Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Parisuhdeterapiaa, osa 30

Jokaisella kolikolla on kaksi puolta.
Parisuhdeterapiaa, osa 30

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 51 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Reseptivapaa satuhahmo 26.3.2024 0:31
      Tulos: +308 (324 ääntä)
      Eipä ne parisuhteet ongelmat ainakaan Facebookissa ratkea. Suosittelen juttelemaan sille kumppanille.

      Lainaa

    2. Saranoitu maahinen 26.3.2024 0:32
      Tulos: +410 (432 ääntä)
      Nämä luettuani totesin, että elämä sinkkuna on aivan mahtavaa.

      Lainaa

    3. Pysyvästi paarma 26.3.2024 0:33
      Tulos: +524 (568 ääntä)
      Miksi hakea nukkuvalta huomiota? Eikö voisi toisen vaan antaa nukkua. Sitten hereillä voi syleillä ja lusikoida. Taas ihan turhaa melua tyhjästä.

      Lainaa

    4. Kujeileva apina 26.3.2024 0:58
      Tulos: +63 (271 ääntä)
      Pysyvästi paarma: Miksi hakea nukkuvalta huomiota? Eikö voisi toisen vaan antaa nukkua. Sitten hereillä voi syleillä ja lusikoida. Taas ihan turhaa melua tyhjästä.
      Vähän tossa on kyllä sekin, että miten sovitaan.
      Sillon ku ite sain ahdistuskohtauksia kesken unien ja heräsin kauhukohtauksiin, niin mun puolisoni sanoi aina illalla, että saan herättää ja pääsen syliin, jos iskee ahdistuskohtaus.
      Toisaalta, nyt kun oon ollut kaks vuotta kohtauksista vapaa, niin en oo tarvinnut yöllä huomiotakaan. 
      Mut kaikki on tilannekohtaista ja parisuhde on vaan semmonen asia, että se sujuu parhaiten silloin, kun on yhteiset pelisäännöt, jopa niistä "turhista" jutuista. 😏

      Lainaa

    5. Kuumennettu hyttynen 26.3.2024 1:20
      Tulos: +109 (139 ääntä)
      Onneks on itellä vaan niitä maukuvia kissoja ja sekä ne, että minä itse saa möykätä ja nukkua silloin ko huvittaa ilman et on ketään asiasta valittamassa. Kun lukee eri naistenhuoneiden kirjoituksia, missä mm. mies pieksee mut ero ei ole vaihtoehto plus näitä missä tehdään ongelmia ihan olemattomista asioista ni oma yksineläminen on kyllä paras päätös minkä ikinä tehnyt.

      Lainaa

    6. Tulistettu hedelmä 26.3.2024 1:33
      Tulos: +121 (131 ääntä)
      Kujeileva apina: Vähän tossa on kyllä sekin, että miten sovitaan. Sillon ku ite sain ahdistuskohtauksia kesken unien ja heräsin kauhukohtauksiin, niin mun puolisoni sanoi aina illalla, että saan herättää ja pääsen syliin, jos iskee ahdistuskohtaus. Toisaalta, nyt kun oon ollut kaks vuotta kohtauksista vapaa, niin en oo tarvinnut [...]
      Toki jos on ahdistuskohtauksia, painajaisia tai muuten vaan todellinen tarve, niin se on ok kun niin on kerran sovittu. Puhumalla/sopimalla ne selviää eikä FB:ssä avautumalla. Noillakin lapsia niin on varmaan sovittu aikoinaan yöheräämisetkin jne. että pitäisi onnistua. Tsemppiä heille.

      Lainaa

    7. Kujeileva apina 26.3.2024 2:00
      Tulos: +65 (91 ääntä)
      Tulistettu hedelmä: Toki jos on ahdistuskohtauksia, painajaisia tai muuten vaan todellinen tarve, niin se on ok kun niin on kerran sovittu. Puhumalla/sopimalla ne selviää eikä FB:ssä avautumalla. Noillakin lapsia niin on varmaan sovittu aikoinaan yöheräämisetkin jne. että pitäisi onnistua. Tsemppiä heille.
      Näinpä. Meillä on ihan sovittu kaikki pienetkin asiat, jotka saattaa joistain olla turhia, mutta eipä meidän oo koskaan tarvinnu, missään facebookin ryhmissä, avautua ongelmista. Mä kun oon sen luontonen ihminen, että mä puhun suoraan puolisolleni, jos joku asia kaivelee. Sitä mä samaa suosittelen myös muille. Ongelmat ratkeaa parhaiten, kun niistä puhuu suoraan sille, kenen kanssa niitä on. 🙏🏻

      Lainaa

    8. Tulos: +188 (202 ääntä)
      Ei mua harmita, mutta...

      Lainaa

    9. Itseasiassa 26.3.2024 6:13
      Tulos: +108 (136 ääntä)
      Pysyvästi paarma: Miksi hakea nukkuvalta huomiota? Eikö voisi toisen vaan antaa nukkua. Sitten hereillä voi syleillä ja lusikoida. Taas ihan turhaa melua tyhjästä.
      Juu, vähän sellainen maku, että on oikein hakemalla haettu syytä. Tässä on kyllä oikein hyviä esimerkkejä, miksi kannattaa opetella kommunikaatiota ja myötäelää toisen kanssa. Jos tekee ongelman jo sängyssä unissaan halailemattomuudesta, niin mitä sitten tapahtuu, jos/kun tulee ihan oikeita ongelmia? Sitten ei varmaan huomaa, ettei enää olla edes parisuhteessa.

      Lainaa

    10. Silmiinpistävä hedelmä 26.3.2024 7:00
      Tulos: +200 (224 ääntä)
      "Miksi avautuu Facessa?" Kannattaa muistaa, että ne jotka on alistavassa suhteessa niin harvoin itse sitä näkevät. On siis oikeasti fiksua hakea sitä kiintokohtaa muiden ihmisten kautta, että onko jokin normaalia vai ei. Se oma piiri saattaa nähdä ne puolison hyvät puolet ja epäillä sen kertojan tarinoita - netti ei. Jos kerrot omista tunteista ja toinen vaan flippaa niin se ei ole tervettä. Jos toinen sanoo, että olette eronneet niin ei sekään ole tervettä. Ei tässä kaivata ylireagointia kumpaakaan, mutta reagointia kyllä.

      Lainaa

    11. Erma Havanko 26.3.2024 7:01
      Tulos: -32 (62 ääntä)
      Avautukaa puolisollenne älkääkä facebookille.

      Lainaa

    12. Puristettu hamsteri 26.3.2024 7:02
      Tulos: +229 (233 ääntä)
      Minä olin kerran teini-iässä "parisuhteessa", josta itse en ollut tietoinen. Luulin käyneeni silloin tällöin kahvilla ja kävelyllä ystävän kanssa. Puolen vuoden jälkeen hän yritti suukottaa... Vasta silloin sain tietää, että hänen mielestään olin hänen tyttöystävänsä. Mutta että aikuisiällä ero, josta vain toinen osapuoli tietää... noh, se onkin uutta. PUHUKAA, IHMISET.

      Lainaa

    13. Leppymätön omena 26.3.2024 7:35
      Tulos: -202 (238 ääntä)
      No siis, jos ottaa toisen lupaa kysymättä lusikkaan - vieläpä kun toinen nukkuu eikä siis tajua tilannetta - on syyllistynyt seksuaalisen teon pakottamiseen. Että missä on #metoo? Toivottavasti mies saa tarvitsemaansa terapiaa tuon jälkeen.

      Lainaa

    14. Asiallinen sirkka 26.3.2024 8:00
      Tulos: +60 (90 ääntä)
      "Ei mua harmita, mutta [kertoo mikä harmittaa]." Miksei voi vaan suoraan sanoa, että nyt harmittaa tämä ja vaikka myöntää, että on pieni asia ja silti harmittaa? Jos toinen sitten ärsyyntyy tähän, niin voi sanoa, että "mähän sanoin, ettei mua edes harmittanut"?

      Lainaa

    15. Rajoittunut piimä 26.3.2024 8:16
      Tulos: +124 (208 ääntä)
      Asiallinen sirkka: "Ei mua harmita, mutta [kertoo mikä harmittaa]." Miksei voi vaan suoraan sanoa, että nyt harmittaa tämä ja vaikka myöntää, että on pieni asia ja silti harmittaa? Jos toinen sitten ärsyyntyy tähän, niin voi sanoa, että "mähän sanoin, ettei mua edes harmittanut"?
      Kuulostaa äärimmäisen sovittelevalta ja anteeksipyytävältä tuo naisosapuolen teksti. Hän jo etukäteen nöyristelee ja yrittää selittää omia tunteitaan pienemmäksi kuin ne ovat. 
      En tietenkään voi tietää kahden ihmisen kesken tapahtuvia asioita, mutta vähän intuitio sanoo ettei tuo ollut ensimmäinen kerta kun mies kilahti ilman hyvää syytä.
      Lisäksi tossa on se kuvio, että vaikka ilmeisesti on yhteinen koti, lapset ja kissat, vain tämä nainen heräsi ja nousi ylös hoitamaan asioita, ja mies jatkoi autuaasti unia kunnes vähän hyssytti kissoja. En ihmettelisi jos taustalla olisi naispuolisen harmitus epätasaisesta työnjaosta, ja epäreiluus siitä että itse joutuu joka kerta hoitamaan asiat vaikka on nukkunut muutenkin huonommin ja väsynyt.

      Lainaa

    16. Monilaenen jääkarhu 26.3.2024 8:21
      Tulos: +161 (197 ääntä)
      Leppymätön omena: No siis, jos ottaa toisen lupaa kysymättä lusikkaan - vieläpä kun toinen nukkuu eikä siis tajua tilannetta - on syyllistynyt seksuaalisen teon pakottamiseen. Että missä on #metoo? Toivottavasti mies saa tarvitsemaansa terapiaa tuon jälkeen.
      -luulee olevansa hauska
      -vähättelee muiden kokemuksista häirinnästä 
      -luultavasti ei ole koskaan ollut lusikassa itse
      -ps . naisten syy

      Lainaa

    17. Näkinkenkiä keräilevä alligaattori 26.3.2024 8:23
      Tulos: -188 (210 ääntä)
      Laiska akka voisi nyt vaan nousta kuudelta hoitamaan lapsia ja kissoja ja lopettaa narinan ukon huomiosta. T: keski-ikäinen akka, joka nousi kuudelta tänäänkin.

      Lainaa

    18. Itseasiassa 26.3.2024 9:15
      Tulos: +155 (165 ääntä)
      Näkinkenkiä keräilevä alligaattori: Laiska akka voisi nyt vaan nousta kuudelta hoitamaan lapsia ja kissoja ja lopettaa narinan ukon huomiosta. T: keski-ikäinen akka, joka nousi kuudelta tänäänkin.
      Kutsutko muuten ikinä laiskoiksi miehiä, jotka eivät hoida tuota nousua ja hoitamista? Vai kukoistaako kaksinaismoralismi?

      Lainaa

    19. Vallitseva gaselli 26.3.2024 9:26
      Tulos: +82 (100 ääntä)
      Rajoittunut piimä: Kuulostaa äärimmäisen sovittelevalta ja anteeksipyytävältä tuo naisosapuolen teksti. Hän jo etukäteen nöyristelee ja yrittää selittää omia tunteitaan pienemmäksi kuin ne ovat.  En tietenkään voi tietää kahden ihmisen kesken tapahtuvia asioita, mutta vähän intuitio sanoo ettei tuo ollut ensimmäinen kerta kun mies [...]
      Joo todellista tilannettahan tässä ei kukaan muu tiedä kuin he itse, mutta itse olin aikoinaan parisuhteessa miehen kanssa, jota oma isä oli hakannut ja jotenkin tuntuu paljon olevan yhtäläisyyksiä asioiden kokemisen osalta. Hänellä oli myös vastaava tapa kilahtaa aivan kaikesta suhteettoman suuresti ja joko huutaa tai mököttää vaikka asia oli lopulta aivan mitätön. Hän ei itse ollut mitenkään väkivaltainen tai edes paha ihminen, mutta jonkinlainen tunnesäätely ja erityisesti negatiivisten tunteiden käsittelykyky puuttui kokonaan. Siinä vaiheessa kun minä jouduin jatkuvasti pyytelemään anteeksi aivan ulkopuolisten ihmisten toimia, mitkä häntä ärsytti tai jättämään huomiotta kaikki omat tarpeeni, ettei häntä ärsyttäisi, totesin että aika lähteä eri suuntiin. Vastaava kokemus oli myös parhaalla kaverilla pari vuotta sitten ja myös hänen silloinen mies oli lapsena isänsä hakkaama. Tietenkään mikään terapia tai vastaava ei ole heidän mielestään oikea ratkaisu kun niistä ei kuulemma ole hyötyä ja muutenkin ärsyttää moinen henkilökohtaisuuksiin menevä keskustelu. Vähän samat vibat tuli tästä mokasta. Toivon heille kuitenkin kaikkea hyvää elämässä ja toivottavasti jossain vaiheessa ovat valmiita käsittelemään ongelmansa.

      Lainaa

    20. Nimetön panda 26.3.2024 9:47
      Tulos: +28 (50 ääntä)
      Kuumennettu hyttynen: Onneks on itellä vaan niitä maukuvia kissoja ja sekä ne, että minä itse saa möykätä ja nukkua silloin ko huvittaa ilman et on ketään asiasta valittamassa. Kun lukee eri naistenhuoneiden kirjoituksia, missä mm. mies pieksee mut ero ei ole vaihtoehto plus näitä missä tehdään ongelmia ihan [...]
      Onhan se mukavampaa varsinkin kuin huonossa suhteessa eläminen, mutta aika pahasti metsään menee jos kuvittelee Facebookissa tai keskustelupalstoilla olevan se realistisin otanta parisuhteista. Tosi hyviäkin parisuhteita on varmasti tarjolla sinullekin. Vaikkei aina ensimmäisellä löydy sitä oikeaa niin kuitenkin hyviä kokemuksia. Ei yksinolossakaan tietenkään mitään väärää ole, mutta toivon ettet elä yksin vain siitä syystä, että mielikuvasi parisuhteista on vääristynyt somen tai keskustelupalstojen vuoksi.

      Lainaa

    21. Tulos: +10 (24 ääntä)
      Jaa-a, taidan pitää kaukosuhteeni kaukosuhteena vielä hyvän aikaa.

      Lainaa

    22. Itsestäänselvä pomelo 26.3.2024 11:00
      Tulos: +141 (143 ääntä)
      lepakko: Jaa-a, taidan pitää kaukosuhteeni kaukosuhteena vielä hyvän aikaa.
      Kannattaa vielä varmistaa tietääkö Kauko tästä suhteesta 😃

      Lainaa

    23. Eronnut flamingo 26.3.2024 11:06
      Tulos: +35 (85 ääntä)
      Veti pultit, käänsi selkänsä ja sanoi passiivisaggressivisesti että nukkuu jatkossa huonommin = kilahti täysin? Aika pientä omaan korvaan. Jos kilahdetaan niin silloin ääni nousee, alkaa oikea vittuilu ja saattaa tavaratkin lentää. Jos kääntää selän ja tupisee jotain tyynyynsä, niin... En nyt sanoisi. Mutta näissä on eroja. On huomattu että joidenkin mielestä se että väittelee asioista kiivaasti ei ole riitelyä, että pitääkö sen mennä fyysiseksi tai jonku paukuttaa ovea että olisi? Tyyliin "me ei riidellä koskaan", niin kuin se olisi jokin saavutus? Kuitenkin sitä väittelyä ja erimielisyyttä on todistettu. Alisteiset suhteet on toki aina perseestä. Siitä tässä nyt ehkä ei kuitenkaan ole kyse.

      Lainaa

    24. Hävytön kultakala 26.3.2024 11:19
      Tulos: +82 (102 ääntä)
      Näkinkenkiä keräilevä alligaattori: Laiska akka voisi nyt vaan nousta kuudelta hoitamaan lapsia ja kissoja ja lopettaa narinan ukon huomiosta. T: keski-ikäinen akka, joka nousi kuudelta tänäänkin.
      Mene takaisin 1800-luvulle, toksinen akka.

      Lainaa

    25. Sutjakka sotilas 26.3.2024 11:20
      Tulos: +53 (55 ääntä)
      Puristettu hamsteri: Minä olin kerran teini-iässä "parisuhteessa", josta itse en ollut tietoinen. Luulin käyneeni silloin tällöin kahvilla ja kävelyllä ystävän kanssa. Puolen vuoden jälkeen hän yritti suukottaa... Vasta silloin sain tietää, että hänen mielestään olin hänen tyttöystävänsä. Mutta että aikuisiällä [...]
      Sitkeä on ollut jos kuvitteli seurustelevansa ja vasta 6 kk kohdalla uskalsi pusua yrittää. Monesti ne seurustelut alkaa siitä että pussaillaan. Ainakin teininä. Sitä ennen voi toki olla kaveria ja asia voi edetä ehkä seukkailuksi, mutta on se hyvä olla molempien tietoisia. Pusu on ihan hyvä todiste ettei olla enää pelkkiä ystäviä 🙂

      Lainaa

    26. Tulos: +76 (78 ääntä)
      Saranoitu maahinen: Nämä luettuani totesin, että elämä sinkkuna on aivan mahtavaa.
      Nämä luettuani totesin, että elämä terveessä parisuhteessa on aivan mahtavaa.
      Sinkkuna oli hyvä olla aina, kun joutui jälleen kerran eroamaan väärästä miehestä.

      Lainaa

    27. Intiimi peura 26.3.2024 13:39
      Tulos: +39 (47 ääntä)
      Hyvä pariskunta kun molemmat juoksivat nettiin pyytämään neuvoa. Kai tämä riita myös sovitaan perustuen yleisön äänestykseen?

      Lainaa

    28. Esteetön maito 26.3.2024 14:14
      Tulos: +30 (40 ääntä)
      Kujeileva apina: Vähän tossa on kyllä sekin, että miten sovitaan. Sillon ku ite sain ahdistuskohtauksia kesken unien ja heräsin kauhukohtauksiin, niin mun puolisoni sanoi aina illalla, että saan herättää ja pääsen syliin, jos iskee ahdistuskohtaus. Toisaalta, nyt kun oon ollut kaks vuotta kohtauksista vapaa, niin en oo tarvinnut [...]
      Niinpä. Ja toisekseen jos puoliso on kerran pakko hereille saada niin herättää sitten. Kohtuutonta valittaa jälkikäteen ettei nukkuja herännyt automaattisesti.

      Lainaa

    29. Tulos: +32 (62 ääntä)
      Rajoittunut piimä: Kuulostaa äärimmäisen sovittelevalta ja anteeksipyytävältä tuo naisosapuolen teksti. Hän jo etukäteen nöyristelee ja yrittää selittää omia tunteitaan pienemmäksi kuin ne ovat. En tietenkään voi tietää kahden ihmisen kesken tapahtuvia asioita, mutta vähän intuitio sanoo ettei tuo ollut ensimmäinen kerta kun mies kilahti ilman hyvää syytä. [...]
      Voi aivan hyvin olla, että mies kilahti ilman hyvää syytä. Toisaalta voi myös olla, että mies saa kuulla jatkuvasti nalkutusta ja haukkumista siitä, kuinka tekee aina kaiken väärin ja nyt sai vielä kuulla, että ei osaa edes unissaan toimia oikein. Jossain vaiheessa se kamelin selkä saattaa katketa.  Toisekseen se mies teki niinkin suuren rikoksen kuin käänsi selkänsä naiselle. Veikkaisin kuitenkin, että oli arvoisan nimettomän jäsenenkin käytös aamulla ollut hiukan passiivisagressiivista, kun mies oli osannut kysyä, että mikä on hätänä.

      Lainaa

    30. Kalju vuohi 26.3.2024 14:55
      Tulos: +37 (43 ääntä)
      Silmiinpistävä hedelmä: "Miksi avautuu Facessa?" Kannattaa muistaa, että ne jotka on alistavassa suhteessa niin harvoin itse sitä näkevät. On siis oikeasti fiksua hakea sitä kiintokohtaa muiden ihmisten kautta, että onko jokin normaalia vai ei. Se oma piiri saattaa nähdä ne puolison hyvät puolet ja epäillä sen [...]
      Tämähän pätee muuallakin kuin parisuhteessa. Ihan kavereissakin voi olla ihmisiä jotka tietoisesti tai tietämättään yrittävät "alistaa" kaveriaan. Reflektoidaan omia tunteita toisiin, tyyliin "sinä olet aina niin vihainen" tai "nytkin olet ihan hirveän vihainen" kun itse ollaan vihaisia, eikä se toinen osapuoli välttämättä ole yhtään vihainen siinä hetkessä. Tai vaikka "jos suutut niin mökötät monta päivää tai jopa viikkoa", vaikkei kyseinen henkilö ikinä harrastaisi moista. Sitten jos kaveri yrittää puhua siitä miten hänestä tuntuu vähän ikävältä tämä asia niin vedetään hirmuiset raivarit ja ollaan niin uhria että kaveri käytännössä pakotetaan pyytämään anteeksi sitä että hänestä tuntuu tältä. Ja sitten kun kaverilla viimeinkin napsahtaa ja hän sanoo että nyt riittää, tämä oli tässä. Niin kaveri on se joka tuntee syyllisyyttä siitä että ei enää annakaan periksi. Sanotaanko niin että "kokemusta on".

      Lainaa

    31. Korvamerkitty henkilö 26.3.2024 15:47
      Tulos: +45 (47 ääntä)
      Puristettu hamsteri: Minä olin kerran teini-iässä "parisuhteessa", josta itse en ollut tietoinen. Luulin käyneeni silloin tällöin kahvilla ja kävelyllä ystävän kanssa. Puolen vuoden jälkeen hän yritti suukottaa... Vasta silloin sain tietää, että hänen mielestään olin hänen tyttöystävänsä. Mutta että aikuisiällä [...]

      Mulla oli kaveri joka luuli, että tykkään siitä seurustelumielessä. Sanoin hälle aikoinaan ettei hän ole mun tyyppiä ja sovittiin, että ollaan kuitenkin kavereita. Se kaveruus suju omasta mielestäni oikee kivasti useamman vuoden. Kunnes aloin seurustelemaan. Keskustelut hänen kanssaan, joita käytiin lähes päivittäin, loppui kuin seinään eikä tullut juttelemaankaan kun nähtiin tutuissa piireissä. Ja kyseessä oli siis jo keski-iän ylittänyt ihminen.

      Lainaa

    32. Tulos: +19 (35 ääntä)
      Rajoittunut piimä: Kuulostaa äärimmäisen sovittelevalta ja anteeksipyytävältä tuo naisosapuolen teksti. Hän jo etukäteen nöyristelee ja yrittää selittää omia tunteitaan pienemmäksi kuin ne ovat.  En tietenkään voi tietää kahden ihmisen kesken tapahtuvia asioita, mutta vähän intuitio sanoo ettei tuo ollut ensimmäinen kerta kun mies [...]
      Minulle tuon naisen selittely kyllä kuulostaa enemmän siltä, että hän yrittää selitellä omaa käytöstään paremmaksi kuin se todellisuudessa on saattanut olla. Hän on ollut ärsyyntynyt kissojen ja lasten herättelyistä sekä miehen reagoimattomuudesta, joten voinut myös hyvinkin olla se kilaroiva osapuoli, mutta jos siitäkin mainitsisi rehellisesti noihin ryhmiin, niin ei varmaan saisi mitään sympatiaa puolelleen. Mahdollista myös, että ne molemmat kiukkusivat, "aamun eka riita" ja Facebookissa avautuminen vaan henkivät sitä, että riitoja on usein ja parisuhde taitaa olla kokonaisuudessaan aika toksinen. 
      Mutta joo intuition ja spekuloinnin tasolle se jää tämäkin. 

      Lainaa

    33. Puuhakas vadelma 26.3.2024 23:02
      Tulos: -12 (20 ääntä)
      Tuli tietyllä tapaa ikävä 90-lukua (saa mennä pidemmällekin historiaa). Ei ollut somen voimaa vaan ihan nää parisuhdejutut piti sit niin saa***a selvittää itse. Nii! Eikä ollu sanoja IHQU ja JAKSUHALI!!! Mun tarvinnee varata aika terapeutilleni taas. Anteeksi

      Lainaa

    34. Tulos: +13 (33 ääntä)
      Rajoittunut piimä: Kuulostaa äärimmäisen sovittelevalta ja anteeksipyytävältä tuo naisosapuolen teksti. Hän jo etukäteen nöyristelee ja yrittää selittää omia tunteitaan pienemmäksi kuin ne ovat.  En tietenkään voi tietää kahden ihmisen kesken tapahtuvia asioita, mutta vähän intuitio sanoo ettei tuo ollut ensimmäinen kerta kun mies [...]
      Samaa mietin, miksei mies reagoinut aamukuudelta kitiseviin lapsiin vaan vasta kissaan? Kai hänelläkin joku vastuu niistä lapsista on jos yhdessä asutaan, vaikka tässä ei mainitakaan ovatko lapset yhteisiä. Tietysti jos parisuhteen työnjakoon ei ole tyytyväinen, kannattaisi siitä puhua suoraan eikä ärähdellä toiselle vain yksittäisten riitatilanteiden yhteydessä.

      Lainaa

    35. Tulos: +16 (32 ääntä)
      Nimi: Minulle tuon naisen selittely kyllä kuulostaa enemmän siltä, että hän yrittää selitellä omaa käytöstään paremmaksi kuin se todellisuudessa on saattanut olla. Hän on ollut ärsyyntynyt kissojen ja lasten herättelyistä sekä miehen reagoimattomuudesta, joten voinut myös hyvinkin olla se kilaroiva osapuoli, mutta jos [...]
        Vaikka joku sanoikin, että parisuhdetta pitäisi reflektoida ulkopuolisille (ja on täysin oikeassa, myrkyllisiä ei aina itse näe) -niin ei sekään toimi että kysytään umpituntemattomilta. Oma mieheni on täysin mahdoton noin 30 min heräämisestä riittävään kahviin, suuttuu ihan mistä tahansa älyttömästä -joten ratkaisin asian nukkumalla 30 min myöhempään, eihän nukkuessaan voi riidellä. 
        Joku joka lukisi vain listan "asiat, joista mieheni on vastaherätessään suuttunut" katsoisi, että hän on sekaisin (ja niin siinä aikaikkunassa onkin). Mutta kuka tahansa joka tuntee sen loppupäivän version nauraisi -kaikki jotka tuntevat hänet, pitävät hänestä, minä mukaanlukien. Eikä se nyt ole kauhea risti minulle ole, olla paremmin levännyt... 
        Joo, ei minun avioliittoni teitä kiinnosta, idea tässä oli se, että on aika turha avautua liitostaan niille jotka eivät siitä mitään tiedä -ilman kontekstia yhtä tyhjän kanssa. Ihmisellä pitäisi olla ystäviä joille avautua. (Jos puolisko yrittää eristää ystävistä, niin se tosiaan on paha hälytysmerkki).

      Lainaa

    36. Nurja päärynä 27.3.2024 5:23
      Tulos: +32 (36 ääntä)
      Vallitseva gaselli: Joo todellista tilannettahan tässä ei kukaan muu tiedä kuin he itse, mutta itse olin aikoinaan parisuhteessa miehen kanssa, jota oma isä oli hakannut ja jotenkin tuntuu paljon olevan yhtäläisyyksiä asioiden kokemisen osalta. Hänellä oli myös vastaava tapa kilahtaa aivan kaikesta suhteettoman suuresti ja joko huutaa [...]
      Samaan havahduin viime kuussa kun tajusin pyytäväni anteeksi naapuritaloyhtiön kovaäänistä kattoremppaa, kun miehellä paloi hermot....

      Lainaa

    37. Kunniakas tonttu 27.3.2024 6:08
      Tulos: -13 (37 ääntä)
      Lusikassa nukkuvilla ihmisillä on joko läheisriippuvuutta, ylikompensaatiota tai muuta vikaa päässä. Kun nukutaan niin nukutaan. Oma peitto, oma puoli, omat unet. Halia voi sitten hereillä jos ei ole yön aikana seonnut.

      Lainaa

    38. Tuhma mato 27.3.2024 9:07
      Tulos: -19 (21 ääntä)
      Siksi MGTOW 💪😎

      Lainaa

    39. Tulos: +10 (12 ääntä)
      Ei riitoja unista kun molemmilla on omat asunnot. Ei ole pakko muuttaa yhteen.

      Lainaa

    40. Mittava luovuttaja 27.3.2024 11:45
      Tulos: +14 (30 ääntä)
      Kunniakas tonttu: Lusikassa nukkuvilla ihmisillä on joko läheisriippuvuutta, ylikompensaatiota tai muuta vikaa päässä. Kun nukutaan niin nukutaan. Oma peitto, oma puoli, omat unet. Halia voi sitten hereillä jos ei ole yön aikana seonnut.
      Samaa mieltä tuosta nukkumisesta lusikassa. Nukkuminen parasta oman peiton alla omalla puolella. Toki on mukavaa että vieressä tuhisee toinen. Ennen nukahtamista voi toki lusikoida, halia ja silittää ja sitten kun nukkumatti tulee, niin ollaan omillaan. Ei sitä unessa tiedä onko lusikka vai haarukka.

      Lainaa

    41. Kuvaileva karpalo 27.3.2024 12:07
      Tulos: +18 (22 ääntä)
      Vallitseva gaselli: Joo todellista tilannettahan tässä ei kukaan muu tiedä kuin he itse, mutta itse olin aikoinaan parisuhteessa miehen kanssa, jota oma isä oli hakannut ja jotenkin tuntuu paljon olevan yhtäläisyyksiä asioiden kokemisen osalta. Hänellä oli myös vastaava tapa kilahtaa aivan kaikesta suhteettoman suuresti ja joko huutaa [...]
      Mulla kans samanlainen kokemus miehestä, jota oli isäpuoli lapsena hakannut. Hän kyllä kävi ihan itsekin fyysisesti väkivaltaiseksi joskus kännissä ollessaan. Henkistä väkivaltaa olikin sitten sitäkin enemmän. Onneksi tajusin vihdoin ja viimein lähteä siitä suhteesta. Siitä se oma elämä sitten lähtikin parempaan suuntaan.

      Lainaa

    42. Hellittämätön hirmulisko 28.3.2024 13:20
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      Vallitseva gaselli: Joo todellista tilannettahan tässä ei kukaan muu tiedä kuin he itse, mutta itse olin aikoinaan parisuhteessa miehen kanssa, jota oma isä oli hakannut ja jotenkin tuntuu paljon olevan yhtäläisyyksiä asioiden kokemisen osalta. Hänellä oli myös vastaava tapa kilahtaa aivan kaikesta suhteettoman suuresti ja joko huutaa [...]
      Hienointahan on se, kun lapsena hakattu aikuinen paasaa jossakin keskustelupalstalla, että lapsille pitää laittaa kunnon kuri. Että on häntäkin fyysisesti kuritettu ja hänestä tuli silti oikein hyvä aikuinen.
      Ja totuus on se, että henkilö sabotoi jatkuvasti omaa perhettään (henkisesti) eikä pysty säätelemään tunteitaan lapsuuden trauman takia, mitä ei itse edes tunnista. Sitten ihmetellään, että kolmaskin vaimo/aviomies lähti ja uusperhekuvio ei toimi ja mikä helvetti kaikkia akkoja/ukkoja vaivaa. 

      Lainaa

    43. Epäpätevä viinirypäle 28.3.2024 15:08
      Tulos: +10 (12 ääntä)
      Kalju vuohi: Tämähän pätee muuallakin kuin parisuhteessa. Ihan kavereissakin voi olla ihmisiä jotka tietoisesti tai tietämättään yrittävät "alistaa" kaveriaan. Reflektoidaan omia tunteita toisiin, tyyliin "sinä olet aina niin vihainen" tai "nytkin olet ihan hirveän vihainen" kun itse ollaan vihaisia, eikä se toinen osapuoli [...]
      Jep, kaikkiin ihmissuhteisiin pätee samat kuviot mistä yleisimmin puhutaan parisuhteen kontekstissa. Itellä kokemusta tällaisesta projisoivasta kaverista joka alkoi perusteettomasit syyttelemään että olet "sellainen ja tällainen ja tollainen". Sitten myöhemmin yritti omaan makuun ihan liikaa pitää yhteyttä kuitenkin, vaikka oli hiljattain syytellyt mua ties mistä. Ihmettelin tätä ääneen että jos näet mut oikeasti kuvailemallasi tavalla, niin minkä ihmeen takia roikut mussa? Musta tehokkainta tällaisten manipuloijien kanssa on ottaa heidän puheensa tosissaan ja pistää selittämään asia. Tosin silloin todennäköisesti päätyy siihen, että ihmissuhde katkeaa kun heidän pelit ei toimi. Mutta sehän on sitten vaan voittotilanne. Myöskin parisuhteissa, jos toinen uhkaa erolla tai feikkijättää niin on ihan hyvä ajatus tarttua siihen ja ottaa eropuheet tosissaan. Ainakin oman kokemuksen mukaan tosin nämä tyypit sitten myöhemmin on sitä mieltä, että heidät on jätetty, vaikka todellisuudessa suora eroaloite on tullut heiltä itseltään. Mutta siinähän ajattelevat sitten mitä ajattelevat, siihen tuskin voi kauheasti vaikuttaa ulkopuolelta. Eräs erittäin toksinen ja väkivaltainen eksä tiesi että mulla oli erittäin intensiivinen, viikon kestävä projekti menossa, jolloin en ollut kotona viikkoon. Kesken tämän viikon laittoi viestin että "eiköhän tämä meidän suhde ole ihan loppuvihellystä vaille valmis". Myöhemmin sitten kotiin palattuani erokeskustelussa alkoi peruuttelemaan että "vai pitäiskö meidän vielä yrittää". Sanoin että ei pidä, tämä oli tässä. Hänen mielestä minä jätin hänet yksipuolisesti. Rohkenen olla eri mieltä.

      Lainaa

    44. Kopioitu Metsätonttu 29.3.2024 15:26
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      Intiimi peura: Hyvä pariskunta kun molemmat juoksivat nettiin pyytämään neuvoa. Kai tämä riita myös sovitaan perustuen yleisön äänestykseen?
      Olisiko kenties jotain somesivustoidean siementä tuossa kommentissa?

      Lainaa

    45. Kopioitu Metsätonttu 29.3.2024 16:13
      Tulos: +2 (4 ääntä)
      Hellittämätön hirmulisko: Hienointahan on se, kun lapsena hakattu aikuinen paasaa jossakin keskustelupalstalla, että lapsille pitää laittaa kunnon kuri. Että on häntäkin fyysisesti kuritettu ja hänestä tuli silti oikein hyvä aikuinen.Ja totuus on se, että henkilö sabotoi jatkuvasti omaa perhettään (henkisesti) eikä pysty säätelemään [...]
         Juurikin näin. Hyvä kommentti. Joskus voi myös ikävä kyllä käydä niin, että lapsena kaltoinkohdeltu saattaa ajatella, että minusta ei ainakaan tule omien vanhempieni kaltaista kasvattajaa omille lapsilleni vaan teen kaikki toisin ja annan paremman alun jälkeläisilleni, mutta lapsuuden aiheuttamat traumat ja väärät roolimallit tekevät kuitenkin tästä muutoksesta vaikeaa ja ajoittain huomaa käyttävänsä samoja metodeja, mitä lapsena on kokenut ja saattaa sabotoida perheettään jopa puoli huolimattomasti toisinaan vastoin luulemiaan periaatteitaan. Eikä pysty aina säätelemään piileviä tunteitaan, vaikka kuinka yrittäisikin.
         Joskus toiminta voi olla geenisesti perittyä ja luonteesta johtuvaa, jolloin tämä kyseinen kasvattaja saattaa joutua käymään sisäisiä konflikteja metodiensa tomivuudesta. Antaako vaikkapa liikaa vapautta vai onko liian tiukka. Elämä on silloin jatkuvaa itsetutkiskelua ja stressiä siitä miten mikäkin toiminta vaikuttaa mitenkin muuhun perheeseen. Apua ei voi oikein hakea ajatusten selkeyttämiseen, koska on pelko, että lastensuojelu puuttuu asiaan ja tekee tilanteesta vielä hankalamman ja reagoi liian jyrkästi pitäen vanhempaa vakavasti mielipuolena ja vieden pahimmassa tapauksessa lapset pois vaikkei heillä hätää olisikaan eikä laiminlyöty mitenkään.
        Tällaisissa tilanteissa auttaisi, jos näistä ristiriidoista voisi puhua edes kumppanilleen ja voitaisiin yhdessä sopia kasvatusmenetelmistä eikä vain kinastella ja riidellä jälkikäteen  mikä on milloinkin oikein ja väärin tai olettaa, että toinen tekee ilkeyttään asiat toisin. Missä menee raja kuinka paljon kumppanin pitää ymmärtää toista onkin sitten vaikea ja vaatisi erillisen pohdinnan ja kirjoituksen. 
      Joka tilanne ja ratkaisu siihen on tapauskohtainen. Joskus ratkaisuja ei löydy koskaan ja henkiset ristiriidat jatkuvat läpi koko elämän. Pahimmissa tapauksissa periytyvät taas uusille sukupolville.
           Nyt minulta meinaa vähäinenkin  fokus kadota vuodatuksestani ja siten parempi lopetella, mutta yhteenvetona voisin laittaa lopuksi, että ei se elämä aina ole kaikille niin yksinkertaista tai helppoa. Tuskin kellekään. Tällaisiin ongelmiin pitäisi tarjota enemmän neuvoa ja tukea lapsiperheille automaattisesti syyllistämättä ketään ja pyytämättä.  Tulipahan vain mieleen.

      Lainaa

    46. Siivekäs tiikeri 30.3.2024 4:31
      Tulos: -12 (14 ääntä)
      Kujeileva apina: Näinpä. Meillä on ihan sovittu kaikki pienetkin asiat, jotka saattaa joistain olla turhia, mutta eipä meidän oo koskaan tarvinnu, missään facebookin ryhmissä, avautua ongelmista. Mä kun oon sen luontonen ihminen, että mä puhun suoraan puolisolleni, jos joku asia kaivelee. Sitä mä samaa suosittelen myös muille. [...]
      Opettele kirjoittamaan.

      Lainaa

    47. Monilaenen jääkarhu 30.3.2024 8:03
      Tulos: +8 (10 ääntä)
      Siivekäs tiikeri: Opettele kirjoittamaan.
      No mitähän tässä nyt muka oli?

      Lainaa

    48. Nulkun Pissijä 31.3.2024 11:01
      Tulos: +10 (12 ääntä)
      Näkinkenkiä keräilevä alligaattori: Laiska akka voisi nyt vaan nousta kuudelta hoitamaan lapsia ja kissoja ja lopettaa narinan ukon huomiosta. T: keski-ikäinen akka, joka nousi kuudelta tänäänkin.
      Laiska keski-ikäinen akka kun nukkuu yöllä. Minä heräsin eilen klo 11 enkä ole sen jälkeen nukkunut silmällistäkään. Joka yö nukkuminen on laiskoille ja heikoille!
      T: 30v unihäiriöinen akka

      Lainaa

    49. Kujeileva apina 31.3.2024 11:29
      Tulos: +12 (16 ääntä)
      Siivekäs tiikeri: Opettele kirjoittamaan.
      Treenaan kirjoittamista joka päivä, mutta mulla on lukihäiriö ja kännykällä tulee herkemmin virheitä. Pyydän anteeksi, jos pahoitin mielesi ja ihanaa kevättä. 🥰💖

      Lainaa

    50. Mäntylahti-Piiras 6.4.2024 0:59
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Puristettu hamsteri: Minä olin kerran teini-iässä "parisuhteessa", josta itse en ollut tietoinen. Luulin käyneeni silloin tällöin kahvilla ja kävelyllä ystävän kanssa. Puolen vuoden jälkeen hän yritti suukottaa... Vasta silloin sain tietää, että hänen mielestään olin hänen tyttöystävänsä. Mutta että aikuisiällä [...]
      mutkun sillon voi tulla riita, ajattele vaikka, JOKAINEN riita maailmassa alkaa aina sillä kun joku avaa suunsa puhuakseen!

      Lainaa

    51. Pistepisste 12.4.2024 21:53
      Tulos: +1 (1 ääni)
      "We were on a break!"

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: aamu, ero, kissa, nukkua, parisuhde,