna rahasi pois. Vaikkapa Punaisella Ristillä on varmasti lahjoitukselle tarvetta. Tadaa, voit olla varaton jo ensi viikolla, kaikkine mukavuuksineen! (Olen muuten käynyt "eliitti"koulua, Steineriä tarkasti ottaen, joka maksoi rahaa. Todella paska opinahjo, jos sitä nyt voi opinahjoksi sanoa, kun ei siellä opi mitään. Oi, luovuutta, ja itsensä toteutusta kyllä. Esim laskentoa ja kielioppia ei, koska eihän tässä nyt haluta lasta tukahduttaa millään ikävillä faktoilla. Nautin suuresti peruskoulusta kun sinne onnistuin pääsemään, vaikka olikin aika työlästä lukea muut kiinni. Tuntemani yliopiston lehtori repi hiuksia päästään, kun Montessori-koulusta -jotenkin -sisään päässyt opiskelija kieltäytyi istumasta luennon aikana aloillaan tai olemasta hiljaa, koska se tukahdutti hänen luovuuttaan, ja Montessorissa oli opetettu, että ei saa tukahduttaa. Ei yksityiskouluissa opi kuin kusipääksi, joka luulee, että säännöt koskevat vain muita).

      Lainaa

    47. Karnevaali-kenguru 1.12.2022 15:25
      Tulos: +6 (16 ääntä)
      Kiinnostumaton maito: Tätä olin tulossa kommentoimaan mutta näemmä ei järkipuhe auta vaan suakin on miinustettu. Huonosti ilmaistu kokkarilta mutta tarkoitus oli hyvä. En tajua eikö ihmiset ymmärrä lukemaansa vai miksi tämä on niin vaikea käsittää.
      Kiitos! Kiva, että joku muukin on lukenut jutun klikkiotsikoiden takana. Osasin ikävä kyllä odottaa näitä miinuksia...

      Lainaa

    48. Tulos: -4 (8 ääntä)
      clover: Onneksi koulutus on ilmaista, jopa korkeatasolla. (Poislukien toki oppikirjat ja joku ylioppilaskunnan maksu, mutta lähtökohtaisesti ihmettelen, jos joutuu siirtämään lapsiaan "halvempaan" kouluun.)
      Ellei lapset kouluttaudu tyyliin "hyväksytty hallituksen jäsen" -kursseilla. 🙂 Koska Suomessa kaikilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet.
      https://www.kauppakamarikauppa.fi/collections/hhj-hyvaksytty-hallituksen-jasen-kurssi?sortBy=shopify_products_date_asc&refinementList%5Bnamed_tags.Paikkakunta%5D%5B0%5D=Helsinki

      Lainaa

    49. Tulos: +20 (24 ääntä)
      Juuri suuri uskovainen Johanna Tukiainen omalla Facebookseinällään kinuaa rahaa seuraajiltaan. Että mitenköhän herra pitää huolta omistaan.

      Lainaa

    50. Kylmä muurahainen 1.12.2022 18:41
      Tulos: -4 (22 ääntä)
      Harmaa kivi: Lotan ongelmaan on niin kovin yksinkertainen ratkaisu: anna rahasi pois. Vaikkapa Punaisella Ristillä on varmasti lahjoitukselle tarvetta. Tadaa, voit olla varaton jo ensi viikolla, kaikkine mukavuuksineen! (Olen muuten käynyt "eliitti"koulua, Steineriä tarkasti ottaen, joka maksoi rahaa. [...]
      Harmi, että olet ollut huonossa steinerkoulussa. Itse olin oikein hyvässä, jossa luovuus, kielioppi ja matematiikka olivat tasapainossa.
      Steinerkoulun maksullisuus on muuten vapaaehtoista. Siitä voi saada vapautuksen, jos ei ole varaa maksaa.

      Lainaa

    51. Tulos: +14 (16 ääntä)
      Kari vesi kielellä odottamassa vastausta mihin voi sanoa että on 4.7c/kwh sähköliittymä

      Lainaa

    52. Asuttu pöllö 1.12.2022 21:29
      Tulos: +20 (24 ääntä)
      Tallennettu soturi: Rikkaat käyttävät yksityiskouluja, sillä laatu yleisesti parempi ja porukka muutenkin "paremmistapiireistä"
      Suomessa nämä yksityiskoulut ovat köyhiä, sillä on lainvastaista periä lukukausimaksuja. Niillä on silti lähikouluvelvoite, eli jokainen oppilaaksiottoalueen muksu pitää ottaa sisään. Opettajilla on huonommat työehtosopimukset ja pätevää henkilökuntaa on vaikea löytää. Se niistä yksityiskouluista ja rikkaiden kakaroista. 
      Tai ehkä nämä kakarat palautettiin kotiin ulkomailta. 

      Lainaa

    53. Tulos: +37 (41 ääntä)
      Onko tyyppi oikeasti rikas, jos heti pitää myydä autot ja talot ja potkia työporukka pellolle, kun sähkön hinta nousee? (Näin karrikoidusti) Vai oisko kuitenkin velaks kaikki hommattu eikä maksukyky riitäkään ylellisyyksiin... Kannattais syödä sitä kaurapuuroo ja säästää kaupoilla saamansa rahat. Mikä on enemmän kuin mihin esim. minä pystyn, et olis vaan kiitollinen.

      Lainaa

    54. Kokenut hanki 1.12.2022 22:49
      Tulos: +1 (7 ääntä)
      Nimi: Ellei lapset kouluttaudu tyyliin "hyväksytty hallituksen jäsen" -kursseilla. 🙂 Koska Suomessa kaikilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet. kauppakamarikauppa.fi/collections/hhj-hyvaksytty-hallituksen-jasen-kurssi?sortBy=shopify_products_date_asc&refinementList[named_tags.Paikkakunta][0]=Helsinki
      HY psykoterapeuttikoulutus ”Koulutuksen kokonaiskustannukset ovat koulutusohjelmasta riippuen noin 25 000 - 60 000 euroa.”

      Lainaa

    55. Aurinkolasiton Noita 1.12.2022 23:11
      Tulos: +20 (22 ääntä)
      Taidan alkaa sellaiseksi "kummasti uskovaksi." 🤔

      Lainaa

    56. Tulos: +8 (22 ääntä)
      Uskovaisia ei näe koskaan käsi ojossa, mutta kummasti kolehti kiertää joka jumalanpalveluksessa ja kirkollisvero peritään joka vuosi…

      Lainaa

    57. Tulos: +11 (17 ääntä)
      -x-x-: Kuitenkin, jos olisin se yrittäjä, en todellakaan menisi surkuttelemaan itseäni, kun jouduin potkimaan ihmisiä pihalle. Ei anna kovin inhimillistä kuvaa työnantajasta… [...]
      Kyllä mua, jos olisin yrittäjä, vituttas pistää yksinhuoltajia kilometritehtaalle. Etenkin jos yritys menee nurin, ja "11 milliä voittoa" muuttuu saataviksi. Jos tämä tekee minusta epäinhimillisen, niin olen itse saatana.

      Lainaa

    58. Kouluttamaton muurahainen 2.12.2022 6:48
      Tulos: +36 (42 ääntä)
      Mä vihaan tuota sanontaa, että kenellekään ei anneta enempää kuormaa kuin jaksaa kantaa. Ihanko totta? Miksi ihmiset sitten tekevät itsemurhia? Ihan huvikseenko vain? Vai luuleeko joku, että itsemurhan tekijä kokee paljon vaihtoehtoja? "Mitenköhän ratkaisisin nämä tuskalliset ongelmani? Menisinkö töihin, että pääsisin veloistani ja menisinkö lääkäriin, jossa saatan saada apua sairauksiini (kuten masennus)? Ei, liian työlästä. Minä teen itsemurhan, kun se on helpompi ja mukavampi vaihtoehto."

      Lainaa

    59. PaniiniKaniini 2.12.2022 8:12
      Tulos: -4 (14 ääntä)
      Suonensisäinen lokki: Naurahdin sille.. olikohan joku käännetty kiertävä viesti Redditistä
      Porukka ihan hiilenä jostain ilmiselvästä vitsistä. Näitä Lotan viestejä kiertää suomeksi ja englanniksi netissä. Laita 500€ /kk säätöön, myy toinen sijoitusasunto jne...

      Lainaa

    60. Tulos: +10 (12 ääntä)
      Kinku: Juuri suuri uskovainen Johanna Tukiainen omalla Facebookseinällään kinuaa rahaa seuraajiltaan. Että mitenköhän herra pitää huolta omistaan.
      Tietysti antamalla avokätisiä seuraajia.

      Lainaa

    61. Tulos: +15 (19 ääntä)
      bleb: Mikäs logiikka se oikein on että köyhä ei voi köyhtyä nollan alapuolelle mutta rikas voi velkaantua sen nollan alapuolelle. Eikös se köyhäkin voi yhtälailla ottaa niitä lainoja jotta ei mene koti alta, usein vielä huonommilla diileillä koska parempia vaihtoehtoja ei ole?
      Kiitos! Nimenomaan tätä samaa ihmettelin tuolla kommenteissa, tottakai köyhä voi velkaantua (ja usein velkaantuu kun ei kelan tuilla pysty kaikesta selviämään)

      Lainaa

    62. Torkahteleva piikkisika 2.12.2022 10:17
      Tulos: +9 (15 ääntä)
      Tyyni tonttu: Voin vain kuvitella miten ahdistavaa on vaihtaa S-Mersu käytettyyn Mazda 3:een. :( Mitä sijoitusasuntoni ostajakaan ajattelisi, kun sellaisella pärähdän paikalle?
      Nyt kyllä protestoin, autoni on Mazda 3 ja se on HIENO, kaikista paras!

      Lainaa

    63. Tulos: +14 (22 ääntä)
      Missä ihmeessä Suomessa on "halvempia oppilaitoksia"? Yleensä lapset on lähimmässä koulussa ja ainoat kulut on matkat. Mitä kauemmas ne joutuu viemään, sitä kalliimmaksi tulee.

      Lainaa

    64. Haudankaivaja 2.12.2022 14:31
      Tulos: +25 (33 ääntä)
      Kouluttamaton muurahainen: Mä vihaan tuota sanontaa, että kenellekään ei anneta enempää kuormaa kuin jaksaa kantaa. Ihanko totta? Miksi ihmiset sitten tekevät itsemurhia? Ihan huvikseenko vain? Vai luuleeko joku, että itsemurhan tekijä kokee paljon vaihtoehtoja? "Mitenköhän ratkaisisin nämä tuskalliset ongelmani? [...]
      Totta. Muistan jostain lukeneeni parantumatonta syöpää sairastavasta ihmisestä jonka puoliso ja lapsi kuolivat autokolarissa samalla kun itse riutui pikkuhiljaa hengiltä. Jos tuossa ei ole annettu enemmän kun jaksaa kantaa niin missä se raja sitten menee? Jotkut uskovaiset on niin s**tanan kapeakatseisia ja typeriä että tekis mieli tempoa turpaan kun länkyttävät noita omahyväisiä latteuksiaan... :(

      Lainaa

    65. Haudankaivaja 2.12.2022 15:05
      Tulos: +7 (9 ääntä)
      Voi Lotta minkä aivo-oksennuksen menit puklauttamaan. Ymmärrän kyllä tuon näkemyksen että rikkaalla ja paljon omistavalla ihmisellä on isompi muutos silloin kun joutuu luopumaan omistuksistaan ja elintasostaan. Me köyhät ollaan totuttu tähän, mikään ei niin kovin paljoa muutu kun mitään ei ole tähänkään asti ollut.

      Lainaa

    66. Karnevaali-kenguru 2.12.2022 20:37
      Tulos: -7 (13 ääntä)
      Kiinnostumaton maito: Tätä olin tulossa kommentoimaan mutta näemmä ei järkipuhe auta vaan suakin on miinustettu. Huonosti ilmaistu kokkarilta mutta tarkoitus oli hyvä. En tajua eikö ihmiset ymmärrä lukemaansa vai miksi tämä on niin vaikea käsittää.
      Ja sullakin nyt miinuksia. Kyllä on yksinkertasta porukkaa...

      Lainaa

    67. Tulos: -4 (6 ääntä)
      clover: Onneksi koulutus on ilmaista, jopa korkeatasolla. (Poislukien toki oppikirjat ja joku ylioppilaskunnan maksu, mutta lähtökohtaisesti ihmettelen, jos joutuu siirtämään lapsiaan "halvempaan" kouluun.)
      Nyt loppuu nuo korkeakouluopinnot Liro ja menet amikseen kun jouduttiin auto myymään ja loma perumaan. Kannat sinäkin kortesi kekoon ja siirryt lääkäriopinnoista raksapuolelle. Iotan järjenjuoksulla se lienee mennyt kutakuinkin näin.

      Lainaa

    68. Rytmikäs vihannes 7.12.2022 11:02
      Tulos: +5 (7 ääntä)
      Väsynyt: Kyllä mua, jos olisin yrittäjä, vituttas pistää yksinhuoltajia kilometritehtaalle. Etenkin jos yritys menee nurin, ja "11 milliä voittoa" muuttuu saataviksi. Jos tämä tekee minusta epäinhimillisen, niin olen itse saatana.
      Jjjep. Oma isäni oli työnantaja. Yritys joutui talousvaikeuksiin, isä ei halunnut irtisanoa ketään, joten otti henkilökohtaista velkaa jotta pahimman yli päästäisiin. Yritys meni lopulta silti nurin, isälle jäi velkakierre, alkoholi ja ennenaikainen kuolema. Jos minulta kysytään, työpaikkoja on aina uusia, mutta muiden puolesta uhrautuvia idiootteja paljon vähemmän.

      Lainaa

    69. Tulos: +2 (4 ääntä)
      Kunniaton pulu: Itse jouduin kertomaan lapsille, että marsin vaelluksen sijaan tehdään vaan lomalento ulkoavaruuteen. Olis helpompaa olla köyhä ja vaan poimia mustikoita pakkaseen.
      Oon köyhä eikä mulla ainakaan varaa mihkään pakastimeen. Taidat puhua keskitulosista.

      Lainaa

    70. Luha salaatti 7.12.2022 20:53
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      Jos mä olisin lotta, niin söisin ennemmin sitä puuroa paljon enemmän, että lapset saa pysyä koulussaan ja saada sellaista oppia, ettei tarvitse ulista lotan ahdingosta. Toki en tiedä, mitä halvempaan kouluun vaihtaminen tässä tilanteessa tarkoittaa. Tuskin se taso laskee, jos edelleen käyvät yksityistä vs. Monen maan julkiset koulut.

      Lainaa

    71. Neitsyt rakki 11.12.2022 8:16
      Tulos: +5 (9 ääntä)
      Mä taas sain tuosta tekstistä sen kuvan, että Lotalla oli siis kotona palveluskuntaa kun puhui henkilökunnasta, eikä siis irtisanonut mitään firman työntekijöitä. Eli joutuu poloinen myt itse siivoamaan ja pyykkäämään ja kokkaamaan jne. Työntekijöille joka tapauksessa paskempi tilanne jos menee toimeentulo eikä pysty esim. kompensoimaan myymällä kiinteistöjä.

      Lainaa

    72. Maksukyvytön sika 13.12.2022 12:06
      Tulos: +5 (7 ääntä)
      Okei, rikas ehkä menettää kerralla enemmän, silloin kun tulee vaikeat ajat. Silti sanoisin, itsekin pienillä tuloilla eläneenä, että se, joka köyhiä alkaa kadehtimaan, ei oikeasti tiedä, mitä on olla köyhä.

      Lainaa

    73. Ei ne kaikki 22.12.2022 13:10
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      Lotta ja porvariston hillitty charmi. Kun Lotan kokoomuskaverit syyllistävät köyhiä siitä, etteivät ole tehneet töitä tarpeeksi, niin kaipa tästä täytyy tehdä johtopäätös, että Lotta on ollut toooosi laiskana kun kerran menee noin huonosti.

      Lainaa

    74. Luikas mehiläinen 31.10.2024 5:48
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Kiinnostumaton maito: Tätä olin tulossa kommentoimaan mutta näemmä ei järkipuhe auta vaan suakin on miinustettu. Huonosti ilmaistu kokkarilta mutta tarkoitus oli hyvä. En tajua eikö ihmiset ymmärrä lukemaansa vai miksi tämä on niin vaikea käsittää.
      Siis mitä sopotat? Pari kymppiä on köyhälle iso raha lähtökohtaisesti, joka tapauksessa, viedään se pois tai ei, tai vaikka sen saisi vaikkei ole ennen saanut. Miten tuosta ”pari kymppiä on köyhälle iso raha jos se otetaan pois” saa järkevän lauseen, mitä se muka tarkoittaa?

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: energiakriisi, inflaatio, jeesus, jumala, lämmitys, lämpö, sentinvenyttäjät, sähkö, sähkön hinta, säästää, talvi, uskonto