Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Naistenhuoneen ovi jäi auki, osa 259

Kiusaajalle jauhot suuhun – Mistä sutjautuksesta olet ylpeä?
Naistenhuoneen ovi jäi auki, osa 259

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 62 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Internetitön mato 4.5.2023 0:35
      Tulos: +168 (430 ääntä)
      Valvontakamera lapsen huoneessa? Aika sairasta, kyseessä ei kuitenkaan ole vauva, kyllä lapsellekin kuuluu joku yksityisyys

      Lainaa

    2. Samea kettu 4.5.2023 1:01
      Tulos: -82 (166 ääntä)
      Internetitön mato: Valvontakamera lapsen huoneessa? Aika sairasta, kyseessä ei kuitenkaan ole vauva, kyllä lapsellekin kuuluu joku yksityisyys
      Oisko peräti laitonta Suomessa.

      Lainaa

    3. Ihmeellinen hyeena 4.5.2023 1:15
      Tulos: +83 (115 ääntä)
      Samea kettu: Oisko peräti laitonta Suomessa.
      Ei

      Lainaa

    4. Ytimekäs kobra 4.5.2023 1:21
      Tulos: +129 (217 ääntä)
      Internetitön mato: Valvontakamera lapsen huoneessa? Aika sairasta, kyseessä ei kuitenkaan ole vauva, kyllä lapsellekin kuuluu joku yksityisyys
      Kannattaa lukea lause loppuun. Satu sanoo että kameravalvonta on "öisin päällä heräilyn takia".

      Lainaa

    5. Mönjässä kierinyt lintu 4.5.2023 3:09
      Tulos: +164 (192 ääntä)
      Kiusaaminen ei ole mitenkään siistiä. Olen rankasti koulukiusattu. Se meni niin pahaksi, että siitä järkyttyi niin vahemmat kuin opettajatkin ja kouluhallitus joutui takiani pitämään hätäkokouksen. Valitettavasti, minulle ei opeteltu kuitenkaan tunteiden käsittelyä ja itsekin sorruin lievään kiusaamiseen tai ainakin miellän ne jonkin asteiseen kiusaamiseen, vaikka en haukkunut tai töninyt ketään, vaan nauroin pilkkaajien mukana. Lopulta elämä helpotti hieman kun muutettiin. Mutta koko peruskoulun koin kiusaamista. Valitettavasti myös "paras ystäväni" kohteli mua törkeästi. Raskas matka, yritin jopa itsemurhaa kaksikin kertaa, mutta oon kiitollinen isosiskolle, joka oli aina mun tukena ja kuunteli ja neuvoi mua. Ilman häntä en olisi selvinnyt. Olen sen hänelle sanonut suoraan ja kiittänyt häntä sydämestäni, että hän on ollut tukenani. Kunpa kaikilla olisi joku yhtä ihana tukenaan kuin mun rakas isosiskoni. ❤️

      Lainaa

    6. Hankala järvisieni 4.5.2023 6:41
      Tulos: -42 (92 ääntä)
      Internetitön mato: Valvontakamera lapsen huoneessa? Aika sairasta, kyseessä ei kuitenkaan ole vauva, kyllä lapsellekin kuuluu joku yksityisyys
      Olin täysin varma että lainaamani kommentin kaltainen mielensäpahoittaminen löytyy kommenteista. En pettynyt.

      Lainaa

    7. EkaKommenttiIkinä 4.5.2023 7:09
      Tulos: +85 (173 ääntä)
      Internetitön mato: Valvontakamera lapsen huoneessa? Aika sairasta, kyseessä ei kuitenkaan ole vauva, kyllä lapsellekin kuuluu joku yksityisyys
      Sulla ei taida olla lapsia? Siinä vaiheessa kun oot monta kuukautta käynyt sen 10 kertaa yöllä turhaan lapsen huoneessa kun kuuluu vähän äännähdyksiä niin kamera on oikein hyvä idea ettei turhaan nouse sängystä. On myös kamerallisia itkuhälyttimiä juurikin tämän takia että vanhemmat saa paremmin levättyä 🙂

      Lainaa

    8. Laihahko tyyny 4.5.2023 7:09
      Tulos: +154 (162 ääntä)
      Minä totesin yhdelle kiusaajalle, jonka mielestä paitani oli kauhea, että paidan voi aina vaihtaa, mutta naamaa sinä et pysty vaihtamaan. Sen jälkeen lopetti ulkonäön haukkumisen.

      Lainaa

    9. Tulos: -135 (163 ääntä)
      Anni luulee olevansa nokkela. Lähinnä osoitti mikä hemmoteltu nykyajan persenaama teini.

      Lainaa

    10. Vastarannan kiiski 4.5.2023 8:37
      Tulos: +89 (109 ääntä)
      Yipdu: Anni luulee olevansa nokkela. Lähinnä osoitti mikä hemmoteltu nykyajan persenaama teini.
      Juu oli nokkela. Sinä et angsteinesi ole.

      Lainaa

    11. Painoton lammas 4.5.2023 9:03
      Tulos: -104 (182 ääntä)
      Vaikka kiusaajilta sais katkoa sormet niin näitä ”näpäytyksiä” lukiessa auttamatta nousi myötähäpeä poskipäihin. Taisi tuntua kovalta kuitilta vain kertojan omassa päässä.

      Lainaa

    12. hattufolio 4.5.2023 9:09
      Tulos: +176 (180 ääntä)
      Mun veljellä on jyhkeä nenä suku"vikana". Joskus oltiin istumassa iltaa meidän sukulaisten kanssa ja heidän kavereidensa. Siinä sit yks känninen jätkä tuijotti veljeäni ja tokas "helkkari sulla on iso nenä". Veljeni veti homman kotiin vastaamalla "isompi ku munas". Sen tyypin ilme on juuttunut mun verkkokalvoille ku lähti siinä kännissä kiukkusesti menemään mitään sanomatta.

      Lainaa

    13. Vakavarainen muovipussi 4.5.2023 9:19
      Tulos: +101 (121 ääntä)
      Yipdu: Anni luulee olevansa nokkela. Lähinnä osoitti mikä hemmoteltu nykyajan persenaama teini.
      Hassua, minusta sinä kuvailit juuri itseäsi.

      Lainaa

    14. Arkkienkeli 4.5.2023 10:17
      Tulos: +46 (140 ääntä)
      EkaKommenttiIkinä: Sulla ei taida olla lapsia? Siinä vaiheessa kun oot monta kuukautta käynyt sen 10 kertaa yöllä turhaan lapsen huoneessa kun kuuluu vähän äännähdyksiä niin kamera on oikein hyvä idea ettei turhaan nouse sängystä. On myös kamerallisia itkuhälyttimiä juurikin tämän takia että vanhemmat saa paremmin levättyä 🙂
      Miksi siellä lapsen/lasten huoneessa pitää rampata koko ajan? Ei olisi tullut mieleenkään nousta jokaisen yöllisen äännähdyksen jälkeen ylös. Vielä vähemmän viritellä kameravalvontaa. Terveisin viiden tytön isä.

      Lainaa

    15. Tulos: +79 (141 ääntä)
      Arkkienkeli: Miksi siellä lapsen/lasten huoneessa pitää rampata koko ajan? Ei olisi tullut mieleenkään nousta jokaisen yöllisen äännähdyksen jälkeen ylös. Vielä vähemmän viritellä kameravalvontaa. Terveisin viiden tytön isä.
      Sulla saattaa olla viisi lasta, mutta sulla ei ole juuri tuota lasta. Saattaa tulla yllätyksenä, mutta jopa lapset ovat yksilöitä ja eiköhän tällä perheellä ole syy miksi heillä näin toimitaan.

      Lainaa

    16. Tulos: +30 (32 ääntä)
      Heräsin just sunnuntaina kahen tommosen pallon vierestä...

      Lainaa

    17. Tulos: +48 (56 ääntä)
      Osaatko Suomen kieltä, noin perseelleen kirjoitettuna on vähintäänkin noloa.

      Lainaa

    18. Tulos: +88 (110 ääntä)
      Oho: Sulla saattaa olla viisi lasta, mutta sulla ei ole juuri tuota lasta. Saattaa tulla yllätyksenä, mutta jopa lapset ovat yksilöitä ja eiköhän tällä perheellä ole syy miksi heillä näin toimitaan.
      Voihan se olla hyväksyttävää jos sitä käytetään outojen yötoimintojen seurantaan ja tästä on myös lapsen kanssa keskusteltu. Lähtökohtaisesti noita "turvallisuuslaitteita" käytetään kuitenkin paljon väärin. Tuttavani esimerkiksi seurasi lastensa liikkeitä älylukon avulla. Tämänkaltaisen tarkkailun alla eläminen luo lapsille paineita ja olon että edes kotona ei voi olla vapautuneesti kun joku laite saattaa tarkkailla toimia. Itse olen lapseton joten varmasti monen mielestä minulla ei ole oikeutta mielipiteeseen näissä asioissa mutta myös minä olen ollut lapsi ja tuollaiset asiat olisivat olleet minulle hirvitys jo hyvin pienestä pitäen. Monet lapset tiedostaa asioita paljon enemmän kuin mitä vanhempi kuvittelee. Esim. moni alkaa puhua hiljaisemmalla äänellä asioista joita eivät halua lapsen kuulevan ja ainakin itse lapsena kiinnitin tähän aina huomion kun puhe muuttui normaalista ja kuulin kaiken mitä minun ei haluttu kuulevan. Vinkkinä vanhemmille sellainen että valvokaa lapsia niillä keinoin mitkä olisitte valmiit suomaan esimiehellenne teidän työn vahtimiseen. Jos siihen ei kuulu selainhistorian ja viestien lukeminen eikä videovalvonta niin välttäkää niitä. Ja vaikka kuuluisikin niin suurimman osan mielestä ei kuulu joten lapsesi mielestä se voi olla täysin kohtuutonta joten välttäkää niitä joka tapauksessa. Rajat voi pitää sekä antaa turvallisen terveen kasvatuksen ilman noitakin toimia. Ainakin 90-luvun lapsena minulla oli hyvät rajat ja kasvatus ilman seurantalaitteita ja vanhempien metrin tarkkaa tietoa missä olin milloinkin. Siitä kiitos vanhemmilleni.

      Lainaa

    19. Vyölaukkuun pukeutunut matelija 4.5.2023 11:50
      Tulos: +49 (55 ääntä)
      Hommasin ekan kunnon "valvontakameran" ihan muuhun tarkotukseen ku asunnon valvomiseen, mutta pakkohan se oli makkariin laittaa pariks yöks, on muuten mielenkiintosta kattoa miten erikoisissa asennoissa tulee nukuttua :D

      Lainaa

    20. Tulos: -89 (121 ääntä)
      Tässä 25-vuotta salilla käyneenä annan tuon käsipainojutun todenperäisyydelle 1%:n todennäköisyyden. Onhan tuo toki mahdollinen tapaus, mutta enemmän kuulostaa hiukan ideologisesti vääristyneen maailmankuvan omaavan henkilön fantasialta. Ikinä vielä en tuhansien salikertojen aikana ole tytöttelyä tai törkeää toijottelua salilla nähnyt, vaikka TikTokin ja keskustelupalstojen ulinan perusteella se on jokapäivästä.

      Lainaa

    21. Jälkeenjäänyt karjalanpiirakka 4.5.2023 12:57
      Tulos: +66 (82 ääntä)
      Oho: Sulla saattaa olla viisi lasta, mutta sulla ei ole juuri tuota lasta. Saattaa tulla yllätyksenä, mutta jopa lapset ovat yksilöitä ja eiköhän tällä perheellä ole syy miksi heillä näin toimitaan.
      Vaikka vanhemmilla olisikin syy, se ei välttämättä ole silti oikeutettua. Ymmärrän hyvin kun lapsi on niin pieni (=vauva), että kamera voisi oikeasti olla kätevä lapsen turvallisuuden varmistamiseksi, mutta en kyllä enää ymmärrä siinä vaiheessa, kun lapsen kanssa voi keskustella tuleeko ilmapallo hänen huoneeseen vai ei. Mitä se kamera auttaa siihen heräilyyn? Mitä se auttaa se tieto, että lapsi on hereillä eikä saa enää unta? Ja sitten siinä on se riski, että kameran oloa perustellaan lapsen koko iän ajan. No mutta se on niin kätevää, että näkee kuka lapsista aloitti riidan... No onhan se kätevää, että näkee tekeekö lapsi oikeasti läksyjä vai selaako puhelinta... No se kätevää, että näkee, piilottaako teini jotain huoneeseensa... Ja sitten myöhemmin ihmetellään, miksi lapsella on erittäin hankalaa luottaa vanhempiinsa, kun jatkuvasti on ollut tallentavan kameravalvonnan alla ilman minkäänlaista yksityisyyttä. En väitä, että nämä vanhemmat tekisi niin, mutta karu totuus on se, että kaikki vanhemmat eivät toimi lapsen etujen vuoksi. Vanhemmat voi aina perustella omia tekemisiään - mutta ihmiset ovat erittäin puolueellisia toimimaan itsekkäästi. Ja hyvin moni näistä väärin toimivista vanhemmista oikeasti luulee itse tekevänsä oikein. Se, että vanhemmilla on syy toimia näin, ei tee toiminnasta oikeaa tapaa toimia. Minun vanhemmat joi kaksi pakkia kaljaa joka viikonloppu ja toi kännisiä kavereitaan meille kotiin, joka ahdisti minua ja minun veljeä. Heillä oli syy tehdä näin, mutta oliko se lapsien etujen mukaista?

      Lainaa

    22. jukkapalmu 4.5.2023 13:03
      Tulos: +19 (33 ääntä)
      Sutjautus?

      Lainaa

    23. Kouluttamaton muurahainen 4.5.2023 13:28
      Tulos: +8 (54 ääntä)
      Pluri: Voihan se olla hyväksyttävää jos sitä käytetään outojen yötoimintojen seurantaan ja tästä on myös lapsen kanssa keskusteltu. Lähtökohtaisesti noita "turvallisuuslaitteita" käytetään kuitenkin paljon väärin. Tuttavani esimerkiksi seurasi lastensa liikkeitä älylukon avulla. Tämänkaltaisen tarkkailun alla eläminen luo [...]
      Jotkut saattavat käyttää videokameroita väärin, mutta se ei tarkoita, että kaikki käyttäisivät. Esimerkiksi kaksivuotiaan pitäisi lähtökohtaisesti olla vanhempien valvonnan alla koko ajan. Se on heitteillejättö. Jos laitat kameran yöksi, niin se onkin lapsen yksityisyydensuojan rikkomista. Tietenkään ei pidä laittaa lasta leikkimään yksikseen sillä verukkeella, että sitä voi seurata kamerasta eikä tarvitse vahtia livenä, mutta tämä on ihan eri juttu kuin yökamera. Lapsella voi olla myös esimerkiksi jokin sairaus, mikä aiheuttaa kohtauksia, joista vanhemman täytyy olla tietoinen. Tällöin isommankin lapsen, esimerkiksi viisivuotiaan, seuraaminen myös öisin voi olla perusteltua. Lisäksi on lapsia, jotka nimenomaan tuntevat olonsa turvallisemmaksi yöllä, kun he tietävät, että vanhemmat näkevät, mitä huoneessa tapahtuu.

      Lainaa

    24. Tulos: +21 (41 ääntä)
      Jälkeenjäänyt karjalanpiirakka: Vaikka vanhemmilla olisikin syy, se ei välttämättä ole silti oikeutettua. Ymmärrän hyvin kun lapsi on niin pieni (=vauva), että kamera voisi oikeasti olla kätevä lapsen turvallisuuden varmistamiseksi, mutta en kyllä enää ymmärrä siinä vaiheessa, kun lapsen kanssa voi keskustella tuleeko ilmapallo hänen huoneeseen vai [...]
      Mulla itselläni ei tullut ensimmäisenä mieleen lapsen vakoilu ja kyyläily ja yksityisyyden loukkaaminen, vaan että tässä on vaikka joku terveydellinen syy, mitä ei ole haluttu kertoa koko maailmalle. Maailmaan mahtuu saastaa mutta en jaksa joka asiasta ja ihmisestä miettiä pahinta. Ja lapsen kanssahan ei ole keskusteltu pallosta, vaan äiti ilmoitti että pallo tulee huoneeseen.

      Lainaa

    25. Tulos: +40 (46 ääntä)
      Kouluttamaton muurahainen: Jotkut saattavat käyttää videokameroita väärin, mutta se ei tarkoita, että kaikki käyttäisivät. Esimerkiksi kaksivuotiaan pitäisi lähtökohtaisesti olla vanhempien valvonnan alla koko ajan. Se on heitteillejättö. Jos laitat kameran yöksi, niin se onkin lapsen yksityisyydensuojan rikkomista. Tietenkään ei pidä laittaa [...]
        Niin, kun vikahan on siinä, että me emme tiedä mitä se kamera siellä tekee. Jos lapsella on tosiaan taipumusta vaikkapa unissakävelyyn ja saattaa kiivetä ikkunasta ulos, niin sitten on syy. Toisaalta vanhempien mielestä hyvä syy ei välttämättä ole lapsen mielestä ollenkaan hyvä syy: erään ystäväni äiti otti ja luki kaikki hänen päiväkirjansa, koska epäili huumeidenkäyttöä (turhaan). Äidin mielestä lapsen turvallisuus oli varmasti erittäin hyvä syy, lapsen mielestä hänen yksityisyytensä tuhoamista ei oikeuttanut oikein mikään, ja äiti-tytär välit olivat sittemmin jäätävät. 
        Koska lasta ei kuitenkaan voi valvoa joka yhteydessä ikuisesti, lähtisin mahdollisimman vähäisestä valvonnasta, toki turvallisuuden puitteissa, jotta jos jotain tapahtuu jota en pysty valvomaan, lapsi olisi riittävän luottavainen kertoakseen itse. Pieni lapsi ei osaa salailla, mutta vanhempi kyllä oppii, ja olisi paras, jos hän ei kokisi siihen tarvetta. Luon tarpeen, jos en anna hänen olla halutessaan rauhassa, ja valvontakamera on kyllä aika äärimmäistä ellei syy ole _todella_ hyvä. (Jos lapsi itsekin tietää, että vaikka sen unissakävelyn yhteydessä voisi teloa itsensä, ja on samaa mieltä että näin on parempi, niin ei sitten mitään). 

      Lainaa

    26. Tulos: -1 (31 ääntä)
      Oho: Sulla saattaa olla viisi lasta, mutta sulla ei ole juuri tuota lasta. Saattaa tulla yllätyksenä, mutta jopa lapset ovat yksilöitä ja eiköhän tällä perheellä ole syy miksi heillä näin toimitaan.
      Äläs nyt. Kyllähän kaikkien jälkikasvut ovat samasta puusta veistettyjä. Ja kun kerran tollakin on 5 penskaa, niin pakkohan sen silloin on olla myös oikeassa.

      Lainaa

    27. Laakeriton lihapulla 4.5.2023 20:27
      Tulos: +32 (34 ääntä)
      Perskele meillä oli kaks vappupalloa, toinen just tommonen minions ja toinen oli Mikki Hiiren pää. Joka oli ihan helvetin pelottava. Yöllä se käänty kattoon mua silleen hiiitaasti ja sit käänty hiiitaasti takas. 😬 Ja veikkaan, että just ny kaikki on sileen et mis se pallo nyt on? Vastaus: Saatettu haudan lepoon teräaseita käyttäen. 🕊️

      Lainaa

    28. Ahnas patsas 4.5.2023 20:51
      Tulos: +54 (64 ääntä)
      Zekko: Tässä 25-vuotta salilla käyneenä annan tuon käsipainojutun todenperäisyydelle 1%:n todennäköisyyden. Onhan tuo toki mahdollinen tapaus, mutta enemmän kuulostaa hiukan ideologisesti vääristyneen maailmankuvan omaavan henkilön fantasialta. Ikinä vielä en tuhansien salikertojen aikana ole tytöttelyä tai törkeää [...]
      Joo, koska sinunhan kokemukset on yleistettävissä ihan kaikkiin ihmisiin, tilanteisiin, paikkakuntiin ja kuntosaleihin? Jos suuri osa naisista tunnistaa jonkin ilmiön ja sinä et, todennäköisemmin ne muut ovat oikeassa.

      Lainaa

    29. Käyrä ananas 4.5.2023 21:28
      Tulos: +12 (26 ääntä)
      Kerran junnuna kiusaaja useamman viikon lällätteli: ''et uskalla'' tarkoittaen tupakan polttamista. Olin sanonut, että ei kiinnosta, jatkui silti. Minäpä siihen lällättelyyn sitten kerran totesin: ''Ai en uskalla olla polttamatta?''. Jäi kiusaaja monttu auki tuijottamaan, ei jatkanut enää samasta asiasta.

      Lainaa

    30. Nuutunut kivi 4.5.2023 21:37
      Tulos: +23 (25 ääntä)
      Isoveli valvoo on niin last season. Nyt tulee: Minions valvoo.

      Lainaa

    31. Posketon siili 4.5.2023 22:27
      Tulos: -53 (57 ääntä)
      Marjan täti menee sitten laukomaan seksuaalissävytteisiä törkeyksiä alaikäisille pojille? Sitten Marja lesoaa sillä netissä.

      Lainaa

    32. Uljas robotti 4.5.2023 22:54
      Tulos: -12 (22 ääntä)
      Eiköhän vanhemmat saa lasta valvoa kameran avulla, jos omaiset saa kuvata kotihoidon työntekijöitä auttamassa dementikko vanhusta.

      Lainaa

    33. Tulos: +39 (47 ääntä)
      Zekko: Tässä 25-vuotta salilla käyneenä annan tuon käsipainojutun todenperäisyydelle 1%:n todennäköisyyden. Onhan tuo toki mahdollinen tapaus, mutta enemmän kuulostaa hiukan ideologisesti vääristyneen maailmankuvan omaavan henkilön fantasialta. Ikinä vielä en tuhansien salikertojen aikana ole tytöttelyä tai törkeää [...]
      Eli koet olevasi standardi, ja kaikki sinusta ja sinun kokemuksistasi poikkeava on pakosti keksittyä tai liioittelua?
      Miten tää onkin nykyään niin yleinen virhepäätelmä?
      Sinä ja sun elämäsi ei ole mitään esimerkkejä siitä, millaista elämä keskimäärin on. Se, että sinä et ole eläissäsi törmännyt johonkin ilmiöön, ei kerro mitään sen yleisyydestä, saati sen paikkansapitämättömyydestä.

      Lainaa

    34. Räkäpää 5.5.2023 9:20
      Tulos: +27 (31 ääntä)
      Zekko: Tässä 25-vuotta salilla käyneenä annan tuon käsipainojutun todenperäisyydelle 1%:n todennäköisyyden. Onhan tuo toki mahdollinen tapaus, mutta enemmän kuulostaa hiukan ideologisesti vääristyneen maailmankuvan omaavan henkilön fantasialta. Ikinä vielä en tuhansien salikertojen aikana ole tytöttelyä tai törkeää [...]
      TOISAALTA näin itekkin salittavana ihmisenä voisin sanoa seuraavaa: Eihän sellaista kumminkaan huomaa kun sitä ei kohdisteta itseen ja keskittyy treeniin. En ainakaan itse edes varsinaisesti "näe" muita ihmisiä kun treeni menossa. Kunhan väistelen kohteliaasti ja keskityn kellon tuijottamiseen ja liikkeisiin. -> Samanlaisena karkeana yleistyksenä voisi sanoa ettei salijermut huomaa kumminkaan mitään muuta kuin oman asiansa, joten kyllähän siellä voi tytöttelyä jne olla, mutta me ollaan vain niin puupäitä ettei tiedetä siitä.

      Lainaa

    35. Salskea pöllö 5.5.2023 9:23
      Tulos: -8 (44 ääntä)
      Epäkohteliashan toi parkkiruutukommentti oli, eikä mikään hauska näpäytys. Ei usein voi itse valita ruudun keskelle, vaan on pakko ajaa muiden autojen mukaan. Jos koko rivi on jo siirtynyt 15cm oikealle, omaa autoa ei voi vaan survasta aiemman kylkeen, koska siinä ne viivat menee. Ja jos joku sanoisi mulle, ettei pääse sisään autoonsa, niin siirtäisin autoani. Vaikka hän olisi "väärässä" ja urpo ja huono pysäköijä tai mitä ikinä, niin minä en halua ihmisiä "näpäytellä" ja vielä päälle naureskella. En oikein edes ymmärrä tota asennetta.

      Lainaa

    36. Tulos: -37 (43 ääntä)
      Ahnas patsas: Joo, koska sinunhan kokemukset on yleistettävissä ihan kaikkiin ihmisiin, tilanteisiin, paikkakuntiin ja kuntosaleihin? Jos suuri osa naisista tunnistaa jonkin ilmiön ja sinä et, todennäköisemmin ne muut ovat oikeassa.
      Senhän takia annoinkin tuolle tarinalle 1%:n mahdollisuuden. Yritän käydä salilla viisi kertaa viikossa, mutta toki se ei aina onnistu. Jos ajatellaan, että keskiarvo olisi neljä ja otetaan kaikki vuodet niin käyntejä tulee 5200. Eri saleja vuosien varrella on kertynyt kymmeniä. Tuo on jo siten laaja otanta, että havainnoilleni voidaan antaa hyvinkin merkittävää arvoa. Varmasti joku jossain salilla on käyttäytynyt ikävästi, mutta erittäin vähäisestä ilmiöstä on aikalailla varmuudella kyse. Ainahan joku idiootti löytyy ilkeilemään vähän missä tahansa tilanteessa. Tarkemmin mietittyäni sanoisin, että 1% on liikaa. Annan sitten 0,25%:a.

      Lainaa

    37. Tulos: -33 (39 ääntä)
      Irvikisu: Eli koet olevasi standardi, ja kaikki sinusta ja sinun kokemuksistasi poikkeava on pakosti keksittyä tai liioittelua?Miten tää onkin nykyään niin yleinen virhepäätelmä?Sinä ja sun elämäsi ei ole mitään esimerkkejä siitä, millaista elämä keskimäärin on. Se, että sinä et ole eläissäsi törmännyt johonkin ilmiöön, ei kerro mitään sen yleisyydestä, saati sen paikkansapitämättömyydestä.
      Eli mielestäsi havainnoilla ei ole merkitystä? Asiasta ei voi saada tietoa tekemällä havaintoja? Taitaa mennä tieteen kaikki metodit ja tulokset uusiksi, sillä nehän perustuvat oikeastaan pelkästään havainnointiin. Perutaan nobelin palkinnot ja pyydetään rahat takaisin. Nehän voi sitten vaikka käyttää kuntosaleilla käyvien sensitiivisyys- ja käytös koulutukseen. Miten lukutaidon puute onkin nykyään niin yleistä? Enhän minä maininnut mitään henkilökohtaisesti kokemastani tytöttelystä tai tuijottelusta, vaan ilmiön havainnoinnista.

      Lainaa

    38. Tulos: +7 (13 ääntä)
      Uljas robotti: Eiköhän vanhemmat saa lasta valvoa kameran avulla, jos omaiset saa kuvata kotihoidon työntekijöitä auttamassa dementikko vanhusta.
      Mielestäni ei oo ihan verratavissa. Ulkopuolinen ihminen kahdestaan dementikon kanssa, samalla kun itse olet töissä tms VS perheenjäsen nukkumassa omassa huoneessaan. Ensimmäisestä olisin enemmän huolissaan kuin toisesta.

      Lainaa

    39. Köppänen hirvi 5.5.2023 13:28
      Tulos: +2 (16 ääntä)
      Eikö autoa olisi voinut pistää parkkiin niin että naapuriautoonkin pääsee vielä sisälle?

      Lainaa

    40. Tulos: +40 (44 ääntä)
      Zekko: Eli mielestäsi havainnoilla ei ole merkitystä? Asiasta ei voi saada tietoa tekemällä havaintoja? Taitaa mennä tieteen kaikki metodit ja tulokset uusiksi, sillä nehän perustuvat oikeastaan pelkästään havainnointiin. Perutaan nobelin palkinnot ja pyydetään rahat takaisin. Nehän voi sitten vaikka käyttää kuntosaleilla [...]
        Kun nyt tieteestä riemastuit, niin perheeni tutkijan suosikkisanonta: "anekdootti ei ole datan yksikkömuoto". Sinun "laaja otantasi" on yhtä tyhjän kanssa, koska sen on tehnyt sama havainnoija. Jos samaa ei voida toistaa toisella mikroskoopilla, toisella tutkijalla, tai toisella salikävijällä aina tarvittaessa, salikävijän ennakko-odotuksista, sukupuolesta, hyvistä korvista, salin sijainnista jne. piittaamatta, niin meillä ei ole kuin monta kopiota samasta mielipiteestä. 
        Itse en ole tytöttelyä kokenut, koska jos sellaista on tapahtunut, en silti kokenut. Käyn salilla luurit korvilla ja mahdollisimman irrallani ympäristöstäni, en huomaisi mitään katon putoamista vähäisempää. Se ei silti tarkoita ettei salillani, sanotaan, kävisi ihmistä punaisissa trikoissa, vaikka voin vannoa etten sellaisia ikinä ole nähnyt -vain sitä, etten tiedä siitä mitään, koska ei kiinnosta. Juuri viime mokista opin termin "Baader-Meinhof -illuusio" eli sitä mitä pitää relevanttina, näkee joka paikassa. Sitä mitä ei pidä relevanttina, ei huomaa vaikka sitä roikotettaisiin nenän edessä. Kun kerran olet ahkera salillakävijä, niin pitäisin ainakin hyvin mahdollisena hypoteesina sitä, että sinä, kuten muutkin tavoitteelliset kuntoilijat, näkevät omat toistonsa, painonsa jne, ei salin mahdollisia sosiaalisia tilanteita. Ja valitettavasti ne, jotka kerran olisivat tulleet häirityksi niin että oma treeni jo sotkeentui, olisivat jatkossa alttiita huomaamaan sellaisen vähäisetkin merkit.

      Lainaa

    41. Johtava hyönteinen 5.5.2023 14:14
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Uljas robotti: Eiköhän vanhemmat saa lasta valvoa kameran avulla, jos omaiset saa kuvata kotihoidon työntekijöitä auttamassa dementikko vanhusta.
      Tämäkin on vähän ristiriitaista, että kotihoidon työntekijöitä saisi kuvata, mutta sitä vanhusta ei...

      Lainaa

    42. Tulos: -34 (40 ääntä)
      Kivi:   Kun nyt tieteestä riemastuit, niin perheeni tutkijan suosikkisanonta: "anekdootti ei ole datan yksikkömuoto". Sinun "laaja otantasi" on yhtä tyhjän kanssa, koska sen on tehnyt sama havainnoija. Jos samaa ei voida toistaa toisella mikroskoopilla, toisella tutkijalla, tai toisella salikävijällä aina tarvittaessa, [...]
      Osuit aikalailla asian ytimeen. Myös minä oletan tytöttely- ja tuijottelukokemusten olevan placeboilmiö johtuen juuri mainitsemastasi ilmiön relevanttina ja laaja-alaisena pitämisestä täysin riippumatta sen tosiasiallisesta esiintymistiheydestä.Kyse on selvästi sosiaalisesta tartunnasta, jossa some tai muu lähde on kasvattanut mitättömän asian mittasuhteita. Sen olen kyllä huomannut, että naiset ovat enemmän varuillaan saleilla ilman, että tosiasiallisessa ympäristössä olisi tapahtunut mitään muutosta.
      Hienoa, että löysimme yhteisen sävelen <3

      Lainaa

    43. Kaamea hauki 5.5.2023 16:33
      Tulos: +3 (11 ääntä)
      Mönjässä kierinyt lintu: Kiusaaminen ei ole mitenkään siistiä. Olen rankasti koulukiusattu. Se meni niin pahaksi, että siitä järkyttyi niin vahemmat kuin opettajatkin ja kouluhallitus joutui takiani pitämään hätäkokouksen. Valitettavasti, minulle ei opeteltu kuitenkaan tunteiden käsittelyä ja itsekin sorruin [...]
      On olemassa myös ns. kiusaajien kiusaajia kuten minä, ne pahimmat kiusaajat harvemmin jäävät kiinni. Syy? Useimmiten opettajien lellikkioppilaita.

      Lainaa

    44. Eilinen seppä 5.5.2023 21:39
      Tulos: +21 (25 ääntä)
      Zekko: Osuit aikalailla asian ytimeen. Myös minä oletan tytöttely- ja tuijottelukokemusten olevan placeboilmiö johtuen juuri mainitsemastasi ilmiön relevanttina ja laaja-alaisena pitämisestä täysin riippumatta sen tosiasiallisesta esiintymistiheydestä.Kyse on selvästi sosiaalisesta tartunnasta, jossa some tai muu lähde on [...]
      Ette löytäneet. 
      Se on 25 vuotta. Ei 25-vuotta. 25-vuotias.
      Minä koin naisena salilla aliarvostusta miehiltä (3) aikana ennen nykyistä somea, noin 2009-2010. Sen jälkeen en olekaan ollut enää niin nuori, että miehet minua edes huomaisivat.

      Lainaa

    45. Tulos: +29 (35 ääntä)
      Zekko: Osuit aikalailla asian ytimeen. Myös minä oletan tytöttely- ja tuijottelukokemusten olevan placeboilmiö johtuen juuri mainitsemastasi ilmiön relevanttina ja laaja-alaisena pitämisestä täysin riippumatta sen tosiasiallisesta esiintymistiheydestä.Kyse on selvästi sosiaalisesta tartunnasta, jossa some tai muu lähde on [...]
        Hyvä että olet niin ystävällinen, mutta emme me löytäneet. Esitin, että merkeille ovat herkimpiä ne, joilla on todella ollut niin pahoja ongelmia, että normaalin salillakävijän "en edes näe ketään muuta" vaistot eivät enää toimi, joten se on täytynyt olla jotain tosi ei-kivaa. Eli kyse ei ole placebosta laisinkaan, vaan herkistymisestä tietynlaiselle signaalille. En, ennen lisääntymistäni, ollut tietoinen siitä, että lastenvaunujenpaikat ovat julkisissa tosi usein täynnä -omien vaunujen mukana ollessa sen kyllä huomaa, jos ei tahdo mahtua mihinkään. 
        Oletan, että en kuvittele niitä vaunuja. En vain ennen havainnut niitä. 
        Et ole vastannut mitään siihen, ettei "tieteellinen otteesi" kestä mitään tarkempaa tarkastelua. 

      Lainaa

    46. Moderni mustikka 5.5.2023 23:06
      Tulos: +22 (26 ääntä)
      Zekko: Eli mielestäsi havainnoilla ei ole merkitystä? Asiasta ei voi saada tietoa tekemällä havaintoja? Taitaa mennä tieteen kaikki metodit ja tulokset uusiksi, sillä nehän perustuvat oikeastaan pelkästään havainnointiin. Perutaan nobelin palkinnot ja pyydetään rahat takaisin. Nehän voi sitten vaikka käyttää kuntosaleilla [...]
      Kuule et sä yhden ihmisen mutuilulla nobelia saa.

      Lainaa

    47. Tulos: +14 (18 ääntä)
      Kouluttamaton muurahainen: Jotkut saattavat käyttää videokameroita väärin, mutta se ei tarkoita, että kaikki käyttäisivät. Esimerkiksi kaksivuotiaan pitäisi lähtökohtaisesti olla vanhempien valvonnan alla koko ajan. Se on heitteillejättö. Jos laitat kameran yöksi, niin se onkin lapsen yksityisyydensuojan rikkomista. Tietenkään ei pidä laittaa [...]
      Selvästikin ajattelemme eri tavalla asioista ja sinä kuulut niihin jotka eivät ymmärrä eroa läsnäolovalvonnan ja teknisellä laitteella suoritetun valvonnan välillä. Melko pienet lapset jo alkavat tehdä asioita joita eivät valvovan silmän alla tekisi kuten kaivelee vehkeitään yksin huoneessaan koska vanhemmat ovat toruneet että niin ei saa tehdä. Lapsi oppii että silloin seurassa ei räpläillä mutta haluaa kumminkin räplätä joskus. Jos lapsi kokee että ei tohdi tehdä näitäkään asioita valvovan silmän takia missään en usko että lapsi kasvaa optimaalisesti. Vielä jos kamera on kuvaamassa lapselta salaa ja hän jossain vaiheessa huomaa tai kuulee asiasta voi se aiheuttaa melkoista häpeää ja ahdistusta kun lapsi alkaa miettimään kaikkia asioita joita hän on tehnyt luullessaan olevansa turvassa katseilta. Se vehkeen räpläily on kuitenkin myös osa ihmisyyttä ja useimmilla jatkuu läpi elämän hieman toki erilaisena. Lapsella se on osa itseensä tutustumista ja osa kasvatusta on että opetetaan että sitä ei tietyn iän jälkeen ole soveliasta tehdä muiden läsnäollessa. Tämä oli tosiaan vain yksi esimerkki mitä lapset voivat tehdä siten että toivovat omaa rauhaa. Sen jokainen ihminen mielestäni ansaitsee että voi olla turvallisesti myös yksin.

      Lainaa

    48. Tulos: +5 (13 ääntä)
      Kouluttamaton muurahainen: Jotkut saattavat käyttää videokameroita väärin, mutta se ei tarkoita, että kaikki käyttäisivät. Esimerkiksi kaksivuotiaan pitäisi lähtökohtaisesti olla vanhempien valvonnan alla koko ajan. Se on heitteillejättö. Jos laitat kameran yöksi, niin se onkin lapsen yksityisyydensuojan rikkomista. Tietenkään ei pidä laittaa [...]
      Lisätään vielä kuten alunperinkin tarkoitin että on erilaisia tilanteita joissa voidaan toimia toisin ja hyödyntää siinä teknologiaa. Silloin siitä mielestäni olisi ehdottoman tärkeää puhua lapsen kanssa. Jos on vielä liian pieni ymmärtämään niin eipä sen läpikäyminen silti haitaksikaan ole. Puhutaanhan lapselle muutenkin vaikka hän ei sanojen tai asioiden merkitystä vielä ymmärrä. Haluan vain että ihmiset pysähtyisivät ajattelemaan asioita ja niiden mahdollisia vaikutuksia tulevaisuudessa ennen kuin tekevät asioita. Ne saattavat tosiaan olla hyvinkin vahingollisia joillekin lapsille ja kukaan ei varmasti halua aiheuttaa lapselleen traumoja sen takia että ajatteli vain hyvää. Monelle lapselle asia ei varmasti ole ongelma mutta jos ovat yhtään minunkaltaisia (herranpieksut toivottavasti sentään eivät) on asia eri ja niistä tulleet traumat saattavat vaivata koko eliniän.

      Lainaa

    49. Tulos: +8 (12 ääntä)
      Uljas robotti: Eiköhän vanhemmat saa lasta valvoa kameran avulla, jos omaiset saa kuvata kotihoidon työntekijöitä auttamassa dementikko vanhusta.
      Lapsen pitää olla tietoinen asiasta. Muuten kyseessä on salakatselu. Tämän unohdin mainita myös aikaisemmissa viesteissäni.

      Lainaa

    50. Mönjässä kierinyt lintu 7.5.2023 15:20
      Tulos: +6 (12 ääntä)
      Kaamea hauki: On olemassa myös ns. kiusaajien kiusaajia kuten minä, ne pahimmat kiusaajat harvemmin jäävät kiinni. Syy? Useimmiten opettajien lellikkioppilaita.
      Kiusaajalla itselläänkin on yleensä paha olo ja vaikeaa. Yleensä he ei ole oppinut tunteiden käsittelyä oikealla ja turvallisella tavalla ja se purkautuu toisten kiusaamisena. Niinkuin minulle kävi, minä en ollut saanut kotona vanhemmiltani tunnepuoleen minkäänlaista apua. Isosiskollani taas oli jo oma elämä ja omat kuviot, eikä hänkään voinut täysillä panostaa tunne-elämääni. Eikä sitä tasan tehty koulussakaan. Tämä taas purkautui ei-toivottuna käyttäytymisenä, vaikka minä vain nauroin toisten pilkkaamiselle, podin siitä huonoa omaatuntoa ja mielsin itseni kiusaajaksi, koska tiesin että nauraminen sellaisessa tilanteessa olisi satuttanut itseäni paljon. 
      Olipa kiusaaja kuka tahansa ja kiusattu kuka tahansa, se ei ole hyväksyttävää missään muodossa. Takaisin saa sanoa ja puolustautua saa ja ehdottomasti pitääkin, mutta kiusaaminen ei todellakaan ole hyväksyttävää, vaikka kohde olisi itse kiusaaja.
      Kiusaajan takana on usein, vaikeat taustat kotona ja kyvyttömyys käsitellä omia tunteitaan.
      Ja kun tämän asian kykenee tiedostamaan ja ymmärtämään, herää vain yksi kysymys. Miksi kukaan haluaa kiusata ihmistä, jolla on muutenkin haastava elämäntilanne ja ties miten isot traumat harteillaan? Kun fakta on kuitenkin se, että me ei voida tietää, mitä kaikkea kukakin ihminen elämänsä aikana on joutunut kokemaan. Me ei voida olla varmoja, kiusaako tuo pikkupoika muita sen takia, että sen oma äiti on joka päivä änkyräkännissä ja isästä ei ole tietoakaan. Me ei voida tietää, kiusaako tuo teinityttö sen takia ikäisiään, kun sen sukulainen käyttää häntä himojensa tyydytyksen kohtena. He eivät vain osaa kertoa sitä, ne on pirun vaikeita asioita ja niitä hävetään niin paljon, ettei he kykene puhumaan sitä ja se sitten purkautuu väärällä tavalla. Valitettavasti. 
      Seuraavalla kerralla kun kiusaat kiusaajaa, niin mieti oletko sä valmis lisäämään hänen henkistä pahaa oloaan käytökselläsi. Voisi olla aihetta empaattisesti kysyä: "Onko sulla jokin hätänä, kun sä käyttäydyt tuolla tavalla?"

      Lainaa

    51. Jalo tuhatjalkainen 7.5.2023 22:50
      Tulos: -13 (17 ääntä)
      Mönjässä kierinyt lintu: Kiusaajalla itselläänkin on yleensä paha olo ja vaikeaa. Yleensä he ei ole oppinut tunteiden käsittelyä oikealla ja turvallisella tavalla ja se purkautuu toisten kiusaamisena. Niinkuin minulle kävi, minä en ollut saanut kotona vanhemmiltani tunnepuoleen minkäänlaista apua. Isosiskollani taas oli jo oma elämä ja omat [...]
      No yhyy. Miten kehtaatkin puolustaa kiusaajia? Olet myös kiusaaja? Mä oon kärsinyt niin paljon teidän takia. En edes aio avata koska siitähän ne hipat vasta alkaisi. Sanon vain, että lopeta puolustaminen. Ette ole niitä uhreja mitä haluatte olla. Häpeä!

      Lainaa

    52. Mönjässä kierinyt lintu 8.5.2023 3:28
      Tulos: +8 (14 ääntä)
      Jalo tuhatjalkainen: No yhyy. Miten kehtaatkin puolustaa kiusaajia? Olet myös kiusaaja? Mä oon kärsinyt niin paljon teidän takia. En edes aio avata koska siitähän ne hipat vasta alkaisi. Sanon vain, että lopeta puolustaminen. Ette ole niitä uhreja mitä haluatte olla. Häpeä!
      Minä en puolusta. Sanoin vaan, sen että kiusaaminen KAIKISSA TILANTEISSA ON VÄÄRIN. Olipa kohde sitten kuka tahansa. Ongelmat ei ratkea kiusaamalla kiusaajaa. 
      Olen rankasti koulukiusattu ja kiusattu rankasti myös koulun ulkopuolella. 
      Jos olisit lukenut aiemmat kirjoitukseni, niin olisit huomannut tämän, että elämäni oli kiusattuna jopa niin paskaa, että yritin kaksi kertaa itsemurhaa. 
      Ymmärrän kuitenkin pahan olosi. 
      Siitä ei kuitenkaan ole apua, että purat sen minuun ja syytät minua paskasta olostasi. 
      Toivon sulle ja kaikille muillekin kiusatuille kaikkea hyvää ja rakkautta. ❤️

      Lainaa

    53. Mönjässä kierinyt lintu 8.5.2023 3:33
      Tulos: +9 (11 ääntä)
      Jalo tuhatjalkainen: No yhyy. Miten kehtaatkin puolustaa kiusaajia? Olet myös kiusaaja? Mä oon kärsinyt niin paljon teidän takia. En edes aio avata koska siitähän ne hipat vasta alkaisi. Sanon vain, että lopeta puolustaminen. Ette ole niitä uhreja mitä haluatte olla. Häpeä!
      Lisään vielä, että minä en koskaan töninyt tai haukkunut ketään, mutta jos kiusaajat pilkkasi ja nälvi jotakuta saatoin nauraa mukana ja miellä  sen yhtä pahasti, kun olisin voinut puolustaa pilkan kohdetta. Olin kuitenkin niin rankasti kiusattu itsekin, etten kyennyt puolustamaan muita.
      Tänä päivänä puutun kiusaamiseen varmasti, mikäli sellaista huomaan.

      Lainaa

    54. Loputon hämähäkki 8.5.2023 6:00
      Tulos: -10 (16 ääntä)
      Internetitön mato: Valvontakamera lapsen huoneessa? Aika sairasta, kyseessä ei kuitenkaan ole vauva, kyllä lapsellekin kuuluu joku yksityisyys
      Samaa mieltä. Jos on niin laiska, että ei osaa käydä itse katsomassa miten lapsi voi ja tarvii vahtia etäyhteydellä, niin vanhemmilla on aika katsoa peiliin.

      Lainaa

    55. Kouluttamaton muurahainen 8.5.2023 7:55
      Tulos: +7 (11 ääntä)
      Kivi:   Niin, kun vikahan on siinä, että me emme tiedä mitä se kamera siellä tekee. Jos lapsella on tosiaan taipumusta vaikkapa unissakävelyyn ja saattaa kiivetä ikkunasta ulos, niin sitten on syy. Toisaalta vanhempien mielestä hyvä syy ei välttämättä ole lapsen mielestä ollenkaan hyvä syy: erään ystäväni äiti otti ja luki [...]
      Ei tiedetäkään, miksi kamera siellä on. Miksi se oikeuttaa ajattelemaan, että vääristä syistä, mutta ei saa ottaa edes huomioon sitä vaihtoehtoa, että sille voi olla oikea syy?

      Lainaa

    56. Kouluttamaton muurahainen 8.5.2023 8:05
      Tulos: +6 (10 ääntä)
      Pluri: Selvästikin ajattelemme eri tavalla asioista ja sinä kuulut niihin jotka eivät ymmärrä eroa läsnäolovalvonnan ja teknisellä laitteella suoritetun valvonnan välillä. Melko pienet lapset jo alkavat tehdä asioita joita eivät valvovan silmän alla tekisi kuten kaivelee vehkeitään yksin huoneessaan koska vanhemmat ovat [...]
      Emme varsinaisesti taida ajatella edes asiasta kauheasti eri tavalla, paitsi jos sinä olet sitä mieltä, että mitään lieventäviä asianhaaroja edes lapsen välittömän turvallisuuden vuoksi ei voi olla. Sinä otat huomioon vain tilanteet, joissa se ei ole hyväksyttyä, mutta minä yritän tuoda esille myös tilanteita, joissa se voi olla perusteltua. Kuten sanoin, esimerkiksi joku lapsi saattaa tuntea olonsa turvallisemmaksi, kun tietää, että vanhemmat näkevät hänen huoneeseensa (eikä se tällöin ole edes salakuvaamista, kun lapsi tietää ja toivoo kuvaamista). Lähes kaikki lapset pelkäävät jossain vaiheessa mörköjä ja isompana vankikarkureita ja vaikka mitä. Silloin voi lohduttaa ja helpottaa nukkumista, kun tietää, että vanhemmat vahtivat, ettei mörköjä tule huoneeseen öisin. Mehän emme kumpikaan tiedä, mikä tässä tapauksessa on tilanne. Se voi olla epäasiallinen, mutta se voi olla myös asiallinen. Läsnäolovalvonta keskellä yötä ei ole useinkaan mahdollista, joten kameravalvonta voi olla silloin perusteltua, jos lapsella on todellinen riski vahingoittua yöllä tai jos valvonta lievittää pelkoja. Esimerkiksi kohtauksia aiheuttavat sairaudet eivät ole harvinaisuuksia, mutta kohtaukset voivat olla hengenvaarallisia, mikäli niihin ei puututa. Me emme myöskään tiedä, tietääkö lapsi valvonnasta vai ei. Ei ole mitään syytä olettaa, että vanhemmat toimisivat aina lapsen etua vastaan, jos toisin ei todisteta. Vanhemmat voivat toimia myös lapsen edun mukaisesti.

      Lainaa

    57. Kunnioitettava sotilas 8.5.2023 15:30
      Tulos: +2 (6 ääntä)
      Samea kettu: Oisko peräti laitonta Suomessa.
      Ei

      Lainaa

    58. Tulos: 0 (4 ääntä)
      Kouluttamaton muurahainen: Emme varsinaisesti taida ajatella edes asiasta kauheasti eri tavalla, paitsi jos sinä olet sitä mieltä, että mitään lieventäviä asianhaaroja edes lapsen välittömän turvallisuuden vuoksi ei voi olla. Sinä otat huomioon vain tilanteet, joissa se ei ole hyväksyttyä, mutta minä yritän tuoda esille myös tilanteita, joissa [...]
      Minähän puhuinkin hyvin yleisellä tasolla enkä juuri tästä kyseisestä tapauksesta. Mainitsin myös että mielestäni löytyy myös hyväksyttäviä syitä toimia toisin. Haluan vain että ihmiset jotka tekevät valintoja miettivät myös kokonaiskuvaa. Eikä sekään aina ole lapsen edun mukaista mitä lapsi sillä hetkellä haluaa mutta ehkä nyt ei enää lähdetä tälle linjalle. Joskus on vain outoa kun saa väittelyn asiasta missä molemmat on samaa mieltä.

      Lainaa

    59. Kupera majava 13.5.2023 17:33
      Tulos: -6 (12 ääntä)
      Jalo tuhatjalkainen: No yhyy. Miten kehtaatkin puolustaa kiusaajia? Olet myös kiusaaja? Mä oon kärsinyt niin paljon teidän takia. En edes aio avata koska siitähän ne hipat vasta alkaisi. Sanon vain, että lopeta puolustaminen. Ette ole niitä uhreja mitä haluatte olla. Häpeä!
      Häpeä itse. Useimmitenhan ns. "kiusatut" ovat itse aiheuttaneet kohtalonsa ja tykkäävät kieriskellä siinä itsesäälissään. Apua ei huolita ja kaikki on väärin. Sitten aikuisena katsellaan omaa menneisyyttään vaaleanpunaisten lasien läpi ja imuroidaan laillisia kemikaaleja sekalaisiin mielialahäiriöihin. Hävetkää.

      Lainaa

    60. Tulos: +1 (3 ääntä)
      Toi pallojuttu oli video ja pallo liikkui itsekseen, luulen et se oli tossa päivityksessä pointti joka ei kuvana välity.

      Lainaa

    61. Ilkkuva kettu 18.5.2023 19:07
      Tulos: +1 (5 ääntä)
      Mie olin kerran sekalaisella porukalla mökkeilemässä ja käytiin saunassakin miten kukin satuttiin ehtimään. Päädyin viimeisenä saunaan kun siellä oli enää yksi mies jäljellä ja kävin hänen kanssaan löylyissä. (Olen itse siis nainen.) Kun tultiin takaisin muiden seuraan, hän heitti "katsoin eka että mies tulee saunaan, mutta se olikin sitten Tiina!" Minä siihen sitte ilosesti, että "Niin mieki katoin eka sinua mieheksi, mutta sitte huomasin että ethän sie ollukaan!" Koko mökki räjähti semmoiseen nauruun että pyyhki vesiä silmistä. Ihania nämä elämän mini tähtihetket kun kerrankin aivot toimii nopeasti 😄

      Lainaa

    62. Tulos: -1 (3 ääntä)
      Minulla oli ala-asteella vakiokiusaaja, oli aina kimpussa joka välitunti parin vuoden ajan. No, kuudennella luokalla vaihdoin koulua ja pääsin vihdoin tästä tyypistä eroon... kunnes seitsemännen luokan alettua tämä poika siirtyi sinne uuteen kouluun. Tämä poika oli tosin kooltaan pieni eikä ikinä voittanut minua tappelussa. Olin häntä isompi siitä huolimatta että olin tyttö, joten aina kun hän aloitti tappelun, minun tarvitsi vain kellistää hänet nurin ja istua hänen selkänsä päälle. Aika hankala tapella kun ei pääse ylös. No, seitsemännellä luokalla yhtenä päivänä kävelin kaverien kanssa hänen ohitseen käytävällä. Poika isotteli siinä omille kavereilleen, kuinka hän oli näyttänyt minulle kuka on pomo... huikkasin sitten olkani yli "Ei tuollainen kirppu minua voita.". Kiusaaja suuttui oikein toden teolla, hyökkäsi kimppuun ja alkoi potkia takaapäin jalkoihin; oli myös viimeinen tappelu, minkä ikinä kävimme (eikä hän sitäkään voittanut... on varmasti kavereilla ollut naljailtavaa tuon jälkeen).

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: au pairit, autot, ilmapallo, kamera, kameravalvonta, kiusaaja, koulukiusaajat, lastenhuone, mummo, sutjautus, valvonta, vappu, vappupallo