Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Mielensäpahoittajat, osa 106

Tästä aiheesta ei puhuta, ellet halua neulepuikkoa silmääsi.
Mielensäpahoittajat, osa 106

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 39 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Ikävystynyt jänis 6.4.2023 1:06
      Tulos: +106 (130 ääntä)
      😆

      Lainaa

    2. Moottoroitu maahinen 6.4.2023 1:15
      Tulos: +177 (183 ääntä)
      Rento Neuloosi -ryhmä.

      Lainaa

    3. Liittoutumaton pussieläin 6.4.2023 4:57
      Tulos: +140 (182 ääntä)
      Hannalta erittäin hyvä kommentti mikä pätee nykyään lähes kaikessa

      Lainaa

    4. Urbaani fretti 6.4.2023 5:46
      Tulos: +17 (25 ääntä)
      😂

      Lainaa

    5. Tulos: +106 (114 ääntä)
      Minulla myös joku rna-mikrosiru antivaxxer hyypiö reagoi samalla lailla, laittoi naurunaamaan jokaiseen noin viiden viimeisen vuoden postaukseen.

      Lainaa

    6. Tulos: +44 (96 ääntä)
      Soijaa ei missään nimessä saa syödä (vaikka olisi kotimaista tai EU:n alueelta), vaan pitää syödä vain kotimaista lihaa, mutta auta armias jos edes vinkkaat, että kannattaa suosia kotimaista villaa

      Lainaa

    7. Itseasiassa 6.4.2023 8:28
      Tulos: +94 (118 ääntä)
      Liittoutumaton pussieläin: Hannalta erittäin hyvä kommentti mikä pätee nykyään lähes kaikessa
      On. Tuosta voisi ainakin Hannele ja Anita lukea ihan ajatuksella koko artikkelin. Mutta taitaa näillä olla aika pitkä matka, jos pitää opetella ottamaan vastuu omista tunteista ja vielä pienentää omaa hiilijalanjälkeä. Noissa ryhmissä on kuitenkin porukkaa, joilla on tarve ostaa kokoajan uusia lankoja ja esittelevät kuvia suurinpiirtein autotallin kokoisesta varastosta. Ei siis taida kumpikaan noista tavotteista toteutua ihan heti.

      Lainaa

    8. Lakattu vadelma 6.4.2023 8:39
      Tulos: -11 (25 ääntä)
      Vaakku: Soijaa ei missään nimessä saa syödä (vaikka olisi kotimaista tai EU:n alueelta), vaan pitää syödä vain kotimaista lihaa, mutta auta armias jos edes vinkkaat, että kannattaa suosia kotimaista villaa
      Aijaa, miksei saa?

      Lainaa

    9. Tuoksuva susi 6.4.2023 9:28
      Tulos: -21 (43 ääntä)
      Vaakku: Soijaa ei missään nimessä saa syödä (vaikka olisi kotimaista tai EU:n alueelta), vaan pitää syödä vain kotimaista lihaa, mutta auta armias jos edes vinkkaat, että kannattaa suosia kotimaista villaa
      Mitä sä höpötät?

      Lainaa

    10. Tulos: +84 (98 ääntä)
      Lakattu vadelma: Aijaa, miksei saa?
      Näiden, jotka vastustaa "kaiken maailman viherpiiperrystä ja ilmastohömpötystä", mielestä ei saa. Itse en siis tätä allekirjoita, omasta kaapista löytyy soijaa useassa muodossa, vaan lähinnä ilmaisin ristiriidan näiden mielensäpahoittajien kommenteissa.
      Ilmeisesti ensimmäinen kommenttini oli huonosti ilmaistu. Siis nämä, jotka pahoittivat mokassa mielensä, kun kehotetaan suosimaan kotimaista villaa ympäristösyistä ovat varmaankin samoja, jotka tuomitsevat soijan syömisen ympäristösyistä koska "se kuitenkin rahdataan tänne maailman toiselta puolelta" ja huutelevat, kuinka kasvissyöjien tulisi syödä mielummin kotimaista lihaa, kun tuo "vegehössötys" on vaan osa "turhaa ilmastohössötystä"

      Lainaa

    11. Tulos: -58 (78 ääntä)
      Vaakku: Näiden, jotka vastustaa "kaiken maailman viherpiiperrystä ja ilmastohömpötystä", mielestä ei saa. Itse en siis tätä allekirjoita, omasta kaapista löytyy soijaa useassa muodossa, vaan lähinnä ilmaisin ristiriidan näiden mielensäpahoittajien kommenteissa. Ilmeisesti ensimmäinen kommenttini oli huonosti ilmaistu. Siis [...]
      No toi nyt on ihan sun omaa päätelmää.
      Tässä ei ole kyse langan kotimaasta, vaan lammasroduista eli villan kasvatuksen yksilöllisyyksistä. 

      Lainaa

    12. Tulos: -46 (60 ääntä)
      Itseasiassa: On. Tuosta voisi ainakin Hannele ja Anita lukea ihan ajatuksella koko artikkelin. Mutta taitaa näillä olla aika pitkä matka, jos pitää opetella ottamaan vastuu omista tunteista ja vielä pienentää omaa hiilijalanjälkeä. Noissa ryhmissä on kuitenkin porukkaa, joilla on tarve ostaa kokoajan uusia lankoja ja esittelevät [...]
      Joo, samaa mieltä, mutta loppupeleissä on aika pieni asia, vaikka olisikin kontillinen lankaa takapihalla. Kukaan yksilö ei ole missään vastuussa mistään. Mietipä, millaisia ihmisiä on autoryhmissä?

      Lainaa

    13. Armas lihapiirakka 6.4.2023 11:02
      Tulos: -36 (90 ääntä)
      Hannan ja kumppanien on hyvä sitten muistaa tämä, kun heidän valintansa ovat suurennuslasin alla. On niin helppo sanoa muille, ettei heidän pidä tuntea syyllisyyttä jostain lehtijutusta. Tuollaisia artikkeleita on kuitenkin nykyään todella paljon. Tutkimukset ovat osoittaneet, että ilmastonmuutos ja siihen liittyvä viestintä ovat tärkeitä syitä mielenterveysongelmien lisääntymiseen. Ihminen ei kestä sitä, että kaikki, mitä hän tekee on väärin muiden mielestä. Ajan myötä toiset herkistyvät tämänkaltaiselle viestinnälle. Minusta ihan luonnollista. Kannattaisi mennä myönteisten asioiden kautta.

      Lainaa

    14. Sovittamaton raadonsyöjä 6.4.2023 12:02
      Tulos: -23 (59 ääntä)
      Media kyllä keksii hiilidioksidisyyllistystä ihan mistä vain, ja jonkin verran on syytä käyttää omaa harkintaa ennen kaiken jakamista. Jos on paha neuloosi ja neuloo yhden 50 g kerän verran päivässä, tulee CO2-ekv. vuosipäästöiksi n. 500 kg, mikä on kuitenkin vähemmän kuin keskiverto lihansyöjän lihansyönnistä 1000 kg päästöt, tai autolla ajelijan ajelusta n. 2000-4000 kg päästöt. Harrastuksensa kullakin, ja kun tarpeeksi neuloo ei ehdi tehdä muuta :)

      Lainaa

    15. Mutkikas meduusa 6.4.2023 12:53
      Tulos: +63 (93 ääntä)
      Armas lihapiirakka: Hannan ja kumppanien on hyvä sitten muistaa tämä, kun heidän valintansa ovat suurennuslasin alla. On niin helppo sanoa muille, ettei heidän pidä tuntea syyllisyyttä jostain lehtijutusta. Tuollaisia artikkeleita on kuitenkin nykyään todella paljon. Tutkimukset ovat osoittaneet, että [...]
      Myönteisten asioiden kautta voi mennä silloin, kun se on totuudenmukaista. Suurin osa ihmisistä nyt vain tekee paljon ilmastolle, itselleen, toisille ihmisille ja muille eliöille vahingollisia asioita. Jos näistä puhuminen ahdistaa, kannattaa muuttaa niitä omia tapojaan eikä vaatia hyssyttelyä. Jos vaikka tupakoitsijaa harmittaa, kun tupakoinnin vaaroista kirjoitetaan, on aika selvää missä vika on.

      Lainaa

    16. Tulos: +68 (76 ääntä)
      Sovittamaton raadonsyöjä: Media kyllä keksii hiilidioksidisyyllistystä ihan mistä vain, ja jonkin verran on syytä käyttää omaa harkintaa ennen kaiken jakamista. Jos on paha neuloosi ja neuloo yhden 50 g kerän verran päivässä, tulee CO2-ekv. vuosipäästöiksi n. 500 kg, mikä on kuitenkin vähemmän kuin keskiverto lihansyöjän lihansyönnistä 1000 [...]
      Pitäisikö sitten tieteellisistä tutkimustuloksista jättää uutisoimatta, koska joku saattaa tuntea siitä syyllisyyttä? Eikö ole parempi, että ihmiset voivat ainakin tehdä tietoisen valinnan tässäkin? Omaa kulutustaan voi ihan oikeasti kyseenalaistaa ilman mitään itseflagellaatiota tai (johonkin aiempaan kommenttiin viitaten) mielenterveyden murentumatta.

      Lainaa

    17. Peruuttamaton riikinkukko 6.4.2023 13:39
      Tulos: +33 (39 ääntä)
      Minä oon tähän asti aatellu, että neulomisessa suurin ongelma on sekoitelangat. Harmi vaan, että oikeasti esim. villasukissa kestävää luonnonkuitua ei ole vielä keksitty, joten joudun neulomaan langasta, joka on osittain muovia. (Olen testannut luonnonkuitulankoja, lapasissa menee, sukat hajoo hyvin pian.) Saan ehkä silti jatkaa harrastustani, kun toimitan neulokseni hyväntekeväisyystahon kautta tarvitseville. Kodittomille ja erittäin vähävaraisille.

      Lainaa

    18. Tulos: -21 (35 ääntä)
      Kuuro hai: No toi nyt on ihan sun omaa päätelmää. Tässä ei ole kyse langan kotimaasta, vaan lammasroduista eli villan kasvatuksen yksilöllisyyksistä. 
      Miinustajat voivat tosiaan tutustua asiaan. Suomenlammas on lammasrotu, niitä voi kasvattaa muuallakin kuin Suomessa. 
      Vaakkun päätelmä taas siitä, että nämä ovat samoja ihmisiä, jotka vastustavat soijan rahtaamista, on typerää keskustelua.

      Lainaa

    19. Tulos: +42 (50 ääntä)
      Uutisjutusta: "Siihen vaikuttavat tuotanto-olosuhteet, kuten tuotantopaikka ja lammasrotu, sekä se, käytetäänkö lammasta lihaksi ja mikä osuus hiilijalanjäljestä sille lasketaan." "Merinovillalla on Rissasen mukaan muitakin ongelmallisia ympäristövaikutuksia kuin vain hiilijalanjälki: muun muassa ylilaiduntaminen, eroosio, kemikaalipäästöt ja logistiikan päästöt. -- Sen sijaan suomenlampaan kohdalla villaa voi aidosti pitää sivutuotteena. Nimittäin suurin osa suomenlampaan villasta päätyy jätteeksi, koska villan myyminen ei olisi tuottajille tarpeeksi kannattavaa." Olkaa hyvät.

      Lainaa

    20. Rasvaseppo 6.4.2023 14:09
      Tulos: +97 (101 ääntä)
      "En lukenut artikkelia vaan tuohduin pelkästä otsikosta". Siinä olikin nykypäivän meininki kiteytettynä.

      Lainaa

    21. Rajoitettu greippi 6.4.2023 16:13
      Tulos: -27 (43 ääntä)
      Mutkikas meduusa: Myönteisten asioiden kautta voi mennä silloin, kun se on totuudenmukaista. Suurin osa ihmisistä nyt vain tekee paljon ilmastolle, itselleen, toisille ihmisille ja muille eliöille vahingollisia asioita. Jos näistä puhuminen ahdistaa, kannattaa muuttaa niitä omia tapojaan eikä vaatia hyssyttelyä. Jos vaikka [...]
      Kyllä ne totuudenmukaiset positiiviset tavat lähestyä asioita löytyy aina. On ihan toimittajasta, toimistussihteeristä ja ideologeista kiinni, mikä tapa valitaan. Toiset nyt vain aiheuttavat mielenterveysongelmia ja toiset eivät. Älä hyssyttele niitä.

      Lainaa

    22. Tulos: +35 (45 ääntä)
      Armas lihapiirakka: Hannan ja kumppanien on hyvä sitten muistaa tämä, kun heidän valintansa ovat suurennuslasin alla. On niin helppo sanoa muille, ettei heidän pidä tuntea syyllisyyttä jostain lehtijutusta. Tuollaisia artikkeleita on kuitenkin nykyään todella paljon. Tutkimukset ovat osoittaneet, että [...]
       Mielenkiintoisesti, itse olen lukenut (Hesarista, päivää en muista, jos joku ahdistuu liiaksi voin yrittää löytää sen), että nykyajan ongelma on se, ettei mistään saisi syyllistää. Oli miten haitallista tahansa, niin mitään ei saisi sanoa niin, että jollekulle voisi mahdollisesti tulla paha mieli. Ei siis ollut kyse "woke" kettuilusta: on aivan aiheellista puhua niin, ettei ole loukkaava koulukiusaaja, ja siinä asiassa nykyisin on onneksi edistytty. Ei siitä pidäkään olla loukkaava että joku on vaikkapa rodullistettu tai homo, kun ei sille mitään voi (ja jos voisikin niin miksi pitäisi, kun ei siitä ole haittaa). Vaan juurikin siitä, että "MINULLA ON OIKEUS!!!"  porukka saa paskahalvauksen jos mistään eduista pitäisi luopua, tai edes sekunti miettiä, onko niitä ansaittu, tai ovatko ne edes etuja. Miksi tuo lankajuttu olisi harmillinen? Mitä jos todella haluaa pienentää hiilijalanjälkeään, eikä ollenkaan tiennyt, että villoja on sen suhteen erilaisia? En minä ainakaan syyllistynyt, vaan koen nyt lievää tarvetta neuloa jotain suomenlampaan villasta, jos se on kerran muuten roskiin menossa se on kotiin kaikille?

      Lainaa

    23. Leppeä viikuna 6.4.2023 19:20
      Tulos: +32 (38 ääntä)
      Syyllisyyden kuten muidenkin epämiellyttävien tunteiden tunteminen on ihan terveellistä, ei vaarallista. Niin kauan, kun yrittää väkisin vältellä kaikkea mikä triggeröi epämukavuutta, ei voi oppia oikeastaan yhtään mitään. Kannattaa ottaa selvää niistä tunneprosessointitekniikoista, ei ollenkaan niin vaikeita kuin mitä ehkä luulette.

      Lainaa

    24. Parrakas jyrsijä 6.4.2023 19:28
      Tulos: +31 (39 ääntä)
      Rajoitettu greippi: Kyllä ne totuudenmukaiset positiiviset tavat lähestyä asioita löytyy aina. On ihan toimittajasta, toimistussihteeristä ja ideologeista kiinni, mikä tapa valitaan. Toiset nyt vain aiheuttavat mielenterveysongelmia ja toiset eivät. Älä hyssyttele niitä.
      Mielenterveysongelmia aiheuttaa ennen kaikkea se, että ei lapsena ja nuorena saa oppia turvallisia keinoja kohdata vaikeita tunteita, jolloin usein kehittyy tarve väistää epämukavia tosiasioita viimeiseen asti. Kun tottuu valehtelemaan itselleen, niin noidankehä on valmis. Onneksi kehän voi kuitenkin murtaa aikuisenakin kasvattamalla itsensä uusiksi.

      Lainaa

    25. Nuutunut kivi 6.4.2023 20:21
      Tulos: +35 (37 ääntä)
      Rajoitettu greippi: Kyllä ne totuudenmukaiset positiiviset tavat lähestyä asioita löytyy aina. On ihan toimittajasta, toimistussihteeristä ja ideologeista kiinni, mikä tapa valitaan. Toiset nyt vain aiheuttavat mielenterveysongelmia ja toiset eivät. Älä hyssyttele niitä.
      Eli on toimittajien ja muitten vika, että olen puolet elämästäni ollut masentunut. Kiva tietää. Miten tätä nyt sitten hoidetaan? Lopetetaan kaikki uutisointi? Koska mistä tahansa joku voi pahoittaa mielensä, jopa niistä positiivisista asioista.

      Lainaa

    26. Nuutunut kivi 6.4.2023 20:24
      Tulos: +21 (23 ääntä)
      Tästä villakeskustelusta varmaan saa rakennettua jonkin aasisillan, vai lampaansillan, tiistaiseen neulomisen synnillisyyteen?

      Lainaa

    27. Syyntakeeton mustikkamehukeitto 7.4.2023 0:43
      Tulos: +29 (35 ääntä)
      Kuuro hai: Uutisjutusta: "Siihen vaikuttavat tuotanto-olosuhteet, kuten tuotantopaikka ja lammasrotu, sekä se, käytetäänkö lammasta lihaksi ja mikä osuus hiilijalanjäljestä sille lasketaan." "Merinovillalla on Rissasen mukaan muitakin ongelmallisia ympäristövaikutuksia kuin vain hiilijalanjälki: muun muassa ylilaiduntaminen, [...]
      Mutta edelleenkään tämä ei selitä miksi siitä tuossa syyllistytään? Nämä tuohtuneet kutojat haluavat ostaa halvalla lankansa, oli se sitten tuotettu missä tahansa, minkä tahansa rodun, miten tahansa kohdeltujen eläinten villasta, eikä mistään eettisestä puolesta parane sanaakaan sanoa, ettei vain tulisi syyllinen olo. Esimerkiksi merinovillan/-tuotteiden halvassa tuotannossa on tutustumisen arvoista tietoa saatavilla, ja pienillä valinnoilla voi tukea edes hiukan eettisempää tuotantoa. Mielestäni on hyvä joutua hetki miettimään omia valintoja ja tietoisesti tekemään kulloisenkin päätöksen.

      Lainaa

    28. Sniikki karjalanpiirakka 7.4.2023 9:05
      Tulos: +20 (34 ääntä)
      Kuuro hai: Joo, samaa mieltä, mutta loppupeleissä on aika pieni asia, vaikka olisikin kontillinen lankaa takapihalla. Kukaan yksilö ei ole missään vastuussa mistään. Mietipä, millaisia ihmisiä on autoryhmissä?
      Onko tehtaidenkaan omistajat sitten vastuussa mistään, hekin kun ovat niitä yksilöitä? Jos "yksilöä" ei voi vaatia vastuuseen niin sittenhän ne tehtaiden jätteet ja kuona-aineet voi ihan hyvin dumpata lähimpään jokeen tai järveen. Sehän on vain yksilö, hei. Varmasti maailmalla on muitakin jotka näin tekee joten mitä väliä?

      Lainaa

    29. Hailu kana 7.4.2023 9:36
      Tulos: -6 (14 ääntä)
      Vaakku: Soijaa ei missään nimessä saa syödä (vaikka olisi kotimaista tai EU:n alueelta), vaan pitää syödä vain kotimaista lihaa, mutta auta armias jos edes vinkkaat, että kannattaa suosia kotimaista villaa
      Miten nuo liittyvät toisiinsa? Vaikka tuossa pari rentoa (?) neulojamummoa veti herneen nenäänsä, ei heillä välttämättä ole lihansyönti uskontona. Eikö se ole enemmän junttimiesten juttu?

      Lainaa

    30. Punahilkka tohtori 7.4.2023 13:52
      Tulos: +9 (15 ääntä)
      Hailu kana: Miten nuo liittyvät toisiinsa? Vaikka tuossa pari rentoa (?) neulojamummoa veti herneen nenäänsä, ei heillä välttämättä ole lihansyönti uskontona. Eikö se ole enemmän junttimiesten juttu?
      On se yhtälailla junttinaistenkin juttu. Ja kaikkien muidenkin junttien.

      Lainaa

    31. Kenkku ampiainen 7.4.2023 14:02
      Tulos: +14 (22 ääntä)
      Kuuro hai: Joo, samaa mieltä, mutta loppupeleissä on aika pieni asia, vaikka olisikin kontillinen lankaa takapihalla. Kukaan yksilö ei ole missään vastuussa mistään. Mietipä, millaisia ihmisiä on autoryhmissä?
      Yksilönä olet osavastuussa kaikesta.

      Lainaa

    32. Tulos: 0 (6 ääntä)
      Syyntakeeton mustikkamehukeitto: Mutta edelleenkään tämä ei selitä miksi siitä tuossa syyllistytään? Nämä tuohtuneet kutojat haluavat ostaa halvalla lankansa, oli se sitten tuotettu missä tahansa, minkä tahansa rodun, miten tahansa kohdeltujen eläinten villasta, eikä mistään eettisestä puolesta parane sanaakaan sanoa, ettei vain tulisi syyllinen [...]
      Eihän minun kommenttini siihen ollutkaan.

      Lainaa

    33. Tulos: -10 (22 ääntä)
      Sniikki karjalanpiirakka: Onko tehtaidenkaan omistajat sitten vastuussa mistään, hekin kun ovat niitä yksilöitä? Jos "yksilöä" ei voi vaatia vastuuseen niin sittenhän ne tehtaiden jätteet ja kuona-aineet voi ihan hyvin dumpata lähimpään jokeen tai järveen. Sehän on vain yksilö, hei. Varmasti maailmalla on muitakin jotka näin tekee joten mitä väliä?
      Toki ihmiset lajina kantavat vastuun kaikesta. Ihan turha silti käydä netissä tai livenäkään kenenkään kimppuun, joka nyt aihan laillisesti ostelee vähän lankaa itselleen harrastukseen. Muuhunkin voisi käyttää energiaa, vaikka sitten ihan muihin ihmisiin, kuten vaikka rallin harrastajiin. Tai niihin tehtaisiin? Iloisesti käytät itsekin monien tehtaiden tuotteita heitä enempää asiasta syyllistämättä, eikö? Tämäkin viesti varastoituu johonkin fyysisesti ja aiheuttaa päästöjä. :)

      Lainaa

    34. Tunnettu meduusa 8.4.2023 21:14
      Tulos: +1 (5 ääntä)
      Kuuro hai: Toki ihmiset lajina kantavat vastuun kaikesta. Ihan turha silti käydä netissä tai livenäkään kenenkään kimppuun, joka nyt aihan laillisesti ostelee vähän lankaa itselleen harrastukseen. Muuhunkin voisi käyttää energiaa, vaikka sitten ihan muihin ihmisiin, kuten vaikka rallin harrastajiin. Tai niihin tehtaisiin? [...]
      Mutta kun pitää päästä syyttämään kaikkia muita. Itse jo kierrätetään, aina kun jaksaa.

      Lainaa

    35. rottanpää 9.4.2023 18:10
      Tulos: +8 (12 ääntä)
      Armas lihapiirakka: Tuollaisia artikkeleita on kuitenkin nykyään todella paljon. Tutkimukset ovat osoittaneet, että ilmastonmuutos ja siihen liittyvä viestintä ovat tärkeitä syitä mielenterveysongelmien lisääntymiseen. Ihminen ei kestä sitä, että kaikki, mitä hän tekee on väärin muiden mielestä.
      Musta vaikuttaa useammin kyllä siltä, että ihmiset eivät kestä sitä, että heidän tekonsa ovat heidän itsensä mielestä väärin. Niitä tekoja on helppo jatkaa niin kauan, kun niitä ei ajattele tai asioiden uskottelee olevan toisin kuin mitä ne oikeasti ovat. Nämä artikkelit sitten aiheuttavat ihan hirveää mielipahaa/muuta tuskaa, koska ne tuovat esiin juuri niitä epäkohtia, jotka ovat lukijan itsensä mielestä väärin. Lukija kokee artikkelin syyllistävän, koska tuntee syyllisyyttä siitä, että osallistuu osaltaan itse juuri sellaiseen toimintaan, jota pitää vääränä.
      Uutinen vaikkapa maitotillallisten toimeentulovaikeuksista maitotuotteiden suosion laskun seurauksena ei varmana syyllistäisi vegaania, joka on sitä mieltä, että tällainen ikäväkin vaikutus on sen arvoista/pienempi paha. Tai joku, joka on ihan aidosti sitä mieltä, että köyhissä maissa on vain hyvä, jos lapsetkin työskentelevät, ei todennäköisesti syyllisty lapsityövoimasta kertovasta uutisesta. Tai joku, jolla ei ihan oikeasti ole mahdollisuutta valita toisin, ei luultavasti myöskään pode syyllisyyttä omista teoistaan yhtä helposti kuin ne, joilla on valinnanvaraa.
      Jos sitten kuitenkin syyllistyy vaikkei uutisoidussa asiassa ole mielestään mitään väärää tai itsellä valinnanavaraa, on ehkä hyvä pysähtyä miettimään, onko omaa toimintaa puoltavat selitykset sittenkin pelkkiä tekosyitä. Kognitiivinen dissonanssi kun on useimmille aivoille aika vaikeaa, ja tekosyiden keksiminen huomattavasti helpompaa kuin tapojen muuttaminen, niin itselle tulee helposti sepitettyä vaikka millaista tarinaa ilman, että sitä edes huomaa.

      Lainaa

    36. rottanpää 9.4.2023 18:19
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Armas lihapiirakka: Tutkimukset ovat osoittaneet, että ilmastonmuutos ja siihen liittyvä viestintä ovat tärkeitä syitä mielenterveysongelmien lisääntymiseen. 
      Ai niin tähän piti vielä sanoa, että tämä kyllä on käsittääkseni totta. Mutta se taas ei välttämättä liity syyllistämiseen tai syyllistymiseen mitenkään, vaan ihan itse ilmastonmuutokseen. Siis siihen, miten valtavan määrän kärsimystä ja epävarmuutta se aiheuttaa niin monella eri tasolla niin meille kuin kaikille muillekin eläimille, ja kuinka avuton yksilö on sen edessä. Tunne, että tämän selättämiseen tarvitaan meitä kaikkia, yhdessä sen havainnon kanssa, ettei valtaosa kuitenkaan tee yhtään mitään.

      Lainaa

    37. Tunnettu meduusa 10.4.2023 14:45
      Tulos: +4 (10 ääntä)
      Nää muita syyttävät (toisten syyllistymisestä/silmien sulkemisesta huomauttelijat/naureskelijat) ovat itse ihan yhtälailla "syyllisiä". Etenkin netissä jauhajat eivät kestä yhtäkään keskustelua netin päästöistä. Tähänkin he vastaavat puhuen tietysti muista päästöjenlähteistä, eli tekevät ihan samaa kuin ne, josta pitävät itse meteliä.

      Lainaa

    38. Uusiutumaton muovikala 10.4.2023 17:45
      Tulos: +4 (10 ääntä)
      Tunnettu meduusa: Nää muita syyttävät (toisten syyllistymisestä/silmien sulkemisesta huomauttelijat/naureskelijat) ovat itse ihan yhtälailla "syyllisiä". Etenkin netissä jauhajat eivät kestä yhtäkään keskustelua netin päästöistä. Tähänkin he vastaavat puhuen tietysti muista päästöjenlähteistä, eli tekevät ihan samaa kuin ne, josta pitävät itse meteliä.
      Keskustelua netin päästöistä odotan, kun siihen on ihmisillä mahdollista vaikuttaa. Tällä hetkellä esillä on paljon pieniä konkreettisia ja ihan oikeasti halpoja ja helppoja tapoja vaikuttaa omien elintapojen päätöihin ja ympäristökuormitukseen. Silti niitä vältellään ja sen myötä syyllistytään, ja kun siilipuolustus on päällä niin siihen ei lempeinkään järjen ääni uppoa.

      Lainaa

    39. Tunnettu meduusa 12.4.2023 7:57
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      Uusiutumaton muovikala: Keskustelua netin päästöistä odotan, kun siihen on ihmisillä mahdollista vaikuttaa. Tällä hetkellä esillä on paljon pieniä konkreettisia ja ihan oikeasti halpoja ja helppoja tapoja vaikuttaa omien elintapojen päätöihin ja ympäristökuormitukseen. Silti niitä vältellään ja sen myötä syyllistytään, ja kun siilipuolustus on päällä niin siihen ei lempeinkään järjen ääni uppoa.
      Ihan samalla tavalla voi vähentää sitä kulutusta kuin muuallakin. Netti ei ole pakollinen. Pankkiasiat voi olla käteviä, netissä muiden haukkuminen on äärimmäisen turhaa kulutusta.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: hiilijalanjälki, nauraa, nauru, neuleet, neuleryhmä, neulonta, neuloosi, syyllistää, villa

  • Uusimmat

  • Kategoriat