Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Energiakriisi, osa 5

Suomesta löytyy uima-allas – kuka on vastuussa?
Energiakriisi, osa 5

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 60 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Syömäkelvoton mango 9.2.2023 0:35
      Tulos: -69 (279 ääntä)
      On todella harmillista, ettei Hanna vastannut kommentteihin, joissa yritettiin saada selville, miten hän kompensoi ulkomaanmatkailuun liittyvän saastuttavan toimintansa. Onko siis niin, että vastuullisuuden toivominen Hannalta on sivuraidetta? Itse ajattelen, että ekologisesta kestävyydestä huolehtiminen tulee olemaa yhä tärkeämpää ja sopisi erinomaisesti juuri naisille, joiden (varmaan jonkun mielestä syrjivästi) ajattelen olevan lähtökohtaisesti hyvin huolissaan siitä millaisen maailman jätämme lapsillemme.

      Lainaa

    2. Tulos: +293 (371 ääntä)
      Kyllä minäkin olisin utelias tietämään, miten allas pysyy lämpimänä ja paljonko energiaa se vie, mutta - ei helvetti, Hanna. Mene roskiin.

      Lainaa

    3. Tulos: +114 (162 ääntä)
      PS. Italiaan on kyllä helppo matkustaa myös maanteitse. Islantiin ei niinkään.

      Lainaa

    4. Valittu mestari 9.2.2023 1:04
      Tulos: +80 (142 ääntä)
      Huvilan vuokra on normaalisti 2500 viikonloppu helmikuussa, joten varmaan siitä riittää sähkölaskuun. Voihan se lämmetä vaikka tuulivoimalla tuotetulla sähköllä.

      Lainaa

    5. Tuottelias ahma 9.2.2023 1:09
      Tulos: +316 (326 ääntä)
      Järkyttää lähinnä tuo viikonlopun hinta.

      Lainaa

    6. Syyntakeeton kirahvi 9.2.2023 2:22
      Tulos: +299 (405 ääntä)
      Valittu mestari: Huvilan vuokra on normaalisti 2500 viikonloppu helmikuussa, joten varmaan siitä riittää sähkölaskuun. Voihan se lämmetä vaikka tuulivoimalla tuotetulla sähköllä.
      Jotkut varakkaat tuntuu tosiaan ajattelevan, että toki sähköllä saa mällätä, jos maksuvaraa löytyy. Kyse ei ole siitä. Kaikkien tulisi nyt talvella käyttää sähköä säästeliäästi, jotta riski sähkönjakelun keskeytyksille minimoidaan. Ihan sama kuinka paljon tai vähän olisi valmis siitä maksamaan.

      Lainaa

    7. Saastainen tuhatjalkainen 9.2.2023 3:29
      Tulos: -64 (200 ääntä)
      Aivan älytöntä jeesustelua nykyään kaikki tällaiset täynnä. Itte voi kyllä matkustaa mihin vaan lentokoneella, mutta toisten tekemiset kiinnostaa suurennuslasilla. Itseäni ei kiinnosta muiden tekemiset ja kävin just huvikseen melkein ilmaisella lennolla Puolassa. Niinkun näköjään aika moni muukin.

      Lainaa

    8. Raitis sakaali 9.2.2023 5:24
      Tulos: +157 (177 ääntä)
      Ne hiilijalanjälkien kaupalliset kompensaatiot vasta typerää paskaa ovatkin. Lämmitettävästä uima-altaasta ei myöskään tarvitse kysellä sen ekologista kestävyyttä. Vastaus on ei.

      Lainaa

    9. Tulos: +83 (231 ääntä)
      Moka tuossa oli lähinnä myyjän vähäinen ymmärrys energiankulutuksesta ja vastauksen välttely.

      Lainaa

    10. Verraton hilleri 9.2.2023 6:45
      Tulos: +140 (318 ääntä)
      Ihan validi kysymys Hannalta. Ja en millään jaksa tätä "Epäkohtia saa ottaa puheeksi vasta kun itse on täydellinen"-retoriikkaa. Se on väsynyttä, ja kaikki joilla on aivot päässä tietää että se on vain keino viedä keskustelu pois itse aiheesta. Fakta on että me kuollaan kaikki PIAN ilmastonmuutoksen aiheuttamaan kriisiin, ja täälläkin vain strutsit naureskelee pää iloisesti hiekassa. Yrittäisitte edes olla parempia.

      Lainaa

    11. Joidenkin mielestä kesyaasi 9.2.2023 7:01
      Tulos: +150 (190 ääntä)
      Naisyrittäjänä olen aktiivisesti sanonut ei kaikelle muiden yrittäjien kanssa sosialisoinnille. Tai siis, ystäväpiirini (yksin)yrittäjät on ihan superväkeä, maalareita arkkitehteja puuseppiä ja koodareita, kaikenlaisia taiteilijoita ja graafikoita. Mutta nuo YRITTÄJÄKSI itsensä identifioivat ihmiset... kuraa. Naisyrittäjät lähinnä haluavat juoda skumppaa lämmitetyssä altaassa ja laulaa Kaija Koota ja puhua vuittoneistaan, ja miehet istuvat saunassa, juovat viskiä ja puhuvat autoistaan. Eli siis rahan määrä ja verotuksen vääryys ja muiden oletettu kateus on ainoa puheenaihe. En yhtään ihmettele, että tuollainen keskustelu on käyty naisyrittäjien kesken. Lämmitetty palju olisi vielä ok. Ulkouima-allas on idiotismia vaikka miltä kantilta katsoisi. Lisäksi luultavasti jos vuokrattavalla huvilalla on oma lämpökeskus, se toimii öljyllä, joka on toimintavarmempi kuin pellettipoltin, jota pitäisi vähän väliä täytellä.

      Lainaa

    12. Syömäkelvoton mango 9.2.2023 7:33
      Tulos: +2 (68 ääntä)
      Verraton hilleri: Ihan validi kysymys Hannalta. Ja en millään jaksa tätä "Epäkohtia saa ottaa puheeksi vasta kun itse on täydellinen"-retoriikkaa. Se on väsynyttä, ja kaikki joilla on aivot päässä tietää että se on vain keino viedä keskustelu pois itse aiheesta. Fakta on että me kuollaan kaikki PIAN [...]
      Eikö matkailu kotimaassa ole kuitenkin kestävämpää kuin lennot ulkomaille? Vai saako sen tehdä vasta, kun sen tekee täydellisesti? Itse juuri sanoit, että yrittäkää edes olla parempia.

      Lainaa

    13. Tulos: +131 (139 ääntä)
      Viikonloppu Porvoossa, nyt vain 1600 euroa. Nyt on kyllä oikea unelmien diili. 🤣

      Lainaa

    14. Vinha lokki 9.2.2023 8:41
      Tulos: +108 (118 ääntä)
      Valittu mestari: Huvilan vuokra on normaalisti 2500 viikonloppu helmikuussa, joten varmaan siitä riittää sähkölaskuun. Voihan se lämmetä vaikka tuulivoimalla tuotetulla sähköllä.
      Ekologinen se olisi vain siinä tapauksessa, että tuo allas olisi rakennettu kuuman lähteen päälle. 🙄

      Lainaa

    15. Puli paarma 9.2.2023 8:47
      Tulos: -79 (145 ääntä)
      Verraton hilleri: Ihan validi kysymys Hannalta. Ja en millään jaksa tätä "Epäkohtia saa ottaa puheeksi vasta kun itse on täydellinen"-retoriikkaa. Se on väsynyttä, ja kaikki joilla on aivot päässä tietää että se on vain keino viedä keskustelu pois itse aiheesta. Fakta on että me kuollaan kaikki PIAN [...]
      Taidat olla hieman psykoosissa ilmastonmuutoksiesi kanssa. Oikeassa olit siinä että me kaikki kuolllaan, ja se pian on melko suhteellinen käsite.

      Lainaa

    16. Pekka Kana 9.2.2023 8:48
      Tulos: -114 (146 ääntä)
      Jokainen me kuollaan kuitenkin, joten ihan turha edes ajatella mitään ilmastokysymyksiä. Joten elän juuri niin kuin haluan, ei kiinnosta tulevat sukupolvet kilinkettuakaan.

      Lainaa

    17. Tulos: +25 (79 ääntä)
      Syömäkelvoton mango: On todella harmillista, ettei Hanna vastannut kommentteihin, joissa yritettiin saada selville, miten hän kompensoi ulkomaanmatkailuun liittyvän saastuttavan toimintansa. Onko siis niin, että vastuullisuuden toivominen Hannalta on sivuraidetta? Itse ajattelen, että ekologisesta kestävyydestä [...]
      Minusta tässä on todella harmillista se kuinka koko aiheen käsittely vääristyy keskityttäessä johonkin yhteen altaaseen ja maalitetaan yksittäinen altaanomistaja. Jos todella on noin ympäristöhyveellinen niin silloin pitäisi tiedostaa että ei noin paljoa huomiota kannata kiinnittää huvilan altaaseen.
      Yksittäisenä raha- ja energiareikänä allas on tottakai tietynlaista ”ääripäätä” näkökulmasta riippuen. Mutta nyt tässä näytti unohtuvan monelta se kuinka vähän Suomessa on lämmitettyjä altaita. Olisi ilmastomielessä täysin kosmeettista keskittyä sulkemaan juuri altaat ja unohtaa esimerkiksi kaikki ne tuhannet saunat joita suomessa lämmitetään joka päivä. 
      Ja tähän moni voi ajatella vastaukseksi: ”niin mutta kaikella on merkitystä!” - Niin on. Kaikella. Eli ei mitään syytä nimenomaisesti keskittyä johonkin altaaseen. 
      Yksityisautoillaan mahdollisuuksien mukaan vähemmän, keskitytään kestäviin kulutustuotteisiin kertakäyttömuodin sijaan yms kulutusvalintatietoisuus, lämmitetään saunoja harvemmin, ja niin edelleen. Jokaista voisi kannustaa miettimään kohtuullisia ilmastotoimia omalle kohdalleen, ne varmaan vaihtelevat paljon. Ne, jotka jankuttavat islanninmatkojensa välillä jostain suomalaisesta uima-altaasta ovat minusta vähän missanneet pointin. 

      Lainaa

    18. Syömäkelvoton mango 9.2.2023 9:03
      Tulos: -9 (25 ääntä)
      Banaani: Minusta tässä on todella harmillista se kuinka koko aiheen käsittely vääristyy keskityttäessä johonkin yhteen altaaseen ja maalitetaan yksittäinen altaanomistaja. Jos todella on noin ympäristöhyveellinen niin silloin pitäisi tiedostaa että ei noin paljoa huomiota kannata kiinnittää huvilan [...]
      En tiedä huomasitko, mutta kommenttini oli sarkasmia ja apinoi suoraan Hannan omaa aloitusta.

      Lainaa

    19. Itseasiassa 9.2.2023 9:27
      Tulos: +84 (122 ääntä)
      Mun mielestä ihan hyvä että keskusteltiin Suomessa olevan ulkouima-altaan lämmityksestä, vaikkei keskustelu ollut ehkä parasta laatua keneltäkään osapuolelta. Kun o oikeasti on pulaa energiasta, niin tuollaiset turhat energiasyöpöt voisi ensimmäisenä tyhjätä. Mielummin lämmitetään vaikka niitä vielä sähkölämmitteisiä omakotitaloja halvemmalla, ettei kenenkään lapsen tarvitse palella. Puhumattakaan tuon altaan vaikutuksista ilmastoon, tuollaisen vesimassan pitäminen kymmeniä asteita ympäristöä lämpimpänä on todellinen ongelma. Ja jotta saan osallistua tähän keskusteluun: viime vuodet olen reissannut lähinnä Suomessa ja lentokoneessa olen ollut viimeksi melkein 10 vuotta sitten.

      Lainaa

    20. Tulos: +15 (21 ääntä)
      Syömäkelvoton mango: En tiedä huomasitko, mutta kommenttini oli sarkasmia ja apinoi suoraan Hannan omaa aloitusta.
      No ajattelin että se ehkä on sarkasmia mutten ollut varma, koska ei tuollainen mielipide nyt niin harvinainen taida olla. Mutta kiitos kuitenkin että selvensit vielä mulle erikseen :) ei mun sarkasmitutka aina ihan terässä ole, myönnän. Vastasin silti joka tapauksessa tuohon aiheeseen enemmänkin yleisesti, juuri siksi että näitä ihmisiä kun kuitenkin on jotka löytävät juuri sen yhden jonka pitäisi muuttua (ja se yksi harvemmin on tuo henkilö itse…) ja hyvesignaloinnilla kuittaa omien kulutusvalintojensa aiheuttaman omantunnonvelan ja näin pitää ongelmaa yllä enemmän kuin ratkaisee sitä. 

      Lainaa

    21. Kirpeä Ahven 9.2.2023 10:12
      Tulos: -28 (70 ääntä)
      Verraton hilleri: Ihan validi kysymys Hannalta. Ja en millään jaksa tätä "Epäkohtia saa ottaa puheeksi vasta kun itse on täydellinen"-retoriikkaa. Se on väsynyttä, ja kaikki joilla on aivot päässä tietää että se on vain keino viedä keskustelu pois itse aiheesta. Fakta on että me kuollaan kaikki PIAN [...]
      Jos me kaikki kuollaan pian ilmastokriisiin, niin ei kai sitten meidän tekemisillä ole mitään väliä, koska tosiasia on että pelkästään meidän tekemisillä ei ihmiskunnan sivilisaation kuormitusta vähennetä prosenttiakaan. En halua vähätellä asiaa yhtään, mutta tuolla överillä liioittelulla ilmastoasioista huolta kantavat ampuvat vain omaa agendaansa jalkaan. Ne todelliset ratkaisut pitää tehdä poliittisesti maailman suurimpien maiden + EU:n välillä. Muuten jatketaan nykylinjalla, jossa se saastuttava tuotanto vain siirretään muualle, eikä kokonaistilanne muutu miksikään.

      Lainaa

    22. Kuutioitu leopardi 9.2.2023 10:27
      Tulos: +33 (63 ääntä)
      Verraton hilleri: Ihan validi kysymys Hannalta. Ja en millään jaksa tätä "Epäkohtia saa ottaa puheeksi vasta kun itse on täydellinen"-retoriikkaa. Se on väsynyttä, ja kaikki joilla on aivot päässä tietää että se on vain keino viedä keskustelu pois itse aiheesta. Fakta on että me kuollaan kaikki PIAN ilmastonmuutoksen aiheuttamaan kriisiin, ja täälläkin vain strutsit naureskelee pää iloisesti hiekassa. Yrittäisitte edes olla parempia.
      Muilta osin olet täysin oikeassa paitsi tulkinnassasi ilmastonmuutoksen seurauksista. Juuri tuollainen liioittelu antaa denialisti-idiooteille ansaitsemattoman etulyöntiaseman taistelussaan tuulimyllyjä (ja muuta vihreää siirtymää) vastaan.
      Ilmastonmuutosta vastustavilla on jo totuus puolellaan, joten ei ole mitään järkeä tahallaan heikentää oman puolen uskottavuutta liioittelemalla.
      Ilmastonmuutos tulee ajamaan monia lajeja uhanalaisiksi tai sukupuuttoon, kun niiden luonnolliset elinympäristöt muuttuvat nopeasti eivätkä ne ehdi siihen sopeutua. Ihminen ei ole yksi noista vaarantavista lajeista. Ihminen on jo sopeutunut elämään joka paikassa Alankomaista Andeille.
      Me emme siis ”kuole kaikki pian” ilmastonmuutokseen.
      Muiden lajien vaarantuminen toki aiheuttaa ihmisille välillisiä ongelmia, mutta merkittävin suora vaikutus ihmisille on sään ääri-ilmiöiden yleistyminen. Tulvat, kuivuus, hirmumyrskyt, jne. tulevat tekemään joistain alueista käytännössä asuinkelvottomia. Joku ehkä huomasi uutisista muutama kuukausi sitten, että kolmasosa Pakistanista oli tulvien peitossa. Jos samaa tapahtuu jatkossa joka toinen vuosi, ei noilla alueilla voi olla pysyvää asutusta.
      Oman lisämausteensa asiaan tuo se, että vaikutukset näkyvät voimakkaimmin juuri maailman tiheimmin asutuilla seuduilla (rannikoilla ja suurten jokien varsilla). Tämä tulee väistämättä aiheuttamaan ennennäkemättömiä pakolaisaaltoja, nälänhätää, tautien leviämistä ja yleistä mielipahaa ja harmitusta.

      Lainaa

    23. Jutteleva lihapulla 9.2.2023 10:27
      Tulos: +7 (53 ääntä)
      Anni: Moka tuossa oli lähinnä myyjän vähäinen ymmärrys energiankulutuksesta ja vastauksen välttely.
      Ei, vaan Hannan typerä inttäminen asiassa johon hänellä ei oikeastaan edes ollut mitään sanottavaa. Jos on vuokraamassa sitä huvilaa niin toki voi kysellä, mutta ihan randomisti jos aletaan syyttelemään milloin mistäkin niin enemmän se häiriköintiä on kuin uteliaisuutta.

      Lainaa

    24. Tulos: +55 (55 ääntä)
      Jusa: Viikonloppu Porvoossa, nyt vain 1600 euroa. Nyt on kyllä oikea unelmien diili. 🤣
      Helmikuussa...

      Lainaa

    25. Nikkelivapaa kani 9.2.2023 10:36
      Tulos: +53 (67 ääntä)
      Kirpeä Ahven: Jos me kaikki kuollaan pian ilmastokriisiin, niin ei kai sitten meidän tekemisillä ole mitään väliä, koska tosiasia on että pelkästään meidän tekemisillä ei ihmiskunnan sivilisaation kuormitusta vähennetä prosenttiakaan. En halua vähätellä asiaa yhtään, mutta tuolla överillä liioittelulla [...]
      Jos kaikki, eli jokaikinen ihminen tällä maapallolla ajattelee että "minun tekemisilläni ei ole väliä" niin miksi suuryritysten tai maailmanjohtajienkaan pitäisi ajatella eri tavalla? Kansastahan se muutos aina lähtee liikkeelle, ei päättäjistä itsestään. Heidät on nimenomaan valittu kansalaisten aloitteesta.
      Eikä kukaan ole väittänyt että juuri me kuoltaisiin mihinkään ilmastolliseen kriisiin. Lähinnä se että lapset ja lapsenlapset, sekä niistä eteenpäin alkavat kärsiä nykyisten elossaolevien keski-ikäisten ihmisten toimista. Pitäisi osata katsoa enemmän kuin kymmenen tai kaksikymmentä vuotta eteenpäin, vaikka suurin osa ihmisistä ajattelee 'tulevaisuutta' lähinnä omasta näkökulmastaan eikä ne asiat siksi kosketa heitä mitenkään. Eletään vähän liikaa juuri tässä hetkessä ja jätetään ne ongelmat sitten tulevaisuuden sukupolvien ongelmaksi vaikka asioihin voisi vaikuttaa jo nyt, ja sitten joskus sadan vuoden päästä voi olla ihan liian myöhäistä.

      Lainaa

    26. It's a deal 9.2.2023 10:47
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Raitis sakaali: Ne hiilijalanjälkien kaupalliset kompensaatiot vasta typerää paskaa ovatkin. Lämmitettävästä uima-altaasta ei myöskään tarvitse kysellä sen ekologista kestävyyttä. Vastaus on ei.
      Disney menee kohti hiilineutraaliutta ostamalla luonnonsuojelualueita. Sinäkin voit ostaa palan turvesuota, joka kompensoi sinut. Ilman rahaa se ei sitä tee puolestasi. Päästökaupasta en edes sano enempää.

      Lainaa

    27. Itseasiassa 9.2.2023 11:03
      Tulos: +27 (35 ääntä)
      Kuutioitu leopardi: Muilta osin olet täysin oikeassa paitsi tulkinnassasi ilmastonmuutoksen seurauksista. Juuri tuollainen liioittelu antaa denialisti-idiooteille ansaitsemattoman etulyöntiaseman taistelussaan tuulimyllyjä (ja muuta vihreää siirtymää) vastaan. Ilmastonmuutosta vastustavilla on jo totuus [...]
      Kyllä ihminenkin tulee vähenemään, jos ääriolosuhteet lisääntyvät entisestään. Esim vettä ei riitä kaikille ja elinkelvottomat olosuhteet lisääntyvät ja ihmisiä kuolee mm. märkälämpötilan nousun vuoksi. Myöskin muiden lajien katoaminen tarkoittaa sitä, että meillä ei ole ruokaa. Kukaan meistä ei esim. pysty korvaamaan pelolla hyönteisiä.

      Lainaa

    28. Itseasiassa 9.2.2023 11:04
      Tulos: +1 (11 ääntä)
      Kuutioitu leopardi: Muilta osin olet täysin oikeassa paitsi tulkinnassasi ilmastonmuutoksen seurauksista. Juuri tuollainen liioittelu antaa denialisti-idiooteille ansaitsemattoman etulyöntiaseman taistelussaan tuulimyllyjä (ja muuta vihreää siirtymää) vastaan. Ilmastonmuutosta vastustavilla on jo totuus [...]
      Kyllä ihminenkin tulee vähenemään, jos ääriolosuhteet lisääntyvät entisestään. Esim vettä ei riitä kaikille ja elinkelvottomat olosuhteet lisääntyvät ja ihmisiä kuolee mm. märkälämpötilan nousun vuoksi. Myöskin muiden lajien katoaminen tarkoittaa sitä, että meillä ei ole ruokaa. Kukaan meistä ei esim. pysty korvaamaan pelolla hyönteisiä.

      Lainaa

    29. Tulos: +58 (64 ääntä)
      Siis.. miten nuissa kommenteissa ei kukaan maininnut tota hintaa?? Luulin heti et se ois se moka :D Siis kai tohon 1600 euroon kuuluu henkilökohtanen hovimestari, ja lahjakassit jossa käteisenä 1000€? Miksi kukaan maksaisi helmikuun viikonlopusta Porvoossa 1600€? :D

      Lainaa

    30. Inha nauta 9.2.2023 11:26
      Tulos: +13 (31 ääntä)
      Itseasiassa: Kyllä ihminenkin tulee vähenemään, jos ääriolosuhteet lisääntyvät entisestään. Esim vettä ei riitä kaikille ja elinkelvottomat olosuhteet lisääntyvät ja ihmisiä kuolee mm. märkälämpötilan nousun vuoksi. Myöskin muiden lajien katoaminen tarkoittaa sitä, että meillä ei ole ruokaa. Kukaan meistä ei esim. pysty korvaamaan pelolla hyönteisiä.
      Luitko sinä edes tuota kommenttia, johon "vastasit"?
      Leopardi totesi nimenomaan, että ilmastonmuutoksesta on suuria haittavaikutuksia ihmisillekin, mutta tosiasia kuitenkin on, ettei ihminen lajina ole missään määrin vaarantumassa ilmastonmuutoksen seurauksena, joten typerän Me kaikki kuollaan!!! -liioittelun sijaan kannattaisi keskustella siitä, mitä ilmastonmuutoksesta oikeasti aiheutuu.

      Lainaa

    31. Salamannopea kuormaeläin 9.2.2023 11:29
      Tulos: -6 (42 ääntä)
      Itseasiassa: Kyllä ihminenkin tulee vähenemään, jos ääriolosuhteet lisääntyvät entisestään. Esim vettä ei riitä kaikille ja elinkelvottomat olosuhteet lisääntyvät ja ihmisiä kuolee mm. märkälämpötilan nousun vuoksi. Myöskin muiden lajien katoaminen tarkoittaa sitä, että meillä ei ole ruokaa. Kukaan meistä ei esim. pysty korvaamaan pelolla hyönteisiä.
      Miksi niitä lapsia pitää sitten tehdä kuolemaan ilmastonmuutokseen?

      Lainaa

    32. Tulos: +42 (46 ääntä)
      Kirpeä Ahven: Jos me kaikki kuollaan pian ilmastokriisiin, niin ei kai sitten meidän tekemisillä ole mitään väliä, koska tosiasia on että pelkästään meidän tekemisillä ei ihmiskunnan sivilisaation kuormitusta vähennetä prosenttiakaan. En halua vähätellä asiaa yhtään, mutta tuolla överillä liioittelulla [...]
      Kyllä, eniten saastuttavat isot firmat ja kokonaiset valtiot pitäisi saada vähentämään päästöjään enemmän.
      Mutta. Tässäkin on kyse rahasta. Niin kauan kun kuluttaja maksaa epäekologisesti valmistetusta tuotteesta, isot firmat valmistaa ja myy sitä tuotetta. 
      Eli ihan jokaisen yksittäisen ihmisen kulutustottumuksilla on merkitystä myös isommassa mittakaavassa. 

      Lainaa

    33. Tulos: +30 (36 ääntä)
      Uskomatonta kyllä, ihminen voi samaan aikaan kiinnittää huomiota henkilökohtaisessa elämässä tekemiinsä valintoihin ja niiden kestävyyteen JA haluta tekoja valtioilta ja suuryrityksiltä. Ja pyrkiä vaikuttamaan niihin esimerkiksi äänestyskäytöksellään, kulutustottumuksillaan ja muilla kansalaisvaikuttamisen keinoilla. Ilmastonmuutos ei ole mikään asia, joka joko tapahtuu tai ei, se on jo käynnissä. Kyse on siitä, miten mittavat vaikutukset sillä tulee olemaan ja kuinka nopeasti. Tässä kohtaa on parempi tehdä vaikka liian vähän kuin ei mitään. Allaskeskusteluun en jaksa edes ottaa kantaa, koska eipä tuossa yksikään osapuoli loistanut erityisemmin.

      Lainaa

    34. Tulos: +31 (39 ääntä)
      Mka ei ollutkaan se, että kaupattava tuote on naurettava? Tuolla hinnalla pääsisi jonnekin, missä vesi on lämmittämättäkin tuon asteista (ekologsta se ei olisi, mutta ottaen huomioon altaan lämmitysenergiat, niin enpä tiedä olisiko kovasti pahempaakaan). Lisäksi nuo kuvat rantatuoleineen on otettu kesällä -tosi hauskaa olisi lokoilla altaan äärellä toppatakki päällä räntäsateessa? Vaikka allas olisi miten lämmin, ilma ei sittenkään ole. Ja jos kerran allas on niin ekologisesti lämmitetty, niin olisi säästytty Hannan jankuttamiselta jos Janica olisi ihan vain kertonut, millä, jos ei sähköllä? Oma kuuma lähde? Ilmastonmuutoksesta en ala vängätä kun siitä vängättiin jo, eikä siitä voi järkevästi olla kuin yhtä mieltä. Mutta luulisi Janican tajuavan, että juuri tänä talvena tuollainen allas ei luultavastikaan herätä sympatioita, kun monet ovat oikeasti sähkölaskunsa kanssa hädissään, ja sähkökatkot ovat aivan mahdollisia? En allasta kadehdi (varsinkaan helmikuussa), mutta kyllä kai joku voisi, kynttilän valossa pakastimen sulamista katsellessaan, olla ihan vähäsen ärtyinen tuosta energiantuhlauksesta vaikkei ilmasto kiinnostaisikaan? Lisäksi olen pahoillani, etten voi tykätä nimimerkki Joidenkin mielestä kesyaasin postista viiteen kertaan.

      Lainaa

    35. Tulos: -6 (24 ääntä)
      Angst: Siis.. miten nuissa kommenteissa ei kukaan maininnut tota hintaa?? Luulin heti et se ois se moka 😁 Siis kai tohon 1600 euroon kuuluu henkilökohtanen hovimestari, ja lahjakassit jossa käteisenä 1000€? Miksi kukaan maksaisi helmikuun viikonlopusta Porvoossa 1600€? :D
      Koska tuo on upea huvila ja sellaiset maksaa, astetta parempi mummonmökkikin maksaa sen tonnin viikossa jo.
      Jos on pätäkkää päällä niin tuollainen 1600 menee jo baari-iltana tippeihin.

      Lainaa

    36. Tulos: +28 (36 ääntä)
      Kuutioitu leopardi: Muilta osin olet täysin oikeassa paitsi tulkinnassasi ilmastonmuutoksen seurauksista. Juuri tuollainen liioittelu antaa denialisti-idiooteille ansaitsemattoman etulyöntiaseman taistelussaan tuulimyllyjä (ja muuta vihreää siirtymää) vastaan. Ilmastonmuutosta vastustavilla on jo totuus [...]
      En tiedä oletko huomannut, mutta ilmastonmuutos tappaa jo ihmisiä. Kaikki eivät elä Suomen kaltaisilla alueilla tai nauti sellaisesta elintasosta, että voi sopeutua elämään vaikka jossain Andien ilmastossa.

      Lainaa

    37. Tulos: +3 (21 ääntä)
      Salamannopea kuormaeläin: Miksi niitä lapsia pitää sitten tehdä kuolemaan ilmastonmuutokseen?
      Miksei vaan samantien tapeta koko ihmiskuntaa, jotta saataisiin ehkä tämä planeetan tuhokin pysäytettyä?
      Niin, no tiedät varmaan vastaukset itsekin. 

      Lainaa

    38. Taidokas pomelo 9.2.2023 15:47
      Tulos: -22 (40 ääntä)
      Hanna on oikein tyypillinen viherpiipertäjä.

      Lainaa

    39. Taidokas pomelo 9.2.2023 15:48
      Tulos: -10 (24 ääntä)
      Verraton hilleri: Ihan validi kysymys Hannalta. Ja en millään jaksa tätä "Epäkohtia saa ottaa puheeksi vasta kun itse on täydellinen"-retoriikkaa. Se on väsynyttä, ja kaikki joilla on aivot päässä tietää että se on vain keino viedä keskustelu pois itse aiheesta. Fakta on että me kuollaan kaikki PIAN [...]
      Eikä kuolla.

      Lainaa

    40. Nuutunut kivi 9.2.2023 15:50
      Tulos: +24 (30 ääntä)
      Itseasiassa: Kyllä ihminenkin tulee vähenemään, jos ääriolosuhteet lisääntyvät entisestään. Esim vettä ei riitä kaikille ja elinkelvottomat olosuhteet lisääntyvät ja ihmisiä kuolee mm. märkälämpötilan nousun vuoksi. Myöskin muiden lajien katoaminen tarkoittaa sitä, että meillä ei ole ruokaa. Kukaan meistä ei esim. pysty korvaamaan pelolla hyönteisiä.
      Tulevaisuudessa sodat käydään vedestä, ei öljystä.

      Lainaa

    41. Tulos: +43 (47 ääntä)
      Inha nauta: Luitko sinä edes tuota kommenttia, johon "vastasit"? Leopardi totesi nimenomaan, että ilmastonmuutoksesta on suuria haittavaikutuksia ihmisillekin, mutta tosiasia kuitenkin on, ettei ihminen lajina ole missään määrin vaarantumassa ilmastonmuutoksen seurauksena, joten typerän Me kaikki [...]
      En vakuuttunut ymmärrätkö ihan oikeasti mitä täällä tapahtuu.. Ilmastonmuutos on vain yksi oire tätä planeettaa vaivaavasta ympäristökriisistä, jonka seurauksena myös ihmisen olemassaolo on vaarantunut. Ekosysteemi on sellainen asia, että jos sen tasapaino järkkyy, koko systeemi vaarantuu. Kun mehiläiset katoavat, se vaikuttaa kasvien lisääntymiseen, joka vaikuttaa ruoan tuotantoon, joka vaikuttaa suoraan ihmisiin ja moniin eläinlajeihin. Jos yksikin lenkki väärästä kohdasta hajoaa, koko ketju voi katketa.
      Ihmiset jotka vastustavat ympäristöliikkeitä tai -tekoja ihan vain periaatteesta tai siksi, että jotkut yksittäiset aktivistit ärsyttävät, ovat kyllä ihan vihoviimeisiä itsetuhoisia idiootteja. Vastustaa nyt jotain, jolla yritetään turvata meidän kaikkien, myös heidän itsensä tulevaisuus. 

      Lainaa

    42. Nuutunut kivi 9.2.2023 15:51
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Saanko laittaa lämmitetyn ulkoaltaan, kun en ole koskaan lentänyt minnekään?

      Lainaa

    43. Tulos: +22 (22 ääntä)
      Nuutunut kivi: Saanko laittaa lämmitetyn ulkoaltaan, kun en ole koskaan lentänyt minnekään?
      Jos kuljet julkisilla, saat lämmittää altaan torstaisin klo 19-22 tai vaihtoehtoisesti viikonloppuisin keskiyön jälkeen pahentamatta kysyntäpiikkiä.

      Lainaa

    44. Tulos: +32 (38 ääntä)
      Onhan se vaan pätevää mietintää, että miksi pitää porsastella, kun ollaan koko talvi jauhettu, kuinka pitää energiaa säästää. Juu, tehköön kukin mitä haluaa, mutta turha kuvitella ettei siitä saa palautetta. Jos on herkkähipiäinen, eikä kestä kritiikkiä typerästä toiminnastaan, niin kannattaa pitää suu kiinni.

      Lainaa

    45. Hikoileva puuma 9.2.2023 18:05
      Tulos: -15 (29 ääntä)
      Miksi tuo paasaaja sitten itse käyttää internettiä?

      Lainaa

    46. Paiskottu paiserieska 9.2.2023 20:39
      Tulos: +24 (30 ääntä)
      Banaani: Olisi ilmastomielessä täysin kosmeettista keskittyä sulkemaan juuri altaat ja unohtaa esimerkiksi kaikki ne tuhannet saunat joita suomessa lämmitetään joka päivä.
      Taitaa aika moni suomalainen sauna lämmetä sillä energialla joka kuluu noin ison ulkoaltaan lämpimänä pitämiseen.

      Lainaa

    47. Tulos: +12 (16 ääntä)
      Kyöpeli: PS. Italiaan on kyllä helppo matkustaa myös maanteitse. Islantiin ei niinkään.
      Islantiin pääsee Tanskan kautta laivalla. Muutaman päivän merimatka Färsaarten kautta kuulostaa seikkailulta jo itsessään!

      Lainaa

    48. Tulos: -9 (17 ääntä)
      Paiskottu paiserieska: Taitaa aika moni suomalainen sauna lämmetä sillä energialla joka kuluu noin ison ulkoaltaan lämpimänä pitämiseen.
      Niin. Mutta taitaa niitä saunoja kuitenkin lämmetä sen verran monta että uima-allaslämpö jää maan tasolla toiseksi? : ) en tiedä mitään lukuja. Sauna oli yksittäinen esimerkki siitä mitä ihan tavallinen porukka voi energian säästämiseksi halutessaan tehdä, ja vaikutus olisi todellinen. 
      Asia vertaituu minusta aika hyvin useissa varsinkin perinteisemmissä uskonnoissa tuttuun uhraamiseen. Korvataan tässä analogiassa jumala ilmastohyveellisyydellä, uhrilahjan suorittava pappi islanninmatkustelijalla joka tuijottaa yksittäistä uima-allasta (=taluttaa yksittäisen valikoidun uhrin alttarille) ja allas tai altaan omistaja on se yksittäinen ihmisuhri jolla jumala (=ilmastohyveellisyyden riittävä taso) lepytetään. Uhrataan yksi, niin muut voivat jatkaa tiedostamatonta sikailua. Tuomitaan yksi uima-altaan omistaja niin voidaan jatkaa 600 metrin päässä sijaitsevaan ruokakauppaan kulkemista omalla autolla. 
      Whataboutismi on ongelman välttelyä. ”What about uima-allas!” Mitätöi omaa syyllisyyttä liittyen niihin omiin ei-niin-energiaystävällisiin valintoihin (mitä ne kenelläkin ovat). Ja kun syyllisyyden tarkoitus on juuri toimia driverina asioiden tekemiseksi paremmin, on loogisesti sen vältteleminen teko oman toiminnan parantamista vastaan. Näin myönteinen minäkuva säilyy mutta todellisuudessa ylläpidetään haittaa. 
      Ajattelun yksioikoistaminen on eräänlainen aivojen jatkuva tavoite. (Syy on energiansäästö, pun not intented.) yksi tapa yksioikoistaa ajattelua on mielessä muodostuvat arkkityypit. (Tätä ei pidä rinnastaa Jungin arkkityyppeihin.) Ne ovat ikäänkuin pelkistettyjä symboleita joilla viitataan laajempiin ilmiöihin. (Esimerkiksi Sauron tai Voldemort voi olla pahuuden arkkityyppi jne.) Tällainen tyypittely on välttämätöntä mutta välillä siitä koituu tahattomia haittoja. Uima-allas voi olla tällainen helppo huikentelevaisuuden, itsekkyyden, vastuuttomuuden ja turhamaisuuden arklityyppi. Haitta on se, että kun käsittelemme kokonaista laajaa monitahoista ilmiötä arkkityypin kautta, jää suurin osa ongelmasta itse asiassa täysin käsittelemättä. Pahuus loppuu Sauronin tai Voldemortin kaltaisten erittäin symbolisten hahmojen kuolemaan vain saduissa, kun taas oikeassa elämässä ilmiöt eivät kiteydy tällä tavoin ja ole sillä tavoin hoidettavissa ikään kuin pakettiratkaisuina. Uima-altaaseen keskittyminen on ikään kuin tosimaailmasta inspiraationsa saava satu jossa sadun tapaan on erittäin pelkistetty dynaaminen asetelma, jonka tarjoama tapahtumakulku johtaa sen kaltaiseen onnelliseen loppuun jollaisia tosimaailmassa ei ole. 
      Vedinkö yli? Vedin. Kaikilla on harrastuksensa. 

      Lainaa

    49. Kunnioitettava sotilas 10.2.2023 11:31
      Tulos: +3 (11 ääntä)
      Kyöpeli: Kyllä minäkin olisin utelias tietämään, miten allas pysyy lämpimänä ja paljonko energiaa se vie, mutta - ei helvetti, Hanna. Mene roskiin.
      Uima-altaan lämmitys vie kyllä energiaa, mutta ei niin paljon kuin ihmiset kuvittelevat. Laidat yleensä hyvin eristettyjä jolloin lämpöhäviötä tulee vain veden pinnasta.

      Lainaa

    50. Ajastettu pupu 10.2.2023 12:43
      Tulos: +8 (16 ääntä)
      Kertoo melkoisesta välinpitämättömyydestä ja suorastaan typeryydestä, jos ei ole mitään ymmärrystä vastuullisuudesta.

      Lainaa

    51. Tulos: +8 (8 ääntä)
      Nuutunut kivi: Saanko laittaa lämmitetyn ulkoaltaan, kun en ole koskaan lentänyt minnekään?
        Haluatko sellaisen? 
        En tietenkään ole vastuussa siitä, minkälaisia altaita kukin saa laittaa, mutta jotenkin tuntuu, että tässä keskustelussa tahtoo unohtua kohtuus kokonaan. 
        Jos olet syönyt säästäväisesti, jättänyt saunan kiinni, ja et ole lentänyt minnekään, ja olet pienestä asti haaveillut, että saisit kellua lämpimässä altaassa talvikeleillä koska se olisi niin absurdin scifiä, niin totta kai. Mene altaaseen, ja olkoon siitä sinulle iloa. 
        On eri asia haluta jotain kivaa aina joskus, ja jos se on tarpeeksi tärkeää niin sitten pistetään elämä risaiseksi, kuin haluta kaikki mitä mainostaja suinkin keksii, ja lisäksi kaikki mitä naapureilla ehkä saattaa olla, ja lisäksi jättää auto tyhjäkäynnille turhan vuoksi, että ituhipille tulisi paha mieli (sellaistakin täällä on saanut kuulla). 
        Miksei voi olla tasoa "yleensä ei ryypätä joka päivä, mutta sitten jos kokonainen litra pina coladaa tuoreen ananaksen kanssa on juuri se, mitä olen 18-vuotiaasta asti halunnut, nyt löytyi, niin härregood, tilaan sen". 
        Voisi olla yleensä kuten isoäitimme, eli nuukaillaan, mutta sitten aina joskus, vaikka syntymäpäivänään saada jotain todella kivaa, jos se siis on aidosti kivaa eikä turhaa sikailua, koska ei täällä valittamassa olla? 

      Lainaa

    52. Tulos: -10 (24 ääntä)
      Jumalauta, että mä vihaan paljon ilmastokiihkoilijoita. Kyllä rahaeliitti hieroo käsiään kun pienyrittäjät ajetaan konkurssiin ilmastokiimassa. Ovat kuin joku kultti vailla todellisuudentajua.

      Lainaa

    53. Tulos: -8 (12 ääntä)
      Syömäkelvoton mango: On todella harmillista, ettei Hanna vastannut kommentteihin, joissa yritettiin saada selville, miten hän kompensoi ulkomaanmatkailuun liittyvän saastuttavan toimintansa. Onko siis niin, että vastuullisuuden toivominen Hannalta on sivuraidetta? Itse ajattelen, että ekologisesta kestävyydestä [...]
      Jumalauta, miten paljon mistään tietämättömiä hyväntekijöitä kommentoijina. Varmaan kirjoittavat Islannin lämpimiin luonnonlähteisiin, että millä lämmität. Katoppakö ennen tuon luksushuvilan lämmityssysteemijä tiedät, pidät turvan kiinni. Ja minä olen viherkommunisti.

      Lainaa

    54. Aistikas manaatti 12.2.2023 8:07
      Tulos: -14 (22 ääntä)
      Aika monella ilmastovouhotus kumpuaa silkasta kateudesta. Sitten jos oma taloustilanne paranee, niin ilmastolle haistatetaan pitkät.

      Lainaa

    55. Tulos: +5 (7 ääntä)
      Sysäri: Jumalauta, miten paljon mistään tietämättömiä hyväntekijöitä kommentoijina. Varmaan kirjoittavat Islannin lämpimiin luonnonlähteisiin, että millä lämmität. Katoppakö ennen tuon luksushuvilan lämmityssysteemijä tiedät, pidät turvan kiinni. Ja minä olen viherkommunisti.
        Ei, sinä olet väärällä palstalla. Ylilautaa olit hakemassa.

      Lainaa

    56. Rivo riesa 14.2.2023 8:34
      Tulos: -5 (11 ääntä)
      Minua ei kiinnosta hevon helvettiä millä se lämpiää, kunhan lämpiää. Aikuinen ihminen jaksaa ulista jostain ilmastoasioista, niinku Suomi vois vaikuttaa siihen hevonvittuakaan. Tehköön itse omia valintoja minkälaisia haluaa, muttei tarvi ulista siitä muille. Minua ei kiinnosta minkälaista täällä 50-vuoden päästä on, olen varmaan kuollut tai ihan vihannes siinävaiheessa, eletään tässä ja nyt. Ilmastopelleily sikseen eikä lihalle mitään vammasia ilmastomaksuja, kyllä näin on jämpti.

      Lainaa

    57. Läpikäytävä sotilas 19.2.2023 11:02
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      Anni: Moka tuossa oli lähinnä myyjän vähäinen ymmärrys energiankulutuksesta ja vastauksen välttely.
      Todella surkea markkinoija. Mutta se onkin suomalaisyrittäjien heikko kohta: yritetään myydä jotain mitä on, eikä sitä mitä asiakkaat haluavat.

      Lainaa

    58. Lattiaton orja 20.2.2023 5:21
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Kävellen islantiin

      Lainaa

    59. Sosiopaattinen Sosiologi 14.5.2024 17:25
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Taitaa se lento ihan vaikka vaan keskieurooppaankin saastuttaa enemmän kuin lämminvesiallas Suomessa, mutta toki molemmat ovat ökyilyä johon tulevaisuudessa on entistä harvemmalla varaa.

      Lainaa

    60. Tyhjä valas 21.8.2024 12:54
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Kuka haluaa maksaa tällaisia ökyhintoja Suomeen. Muutenkin kallis maa. Samalla hinnalla pääsee ulkomaille aurinkoon ja verorahat eivät mene suomalaisten korruptiopäättäjien taskuihin. Mitä vähemmän rahaa tuo Suomeen, sitä vähemmän poliitikot voivat tuhlata niitä. Ja vastuullisuuskysymys on ihan relevantti. Miksi salata vastausta, kun joku kysyy.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: energia, ilmasto, kestävyys, kulutus, loma, lomailu, lämmitys, matkailu, naisyrittäjät, sähkö, sähkön hinta, talvi, uima-allas, ulkomaat, vastuu, vastuullisuus, ympäristö