Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Naistenhuoneen ovi jäi auki, osa 289

Osaako kukaan kääntää tätä englanniksi?
Naistenhuoneen ovi jäi auki, osa 289

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 83 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Per Cladenius 1.2.2024 0:13
      Tulos: +538 (578 ääntä)
      Näin ulosotossa olevana, ei ne niin paljoa vie palkasta ettei sillä eläis. Tuet on tarkotettu niille jotka niitä oikeasti tarvitsee. Väärinkäyttö heikentää tukijärjestelmää ja kusee niitä tarvitsevien nilkoille.

      Lainaa

    2. Huvittava vuohi 1.2.2024 0:16
      Tulos: +150 (160 ääntä)
      Jos tuo auton joku alle 2k arvoinen, kannattanee melkein miettiä auton vaihtoa. Melko kalliit remontit on edessä, varsinkin jos ei itse pysty tekemään.

      Lainaa

    3. Monenlaenen mango 1.2.2024 0:21
      Tulos: +47 (121 ääntä)
      Per Cladenius: Näin ulosotossa olevana, ei ne niin paljoa vie palkasta ettei sillä eläis. Tuet on tarkotettu niille jotka niitä oikeasti tarvitsee. Väärinkäyttö heikentää tukijärjestelmää ja kusee niitä tarvitsevien nilkoille.
      Keskiverto ulosotossaolijalla kuitenkin taitaa olla elintavat sellaiset, että ei kelan rahat riitä niihin huveihin, joilla sinne ulosottoon alunperin joutuikin. 
      Tämä nyt ei ole suunnattu heille, ketkä tehneet elämäntapa remontin, tai joutuneet ulosottoon itsestään riippumattomista syistä.

      Lainaa

    4. Per Cladenius 1.2.2024 0:34
      Tulos: +127 (139 ääntä)
      Monenlaenen mango: Keskiverto ulosotossaolijalla kuitenkin taitaa olla elintavat sellaiset, että ei kelan rahat riitä niihin huveihin, joilla sinne ulosottoon alunperin joutuikin.  Tämä nyt ei ole suunnattu heille, ketkä tehneet elämäntapa remontin, tai joutuneet ulosottoon itsestään riippumattomista syistä.
      Niillä elämäntavoilla ei yleensä kyllä käydä töissäkään. Toki jos pimeänä saa palkan niin ei välttämättä mikään vastuullisin työnantajakaan.

      Lainaa

    5. Taidokas norppa 1.2.2024 0:53
      Tulos: +70 (74 ääntä)
      Alkaa olla hylkyä SNAFU:n verran eli "Situation Normal: All Fucked Up" 😃

      Lainaa

    6. Tulos: +141 (169 ääntä)
      Yksi huomioon otettava homma on myös kysymys siitä, mitä hyypiöllä siellä ulosotossa on. Onpas kiva, jos esim. joku pieni yritys kituu konkurssin partaalla eikä narsisti suvaitse maksaa, tai lapsen elatusmaksuja joku elämänsä virheen tehnyt nainen siellä kaipailee.

      Lainaa

    7. Urbaani fretti 1.2.2024 3:02
      Tulos: +52 (58 ääntä)
      Carlos ei ole kunnossa.

      Lainaa

    8. Uuvahtanut Salaatti 1.2.2024 6:16
      Tulos: +94 (104 ääntä)
      Työsuojeluun voi ilmoittaa epämääräisistä yrityksistä ja Kelaan voi tehdä ilmiannon jos nostaa sieltä tuloja valheellisin perustein. Ole hyvä.

      Lainaa

    9. HuuHaa_77 1.2.2024 6:38
      Tulos: +111 (111 ääntä)
      Vuosia sitten oli itelläkin vironvenäläinen työkaveri. Tuli aamuvuoron päätteeksi huollon varastolle ja halusi kertoa että yhdessä kaupassa oli pullokoneessa vika. Kun kysyin että mikä siinä on ongelmana niin vastaus oli ykskantaan "No se aparaat kaput".

      Lainaa

    10. Suomennettu neuvonantaja 1.2.2024 7:43
      Tulos: -67 (125 ääntä)
      Noh itsekin käyttänyt tätä järjestelmää väärin ja tehnyt pimeitä hommia. Toki opintotuki ja asumistuki ei oikein riitä, niin koulun ohella oli hyvä tehdä 200-300e/kk käteistä et pärjäs. Sit kesät ihan verottajan kautta, niin ei menny tulot yli ja tukia peruutettu. Ei ollu muuta vaihtoehtoa pärjätä rahallisesti.

      Lainaa

    11. Jäätynyt sakaali 1.2.2024 7:48
      Tulos: +72 (86 ääntä)
      Uuvahtanut Salaatti: Työsuojeluun voi ilmoittaa epämääräisistä yrityksistä ja Kelaan voi tehdä ilmiannon jos nostaa sieltä tuloja valheellisin perustein. Ole hyvä.
      Verottajalle voi tehdä ilmoituksen jos havaitsee että yrityksessä kierretään veroja. Kahdesta yrityksestä tehnyt kun työntekijä kehuskeli kuinka tekee pimeää työtä. Molemmat yritykset lopettaneet toiminnan, en tiedä oliko vaikutusta asiaan.

      Lainaa

    12. Valtionhoitaja 1.2.2024 8:12
      Tulos: -82 (186 ääntä)
      Suomennettu neuvonantaja: Noh itsekin käyttänyt tätä järjestelmää väärin ja tehnyt pimeitä hommia. Toki opintotuki ja asumistuki ei oikein riitä, niin koulun ohella oli hyvä tehdä 200-300e/kk käteistä et pärjäs. Sit kesät ihan verottajan kautta, niin ei menny tulot yli ja tukia peruutettu. Ei ollu muuta vaihtoehtoa pärjätä rahallisesti.
      Kyllä opintotuki+asumistuki riittää. Pitää vain asua solussa, ne ovat kohtuuhintaisia, juoda vähemmän kaljaa, jättää tupakat ostamatta, ostaa vaatteet käytettynä ja syödä halvasti. Ai niin, ja autosta on turha haaveilla, kulje pyörällä ja bussilla. Tällä jää rahaa vielä säästöönkin. Ei valtion ole tarvetta sen parempaa elintasoa opiskelijalle kustantaa. Jos ei se riitä, että kesätyörahoista saa ostettua kengät uutena ja muita välttämättömyyksiä, niin voi tehdä töitä ja maksaa niistä verot. 
      Ja turha tulla sanomaan, että elinkustannukset blaa blaa! Ihan siihen samaan aikaan, kun itse säästeliäisyydellä sain 100€/kk opintotuista säästöön pahan päivän varalle, valitti valtaosa kaljatuopin! ääressä, että opintotuki on liian pieni, ei sillä elä ja on pakko tehdä töitä.
      Jos on niin pullamössösukupolvea, että pitää voida opiskelijabudjetilla ryypätä ravintolassa, polttaa tupakkaa, asua yksiössä ja ostaa vaatteensa uutena, niin ei ole veronmaksajien ja valtion ongelma. Veronmaksajien ei kuulu kustantaa opiskelijoiden kaljanjuontia tai kohtuuttomia elinkustannuksia. 

      Lainaa

    13. Toj Karin 1.2.2024 8:14
      Tulos: +94 (106 ääntä)
      Pienistä pisaroista ja puroista syntyy valtavat kosket. Yksittäisellä kusettajalla on mitättömän pieni vaikutus mihinkään, mutta kun niitä on paljon, alkaa vaikutuskin olla aika näkyvä. Riian ja Emmin kaltaiset ihmiset eivät kykene näkemään omaa napaansa pitemmälle.

      Lainaa

    14. Koskematon taistelija 1.2.2024 8:20
      Tulos: +51 (55 ääntä)
      Itse en yrittäjänä ymmärrä miten hyötyisin pimeän työn teettämisestä, ellen saisi itsekkin jostain rahaa pimeänä. Omilla veroprosenteillani kun nostan rahat käteen, alkaa työtunnille tulla hintaa ja progressiivinen verotus nostaa loppujenkin tulojen prosenttia. Osinkona hieman halvempaa. Joskus olen naapurin äijälle luvannut ostaa työkaluja (vähennyskelpoisia) jos on päiväksi tullut jeesaamaan, kun byrokratia turhan raskasta niin pienestä rupeamasta. Yhtään pitemmissä hommissa helpompi palkata/vuokrata työntekijä tai ottaa aliurakoitsija.

      Lainaa

    15. Virheetön paprika 1.2.2024 8:30
      Tulos: +85 (95 ääntä)
      Valtionhoitaja: Kyllä opintotuki+asumistuki riittää. Pitää vain asua solussa, ne ovat kohtuuhintaisia, juoda vähemmän kaljaa, jättää tupakat ostamatta, ostaa vaatteet käytettynä ja syödä halvasti. Ai niin, ja autosta on turha haaveilla, kulje pyörällä ja bussilla. Tällä jää rahaa vielä säästöönkin. Ei valtion ole tarvetta sen [...]
      No jos ottaa myös opintolainan, niin sitten. Tosin en tiedä onnistuuko sittenkään helsingissä/pk-seudulla. Ja toisaalta opiskelijoiden tilanne on huonontunut sitten omien opiskeluaikojen 2000-luvun alusta, että epäilyttää riittääkö Tampereellakaan enää opintotuki, asumistuki ja opintolaina 🤔

      Lainaa

    16. Itseasiassa 1.2.2024 8:57
      Tulos: +106 (106 ääntä)
      Kaverini oli aikoinaan jossain pikkukiskassa töissä ja siellä jossain vaiheessa omistaja alkoi kysellä sopiiko jos maksetaan osa palkasta pimeänä, varsinkin jos sai pienen extran päälle. Tälle opiskelijalle se sopi, työsopimukset jne. oli kuitenkin voimassa, joten paperit sinällään kunnossa. Jossain vaiheessa omistaja jätti kuitenkin niitä palkkoja maksamatta tai maksoi liian vähän ja kiisti kaiken. Oli vain tehnut sellaisen virheen, että keskusteli työntekijän kanssa kaikesta viesteillä, esim. työvuoroista. Tämä kaveri sitten kyllästyi hommaan, irtisanoi itsensä, jäpäytti toiminnan todisteiden kanssa viranomaisille. Ja samalla ilmoitti että heidän kioskirakennus rikkoi räikeästi rakennusmääräyksiä. En pidä lainrikkomista, mutta jos sitä meinaa tehdä, ei ehkä kannata alkaa vittuilla sellaiselle jolle on jo vuotanut liikaa niitä rikkeitä.

      Lainaa

    17. Tulos: +103 (107 ääntä)
      Toivoisin kyllä että tätä systeemiä korjattaisiin vähäsen. Tämä ei tule omasta kokemuksesta, mutta luottaen kavereiden sanaan, joista toinen elää tuilla mielenterveyssyistä, toinen kamppailee pienen palkan ja kasvavien vuokra- ja sähkölaskujen kanssa... On hankalaa, kun yritteliäisyyttä ei oikein palkita. Jos jonkun pienen homman tekisi silloin tällöin, josta saisi vaihteeksi hieman ylimääräistä rahaa korvaukseksi, niin pitää olla kauhean tarkka ettei sitä sitten heti poisteta tuiki tarpeellisista tuista. Tai sitten se, että työssäkäyvänä on hirveän vaikea saada kelasta apua mihinkään, vaikka kuinka osoittaisi että palkka ei nyt tällä hetkellä mitenkään riitä ihan tavanomaisiin menoihin. Pitäisi saada aikaiseksi sellainen systeemi, joka takaa minimi hyvinvoinnin, eikä rankaise siitä jos vähätuloinen sitten joskus yrittää omalla vaivannäöllä hankkia itselleen jotain ylimääräistä mukavaa. Sitten jos ihan saa pienen työpaikan, voi sen huoletta ilmoittaa verottajalle, ja reilulla tavalla lasketaan miten työstä saadut tulot riittävät. Motivaatioloukoista ja perustulosta sitä kai puhutaan, ehkä se keskustelu vielä johtaa johonkin.

      Lainaa

    18. munuaiset kermakastikkeessa 1.2.2024 10:04
      Tulos: +17 (47 ääntä)
      Monenlaenen mango: Keskiverto ulosotossaolijalla kuitenkin taitaa olla elintavat sellaiset, että ei kelan rahat riitä niihin huveihin, joilla sinne ulosottoon alunperin joutuikin.  Tämä nyt ei ole suunnattu heille, ketkä tehneet elämäntapa remontin, tai joutuneet ulosottoon itsestään riippumattomista syistä.
      Tunnen muutaman maksuhäiriöisen ja jokaisella on sen häiriön taustalla vähintään mielenterveyshäiriö mutta usein myös päihde- ja peliriippuvuuksia. Eli vakavia elämänhallintaongelmia, jotka johtavat sitten siihen, ettei laskujen makselu kiinnosta.
      Jostain syystä nämä kasautuvat miehille, 20-50-vuotiaille. Miksei miehillä kestä pää? Kannattaisko hankkiutua lääkäriin kuten naiset tekevät siinä tilanteessa. 

      Lainaa

    19. Tulos: +51 (55 ääntä)
      Toj Karin: Pienistä pisaroista ja puroista syntyy valtavat kosket. Yksittäisellä kusettajalla on mitättömän pieni vaikutus mihinkään, mutta kun niitä on paljon, alkaa vaikutuskin olla aika näkyvä. Riian ja Emmin kaltaiset ihmiset eivät kykene näkemään omaa napaansa pitemmälle.
      Siinäpä se harmaa talous pähkinänkuoressa. 🙁 jos näitä pieniäkin juttuja katsotaan sormien läpi, niin mitä jättimäisiä diilejä tuolla suljettujen ovien takana tehdäänkään!

      Lainaa

    20. Vehmas pelikaani 1.2.2024 11:22
      Tulos: +77 (85 ääntä)
      Valtionhoitaja: Kyllä opintotuki+asumistuki riittää. Pitää vain asua solussa, ne ovat kohtuuhintaisia, juoda vähemmän kaljaa, jättää tupakat ostamatta, ostaa vaatteet käytettynä ja syödä halvasti. Ai niin, ja autosta on turha haaveilla, kulje pyörällä ja bussilla. Tällä jää rahaa vielä säästöönkin. Ei valtion ole tarvetta sen [...]
      Opintotuki + asumistuki on tänä päivänä n. 600 euroa yhteensä. Sillä saa just ja just maksettua asumisen ja ehkä ruuat jos löytyy joku super halpa asunto, mutta mini yksiöitkin on nykyään 400-600 euroa. Solujakaan ei kaikille riitä, eikä kaikki voi sellaisessa asua. Ei siitä jää kyllä mitään yli. Ruokakin on niin kallista nykyään.

      Lainaa

    21. Tulos: -52 (54 ääntä)
      Per Cladenius: Näin ulosotossa olevana, ei ne niin paljoa vie palkasta ettei sillä eläis. Tuet on tarkotettu niille jotka niitä oikeasti tarvitsee. Väärinkäyttö heikentää tukijärjestelmää ja kusee niitä tarvitsevien nilkoille.
      Hah, tällaista suomalaisvastaista systeemiä, jos joku väärinkäyttää, niin aivan sama, ei pitäisi ketään kiinnostaa.

      Lainaa

    22. Kirpeä ahven 1.2.2024 11:58
      Tulos: +7 (9 ääntä)
      Huvittava vuohi: Jos tuo auton joku alle 2k arvoinen, kannattanee melkein miettiä auton vaihtoa. Melko kalliit remontit on edessä, varsinkin jos ei itse pysty tekemään.
      Ei nuo nyt niin kalliita remontteja ole. Normikulutusosia ja kustannukset luokkaa 50 euroa per osa (nivelet, laakerit, vetonivel, jarrusatula/kengät). Sanoisin että 250 euron osakuluilla saisi kuntoon. Plus tietysti työt, mikä maksaa enemmän. Tuosta polttoainevuodosta pitäisi aloittaa. Jos siinä on joku pumpun akseli väljä tms, niin voi olla kalliskin, mutta todennäköiseti lienee hapristuneesta letkusta tai tiivisteestä kyse.

      Lainaa

    23. Kirpeä ahven 1.2.2024 12:03
      Tulos: -5 (39 ääntä)
      Vehmas pelikaani: Opintotuki + asumistuki on tänä päivänä n. 600 euroa yhteensä. Sillä saa just ja just maksettua asumisen ja ehkä ruuat jos löytyy joku super halpa asunto, mutta mini yksiöitkin on nykyään 400-600 euroa. Solujakaan ei kaikille riitä, eikä kaikki voi sellaisessa asua. Ei siitä jää kyllä mitään yli. Ruokakin on niin kallista nykyään.
      Omina opiskeluaikoina 10 vuotta sitten oli tuet jossain 440 euron haarukassa ja vuokra 400 euroa. Kesätyörahoilla pärjäsi joulukuulle. Tuttu oli samaan aikaan työttömänä valtio ja avusti monta sataa euroa enemmän. Mitähän järkeä siinä on?

      Lainaa

    24. Räkäpää 1.2.2024 12:48
      Tulos: +9 (19 ääntä)
      munuaiset kermakastikkeessa: Tunnen muutaman maksuhäiriöisen ja jokaisella on sen häiriön taustalla vähintään mielenterveyshäiriö mutta usein myös päihde- ja peliriippuvuuksia. Eli vakavia elämänhallintaongelmia, jotka johtavat sitten siihen, ettei laskujen makselu kiinnosta.Jostain syystä nämä kasautuvat miehille, 20-50-vuotiaille. Miksei [...]
      Jaa'a. :D Ei ole onneksi itsellä ajankohtainen kysymys, mutta eihän apua saa kysyä. Heikot ja hulluthan niin tekee. Tai niin se pieni ääni sanoo takaraivossa ja uskoisin että melko moni menee sen pienen äänen mukaan vaikka järki sanoisi toista.

      Lainaa

    25. Nurja jyrsijä 1.2.2024 12:53
      Tulos: +61 (67 ääntä)
      Valtionhoitaja: Kyllä opintotuki+asumistuki riittää. Pitää vain asua solussa, ne ovat kohtuuhintaisia, juoda vähemmän kaljaa, jättää tupakat ostamatta, ostaa vaatteet käytettynä ja syödä halvasti. Ai niin, ja autosta on turha haaveilla, kulje pyörällä ja bussilla. Tällä jää rahaa vielä säästöönkin. Ei valtion ole tarvetta sen [...]
      Ja mihin olisin lapset siksi aikaa laittanut? Vai ottanut mukaan soluun? Kaikki opiskelijat eivät ole nuoria perheettömiä.

      Lainaa

    26. Huvittava vuohi 1.2.2024 12:56
      Tulos: +7 (9 ääntä)
      Kirpeä ahven: Ei nuo nyt niin kalliita remontteja ole. Normikulutusosia ja kustannukset luokkaa 50 euroa per osa (nivelet, laakerit, vetonivel, jarrusatula/kengät). Sanoisin että 250 euron osakuluilla saisi kuntoon. Plus tietysti työt, mikä maksaa enemmän. Tuosta polttoainevuodosta pitäisi aloittaa. Jos siinä on joku pumpun [...]
      Riippuen tietysti autosta, mutta jos kyseessä on esim. Bemari niin puhutaan ennemmin yli 500€ euron osista. Helmakotelo ja sen hitsaus/maalaus tulee pelkästään maksamaan jo helposti tuon 500€ jos joutuu viemään ns. oikeaan korjaamoon.

      Lainaa

    27. Kiistelty ampiainen 1.2.2024 14:31
      Tulos: -33 (69 ääntä)
      Nurja jyrsijä: Ja mihin olisin lapset siksi aikaa laittanut? Vai ottanut mukaan soluun? Kaikki opiskelijat eivät ole nuoria perheettömiä.
      Niin, just sinuahan tässä arvosteltiin. Huoh. 
      Olen kyllä samoilla linjoilla, ei opiskelijan ole tarkoitus elää leveästi ja itsekin introverttinä soluasunnossa eläneenä, voin kertoa: ihan kaiken ei tarvii koko ajan tuntua pelkästään hyvältä, tuoksua ruusuilta ja maistua hattaralle. Missä kohtaa tästä maasta tuli tällainen "mulle, mulle lisää"-inisijöiden valtakunta.

      Lainaa

    28. Kyltymätön kobra 1.2.2024 16:32
      Tulos: +39 (51 ääntä)
      Valtionhoitaja: Kyllä opintotuki+asumistuki riittää. Pitää vain asua solussa, ne ovat kohtuuhintaisia, juoda vähemmän kaljaa, jättää tupakat ostamatta, ostaa vaatteet käytettynä ja syödä halvasti. Ai niin, ja autosta on turha haaveilla, kulje pyörällä ja bussilla. Tällä jää rahaa vielä säästöönkin. Ei valtion ole tarvetta sen [...]
      Asuin solussa, tuet 500, asumismenot 400. Säästä tästä sitten satanen.

      Lainaa

    29. Tulos: +56 (64 ääntä)
      Valtionhoitaja: Kyllä opintotuki+asumistuki riittää. Pitää vain asua solussa, ne ovat kohtuuhintaisia, juoda vähemmän kaljaa, jättää tupakat ostamatta, ostaa vaatteet käytettynä ja syödä halvasti. Ai niin, ja autosta on turha haaveilla, kulje pyörällä ja bussilla. Tällä jää rahaa vielä säästöönkin. Ei valtion ole tarvetta sen [...]
      Kansanedustaja Keskikaljako se siellä?

      Lainaa

    30. Tulos: -5 (29 ääntä)
      munuaiset kermakastikkeessa: Tunnen muutaman maksuhäiriöisen ja jokaisella on sen häiriön taustalla vähintään mielenterveyshäiriö mutta usein myös päihde- ja peliriippuvuuksia. Eli vakavia elämänhallintaongelmia, jotka johtavat sitten siihen, ettei laskujen makselu kiinnosta.Jostain syystä nämä kasautuvat miehille, 20-50-vuotiaille. Miksei [...]
        Luulen, että useimmilla naisilla raskaus lyö äkillisen stopin sekoilulle. Useimmat toimivat alkoholistithan luulevat olevansa kohtuukäyttäjiä, viettävät tipattoman, ja närkästyisivät jos kehotettaisiin lopettamaan, mutta raskaana olevalle naiselle välitön elämäntapojen tarkistus on itsestäänselvyys. Nekin, joilla on ihan selvä (sori) ongelma, yleensä haluavat taistella lapsen terveyden takia, vaikka pelkkä oma napa ei motivaatioksi riittäisikään. Sosiaalisiin ongelmiin odottava äiti saa paremmin apua kuin suunnilleen kukaan muu, ja taas, se motivaatio. Äiti ajattelee eri tavalla kuin vapaa nainen (sairastimme juuri lapseni kanssa yhtä aikaa ärjyn oksennustaudin, eikä mikään, mikään olisi saanut minua siinä kunnossa nousemaan sängystä, olisin väittänyt että ei ole mahdollista ...paitsi että miehen oli pakko töihin ja lapsi oli sairas, joten nousin kuitenkin). 
        Tietysti tämä ei päde kaikkiin äiteihin, missä tapauksessa, voi lapsiparka. Eikä voi suositella elämänkorjausliikkeenä, koska mitäs sitten tehdään, jos ei toimikaan. Mutta tarpeeksi moniin kuitenkin että ero näkyy.

      Lainaa

    31. Vararenkaaton mandariini 1.2.2024 17:58
      Tulos: -8 (10 ääntä)
      Urbaani fretti: Carlos ei ole kunnossa.
      Carlos on mun koiran nimi...

      Lainaa

    32. Tulos: -34 (40 ääntä)
      Virheetön paprika: Ja toisaalta opiskelijoiden tilanne on huonontunut sitten omien opiskeluaikojen 2000-luvun alusta, että epäilyttää riittääkö Tampereellakaan enää opintotuki, asumistuki ja opintolaina 🤔
      Riittää, eikä tarvi edes opintolainaa.

      Lainaa

    33. Kursailematon luovuttaja 1.2.2024 20:27
      Tulos: +1 (15 ääntä)
      Eikö ketään häiritse se, että liettualaista oletuksena ehdotetaan puhuteltavaksi entisen miehittäjän kielellä? No, onhan se todennäköistä, että hän kieltä osaa. Ja saattaahan se olla hänen äidinkielensäkin. Mutta saattaa olla olemattakin.

      Lainaa

    34. Valtionhoitaja 1.2.2024 21:23
      Tulos: -14 (44 ääntä)
      Vehmas pelikaani: Opintotuki + asumistuki on tänä päivänä n. 600 euroa yhteensä. Sillä saa just ja just maksettua asumisen ja ehkä ruuat jos löytyy joku super halpa asunto, mutta mini yksiöitkin on nykyään 400-600 euroa. Solujakaan ei kaikille riitä, eikä kaikki voi sellaisessa asua. Ei siitä jää kyllä mitään yli. Ruokakin on niin kallista nykyään.
      Silloin oli päivänselvää, että yksiössä asuvat ottavat opintolainaa tai käyvät töissä, jos ei solu kelvannut. Ja kyllä toiset valittelivat opintorahan riittämättömyyttä. 
      Itse söin kasviksista kaalia, perunoita, porkkanoita ja banaaneja. Niiden hinnat eivät ole paljon nousseet. Sitten halvimpia eineslihapullia, makaroonia, uunilenkkiä ja maitoa + maissihiutaleita. Kaikkien näiden hinnat ovat edelleen halpoja, kunhan katsoo, mitä merkkiä ostaa. Jos ostin halvinta jauhelihaa, sekoitin siitä murekkeen, joka sisälsi puolet porkkanaraastetta. Halvin juusto oli arkijuusto. Ei ole kallistunut merkittävästi sekään.
      Ehkä kerran kuussa rohkeni ostaa suklaalevyn. 
      Leivän leivoin itse, se on halvempaa ja opiskelijalla on aikaa. Nyt ei puhuta perheellisistä vaan ihan niistä tavallisista nuorista, jotka valittavat, että pappa ei maksa riittävästi.
      Pitää vaan oikeasti katsoa, mihin se raha menee. Ja olla uskomatta vanhuksia, jotka pelottelevat solukämppiksillä. Kyllä opiskelupaikkakunnilla soluja on, hae keväällä kämppää, niin on heti vapaa. 
      Kun valmistuin, menin töihin. Kyllä, hain satoja paikkoja, kunnes tärppäsi. En valittanut, että hain kahtakymmentä, ei ole olemassa töitä. Muutin työn perässä muualle. Kun aloin saada palkkaa, saatoin myöhemmin ostaa auton, syödä kokolihaa ja ottaa asuntolainan, mutta rakensin omaisuuteni itse säästäväisyydellä enkä odottanut ilmaista rahaa muualta. Enkä halua maksaa muillekaan ilmaista rahaa vain turhuuksia varten. 
      Eikä muuten edelleenkään harmita katsoa hintoja tarkemmin, jättää krääsä ostamatta, kulkea kirppisvaatteissa ja ajaa vanhalla autolla. Köyhä olisin minäkin, jos ylläpitäisin/olisin ylläpitänyt elintasoa, johon minulla ei ole varaa.

      Lainaa

    35. Taidoton kesyhanhi 1.2.2024 22:02
      Tulos: +8 (16 ääntä)
      Muhveli: Toivoisin kyllä että tätä systeemiä korjattaisiin vähäsen. Tämä ei tule omasta kokemuksesta, mutta luottaen kavereiden sanaan, joista toinen elää tuilla mielenterveyssyistä, toinen kamppailee pienen palkan ja kasvavien vuokra- ja sähkölaskujen kanssa... On hankalaa, kun yritteliäisyyttä ei [...]
      Jos Kelasta ei saa työssäkäyvä apua vaikka palkka ei riitä tavanomaisiin menoihin, se johtuu kyllä yleensä siitä että on säästöjä tai muuta omaisuutta, joilla nämä tavanomaiset menot pitäisi kattaa ennen kuin yhteiskunta alkaa niitä korvaamaan. Tai sitten on mennyt muuttamaan yhteen ihmisen kanssa jonka tulot Kela sitten laskee yhteisiksi tuloiksi, mikä on toki ihan hanurista. 
      Tämä ihan siltä kannalta kommentoituna että olen ite joutunut elämään Kela-rahoilla ja kokemaan hankaluuksiakin, mutta silti ärsyttää kun ihmiset kertoo nyyhkytarinoita siitä miten systeemi muka on huono, koska se ei heidän kohdallaan toimi kuten haluaisivat. Systeemi on kyllä huono sikäli että tuet on liian pieniä ja tosi monilla muilla tavoilla, mutta sitä ei kai voi pitää kovin epäreiluna että oma eläminen kustannetaan ensin omilla säästöillä, jos sellaisia on ehtinyt hankkimaan, ja vasta sitten yhteiskunta auttaa jos rahat ei riitä.
      (Varmaan Muhvelin kommentissa kuvatulla kaverilla voi olla muukin tilanne, joka on oikeasti esimerkki järjestelmän huonoudesta, joten tämä nyt ihan yleisellä tasolla. Tulee vain aina ensimmäisenä mieleen kun ihmiset valittaa etteivät saa Kelasta sitä apua joka heille mielestään kuuluisi.)

      Lainaa

    36. Rajoittunut piimä 1.2.2024 22:43
      Tulos: -3 (11 ääntä)
      Per Cladenius: Näin ulosotossa olevana, ei ne niin paljoa vie palkasta ettei sillä eläis. Tuet on tarkotettu niille jotka niitä oikeasti tarvitsee. Väärinkäyttö heikentää tukijärjestelmää ja kusee niitä tarvitsevien nilkoille.
      Riippuu kuule ihan palkasta, 1/3 siitä otetaan vaikka ois kuinka pieni

      Lainaa

    37. Rajoittunut piimä 1.2.2024 22:46
      Tulos: +26 (28 ääntä)
      Monenlaenen mango: Keskiverto ulosotossaolijalla kuitenkin taitaa olla elintavat sellaiset, että ei kelan rahat riitä niihin huveihin, joilla sinne ulosottoon alunperin joutuikin.  Tämä nyt ei ole suunnattu heille, ketkä tehneet elämäntapa remontin, tai joutuneet ulosottoon itsestään riippumattomista syistä.
      Miten helvetissä ihmiset kehtaa ihan pokalla puhua asioista joista eivät tiedä mitään...
      Iso osa ihmisiä, joilla on ulosotossa velkaa on esimerkiksi mielenterveysongelmaisia. Kukaan ei tahallaan hommaa sellaisia ongelmia itselleen. Ja 99% mielenterveysongelmien kanssa elävä haluaisi vain olla terve, pystyä käymään töissä ja osallistua yhteiskuntaan. 

      Lainaa

    38. Rajoittunut piimä 1.2.2024 22:49
      Tulos: +15 (31 ääntä)
      Valtionhoitaja: Kyllä opintotuki+asumistuki riittää. Pitää vain asua solussa, ne ovat kohtuuhintaisia, juoda vähemmän kaljaa, jättää tupakat ostamatta, ostaa vaatteet käytettynä ja syödä halvasti. Ai niin, ja autosta on turha haaveilla, kulje pyörällä ja bussilla. Tällä jää rahaa vielä säästöönkin. Ei valtion ole tarvetta sen [...]
      Olet tietämätön narsistinen idiootti

      Lainaa

    39. Konstikas panda 2.2.2024 0:31
      Tulos: -32 (40 ääntä)
      Henkilökohtaisesti en kyllä pimeitä töitä näe kovinkaan pahana. Jos täällä joku onnistuu verokarhun ahnaista käpälistä muutaman roposen pitämään itsellään, niin mielelläni vain katselen kateellisena vierestä ja suon sen hänelle. Tukien väärinkäyttöä puolestaan hieman karsastan kun siinä ei enää ole kyse siitä, että antaisi omastaan vähemmän, mitä valtio on päättänyt niistä ryöstää. Tukien kohdalla enemmänkin käytännössä varastetaan valtiolta, joka taas lisää painetta verottaa lisää. Tokihan siis pimeiden töiden kautta tuleva pienentynyt verokertymäkin lisää tuota veronkorotuspainetta, mutta jotenkin se nyt vaan on "moraalisesti oikeampaa" pitää hiukka enemmän omia rahojaan kuin suoraan ottaa toisten rahoja.

      Lainaa

    40. Kutsumaton pöllö 2.2.2024 1:00
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      Uuvahtanut Salaatti: Työsuojeluun voi ilmoittaa epämääräisistä yrityksistä ja Kelaan voi tehdä ilmiannon jos nostaa sieltä tuloja valheellisin perustein. Ole hyvä.
      Mikä on se osoite mihin Kelassa nää väärinkäytökset ilmoitetaan?

      Lainaa

    41. Apea mandariini 2.2.2024 1:16
      Tulos: +48 (48 ääntä)
      Valtionhoitaja: Kyllä opintotuki+asumistuki riittää. Pitää vain asua solussa, ne ovat kohtuuhintaisia, juoda vähemmän kaljaa, jättää tupakat ostamatta, ostaa vaatteet käytettynä ja syödä halvasti. Ai niin, ja autosta on turha haaveilla, kulje pyörällä ja bussilla. Tällä jää rahaa vielä säästöönkin. Ei valtion ole tarvetta sen [...]
      Kaikki jotka muistelevat miten he kyllä opiskeluaikoinaan silloin muinoin pärjäsivät mainiosti, joten ei nykyopiskelijoillakaan voi olla hätää, jättävät kätevästi huomioimatta että Sipilän sakki leikkasi opintotuesta n. 100e vuonna 2017 ja elämä on kallistunut aivan jäätävästi viime vuosina. Ei tosiaan tarvitse ostaa mitään ihmeen muotivaatteita, tekokynsiä tai hajuvesiä kun ruuan hintoja kaupassa katsellessa meinaa päästä itku. Kun kaikki tuet menee pelkkään vuokraan, on ainoa lohtu ollut se, että tiettyyn rajaan asti on saanut tienata ilman että se on tuista pois. Osa-aikatyöllä on saanut siis maksettua ruuan ja laskut, koska jos ne joka kuukausi hoitaa lainalla, niin 5 vuoden korkeakouluopintojen jälkeen on melkoinen velkasumma odottamassa. Myös korot on nousseet, opintolaina ei ole enää "ilmaista lainaa." Jos nyt asumistuesta leikataan kuten on päätetty ja vielä poistetaan tämä tienausraja, mikä on aivan järkyttävän typerä idea, niin kyllä siinä todellakin viedään köyhimmiltä leipä suusta. Käytännössä siitä, että opiskelee ja käy vieläpä töissä samalla eli tekee tuplasti hommia, jää jatkossa vähemmän käteen kuin siitä, että makaisi toimeentulotuella sohvalla. Mitenhän tämän pitäisi houkutella suomalaisia kouluttautumaan? Onko laskettu, miten paljon tällainen prässi lisää terveydenhuollon kustannuksia, kun yliväsyneet opiskelijat masentuu ja saa burnoutteja ja ovat ihan loppu ennen kuin pääsevät paperit kädessä työelämään? Todella lyhytnäköistä toimintaa. 10-20 vuoden päästä sitten mietitään, miten saatettiin olla näin h*lvetin tyhmiä, mutta sitten on jo p*skat housussa ja koulutettua työvoimaa joudutaan houkuttelemaan ulkomailta.

      Lainaa

    42. Ennakkoluuloton opas 2.2.2024 3:55
      Tulos: +5 (5 ääntä)
      Huvittava vuohi: Jos tuo auton joku alle 2k arvoinen, kannattanee melkein miettiä auton vaihtoa. Melko kalliit remontit on edessä, varsinkin jos ei itse pysty tekemään.
      Mulla on arviolta tonnin auto, eikä siinä ole juuri koskaan isoja vikoja.
      Jokavuosi huoltaa senverta, että läpi menee ja sitten ajellaan taas vuoden kivasti.

      Lainaa

    43. Puuton alpakka 2.2.2024 7:13
      Tulos: +25 (29 ääntä)
      Taidoton kesyhanhi: Jos Kelasta ei saa työssäkäyvä apua vaikka palkka ei riitä tavanomaisiin menoihin, se johtuu kyllä yleensä siitä että on säästöjä tai muuta omaisuutta, joilla nämä tavanomaiset menot pitäisi kattaa ennen kuin yhteiskunta alkaa niitä korvaamaan. Tai sitten on mennyt muuttamaan yhteen ihmisen kanssa jonka tulot Kela [...]
      Vähän olen tuosta eri mieltä. Jos on koko elämänsä kituuttanut pienillä tuloilla ja siitä kovalla vaivalla saanut joitakin tonneja säästöön hätätilanteita varten, on mielestäni aika epäreilua, että ne vuosien työn tuloksena olevat hätävarat pakotetaan käyttämään heti parin ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana. Ihmisiä pitäisi kannustaa säästämään, mutta tämä systeemi rankaisee säästämisestä. Luulisi, että on myös veronmaksajien etu, jos esimerkiksi toimeentulotuestakin saa muutamia kymppejä säästöön ja voi sillä saada edes vähän henkistä turvaa ja sitä kautta parempaa mielenterveyttä.
      Joskus omaisuus voi olla myös erittäin vaikeasti realisoitavissa. Esimerkiksi kesämökkiä ei välttämättä myydä kuukaudessa tai vuodessakaan, jos kukaan ei sitä osta.
      Toki, jos ennen hyväpalkkainen ihminen on saanut säästettyjä kymppitonneja, niin onhan se vain reilua, että ne huomioidaan toimeentuloa parantavana tekijänä.

      Lainaa

    44. Kirpeä ahven 2.2.2024 8:39
      Tulos: +2 (4 ääntä)
      Huvittava vuohi: Riippuen tietysti autosta, mutta jos kyseessä on esim. Bemari niin puhutaan ennemmin yli 500€ euron osista. Helmakotelo ja sen hitsaus/maalaus tulee pelkästään maksamaan jo helposti tuon 500€ jos joutuu viemään ns. oikeaan korjaamoon.
      Helmakotelon korjaus on sen verta helppo korjaus että ei siihen ns."oikeaa korjaamoa" tarvita, jos haluaa vain katsastuksesta läpi eikä viimeisen päälle hyvin tehdä. Itselläni on ylemmän keskiluokan Audi, eikä siihenkään nuo perus kulutusosat juuri enempää maksa. Toki vaihtelua on. Jos saksalaisesta premium autosta kyse niin eihän se 500 euroa silloin ole iso hinta kuntoon laittamisesta. Silloin kannattaa kyllä viedä sinne oikealle kprjaamollekin helmakotelo laittamaan jos ei itse pysty.

      Lainaa

    45. Rehevä simpanssi 2.2.2024 9:41
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      Täällä taas äärioikeiston porukka kertoo, että tekee pimeänä kun minulla on sitä ja tätä. Samaa ne tekee superrikkaat, EKn porukka ja tämä Sipilä, sitä vaan kutsutaan verosuunnitteluksi. Aletaan kaikki tehä pimmeenä, ollaan nopeampaan holhouksen alla.

      Lainaa

    46. Leikkisä pohatta 2.2.2024 10:03
      Tulos: +28 (30 ääntä)
      Valtionhoitaja: Kyllä opintotuki+asumistuki riittää. Pitää vain asua solussa, ne ovat kohtuuhintaisia, juoda vähemmän kaljaa, jättää tupakat ostamatta, ostaa vaatteet käytettynä ja syödä halvasti. Ai niin, ja autosta on turha haaveilla, kulje pyörällä ja bussilla. Tällä jää rahaa vielä säästöönkin. Ei valtion ole tarvetta sen [...]
      Opintotuki+asumistuki ei riitä ja sen takia opiskelijalle on laskettu kolmanneksi tulomuodoksi valtiontakaama opintolaina. Erikoista että "valtionhoitaja" ei tällaista asiaa tiedä. Opintotuki on korkeintaan 450€ kuukaudessa, asumistuki mitä, 70% vuokran määrästä? Itse kun opiskelin näillä niin kuukausitulot jäi alle 600€ ja ilman lainaa tilille olisi jäänyt 50€ kuussa laskujen jälkeen, vaikka asuin nuorten tukiasunnossa jossa vuokra oli n. 1/3 "normaalista" yksiön vuokrasta asuinkunnassani. Samanhintainen vuokra yksiössä kuin solussa olisi ollut. Kokeilin pari kuukautta elää sillä viidelläkympillä ennen kuin sorruin "pakkolainaan". Jos et ymmärrä käsitettä "inflaatio" niin sun on ihan turha yrittää alkaa mussuttamaan mitään "kyllä minä silloin kakstuhattaluvun alussa...", silloin sun aikaan joku tonnikalapurkki on varmaan maksanut euron, mun aikaan 2010-luvulla se maksoi jo yli kaksi euroa. Ehkä siitä voit alkaa päättelemään ruoan hintoja, jotka on vain nousseet.

      Lainaa

    47. Oikeustajuton vuohi 2.2.2024 15:20
      Tulos: 0 (14 ääntä)
      Leikkisä pohatta: Opintotuki+asumistuki ei riitä ja sen takia opiskelijalle on laskettu kolmanneksi tulomuodoksi valtiontakaama opintolaina. Erikoista että "valtionhoitaja" ei tällaista asiaa tiedä. Opintotuki on korkeintaan 450€ kuukaudessa, asumistuki mitä, 70% vuokran määrästä? Itse kun opiskelin näillä niin kuukausitulot jäi alle [...]
      Mutta tonnikala ei kyllä ole halpaa ruokaa, eikä tietysti sitä pitäisi muutenkaan liikakansoituksen takia syödä. 
      Papupussi, kuivat herneet jne. ei oikeasti maksa paljoa. 
      Tänä nyt lähinnä talousvinkkinä ihan kenelle tahansa. 

      Lainaa

    48. Viallinen poro 2.2.2024 15:32
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Mitähän varten tuossa vikalistassa on vain nuo hylätyt merkattu kynällä? Ei mee läpi uusinta näytöstä että korjaa osan korjauskehoituksista. 3 korjauskehoitusta saa olla että kelpaa leimalle.

      Lainaa

    49. Intiimi peura 2.2.2024 16:57
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      Monenlaenen mango: Keskiverto ulosotossaolijalla kuitenkin taitaa olla elintavat sellaiset, että ei kelan rahat riitä niihin huveihin, joilla sinne ulosottoon alunperin joutuikin.  Tämä nyt ei ole suunnattu heille, ketkä tehneet elämäntapa remontin, tai joutuneet ulosottoon itsestään riippumattomista syistä.
      Älä oo tommone pölö.

      Lainaa

    50. Torkahteleva tomaatti 2.2.2024 21:28
      Tulos: +16 (16 ääntä)
      Rajoittunut piimä: Riippuu kuule ihan palkasta, 1/3 siitä otetaan vaikka ois kuinka pieni
      Eikä oteta. Itse pyristeltiin ulosotosta eroon pitämällä tietoisesti veroprosentti niin korkeana, että edes kerran vuodessa velka pieneni, kun veronpalautukset ulosmitattiin. Niissä on suojaosuudet ja ainakin jos on elätettäviä, ulosottomies ei saa ottaa siitä sentin latia vaikka velallinen itse pyytäisi. Meidän tapauksessa perhekoko vaikutti niin, että keskituloiseltakaan ei tosiaan olis ulosmitattu mitään ilman tuota veroprosenttikikkailua. Haluttiin kumminkin maksaa velat (pääosin sairaalalaskuja ja yritystoiminnasta jäänyttä) pois eikä odottaa, että vanhenevat lopullisesti. Yli vuosikymmen siihen meni, mutta kyllä on vieläkin voittajafiilis että sinniteltiin takaisin pinnalle!

      Lainaa

    51. Intiimi peura 3.2.2024 9:40
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      Kutsumaton pöllö: Mikä on se osoite mihin Kelassa nää väärinkäytökset ilmoitetaan?
      Yrittäisit nyt edes vähäsen nähdä itse vaivaa tämän selvittämiseen.

      Lainaa

    52. Simppeli sarvikuono 3.2.2024 10:34
      Tulos: +10 (10 ääntä)
      Leikkisä pohatta: Opintotuki+asumistuki ei riitä ja sen takia opiskelijalle on laskettu kolmanneksi tulomuodoksi valtiontakaama opintolaina. Erikoista että "valtionhoitaja" ei tällaista asiaa tiedä. Opintotuki on korkeintaan 450€ kuukaudessa, asumistuki mitä, 70% vuokran määrästä? Itse kun opiskelin näillä niin kuukausitulot jäi alle [...]
      Tämäkin on aika vanhaa tietoa. 
      1.1.2024 alkaen 
      Opiskelija, jolla on huollettavia, saa opintotukea 421,01 e/kk
      Ja lapseton, 18v täyttänyt 279,38 e/kk. 
      Ja näistähän menee vielä verot.
      Asumistuki ei todellakaan kata osuutta koko vuokrasta, vaan asuinkaupungin mukaan on maksimi, josta se max 80% katsotaan. En jaksa nyt katsoa esimerkkejä, mutta liekö jossain 500 kieppeillä?
      Nyt valmistuvalla opiskelijalla on keskimäärin 25 000 euroa lainaa. Isohkolla korolla. 

      Lainaa

    53. Taidoton kesyhanhi 3.2.2024 14:56
      Tulos: +3 (7 ääntä)
      Puuton alpakka: Vähän olen tuosta eri mieltä. Jos on koko elämänsä kituuttanut pienillä tuloilla ja siitä kovalla vaivalla saanut joitakin tonneja säästöön hätätilanteita varten, on mielestäni aika epäreilua, että ne vuosien työn tuloksena olevat hätävarat pakotetaan käyttämään heti parin ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana. [...]
      Noh tuota, eikös se työttömäksi jääminen ole juuri sellainen hätätilanne jonka vuoksi rahaa säästetään? Itsekin kituutan nyt pienillä tuloilla (en onneksi enää Kelan rahoilla) ja säästän niistä pahan päivän eli esimerkiksi työttömyyden varalle, jonka koittaminen joskus tuntuu melko todennäköiseltä. 
      Se on tietysti ihan ymmärrettävää että yksilön näkökulmasta ketuttaa, mutta jos miettii vähän laajemmasta näkökulmasta niin on aika vaikea laatia yleisiä sääntöjä sille, missä puitteissa voi saada toimeentulotukea vaikka on tilillä tonneja rahaa säästössä. Jos olen vaikka kolme kuukautta toimeentulotuella ja hilloan samalla tilillä rahaa, jonka käytän heti töihin päästyäni etelänmatkaan, onko se sitten reilua? Ja jos olisi joku aika, jonka säästöt saisi pitää ennen kuin ne tulee käyttää, ihmiset kokisi sen ihan yhtä epäreiluksi siinä kohtaa, kun se aika tulisi täyteen. 
      Toimeentulotuesta kyllä saa säästää sinä aikana kun sitä saa ja sitä ei vähennetään tulevista tuista, kunhan pystyy näyttämään että raha on juuri tuesta säästetty. Sitä en tiedä miten hyvin tämä käytännössä toimii, mutta kerta toimeentulotuen saajan tiliotteita kytätään jatkuvasti niin eipä sinne tilille oikein muualta rahaa voi kertyä kuin tuesta ja sen lisäksi hyväksytyistä lähteistä.

      Lainaa

    54. Esteetön maito 3.2.2024 22:58
      Tulos: +12 (14 ääntä)
      Taidoton kesyhanhi: Noh tuota, eikös se työttömäksi jääminen ole juuri sellainen hätätilanne jonka vuoksi rahaa säästetään? Itsekin kituutan nyt pienillä tuloilla (en onneksi enää Kelan rahoilla) ja säästän niistä pahan päivän eli esimerkiksi työttömyyden varalle, jonka koittaminen joskus tuntuu melko todennäköiseltä.  Se on tietysti [...]
      Tilien kyttääminen on pelkkää kiusantekoa. Tuensaaja ei saa käyttää pankkipalveluja, vaan täytyy pitää rahansa sukanvarressa. Veronmaksajien rahoilla työllistetään byrokraattiarmeija vahtimaan josko vaikka joku mummo vahingossa laittaisi lapsenlapsen synttärirahan tilille niin saadaan köyhän perheen tuista muutaman kympin vähennettyä. #Kannattaako?

      Lainaa

    55. Taidoton kesyhanhi 4.2.2024 5:07
      Tulos: +8 (8 ääntä)
      Esteetön maito: Tilien kyttääminen on pelkkää kiusantekoa. Tuensaaja ei saa käyttää pankkipalveluja, vaan täytyy pitää rahansa sukanvarressa. Veronmaksajien rahoilla työllistetään byrokraattiarmeija vahtimaan josko vaikka joku mummo vahingossa laittaisi lapsenlapsen synttärirahan tilille niin saadaan köyhän perheen tuista muutaman kympin vähennettyä. #Kannattaako?
      Kyllä, mutta miettikääpä mikä byrokraattiarmeija vaadittaisiin sen miettimiseen, onko ihmisen tilillä olevat rahat moraalisesti ansaittu vai ei (onko esimerkiksi säästänyt vuosia pienestä palkasta vai onko lyhyen ajan isoista tuloista vain sattunut jäämään ylimääräistä tilille pyörimään).
      Tämän takia kannatan itse perustuloa (yhdistettynä tehokkaampaan varallisuuden verottamiseen). Se on isossa mittakaavassa ratkaisu tällaisiin epäreiluuksiin, eikä tarvitse edellyttää mahdotonta, eli sitä että järjestelmä arvioisi kunkin yksilön koko elämäntarinan perusteella, milloin kullekin on "reilua" myöntää tukea yhteisistä rahoista.

      Lainaa

    56. Tulos: +10 (10 ääntä)
      Simppeli sarvikuono: Tämäkin on aika vanhaa tietoa. 1.1.2024 alkaen Opiskelija, jolla on huollettavia, saa opintotukea 421,01 e/kkJa lapseton, 18v täyttänyt 279,38 e/kk. Ja näistähän menee vielä verot. Asumistuki ei todellakaan kata osuutta koko vuokrasta, vaan asuinkaupungin mukaan on maksimi, josta se max 80% katsotaan. En jaksa nyt [...]
      279,38 e/kk 😱 herranjestas onko se opintotuki noin vähän nykyään!

      Lainaa

    57. Kirpeä ahven 5.2.2024 7:56
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      Oikeustajuton vuohi: Mutta tonnikala ei kyllä ole halpaa ruokaa, eikä tietysti sitä pitäisi muutenkaan liikakansoituksen takia syödä.  Papupussi, kuivat herneet jne. ei oikeasti maksa paljoa.  Tänä nyt lähinnä talousvinkkinä ihan kenelle tahansa. 
      Tuota väitettä että tonnikala ei ole halpaa en ole koskaan ymmärtäyt. Halvemmalla et mitään säilykekalaa saa. Mielellään ostaisin kotimaista säilykettä, jos olisi, mutta hinta on yleensä vähiten tuplaten tonnikalaan verrattuna. No tietysti kalapuikot ja pakasteseiti on halvempaa, mutta ne on vähän erilaista ruokaa muutekin. Ei sovi pastan sekaan. Ja pakastimenkin tila on rajallinen. Suurimmassa osassa kaupoista ei ole kalatiskejä ja ne pakatut kalat on yleensä huomattavasti kaliimpia, usein lohi on ainut vaihtoehto. Tuurilla saattaa saada alennuksessa, mutta siloinkin ne säilyy pari päivää, ja vaatii valmistelua jos haluaa pakkasen. Ei ne ole korvike säilykkeille joita minäkin ostan kerralla yleensä muovikassillisen varastoon.

      Lainaa

    58. Kouluttamaton muurahainen 5.2.2024 8:13
      Tulos: +2 (10 ääntä)
      Taidoton kesyhanhi: Noh tuota, eikös se työttömäksi jääminen ole juuri sellainen hätätilanne jonka vuoksi rahaa säästetään? Itsekin kituutan nyt pienillä tuloilla (en onneksi enää Kelan rahoilla) ja säästän niistä pahan päivän eli esimerkiksi työttömyyden varalle, jonka koittaminen joskus tuntuu melko todennäköiseltä.  Se on tietysti [...]
      Kuten on todettu, työttömäksijäämisen varalta pienituloisen ei kannata säästää. Jos ei ole säästöjä, sen rahan saa toimeentulotukena. Jos on säästöjä, ei saa. Eli säästämisestä rangaistaan. Ne säästöt on sitä varten, jos jääkaappi hajoaa tai tulee ylimääräisen iso lääkelasku tai jotain muuta yllättävää, joka on pakko hoitaa. Jos henkilö säästää vuosikausia pienistä tuloistaan ja saa muutaman tonnin kasaan hätävaraksi, niin ei hän sitä tuhlaa töitä saadessaan. Hän on osoittautunut jo säästäväiseksi ihmiseksi, joka ei pistä viimeisiä rahojaan matkustamiseen, vaan pitää niitä edelleen hätävaralla. Mitä tulee kysymykseesi, että onko reilua, kun omat säästönsä käyttää matkustamiseen heti töihin päästyään, niin olisi. Ne on itse säästettyjä rahoja. Varsinkin jos niitä on niin vähän, että ne menee siihen yhteen etelänmatkaan, niin niitä ei lopulta ole paljoa. Ihan yhtä epäreilua on se, jos ne säästetyt rahat pitää käyttää jonkin tietyn ajan kuluessa toimeentulotuen saamisesta. Siinä tosin olisi edes se mahdollisuus, että voisi tehdä sen etelänmatkan, pääsisi rahoistaan eroon ja työttömänä matkustamiseen olisi aikaakin. Onko se sitten reilua, että joku pihistää menoistaan ja kituuttaa saadakseen vähän rahaa kasaan, joku toinen ryyppää joka kuukausi niin, että rahaa ei jää yhtään, ja se ryyppääjä palkitaan toimeentulotuella, säästäväinen ihminen menettää rahansa? Eli itse tienaamiensa rahojen käyttötarkoitusta ei saa itse päättää, vaan säästöt viedään, tuhlaamisesta ei rangaista. Jos toimeentulotuesta saa säästää, niin miksi saman suuruisesta palkasta ei saa? Tai saa, mutta se vähennetään sitten toimeentulotuesta, jos työn joskus menettää. Pitääkö ne toimeentulotuesta säästetyt rahat vastaavasti luovuttaa valtiolle siinä vaiheessa, kun saa työpaikan, jos työssäkäyvän säästöt pitää luovuttaa valtiolle silloin jos jää työttömäksi? Jos siellä tilillä on 100 000, niin silloin kyllä on vain reilua, hän ei käytä yhteiskunnan rahoja elämiseen. Hänellä on silloin ollut varsin isopalkkainen työ, josta voidaan olettaa, että säästetään myös työttömyyden varalle. Ehkä reilua voisi olla vaikka se, että sovittaisiin jokin summa, minkä yli menevä osa pitäisi käyttää elämiseen. Ja se summa olisi reippaasti enemmän kuin 0 euroa.

      Lainaa

    59. Rättiväsynyt greippi 5.2.2024 10:58
      Tulos: +4 (8 ääntä)
      Valtionhoitaja: Kyllä opintotuki+asumistuki riittää. Pitää vain asua solussa, ne ovat kohtuuhintaisia, juoda vähemmän kaljaa, jättää tupakat ostamatta, ostaa vaatteet käytettynä ja syödä halvasti. Ai niin, ja autosta on turha haaveilla, kulje pyörällä ja bussilla. Tällä jää rahaa vielä säästöönkin. Ei valtion ole tarvetta sen [...]
      Asumistuki max 80% vuokrasta, opintoraha 270e kuussa. 
      Pk-seudulla kahden vyöhykkeen matkalippu opiskelijalle 40 e kuussa. Pelkästään opiskelijaravintolassa syöminen joka arkipäivä tekee 60 e kuussa. 
      Millään matematiikalla tämä ei riitä elämiseen, eikä edes elossa pysymiseen. Ajat on hieman toiset kuin opiskelijoilla 10 tai 20 vuotta sitten.

      Lainaa

    60. Ontuva kauris 5.2.2024 13:55
      Tulos: -2 (8 ääntä)
      Rättiväsynyt greippi: Asumistuki max 80% vuokrasta, opintoraha 270e kuussa.  Pk-seudulla kahden vyöhykkeen matkalippu opiskelijalle 40 e kuussa. Pelkästään opiskelijaravintolassa syöminen joka arkipäivä tekee 60 e kuussa.  Millään matematiikalla tämä ei riitä elämiseen, eikä edes elossa pysymiseen. Ajat on hieman toiset kuin opiskelijoilla 10 tai 20 vuotta sitten.
      Niin, koska Suomi on elänyt yli varojensa ja nyt seinä tulee vastaan. Sama, kuin eläisi luottokortilla vuodesta toiseen lyhentämättä lainaa tarpeeksi; jossain vaiheessa on ulosotto edessä.

      Lainaa

    61. Rujo hampurilainen 5.2.2024 18:00
      Tulos: +6 (10 ääntä)
      Rättiväsynyt greippi: Asumistuki max 80% vuokrasta, opintoraha 270e kuussa.  Pk-seudulla kahden vyöhykkeen matkalippu opiskelijalle 40 e kuussa. Pelkästään opiskelijaravintolassa syöminen joka arkipäivä tekee 60 e kuussa.  Millään matematiikalla tämä ei riitä elämiseen, eikä edes elossa pysymiseen. Ajat on hieman toiset kuin opiskelijoilla 10 tai 20 vuotta sitten.
      Markka-aikaan 90-luvulla opintoraha 1300 mk/kk ja sen päälle asumislisä noin 600-700 mk kun asui oppilasasuntolan solussa (2-4 hlö) mistä maksoi 900-1000 mk. Eli tassuun jäi kuukaudeksi alle tonni. Ei sillä silloinkaan pärjännyt. Oli joko otettava opintolainaa tai tienattava kesätöissä säästöjä. Harva pystyi olemaan opintojen aikaan töissä, ja jos pystyi niin pieniä tuntimäärä ettei tukia leikata. Aina se on ollut ankeaa ellei ole pappa betalar. Ei puhettakaan että yksiöihin vapailta markkinoilta olisi varaa saati mitään autoa pitää. Asuntolan yksiöihin oli vuoden tai kahden jono. Sitten viimeisellä luokalla ehkä pääsee.
      Mitäs se 1995 vuoden tuhat markkaa on nykyrahassa? 100-170e?

      Lainaa

    62. Taidoton kesyhanhi 5.2.2024 21:36
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      Kouluttamaton muurahainen: Kuten on todettu, työttömäksijäämisen varalta pienituloisen ei kannata säästää. Jos ei ole säästöjä, sen rahan saa toimeentulotukena. Jos on säästöjä, ei saa. Eli säästämisestä rangaistaan. Ne säästöt on sitä varten, jos jääkaappi hajoaa tai tulee ylimääräisen iso lääkelasku tai jotain muuta yllättävää, joka on pakko [...]
      "Jos henkilö säästää vuosikausia pienistä tuloistaan ja saa muutaman tonnin kasaan hätävaraksi, niin ei hän sitä tuhlaa töitä saadessaan. Hän on osoittautunut jo säästäväiseksi ihmiseksi, joka ei pistä viimeisiä rahojaan matkustamiseen, vaan pitää niitä edelleen hätävaralla."
      Voi höpönassu, pointtini oli juuri se ettei valtion byrokratia voi alkaa tehdä tämmöisiä arvioita jokaisesta ihmisestä, että onko juuri tämä yksilö niin säästäväinen ja muutenkin "kelvollinen" ihminen, että on ansainnut tukensa vielä säästöjen päälle. Eihän se tilillä oleva rahasumma sitä kerro mistä se on sinne tullut. Pitää olla jotkut yhteiset säännöt joita seurataan, ja niitten pitäisi olla reilut ja käyttökelpoiset yleisellä tasolla. 
      Mutta kuten aiemmassa kommentissa mainitsin, perustulo tietysti ratkaisisi tämän ongelman, koska sen kanssa ei tarvitse kytätä ihmisten säästöjä tai muuta vaan kaikki tulottomat saavat saman verran rahaa. Toivottavasti kaikki pienistä työteliäistä ja säästävistä ihmisistä huolta kantavat ymmärtää siis kannattaa perustuloa.
      Sivumennen sanoen on kyllä surkuhupaisaa, miten voi pitää etelänmatkaan kuluvaa rahasummaa niin "pienenä", että on ilmeisesti suunnilleen ihmisoikeus makuuttaa sellaista rahaa jatkuvasti tilillä. Kertoo kyllä siitä, että elää todella eri todellisuudessa kuin keskiverto toimeentulotuen saaja.

      Lainaa

    63. Tulos: +4 (4 ääntä)
      Rajoittunut piimä: Riippuu kuule ihan palkasta, 1/3 siitä otetaan vaikka ois kuinka pieni
      1/3 suojaosuuden ylittävästä osasta. Suojaosuus on kai tuo 32,56€ päivässä lapsettomalla.

      Lainaa

    64. Vetämätön vesinokkaeläin 6.2.2024 0:26
      Tulos: +5 (5 ääntä)
      Kirpeä ahven: Tuota väitettä että tonnikala ei ole halpaa en ole koskaan ymmärtäyt. Halvemmalla et mitään säilykekalaa saa. Mielellään ostaisin kotimaista säilykettä, jos olisi, mutta hinta on yleensä vähiten tuplaten tonnikalaan verrattuna. No tietysti kalapuikot ja pakasteseiti on halvempaa, mutta ne on vähän erilaista ruokaa [...]
      Tonnikala ei ole halpaa ruokaa mutta on yks halvimmista tarjolla olevista kaloista. Ruokana moni muu on paljon edullisempaa, niin jos budjetillisesti haluaa syödä, ostaa jotain muuta kuin sen 2e:n tonnikalapurkin. Esim 4ellä saa soijarouhetta, josta riittää noin 20 ateriaan kun siitä tonnikalapurkista yhteen.

      Lainaa

    65. Huvittava vuohi 6.2.2024 0:36
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Kirpeä ahven: Helmakotelon korjaus on sen verta helppo korjaus että ei siihen ns."oikeaa korjaamoa" tarvita, jos haluaa vain katsastuksesta läpi eikä viimeisen päälle hyvin tehdä. Itselläni on ylemmän keskiluokan Audi, eikä siihenkään nuo perus kulutusosat juuri enempää maksa. Toki vaihtelua on. Jos saksalaisesta premium autosta [...]
      Aika harvalla on tuttua joka voisi helmakotelon hitsata saati osaisi itse tehdä.

      Lainaa

    66. Vetämätön vesinokkaeläin 6.2.2024 0:48
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      Kaikki on toki kallistunut mutta onhan se totta, että suurin osa opiskelijoista luulee elävänsä halvalla mutta ei oikeasti osaa tehdä budjettivalintoja. 10v sitten kyllä 4 hng solussa eleli alle 300e/kk vuokra+puhelin. Ja mitä muita välttämättömyyksiä muka on kuin puhelin ja asunto? Yleensä opiskelijasolussa ei sähköstä tai vedestä makseta erikseen, vaan ne kuuluu vuokraan. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella kesät-talvet pyöräily on ihan tavallista. No sitten ku tuloja on opintotuki (alle 300e) plus asumistuki, nii yhteensä rahaa sai ehkä 450e? Surkeeta mutta sillä pärjäsi jos osasi ja ei halunnut lainaa nostaa. Välillä ei ollut rahaa edes yliopistoruokalan 2e:n lounaaseen, vaan se hernekeitto kotona oli halvempaa. Samoin kesällä kannatti tehdä töitä niin, että oli jotain rahaa taskussa jouluun asti. Mutta ei tuo juhlimista paljoa rajoittanut, yhdestä viinapullosta ja lantrigeista riitti moniin bileisiin. Tietty se on köyhää ja nitkuttamista, ja meni vähän yli se ainainen rahapula, mutta versus jotku opiskelijakaverit, jotka asui saman hintaisessa solussa ja silti oli aina peeaa, vaikka nosti kaikki mahdolliset lainat? Mihin niiden rahat meni? Se on tietty vähän oppimiskysymys, itse olin tottunut jo lapsena kituuttamaan ja ostamaan pennosista halvinta.

      Lainaa

    67. Vetämätön vesinokkaeläin 6.2.2024 1:09
      Tulos: +3 (3 ääntä)
      No peeveli lähti liian ajoissa. Mutta siis opiskelijoiden asemaa ei ole järkeä huonontaa, ne oli huonot jo silloin. Mut silloin vielä jotenkuten sitkeät pärjäs ilman lainaa Helsingin ulkopuolella. Toimeentulotukikin tuntui opintotuen jälkeen ihan juhlalta, ja ekasta tt-tuesta jäi rahaa 300e:n tietokoneeseen. No ei sitä sitten enää jatkossa jäänyt kun kulutus nousi siedettäväks, niin sympatiat niille jotka elelee tt-tuen varassa pitempään. Ideana kuitenkin oli, että oli tuki 500e tai 1000e, aina on niitä joille se ei riitä.

      Lainaa

    68. Simppeli sarvikuono 6.2.2024 6:31
      Tulos: +3 (3 ääntä)
      Laura: 279,38 e/kk 😱 herranjestas onko se opintotuki noin vähän nykyään!
      Joo, se on lainapainotteinen eli halutaan, että opiskelija ottaa lainaa.

      Lainaa

    69. Varhaiskypsä riesa 6.2.2024 9:22
      Tulos: +3 (3 ääntä)
      Rujo hampurilainen: Markka-aikaan 90-luvulla opintoraha 1300 mk/kk ja sen päälle asumislisä noin 600-700 mk kun asui oppilasasuntolan solussa (2-4 hlö) mistä maksoi 900-1000 mk. Eli tassuun jäi kuukaudeksi alle tonni. Ei sillä silloinkaan pärjännyt. Oli joko otettava opintolainaa tai tienattava kesätöissä säästöjä. Harva pystyi olemaan [...]
      1995 1000 markkaa on 277€.
      "Elinkustannusindeksin muutos ja inflaatio valitulla aikavälillä

      Vuonna 1995 elinkustannusindeksi: 168 410. Vuonna 2023 elinkustannusindeksi: 278 191.

      Muutos vuodesta 1995 vuoteen 2023: +65,19 %."

      https://www.stat.fi/tup/laskurit/rahanarvonmuunnin.html
      Sitten voi myös laskea että nykyään opiskelijalla on pakko olla oma läppäri ja netti, elintarvikkeiden hinnat nousseet valtavasti.
      https://pxdata.stat.fi/PxWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__khi/statfin_khi_pxt_11xg.px/chart/chartViewLine/
      Elinkustannusindeksi on noussut 1400 -> 2300.
      https://pxdata.stat.fi/PxWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__khi/statfin_khi_pxt_11xm.px/chart/chartViewLine/
      Itse kun opiskelin niin kyllä vanhempien apu oli korvaamaton. Esimerkiksi kun muutin omilleni niin sain mukaan astioita, sängyn, sohvan, television, kirjoituspöydän ja astioita. 

      Lainaa

    70. Mustanpuhuva karpalo 6.2.2024 9:57
      Tulos: +6 (6 ääntä)
      Leikkisä pohatta: Opintotuki+asumistuki ei riitä ja sen takia opiskelijalle on laskettu kolmanneksi tulomuodoksi valtiontakaama opintolaina. Erikoista että "valtionhoitaja" ei tällaista asiaa tiedä. Opintotuki on korkeintaan 450€ kuukaudessa, asumistuki mitä, 70% vuokran määrästä? Itse kun opiskelin näillä niin kuukausitulot jäi alle [...]
      Asumistuki ei ole pelkästään prosenttiosuus vuokrasta, vaan siinä on myös katto. Eli siis jos vuokra on vaikka 600 niin et saa asumistukea 70% 600 e:sta, vaan 70% siitä minkä Kela arvelee olevan kohtuullinen vuokra kyseisessä kaupungissa. Sanomattakin selvää, että se lukema on aika kaukana todellisista vuokrista.

      Lainaa

    71. Mustanpuhuva karpalo 6.2.2024 10:02
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Ontuva kauris: Niin, koska Suomi on elänyt yli varojensa ja nyt seinä tulee vastaan. Sama, kuin eläisi luottokortilla vuodesta toiseen lyhentämättä lainaa tarpeeksi; jossain vaiheessa on ulosotto edessä.
      Valtion velka ei ole sama asia kuin yksittäisen ihmisen velka.

      Lainaa

    72. Letkeä riesa 6.2.2024 10:14
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Mustanpuhuva karpalo: Valtion velka ei ole sama asia kuin yksittäisen ihmisen velka.
      Eikö sitä tartte maksaa takaisin? Eikö valtioita luottoluokitella? Eikö tulekaan EU:n seurantaa, jos velan määrä ylittää tietyn prosentin BKT:stä? 
      Vai miten se valtionvelka ei ole sama asia kuin yksityisen velka? 
      Onhan siinä tietysti erojakin, mutta onko lopulta perusperiaatteesta kuitenkaan? Eikö valtionkin velanoton pitäisi johtaa sellaisiin kestäviin investointeihin, jotka tuottavat jotain rahallista hyötyä? En tarkoita, että valtio alkaa toimia kuin yritys, mutta tarkoitan, että jos valtio ottaa syömävelkaa, joka ei paranna valtion vakavaraisuutta, vaan pahentaa sitä koko ajan, velan määrä vain kasvaa, niin eikö siitä tule ongelmia? 
      En nyt tästä ymmärrä juurikaan mitään, mutta vielä vähemmän siitä, miten olisi parasta leikata ja mistä, ja mitkä olisi parhaat lääkkeet kasvuun. 
      Mutta siitä olen aika varma, että tolkuton velkaantuminen ei ole hyvä asia valtiollekaan. 

      Lainaa

    73. Kirpeä ahven 6.2.2024 21:25
      Tulos: -1 (1 ääni)
      Vetämätön vesinokkaeläin: Tonnikala ei ole halpaa ruokaa mutta on yks halvimmista tarjolla olevista kaloista. Ruokana moni muu on paljon edullisempaa, niin jos budjetillisesti haluaa syödä, ostaa jotain muuta kuin sen 2e:n tonnikalapurkin. Esim 4ellä saa soijarouhetta, josta riittää noin 20 ateriaan kun siitä tonnikalapurkista yhteen.
      Saa kai sitä soijarouheellakin elää jos siltä tuntuu.

      Lainaa

    74. Kirpeä ahven 6.2.2024 21:31
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Huvittava vuohi: Aika harvalla on tuttua joka voisi helmakotelon hitsata saati osaisi itse tehdä.
      Ehkä sielläpäin missä satut asumaan? Jos maakuntiin menet, niin lähes jokaisella on. Maaseudulla hitsaaminen on melko lailla jokaisen perustaito. Itseasiassa se kuului meilläkin teknisen työn opetussuunnitelmaan ylä-asteaikaan (n. 15 vuotta sitten).

      Lainaa

    75. Myöhä krokotiili 7.2.2024 16:56
      Tulos: +3 (3 ääntä)
      Rujo hampurilainen: Markka-aikaan 90-luvulla opintoraha 1300 mk/kk ja sen päälle asumislisä noin 600-700 mk kun asui oppilasasuntolan solussa (2-4 hlö) mistä maksoi 900-1000 mk. Eli tassuun jäi kuukaudeksi alle tonni. Ei sillä silloinkaan pärjännyt. Oli joko otettava opintolainaa tai tienattava kesätöissä säästöjä. Harva pystyi olemaan [...]
      Vuoden 1995 1000mk on hieman vajaa 300€. Eli sinullakin jäi silloin kouraan asumiskulukrn jälkeen se, mitä opintotuki on tänä päivänä ennen kuin siitä on asumiskulut maksettu. Lisäksi täytyy ottaa huomioon, että tuo arvonmuutos lasketaan elinkustannusindeksistä ja opiskelijoiden (ja muidenkin tuensaajien) kohdalla vaikutukset ovat jossain määrin isompia.
      Esim nyt vaikka se, että hyväksytyt asumiskustannukset eivät ole kaikkialla tätä päivää ja asumistuki kattaa näinollen pienemmän osan vuokrasta, mitä vuonna -95

      Lainaa

    76. Mäntylahti-Piiras 7.2.2024 21:56
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      vikalista lyhyesti: "final verdict: paint it green & push it into the sea"

      Lainaa

    77. Mäntylahti-Piiras 7.2.2024 21:59
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Huvittava vuohi: Jos tuo auton joku alle 2k arvoinen, kannattanee melkein miettiä auton vaihtoa. Melko kalliit remontit on edessä, varsinkin jos ei itse pysty tekemään.
      muistuu mieleen sanonta jota käytin omasta autostani: "pitäis vissiin maalata se mattavihreeks ja tuupata Vantaaseen"

      Lainaa

    78. Mäntylahti-Piiras 8.2.2024 12:17
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Myöhä krokotiili: Vuoden 1995 1000mk on hieman vajaa 300€. Eli sinullakin jäi silloin kouraan asumiskulukrn jälkeen se, mitä opintotuki on tänä päivänä ennen kuin siitä on asumiskulut maksettu. Lisäksi täytyy ottaa huomioon, että tuo arvonmuutos lasketaan elinkustannusindeksistä ja opiskelijoiden (ja muidenkin tuensaajien) kohdalla [...]
      tuo opiskelijan asumislisä on tosiaan kauhea, muistelisin että kun aloin hakea korkeakouluihin asumislisä oli 80% 252€ asti, kun sitten pääsin kouluun oli tapahtunut pieni muutos: nyt maksimi olikin 80% 252 euroSTA eikä euroON ASTI, amiksen käyneen työmarkkinatuki on isompi ja asumistuen maksimimäärä yksin elävälle on täällä tuplat verrattuna siihen mitä sain asumislisää ammattikorkeassa opiskellessani.

      Lainaa

    79. Pesty vesimeloni 9.2.2024 0:18
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      Myöhä krokotiili: Vuoden 1995 1000mk on hieman vajaa 300€. Eli sinullakin jäi silloin kouraan asumiskulukrn jälkeen se, mitä opintotuki on tänä päivänä ennen kuin siitä on asumiskulut maksettu. Lisäksi täytyy ottaa huomioon, että tuo arvonmuutos lasketaan elinkustannusindeksistä ja opiskelijoiden (ja muidenkin tuensaajien) kohdalla [...]
      300€ tuntuu yllättävän paljolta. Noihin aikoihin CD:t maksoi noin 110-120 mk eli markka-tonnilla olisi saanut 8-9 levyä. Nykyään ne on noin 15-20€ eli 300 eurolla saisi 15-20 kpl. Ei sillä että tuolloin olisi ollut vara ostaa levyjä kovin montaa per vuosi. Olkoon miten onkaan, opintotuella ei elä mutta olihan se tärkeä osa rahoitusta. Silloin taisi asumislisäkin olla opiskelijoille erillinen eikä yleinen asumistuki. Siinä oli omat ehdot ja tuli osana opintotukea. Jotkut ottivat opintolainaakin. Vanhempien tuki tai kesäduunirahat, jos niitä ei ollut tuhlannut jo kesällä, auttoivat. Eipä kai tuo ole siitä juuri muuttunut. Tsemppiä opiskeluun!

      Lainaa

    80. Ankara riepu 9.2.2024 10:22
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Konstikas panda: Henkilökohtaisesti en kyllä pimeitä töitä näe kovinkaan pahana. Jos täällä joku onnistuu verokarhun ahnaista käpälistä muutaman roposen pitämään itsellään, niin mielelläni vain katselen kateellisena vierestä ja suon sen hänelle. Tukien väärinkäyttöä puolestaan hieman karsastan kun siinä ei [...]
      Väärinkäyttöä ja huijaamista on nuo kaikki mitä tuossa puolustelet. Mitä enemmän näin ajatellaan ja toimitaan, sen enemmän systeemiä pakotetaan ameriikan malliin, jossa et pääse esim. sydänleikkaukseen/elinsiirtoon/ihan mihinkä hengen pelastavaan, pahimmillaan satoja tonneja maksavaan operatioon, ellei sulla ole fyffeä omasta takaa/joku muu maksaa/kattava vakuutus. Amerikassa kuollaan jonoihin siksi, että ei ole millä maksaa, Suomessa siksi, ettei sopivaa elintä löydy ajoissa.
      Sieltä verorahoista kun sunkin mahdollinen elinsiirto tai onnettomuudessa tulleet isot korjausleikkaukset maksetaan ja itse maksat jonkun kympin, maksimissaan satasia omavastuuta.

      Lainaa

    81. Pystysuora flamingo 12.2.2024 18:46
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Itse olen valmistunut viitisen vuotta sitten, mutta systeemit ovat sen jälkeen muuttuneet niin etten osaa enää sanoa opiskelijoiden toimeentulosta juurikaan. En siis yritä esittää tietäväni siitä enempää kuin he itse, mutta aina vii vertailla kokemuksia. Itsekin jouduin nostamaan paljon lainaa, enkä pidä siitä että lainaa pakotetaan käyttämään aina vain enemmän. Ainut osa opiskelijoiden tuista jota en itse haluaisi olla maksamassa on yksiöasuminen. Omana opiskeluaikanani solut maksoivat n. 100€/kk vähemmän kuin yksiöt vastaavalla sijainnilla, ja minusta tämä erotus luksukseen tulisi rahoittaa omalla työllä tai isin rahoilla. Solussa asuminen ei ole mikään ihmisarvon loukkaus, vaan päin vastoin se voi jopa olla opettavaista tai yllättävän hauskaa. Nyt ilmeisesti opiskelija-asuntosäätiöt purkavat tyhjiksi jääviä solutaloja ja rakentavat tilalle yksiöitä - älyttömän kallista ja epäekologista! Monessa muussa maassa on itsestäänselvyys, että opiskelijat asuvat kimppakämpissä tai asuntoloissa, en ymmärrä miksi suomalaisen opiskelijan on saatava yksiö valtion rahoilla.

      Lainaa

    82. Mäntylahti-Piiras 13.2.2024 13:05
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Pystysuora flamingo: Solussa asuminen ei ole mikään ihmisarvon loukkaus, vaan päin vastoin se voi jopa olla opettavaista tai yllättävän hauskaa. Nyt ilmeisesti opiskelija-asuntosäätiöt purkavat tyhjiksi jääviä solutaloja ja rakentavat tilalle yksiöitä - älyttömän kallista ja epäekologista! Monessa muussa maassa on itsestäänselvyys, että opiskelijat asuvat kimppakämpissä tai asuntoloissa, en ymmärrä miksi suomalaisen opiskelijan on saatava yksiö valtion rahoilla.
      itselle ei ole edes tullut mieleen että solussa asuminen voisi olla vastenmielistä niin monelle että soluja jäisi tyhjäksi, mutta nyt kun sanoit niin olen kyllä ihmetellyt miksi omassa vanhassa solussani ei näy koskaan elon merkkejä kun kävelen ohi (ei verhoja, ei valoja, ei mitään), muissakin soluissa on usein tyhjän näköistä pitkiä aikoja & yhtä solutaloa näytetään käytettävän nyt ukrainalaisten asuttamiseen, mitä helvetin kermaperseitä tässä maassa oikein kasvaa kun kymmenen vuotta sitten oli jonoa soluihin ja nyt ei kelpaa? Tietty oman opiskelija-asuntosäätiön vuokrat alkoi kasvaa räjähdysmäisesti loppua kohti ja yksiöön muuttaessani taisin maksaa yksiöstä neliöltä vähemmän kuin solussa...

      Lainaa

    83. Syömätön undulaatti 21.3.2024 12:46
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Huvittava vuohi: Jos tuo auton joku alle 2k arvoinen, kannattanee melkein miettiä auton vaihtoa. Melko kalliit remontit on edessä, varsinkin jos ei itse pysty tekemään.
      Siellä se on lapun ylälaidassa mainittu auton käypä arvo, 0,99€ ;)

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: autot, cha cha cha, kela, kurkku, kääntää, käärijä, palkka, piirrä loppuun, piirtää, pimeänä, tuet, ulosotto, verot, vika

  • Uusimmat

  • Kategoriat