Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Mitä pikseleistä näkee?

Miten pikseleistä näkee, onko kuvaa muokattu?
Mitä pikseleistä näkee?

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 77 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Paranormaali kauris 23.3.2023 0:06
      Tulos: -107 (275 ääntä)
      Koijaako Niko apinaa, vai onko Niko itse apina?

      Lainaa

    2. Tanssiva kauris 23.3.2023 0:10
      Tulos: +150 (194 ääntä)
      No nyt joku kertoo täällä anonyymisti, että miten toi juttu menee!

      Lainaa

    3. Tulos: +455 (459 ääntä)
      Tanssiva kauris: No nyt joku kertoo täällä anonyymisti, että miten toi juttu menee!
      En kerro ennen kuin joku psykiatri paljastaa yksityiskohdat musteläiskätesteistä. Jos on jotain hävittävää, niin pitää olla voitettavaakin.

      Lainaa

    4. Tulos: +170 (270 ääntä)
      Tanssiva kauris: No nyt joku kertoo täällä anonyymisti, että miten toi juttu menee!
      Juttuhan menee siis niin, että jos Iphonen kameran kuvissa on 24 megapikseliä, ja niiden kuvien bitmapin tallentaa zoomaamatta, niin FBI pystyy kuvien muistijäljestä päättelemään että Johanna on idiootti.

      Lainaa

    5. Katkaistu flamingo 23.3.2023 0:25
      Tulos: -318 (418 ääntä)
      Niko :D Nyt foliohattu pois päästä. Ammattilaiset näkee vilkaisulla, onko kuvaa muokattu, sillä siloittelu näkyy aika selvästi (vaikka esim. ihohuokosista jne. pienistä osasista). Kun puhutaan pikseleistä katsomisesta, kyse on vain harjaantuneesta silmästä. Se, että kaikki koostuu pikseleistä, ei ole mitään "salattua tietoa", lopulta ihan kaikki mitä ruudulla näkyy on ykkösiä ja nollia. Monimutkaisemmaksi menee kyllä, mutta ei siihen kauaa mene opetella. Lisäksi ohjelmista ym. tarttuu usein nk. "piilodataa" kuvaan, jota osaava voi tarkastella tiedoston tiedoista. Toisaalta poistettu piilodata kertoo myös, että kuvaa on luultavasti käsitelty, sillä kuvissa on automaattisesti usein esim. kuvauspäivämäärä ja kameran tiedot.

      Lainaa

    6. Katkaistu flamingo 23.3.2023 0:27
      Tulos: -47 (127 ääntä)
      Lisään vielä, että kaikki bittikarttamuotoiset kuvat (esim. JPG-muotoiset jne.) ovat siis yksinkertaistettuna taulukoita, jonka jokaisella ruudulla (eli pikselillä) on oma arvonsa, josta se saa värinsä.

      Lainaa

    7. Säädytön lehmä 23.3.2023 0:29
      Tulos: +411 (429 ääntä)
      Tanssiva kauris: No nyt joku kertoo täällä anonyymisti, että miten toi juttu menee!
      Pikselit? Mieti et sul on ruutupaperi. Niitä ruutuja värittämällä kokonaan, voit piirtää vaikkapa tikku-ukon. Ja nää ruudut on niitä pikseleitä. Jokainen pikseli on aina tietyn värinen ja siis yksivärinen. Mitä isompi ruutupaperi = enemmän pikseleitä, sen yksityiskohtaisemman ja tarkemman kuvan saa. 
      Voit ottaa jonkun vaikka itsestäsi otetun kuvan, zoomaa sitä niin lähelle että siihen kuvaan tulee näkyviin sellaisia neliöitä ruutuja. Vaikka ottaisit kuvan yksivärisestä seinästä, on siinä hyvin paljon eri sävyisiä pikseleitä. Värimaailma on sama, mutta viereinen pikseli voi olla aavistuksen vaaleampi ja pari pikseliä eteenpäin pikselien sävy tummenee. 
      Silloin kun ihmiset kuviaan muokkaa = manipuloi, ei kaikki jaksa muokkausta tehdä yksittäisten pikselien tarkkuudella, jolloin manipuloinnin huomaa selvemmin. Eli jos haluavat kuvasta poistaa leveyttä vaikka lantiolta ja kuva on otettu niin että ihmisen takana on seinä, värjätään siitä lantion kohdalta pikseleitä seinän väriseksi. 
      Kuvanmuokkaustyökalulla muokkaaja pipetin avulla katsoo minkä sävyinen seinä on ja ”maalaa” sillä sävyllä lantionsa päälle. Koska harva tosiaan jaksaa tehdä asiaa pikselien tarkkuudella, tulee he maalanneeksi ison alueen pikseleitä yhdellä ja samalla sävyllä, jolloin sen muokkauksen jäljen näkee helpoiten.
      Vähän pitkä ja monivaiheinen selitys, toivottavasti siitä sai jotain selkoa. 😅

      Lainaa

    8. Tornipöllö 23.3.2023 0:38
      Tulos: +385 (391 ääntä)
      Katkaistu flamingo: Niko 😁 Nyt foliohattu pois päästä. Ammattilaiset näkee vilkaisulla, onko kuvaa muokattu, sillä siloittelu näkyy aika selvästi (vaikka esim. ihohuokosista jne. pienistä osasista). Kun puhutaan pikseleistä katsomisesta, kyse on vain harjaantuneesta silmästä. Se, että kaikki koostuu pikseleistä, ei ole mitään "salattua [...]
      Eiköhän Niko vain vähän röllännyt Johannaa.

      Lainaa

    9. Poikkeava etana 23.3.2023 0:41
      Tulos: +104 (106 ääntä)
      Säädytön lehmä: Pikselit? Mieti et sul on ruutupaperi. Niitä ruutuja värittämällä kokonaan, voit piirtää vaikkapa tikku-ukon. Ja nää ruudut on niitä pikseleitä. Jokainen pikseli on aina tietyn värinen ja siis yksivärinen. Mitä isompi ruutupaperi = enemmän pikseleitä, sen yksityiskohtaisemman ja tarkemman kuvan saa.  Voit ottaa jonkun [...]
      Tähän liittyy myös kuvausympäristö eli valaistus, tausta ja muu olosuhde. Miksei tekniikka muutenkin. Mitä enemmän on valon ja syvyyden vaihtelua niin sitä helpommin muokkaukset näkyy (tai sitä työläämpää ne on tehdä huomaamattomasti).

      Lainaa

    10. Letittämätön sitruuna 23.3.2023 0:43
      Tulos: +123 (135 ääntä)
      Psykiatrit on Rorschach-testin tulkinnasta ihan yhtä pihalla kuin muutkin maallikot. Ne ovat psykologit, jotka ovat vihkiytyneet musteläiskien salaisuuksiin.

      Lainaa

    11. Alushousuton öykkäri 23.3.2023 0:44
      Tulos: -54 (90 ääntä)
      Oon ihan paska ihminen, mut oon poltellu tässä, nii rupes naurattaa erittäin paljon tuo keskustelu :D

      Lainaa

    12. Katkaistu flamingo 23.3.2023 0:45
      Tulos: -70 (104 ääntä)
      Tornipöllö: Eiköhän Niko vain vähän röllännyt Johannaa.
      Näin oletin itsekin ja sille naureskelin, mutta foliohatun pois päästä ottaminen oli kehotukseksi asiasta tietämättömille. Ei ehkä tullut selvästi ilmi. 😅

      Lainaa

    13. Sula konna 23.3.2023 0:50
      Tulos: +58 (60 ääntä)
      Lisää kysymyksiä: Kuka tappoi Jukka S. Lahden?

      Lainaa

    14. Mukava Norppa 23.3.2023 1:37
      Tulos: +174 (178 ääntä)
      Kirjoissa on tyhjiä sivuja sidontateknisistä syistä, eli kun kirjaa sidotaan, yhteen nippuun laitetaan aina x määrä arkkeja, jotka taitetaan keskeltä ja siten muodostuu sivut sidontataitoksen molemmille puolille. Tällöin vähän väkisinkin jää tyhjiä sivuja loppuun, kun harvemmin teksti menee juuri tasan nipun arkkimäärän kanssa.

      Lainaa

    15. Koemaistettu gaselli 23.3.2023 1:46
      Tulos: +89 (93 ääntä)
      Kirjoissa on tyhjiä sivuja, koska painokoneesta saattaa tulla esim. 8 tai vaikka 16 sivua kerralla ja sivumäärä ei mene välttämättä tasan. Esim. painetaan 10x16 sivua eli 160 sivua, mutta tekstiä on vain 157 sivullista. Näin valmiissa kirjassa on lopussa 3 tyhjää sivua.

      Lainaa

    16. Tulos: +51 (51 ääntä)
      No nyt unohtui koko pikselijuttu ja haluan vain palavasti tietää musteläiskätesteistä.

      Lainaa

    17. Satavuotias lohikäärme 23.3.2023 3:10
      Tulos: +187 (187 ääntä)
      Sula konna: Lisää kysymyksiä: Kuka tappoi Jukka S. Lahden?
      Itse asiassa häntä ei ole tapettu. Hänet pikselöitiin olemattomiin erään ammattilaisen toimesta. Mutta tästä en voi puhua enempää edes virkavallalle.

      Lainaa

    18. Suureeton hylje 23.3.2023 3:37
      Tulos: +170 (170 ääntä)
      Sula konna: Lisää kysymyksiä: Kuka tappoi Jukka S. Lahden?
      Mä taas oon aina miettinyt, miksi hän oli Jukka S. Lahti eikä vaan Jukka Lahti.

      Lainaa

    19. Kodikas vadelma 23.3.2023 6:02
      Tulos: -83 (89 ääntä)
      Paranormaali kauris: Koijaako Niko apinaa, vai onko Niko itse apina?
      Koijata on yhtä paljon sana kuin Traumcity ei ole hullu idiootti
      Sula konna: Lisää kysymyksiä: Kuka tappoi Jukka S. Lahden?
      Kuka on Jukka S. Lahti?

      Lainaa

    20. Juokseva mato 23.3.2023 6:12
      Tulos: +17 (25 ääntä)
      Katkaistu flamingo: Niko 😁 Nyt foliohattu pois päästä. Ammattilaiset näkee vilkaisulla, onko kuvaa muokattu, sillä siloittelu näkyy aika selvästi (vaikka esim. ihohuokosista jne. pienistä osasista). Kun puhutaan pikseleistä katsomisesta, kyse on vain harjaantuneesta silmästä. Se, että kaikki koostuu pikseleistä, ei ole mitään "salattua [...]
      Niiinhän sä luulet. Mutta joo, ihan hyvä että kirjoitit tuon ohjesäännön mukaisen selityksen, mikä aina rauhoittaa maallikot. Kiitos siitä.

      Lainaa

    21. Hempeä koira 23.3.2023 6:13
      Tulos: +54 (60 ääntä)
      Suureeton hylje: Mä taas oon aina miettinyt, miksi hän oli Jukka S. Lahti eikä vaan Jukka Lahti.
      Jukka Lahti on sen verran yleinen nimi, että on varmaan haluttu hieman tarkentaa, että kyseessä on juuri tämä tietty Jukka Lahti.

      Lainaa

    22. Kahen kilon kalori 23.3.2023 7:02
      Tulos: +94 (94 ääntä)
      Säädytön lehmä: Pikselit? Mieti et sul on ruutupaperi. Niitä ruutuja värittämällä kokonaan, voit piirtää vaikkapa tikku-ukon. Ja nää ruudut on niitä pikseleitä. Jokainen pikseli on aina tietyn värinen ja siis yksivärinen. Mitä isompi ruutupaperi = enemmän pikseleitä, sen yksityiskohtaisemman ja tarkemman kuvan saa.  Voit ottaa jonkun [...]
      Pistähän kahvit tippumaan,  FBI koputtelee piakkoin oveesi.

      Lainaa

    23. Vakavarainen piirroshahmo 23.3.2023 7:09
      Tulos: +44 (44 ääntä)
      Tanssiva kauris: No nyt joku kertoo täällä anonyymisti, että miten toi juttu menee!
      Älä hyvä ihminen kysele, Fedsit mainittu jo ylempänä useasti.

      Lainaa

    24. Kouluttamaton muurahainen 23.3.2023 7:10
      Tulos: -30 (50 ääntä)
      Mun psykiatri kertoi mulle musteläiskätestien periaatteen. Se on aika yksinkertainen eikä mitenkään salainen.

      Lainaa

    25. Mukava Norppa 23.3.2023 7:38
      Tulos: +76 (78 ääntä)
      Käytetäänkö musteläiskätestiä enää missään? Mulle on jääny vähän arvotukseksi, et mitä sillä ylipäätään ikinä on koitettu saada selville. Miten niitä vastauksia on tulkittu? Ite oon tehny testin kahdesti aikanaan oppilaitoksen soveltuvuuskokeissa n. 20v sitten ja jäi kyllä täysin auki, mitä ne päätteli mun vastauksista.

      Lainaa

    26. Tulos: +79 (79 ääntä)
      Hempeä koira: Jukka Lahti on sen verran yleinen nimi, että on varmaan haluttu hieman tarkentaa, että kyseessä on juuri tämä tietty Jukka Lahti.
      Jukka S Lahtiakin on useampia. Jukka Lahdet pitäisi numeroida. Siis tyyliin Jukka 123 Lahti esim.

      Lainaa

    27. Arveluttava vadelma 23.3.2023 8:20
      Tulos: +69 (77 ääntä)
      Tosta päivän kyselystä sen verran, että jos neljä ihmistä menee bodom-järven rantaan telttailemaan, ja vain yksi tulee pois, niin kuka on syyllinen? Kanada?

      Lainaa

    28. Tavaton siili 23.3.2023 8:30
      Tulos: +14 (28 ääntä)
      Mukava Norppa: Käytetäänkö musteläiskätestiä enää missään? Mulle on jääny vähän arvotukseksi, et mitä sillä ylipäätään ikinä on koitettu saada selville. Miten niitä vastauksia on tulkittu? Ite oon tehny testin kahdesti aikanaan oppilaitoksen soveltuvuuskokeissa n. 20v sitten ja jäi kyllä täysin auki, mitä ne päätteli mun vastauksista.
      Käytetään. Sitä käytetään portinvartijatestinä diagnoosiin, jolla ei ole mitään tekemistä mielenterveyden kanssa.

      Lainaa

    29. Lentävä huonekalu 23.3.2023 8:32
      Tulos: -1 (53 ääntä)
      Kouluttamaton muurahainen: Mun psykiatri kertoi mulle musteläiskätestien periaatteen. Se on aika yksinkertainen eikä mitenkään salainen.
      Miksi miinuksia? Se todellakin on aika simppeli eikä salaisuus. Kyllähän musteläiskätestit on pseudotiedettä eikä niitä saisi käyttää yhtään mihinkään, mutta kyllä ne ihan simppelit on.

      Lainaa

    30. Peruuttamaton riikinkukko 23.3.2023 8:40
      Tulos: +52 (54 ääntä)
      Mukava Norppa: Kirjoissa on tyhjiä sivuja sidontateknisistä syistä, eli kun kirjaa sidotaan, yhteen nippuun laitetaan aina x määrä arkkeja, jotka taitetaan keskeltä ja siten muodostuu sivut sidontataitoksen molemmille puolille. Tällöin vähän väkisinkin jää tyhjiä sivuja loppuun, kun harvemmin teksti menee juuri tasan nipun arkkimäärän kanssa.
      Tarkkaan ottaen se johtuu siitä, että yksi sidottu nippu on yksi arkki, joka on taitettu 4, 8, 16 tai jopa 32 osaan. Näitä arkkeja on sitten kirjassa niin paljon, että kaikki teksti mahtuu sinne. Yleisimmin yhdestä arkista tulee paperin paksuudesta riippuen 8 tai 16 lehteä eli 16 tai 32 sivua. Koko kirja painetaan samankokoisille arkeille, joten jos kirjassa on vaikka 135 sivua, tarvitaan 16 osaan taitettuja arkkeja 5. Näistä laskennallisesti 4 on täynnä tekstiä, viides melkein tyhjä. Mutta usein myös kirjan ensilehti jätetään tyhjäksi, joten 2 arkkia on osittain tyhjiä ja 3 painettu täyteen.
      Kiitos ja anteeks! Mutta olipa mukava palauttaa mieleen 90-luvulla opiskelemaani alaa!

      Lainaa

    31. Tulos: +60 (62 ääntä)
      Puhdas vesi (H2O) ei maistu millekkään, se kaikki muu paska siinä juomavedessä maistuu. Vesihän ei myöskään johda sähkö, mutta en silti suosittele kylpyankan korvaamista leivänpaahtimella, koska se kaikki muu paska siinä kylpyvedessä johtaa sähköä.

      Lainaa

    32. Tulos: +12 (26 ääntä)
      Katkaistu flamingo: Niko 😁 Nyt foliohattu pois päästä. Ammattilaiset näkee vilkaisulla, onko kuvaa muokattu, sillä siloittelu näkyy aika selvästi (vaikka esim. ihohuokosista jne. pienistä osasista). Kun puhutaan pikseleistä katsomisesta, kyse on vain harjaantuneesta silmästä. Se, että kaikki koostuu pikseleistä, ei ole mitään "salattua [...]
      "Vilkaisulla" ja heti perään tarkennat tarkoittavasi niin pieniä yksityiskohtia että hyvänäköisenkin pitää mennä lähemmäs ruutua katsomaan.  En tiedä mistä tuo "näkee pixeleistä" on saanut alkunsa, mutta se on puhdasta läppää. Kuvan muokkaus ei kuitenkaan ole itsestäänselvää silloin kun ammattilainen on ollut tekemässä sitä. Kuvien analysointiin on olemassa ihan täysverisiä työkaluja, jotka ei nekään aina auta väärennöksen löytämisessä. Täältä opiskelemaan lisää miten ammattilaset tekee hommaa. https://fotoforensics.com/tutorial.php

      Lainaa

    33. Esko Ilmari Tuohiruuvi 23.3.2023 9:30
      Tulos: +25 (27 ääntä)
      Katkaistu flamingo: Niko 😁 Nyt foliohattu pois päästä. Ammattilaiset näkee vilkaisulla, onko kuvaa muokattu, sillä siloittelu näkyy aika selvästi (vaikka esim. ihohuokosista jne. pienistä osasista). Kun puhutaan pikseleistä katsomisesta, kyse on vain harjaantuneesta silmästä. Se, että kaikki koostuu pikseleistä, ei ole mitään "salattua [...]
      No tää. Tosin, selitys vähän yksinkertaistettu koska esim. kuvan kohinaa / eroja kohinassa (kennon kohina ja virheet on vähän ku sormenjälki), kontrastieroja, värikanavia yms. voidaan analysoida ja sen pohjalta todeta muokkaukset myös, ja osa koneoppimismalleista/tekoälystä auttaa aika hyvin tunnistamaan muokkaukset ja nopeuttaa prosessia. Mut pohjimmiltaanhan se on just "sen nyt vaan näkee".

      Lainaa

    34. Sisustettu appelsiini 23.3.2023 9:50
      Tulos: +83 (85 ääntä)
      Säädytön lehmä: Pikselit? Mieti et sul on ruutupaperi. Niitä ruutuja värittämällä kokonaan, voit piirtää vaikkapa tikku-ukon. Ja nää ruudut on niitä pikseleitä. Jokainen pikseli on aina tietyn värinen ja siis yksivärinen. Mitä isompi ruutupaperi = enemmän pikseleitä, sen yksityiskohtaisemman ja tarkemman kuvan saa.  Voit ottaa jonkun [...]
      Kivaa, että joku jaksaa vastata täällä joskus asiallisestikin. Kaikki kun ei oo kaikille itsestäänselvyyksiä.

      Lainaa

    35. Tulos: +50 (52 ääntä)
      Lentävä huonekalu: Miksi miinuksia? Se todellakin on aika simppeli eikä salaisuus. Kyllähän musteläiskätestit on pseudotiedettä eikä niitä saisi käyttää yhtään mihinkään, mutta kyllä ne ihan simppelit on.
      Varmaan siksi, ettei kuitenkaan viitsinyt paljastaa sitä.

      Lainaa

    36. Ryhmätön flamingo 23.3.2023 9:55
      Tulos: +5 (39 ääntä)
      Jotenkin hauska keskustelu. Todennäköisesti Niko vain trollaa mutta ei voida poissulkea sitä että Niko olisi ihan tosissaan, koska tuollaisiakin hiihtäjiä löytyy :D Jos nyt oletetaan että Niko on tosissaan (koska näitäkin tyyppejä löytyy), niin mietin aina että miten tällaisilla kavereilla todellisuus rakentuu. mua on aina kiehtonut se ilmiö kun jostain selvästi näkee että sillä ei ole mitään käryä mistä se puhuu, mutta silti se uskoo asiaansa ja kokee itse tietävänsä mistä puhuu. vaikka koko teorian kokonaisuus on ihan absurdi ja epäselvä. Miten tällaiset ihmiset hahmottaa asioita? Miten heidän todellisuus rakentuu? He rakentavat isoilla oletuksilla varman kuvan kokonaisuuksista ymmärtämättä perusteista hölkäsen pöläystä. esimerkkinä rokotevastaiset ym. kummajaiset.

      Lainaa

    37. Kouluttamaton muurahainen 23.3.2023 10:24
      Tulos: +48 (56 ääntä)
      Nimi: Varmaan siksi, ettei kuitenkaan viitsinyt paljastaa sitä.
      Jos esimerkiksi 90 prosenttia skitsofrenikoista näkee kuvissa jotain, mitä muut eivät juuri näe, on sitä näkevällä syytä tutkia skitsofrenian mahdollisuutta. Tai jos niissä näkee jotain, mitä ei pysty perustelemaan eli on mahdotonta saada kiinni siitä, miten sellaisen voi nähdä, voidaan epäillä jotain hahmotusongelmaa tai jonkinnäköistä mielen sairautta, mikä aiheuttaa näitä ongelmia. Diagnoosiahan näistä ei voi tehdä, eikä yksittäistä kuvaa voi muutenkaan tulkita oikein mitenkään, mutta kokonaisuudessa ne saattavat antaa vinkkiä siitä, mitä diagnooseja mahdollisesti kannattaa tutkia. Tulkinta vaatii kuitenkin paljon koulutusta ja kokemusta, joten musteläikkätesti työhaastattelussa ei kerro mitään työhönsopivuudesta, varsinkin kun sitä tuskin tulkitsee kukaan todellinen ammattilainen. Paitsi silloin voi kertoa, jos heittää testit päin seinää kesken kaiken, mikä kertoo ainakin heikosta stressinsietokyvystä ja aggressiivisesta suhtautumisesta epämiellyttäviin tilanteisiin tms.

      Lainaa

    38. Lajittelematon apina 23.3.2023 10:38
      Tulos: +14 (16 ääntä)
      Joskus luin noista musteläiskätesteistä (itselleni sellainen tehty muutamia vuosia sitten). Sen lisäksi mitä kuvissa "näkee" testissä arvioidaan myös miten kuviin suhtautuu, esim. ensimmäinen kuva on yleensä helppo ja saa ihmiset rentoutumaan, käänteleekö jotain kuvalappua kädessään sitä tutkaillessa yms. Kyllä niitä löytyy kun tarpeeksi jaksaa googlettaa 😅

      Lainaa

    39. Tulos: -8 (30 ääntä)
      Paranormaali kauris: Koijaako Niko apinaa, vai onko Niko itse apina?
      Mietin ihan samaa! :-D Ja en muuten Johannaa apinan rooliin laittais missään tapauksessa. Selvästikään hän ei digitaalisista kuvista juuri mitään tiedä, mutta sinänsä ihan fiksuja kysymyksiä häneltä.

      Lainaa

    40. Kaikuva orava 23.3.2023 11:42
      Tulos: +16 (18 ääntä)
      Eikös tuohon kirjojen tyhjiin sivuihin liittyvä moka ole julkaistu joskus aikaisemmin? Siinä joku kyseli miksi niitä tyhjiä sivuja on ja toinen jekutti lampulla jolla voi lukea niiltä sivuilta näkymätöntä tekstiä. Jäänyt mieleen kun opin siitä miksi niitä tyhjiä sivuja kirjoissa on, olin miettinyt sitä usein.

      Lainaa

    41. Tulos: -17 (29 ääntä)
      Sula konna: Lisää kysymyksiä: Kuka tappoi Jukka S. Lahden?
      Kukas hän on? (tai siis oli?)

      Lainaa

    42. Vahva maito 23.3.2023 11:52
      Tulos: -13 (17 ääntä)
      Paranormaali kauris: Koijaako Niko apinaa, vai onko Niko itse apina?
      Samaa mietin.

      Lainaa

    43. Oireeton ilonpilaaja 23.3.2023 12:00
      Tulos: +20 (22 ääntä)
      Jee pääsee nörtteilemään kuvanmuokkauksesta! Kuvanmuokkauksen näkee silmällä, että miten hyvin se on onnistunut ja siinä tulee paremmaksi mitä enemmän näkee ja tekee kuvanmuokkauksia. Esimerkiksi kaikistä tönköimmät muokkaukset kaikki näkee, että kuvaa on muokattu - lähtökohtaisesti ne ovat suoraan meemejä, jotka ovat tarkoitettu olemaan tökeröitä muokkauksia. Sitten on niitä, jotka ovat tarkoitettu näyttämään joltain, mutta muokkaajan taito ei riitä täysin siihen, että osataan naamioida se muokkauksen jälki. Esimerkiksi ne kuuluisat taipuvat ovenkarmit lantion vieressä sun muut epäluonnollisuudet kuvassa kertoo tästä. Ja esimerkiksi kuvan väritys saattaa olla vääränlainen - yleisesti puhuen värien pitää olla yhteneväisiä kuvassa, mutta yhtäkkiä jossain joku kohta saattaa olla liian kirkas, tumma tai liian voimakkaan värinen. Sitten esimerkiksi epätasainen terävyys, eli jossain on liian teräviä tai pehmeitä yksityiskohtia. Mieti esimerkiksi puhelimen kameran kauneusfilttereitä - ne yleensä lisää vaan pehmeyttä ja valoa kuviin, että kasvot näyttää kauniimmalta. Sitten on vielä liika täydellisyys. Tämä yleensä pätee yleensä mainoskuviin, jotka on otettu studiossa promoa varten. Et näe yhtään virhettä iholla, tai se burger näyttää erittäin hyvältä ja siinä ei ole mitään vikaa? Erittäin todennäköisesti muokattu, koska se on liian täydellinen. Normaaleilla ihmisillä (ja asioilla) on virheitä, oli se sitten joku finni tai luomi ihossa, ja mainoskuvissa kaikki pienet asiat, jotka voisi häiritä katsojaa, poistetaan. Yleensä näihin kuviin käytetään enemmän aikaa ja huolta, että ne ovat täydellisiä. Lisäksi ylipäätänsä, studiokuvaa muokataan ihan pelkän valaistuksenkin puolesta, se ei välttämättä ole mitään muokkausta, joka muokkaa kuvattavaa itsessään.

      Lainaa

    44. Murmurmurmeli 23.3.2023 12:14
      Tulos: +31 (47 ääntä)
      En ymmärrä näitä tyyppejä, jotka tulevat kommenteihin kysymään "kuka oli Jukka S. Lahti", kun sen voisi samalla vaivalla vaikka googlata.

      Lainaa

    45. Tulos: +21 (23 ääntä)
      Peruuttamaton riikinkukko: Tarkkaan ottaen se johtuu siitä, että yksi sidottu nippu on yksi arkki, joka on taitettu 4, 8, 16 tai jopa 32 osaan. Näitä arkkeja on sitten kirjassa niin paljon, että kaikki teksti mahtuu sinne. Yleisimmin yhdestä arkista tulee paperin paksuudesta riippuen 8 tai 16 lehteä eli 16 tai 32 sivua. Koko kirja painetaan [...]
       Kuitenkin koskee vain sidottuja kirjoja: kasaan liimatuista ei tyhjiä papereita löydy. Luulisi liimaamisen olevan parempi, vaan ei se ole, koska ei se kestä. Esim. senjatämän koottuja teoksia, joihin aikoo aina palata, ei milloinkaan pitäisi ostaa liimattuna (terveisin Oscar Wildeni on kasassa parilla kuminauhalla). 
        Mitä tähän maailmanhahmotukseen tulee, kollegani tässä juuri tuskailee artikkelia, jossa väitetään, että synapsit ovat pieniä paketteja, jotka lähtevät aivoissa liikkeelle kun teet virheen, ja näin tapahtuu oppiminen. Kun artikkelin kirjoittajalle huomautettiin että ei, ei ja ei, niin hän selosti, että hänen ymmärryksensä asiasta on tällainen, ja sen haastaminen on epäreilua. Jos päättää että totuus asuu vatsassani, niin sitten pääsee aika pitkälle erikoisuuksien keksimisessä (joskin olen kyllä sitä mieltä, että vaikka Johannan ei tarvitse mitään kuvanmuokkauksesta tietääkään, kaikilla on asioita joita ei vaan osaa, niin kun FBI sotketaan asiaan, niin kyllä normaalin yleistiedon pitäisi kertoa, että nyt viedään kuin pässiä narussa). 

      Lainaa

    46. Rento Riekkuja 23.3.2023 13:45
      Tulos: -9 (13 ääntä)
      Katkaistu flamingo: Lisään vielä, että kaikki bittikarttamuotoiset kuvat (esim. JPG-muotoiset jne.) ovat siis yksinkertaistettuna taulukoita, jonka jokaisella ruudulla (eli pikselillä) on oma arvonsa, josta se saa värinsä.
      Ei pidä paikkaansa. Et selvästikään ymmärrä mitä pakkaus tarkoittaa.

      Lainaa

    47. Epäpätevä vaatekappale 23.3.2023 14:18
      Tulos: +23 (31 ääntä)
      "muokattu, näkee pikseleistä" on meemi. Johanna ottanut tämän lausahduksen tosissaan.

      Lainaa

    48. Käsitetty minkki 23.3.2023 15:26
      Tulos: +12 (16 ääntä)
      Tuosta Bodomista tuli mieleen; kannattaa katsoa Yle Areenasta Ei vanhene koskaan -jaksot, alkaen Kyllikki Saaresta, Tulilahden kaksoismurhan kautta Bodomjärveen. Mielenkiintoisia yhtäläisyyksiä kahdella ensimmäisellä ja kahdella viimeisellä jutulla keskenään. Ja kyllä, nuo dokkarit ovat vuodelta -97, mutta paremmin tehtyjä kuin monet nykyajan dokkarit.

      Lainaa

    49. Tulos: +12 (30 ääntä)
      Jasiu: Mietin ihan samaa! 😁 Ja en muuten Johannaa apinan rooliin laittais missään tapauksessa. Selvästikään hän ei digitaalisista kuvista juuri mitään tiedä, mutta sinänsä ihan fiksuja kysymyksiä häneltä.
      Onhan Johanna nyt ihan täysi apina, ja harvinaisen kujalla täytyy ihmislapsen olla jos noita pitää järkevinä kysymyksinä. Niko heittää läppää musteläiskistä, FBI:sta ja vaitiolovelvollisuuksista ja Johanna into piukassa ihmettelemässä että mitäs niistä kuvanmuokkauksista paljastuu kun liittovaltion viranomaisetkin liittyy jotenkin asiaan. 
      Kyllähän sitä nyt tyhmä saa olla, mutta älä Jasiu noin tyhmä ole.

      Lainaa

    50. Vehmas pelikaani 23.3.2023 15:49
      Tulos: -21 (27 ääntä)
      Mitä helvettiä :D Miten täällä on kommentissa jossa selitetään ihan puuta heittää parisataa tykkäystä. Näköjään uskotte mitä vain kun sen joku pitkästi ja muka asiantuntevasti jaksaa kirjoittaa.

      Lainaa

    51. Epämiellyttävä sitruuna 23.3.2023 16:15
      Tulos: +18 (22 ääntä)
      Rento Riekkuja: Ei pidä paikkaansa. Et selvästikään ymmärrä mitä pakkaus tarkoittaa.
      Tietokoneen ruudulle se kuitenkin piirretään bittikarttana vaikka se olisikin tiedostossa pakattuna. Kuvankatseluohjelma suorittaa sen itsestään. Samoin kun sitä editoidaan niin bittikarttaan siinä muutokset tehdään. Tallentaessa pakkausalgoritmi sitten käsittelee sen. Huonossa pakkauksessahan laatu kärsii ja siinä ne pikselit vasta sekaisin meneekin.

      Lainaa

    52. Kiinnostava salaatti 23.3.2023 16:25
      Tulos: +12 (14 ääntä)
      Ainahan se on uutisoitu Jukka S. Lahti. Monesti ihmiset itse haluaa käyttää jotain välikirjainta erottuaakseen jostain toisesta, mahdollisesti jopa samalla paikkakunnalla vaikuttaneesta henkilöstä. Tai ihan vaan sen takia että se on siistiä. Onhan näitä Timo T. A. Mikkosia ja muita. Jos oma nimi ois vaikka Kimi Räikkönen niin helpostikin vois mieluusti ottaa siihen välikirjaimen ja olla Kimi T. Räikkönen. Tai jos isä on Jorma Otinen niin vois poika ottaa välikirjaimen ja olla Jorma U. Otinen. Suomessa harvemmin käytetään "junioria" jos on isänsä kanssa sama etunimi. Jenkeissäkin on George H. W. Bush ja George W. Bush erottaakseen ex-pressat. Teoriassa nuorempi George Bush vois olla George Bush Jr.

      Lainaa

    53. Lepsu koala 23.3.2023 16:46
      Tulos: +14 (16 ääntä)
      Mitään en tiedä, mutta tässä mun tulkinta musteläiskätesteistä: Jos sä näät kuvissa jotain "normaalia", kuten perhosen, tuolin tms, nii siitä ei saa kauheesti johtopäätöksiä irti. Sen sijaan jos näät kuvassa jotain spesifimpää, esim raiskauksen, niin se kertoo jo että sulla on todnäk jotain traumoja/mielenhäiriötä joka synnyttää erikoisen mielleyhtymän. Voisin kuvitella, että esim. pienen lapsen saa kertomaan kaltoinkohtelusta tällaisella kuvajohdattelulla, kun lapset ei välttämättä osaa vielä sanallistaa järkyttäviä kokemuksia.

      Lainaa

    54. Tulos: -24 (32 ääntä)
      Katkaistu flamingo: Niko 😁 Nyt foliohattu pois päästä. Ammattilaiset näkee vilkaisulla, onko kuvaa muokattu, sillä siloittelu näkyy aika selvästi (vaikka esim. ihohuokosista jne. pienistä osasista). Kun puhutaan pikseleistä katsomisesta, kyse on vain harjaantuneesta silmästä. Se, että kaikki koostuu pikseleistä, ei ole mitään "salattua [...]
      Onko feissarimokien lukijakaartissa niin monella foliohattu päässä ja raskaan sarjan FBI/CIA/KGB -psykoosit tulilla että flamingon kommentilla on puolentoistasataa MIINUSTA?
      Nyt mä olen kaiken nähnyt XD

      Lainaa

    55. Miksi ihmeessä? 23.3.2023 17:22
      Tulos: +24 (26 ääntä)
      Tylsimys: Jukka S Lahtiakin on useampia. Jukka Lahdet pitäisi numeroida. Siis tyyliin Jukka 123 Lahti esim.
      Suomessa kaikki ihmiset on numeroitu niin, että jokaisella on oma numero. Tai oikeastaan se ei ole pelkkä numero, koska siinä yksilöllisessä koodissa voi olla myös tiettyjä kirjaimia ja merkit '+' tai '-'. Sen yksilöllisen 'numeron' nimi on henkilötunnus. Alunperin se kehitettiin tavaksi yksilöidä täsmällisesti jokainen Suomessa asuva tai Suomen kansalainen niin, että eri henkilöitä koskevat tiedot eivät mene sekaisin. Sen oli tarkoitus olla aivan julkinen tieto samalla tavalla kuin ihmisen nimi, mutta jossain vaiheessa jotkut alkoivat luulla, että se on jonkinlainen salasana, jonka tietämällä voi todistaa henkilöllisyytensä. Ja niin päädyttiin nykyiseen sekasotkuun, jossa juuri sitä tietoa, jolla on tarkoitus erottaa yksilöt toisistaan (henkilötunnus) pidetään yksityisenä henkilötietona, jota ei tarvitse, eikä usein edes saa käyttää vaikkapa asiakkaiden erottamiseen toisistaan. Firmalla voi olla asiakkaana vaikka 100 Matti Virtasta, joista jokaisella on erilainen henkilötunnus, mutta firma ei saa käyttää henkilötunnusta heidän tietojensa erottamiseen, vaan firmat joutuvat turvautumaan asiakasnumeroihin, osoitteisiin ja vastaaviin saman nimisten asiakkaiden erottelussa. Koska henkilötunnusta ei saa käyttää, eikä asiakkaita tunnisteta henkilötodistusten avulla, on aivan mahdollista, että virheen seurauksena jokin tieto kirjataan väärälle asiakkaalle.

      Lainaa

    56. Miksi ihmeessä? 23.3.2023 17:59
      Tulos: +11 (13 ääntä)
      Rento Riekkuja: Ei pidä paikkaansa. Et selvästikään ymmärrä mitä pakkaus tarkoittaa.
      Vähän makuasia, mutta kyllä se kuva teknisesti on bittikartta, koska sellaiseksi se laitteen muistiin puretaan, kun tiedosto luetaan. Käytön kannalta oleellista on se, onko kuva pakattu ja onko pakkaus häviöllinen vai häviötön.Ensimmäinen sopii kuville, joita pelkästään katsotaan, jälkimmäinen taas kuville, joita muokataan ja tallennetaan uudestaan. Esimerkiksi omassa työssäni käytettävä ohjelma lukee valtavan määrän kuvia. Meidän käytössämme on parempi, että kuvat itsessään eivät ole pakattuja, mutta data-arkistossa kuvatiedostot ovat pakattuja. Koska samoja kuvia joudutaan lukemaan useampia kertoja lyhyessä ajassa, on parempi, että pakkaus puretaan vain kerran ajon alussa ja sitten kuva luetaan pakkaamattomana tiedostosta. Kun kuvia on kymmeniä tuhansia, pienikin säästö ajoajassa merkitsee.

      Lainaa

    57. Kiittämätön sohvaperuna 23.3.2023 19:40
      Tulos: +25 (27 ääntä)
      Helsingin yliopistosta valmistunut psykologi kommentoi tuota musteläiskätestiä. En osaa itse käyttää musteläiskätestiä,yhtä poikkeusta lukuunottamatta ei kukaan työkavereistanikaan. Itse en ole siis sitä koskaan käyttänyt, eikä psykologian opinnoissa ollut siitä kuin nopea maininta, että tällainenkin testi on. Harjoittelussa ohjaaja käytti omien potilaidensa kanssa (paikkana suljettu osasto psykiatrisessa sairaalassa), mutta ei opettanut testin käyttöä minulle, kun kuulemma 5 kk harjoittelun aikana oli tärkeämpääkin opiskeltavaa. Musteläiskätesti on jossain määrin ristiriitainen niin kliinisten psykologien kuin tutkijoidenkin keskuudessa. Siitä on laaja yksimielisyys, että testin käyttö edellyttää lisäkoulutusta ja testiä voi ammattieettisesti käyttää vain psykologi, joka todella hallitsee menetelmän hyvin. Musteläiskätestin käyttöön laajasti koulutettuja psykologeja ei ole käsittääkseni mitenkään hirveän paljon Suomessa. Sellainen muistikuva itselläni on, että jossain vaiheessa ainakin Jyväskylän yliopistossa oli tähän liittyviä kursseja, mutta peruskurssinkin jälkeen pitäisi opiskella vielä lisää. Lisäksi pitää muistaa, että psykologin tekemässä tutkimuksessa yksittäinen testi on vain pieni osa kokonaisuutta, eikä johtopäätöksiä koskaan voi tehdä yhden testin, ja vieläpä yhden testivastauksen perusteella.

      Lainaa

    58. Säädytön lehmä 23.3.2023 20:06
      Tulos: +16 (18 ääntä)
      Kahen kilon kalori: Pistähän kahvit tippumaan,  FBI koputtelee piakkoin oveesi.
      FBI keittelee mun aamukahvit.

      Lainaa

    59. Tulos: +11 (17 ääntä)
      Oon varmaan tosi väsynyt, kun luen koko ajan sekä mokassa että kommenteissa musteläiskätestin mustalaistestinä ja ihmettelen uudestaan ja uudestaan miten mustalaiset tähän liittyy

      Lainaa

    60. Maksettu flamingo 23.3.2023 20:36
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Kivi:  Kuitenkin koskee vain sidottuja kirjoja: kasaan liimatuista ei tyhjiä papereita löydy. Luulisi liimaamisen olevan parempi, vaan ei se ole, koska ei se kestä. Esim. senjatämän koottuja teoksia, joihin aikoo aina palata, ei milloinkaan pitäisi ostaa liimattuna (terveisin Oscar Wildeni on kasassa parilla [...]
      😱 Missä tommonen artikkeli oli??? 😂

      Lainaa

    61. Tulos: +4 (8 ääntä)
      Katkaistu flamingo: Niko 😁 Nyt foliohattu pois päästä. Ammattilaiset näkee vilkaisulla, onko kuvaa muokattu, sillä siloittelu näkyy aika selvästi (vaikka esim. ihohuokosista jne. pienistä osasista). Kun puhutaan pikseleistä katsomisesta, kyse on vain harjaantuneesta silmästä. Se, että kaikki koostuu pikseleistä, ei ole mitään "salattua [...]
      Äijä. Please.
      Ei kyl riitä sanat tohon Johannaan.

      Lainaa

    62. Tulos: +2 (4 ääntä)
      Maksettu flamingo: 😱 Missä tommonen artikkeli oli??? 😂
        Tässä: https://www.chronicle.com/article/the-divider (siihen pitää luoda tili, mutta se ei maksa). Tyypin nimi on Jo Boaler, jos haluaa hakea muualta, miksi monet eivät ole hänen menetelmiinsä oikein tyytyväisiä). Ilmeisesti asiasta on riidelty oikein vakavissaan akateemisten porukoiden twittereissä. Kysyin toki kollegalta että miten tämä on Stanfordissa, ja kollega selitti, että siellä voi olla hyvinkin hyvässä asemassa, jos on kykyä selittää että on saatana _oikeassa_, ja kuulostaa fiksulta selittäessään, vaikka sitten yksityiskohdat eivät perkaamista kestäisikään. (Luulin ennen, että proffat ovat jumalasta seuraavia. Tässä akatemian laidoilla pyöriessäni olen havainnut, että eivät he ole. Tiede on edelleen paras tapa saada selville mitään järkevää, oma vatsa ei, mutta se ei estä sitä, etteikö yksittäinen voisi olla asenteellinen, omavoitonpyyntöinen, tai ihan vain iloisesti sekaisin).

      Lainaa

    63. Tarkkaanottaen kauris 24.3.2023 0:43
      Tulos: +10 (16 ääntä)
      Ei oo Petran serkusta, asianajajasta, kuulunut hetkeen? Liekkö avustamassa Ulvilan murhan selvitystä?

      Lainaa

    64. Spitaalinen kärsä 24.3.2023 3:06
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      https://i.pinimg.com/564x/d7/18/51/d71851f2bf6a0bd13ed1f59b77791b27.jpg https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/000/024/183/500pxShopped.jpg Juttuhan on vuodelta 1999.

      Lainaa

    65. Tulos: 0 (4 ääntä)
      Voi Johanna

      Lainaa

    66. Viitseliäs henkilö 24.3.2023 8:47
      Tulos: -9 (9 ääntä)
      Epämiellyttävä sitruuna: Tietokoneen ruudulle se kuitenkin piirretään bittikarttana vaikka se olisikin tiedostossa pakattuna. Kuvankatseluohjelma suorittaa sen itsestään. Samoin kun sitä editoidaan niin bittikarttaan siinä muutokset tehdään. Tallentaessa pakkausalgoritmi sitten käsittelee sen. Huonossa pakkauksessahan laatu kärsii ja siinä ne pikselit vasta sekaisin meneekin.
      Kuvasta puhuttaessa yleisesti tarkoitetaan sitä tiedostoa, eli vaikkapa kuva.jpg. Ja siinä tiedostossa nimenomaan ei ole bittikarttana se kuvainformaatio. Menee asian ohi jos alkaa selittämään että se kuva puretaan tietokoneen muistiin bittikartaksi.

      Lainaa

    67. Tulos: +1 (3 ääntä)
      Kivi:  Kuitenkin koskee vain sidottuja kirjoja: kasaan liimatuista ei tyhjiä papereita löydy. Luulisi liimaamisen olevan parempi, vaan ei se ole, koska ei se kestä. Esim. senjatämän koottuja teoksia, joihin aikoo aina palata, ei milloinkaan pitäisi ostaa liimattuna (terveisin Oscar Wildeni on kasassa parilla [...]
      Siis ihminen kuka ei tahdo tulla opetetuksi ja siis täten oppia tekee artikkelin siitä miten oppiminen tapahtuu? Hyvin menee mutta menköön.
      Ja Johannan "koijaaminen" vaikka aluksi vähän ilkeältä vaikutti niin hyvä opetus tuo kuitenkin on. Sen verran noloa että kun saa tietää totuuden niin ei ehkä lähetä rahojaan Nigerian prinssille aivan yhtä helposti.

      Lainaa

    68. Vastuuton hämähäkki 24.3.2023 10:41
      Tulos: -8 (12 ääntä)
      Paranormaali kauris: Koijaako Niko apinaa, vai onko Niko itse apina?
      Kuullostaa itse apinalta.

      Lainaa

    69. Halukas sarvikuono 24.3.2023 12:30
      Tulos: -12 (22 ääntä)
      Mun eksä, joka on entinen ammattilaisvalokuvaaja (häneltä amputoitiin toinen käsi eräästä syystä, niin joutui lopettamaan hommat) ja kuvannut maailman isoimpia julkkiksia, mm. Kardashieneja ennen kuin heistä tuli näin kuuluisia, kertoi mulle salaisuuden kuvista, jota en aluksi meinannut millään uskoa. Eli tiedättekö, kun joissain puhelimissa on ominaisuutena sellainen, että valokuvasta pystyy näkemään kuvanottoa edeltävät sekunnit liikkuvana kuvana? Tämä ei ole oikeasti mikään laitekohtainen ominaisuus, vaan tallentuu jokaiseen kuvatiedostoon. Täten jokainen oikeanlaisella laitteistolla voi katsoa minkä tahansa kuvan edeltäneet sekunnit. Hän kertoi viettäneensä useita tunteja katsellen tuttujemme ja julkisuudesta tunnettujen henkilöiden valokuvia. Yllättävän moni selfie oli otettu kuulemma alasti. Eräästä Hollywood-näyttelijän sängyssä otetusta kuvasta paljastui salasuhde hänen vaimonsa parhaimman ystävättären kanssa - tämä ei ole tähän päivään mennessäkään tullut medialle ilmi. Myös jokin tuikitärkeä poliittinen salaisuus oli hänelle selvinnyt, mutta sitä hän ei uskaltanut kertoa minullekaan. En tietenkään aluksi meinannut uskoa häntä ja pyysin näyttämään esimerkin, mutta hänen tähän tarkoitettu laitteisto oli hukkunut tietokoneensa mukana, joka oli tippunut mereen. Hän kuitenkin osasi sanoa hyvin tarkasti mitä olin tehnyt juuri ennen erästä hänelle lähettämääni hieman tuhmempaa kuvaa. Että sellaista. Tämän jälkeen olen ollut hyvin tarkka miten otan valokuvani. Melko pian tuon jälkeen erosimme eksäni kanssa, tai hän pikemminkin vain yksi päivä ghostasi minut enkä ole kuullut hänestä mitään sen jälkeen. Tarkemmin ajatellen, ei ole kukaan muukaan 🤔

      Lainaa

    70. Salamyhkäinen gorilla 24.3.2023 20:13
      Tulos: +7 (11 ääntä)
      En minäkään oikein tiedä, mihin musteläiskätestin tulkinta perustuu, mutta itselleni on psykologi tehnyt kyseisen testin. Kun sain analyysin luettavakseni, siinä oli lyhyesti kerrottu ajattelutavastani ja tunne-elämästäni joitakin seikkoja, jotka ovat kyllä totta, mutta joita en välttämättä olisi itse osannut kertoa kenellekään, koska olen vaistomaisesti pyrkinyt kieltämään ja peittelemään niitä ehkä suojellakseni itseäni. Ensimmäisellä lukukerralla ajattelin defensiivisesti että ihan soopaa mutta sittemmin olen kokenut, että noiden epätoivottujen ominaisuuksieni kohtaamisesta ja hyväksymisestä on ollut apua uusien terveellisempien toimintatapojen opettelussa.

      Lainaa

    71. Letittämätön banaani 25.3.2023 14:12
      Tulos: +4 (8 ääntä)
      Iso Hoo: Onko feissarimokien lukijakaartissa niin monella foliohattu päässä ja raskaan sarjan FBI/CIA/KGB -psykoosit tulilla että flamingon kommentilla on puolentoistasataa MIINUSTA?Nyt mä olen kaiken nähnyt XD
      Siksi miinuksia, että hänen kirjoituksensa alusta saa sen käsityksen, että luulee Nikon olevan tosissaan.

      Lainaa

    72. Viljava hirmulisko 27.3.2023 14:39
      Tulos: +3 (3 ääntä)
      Tanssiva kauris: No nyt joku kertoo täällä anonyymisti, että miten toi juttu menee!
      "Näkee pikseleistä" yleensä ottaen on lähtöisin siitä, että paljon pakattua JPG-kuvaa on muokattu ja pakkausartifaktit puuttuu muokatusta kohdasta, ts. näkee paljaalla silmälläkin että on muokattu ja tallennettu pienemmällä pakkauksella. Tai jostain ihan reaalimaailman epäloogisuudesta, esim. mahan vierestä kaide onkin kaareva.
      Hienovaraisemmat muokkaukset voi huomata kontrastieroista, väripaletin muutoksista ja siitä kun ei helposti näkyvät pakkausartifaktit pakataan uudelleen, niin lopputulos muuttuu. Jälkimmäinen vaatii jo aika paljon osaamista, että tunnistaa.

      Lainaa

    73. Kuukeri nelli 27.3.2023 16:37
      Tulos: -2 (4 ääntä)
      Nimi: En kerro ennen kuin joku psykiatri paljastaa yksityiskohdat musteläiskätesteistä. Jos on jotain hävittävää, niin pitää olla voitettavaakin.
      Aliens

      Lainaa

    74. Häävi gerbiili 28.3.2023 0:28
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Ylläpito taitaa olla vielä talviajassa???? Missä uudet mokat häh

      Lainaa

    75. Tulos: -4 (4 ääntä)
      Katkaistu flamingo: Niko 😁 Nyt foliohattu pois päästä. Ammattilaiset näkee vilkaisulla, onko kuvaa muokattu, sillä siloittelu näkyy aika selvästi (vaikka esim. ihohuokosista jne. pienistä osasista). Kun puhutaan pikseleistä katsomisesta, kyse on vain harjaantuneesta silmästä. Se, että kaikki koostuu pikseleistä, ei ole mitään "salattua [...]
      Minkä tason autisti pitää olla ettei ymmärrä että Niko puhuu huumorimielessä

      Lainaa

    76. Tulos: +2 (2 ääntä)
      Iso Hoo: Onko feissarimokien lukijakaartissa niin monella foliohattu päässä ja raskaan sarjan FBI/CIA/KGB -psykoosit tulilla että flamingon kommentilla on puolentoistasataa MIINUSTA?Nyt mä olen kaiken nähnyt XD
      Siinä on miinuksia koska hän ei ymmärtänyt että Nikon FBI-puheet oli pelkkiä vitsejä, ja otti ne tosissaan. Ja ilmeisesti otit sinäkin.

      Lainaa

    77. Melvin von Hercules 2.4.2023 4:37
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Veden maku riippuu sen heittäjästä.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: alkuperäinen, ammattisalaisuus, bitmap, bittikartta, kuvamanipulaatio, kuvanmuokkaus, pikselit, salainen, salaisuus, valokuvaus