Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Roskalavalla rapisee, osa 174

Oikeaoppinen tapa kierrättää turvonnut akku.
Roskalavalla rapisee, osa 174

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 73 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Armas patsas 16.11.2023 0:16
      Tulos: +318 (418 ääntä)
      Heidi ei herkällä usko että se turvonnut akku on akuutisti paloturvallisuusriski. Kai se pitää ensin jotain polttaa että tajuaa että kommenteissa puhuttiinkin asiaa.

      Lainaa

    2. Napiton maksamakkara 16.11.2023 0:19
      Tulos: -219 (385 ääntä)
      On tuo mansplaining vaan jännä ilmiö. En tiedä mistä se kumpuaa.

      Lainaa

    3. Päivänselvä keiju 16.11.2023 0:30
      Tulos: +263 (327 ääntä)
      Napiton maksamakkara: On tuo mansplaining vaan jännä ilmiö. En tiedä mistä se kumpuaa.
      Ei naurata siinä kohti kun asunto palaa. Joskus kannattaa kuunnella muita.

      Lainaa

    4. Päivänselvä keiju 16.11.2023 0:31
      Tulos: +239 (243 ääntä)
      Petjahan suhtautui hyvin Main kommenttiin. Niin monesti nähty että joillakin repeää peliverkkarit yliherkästi. Nyt oli hyvää sanailua 👍.

      Lainaa

    5. Näsäviisas jääkarhu 16.11.2023 0:34
      Tulos: +193 (249 ääntä)
      Heidi mokasi ja pahasti. Eikä siinä ole mitään hauskaa, että kalat kuolee.

      Lainaa

    6. Juonitteleva seepra 16.11.2023 0:37
      Tulos: -30 (204 ääntä)
      Napiton maksamakkara: On tuo mansplaining vaan jännä ilmiö. En tiedä mistä se kumpuaa.
      Voi luoja sentään. Ei kait tätä porukkaa täälläkin

      Lainaa

    7. Juonitteleva seepra 16.11.2023 0:59
      Tulos: -75 (299 ääntä)
      Napiton maksamakkara: On tuo mansplaining vaan jännä ilmiö. En tiedä mistä se kumpuaa.
      On tuo woman-nagging vaan jännä ilmiö. En tiedä mistä se kumpuaa.

      Lainaa

    8. Siskoton pöllö 16.11.2023 0:59
      Tulos: +209 (265 ääntä)
      Napiton maksamakkara: On tuo mansplaining vaan jännä ilmiö. En tiedä mistä se kumpuaa.
      Jos kysytään niin siihen saa vastata sukupuolesta riippumatta, silloin se ei ole mansplainausta. Jos kysymättä tullaan miehenä selittämään asioita siihen tyyliin, ettei nainen muka ymmärtäisi, tai jopa selitetään naisen puolesta miltä naisesta pitäisi tuntua niin sitten käyttäisin sitä termiä.

      Lainaa

    9. Jeesus Putlerilainen 16.11.2023 2:04
      Tulos: +96 (106 ääntä)
      Mitäs jos sitä vahingossa ostaisi kännissä toisen 1x4 kahvinkeittimen?

      Lainaa

    10. Intiimi peura 16.11.2023 2:19
      Tulos: -67 (193 ääntä)
      Napiton maksamakkara: On tuo mansplaining vaan jännä ilmiö. En tiedä mistä se kumpuaa.
      Seksististen naisten mielikuvituksesta.

      Lainaa

    11. Kasapäin simpanssi 16.11.2023 5:42
      Tulos: -171 (199 ääntä)
      Heidi ❤️ Aivan loistava sutkautus " ehkäpä kalat oppii uimaan selkää" Jää käyttöön.

      Lainaa

    12. Otettu rätti 16.11.2023 5:58
      Tulos: +47 (53 ääntä)
      Muistan itsekin, kun joskus yritin stalkata jotain randomhenkilöä, joka ei ollut kaverini, niin kirjoitin ja julkaisin vahingossa hänen koko nimensä seinälleni. Tapahtui noin 10 vuotta sitten, kun mobiilisivu oli alkeellisempi ja käytin Facebookia enemmän tietokoneella.

      Lainaa

    13. Tulos: +36 (94 ääntä)
      Napiton maksamakkara: On tuo mansplaining vaan jännä ilmiö. En tiedä mistä se kumpuaa.
      Eikös manspalining ole, että mies selittää naiselle jostain minkä nainen tietää paremmin? Tuossa turvonneen akun kohdalla akunomistaja ei tuntunut tietävän riskiä tai käytetyn akun oikeaoppisesta kierrättämisestä mitään.

      Lainaa

    14. Viriili sohvaperuna 16.11.2023 6:48
      Tulos: +46 (90 ääntä)
      Napiton maksamakkara: On tuo mansplaining vaan jännä ilmiö. En tiedä mistä se kumpuaa.
      Mansplaining on sitä, että mies selittää naiselle jotain jonka se jo tietää.

      Lainaa

    15. Väärä ylioppilas 16.11.2023 7:11
      Tulos: +31 (89 ääntä)
      Siskoton pöllö: Jos kysymättä tullaan miehenä selittämään asioita siihen tyyliin, ettei nainen muka ymmärtäisi, tai jopa selitetään naisen puolesta miltä naisesta pitäisi tuntua niin sitten käyttäisin sitä termiä.
      Jättäisin itse nuo sukupuolet yms. pois. Onhan se ihan sama onko se mies, nainen tai joku muu, mutta jos lähtee selittämään asioita toiselle tuohon tyyliin, on se väistämättä ala-arvoista, törkeää, mautonta, moukkamaista ja/tai epäkohteliasta.

      Lainaa

    16. Tulos: +79 (131 ääntä)
      Viriili sohvaperuna: Mansplaining on sitä, että mies selittää naiselle jotain jonka se jo tietää.
      Tulkitsisin tässä olevan kyse juuri siitä, Heidi kun ei missään vaiheessa vihjaa, että olisi ottamassa turvonneen akun käyttöön tai säästämässä sitä, vaan kysyy aivan muuta asiaa. Pojat siihen sitten pätemään, että "älä tuota akkua käytä, osta uusi", kun koko julkaisun pointti on ensin laina-akulla testata toimiiko puhelin ylipäätään ennen uuden akun ostamista. Oletettavasti oli hankkiutumassa turvonneesta eroon.

      Lainaa

    17. Kitsas gerbiili 16.11.2023 7:27
      Tulos: -72 (74 ääntä)
      Tuli kerran revittyä tollanen li-ion akku auki. Tuli semmoset myrkkykaasut, että päähän alko sattumaan, se meni kylläkin ihan normi roskiin sitten.

      Lainaa

    18. Parantava gaselli 16.11.2023 7:38
      Tulos: -21 (59 ääntä)
      Juonitteleva seepra: On tuo woman-nagging vaan jännä ilmiö. En tiedä mistä se kumpuaa.
      Miehistä kumpikin ilmiö johtuu, eikö se nyt ole päivänselvää? Olet varmasti mieskommentoija.

      Lainaa

    19. Napiton maksamakkara 16.11.2023 7:53
      Tulos: -3 (69 ääntä)
      Viriili sohvaperuna: Mansplaining on sitä, että mies selittää naiselle jotain jonka se jo tietää.
      Niin no, missään vaiheessa ei käynyt ilmi ettei olisi asiaa tiennyt. 
      Turvonnut vanha akku saattaa olla paloturvallisuusriski. Riski se on yleensä silloin kun se on edelleen käytössä ja sitä edelle ladataan. Tuo kyseinen akku on luultavasti varauksensa purkanut kun ei enää toimi. Silloin se ei myöskään enää ole paloturvallisuusriski. 

      Lainaa

    20. Valitsematon norsu 16.11.2023 8:10
      Tulos: +52 (64 ääntä)
      Napiton maksamakkara: Tuo kyseinen akku on luultavasti varauksensa purkanut kun ei enää toimi. Silloin se ei myöskään enää ole paloturvallisuusriski. 
      Tuota... se akku on aina paloturvallisuusriski jos ja kun se on litium-ioni akku, kuten merkinnät näyttävät. Ihan kemian alkuaineiden jaksollisen järjestelmän perusteella tämän voi todeta paikkansa pitäväksi, mutta akussa oleva elektrolyytti on myös helposti syttyvää. 
      Ja noi akut sisältävät ihan muutenkin hirveitä myrkkyjä (esim. yleisessä käytössä oleva heksafluorofosfaatti) ja paloturvallisuusriski on vain yksi ongelmista. Kerran kun akku on jo pullistunut, on se ottanut jo fyysistä/rakenteellista vahinkoa. Ja näin mokan kommentoijat ovat oikeassa: Se akku pitää viedä samantien jäteasemalle!

      Lainaa

    21. Tulos: +13 (89 ääntä)
      Napiton maksamakkara: On tuo mansplaining vaan jännä ilmiö. En tiedä mistä se kumpuaa.
      Aika seksisti pitää sinun olla että näet tuossa mitään sukupuoleen viittaavaa. Kirjaimellisesti mistään ei ollut tulkittavissa kommentoijien ylimielisyys omasta oletetusti miehisestä sukupuolesta verrattuna Heidin oletettuun naiseuteen. Kaikki olivat peruskohteliaita eikä edes piilotettua vittuilua tai muuta vastaavaa paskaa löydy noista kommenteista.  Sulle on siis massiivinen ongelma pelkästään se että mies puhuu naiselle, kun mitään muuta tuosta ei löydy. Edes 50-luvun konservatiiviuskovaiset ei olleet noin seksistejä kuin sinä, että sukupuolten välinen keskustelu on pahasta.

      Lainaa

    22. Tulos: +22 (52 ääntä)
      Seuraavaksi pyydellään kaikkea mahdollista kun koko omaisuus paloi asunnon/talon mukana.

      Lainaa

    23. Napiton maksamakkara 16.11.2023 8:36
      Tulos: +57 (89 ääntä)
      Toj Karin: Aika seksisti pitää sinun olla että näet tuossa mitään sukupuoleen viittaavaa. Kirjaimellisesti mistään ei ollut tulkittavissa kommentoijien ylimielisyys omasta oletetusti miehisestä sukupuolesta verrattuna Heidin oletettuun naiseuteen. Kaikki olivat peruskohteliaita eikä edes piilotettua vittuilua tai muuta [...]
      Ei ole ongelma, sillä olen itsekin lähes keski-ikäinen mies. Eniten näissä ärsyttää ettei vastata itse kysymykseen ollenkaan vaan aletaan neuvomaan ihan jotain muuta.

      Lainaa

    24. Tulos: -35 (57 ääntä)
      Napiton maksamakkara: On tuo mansplaining vaan jännä ilmiö. En tiedä mistä se kumpuaa.
      Oletitko juuri näiden henkilöisen sukupuolen?

      Lainaa

    25. Yötön myyrä 16.11.2023 10:04
      Tulos: +41 (51 ääntä)
      Napiton maksamakkara: Ei ole ongelma, sillä olen itsekin lähes keski-ikäinen mies. Eniten näissä ärsyttää ettei vastata itse kysymykseen ollenkaan vaan aletaan neuvomaan ihan jotain muuta.
      Tämä juuri!

      Lainaa

    26. It's a deal 16.11.2023 10:40
      Tulos: +31 (35 ääntä)
      Mutta mitä Tomi vastasi? Minulla on vahva tunne, että Petja olisi huumorilla lähtenyt Kuopioon sen iänikuisen paikallisbaarin sijasta.

      Lainaa

    27. Neuvokas maahinen 16.11.2023 11:09
      Tulos: +22 (30 ääntä)
      Kasapäin simpanssi: Heidi ❤️ Aivan loistava sutkautus " ehkäpä kalat oppii uimaan selkää" Jää käyttöön.
      Dynamiittikalastus tekee saman, saapi kalat kellumaan maha ylöspäin. En silti suosittele eikä myöskään kalastuksenvalvoja varsinaisesti ilahdu. Voipi olla myös räjähdysainerikos.

      Lainaa

    28. Värikäs piikkisika 16.11.2023 11:25
      Tulos: +19 (35 ääntä)
      Napiton maksamakkara: Niin no, missään vaiheessa ei käynyt ilmi ettei olisi asiaa tiennyt. Turvonnut vanha akku saattaa olla paloturvallisuusriski. Riski se on yleensä silloin kun se on edelleen käytössä ja sitä edelle ladataan. Tuo kyseinen akku on luultavasti varauksensa purkanut kun ei enää toimi. Silloin se ei myöskään enää ole paloturvallisuusriski. 
      Mistään ei käynyt ilmi että se olisi varauksen jo purkanut. Vain siksi ettei puhelin mene päälle ei tarkoita etteikö akussa enää olisi varausta. Lisäksi turvonnut akku on vaarallinen myös "tyhjänä". Se on varsin myrkyllistä se sisältö, ja kun se turpoaa se muovikuori menee helpommin rikki.

      Lainaa

    29. Tulos: +17 (59 ääntä)
      Myönnettäköön että viimeisessä on tekstissä varmaankin ajatusvirhe: "Tms että voisi kokeilla akun toimivuuden." pitäisi varmaan lukea "[...] kokeilla PUHELIMEN toimivuuden." Koska miksi kukaan haluaisi lainata akkua testatakseen toisen akun toimivuutta, ja koko postauksen ideakin on selvittää laitteen, ei akun, toimivuutta. Eli kysymys kuuluu, mitä ihmettä noi Joni, Ismo ja Riku tulee selittämään vanhasta akusta, kun sehän on jo implikoitu että kyseessä on toimimaton yksilö. Aivan turhaa lätinää asiasta, jonka aloittaja mitä ilmeisemmin jo tiesi (mennään lähelle manspleinauksen käsitettä btw).

      Lainaa

    30. Potra sankari 16.11.2023 12:30
      Tulos: -3 (25 ääntä)
      Eipä noi turvonneet akut oikeasti nyt niin akuutisti palamaan syty, etenkin jos ei ryhdy lataamaan niitä.

      Lainaa

    31. Vuosikas nauta 16.11.2023 12:52
      Tulos: -25 (43 ääntä)
      Vaikka sitä pahaa ei haluaisi oikeasti tapahtuvan kellekkään, niin näissä tapauksissa jokin lievempi opetus olisi silti tarpeen. Toivottavasti akku syttyy palamaan, ja aiheuttaa vaikka vakavia vahinkoja yhdelle huoneelle asuntoon, ilman henkilövahinkoja. Minua ärsyttää valtavasti ihmiset, jotka eivät suostu ottamaan hyviä neuvoja vastaan. Kaveri menetti tuhansia euroja kryptokusetukseen. Yritin tehdä kaikkeni, jotta tämä lopettaisi kyseisen touhun. Mutta kun ei uskonut kyseesä olevan huijaus niin ei uskonut.

      Lainaa

    32. Vuosikas nauta 16.11.2023 12:55
      Tulos: -26 (50 ääntä)
      32v mies: Myönnettäköön että viimeisessä on tekstissä varmaankin ajatusvirhe: "Tms että voisi kokeilla akun toimivuuden." pitäisi varmaan lukea "[...] kokeilla PUHELIMEN toimivuuden." Koska miksi kukaan haluaisi lainata akkua testatakseen toisen akun toimivuutta, ja koko postauksen ideakin on selvittää laitteen, ei akun, [...]
      "Mansplaynayksen"
      Jos huudat ajatuksissaan keskellä junarataa puhelimeen puhuvalle naiselle, että nyt helkkariin sieltä, niin kyseessä ei todellakaan ole mikään "mansplaynaus" (hitti miten toksinen sana muutenkin)

      Lainaa

    33. Onnekas robotti 16.11.2023 13:36
      Tulos: +38 (66 ääntä)
      Armas patsas: Heidi ei herkällä usko että se turvonnut akku on akuutisti paloturvallisuusriski. Kai se pitää ensin jotain polttaa että tajuaa että kommenteissa puhuttiinkin asiaa.
      Ilmeisesti nykyään, jos haluaa jotakin kysyä Facebookissa (esim. akkua lainaksi), on samassa postauksessa ensin selvitettävä oma tietotaitonsa kauttaaltaan kaikesta asiaan liittyvästä, ja lisäksi myös asian vierestä. Muuten sen sijaan, että saisi vastauksia kysymykseensä, saa neuvoja ja ohjeita kysymyksen vierestä. 
      Mä en mitenkään saanut tuosta postauksesta sellaista käsitystä, että Heidi ei osaisi kierrättää akkua turvallisesti ja oikein. 

      Lainaa

    34. Meluisa aprikoosi 16.11.2023 13:53
      Tulos: +9 (11 ääntä)
      petjan viimeinen kommentti on hauska. pitää ottaa käyttöön.

      Lainaa

    35. Meluisa aprikoosi 16.11.2023 13:57
      Tulos: -16 (50 ääntä)
      Napiton maksamakkara: On tuo mansplaining vaan jännä ilmiö. En tiedä mistä se kumpuaa.
      toksinen feminismi: mikä tahansa keskustelu missä joku neuvoo toista. riippumatta siitä onko neuvoja oikeassa vai vääräsäs, neuvoja sattuu olemaan mies -> mansplaining. tainnut termin alkuperäinen käyttötarkoitus mennä ohi kun pitää tätä tunkea joka paikkaan. sitten kun samanlaista stereotypiaa tungetaan naisista niin se on misogyniaa. enkä puolustele stereotypioita naisista, mutta huomautan toksisen feminismin kaksoisstandardeista. jos olet feministi ja eri mieltä, olet toksinen (katkera) feministi. Suotakoon katkeruus anteeksi, koska olet oletettavasti joutunut misogynian kohteeksi ja siksi katkera. Jos olet feministi ja samaa mieltä, onnittelut. olet tilanteen yläpuolella ja rationaalinen tasa-arvon puolustaja!

      Lainaa

    36. Tulos: -28 (38 ääntä)
      Koittakaas huviksenne puhkkaista turvonnut akku. Yllättäen mitään ei tapahdu. Toi on kanssa yks niistä mimstä ihmisiä on peloiteltu ihan turhaan. Jos joskus ehkä saattaa tapahtua on muutettu siihen että ei tarvi kun pienen reijän niin kaikki räjähtää ja maailma menee vinoon.

      Lainaa

    37. Kiinnitetty katkarapu 16.11.2023 14:41
      Tulos: -9 (23 ääntä)
      Siskoton pöllö: Jos kysytään niin siihen saa vastata sukupuolesta riippumatta, silloin se ei ole mansplainausta. Jos kysymättä tullaan miehenä selittämään asioita siihen tyyliin, ettei nainen muka ymmärtäisi, tai jopa selitetään naisen puolesta miltä naisesta pitäisi tuntua niin sitten käyttäisin sitä termiä.
      Mitä termiä käyttäisit, jos naisena tullaan selittämään samoin? Rehellinen kysymys, jäi kiinnostamaan.

      Lainaa

    38. Tulos: +2 (30 ääntä)
      Napiton maksamakkara: On tuo mansplaining vaan jännä ilmiö. En tiedä mistä se kumpuaa.
      Mansplaining on sitä, kun miesoletettu olettaa naisoletetun tietävän asiasta automaattisesti vähemmän ja selostaa asiaa alentavaan sävyyn. EI sitä, että joku ihan aiheellisesti huomauttaa paloturvallisuusriskistä. Akkupalo ei ole oikeasti mikään pikkujuttu sammuttaa, epäilen, että harvalla meistä on tyyliin hiekkasankoa olkkarissa sellaisen varalta, sukupuoleen katsomatta. Vaikka varmaankin (toivottavasti) halusi nimenomana testata kännykän toimivuutta, tuon julkaisun meinaa voi lukea just niin, että on yrittänyt tunkea akkua sisään ja nyt miettii, falskaako akku vai laite.

      Lainaa

    39. Tulos: +8 (26 ääntä)
      Napiton maksamakkara: Ei ole ongelma, sillä olen itsekin lähes keski-ikäinen mies. Eniten näissä ärsyttää ettei vastata itse kysymykseen ollenkaan vaan aletaan neuvomaan ihan jotain muuta.
      No se ärsyttää joskus itseänikin, mutta mitään mansplainaamista noista kommenteista ei saa tekemälläkään.

      Lainaa

    40. Napiton maksamakkara 16.11.2023 16:05
      Tulos: -26 (26 ääntä)
      Värikäs piikkisika: Mistään ei käynyt ilmi että se olisi varauksen jo purkanut. Vain siksi ettei puhelin mene päälle ei tarkoita etteikö akussa enää olisi varausta. Lisäksi turvonnut akku on vaarallinen myös "tyhjänä". Se on varsin myrkyllistä se sisältö, ja kun se turpoaa se muovikuori menee helpommin rikki.
      Tottakai akut pitää hävittää asianmukaisesti, mutta ikivanha turvonnut akku ei ole minkään sortin paloturvallisuusriski ja sitähän nämä miehet tuossa toitotti ihan kysymättä.

      Lainaa

    41. Loikoileva fretti 16.11.2023 17:02
      Tulos: -1 (27 ääntä)
      Kiinnitetty katkarapu: Mitä termiä käyttäisit, jos naisena tullaan selittämään samoin? Rehellinen kysymys, jäi kiinnostamaan.
      Meillä olen ottanut käyttöön termin "mamaspleining", kun meen selittämään lapsille (varsinkin aikuisille lapsille) jotain semmosta, minkä ne jo tietää aivan hyvin. 🙊🙈😅
      Jos nainen selittää miehelle jotain yksinkertaista asiaa, pitäen miestä tyhmempänä kuin tää on, kyseessä on tietenkin "womanspleining". 🤣
      Mut kyllä toi mun mielestä menee ihan "manspleining" -kategoriaan, vaikka onkin tärkeää asiaa. Oikea tapa olisi ollut kysyä aloittajalta, että onhan hän hoksannut, että vie akun pikimmiten kierrätykseen, ettei satu mitään vahinkoa sen kanssa. Silloin jättää mahdollisuuden sille ajatukselle, että toinen on kartalla asian kanssa, eikä oleta suoraan hänen olevan ihan umpitollo. 🤷🏻‍♀️ Lisäksi "neuvonantaja" olisi voinut aluksi todeta ettei valitettavasti omista vastaavanlaista akkua, mutta tämmösen tärkeän asian haluaa tuoda esille.
      Noi "spleinaajat" nro 2 ja 3 teki mun mielestä isomman mokan, ku tuli siihen komppaamaan ihan turhaan (pätemään). 🤪

      Lainaa

    42. Tulos: +24 (48 ääntä)
      Siis mitä hittoa? Oli tosiaan yksi sana väärin tuossa akkujutussa, mutta ei se nyt NOIN vaikea ole ymmärtää! Kirjoittaja tietää, että akku on mäsä. SITÄ EI KYSYTTY. Kirjoittaja haluaisi lainaan toimivan akun kokeillakseen, toimiiko PUHELIN enää. Sen ehjän akun kanssa siis. Jos puhelin toimii, kirjoittaja ostaa uuden akun, mutta hän ei viitsisi tehdä sitä turhaan, jos puhelin ei silti toimi. Tällaisessa tapauksessa kohteliasta on VASTATA SIIHEN, MITÄ KYSYTÄÄN. Jos mieleen tulee, että kirjoittaja ei ehkä hoksaa viedä käytöstä poistettua akkua kierrätykseen ajoissa, siitä voi kohteliaasti kysyä, esim. "Varmuuden vuoksi, tiedätkö, että tuollainen akku voi syttyä palamaan?" Kohteliasta ei ole OLETTAA, että kirjoittaja ei tätä tiedä, eikä varsinkaan ruveta komentelemaan kuin kuritonta pikkulasta, että nyt "heti" sitä ja tätä. Tekstistä ei käy ilmi, miten hän risaa akkua säilyttää, milloin on ajatellut viedä sen jäteasemalle, vai olisiko peräti vienyt jo.

      Lainaa

    43. Kunnioitettava mansikka 16.11.2023 18:20
      Tulos: -7 (23 ääntä)
      Kyllä on taas tyhmiä jätkiä liikenteessä tuossa akkumokassa.

      Lainaa

    44. Haudankaivaja 16.11.2023 18:29
      Tulos: -10 (34 ääntä)
      Mansplaining on varmaan todella ärsyttävä ilmiö silloin kun mies kohtelee naista alentuvasti ja selittää asiaa josta ei välttämättä itse edes ymmärrä pas*aakaan, voin kuvitella. Yhtä ärsyttävää näin miehen näkökulmasta on se että jotkut naiset tulkitsevat mansplainingiksi about kaiken mitä miehet puhuvat. Meillä miehillä on tapana keskittyä ongelmien syihin ja ehdottaa ratkaisuja, ilman että tarvis edes miettiä miltä se neuvominen mahtaa vastaanottajasta tuntua. Kun ei siinä ole kenenkään tunteista kyse ollenkaan. Sulla ongelma, mulla ehkä ratkaisu, kerronpa sen sulle, kokeile jos vaikka toimis. Ei sen kummempaa.

      Lainaa

    45. Haudankaivaja 16.11.2023 18:44
      Tulos: -29 (33 ääntä)
      jukkapalmu: Koittakaas huviksenne puhkkaista turvonnut akku. Yllättäen mitään ei tapahdu. Toi on kanssa yks niistä mimstä ihmisiä on peloiteltu ihan turhaan. Jos joskus ehkä saattaa tapahtua on muutettu siihen että ei tarvi kun pienen reijän niin kaikki räjähtää ja maailma menee vinoon.
      Ei tapahdu ei. Mulla on ollut hitosti erilaisia RC vempeleitä, autoja, lennokkeja, koptereita, droneja, joihinkin tilannut kaikkein halvimpia kiinalaisia litium-polymeeriakkuja jotka on ajan kanssa alkaneet pullistua melkein pallon muotoisiksi ja silti yhtään en ole saanut palamaan vaikka huvikseen niitä pullistuneita jopa naulalla puhkonut. Pari minikopterin lipoakkua heitin (kännissä ja läpällä) mikroon rätisemään eikä niitä saanut silläkään palamaan tai räjähtämään.

      Lainaa

    46. Aiempi hyttynen 16.11.2023 19:13
      Tulos: -11 (19 ääntä)
      Jos akku on turvonnut, niin miksi pitää testata johtuuko vika akusta?

      Lainaa

    47. Kiinnitetty katkarapu 16.11.2023 21:52
      Tulos: +7 (9 ääntä)
      Loikoileva fretti: Meillä olen ottanut käyttöön termin "mamaspleining", kun meen selittämään lapsille (varsinkin aikuisille lapsille) jotain semmosta, minkä ne jo tietää aivan hyvin. 🙊🙈😅 Jos nainen selittää miehelle jotain yksinkertaista asiaa, pitäen miestä tyhmempänä kuin tää on, kyseessä on tietenkin "womanspleining". 🤣 Mut [...]
      Womansplaining lienee yhtä hyvä/huono termi, kuin mansplainingkin. Mutta tarkoitin kyllä pöllön kuvaamaa tilannetta, jossa vastaanottaja on nainen, mutta selittäjä myös nainen.
      Kuvailemasi selittäminen on typerää ja ärsyttävää, mutta mielestäni selittäjän sukupuolella ei ole merkitystä.
      Onneksi ko. termi ei ottanut kunnolla tuulta alleen. Olin jo täysin unohtanut termin olemassa olon, kunnes tässä ketjussa pitkästä aikaa näin sen.

      Lainaa

    48. Estoton mäyrä 16.11.2023 22:29
      Tulos: -4 (24 ääntä)
      Napiton maksamakkara: On tuo mansplaining vaan jännä ilmiö. En tiedä mistä se kumpuaa.
      Heh, hengen olisivat nuo kommentit voineet pelastaa, mutta ehkä miesten tölviminen on tärkeämpää.

      Lainaa

    49. Napiton maksamakkara 16.11.2023 22:35
      Tulos: -14 (18 ääntä)
      Estoton mäyrä: Heh, hengen olisivat nuo kommentit voineet pelastaa, mutta ehkä miesten tölviminen on tärkeämpää.
      Ihan nyt oikeasti. Suomessa varmasti miljoonia akkuja ja kuinka monta paloa niistä on aiheutunut? Bensa auton tankissa on varmasti suurempi tulipaloriski kuin vanha tyhjä akku. Jotain rajaa nyt.

      Lainaa

    50. Kalaisa persoona 16.11.2023 23:01
      Tulos: +20 (22 ääntä)
      Napiton maksamakkara: Ihan nyt oikeasti. Suomessa varmasti miljoonia akkuja ja kuinka monta paloa niistä on aiheutunut? Bensa auton tankissa on varmasti suurempi tulipaloriski kuin vanha tyhjä akku. Jotain rajaa nyt.
      Akkupaloja tapahtuu koko ajan enenevissä määrin. Niissä on myös se hankala puoli, että niitä ei voi käytännössä mitenkään sammuttaa. Akku pitäisi upottaa veteen, jotta se (ehkä) sammuu, mutta ei sitä voi koskettaa (kuumuus) ja palokaasut on niin myrkyllisiä, ettei lähelle voi mennä. 
      Esim. kohtalaisen useita sähköpyörä- ja sähköpotkulautojen akkupaloja on jo ollut, joskus on mennyt talojakin samalla. 
      Ja se akku voi tosiaan syttyä ihan itsekseen, toisin kuin se polttoaine. Hankala tai mahdoton on varmasti autopalo sammuttaa, mutta se harvemmin sattuu kaapin uumenissa, yöpöydällä, huoneiston ainoan uloskäynnin vieressä tai pahimmassa tapauksessa tyynyn alla. 

      Lainaa

    51. Kalaisa persoona 16.11.2023 23:04
      Tulos: +15 (23 ääntä)
      Haudankaivaja: Ei tapahdu ei. Mulla on ollut hitosti erilaisia RC vempeleitä, autoja, lennokkeja, koptereita, droneja, joihinkin tilannut kaikkein halvimpia kiinalaisia litium-polymeeriakkuja jotka on ajan kanssa alkaneet pullistua melkein pallon muotoisiksi ja silti yhtään en ole saanut palamaan vaikka huvikseen niitä [...]
      Asuthan ok-talossa, yksin, ja ilmoitathan sitten rehellisesti vakuutusyhtiölle, mistä palo lähti? 
      Kyllähän ne palonsyyntutkijat saa sen selville, mutta muiden vakuutusmaksut pysyy kohtuullisempina kun ei mene vakuutusyhtiön aikaa selvittelyyn ja mahdolliseen oikeustaistoon. Ja yhteiskunnan rahaa säästyy kans hitokseen. 

      Lainaa

    52. Kalaisa persoona 16.11.2023 23:08
      Tulos: +8 (28 ääntä)
      Kyöpeli: Siis mitä hittoa? Oli tosiaan yksi sana väärin tuossa akkujutussa, mutta ei se nyt NOIN vaikea ole ymmärtää! Kirjoittaja tietää, että akku on mäsä. SITÄ EI KYSYTTY. Kirjoittaja haluaisi lainaan toimivan akun kokeillakseen, toimiiko PUHELIN enää. Sen ehjän akun kanssa siis. Jos puhelin [...]
      Sinustako tuo rage ihan asialliseen huomioon on ihan oikeutettua? 
      Ja sitten perään uhotaan ympäristövahingon aiheuttamisella? Oikein tasapainoista. Kyllä siinä jo yhdelle ihmiselle on feissarimokaa kerrakseen, olkoonkin, että kysyi eri asiaa. 
      Kohteliasta olisi pysyä asiallisena, eikä heittäytyä vihamieliseksi. 

      Lainaa

    53. Taitettu karjalanpiirakka 17.11.2023 5:43
      Tulos: +1 (7 ääntä)
      Napiton maksamakkara: Niin no, missään vaiheessa ei käynyt ilmi ettei olisi asiaa tiennyt. Turvonnut vanha akku saattaa olla paloturvallisuusriski. Riski se on yleensä silloin kun se on edelleen käytössä ja sitä edelle ladataan. Tuo kyseinen akku on luultavasti varauksensa purkanut kun ei enää toimi. Silloin se ei myöskään enää ole paloturvallisuusriski. 
      On siellä sen verran varausta, että voi syttyä. Tai oikeastaa ensin palaa kuin soihtu ja sitten vasta liekkeihin.

      Lainaa

    54. Kuiduton raparperi 17.11.2023 6:42
      Tulos: -9 (11 ääntä)
      Kalaisa persoona: Akkupaloja tapahtuu koko ajan enenevissä määrin.
      Sulla on varmaan joku lähde tälle arvauksellesi?

      Lainaa

    55. Loikoileva fretti 17.11.2023 10:35
      Tulos: +9 (11 ääntä)
      Kiinnitetty katkarapu: Womansplaining lienee yhtä hyvä/huono termi, kuin mansplainingkin. Mutta tarkoitin kyllä pöllön kuvaamaa tilannetta, jossa vastaanottaja on nainen, mutta selittäjä myös nainen. Kuvailemasi selittäminen on typerää ja ärsyttävää, mutta mielestäni selittäjän sukupuolella ei ole merkitystä. Onneksi ko. termi ei ottanut [...]
      Ahaa, sitä tarkotit. 😅 No, sama kai se on mitä termiä käyttänee, alentuva päteminen on joka tapauksessa ärsyttävää ja parhaimmillaan naurettavaa. 
      Suomeksi vaikee löytää termiä tuohon, koska esim. selittely, on käytössä jo muualla. Toi päteminen taitaa olla käytetyin, vaikka sekin sana on toki alunperin tarkoitettu kuvaamaan jonkin asian hallintaa/osaamista ihan positiivisella tasolla.
      Itse olen kyllä käyttänyt (mamaspleinauksen lisäksi) myös manspleinaus-termiä osallisten sukupuolista riippumatta. Onhan sitäpaitsi tuo man-sana alunperin tarkoittanut ihan vain ihmistä, sukupuoleen katsomatta. 🤔😃

      Lainaa

    56. Järkky haukka 17.11.2023 13:47
      Tulos: +5 (11 ääntä)
      Kuiduton raparperi: Sulla on varmaan joku lähde tälle arvauksellesi?
      Ei mulla kyllä ole. 
      Mutta akkujen määrä kasvaa koko ajan. 
      Ja akut palaa jonkin verran, ja tuskin suhteellinen akkupalojen määrä vähentyy, kun niiden määrä lisääntyy. Että ihan tällaista arkijärkistä päättelyä. 
      Samaan suuntaiseen päättelyketjuun on näemmä päätynyt moni muukin taho: 
      ”Akkujen määrän sekä iän kasvaessa myös tulipaloriski kasvavat.”
      ”Valitettavasti akkupalojen määrä kasvaa koko ajan laitteiden määrän kasvaessa ja laitteiden ikääntyessä.”
      Lähde: https://www.presto.fi/blogi/litiumakku-voi-r%C3%A4j%C3%A4ht%C3%A4%C3%A4-toimi-oikein-palotilanteessa (Okei, lähteen heikkous on se, että myy sammutuslaitteita.)
      En tiedä miksi koet niin tärkeäksi keskittyä akkupalojen määrään. Tosiasia on, että kohdalle sattuessaan erittäin hankalasti sammutettava juttu, ja pahimmillaan menee henki, ja vähintään menee omaisuutta. 
      Varmaankin tilastoja saattaisi jostain löytyäkin. En silti näe syytä olla varautumatta, vaikkei sellaista määrällistä tilastoa olisikaan. 

      Lainaa

    57. Lomaton albatrossi 17.11.2023 15:51
      Tulos: -23 (27 ääntä)
      Näin käy 100% kerroista kun naisille annetaan oikeus päättää yhtään mistään. Siellä taas palaa 50 perheen kodit kun pitää vängätä ja vikistä asioista jotka ovat älyllisille olennoille päivänselviä.

      Lainaa

    58. Pöpi pingviini 17.11.2023 16:49
      Tulos: +3 (15 ääntä)
      Napiton maksamakkara: On tuo mansplaining vaan jännä ilmiö. En tiedä mistä se kumpuaa.
      Tiedätkö, mitä mansplaining edes on..?

      Lainaa

    59. Liikahteleva poro 17.11.2023 22:21
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Loikoileva fretti: Ahaa, sitä tarkotit. 😅 No, sama kai se on mitä termiä käyttänee, alentuva päteminen on joka tapauksessa ärsyttävää ja parhaimmillaan naurettavaa.  Suomeksi vaikee löytää termiä tuohon, koska esim. selittely, on käytössä jo muualla. Toi päteminen taitaa olla käytetyin, vaikka sekin sana on toki alunperin tarkoitettu [...]
      Miten itse tulkitsen mansplainauksen, se ei tarkoita alentuvaa pätemistä kaikissa tilanteissa, vaan vain niissä missä selittäjä on mies, ja hänellä on seksistinen (ja paikkaansa pitämätön) ajatus, että "koska olen mies, tiedän paremmin".
      Eli esimerkiksi tilanteissa, joissa mies alkaa selittämään naiselle tämän alan perusasioita olettaen että sukupuolensa takia tämä ei niitä kuitenkaan ymmärrä, tai mies väittää tietävänsä naista paremmin miltä esim. synnytys tuntui.
      Jos alentuvassa pätemisessä ei ole aiemman kaltaista seksististä pohjavirettä, se ei ole mansplainausta vaan muuten vain huonoa ja ärsyttävää käytöstä (ja tämän mokan tilanteessa ei mielestäni näyttänyt että sukupuolet olisivat olleet kovin olennainen osa sitä miksi alettiin pätemään, joten en käyttäisi termiä "mansplainaus" tässä yhteydessä).

      Lainaa

    60. Konkaavi tiikeri 18.11.2023 19:31
      Tulos: +12 (20 ääntä)
      Napiton maksamakkara: On tuo mansplaining vaan jännä ilmiö. En tiedä mistä se kumpuaa.
      Pari viikkoa sitten joku tyyppi alkoi opettavaiseen äänensävyyn selittämään mulle että avaruus on sitten tyhjiö. Lehahti vähän punaiseksi kun muistutin että mulla on kyllä jo useampi tieteenalan tutkinto plakkarissa...joten ei ihan uutta tietoa.

      Lainaa

    61. Kannusteeton mango 18.11.2023 20:45
      Tulos: -16 (26 ääntä)
      Konkaavi tiikeri: Pari viikkoa sitten joku tyyppi alkoi opettavaiseen äänensävyyn selittämään mulle että avaruus on sitten tyhjiö. Lehahti vähän punaiseksi kun muistutin että mulla on kyllä jo useampi tieteenalan tutkinto plakkarissa...joten ei ihan uutta tietoa.
      ... ja kaikki junanvaunussa osoittivat suosiotaan taputtaen seisaaltaan.

      Lainaa

    62. Kirpeä Ahven 19.11.2023 14:14
      Tulos: +7 (15 ääntä)
      Armas patsas: Heidi ei herkällä usko että se turvonnut akku on akuutisti paloturvallisuusriski. Kai se pitää ensin jotain polttaa että tajuaa että kommenteissa puhuttiinkin asiaa.
      Heidi ei tosin kysynyt sen vanhan akun kierrättämisestä, vaan siitä olisiko jollain lainata toimivaa akkua testatakseen puhelimen toimivuutta. Kyllä minuakin saattaisi ruveta ärsyttämään moinen itsestäänselvä jankkaaminen täysin asian vierestä.

      Lainaa

    63. Hiilineutraali omena 22.11.2023 14:09
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Kirpeä Ahven: Heidi ei tosin kysynyt sen vanhan akun kierrättämisestä, vaan siitä olisiko jollain lainata toimivaa akkua testatakseen puhelimen toimivuutta. Kyllä minuakin saattaisi ruveta ärsyttämään moinen itsestäänselvä jankkaaminen täysin asian vierestä.
      Saahan sitä ärsyyntyä, mutta aika pieni vaiva olisi vain huikata, että tämän jo tiesinkin. 
      Ilmeisesti on kuitenkin mukavampaa suuttua ja alkaa kieriskellä loukkaantumisessa. 

      Lainaa

    64. Tulos: +4 (8 ääntä)
      Napiton maksamakkara: Ei ole ongelma, sillä olen itsekin lähes keski-ikäinen mies. Eniten näissä ärsyttää ettei vastata itse kysymykseen ollenkaan vaan aletaan neuvomaan ihan jotain muuta.
      Joo kyllähä se vituttaa jos joku sattuis vastaamaan "sun takki palaa", kun kysyt aikaa. On ihan hyvä huomauttaa selvästä turvallisuusriskistä. Kaikki ei varmaan ole nähnyt lithiumpohjaisen akun paloa

      Lainaa

    65. Seurattu tohtori 27.11.2023 20:25
      Tulos: -5 (11 ääntä)
      facepalm: Joo kyllähä se vituttaa jos joku sattuis vastaamaan "sun takki palaa", kun kysyt aikaa. On ihan hyvä huomauttaa selvästä turvallisuusriskistä. Kaikki ei varmaan ole nähnyt lithiumpohjaisen akun paloa
      Ei, vaan kun kysyt kellonaikaa niin sinulle alettaisiin vinkumaan ja pätemään sillä että takkisi SAATTAISI palaa, jos sen lähellä olisi tulta. Todennäköisempää kuitenkin on, että se sinun takkisi ei pala. Ja todennäköisempää on sekin, että kyseinen akkukaan ei pala, kuin että se palaisi.

      Lainaa

    66. Tulos: 0 (8 ääntä)
      Seurattu tohtori: Ei, vaan kun kysyt kellonaikaa niin sinulle alettaisiin vinkumaan ja pätemään sillä että takkisi SAATTAISI palaa, jos sen lähellä olisi tulta. Todennäköisempää kuitenkin on, että se sinun takkisi ei pala. Ja todennäköisempää on sekin, että kyseinen akkukaan ei pala, kuin että se palaisi.
      Et oo vissii nähny ikinä ku akku syttyy? Pullistunut akku voi lähtee itekseen. Kato youtubest lipo akun palamista.

      Lainaa

    67. Kampura kirsikka 29.11.2023 16:26
      Tulos: -4 (8 ääntä)
      facepalm: Et oo vissii nähny ikinä ku akku syttyy? Pullistunut akku voi lähtee itekseen. Kato youtubest lipo akun palamista.
      Et vissiin tajua ollenkaan että mistä tässä puhutaan? :) Tässä mistään akun palamisesta ole kyse. Samanlainen aasi olet kuin nuo Joni-Ismo-Rikukin.

      Lainaa

    68. jukkapalmu 9.1.2024 11:37
      Tulos: -4 (4 ääntä)
      Napiton maksamakkara: On tuo mansplaining vaan jännä ilmiö. En tiedä mistä se kumpuaa.
      Ja toinen on toi akkupelko. Noita saa rei'ittää miten haluaa eikä ne siitä mihinkään syty. Joku nettivideo lienee pelon alun syy.

      Lainaa

    69. Haudankaivaja 9.1.2024 19:21
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      Heidi kysyi lainaksi akkua että voisi kokeilla "akun toimivuuden". Akun, ei puhelimen. Ajatusvirhe kai, mutta tästä varmaan johtui ainakin puolet näistä 'mansplaining' vastauksista. Älä kokeile sitä akkua enää millään vaan hävitä se :D

      Lainaa

    70. Kirpeä ahven 11.1.2024 22:47
      Tulos: -2 (4 ääntä)
      Haudankaivaja: Heidi kysyi lainaksi akkua että voisi kokeilla "akun toimivuuden". Akun, ei puhelimen. Ajatusvirhe kai, mutta tästä varmaan johtui ainakin puolet näistä 'mansplaining' vastauksista. Älä kokeile sitä akkua enää millään vaan hävitä se 😁
      Puhelin ei toimi -> Heidi epäilee vian olevan akussa -> Heidi kysyy lainaksi toista akkua jotta asentamalla sen puhelimeen voi testata vanhan akun toimivuuden. Vähän ehkä epäselvästi esitetty mutta ihan oikein. Lukijan virhe jos ymmärtää väärin.

      Lainaa

    71. Tulos: +1 (3 ääntä)
      Öm: Tulkitsisin tässä olevan kyse juuri siitä, Heidi kun ei missään vaiheessa vihjaa, että olisi ottamassa turvonneen akun käyttöön tai säästämässä sitä, vaan kysyy aivan muuta asiaa. Pojat siihen sitten pätemään, että "älä tuota akkua käytä, osta uusi", kun koko julkaisun pointti on ensin laina-akulla testata toimiiko [...]
      No oletettavasti ei ollut ja ihan aiheesta sanottiin, kerran pitänyt pommia laatikossaan pitkän aikaa... Jestas nyt.. Miksi se on nii vaikee kuunnella muita?

      Lainaa

    72. Luonteva lintu 6.10.2024 14:38
      Tulos: -1 (1 ääni)
      Naketin: Seuraavaksi pyydellään kaikkea mahdollista kun koko omaisuus paloi asunnon/talon mukana.
      Ja kaikki tämä vain siksi että varoittajat olivat väärää sukupuolta 🤷🏻‍♀️

      Lainaa

    73. Luonteva lintu 6.10.2024 14:40
      Tulos: -1 (1 ääni)
      Vuosikas nauta: Vaikka sitä pahaa ei haluaisi oikeasti tapahtuvan kellekkään, niin näissä tapauksissa jokin lievempi opetus olisi silti tarpeen. Toivottavasti akku syttyy palamaan, ja aiheuttaa vaikka vakavia vahinkoja yhdelle huoneelle asuntoon, ilman henkilövahinkoja. Minua ärsyttää valtavasti ihmiset, [...]
      Tyhmyydestä sakotetaan.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: akku, haku, kahvi, kirppari, kirppis, kirpputori, kuva, puhelin, stalkata, suodatinpussi, turvonnut