Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Mitä tänään syötäisiin? Osa 75

Tehokkain tapa pudottaa painoa.
Mitä tänään syötäisiin? Osa 75

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 78 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Korpulentti taikuri 23.2.2023 0:09
      Tulos: +138 (300 ääntä)
      Minäkin olin ensin Jannen puolella.

      Lainaa

    2. Valtava lohikäärme 23.2.2023 0:16
      Tulos: +257 (287 ääntä)
      Jopa Halla-aho nauroi näille ideologisille kasvisvihaajille. Haukkuivat sitten Halla-ahon ituhippisuvakiksi ja lähtivät äänestämään SKE:tä ja kumppaneita :D

      Lainaa

    3. Loikoileva lepakko 23.2.2023 0:23
      Tulos: +89 (137 ääntä)
      Syö vähemmän kaloreita kuin poltat ja laihdut!

      Lainaa

    4. Tiedetty kesyhanhi 23.2.2023 0:50
      Tulos: +420 (438 ääntä)
      517 eurolla vuoden hevit? Miksei 666 euroa?

      Lainaa

    5. Valoisa tohtori 23.2.2023 1:13
      Tulos: -93 (145 ääntä)
      Entäs ne joilla ei ole älypuhelinta?Missä on mun appssismapssitallellunkseet.

      Lainaa

    6. Hiilenmusta hämähäkki 23.2.2023 2:23
      Tulos: +133 (209 ääntä)
      Lihasonnit on ihan hyvä esimerkki miten vegaaniruokavaliolla pääsee tonnin painoiseksi

      Lainaa

    7. Tulos: +192 (206 ääntä)
      En ole ituhippi mutta 517€ ei kyllä riittäisi minun vuosittaisiin heviostoksiini

      Lainaa

    8. Kirjautumaton greippi 23.2.2023 4:34
      Tulos: -264 (430 ääntä)
      Surkuhupaisaa on se kuinka yleensä kasvisravinnon puolesta fanaattisesti paasaava on itse silti läski. Lehmät tuppaavat tietysti yleensä olemaan pyöreitä.

      Lainaa

    9. Lojaali meduusa 23.2.2023 5:59
      Tulos: +217 (257 ääntä)
      Kirjautumaton greippi: Surkuhupaisaa on se kuinka yleensä kasvisravinnon puolesta fanaattisesti paasaava on itse silti läski. Lehmät tuppaavat tietysti yleensä olemaan pyöreitä.
      Olipa ikävä kommentti.
      Mutta Mariannen kohdalla on tietysti epäloogista jauhaa ruokavalionsa terveellisyydestä jos totuus on se ettei hänen ruokailutapansa niin kauhean terveitä olekaan. Erityisesti kun väittää ettei tarvi laskea kaloreita.

      Lainaa

    10. Pekka Kana 23.2.2023 6:52
      Tulos: +104 (214 ääntä)
      Eräs naispuolinen tuttuni alkoi vegaaniksi siksi, että pääsisi noin kymmenestä ylimääräisestä kilostaan eroon. On nyt ollut viisi vuotta vegaanina, ja kiloja tullut noin 30 lisää. Miten meni niin kuin omasta mielestä?

      Lainaa

    11. Juokseva mato 23.2.2023 7:13
      Tulos: -45 (99 ääntä)
      Janne ei tiennyt että nykyään pitää kieltää faktat eikä niitä pidä osoittaa.

      Lainaa

    12. Luvaton noita 23.2.2023 7:13
      Tulos: +93 (117 ääntä)
      Loikoileva lepakko: Syö vähemmän kaloreita kuin poltat ja laihdut!
      Älä juo alkoholia niin ei ole alkoholiongelmia! Älä tapa itseäsi niin ei ole itsemurhia!

      Lainaa

    13. Tulos: +271 (297 ääntä)
      Ikävä kommentti Jannelta, mut silti tosi juttu. Se, syökö terveellistä ruokaa ja se, syökö sitä kulutukseen nähden sopivasti, eivät ole synonyymeja. Varsinkin argumentti "kasvisruokaa voit syödä niin paljon kuin haluat, ja silti laihdut", ei vaan ole tosi.

      Lainaa

    14. Räkäpää 23.2.2023 7:28
      Tulos: +137 (143 ääntä)
      Hedelmiä/vihanneksia kahdella eurolla -> porkkanapussi tai pari banaania. Veikkaisin että potutkin lasketaan ja niitähän menee jokaisella "lihansyöjällä" myös. Btw, ei riittäisi meillä kyllä vuoden heveihin tuo arvo, vaikka ollaankin "lihansyöjiä", mutta kyllä se jonkun kuukauden auttais.

      Lainaa

    15. Tulos: +98 (108 ääntä)
      Sanon alkuun että kannatan kasvisruoan ottamista nykyistä enemmän liharuokien rinnalle kun puhutaan suomalaisen keskivertotottumuksista. Etuja tulee paljon, muun muassa tiettyjen yleisimpiin kuuluvien syöpien riskin huomattava väheneminen, silloin kun kasviksilla korvataan punaista lihaa. Mutta laihtumiseen vegaaninen ruoka ei todellakaan ole mikään automaattiratkaisu, kaukana siitä. Liha vie kaloreihinsa nähden hyvin nälkää ja sen puuttuminen korvataan helposti suurella määrällä rasvaa ja tiettyjä hiilarilähteitä silloin kun kasvisruoasta halutaan täyttävää ja mahdollisimman ruokaisaa. Nykyään on paljon ”lihankorvikkeita”. Monet niistä on kokonaisuutta ajatellen erittäin suositeltavia ottaa korvaamaan edes osa lihasta. Mutta nekään eivät lihaan verrattuna laihduta, koska niihin on (syystäkin) leivottu sisään paljon ravintoa ja energiaa. Kasvisruokavalio sopii kyllä hyvin laihduttamiseenkin mutta siihen sisältöön pitää kiinnittää paljon huomiota, pelkkä vegaanisuus ei sitä vielä tarkoita. Laihtuminen tarkoittaa aina sitä että syö vähemmän kuin kuluttaa. Se reitti vaan voi olla monenlainen.

      Lainaa

    16. Pehmeä jänis 23.2.2023 8:19
      Tulos: +18 (30 ääntä)
      Räkäpää: Hedelmiä/vihanneksia kahdella eurolla -> porkkanapussi tai pari banaania. Veikkaisin että potutkin lasketaan ja niitähän menee jokaisella "lihansyöjällä" myös. Btw, ei riittäisi meillä kyllä vuoden heveihin tuo arvo, vaikka ollaankin "lihansyöjiä", mutta kyllä se jonkun kuukauden auttais.
      No arvonta tapahtuu marraskuussa ja saat rahat tilille ehkä joulukuub alussa, joten "koko" vuodeksi riitti

      Lainaa

    17. Itseasiassa 23.2.2023 8:40
      Tulos: +44 (66 ääntä)
      Karin olis syvä mennä sinne kouluun takaisin opettelemaan sekä kirjoittaneista että kasvisten syöntiä. Mielellään myös tunnetaitoja.

      Lainaa

    18. Tulos: +34 (50 ääntä)
      Henkari: Ikävä kommentti Jannelta, mut silti tosi juttu. Se, syökö terveellistä ruokaa ja se, syökö sitä kulutukseen nähden sopivasti, eivät ole synonyymeja. Varsinkin argumentti "kasvisruokaa voit syödä niin paljon kuin haluat, ja silti laihdut", ei vaan ole tosi.
      No olihan tuo ikävä kommentti jonka olisi asiallisemmin voinut ilmaista. Toki siinä oli hyvin läheltä konkreettinen esimerkki siitä että toisen väite ei pidä paikkaansa eikä hän usko sitä asiapohjaisilla argumenteilla joten tarvitsee esimerkin uskoakseen.

      Lainaa

    19. Mahku paprika 23.2.2023 8:43
      Tulos: +53 (59 ääntä)
      Pehmeä jänis: No arvonta tapahtuu marraskuussa ja saat rahat tilille ehkä joulukuub alussa, joten "koko" vuodeksi riitti
      Vuoden hedelmät ja vihannekset =/= loppuvuoden hedelmät ja vihannekset.

      Lainaa

    20. Tulos: -92 (112 ääntä)
      Kirjautumaton greippi: Surkuhupaisaa on se kuinka yleensä kasvisravinnon puolesta fanaattisesti paasaava on itse silti läski. Lehmät tuppaavat tietysti yleensä olemaan pyöreitä.
      Ei saa sanoa läskiksi. Täytyy sanoa kehopositiiviseksi.

      Lainaa

    21. Itseasiassa 23.2.2023 8:49
      Tulos: +96 (100 ääntä)
      Mä muuten aloin laihtua, kun kasvatin kasvisten osuutta ruokavaliossa huomattavasti. Samalla kyllä karsin herkkuja, mutta ei ole tarvinnut nälkää nähdä. Kasvisten etuja on että kuitupitoinen lisää jostain syystä kylläisyyshormonien eritystä ja kuidut myös sitovat nestettä ja näin hidastavat vatsan tyhjenemistä. Paino tippuu hitaasti mutta varmasti ja luulen että pysähtyy viimeistään kun olen itselleni sopivassa painossa. Näkee muutaman kilon päästä.

      Lainaa

    22. Lihava Tiikeri 23.2.2023 8:50
      Tulos: -36 (112 ääntä)
      Pekka Kana: Eräs naispuolinen tuttuni alkoi vegaaniksi siksi, että pääsisi noin kymmenestä ylimääräisestä kilostaan eroon. On nyt ollut viisi vuotta vegaanina, ja kiloja tullut noin 30 lisää. Miten meni niin kuin omasta mielestä?
      Niinhän siinä käy, kun mennään sokeasti jonkun vouhotuksen mukana. Meillä oli eilen herkkupöydässä "tavallisia" sipsejä ja "vegaanisia" sipsejä. "Tavalliset" sipsit ihan yhtä vegaanisia, niissä vain ei ole isoa VEGAANINEN-tekstiä pussin etuosassa. Rasvaa ja hiilareita molemmissa sama määrä. Minä söin muutaman "tavallisen" sipsin, vegaani veti oman pussin tyhjäksi. Ja tätä ihmistä ällötti syömäni "rasvapaska" ja miten hyvä peruna on pilattu eläinrasvalla. Onneksi ei kuulu omaan kaveripiiriin niin ei tarvi kovin usein tämän ihmisen kanssa viettää aikaa. P.S. En tarkoita, että koko veganismi olisi pelkkä vouhotus vaan sitä, että nyt on muodikasta olla vegaani ja moni seuraa tätä trendiä sen sijaan että omaksuisi aidosti vegaanisen elämäntavan. Naurattaa esim. ihminen, joka yökkäilee ruokapöydässä lihalle, mutta käsilaukku on aitoa nahkaa.

      Lainaa

    23. Katkaistu kani 23.2.2023 8:55
      Tulos: +67 (117 ääntä)
      Itseasiassa: Mä muuten aloin laihtua, kun kasvatin kasvisten osuutta ruokavaliossa huomattavasti. Samalla kyllä karsin herkkuja, mutta ei ole tarvinnut nälkää nähdä. Kasvisten etuja on että kuitupitoinen lisää jostain syystä kylläisyyshormonien eritystä ja kuidut myös sitovat nestettä ja näin hidastavat [...]
      Tämän kommentin avainsanat olivat "samalla kyllä karsin herkkuja".

      Lainaa

    24. Puli paarma 23.2.2023 9:01
      Tulos: -23 (49 ääntä)
      Itseasiassa: Karin olis syvä mennä sinne kouluun takaisin opettelemaan sekä kirjoittaneista että kasvisten syöntiä. Mielellään myös tunnetaitoja.
      Pata kattilaa soimaa.

      Lainaa

    25. Tulos: +74 (82 ääntä)
      Karille voimia ja jaxuhali. Kannattaisi varmaan syödä enemmän kasviksia, niin vointi paranisi etkä olisi enää niin kiukkuinen.

      Lainaa

    26. Elämätön mango 23.2.2023 9:20
      Tulos: +40 (50 ääntä)
      Räkäpää: Hedelmiä/vihanneksia kahdella eurolla -> porkkanapussi tai pari banaania. Veikkaisin että potutkin lasketaan ja niitähän menee jokaisella "lihansyöjällä" myös. Btw, ei riittäisi meillä kyllä vuoden heveihin tuo arvo, vaikka ollaankin "lihansyöjiä", mutta kyllä se jonkun kuukauden auttais.
      Ymmärtääkseni tuossa ei tarkoitettu koko perheen vuoden hevejä, vaan sille, joka arvontaan osallistuu. Riippuu henkilön ostotavoista, että riittääkö tuo yhdellekään, mutta aika pitkälle sillä pötkii.

      Lainaa

    27. Tulos: +58 (72 ääntä)
      Pluri: No olihan tuo ikävä kommentti jonka olisi asiallisemmin voinut ilmaista. Toki siinä oli hyvin läheltä konkreettinen esimerkki siitä että toisen väite ei pidä paikkaansa eikä hän usko sitä asiapohjaisilla argumenteilla joten tarvitsee esimerkin uskoakseen.
      Paitsi että ei ole. Siinä on vain yksi (oletettavasti) lihava vegaani ja yksi normaalipainoinen lihansyöjä. Tämä ei todista yhtään mitään kummankaan ruokavalion terveellisyydestä, tai kummankaan, Jannen tai Mariannen väitteistä. Väitteiden todistamiseen tarvitaan aika paljon enemmän näytteitä kymmastakin ryhmästä.

      Lainaa

    28. Tulos: +28 (40 ääntä)
      Räkäpää: Hedelmiä/vihanneksia kahdella eurolla -> porkkanapussi tai pari banaania. Veikkaisin että potutkin lasketaan ja niitähän menee jokaisella "lihansyöjällä" myös. Btw, ei riittäisi meillä kyllä vuoden heveihin tuo arvo, vaikka ollaankin "lihansyöjiä", mutta kyllä se jonkun kuukauden auttais.
      "Teillä" majailee varmaan useampikin nälkäinen? Veikkaan, ettei Lidl luvannut tuossa koko perheen rehuja vuodeksi.

      Lainaa

    29. Tulos: +26 (76 ääntä)
      Pekka Kana: Eräs naispuolinen tuttuni alkoi vegaaniksi siksi, että pääsisi noin kymmenestä ylimääräisestä kilostaan eroon. On nyt ollut viisi vuotta vegaanina, ja kiloja tullut noin 30 lisää. Miten meni niin kuin omasta mielestä?
      Ihmiset vois jo lakata hokemasta "Miten meni niin kuin omasta mielestä?"
      Ugh. Olen puhunut.

      Lainaa

    30. Tulos: +49 (55 ääntä)
      Tuo Lidlin käyttämä käsimerkki tarkoittaa viittomakielellä "minä rakastan sinua". Tarkoitettu "hevimerkki" on ns. pirunnyrkki, joka on vastaava käsimerkki ilman ojennettua peukaloa. Mutta kiva kun Lidl rakastaa asiakkaitaan.

      Lainaa

    31. Asiallinen vadelma 23.2.2023 9:46
      Tulos: +83 (103 ääntä)
      Lihava Tiikeri: Niinhän siinä käy, kun mennään sokeasti jonkun vouhotuksen mukana. Meillä oli eilen herkkupöydässä "tavallisia" sipsejä ja "vegaanisia" sipsejä. "Tavalliset" sipsit ihan yhtä vegaanisia, niissä vain ei ole isoa VEGAANINEN-tekstiä pussin etuosassa. Rasvaa ja hiilareita molemmissa sama määrä. [...]
      Ihan sama, onko vegaanius trendi. Nykyinen lihantuotantotilanne on vaan kestämätön sekä ympäristön että eläinten kannalta. Kaikki, jotka tekee lautasella valintoja edes vähän oikeaan suuntaan, riippumatta siitä mitä materiaalia se nahka on, on kotiin päin. 
      Ja ei, en ole itse vegaani. Myönnän olevani osa ongelmaa, mutta ainakin lihansyönti on vähentynyt kertaan viikossa. Tulispa jo hyviä vegaanisia rahkavaihtoehtoja…

      Lainaa

    32. Laktoositon alokas 23.2.2023 9:48
      Tulos: +87 (89 ääntä)
      Pekka Kana: Eräs naispuolinen tuttuni alkoi vegaaniksi siksi, että pääsisi noin kymmenestä ylimääräisestä kilostaan eroon. On nyt ollut viisi vuotta vegaanina, ja kiloja tullut noin 30 lisää. Miten meni niin kuin omasta mielestä?
      Kaikki muistanevat Sipsikaljavegaanit fb-ryhmän? Vegaanina voi syödä luokattoman huonosti tai tosi hyvin, niinku sekaanikin.
      Ja pitää kuluttaa enemmän ku ottaa sisään jos tahtoo laihtua. On monia hankaluuksia ehkä toimia niin, suolistohormoneista lähtien (kylläisyyden tunne) tai muuta. Laihtuminen ei ole reilu peli, valitettavasti. Toisilta vaaditaan sikana enemmän kuin toisilta.

      Lainaa

    33. Moitteeton henkilö 23.2.2023 9:48
      Tulos: -7 (15 ääntä)
      Kailta lähti vähän käsistä tuo ituhippeily.

      Lainaa

    34. Tuulenpitävä karhu 23.2.2023 10:14
      Tulos: +91 (93 ääntä)
      Asiallinen vadelma: Ihan sama, onko vegaanius trendi. Nykyinen lihantuotantotilanne on vaan kestämätön sekä ympäristön että eläinten kannalta. Kaikki, jotka tekee lautasella valintoja edes vähän oikeaan suuntaan, riippumatta siitä mitä materiaalia se nahka on, on kotiin päin.  Ja ei, en ole itse vegaani. [...]
      Samaa mieltä, että kasvispainotteisempi ruokavalio on hyvä trendi riippumatta siitä, onko ihminen "täysin omaksunut vegaanisen elämäntavan" vai ei. Pääasia, että eläintuotteiden kulutusta kokonaisuudessaan saataisiin vähennettyä. On tehokkaampaa, jos moni vähentää eläintuotteiden kulutustaan kuin se, että muutama marginaalinen ihminen julistautuu puritanistiksi ja vaatii sitä myös muilta. That said, sosiaalisissa tilanteissa toisten ruuille yökkäily ja niiden kommentointi ei edistä mitään. Ihan sama onko se ruoka eläinperäistä vai ei. Yökkäily ja toisten ruokien kommentointi vaan on huonoa käytöstä, antaa yökkäilijästä idiootin kuvan sekä lisää turhaa kahtiajakoa puhtoisiin vegaaneihin ja välinpitämättömiin sekasyöjiin. Lisäksi syöminen ja ruokavalio on melko henkilökohtainen asia. Itse kasvissyöjänä toivon muiden jättävän mut rauhaan ruokapöydässä, joten teen niin myös muille. Ruokarauha on asia, jota soisi kunnioitettavan.

      Lainaa

    35. Liika persikka 23.2.2023 10:53
      Tulos: +32 (32 ääntä)
      Itseasiassa: Mä muuten aloin laihtua, kun kasvatin kasvisten osuutta ruokavaliossa huomattavasti. Samalla kyllä karsin herkkuja, mutta ei ole tarvinnut nälkää nähdä. Kasvisten etuja on että kuitupitoinen lisää jostain syystä kylläisyyshormonien eritystä ja kuidut myös sitovat nestettä ja näin hidastavat [...]
      No nimenomaan tällä se onnistuu! Oli sekasyöjä tai kasvissyöjä niin usein mennään metsään ruokavalion puolesta, koska niiden puhtaiden vihannesten ja juuresten jne. määrä on edelleen riittämätön suhteessa muuhun.

      Lainaa

    36. Tulos: +78 (84 ääntä)
      Itse sekasyöjänä hävettää tuo Karin käytös. Kai Kari tietää että Lidl ei pakota ihmisiä ostamaan niitä kasviksia eikä tunge niitä väkisin heidän kurkkuunsa? Ja että niiden kasvisten kanssa on ihan luvallista syödä lihaakin? Mutta ei, Karin oli silti pakko päästä itkemään siitä kuinka muiden ihmisten ruokavaliot jotenkin sortavat häntä, koska hän ei siedä ihmisiä jotka ovat erilaisia kuin hän itse.

      Lainaa

    37. Kannukseton mestari 23.2.2023 11:48
      Tulos: +21 (21 ääntä)
      Mahku paprika: Vuoden hedelmät ja vihannekset =/= loppuvuoden hedelmät ja vihannekset.
      Mulle toi riittäisi pitkään, kun mun heviostokset on keskimäärin 5€ viikossa.

      Lainaa

    38. Tulos: +29 (31 ääntä)
      Vitun karit. T:Sekasyöjä

      Lainaa

    39. Saatanan vajaaälyinen lehmä 23.2.2023 12:12
      Tulos: +28 (36 ääntä)
      Voi Karia, kyllä huomaa että koulusta asti on sorsittu häntä. Ja Jannekin voi haistaa paskan.

      Lainaa

    40. Tulos: +25 (29 ääntä)
      Kirjautumaton greippi: Surkuhupaisaa on se kuinka yleensä kasvisravinnon puolesta fanaattisesti paasaava on itse silti läski. Lehmät tuppaavat tietysti yleensä olemaan pyöreitä.
      Tosin tässä ei käy ilmi onko Marianne itse kasvissyöjä.

      Lainaa

    41. Onnekas norppa 23.2.2023 12:26
      Tulos: -18 (36 ääntä)
      Saiko mauton kommentti siis mielipiteen kallistumaan eri suuntaan, vai mitä tässä tapahtui? Janne on edelleen oikeassa. On täysin eri asia, pitääkö Jannea enää yhtä hyvänä ihmisenä, kuin aiemmin on pitänyt.

      Lainaa

    42. Tulos: -32 (56 ääntä)
      Mä jätin hiilihydraatit ja muut sokerit pois marraskuussa. Nyt -12kg eikä ole ollut nälkä missään vaiheessa. Rasvaa ei tarvi karttaa eikä kaloreita laskea. Ainoa mitä kaipaan on leipä ja olut. Lihaa voi vetää minkä kerkeää.

      Lainaa

    43. Loskasta märkä menninkäinen 23.2.2023 13:14
      Tulos: +32 (40 ääntä)
      Elämätön mango: Ymmärtääkseni tuossa ei tarkoitettu koko perheen vuoden hevejä, vaan sille, joka arvontaan osallistuu. Riippuu henkilön ostotavoista, että riittääkö tuo yhdellekään, mutta aika pitkälle sillä pötkii.
      Itse pidin huvittavana kun ovat laskeneet palkintoon 1,45 euroa per päivä, mutta kakkosella pitäisi ostaa että pääsee osallistumaan.

      Lainaa

    44. Tulos: +37 (53 ääntä)
      Oho: Tosin tässä ei käy ilmi onko Marianne itse kasvissyöjä.
      Tai edes ylipainoinen. Läskittely tuntuu olevan helppo tapa haukkua varsinkin naisia ihan riippumatta siitä, mikä ihmisen paino tai ruumiinrakenne oikeasti on. Ei sillä, että ylipainoisiakaan pitäisi tai saisi haukkua sen enempää kuin muitakaan ihmisiä.

      Lainaa

    45. Itseasiassa 23.2.2023 14:28
      Tulos: +49 (51 ääntä)
      Katkaistu kani: Tämän kommentin avainsanat olivat "samalla kyllä karsin herkkuja".
      Herkkujen karsiminen on helpompaa, kun ei ole kokoajan nälkä. Itselläni siihen näytti auttavan, kun syö monipuolisempaa ruokaa.

      Lainaa

    46. Tulos: +25 (39 ääntä)
      Kirjautumaton greippi: Surkuhupaisaa on se kuinka yleensä kasvisravinnon puolesta fanaattisesti paasaava on itse silti läski. Lehmät tuppaavat tietysti yleensä olemaan pyöreitä.
      Surkuhupaisaa se myös se, että joku kuvittelee olevansa helvetin hauska, mutta lopputulemana suoltaakin suustaan sitä samaa, mitä vääntää Idoon.

      Lainaa

    47. Valtaapitävä maksamakkara 23.2.2023 15:25
      Tulos: -3 (19 ääntä)
      Korpulentti taikuri: Minäkin olin ensin Jannen puolella.
      Olen vieläkin Jannen puolella. Tai ehkä olen koko keskustelua vastaan koska Mariannellakin on pointti ja molemmat ovat vähän samaa mieltä mutta saavat kuulostamaan siltä että olisivat eri mieltä. Huonoja keskustelijoita.
      On eri asia mikä on luonnontieteellistä faktaa ja mikä on käyttäytymistieteellinen malli jolla kyseisen faktan mukainen tilanne on helpoin saavuttaa. On hyvä tiedostaa Jannen mainitsemat faktat. Mutta pitää muistaa että esim Mariannen esimerkin mukaisen matalaenergisen ja kuitupitoisen ruoan nauttiminen helpottaa käytännön tasolla (useiden yksilöiden) pääsyä miinus / nollakaloreille. Mutta hyvä pointti on myös se että on myös runsasenergisiä vegaanisia tuotteita ja niillä on helppo lihoa. siksi moni (sipsikalja)vegaanikin on lihava.

      Lainaa

    48. Kirpeä Ahven 23.2.2023 16:05
      Tulos: -59 (69 ääntä)
      Olen samaa mieltä Mariannen kanssa, että vegaaniruokavaliolla varmasti laihtuu. Eri asia sitten jaksaako jatkuvaa nälkää, kun ruokavalio koostuu vain ruoista joista ei saa energiaa, tai joita ei tee mieli syödä.

      Lainaa

    49. Ylläoleva ahven 23.2.2023 16:37
      Tulos: +10 (38 ääntä)
      jukkapalmu: Mä jätin hiilihydraatit ja muut sokerit pois marraskuussa. Nyt -12kg eikä ole ollut nälkä missään vaiheessa. Rasvaa ei tarvi karttaa eikä kaloreita laskea. Ainoa mitä kaipaan on leipä ja olut. Lihaa voi vetää minkä kerkeää.
      Sano moikka suolistosyövälles viiden vuoden kuluttua

      Lainaa

    50. Puhumaton viinirypäle 23.2.2023 17:01
      Tulos: +38 (48 ääntä)
      Lihava Tiikeri: Niinhän siinä käy, kun mennään sokeasti jonkun vouhotuksen mukana. Meillä oli eilen herkkupöydässä "tavallisia" sipsejä ja "vegaanisia" sipsejä. "Tavalliset" sipsit ihan yhtä vegaanisia, niissä vain ei ole isoa VEGAANINEN-tekstiä pussin etuosassa. Rasvaa ja hiilareita molemmissa sama määrä. [...]
      Nahkaisen käsilaukun voi myös ostaa käytettynä, nahka kun on käytössä pitkäikäisempi, kuin monet keinomateriaalit. Minulla on kasvissyöjäystäviä, jotka kyllä käyttävät nahkaisia käytettynä ostettuja tuotteita, vaikka eivät eläimiä syökään. Mielestäni siinä ei ole mitään outoa.

      Lainaa

    51. Tulos: +20 (20 ääntä)
      Loskasta märkä menninkäinen: Itse pidin huvittavana kun ovat laskeneet palkintoon 1,45 euroa per päivä, mutta kakkosella pitäisi ostaa että pääsee osallistumaan.
      Riittää 5 ostoskertaa viikon kampanjan aikana, mikä on siis 10 euroa viikossa. Sillä tahdilla vuoden hevit maksaisivat 521,42 € (karkausvuonna 522,85 €),  mikä on kyllä enemmän kuin palkinnon arvo, vaikka ero onkin pienempi kuin arvelit.

      Lainaa

    52. Indifferentti etana 23.2.2023 18:56
      Tulos: +35 (47 ääntä)
      Kirpeä Ahven: Olen samaa mieltä Mariannen kanssa, että vegaaniruokavaliolla varmasti laihtuu. Eri asia sitten jaksaako jatkuvaa nälkää, kun ruokavalio koostuu vain ruoista joista ei saa energiaa, tai joita ei tee mieli syödä.
      Kyllä vegaaniruoasta saa ihan yhtä hyvää ja energiapitoista, kuin ei-vegaanisestakin. Eihän liha itsessään hyvää ole, jos sitä ei valmista oikein, eikä mikään ainoa energianlähde. Ihan kiinni siitä, miten ruoka tehdään eikä mistään tietystä raaka-aineesta.

      Lainaa

    53. Nurja päärynä 23.2.2023 20:15
      Tulos: +8 (24 ääntä)
      Henkari: Ikävä kommentti Jannelta, mut silti tosi juttu. Se, syökö terveellistä ruokaa ja se, syökö sitä kulutukseen nähden sopivasti, eivät ole synonyymeja. Varsinkin argumentti "kasvisruokaa voit syödä niin paljon kuin haluat, ja silti laihdut", ei vaan ole tosi.
      Juuri näin. Tuo juontaa juurensa siihen sanontaan, että _kasviksia_ ei voi syödä liikaa. Koska jos syö pelkkää kasvista (eli siis lisäämättä mitään muuta niiden päälle), ei kyllä voi lihota. Mutta heti kun siihen lisätään esim kerma, öljy, leivitys, friteeraus you name it, niin se ei ole enää pelkkä kasvis ja silloin sitä ei voi syödä niin paljon kuin haluaa.

      Lainaa

    54. Nurja päärynä 23.2.2023 20:16
      Tulos: -21 (39 ääntä)
      Ylläoleva ahven: Sano moikka suolistosyövälles viiden vuoden kuluttua
      Kui? Minkä logiikan mukaan leipä ja pasta jne ehkäisee suolistosyöpää?

      Lainaa

    55. Nuutunut kivi 23.2.2023 20:38
      Tulos: +12 (12 ääntä)
      Meiju on leiponut lättylöitä.

      Lainaa

    56. Kypsynyt kana 23.2.2023 22:11
      Tulos: +28 (36 ääntä)
      Ihme vääntöä veganismista. Vegaaninen ei tarkoita terveellistä. Siksi ihan facessakin on ryhmä hyville vegaanijutuilme: sipsikaljavegaanit. Vegaanina voi elää oluella, sipseillä ja karkeilla.

      Lainaa

    57. Pingviini (ent. Soinniton ananas) 23.2.2023 22:56
      Tulos: +39 (41 ääntä)
      Kyllä pizzaa ja heseä saa vegaanisenakin, ei vegaanius tarkota että ois pakko elää terveellisesti :')

      Lainaa

    58. Halukas matelija 23.2.2023 23:00
      Tulos: +3 (13 ääntä)
      Loikoileva lepakko: Syö vähemmän kaloreita kuin poltat ja laihdut!
      Vain yksi kommentti tästä! Yllättävän harva tajusi.

      Lainaa

    59. Tulos: +23 (39 ääntä)
      Nurja päärynä: Kui? Minkä logiikan mukaan leipä ja pasta jne ehkäisee suolistosyöpää?
        Ei minkään. Liika punainen liha aiheuttaa,; WHO on lisäilemässä sen syöpävaarallisen listalle tupakan seuraksi. Jotainhan on syötävä. 
        Tietysti vegaanisena voi syödä karkkia aamiaiseksi, kaljaa lounaaksi, ja sipsejä illalliseksi. Joku varmaan tekeekin niin, ja ei ole terveellistä. Toisaalta jos se on välttämätöntä elämänlaadun takia, niin kuka minä olen sanomaan.
        Mutta liika lihansyönti nyt vaan on epäterveellistä, se on tutkittu, eikä ituhippien toimesta. Sitä puhumattakaan, miten planeetalle käy. 
        Mikä tahansa rajoittava ruokavalio aiheuttaa painon tippumista, ellei lisää jotain muuta tilalle; tässä männävuosina kun pakkokuurit olivat vielä muotia, oli mm. kananmuna- ja valkoviinidieetti. Kaalikeittodieetti. Ja niin edelleen. No kyllä varmaan laihtuu jos saa syödä vai yhtä tai muutamaa ruoka-ainetta, eri asia onko se terveellistä, kivaa, tai kestävää. 
        Itse laihduin viitisen kiloa -ei mitenkään maailmaa muuttavaa -kun ryhdyin vegaaniksi kokonaan, koska pois jäi päivittäinen juustoviipale, muuten syön kuten aina. Olisin varmasti voinut jättää pois minkä tahansa päivittäisen annoksen, vaikkapa aamupuuron, ja sama olisi kait seurannut. 
        Ei se nyt todellakaan ole iso juttu miten tiukasti joku syö; kasveissa on kuituja ja hedelmissä vitamiineja, joten katsoisin pahasti vanhempaa, joka ei niitä lapsilleen tarjoa, liika liha on pahaksi, mutta ehkäpä keho- ja ruokarauha olisi tosiaan asia?

      Lainaa

    60. Tulos: +6 (20 ääntä)
      Akrasia: "Teillä" majailee varmaan useampikin nälkäinen? Veikkaan, ettei Lidl luvannut tuossa koko perheen rehuja vuodeksi.
      "Ugh
      Akrasia: Ihmiset vois jo lakata hokemasta "Miten meni niin kuin omasta mielestä?" Ugh. Olen puhunut.
      Ihmiset vois myös jo lakata hokemasta "Ugh. Olen puhunut". 🤮

      Lainaa

    61. Tulos: +2 (16 ääntä)
      Toj Karin: Paitsi että ei ole. Siinä on vain yksi (oletettavasti) lihava vegaani ja yksi normaalipainoinen lihansyöjä. Tämä ei todista yhtään mitään kummankaan ruokavalion terveellisyydestä, tai kummankaan, Jannen tai Mariannen väitteistä. Väitteiden todistamiseen tarvitaan aika paljon enemmän näytteitä kymmastakin ryhmästä.
      Jos väite on että vegaaninen ruokavalio on painonhallinnassa erinomainen ja ei tarvitse laskea kaloreita sekä pysyy hoikkana ja väitteen esittää ylipainoinen vegaani niin mielestäni esimerkki on hyvä kumoamaan toisen väitteen. Ei tosiaan asiallisin tapa mutta ei tee itse esimerkistä huonoa.

      Lainaa

    62. Sileä kesyaasi 24.2.2023 11:25
      Tulos: -19 (29 ääntä)
      Vegaanisafkassa on myös paljon enemmän hiilareita, ne juuri lihottavat herkiten!

      Lainaa

    63. Eloton nainen 24.2.2023 11:26
      Tulos: -1 (5 ääntä)
      Toj Karin: Paitsi että ei ole. Siinä on vain yksi (oletettavasti) lihava vegaani ja yksi normaalipainoinen lihansyöjä. Tämä ei todista yhtään mitään kummankaan ruokavalion terveellisyydestä, tai kummankaan, Jannen tai Mariannen väitteistä. Väitteiden todistamiseen tarvitaan aika paljon enemmän näytteitä kymmastakin ryhmästä.
      Niin siis mä ajattelin, että Janne on tässä se vegaani ja irvailee omalle möhömahalleen.

      Lainaa

    64. Tulos: +14 (16 ääntä)
      Pluri: Jos väite on että vegaaninen ruokavalio on painonhallinnassa erinomainen ja ei tarvitse laskea kaloreita sekä pysyy hoikkana ja väitteen esittää ylipainoinen vegaani niin mielestäni esimerkki on hyvä kumoamaan toisen väitteen. Ei tosiaan asiallisin tapa mutta ei tee itse esimerkistä huonoa.
      Se olisi jos jokaisen ihmisen elimistö käyttäytyisi täysin samalla tavalla ja kaikki painoon liittyvät muuttujat olisivat samoja. Tai toisella tavalla kerrottuna, tuollainen yhden näytteen perustelu toimii vain täydellisesti kontrolloidussa koeympäristössä. Ei oikeassa elämässä.

      Lainaa

    65. Tulos: +24 (26 ääntä)
      Indifferentti etana: Kyllä vegaaniruoasta saa ihan yhtä hyvää ja energiapitoista, kuin ei-vegaanisestakin. Eihän liha itsessään hyvää ole, jos sitä ei valmista oikein, eikä mikään ainoa energianlähde. Ihan kiinni siitä, miten ruoka tehdään eikä mistään tietystä raaka-aineesta.
      Kuulin mutsin asiakkaan olleen hyvin harmissaan koska vegaaneina eivät voineet grillata vaikka lapset olisivat halunneet. Eivät käsittäneet että sinne voi muutakin kuin makkaraa tms läskiä laittaa. Tästä on kyllä jo vuosia aikaa mutta eiköhän näitä löydy vielä tänäkin päivänä sekä vegeistä että sekasyöjistä.

      Lainaa

    66. Tulos: +17 (23 ääntä)
      Kivi:   Ei minkään. Liika punainen liha aiheuttaa,; WHO on lisäilemässä sen syöpävaarallisen listalle tupakan seuraksi. Jotainhan on syötävä.   Tietysti vegaanisena voi syödä karkkia aamiaiseksi, kaljaa lounaaksi, ja sipsejä illalliseksi. Joku varmaan tekeekin niin, ja ei ole terveellistä. [...]
      Olettaisin myös että kuidut on tosi hyväksi suolistolle, eli siinäkin mielessä avuksi kun pitää "koneen käynnissä" eikä huonosti sulavat lihakimpaleet jumiudu sinne.
      Ja bonuksena tietty aivojen hyvinvointi, koska aivot tarvii ravinnokseen hiilihydraatteja eli glukoosia. 

      Lainaa

    67. Tulos: +3 (3 ääntä)
      Loskasta märkä menninkäinen: Itse pidin huvittavana kun ovat laskeneet palkintoon 1,45 euroa per päivä, mutta kakkosella pitäisi ostaa että pääsee osallistumaan.
      Ei edes 1,45 vaan 1,42. Tuolla laskettuna se olis viikon hevit ostettava et saa täydet leimat 🙈

      Lainaa

    68. Tulos: +6 (18 ääntä)
      Weno: "Ugh Ihmiset vois myös jo lakata hokemasta "Ugh. Olen puhunut". 🤮
      Et sitten tajunnu vitsiä 😏

      Lainaa

    69. Valtaapitävä Milleniaali 25.2.2023 18:16
      Tulos: +13 (13 ääntä)
      on usein tullut mieleen että miksi feissarimokat on jotenkin erilaisia kun ennen, mutta en oo sen enempää jäänyt pähkäilemään asiaa. samalla ne vanhat oli aikanaan hyviä mut jos nyt lukee vuosia vanhan feissarimokan niin ne on jotenkin ihan tyhmiä ja ärsyttäviä kaikki. jotain töhisteleviä teinejä. Niin just tajusin että se ero on juuri siinä että 10 vuotta sitten facebookia käytti teinit. Nyt sitä yhä käytttää milleniaalit tai usein vielä vanhemmat. nykyteinit käyttää jotain muita somepalveluita. Siksi 10 vuotta sitten facebookissa toilaili teinit tai jos siellä oli jonkun äiti, isä tai mummu, se oli jo itsessään tosi hassua. Nyt feissarimokisssa mokailee boomerit ja niille nauretaan. yhtään teiniä ei ole viimeisen vuoden aikana nähty.

      Lainaa

    70. Huikea aprikoosi 26.2.2023 14:43
      Tulos: -14 (14 ääntä)
      Valtaapitävä Milleniaali: on usein tullut mieleen että miksi feissarimokat on jotenkin erilaisia kun ennen, mutta en oo sen enempää jäänyt pähkäilemään asiaa. samalla ne vanhat oli aikanaan hyviä mut jos nyt lukee vuosia vanhan feissarimokan niin ne on jotenkin ihan tyhmiä ja ärsyttäviä kaikki. jotain töhisteleviä [...]
      Mikä ihme on milleniaali? Millenniaalin kyllä tiedän

      Lainaa

    71. Letittämätön kyyhky 26.2.2023 15:49
      Tulos: +10 (12 ääntä)
      Meillä lisätään kyllä lähes jokaiseen ruokaan kasviksia, myös niihin liharuokiin. Esimerkiksi makakaronilaatikkoon saa hyvin ujutettua raasteita, jauhelihakastikkeeseen vaikka kesäkurpitsaa, munakoisoa ja/tai selleriä. Lisäksi aina jotain tuoreita kasviksia rinnalla, niin tulee helposti täytettyä etenkin kasvisten suhteen nirsojen lasten kasvisten saantisuositus monipuolisesti. Tulee myös vähemmän vedettyä hiilareita ja lihaa. Kannattaisi Karinkin kokeilla.

      Lainaa

    72. Aistikas manaatti 27.2.2023 21:37
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      Hiilenmusta hämähäkki: Lihasonnit on ihan hyvä esimerkki miten vegaaniruokavaliolla pääsee tonnin painoiseksi
      Norsuista ja virtahevoista puhumattakaan

      Lainaa

    73. rottanpää 28.2.2023 10:52
      Tulos: +8 (10 ääntä)
      Kirjautumaton greippi: Surkuhupaisaa on se kuinka yleensä kasvisravinnon puolesta fanaattisesti paasaava on itse silti läski. Lehmät tuppaavat tietysti yleensä olemaan pyöreitä.
      Aika kovat vahvistusharhat siellä.
      Jännä, miten aiheen vaihtuessa urheiluun nää samat "kasvisravinnon puolesta fanaattisesti paasaavat" ovatkin sitten muka laihoja rimpuloita.

      Lainaa

    74. Luonnonkihara myyrä 28.2.2023 14:32
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Aistikas manaatti: Norsuista ja virtahevoista puhumattakaan
      Virtahevot syövät joskus raatoja

      Lainaa

    75. Kirpeä Ahven 28.2.2023 21:00
      Tulos: 0 (4 ääntä)
      Indifferentti etana: Kyllä vegaaniruoasta saa ihan yhtä hyvää ja energiapitoista, kuin ei-vegaanisestakin. Eihän liha itsessään hyvää ole, jos sitä ei valmista oikein, eikä mikään ainoa energianlähde. Ihan kiinni siitä, miten ruoka tehdään eikä mistään tietystä raaka-aineesta.
      Niinhän sitä sanotaan. Ja varmaan joku osaakin. Minulla on vaikeuksia tehdä monipuolista ruokaa ilman mitään rajoitteitakin. Jos pitäisi rajoittaa syöminen pelkkiin kasviksiin varmasti nääntyisin... Melkein mistä tahansa lihasta tulee hyvää kun sen paistaa sopivaksi ja laittaa suolaa ja pippuria päälle. Vaikea sitä on "väärin" valmistaa...

      Lainaa

    76. Tulos: +7 (9 ääntä)
      Kari syö lihaa, Kari hippejä vihaa, Kari lakaisee pihaa ja jupisee hihaan. Karin äiti muistutti aina, vihannekset Kari kurkkuusi paina. Kari alkoi keittää ja teki mieli mutsi pakastimeen peittää. Ja silloin Kari päätti, että saatana en syö vihanneksia ikinä vaan vedän lihaa keitettynä, paistettuna ja tönkkösuolattuna sekä aamun että illoin ja muistutan kaikkia vihannesten pakkosyöttämisestä ja vasta vanhalla iällä hankin kirjoitustaidon. Aidon.

      Lainaa

    77. Silityskuiva pulu 11.3.2023 19:44
      Tulos: -3 (3 ääntä)
      Lihava Tiikeri: Niinhän siinä käy, kun mennään sokeasti jonkun vouhotuksen mukana. Meillä oli eilen herkkupöydässä "tavallisia" sipsejä ja "vegaanisia" sipsejä. "Tavalliset" sipsit ihan yhtä vegaanisia, niissä vain ei ole isoa VEGAANINEN-tekstiä pussin etuosassa. Rasvaa ja hiilareita molemmissa sama määrä. [...]
      Suurin osa sipseistä ei itse asiassa ole vegaanisia. Suolalla maustetut joo, mutta useimmat sipsien mausteseokset sisältävät maitojauhetta.
      Kerran piti elää kaksi viikkoa täysin maidottomasti ja oli masentavaa huomata, että edes sipsejä ei saanut syödä. Paitsi niitä mauttomia suolasipsejä.

      Lainaa

    78. Silityskuiva pulu 11.3.2023 19:52
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Laura: Olettaisin myös että kuidut on tosi hyväksi suolistolle, eli siinäkin mielessä avuksi kun pitää "koneen käynnissä" eikä huonosti sulavat lihakimpaleet jumiudu sinne. Ja bonuksena tietty aivojen hyvinvointi, koska aivot tarvii ravinnokseen hiilihydraatteja eli glukoosia. 
      Elimistö osaa kyllä muuttaa käytännössä kaiken imeytyvän ravinnon glukoosiksi, eli aivojen kannalta on yhdentekevää, mitä ravintoa sitä suuhunsa mättää, kyllä aivot aina ottavat osansa.
      Itse asiassa kuitua ei tässä kohtaa kannata mainitakaan, koska sen pointtina on juurikin se, että se EI imeydy. Sen tehtävä on vetää vettä puoleensa suolessa ja pitää siten kakka mukavan pehmeänä.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: kampanja, kasvikset, kuva, lidl, lihavuus, painonhallinta, ruoka, ruokavalio, sämpylät, vegaanit, ylipaino