Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Vanhempainilta, osa 130

Voiko ehtoollisviinistä mennä sekaisin?
Vanhempainilta, osa 130

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 88 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Koskematon taistelija 23.1.2024 0:12
      Tulos: +198 (212 ääntä)
      Se 2cl mitä ehtoollis pikariin menee ei kyllä saa kenenkään päätä juntturaan. Oksennusrefleksin voi tottumaton herkempi ihminen saada.

      Lainaa

    2. Tulos: +238 (246 ääntä)
      Älä huoli Tamira, tai hänen poika, ehtoollisviinin saa alkoholittomana pyydettäessä, normaali käytäntö nykyään. Tosin humalaan siitä sentistä pikarin pohjalla ei kyllä tule.

      Lainaa

    3. Huvittava vuohi 23.1.2024 0:17
      Tulos: +405 (445 ääntä)
      Ei kai kenenkään nimi voi olla Jotaarkka. Tai ilmeisesti voi, mutta mitä hemmettiä.

      Lainaa

    4. Keveä kettu 23.1.2024 0:17
      Tulos: +172 (192 ääntä)
      Muiden puolesta mielensäpahoittajat on kyllä rasittavia. Asia ei niille kuulu, niiden mielipidettä ei kaivata ja asianomaista ei haittaa, niin miksi? Säästäisivät itseäänkin kun eivät väkisillä puuttuisi kaikkeen. Eikö elämässä voisi olla jotain omiakin juttuja mihin keskittyä ja pitää mölinät omana tietonaan?

      Lainaa

    5. Tiheä guava 23.1.2024 0:20
      Tulos: +55 (93 ääntä)
      Kyselikö Tamiran tytär tuolla aiemmin niistä After Eighteistä...?

      Lainaa

    6. Myrskyisä alligaattori 23.1.2024 0:24
      Tulos: +388 (422 ääntä)
      Noh… jos enomies mulle sanoisi, että mun on ”opittava tykkäämään vauvoista” koska munkin ”on vauvoja tehtävä”, eli puuttuisi itsemääräämisoikeuteeni ja käytännössä määrittelisi tehtäväkseni naisena synnyttämisen, niin saattaisi munkin olla vaikea todeta kiltisti enolle, että kiitos, en halua ottaa vauvaa syliin. :-) Etenkin, jos joku samalla tarjoaa syliin korviasärkevästi itkevää vauvaa, jolla kasvot on räässä/kuolassa tms. ja joka reppana vaan haluaisi olla oman, tutun vanhemman sylissä/imetettävänä tms. Kun lisäksi otetaan vielä huomioon, että enomies ja moni muu olisi varmasti tuputtanut mulle samaa agendaa jo vuosia (”sunkin on opittava tykkäämään” eli ilmeisesti oli jo tiedossa, ettei vaan tykkää) eikä silti kunnioittaisi päätöstäni olla lisääntymättä. Toki jos tilanne olisi ollut ensimmäinen kerta ja ainoa laatuaan, niin kyllä sitä voisi nätisti sanoa, ja/tai pahoitella viimeistään sillon kun huomaa enon loukkaantuneen toisen puolesta. Mut jos eno on sitä sorttia, joka jaksaa vääntää tuollaisesta sijaismielensäpahoittamisesta vielä 10 vuoden jälkeenkin, niin varmaankin ihan oikea kommentti oli… 🤭😁

      Lainaa

    7. Hassu kantojuhta 23.1.2024 0:27
      Tulos: +194 (280 ääntä)
      Spermalemmikki kieltoon.

      Lainaa

    8. Tulos: +118 (160 ääntä)
      Oijoi, kun muistot alkoi tulvia mieleen omista rippijuhlista. Vedettyäni kupillisen viiniä heitin sen tunkkaisen kaavun veke ja kännipäissäni häpäisin kirkon urut. Lahjarahat menikin sitten niitten putsaamiseen.

      Lainaa

    9. Raajaton hamsteri 23.1.2024 1:11
      Tulos: +165 (171 ääntä)
      Huvittava vuohi: Ei kai kenenkään nimi voi olla Jotaarkka. Tai ilmeisesti voi, mutta mitä hemmettiä.
      Jotaarkka on ainakin 40-luvulla syntynyt suomalainen elokuvaohjaaja. Kovin montaa Jotaarkkaa Suomessa ei muuten kuitenkaan ole, Jotaarkka-nimisiä on rekisteröity 40-, 60- ja 80-luvulla, alle viisi kappaletta kullakin mainituista vuosikymmenistä. Joko Äitylien nimetön jäsen valehtelee Jotaarkka-nimestä, tai sitten on tosiaan syntymässä iltatähti yli 35-vuotiaan Jotaarkan pikkusisarukseksi.

      Lainaa

    10. Evätön alpakka 23.1.2024 1:29
      Tulos: -50 (110 ääntä)
      Huvittava vuohi: Ei kai kenenkään nimi voi olla Jotaarkka. Tai ilmeisesti voi, mutta mitä hemmettiä.
      Minusta se on hieno nimi. Tykkään tuollaisista. Ei ole tosin omia lapsia joita nimetä, joten en tiedä antaisinko omalle lapselle nimeksi.

      Lainaa

    11. Purppura kameli 23.1.2024 1:59
      Tulos: +71 (81 ääntä)
      Alkoholittoman ehtoollisviinin saa pyytämällä. Pari kertaa olen pyytänyt ja saanut. Alkoholillisesta menee minulla vatsa muutaman tunnin päästä kuralle, niin en viitsi ottaa aina sitä. En toki käy nykyään kuin ehkä kerran parissa vuodessa tilaisuukissa, joissa ehtoollinen tarjolla.

      Lainaa

    12. Intiimi peura 23.1.2024 3:35
      Tulos: -46 (86 ääntä)
      Miksi vihaat lastasi?

      Lainaa

    13. Tulos: +85 (97 ääntä)
      Huvittava vuohi: Ei kai kenenkään nimi voi olla Jotaarkka. Tai ilmeisesti voi, mutta mitä hemmettiä.
      Jos tuleva sisarus on rasittavaa laatua oleva spermalemmikki, nii nimi vois olla Jataakka.

      Lainaa

    14. Kutsumaton pöllö 23.1.2024 6:41
      Tulos: -68 (100 ääntä)
      Huvittava vuohi: Ei kai kenenkään nimi voi olla Jotaarkka. Tai ilmeisesti voi, mutta mitä hemmettiä.
      Täh? Minusta Jotaarkka ei ole edes outo nimi. Et tiedä Jotaarkka Pennasta?

      Lainaa

    15. Tukintolvana 23.1.2024 7:18
      Tulos: +100 (106 ääntä)
      Zippo: Jos tuleva sisarus on rasittavaa laatua oleva spermalemmikki, nii nimi vois olla Jataakka.
      Ja sen jälkeinen lapsi voi sitten olla Javika.

      Lainaa

    16. Armeijan käynyt pulu 23.1.2024 7:40
      Tulos: +20 (30 ääntä)
      Ainakin täällä päin Konfirmaatiossa käytetään yleensä alkoholitonta viiniä.

      Lainaa

    17. Vauhditon piimä 23.1.2024 7:42
      Tulos: +72 (172 ääntä)
      Miksi niitä rääkyleitä pitääkin yrittää tunkea sivullisten syliin silloin kun ne on kuolasia tai rääkyy/kiljuu 🤢 Juhlissa varsinkin ku oot laittanu päälle jotain arkirytkyä parempaa ja sit väkisin työnnetään syliin limaista pötkylää mikä haisee paskan ja kuivuneen maidon sekoitukselta. Hieroo sitä kuolasta naamaa sun vaatteisiin ja lämii niillä tahmeilla sormilla. Hyi ****u!

      Lainaa

    18. Veljetön kani 23.1.2024 7:44
      Tulos: -28 (56 ääntä)
      Hassu kantojuhta: Spermalemmikki kieltoon.
      En tiiä miten ne itse kuvittelevat alkunsa saaneen.

      Lainaa

    19. Tulos: +136 (164 ääntä)
      Miten ei ole selkeää, että eno tuossa on sekaisin? Lapsia ei tarvitse saada ellei halua, ja on järkyttävän ahdistavaa jos vauvoja tungetaan syliin. Ennen kuin sain omani, ei ollut harmainta käsitystä miten niitä pitää käsitellä, vain aavistus että jos teet jotain väärin, pieni olio saattaa mennä rikki. Ei todellakaan tarvitse heitä vihata sanoakseen että hei, tämä ei ole juttuni ollenkaan. Kysyisin ennemmin, vihaavatko vanhemmat vauvojaan, jos tunkevat niitä jollekin jotka eivät ollenkaan ole vielä opetelleet miten pitää olla? Koska nainen(kaan) ei synny sen tiedon kanssa.

      Lainaa

    20. Urhea Pussieläin 23.1.2024 8:44
      Tulos: +142 (158 ääntä)
      Mua yritti sisko joskus nuorempana "parantaa synnytyspelosta" kun en halunnut lapsia. Kovasti neuvoi että mitä tukia sitä saa ja että kipulääkitys sitä ja tätä ja tota. Ei ymmärtänyt millään että "en halua lapsia" ei ole sama kun "en uskalla hankkia lapsia". Nyt ikää alkaa olla kohta jo 44v niin alkaa _pikkuhiljaa_ (mutta ei vieläkään täysin) porukka lopettaa tuon ainaisen jankuttamisen että "kyllä se vauvakuume kuule sullekin vielä tulee, odotas vaan". Lääkärikin hoki mulle vielä 35v kohdalla että hän ei laita putkia poikki koska "kuitenkin tulet vielä katumapäälle". Sen jälkeen en ole viitsinyt edes kysyä enää. Vaihdevuosia odotellessa...

      Lainaa

    21. Nauhoitettu kurkku 23.1.2024 9:09
      Tulos: -37 (79 ääntä)
      Vauhditon piimä: Miksi niitä rääkyleitä pitääkin yrittää tunkea sivullisten syliin silloin kun ne on kuolasia tai rääkyy/kiljuu 🤢 Juhlissa varsinkin ku oot laittanu päälle jotain arkirytkyä parempaa ja sit väkisin työnnetään syliin limaista pötkylää mikä haisee paskan ja kuivuneen maidon sekoitukselta. [...]
      Just siks et pääsis eroon siitä edes hetkeks, joku ihana vaihtais vaipan ja pääsis putsaa ne kuolat omasta mekosta. Mielellää jos vielä just syötetty ni vääntäis ne oksut vielä jonku muun päälle vaihteeks. Suurin osa vielä viihdyttää sitä limasta pötkylää ilmaseks mielellään.

      Lainaa

    22. Huvittava vuohi 23.1.2024 9:11
      Tulos: +92 (104 ääntä)
      Kutsumaton pöllö: Täh? Minusta Jotaarkka ei ole edes outo nimi. Et tiedä Jotaarkka Pennasta?
      Se että se on jo jonkun ei tee siitä vähemmän outoa ja en ole kuullut Jotaarkka Pennasesta. No eihän nimi tietysti miestä pahenna jos ei mies nimeä. 

      Lainaa

    23. Rei'ikäs myyrä 23.1.2024 9:11
      Tulos: +46 (72 ääntä)
      Urhea Pussieläin: Mua yritti sisko joskus nuorempana "parantaa synnytyspelosta" kun en halunnut lapsia. Kovasti neuvoi että mitä tukia sitä saa ja että kipulääkitys sitä ja tätä ja tota. Ei ymmärtänyt millään että "en halua lapsia" ei ole sama kun "en uskalla hankkia lapsia". Nyt ikää alkaa olla kohta jo 44v [...]
      Ihan ku ne tukirahat sais jotenki itselleen eikä kuluis sen muksun p*skavaippoihin.

      Lainaa

    24. Tulos: +65 (89 ääntä)
      Evätön alpakka: Minusta se on hieno nimi. Tykkään tuollaisista. Ei ole tosin omia lapsia joita nimetä, joten en tiedä antaisinko omalle lapselle nimeksi.
      Tuo nimi ei kyllä mitenkään taivu suomen kielellä. Se näyttää lähinnä kolmen erilaisen kirotusvireen yhdistelmältä: kahdesta väärin kirjoitetusta sanasta tehty yhdyssana.

      Lainaa

    25. Torkahteleva tomaatti 23.1.2024 9:28
      Tulos: -27 (55 ääntä)
      Toj Karin: Tuo nimi ei kyllä mitenkään taivu suomen kielellä. Se näyttää lähinnä kolmen erilaisen kirotusvireen yhdistelmältä: kahdesta väärin kirjoitetusta sanasta tehty yhdyssana.
      Miten niin ei taivu? Ihan on helppo lausua ja taipuu tietenkin kuten muutkin nimet, joissa on tupla-k lopussa: Markku - Markun, Hilkka - Hilkalle, Turkka - Turkalla, Jotaarkka - Jotaarkasta.

      Lainaa

    26. Tulos: +47 (59 ääntä)
      Tyttö vois myös olla Kastanjetti tai Pinjatta.

      Lainaa

    27. Itseasiassa 23.1.2024 9:47
      Tulos: +52 (58 ääntä)
      Huvittava vuohi: Ei kai kenenkään nimi voi olla Jotaarkka. Tai ilmeisesti voi, mutta mitä hemmettiä.
      Edellinen näemmä ollut Suomessa aikavälillä 1980-1989. Eli on vissii sisaruksille tulossa aika iso ikäero tai tuota Jotaarkkaa ei ole rekisteröity Suomeen ollenkaan.
      https://nimipalvelu.dvv.fi/etunimihaku?nimi=Jotaarkka

      Lainaa

    28. Itseasiassa 23.1.2024 9:56
      Tulos: +94 (106 ääntä)
      Meilläkin on sukujuhlissa työnnetty väkisin vauvoja ihmisille, jotka eivät ole niitä halunneet syliin. Vähän sellainen suvun "leikki", eli täyttä kiusaamista. Yleensä näillä ihmisillä ei ole omia lapsia ja eivät ole niitä pitäneet edes sylissä, ehkä niissä juhlapuvuissa isossa seurueessa ei ole paras paikka alkaa harjoitella vanhemmuutta tai mitään muutakaan.

      Lainaa

    29. Konstikas panda 23.1.2024 10:03
      Tulos: +14 (54 ääntä)
      luulisin että konfirmaatiossa viini on alkoholitonta. Eikai kirkolla mitään erityisoikeutta ole välittää alkoholijuomia alaikäisille, vaikka kuinka pieni määrä olisikin kyseessä.

      Lainaa

    30. Tulos: +84 (114 ääntä)
      Joo, tuo ainainen oletus että kaikki naiset haluaa lapsia, saati sitten ajatus että olisi pakko haluta, on rasittava. Voin myös ymmärtää Annin kommentin, jos oletetaan konteksti että sukulaiset on pidempään tuolla lailla ärsyttävästi yrittäneet pakottaa häntä muuttamaan mieltään, ja on vielä ollut tapahtumahetkellä hyvin nuori. Henkilökohtaisesti en kyllä myöskään niitä ihmisiä ymmärrä, jotka todella suhtautuvat lapsiin "rääkyvinä ja kuolaavina" olentoina tai "spermalemmikkeinä"... En itsekään ole koskaan vauvakuumetta kokenut, 28 v tällä hetkellä ja vielä ei varmuutta hankinko koskaan lapsia... Mutta noita siskon- ja veljenlapsia on nyt yhdeksän, plus olen työskennellyt lasten kanssa. Ei ne ole mitään älyttömiä ja ällöttäviä rääkyjiä, vaan kerta toisensa jälkeen nokkeluudellaan yllättäviä pikkuihmisiä. Ei kaikkien tarvitse niistä kauheasti tykätä, mutta vihamielisesti ja väheksyvästi suhtautuva aikuinen antaa vähän samanlaiset ikävät vibat, kuin sellainen joka vihaa eläimiä...

      Lainaa

    31. Työtön kiivi 23.1.2024 10:08
      Tulos: +75 (85 ääntä)
      Toj Karin: Tuo nimi ei kyllä mitenkään taivu suomen kielellä. Se näyttää lähinnä kolmen erilaisen kirotusvireen yhdistelmältä: kahdesta väärin kirjoitetusta sanasta tehty yhdyssana.
      Tupla-A ei jotenkin sovi siihen. Tekee mieli sanoa Jotarkka tai Jota-Arkka, mutta ei Jotaarkka. Osaisiko joku kielitieteilijä selittää miksi?

      Lainaa

    32. Tulos: -69 (87 ääntä)
      Huvittava vuohi: Ei kai kenenkään nimi voi olla Jotaarkka. Tai ilmeisesti voi, mutta mitä hemmettiä.
      Et oo kotimaiseen kulttuuriin jaksanut perehtyä.

      Lainaa

    33. Liittoutumaton haltija 23.1.2024 10:25
      Tulos: +86 (98 ääntä)
      Urhea Pussieläin: Mua yritti sisko joskus nuorempana "parantaa synnytyspelosta" kun en halunnut lapsia. Kovasti neuvoi että mitä tukia sitä saa ja että kipulääkitys sitä ja tätä ja tota. Ei ymmärtänyt millään että "en halua lapsia" ei ole sama kun "en uskalla hankkia lapsia". Nyt ikää alkaa olla kohta jo 44v [...]
      Tuosta lääkäristä voi valittaa, koska 30 vuotta täyttäneellä on lain mukaan oikeus sterilisaatioon, riippumatta lapsiluvusta (tai mistään muustakaan).

      Lainaa

    34. Monenlaenen sotilas 23.1.2024 10:36
      Tulos: +51 (61 ääntä)
      Eikö Tamiran lapsi ole ikinä nähnyt muuta kuin liiallista alkoholin käyttöä? Vai onko alkoholin käyttö pidetty täysin piilossa ja lapselle syötetty vain kauhuskenaarioita?

      Lainaa

    35. totuuden_torvi 23.1.2024 10:43
      Tulos: 0 (32 ääntä)
      Itellä meni ehtoollisviini sen verran nuppiin, etten muista mitään vielä rippijuhlistakaan enkä sitä oliko eno tai lapsia kummassakaan paikalla.

      Lainaa

    36. Säteilevä unikeko 23.1.2024 11:20
      Tulos: +50 (66 ääntä)
      Urhea Pussieläin: Mua yritti sisko joskus nuorempana "parantaa synnytyspelosta" kun en halunnut lapsia. Kovasti neuvoi että mitä tukia sitä saa ja että kipulääkitys sitä ja tätä ja tota. Ei ymmärtänyt millään että "en halua lapsia" ei ole sama kun "en uskalla hankkia lapsia". Nyt ikää alkaa olla kohta jo 44v [...]
      Itselleni hoitaja sanoi, että tulen katumaan kun en hanki lapsia, että 35 vuotiaana alkaa kaduttamaan jo. Ikää on juuri sen verran, ei kaduta, enkä edelleenkään halua. Ei ole koskaan tullut minkäänlaista biologisen kellon kutsua ja on sellainen lääkityskin sairauksiin, että se pitäisi olla jos lapsia ylipäätään haluaisin. Kaksi kummilasta sentään on, tosin nekin on olleet kivoja vasta kun ovat kasvaneet. Toinen jo melkein täysi-ikäinen ja toinen 10v.

      Lainaa

    37. Itseasiassa 23.1.2024 11:33
      Tulos: +20 (28 ääntä)
      Konstikas panda: luulisin että konfirmaatiossa viini on alkoholitonta. Eikai kirkolla mitään erityisoikeutta ole välittää alkoholijuomia alaikäisille, vaikka kuinka pieni määrä olisikin kyseessä.
      Tuossa keskustelussa kävi oikea pappi kertomassa, että saa erikseen alkoholittoman.
      Silloin kyllä oli alkoholillista kun itse pääsin joskus menneellä vuosituhannella ripiltä. Kaverin isä oli jälkikäteen naureskellut, että mä olin aika rivakalla otteella kumonnut sen viinin kitusiin. 

      Lainaa

    38. Hemmoteltu viikuna 23.1.2024 11:38
      Tulos: +70 (78 ääntä)
      Keveä kettu: Muiden puolesta mielensäpahoittajat on kyllä rasittavia. Asia ei niille kuulu, niiden mielipidettä ei kaivata ja asianomaista ei haittaa, niin miksi? Säästäisivät itseäänkin kun eivät väkisillä puuttuisi kaikkeen. Eikö elämässä voisi olla jotain omiakin juttuja mihin keskittyä ja pitää mölinät omana tietonaan?
      Enohan tuossa vielä kaiken lisäksi loukkasi ensin. Ei sillä, että se oikeuttaisi käyttäytymään yhtä huonosti itse, mutta kyllä kymmeneen vuoteen saa jo yksi huonon päivän ylireagointi mahtua. Varsinkin, kun lapsia haluamaton nainen saa kuulla noita kommentteja jatkuvasti: joskus se kamelin selkä katkeaa.

      Lainaa

    39. Uskomaton timantti 23.1.2024 12:37
      Tulos: +52 (60 ääntä)
      Huh, Annin eno on kyllä kokolailla puistattava. Vaikuttaa vähän epätasapainoiselta tapaukselta. Tämä aihe on jotenkin kummallinen muutenkin, kun tämän asian suhteen tietynlaiset ihmiset tuntuvat uskovan vakaasti tietävänsä asianosaisia paremmin, mitä toiset elämässä haluavat. Kukaan ei jurnuta vastaan, jos sanot, ettet tykkää sipulista. Mutta jos et tykkää lapsista (ja näin ollen halua niitä) niin... Hör hör, kyllä minä tiedän paremmin, odotas vaan. Tosin itse en tykkää (pienistä) lapsista. Ovat meluisia, sotkuisia ja vietävän energisiä. Mutta silti ei tulisi mieleen pyrkiä olemaan tahallisen loukkaava "spermalemmikin" kaltaisilla nimityksillä. Jokainen tavallaan.

      Lainaa

    40. Kouluttamaton muurahainen 23.1.2024 12:58
      Tulos: +51 (53 ääntä)
      Konstikas panda: luulisin että konfirmaatiossa viini on alkoholitonta. Eikai kirkolla mitään erityisoikeutta ole välittää alkoholijuomia alaikäisille, vaikka kuinka pieni määrä olisikin kyseessä.
      Ei kirkolla ole erityisoikeutta, vaan kaikki saavat tarjota alaikäiselle lapselleen alkoholia. Alkoholilaki sanoo, että alaikäiselle ei saa tarjota alkoholia siten, että tämä juopuu tai tilanne on muut olosuhteet huomioon ottaen kokonaisuutena moitittava (alkoholilaki 90§). Vanhemmat voivat siis hyvin tarjota vaikka 15-vuotiaalle lasin viiniä ruokapöydässä. Välittäminen tarkoittaa, että alkoholia luovutetaan nuoren valvomattomaan käyttöön, se on kiellettyä. Ehtoollisviiniä teini-ikäiselle tuskin voi pitää millään kriteereillä moitittavana, paitsi silloin, jos vanhemmat ovat sen kieltäneet.

      Lainaa

    41. It's a deal 23.1.2024 13:04
      Tulos: +31 (37 ääntä)
      "Kukaan ei jurnuta vastaan, jos sanot, ettet tykkää sipulista." Et vain ole ostanut sitä juuri ainoasta oikeasta kioskista, unohdit puolukkahillon ja käytit kevytmaitoa kulutusmaidon sijasta. Kai tuota voi sipuliinkin kokeilla saadakseen siitä taivaallisen hyvää.

      Lainaa

    42. It's a deal 23.1.2024 13:04
      Tulos: +3 (9 ääntä)
      "Kukaan ei jurnuta vastaan, jos sanot, ettet tykkää sipulista." Et vain ole ostanut sitä juuri ainoasta oikeasta kioskista, unohdit puolukkahillon ja käytit kevytmaitoa kulutusmaidon sijasta. Kai tuota voi sipuliinkin kokeilla saadakseen siitä taivaallisen hyvää.

      Lainaa

    43. Suosittu orja 23.1.2024 13:43
      Tulos: +24 (30 ääntä)
      Itseasiassa: Edellinen näemmä ollut Suomessa aikavälillä 1980-1989. Eli on vissii sisaruksille tulossa aika iso ikäero tai tuota Jotaarkkaa ei ole rekisteröity Suomeen ollenkaan. nimipalvelu.dvv.fi/etunimihaku?nimi=Jotaarkka
      Äityli taisi puhua omiaan tai kalastella huomiota Jotaarkalla ja mikä Kastanjetti se toinen oli.

      Lainaa

    44. Juopunut meduusa 23.1.2024 13:48
      Tulos: +61 (67 ääntä)
      Säteilevä unikeko: Itselleni hoitaja sanoi, että tulen katumaan kun en hanki lapsia, että 35 vuotiaana alkaa kaduttamaan jo. Ikää on juuri sen verran, ei kaduta, enkä edelleenkään halua. Ei ole koskaan tullut minkäänlaista biologisen kellon kutsua ja on sellainen lääkityskin sairauksiin, että se pitäisi olla jos lapsia ylipäätään [...]
      Ikää 50 eikä vieläkään kaduta. Jokohan sitten kun on 60? 😆

      Lainaa

    45. Epäreilu ahven 23.1.2024 13:50
      Tulos: +22 (26 ääntä)
      Konstikas panda: luulisin että konfirmaatiossa viini on alkoholitonta. Eikai kirkolla mitään erityisoikeutta ole välittää alkoholijuomia alaikäisille, vaikka kuinka pieni määrä olisikin kyseessä.
      Se onkin Jeesuksen verta. Siihen ei maalliset lait yletä 😁

      Lainaa

    46. Riittämätön kilpikonna 23.1.2024 14:14
      Tulos: +43 (53 ääntä)
      Urhea Pussieläin: Mua yritti sisko joskus nuorempana "parantaa synnytyspelosta" kun en halunnut lapsia. Kovasti neuvoi että mitä tukia sitä saa ja että kipulääkitys sitä ja tätä ja tota. Ei ymmärtänyt millään että "en halua lapsia" ei ole sama kun "en uskalla hankkia lapsia". Nyt ikää alkaa olla kohta jo 44v [...]
      Jahas, siellä on taas joku hihhulilääkäri ollut lain yläpuolella. Laki sanoo että sterilisaatioon riittää 30 vuoden ikä. Siihen ei ole uskislääkärillä mitään sanottavaa.

      Lainaa

    47. Sisempi unikeko 23.1.2024 14:22
      Tulos: -41 (63 ääntä)
      Miten voi vauvan takia järki lähteä ja kuvottaa niin pahasti porukalla? Eikös meidänkin elämä kuitenkin perheen ympärille parhaassa tapauksessa rakennu, vaikkei omia lapsia olisi. Avuttomia, itsekkäitä ja epävarmoja tyyppejä - täysin ok (ja hyvä) että ei halua omaa ~ spermalemmikkiä ~ mutta ihmetyttää ulina ja miten henkilökohtaisesti otetaan. Tästä vihamielisestä tavasta puhua perhearjesta ja lapsista oli just joku juttu lehdessäkin. Grow up and learn to love.

      Lainaa

    48. Naposteltava noita 23.1.2024 14:59
      Tulos: +43 (47 ääntä)
      Tukintolvana: Ja sen jälkeinen lapsi voi sitten olla Javika.
      Ja jos kumi pettää niin tulee vielä Jahupsis 🤣

      Lainaa

    49. Tulos: +19 (21 ääntä)
      Epäreilu ahven: Se onkin Jeesuksen verta. Siihen ei maalliset lait yletä 😁
      Onkohan öylätti, se ruumisosa, gluteeniton?

      Lainaa

    50. Tulos: +35 (41 ääntä)
      Naposteltava noita: Ja jos kumi pettää niin tulee vielä Jahupsis 🤣
        Kun sterilisaatiota ei sittenkään saa, tulee vielä Janyttaas, Jajaahas, ja Jaeivittuoikastijo.

      Lainaa

    51. Tulos: +37 (57 ääntä)
      Urhea Pussieläin: Mua yritti sisko joskus nuorempana "parantaa synnytyspelosta" kun en halunnut lapsia. Kovasti neuvoi että mitä tukia sitä saa ja että kipulääkitys sitä ja tätä ja tota. Ei ymmärtänyt millään että "en halua lapsia" ei ole sama kun "en uskalla hankkia lapsia". Nyt ikää alkaa olla kohta jo 44v [...]
      Tää Suomen 30v ikäraja sterilisaation hakemiseen on aivan naurettava! Vapaaehtoisesti lapsettomia puhutellaan kuin pikkulapsia: ”Kyllä se mieli vielä muuttuu, kohta se kello alkaa tikittää! Hormonikierukka riittää sulle ihan hyvin.” Saman lääkärin seuraava potilas onkin sitten 18v työtön opiskelija, joka on tullut ultraäänitutkimukseen tarkistamaan että kaikki on hyvin ”masuasukilla”! 🙄

      Lainaa

    52. Tulos: +6 (8 ääntä)
      Huvittava vuohi: Ei kai kenenkään nimi voi olla Jotaarkka. Tai ilmeisesti voi, mutta mitä hemmettiä.
      näköjää jo 1940-luvul näit oli, sekä miehiä et naisia, kumpaaki "alle 5"

      Lainaa

    53. Intolerantti seuraeläin 23.1.2024 17:47
      Tulos: -83 (99 ääntä)
      Kyllähän se niin menee, että ilman lapsia länsimainen sivistys tuhoutuu. Lapset pitävät huolta kaikesta siitä hyvästä, jonka olemme saaneet aikaan ja rakentavat sitä eteenpäin. Sitten on näitä nuoria, jotka ovat niin varmoja, etteivät tahdo lapsia. He siis haluavat tuhota kaiken sen, mitä pitävät arvokkaana. Onneksi useimmat heistä pyörtävät päätöksensä kun kolmekymmentä tulee mittariin ja biologinen kello alkaa tikittää niin kovaa, ettei sitä voi enää hiljentää. Toiset tietenkin koettavat hiljentää sen. He vetoavat ideologioihin tai "etsivät itseään" - he löytäisivät itsensä, jos antaisivat puolison rakkauden tehdä heistä kokonaisia ja he saisivat lapsia. Elämänvastaiset, lapsivastaiset ideologiat ovat aikamme suurinta syöpää, joka aiheuttaa mielenterveysongelmia ja koko joukon onnettomia ihmisiä.

      Lainaa

    54. Tulos: +41 (51 ääntä)
      Laura: Tää Suomen 30v ikäraja sterilisaation hakemiseen on aivan naurettava! Vapaaehtoisesti lapsettomia puhutellaan kuin pikkulapsia: ”Kyllä se mieli vielä muuttuu, kohta se kello alkaa tikittää! Hormonikierukka riittää sulle ihan hyvin.” Saman lääkärin seuraava potilas onkin sitten 18v työtön opiskelija, joka on tullut ultraäänitutkimukseen tarkistamaan että kaikki on hyvin ”masuasukilla”! 🙄
      Noin niinku muuten samaa mieltä sun kanssa, mutta korkeella on rima jos pitää yhtä aikaa jaksaa olla raskaana, opiskelija, ja vielä töissä siihen päälle. Masuasukki sanana on ihan hirveä, mutta muutoin teiniäitejä on ollut paljon enemmän aikaisemmin verrattuna nykyhetkeen. Eikä heitäkään ole tarpeen mollata. Äiti, joka tulee tarkistamaan jälkikasvunsa hyvinvointia, tekee jo parhaansa lapsen hyvinvoinnin eteen. Minustakin on alentavaa kuinka siitä mielen muuttumisesta puhutaan naisille. Se on vieläpä jotenkin nurinkurista, sillä minusta lapsen hankkiminen on isompi päätös kuin piuhojen katkaiseminen. Sterilisaatio vaikuttaa vain omaan kehoon, mutta lapsen hankinta vaikuttaa oman kehon ja elämän lisäksi sen lapsen, mahdollisen kumppanin sekä muun perheen elämään. Ja se on tosiaan kuin sanoisi toiselle että tuntee hänet paremmin kuin mitä tämä henkilö itse. Vielä niinkin henkilökohtaisessa asiassa kuin lapsenhankinta. Ne jankkaajat eivät myöskään tajua ajatella tilannetta, jossa haluamattomuus onkin oikeasti tekosyy hedelmättömyydelle, jolloin "en minä vain halua lasta" voi olla todella kipeä asia sanoa yhä uudestaan.

      Lainaa

    55. Autio vuohi 23.1.2024 18:18
      Tulos: +47 (71 ääntä)
      Intolerantti seuraeläin: Kyllähän se niin menee, että ilman lapsia länsimainen sivistys tuhoutuu. Lapset pitävät huolta kaikesta siitä hyvästä, jonka olemme saaneet aikaan ja rakentavat sitä eteenpäin. Sitten on näitä nuoria, jotka ovat niin varmoja, etteivät tahdo lapsia. He siis haluavat tuhota kaiken sen, mitä [...]
      Sano että olet mies, sanomatta että olet mies.

      Lainaa

    56. Sieluton hirmulisko 23.1.2024 19:30
      Tulos: +33 (39 ääntä)
      Urhea Pussieläin: Mua yritti sisko joskus nuorempana "parantaa synnytyspelosta" kun en halunnut lapsia. Kovasti neuvoi että mitä tukia sitä saa ja että kipulääkitys sitä ja tätä ja tota. Ei ymmärtänyt millään että "en halua lapsia" ei ole sama kun "en uskalla hankkia lapsia". Nyt ikää alkaa olla kohta jo 44v [...]
      Itseäni ainakin yllätti miten vaikeaa Suomessa on saada itsensä sterilisoitua, ihan pelkästään siitä syystä että itse niin haluaisi. On kuntia joissa sitä ei tehdä ollenkaan, ellei ole tosiaan jotain tosi vakavaa perinnöllistä sairautta tai henkilöllä itsellään jokin sairaus mikä tekee synnyttämisen hengenvaaralliseksi, ja niissäkin kunnissa joissa niitä tehdään se jonotus saattaa kestää jopa vuosia. Kuvittelin että Suomi olisi sen verran nykyaikaistunut että ihmisen itsemääräämisoikeutta kunnioitettaisiin vähän enemmän. Ja siis tämä on sukupuoleen katsomatta, että ei ole edes sitä perinteistä seksismiä tyyliin "naisen tehtävä synnyttää, kyllä suakin kaduttaa jos et pysty" vaan miehillä ihan sama juttu.

      Lainaa

    57. Säteilevä unikeko 23.1.2024 20:22
      Tulos: 0 (22 ääntä)
      Juopunut meduusa: Ikää 50 eikä vieläkään kaduta. Jokohan sitten kun on 60? 😆
      Nii, ei sitä koskaan tiedä, josko vaikka sitten viimeistään kuolinvuoteella 🤔

      Lainaa

    58. Intolerantti seuraeläin 23.1.2024 21:00
      Tulos: -48 (58 ääntä)
      Autio vuohi: Sano että olet mies, sanomatta että olet mies.
      Tuo ei ole mikään vastaväite. Tuo on vain typerää seksismiä. Totuus tekee kipeää. Moni ei tahdo sitä kuulla. Mutta se ei miinustamalla siitä muutu.

      Lainaa

    59. Tulos: -54 (62 ääntä)
      Juopunut meduusa: Ikää 50 eikä vieläkään kaduta. Jokohan sitten kun on 60? 😆
      Kyllä niitä kaduttaa jo nelikymppisinä, ei vaan pysty myöntämään kun on tullut niin kovasti julistettua että ei kaduta ja oma valinta.

      Lainaa

    60. Timmi makkara 23.1.2024 23:07
      Tulos: +20 (24 ääntä)
      Sieluton hirmulisko: Itseäni ainakin yllätti miten vaikeaa Suomessa on saada itsensä sterilisoitua, ihan pelkästään siitä syystä että itse niin haluaisi. On kuntia joissa sitä ei tehdä ollenkaan, ellei ole tosiaan jotain tosi vakavaa perinnöllistä sairautta tai henkilöllä itsellään jokin sairaus mikä tekee synnyttämisen [...]
      No jopas. Itse kantelisin tuollaisista kunnista ja niissä toimivista lääkäreistä Valviraan. Omassa kotipitäjässäni kävi hyvinkin helposti ja ensimmäisestä lääkärikäynnistä operointiin kului ehkä pari kuukautta. Lysti kustansi noin 100 euroa.

      Lainaa

    61. Hauras ilonpilaaja 24.1.2024 0:30
      Tulos: -6 (30 ääntä)
      ''Ihmiset ei osaa välillä päästää menneisyydestä irti'' ja sitten itse tulee avautumaan 10 vuotta sitten tapahtuneesta asiasta? Ok.

      Lainaa

    62. Karmea dinosaurus 24.1.2024 5:47
      Tulos: -8 (26 ääntä)
      Riittämätön kilpikonna: Jahas, siellä on taas joku hihhulilääkäri ollut lain yläpuolella. Laki sanoo että sterilisaatioon riittää 30 vuoden ikä. Siihen ei ole uskislääkärillä mitään sanottavaa.
      Anteeksi vaan fedora hattu mutta Ei tarvitse olla uskis vihatakseen naisia. Riittää että on mies.

      Lainaa

    63. Hellittämätön mato 24.1.2024 9:08
      Tulos: +17 (21 ääntä)
      Karmea dinosaurus: Anteeksi vaan fedora hattu mutta Ei tarvitse olla uskis vihatakseen naisia. Riittää että on mies.
      Tai nainen.

      Lainaa

    64. Hellittämätön mato 24.1.2024 9:12
      Tulos: -24 (30 ääntä)
      Laura: Tää Suomen 30v ikäraja sterilisaation hakemiseen on aivan naurettava! Vapaaehtoisesti lapsettomia puhutellaan kuin pikkulapsia: ”Kyllä se mieli vielä muuttuu, kohta se kello alkaa tikittää! Hormonikierukka riittää sulle ihan hyvin.” Saman lääkärin seuraava potilas onkin sitten 18v työtön opiskelija, joka on tullut ultraäänitutkimukseen tarkistamaan että kaikki on hyvin ”masuasukilla”! 🙄
      Ilmeisesti se on aika yleistä ja siksi toppuuttelevat.

      Lainaa

    65. Hellittämätön mato 24.1.2024 9:26
      Tulos: -3 (39 ääntä)
      Tiedän kolmekin nuoruudenaikaista ystävää, jotka olivat sitä mieltä etteivät halua lapsia, vaan niinpä vain jokaisella on nyt useampi (toki kahdella näistä 1. lapsi oli vahinko, mutta kokemus ilmeisesti oli kiva, koska on haluttu lisää). Minulla ainoana näistä ei ole vieläkään. On kuitenkin myös näitä myöhemmin tapaamiani ystäviä kolme, jotka eivät ole halunneet lapsia eivätkä edelleenkään halua. Ollaan kaikki nyt nelikymppisiä naisia. Ilmeisesti se lapsen haluaminen voi tulla kenelle vaan, se tulee ns. luonnosta eikä luonteesta. Ja jos se tulee, luonto puhuu ja kaikki muu jää jalkoihin. Nämä hoitoalan ihmiset sitten joutuu kohtaamaan tän kun halutaan purkaa sterilaatio ja siksi varmaan toppuuttelevat. Lähimainkaan kaikkihan ei kuitenkaan saa vauvakuumetta, se näiltä ”kyllä se sullekin vielä..” -ihmisiltä unohtuu.

      Lainaa

    66. Tulos: +31 (35 ääntä)
      bleb: Noin niinku muuten samaa mieltä sun kanssa, mutta korkeella on rima jos pitää yhtä aikaa jaksaa olla raskaana, opiskelija, ja vielä töissä siihen päälle. Masuasukki sanana on ihan hirveä, mutta muutoin teiniäitejä on ollut paljon enemmän aikaisemmin verrattuna nykyhetkeen. Eikä heitäkään ole tarpeen mollata. Äiti, [...]
      Ei ollutkaan tarkoitus kommentoida teiniäitejä vastaan - vaan sitä vastaan että hän voi laillisesti sen lapsen hankkia ilman että lääkäri sanoo ”Kyllä se mieli vielä muuttuu, olet ihan liian nuori. Laitetaanpas sulle tää kierukka sen sijaan!”

      Lainaa

    67. Tulos: +38 (42 ääntä)
      Hellittämätön mato: Tiedän kolmekin nuoruudenaikaista ystävää, jotka olivat sitä mieltä etteivät halua lapsia, vaan niinpä vain jokaisella on nyt useampi (toki kahdella näistä 1. lapsi oli vahinko, mutta kokemus ilmeisesti oli kiva, koska on haluttu lisää). Minulla ainoana näistä ei ole vieläkään. On kuitenkin [...]
      Se on sitten voi voi. Allekirjoitetaan lailliset paperit joissa sterilisaation hakeva allekirjoituksellaan vahvistaa että toive on oma, eikä lääkäri joudu vastuuseen. Kyllä mäkin tiedän useamman ihmisen jolla se mieli muuttui lapsen tultua: että ei saatana, en mä pystykään tähän vanhemmuteen. (Näistä 3/4 on niitä jotka hankki lapsen nuorena)

      Lainaa

    68. Tulos: +6 (10 ääntä)
      Työtön kiivi: Tupla-A ei jotenkin sovi siihen. Tekee mieli sanoa Jotarkka tai Jota-Arkka, mutta ei Jotaarkka. Osaisiko joku kielitieteilijä selittää miksi?
      Mietin pitkään miksi tuo ei solju helposti kielen päältä mutta en keksinyt miksi. Se on varmaan nuo kaksi a-kirjainta. On tosiaan paljon luontevampi lausua noilla sinun variaatioilla.

      Lainaa

    69. Yötön vaatekappale 24.1.2024 17:12
      Tulos: +44 (48 ääntä)
      Intolerantti seuraeläin: Kyllähän se niin menee, että ilman lapsia länsimainen sivistys tuhoutuu. Lapset pitävät huolta kaikesta siitä hyvästä, jonka olemme saaneet aikaan ja rakentavat sitä eteenpäin. Sitten on näitä nuoria, jotka ovat niin varmoja, etteivät tahdo lapsia. He siis haluavat tuhota kaiken sen, mitä [...]
      Mikähän siinäkin on, että vapaaehtoinen lapsettomuus on joillekin niin hirveän kauhea asia. Sehän on vastuullisuutta jos jokin, jos kokee ettei ole vanhempimateriaalia. Tai jos kokee ettei tälle tuhoutuvalle planeetalle kannata enempää ihmisiä tehdä – ahdasta on jo.

      Lainaa

    70. Simppeli sarvikuono 24.1.2024 19:27
      Tulos: +22 (28 ääntä)
      Hellittämätön mato: Ilmeisesti se on aika yleistä ja siksi toppuuttelevat.
      Itseasiassa ei ole kovinkaan yleistä.

      Lainaa

    71. Simppeli sarvikuono 24.1.2024 19:32
      Tulos: +31 (39 ääntä)
      Mun mieli muuttui. Mä halusin lapsia, kunnes tajusin, että en oikeasti halua. Se oli vain kuvitelmaa, koska olin kasvanut sellaiseen maailmaan, jossa lapsia kuuluu tehdä. Oli huikeaa löytää sisältä oma minuus. Edelleen vaatii rohkeutta valita näin, vaikka lapsettomien määrä kasvaakin. Edelleen biologinen kello on olemassa, nyt jo hiljenee. Onneksi ovulaation aikaan osaan erottaa fyysisen ja henkisen halun - panettaa, mutta en edelleenkään halua omia lapsia. Lapset on ihan kivoja, useimmiten. En vaan halua olla äiti. Isänä ehkä olisikin helpompaa. En halua kokea sitä, mulla on kokemuksia omasta takaa ihan tarpeeksi ja elämä on opettanut, että niitä tulee edelleen. Olen todella herkkä, ja stressaisin itseni kipeäksi ja lapseni hulluksi. En myöskään käytä hormonaalista ehkäisyä vaikka olen suhteessa, enkä halua sterilisaatiota. Odotan innolla vaihdevuosien kokemusta. Taidan jo mennä pre-menopaussissa, tai sitten se on vain stressi, mikä sotkee. Onneksi oma pää ja kumppanin pää on pitänyt, hänkään ei siis halua. En ole saanut henkilökohtaisesti negatiivisia kommentteja, ihmettelyä ehkä silloin vähän alta kolmekymppisenä kun kerroin kavereille. Miehiltä ehkä enemmän. Miehet joutuvat harvemmin miettimään asioita oikeasti. Ovat tottuneet, että naiset hoitavat asiat.

      Lainaa

    72. Tulos: +6 (10 ääntä)
      Rei'ikäs myyrä: Ihan ku ne tukirahat sais jotenki itselleen eikä kuluis sen muksun p*skavaippoihin.
      Joo ei tuosta voitolle kyllä jää, oman elämän menettämisestä puhumattakaan.

      Lainaa

    73. Tulos: +10 (12 ääntä)
      Rei'ikäs myyrä: Ihan ku ne tukirahat sais jotenki itselleen eikä kuluis sen muksun p*skavaippoihin.
      Eiköhän tässä puhuttu tuesta sinne synnytykseen eikä tukirahoista 😅

      Lainaa

    74. Tulos: -7 (9 ääntä)
      Sanjay: Älä huoli Tamira, tai hänen poika, ehtoollisviinin saa alkoholittomana pyydettäessä, normaali käytäntö nykyään. Tosin humalaan siitä sentistä pikarin pohjalla ei kyllä tule.
      Saako alaikäiselle antaa siis alkoholia kunhan syyt ovat uskonnolliset?

      Lainaa

    75. Häiritsevä kilpikonna 25.1.2024 9:40
      Tulos: +2 (10 ääntä)
      Sisempi unikeko: Miten voi vauvan takia järki lähteä ja kuvottaa niin pahasti porukalla? Eikös meidänkin elämä kuitenkin perheen ympärille parhaassa tapauksessa rakennu, vaikkei omia lapsia olisi. Avuttomia, itsekkäitä ja epävarmoja tyyppejä - täysin ok (ja hyvä) että ei halua omaa ~ spermalemmikkiä ~ mutta [...]
      Viime vuonna Oodi-raivon yhteydessä lapsiasiainvaltuutettu pohti, että miten on niin ok Suomessa sanoa "vihaan lapsia" versus "vihaan lihavia/tummaihoisia/juutalaisia/maalaisia". Meillä kävi vahinko kun olin 38-vuotias, mutta pitkä parisuhde, vakaa työ- ja taloustilanne niin päätettiin pitää vaikka ei ollutkaan tarkoitus. Älyttömän kuluttavaa, stressaavaa ja raskasta mutta myös niin jännittävää ja ihanaa että nyt on sitten toinenkin😅 Missään tapauksessa en ikinä työntäisi kumpaakaan vastentahtoiseen syliin ja ymmärrän täysin monen ystävän halun elää vapaammin.
      Vaikka en halunnutkaan lapsia niin olen sentään ymmärtänyt, että ei vauvoja voi syyttää syntymästään ja Suomi on harvinaisen lapsivihamielinen maa yksilötasolla, neuvolat, tuet, vapaat toki loistavat. Ennen ja nyt ärsyttää lähinnä vanhemmat, jotka junassa/ravintolassa pistää lapselle tabletin ja äänet täysille kun ei jaksa itse sitä viihdyttää. Tai ne joiden mielestä on ok vaihtaa vaippa kahvilan pöydällä. Ja ne jotka ei korjaa lapsen sotkuja. 

      Lainaa

    76. Jäykkä mehiläinen 25.1.2024 14:54
      Tulos: +8 (14 ääntä)
      Karmea dinosaurus: Anteeksi vaan fedora hattu mutta Ei tarvitse olla uskis vihatakseen naisia. Riittää että on mies.
      Tai persu.

      Lainaa

    77. Katuva lokki 25.1.2024 15:45
      Tulos: +20 (24 ääntä)
      Mun sisko vastasi aina hyvin mun mielestä kun joku sanoi että tuut katumaan ettet hanki lapsia tai että eikö sua pelota että tuut katumaan sitä, ”mieluummin kadun sitä että en tehnyt lapsia kuin sitä että tein”. Enää ei oo pitkään aikaan kuulemma kukaan kysyny, sisko 44 v eikä kuulemma vieläkään kadu

      Lainaa

    78. Räkäpää 25.1.2024 16:26
      Tulos: +8 (12 ääntä)
      Uskomaton timantti: Huh, Annin eno on kyllä kokolailla puistattava. Vaikuttaa vähän epätasapainoiselta tapaukselta. Tämä aihe on jotenkin kummallinen muutenkin, kun tämän asian suhteen tietynlaiset ihmiset tuntuvat uskovan vakaasti tietävänsä asianosaisia paremmin, mitä toiset elämässä haluavat. Kukaan ei [...]
      Isäukko kyllä jurnuttaa KAIKILLE vastaan jos ne eivät tykkää sipulista. Se on ihan suoraan jumalan lahja ihmiskunnalle ja vetää vaikka paahdettua sipulia sipulirouheella maistettuna ja sipulista tiristettyä mehua juomaksi. Jälkiruuaksi raaka sipuli. Arvatkaa vaan miksi inhoan sipulia ihan yli kaiken.

      Lainaa

    79. Auttamaton peto 25.1.2024 17:51
      Tulos: +6 (20 ääntä)
      Muhveli: Joo, tuo ainainen oletus että kaikki naiset haluaa lapsia, saati sitten ajatus että olisi pakko haluta, on rasittava. Voin myös ymmärtää Annin kommentin, jos oletetaan konteksti että sukulaiset on pidempään tuolla lailla ärsyttävästi yrittäneet pakottaa häntä muuttamaan mieltään, ja on vielä [...]
      "Ei ne ole mitään älyttömiä ja ällöttäviä rääkyjiä, vaan kerta toisensa jälkeen nokkeluudellaan yllättäviä pikkuihmisiä." Sori, mutta tuo on mielipidekysymys. Tai siis ei se, että lapset ovat ihmisiä, koska sitä he tosiaan ovat, mutta että olisivat nokkeluudellaan yllättäviä. Olen ollut tekemisissä lukemattomien eri ikäisten lasten kanssa viimeiset 20 vuotta, enkä kertaakaan ole kuullut lapsen sanovan mitään yllättävän nokkelaa. Tuntuu, että lasten "nokkeluudesta" yllättyvät vain ihmiset, jotka pitävät lapsia oikein erityisen typerinä, jolloin ihan ikätyypillinen älykkyys pääsee yllättämään kerta toisensa jälkeen.

      Lainaa

    80. Tulos: +2 (4 ääntä)
      totuuden_torvi: Itellä meni ehtoollisviini sen verran nuppiin, etten muista mitään vielä rippijuhlistakaan enkä sitä oliko eno tai lapsia kummassakaan paikalla.
      Mä oli häissäni vesiselvä mutten silti muista niistä juuri mitään sen mitä-missä-milloin lisäksi (maistraatti, vihkijä, allekirjoitus). Olin niin hermostunut ja ahdistuksesta kankeena. Vihkipuhe ei jäänyt sanallakaan muistiin.
      Ripillä en käynyt, mutta siinäkin olisi varmaan käynyt samoin. Ehkä olisin tukehtunut siihen öylättiin... 

      Lainaa

    81. Kypsynyt kana 26.1.2024 21:54
      Tulos: -3 (19 ääntä)
      Jos joku ei halua lapsia, se on ihan fine. Sen sijaan lapsen haukkuminen antaa ihmisestä impesillin kuvan. Jos jollakulla on rakas koira, ei sitä sanota kuolaavaksi kirppukasaksi, vaikkei koirista pitäisi. Tai autoja inhoavan ei tarvitse haukkua jonkun uutta silmäterää rumasti muotoilluksi peltiromuksi. Ihmettelen, ettei ihmisillä ole tilanteissa käytöstapoja.

      Lainaa

    82. Tulos: +7 (7 ääntä)
      Muhveli: Joo, tuo ainainen oletus että kaikki naiset haluaa lapsia, saati sitten ajatus että olisi pakko haluta, on rasittava. Voin myös ymmärtää Annin kommentin, jos oletetaan konteksti että sukulaiset on pidempään tuolla lailla ärsyttävästi yrittäneet pakottaa häntä muuttamaan mieltään, ja on vielä [...]
      Itse en ikinä halua lasta, koska on suuri riski että hänelläkin on ADHD ja että minun
      huonot geenit menee hänelle ja hänestä tulee yhtä omituinen kuin minusta,jonka takia häntä kiusattaisiin koulussa.Miks tietoisesti synnyttäisi lapsen,jonka äidillä ei ole tukiverkkoa eikä sukulaisia tukena vaan lapseni oppisi että hän on viallinen kun ei ole normaali.En ikinä halua tehdä lasta, sillä riittää kun minä olen outo.Suvussani on mielisairautta ja alkoholisti ihan lähellä minua itseä,joten paras etten tee lasta jota yhteiskunta joutuisi tukee,koska en pärjäisi yksin,sillä en usko että lapseni isä jaksais elää minun kanssani vaan hylkäisi minut.

      Lainaa

    83. Tulos: +3 (7 ääntä)
      Urhea Pussieläin: Mua yritti sisko joskus nuorempana "parantaa synnytyspelosta" kun en halunnut lapsia. Kovasti neuvoi että mitä tukia sitä saa ja että kipulääkitys sitä ja tätä ja tota. Ei ymmärtänyt millään että "en halua lapsia" ei ole sama kun "en uskalla hankkia lapsia". Nyt ikää alkaa olla kohta jo 44v [...]
      Itse olen sitä mieltä että koska minulla on ADHD ja on suuri riski että lapseni on yhtä omituinen kuin minä. Ni on parempi etten tee lasta,sillä meillä ei olis tukiverkkoa

      Lainaa

    84. Yötön vaatekappale 28.1.2024 2:40
      Tulos: +9 (13 ääntä)
      Simppeli sarvikuono: Mun mieli muuttui. Mä halusin lapsia, kunnes tajusin, että en oikeasti halua. Se oli vain kuvitelmaa, koska olin kasvanut sellaiseen maailmaan, jossa lapsia kuuluu tehdä. Oli huikeaa löytää sisältä oma minuus. Edelleen vaatii rohkeutta valita näin, vaikka lapsettomien määrä kasvaakin. [...]
      Mulla on sun kanssa tosi samanlainen kokemus. Et jotenkin aina oletin että niitä lapsia hankitaan, että niin nyt vaan tehdään. Ja kai jollain tasolla tulkitsin sen haluksi. 
      Vasta kun kumppanin kanssa, joka ei ole koskaan halunnut lapsia, alettiin asiasta keskustella, tajusin, etten niitä kyllä oikeasti halua. Tai että ei mulla ole sellaista kokemusta kuin että ”voi olispa mullakin tuollainen.” 
      Siskoilla on muksuja ja rakastan niitä valtavasti ja tykkään niiden kanssa hengata ja tehdä kaikenlaista, mut oon myös aina ilonen kun pääsee kotiin/lähtevät kylästä ja on rauha ja hiljaisuus. Vahvasti nykyään koen, että nuo oman elämän läheiset lapset riittää vallan mainiosti, omia en kaipaa. Ei mulla riittäisi jaksaminen ja kärsivällisyys kaikkeen siihen mitä lasten ja ruuhkavuosien takia pitäis käydä läpi. 
      Mutta se on tosi mielenkiintoista, että kun yhteiskunta kumminkin tosi vahvasti perustuu edelleen siihen ydinperheyksikköön ja kaikilta odotetaan pariutumista ja lisääntymistä, että kuinka sen ajatuksen oli selvästi itsekin jollain tapaa sisäistänyt. 
      Samaan aikaan olen tosi onnellinen et tuli kumppanin kanssa ne keskustelut käytyä ja sitä kautta oivalsi ettei itselläkään oikeasti halua lisääntymiseen ole, mutta samalla olen onnellinen noista läheisistä lapsista – ne on kaikki mahtavia tyyppejä ja niiden kasvamista ja kaikkea on mahtavaa seurata vierestä. Kun joku muu hoitaa vaipat, kiukuttelut ja muut ikävimmät jutut. 😁

      Lainaa

    85. Sukukypsä seuraeläin 30.1.2024 16:35
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Huvittava vuohi: Ei kai kenenkään nimi voi olla Jotaarkka. Tai ilmeisesti voi, mutta mitä hemmettiä.
      Näemmä peräti max 35:llä ihmiselle on Suomessa annettu nimeksi Jotaarkka välillä 1940-1989

      Lainaa

    86. Väljä jyrsijä 3.2.2024 10:51
      Tulos: +3 (3 ääntä)
      Myrskyisä alligaattori: Noh… jos enomies mulle sanoisi, että mun on ”opittava tykkäämään vauvoista” koska munkin ”on vauvoja tehtävä”, eli puuttuisi itsemääräämisoikeuteeni ja käytännössä määrittelisi tehtäväkseni naisena synnyttämisen, niin saattaisi munkin olla vaikea todeta kiltisti enolle, että kiitos, en halua ottaa vauvaa syliin. 😄 [...]
      Just näin. Tällaisille vauvatuputtajille se "ei kiitos" ei koskaan riitä, vaan vauva työnnetään väkisin syliin kielloista huolimatta. Äitinikin luuli, että kyllä mun vauvakuume herää kun lykkää serkun vauvan väkisin mun syliin. Sainkin elämäni ensimmäisen paniikkikohtauksen.

      Lainaa

    87. Käsitetty puhveli 14.3.2024 21:12
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Väljä jyrsijä: Just näin. Tällaisille vauvatuputtajille se "ei kiitos" ei koskaan riitä, vaan vauva työnnetään väkisin syliin kielloista huolimatta. Äitinikin luuli, että kyllä mun vauvakuume herää kun lykkää serkun vauvan väkisin mun syliin. Sainkin elämäni ensimmäisen paniikkikohtauksen.
      Joo ei into hankkia jälkikasvua herää sillä, että työnnetään vauva pahaa-aavistamattoman läsnäolijan syliin. Muistan itse kun pitelin ekaa kertaa vauvaa aikuisiällä: tutuntutun vauva ehti olla mun käsissä (käsivarrenmitan päässä musta) noin viisi sekuntia ennen kuin annoin sen takaisin. Vieras vauva ei herätä mitään tunteita, ellei niitä tunteita jo ole.
      Ja oikeasti, vauvakuume on ihan kamala kokemus! Miksi kukaan haluaisi tieten tahtoen tartuttaa sen kehenkään? Koko ajan kateellisena joutuu katselemaan kun kaikkialla tuoreet vanhemmat työntelee vaunuja, harmittaa kun oma maha pyöristyy vain väärällä tavalla ja seksistä tulee työtä (ei siinä mitään, kyllähän jotkut tykkää työstäänkin mutta kyllä se aikatauluttaminen ja tavoitteellisuus tekee siitä enemmän työtä kuin harrastuksen). Haluaako äidit todella tätä tyttärilleen?

      Lainaa

    88. Julmettu jyrsijä 6.9.2024 14:56
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Vapaaehtoinen lapsettomuus lisääntyy globaalisti. Se on väistämätöntä ja kulkee rinnakkain kaupungistumisen ja koulutustason nousun kanssa. Poliitikot ja elinkeinoelämä toki elävät denialismissa ja kuvittelevat, että tukirahojen jakamisella 70-luvun malliin olisi jotain vaikutusta isossa kuvassa. No ei muuten ole. Japani ja Etelä-Korea taitavat pitää kärkeä lapsettomuustilastoissa ja sinne suuntaan Suomikin menee. Tämä on isompi voima kuin mitä yksikään valtio pystyy kontrolloimaan. Sterilisaatiolaki on Suomessa nykyisellään ihan vitsi. Pitää olla 30-vuotias, jotta voi päättää, että EI HALUA lapsia, mutta kuka tahansa alaikäinenkin voi alkaa äidiksi. Vanhemmuudelle ei ole lakiin kirjattuja kriteerejä. Miettikääpä oikeasti kumpi on raskaampi vastuu: vanhemmuus vai velaus? Sterilisaatioraja pitäisikin laskea 18 vuoteen kuten muissa sivistysmaissa se on. Toisen ihmisen keho ei kuulu kellekään poliitikolle. Miksi toisten ihmisen sukuelimet kiinnostavat niin kovasti random ihmisiä? Antaisivat vain muiden olla ja elää rauhassa.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: ehtoollinen, eno, huolestunut, lapseton, nimi, rippijuhlat, rääkyvä, vauva, viini