Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Uutiskatsaus, osa 23

Miksi naiset eivät tapa useammin?
Uutiskatsaus, osa 23

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 86 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Leppeä liitu 9.3.2023 0:57
      Tulos: +563 (593 ääntä)
      Kyllä siinä Kari taisi niin käydä, että bakteerien syönti teki sinusta kusipään.

      Lainaa

    2. Tulos: +384 (400 ääntä)
      Kari on vahva äijä, kahdeksasta sisaruksestaan voimakkain ja ainoa, joka selvisi yli konttaamisiän.

      Lainaa

    3. Auttava muovipussi 9.3.2023 1:40
      Tulos: +326 (342 ääntä)
      Jasmiinallahan ois tuossa uuden nordic noir -sarjan pohjaidea. Kelan tukema työryhmäkin vielä! Vois olla Ylekin mukana auttamassa "uutisoinnissa". Joka jaksossa voisi joku kadota. Ulvilaakin voisi sivuta.

      Lainaa

    4. Invariantti tyyny 9.3.2023 1:42
      Tulos: +72 (78 ääntä)
      Ville asian ytimessä!

      Lainaa

    5. Tulos: -76 (192 ääntä)
      Yllättävää kyl miten toimivat tuollaiset eläinmitat silti on! Saa jonkin käsityksen millainen köntti taivaalta sinkosi alas.

      Lainaa

    6. Kouluttamaton muurahainen 9.3.2023 6:27
      Tulos: +289 (303 ääntä)
      Zippo: Yllättävää kyl miten toimivat tuollaiset eläinmitat silti on! Saa jonkin käsityksen millainen köntti taivaalta sinkosi alas.
      Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta tuo "norsunpoikanen" ei kyllä ole kauhean selkeä, kun ei siinä kerrota minkä ikäistä norsunpoikasta tarkoitetaan ja millainen on norsun kasvukäyrä. Aikuisissa norsuissa mittaaminen olisi selvempää.

      Lainaa

    7. Muodoton timantti 9.3.2023 6:51
      Tulos: -39 (69 ääntä)
      Kouluttamaton muurahainen: Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta tuo "norsunpoikanen" ei kyllä ole kauhean selkeä, kun ei siinä kerrota minkä ikäistä norsunpoikasta tarkoitetaan ja millainen on norsun kasvukäyrä. Aikuisissa norsuissa mittaaminen olisi selvempää.
      Ero corgin ja norsunpoikasen koon välillä on kyllä helppo hahmottaa. Jos aikuisesta norsusta puhuttaisiin, olisi se koko kuitenkin hakusessa. Sellainen kun voi painaa jotain 2-10 tonnia.

      Lainaa

    8. Tulos: +194 (196 ääntä)
      Jossain tuli aiemmin vastaan yhdyssvaltalaispoliisin (kuvallinen) julkaisu "ajoväylällä on suuren lohkareen kokoinen pieni lohkare".

      Lainaa

    9. Tulos: +139 (141 ääntä)
      Muistan ihmetelleeni tuosta leipomon jutusta jo silloin kun siitä revittiin koko ajan lööppejä, että miten niin moni ihminen kommenteissa oli sitä mieltä, että tämä on valtion järjestämä ajojahti ja tarkoituksena on vaan tuhota viattoman yrittäjän ura. Yrityksen toiminnassa oli kuitenkin aika merkittävimpiin vikakohteita, joiden korjaamiseen annettiin useamman vuoden aikana useampi kehotus. No toisaalta, kyllähän kaikki tietää ip-lehtien kommenttikentän tason... Mutta muutenkin kaikki (paitsi ehkä tuo viimeinen) tämän osan mokat aiheutti lähinnä vaan semmoisen "ei helvetti" -fiiliksen

      Lainaa

    10. Kitulias kuormaeläin 9.3.2023 7:14
      Tulos: +136 (150 ääntä)
      Kouluttamaton muurahainen: Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta tuo "norsunpoikanen" ei kyllä ole kauhean selkeä, kun ei siinä kerrota minkä ikäistä norsunpoikasta tarkoitetaan ja millainen on norsun kasvukäyrä. Aikuisissa norsuissa mittaaminen olisi selvempää.
      Niinkö? Uros vai naaras? Afrikan vai Intian alalaji?
      Oikeat mittayksiköt on olemassa ihan siksi että ne ovat selviä. Tuossakin ilmeisesti haettiin jotain satojen kilojen massaa, jonka olisi voinut hyvin sanoa sellaisenaan.

      Lainaa

    11. Kilokalori 9.3.2023 7:18
      Tulos: +98 (106 ääntä)
      Kouluttamaton muurahainen: Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta tuo "norsunpoikanen" ei kyllä ole kauhean selkeä, kun ei siinä kerrota minkä ikäistä norsunpoikasta tarkoitetaan ja millainen on norsun kasvukäyrä. Aikuisissa norsuissa mittaaminen olisi selvempää.
      Ja oliko kyseessä intian- vai savanninorsu?
      -käy poispäin kookospähkinänkuoren puolikkaita yhteen klopsutellen-

      Lainaa

    12. Toj Karin 9.3.2023 7:36
      Tulos: +162 (198 ääntä)
      Harmittaa Airan puolesta ettei hän ole koskaan päässyt kokemaan nautinnollista seksiä.

      Lainaa

    13. Apua tarvitseva kenguru 9.3.2023 7:37
      Tulos: +97 (103 ääntä)
      Kilokalori: Ja oliko kyseessä intian- vai savanninorsu? -käy poispäin kookospähkinänkuoren puolikkaita yhteen klopsutellen-
      En ole varma, oliko tämä Monty Python-viittaus, mutta tykkäsin varmuuden vuoksi.

      Lainaa

    14. Lila herne 9.3.2023 7:41
      Tulos: +255 (265 ääntä)
      Miksi joidenkin lapsettomuus on toisille niin iso ongelma? Tai ylipäänsä mitkään valinnat, jotka eivät vaikuta muihin millään tavalla? Parantaako se jotenkin omanarvontuntoa, kun pääsee lyttäämään muita ihmisiä?

      Lainaa

    15. Tulos: -190 (232 ääntä)
      Ikävä kyllä Henrik on jäljillä. Vaikka kuolemaan johtaneet pahoinpitelyt ovat suurelta osin miehien tekemiä niin kokonaisuudessaan perheväkivalta on melko tasa-arvoista vaikka uutisointi onkin hyvin vääristynytä ja miehiä leimaavat.

      Lainaa

    16. Tulos: +150 (156 ääntä)
      On kyllä hauska ”yksikkö”. :D usean norsunpoikasen verran. Kahdeksan kivenpuolikkaan verran. Semmosen kebab-annoksen verran mistä on vähän syöty mutta ei niin paljon että lähti nälkä. Sen verran että on se jonkun verran verrattuna siihen jos olisi pikkuisen vähemmän.

      Lainaa

    17. Peruuttamaton riikinkukko 9.3.2023 8:39
      Tulos: +46 (50 ääntä)
      Kilokalori: Ja oliko kyseessä intian- vai savanninorsu? -käy poispäin kookospähkinänkuoren puolikkaita yhteen klopsutellen-
      Afrikannorsuissa on sekä savanni- että metsänorsuja. Savanninorsut on niistä kahdesta alalajista isompia.

      Lainaa

    18. Itseasiassa 9.3.2023 8:41
      Tulos: +139 (143 ääntä)
      Ei Kari voi laskea tiloissa olevan paskaista, jos sieltä löytyi esim. kuollut hiiri. Olivat myös kaiken lisäksi käyttäneet vääriä pakkausmerkintöjä, mikä voi johtaa vakaviin terveysongelmiin kuten kuolemaan, mutta mitä niistä turhaan vouhottamaan.

      Lainaa

    19. Kovalentti joutsen 9.3.2023 8:55
      Tulos: +222 (236 ääntä)
      jjjjjj: Ikävä kyllä Henrik on jäljillä. Vaikka kuolemaan johtaneet pahoinpitelyt ovat suurelta osin miehien tekemiä niin kokonaisuudessaan perheväkivalta on melko tasa-arvoista vaikka uutisointi onkin hyvin vääristynytä ja miehiä leimaavat.
      Joo, julkaistaan aina saman verran naisten tekemiä tappoja käsitteleviä uutisia vaikka kierrättämällä vanhoja uudestaan tai miksei niitä nyt voi vaikka ulkomailta kaivaa, että olisi vaan saman verran, niin ei unohdu, että myös naiset tekee sellaista. Vai riittäiskö, jos siihen taposta kertovaan uutiseen laittaa aina perään maininnan siitä kuinka naisetkin kuitenkin tappaa ihmisiä tai pahoinpitelee muita? Varmuuden vuoksi varmaan maininta siitä kuitenkin kuinka kaikki miehet ei kuitenkaan pahoinpitele toisia hengiltä. Mä oon kyllä aina ajatellut, että uutisissa kerrotaan ne asiat mitä on tapahtunut, mutta voisihan sitä tasa-arvon vuoksi kertoa sellaisiakin, mitä ei nyt ainakaan ihan juuri tässä samalla kertaa ole tapahtunut, ettei kukaan unohda molempien sukupuolien tekevän asioita. Samoin kantasuomalaisista kertoviin uutisiin voisi mainita aina varulta sen, että myös ulkomaalaistaustaiset tekee rikoksia, kun kuulemma se aina jätetään mainitsematta. Sitten niitä ulkomaalaistaustaisista kertoviin uutisiin varmuuden vuoksi voisi mainita aina perään, miten kantasuomalaisetkin niitä rikoksia tekee. Sitten tietty vois laittaa myös huomion aina siitä, että rikoksia tekee myös eri ikäiset ihmiset, ettei vaan kukaan luule, että juuri tässä uutisessa kerrotun ikäiset tekee niitä pelkästään.

      Lainaa

    20. Tulos: +83 (91 ääntä)
      Lila herne: Miksi joidenkin lapsettomuus on toisille niin iso ongelma? Tai ylipäänsä mitkään valinnat, jotka eivät vaikuta muihin millään tavalla? Parantaako se jotenkin omanarvontuntoa, kun pääsee lyttäämään muita ihmisiä?
      Sama jaksaa ihmetyttää. Maailmassa on jo niin paljon ihmisiä, lapsia sekä aikuisia, joista ei riitä resurssit pitämään huolta. Ketä haittaa jos joku päättää olla tuottamatta lisää ihmisiä?
      Tää voi olla multa ihan jotain foliohattuajattelua joka ei perustu kovin vahvaan yhteiskunnalliseen käsitykseen, mutta mulla heräsi kerran sellainen huoli... Kun ne on juuri uskonnolliset fundamentalistit ja sen sellaiset jotka harrastaa tätä "niin paljon lapsia kuin mahdollista" -ajattelua. Ja sivistyneissä piireissä yhä enemmän valitaan lapsettomuus... Niin jos demokratian käykin sillä tavalla, että aikanaan jäämme näille kultisteille alakynteen. Mutta toisaalta ihan arkisestikin voi havaita että jo pelkästään mun sisarukset, jotka kaikki on järkeviä ihmisiä, ovat kaikki hankkineet ihan vapaasta tahdostaan useita lapsia... Että ei se lastenhankinta minnekään ole katoamassa missään piireissä. Ja sitä sanotaan että yhteiskunta kuitenkin muuttuu aina hitain askelin parempaan suuntaan. Eletään siis siinä toivossa.

      Lainaa

    21. Valittu mestari 9.3.2023 9:22
      Tulos: +126 (128 ääntä)
      Ei eläinmitat vielä mitään. Luin uutisen jonka mukaan jäätiköstä irtosi Mikkelin kokoinen pala.

      Lainaa

    22. Povekas vesimeloni 9.3.2023 9:35
      Tulos: +102 (108 ääntä)
      Montako delfiiniä se sitten painoi? Vai puhutaanko jopa puolikkaasta lahtivalaasta? Oliko luku isompi kuin kymmenen miljoonaa undulaattia? Emme ehkä koskaan saa tietää..

      Lainaa

    23. Tohlo hedelmä 9.3.2023 9:38
      Tulos: +73 (81 ääntä)
      Ja siellä kinkereillä päätettiin nyt sitten että hakkeroidaan Henrikin fb ja laitetaan tuo kommentti niin saadaan näyttämään mies hölmöltä

      Lainaa

    24. Kiltti papaija 9.3.2023 9:42
      Tulos: -196 (214 ääntä)
      Minusta sterilisaatiolaki on hyvä tuollaisena. Nuoret ovat usein täynnä kaikenlaisia elämänvastaisia ideologioita, mutta luonto on vahva. Kun ikää tulee lisää, mieli tavallisesti muuttuu. Hyvä niin. Yli puolet sairaalahoitoon johtaneista kotiväkivaltatapauksista on naisten aiheuttamia. Feminismin takia naisten väkivaltaisuudesta ei saa puhua. Jatkuvasti toistellaan, miten Suomi on vaarallinen maa naisille, mutta onko kukaan miettinyt, että se saattaa johtua myös siitä, että täällä on väkivaltaisimmat naiset?

      Lainaa

    25. Itseasiassa 9.3.2023 9:46
      Tulos: -63 (81 ääntä)
      Muhveli: Sama jaksaa ihmetyttää. Maailmassa on jo niin paljon ihmisiä, lapsia sekä aikuisia, joista ei riitä resurssit pitämään huolta. Ketä haittaa jos joku päättää olla tuottamatta lisää ihmisiä?Tää voi olla multa ihan jotain foliohattuajattelua joka ei perustu kovin vahvaan yhteiskunnalliseen [...]
      Suomessa vähiten koulutetut hankkivat vähiten myös lapsia. Koulutetuilla miehillä varsinkin on enemmän lapsia kuin kouluttamattomilla ja tietysti koulutetuilla naisilla on paremmin varaa alkaa vaikka itselliseksi äidiksi. Mutta pelkosi sinällään on turha.

      Lainaa

    26. Valtava kauris 9.3.2023 10:00
      Tulos: -85 (139 ääntä)
      Vaikka kannatankin aina yksilönvapautta periaatteessa, pakko on myöntää että jos sterilisaatiota ei rajoitettaisi tuon jutun tilalla olisi joku toinen 29-vuotias joka otti sterlisaation teininä voidakseen peuhata huoletta ja nyt masentaa kun haluais sittenkin lapsen. "Miksi ei kukaan estänyt?" Vähemmän peruuttamatomia ehkäisyvaihtoehtoja on helposti saatavissa. Ja siis kumiahan kannattaa joka tapauksessa käyttää. Taudin voi saada vaikka lasta ei.

      Lainaa

    27. Tulos: +117 (121 ääntä)
      Toivottavasti julkaisussa kävi myös ilmi meteorin nopeus, eli kuinka monta jalkapallokentällistä se eteni minuutissa.

      Lainaa

    28. Kouluttamaton muurahainen 9.3.2023 10:07
      Tulos: -4 (24 ääntä)
      Kitulias kuormaeläin: Niinkö? Uros vai naaras? Afrikan vai Intian alalaji? Oikeat mittayksiköt on olemassa ihan siksi että ne ovat selviä. Tuossakin ilmeisesti haettiin jotain satojen kilojen massaa, jonka olisi voinut hyvin sanoa sellaisenaan.
      Kuten sanoin, norsunpoikanen ei ole hyvä mittayksikkö, koska norsunpoikanen voi painaa 100 kg tai jopa 2000 kg tai enemmänkin, riippuen minkä ikäinen poikanen on kyseessä. Ihan riippumatta norsun alalajista tai sukupuolesta. Luultavasti tuossa tarkoitetaan vastasyntynyttä, joten kuten sanoit, puhutaan satojen kilojen massasta. Eli ymmärsit, mitä tarkoitettiin. Kaikki eivät tosin välttämättä tiedä tai osaa ajatella vastasyntyneen norsun painoa. Jos mittayksikkönä olisi usea aikuinen norsu, jokainen tajuaisi, että kyse on useammista tuhansista kiloista. Sen tarkemmin tuskin kukaan edes tietää. Useampi tuhat kiloa on monelle ihmiselle vaikeampi hahmottaa kuin konkreettinen esine tai asia. Yleensä norsujen sijaan käytetään mittayksikkönä henkilöautoja. Ne on suomalaisille tutumpia kuin norsut ja kuvaavat tavalliselle ihmiselle paremmin painoa kuin tuhannet kilot. Olisihan tuon voinut sanoa muullakin tavalla. Monet asiat voidaan kertoa monella tavalla, sillä perusteella kaikki sanoisi aina kaiken väärin.

      Lainaa

    29. Hintelä vuohi 9.3.2023 10:09
      Tulos: +106 (122 ääntä)
      Valtava kauris: Vaikka kannatankin aina yksilönvapautta periaatteessa, pakko on myöntää että jos sterilisaatiota ei rajoitettaisi tuon jutun tilalla olisi joku toinen 29-vuotias joka otti sterlisaation teininä voidakseen peuhata huoletta ja nyt masentaa kun haluais sittenkin lapsen. "Miksi ei kukaan [...]
      Mutta miksi vaihtoehtoina täytyy olla ääripäät? Teini vs. 30-v. tai kolme lasta. Etenkin tuo kolme lasta on todella älytön vaatimus. 
      Ehkä ikäraja voisi olla 22 vuotta. Ei lapsivaatmuksia. Jää aikuisille ihmisille myös pieni mahdollisuus kantaa vastuuta omista päätöksistään. 

      Lainaa

    30. Päivänpolttava kuguaari 9.3.2023 10:27
      Tulos: -45 (81 ääntä)
      Hintelä vuohi: Mutta miksi vaihtoehtoina täytyy olla ääripäät? Teini vs. 30-v. tai kolme lasta. Etenkin tuo kolme lasta on todella älytön vaatimus.  Ehkä ikäraja voisi olla 22 vuotta. Ei lapsivaatmuksia. Jää aikuisille ihmisille myös pieni mahdollisuus kantaa vastuuta omista päätöksistään. 
      Kai huomasit, että otsikossa lukee "tai"? Eli yli 30-vuotiaalla on mahdollisuus saada sterilointi, vaikka ei olisi yhtään lasta ja alle 30-vuotiaalla tämä mahdollisuus täyttyy jos on jo vähintään kolme lasta. Lisäksi on olemassa myös terveyskriteerejä, joita otsikossa ei mainita.

      Lainaa

    31. Tulos: -80 (104 ääntä)
      Kovalentti joutsen: Joo, julkaistaan aina saman verran naisten tekemiä tappoja käsitteleviä uutisia vaikka kierrättämällä vanhoja uudestaan tai miksei niitä nyt voi vaikka ulkomailta kaivaa, että olisi vaan saman verran, niin ei unohdu, että myös naiset tekee sellaista. Vai riittäiskö, jos siihen taposta [...]
      Nyt kommentissaan ylilyönti ja asia unohtunut. Ei tarvitse keksiä mitään. Mutta Henrik on oikeassa että perheväkivallasta yleensä uutisoidaan miesten tekemänä vaikka tutkimusten mukaan noin 40% on naisten tekemiä. Ei tarvitse keksiä mitään, ei tarvitse uutisoida yhden suhde yhteen mutta ei myöskään saisi olla tabua/ estoa kertoa naisten tekemästä väkivallasta.

      Lainaa

    32. Tulos: +115 (121 ääntä)
      Kovalentti joutsen: Joo, julkaistaan aina saman verran naisten tekemiä tappoja käsitteleviä uutisia vaikka kierrättämällä vanhoja uudestaan tai miksei niitä nyt voi vaikka ulkomailta kaivaa, että olisi vaan saman verran, niin ei unohdu, että myös naiset tekee sellaista. Vai riittäiskö, jos siihen taposta [...]
      Mun mielestä kannattaisi myös mainita, että eläimetkin tappaa aika monia ihmisiä. Ettei nyt pelkästään aleta ihmisiä tästä syyttämään.

      Lainaa

    33. Hintelä vuohi 9.3.2023 10:38
      Tulos: +85 (103 ääntä)
      Päivänpolttava kuguaari: Kai huomasit, että otsikossa lukee "tai"? Eli yli 30-vuotiaalla on mahdollisuus saada sterilointi, vaikka ei olisi yhtään lasta ja alle 30-vuotiaalla tämä mahdollisuus täyttyy jos on jo vähintään kolme lasta. Lisäksi on olemassa myös terveyskriteerejä, joita otsikossa ei mainita.
      Huomasin, käytin myös itse sanaa "tai". Älytöntä, ettei esim. 26-vuotias kahden lapsen äiti voi tehdä päätöstä. Tai lapseton 22-vuotias.

      Lainaa

    34. Tulos: +45 (51 ääntä)
      Itse hämmennyin hirveästi tästä corgin kokoisesta kappaleesta. Että miten se voi sitten painaa norsun poikasten verran ja miten se edes löytyi kun on niin pieni o_O tai että jäikö muka noin pienestä murikasta jotain löydettäväksi

      Lainaa

    35. It's a deal 9.3.2023 10:43
      Tulos: +57 (61 ääntä)
      Alkuperäisessä laajalle levinneessä uutisessa se oli "4 baby elephants", mutta näköjään siitäkin voi vielä huonontaa. Tarkoituksena oli luultavasti saada typeryydellä näkyvyyttä, ja siinä on mielestäni onnistuttu.

      Lainaa

    36. Tulos: -27 (75 ääntä)
      Hintelä vuohi: Mutta miksi vaihtoehtoina täytyy olla ääripäät? Teini vs. 30-v. tai kolme lasta. Etenkin tuo kolme lasta on todella älytön vaatimus.  Ehkä ikäraja voisi olla 22 vuotta. Ei lapsivaatmuksia. Jää aikuisille ihmisille myös pieni mahdollisuus kantaa vastuuta omista päätöksistään. 
      Veikkaan, että se 30 vuotta perustuu jollain tasolla siihen, miten ihmisen aivot kehittyvät. Yleinen käsitys kuitenkin on, että aivot "kypsyvät" ja kehittyvät sille niinsanotun aikuisuuden tasolle noin 25-vuotiaaksi asti. Ja itse olen huomannut, että monilla näyttää tapahtuvan jonkin sortin kypsyminen vasta siinä kolmenkymmenen kieppeillä ja silloin niille saattaa yht'äkkiä ilmaantua muksujakin.
      Toki on sitten niitäkin, jotka vaan tietää aina etteivät halua lapsia, eikä mieli muutu. Mutta onhan se vähän vaikea tuntemattoman ihmisen arvioida, miten tosissaan joku on. Ehkä hyvä ratkaisu voisi olla sterilisaatio pyynnöstä yli 30-vuotialle, ja nuoremmille aikuisille erikoisluvasta, joka vaatii pidempää tutustumista ja esim. vahvan pelon raskautumista kohtaan. 
      Mielestäni on kuitenkin aika reilua, että yhteiskunta ylipäänsä järjestää mahdollisuuksia sellaiseenkin asiaan kuin sterilisaatio, vaikkei normaalilla tavalla toimiva, lisääntymiskykyinen ruumis ole mikään asia, jota sillä olisi varsinaisesti velvollisuus "korjata" yksilön toiveiden mukaiseksi. Ei kukaan kuitenkaan saa lapsia ellei ota osaa seksuaalisiin aktiviteetteihin ja kokisin seksuaaliset aktiviteetit enemmänkin nautinnoksi ja etuoikeudeksi kuin sellaiseksi asiaksi, jota jokaisen täytyy saada tehdä jonkun lain nojalla. Luonto eikä yhteiskunta on kuitenkin tehnyt asian sellaiseksi, että sillä on potentiaalisia pitkäaikaisia seurauksia. On aina viime kädessä jokaisen yksilön omalla vastuulla ehkäistä nämä seuraukset tai sitten ottaa riski ja kantaa siitä vastuu. 

      Lainaa

    37. Monenlaenen sotilas 9.3.2023 11:07
      Tulos: +22 (32 ääntä)
      Muhveli: Sama jaksaa ihmetyttää. Maailmassa on jo niin paljon ihmisiä, lapsia sekä aikuisia, joista ei riitä resurssit pitämään huolta. Ketä haittaa jos joku päättää olla tuottamatta lisää ihmisiä?Tää voi olla multa ihan jotain foliohattuajattelua joka ei perustu kovin vahvaan yhteiskunnalliseen [...]
      Katso elokuva Idioluutio, ei valitettavasti ole niin kaukana todellisuudesta kuin toivoisi.

      Lainaa

    38. Pollea hilleri 9.3.2023 11:10
      Tulos: +126 (138 ääntä)
      On aika hurjaa faktojen kiertelyä, jos ei haluta nähdä lähisuhdeväkivallan sukupuolittuneisuutta. Esim. vuonna 2020 viranomaisten tietoon tulleissa tapauksissa uhri oli yli 75% tapauksista nainen ja epäilty 78% tapauksista mies. https://tilastokeskus.fi/til/rpk/2020/15/rpk_2020_15_2021-06-01_tie_001_fi.html

      Lainaa

    39. Seurattu viikuna 9.3.2023 11:31
      Tulos: -64 (104 ääntä)
      Pollea hilleri: On aika hurjaa faktojen kiertelyä, jos ei haluta nähdä lähisuhdeväkivallan sukupuolittuneisuutta. Esim. vuonna 2020 viranomaisten tietoon tulleissa tapauksissa uhri oli yli 75% tapauksista nainen ja epäilty 78% tapauksista mies. tilastokeskus.fi/til/rpk/2020/15/rpk_2020_15_2021-06-01_tie_001_fi.html
      Tuota lukiessa kannattaa muistaa, että esimerkiksi eron yhteydessä tehdään perättömiä ilmoituksia lähisuhdeväkivallasta molemmin puolin, naiset useammin kuin miehet. 
      Toinen huomionarvoinen seikka on, että viranomaisilla esiintyy edelleen tapaa vähätellä miehiin kohdistuvaa väkivaltaa minkä seurauksena miesten kynnys ilmoittaa itseensä kohdistuvasta lähisuhdeväkivallasta on huomattavan korkea. Tuskin kukaan lähisuhdeväkivallan kohteeksi joutunut haluaa ensimmäisenä kuulla poliisin tai sosiaaliviranomaisen suusta vinoilevaa lausetta "otatko sä vaimolta pataan?"

      Lainaa

    40. Pollea hilleri 9.3.2023 12:00
      Tulos: +118 (128 ääntä)
      Seurattu viikuna: Tuota lukiessa kannattaa muistaa, että esimerkiksi eron yhteydessä tehdään perättömiä ilmoituksia lähisuhdeväkivallasta molemmin puolin, naiset useammin kuin miehet.  Toinen huomionarvoinen seikka on, että viranomaisilla esiintyy edelleen tapaa vähätellä miehiin kohdistuvaa väkivaltaa minkä [...]
      Hyviä huomioita molemmat. Naisten miehiin kohdistaman väkivallan vähättely ja asian silottelu on erittäin haitallinen ilmiö. Itseäni kuitenkin tympii aiheesta käytävässä keskustelussa erityisen paljon myös toiseen suuntaan tapahtuva vähättely ja uutisoinnin tasapäistämisen vaatiminen. Uutiset tehdään ilmi tulleista tapauksista, ja niissä suhdanteet ovat aika selkeät. Kun esim. naistenpäivänä kirjoitetaan kodeissa tapahtuvista, vakavista naisiin kohdistuneista väkivallanteoista, ei hyödytä mitään eikä ketään lähteä silmät ja korvat ummessa vaatimaan, että eikun kertokaa siitä kun nainen lyö miestä.

      Lainaa

    41. Asuttu pöllö 9.3.2023 12:40
      Tulos: +32 (36 ääntä)
      Muodoton timantti: Ero corgin ja norsunpoikasen koon välillä on kyllä helppo hahmottaa. Jos aikuisesta norsusta puhuttaisiin, olisi se koko kuitenkin hakusessa. Sellainen kun voi painaa jotain 2-10 tonnia.
      Wikipedian mukaan vastasyntynyt norsunpoikanen painaa 100 kg. 3-vuotias norsunpoikanen painaa valtavasti enemmän, mutta lukemia en mistään löydä. Olen nähnyt kolmevuotiaan norsunpoikasen, ja voisin kuvitella sen painavan ainakin 1000 kg. Ja näitäkin poikasia, joiden ikää ei ollut mainittu, oli useita. Kuinka monta? 3? 13? Saadaan siis massaksi mitä tahansa 300 kg ja 13 000 kg tai ehkä (30 000 kg) väliltä. Miksei vain voi sanoa, että se painoi 3 000 kg tai mitä ikinä painoikaan. Tämäkin summittainen arvio norsunpoikasten painosta vaati pitkän googlettamisen. Ei siis järkeä tällaisissa yksiköissä, kun eivät kerro yhtään mitään.

      Lainaa

    42. Säälittävä apina 9.3.2023 12:43
      Tulos: +33 (41 ääntä)
      Varmasti miehet että naiset ovat väkivaltaisia, ei se niin sukupuolitunutta ole. Mutta että ne perkeleen feministit pieksevät miehiä enemmän kuin miehet naisia aijaijai... pakkohan sen väkivaltaisen naisen on olla feministi Kommenttini oli muuten täysin sarkasmilla kirjoitettu, tiedoksi niille joille asia saattaa olla epäselvä

      Lainaa

    43. Pöljä ahma 9.3.2023 13:02
      Tulos: +46 (50 ääntä)
      Zippo: Yllättävää kyl miten toimivat tuollaiset eläinmitat silti on! Saa jonkin käsityksen millainen köntti taivaalta sinkosi alas.
      Maitopurkki on ehkä ainoa kuvainnollinen mittayksikkö joka auttaa itselle. Muuten kyllä selkeämpi kuulla koko metrijärjestelmällä.

      Lainaa

    44. Kahvaton pussieläin 9.3.2023 13:43
      Tulos: -67 (79 ääntä)
      Pollea hilleri: Hyviä huomioita molemmat. Naisten miehiin kohdistaman väkivallan vähättely ja asian silottelu on erittäin haitallinen ilmiö. Itseäni kuitenkin tympii aiheesta käytävässä keskustelussa erityisen paljon myös toiseen suuntaan tapahtuva vähättely ja uutisoinnin tasapäistämisen vaatiminen. [...]
      Jos toisesta puhutaan koko ajan ja toista tuskin edes huomioidaan, niin kyllä sen epätasa-arvon esilletuominen on tärkeää. Jos pidät kiinni näkemyksestäsi, halveksut uhreja.

      Lainaa

    45. Huikea aprikoosi 9.3.2023 13:47
      Tulos: +100 (108 ääntä)
      Pollea hilleri: Hyviä huomioita molemmat. Naisten miehiin kohdistaman väkivallan vähättely ja asian silottelu on erittäin haitallinen ilmiö. Itseäni kuitenkin tympii aiheesta käytävässä keskustelussa erityisen paljon myös toiseen suuntaan tapahtuva vähättely ja uutisoinnin tasapäistämisen vaatiminen. [...]
      Ja sitten kun ottaa puheeksi seksuaalisen väkivallan ja häirinnän uhreiksi joutuneiden kohtaaman vähättelyn esim viranomaisten taholta, niin yhtäkkiä takki taas kääntyykin, että ei varmasti ole ollenkaan niin yleistä ja itsehän oli pukeutunut lyhyeen hameeseen ja miksei kukaan ajattele miehiä! Miesasiamiesten jutuissa on konsistenttia lähinnä suhteellisuudentajun puute.

      Lainaa

    46. Tulos: +81 (89 ääntä)
      jjjjjj: Nyt kommentissaan ylilyönti ja asia unohtunut. Ei tarvitse keksiä mitään. Mutta Henrik on oikeassa että perheväkivallasta yleensä uutisoidaan miesten tekemänä vaikka tutkimusten mukaan noin 40% on naisten tekemiä. Ei tarvitse keksiä mitään, ei tarvitse uutisoida yhden suhde yhteen mutta ei [...]
        Varmaan revitellyin perhemurha (tai ehkä ei) viime vuosikymmeniltä on tapaus Anneli Auer. Eli ei kyllä minkään valtakunnan tabua tunnu olevan -pikemminkin päinvastoin, nainen joka tappaa miehen on oikein herkku-uutinen. Luultavasti siksi, että sekin, että mies puree koiraa, on. 
        Perheväkivaltaa voidaan raportoida monin tavoin, sitä voidaan vähätellä, tai sitä voidaan keksiä. Mutta on aika vaikea vähätellä tai keksiä sitä, että joku on kuollut tai ei ole. (Paitsi tietysti jos on käytössä Ylen feministinen iskujoukko lavastamassa tapahtunut tunaroinnista johtuvaksi kalastus-onnettomuudeksi).
        Mitä sterilisaatioon tulee, helpointa olisi antaa harkinta-aika, kuten avioerossa. Molemmissa on niin erilaisia tapauksia -yksi tekee tyhmiä päätöksiä pikaistuksissaan, toinen on tiennyt jo aikaa että tämä on nyt varmasti näin, on harkinnut asian kaikki puolet, ja on ihan varma. Kun ei päältä katsomalla voi tietää kumpi on kumpi, niin harkinta-aika hoitaisi ongelman. Tietysti voisi sattua, että joku katuu kuitenkin, mutta niin voi kaikessa inhimillisissä toimissa, jos se liiaksi huolettaa, ei voi tehdä mitään. 
        Hyvin vähän puhutaan siitä, miten käy, jos se lapsen saaminen alkaakin kaduttaa? Siitä pitäisi puhua enemmän, koska steriloinnissa liemessä on vain yksi ihminen, lasta katuessa useita, joista ainakin yksi tilanteeseen täysin syytön. (En kadu lastani. Mutta raskaus-aikana pelkäsin, että mitä jos kadun, ja puhuin psykologiystävälleni: "Eihän ole mahdollista ainakaan naisen katua vauvaansa? Eikö hormonit tai muut pidä huolta, että siitä on varmasti onnellinen? Pitäähän?" "Kyllä on mahdollista, hoidan niitä lapsia aikuisina, jälki on aika kauheaa". Kiitti vitusti, tuo rauhoitti...)

      Lainaa

    47. Tulos: +69 (77 ääntä)
      Aira kun mä rakastan niitä mun syntymättömiä lapsia niin paljon etten halua tuoda niitä tähän maailmantilanteeseen ja tälläisen ihmisen huollettavaksi joka ei ole henkisesti eikä elämäntilanteeltaan valmis äidiksi, nyt tai ehkä koskaan. Enkä varsinkaan mihinkään lastensuojelulaitosten pyöriteltäväksi epävarmaan lapsuuteen jossa ne elää koko elämänsä tuntien niinkun niitä ei kukaan oikeasti rakasta.

      Lainaa

    48. Läsnä oleva vuohi 9.3.2023 15:11
      Tulos: +84 (92 ääntä)
      jjjjjj: Nyt kommentissaan ylilyönti ja asia unohtunut. Ei tarvitse keksiä mitään. Mutta Henrik on oikeassa että perheväkivallasta yleensä uutisoidaan miesten tekemänä vaikka tutkimusten mukaan noin 40% on naisten tekemiä. Ei tarvitse keksiä mitään, ei tarvitse uutisoida yhden suhde yhteen mutta ei [...]
      Kiltti papaija: Minusta sterilisaatiolaki on hyvä tuollaisena. Nuoret ovat usein täynnä kaikenlaisia elämänvastaisia ideologioita, mutta luonto on vahva. Kun ikää tulee lisää, mieli tavallisesti muuttuu. Hyvä niin. Yli puolet sairaalahoitoon johtaneista kotiväkivaltatapauksista on naisten aiheuttamia. [...]
      Mistäs teikäläiset näitä ”yli puolet” ja ” noin 40%” lukuja saa? Lähteitä kehiin kiitos. Vai vedittekö stubbilaisesti ihan päästä ne luvut kuitenkin? Oon meinaa itse ainakin lukenut tyystin erilaisiin johtopäätöksiin tulevia kriminologian tutkimuksia. Onkohan teidän tiede erilaista kun se mihin itse törmännyt vai mistä lie johtuu…

      Lainaa

    49. Halukas matelija 9.3.2023 16:08
      Tulos: +67 (79 ääntä)
      Naistenpäivän some on kyllä parasta viihdettä. Eilisen draamoista ja miesten itkujen syistä paras taisi olla, kun jonkun poliittisen puolueen edustajat olivat kaupungilla jakamassa tuttuun tapaan mainosruusuja ja toivottamassa hyvää naistenpäivää kohtaamilleen naisoletetuille - ja siitähän se riemu repesi, kun ”kukaan ei ikinä jaa miehille ilmaisia kukkia!!!!”😀 Samaan aikaan toki surullisinta ja sairainta oli lukea samantyyppisiä kommentteja ja huomion kerjäystä, kun aiheena/aloituksena oli mm. lahjoitukset ja avunanto tyttöjen kouluttamisen mahdollistamiseksi kehitysmaissa ja Ukrainassa apua tarvitsevat, venäläisten raiskaamat ja kiduttamat tytöt ja naiset.

      Lainaa

    50. Tulos: +34 (40 ääntä)
      It's a deal: Alkuperäisessä laajalle levinneessä uutisessa se oli "4 baby elephants", mutta näköjään siitäkin voi vielä huonontaa. Tarkoituksena oli luultavasti saada typeryydellä näkyvyyttä, ja siinä on mielestäni onnistuttu.
      Kiitos tästä! Mietin miksi moni takertui nimenomaan norsunpoikaseen, kun numeerinen määre oli "useita". Kolme vai kahdeksan? Hieman eroa, oli kyse sitten norsunpoikasista tai vesimeloneista.

      Lainaa

    51. Tulos: +29 (33 ääntä)
      Auttava muovipussi: Jasmiinallahan ois tuossa uuden nordic noir -sarjan pohjaidea. Kelan tukema työryhmäkin vielä! Vois olla Ylekin mukana auttamassa "uutisoinnissa". Joka jaksossa voisi joku kadota. Ulvilaakin voisi sivuta.
      Katsoisin.

      Lainaa

    52. Tulos: +70 (74 ääntä)
      jjjjjj: Nyt kommentissaan ylilyönti ja asia unohtunut. Ei tarvitse keksiä mitään. Mutta Henrik on oikeassa että perheväkivallasta yleensä uutisoidaan miesten tekemänä vaikka tutkimusten mukaan noin 40% on naisten tekemiä. Ei tarvitse keksiä mitään, ei tarvitse uutisoida yhden suhde yhteen mutta ei [...]
      Uutisiin pääsee keskimäärin vakavimmat tapaukset ja ne, jotka on johtaneet tuomioon. Ei ne jokaista miehenkään tekemää läpsäytystä uutisoi.

      Lainaa

    53. Tyhmä sitruuna 9.3.2023 21:39
      Tulos: -68 (84 ääntä)
      Läsnä oleva vuohi: Mistäs teikäläiset näitä ”yli puolet” ja ” noin 40%” lukuja saa? Lähteitä kehiin kiitos. Vai vedittekö stubbilaisesti ihan päästä ne luvut kuitenkin? Oon meinaa itse ainakin lukenut tyystin erilaisiin johtopäätöksiin tulevia kriminologian tutkimuksia. Onkohan teidän tiede erilaista kun se mihin itse törmännyt vai mistä lie johtuu…
      Uskotko todella, että parisuhdeväkivaltatilastot ovat lähellekään oikeita? Naisten harjoittama väkivalta on edelleen niin tabu, että se ei näy kunnolla tilastoissa ja miehet eivät uskalla hakea apua, kun heitä ei uskota, heille nauretaan ja heitä vähätellään. Tunnen useampia väkivaltaisia naisia, mutten yhtään väkivaltaista suomalaista miestä. Naiset ajattelevat, että he pääsevät kuin koira veräjästä parisuhdeväkivallan suhteen. Ensin vuosikausia psyykkistä väkivaltaa, lopulta fyysistä ja jos mies puolustautuu, nainen kipittää poliisille ja itkee, miten hänen miehensä on väkivaltainen. Tämä näkyy sitten tilastoissa. Tällainen on ihan täyttä arkipäivää monissa perheissä. Naiset kiristävät myös lapsilla tai raiskaussyytöksillä. Minusta on tullut allerginen tietyntyyppiselle uhriutumispuheelle, jota naiset keskenään käyttävät. Hyvin usein kykenee arvaamaan, mistä oikeasti on kyse. Nainen on itse ollut vaikea eikä ole saanut tahtoaan läpi. Sitten siskot toimivat kaikukoppana ja jutut vain paisuvat. Aika usein se menee vielä niin, että kun yksi nainen kokee jotain, niin sitten tuttavapiirissä muutkin kokevat sen. Kuinka uskottavaa? Olen karsinut näitä naisia lähipiiristäni. En tahdo olla enää heidän kanssaan missään tekemisissä. Onneksi on järkeviäkin naisia ystävinä.

      Lainaa

    54. Avarakatseinen raparperi 9.3.2023 22:09
      Tulos: -13 (35 ääntä)
      Tyhmä sitruuna: Uskotko todella, että parisuhdeväkivaltatilastot ovat lähellekään oikeita? Naisten harjoittama väkivalta on edelleen niin tabu, että se ei näy kunnolla tilastoissa ja miehet eivät uskalla hakea apua, kun heitä ei uskota, heille nauretaan ja heitä vähätellään. Tunnen useampia väkivaltaisia [...]
      Nii-i, ihmiset on yleisesti ottaen tyhmiä, julmia ja itsekkäitä, sekä miehet että naiset. Jälkimmäiset vaan ovat saaneet vasta muutaman kymmenen vuotta "toteuttaa" näitä perseilyjään, kun enää eivät ihan automaattisesti joudu sukupuolen takia raiskatuksi ja orjuutetuksi. Parastahan olis kun ydinsota veis tämän koko kaheksan miljardin idiootin populaation pallolta mennessään, vaikka ohessa sitten valitettavasti menee muitakin lajeja. Noh, ennen pitkäähän se tapahtuu ilmastonmuutoksen toimesta jossei muuten, joten ei kai tässä auta ku odotella.

      Lainaa

    55. Keketsutsu 9.3.2023 23:03
      Tulos: +5 (13 ääntä)
      Harvalla on alle 30 vuotiaana täysikäisiä lapsia..

      Lainaa

    56. Miehevä hevonen 9.3.2023 23:10
      Tulos: -36 (38 ääntä)
      Pollea hilleri: On aika hurjaa faktojen kiertelyä, jos ei haluta nähdä lähisuhdeväkivallan sukupuolittuneisuutta. Esim. vuonna 2020 viranomaisten tietoon tulleissa tapauksissa uhri oli yli 75% tapauksista nainen ja epäilty 78% tapauksista mies. tilastokeskus.fi/til/rpk/2020/15/rpk_2020_15_2021-06-01_tie_001_fi.html
      Koska poliisi kirjaa oletusarvona väkivallan automaattisesti miehen syyksi jos ei aukottomasti toisin todisteta.

      Lainaa

    57. Riskaabeli raadonsyöjä 9.3.2023 23:24
      Tulos: +12 (16 ääntä)
      Napael: Kari on vahva äijä, kahdeksasta sisaruksestaan voimakkain ja ainoa, joka selvisi yli konttaamisiän.
      Kyllä. Valitettavasti sieltä sisarustensa pehmittämästä rotkosta ei Karille enää kehitystä siunaantunur. Jäljelle jäi valitettavasti vankka usko omaan erinomaisuuteen muihin verrattuna.

      Lainaa

    58. Synnitön metsämarja 10.3.2023 1:00
      Tulos: +12 (14 ääntä)
      Asuttu pöllö: Wikipedian mukaan vastasyntynyt norsunpoikanen painaa 100 kg. 3-vuotias norsunpoikanen painaa valtavasti enemmän, mutta lukemia en mistään löydä. Olen nähnyt kolmevuotiaan norsunpoikasen, ja voisin kuvitella sen painavan ainakin 1000 kg. Ja näitäkin poikasia, joiden ikää ei ollut mainittu, [...]
      "300 kg ja 13 000 kg tai ehkä (30 000 kg) väliltä" Eli ton verran massaa ja kokoa gorgin verran, mikä siis on noin 1-20 maitotölkin kokoinen riippuen iästä että onko vastasyntynyt vai täysikasvuinen. Aika tiheää ainetta on joka tapauksessa ollut. Mietippä hetki 30 tonnin painoista gorgia... tai vaikka "vain" 300 kiloista.

      Lainaa

    59. Epäsuora pelikaani 10.3.2023 1:03
      Tulos: +11 (13 ääntä)
      Hattu: Toivottavasti julkaisussa kävi myös ilmi meteorin nopeus, eli kuinka monta jalkapallokentällistä se eteni minuutissa.
      Oliko kyseessä oikea jalkapallo (football, jenkeissä soccer, jaloilla potkittava pallopeli ja maaleissa verkot) vai jenkkifutis (se missä on kainalossa kuskattava suippo pallo ja maalit haarukoita)?

      Lainaa

    60. Hännätön flamingo 10.3.2023 7:11
      Tulos: +53 (57 ääntä)
      Tyhmä sitruuna: Uskotko todella, että parisuhdeväkivaltatilastot ovat lähellekään oikeita? Naisten harjoittama väkivalta on edelleen niin tabu, että se ei näy kunnolla tilastoissa ja miehet eivät uskalla hakea apua, kun heitä ei uskota, heille nauretaan ja heitä vähätellään. Tunnen useampia väkivaltaisia [...]
      Miesten kohtaamaa parisuhdeväkivaltaa vähätellään usein, se on totta. Totta on myös, että naisten kohtaamaa parisuhdeväkivaltaa vähätellään esimerkiksi juuri tämän lainaamani viestin keinoin. Sellaisia ne naiset ovat, kipittävät vain poliisille kun mies vain vähän puolustautuu. 
      Onneksi naiset kuitenkin uskaltavat hakea apua, toisin kuin miehet, kun ilmiselvästihän naisia uskotaan, toisin kuin miehiä. 

      Lainaa

    61. Silmiinpistävä paarma 10.3.2023 8:35
      Tulos: +47 (57 ääntä)
      Tyhmä sitruuna: Uskotko todella, että parisuhdeväkivaltatilastot ovat lähellekään oikeita? Naisten harjoittama väkivalta on edelleen niin tabu, että se ei näy kunnolla tilastoissa ja miehet eivät uskalla hakea apua, kun heitä ei uskota, heille nauretaan ja heitä vähätellään. Tunnen useampia väkivaltaisia [...]
      Naisia ystävänä..  mutta ei puolisoa. Olet just sellainen miesasia-kaikestavalittaja, jota ei yksikään nainen katsele yhtä erehdyksen aamua pidempään.
      En jaksa enää leikkiä, että miesasiamiesten asia olisi mitenkään keskustelun tai kuuntelemisen arvoista. Kuspäitä lähinnä ovat, ja verhoavat naisvihansa itse keksittyihin tilastoihin.

      Lainaa

    62. Pilkuton taikuri 10.3.2023 8:42
      Tulos: +41 (47 ääntä)
      Lila herne: Miksi joidenkin lapsettomuus on toisille niin iso ongelma? Tai ylipäänsä mitkään valinnat, jotka eivät vaikuta muihin millään tavalla? Parantaako se jotenkin omanarvontuntoa, kun pääsee lyttäämään muita ihmisiä?
      Koska ne kokee että se toisen ihmisen valinta jollain tavalla arvottaa heidän omaa valintaansa. Jostain syystä ajattelevat että jos joku päättää toisin kuin he itse että se toinen ajattelee heidän tehneen virheellisen valinnan. Eihän tuossa mitään järkeä ole kun kaikki tekee oman valinnan sen mukaan mitä itse haluaa, mutta jotkut kokevat sen arvosteluna. Onko näillä ihmisillä sitten taustalla että se valinta ei ehkä ollut oikea, tehtiin lapset kun niin kuuluu tehdä eikä käynyt mielessä että asian voisi valita. Sitten kun nähdään että joku onkin valinnut toisin se koetaan lähes hyökkäyksenä ja koetaan että täytyy alkaa haukkua sitä toista että samalla itselleen puolustellen omaa valintaa. Mene ja tiedä. Mutta yleensähän tyytyväiset ihmiset ei ala rähjätä toisille että jotain tossa taustalla on. Onko se sitten katkeruutta vai pelkäävätkö muutoksia, sitä kun joku poikkeaakin normeista ja maailma ei menekään saman kaavan mukaan vaan asiat muuttuu.

      Lainaa

    63. Laho kobra 10.3.2023 9:12
      Tulos: +11 (15 ääntä)
      Pilkuton taikuri: Koska ne kokee että se toisen ihmisen valinta jollain tavalla arvottaa heidän omaa valintaansa. Jostain syystä ajattelevat että jos joku päättää toisin kuin he itse että se toinen ajattelee heidän tehneen virheellisen valinnan. Eihän tuossa mitään järkeä ole kun kaikki tekee oman valinnan [...]
      Olet ytimen äärellä. Ihmiselle on tyypillistä viimeiseen asti uskotella itselleen, että oma valinta olisi ollut järkevä ja perusteltu, vaikka tosiasiassa ei olisi edes ollut oma valinta ensinkään, vaan tavan vuoksi ja ympäristön paineesta toteutettu. Toisaalta elämä muuttuu hankalaksi, jos valintojaan ei jatkuvasti pysty itselleen oikeuttamaan, koska sitten alkaa vihata itseään. Luulenpa että masennuksessa on usein kyse juuri tästä. Mutta kyllähän sen helposti kokee uhkana, jos joku toinen elää silleen kun itse haluaisi, ja joutuu näkemään mistä itse jää paitsi. Etenkin jos ei edelleenkään tajua pysähtyä miettimään, että miten sitä omaa elämää voisi korjata, eikä vain keskittyä projisoimaan pettymyksiään muihin.

      Lainaa

    64. Tulos: +43 (55 ääntä)
      Valtava kauris: Vaikka kannatankin aina yksilönvapautta periaatteessa, pakko on myöntää että jos sterilisaatiota ei rajoitettaisi tuon jutun tilalla olisi joku toinen 29-vuotias joka otti sterlisaation teininä voidakseen peuhata huoletta ja nyt masentaa kun haluais sittenkin lapsen. "Miksi ei kukaan [...]
      Just just. Olet sitten varmaan myös sitä mieltä että alle 30-vuotiaana ei saa hankkia lapsia? Sehän on myöskin lopullinen päätös jota voi katua.

      Lainaa

    65. Tulos: +5 (9 ääntä)
      Kiltti papaija: Minusta sterilisaatiolaki on hyvä tuollaisena. Nuoret ovat usein täynnä kaikenlaisia elämänvastaisia ideologioita, mutta luonto on vahva. Kun ikää tulee lisää, mieli tavallisesti muuttuu. Hyvä niin. Yli puolet sairaalahoitoon johtaneista kotiväkivaltatapauksista on naisten aiheuttamia. [...]
      Hello Mr. troll.

      Lainaa

    66. Peitetty sakaali 10.3.2023 16:41
      Tulos: +33 (37 ääntä)
      Voisiko pienempiäkin mittoja ja pinta-aloja mitata eläimillä? Asuntoilmoituksessa kerrottaisiin, kuinka monta keskikokoista koiraa mahtuu makaamaan lattioilla. Leivontaresepteissä ainesten tilavuudet kerrottaisiin kultakaloina.

      Lainaa

    67. Tulos: +37 (41 ääntä)
      Terveisiä 38-v. naiselta, joka ei halua lapsia. Ei ole mitään erityisempää syytä, en vaan halua. Onneksi on vapaus valita.

      Lainaa

    68. Konstikas panda 10.3.2023 23:56
      Tulos: +15 (19 ääntä)
      En kyllä varmaan koskaan tule ymmärtämään tuota jenkkityylistä mittayksiköiden "kansantajuistamista", joka tekee asioista vaan tarpeettoman monimutkaisia. Jos nyt haluaisin tietää että paljonko se asteroidi painoi, niin joutuisin googlailemaan että paljonkohan norsunpoikaset keskimäärin mahtavat painaa ja siitä sitten saisi ehkä jonkun kilomäärän ravistettua, jonka avulla sitten vasta oikeasti saisi hahmotettua sen painon. Myönnän kyllä että itsekin käännän massoja/tilavuuksia johonkin hahmotettavaan muotoon päässäni. Eli esim. 100kg on se mikä nousee penkistä ja 1000kg on se, mitä se kuution kokoinen sadevesisäiliö painaa täytenä. Nämä kuitenkin ovat jokaisella enemmän tai vähemmän jotain oman elämän esimerkkejä ja varmaan aika harvalle joku norsunpoikanen, tai edes corgi, on millään tapaa havainnollistavampi kuin ihan SI-järjestelmän yksiköissä ilmoitettu tilavuus tai massa.

      Lainaa

    69. Tulos: +9 (13 ääntä)
      Leppeä liitu: Kyllä siinä Kari taisi niin käydä, että bakteerien syönti teki sinusta kusipään.
      Kieltämättä Karin viesti alleviivaa tarkalleen kusipäisyyden asteen. Täysi kusipää. Molo. Mulukku. Oikea vanha kansan riippapalli.

      Lainaa

    70. Kirpeä Ahven 11.3.2023 19:21
      Tulos: -4 (24 ääntä)
      Lila herne: Miksi joidenkin lapsettomuus on toisille niin iso ongelma? Tai ylipäänsä mitkään valinnat, jotka eivät vaikuta muihin millään tavalla? Parantaako se jotenkin omanarvontuntoa, kun pääsee lyttäämään muita ihmisiä?
      Viisastellaan nyt sen verran että kyllähän nuorten lapsettomuus on vakavin kansantaloudellinen ongelma mikä Suomella on edessä seuraavan 50:n vuoden aikana, ja se takuulla vaikuttaa meihin jokaiseen, koko suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin. Ei se tietysti tarkoita että lapsettomia siitä pitäisi syyllistä. Minä en. Ongelma on yhteiskunnassa itsessään, ei yksilöissä.

      Lainaa

    71. Muikea Mastodontti 12.3.2023 1:28
      Tulos: +1 (5 ääntä)
      Kouluttamaton muurahainen: Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta tuo "norsunpoikanen" ei kyllä ole kauhean selkeä, kun ei siinä kerrota minkä ikäistä norsunpoikasta tarkoitetaan ja millainen on norsun kasvukäyrä. Aikuisissa norsuissa mittaaminen olisi selvempää.
      Luulen että siinä viitataan vastasyntyneisiin norsuihin jotka painavat yleensä n.100kg /kpl 
      Eli meteori painoi ~200kg

      Lainaa

    72. Muikea Mastodontti 12.3.2023 1:32
      Tulos: +6 (8 ääntä)
      Nanne: Itse hämmennyin hirveästi tästä corgin kokoisesta kappaleesta. Että miten se voi sitten painaa norsun poikasten verran ja miten se edes löytyi kun on niin pieni o_O tai että jäikö muka noin pienestä murikasta jotain löydettäväksi
      Ilmeisesti rautameteori. Niiden tiheys on niin suuri (koostuvat muistakin metalleista kuin raudasta) että tuollainen kultsua pienempi möhkäle voi painaa useamman sata kg

      Lainaa

    73. Tarvittava kauris 12.3.2023 6:44
      Tulos: +10 (18 ääntä)
      Lila herne: Miksi joidenkin lapsettomuus on toisille niin iso ongelma? Tai ylipäänsä mitkään valinnat, jotka eivät vaikuta muihin millään tavalla? Parantaako se jotenkin omanarvontuntoa, kun pääsee lyttäämään muita ihmisiä?
      Hyvin sanottu! Itse en ainakaan halua olla niin vastuuton, että tälle ylikansoittuneelle pallolle enää yhtä ihmistä lisää tekisin.

      Lainaa

    74. Punahilkka tohtori 12.3.2023 10:03
      Tulos: +15 (19 ääntä)
      Kiltti papaija: Minusta sterilisaatiolaki on hyvä tuollaisena. Nuoret ovat usein täynnä kaikenlaisia elämänvastaisia ideologioita, mutta luonto on vahva. Kun ikää tulee lisää, mieli tavallisesti muuttuu. Hyvä niin. Yli puolet sairaalahoitoon johtaneista kotiväkivaltatapauksista on naisten aiheuttamia. [...]
      Pitäiskö sun kuitenkin tutustua tilastoihin ennen höpöjen puhumista. Hyvin, hyvin harva katuu sterilisaatiota myöhemmin, ja niistäkin valtaosa niitä, joilla on lapsia ennestään. Tämän tiedon olisit löytänyt todella helposti internetistä, jos faktat olisivat kiinnostaneet luuloja enemmän.

      Lainaa

    75. Tulos: +13 (17 ääntä)
      jjjjjj: Ikävä kyllä Henrik on jäljillä. Vaikka kuolemaan johtaneet pahoinpitelyt ovat suurelta osin miehien tekemiä niin kokonaisuudessaan perheväkivalta on melko tasa-arvoista vaikka uutisointi onkin hyvin vääristynytä ja miehiä leimaavat.
      Tieteellisen tutkimuksen valossa miehet ovat keskimäärin aggressivisempia kuin naiset. Varsinkin fyysinen väkivalta on enimmäkseen miesten heiniä. Tämä johtuu biologisista tekijöistä, kuten hormoneista. Toisen surmaaminen on aika äärimmäinen teko, kyllä sitä ennen tapahtuu paljon muuta väkivaltaa ja vain harva mies päätyy tähän viimeisimpään. Suurin osa miesten tekemästä väkivallasta on siis fyysistä, eikä valtaosa tapauksista päädy toisen kuolemaan.

      Lainaa

    76. Vaikea muovipussi 13.3.2023 8:55
      Tulos: -9 (13 ääntä)
      Tarvittava kauris: Hyvin sanottu! Itse en ainakaan halua olla niin vastuuton, että tälle ylikansoittuneelle pallolle enää yhtä ihmistä lisää tekisin.
      Adoptoi sitten pari afrikkalaista parempiin oloihin.

      Lainaa

    77. Tulos: +17 (19 ääntä)
      auto: Tieteellisen tutkimuksen valossa miehet ovat keskimäärin aggressivisempia kuin naiset. Varsinkin fyysinen väkivalta on enimmäkseen miesten heiniä. Tämä johtuu biologisista tekijöistä, kuten hormoneista. Toisen surmaaminen on aika äärimmäinen teko, kyllä sitä ennen tapahtuu paljon muuta [...]
      Kyllä, mutta lisäisin että biologisten tekijöiden (testosteronin? ) lisäksi syynä varmasti myös yhteiskunta ja eriarvoisuus. Yhä vuonna 2023 on vahvoilla nää vanhat roolit, joiden mukaan mies ei saa näyttää muita negatiivisia tunteita kuin vihaa ja esim itkeminen ja traumojen käsittely puhumalla nähdään "liian feminiinisenä". 🙁
      Ja toki myös jengiytyminen, huumepiireissä pyöriminen ja sitä kautta "väärien tyyppien" ärsyttäminen voi johtaa väkivaltaan. Ja valitettavasti nuoret miehet (varsinkin ne, jotka eivät ole saaneet apua kommunikoinnin ja empatian opetteluun ja ovat syrjäytyneet) usein päätyy siihen katkeruuden ja vihan limboon. 

      Lainaa

    78. Rappeuttava päärynä 13.3.2023 15:04
      Tulos: 0 (10 ääntä)
      Voi Airaa, pitäisiköhän jonkun vähän kairaa? Miten joku voikin olla noin kateellinen lapsettomille.

      Lainaa

    79. Tarvittava kauris 13.3.2023 19:46
      Tulos: +6 (8 ääntä)
      Vaikea muovipussi: Adoptoi sitten pari afrikkalaista parempiin oloihin.
      Ei kiitos.

      Lainaa

    80. Tulos: +18 (20 ääntä)
      Toi Keuruun tapaus sai kyllä somessa niin paljon täysin järjetöntä ja tarpeetonta puolustelua osakseen että olisi taaskin ollut erittäin mielenkiintoista tehdä sellainen sosiaalinen koe, jossa oltaisiin saatu lukea vierekkäisiä kommentteja samoilta ihmisiltä tuohon Keuruun juttuun ja sitten vaikkapa sellaiseen, jossa joku "karvakäsipitseria" Tampereella olisi määrätty lopettamaan toimintansa terveys-, hygienia- ym. luparikkomusten takia, mutta olisivat silti vaan jatkaneet ja kieltäytyneet lopettamasta toimintaa. Oliskohan bakteerien syöntiä hehkutettu ihan samalla tavalla?

      Lainaa

    81. Tulos: +7 (9 ääntä)
      Konstikas panda: En kyllä varmaan koskaan tule ymmärtämään tuota jenkkityylistä mittayksiköiden "kansantajuistamista", joka tekee asioista vaan tarpeettoman monimutkaisia. Jos nyt haluaisin tietää että paljonko se asteroidi painoi, niin joutuisin googlailemaan että paljonkohan norsunpoikaset keskimäärin [...]
      200 grammaa on täysinäinen kertakäyttömukillinen nestettä, 100 grammaa on puolet siitä. Puoli kiloa on kahvipaketti, kilo sokeri-. Viisi kiloa on voiteluöljy- tai lasinpesukanisteri, kolme kiloa on se pienempi lasinpesu-. Kymmenen kiloa on 10 litran kanisterillinen nestettä ja 20 vastaavasti 20. Molemmissa käsissä jaksaa vielä kerralla kantaa semmoisen mutta aika kankeaa menoa on silloin jo eikä hirveän monta sataa metriä jaksa ilman lepotaukoa, sen sijaan kymppi yhdessä kädessä on vielä ihan suffelia. 50 kg on sementtisäkki tai vastaava, jonka vielä jaksaa kopata syliin ja nostaa ja kantaa lyhyitä matkoja kerrallaan. 200 kg on täysinäinen 200 litran tynnyri, jota voi kovalla alustalla vielä siirrellä reunaa myöten pyörittelemällä tai ihan vaan raahaamalla, jos alusta on riittävän liukas (esim talvella) tai sileä; neljä miestä myöskin jaksaa nostaa sen esim liinojen avulla, mutta ei aidan ylitse tai mitään sellaista, vaan vain jonkun verran ilmaan.
      Tonnin painaa pieni henkilöauto tai IBC-kontti tai ns. big bag eli tonnin jauho- tai sorasäkki tai vastaava. Kahta viimeksimainittua siirrellään pumppukärryillä lavan päällä, mikä ei ole edes kovin raskasta jos on vaan hyvä pumppukärry, tai sitten trukilla.

      Lainaa

    82. Riskaabeli raadonsyöjä 14.3.2023 2:10
      Tulos: +2 (4 ääntä)
      Olispa Jasmiina mun kaveri.

      Lainaa

    83. Minä täältä 15.3.2023 22:27
      Tulos: +2 (8 ääntä)
      Miksihän Aira ei tarjoudu sijaissynnyttämään tms. vapaaehtoisesti lapsettomien lapsia jos asia noin vaivaa?

      Lainaa

    84. Lattea fretti 16.3.2023 21:54
      Tulos: +1 (7 ääntä)
      Jouduin googlaamaan mikä on corgi, oispa ollut jotain oikeita mittayksiköitä. P.S. muillekin tiedoksi: corgi on tuollainen pienehkö sylikoira.

      Lainaa

    85. Tilattava tuhatjalkainen 10.4.2023 21:25
      Tulos: +5 (7 ääntä)
      Hattu: Toivottavasti julkaisussa kävi myös ilmi meteorin nopeus, eli kuinka monta jalkapallokentällistä se eteni minuutissa.
      Miksi minuutissa? Liian selkeä mitta.  Kuinka monta jalkapallokentällistä eteni Gepardin nopeudella

      Lainaa

    86. Vissi ihminen 12.9.2024 7:55
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Valitettavaa on, että "airat" ja airojen boomer-sukupolvi on päättämässä laeista. Steriloimislaki on kohtuuton ja on sairasta, että ihmisten pitää odottaa 30-vuotiaaksi saadakseen päättää omasta kehostaan. Mutta lapsia voi olla jo teini-ikäisenä, mikä logiikka? PS. Tähtisädetikku k-18. Logiikka?

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: amerikkalainen, corgi, hygienia, kela, keuruu, lapset, leipomo, meteori, mittayksiköt, naiset, norsunpoikaset, salaliittoteoria, sterilisaatio, surma, tasa-arvo, uutiset