Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Mielensäpahoittajat, osa 108

Herätys, tämä loukkaa jo Abban tunteita.
Mielensäpahoittajat, osa 108

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 45 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tiivis roska 12.9.2023 0:10
      Tulos: -175 (315 ääntä)
      Onko tuo AIRA tunnettukin tuotemerkki kun on noin hinnakas jämälankaidea-slipoveri? Tosin nolla lisää niin sehän olisi uniikkimuotia suoraan Maria Veitolan päälle 😁

      Lainaa

    2. Läpimätä ahma 12.9.2023 0:24
      Tulos: +123 (249 ääntä)
      Näköjään persut osasi uhrautua jo seitsemän vuotta sittenkin.

      Lainaa

    3. Mädäntynyt muovipussi 12.9.2023 0:25
      Tulos: +420 (440 ääntä)
      Tiivis roska: Onko tuo AIRA tunnettukin tuotemerkki kun on noin hinnakas jämälankaidea-slipoveri? Tosin nolla lisää niin sehän olisi uniikkimuotia suoraan Maria Veitolan päälle 😁
      Musta on surullista miten niin monet ihmiset arvostaa käsityöntekijöitä niin vähän. Ei ole minkäänlaista käsitystä siitä kauanko vähänkään isomman projektin tekeminen kestää tai paljonko tarvikkeet jo yksinään maksaa. En usko että 150 eurolla pääsee tuonkaan slipoverin tekijä vielä kummoisille tuntipalkoille.

      Lainaa

    4. Mädäntynyt muovipussi 12.9.2023 0:28
      Tulos: +208 (248 ääntä)
      Jarnon päivityksen lähettäjä on liki seitsemän vuoden harkinnan jälkeen vihdoin tullut tulokseen että kyllä, on tää sittenkin feissarimokamatskua.

      Lainaa

    5. Kutsumaton pöllö 12.9.2023 0:30
      Tulos: +49 (55 ääntä)
      Voi vittu nyt, Jarno!

      Lainaa

    6. Rönsyilevä kesyaasi 12.9.2023 0:31
      Tulos: +92 (94 ääntä)
      Jarin läppä ei kolahtanut Jarnolle. Ilmeisesti herkkä aihe mistä ei vitsailla.

      Lainaa

    7. Typerä neuvonantaja 12.9.2023 0:44
      Tulos: +189 (213 ääntä)
      Tiivis roska: Onko tuo AIRA tunnettukin tuotemerkki kun on noin hinnakas jämälankaidea-slipoveri? Tosin nolla lisää niin sehän olisi uniikkimuotia suoraan Maria Veitolan päälle 😁
      Siis tämä on nimenomaan uniikki käsityö jonka Leena on ostanut ihan sopivalla hinnalla eikä polkuhintaisena mummo-orjatyönä. Tuollaisen tikuttamiseen menee kumminkin yrittäjältä useampi työpäivä ja langatkin on uuden ja siistin näköisiä. Mutta jos taitoa, lankoja ja aikaa löytyy niin samalla idealla voi tehdä kuka vaan itse vastaavan.

      Lainaa

    8. Kaukaloton vadelma 12.9.2023 0:45
      Tulos: +52 (56 ääntä)
      Kylläpä menee herneet nenään helpolla.

      Lainaa

    9. Kivulias matelija 12.9.2023 1:00
      Tulos: +212 (222 ääntä)
      Tiivis roska: Onko tuo AIRA tunnettukin tuotemerkki kun on noin hinnakas jämälankaidea-slipoveri? Tosin nolla lisää niin sehän olisi uniikkimuotia suoraan Maria Veitolan päälle 😁
      Ihmiset aina yllättyy, että käsityö maksaa. Mieti, mitä sun tuntipalkka suunnilleen on. Sitten kelaile, että tommonen vaatii ihan kiitettävästi aikaa ja materiaalit maksaa jotain myös. Lopputuloksena Aira myy oikeesti työtään ihan polkuhintaan tai on supernopea neuloja. Veikkaan polkuhintaa. Ja tän takia moni ei viitsi myyntiin tehdä mitään sukkia isompaa kun ihmiset eivät ole valmiita maksamaan montaa sataa villapaidasta, puhumattakaan, mitä joku päiväpeitto maksaisi.

      Lainaa

    10. Läpimätä ahma 12.9.2023 1:00
      Tulos: +136 (158 ääntä)
      Läpimätä ahma: Näköjään persut osasi uhrautua jo seitsemän vuotta sittenkin.
      *uhriutua, perhana uhriutua. Uhrautuminen ei niinkään kuulu persujen repertuaariin.

      Lainaa

    11. Nuutunut ihminen 12.9.2023 1:06
      Tulos: +31 (41 ääntä)
      Kivulias matelija: Ihmiset aina yllättyy, että käsityö maksaa. Mieti, mitä sun tuntipalkka suunnilleen on. Sitten kelaile, että tommonen vaatii ihan kiitettävästi aikaa ja materiaalit maksaa jotain myös. Lopputuloksena Aira myy oikeesti työtään ihan polkuhintaan tai on supernopea neuloja. Veikkaan polkuhintaa. Ja tän takia moni ei [...]
      Siksi nolla perään niin pääsee palkoille ja parhaimmillaan jopa telkkariin.

      Lainaa

    12. Säädytön lehmä 12.9.2023 1:34
      Tulos: +88 (102 ääntä)
      Tiivis roska: Onko tuo AIRA tunnettukin tuotemerkki kun on noin hinnakas jämälankaidea-slipoveri? Tosin nolla lisää niin sehän olisi uniikkimuotia suoraan Maria Veitolan päälle 😁
      Siitä vaan rohkeasti itse toteuttamaan käsityönä tehty vaatekappale. Parasta jos vielä suunnittelet sen ihan itse, samaan hintaan tietenkin! Muuttuu äkkiä slipoveri hyvin edulliseksi.

      Lainaa

    13. Tulos: +86 (98 ääntä)
      Kyllä nyt meinasi purskahtaa aamukahvit tabletin näytölle. Jos ei ole Jarnon kanssa samaa mieltä tai jos Jarno ei ymmärrä vitsiä, niin sitten rajoittaa Jarnon sanavapautta ja m pitään Jarnoa rasistina ja vajakkina. Mitähän vielä

      Lainaa

    14. Lila herne 12.9.2023 7:24
      Tulos: +124 (128 ääntä)
      Mädäntynyt muovipussi: Musta on surullista miten niin monet ihmiset arvostaa käsityöntekijöitä niin vähän. Ei ole minkäänlaista käsitystä siitä kauanko vähänkään isomman projektin tekeminen kestää tai paljonko tarvikkeet jo yksinään maksaa. En usko että 150 eurolla pääsee tuonkaan slipoverin tekijä vielä kummoisille tuntipalkoille.
      Halpavaatekauppojen hinnat sekä nopeasti muuttuva muoti ovat hämärtäneet ihmisten käsityksiä vaatteiden ja niiden valmistuksen arvosta.

      Lainaa

    15. Suopea hilleri 12.9.2023 7:33
      Tulos: +69 (93 ääntä)
      Sam: Kyllä nyt meinasi purskahtaa aamukahvit tabletin näytölle. Jos ei ole Jarnon kanssa samaa mieltä tai jos Jarno ei ymmärrä vitsiä, niin sitten rajoittaa Jarnon sanavapautta ja m pitään Jarnoa rasistina ja vajakkina. Mitähän vielä
      Hyvin todennäköisesti Jarko ON rasse, ja hänelle on se monta kertaa sanottu. Joten hän jo etukäteenkin loukkaantuu kun suomalaiset miehet EIVÄT ENÄÄ SAA SANOA MITÄÄN.

      Lainaa

    16. Keksejä naposteleva tohtori 12.9.2023 8:34
      Tulos: +38 (50 ääntä)
      Kyllä nyt lähti sanam vapa us

      Lainaa

    17. Tulos: +40 (68 ääntä)
      Läpimätä ahma: Näköjään persut osasi uhrautua jo seitsemän vuotta sittenkin.
      Koko puolue on perustettu uhriutumalla ja uhtiutumiselle, joten mitäpä luulet?

      Lainaa

    18. Tulos: +25 (43 ääntä)
      Tuo slipoveri on hieno. Taideteos. Toivottavasti löytää arvoisensa käyttäjän. Toimii vaikka sisustuksessa (tuunaa siitä tyynynpäällisen esim) ellei rohkeus riitä pukemaan päälle.

      Lainaa

    19. Tulos: -65 (115 ääntä)
      Säädytön lehmä: Siitä vaan rohkeasti itse toteuttamaan käsityönä tehty vaatekappale. Parasta jos vielä suunnittelet sen ihan itse, samaan hintaan tietenkin! Muuttuu äkkiä slipoveri hyvin edulliseksi.
      Saishan sitä vaikka suunnitella ja toteuttaa sitten jotain kivan näköistä eikä tommosta tilkkutäkkiä. Miksi joku haluaisi maksaa tommosesta rumiluksesta mitään (vaikka ilmeisesti joku siis maksoi)? Samalla vaivalla ois saanut tehtyä jotain kaunista.
      Joo, kauneus on katsojan silmässä. Tota ei silti kauniiksi voi kutsua millään.

      Lainaa

    20. Räkäpää 12.9.2023 9:14
      Tulos: +81 (89 ääntä)
      Suopea hilleri: Hyvin todennäköisesti Jarko ON rasse, ja hänelle on se monta kertaa sanottu. Joten hän jo etukäteenkin loukkaantuu kun suomalaiset miehet EIVÄT ENÄÄ SAA SANOA MITÄÄN.
      Ja kun tietylle ihmisryhmälle ei vaan millään uppoa seuraava jatkumo.
      He saavat sanoa.-> MUUT SAAVAT SANOA VASTAAN. Se, että muut pitävät sinua ääliönä ja käskevät painumaan vtuun sanottuasi mielipiteesi ei ole hiljentämistä eikä riko sananvapautta, koska valtio ei vieläkään estä sanomasta mitään.

      Lainaa

    21. Itseasiassa 12.9.2023 9:38
      Tulos: +61 (65 ääntä)
      Lila herne: Halpavaatekauppojen hinnat sekä nopeasti muuttuva muoti ovat hämärtäneet ihmisten käsityksiä vaatteiden ja niiden valmistuksen arvosta.
       Luin että 80-luvulla vaatteet ovat maksaneet 5 kertaa enemmän kuin nykyisin. Tietysti silloin ommeltiin ihan Suomessa, mutta todella on maailmassa vikaa, kun paidan saa neljällä eurolla ja kolmas osa tuotetuista vaatteista menee käyttämättömiä roskiin. Yritän itse ostaa suomalaisia, viimeksi maksoin housuista 200 euroa joten kyllä tuo väite taitaa pitää paikkansa.

      Lainaa

    22. Inha mandariini 12.9.2023 10:05
      Tulos: +85 (89 ääntä)
      Mä olen tehnyt toista viikkoa islantilaistyylistä villapaitaa. Olen neulonut paljon, joten se ei hidasta tekoa yms. Laskin että lankoihin ja tarvikkeisiin on mennyt nyt lähemmäs 75 euroa ja olen neulonut ainakin 12 tuntia. Vielä puuttuu toinen hiha ja kaarroke. Jos kuvittelisin myyväni tuon paidan ja pyytäisin siitä vaikka 200 euroa ja olettaisi saavani tuon valmiiksi 22 tunnissa niin tuntipalkaksi jäisi noin 5,70. Onhan tuo parempi kuin kympin villasukissa jossa tuntipalkaksi jää alle 2 e

      Lainaa

    23. Inha mandariini 12.9.2023 10:08
      Tulos: +78 (82 ääntä)
      Tuo slipoveri on muuten teknisesti ollut haastava tehdä eri neulostyylien perusteella ja sillä että samaan aikaan puikolla kerroksessa on ollut neljää eri väriä. Nostan hattua

      Lainaa

    24. Tulos: +82 (88 ääntä)
      Porukka myös kerta toisensa perään yllättyy siitä että jos ompelua harrastavalta haluais tilata/teetättää jotain, ettei siihen riitäkkään välttämättä muutama kymppi vaan yleensä lähennellä satasia. Multa kyseltiin ison tilkkutäkin hintaa ja heitin äkkiseltään 200-250e riippuen kaikesta ja kauhistuttiin "eihän se oo vaikea tehä!" Aattelin vaan että tee sitten prkl itte ja katotaan lopputulema.

      Lainaa

    25. Luvuton pulu 12.9.2023 11:10
      Tulos: +26 (38 ääntä)
      Tiivis roska: Onko tuo AIRA tunnettukin tuotemerkki kun on noin hinnakas jämälankaidea-slipoveri? Tosin nolla lisää niin sehän olisi uniikkimuotia suoraan Maria Veitolan päälle 😁
      Se tuotemerkki on AIRAM ja tekee lamppuja 😀. Mutta muuten on kyllä hieno tuote ja tuo lappukin tehty käsityönä. Mainittu materiaali ja pesuohjekin. Hattu päästä!

      Lainaa

    26. Esiintyvä salaatti 12.9.2023 11:21
      Tulos: +63 (65 ääntä)
      Laadukkaat langat on nykyään niin kalliita, ja toisaalta vaatteet halpoja, ettei enää voi käyttää sanontaa "tein itse säästin" muuten kuin läpällä. Teen silti itse koska se on kivaa. Langat ostan aina alennuksesta ja silti tulee käsityöharrastus kalliiksi.

      Lainaa

    27. It's a deal 12.9.2023 11:21
      Tulos: +48 (54 ääntä)
      agneetta, quuen, agnesta, ilmanko se laulaa Siinä on sananvapautta harjoitettu ihan riittämiin, ei olisi tarvinut jatkaa.

      Lainaa

    28. Vaatimaton aasi 12.9.2023 11:33
      Tulos: +32 (38 ääntä)
      It's a deal: agneetta, quuen, agnesta, ilmanko se laulaa Siinä on sananvapautta harjoitettu ihan riittämiin, ei olisi tarvinut jatkaa.
      Ennen oli vapaa kasvatus, nyt on vapaat sanat 😆

      Lainaa

    29. Veljetön kani 12.9.2023 11:50
      Tulos: -53 (87 ääntä)
      Toj Karin: Koko puolue on perustettu uhriutumalla ja uhtiutumiselle, joten mitäpä luulet?
      Mua vituttaa persut, mutta kyllä tuo uhriutuminen on aivan erityisen muodikasta vasemmistossa.

      Lainaa

    30. Kirjoittamaton kana 12.9.2023 12:16
      Tulos: -23 (33 ääntä)
      Tavallaan surullista ku ihmiset ei osaa tulkita, onko joku kehityshäiriöinen eikä ymmärrä vitsejä/sarkasmia jne. toki pienestä lauseesta sitä ei voi välttämättä vielä huomata, jos profiilikuvassakin näyttää tavalliselta ihmiseltä tai ei ole omaa naamaa ollenkaa, mutta taas toisaalta nämä rajotteiset pääsee vapaasti interwebbiin kun eivät osaa suodattaa sen sisältöä ja olla kanssakäymisissä täysjärkisen kanssa, niin pahottavat sitten mielensä kun muka muu maailma on heitä vastaan, eikä kukaan ole kertomassa Jarnolle, että hei sä oot kaveri vajukki ja sun ei kannattais syventyä liikaa sosiaaliseen mediaan.

      Lainaa

    31. Vauhditon piimä 12.9.2023 12:33
      Tulos: +49 (55 ääntä)
      Irvikisu: Saishan sitä vaikka suunnitella ja toteuttaa sitten jotain kivan näköistä eikä tommosta tilkkutäkkiä. Miksi joku haluaisi maksaa tommosesta rumiluksesta mitään (vaikka ilmeisesti joku siis maksoi)? Samalla vaivalla ois saanut tehtyä jotain kaunista.Joo, kauneus on katsojan silmässä. Tota ei silti kauniiksi voi kutsua millään.
      Niinkuin itse sanoit, kauneus on katsojan silmässä. Jos sinä et pidä, niin joku toinen kyllä tykkää. Sehän on hienoa, ettei kaikki ole samaa massaa. Jokuhan voi sinuakin pitää kauniina ja joku toinen ei sitten saa sinusts kaunista millään. Erilaisuutta mahtuu kyllä maailmaan, niin ihmisissä kuin vaatteissakin. Kovin olisi tylsää jos kaikki näyttäisivät ja vielä pukeutuisivatkin samalla tavalla.

      Lainaa

    32. Hauras kesyaasi 12.9.2023 14:18
      Tulos: +29 (35 ääntä)
      Jos Jarno ei ymmärrä vitsiä niin häneltä ollaan viemässä sananvapaus hänen mielestään.. Onpa aika väsyttävä tyyppi.

      Lainaa

    33. Käheä näyttelijä 12.9.2023 17:07
      Tulos: +52 (56 ääntä)
      Kivulias matelija: Ihmiset aina yllättyy, että käsityö maksaa. Mieti, mitä sun tuntipalkka suunnilleen on. Sitten kelaile, että tommonen vaatii ihan kiitettävästi aikaa ja materiaalit maksaa jotain myös. Lopputuloksena Aira myy oikeesti työtään ihan polkuhintaan tai on supernopea neuloja. Veikkaan polkuhintaa. Ja tän takia moni ei [...]
      Argh...niin todella yllättyvät! Tein monen monta vuotta sitten nelihenkiselle perheelle villasukat, jokaiselle toiveensa mukaisilla väreillä ja kuvioilla ja tietysti sopivan kokoisina. Tyttären sukat olivat vieläpä pitkävartiset, yli polven menevät. Isän sukat olivat isot ja äidin ja pojan pienemmät mutta kuviolliset eli niissä kaikissa oli suunnittelemista ja tekemistä ihan mukavasti. Suunnittelen siis tietysti kuvioinnitkin itse, en käytä valmiita malleja ellei asiakas nimenomaan sellaista vaadi. 
      Pyysin silloisella (nykyistä melkolailla matalammalla) hintatasolla mielestäni kohtalaista hintaa, eli suunnilleen 80€ näistä neljästä sukkaparista yhteensä ja se sukat tilannut äiti meinasi ratketa itkuun kun hän ei ollut tajunnut miten tolkuttoman hirveästi ne tulevatkaan maksamaan! Koska sukat oli tehty vartavasten heille ja ne olisi siksi ollut haastavaa myydä muille, suostuin pitkin hampain alentamaan hintaa parilla kympillä ja hän maksoi sen yhtä pitkin hampain koska ne maksoivat kuulemma edelleen liikaa. 
      Vasta vuosia myöhemmin keksin että minun olisi pitänyt kysyä häneltä, että onko asia siis hänen mielestään niin että 80€ on mulle liian suuri palkka viikon työstä? Sen verran siihen urakkaan suunnitteluineen meni, eli valmista tuli reilu yks sukka päivässä. Mielestäni tein tuollaisen homman jopa suhteellisen nopeasti. 
      Tuli semmonen olo silloin että kylläpä pistettiin taas käsityöläinen tietämään paikkansa... Mutta opin siitä sen, että nykyään kerron tuotteen arvioidun hintahaarukan aina etukäteen ja aina yläkanttiin. Sillä pystyn karsimaan nämä hirveän kamalasti yllättyjät pois asiakkaistani ennen kuin käytän omaa kallista aikaani tehdäkseni heille työtä jota he eivät arvosta.

      Lainaa

    34. Tulos: -20 (28 ääntä)
      Läpimätä ahma: Näköjään persut osasi uhrautua jo seitsemän vuotta sittenkin.
      Ja sinä osaat nähdä heitä kaikkialla. Taidat olla itsekin persu.

      Lainaa

    35. Tulos: +38 (38 ääntä)
      Tiivis roska: Onko tuo AIRA tunnettukin tuotemerkki kun on noin hinnakas jämälankaidea-slipoveri? Tosin nolla lisää niin sehän olisi uniikkimuotia suoraan Maria Veitolan päälle 😁
      Kävin jonkin aikaa sitten Norjassa käsityökaupassa. Siellä käsintehdyt villapaidat maksoi 5000-5600 kruunua (436-488e).
      Itsellä menee villapaidan tekemiseen 3 viikkoa. Paljon sulle maksetaan palkkaa tai tukia 3 viikossa?

      Lainaa

    36. Tulos: -18 (36 ääntä)
      Mädäntynyt muovipussi: Musta on surullista miten niin monet ihmiset arvostaa käsityöntekijöitä niin vähän. Ei ole minkäänlaista käsitystä siitä kauanko vähänkään isomman projektin tekeminen kestää tai paljonko tarvikkeet jo yksinään maksaa. En usko että 150 eurolla pääsee tuonkaan slipoverin tekijä vielä kummoisille tuntipalkoille.
      Jos lähtee tekemään mitä tahansa ilman, että on ostajat tiedossa, niin harvoin pääsee tuntipalkoille. Toki pieni joukko ihmisistä on niin taitavia ja/tai onnekkaita, että heidän tekeleilleen riittää kysyntää, mutta muille tuo on harrastus, eikä harrastuksista ole tarkoituskaan päästä "tuntipalkoille". Jos tuosta tekeleestä on saanut enemmän kuin materiaaleista, niin sittenhän tuo tekijä on jo keskimääräistä onnekkaampi, kun hän jää harrastuksistaan voitolle. Omista harrastuksista joudun maksamaan itse.

      Lainaa

    37. Tulos: +31 (37 ääntä)
      Käheä näyttelijä: Mutta opin siitä sen, että nykyään kerron tuotteen arvioidun hintahaarukan aina etukäteen
      Tämä on erittäin hyvä neuvo ihan kenelle tahansa joka myy mitä tahansa. Ja myöskin tilaajan kannattaa kysyä ennen tilauksen tekemistä että mitä tulee maksamaan. Se, että sovitaan tilaustyön tekemisestä ilman, että hinnasta edes keskustellaan, on ihan puhdasta idiotismia kummaltakin osapuolelta. Joskus tietysti voi olla ostaja jolle "raha ei ole ongelma".

      Lainaa

    38. Tulos: +16 (16 ääntä)
      Inha mandariini: Mä olen tehnyt toista viikkoa islantilaistyylistä villapaitaa. Olen neulonut paljon, joten se ei hidasta tekoa yms. Laskin että lankoihin ja tarvikkeisiin on mennyt nyt lähemmäs 75 euroa ja olen neulonut ainakin 12 tuntia. Vielä puuttuu toinen hiha ja kaarroke. Jos kuvittelisin myyväni tuon [...]
        Mistä ihmeestä saa kympin villasukkia? Te tekevät, laittakaa vaikkapa Instanne tänne -on täällä aika paljon meitäkin joiden mielestä keskipalkka + matskut ovat ihan asiallinen hinta, ja saattaisimme jotain halutakin. (Itsekin ompelen, vika vain siinä, että isommissa projekteissa lopputulos on usein aika ööö, joten apu olisi tervetullutta. Hyväksyn, että hinta on matskut + järkevä tuntihinta vaikken ökyvarakas olekaan. Tai ehkä juuri siksi).

      Lainaa

    39. Mietteliäs kani 13.9.2023 9:46
      Tulos: +9 (17 ääntä)
      Mädäntynyt muovipussi: Musta on surullista miten niin monet ihmiset arvostaa käsityöntekijöitä niin vähän. Ei ole minkäänlaista käsitystä siitä kauanko vähänkään isomman projektin tekeminen kestää tai paljonko tarvikkeet jo yksinään maksaa. En usko että 150 eurolla pääsee tuonkaan slipoverin tekijä vielä kummoisille tuntipalkoille.
      Toki käsityöntekijöitä pitää arvostaa, ja käsityöntekijöiden pitää arvostaa omaa työpanostaan, mutta hinnoittelua ei voi perustaa pelkästään siihen että saa kunnon tuntipalkan käytetystä ajasta. Hintaan vaikuttaa myös se millä hinnalla joku olisi valmis ostamaan tuotteen. Jos on onnettoman hidas kutoja, ja lopputulos on kauhea, niin ei voi olettaa saavansa reipasta tuntipalkkaa :) 
      Enkä tarkoita että tämä slipoveri olisi kauhea tai ylihinnoiteltu, vaan sitä että käytettyyn aikaan ei hinnoittelua voi pelkästään perustaa.

      Lainaa

    40. Tulos: +15 (31 ääntä)
      Veljetön kani: Mua vituttaa persut, mutta kyllä tuo uhriutuminen on aivan erityisen muodikasta vasemmistossa.
      Enpä ole vielä yhdenkään vasemmistolaisen kärkipoliitikon nähnyt uhriutuvan samalla tavalla kuin persut, saatika niin että vieläpä kannattajat uhriutuvat sankoin joukoin pyytämättä vielä poliitikon puolesta. Vieläpä sen jälkeen kun poliitikko itse on myöntänyt että vituikshan se asia meni. Persuille tämä ei ole pelkästään arkipäivää, vaan tärkeydessään yhtä korkealla kuin aamukahvit; päivästä ei tule mitään ilman uhriutumista.

      Lainaa

    41. Inha mandariini 13.9.2023 13:56
      Tulos: +17 (17 ääntä)
      Kivi:   Mistä ihmeestä saa kympin villasukkia? Te tekevät, laittakaa vaikkapa Instanne tänne -on täällä aika paljon meitäkin joiden mielestä keskipalkka + matskut ovat ihan asiallinen hinta, ja saattaisimme jotain halutakin. (Itsekin ompelen, vika vain siinä, että isommissa projekteissa lopputulos on usein aika ööö, joten [...]
      Kirpputoreilla näkee välillä ihan käyttämättömiä uusia aikuisten villasukkia 8-12 e hintaan mikä on minusta hävyttömän halpaa vs vaiva. Ei innosta ihan kamalasti tekemään noita rahan takia

      Lainaa

    42. Itsevarma piikkisika 13.9.2023 21:35
      Tulos: +15 (15 ääntä)
      Mädäntynyt muovipussi: Jarnon päivityksen lähettäjä on liki seitsemän vuoden harkinnan jälkeen vihdoin tullut tulokseen että kyllä, on tää sittenkin feissarimokamatskua.
      Mä haluaisin uskoa, että vuosien jälkeen tämä on tullut Jarno omissa muistoissa esiin Facessa ja mies on sitten itsekin naurahtanut takavuosien jutuilleen?
      Pelkäänpä ehkä kuitenkin, ettei uskomukseni osu nyt ihan oikeaan.

      Lainaa

    43. Nuutunut kivi 13.9.2023 21:47
      Tulos: +20 (22 ääntä)
      En ole ikinä ymmärtänyt slipoverin tarkoitusta. Käsivarret palelee, kun ei ole hihoja.

      Lainaa

    44. Runneltu hai 19.9.2023 7:12
      Tulos: +8 (8 ääntä)
      Mietteliäs kani: Toki käsityöntekijöitä pitää arvostaa, ja käsityöntekijöiden pitää arvostaa omaa työpanostaan, mutta hinnoittelua ei voi perustaa pelkästään siihen että saa kunnon tuntipalkan käytetystä ajasta. Hintaan vaikuttaa myös se millä hinnalla joku olisi valmis ostamaan tuotteen. Jos on onnettoman hidas kutoja, ja lopputulos [...]
      Keskustelussa on ihan turha miettiä jotain eilen neulomisen aloittanutta harrastelijaa, joka on hidas ja tuottaa kyseenalaista laatua. Kun puhutaan töitään myyvästä käsityöläisestä, voidaan olettaa hänen olevan ammattilainen tai ammattilaisen tasoinen tekijä, joka tekee nopeasti ja hyvää laatua. Toki kokematon harrastelijakin voi koittaa myydä töitään, mutta se on eri keskustelu.
      Käsitöitä ymmärtämättömän ihmisen verrokkihintataso on yleensä massatuotettu vaihtoehto, mutta se ei oikesti ole millään tavalla vertailukelpoinen. Massatuotetut neuleet tehdään koneilla halvoista materiaaleista lapsityöllä tai orjatason aikuistyövoimalla maassa, jossa keskipalkka on korkeintaan sadasosia Suomen palkoista/elinkustannuksista. Lisäksi myytävien tuotteiden määrä takaa sen, että yksittäisestä tuotteesta pyydetty kate voi olla kohtuullisen matala. Alihinnoiteltu yritystoiminta on kannattamatonta, joten Suomessa laadukkaista materiaaleista käsin tekevän ihmisen on pyydettävä työstään hinta, jolla hän ei tee tappiota, vaikka todennäköisesti tuntiansio jääkin joka tapauksessa pieneksi. Ihan vastaavasti suutarin tekemät mittatilauskengät maksavat hirmuisesti enemmän kuin mitkään kaupasta ostetut popot, ja ompelijalla teetetty iltapuku on paljon kalliimpi kuin Kiinassa tuotettu. Siinä maksetaan siitä, että tuote on käsin tehty, ja jos siitä ei halua maksaa niin silloin on syytä pysyä siellä vaatekauppojen puolella asioimassa. 
      (Oikeasti en kannusta ketään ostamaan pikamuotia. Jos käsityöt ja laadukkaista materiaaleista Euroopassa tehdastuotetut vaatteet tuntuvat kalliilta, osta vähemmän vaatteita ja suosi käytettyjä. Voit toki tehdä itsekin, mutta yleensä pelkät materiaalit maksavat enemmän kuin valmis vaate ketjuliikkeessä.)

      Lainaa

    45. Päällystetty dinosaurus 24.9.2023 9:15
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Nuutunut kivi: En ole ikinä ymmärtänyt slipoverin tarkoitusta. Käsivarret palelee, kun ei ole hihoja.
      "Because my chest is cold but my arms aren't!" -Bart Simpson

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: abba, dancing queen, jämälanka, jämälankaideat, kuningatar, kuva, neulonta, sananvapaus, slipoveri, villaliivi