Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Oikeus alennukseen

Luokkien taistelu kiihtyy: Vähävaraisten yksinoikeus alennuksiin puhuttaa jälleen
Oikeus alennukseen

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 89 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +564 (572 ääntä)
      Jos vierekkäisistä myymälöistä toisessa olisi 60 %:n alennustuotteita ja toisessa oli ämpäreitä tarjolla, useatkin mokissa esiintyneet halkeaisivat kahtia.

      Lainaa

    2. Kahen kilon kalori 19.1.2023 0:08
      Tulos: +857 (879 ääntä)
      Mikä ihmeen ongelma ihmisillä on noiden alennusten kanssa? Ei niihin ole merkitty rajoituksia kuka niitä saa ostaa ja kuinka paljon. Hyvähän se vaan on, että joku ne ostaa pois eikä jätä kaupalle hävikiksi.

      Lainaa

    3. Keskisuuri rotta 19.1.2023 0:14
      Tulos: +65 (79 ääntä)
      Hojhoi taas

      Lainaa

    4. Tulos: +415 (421 ääntä)
      Mitä Markulla on pakastimessa? Ei saa olla tuoretta ja jonkun vielä täytyy taata säilyvyys.

      Lainaa

    5. Tornipöllö 19.1.2023 0:29
      Tulos: +366 (370 ääntä)
      Petkele: Mitä Markulla on pakastimessa? Ei saa olla tuoretta ja jonkun vielä täytyy taata säilyvyys.
      Ehkä Markun mielestä pakastimessa voi säilyttää vain pakastettuna ostettuja ruokia.

      Lainaa

    6. Koomimupio 19.1.2023 0:47
      Tulos: -228 (354 ääntä)
      Minä kerään klo 21 jälkeen ei-punalaputettuja tuotteita. Ja varsinkin sieltä kalliimmasta päästä. On hauskaa katsella teitä köyhiä väijymässä niitä kinkunriekaleita. Köyhät kyykkyyn, juoskaa te raasut vaan niiden alelihojenne perässä!!! Olisiko teidänkin kannattanut opiskella niin ei tarvitsisi edes tietää mikä on punaliputettu tuote?

      Lainaa

    7. Letittämätön sitruuna 19.1.2023 0:48
      Tulos: +212 (236 ääntä)
      Lupautuiko Anna juuri mennä sinne kaupan parkkipaikalle Aksun haistettavaksi?

      Lainaa

    8. Tulos: -27 (163 ääntä)
      Minäkin vastustan järkevää rahankäyttöä ja ruokahävikin vähentämistä. Vituttaa kun aina joku porvari käy riistämässä minun päiväyslihapullat ja sitten on pakko mennä Hesburgeriin ruokkimaan omaa köyhyyttäni ja pahoinvointiani kalliilla hampurilaisaterialla. Olisi niin kiva voida vain ostaa niillä lihapullarahoilla perunaa, porkkanaa ja jälkiruoaksi Finnairin osake, mutta eihän siinä olisi mitään mielenosoituksellista.

      Lainaa

    9. Tulos: +230 (236 ääntä)
      Jos en täysin väärässä ole, niin nää mokat varmaan tuolta ’Säästäjät ja sentinvenyttäjät’-ryhmästä, koska en varmaan oo törmänny katkerimpiin tyyppeihin kuin mitä sieltä ryhmästä löytyy.

      Lainaa

    10. Kofeiiniton peruna 19.1.2023 1:04
      Tulos: +3 (77 ääntä)
      Koomimupio: Minä kerään klo 21 jälkeen ei-punalaputettuja tuotteita. Ja varsinkin sieltä kalliimmasta päästä. On hauskaa katsella teitä köyhiä väijymässä niitä kinkunriekaleita. Köyhät kyykkyyn, juoskaa te raasut vaan niiden alelihojenne perässä!!! Olisiko teidänkin kannattanut opiskella niin ei tarvitsisi edes tietää mikä on punaliputettu tuote?
      Semmoset psykoosit

      Lainaa

    11. Reseptivapaa Dinosaurus 19.1.2023 1:14
      Tulos: +495 (507 ääntä)
      Oppivatkohan nämä ihmiset koskaan, että punalapputuotteiden tarkoitus ei ole olla hyväntekeväisyyttä, vaan vähentää ruokahävikkiä ja säästää sitä kautta kaupan rahoja? Ei niitä punalaputettuja aletuotteita ole tarkoitettu köyhille, vaan niille, jotka ne ostavat pois kaupan hyllyltä varallisuustasosta riippumatta.

      Lainaa

    12. Tulos: +301 (305 ääntä)
      Kuinka pihalla pitää olla, jos luulee, että lihaa ei voi pakastaa?

      Lainaa

    13. Sitkeä orava 19.1.2023 1:52
      Tulos: +53 (71 ääntä)
      Ainakin meilläpäin kaupungissa punalaputetut/vanhentuvat tuotteet menevät ruokajonoille, ei roskiin. (Toki kaikki ei mene ruokajonossakaan "kaupaksi", jolloin ne päätyy kaatopaikalle)

      Lainaa

    14. Hiilenmusta hämähäkki 19.1.2023 1:58
      Tulos: +176 (180 ääntä)
      Viimeisen mokan Anna vaikuttaa oikein tasapainoiselta, kohteliaalta henkilöltä

      Lainaa

    15. Ruostunut minkki 19.1.2023 4:28
      Tulos: +139 (173 ääntä)
      Parempi että punalaputetut tuotteet ostetaan pois kuin että menevät hävikkiin, mutta mikä helkutin into on tommosessa somekehuskelussa. Antaa itsestään aika urpon kuvan kun tommosella keulii (oletettavasti julkisissa ryhmissä).

      Lainaa

    16. Kauhea karjalanpiirakka 19.1.2023 5:21
      Tulos: +95 (99 ääntä)
      Taitaa nyt Annalla mennä hieman tunteisiin tuo. Parempi että joku ostaa ja käyttää pois, kuin että menisi roskiin. On ihmisillä taas ongelmat kohdillaan.

      Lainaa

    17. Tupakoimaton ilves 19.1.2023 6:23
      Tulos: +191 (191 ääntä)
      Voi hitto, mulla on pakastin täynnä riistaa enkä tiennyt ettei tuoretuotteita saa pakastaa! Ensi syksynä onkin sitten aikamoista, kun pitää syödä tuoreena kaikki heti pois. Ilman Markkua en ois tätäkään tiennyt.

      Lainaa

    18. Pinottava sankari 19.1.2023 6:27
      Tulos: +162 (162 ääntä)
      Punalaput on tarkoitettu hävikin vähentämiseen. Ei vähäosaisten auttamiseen.

      Lainaa

    19. Pinottava sankari 19.1.2023 6:28
      Tulos: +29 (45 ääntä)
      Sitkeä orava: Ainakin meilläpäin kaupungissa punalaputetut/vanhentuvat tuotteet menevät ruokajonoille, ei roskiin. (Toki kaikki ei mene ruokajonossakaan "kaupaksi", jolloin ne päätyy kaatopaikalle)
      Itseasiassa ei mene kaatopaikalle. Suomessa on valtava kaatopaikkavero. Todenköisempi loppusijoitus löytyy lähimmästä polttolaitoksesta.

      Lainaa

    20. Pölyinen kolibri 19.1.2023 6:33
      Tulos: -135 (145 ääntä)
      Reseptivapaa Dinosaurus: Oppivatkohan nämä ihmiset koskaan, että punalapputuotteiden tarkoitus ei ole olla hyväntekeväisyyttä, vaan vähentää ruokahävikkiä ja säästää sitä kautta kaupan rahoja? Ei niitä punalaputettuja aletuotteita ole tarkoitettu köyhille, vaan niille, jotka ne ostavat pois kaupan hyllyltä varallisuustasosta riippumatta.
      Missä tämä mainitsemasi "tarkoitus" on määritelty?

      Lainaa

    21. Painoton patsas 19.1.2023 6:35
      Tulos: +104 (108 ääntä)
      Semmoiset laittomat uhkaukset sieltä sitten, kun jäi paitsi alelaputetuista elintarvikkeista.

      Lainaa

    22. Keittiömestarin vihaama ihminen 19.1.2023 6:52
      Tulos: +134 (138 ääntä)
      Pölyinen kolibri: Missä tämä mainitsemasi "tarkoitus" on määritelty?
      Ainakin S-ryhmän omissa tiedotteissa, silloin kun ilta-alesta tuli koko maan kattava käytäntö.

      Lainaa

    23. Tulos: +106 (118 ääntä)
      Sehän vasta olisikin, jos punalappuisia ei saisi ostaa kun vähävaraiset, niin sittenhän niistä pitäisi poistaa se punalauppu, kun muutenhan sitä näkee kuka on köyhä ja kuka ei. Alkaisi taas uusi öyhötys, kuinka köyhiä "sorretaan" :)

      Lainaa

    24. Höveli ihminen 19.1.2023 7:35
      Tulos: -6 (54 ääntä)
      Sitkeä orava: Ainakin meilläpäin kaupungissa punalaputetut/vanhentuvat tuotteet menevät ruokajonoille, ei roskiin. (Toki kaikki ei mene ruokajonossakaan "kaupaksi", jolloin ne päätyy kaatopaikalle)
      Siis ei kai ne vanhentunutta lihaa vie ruokajonoon? Joku leipä on eri asia…

      Lainaa

    25. Sukkahousuton seuraeläin 19.1.2023 7:36
      Tulos: +87 (93 ääntä)
      Pölyinen kolibri: Missä tämä mainitsemasi "tarkoitus" on määritelty?
      Kauppiaan liiketoimintasuunnitelmassa

      Lainaa

    26. Henkilö Y 19.1.2023 7:38
      Tulos: -13 (61 ääntä)
      Koomimupio: Minä kerään klo 21 jälkeen ei-punalaputettuja tuotteita. Ja varsinkin sieltä kalliimmasta päästä. On hauskaa katsella teitä köyhiä väijymässä niitä kinkunriekaleita. Köyhät kyykkyyn, juoskaa te raasut vaan niiden alelihojenne perässä!!! Olisiko teidänkin kannattanut opiskella niin ei tarvitsisi edes tietää mikä on punaliputettu tuote?
      Opiskellessahan sitä nimenomaan joutuu aika usein turvautumaan näihin halvempiin vaihtoehtoihin. Vai oliko herra niin losoperse että pappa betalas koko opinnot?

      Lainaa

    27. Tulos: +55 (61 ääntä)
      Pinottava sankari: Itseasiassa ei mene kaatopaikalle. Suomessa on valtava kaatopaikkavero. Todenköisempi loppusijoitus löytyy lähimmästä polttolaitoksesta.
      Itse asiassa Suomen laki (valtioneuvoston asetus kaatopaikoista 331/2013) kieltää orgaanisen materiaalin sijoittamisen kaatopaikalle, eli siksi eivät päädy sinne. Veroilla tämän asian kanssa ei tässä tapauksessa ole merkitystä.

      Lainaa

    28. Vastuuton hämähäkki 19.1.2023 8:06
      Tulos: +113 (117 ääntä)
      Kaikki suomalaiset on ennemmin heittämässä kamaa roskiin kun sallimassa jonkun ostaa ne halvemmalla. Ihme idiootteja.

      Lainaa

    29. Koditon riepu 19.1.2023 8:06
      Tulos: -29 (59 ääntä)
      Tuossa ensimmäisessä tapauksessa on "terveellisesti" lihaa. Tuossa toisessa on aika paljon einestä. Nakkeja on monta pakkausta ja sitten näkyy mikroruokia. On säästänyt kyllä, mutta toivottavasti kotona on muutakin tarjolla noiden lisäksi.

      Lainaa

    30. Tulos: +58 (118 ääntä)
      Saatan olla tämän mielipiteeni kanssa täällä yksin, mutta sanon kuitenkin: itse olen ollut niin köyhä, että jokainen punalappu-alennus ja kadulta löytynyt palautuspullo on ollut merkityksellinen. Siksi nyt kun en enää ole köyhä, tuntuisi väärältä hamstrata kaikki kaupan punalaputetut tuotteet tai kerätä tölkit mukaan matkalla hyväpalkkaiseen työhöni. Totta, mikään laki ei kiellä näin tekemästä, mutta jos vähän ympärilleen katsoo, niin ainakin omalla asuinalueellani näkee ihmisiä, jotka tonkivat pulloja roskiksista ja näin ollen todennäköisesti tarvivat näitä juttuja enemmän kuin minä. Ja vielä korostan, että puhun nyt hamstraamisesta, jonkun yhden-kaksi muutenkin tarvitsemaani tuotetta ostaisin punalapulla surutta.

      Lainaa

    31. Tulos: -52 (66 ääntä)
      Mulla on ratkaisu aletuotteisiin. -30 voi ostaa vain käteisellä ja -60 vain kelan ostositoomuksilla.

      Lainaa

    32. Aurattu tiikeri 19.1.2023 8:28
      Tulos: +96 (112 ääntä)
      Öm: Saatan olla tämän mielipiteeni kanssa täällä yksin, mutta sanon kuitenkin: itse olen ollut niin köyhä, että jokainen punalappu-alennus ja kadulta löytynyt palautuspullo on ollut merkityksellinen. Siksi nyt kun en enää ole köyhä, tuntuisi väärältä hamstrata kaikki kaupan punalaputetut tuotteet [...]
      Mutta kai nyt ymmärrät, että ne hamstraajat hakee niitä vaan huomattavasti harvemmin. He ostaa monta kerralla ja kuukausia pärjää niiden kanssa ja sinä sen pari kerralla ja todennäköisesti haet paljon useammin. Eli kokonaismäärä todennäköisesti on lopulta hyvin samalla tasolla.

      Lainaa

    33. Piintynyt kala 19.1.2023 8:38
      Tulos: +33 (49 ääntä)
      Vastuuton hämähäkki: Kaikki suomalaiset on ennemmin heittämässä kamaa roskiin kun sallimassa jonkun ostaa ne halvemmalla. Ihme idiootteja.
      Miten se sanonta meneekään... "Suomalainen maksaa 50€, jotta naapurille ei annettaisi 100€"

      Lainaa

    34. Tulos: +90 (100 ääntä)
      Öm: Saatan olla tämän mielipiteeni kanssa täällä yksin, mutta sanon kuitenkin: itse olen ollut niin köyhä, että jokainen punalappu-alennus ja kadulta löytynyt palautuspullo on ollut merkityksellinen. Siksi nyt kun en enää ole köyhä, tuntuisi väärältä hamstrata kaikki kaupan punalaputetut tuotteet [...]
      Tuskin nyt aivan yksin olet mielipiteesi kanssa vaikka suurin osa on eri mieltä. Minäkin olen tuosta asiasta kanssasi eri mieltä mutta ymmärrän kuitenkin halusi auttaa ja minulla on ehdotus:
      Kun näet sinua houkuttelevia aletuotteita, osta pois vain, huolimatta siitä että joku muu jää ilman. 
      Rahat, jotka näin toimien säästät, voit joka tapauksessa lahjoittaa tavalla tai toisella vähävaraisille. 
      Hyödyt: pystyt näin ohjaamaan rahallisen avustuksesi kohdetta paremmin. Kaupassa nimittäin et voi kontrolloida sitä ostaisiko jälkeen jättämäsi aletuotteet lopulta joku vähätuloinen vai joku jolla tulotasonsa perusteella olisi varaa normaalihintaiseenkin ruokaan. Lisäksi ”käteisellä” avustamasi vähävarainen pystyy kohdistamaan saamansa avun tarkemmin juuri omiin tärkeimpiin tarpeisiinsa, eikä olisi vain sen varassa mikä tuote on alessa. 
      Sinä puolestasi et häviä tässä euroakaan sen enempää kuin jättämällä punalaputetut ostamatta, ja voit valita avustuksesi tarkan summan mielesi mukaan sen sijaan, että sitä ohjaisi se, missä tuotteissa alelaput sattuvat olemaan.

      Lainaa

    35. Säikeetön lihapulla 19.1.2023 8:45
      Tulos: +59 (71 ääntä)
      Markku se vaan pakastaa säilykkeitä ja kuivamuonaa kuten makaroneja, kun niitä tuoretuotteita ei saa pakastaa.. On kyllä taas avohoitopotilaita facebook täynnä. Ei ne ole mitään helvetin köyhäinapua ne alelaputet tuotteet. Ruoka-apu löytyy ihan muualta kuin kauppojen hyllyiltä eikä siellä siitä tarvitse edes maksaa mitään. Mutta tämä tietysti on taas osa sitä perisuomalaista kateutta kun halutaan että ruoka menisi ennemmin roskiin kuin että joku muu kuin itse sen saisi.

      Lainaa

    36. Tulos: -36 (50 ääntä)
      Reseptivapaa Dinosaurus: Oppivatkohan nämä ihmiset koskaan, että punalapputuotteiden tarkoitus ei ole olla hyväntekeväisyyttä, vaan vähentää ruokahävikkiä ja säästää sitä kautta kaupan rahoja? Ei niitä punalaputettuja aletuotteita ole tarkoitettu köyhille, vaan niille, jotka ne ostavat pois kaupan hyllyltä varallisuustasosta riippumatta.
      Niin olihan se alunperin hyvä ajatus että punalaputettiin vain ne tuotteet joiden laatu ei heikentynyt vaikka viimeinen myyntipäivä läheni. Eli lähinnä raaka-aineena käytettävät jutut joilla on suht lyhyt myyntiaika alunperinkin. Esim kokolihat voi hyvin pakastaa vielä viimeisenä myyntipäivänä, jos siis on säilytetty oikein.  Meni kyllä ainakin Alepassa ajatus liian pitkälle kun alkoi punalappuja ilmestyä joihinkin eineksiin joissa muutenkin on pitkät myyntiajat. Että jos ostat jonkun Saarioisten eineslaatikon punalaputettuna ja laitat sen pakastimeen ja syöt parin kuukauden päästä, voi olla elämys mennen tullen. Uusavuton kansa tarvitsisi punalappuihin merkinnän että saako tuotteen pakastaa. Meilläkin vaimo joskus säästää niin oudoissa paikoissa kun pakastimessa voi olla vaikka punalappuisena ostettua savulohta.

      Lainaa

    37. Tulos: +15 (21 ääntä)
      Banaani: Tuskin nyt aivan yksin olet mielipiteesi kanssa vaikka suurin osa on eri mieltä. Minäkin olen tuosta asiasta kanssasi eri mieltä mutta ymmärrän kuitenkin halusi auttaa ja minulla on ehdotus: Kun näet sinua houkuttelevia aletuotteita, osta pois vain, huolimatta siitä että joku muu jää [...]
      Nerokasta ajatuksenvirtaa.

      Lainaa

    38. Hallitseva jääkarhu 19.1.2023 9:22
      Tulos: +62 (70 ääntä)
      Ei tossa hommassa häiritse muut ku ne jotka tulee pari tuntia ennen -60 alea sinne kauppaan keräilee ja piilottelee noita punalaputettuja ja istuskelee retkituoleissaan käytävillä odottaen et kello tulee 21. Ite ainakin ihan muita ärsyttääkseni hamstraan punalaputettuja tuotteita ja ostan ne klo 20 sillä -30 alella

      Lainaa

    39. Koherentti ankka 19.1.2023 9:24
      Tulos: -3 (43 ääntä)
      Höveli ihminen: Siis ei kai ne vanhentunutta lihaa vie ruokajonoon? Joku leipä on eri asia…
      Kyllä vie. Ne isketään pakkaseen ja jaetaan pakastettuna. Tästä on viime aikoina ollut ajoittain uutisointia, että nyt kun ihmiset hamstraa enemmän punalaputettuja, ruokajakelusta ei juuri pystytä antamaan muuta kuin leipää. Se on ihan oikea ongelma. Siks mullakin kyllä pistää silmään jos joku tuohon malliin hamstraa.

      Lainaa

    40. Violetti kuguaari 19.1.2023 10:15
      Tulos: +58 (66 ääntä)
      Toivottavasti hamstraajat saavat kaiken käytettyä. Muuten käy niin, että kauppa vähentää hävikkiä, mutta kuluttaja tuottaa sitä kuitenkin :-/

      Lainaa

    41. Pinottava sankari 19.1.2023 10:20
      Tulos: +20 (22 ääntä)
      piupali: Itse asiassa Suomen laki (valtioneuvoston asetus kaatopaikoista 331/2013) kieltää orgaanisen materiaalin sijoittamisen kaatopaikalle, eli siksi eivät päädy sinne. Veroilla tämän asian kanssa ei tässä tapauksessa ole merkitystä.
      Aaivan. En tuota täysikieltoa muistanut. Muistan vain kuinka polttolaitoksia käsittelevillä kursseilla koulussa puhuttiin siitä, kuinka kaatopaikkavero romahdutti kaatopaikalle loppusijoitettavan jätteen määrän. Vuosilukua en muista, milloin tämä tuli voimaan.

      Lainaa

    42. Kalvakka albatrossi 19.1.2023 10:42
      Tulos: +31 (35 ääntä)
      Sam: Sehän vasta olisikin, jos punalappuisia ei saisi ostaa kun vähävaraiset, niin sittenhän niistä pitäisi poistaa se punalauppu, kun muutenhan sitä näkee kuka on köyhä ja kuka ei. Alkaisi taas uusi öyhötys, kuinka köyhiä "sorretaan" :)
      Ja kassalla pitäisi näyttää kaikkien samaan talouteen kuuluvien tiliotteet ja henkilöllisyystodistus (mutta passi ei tässä tilanteessa kelpaa, oikeasti köyhällä ei ole varaa matkustaa, joten hänellä ei myöskään ole mitään syytä omistaa passia). Tämä olisi taatusti täysin toimiva ja reilu järjestely! Eikun hetkinen....

      Lainaa

    43. It's a deal 19.1.2023 11:22
      Tulos: +82 (84 ääntä)
      Tupakoimaton ilves: Voi hitto, mulla on pakastin täynnä riistaa enkä tiennyt ettei tuoretuotteita saa pakastaa! Ensi syksynä onkin sitten aikamoista, kun pitää syödä tuoreena kaikki heti pois. Ilman Markkua en ois tätäkään tiennyt.
      -"Mitä meillä on tänään ruokana?"
      -"Hirvi."

      Lainaa

    44. Tuju hyttynen 19.1.2023 11:27
      Tulos: +70 (72 ääntä)
      Öm: Saatan olla tämän mielipiteeni kanssa täällä yksin, mutta sanon kuitenkin: itse olen ollut niin köyhä, että jokainen punalappu-alennus ja kadulta löytynyt palautuspullo on ollut merkityksellinen. Siksi nyt kun en enää ole köyhä, tuntuisi väärältä hamstrata kaikki kaupan punalaputetut tuotteet [...]
      Kai sinä kuitenkin ymmärrät, että vaikka Aleksi ja Aksu olisivat jättäneet punalaputetut tuotteet ostamatta, niin eivät ne olisi siellä hyllyssä kiltisti odotelleet, että joku köyhempi ehkä ostaa ne seuraavalla viikolla, vaan ne olisi heitetty menemään kun viimeinen käyttöpäivä on ohitettu.
      Se, että joku ostaa ison kasan punalaputettuja tuotteita ei ole pois vähävaraisilta, vaan pois ruokahävikistä. Punalaputettuja tuotteita tulee joka päivä lisää ja hamstraajista huolimatta niitä kaikkia ei saada myytyä. Kyllä niitä riittää ihan jokaiselle, joka niitä haluaa ostaa. Ehkä joku vie juuri viimeisen -60% jauhelihapaketin nenäsi edestä, mutta voit sen sijaan ostaa kanaa, kalaa tai lihapullia tai käydä huomenna uudelleen. Ei se sama hamstraaja siellä joka päivä käy.

      Lainaa

    45. Nuiva kilpikonna 19.1.2023 11:54
      Tulos: +54 (56 ääntä)
      Öm: Saatan olla tämän mielipiteeni kanssa täällä yksin, mutta sanon kuitenkin: itse olen ollut niin köyhä, että jokainen punalappu-alennus ja kadulta löytynyt palautuspullo on ollut merkityksellinen. Siksi nyt kun en enää ole köyhä, tuntuisi väärältä hamstrata kaikki kaupan punalaputetut tuotteet [...]
      Joskus joudun käymään kaupassa lähempänä iltakymppiä. Monta kertaa siellä vielä hävikkihylly notkuu, eli ei ne kaikki mene. Ei oo köyhät eikä rikkaatkaan hollilla. Mun mielestä todellakin parempi, että joku ne sieltä hamstraisi kuin että ne pitäisi säästää kuvitteelliselle köyhälle ja sitten menevät kuitenkin roskiin.  En usko, että kylmäjuttuja kuten eineksiä joissa on viimeinen käyttöpäivä, annetaan mihinkään ruokajonoihin. Korjatkaa jos olen väärässä. Vanhana dyykkarina tiedän kuinka valtavasti täysin syömäkelpoista ruokaa menee kaupoilta roskiin, ja sellaiset määrät hävikkiä on suorastaan rikollista.

      Lainaa

    46. Tulos: +16 (20 ääntä)
      Sitkeä orava: Ainakin meilläpäin kaupungissa punalaputetut/vanhentuvat tuotteet menevät ruokajonoille, ei roskiin. (Toki kaikki ei mene ruokajonossakaan "kaupaksi", jolloin ne päätyy kaatopaikalle)
      Äitin kaveri oli joskus ruokajakelussa töissä ja sai paljon ylijäämää itselleenkin, mutta siitäkin riitti vielä sämpylöitä jaettavaksi myös äidille ja mullekin.

      Lainaa

    47. Tulos: +17 (23 ääntä)
      Hiilenmusta hämähäkki: Viimeisen mokan Anna vaikuttaa oikein tasapainoiselta, kohteliaalta henkilöltä
      Jotenkin veikkaan, että Anna ei edes tarvitsisi alennuksia jos tunteet olisi hallinnassa.

      Lainaa

    48. Tulos: +28 (30 ääntä)
      Ruostunut minkki: Parempi että punalaputetut tuotteet ostetaan pois kuin että menevät hävikkiin, mutta mikä helkutin into on tommosessa somekehuskelussa. Antaa itsestään aika urpon kuvan kun tommosella keulii (oletettavasti julkisissa ryhmissä).
      Toisen kommentin mukaan nää keskustelut käytiin säästö-ryhmissä, joten luulisi olevan just oikea paikka kehuskella.

      Lainaa

    49. Kunhan naureskelen 19.1.2023 12:09
      Tulos: +38 (62 ääntä)
      Kahen kilon kalori: Mikä ihmeen ongelma ihmisillä on noiden alennusten kanssa? Ei niihin ole merkitty rajoituksia kuka niitä saa ostaa ja kuinka paljon. Hyvähän se vaan on, että joku ne ostaa pois eikä jätä kaupalle hävikiksi.
      Ongelma syntyy siitä, että osa kuvittelee noiden poistotuotteiden olevan jotain köyhille tarkoitettua apua. Eivät ole, ne ovat tuotteita, jotka ovat menossa myyntikelvottomiksi ja niistä pitää päästä eroon. Ongelma-asiakkaita on kahta lajia. Osa hamstraa kärryn täyteen heti laputuksen jälkeen ja jää sitten odottamaan sitä hetkeä, että alennusta suurennetaan. Se on moraalisesti väärin, koska he estävät tuotteen ostamisen sellaiselta asiakkaalta, joka olisi valmis maksamaan tuotteesta sen vähemmän alennetun hinnan. Lisäksi he ottavat riskin, että lämpimässä ostoskärryssä tuote alkaa pilaantua. Nuo tuotteet ovat kuitenkin käyttöaikansa lopussa. Toinen ongelmaryhmä ovat ne, jotka ostavat noita tuotteita suuremman määrän kuin tarvitsevat. Kaikkea ei ehditä käyttää tai sitten ne unohtuvat pakastimeen ja heitetään pois vuoden tai parin päästä, kun pakastin vihdoin siivotaan. Jos rahasta on pulaa, kannattaa siirtyä kasvispainotteisempaan ruokaan ja vähentää lihaa. Kasvikset ovat keskimäärin lihaa halvempia, joten jos ruokavalionsa suunnittelee niin, että siinä on lihaa vaikka puolet tai neljännes aikaisemmasta, rahaa säästyy.

      Lainaa

    50. Kunhan naureskelen 19.1.2023 12:19
      Tulos: -11 (33 ääntä)
      Aurattu tiikeri: Mutta kai nyt ymmärrät, että ne hamstraajat hakee niitä vaan huomattavasti harvemmin. He ostaa monta kerralla ja kuukausia pärjää niiden kanssa ja sinä sen pari kerralla ja todennäköisesti haet paljon useammin. Eli kokonaismäärä todennäköisesti on lopulta hyvin samalla tasolla.
      Veikkaanpa, että nämä hamstraajat ostavat lopulta enemmän kuin käyttävät ja osa päätyy roskiin. Punalaputettuja eineksiä voi kyllä pakastaa, mutta ei niitä pakastettavaksi ole tarkoitettu. Lihan pakastaminen on ihan järkevääkin, mutta olisi parempi pakastaa mahdollisimman tuoretta lihaa, eikä tuollaista lähes hyllyssä pitkään seisonutta. Minä en juuri koskaan osta punalaputettuja tuotteita. Syynä on se, että niiden käyttöaika on liian lyhyt. Pääosan viikon ruokaostoksista teen lauantaina, mutta joskus pitää tehdä pieniä täydennysostoksia keskiviikkona (tai torstaina). Silloin ostan todennäköisesti perjantain päivällisen raaka-aineet, jos alkuviikosta ruokaa on kulunut ennakoitua enemmän, eikä pärjätä tähteillä. Miksi kummassa ostaisin punalaputetun tuotteen, kun sen viimeinen käyttöpäivä on todennäköisesti jo torstaina.

      Lainaa

    51. Tulos: +19 (25 ääntä)
      Reseptivapaa Dinosaurus: Oppivatkohan nämä ihmiset koskaan, että punalapputuotteiden tarkoitus ei ole olla hyväntekeväisyyttä, vaan vähentää ruokahävikkiä ja säästää sitä kautta kaupan rahoja? Ei niitä punalaputettuja aletuotteita ole tarkoitettu köyhille, vaan niille, jotka ne ostavat pois kaupan hyllyltä varallisuustasosta riippumatta.
      Todellakin näin. Kauppaa kiinnostaa vain että kaikki tuotteet saadaan myytyä eikä tarvitse heittää ruokaa roskiin. Jos haluaa palvelua joka on nimenomaan tarkoitettu vain vähäosaisille voi käydä esimerkiksi Pelastusarmeijan leipäjonossa.

      Lainaa

    52. Keskituloinen 19.1.2023 13:14
      Tulos: -25 (29 ääntä)
      Oon eri mieltä Pekan kanssa. En osta koskaan punalaputettuja, vaikka kuinka "tilaisuus tekisi varkaan". On varaa ostaa oikeallakin hinnalla.

      Lainaa

    53. Kirpeä Ahven 19.1.2023 13:50
      Tulos: 0 (28 ääntä)
      Kalsari: Minäkin vastustan järkevää rahankäyttöä ja ruokahävikin vähentämistä. Vituttaa kun aina joku porvari käy riistämässä minun päiväyslihapullat ja sitten on pakko mennä Hesburgeriin ruokkimaan omaa köyhyyttäni ja pahoinvointiani kalliilla hampurilaisaterialla. Olisi niin kiva voida vain ostaa [...]
      ...ja jälkiruoaksi Finnairin osake.. Putosin. Kiitos tästä kommentista. Harvoin näin terävää sarkasmia näkee, vaikka vähän julmaa huumoria ehkä onkin...

      Lainaa

    54. Tulos: +3 (7 ääntä)
      Lasse entä jos ei saa töitä?

      Lainaa

    55. It's a deal 19.1.2023 14:39
      Tulos: +48 (50 ääntä)
      Punalappukompleksi on siitä ihmeellinen, että osa ihmisistä saa niputettua yhteen tunteeseen sekä kateuden että ylemmyydentunteen, ja lopputulos ei silti aineksista huolimatta ole neutraali.

      Lainaa

    56. Siskoton lammas 19.1.2023 15:00
      Tulos: +17 (27 ääntä)
      Kalvakka albatrossi: Ja kassalla pitäisi näyttää kaikkien samaan talouteen kuuluvien tiliotteet ja henkilöllisyystodistus (mutta passi ei tässä tilanteessa kelpaa, oikeasti köyhällä ei ole varaa matkustaa, joten hänellä ei myöskään ole mitään syytä omistaa passia). Tämä olisi taatusti täysin toimiva ja reilu järjestely! Eikun hetkinen....
      ...oikeasti köyhällä ei ole varaa hommata henkilökorttia vaan passi, kun molemmat voimassa max 5v ja passi on 10€ halvempi...:

      Lainaa

    57. Massiton flamingo 19.1.2023 17:11
      Tulos: -12 (14 ääntä)
      Sukkahousuton seuraeläin: Kauppiaan liiketoimintasuunnitelmassa
      S-ketjusta puhe.

      Lainaa

    58. Järkevä lokki 19.1.2023 17:13
      Tulos: -16 (30 ääntä)
      Kunhan naureskelen: Jos rahasta on pulaa, kannattaa siirtyä kasvispainotteisempaan ruokaan
      Heh heh.

      Lainaa

    59. Tulos: +3 (21 ääntä)
      Keskituloinen: Oon eri mieltä Pekan kanssa. En osta koskaan punalaputettuja, vaikka kuinka "tilaisuus tekisi varkaan". On varaa ostaa oikeallakin hinnalla.
        Ei ole kauan, jos tuhlaat rahaa ihan vain siksi että voit. "A fool and his money are soon parted". Vain Bill Gatesilla on varaa ostaa ihan mitä haluaa, muut saavat valita, mihin varansa pistävät. Itse haen ruokani hävikkiliikkeestä ja vaatteeni kierrätyskeskuksesta. Sitten pidän joka talvi kuukauden aurinkoloman. Mutta fleksaa sinä vain lohellasi lumisateessa, kun minä juon jäistä margaritaa Laosissa...
      Kunhan naureskelen: Veikkaanpa, että nämä hamstraajat ostavat lopulta enemmän kuin käyttävät ja osa päätyy roskiin. Punalaputettuja eineksiä voi kyllä pakastaa, mutta ei niitä pakastettavaksi ole tarkoitettu. Lihan pakastaminen on ihan järkevääkin, mutta olisi parempi pakastaa mahdollisimman tuoretta lihaa, [...]
        Niin, jos ei saa käytettyä niin ei sitten ole mitään järkeä ostaa punalaputettua. Itse teen ruokasuunnitelmani hyvin löyhästi -esim. tänään olisi ollut uunilanttua, mutta Loopissa (hävikkiruokakauppa) oli parin kilon salaattipussi, joten seuraavat pari päivää on erilaisia salaatteja. Pidän Fiksuruoasta hankittua tölkkiruokaa ja kastikkeita käsillä, joten tänään on papusalaattia ja huomenna itämaistyyppistä nuudelisalaattia. Lantut säilyvät kyllä hyvinä siihen, kun salaatti on syöty. Pitää olla hiukan harrastunut ateriasuunnittelusta; itse tiedän aina, mitä kaapissani on, ja kulutan aikaa metrossa tai ennen nukahtamista pohtimalla mitä kaikkea siitä voi pistää kasaan, ja suunnitelman voi muuttaa lennosta jos löytyy jotain edullista. Tietysti jos on naimisissa sen kanssa, että torstaina on hernekeittoa, tai mitä nyt onkaan, niin ei sitten punalapuissa ole mitään itua.

      Lainaa

    60. Monenlaenen sotilas 19.1.2023 19:06
      Tulos: +23 (31 ääntä)
      Vastuuton hämähäkki: Kaikki suomalaiset on ennemmin heittämässä kamaa roskiin kun sallimassa jonkun ostaa ne halvemmalla. Ihme idiootteja.
      Suomalainrn maksaa satasen ettei naapuri saa viittäkymppiä.

      Lainaa

    61. Sukkela marsu 19.1.2023 19:43
      Tulos: +21 (25 ääntä)
      Hallitseva jääkarhu: Ei tossa hommassa häiritse muut ku ne jotka tulee pari tuntia ennen -60 alea sinne kauppaan keräilee ja piilottelee noita punalaputettuja ja istuskelee retkituoleissaan käytävillä odottaen et kello tulee 21. Ite ainakin ihan muita ärsyttääkseni hamstraan punalaputettuja tuotteita ja ostan ne klo 20 sillä -30 alella
      Jos jollakin on aikaa ja energiaa kököttää tunteja kaupassa retkituolilla kelloa tuijottamassa, niin ihan vapaasti minun puolestani. Ei siinä kummoisille tuntipalkoille pääse ja jokainen voi toki tehdä saman jos kateus iskee.

      Lainaa

    62. Letittämätön kyyhky 19.1.2023 21:29
      Tulos: +24 (28 ääntä)
      Mielestäni punalaputetut kuuluvat kaikille ostettavaksi, pääasia, että joku ne ostaa eikä mene hävikkiin. Mutta kunhan se ostaja myös käyttää ne, tiedän tapauksia, jotka hamstraavat punalaputettuja "kun puoli-ilmaiseksi saa", mutta ne jäävät sitten homehtumaan jääkaappiin ja päätyvät lopulta kuitenkin roskikseen. Alimmassa tapauksessakin vähän mietityttää, miten saa kaiken tuon syötyä, näyttäisi olevan jonkin verran sellaistakin, jota ei oikein pakastaakaan voi.

      Lainaa

    63. Nimetön marja 19.1.2023 23:35
      Tulos: +30 (34 ääntä)
      Prismassa oli viimeksi punalapulla jotain sisäfileetä, jonka kilohinta oli lähes 70 euroa, ei ihan kiloa ollut se köntsä mutta hinnaksi tuli jotain 23 euroa. Jätin ostamatta että jää köyhille ja ostin jauhelihaa 8 euron kilohinnalla.

      Lainaa

    64. Tulos: +5 (13 ääntä)
      Ei hitto, urpoja kaikkialla.

      Lainaa

    65. Jännä järvisieni 20.1.2023 0:56
      Tulos: +17 (21 ääntä)
      Itse ostan punalaputettuja tuotteita, kun mieleinen sattuu kohdalle ja tiedän että teen siitä ruokaa samana tai seuraavana päivänä ja vielä parempi, jos se punalappunen on jotain kallimpaa tai jotain harvinaisempaa, jota en muuten ostaisi. Muuten en jaksa kieroutua punalapuista kiehuvalle tasolle, vaikka olenkin laskettavissa vähätuloikseksi.

      Lainaa

    66. Rasittava poro 20.1.2023 4:31
      Tulos: +20 (26 ääntä)
      Siis ihminen skrollaa somea, näkee että joku on jossain päin Suomea käyny ostamassa just sinä päivänä ne haluamansa punalaputetut tuotteet ja sitten siitä pahoitetaan mieli? Eiköhän oikeasti vaan vituta se, ettei itse jaksanu nostaa persettä penkistä oikeaan aikaan ja mennä sinne kauppaan. Ja joo, joillain, kuten mullakin on monesti töitä siihen aikaan, mut menee sit vapaapäivänä ni ei tarttee vitutella. "Köyhät on jaloja ja hyviä ihmisiä ja rikkaat (eli siis ne, joilla on varaa laittaa 90e kauppaan?) on pahoja ja kieroja" tuntuu et jotkut elää jossain disney-piirretyssä koko elämänsä läpi.

      Lainaa

    67. Kouluttamaton muurahainen 20.1.2023 6:51
      Tulos: +5 (21 ääntä)
      Punalaputettuja saa ostaa kuka haluaa. Ensinnäkin ne estävät ruokahävikkiä ja toiseksi ne vähentävät kaupan kustannuksia, kun niistä saa edes jotain takaisin eikä tarvitse heittää roskikseen (tai antaa ilmaiseksi köyhäinapuun, jolloin ne köyhät eivät sitten käy enää kaupassa ostamassa mitään). Jos olet 21 jälkeen kaupassa, niin hamstraa niin paljon kuin haluat. Se, että keräilee punalaputettuja kärryt täyteen etukäteen ja pyörii pari tuntia odottamassa sitä, että ne halpenee, ei kuitenkaan ole oikein. Se vie mahdollisuuden joltain muulta ostaa niitä vähemmän alennettuun hintaan, ja kaupalta mahdollisuuden saada niistä määrittelemänsä hinta, jolloin kauppa tekee enemmän tappiota. Se on kuin varastamista kaupalta. Kun kaupalta varastetaan, se joutuu nostamaan hintoja, mikä näkyy sitten meidän kaikkien kauppalaskuissa. Eipä tuo minua henkilökohtaisesti haittaa sen enempää kuin niiden kasvavien ruokakustannusten osalta, sillä itse en osta punalaputettuja. Vähän huonolla omalla tunnolla jätän ne ruokahävikkiin, että minun ei tarvitsisi mennä ihmiskassalle ja puhua jonkun kanssa, kun voin mennä itsepalvelukassalle, eikä tarvitse kommunikoida mitään. Varastelevistä ihmisistä en sen sijaan ajattele kovin positiivisesti.

      Lainaa

    68. Peseytymätön kantojuhta 20.1.2023 7:23
      Tulos: +19 (21 ääntä)
      Piintynyt kala: Miten se sanonta meneekään... "Suomalainen maksaa 50€, jotta naapurille ei annettaisi 100€"
      Kyllä se nykyään taitaa mennä jo niin, että suomalainen on valmis maksamaan 150 euroa, jotta naapuri ei saa sitä 50 euroa

      Lainaa

    69. Pronssi keiju 20.1.2023 9:00
      Tulos: +1 (7 ääntä)
      Letittämätön sitruuna: Lupautuiko Anna juuri mennä sinne kaupan parkkipaikalle Aksun haistettavaksi?
      Ja on sen verran löysää tavaraa, että kannattaa olla vakuutukset kunnossa.

      Lainaa

    70. Tulos: +12 (14 ääntä)
      Letittämätön kyyhky: Mielestäni punalaputetut kuuluvat kaikille ostettavaksi, pääasia, että joku ne ostaa eikä mene hävikkiin. Mutta kunhan se ostaja myös käyttää ne, tiedän tapauksia, jotka hamstraavat punalaputettuja "kun puoli-ilmaiseksi saa", mutta ne jäävät sitten homehtumaan jääkaappiin ja päätyvät lopulta [...]
      Mitä noista ei voi pakastaa? Perunasalaattia en laittaisi pakkaseen mut eikö kaiken muun voisi

      Lainaa

    71. Tulos: +19 (23 ääntä)
      Jos laputetut tuotteet vietäisiin säännönmukaisesti käsistä, kauppa laskisi annettavaa alennusta niin että hinta vastaa paremmin kysyntää. Yrittävät kuitenkin tehdä voittoa, joten tavoitteena on laittaa alennus tasolle, jolla suurin osa tuotteista saadaan myytyä illan aikana - eikä tasolle, jolla kymmenet ihmiset kilpailevat samasta alennustuotteesta. Siksi voidaan olla aika varmoja, että useimmissa tilanteissa se, että yksi ihminen ostaa laputetun tuotteen, ei ole pois toiselta.

      Lainaa

    72. Letittämätön banaani 20.1.2023 19:06
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      Tylsimys: Niin olihan se alunperin hyvä ajatus että punalaputettiin vain ne tuotteet joiden laatu ei heikentynyt vaikka viimeinen myyntipäivä läheni. Eli lähinnä raaka-aineena käytettävät jutut joilla on suht lyhyt myyntiaika alunperinkin. Esim kokolihat voi hyvin pakastaa vielä viimeisenä [...]
      Saarioisten eineslaatikko säilyy hyvin pakastimessa, siis ihan punalaputettu. Meidän huonomahaisetkaan eivät saa niistä mitään oireita parin kolmen kuukauden kuluttuakaan.
      Minulla on usein punalaputettua graavi-, kylmäsavustettua- ja savulohta pakastimessa ja hyvältä maistuu! Saatan syödä sen 100 g mikrossa sulatettua graavilohta paahtoleipien välissä ja hyvää on. Täysin on säilynyt!
      Osalla on vääristynyt käsitys mitä voi pakastaa. Suurimman osan ruuista voi pakastaa. Vihersalaatit ja majonesit on harvoja joita ei voi. Majoneesien koostumus kärsii, toki niitä silti varmasti voi syödä.

      Lainaa

    73. Lyhyt hamsteri 20.1.2023 19:59
      Tulos: +3 (9 ääntä)
      läl: Jos laputetut tuotteet vietäisiin säännönmukaisesti käsistä, kauppa laskisi annettavaa alennusta niin että hinta vastaa paremmin kysyntää. Yrittävät kuitenkin tehdä voittoa, joten tavoitteena on laittaa alennus tasolle, jolla suurin osa tuotteista saadaan myytyä illan aikana - eikä tasolle, [...]
      Ja näinhän on siis jo tehty. Esimerkiksi S-ryhmän alelaput olivat alunperin -50% josta se sitten laskettiin -30%:n.

      Lainaa

    74. Tiedoton taistelija 21.1.2023 12:05
      Tulos: +16 (20 ääntä)
      Nuiva kilpikonna: Joskus joudun käymään kaupassa lähempänä iltakymppiä. Monta kertaa siellä vielä hävikkihylly notkuu, eli ei ne kaikki mene. Ei oo köyhät eikä rikkaatkaan hollilla. Mun mielestä todellakin parempi, että joku ne sieltä hamstraisi kuin että ne pitäisi säästää kuvitteelliselle köyhälle ja sitten [...]
      Just tämä. Käyn ite vuoroduunissa ja kauppareissut sijoittuu 24h auki oleviin mestoihin, niin jätti-Cittareihin kuin minimaalisiin kulman Alepoihinkin. Aina on punalaputettuja tuotteita. Ihan sama meneekö kympiltä illalla, kolmelta aamuyöllä tai kuudelta aamulla.
      Masentavinta on mennä noihin hypermarketteihin, jotka tähän aikaan yöstä on tyhjiä ihmisistä. Näkee vaan ne helvetin pitkät, täyteen työnnetyt hyllyt notkollaan tavaraa, punalaput paistaen, eikä ketään ottajia.
      Ruokahävikkiä on NIIN PALJON, että kaikille hamstraajille peukkua vaan. Hakekaa pois!

      Lainaa

    75. Kypsynyt kana 21.1.2023 20:31
      Tulos: -3 (11 ääntä)
      Sitkeä orava: Ainakin meilläpäin kaupungissa punalaputetut/vanhentuvat tuotteet menevät ruokajonoille, ei roskiin. (Toki kaikki ei mene ruokajonossakaan "kaupaksi", jolloin ne päätyy kaatopaikalle)
      Lihat ym eivät mene, koska niissä on viimeinen käyttöpäivä. Sen päivän jälkeen ei ko. tuotetta saisi käyttää. Parasta ennen- päiväyksen jälkeen tuotetta voi vielä käyttää, jos se on aistinvaraisesti kunnossa. Lihat ym merkitään viimeisellä käyttöpäivällä.

      Lainaa

    76. Kuutioitu paimen 22.1.2023 2:06
      Tulos: -1 (13 ääntä)
      Koherentti ankka: Kyllä vie. Ne isketään pakkaseen ja jaetaan pakastettuna. Tästä on viime aikoina ollut ajoittain uutisointia, että nyt kun ihmiset hamstraa enemmän punalaputettuja, ruokajakelusta ei juuri pystytä antamaan muuta kuin leipää. Se on ihan oikea ongelma. Siks mullakin kyllä pistää silmään jos joku tuohon malliin hamstraa.
      Ihan oikea ongelma että kaupoilla ei jää hävikkiruokaa jaettavaksi ilmaiseksi? Joskus kuljin työmatkani leipäjonon ohitse. Jouduin vaihtamaan kadun puolta, kun tupakan savua oli niin paljon. Mietiskelin monesti että tässä maassa tupakointi on niin kallista että ei varmaankan olisi tarvetta ruoka-avulle jos viitsisi tipakoinnin lopettaa.

      Lainaa

    77. Järvisieni 22.1.2023 8:08
      Tulos: +8 (10 ääntä)
      Koomimupio: Minä kerään klo 21 jälkeen ei-punalaputettuja tuotteita. Ja varsinkin sieltä kalliimmasta päästä. On hauskaa katsella teitä köyhiä väijymässä niitä kinkunriekaleita. Köyhät kyykkyyn, juoskaa te raasut vaan niiden alelihojenne perässä!!! Olisiko teidänkin kannattanut opiskella niin ei tarvitsisi edes tietää mikä on punaliputettu tuote?
      Opiskelu ei enää automaattisesti takaa mitään autuasta tulevaisuutta.

      Lainaa

    78. Pinottava sankari 22.1.2023 13:59
      Tulos: -6 (14 ääntä)
      Järvisieni: Opiskelu ei enää automaattisesti takaa mitään autuasta tulevaisuutta.
      Ei automaattisesti. Mutta 90% valmistuneista on työelämässä 12kk sisään valmistumisesta  ja ainakin tekniset alat takaavat +3000€/kk ja omasta mielestä kyseinen palkka takaa jo paremman elämän rahallisesti, kuin 50% kansasta.

      Lainaa

    79. Tulos: +4 (6 ääntä)
      Huvittaa aina vietävästi nämä punalappuvouhkaajat etenkin kun itse on nykyään jo huomattavan hyvätuloinen, kun ei todellakaan kiinnosta heräillä kukonlaulun aikaan mennäkseen työmaalle niin tekee pääosin jonkinasteista iltavuoroa ja siksi useimmiten on ruokaostoksilla sulkemisajan paikkeilla, ostoskärryissä vino pino -30 tai -60% punalappuja pakastimen riemuksi ja niiden kaverina pöyristyttävän hintaisia eirkoisoluita ja kaikkea aivan turhaa kallista herkkua. Ei kyllä kukaan ole kehdannut tulla avautumaan kassalla. Ei ne isot tulot vaan ne pienet menot.

      Lainaa

    80. Tulos: +2 (4 ääntä)
      Sitkeä orava: Ainakin meilläpäin kaupungissa punalaputetut/vanhentuvat tuotteet menevät ruokajonoille, ei roskiin. (Toki kaikki ei mene ruokajonossakaan "kaupaksi", jolloin ne päätyy kaatopaikalle)
      On tullut aikoinaan syötyä hyvinkin reippaasti yli päivämäärän ollutta ruokaa ja usein. Joskus vähän kiertänyt mutta siinäpä se. Tiedän kyllä hyvin ettei se ole välttämättä terveellistä pitkällä juoksulla vaikkei vielä pahasti menisi sekaisin mutta jos sitä tapahtuu liian usein. Mutta, jos sieltä ruokajonosta sai vaikka hieman vanhan fileen tms ja jääkaappi oli käytännössä tyhjä niin hyvin ne upposi. Ja oli kiva kun aina tuli tehtyä erilaisia ruokia kun ei ikinä tiennyt mitä saa. Hyviä ruokia sai ainakin aikoinaan.

      Lainaa

    81. Tulos: +5 (7 ääntä)
      Itsellä on sellainen "periaate" noiden alennustuotteiden kanssa, että ostan jos satun näkemään ja tarvitsen/haluan kyseistä tuotetta. Mutta en kyllä ala niitä metsästämään/hamstraamaan. MUTTA Ei se ole myöskään multa pois, jos joku niin tekee

      Lainaa

    82. Kompetentti metsämarja 24.1.2023 12:19
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      Nuiva kilpikonna: Joskus joudun käymään kaupassa lähempänä iltakymppiä. Monta kertaa siellä vielä hävikkihylly notkuu, eli ei ne kaikki mene. Ei oo köyhät eikä rikkaatkaan hollilla. Mun mielestä todellakin parempi, että joku ne sieltä hamstraisi kuin että ne pitäisi säästää kuvitteelliselle köyhälle ja sitten [...]
      Näinpä juuri. Meänki pienessä kunnassa jaetaan ruoka-apua kerran viikossa - en tosin tiedä mistä se apu koostuu - ja kaikki kuulemma aina mennee kyllä. Dyykkaamassa käydessä kuiten näkkee hyvin kuinka valtavat määrät niitä punalaputettuja tuotteita sinne roskiin päätyy. Siksi hamstraan niitä iteki pakkaseen aina ko tullee vastaan. Ei sole sieltä ruoka-avusta pois.

      Lainaa

    83. Etäämpi pöllö 25.1.2023 17:35
      Tulos: -1 (3 ääntä)
      Jos nimet "Aleksi" ja "Jesse" keskustelevat niin mitä voisi odottaa.

      Lainaa

    84. Läpikäytävä sotilas 28.1.2023 11:04
      Tulos: -2 (4 ääntä)
      Kahen kilon kalori: Mikä ihmeen ongelma ihmisillä on noiden alennusten kanssa? Ei niihin ole merkitty rajoituksia kuka niitä saa ostaa ja kuinka paljon. Hyvähän se vaan on, että joku ne ostaa pois eikä jätä kaupalle hävikiksi.
      Kunhan syö ne. Veikkaan että kuukausien pakastuksen jälkeen mikään noista ei tuoksahda syömäkelpoiselta eivätkä kaikki edes ostohetkellä.

      Lainaa

    85. Tulos: 0 (4 ääntä)
      Koomimupio: Minä kerään klo 21 jälkeen ei-punalaputettuja tuotteita. Ja varsinkin sieltä kalliimmasta päästä. On hauskaa katsella teitä köyhiä väijymässä niitä kinkunriekaleita. Köyhät kyykkyyn, juoskaa te raasut vaan niiden alelihojenne perässä!!! Olisiko teidänkin kannattanut opiskella niin ei tarvitsisi edes tietää mikä on punaliputettu tuote?
      Ottaako noin kovasti päähän kun jäit ilman aletuotteita?

      Lainaa

    86. Tuulenpitävä greippi 29.1.2023 15:29
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      Koomimupio: Minä kerään klo 21 jälkeen ei-punalaputettuja tuotteita. Ja varsinkin sieltä kalliimmasta päästä. On hauskaa katsella teitä köyhiä väijymässä niitä kinkunriekaleita. Köyhät kyykkyyn, juoskaa te raasut vaan niiden alelihojenne perässä!!! Olisiko teidänkin kannattanut opiskella niin ei tarvitsisi edes tietää mikä on punaliputettu tuote?
      Jaha...Ylilauta vuotaa näköjään taas.

      Lainaa

    87. Tuulenpitävä greippi 29.1.2023 15:30
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      Läpikäytävä sotilas: Kunhan syö ne. Veikkaan että kuukausien pakastuksen jälkeen mikään noista ei tuoksahda syömäkelpoiselta eivätkä kaikki edes ostohetkellä.
      Mulla oli opiskeluaikana joskus just pari kuukautta kanafilesuikaleita pakkasessa. En mä niistä kipeeksi tullut.

      Lainaa

    88. Aistikas manaatti 12.2.2023 11:23
      Tulos: -1 (3 ääntä)
      Aleksi on onnistunut ostamaan punalaputettuna oikein lihaa. Yleensä punalaputetut tuotteet on tuota hintahaarukan yläpään einestä, mitä Aksukin on ostanut.

      Lainaa

    89. Sosiopaattinen Sosiologi 15.5.2024 12:07
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      Jos K-market nostaa hintansa vaikka kymmenenkertaisiksi ja länttää sen jälkeen -30% laput kaikkiin tuotteisiin, kävisi kauppa kuin häkä ja tulot nousisivat exponentiaalisiin sfääreihin.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: 30, 60, aleliha, alennus, hamstraus, kauppa, kuva, pakastaa, pakastin, prosenttia, punalaputettu, punalaputetut, ruoka, tarjous, uhkaus, vakuutus, yhteiskuntaluokat