Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Jouluiloa, osa 2

Kaupoista saa aivan liian helposti ruokaa.
Jouluiloa, osa 2

Viime osassa Jouluradio sai vihaista palautetta.

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 51 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Ryhmätön pussieläin 28.12.2023 0:10
      Tulos: +114 (136 ääntä)
      Vivica 😆. Ja taitaapi Vesku puhua asiaa.

      Lainaa

    2. Tuuhea soturi 28.12.2023 0:17
      Tulos: +481 (487 ääntä)
      Tuntuu, että Tiinalla menisi joululaatikko-rahat johonkin muuhun laatikkoon.

      Lainaa

    3. Nikotiiniton orja 28.12.2023 1:01
      Tulos: +306 (312 ääntä)
      Tuuhea soturi: Tuntuu, että Tiinalla menisi joululaatikko-rahat johonkin muuhun laatikkoon.
      Siltähän se vaikuttaa. Todellisessa avuntarpeessa oleva kelpuuttaa kyllä ruoatkin.

      Lainaa

    4. Velaton varis 28.12.2023 2:24
      Tulos: +206 (212 ääntä)
      Eikö sitä voi itse säännöstellä syöntiä ja juomista, oli kauppa auki tai ei?

      Lainaa

    5. Tulos: +228 (236 ääntä)
      Näin jouluaattona yövuoroon mennessäni arvostin kovasti paikallista pikkukauppaa, joka oli auki, niin sain sieltä napattua vähän extraevästä.

      Lainaa

    6. Kastunut mato 28.12.2023 4:08
      Tulos: +27 (161 ääntä)
      gretan kanssa siinä mielessä samaa mieltä, et harmittaa muakin niiden puolesta jotka sinne kauppaan aattona joutuu töihin menemään, eikä pääse itse viettämään vapaata samaan aikaan kun monet muut, mut ei kyllä mahda kauppojen aukioloajat olla syy kenenkään ylipainoon.....

      Lainaa

    7. Loistelias kesyhanhi 28.12.2023 6:38
      Tulos: +240 (248 ääntä)
      Kastunut mato: gretan kanssa siinä mielessä samaa mieltä, et harmittaa muakin niiden puolesta jotka sinne kauppaan aattona joutuu töihin menemään, eikä pääse itse viettämään vapaata samaan aikaan kun monet muut, mut ei kyllä mahda kauppojen aukioloajat olla syy kenenkään ylipainoon.....
      Minulla on ystävä, joka vuodesta toiseen ottaa joulunpyhät yms vuorot itselleen, koska ei vietä niitä ja tienaa samalla hyvin.

      Lainaa

    8. Kouluttamaton muurahainen 28.12.2023 7:05
      Tulos: +164 (192 ääntä)
      Loistelias kesyhanhi: Minulla on ystävä, joka vuodesta toiseen ottaa joulunpyhät yms vuorot itselleen, koska ei vietä niitä ja tienaa samalla hyvin.
      Minä tunnen useampiakin, jotka haalivat joulu- ja muita pyhävuoroja niin paljon kuin mahdollista isomman palkan vuoksi. Ei kai monellekaan lapsettomalle ole niin väliä, viettääkö juuri aattoillan kotona yksin vain onko se jokin toinen ilta. Eikä kaikki tosiaan edes vietä joulua, oli töissä tai ei.

      Lainaa

    9. Tittelintuure 28.12.2023 7:09
      Tulos: +134 (138 ääntä)
      Kastunut mato: gretan kanssa siinä mielessä samaa mieltä, et harmittaa muakin niiden puolesta jotka sinne kauppaan aattona joutuu töihin menemään, eikä pääse itse viettämään vapaata samaan aikaan kun monet muut, mut ei kyllä mahda kauppojen aukioloajat olla syy kenenkään ylipainoon.....
      Näissä on se, et kaikki ei vietä joulua sen kummemmin, syystä tai toisesta; jotkut kuuluvat eri uskontokuntiin, toisilla ei oikein ole perhettä eikä ystäviä ja yksinäinen joulu kotona tuntuu tietenkin ikävältä, toisia ei muuten vaan kiinnosta, koska jouluun yhdistetään nihkeitä asioita (stressi, kaupallisuus yms.) Nämä ihmiset saattavat olla mielelläänkin töissä, koska joululta saa aina merkittävät lisätulot.

      Lainaa

    10. Tulos: +152 (156 ääntä)
      Kyllä, Greta, ihmisten pitää jatkuvasti syödä ja juoda, vaikka itse ehkä pärjäät yhteyttämällä.

      Lainaa

    11. Sievistelevä herukka 28.12.2023 8:00
      Tulos: +108 (112 ääntä)
      Kouluttamaton muurahainen: Minä tunnen useampiakin, jotka haalivat joulu- ja muita pyhävuoroja niin paljon kuin mahdollista isomman palkan vuoksi. Ei kai monellekaan lapsettomalle ole niin väliä, viettääkö juuri aattoillan kotona yksin vain onko se jokin toinen ilta. Eikä kaikki tosiaan edes vietä joulua, oli töissä tai ei.
      Minä tunnen useamman ihan perheellisenkin joka tuota tekee ihan vaan paremman palkan innostamana. Ei siinä yksi joulu mitenkään pilalle mene vaikka joutuisi välissä käymään töissä. Viettävät sitten sen mukaisesti joulua aamulla tai illalla tai kuten sopii parhaiten riippuen siitä mikä työvuoro tuolloin sattuu olemaan.

      Lainaa

    12. Arvaamaton kärpänen 28.12.2023 8:50
      Tulos: +145 (151 ääntä)
      Tämä vähävaraisten avustaminen jouluna on kyllä vaikeaa. Mielelläni auttaisin, mutta tosi moni tuntuu olevan vähän vilpillisessä mielessä liikkeellä. Tänä jouluna valitsin kohdetta muka todella huolellisesti, mutta sama tyyppi jatkoi ilmoitusten tekoa muihin ryhmiin, vaikka olin antanut useamman satasen lasten joululahjoihin ja jouluruokaan. Ilmoitusten mukaan tilillä vain kymppi, eikä varaa ostaa edes joulupuuroaineksia. Missä ne oikeasti avun tarpeessa olevat luuraa, niille haluaisinapua tarjota?

      Lainaa

    13. Kivikova marsu 28.12.2023 9:01
      Tulos: +4 (102 ääntä)
      Sievistelevä herukka: Minä tunnen useamman ihan perheellisenkin joka tuota tekee ihan vaan paremman palkan innostamana. Ei siinä yksi joulu mitenkään pilalle mene vaikka joutuisi välissä käymään töissä. Viettävät sitten sen mukaisesti joulua aamulla tai illalla tai kuten sopii parhaiten riippuen siitä mikä työvuoro tuolloin sattuu olemaan.
      Kiva, että joillekin ainaiset työvuorot kaikkina juhlapyhinä sopivat mainiosti, mutta ei niitä ihmisiä riitä kaikkiin kauppoihin jokaisena pyhänä. 
      Itse olen kaupanmyyjän puoliso ja tympii, kun yhden työvuorot vaikuttavat koko suvun joulun, pääsiäisen ja juhannuksen viettoon. Joskus sitä haluaisi lähteä koko perheenä muualla asuvien sukulaisten tai ystävien luokse silloin, kun kaikki muutkin juhlivat, mutta ei voi, koska kaikkien kauppojen pitää olla aina auki.
      Ymmärrän toki, että on tiettyjä töitä, joita jonkun on tehtävä aina, mutta kaikkien kauppojen ei tarvitsisi olla aina auki.

      Lainaa

    14. Itseasiassa 28.12.2023 9:09
      Tulos: +60 (64 ääntä)
      Arvaamaton kärpänen: Tämä vähävaraisten avustaminen jouluna on kyllä vaikeaa. Mielelläni auttaisin, mutta tosi moni tuntuu olevan vähän vilpillisessä mielessä liikkeellä. Tänä jouluna valitsin kohdetta muka todella huolellisesti, mutta sama tyyppi jatkoi ilmoitusten tekoa muihin ryhmiin, vaikka olin antanut [...]
      Kyllä siellä oikeasti on apua tarvitsevia, todennäköisesti myös mainitsemasi tapaus ja Tiina, mutta elämänhallinta on heillä mitä on. Itse ajan nykyään lahjoja, esim. kirjoja ja ei muodissa olevia pehmoleluja, niin jos niitä olisi vähemmän haluja ja onnea myydä eteenpäin. Tietysti noissa on myös pyyntöjä esim. uusimmasta pleikkarista, mutta kuulemma sen vuosi, että se voi oikeasti olla sen lapsen ainoa tilaisuus ikinä saada se. Arvostan kyllä vanhempia, jotka nyt ovat etsineet vanhempia malleja käytettynä lahjaksi. Mutta jos näitä väärinkäyttäjiä näkyy, niin välikätenä oleva hyväntekeväisyysjärjestö voi olla kiinnostunut. He keräävät niitä lahjoituksia kuitenkin jouluiloksi eikä vanhempien päihteisiin.

      Lainaa

    15. Suonensisäinen lokki 28.12.2023 9:18
      Tulos: +66 (70 ääntä)
      Arvaamaton kärpänen: Tämä vähävaraisten avustaminen jouluna on kyllä vaikeaa. Mielelläni auttaisin, mutta tosi moni tuntuu olevan vähän vilpillisessä mielessä liikkeellä. Tänä jouluna valitsin kohdetta muka todella huolellisesti, mutta sama tyyppi jatkoi ilmoitusten tekoa muihin ryhmiin, vaikka olin antanut [...]
      Kotimaanapu.
      Kirkon toimintaa, mutta tilanteet ovat diakonissien kartoittamia, joten todellisia tapauksia.

      Lainaa

    16. Kätevä kesyhanhi 28.12.2023 9:51
      Tulos: +58 (64 ääntä)
      Kastunut mato: gretan kanssa siinä mielessä samaa mieltä, et harmittaa muakin niiden puolesta jotka sinne kauppaan aattona joutuu töihin menemään, eikä pääse itse viettämään vapaata samaan aikaan kun monet muut, mut ei kyllä mahda kauppojen aukioloajat olla syy kenenkään ylipainoon.....
      Yleensä noilla on sen verran työntekijöitä että aina löytyy ihmisiä jotka haluavat tehdä töitä niinä päivinä, eli vuoroja voidaan vaihtaa. Saahan niistä hyvät lisät ja jos et edes vietä joulua niin ei tarvitse uhrata mitään sen rahan takia. Eri asia sitten sairaalat ja muut "terveyteen ja hyvinvointiin" liittyvät työpaikat, tai esimerkiksi infraan liittyvät, mutta eipähän niitäkään voi kiinni laittaa.

      Lainaa

    17. Tulos: +47 (65 ääntä)
      Kivikova marsu: Kiva, että joillekin ainaiset työvuorot kaikkina juhlapyhinä sopivat mainiosti, mutta ei niitä ihmisiä riitä kaikkiin kauppoihin jokaisena pyhänä.  Itse olen kaupanmyyjän puoliso ja tympii, kun yhden työvuorot vaikuttavat koko suvun joulun, pääsiäisen ja juhannuksen viettoon. Joskus sitä haluaisi lähteä koko perheenä [...]
      En nyt ihan ymmärrä, eihän kauppojen tarvitse olla aina auki? Ei mikään siihen pakota, eikä myöskään kukaan pakota menemään töihin? Ihan tarpeeksi on rajoitteita ja kieltoja, niin sehän on mukavaa, että voi valita, pitääkö myymälää auki vai ei.
      Näköjään se on kannattavaa pitää ovia auki joulunakin, kun tuntuu olevan monet liikkeet avoinna. 

      Lainaa

    18. Seko taikuri 28.12.2023 11:05
      Tulos: +44 (48 ääntä)
      Henri: En nyt ihan ymmärrä, eihän kauppojen tarvitse olla aina auki? Ei mikään siihen pakota, eikä myöskään kukaan pakota menemään töihin? Ihan tarpeeksi on rajoitteita ja kieltoja, niin sehän on mukavaa, että voi valita, pitääkö myymälää auki vai ei. Näköjään se on kannattavaa pitää ovia auki joulunakin, kun tuntuu olevan monet liikkeet avoinna. 
      Juurikin näin. Kaupat saavat olla nykyisin auki ja kun tuo laki vapautui, lähes kaikki kaupat kokeilivatkin aukioloa joka päivä. Nyt taisi ainakin paikallisesti olla joulupäivän kaikki isot kiinni mutta Tapsana taas auki kuten sunnuntaisin. Osa pienemmistä oli auki joulupäivänäkin. Tässä on kuitenkin kysynnästä kiinni vs. pyhäpalkkojen maksu (ja henksun saatavuus) että kannattaako. Varmasti kauppiaat ja ketjut laskevat nuo tarkkaan. Sen sijaan kuten mainittu, yhteiskunnan tukitoimien pitää olla 24/7. Poliisit, palokunnat, sairaanhoito, hoiva, sosiaalihuolto, infran ylläpitäjät jne. Se on vaan pakko, ei voi valita. Se sitten miten reilusti esihenkilöt kierrättää pyhävuoroja ja päivystyksiä on sitten eri juttu.

      Lainaa

    19. Tulos: +64 (76 ääntä)
      Huomautan myös, että vaikka on väkeä joka mielellään on pyhinä töissä, on myös meitä, joita se ei houkuttele. Ei, vaikka palkka onkin parempi. Omassa työpaikassani (joka EI ole ruokakauppa) aatto on yksi vuoden kiireisimpiä ja raskaimpia työpäiviä, eikä kukaan haluaisi olla silloin töissä, mutta pakko on. Työpaikka on tietysti jokaisen oma valinta, mutta ei kaikkea paskaa tarvitse kestää töiden vuoksi. Lisäksi perheetön yksinasuva ei ole yhtä kuin täysin yksinäinen ihminen, suurimmalla osalla on kuitenkin esim. oma lapsuudenperhe, jonka kanssa tahtoo pyhiä viettää.

      Lainaa

    20. Irstas majava 28.12.2023 12:47
      Tulos: +49 (51 ääntä)
      Tais Tiinan laatikkorahat mennä koriin.

      Lainaa

    21. Subwooferilla höystetty muurahainen 28.12.2023 12:55
      Tulos: +14 (32 ääntä)
      Kastunut mato: gretan kanssa siinä mielessä samaa mieltä, et harmittaa muakin niiden puolesta jotka sinne kauppaan aattona joutuu töihin menemään, eikä pääse itse viettämään vapaata samaan aikaan kun monet muut, mut ei kyllä mahda kauppojen aukioloajat olla syy kenenkään ylipainoon.....
      Tuskin sinne kukaan joutuu. Ainakin ravintola-alalla nuo tuplapalkalliset vuorot on juuri niitä halutuimpia.

      Lainaa

    22. Sutjakka susi 28.12.2023 14:21
      Tulos: +51 (71 ääntä)
      Kivikova marsu: Kiva, että joillekin ainaiset työvuorot kaikkina juhlapyhinä sopivat mainiosti, mutta ei niitä ihmisiä riitä kaikkiin kauppoihin jokaisena pyhänä.  Itse olen kaupanmyyjän puoliso ja tympii, kun yhden työvuorot vaikuttavat koko suvun joulun, pääsiäisen ja juhannuksen viettoon. Joskus sitä haluaisi lähteä koko perheenä [...]
      Vartuin hoitajavanhemman lapsena, ja jotenkin me silti onnistuimme viettämään joulua ja jopa vierailemaan sukulaisten luona eri puolella Suomea. On se nyt kumma jos sinun puolisosi ei saa koskaan vapaata, vaikka ne jouluvuorot on vapaaehtoisia. Oletko kysynyt puolisolta miksi kotijoulut ei kiinnosta?

      Lainaa

    23. Aloitekyvytön hai 28.12.2023 14:25
      Tulos: +50 (86 ääntä)
      Kouluttamaton muurahainen: Minä tunnen useampiakin, jotka haalivat joulu- ja muita pyhävuoroja niin paljon kuin mahdollista isomman palkan vuoksi. Ei kai monellekaan lapsettomalle ole niin väliä, viettääkö juuri aattoillan kotona yksin vain onko se jokin toinen ilta. Eikä kaikki tosiaan edes vietä joulua, oli töissä tai ei.
      Lapseton = kotona yksin? No nyt meni taas pieleen mun lapseton joulu, oli puoliso, ystäviä, hitto soikoon sukulaisiakin kävi. Tietoksesi että huomattavan monella lapsettomalla on perhe, joskaan se ei ehkä sinun konservatiiviseen perhemääritelmääsi mahdukaan.

      Lainaa

    24. Nopeutettu peura 28.12.2023 17:16
      Tulos: -21 (69 ääntä)
      Aloitekyvytön hai: Lapseton = kotona yksin? No nyt meni taas pieleen mun lapseton joulu, oli puoliso, ystäviä, hitto soikoon sukulaisiakin kävi. Tietoksesi että huomattavan monella lapsettomalla on perhe, joskaan se ei ehkä sinun konservatiiviseen perhemääritelmääsi mahdukaan.
      Kyllä. Tuo lainaamasi kommentti koski vain ja ainoastaan juuri ja täsmälleen sinua. Siinä tosin lukee että "Ei kai monellekaan lapsettomalle.." mutta mitäs näistä. Pääasia että SINÄ pääset uhriutumaan.

      Lainaa

    25. Harmiton papaija 28.12.2023 17:29
      Tulos: +49 (51 ääntä)
      Pitääkö ihmisten tosiaan jatkuvasti syödä ja juoda? Tätä pohdin itsekin monta vuotta sitten ja lopetin syömisen ja juomisen kokonaan. Enää en syö muuten kuin illalliskutsuilla tai muissa sosiaalissa kokoontumisissa. Tällaiset tarpeettomuudet kuin aamiainen ja lounas ja arkiruoka olen karsinut pois, koska eihän kyse ole oikeasta tarpeesta, olemme vain tottuneet syömään huviksemme. Syömisestä ja juomisesta täytyy tehdä laitonta että saadaan joku roti tähän kulutusyhteiskuntaan. /s Mutta jos vakavissaan ollaan, niin useimmiten ihmiset kyllä pystyisivät ajoittamaan ostoksensa muuhun ajankohtaan kuin jouluaattoon. Jouluun ei vain nykyään suhtauduta samalla tavalla kuin ennen, jolloin ainakin lähes kaikki palvelut olivat pyhien ajan kiinni. En ota tässä kantaa onko kyseinen muutos hyvä vai huono, mutta veikkaan että aina lisääntyvään ylipainoon on syynä yleensä jokin muu kuin se, milloin kaupat ovat auki.

      Lainaa

    26. Kastunut mato 28.12.2023 18:18
      Tulos: +13 (23 ääntä)
      Kivikova marsu: Kiva, että joillekin ainaiset työvuorot kaikkina juhlapyhinä sopivat mainiosti, mutta ei niitä ihmisiä riitä kaikkiin kauppoihin jokaisena pyhänä.  Itse olen kaupanmyyjän puoliso ja tympii, kun yhden työvuorot vaikuttavat koko suvun joulun, pääsiäisen ja juhannuksen viettoon. Joskus sitä haluaisi lähteä koko perheenä [...]
      tätä itsekin mietin kun tuota kommenttia kirjoitin. varmasti on ihmisiä, jotka silloin mielellään työskentelvät syystä tai toisesta, mutta vetää se helposti myös mukaansa niitä joiden on pakko, vaikka eivät haluaisi. eikä sitä joulua tarvitse itse juhlia, että voi nauttia "ylimääräisestä" vapaapäivästä.

      Lainaa

    27. Tulos: +40 (50 ääntä)
      Kouluttamaton muurahainen: Minä tunnen useampiakin, jotka haalivat joulu- ja muita pyhävuoroja niin paljon kuin mahdollista isomman palkan vuoksi. Ei kai monellekaan lapsettomalle ole niin väliä, viettääkö juuri aattoillan kotona yksin vain onko se jokin toinen ilta. Eikä kaikki tosiaan edes vietä joulua, oli töissä tai ei.
      Ei kyllä liity lapset tai niiden puute mitenkään tähän. Ajattelitko että lapsettomilla/lapsivapailla ihmisillä voi olla muutakin perhettä? Sisarukset, vanhemmat jne... Itse olen lapsivapaa ja todellakin vietän joulua enkä halua olla silloin töissä.

      Lainaa

    28. Itävä matelija 28.12.2023 19:20
      Tulos: -18 (42 ääntä)
      Aatto on arkipäivä, että ei siitä mitään lisiä makseta.

      Lainaa

    29. Tulos: +37 (49 ääntä)
      Kivikova marsu: Kiva, että joillekin ainaiset työvuorot kaikkina juhlapyhinä sopivat mainiosti, mutta ei niitä ihmisiä riitä kaikkiin kauppoihin jokaisena pyhänä.  Itse olen kaupanmyyjän puoliso ja tympii, kun yhden työvuorot vaikuttavat koko suvun joulun, pääsiäisen ja juhannuksen viettoon. Joskus sitä haluaisi lähteä koko perheenä [...]
      No jos töissä kohdellaan niin että joutuu olemaan kaikki juhlapäivät töissä vaikka ei haluaisi niin itse ainakin tekisin asian suhteen ratkaisuja. Oletko ihan varma ettei puolisosi ota tarkoituksella töitä tuolloin joko rahan takia tai siksi että ei jostain syystä halua lähteä sinne juhliin mutta ei vain viitsi myöntää sitä riitojen pelossa.
      Itse vaihtaisin työpaikkaa mahdollisuuden tullen tai yrittäisin parantaa pomon kanssa keskustelemalla tilannetta. Kyllä pomo antaa myöden kun laittaa pienen vinkin että tämä ei välttämättä ole ikuinen ratkaisu että yksi ja sama on kaikki pyhät töissä.
      Tai sitten ylidramatisoit asian ja ne muutamat päivät kun töihin joutuu on "kaikki pyhät". Mikäli se on todella noin iso ongelma teille molemmille niin sitä alan vaihtoa kannattaa todella harkita. Ei työn kannata antaa pilata koko elämää.

      Lainaa

    30. Itseasiassa 28.12.2023 21:37
      Tulos: +27 (29 ääntä)
      Itävä matelija: Aatto on arkipäivä, että ei siitä mitään lisiä makseta.
      Meillä on suunnittelu- ja konsulttialan
      ylemmät toimihenkilöt TESin silloin vapaalla, joten kannattaa tarkistaa se oman alan työehtosopimus. 

      Lainaa

    31. Palava marsu 28.12.2023 23:25
      Tulos: +15 (17 ääntä)
      Itävä matelija: Aatto on arkipäivä, että ei siitä mitään lisiä makseta.
      Itseasiassa: Meillä on suunnittelu- ja konsulttialanylemmät toimihenkilöt TESin silloin vapaalla, joten kannattaa tarkistaa se oman alan työehtosopimus. 
      Ja VESin mukaan maksetaan lisiä

      Lainaa

    32. Syyntakeeton mustikkamehukeitto 29.12.2023 1:22
      Tulos: +19 (21 ääntä)
      Pluri: No jos töissä kohdellaan niin että joutuu olemaan kaikki juhlapäivät töissä vaikka ei haluaisi niin itse ainakin tekisin asian suhteen ratkaisuja. Oletko ihan varma ettei puolisosi ota tarkoituksella töitä tuolloin joko rahan takia tai siksi että ei jostain syystä halua lähteä sinne juhliin mutta ei vain viitsi [...]
      Minun säännöllisen työajan puutteissa on helppo sopia jo nyt, että pääsiäisenä nähdään kaikki Ivalossa. Neljän päivän vapaa kun on ihan varma juttu. Tuskin kukaan joutuu olemaan töissä kaikkien pyhien kaikkia päiviä, mutta kannattaako yhden päivän loman takia ajella 658km suuntaansa, kun ei edes yöksi voi jäädä, että toinen on ajoissa töissä seuraavana päivänä. Kauppojen sisällä tuskin isoa eroa on, että vaihtamalla paranisi, luultavasti jopa päin vastoin että saa uutena työntekijänä ne huonoimmat vuorot kuten lankalauantain, jolloin ei edes pyhäkorvauksia saa.

      Lainaa

    33. Hiukseton metsämarja 29.12.2023 7:17
      Tulos: +22 (34 ääntä)
      Nopeutettu peura: Kyllä. Tuo lainaamasi kommentti koski vain ja ainoastaan juuri ja täsmälleen sinua. Siinä tosin lukee että "Ei kai monellekaan lapsettomalle.." mutta mitäs näistä. Pääasia että SINÄ pääset uhriutumaan.
       No en tiedä, itse olen "lapsellinen", mutta kyllä siinä lainatussa tekstissä tosiaan luki, että lapsettomille ei ole väliä, kun ei ole perhettä. Mikä on älytöntä on monilla perhe vaikka lapsia ei. Oma lapseni ei juhli joulua (hän jämähti kiinni halloweeniin, kun on ensimmäinen juhla minkä muistaa, joten juhlitaan halloweenia sitten, mikä vain lasta huvittaa, itselleni se ja sama, mutta hänen ei tarvitse saada suklaaövereitä niin kovin usein joten kaikkea ei voi viettää. Amerikkalaiset ovat valtavia, ja viettävätkin putkeen halloweenin, kiitospäivän ja joulun, eli pari kuukautta ylensyöntiä ja -juontia).   Toisaalta, esittää edesmenneelle äidilleni joulun peruminen olisi ollut kauhistus. Joten kyllä se voi todellakin olla, että jotkut viettävät joulua ja jotkut eivät, eikä se riipu siitä, onko lapsia.   (Itse menin töihin Britannian kruununperillisten hääpäivänä. kaikki katsoivat, että suuri uhraus ja sain tosi kivoja vuoroja vastapalvelukseksi, ja tapahtuma jopa televisioitiin töihin, koska säälivät meitä kun niin "suuri tapahtuma" jäi välistä. Asuin briteissä silloin. Joudun kirjoittamaan "kruununperilliset" koska en edes jaksa muistaa nimiä, niin paljon kiinnostaa).

      Lainaa

    34. Vedessäelävä ilves 29.12.2023 10:52
      Tulos: -15 (35 ääntä)
      Heslethe: Ei kyllä liity lapset tai niiden puute mitenkään tähän. Ajattelitko että lapsettomilla/lapsivapailla ihmisillä voi olla muutakin perhettä? Sisarukset, vanhemmat jne... Itse olen lapsivapaa ja todellakin vietän joulua enkä halua olla silloin töissä.
      Kyllä ne lapset tähän kuitenkin liittyy. Joulusta puhutaan usein lasten juhlana. Tottakai se on myös aikuisille tärkeä. Mutta kun sinut pistetään aattona työvuoroon, ymmärtävät läheisesi miksi et ole viettämässä joulua heidän kanssaan, vaikka se heitä harmittaisikin. Lapselle voi olla suuri pettymys jos vanhempi ei ole jouluna paikalla.
      Tiedän monia työpaikkoja joissa pienten lasten vanhemmat saavat joulun helpommin vapaaksi (ovat kärjessä jos vaihtohalukkaita löytyy). Vastaavasti samat vanhemmat ovat yleensä uudenvuoden/pääsiäisen/juhannuksen töissä. 

      Lainaa

    35. Tulos: +28 (32 ääntä)
      Itävä matelija: Aatto on arkipäivä, että ei siitä mitään lisiä makseta.
      Olet väärässä. Source: aika monet työehtosopimukset.

      Lainaa

    36. Herkeämätön pähkinä 29.12.2023 12:58
      Tulos: +8 (18 ääntä)
      Itävä matelija: Aatto on arkipäivä, että ei siitä mitään lisiä makseta.
      Mene ensin töihin ja tule sitten vasta pätemään.

      Lainaa

    37. Kouluttamaton muurahainen 29.12.2023 14:01
      Tulos: +1 (23 ääntä)
      Aloitekyvytön hai: Lapseton = kotona yksin? No nyt meni taas pieleen mun lapseton joulu, oli puoliso, ystäviä, hitto soikoon sukulaisiakin kävi. Tietoksesi että huomattavan monella lapsettomalla on perhe, joskaan se ei ehkä sinun konservatiiviseen perhemääritelmääsi mahdukaan.
      Anteeksi, jos kirjoitin, että kenelläkään lapsettomalla ei ole perhettä tai tarvetta olla pyhisin kotona. Tarkoitin tietenkin, että MONELLA lapsettomalla ei ole niin väliä. En siis puhunut sinun perheestäsi. Enkä läheskään kaikista. Enkä välttämättä edes enemmistöstä. Ihan vain monesta. Itse tunnen useita tällaisia, enkä usko, että tunnen läheskään kaikkia heistä. Perhemääritelmäni ei sinänsä ole konservatiivinen, perheitä on monenlaisia ja se on hienoa. Ehkä kuitenkin aliarvioin aikuisten ihmisten tarvetta viettää juhlaa, jossa nykyisin on lähinnä lapsille suunnattua viihdykettä, juuri sinä yhtenä tiettynä päivänä vuodesta. Pyydän anteeksi sitä. Tietenkin sinä saat viettää joulusi kenen kanssa haluat. Toivottavasti sinäkin suvaitset sen, että monet haluavat viettää joulua epäkonservatiivisella tavalla vaikka töissä tuplapalkalla.

      Lainaa

    38. Tulos: -3 (11 ääntä)
      Syyntakeeton mustikkamehukeitto: Minun säännöllisen työajan puutteissa on helppo sopia jo nyt, että pääsiäisenä nähdään kaikki Ivalossa. Neljän päivän vapaa kun on ihan varma juttu. Tuskin kukaan joutuu olemaan töissä kaikkien pyhien kaikkia päiviä, mutta kannattaako yhden päivän loman takia ajella 658km suuntaansa, kun ei edes yöksi voi jäädä, että [...]
      Hirveän vaikea ajatella ettei töitä pystyisi sopimaan ennakkoon jos haluaa vaikka yhdet juhlapyhät kerran vuodessa kokonaan vapaalle. Itse olen jokaisessa työpaikassa saanut sovittua haluamallani tavalla asioita. Välillä niitä sovitaan pomon kanssa ja välillä työkaverien. Eli jos haluaa pääsiäisen vapaaksi niin vaihtaa vuoroja jonkun kanssa.
      Uuteen työpaikkaan kun hakee voi myös esittää omia toiveitaan asioista kuten vaikka yksi juhlapyhä vuodessa kokonaan vapaaksi. Tuntuu että ihmiset tekevät asioista usein vaikeampia kuin ne ovat. Valitetaan ongelmakohdista ja kysyttäessä mitä niiden eteen on tehty niin vastaus liian usein on että ei mitään.
      Valitetaan palkasta ja kysyttäessä ei ole edes käyty kysymässä palkankorotusta. Valitetaan vapaista vaikka ei ole edes koitettu ehdottaa erilaista systeemiä.

      Lainaa

    39. Koskematon kastemato 29.12.2023 17:24
      Tulos: -13 (15 ääntä)
      Puluparka: Näin jouluaattona yövuoroon mennessäni arvostin kovasti paikallista pikkukauppaa, joka oli auki, niin sain sieltä napattua vähän extraevästä.
      Extraevästäkin vielä. "Ylipaino vaan lisääntyy..."

      Lainaa

    40. Nauhoitettu kurkku 30.12.2023 7:13
      Tulos: +7 (11 ääntä)
      Kivikova marsu: Kiva, että joillekin ainaiset työvuorot kaikkina juhlapyhinä sopivat mainiosti, mutta ei niitä ihmisiä riitä kaikkiin kauppoihin jokaisena pyhänä.  Itse olen kaupanmyyjän puoliso ja tympii, kun yhden työvuorot vaikuttavat koko suvun joulun, pääsiäisen ja juhannuksen viettoon. Joskus sitä haluaisi lähteä koko perheenä [...]
      Voihan niihin toki vaikuttaa jos on hyvissä ajoin liikkeellä ennen niitä pyhiä ja vaihtaa tarvittaessa vuoroja jonku kanssa, joka haluaa ne pyhäkorvaukset. Tosin jos nillittää perään ku haluaa ne pyhäkorvaukset ni kannattaa mennä sinne töihin. Kyllä työntekijällä pääsääntösesti joku pyhä vuodessa on vapaata jos ilmasee haluavansa vapaalla olla. Toki on myös mahdollista että puoliso ei halua osallistua koko suvun jokaiseen kissanristiäisiin ja ottaa vuoroja.

      Lainaa

    41. Salamannopea kotieläin 30.12.2023 9:00
      Tulos: +21 (35 ääntä)
      Vedessäelävä ilves: Kyllä ne lapset tähän kuitenkin liittyy. Joulusta puhutaan usein lasten juhlana. Tottakai se on myös aikuisille tärkeä. Mutta kun sinut pistetään aattona työvuoroon, ymmärtävät läheisesi miksi et ole viettämässä joulua heidän kanssaan, vaikka se heitä harmittaisikin. Lapselle voi olla suuri pettymys jos vanhempi ei [...]
      Jostain syystä tällainen lapsettomien avoin syrjintä on työpaikoilla edelleen laajalti sosiaalisesti hyväksyttyä. Eikä se todellakaan rajoitu vain jouluun, vaan lapsiin vedoten pitäisit saada - ja usein saadaankin - automaattisesti vapaaksi kaikki juhlapyhät, sekä kesälomat heinäkuulle. Unohtamatta sitä, miten paljon lapsettomat joutuvat omista menoistaan lyhyellä varoajalla joustamaan ja paikkaamaan lapsellisten vuoroja aina, kun lapsella on vähän nuhaa. 
      Mitään järjellisiä perustelujahan tälle jouluetuilulle ei ole ja päinvastoin sitä loogisesti kuvittelisi, että pienelle lapselle päivämäärällä kalenterissa ei ole mitään itseisarvoa, vaan joulua juhlitaan sinä päivänä, kun perheen aikuiset sen laittavat. Koululaisilla taas on pitkät lomat, jotka eivät rajoita mahdollisuutta viettää ydinperheen joulujuhlaa vaikka välipäivinä - ja sen perheen kesken eletään muutenkin joka hemmetin päivä.
      Monelle lapsettomalle ja aivan erityisesti sinkulle se joulu taas on usein ainoa aika vuodesta, jolloin on mahdollisuus kokoontua vanhempien ja sisarusten kanssa yhteen ja tavata myös lapsuuskavereita vanhoilla kotiseuduilla. 
      Toki ideaalitilanteessa työpaikalle sattuu sopivassa suhteessa pyhälisähaukkoja ja juhlaperinneihmisiä, mutta useinkaan näin ei ole. Silloin pitäisi löytyä työntekijöiltä riittävästi pelisilmää nimetä se yksi itselle ehdoton juhlapyhä ja joustaa tarvittaessa muihin - ja jos se sattuu olemaan kaikille sama, niin sitten kiertävä systeemi. Vaan käytännössä aikalailla samat naamat tuntuu monella työpaikalla kaikkina pyhinä ja heinäkuussa pyörivän…Osa toki omasta  halustaan, mutta yhtälailla moni sovinnollinen luonne joustaa puolipakotettuna - tai ainakin niin kauan, kuin naiivisti odottaa vastavuoroista joustamista silloin kun itsellä olisi jokin tärkeä meno. 

      Lainaa

    42. Haavoittuva hilleri 30.12.2023 13:38
      Tulos: +9 (13 ääntä)
      Suonensisäinen lokki: Kotimaanapu. Kirkon toimintaa, mutta tilanteet ovat diakonissien kartoittamia, joten todellisia tapauksia.
      Alkoholistiäitini kusettaa heitä ihan 100-0 kun on niin köyhä ettei saa laskuja maksettuja, todellisuudessa saisi kyllä ja tekee samaan aikaan lomamatkoja ja rahaa löytyy alkoon aina. Eli en tähänkään täysin luottaisi...

      Lainaa

    43. Spekuloiva kärpänen 30.12.2023 13:41
      Tulos: +12 (16 ääntä)
      Nikotiiniton orja: Siltähän se vaikuttaa. Todellisessa avuntarpeessa oleva kelpuuttaa kyllä ruoatkin.
      Tuttavamies oli (on yhä) ihan kunnon nisti. Äitisä nistiuran alkuaikoina antoi rahaa"ruokaan" yms. kunnes lopulta ymmärsi, että nistipojan rahat ei mene ruokakauppaan vaikka kuinka poika selvänäkin kyselisi. Sen tajuttuaan kyseinen äiti suostui antamaan rahaa ainoastaan niin, että menisivät yhdessä kauppaan ja äiti maksaisi kaikki pojan tarvitsemat ostokset. Kummasti "huutava nälkä" ja "monen päivän syömättömyys" loppui kuin seinään.

      Lainaa

    44. Avaimeton paprika 30.12.2023 22:53
      Tulos: +6 (10 ääntä)
      Pluri: Hirveän vaikea ajatella ettei töitä pystyisi sopimaan ennakkoon jos haluaa vaikka yhdet juhlapyhät kerran vuodessa kokonaan vapaalle. Itse olen jokaisessa työpaikassa saanut sovittua haluamallani tavalla asioita. Välillä niitä sovitaan pomon kanssa ja välillä työkaverien. Eli jos haluaa pääsiäisen vapaaksi niin [...]
      Mieheni töissä joulu ja pääsiäinen on kaikkein kiireisintä aikaa ja sinne onkin hyvin harvoin mahdollista saada vapaita siten että pääsisi sukuloimaan jouluna. Tämmöinen onnistuu ehkä noin kolmen vuoden välein. Ensi pääsiäiseksi mies onnistui saamaan vuosilomaa päästäkseen äitinsä kuusikymppisille, mutta normaalisti pääsiäiseksi ois tosi vaikea saada vapaita niin monta peräkkäin että pääsisi johonkin sukuloimaan. Ihan mikä tahansa muu viikonloppu on toivottavissa, mutta joulu ja pääsiäinen on vaikea saada vapaiksi, koska suunnilleen kaikki muutkin tiimissä haluaisivat ne mielellään vapaiksi.

      Lainaa

    45. Häpeämätön kala 31.12.2023 22:55
      Tulos: +15 (19 ääntä)
      Itse näin kolmivuorotyöntekijänä (uv-aattoyöstä tätä viestiä kirjoitan) arvostan suuresti sitä, että kaupat on auki öisin ja pyhäpäivisin. Yhteiskunnassa on kuitenkin aika paljon aloja (terveydenhuolto, poliisi jne) joiden pitää pyöriä vuorokauden ja vuoden ympäri.

      Lainaa

    46. Tulos: -19 (27 ääntä)
      Salamannopea kotieläin: Jostain syystä tällainen lapsettomien avoin syrjintä on työpaikoilla edelleen laajalti sosiaalisesti hyväksyttyä. Eikä se todellakaan rajoitu vain jouluun, vaan lapsiin vedoten pitäisit saada - ja usein saadaankin - automaattisesti vapaaksi kaikki juhlapyhät, sekä kesälomat heinäkuulle. Unohtamatta sitä, miten paljon [...]
      Minusta joulu on lasten juhla joten ihan reilua että aattona lapsen vanhemmat saavat viettää lastensa kanssa joulua. Sinkut ja lapsettomat voivat vaikka viettää sitten joulupäivän kun se idea siinä joulussa lapsilla on lahjojen saaminen ja se vaan on se aatto milloin ne annetaan Suomessa

      Lainaa

    47. Kohtelias hiiri 2.1.2024 11:53
      Tulos: +2 (8 ääntä)
      Kastunut mato: gretan kanssa siinä mielessä samaa mieltä, et harmittaa muakin niiden puolesta jotka sinne kauppaan aattona joutuu töihin menemään, eikä pääse itse viettämään vapaata samaan aikaan kun monet muut, mut ei kyllä mahda kauppojen aukioloajat olla syy kenenkään ylipainoon.....
      Samaa mieltä, että kauppojen aukioloajat ovat tuskin se syy, miksi ihmiset lihoavat. Mutta vuosikausia kaupan alalla työskennelleenä en muista kertaakaan sellaista tilannetta, että joku olisi pitänyt vasten tahtoaan pakottaa pyhinä töihin. Niihin vuoroihin löytyi aina enemmän vapaaehtoisia, kuin oli vuoroja tarjollakaan. Jollain muulla alalla (esim. terveyden- tai sairaanhoito) tilanne voi olla vähän eri.

      Lainaa

    48. Tulos: +3 (7 ääntä)
      Kouluttamaton muurahainen: Minä tunnen useampiakin, jotka haalivat joulu- ja muita pyhävuoroja niin paljon kuin mahdollista isomman palkan vuoksi. Ei kai monellekaan lapsettomalle ole niin väliä, viettääkö juuri aattoillan kotona yksin vain onko se jokin toinen ilta. Eikä kaikki tosiaan edes vietä joulua, oli töissä tai ei.
      Miksi oletat, että lapsettomat viettäisivät aattoillan yksin kotona?
      Meilläkin on perheet, ja osalle meistä joulu on erittäin tärkeä.
      Joulu ei ole lasten juhla.

      Lainaa

    49. Tulos: +2 (8 ääntä)
      Tiipii: Minusta joulu on lasten juhla joten ihan reilua että aattona lapsen vanhemmat saavat viettää lastensa kanssa joulua. Sinkut ja lapsettomat voivat vaikka viettää sitten joulupäivän kun se idea siinä joulussa lapsilla on lahjojen saaminen ja se vaan on se aatto milloin ne annetaan Suomessa
      Sinähän et ole se, joka sanelee miten kukin saa jouluaattonsa viettää.
      Itseäni ei kiinnosta piiruakaan saako isylit ja äitylit viettää aattonsa kersojensa kanssa.
      Minä haluan viettää jouluaaton perheeni kanssa, eikä sitä kukaan ole kieltämään. Joulu EI ole mikään lasten juhla, huolimatta siitä mitä mieltä sinä olet.
      Availkoot lahjansa seuraavana päivänä, samantekevää. Ei ne lapset kuitenkaan tiedä mikä päivä on, ellei sitä niiden naamaan asiakseen hierota.

      Lainaa

    50. Istuva mansikka 12.1.2024 19:19
      Tulos: -6 (10 ääntä)
      Joulu on lasten juhla, eikä se ole mielipideasia. Yksinäiset urpot voivat viettää sitä ihan parhaaksi katsomallaan tavalla, kuten muitakin päiviä, mutta se ei sitä asiaa miksikään muuta. Lasten juhla.

      Lainaa

    51. Pähee kyyhky 26.1.2024 18:15
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Kastunut mato: gretan kanssa siinä mielessä samaa mieltä, et harmittaa muakin niiden puolesta jotka sinne kauppaan aattona joutuu töihin menemään, eikä pääse itse viettämään vapaata samaan aikaan kun monet muut, mut ei kyllä mahda kauppojen aukioloajat olla syy kenenkään ylipainoon.....
      Jotkut tykkää tehdä yövuoroa ja pyhiä. Itsekin nuorempana olisin ollut mieluiten pelkästään sunnuntait, kaikki pyhät ja yöt töissä, koska siitä sai parhaiten rahaa.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: aukioloajat, joulu, jouluaatto, kaupat, laatikot, rahaa, ruoka, tilaus, toimitus, väärä osoite, wolt, ylipaino