Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Lääkärin vastaanotolla, osa 3

Kurkkaa Omakantaan, saatat yllättyä.
Lääkärin vastaanotolla, osa 3

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 38 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tyyni tonttu 1.12.2022 1:27
      Tulos: +431 (443 ääntä)
      Mulla omakantaan lääkäri kirjoitti työterveystarkistuksen yhteydessä "Potilas syö kun on nälkä ja kertoo nukkuvansa kun väsyttää." :)

      Lainaa

    2. La Llorona 1.12.2022 2:00
      Tulos: +452 (456 ääntä)
      Lääkäri kyseli kerran että miten urheilen. Omakannassa on teksti: "Urheiluharrastuksena jääkaapilta tietokoneelle kävely."

      Lainaa

    3. Kuvaileva kivi 1.12.2022 2:05
      Tulos: +155 (159 ääntä)
      La Llorona: Lääkäri kyseli kerran että miten urheilen. Omakannassa on teksti: "Urheiluharrastuksena jääkaapilta tietokoneelle kävely."
      Mulla sama ja lisänä vielä porrastreeni kun tietokone on yläkerrassa ja jääkaappi alhaalla. Raskasta hommaa mutta ei tule hiki niin ei tarvi käydä suihkussa. Pitääpä mainita ens kerralla lekurille.

      Lainaa

    4. Puuton alpakka 1.12.2022 6:38
      Tulos: +297 (311 ääntä)
      Eräs tuttavani valitti kerran minulle pitkään ja antaumuksella, kuinka loukkaantunut hän oli lääkärilleen, joka vihjasi hänen huonojen maksa-arvojensa syyksi sen, että hän käyttää liikaa alkoholia. Juo kuulemma korkeintaan kaksi lasia viiniä vuodessa. Samana iltana oltiin samassa illanvietossa, jossa hän joi kolmen vuoden alkoholikiintiönsä putkeen. Se oli kuulemma poikkeustapaus. Uskookohan hän itse oikeasti siihen kahteen lasiin vuodessa?

      Lainaa

    5. Letittämätön sitruuna 1.12.2022 7:17
      Tulos: +336 (346 ääntä)
      Lääkäri kirjoitti omakantaan huomionsa ulkomuodostani: "Pukeutuu mustiin vaatteisiin, mutta ei ole kuitenkaan mikään gootti tai muu sellainen."

      Lainaa

    6. Häikäilemätön eläin 1.12.2022 7:21
      Tulos: +238 (242 ääntä)
      Kantateksti: Potilas ei harrasta liikuntaa, mutta sanoi kiivenneensä silti portaita pitkin vastaanotolle 12 kerrokseen.

      Lainaa

    7. Räkäpää 1.12.2022 8:09
      Tulos: +138 (142 ääntä)
      Puuton alpakka: Eräs tuttavani valitti kerran minulle pitkään ja antaumuksella, kuinka loukkaantunut hän oli lääkärilleen, joka vihjasi hänen huonojen maksa-arvojensa syyksi sen, että hän käyttää liikaa alkoholia. Juo kuulemma korkeintaan kaksi lasia viiniä vuodessa. Samana iltana oltiin samassa [...]
      Uskonee. Kaksi lasia vuodessa ilman hyvää syytä, eli muuten vaan. Loput kuuluu eri laskelmiin.

      Lainaa

    8. Tulos: +166 (194 ääntä)
      Letittämätön sitruuna: Lääkäri kirjoitti omakantaan huomionsa ulkomuodostani: "Pukeutuu mustiin vaatteisiin, mutta ei ole kuitenkaan mikään gootti tai muu sellainen."
      Näillä ulkonäkökommenteillakin on ihan selkeä syynsä. Jos tutkitaan jotain vaivaa, joka voisi mitenkään liittyä vaikka masennukseen, potilaan ulkoasun ja hygienian muutostenseurannasta voi saada vihjeitä tilasta. Jos esimerkiksi ennen siististi pukeutuva potilas saapuu vastaanotolle likaisissa vaatteissa ja monta päivää peseytymättömänä, voidaan epäillä, että masennus on pahenemaan päin. Ei se tietenkään yksinään kerro välttämättä mitään, mutta se on yksi vihje muiden joukossa.

      Lainaa

    9. Epäpätevä lintu 1.12.2022 8:59
      Tulos: +303 (307 ääntä)
      Psykiatrian puolella tuo "asiallinen, puhuu paljon, mutta on keskeytettävissä" on ihan tavallinen ilmaisu. Esim maniassa oleva ihminen saattaa jatkaa puhetulvaa vaikka huutaisit päälle tai keskeytys olla alle sekunin kun uusi aihe jo alkaa. Nuo ilmaisut kuulostaa itsestäänselviltä ja tyhjiltä, mutta niillä on lääkärille selkeä informaatioarvo - kaikki kun ei ole terveitä.

      Lainaa

    10. Rajoittunut hanhi 1.12.2022 9:36
      Tulos: +93 (111 ääntä)
      Puuton alpakka: Eräs tuttavani valitti kerran minulle pitkään ja antaumuksella, kuinka loukkaantunut hän oli lääkärilleen, joka vihjasi hänen huonojen maksa-arvojensa syyksi sen, että hän käyttää liikaa alkoholia. Juo kuulemma korkeintaan kaksi lasia viiniä vuodessa. Samana iltana oltiin samassa [...]
      Minäkin juon muutaman lasillisen vuodessa, mutta jos lähtisin juhliin tai illanviettoon, voisin juoda siellä sen muutaman lasillisen illan aikana. Mutta koska illanviettoihin tulee harvoin päästyä lähtemään (ei edes kerran vuodessa), niin sanon, että juon muutaman lasillisen vuodessa. Lähempänä se kuitenkin on totuutta, jos tuollaisia illanviettoja tai juhlia on vaikka kerran kahdessa tai kolmessa vuodessa.

      Lainaa

    11. Säädytön lehmä 1.12.2022 10:28
      Tulos: -50 (90 ääntä)
      Rajoittunut hanhi: Minäkin juon muutaman lasillisen vuodessa, mutta jos lähtisin juhliin tai illanviettoon, voisin juoda siellä sen muutaman lasillisen illan aikana. Mutta koska illanviettoihin tulee harvoin päästyä lähtemään (ei edes kerran vuodessa), niin sanon, että juon muutaman lasillisen vuodessa. [...]
      Paitsi että tällä annat virheellistä informaatiota omasta juomisestasi. Ei ole sama asia juoda kerran pari vuodessa kaksi lasillista vs. yhden illan aikana juoda 3 vuoden edestä ne lasilliset ja taas olla vaikka 2 vuotta juomatta.

      Lainaa

    12. It's a deal 1.12.2022 11:56
      Tulos: -21 (35 ääntä)
      En edes mene omakantaan lukemaan niitä tekstejä, kun siellä on jos jonkinlaista olettamusta ja hatusta vedettyä juttua. Ja kerran kaksi kirurgia kertoivat löytäneensä parantumattoman ongelman tähystämällä, mutta eivät sitä keskustelua siirtäneet sieltä salista tietokoneelle. Sitä ei sinne tunnu saavan takautuvasti, joten nyt saa selittää asian joka ikinen kerta, koska vaatimus toisesta tähystyksestä siellä on ylhäällä. "Lue nyt vaan huolella äläkä takerru, jossain kyllä mainitaan se tulos myöhemmin."

      Lainaa

    13. Kenkku ampiainen 1.12.2022 12:01
      Tulos: +29 (89 ääntä)
      Itsehän kerroin työhöntulotarkastuksessa, että olen ollut absolutisti muutaman vuoden ajan. "Noh, tarkistetaan ne maksa-arvot ensin.", totesi kyyninen hoitaja. En suostunut enää käymään samalla työntekijällä jatkossa.

      Lainaa

    14. Tulos: +128 (136 ääntä)
      Säädytön lehmä: Paitsi että tällä annat virheellistä informaatiota omasta juomisestasi. Ei ole sama asia juoda kerran pari vuodessa kaksi lasillista vs. yhden illan aikana juoda 3 vuoden edestä ne lasilliset ja taas olla vaikka 2 vuotta juomatta.
      Lääketieteen näkökulmasta (ja muutenkin) se on nimenomaan ihan paskan hailee. Ei ne lääkärit oleta että ihmiset kirjaa jokaisen annoksensa, tai dokaamis kertansa ylös, vaan haluavat yleisen kuvan siitä alkoholinkäytöstä.

      Lainaa

    15. Tulos: +74 (78 ääntä)
      Ylempään vielä, että toki ne lääkärit on yleisesti kiinnostuneita siitä onko humalanhakuista juomista. Mutta mainitussa esimerkissä sillä ei ole mitään merkitystä, jos nyt et silloin kerran kahdessa vuodessa kun humallut lähde auton rattiin tai siitä ei muuta ongelmaa ole.

      Lainaa

    16. Harmaa kivi 1.12.2022 13:35
      Tulos: +27 (33 ääntä)
      Rajoittunut hanhi: Minäkin juon muutaman lasillisen vuodessa, mutta jos lähtisin juhliin tai illanviettoon, voisin juoda siellä sen muutaman lasillisen illan aikana. Mutta koska illanviettoihin tulee harvoin päästyä lähtemään (ei edes kerran vuodessa), niin sanon, että juon muutaman lasillisen vuodessa. [...]
        Miten tuo toimii? Voin juoda useamman lasillisen illanvieton aikana, ja juon, mutta illanviettoja on aika usein. Olin lisääntymissyistä yli vuoden vesilinjalla, ja kun saatoin taas juoda, havaitsin kummastuksekseni, että huone alkoi vaikuttaa sumuiselta jo puolen viinilasin jälkeen, ja kesti kauan, ennen kuin oli taas mahdollista juoda yhtä annosta enempää tuntumatta sekavalta.

      Lainaa

    17. Kotoisa jänis 1.12.2022 13:52
      Tulos: +185 (189 ääntä)
      Yks mun elämän kohokohdista on, kun sain omakantaan lääkäriltä lausunnon: "Lihaksikas kaveri".

      Lainaa

    18. Tulos: +106 (106 ääntä)
      Epäpätevä lintu: Psykiatrian puolella tuo "asiallinen, puhuu paljon, mutta on keskeytettävissä" on ihan tavallinen ilmaisu. Esim maniassa oleva ihminen saattaa jatkaa puhetulvaa vaikka huutaisit päälle tai keskeytys olla alle sekunin kun uusi aihe jo alkaa. Nuo ilmaisut kuulostaa itsestäänselviltä ja [...]
      Tää on ihan tosi mielenkiintoista tietää! Ei tullut ajatelleeksi, vaikka ihan järkeenkäypää tuo onkin. Selityksestä huolimatta kuvaus on edelleen huvittavan kuuloinen havainto.

      Lainaa

    19. Letittämätön sitruuna 1.12.2022 14:38
      Tulos: +136 (138 ääntä)
      -x-x-: Näillä ulkonäkökommenteillakin on ihan selkeä syynsä. Jos tutkitaan jotain vaivaa, joka voisi mitenkään liittyä vaikka masennukseen, potilaan ulkoasun ja hygienian muutostenseurannasta voi saada vihjeitä tilasta. Jos esimerkiksi ennen siististi pukeutuva potilas saapuu vastaanotolle [...]
      Juu, tiedän tämän erinomaisen hyvin. Tuossa kyseisessä kirjauksessa mua huvitti lääkärin tulkinta siitä, olenko vai enkö ole "gootti tai muu sellainen".

      Lainaa

    20. Varottava sorsa 1.12.2022 15:17
      Tulos: +38 (66 ääntä)
      Epäpätevä lintu: Psykiatrian puolella tuo "asiallinen, puhuu paljon, mutta on keskeytettävissä" on ihan tavallinen ilmaisu. Esim maniassa oleva ihminen saattaa jatkaa puhetulvaa vaikka huutaisit päälle tai keskeytys olla alle sekunin kun uusi aihe jo alkaa. Nuo ilmaisut kuulostaa itsestäänselviltä ja [...]
      Muuten kyllä, mutta ei sielläkään vaatteiden väristä vedetä johtopäätöksiä mielenterveyteen. Jos vedettäisiin niin 95% kansasta joutuisi lääkekuurille kun about niin suuri osa ihmisistä pukeutuu pelkästään mustiin vaatteisiin.

      Lainaa

    21. Oletettava pomelo 1.12.2022 17:12
      Tulos: +58 (60 ääntä)
      Mulla laitettiin tikit kyynärpään viereen, kannassa lukee "tikattu haava ranteessa" 🙄 Saa hieaman väärän kuvan. Ois kiva jos he keskittyis kun kirjaavat tekstejä ✌️

      Lainaa

    22. Yönmusta ankka 1.12.2022 17:44
      Tulos: +57 (63 ääntä)
      Varottava sorsa: Muuten kyllä, mutta ei sielläkään vaatteiden väristä vedetä johtopäätöksiä mielenterveyteen. Jos vedettäisiin niin 95% kansasta joutuisi lääkekuurille kun about niin suuri osa ihmisistä pukeutuu pelkästään mustiin vaatteisiin.
      Minulle siskon anoppi valitti joskus ollessani yläasteella, etten saisi koskaan yhtään ystävää, kun pukeudun aina mustaan. Anteeksi mitä? Kyllä olen silti aina saanut ystäviä, eikä siihen ole ikinä vaatteiden värillä ollut merkitystä.

      Lainaa

    23. Pehmeä jänis 1.12.2022 17:52
      Tulos: -33 (37 ääntä)
      Rajoittunut hanhi: Minäkin juon muutaman lasillisen vuodessa, mutta jos lähtisin juhliin tai illanviettoon, voisin juoda siellä sen muutaman lasillisen illan aikana. Mutta koska illanviettoihin tulee harvoin päästyä lähtemään (ei edes kerran vuodessa), niin sanon, että juon muutaman lasillisen vuodessa. [...]
      Muutaman lasillisen vuodessa, eli katuojia pitki kaikki kurkusta alas ilman pahemmin miettimistä että pitäskö, kannattaisko, ja paras onko ees varaa vai pitääkö vinguttaa pikavippejä..

      Lainaa

    24. Tulos: +10 (18 ääntä)
      Harmaa kivi:   Miten tuo toimii? Voin juoda useamman lasillisen illanvieton aikana, ja juon, mutta illanviettoja on aika usein. Olin lisääntymissyistä yli vuoden vesilinjalla, ja kun saatoin taas juoda, havaitsin kummastuksekseni, että huone alkoi vaikuttaa sumuiselta jo puolen viinilasin jälkeen, ja [...]
      Alku aina hankalaa, hieman totuttelua niin kyllä se siitä taas lähtee.

      Lainaa

    25. Nuutunut kivi 1.12.2022 18:34
      Tulos: +53 (65 ääntä)
      Varottava sorsa: Muuten kyllä, mutta ei sielläkään vaatteiden väristä vedetä johtopäätöksiä mielenterveyteen. Jos vedettäisiin niin 95% kansasta joutuisi lääkekuurille kun about niin suuri osa ihmisistä pukeutuu pelkästään mustiin vaatteisiin.
      Uskallan olla kannssasi eri mieltä. Väite, että 95% kansasta pukeutuu PELKÄSTÄÄN mustiin vaatteisii ei pidä paikkaansa. Voi olla mustat housut/hame/paita ja sitten muita värejä. Pelkkään mustaan pukeutuvia on huomattavasti vähemmän, kuin sekaväripukeutujia. 
      Sitten ollaan me pieni vähemmistö, joka kieltäytyy pukeutumasta mustaan. Paitsi hautajaisiin. 

      Lainaa

    26. Oletettava pomelo 1.12.2022 19:48
      Tulos: +39 (43 ääntä)
      Kotoisa jänis: Yks mun elämän kohokohdista on, kun sain omakantaan lääkäriltä lausunnon: "Lihaksikas kaveri".
      Mun kaveri (nainen) oli ylpee(no ei xd), kun hänen kantatekstissä luki "hoikka, asiallinen nuori mies". 
      Oli väärät tekstit kirjattu hänelle, korjasivat kyllä erheensä. 

      Lainaa

    27. Silityskuiva hauki 1.12.2022 21:59
      Tulos: -24 (44 ääntä)
      En rehellisesti ikinä oo käynyt lukemassa, mitä omakantaan on kirjattu, ja hämmennyin että näin moni jostain syystä on.

      Lainaa

    28. Kouluttamaton muurahainen 2.12.2022 7:12
      Tulos: +20 (26 ääntä)
      Puuton alpakka: Eräs tuttavani valitti kerran minulle pitkään ja antaumuksella, kuinka loukkaantunut hän oli lääkärilleen, joka vihjasi hänen huonojen maksa-arvojensa syyksi sen, että hän käyttää liikaa alkoholia. Juo kuulemma korkeintaan kaksi lasia viiniä vuodessa. Samana iltana oltiin samassa [...]
      "En juo kuin pari lasillista alkoholia vuodessa. (Suoraan pullosta kyllä joka päivä.)" Nuo lauseet voi olla monitulkintaisia.

      Lainaa

    29. Tulos: +21 (23 ääntä)
      Kouluttamaton muurahainen: "En juo kuin pari lasillista alkoholia vuodessa. (Suoraan pullosta kyllä joka päivä.)" Nuo lauseet voi olla monitulkintaisia.
      Raumlaiste jaarituste kertojaminä ei halunnut valehdella eikä pahoittaa työtoverinsa vaimon mieltä, kun tämä kysyi miehensä alkoholinkäytöstä viimeisimmän merimatkan aikana. Hän myönsi miehen olleen humalassa, mutta vain kerran.

      Lainaa

    30. Arkkienkeli 2.12.2022 10:52
      Tulos: +27 (33 ääntä)
      Helmikuussa omakantaani ilmestyi teksti "Flatuloi taukoamatta, mutta muuten auskultoi hyvin WC:ssä". Olin pari päivää sairaalassa karmean ripulin vuoksi ja lääkärin kierroksella, tietysti, olin vessassa.

      Lainaa

    31. Tulos: +24 (32 ääntä)
      Harmaa kivi:   Miten tuo toimii? Voin juoda useamman lasillisen illanvieton aikana, ja juon, mutta illanviettoja on aika usein. Olin lisääntymissyistä yli vuoden vesilinjalla, ja kun saatoin taas juoda, havaitsin kummastuksekseni, että huone alkoi vaikuttaa sumuiselta jo puolen viinilasin jälkeen, ja [...]
      On hyvin yksilöllistä miten humaltuminen ilmenee ihmisestä. Esimerkiksi minusta huomaa kahden kaljan jälkeen että jotain olen ottanut. Yksi kaveri on sellainen että saa olla lähempänä kahta promillea ennen kuin alkaa huomaamaan sen ulos päin. Molempien alkoholin käyttö on samanlaista. Toki se miltä humala näyttää ulospäin ja mitä tuntee sisällä on kaksi eri asiaa, mutta edellistä mukaillen on vaikea kuvitella että humala aiheuttaisi kaikille samanlaiset tuntemukset samoilla määrillä.

      Lainaa

    32. Tulos: +36 (38 ääntä)
      Eräs tuttu totesi lopettaneensa tupakan polton rööki huulessa. Ei enää siis ostanut itse tupakkaa kuin joskus harvoin mutta poltti kyllä muiden röökit. Parasta oli kun se ei edes tajunnut kuinka dorka tilanne se oli kun kaikki kattoo monttu auki kun pokkana selität kuinka se ei edes ollut vaikeaa lopettaa, edelleen rööki huulessa. En minäkään aina ole sieltä terävimmästä päästä mutta tämä sankari tekee vähän väliä samantapaisia urotekoja. Onneksi on tällaisia ihmisiä elämässä niin aina välillä tuntee itsensä kohtuu normaaliksi.

      Lainaa

    33. Söötti mato 5.12.2022 0:49
      Tulos: +11 (13 ääntä)
      Tt: Ylempään vielä, että toki ne lääkärit on yleisesti kiinnostuneita siitä onko humalanhakuista juomista. Mutta mainitussa esimerkissä sillä ei ole mitään merkitystä, jos nyt et silloin kerran kahdessa vuodessa kun humallut lähde auton rattiin tai siitä ei muuta ongelmaa ole.
      Ja todennäköisesti lääkärit ovat kiinnostuneita juomisesta senkin takia, että alkoholin juominen vaikuttaa yleiseen terveyteen, sekä alkoholi vaikuttaa lääkkeisiin. Esimerkiksi jos ihminen sanoo olevansa raitis, lääkäri tämän tiedon puolesta voisi täysin olettaa, että tälle henkilölle ei tarvitse kertoa, kuinka alkoholi muuttaa lääkkeen vaikutusta.

      Lainaa

    34. Tulos: +7 (13 ääntä)
      Itse vitsailin kun sain lääkkeeni isosta purkista pikkupakettien sijaan ettei enää vituta kun ei tarvi näprätä pikkupakettien kanssa. Tämä kaikki päätyi omakantaan. Mitään käyttistä tuolla ei lääkärille ole muuta kuin väärä kuva että olisi ollut jotenkin ylitsepääsemättömän vaikeaa minulle se vanha menettely. Se oli niin kieliposkessa heitetty juttu että en voi ymmärtää miten ei ymmärtänyt sitä huumoriksi.

      Lainaa

    35. Peruuttamaton riikinkukko 7.12.2022 13:58
      Tulos: +14 (16 ääntä)
      Mä törmäsin joskus työterveyslääkäriini pitseriassa. Muutaman viikon päästä näin saman lääkärin Mäkkärin jonossa. Lääkäri selitteli kummallakin kerralla syömisvalintaansa. Minä taas aattelin lähinnä, että olipa kiva törmätä muuallakin kuin vastaanottohuoneessakin. Niin ja toisen työterveyslääkärin kanssa kierrettiin samaan aikaan valitsemassa joulusuklaita. Ihmisiä ne lääkäritkin on.

      Lainaa

    36. Olemassa oleva kauris 9.12.2022 20:49
      Tulos: +12 (14 ääntä)
      Oletettava pomelo: Mulla laitettiin tikit kyynärpään viereen, kannassa lukee "tikattu haava ranteessa" 🙄 Saa hieaman väärän kuvan. Ois kiva jos he keskittyis kun kirjaavat tekstejä ✌️
      Mulle on kans kirjoitettu "peräaukon alueen paise" kun oli siis pahasti tulehtunut kynsinauha oikean käden nimettömässä sormessa ja menin sitä päivystykseen hoidattamaan.

      Lainaa

    37. Ulkoneva kesyaasi 11.12.2022 1:41
      Tulos: +5 (9 ääntä)
      -x-x-: Näillä ulkonäkökommenteillakin on ihan selkeä syynsä. Jos tutkitaan jotain vaivaa, joka voisi mitenkään liittyä vaikka masennukseen, potilaan ulkoasun ja hygienian muutostenseurannasta voi saada vihjeitä tilasta. Jos esimerkiksi ennen siististi pukeutuva potilas saapuu vastaanotolle [...]
      Aivan. Olin ite hieman närkästynyt aikanaan kun pitkän saikun paperiin lääkäri oli kirjoittanut "erittäin epäsiisti habitus" kun samalla olin niin masentunut, että en ollut pessyt vaatteita kai kuukauteen, enkä tiennyt, missä on mun hiusharja. Hyvä erottaa goottius tyylisuunnaksi, eikä sairauden oireeksi.

      Lainaa

    38. Tinkimätön soturi 7.1.2023 11:06
      Tulos: -10 (14 ääntä)
      Ulkoneva kesyaasi: Aivan. Olin ite hieman närkästynyt aikanaan kun pitkän saikun paperiin lääkäri oli kirjoittanut "erittäin epäsiisti habitus" kun samalla olin niin masentunut, että en ollut pessyt vaatteita kai kuukauteen, enkä tiennyt, missä on mun hiusharja. Hyvä erottaa goottius tyylisuunnaksi, eikä sairauden oireeksi.
      Hauskaa kun joku gootti-emo kuvittelee olevansa juuri se lumihiutale, jollaista ammatti-ihminen ei ole aiemmin nähnyt ja että hän on nyt keksinyt jonkun uuden tyylisuunnan, josta tuolla lääkärillä ei ole aavistustakaan.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: kuvaus, käännös, käännösvirhe, lääkärit, mysteeri, omakanta, raumalainen, terveys, tuuli, viro