Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Mitä tänään juotaisiin?

Ei kai täällä juoda kauramaitoa! Onko sitä edes olemassa?
Mitä tänään juotaisiin?

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 93 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +309 (311 ääntä)
      Lapset voivat tosiaan juoda aikuisetkin, jos jano on tarpeeksi kova.

      Lainaa

    2. Tulos: +292 (334 ääntä)
      Kun puhutte kauramaidosta, voisitteko ottaa huomioon, että on myös ihmisiä jotka ei sitä juo? Minä juon yleensä ihan maitoa, vaikka joskus laitankin kauramaitoa teehen, mutta en halua, että minua yhdistetään kuitenkaan mihinkään tiskivedenjuontikulttuuriin. Suomalaiset saa muutenkin helposti juntin leiman otsaan, niin voisitteko edes kutsua sitä kaurajuomaksi? Ja koskaan en mene kaupan maitohyllylle vaikka siellä tätä kirjoitankin. Hävettää kyllä juoda kauramaitoa välillä.

      Lainaa

    3. Reseptivapaa Dinosaurus 28.3.2023 1:47
      Tulos: +288 (290 ääntä)
      Mitenkäs sitten maitohorsma?

      Lainaa

    4. PapaPumbaBaba 28.3.2023 1:59
      Tulos: -44 (170 ääntä)
      Reseptivapaa Dinosaurus: Mitenkäs sitten maitohorsma?
      Lyön sun maitohampaat kurkkuun jos jatkat

      Lainaa

    5. Kastunut mato 28.3.2023 2:22
      Tulos: +366 (394 ääntä)
      mikä siinä kauramaidossa niin ahdistaa... ei sitä oo tiiättekö pakko juoda jos ei haluu

      Lainaa

    6. Halukas matelija 28.3.2023 3:06
      Tulos: +115 (143 ääntä)
      Kastunut mato: mikä siinä kauramaidossa niin ahdistaa... ei sitä oo tiiättekö pakko juoda jos ei haluu
      Muttakun netissä sanottiin että se on minulle hyväksi, en varmana juo!!!!1!

      Lainaa

    7. Autoton aasi 28.3.2023 4:01
      Tulos: +258 (368 ääntä)
      Lihaa syövät tykkää kokoajan olla äänessä siitä, kuinka eivät ole vegaaneja

      Lainaa

    8. Jalkineeton albatrossi 28.3.2023 6:26
      Tulos: -113 (127 ääntä)
      Kaurajuomissa on melko paljon nikkeliä, niin nikkeliallergisilla kannattaa huomata tämä, jos alkaa oireita ilmestymään

      Lainaa

    9. Tulos: +308 (312 ääntä)
      Jaana ei mene turistirysään, mutta eikö koko Alanya ole turistirysä?

      Lainaa

    10. Kilokalori 28.3.2023 6:44
      Tulos: +201 (223 ääntä)
      Onkohan nämä kauramaidosta valittavat huomanneet myös raivota lähikiskan myyjälle vaarallisen harhaanjohtavista salmiakkipääkalloista ja vadelmaveneistä? Absilla kannattaa myös käyttää äänekäs puheenvuoro lihapullien, lehtipihvin ja -gasp- omistajanleikkeen sisällöstä. Jälkkäriksi voi vielä pahoittaa mielensä koiranluuleivoksista. Jostain syystä nämä silti vouhottaa vain tuosta kauramaidosta, vaikka koko ruokakeskustelu on täynnä tuollaisia vakiintuneita nimiä kuten juurikin kookosmaito ja -kerma (ja vaikka kukaan itse jutussa ei edes kutsunut kauramaitoa kyseisellä nimellä, kunhan toivat asian itse esille taas kerran).

      Lainaa

    11. Tittelintuure 28.3.2023 6:45
      Tulos: +263 (265 ääntä)
      "Koskaan en mene sellaiseen paikkaan, joka on turistirysä" -> mutta olen ryhmässä, jonka aiheena on Alanya, yksi massiivisimmista turistirysistä ikinä. (Tämä ei ole dissausta Alanyaa kohtaan, siihen on syynsä, että turistirysät ovat turistirysiä; ihmiset tykkäävät käydä niissä ja se on heille hyvä, että viihtyvät. Lähinnä vaan huvitti tuo.)

      Lainaa

    12. Kilokalori 28.3.2023 6:54
      Tulos: +97 (121 ääntä)
      Jalkineeton albatrossi: Kaurajuomissa on melko paljon nikkeliä, niin nikkeliallergisilla kannattaa huomata tämä, jos alkaa oireita ilmestymään
      Ja maidossa on kaikki lehmän raskaushormonit ja estrogeenia. Lehmät on raskaana suurimman osan lypsyurastaan, koska silleen maitoa tulee, poikasen syntymän jälkeen.

      Lainaa

    13. Sorsapulla 28.3.2023 7:00
      Tulos: +186 (188 ääntä)
      Juon maitoa ruuan kanssa. En halua, että minua yhdistetaän mitenkään suomalaisiin.

      Lainaa

    14. Mehukas banaani 28.3.2023 7:02
      Tulos: -146 (186 ääntä)
      Kookosmaito on kookosmaitoa, ei maitoa. Ero kauramaitoon on siinä, että kookosmaitoa ei valmisteta keinotekoisesti, vaan se tulee siitä pähkinän sisältä. Vähän sama asia kuin oivariinissa ei saa olla voi sanaa, koska se ei ole voita.

      Lainaa

    15. Kelpaamaton leijona 28.3.2023 7:18
      Tulos: +139 (157 ääntä)
      Mehukas banaani: Kookosmaito on kookosmaitoa, ei maitoa. Ero kauramaitoon on siinä, että kookosmaitoa ei valmisteta keinotekoisesti, vaan se tulee siitä pähkinän sisältä. Vähän sama asia kuin oivariinissa ei saa olla voi sanaa, koska se ei ole voita.
      Silti täysin keinotekoisesti pakastekuivatusta maitoproteiinista valmistettu "maitojuoma" on ok?

      Lainaa

    16. Mehukas banaani 28.3.2023 7:24
      Tulos: +131 (143 ääntä)
      Minua ärsyttää ihmiset jotka ilmoittavat "en käy paikoissa, joita turistit ovat pilanneet". Jokaisen paikan on ensimmäisenä löytänyt joku, ja ensimmäinen kävijä on syyllinen siihen että paikan pilaa turistit. Nämä ihmiset ärsyyntyvät, kun heille huomauttaa, että turisteja olette itsekin ja miksi menette pilaamaan koskemattomia alueita.

      Lainaa

    17. Mehukas banaani 28.3.2023 7:34
      Tulos: +49 (53 ääntä)
      Mehukas banaani: Minua ärsyttää ihmiset jotka ilmoittavat "en käy paikoissa, joita turistit ovat pilanneet". Jokaisen paikan on ensimmäisenä löytänyt joku, ja ensimmäinen kävijä on syyllinen siihen että paikan pilaa turistit. Nämä ihmiset ärsyyntyvät, kun heille huomauttaa, että turisteja olette itsekin ja miksi menette pilaamaan koskemattomia alueita.
      Lisään vielä, etten käy massaturistikohteissa itsekään enkä pidä ruuhkista enkä pidä rantalöhöilystä. Käyn vaan tavallisissa paikoissa koululaisten lomien ulkopuolella.

      Lainaa

    18. Lavastettu hirvi 28.3.2023 7:45
      Tulos: +164 (166 ääntä)
      Mehukas banaani: Lisään vielä, etten käy massaturistikohteissa itsekään enkä pidä ruuhkista enkä pidä rantalöhöilystä. Käyn vaan tavallisissa paikoissa koululaisten lomien ulkopuolella.
      Suosittelen keravaa. Ei ole pelkoa että muuttuu turistirysäksi, vaikka eksyisit uudestaankin.

      Lainaa

    19. Itseasiassa 28.3.2023 8:10
      Tulos: +183 (191 ääntä)
      Kastunut mato: mikä siinä kauramaidossa niin ahdistaa... ei sitä oo tiiättekö pakko juoda jos ei haluu
      Joku aika sitten oli artikkeli, kun jollain ABC:llä oli pitänyt pistää kaurajuomat tiskin alle koska liian moni asiakas oli antanut "palautetta" niistä. Kyllä ihmisillä on huono resilienssi, jos ei pääse edes huoltoaseman kahvilajonosta räyhäämättä.

      Lainaa

    20. Nimetön marja 28.3.2023 8:11
      Tulos: +34 (36 ääntä)
      Lavastettu hirvi: Suosittelen keravaa. Ei ole pelkoa että muuttuu turistirysäksi, vaikka eksyisit uudestaankin.
      Oon käynyt usein

      Lainaa

    21. Itseasiassa 28.3.2023 8:15
      Tulos: +58 (84 ääntä)
      Ehkä joku muu paikka sopii Jaanalle ja lapsille paremmin kuin Alanya, mutta pakko sanoa etten aina itsekään ymmärrä tuota pelkkään juomiseen keskittymistä. Joskus aikoinaan Tampere-Riika välillä ihmisillä oli kiire saada yksi tai kaksi annosta kiskottua, vaikka lentomatka oli suurinpiirtein nousu ja lasku. Riikan kaduilla olin tyytyväinen, kun mua selkeästi välillä luultiin paikalliseksi, suomalaista känniörveltäjää kun tuli ihan kaikkialla vastaan. Pitää elämä olla raskasta, jos lomat ovat noin kosteita. Ja tuohon aikaan vielä itsekin join ihan kiitettävästi, mutta jaksoin sentään viedä seurueen kanssa laukut majoitukseen ja lähteä sitten johonkin paikalliseen.

      Lainaa

    22. Haikaileva simpanssi 28.3.2023 8:16
      Tulos: +195 (197 ääntä)
      Mehukas banaani: Kookosmaito on kookosmaitoa, ei maitoa. Ero kauramaitoon on siinä, että kookosmaitoa ei valmisteta keinotekoisesti, vaan se tulee siitä pähkinän sisältä. Vähän sama asia kuin oivariinissa ei saa olla voi sanaa, koska se ei ole voita.
      Väärin. Kookosmaito tehdään kookoksen hedelmälihasta ja vedestä. Neste kookoksen sisällä on kookosvettä.

      Lainaa

    23. Tulos: -44 (82 ääntä)
      Tittelintuure: "Koskaan en mene sellaiseen paikkaan, joka on turistirysä" -> mutta olen ryhmässä, jonka aiheena on Alanya, yksi massiivisimmista turistirysistä ikinä. (Tämä ei ole dissausta Alanyaa kohtaan, siihen on syynsä, että turistirysät ovat turistirysiä; ihmiset tykkäävät käydä niissä ja se on heille hyvä, että viihtyvät. Lähinnä vaan huvitti tuo.)
      Alanyassa ja muissa perinteisiin kaupunkeihin viritetyissä turistirysissä lomailu on ekologisesti kestävämpää kuin neitseellisissä ei-turistikohteissa. Ei se ekologista ole, mutta sitä kuormaa on jakamassa iso määrä ihmisiä. Ihme ettei vihreät ehdota haittaveroa Dubaille tai Nizzan boutique-hotelleille joissa ei hiilijalanjäljistä piitata. Ai niin, tykkäävät itsekin lomailla sen tyyppisissä kohteissa niin niihin ei ole syytä puuttua. Joten tehdään suomalaisen yh-äidin työssäkäynti omalla autolla vähän kalliimmaksi.

      Lainaa

    24. Pinttynyt varis 28.3.2023 9:22
      Tulos: +8 (38 ääntä)
      Tylsimys:   Ihme ettei vihreät ehdota haittaveroa Dubaille tai Nizzan boutique-hotelleille joissa ei hiilijalanjäljistä piitata.
      Se on kyllä ihme. Pakko johtua siitä, että on oma lehmä ojassa, mikä muukaan voisi olla syynä?

      Lainaa

    25. Upea pelikaani 28.3.2023 9:38
      Tulos: -79 (89 ääntä)
      Olen kyllä Kirsin kanssa samaa mieltä. Kauramaidossa ei ole maitorauhasia niin voiko sitä maidoksi kutsua?

      Lainaa

    26. Tulos: -9 (83 ääntä)
      Kilokalori: Ja maidossa on kaikki lehmän raskaushormonit ja estrogeenia. Lehmät on raskaana suurimman osan lypsyurastaan, koska silleen maitoa tulee, poikasen syntymän jälkeen. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4524299/ Ihan tutkimus aiheesta.
      Lehmän poikanen 😅

      Lainaa

    27. Vissi salaatti 28.3.2023 9:47
      Tulos: +99 (101 ääntä)
      Tylsimys: Alanyassa ja muissa perinteisiin kaupunkeihin viritetyissä turistirysissä lomailu on ekologisesti kestävämpää kuin neitseellisissä ei-turistikohteissa. Ei se ekologista ole, mutta sitä kuormaa on jakamassa iso määrä ihmisiä. Ihme ettei vihreät ehdota haittaveroa Dubaille tai Nizzan boutique-hotelleille joissa ei [...]
      Miten meinasit noin niinkuin käytännössä verottaa toista valtiota?

      Lainaa

    28. Kilokalori 28.3.2023 9:52
      Tulos: +115 (121 ääntä)
      Itseasiassa: Joku aika sitten oli artikkeli, kun jollain ABC:llä oli pitänyt pistää kaurajuomat tiskin alle koska liian moni asiakas oli antanut "palautetta" niistä. Kyllä ihmisillä on huono resilienssi, jos ei pääse edes huoltoaseman kahvilajonosta räyhäämättä.
      Olenkin ihmetellyt tätä, miksi se pitää aina pyytää kun matkailee Jyväskylää pohjoisemmassa. Mutta nyt ymmärrän, joku siis raivostuu kauramaidon näkemisestä.
      Kognitiivinen dissonanssi aika vahvana joissain ihmisissä.

      Lainaa

    29. Tokavika fretti 28.3.2023 9:56
      Tulos: -70 (88 ääntä)
      Siinä mielessä mielestäni kauramaidon kutsuminen maidoksi on vähän harhaanjohtavaa kun se koostumus ei ole maitomaista. Muistuttaa lähemmin vettä. Oon siis itsekin sitä käyttänyt lähinnä kaurapuuron valmistukseen (tulee todella hyvää) enkä yritä väittää ettei se voisi olla maitoa vain siksi ettei se tule lehmästä (tai muusta eläimestä). Kookosmaito on koostumukseltaan "maitomaista", ja maitohorsman sisuksissa on "maitomaista" töhnää joten ne on ihan osuvia nimityksiä vaikkeivät olekaan eläimistä peräisin.

      Lainaa

    30. Viaton perhonen 28.3.2023 10:18
      Tulos: +38 (80 ääntä)
      Mä en vaan suostu kutsumaan kauramaitoa kaurajuomaksi. Kauramaito on M-A-I-T-O-A. Ärsyttääkö? Olet väärässä.

      Lainaa

    31. Pomminvarma pöllö 28.3.2023 10:25
      Tulos: +75 (77 ääntä)
      Jaana, toi on nyt sun ongelmasi. Kannattaisi ensisijassa hävetä sitä, että vie rahojaan Erdoganin hallinnolle.

      Lainaa

    32. Valtaisa haukka 28.3.2023 10:38
      Tulos: -104 (120 ääntä)
      Miksi vegaanit haluavat pakottaa normaalit ihmiset juomaan kauramaitoa? Ihme fundamentalisteja.

      Lainaa

    33. Lapsirakas kultakala 28.3.2023 10:47
      Tulos: +95 (111 ääntä)
      Valtaisa haukka: Miksi vegaanit haluavat pakottaa normaalit ihmiset juomaan kauramaitoa? Ihme fundamentalisteja.

      Ei kannata ottaa stressiä siitä, mitä muut juovat - tärkeintä on löytää juuri itselle sopivat valinnat! Minua ei haittaa vaikka joisit lehmänmaitoa suoraan tissistä. Olet rakas juuri sellaisena kuin olet. 💚 T: Vegaani

      Lainaa

    34. Lihava Tiikeri 28.3.2023 11:11
      Tulos: +80 (82 ääntä)
      Ymmärrän kyllä Jaanan pointin siltä osin, että ihan täällä Suomessakin joutuu ravintoloissa, baareissa yms. turhan usein alkoholittomien juomien hintaa etsimään ihan todenteolla. Mutta asian olisi voinut ilmaista ihan vaan sanomalla "Olisi mukavaa, jos tänne saisi myös alkoholittomien juomien hintoja. Kiitos jo etukäteen!".

      Lainaa

    35. Koeajettu sammakko 28.3.2023 11:14
      Tulos: +60 (62 ääntä)
      "itsekkin välillä sellainen" "En ota siihen osaa enkä arpaa" Onko kuinka kännissä ton kirjottanu, ku ei osaa päättää että onko joskus kännissä vai ei?

      Lainaa

    36. Valittu mestari 28.3.2023 11:16
      Tulos: +51 (53 ääntä)
      En usko Jaanan kirjoittaneen noin sekavaa vuodatusta selvinpäin.

      Lainaa

    37. Raisu riikinkukko 28.3.2023 11:19
      Tulos: +4 (22 ääntä)
      Lihava Tiikeri: Ymmärrän kyllä Jaanan pointin siltä osin, että ihan täällä Suomessakin joutuu ravintoloissa, baareissa yms. turhan usein alkoholittomien juomien hintaa etsimään ihan todenteolla. Mutta asian olisi voinut ilmaista ihan vaan sanomalla "Olisi mukavaa, jos tänne saisi myös alkoholittomien juomien hintoja. Kiitos jo etukäteen!".

      Alkoholittomat juomat ovat yleensä halvempia kuin alkoholilliset. Eiköhän pitäisi vain nauttia siitä että saa halvemmalla hyvän juoman. 🍹

      Lainaa

    38. Tulos: +38 (50 ääntä)
      Jalkineeton albatrossi: Kaurajuomissa on melko paljon nikkeliä, niin nikkeliallergisilla kannattaa huomata tämä, jos alkaa oireita ilmestymään
      Ja horina-rokutteessa on nano kokoisia seuranta robotteja, joten nano kokoisille seuranta roboteille allergisten kannattaa huomata tämä, jos alkaa oireita ilmestymään.
      /s En ole hirveän hyvä kirjoittamaan ripulia mitä nuo kaiken maailman reikäpäät päästävät pihalle. Toivottavastu nuo kirjoitusvirheet riittävät siihen että tuo menee täydestä.

      Lainaa

    39. Globaali unikeko 28.3.2023 11:24
      Tulos: +34 (36 ääntä)
      Koeajettu sammakko: "itsekkin välillä sellainen" "En ota siihen osaa enkä arpaa" Onko kuinka kännissä ton kirjottanu, ku ei osaa päättää että onko joskus kännissä vai ei?
      Joo, sellainen sillisalaatti, että huolestuttavaa, jos hän ei ole mitään tuon kirjoittaessaan ottanut.

      Lainaa

    40. Liekehtivä piikkisika 28.3.2023 11:28
      Tulos: -69 (95 ääntä)
      Lapsirakas kultakala: Ei kannata ottaa stressiä siitä, mitä muut juovat - tärkeintä on löytää juuri itselle sopivat valinnat! Minua ei haittaa vaikka joisit lehmänmaitoa suoraan tissistä. Olet rakas juuri sellaisena kuin olet. 💚 T: Vegaani
      Mistä tietää että joku on vegaani?

      Lainaa

    41. Liekehtivä piikkisika 28.3.2023 11:35
      Tulos: +30 (36 ääntä)
      Jaanan mielestä Alanya ei ole turistirysä?

      Lainaa

    42. Tulos: +114 (124 ääntä)
      Huvittaa se, kuinka edelleen kasvissyöjillä ja vegaaneilla on se nipottajan maine, kun tasan tarkkaan joka kasvisruokaan liittyvän uutisen alla on aina joku mielensä pahoittanut "MiNä En MiTäÄn PuPuNrUoKaA sYÖ!" :D

      Lainaa

    43. Tulos: +96 (102 ääntä)
      Valtaisa haukka: Miksi vegaanit haluavat pakottaa normaalit ihmiset juomaan kauramaitoa? Ihme fundamentalisteja.
      Kuka on sua pakottanut? Kas kun mulle on kyllä maailman sivu tuputettu lehmänmaitoa. Tosin ihan kohteliaasti kieltäytymällä on tämäkin asia selvinnyt. Se on huolestuttavaa, jos joku kaataa sun kurkusta alas kaurajuomaa..

      Lainaa

    44. Pelättävä paimen 28.3.2023 11:57
      Tulos: -34 (52 ääntä)
      Täällähän on paljon vegaaneja. Näkee plussien ja miinusten kertymisestä. Veikkaus: tähän kertyy -100 vuorokaudessa.

      Lainaa

    45. Tulos: +32 (34 ääntä)
      Lihava Tiikeri: Ymmärrän kyllä Jaanan pointin siltä osin, että ihan täällä Suomessakin joutuu ravintoloissa, baareissa yms. turhan usein alkoholittomien juomien hintaa etsimään ihan todenteolla. Mutta asian olisi voinut ilmaista ihan vaan sanomalla "Olisi mukavaa, jos tänne saisi myös alkoholittomien juomien hintoja. Kiitos jo etukäteen!".
      Juu, ja ne ei yleensä ainakaan enempää maksa kuin alkoholiversiot. Eli jos siiderin sijasta haluaakin limun, voi vaikka henkisesti varautua maksamaan sen siiderin hinnan. Tulee sit iloisena yllärinä kun limu onkin halvempi.

      Lainaa

    46. Aiheeton rakki 28.3.2023 12:09
      Tulos: +66 (70 ääntä)
      Entäs maitovalas sitten? Se ei ole maitoa eikä juo maitoa, joten aika harhaanjohtava nimi

      Lainaa

    47. Kiinnostunut jyrsijä 28.3.2023 12:24
      Tulos: +34 (36 ääntä)
      Kun lukee Jaanan tosi sekavasti kirjoitettua tekstiä, tulee väistämättä mieleen, että onko ajatukset Jaanan päässä yhtä sekavia kuin teksti, vai onko ongelma vain ulosannissa.

      Lainaa

    48. Kouluttamaton muurahainen 28.3.2023 13:00
      Tulos: +77 (83 ääntä)
      Pelättävä paimen: Täällähän on paljon vegaaneja. Näkee plussien ja miinusten kertymisestä. Veikkaus: tähän kertyy -100 vuorokaudessa.
      Eivät kaikki, jotka ovat sitä mieltä, ettei toisten ruokavaliota pitäisi arvostella, ole vegaaneja.

      Lainaa

    49. Tulos: +61 (77 ääntä)
      Tokavika fretti: Siinä mielessä mielestäni kauramaidon kutsuminen maidoksi on vähän harhaanjohtavaa kun se koostumus ei ole maitomaista. Muistuttaa lähemmin vettä. Oon siis itsekin sitä käyttänyt lähinnä kaurapuuron valmistukseen (tulee todella hyvää) enkä yritä väittää ettei se voisi olla maitoa vain siksi [...]
        Kookosmaito ei muistuta maitoa kuin ulkonäöltään -kukaan ei kaada kookosmaitoa kahviin (tai no, varmaan joku, mutta se ei ole tapana), eikä esim. leivonnassa voi korvata lehmänmaitoa kookosmaidolla, ilman, että lopputulos maistuu ihan erilaiselta. Maitohorsmamaidolla vielä vähemmän. Juuri kauramaidon kutsuminen maidoksi on järkevää, koska se asuttaa tasan samaa käyttölokeroa kuin maitokin -se on vasiten tehty olemaan maito niille, jotka eivät juo lehmästä tiristettyä (mihin sivumennen sanoen on paljon muitakin syitä kuin vegaanisuus). 
        Itse ihmettelen enemmän maidon pakkotuputtamista -lapsuudenperheessäni oli maitoallergiaa joten maitoa ei juurikaan ostettu, ja aikuisena ihmettelen edelleen, että ihmisillä on joku tarve tunkea valkoista litkua, kauralla tai ei, ihan joka paikkaan. Maitolobbarit ovat todella onnistuneet, kun vegaanitkin tuntuvat luulevan, että aterialla pitää juoda jotain valkoista nestettä. Mikä vika on vedessä? Ymmärtäisin, jos olisi ongelmia sen kanssa, että valtakunnan lapset olisivat alipainoisia ja ruokaa olisi vähänlaisesti -näinhän vanhan kansan aikana oli, ja hyvä vanhempi tarjosikin lapselle kunnolla voita leivälle, ja läskisoosia, kokomaidon lisäksi. Mutta nykyisin ei, miksi tämä maitomania on jäänyt? Niinpä tietysti, maatalous lobbaa. 

      Lainaa

    50. Tulos: +55 (61 ääntä)
      Jossu: Kuka on sua pakottanut? Kas kun mulle on kyllä maailman sivu tuputettu lehmänmaitoa. Tosin ihan kohteliaasti kieltäytymällä on tämäkin asia selvinnyt. Se on huolestuttavaa, jos joku kaataa sun kurkusta alas kaurajuomaa..
      Minäkin aikoinaan alakoulussa meinasin jäädä ilman juotavaa ruokalassa kun olin jo ottanut vettä liian monena kertana putkeen. Kauramaitoa ei ole kukaan koskaan koettanut saada minua juomaan. Maistoin itse kyllä mutten tykännyt siitäkään.
      Kyllä on täällä kommenteissakin liikkeellä etuoikeutettua porukkaa, kun kaiken pitäisi koskea vain heitä itseään. Uutisoidaan jostain muusta kuin omista asioista niin heti ollaan tuputtamassa, pakottamassa ja tunkemassa kurkusta alas. Eiköhän kauramaidon nimessä ole maito siitä syystä, että se muistuttaa maitoa ja maidon kaltaisia juomia, mutta vielä tärkeämmin se että sitä voi käyttää maidon korvikkeena. Tavallinen tallaaja kokeilee herkemmin kauramaitoa kahviin kuin jotain salamyhkäistä nestemmäistä kauraa jota voi juoda.

      Lainaa

    51. Tulos: +25 (31 ääntä)
      Laura: Juu, ja ne ei yleensä ainakaan enempää maksa kuin alkoholiversiot. Eli jos siiderin sijasta haluaakin limun, voi vaikka henkisesti varautua maksamaan sen siiderin hinnan. Tulee sit iloisena yllärinä kun limu onkin halvempi.
       Tulisikin :7. Olin ulkomaanlomalla lastani odottaessani, joten alkoholillinen drinkki todellakaan ei ollut vaihtoehto. Tuoremehua oli usein hankala saada -drinkin seassa olisi kyllä saanut vaikka koko hedelmäsalaatin -ja limu ei useinkaan ollut halvempaa, joskus kalliimpaakin. Jos alkoholia ei veroteta Suomen tyyliin, se on usein se, mitä turistien oletetaan juovan, ja niinpä sitä on tarjolla erilaisin sisäänheittohinnoin ja tarjouksin. Mikä on ymmärrettävää -kukaan ei vahingossa unohdu juomaan kuutta limua ja tilaa siihen kylkeen kulhotolkulla naposteltavaa, vaan juo sen yhden ja jatkaa hyvässä järjestyksessä matkaa, mikä ei ole se, mitä ravintola toivoisi. 
        Pahimmillaan (tai parhaimmillaan, se oli jälkeenpäin ajatellen hassua) olin baarissa, joka oli perustettu rannalle, ja seuratakseen siellä auringonlaskua tarjoilija kertoi, että oli pakko tilata drinkki, eikä listalla edes ollut muuta kuin alkoholia. Pöytä peitti siinä vaiheessa jo hyvin ison mahani, joten nousin ylös, osoitin sitä merkitsevästi, ja ilmoitin että en todellakaan voi cocktailia juoda. Tarjoilija oli sellainen 18-vuotias poika, jonka konseptit menivät täysin sekaisin :). Jostain löydettiin fanta.

      Lainaa

    52. Kähärä bataatti 28.3.2023 13:21
      Tulos: +9 (25 ääntä)
      Alanya on wt-paikka.

      Lainaa

    53. Tulos: +23 (25 ääntä)
      Toisille ilmeisesti yksikin olut on liikaa ja muuttuu heti känniääliöksi.

      Lainaa

    54. Typerä neuvonantaja 28.3.2023 14:03
      Tulos: +39 (49 ääntä)
      Tokavika fretti: Siinä mielessä mielestäni kauramaidon kutsuminen maidoksi on vähän harhaanjohtavaa kun se koostumus ei ole maitomaista. Muistuttaa lähemmin vettä. Oon siis itsekin sitä käyttänyt lähinnä kaurapuuron valmistukseen (tulee todella hyvää) enkä yritä väittää ettei se voisi olla maitoa vain siksi [...]
      Rasvatonta maitoakin väittävät maidoksi vaikka se on vielä lähempänä tiskivettä. Kannattaa kokeilla niitä barista- tai kahviversioita kauramaidoista, ne on paljon kermaisempia.

      Lainaa

    55. Rakastettava hamsteri 28.3.2023 14:06
      Tulos: +14 (22 ääntä)
      Typerä neuvonantaja: Rasvatonta maitoakin väittävät maidoksi vaikka se on vielä lähempänä tiskivettä. Kannattaa kokeilla niitä barista- tai kahviversioita kauramaidoista, ne on paljon kermaisempia.
      Rasvattomasta maidosta olen samaa mieltä. Jotenkin se ei vaan oo sama asia kuin kunnon täysmaito. Mutta kiitos vinkistä, pitääpä testata niitä barista-versioita kauramaidosta.

      Lainaa

    56. Mikronkestävä papaija 28.3.2023 14:12
      Tulos: -10 (12 ääntä)
      Käy tuon miestä sääliksi, oikeasti.

      Lainaa

    57. Mikronkestävä papaija 28.3.2023 14:12
      Tulos: +6 (16 ääntä)
      Kähärä bataatti: Alanya on wt-paikka.
      Kyllä, en menisi mistään hinnasta.

      Lainaa

    58. Mikronkestävä papaija 28.3.2023 14:14
      Tulos: -20 (36 ääntä)
      Autoton aasi: Lihaa syövät tykkää kokoajan olla äänessä siitä, kuinka eivät ole vegaaneja
      Miksi et puhu vaan sekasyöjistä joita on suurin osa? Karnivooreja muutama % korkeintaan.

      Lainaa

    59. Mikronkestävä papaija 28.3.2023 14:17
      Tulos: -34 (42 ääntä)
      Kilokalori: Ja maidossa on kaikki lehmän raskaushormonit ja estrogeenia. Lehmät on raskaana suurimman osan lypsyurastaan, koska silleen maitoa tulee, poikasen syntymän jälkeen. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4524299/ Ihan tutkimus aiheesta.
      Miksi puhut lehmistä?? Ei kaikki juo lehmänmaitoa tai käytä edes siitö valmistettua juustoa. On keksitty esim. vuohen ja lampaanmaito. On myös eri asia juoko vapaan lehmien maitoa, luomua tai sitä halvinta värjättyä skeidaa.

      Lainaa

    60. Tulos: +42 (50 ääntä)
      Mikronkestävä papaija: Miksi puhut lehmistä?? Ei kaikki juo lehmänmaitoa tai käytä edes siitö valmistettua juustoa. On keksitty esim. vuohen ja lampaanmaito. On myös eri asia juoko vapaan lehmien maitoa, luomua tai sitä halvinta värjättyä skeidaa.
      Jep jep. Sieltä tuli taas se yksi joka saa naapurista vapaana kirmaavan luomulampaan maitoa. Tosin sitä ei teollisessa mittakaavassa missään lypsetä, ja vuohenmaitokin taitaa olla varsin niche-tuote Suomessa. Ja luulen että noihinkin eläimiin kyllä liittyy se linkkaamani tutkimuksen seikka, että sen elukan täytyy olla varsin usein raskaana, että se maidontuotanto jatkuu. Eli niissäkin lie mukana toisen nisäkkään sukupuolihormoneita. Mitkä kuulemma on pahasta, ainakin yleiseen soijamaitokeskusteluun viitaten.
      Sama kuin se joka ikiseen lihantuotantokeskusteluun ilmestyvä hyvesignaloija, joka ostaa kerran syksyssä naapurilta hirvenpaistin, joten lihan tehotuotannosta ei HÄNEN kohdallaan voi puhua ollenkaan. Ja luomukinkun siivunkin osti jouluna. Ne loput 360 päivää vuodessa on henkisesti aateloitu noilla viidellä päivällä, jolloin on syöty riistaa ja luomua. Not all consumers!

      Lainaa

    61. Nimetön marja 28.3.2023 14:52
      Tulos: +69 (77 ääntä)
      Pelättävä paimen: Täällähän on paljon vegaaneja. Näkee plussien ja miinusten kertymisestä. Veikkaus: tähän kertyy -100 vuorokaudessa.
      Millä perusteella kaikki miinustajat on vegaaneja? Annoin sulle miinuksen ihan vain typerän kommentin vuoksi. En ole vegaani.

      Lainaa

    62. Innokas perhonen 28.3.2023 15:19
      Tulos: +32 (32 ääntä)
      Aiheeton rakki: Entäs maitovalas sitten? Se ei ole maitoa eikä juo maitoa, joten aika harhaanjohtava nimi
      Maitovalas on nisäkäs, joten kyllä se poikasena juo emonsa maitoa.

      Lainaa

    63. Sukka seppä 28.3.2023 15:20
      Tulos: -5 (31 ääntä)
      Autoton aasi: Lihaa syövät tykkää kokoajan olla äänessä siitä, kuinka eivät ole vegaaneja
      Kukaan ei tainnu näissä mokissa puhua lihansyönnistä tai vegaaniudesta. Kauramaitoa ja - juomia voi juoda kuka vain ja myös vegaanit voi kieltäytyä niistä. Joten sinä olit ainut joka oli siitä äänessä.

      Lainaa

    64. Tulos: -8 (30 ääntä)
      NÄYTÄ MULLE KAURAN NÄNNIT!

      Lainaa

    65. Likomärkä tussu 28.3.2023 16:41
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      Nimi: Kun puhutte kauramaidosta, voisitteko ottaa huomioon, että on myös ihmisiä jotka ei sitä juo? Minä juon yleensä ihan maitoa, vaikka joskus laitankin kauramaitoa teehen, mutta en halua, että minua yhdistetään kuitenkaan mihinkään tiskivedenjuontikulttuuriin. Suomalaiset saa muutenkin helposti [...]
      Itse vastaan aina vakiokuppilassa kyypparille että kauraa, kun kysyy että mitä laitetaan kahvin sekaan.

      Lainaa

    66. Näkinkenkiä keräilevä alligaattori 28.3.2023 16:52
      Tulos: -19 (51 ääntä)
      "Lehmä on raskaana..." Eläimestä sanotaan kantavana tai tiineenä. Nainen on raskaana.

      Lainaa

    67. Lumisateessa kastunut ahven 28.3.2023 17:35
      Tulos: +36 (50 ääntä)
      Näkinkenkiä keräilevä alligaattori: "Lehmä on raskaana..." Eläimestä sanotaan kantavana tai tiineenä. Nainen on raskaana.
      Ihminen on eläin

      Lainaa

    68. Tulos: +44 (52 ääntä)
      Pelättävä paimen: Täällähän on paljon vegaaneja. Näkee plussien ja miinusten kertymisestä. Veikkaus: tähän kertyy -100 vuorokaudessa.
      Ei tarvitse olla vegaani ollakseen fiksu.

      Lainaa

    69. Nuutunut kivi 28.3.2023 18:18
      Tulos: +6 (16 ääntä)
      Kilokalori: Jep jep. Sieltä tuli taas se yksi joka saa naapurista vapaana kirmaavan luomulampaan maitoa. Tosin sitä ei teollisessa mittakaavassa missään lypsetä, ja vuohenmaitokin taitaa olla varsin niche-tuote Suomessa. Ja luulen että noihinkin eläimiin kyllä liittyy se linkkaamani tutkimuksen seikka, että sen elukan täytyy olla [...]
      Pakko tulla viilaamaan pilkkua, usein suomenvuohet voivat olla neitsytlypsäjiä eli tiineyttä ja synnytystä ei tarvita. Ja, kyllä suomenvuohia käytetään yleisesti vuohitaloudessa lypsyvuohina.

      Lainaa

    70. Tulos: +27 (27 ääntä)
      Käy Alanyassa, mutta ei ikinä matkusta turistirysiin. 🤔 Aika vaikea löytää pahempaa turrerysää Turkista.

      Lainaa

    71. Tulos: +24 (30 ääntä)
      Tylsimys: Alanyassa ja muissa perinteisiin kaupunkeihin viritetyissä turistirysissä lomailu on ekologisesti kestävämpää kuin neitseellisissä ei-turistikohteissa. Ei se ekologista ole, mutta sitä kuormaa on jakamassa iso määrä ihmisiä. Ihme ettei vihreät ehdota haittaveroa Dubaille tai Nizzan boutique-hotelleille joissa ei [...]
      Vihreitä dissaavat on selkeästi uudet vegaanikiihkoiset sekasyöjät. Jotenkin tästäkin on saatu aasinsilta ilmastonmuutokseen ja puoluepolitiikkaan, bravo.

      Lainaa

    72. Tulos: +39 (41 ääntä)
      Mikronkestävä papaija: Miksi et puhu vaan sekasyöjistä joita on suurin osa? Karnivooreja muutama % korkeintaan.
      Lihaa syövä vs lihansyöjä. Lukutaito on selkeästi häviävä luonnonvara.

      Lainaa

    73. Mäntylahti-Piiras 28.3.2023 21:47
      Tulos: +15 (17 ääntä)
      Jaanalta niin sekava postaus että paskoin naapurin roskikseen ja kusin kukkaruukkiin.

      Lainaa

    74. Tulos: +11 (11 ääntä)
      Kilokalori: Onkohan nämä kauramaidosta valittavat huomanneet myös raivota lähikiskan myyjälle vaarallisen harhaanjohtavista salmiakkipääkalloista ja vadelmaveneistä? Absilla kannattaa myös käyttää äänekäs puheenvuoro lihapullien, lehtipihvin ja -gasp- omistajanleikkeen sisällöstä. Jälkkäriksi voi vielä [...]
      Paitsi että artikkelin otsikossa puhutaan kauramaidosta.

      Lainaa

    75. Istuva ilonpilaaja 29.3.2023 1:17
      Tulos: -27 (37 ääntä)
      Kouluttamaton muurahainen: Eivät kaikki, jotka ovat sitä mieltä, ettei toisten ruokavaliota pitäisi arvostella, ole vegaaneja.
      Ei. Mutta jos joku kyseenalaistaa termin "maito" kun tuote ei ole maitoa nähnytkään eikä se ole tullut minkään elollisen nännistä (niinkuin maito ruukaa tulla), niin vegaaneilla menee herne nenään ja miinusta. Se tuntuu olevan henkilökohtainen loukkaus vegaaneja (ja vegaaninmielisiä) kohtaan. Kai siitä termitä voi keskustella ilman että miinus miinus miinus. Missään kohti ei oteta kantaa etteikö semmoisia kookos- tai kaurajuomia saisi nauttia. Siitä vaan jos tykkää, oli vegaani, sekaani tai Tsingis-kaani :-) Ja sitähän voi nauttia ihan 100% oli sen termi "maito", "juoma" tai mikä vaan.

      Lainaa

    76. Työkyvytön sika 29.3.2023 1:18
      Tulos: +13 (13 ääntä)
      Kaurajuoma eli "kauris" niinku on lihiksestä väännetty "vihis" :D

      Lainaa

    77. Pöllö hamsteri 29.3.2023 3:13
      Tulos: +31 (31 ääntä)
      Mehukas banaani: Kookosmaito on kookosmaitoa, ei maitoa. Ero kauramaitoon on siinä, että kookosmaitoa ei valmisteta keinotekoisesti, vaan se tulee siitä pähkinän sisältä. Vähän sama asia kuin oivariinissa ei saa olla voi sanaa, koska se ei ole voita.
      Eikä tule siitä pähkinän sisältä vaan on ihan yhtä keinotekoinen tuote. Se mitä siitä pähkinän sisältä tulee on kookosvesi ja se on eri asia kuin kookosmaito.  Prosessi kookosmaidon ja kauramaidon valmistamiselle on kutakuinkin sama! Kookoksen hedelmäliha tai kaurahiutaleet ja vesi sekaisin ja se on siinä.

      Lainaa

    78. Kouluttamaton muurahainen 29.3.2023 8:45
      Tulos: +34 (38 ääntä)
      Istuva ilonpilaaja: Ei. Mutta jos joku kyseenalaistaa termin "maito" kun tuote ei ole maitoa nähnytkään eikä se ole tullut minkään elollisen nännistä (niinkuin maito ruukaa tulla), niin vegaaneilla menee herne nenään ja miinusta. Se tuntuu olevan henkilökohtainen loukkaus vegaaneja (ja vegaaninmielisiä) kohtaan. Kai siitä termitä voi [...]
      Miten minusta tuntuu, että nimenomaan sekasyöjät suhtautuvat sanaan "kauramaito" kuin se olisi henkilökohtainen loukkaus heitä kohtaan. Tuossa alkuperäisessäkin mokassa kaksi ilmeistä sekasyöjää intoutui vouhottamaan termistä "kauramaito" varsin loukkaantuneen oloisesti. Vegaaninmielinen? Onko se termi sellaiselle, joka ei ole vegaani, mutta joka on kanssasi eri mieltä eläinperäisten tuotteiden käyttämisestä? Termi, jolla saa kätevästi laskettua ne sekasyöjät, jotka eivät vauhkoonnu siitä, että jotkut syövät eri tavalla kuin he, alempaan kastiin, normaalien sekasyöjien alapuolelle? Ja sitten vielä ollaan sitä mieltä, että vegaanit ovat niitä suvaitsemattomia.

      Lainaa

    79. Tulos: +30 (34 ääntä)
      jukkapalmu: NÄYTÄ MULLE KAURAN NÄNNIT!
      Heti, kun näytät minulle pöydänjalan pohjelihaksen.

      Lainaa

    80. Tulos: +28 (34 ääntä)
      Istuva ilonpilaaja: Ei. Mutta jos joku kyseenalaistaa termin "maito" kun tuote ei ole maitoa nähnytkään eikä se ole tullut minkään elollisen nännistä (niinkuin maito ruukaa tulla), niin vegaaneilla menee herne nenään ja miinusta. Se tuntuu olevan henkilökohtainen loukkaus vegaaneja (ja vegaaninmielisiä) kohtaan. Kai siitä termitä voi [...]
      Mistä olet pystynyt päättelemään keskustelijoiden tai miinustelijoiden ruokavaliot? Minä kun en ymmärrä yhtään, miten tämä "Voiko kaurajuomaa kutsua kauramaidoksi" -keskustelu liittyy vegaaneihin tai muutenkaan ruokavalioon. Kysehän on vain siitä, että joidenkin mielestä ei voi kutsua maidoksi jotakin, joka ei sisällä oikeaa maitoa, ja joidenkin mielestä voi ihan hyvin arkikielessä kutsua maidoksi sellaistakin tuotetta, joka ei sisällä oikeaa maitoa, mutta jota voi käyttää maidon korvikkeena. Jotkut ovat tarkkoja pilkunviilaajia joka asian suhteen, kun taas toiset suhtautuvat kielellisiin ilmauksiin rennommin.
      Mitä herneiden nenään vetämiseen tulee, niin asiasta tuntuvat loukkaantuvan nimenomaan kiihkeimmät lehmänmaidonjuojat, joille kaurajuoman kutsuminen maidoksi on pyhäinhäväistys ja jumalanpilkkaa. Juuri ne, joiden vuoksi kaurajuomat täytyy piilottaa huoltoasemilla, kun eivät halua moista kerettiläisyyttä edes nähdä.

      Lainaa

    81. Tulos: +17 (17 ääntä)
      Olen viime aikoina ystävien ja tuttavien luona kahvitellessa käydessäni törmännyt jännään ilmiöön. Kahvipöydässä kysytään, saisiko olla tavallista vai kauramaitoa. Kun vastaan "ihan sama", pöytään tuodaan kaurajuomaa. Ja näin ihan normiperheissä, joissa ollaan sekasyöjiä. Jollain ehkä maitoallerginen perheenjäsen, osa ehkä "tiedostavia", mutta yhtä kaikki, kaapista löytyy molempia vaihtoehtoja, joista ensisijainen valinta on tämä "kauris".

      Lainaa

    82. Kirpeä Ahven 29.3.2023 16:18
      Tulos: -21 (29 ääntä)
      Autoton aasi: Lihaa syövät tykkää kokoajan olla äänessä siitä, kuinka eivät ole vegaaneja
      Koska vegaanisia tuotteita markkinoidaan joka paikassa "parempina". Lisäksi vegaaninen on itsessään ärsyttävä lainasana. Miksi ei voi puhua ihan vain kasvisruoasta? Koska kyse on ensisijaisesti mielikuvista, ja itsensä nostamisesta jalustalle. Vähän kuin sähköautoissa ja sitä ennen hybridivillityksessä. Toyota Prius joskus aikoinaan ohitti BMW:n ehkä vihatuimpana autona maailmassa, kun niitä hankittiin esittääkseen kuinka hyviä ja fiksuja ihmisiä ovat.

      Lainaa

    83. Laho kobra 30.3.2023 1:01
      Tulos: +21 (27 ääntä)
      Kirpeä Ahven: Koska vegaanisia tuotteita markkinoidaan joka paikassa "parempina". Lisäksi vegaaninen on itsessään ärsyttävä lainasana. Miksi ei voi puhua ihan vain kasvisruoasta? Koska kyse on ensisijaisesti mielikuvista, ja itsensä nostamisesta jalustalle. Vähän kuin sähköautoissa ja sitä ennen hybridivillityksessä. Toyota Prius [...]
      Kannattaa siis olla huonokäytöksinen pösilö ja tuhota mahdollisimman paljon luontoa ihan vaan vittuilumielessä, tai siksi ettei kukaan vaan kuvittelis että luulet itsestäsi liikoja👌

      Lainaa

    84. Tulos: +27 (27 ääntä)
      Kirpeä Ahven: Koska vegaanisia tuotteita markkinoidaan joka paikassa "parempina". Lisäksi vegaaninen on itsessään ärsyttävä lainasana. Miksi ei voi puhua ihan vain kasvisruoasta? [...]
      Koska on tavallista kutsua kasvisruuaksi sellaisiakin ruokia, joissa on kasvisten lisänä esim. maitotuotteita, munaa tai liivatetta.

      Lainaa

    85. Tulos: -9 (17 ääntä)
      Autoton aasi: Lihaa syövät tykkää kokoajan olla äänessä siitä, kuinka eivät ole vegaaneja
      Mun kokemuksen mukaan toisinpäin, tähän mennessä oon tavannu tasan yhden vegaanin joka ei ole muodostanu koko persoonallisuuttaan sen ympärille et ei syö mittää eläinkunnan tuotteita :D 
      Ja auta armias jos mainitsen että harrastan metästystä nii heti huudetaan millanen murhaaja oon eikä kuunnella yhtää mun perusteluja omalle mielipiteelle. Ja sit jos sattuuki kuuntelee nii kas kun ei enää ookkaa mittää järkevää sanottavaa (jos oli alunperinkään) mut silti änkytettää et no kun ei eläimiä siltikään saa tappaa yhyy. 
      Mut joo sekin on totta et jotku lihansyöjät ei ossaa pittää turpaasa kiinni vaa mennee vegaanikeskusteluihin toitottamaan et no MINÄHÄN syön lihaa enkä IKINÄ rupea vegaaniksi :DD 

      Lainaa

    86. Salakavala aasi 31.3.2023 8:26
      Tulos: +16 (18 ääntä)
      Pelättävä paimen: Täällähän on paljon vegaaneja. Näkee plussien ja miinusten kertymisestä. Veikkaus: tähän kertyy -100 vuorokaudessa.
      Ja mitähän siitä voisi päätellä?
      Ehkäpä:
      -Vegaanius lisääntyy, ei ole marginaalin marginaalia vaan valtavirtaistuu. Ehkä se taas kertoo jotakin hyvää siitä valinnasta?
      -Jos vegaanien määrä yllättää, heitä on siis enemmän kuin tiesitkään. Tämä asettaa melko kyseenalaiseen valoon sen loppuunkulutetun toteamuksen kuinka ”vegaani kyllä aina kertoo olevansa vegaani”. Eivät siis ilmeisesti kerrokaan. 😊

      Lainaa

    87. Siivetön riikinkukko 31.3.2023 9:09
      Tulos: +5 (7 ääntä)
      Kirpeä Ahven: Koska vegaanisia tuotteita markkinoidaan joka paikassa "parempina". Lisäksi vegaaninen on itsessään ärsyttävä lainasana. Miksi ei voi puhua ihan vain kasvisruoasta? Koska kyse on ensisijaisesti mielikuvista, ja itsensä nostamisesta jalustalle. Vähän kuin sähköautoissa ja sitä ennen hybridivillityksessä. Toyota Prius [...]
      Vastaan vain tuohon kysymykseesi:
      ”Vegaani” on eri asia kuin yleispätevämpi termi ”kasvissyöjä”. Siksi ei vegaanin kohdalla yleensä puhuta vain kasvissyöjästä.
      Kasvissyöjäksi tituleeratun ruokavalio voi olla hyvinkin laaja, mutta siitä puuttuu ainakin liha. Jotkut syövät kuitenkin kalaa ja/tai munaa ja/tai maitotuotteita jne, jotka periaatteessa ulottuvat ehkä kasvissyöjätermin yli ja jolloin pitäisi käyttää täsmällisempi ruokavaliotermejä, mutta koko termi onkin käytännössä hyvinkin epämääräisesti käytetty.
      Vegaanin ruokavaliosta puuttuu kaikki eläinperäiset, siis maitotuotteet, munat, hunaja, eläinperäiset lisäaineet ym. Lisäksi vegaanius (elämäntapa) saattaa ulottua ruokavaliota laajemmallekin, eli ei kuluteta muutenkaan mitään eläinperäistä, eli vaatekaapista ei löydy vaikkapa villaa ja nahkaa, kylppärin puteleissa ei ole eläinperäisiä ainesosia ym. 
      Tieto toisen ruokavaliosta on joskus tarpeen, jos esimerkiksi kyläilysuunnitelmien tai muiden yhdessäsyömissuunnitelmien vuoksi tarkat ruokarajoitukset on tarpeen tietää, tai jos keskustelu muutoin koskee vaikkapa elämäntapaa. Siksi silloin pitäisi pystyä kertomaan asiasta mahdollisimman selvästi. Muissa tilanteissa harvemmin on edes tarpeen tietää toisen tai tuoda esiin omaa ruokavaliotaan yhtään millään täsmällisyydellä. Se, syövätkö vaikkapa työkaverisi tai muut arkesi kannalta merkityksettömät ihmiset kotonaan vaikkapa pieniä kiviä, on herttaisen yhdentekevää.

      Lainaa

    88. Tulos: +10 (10 ääntä)
      jukkapalmu: NÄYTÄ MULLE KAURAN NÄNNIT!
      Jep. Jos se ei ole tullut jonkun tissistä tai siinä ei ole alkoholia niin minähän en sitä juo! Tai ainakin kapinoin sitä vastaan että nimessä on sana maito. Kauraa? Siis sehän on pupun pöperöö. Mutta kyllä kaurapuuro miehen tiellä 
      T:Tosimies 
      No läppä läppänä, mutta itse ainakin olen kiitollinen niille ketkä jaksaa muuttaa ruokavaliotaan vähemmän haitalliseksi. Ja vähän kateellinenkin koska itse en pysty. Esim jos sä vaikka sitä pihviä nyt välttämättä joka pirun aterialla vaadit niin eikö se oo paree että niitä pihvin mussuttajia on vähempi? Niinku käytännössä joka kantilta ajateltuna, luulisin. Ketään ei kuitenkaan ole mihinkään pakotettu ja nämä ketkä romantisoi niitä "hyviä vanhoja aikoja" ei taida ymmärtää ettei silloin perus Pena raksa duunarin liksoilla elänyt herroiksi ja silloinkin sitä, ah niin pelottavaa kasvista, oli suhteessa enemmän ruokavaliossa verraten tähän päivään. Ei tartte mennä kovin montaa vuotta taakse niin nämä nykyiset euron juustot ja joka lauantainen darra kebab oli utopiaa. Pinaattiletut meilläkin skolessa oli yksi suosituimmista ruoista mutta nyt kun siinä on se vege leima niin Penat ympäri Suomenmaan repii pöksynsä ettei saa pakottaa lapsia mihinkään vekanismiin koska öyh. Ihan sama pitäkää maitonne mä lähden kaljalle🍻

      Lainaa

    89. Melvin von Hercules 2.4.2023 4:18
      Tulos: -3 (3 ääntä)
      Eipä ollut vaalikoneessa taas kuin maitopoikia ja mieslesboja keskeltä ja molemmilta äärilaidoilta.

      Lainaa

    90. Kirpeä Ahven 4.4.2023 0:28
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Laho kobra: Kannattaa siis olla huonokäytöksinen pösilö ja tuhota mahdollisimman paljon luontoa ihan vaan vittuilumielessä, tai siksi ettei kukaan vaan kuvittelis että luulet itsestäsi liikoja👌
      Asiathan eivät ole mustavalkoisia. Voi kai niinkin tehdä, mutta en ota kantaa onko se yhtään fiksumpaa.

      Lainaa

    91. Hailu kana 7.4.2023 10:18
      Tulos: -2 (2 ääntä)
      Nimi: Kun puhutte kauramaidosta, voisitteko ottaa huomioon, että on myös ihmisiä jotka ei sitä juo? Minä juon yleensä ihan maitoa, vaikka joskus laitankin kauramaitoa teehen, mutta en halua, että minua yhdistetään kuitenkaan mihinkään tiskivedenjuontikulttuuriin. Suomalaiset saa muutenkin helposti [...]
      Sua pitäis monen muun asian hävettää enemmän.

      Lainaa

    92. Vetoketjuton panda 18.4.2023 7:49
      Tulos: +3 (3 ääntä)
      Tips: Olen viime aikoina ystävien ja tuttavien luona kahvitellessa käydessäni törmännyt jännään ilmiöön. Kahvipöydässä kysytään, saisiko olla tavallista vai kauramaitoa. Kun vastaan "ihan sama", pöytään tuodaan kaurajuomaa. Ja näin ihan normiperheissä, joissa ollaan sekasyöjiä. Jollain ehkä [...]
      Meillä tehtäis näin. Löytyy molempia. Osa lapsista juo sitä tavallista maitoa, mutta minä ja vanhin tytär käytämme kauramaitoa kahvissa. Voisimme käyttää maitoakin, mutta valinta kauramaitoon on tehty ihan puhtaasti maun takia. Barista kauramaito on selvästi kalliimpaa kuin tavallinen maito, mutta se maistuu kahvissa niin paljon paremmalta, että olen valmis maksamaan tuplahinnan. Kun sulle siis tuodaan se kauramaito nenän eteen, ollaan kohteliaita ja tarjotaan vaihtoehdoista omasta mielestä parempaa.

      Lainaa

    93. Tyylitajuton pingviini 22.10.2024 7:58
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Tylsimys: Alanyassa ja muissa perinteisiin kaupunkeihin viritetyissä turistirysissä lomailu on ekologisesti kestävämpää kuin neitseellisissä ei-turistikohteissa. Ei se ekologista ole, mutta sitä kuormaa on jakamassa iso määrä ihmisiä. Ihme ettei vihreät ehdota haittaveroa Dubaille tai Nizzan boutique-hotelleille joissa ei [...]
      Naurattaa ajatus suomalaisista vihreistä lomailemassa Dubaissa tai Nissan boutique-hotelleissa 😂😂 Mikä mielikuva!

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: alanya, hedelmäliha, juoda, juomat, kaura, kaurajuoma, kauramaito, kaurapuuro, kookosmaito, loma, matkailu, puuro, suomalaiset, turkki, ulkomaat, ulkomailla