Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Kohtaamisia kaupoilla, osa 118

Ystävällinen suomalainen kassa hämmentää ulkomaalaisia asiakkaita.
Kohtaamisia kaupoilla, osa 118

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 62 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Internetitön mato 5.9.2023 0:14
      Tulos: +274 (282 ääntä)
      Äkkiä kaupat kiinni, herraisä jos joku ostaa yöllä vaikka eväitä töihin

      Lainaa

    2. Suosittu ylioppilas 5.9.2023 0:35
      Tulos: -188 (206 ääntä)
      Siis ensin ongelma oli niin yleinen että vallan saa hävetä suomalaisia juntteja ja sitten epäilee että on itse nähnyt juuri tämän samaisen laivalla, ja millähän todennäköisyydellä saanen kysyä?

      Lainaa

    3. Tuottelias ahma 5.9.2023 0:38
      Tulos: +354 (358 ääntä)
      Eihän tuo Prisma edes ole 24h kauppa 🤔

      Lainaa

    4. Köytetty sankari 5.9.2023 0:42
      Tulos: +140 (148 ääntä)
      Kaupat auki viikolla klo 10-18, lauantaina klo 10-13 ja sunnuntaina ei ollenkaan. Silloin kaupassa ei käy ne ei-tavalliset kuluttajat kun se tuntuu olevan se ongelma.

      Lainaa

    5. Tulos: +246 (250 ääntä)
      Siis tuon mukaan kyseinen Prisma on auki klo 7-23 ja tästä saadaan kriisi 24h kaupoista? Mitä mä nyt missasin?

      Lainaa

    6. Ratsastava herne 5.9.2023 1:01
      Tulos: +169 (191 ääntä)
      Voisiko ensimmäinen kuva olla esimerkiksi autoliikkeen ovesta? 🤔 Käteiskaupastahan silloinkin puhutaan, kun rahat lyödään heti tiskiin (tai kortti koneeseen), eikä oteta esimerkiksi laskulla/osarilla. Tällainen tuli ekana mieleen. 😁

      Lainaa

    7. Tulos: +184 (190 ääntä)
      Oman kassakokemukseni perusteella asiakaskunta on lähinnä normaaleja yötyöläisiä tai tylsistyneitä opiskelijoita eväitä hakemassa. Bilettäjiä muutama yössä kesäisin ja hörhöjä vastassa harvoin. Kaipa se myöskin alueestakin riippuu.

      Lainaa

    8. Keveä aasi 5.9.2023 1:08
      Tulos: +325 (329 ääntä)
      Olisi vain myöntänyt olevansa hollantilainen. Turhaa sitä Suomi-mainetta mustaa jos ei ole jo tunnistettu. Ja ihan turha sille tarjoilijalle on lällättää, suorastaan lapsellista. Ja muutenkin taitaa tuo aamupalapöydästä eväiden teko aikalailla kiellettyä joka hotellissa. Jossakin missä se on ongelma siitä on ihan kyltitkin. Ja rohmuta munia ja juustoja taskuun? Junttius maximus.

      Lainaa

    9. Mahtaileva nauta 5.9.2023 2:12
      Tulos: -68 (82 ääntä)
      Tuottelias ahma: Eihän tuo Prisma edes ole 24h kauppa 🤔
      Oletan tuosta "vihdoinkin", että on ollut aiemmin 24h auki ja nyt muuttunut 7-23. Toki en voi tietää kun ei ole tullut Treella Prismassa käytyä.

      Lainaa

    10. Pidätetty pupu 5.9.2023 2:48
      Tulos: +45 (53 ääntä)
      Kelmiina: Siis tuon mukaan kyseinen Prisma on auki klo 7-23 ja tästä saadaan kriisi 24h kaupoista? Mitä mä nyt missasin?
      Ehkä Mari ennakoi (kohta menee kuitenkin 24h:ksi) tai sitten piti päästä vaan öyhöttämään.

      Lainaa

    11. Reseptivapaa Dinosaurus 5.9.2023 3:02
      Tulos: +146 (156 ääntä)
      Nyt kaikki kaupat auki vain virastoaikaan, niin ei kamalat vuorotyöläiset, kuten sairaanhoitajat, palomiehet, poliisit ja muut yöllä liikkuvat rakkarit pääse pilaamaan normaalien asiakkaiden kauppoja esim. ruokaostoksilla! Joku noistakinhan saattaa ostaa vaikka pyykinpesuainetta tai jopa hammastahnaa yöllä, siis aivan järkyttävää!

      Lainaa

    12. Kirkas etana 5.9.2023 5:48
      Tulos: +45 (59 ääntä)
      Ensimmäisessä kuvassa varmaan jokin yritys bisnestä tekevä kauppa. Näissä usein puhutaan käteiskaupasta silloin kun ei osteta kaupan omalle laskulle.

      Lainaa

    13. Tulos: +53 (53 ääntä)
      Ratsastava herne: Voisiko ensimmäinen kuva olla esimerkiksi autoliikkeen ovesta? 🤔 Käteiskaupastahan silloinkin puhutaan, kun rahat lyödään heti tiskiin (tai kortti koneeseen), eikä oteta esimerkiksi laskulla/osarilla. Tällainen tuli ekana mieleen. 😁
      ja autokaupat ei seteleitä kyllä vapaaehtoisesti enää huoli

      Lainaa

    14. Vaalea karjalanpiirakka 5.9.2023 7:20
      Tulos: -78 (114 ääntä)
      Käykö siellä kaupassa yö tunteita oikeasti niin paljon väkeä, että kauppa on järkevä pitää auki 24/7? Ihmettelen vaan, kun itsellä ei ole koskaan ollut tarvetta lähteä kauppaan yöllä, vaikka olen tehnyt kaikkea kolmea vuoroa. Enkä siis tiedä ketään yö shoppailijaa. Onhan se aika hurjaa, kun ennen ei ollut pahemmin kauppoja auki edes illalla ja sunnuntaisin/pyhinä olivat jopa kokonaan kiinni. Miten me selvittiin silloin ilman nälkiintymistä.

      Lainaa

    15. Kelju alligaattori 5.9.2023 7:21
      Tulos: +51 (63 ääntä)
      Mahtaileva nauta: Oletan tuosta "vihdoinkin", että on ollut aiemmin 24h auki ja nyt muuttunut 7-23. Toki en voi tietää kun ei ole tullut Treella Prismassa käytyä.
      No mitäs sitten oletat jos et ole käynyt.

      Lainaa

    16. Suonensisäinen lokki 5.9.2023 7:26
      Tulos: -68 (104 ääntä)
      Reseptivapaa Dinosaurus: Nyt kaikki kaupat auki vain virastoaikaan, niin ei kamalat vuorotyöläiset, kuten sairaanhoitajat, palomiehet, poliisit ja muut yöllä liikkuvat rakkarit pääse pilaamaan normaalien asiakkaiden kauppoja esim. ruokaostoksilla! Joku noistakinhan saattaa ostaa vaikka pyykinpesuainetta tai jopa hammastahnaa yöllä, siis aivan järkyttävää!
      Mitenkähän saksalaiset duunarit hankkii ruokansa kun ruokakaupat menee kiinni klo 20 ja ovat pyhät kiinni?
      Hypermarkettien ja supermarkettien yöaukiolot on kyl vähän turhia. 7-20 aukiololla kerkeää kyllä vuorotyöläinenkin hakea safkansa.

      Lainaa

    17. Tulos: +84 (86 ääntä)
      Keveä aasi: Olisi vain myöntänyt olevansa hollantilainen. Turhaa sitä Suomi-mainetta mustaa jos ei ole jo tunnistettu. Ja ihan turha sille tarjoilijalle on lällättää, suorastaan lapsellista. Ja muutenkin taitaa tuo aamupalapöydästä eväiden teko aikalailla kiellettyä joka hotellissa. Jossakin missä se on [...]
      Tuossa on ehkä syytä ymmärtää, että ei tarjoilija luullut Timin olevan Hollannista. "Oletko Laihialta?" olisi tässä asiayhteydessä oikea suomennos tuolle kysymykselle.

      Lainaa

    18. Arkkienkeli 5.9.2023 7:46
      Tulos: +78 (80 ääntä)
      Jaahans. Toista se oli ennen 80-luvulla. Kaupat avasivat ovensa klo 10:00 ja sulkivat klo 18:00. Kaikki kaupat. Jos halusi töiden jälkeen ostaa purkin maitoa ja HK:n kyrsän, niin piti käydä katoavalla luonnonvaralla (eli ärrällä) ja maksaa kymmenkertainen mummonmarkkamäärä kassalla verrattuna lähikaupan hintoihin.

      Lainaa

    19. Kutsumaton pöllö 5.9.2023 7:48
      Tulos: +64 (66 ääntä)
      Reseptivapaa Dinosaurus: Nyt kaikki kaupat auki vain virastoaikaan, niin ei kamalat vuorotyöläiset, kuten sairaanhoitajat, palomiehet, poliisit ja muut yöllä liikkuvat rakkarit pääse pilaamaan normaalien asiakkaiden kauppoja esim. ruokaostoksilla! Joku noistakinhan saattaa ostaa vaikka pyykinpesuainetta tai jopa hammastahnaa yöllä, siis aivan järkyttävää!
      Ja spray-maalia! Joku alennuksia väijyvä opiskelija.

      Lainaa

    20. Arkkienkeli 5.9.2023 7:48
      Tulos: +76 (82 ääntä)
      Suonensisäinen lokki: Mitenkähän saksalaiset duunarit hankkii ruokansa kun ruokakaupat menee kiinni klo 20 ja ovat pyhät kiinni? Hypermarkettien ja supermarkettien yöaukiolot on kyl vähän turhia. 7-20 aukiololla kerkeää kyllä vuorotyöläinenkin hakea safkansa.
      Mitä höpötät?
      Olen käynyt saksassa ruokakaupassa klo 03:00 yöllä, kun parkkeerasin matkailuautoni kaupan pihaan ja tarvitsin hieman täydennystä elintarvikkeisiin.

      Lainaa

    21. Toj Karin 5.9.2023 7:53
      Tulos: -27 (65 ääntä)
      Ratsastava herne: Voisiko ensimmäinen kuva olla esimerkiksi autoliikkeen ovesta? 🤔 Käteiskaupastahan silloinkin puhutaan, kun rahat lyödään heti tiskiin (tai kortti koneeseen), eikä oteta esimerkiksi laskulla/osarilla. Tällainen tuli ekana mieleen. 😁
      Korttimaksu on korttimaksu ja käteinen käteistä Suomessa. Luulen tuon kortillisen käteismaksun tulleen levinneen Amerikasta tänne sen takia että monet käyttävät amerikkalaisia maksujärjestelmiä tai muuta vastaavaa, missä myös korttimaksut lasketaan käteiseksi.  Itse aijon jatkossakin puhua käteisestä ja kortista eri asioina.

      Lainaa

    22. Halaistu mäyrä 5.9.2023 8:07
      Tulos: +40 (62 ääntä)
      Internetitön mato: Äkkiä kaupat kiinni, herraisä jos joku ostaa yöllä vaikka eväitä töihin
      Yöllä ei syödä eikä päivällä naida. Eikä muutenkaan kuin lastentekotarkoituksessa.
      T. Räsäs-Sharia

      Lainaa

    23. Tulos: +99 (99 ääntä)
      Vaalea karjalanpiirakka: Käykö siellä kaupassa yö tunteita oikeasti niin paljon väkeä, että kauppa on järkevä pitää auki 24/7? Ihmettelen vaan, kun itsellä ei ole koskaan ollut tarvetta lähteä kauppaan yöllä, vaikka olen tehnyt kaikkea kolmea vuoroa. Enkä siis tiedä ketään yö shoppailijaa. Onhan se aika hurjaa, kun [...]
      Ei kukaan ole nälkiintymässä vaikka kaupat eivät olisikaan auki yöllä, mutta joskus asioita voi tehdä ihan vain helpottaakseen muiden elämää. Joillekin ihmisille vain sopii omaan aikatauluun paremmin käydä nappaamassa ruokaa (yms. hyödykkeitä) yöllä, joten heille on mukavampaa kun kauppaan pääsee myös silloin yön pikkutunneilla. Kaupat todennäköisesti kuuluvat myös yksityiseen ketjuun, joten he voivat päättää laskelmiensa perusteella kannattavuudesta ja muiden ihmisten mukavuuden palvelemisesta. Vain siksi, että oma lähipiiri ei tee jotakin ei tarkoita etteikö useat muut voisi tehdä. Toisaalta, ehkäpä kuitenkin silti saatat tietää jonkun, joka shoppailee yöllä, kun kauppareissut harvoin ovat tarinan arvoisia.

      Lainaa

    24. Saatanan vajaaälyinen lehmä 5.9.2023 9:13
      Tulos: +86 (86 ääntä)
      Tim, vitun junttieinari ja ylpeäkin siitä

      Lainaa

    25. jukkapalmu 5.9.2023 9:22
      Tulos: +73 (75 ääntä)
      Itse tavarantoimittajana tykkään noista 24h- kaupoista kun on aina henkilökunta paikalla eikä tarvi hälykoodien kanssa puljata. Ja voi samalla hoitaa ruokaostokset kätevästi.

      Lainaa

    26. Pandariini 5.9.2023 9:23
      Tulos: +84 (84 ääntä)
      Mahtaileva nauta: Oletan tuosta "vihdoinkin", että on ollut aiemmin 24h auki ja nyt muuttunut 7-23. Toki en voi tietää kun ei ole tullut Treella Prismassa käytyä.
      Aiemmin tuossa (Tampereen ydinkeskustassa) ei ole ollut Prismaa. Nyt se on juuri avattu.

      Lainaa

    27. Tulos: +61 (65 ääntä)
      Mahtaileva nauta: Oletan tuosta "vihdoinkin", että on ollut aiemmin 24h auki ja nyt muuttunut 7-23. Toki en voi tietää kun ei ole tullut Treella Prismassa käytyä.
      Miksi oletat kun et tunne asiaa? Tuossa Sokoksen alakerrassa on aiemmin ollut s-market tai sen sellainen, nyt ovat upgreidanneet sen Prismaksi (=vihdoinkin).

      Lainaa

    28. Oikea kyyhky 5.9.2023 9:26
      Tulos: +71 (73 ääntä)
      Englantilaiset ja saksalaiset tykkää ottaa aamupala pöydästä eväitä koko päivän tarpeisiin. Monesti nähnyt kun jengi tunkenut tupperwaroihin aamupalaa. Kuka roudaa omat astiat mukaan aamupalalle niin en vain voi käsittää. Tällaisten urpojen takia ne aamupalojen hinnat nousee koko ajan

      Lainaa

    29. Loputon etana 5.9.2023 9:36
      Tulos: -25 (39 ääntä)
      Halaistu mäyrä: Yöllä ei syödä eikä päivällä naida. Eikä muutenkaan kuin lastentekotarkoituksessa.T. Räsäs-Sharia
      Ei kai se mihinkään uskonnolliseen ole liittynyt (paitsi ehkä pyhien osalta), vaan siihen että pyrittiin takaamaan pienten, lähellä olevien kulmakauppojen selviytyminen sillä että niillä oli pitemmät aukiolot kun isoilla, kauempana olevilla. Ennen oli joka nurkalla joku pikkukauppa josta sai ruokaa.

      Lainaa

    30. Loputon etana 5.9.2023 9:38
      Tulos: +65 (65 ääntä)
      Pandariini: Aiemmin tuossa (Tampereen ydinkeskustassa) ei ole ollut Prismaa. Nyt se on juuri avattu.
      Ristus, mulla ei ole kaikki hyvin vissiin, kun saan tiedot feissarimokista 🙈

      Lainaa

    31. Tulos: +75 (79 ääntä)
      Ei millään pahalla Ida, mutta reaktioni olisi varmaan aika sama "miten liittyy mihinkään" jos joku ulkomaalainen alkaisi kertomaan, että oli vaikka Stam1nan keikalla Puolassa. Koska 1. Vaikka olen samasta maasta kuin yhtye, en välttämättä silti ole kiinnostunut tai edes tietoinen siitä 2. Kerroit olleesi Puolassa, et Suomessa joten lähtökohtaisesti siitäkään ei vielä saa jutunjuurta suomalaisen kanssa

      Lainaa

    32. Ehdoton hedelmä 5.9.2023 10:39
      Tulos: +49 (55 ääntä)
      Keveä aasi: Olisi vain myöntänyt olevansa hollantilainen. Turhaa sitä Suomi-mainetta mustaa jos ei ole jo tunnistettu. Ja ihan turha sille tarjoilijalle on lällättää, suorastaan lapsellista. Ja muutenkin taitaa tuo aamupalapöydästä eväiden teko aikalailla kiellettyä joka hotellissa. Jossakin missä se on [...]
      Yllättävän monet antavat tehdä eväät mukaan, kunhan kysyy ensin. Olen yleensä lähdössä niin että aamupalan syömiseen jäisi ehkä vartti aikaa ja joka kerta olen saanut mukaan laatikoita sekä kehotuksen syödä mitä ehdin ennen lähtöä. Sanoisin siis että määrät, ennakkoon kysyminen ja kohteliaisuus vaikuttaa paljon.

      Lainaa

    33. Lihava Tiikeri 5.9.2023 11:19
      Tulos: +64 (70 ääntä)
      Vaalea karjalanpiirakka: Käykö siellä kaupassa yö tunteita oikeasti niin paljon väkeä, että kauppa on järkevä pitää auki 24/7? Ihmettelen vaan, kun itsellä ei ole koskaan ollut tarvetta lähteä kauppaan yöllä, vaikka olen tehnyt kaikkea kolmea vuoroa. Enkä siis tiedä ketään yö shoppailijaa. Onhan se aika hurjaa, kun [...]
      Harvoin kyse on tarpeesta lähteä kauppaan yöllä vaan kyse on ennemminkin siitä, että se helpottaa elämää kun ei tarvi aina vapaapäivänä käydä tai herätä erikseen kauppareissua varten. Minä puolestani käyn välillä yöllä kaupassa ihan vaan siksi, että silloin siellä ei ole kirkuvia kakaroita.

      Lainaa

    34. Seläkkeetön pöllö 5.9.2023 12:18
      Tulos: +44 (44 ääntä)
      -x-x-: Tuossa on ehkä syytä ymmärtää, että ei tarjoilija luullut Timin olevan Hollannista. "Oletko Laihialta?" olisi tässä asiayhteydessä oikea suomennos tuolle kysymykselle.
      Aaah, sehän oli pienellä alkukirjaimella. Hyvä huomio. Loistava käännös, Laihialtapa hyvinkin 😁. Mitähän tohon kuuluis vastata? "Yes."

      Lainaa

    35. Seläkkeetön pöllö 5.9.2023 12:20
      Tulos: +44 (44 ääntä)
      Ehdoton hedelmä: Yllättävän monet antavat tehdä eväät mukaan, kunhan kysyy ensin. Olen yleensä lähdössä niin että aamupalan syömiseen jäisi ehkä vartti aikaa ja joka kerta olen saanut mukaan laatikoita sekä kehotuksen syödä mitä ehdin ennen lähtöä. Sanoisin siis että määrät, ennakkoon kysyminen ja kohteliaisuus vaikuttaa paljon.
      Totta tuokin, voi ne olla jopa sallittuja ja aina voi kysyä. Kohteliaisuudella saa yllättävän paljon. Plus sillä siisteydellä että ei ruokaa lado vaan taskuun. Fiksusti vaikka tekee muutaman voileivän elmukelmuun tai voipaperiin, toki kun on ensin kysynyt. Tiedä vaikka saisikin rasiat.

      Lainaa

    36. Tulos: +55 (59 ääntä)
      Reseptivapaa Dinosaurus: Nyt kaikki kaupat auki vain virastoaikaan, niin ei kamalat vuorotyöläiset, kuten sairaanhoitajat, palomiehet, poliisit ja muut yöllä liikkuvat rakkarit pääse pilaamaan normaalien asiakkaiden kauppoja esim. ruokaostoksilla! Joku noistakinhan saattaa ostaa vaikka pyykinpesuainetta tai jopa hammastahnaa yöllä, siis aivan järkyttävää!
      Nimenomaan! On kivempi myös että kaikki joutuu silloin virastoaikoina jonottamaan samaan aikaan  kassoille ja pullonpalautukseen, ja kaikki parkkipaikat täynnä kun autoilijat kiirehtii lounastauolla ostamaan perheen ostokset. Myös hyllyillä saa olla nopea ennen kuin tyhjenevät. Mikä vois mennä pieleen? 😀 
      Kyllä se vähentää stressiä ja tungoksia jos osa ruokakaupoista pystyy olemaan avoinna 24h. Kunhan työntekijöiden työolot on järjestetty toimiviksi ja yölisät ym palkat. 

      Lainaa

    37. Esteetön maito 5.9.2023 13:00
      Tulos: +47 (55 ääntä)
      Arkkienkeli: Jaahans. Toista se oli ennen 80-luvulla. Kaupat avasivat ovensa klo 10:00 ja sulkivat klo 18:00. Kaikki kaupat. Jos halusi töiden jälkeen ostaa purkin maitoa ja HK:n kyrsän, niin piti käydä katoavalla luonnonvaralla (eli ärrällä) ja maksaa kymmenkertainen mummonmarkkamäärä kassalla verrattuna lähikaupan hintoihin.
      Tuollainen toimi silloin vain koska vaimot kävivät ostoksilla miesten ollessa töissä.

      Lainaa

    38. Sotaisa vihannes 5.9.2023 13:18
      Tulos: +55 (57 ääntä)
      Reseptivapaa Dinosaurus: Nyt kaikki kaupat auki vain virastoaikaan, niin ei kamalat vuorotyöläiset, kuten sairaanhoitajat, palomiehet, poliisit ja muut yöllä liikkuvat rakkarit pääse pilaamaan normaalien asiakkaiden kauppoja esim. ruokaostoksilla! Joku noistakinhan saattaa ostaa vaikka pyykinpesuainetta tai jopa hammastahnaa yöllä, siis aivan järkyttävää!
      Siis eikö vuorotyöläiset nimenomaan jo nyt käy ns. virka-aikaan kaupassa, kun tekevät työnsä sen virka-ajan ulkopuolella. Nimenomaan päivätyöläiset ei ehtisi käydä kaupassa ollenkaan katselemassa noita mainittuja ihmisryhmiä

      Lainaa

    39. Relevantti hyönteinen 5.9.2023 14:18
      Tulos: -18 (36 ääntä)
      Alankomaalaisten ID kortissa lukee Nederland ja jos kansallisuus mainitaan, Nederlandse, ja maan tunnuksena NL. Ei "Dutch". Eli nyt oli keksitty juttu.

      Lainaa

    40. Jurpo greippi 5.9.2023 14:24
      Tulos: +48 (48 ääntä)
      Suonensisäinen lokki: Mitenkähän saksalaiset duunarit hankkii ruokansa kun ruokakaupat menee kiinni klo 20 ja ovat pyhät kiinni? Hypermarkettien ja supermarkettien yöaukiolot on kyl vähän turhia. 7-20 aukiololla kerkeää kyllä vuorotyöläinenkin hakea safkansa.
      Päivävuoro alkaa klo 7 ja päättyy klo 19. Aika hätäseen saisi joinakin päivinä ostokset tehdä, varsinkin jos vuoronvaihto yhtään venyy. Toki vapaapäiviä on sitten enemmän kuin kaksi viikossa, mutta kyllä ihan tykkään siitä vapaudesta, ettei vaikka neljän päivän työrupeaman alla tarvitse tehdä kaikkia ostoksia kerralla - ja olla sitten pari päivää ilman vessapaperia, jos sattui unohtumaan. Vaikka kaipa sitä alkaisi taas turvautua ostoslistoihin.
      Suurin osa ihmisistä saa kyllä arkensa rullaamaan ilman 24/7 aukioloaikoja, kotiovelle toimitettuja elintarvikkeita ja muita joustavia palveluja, mutta ei niitä olisi tarjollakaan, jos niitä ei kukaan käyttäisi.

      Lainaa

    41. Tulos: +59 (59 ääntä)
      Noille aamupalalta varastajille pitäis sanoa et juomat unohtu, ja kaataa piimää taskuun/laukkuihin.

      Lainaa

    42. Tulos: -9 (41 ääntä)
      Toj Karin: Korttimaksu on korttimaksu ja käteinen käteistä Suomessa. Luulen tuon kortillisen käteismaksun tulleen levinneen Amerikasta tänne sen takia että monet käyttävät amerikkalaisia maksujärjestelmiä tai muuta vastaavaa, missä myös korttimaksut lasketaan käteiseksi.  Itse aijon jatkossakin puhua käteisestä ja kortista eri asioina.
      Kortti on käteistä siinä missä kolikot ja setelikin ovat. Se että käteisellä yleensä kansankielessä tarkoitetaan vain seteleitä ja kolikoita ei muuta asiaa.

      Lainaa

    43. Unohtumaton bataatti 5.9.2023 16:37
      Tulos: +50 (52 ääntä)
      Vaalea karjalanpiirakka: Käykö siellä kaupassa yö tunteita oikeasti niin paljon väkeä, että kauppa on järkevä pitää auki 24/7? [...]
      Tämänhän määrää markkatalous eli kaupan omistajien kukkaro. Jos porukkaa ei käy niin kyllä ne aukioloajat siitä supistuu. Jos taas käy niin paljon että kannattaa pitää auki, niin sitten se on järkevää 24/7. Meidän ei tarvitse tätä laskea ja arvioida. Jokainen voi omilla jaloillaan äänestää. Se voi olla yllättävänkin näppärää käydä kaupassa puolen yön jälkeen, esimerkiksi joulukiireissä kun vanhemmilla on kaikenlaista touhuttavaa, niin kun lapset on nukkumassa niin ehtii kiertää rauhassa - ja ilman ruuhkaa - kaupan.

      Lainaa

    44. Tulos: +45 (47 ääntä)
      Vaalea karjalanpiirakka: Käykö siellä kaupassa yö tunteita oikeasti niin paljon väkeä, että kauppa on järkevä pitää auki 24/7? Ihmettelen vaan, kun itsellä ei ole koskaan ollut tarvetta lähteä kauppaan yöllä, vaikka olen tehnyt kaikkea kolmea vuoroa. Enkä siis tiedä ketään yö shoppailijaa. Onhan se aika hurjaa, kun [...]
      Töistä juosten ja hampaita kiristellen, kun koko kaupungin työssäkäyvät on jonossa nälkäkiukkuisten, juuri päiväkodista haettujen lastensa kanssa.

      Lainaa

    45. Mursu norsu 5.9.2023 18:06
      Tulos: +8 (16 ääntä)
      Ratsastava herne: Voisiko ensimmäinen kuva olla esimerkiksi autoliikkeen ovesta? 🤔 Käteiskaupastahan silloinkin puhutaan, kun rahat lyödään heti tiskiin (tai kortti koneeseen), eikä oteta esimerkiksi laskulla/osarilla. Tällainen tuli ekana mieleen. 😁
      Mä en saanut aikanaan maksaa autoliikkeessä osaa kauppahinnasta luottokortilla, koska "sen maksun voi perua". En tiedä onko tämä yleinen käytäntö autoliikkeissä, vai yritettiinkö myydä jotain osamaksua. Pyysin koko summan laskulla ja sain maksuaikaa kolme päivää. :I

      Lainaa

    46. Esteetön maito 5.9.2023 18:37
      Tulos: +30 (30 ääntä)
      Mursu norsu: Mä en saanut aikanaan maksaa autoliikkeessä osaa kauppahinnasta luottokortilla, koska "sen maksun voi perua". En tiedä onko tämä yleinen käytäntö autoliikkeissä, vai yritettiinkö myydä jotain osamaksua. Pyysin koko summan laskulla ja sain maksuaikaa kolme päivää. :I
      Tiedä häntä, mutta ainakin huoli korttimaksun perumisesta oli paskapuhetta. Voihan laskunkin luottokortilla maksaa.

      Lainaa

    47. Unohtumaton bataatti 5.9.2023 22:08
      Tulos: +26 (26 ääntä)
      Mursu norsu: Mä en saanut aikanaan maksaa autoliikkeessä osaa kauppahinnasta luottokortilla, koska "sen maksun voi perua". En tiedä onko tämä yleinen käytäntö autoliikkeissä, vai yritettiinkö myydä jotain osamaksua. Pyysin koko summan laskulla ja sain maksuaikaa kolme päivää. :I
      Voi sen "perua" sillä tavalla että se myyjäfirma menee konkurssiin tai jymäyttää sua, niin luottokorttiyhtiö palauttaa sulle rahat ja perii rahat siltä firmalta. Esim. silloin kun jokin matkatoimisto meni konkkaan ne jotka olivat maksaneet luotolla saivat rahat takaisin, mutta ne jotka pankkikortilla/tililtä menettivät rahansa. Tässähän toki koittavat a) myydä sulle osamaksua (saavat provikan) ja b) välttää luottokorttia josta itse taas joutuvat maksamaan provikan luottokorttiyhtiöille.

      Lainaa

    48. Tulos: +33 (33 ääntä)
      Vaalea karjalanpiirakka: Käykö siellä kaupassa yö tunteita oikeasti niin paljon väkeä, että kauppa on järkevä pitää auki 24/7? Ihmettelen vaan, kun itsellä ei ole koskaan ollut tarvetta lähteä kauppaan yöllä, vaikka olen tehnyt kaikkea kolmea vuoroa. Enkä siis tiedä ketään yö shoppailijaa. Onhan se aika hurjaa, kun [...]
      Ei tietenkään käy. Sehän on liikemaailmassa ihan normaali toimi että kauppaa tehdään etenkin niinä aikoina kun se ei ole kannattavaa. Siksi ne kaupat on öisin auki ettei pääse tulemaan liikaa voittoa ja samalla voidaan pakottaa kassamyyjät yötöihin.

      Lainaa

    49. Tulos: +19 (21 ääntä)
      Suonensisäinen lokki: Mitenkähän saksalaiset duunarit hankkii ruokansa kun ruokakaupat menee kiinni klo 20 ja ovat pyhät kiinni? Hypermarkettien ja supermarkettien yöaukiolot on kyl vähän turhia. 7-20 aukiololla kerkeää kyllä vuorotyöläinenkin hakea safkansa.
      Minun työvuoroni kestää useinkin juuri tuon välisen ajan. Mukava käydä yöllä kaupassa kun ei ole niin ruuhkaa. Ilmeisesti se on myös kannattavaa toimintaa kaupalle kun ne kerran auki ovat.

      Lainaa

    50. Tulos: +4 (12 ääntä)
      Eräällä Rewessä Saksassa, kun olet juuri pääsemässä nenäliinapakettisi kanssa kassalle, alkaa myyjä selittämään rikkinäisellä englannilla: "Dude, it's exactly 1,89€ und I just saw ze Amberian Dawn group in ze Munhen and it awesome!"...

      Lainaa

    51. HuuHaa_77 6.9.2023 5:38
      Tulos: +3 (15 ääntä)
      Arkkienkeli: Jaahans. Toista se oli ennen 80-luvulla. Kaupat avasivat ovensa klo 10:00 ja sulkivat klo 18:00. Kaikki kaupat. Jos halusi töiden jälkeen ostaa purkin maitoa ja HK:n kyrsän, niin piti käydä katoavalla luonnonvaralla (eli ärrällä) ja maksaa kymmenkertainen mummonmarkkamäärä kassalla verrattuna lähikaupan hintoihin.
      Näinhän se oli ja silloinkin pärjättiin. Muistaakseni lauantaina meni 13:00 aikoihin kiinni ja sunnuntait tosiaan kokonaan kiinni. Olen tätä miettinyt että vaikka tämä nykyinen systeemi helpottaa kaupassakäyntiä todella paljon niin samaan aikaan jos niitä aukioloja vaikka lyhennettäisiin ja kaupat olisi sen sunnuntain kiinnni, kuluissa säästettäisiin ja voisi mahdollisesti vaikka hintoja hieman laskea. Niin ja piti mainita se toinen jo kadonnut luonnonvara, 10-kioski. Muistan vielä sen tv-mainoksenkin, "maitoa ja makkaraa, makiata mitä vaan kymppikioskilta saa"

      Lainaa

    52. Hallituksen lehmä 6.9.2023 5:44
      Tulos: +27 (27 ääntä)
      Suonensisäinen lokki: Mitenkähän saksalaiset duunarit hankkii ruokansa kun ruokakaupat menee kiinni klo 20 ja ovat pyhät kiinni? Hypermarkettien ja supermarkettien yöaukiolot on kyl vähän turhia. 7-20 aukiololla kerkeää kyllä vuorotyöläinenkin hakea safkansa.
      Tulee mieleen myös öisin työtä tekevät kuljettajat, esim. kuorma-autot, rekat, bussit, taksit. Kaikilla ei ole autoissa ruoan säilytysmahdollisuutta, jolloin helpottaa, kun voi käydä tauolla hakemassa kaupasta evästä ja syödä heti.

      Lainaa

    53. Tulos: +24 (26 ääntä)
      Laura: Nimenomaan! On kivempi myös että kaikki joutuu silloin virastoaikoina jonottamaan samaan aikaan  kassoille ja pullonpalautukseen, ja kaikki parkkipaikat täynnä kun autoilijat kiirehtii lounastauolla ostamaan perheen ostokset. Myös hyllyillä saa olla nopea ennen kuin tyhjenevät. Mikä vois mennä pieleen? 😀  Kyllä se [...]
        Toki olet oikeassa, että toivottavasti työntekijöiden yölisät ja muut olot ovat kunnossa. Mutta voihan olla niinkin, että työntekijä haluaa olla ei-niin-virka-aikaan töissä: vaikkapa opiskelija voi aamupäivät olla luennolla.

      Lainaa

    54. Valvomaton dinosaurus 6.9.2023 14:28
      Tulos: +37 (37 ääntä)
      Ehdoton hedelmä: Yllättävän monet antavat tehdä eväät mukaan, kunhan kysyy ensin. Olen yleensä lähdössä niin että aamupalan syömiseen jäisi ehkä vartti aikaa ja joka kerta olen saanut mukaan laatikoita sekä kehotuksen syödä mitä ehdin ennen lähtöä. Sanoisin siis että määrät, ennakkoon kysyminen ja kohteliaisuus vaikuttaa paljon.
      Aivan eri asia kerätä aamupala mukaan kuin että syö ensin aamupalabuffetista vatsansa täyteen ja sen jälkeen ottaa vielä itsellensä lounaan rasiaan. Silloinhan syö kaksi ateriaa yhden hinnalla.  Ainakin Sokos Hotelleissa työntekijät voivat tehdä aamupalan mukaan jopa ennen aamiaisbuffetin avautumista, jos sanot, että esimerkiksi juna lähtee aikaisin.

      Lainaa

    55. Nuutunut kivi 6.9.2023 17:56
      Tulos: +25 (25 ääntä)
      Kivi:   Toki olet oikeassa, että toivottavasti työntekijöiden yölisät ja muut olot ovat kunnossa. Mutta voihan olla niinkin, että työntekijä haluaa olla ei-niin-virka-aikaan töissä: vaikkapa opiskelija voi aamupäivät olla luennolla.
      Ja jotkut ovat luonnostaan yökukkujia.

      Lainaa

    56. Muumiopeikko 6.9.2023 19:15
      Tulos: +26 (26 ääntä)
      Siis kehuskeleeko Tim julkisesti sillä että on varastanut? Mitä hienoa on rikoksessa?

      Lainaa

    57. Tulos: -16 (20 ääntä)
      Reseptivapaa Dinosaurus: Nyt kaikki kaupat auki vain virastoaikaan, niin ei kamalat vuorotyöläiset, kuten sairaanhoitajat, palomiehet, poliisit ja muut yöllä liikkuvat rakkarit pääse pilaamaan normaalien asiakkaiden kauppoja esim. ruokaostoksilla! Joku noistakinhan saattaa ostaa vaikka pyykinpesuainetta tai jopa hammastahnaa yöllä, siis aivan järkyttävää!
      Pitääkö kauppojen olla auki 24h että saa ostaa pesuainetta mihin aikaan tahansa? Jos kauppa on auki vaikkapa 7-21, luulisi että sinne jokainen ehtii. Muu aukiolo on turhaa resurssien tuhlausta. Ja kun kohta vielä otetaan palkoista yölisät ym. pois niin tosi kiva myyjillekin.

      Lainaa

    58. Jämerä metso 7.9.2023 14:57
      Tulos: +24 (24 ääntä)
      Harm: Pitääkö kauppojen olla auki 24h että saa ostaa pesuainetta mihin aikaan tahansa? Jos kauppa on auki vaikkapa 7-21, luulisi että sinne jokainen ehtii. Muu aukiolo on turhaa resurssien tuhlausta. Ja kun kohta vielä otetaan palkoista yölisät ym. pois niin tosi kiva myyjillekin.
      Ei "pidä", vaan ne voivat olla auki. Mikä siinä on niin hirvittävän väärin?

      Lainaa

    59. Tulos: +13 (15 ääntä)
      Joskus vaan on niin että pitää töiden jälkeen hakea aamuksi kahvimaitoa kaupasta ja mahdollista ilta/yöpalaa sekä se huominen aamupala. Ihmiset jotka tekee töitä klo 8-17 eivät ymmärrä yhtään meitä vuorotyöläisiä. Esimerkiksi kun tein pääasiassa yövuoroa kun aamulla pääsin kotipihaan asti ja naapuri oli koiransa kanssa aamulenkillä kysyi hän mistä sitä tähän aikaan aamusta oikeen tullaan? Vastasin vaan että: Töistä, jotkut tekee yöllä töitä. Meni ukko hiljaiseksi.

      Lainaa

    60. Riskaabeli pomelo 8.9.2023 22:57
      Tulos: +16 (16 ääntä)
      Vaalea karjalanpiirakka: Käykö siellä kaupassa yö tunteita oikeasti niin paljon väkeä, että kauppa on järkevä pitää auki 24/7? Ihmettelen vaan, kun itsellä ei ole koskaan ollut tarvetta lähteä kauppaan yöllä, vaikka olen tehnyt kaikkea kolmea vuoroa. Enkä siis tiedä ketään yö shoppailijaa. Onhan se aika hurjaa, kun [...]
      Ei ne kaupat (jotain huoltsikkamarketteja ehkä lukuunottamatta) ole auki 24h yksinomaan siksi, että asiakkaita voitaisiin palvella kaikkina aikoina, vaan vaihtoehtoiskustannuksia on muitakin.
      Toisin kuin moni tuntuu kuvittelevan, niin kaupan pyörittäminen vaatii henksulta muutakin, kuin kassalla istumista, eikä osaa näistä voi tehdä ruuhkaisena aikana. Joku klo:23-06 myynti ei siis välttämättä ole niin merkittävää, että pelkästään sen takia kannattaisi pitää auki, mutta sen sijaan hyllyttämistä, hinnoittelua, siivousta, tilityksiä, tilauksia, inventaarioita yms. pystyy tekemään yön hiljaisimpina tunteina ja samalla henkilöstökustannuksista voidaan leikata täysin myyntituototon työaika, eli avaamis- ja sulkemistoimenpiteisiin menevä työaika ja yövartiointi. 
      Asiakasnäkökulmasta taas näin jo ennen laajennettuja aukioloaikoja baaritöitä tehneenä: kyllä, ennenkin pärjättiin. Mutta vitutti se aika tavalla, että sinkkuna ei viitsinyt kotona pitää kerralla isoa määrää nopeasti pilaantuvaa ruokaa, mutta jos jostain syystä ei ehtinytkään kauppaan aukioloaikoina, niin töitten jälkeen ja pyhinä vaihtoehdoiksi jäi epäterveellinen grillimättö tai hapankorppujen ja purkkitonnarin järsiminen. Ehdoton bonus on myös, että jos yöasiointi sopii omiin aikatauluihin, niin kaupassa voi nykyään käydä ilman kiirettä ja ruuhkaa. 

      Lainaa

    61. Tulos: +4 (4 ääntä)
      Ehdoton hedelmä: Yllättävän monet antavat tehdä eväät mukaan, kunhan kysyy ensin. Olen yleensä lähdössä niin että aamupalan syömiseen jäisi ehkä vartti aikaa ja joka kerta olen saanut mukaan laatikoita sekä kehotuksen syödä mitä ehdin ennen lähtöä. Sanoisin siis että määrät, ennakkoon kysyminen ja kohteliaisuus vaikuttaa paljon.
      Tätä minäkin arvelin. Tim taitaa olla sitä laatua, että tunkee mitään kysymättä kananmunat taskuun; olisi varmaan saanut helpommalla lupaa kysymällä.

      Lainaa

    62. Penaalin terävin vuohi 25.9.2023 10:57
      Tulos: -2 (2 ääntä)
      Mullapa on lähes aina lakki päässä, joku höpöhöpö homma ettei muka sellasta sais syödessä pitää.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: aamupala, aukioloajat, buffetti, hotelli, kassa, kaupassa, kauppa, kortit, kuva, kyltti, käteinen, rammstein