Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Uutiskatsaus, osa 55

Kenenkään sormet eivät joudu sirkkeliin.
Uutiskatsaus, osa 55

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 64 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Neuloutuva sohvaperuna 28.3.2024 0:14
      Tulos: +431 (437 ääntä)
      Minnalla on nyt vahva mutututkimus asiasta

      Lainaa

    2. Kuutamokka 28.3.2024 0:21
      Tulos: +146 (176 ääntä)
      Tai ehkä Katja vain saa nykyaikana tietoonsa netin kautta enemmän tapaturmia, ku mitä 80-luvulla. Mutta samalla onneksi tietoisuus lisääntyy ja tapaturma-asioihin puututaan.

      Lainaa

    3. syömätön susi 28.3.2024 0:24
      Tulos: +274 (278 ääntä)
      Taitaa ne turvatoimet olla ihan tehokas keino. Vielä parikymmentä vuotta takaperin sormenpään puuttuminen oli oikeastaan tunnuksenomainen merkki puusepästä. Eikä missään nimessä uutiskynnystä ylittävä tapahtuma. T.lapsuutensa puuseppien keskellä viettänyt

      Lainaa

    4. Liukas raataja 28.3.2024 0:25
      Tulos: +307 (311 ääntä)
      No siis tottahan nuo puhuu! Kun turvavyö tuli pakolliseksi, niin loukkaantumiset liikenteessä räjähtivät käsiin! Sama koskee myös kypäräpakkoa. hups... koska kuoleman sijaan porukka vain loukkaantui.

      Lainaa

    5. Raitti karjalanpiirakka 28.3.2024 0:48
      Tulos: +118 (122 ääntä)
      Wi-fin kautta Rikulle: I hanko T osi tai I tken T ietokoneella tai I lkun T urhasta On kyllä niin nerokas taktiikka servata, että huhhuh. Mitähän seuraavaksi? Teknikko tekee muttei osaa, insinööri osaa muttei tee, ja diplomi-insinöörillä ei ole hallussa kumpikaan?

      Lainaa

    6. Tuore karjalanpiirakka 28.3.2024 0:53
      Tulos: +151 (153 ääntä)
      Luulin että hovioikeuden yläpuolella on sitten korkein oikeus, mutta siellä onkin Riku

      Lainaa

    7. Aiempi sankari 28.3.2024 0:58
      Tulos: +14 (118 ääntä)
      R iku R etardi

      Lainaa

    8. Lommoton kärpänen 28.3.2024 1:27
      Tulos: +82 (86 ääntä)
      Mikä on T-tynkä?

      Lainaa

    9. Siisti metsämarja 28.3.2024 2:00
      Tulos: +133 (143 ääntä)
      Juu kukaan ei tarvi työaikana nettiä. Tavarat voi tilata puhelimella. Käyttöohjeet on kirjoina. Ajurit tulee korpuilla. Puhelinnumerot voi katsoa puhelinluettelosta jne. Eiku...

      Lainaa

    10. Lyijytön kavioeläin 28.3.2024 3:06
      Tulos: +106 (110 ääntä)
      Lentoemäntä teki väärin kirjautumalla wifiin asiakkaiden nimillä ja paikkanumeroilla. Samalla selvisi kuitenkin, että yli 700! työntekijää oli wifiä luvattomasti käyttänyt. Aika hurja luku.

      Lainaa

    11. Itseasiassa 28.3.2024 3:56
      Tulos: +47 (53 ääntä)
      Neuloutuva sohvaperuna: Minnalla on nyt vahva mutututkimus asiasta
      Minnalla on vielä sormet, joilla voi (valitettavasti) kirjoittaa nettiin mielipiteitä.

      Lainaa

    12. Itseasiassa 28.3.2024 4:00
      Tulos: +67 (71 ääntä)
      Mulla olis aikoinaan ollut tie suoraan auki työuralla helppariks. Onneksi tein väistöliikkeen. Edelleen ihan ammatin vuoksi melkein 20 vuotta myöhemmin ymmärrän tietotekniikasta enemmän kuin ihminen keskimäärin. Silti aina löytyy joku Riku, joka päättää ettei mua tarvitse kuunnella tai mun ymmärryksellä ei ole mitään arvoa. Näitä jos kuuntelisi joka helvetin päivä, niin huhhuh.

      Lainaa

    13. ketkutikutkuti 28.3.2024 5:06
      Tulos: +78 (84 ääntä)
      Mitähän Tiina sanois jos kuulis, että vuonna 2005 Suomea edusti Euroviisuissa norjalainen laulaja...

      Lainaa

    14. Kahen kilon kalori 28.3.2024 6:08
      Tulos: +38 (46 ääntä)
      Niin mutta samalla onnettomuudet lisääntyy, kun työtapaturmat laskee.

      Lainaa

    15. Tulos: +57 (59 ääntä)
      Riku, nyt pois sieltä netistä niinkuin sovittiin.

      Lainaa

    16. Tulos: -28 (50 ääntä)
      Siisti metsämarja: Juu kukaan ei tarvi työaikana nettiä. Tavarat voi tilata puhelimella. Käyttöohjeet on kirjoina. Ajurit tulee korpuilla. Puhelinnumerot voi katsoa puhelinluettelosta jne. Eiku...
      No mihin se lentoemäntä tarvii nettiä työnaikana?

      Lainaa

    17. Synnyttävä hedelmä 28.3.2024 7:17
      Tulos: +90 (100 ääntä)
      Sam: No mihin se lentoemäntä tarvii nettiä työnaikana?
      Ei kai missään ollut, että olisikaan käyttänyt työaikana. Heillä on myös taukoja siellä koneessakin ja silloin olivat käyttäneet näiden huomattavasti nopeampaa nettiä. Aika moni tykkää tauoilla ottaa yhteyttä ystäviinsä tai perheeseensä tai selaa vaikka uutiset.

      Lainaa

    18. Pahviton patsas 28.3.2024 7:45
      Tulos: +82 (84 ääntä)
      Juu, turvallisuushommissa ollessa niin onhan noi historialuvut aivan omaa sarjaansa. Parempaankin pystytään ja pikkuhiljaa ruvetaan myös siirtymään entistä enemmän poikkeamista juurikin sinne ennakointiin ja inhimillisiin tekijöihin. Ja silti jossain duuneissa saa yhä vääntää suojalaseista tai käydä repimässä jesaria kuolleen miehen kytkimestä

      Lainaa

    19. Tinkimätön unikeko 28.3.2024 8:00
      Tulos: +72 (74 ääntä)
      Lommoton kärpänen: Mikä on T-tynkä?
      Rikua jännitti sanoa kikkelisana niin änkytti hiukan

      Lainaa

    20. Kiistelty aprikoosi 28.3.2024 8:28
      Tulos: +54 (58 ääntä)
      Lyijytön kavioeläin: Lentoemäntä teki väärin kirjautumalla wifiin asiakkaiden nimillä ja paikkanumeroilla. Samalla selvisi kuitenkin, että yli 700! työntekijää oli wifiä luvattomasti käyttänyt. Aika hurja luku.
      Selvästi muodostunut sellaiseksi "hiljaiseksi työsuhde-eduksi", joita vähän kaikilla työpaikoilla yleensä on jossain muodossa. Todennäköisesti tässä on ollut tilanne että syyllinen on ollut tiedossa, pitänyt vain keksiä sopiva rikos.

      Lainaa

    21. Tulos: +52 (56 ääntä)
      Tinkimätön unikeko: Rikua jännitti sanoa kikkelisana niin änkytti hiukan
      Ei kikkeli muutenkaan olisi sopinut IT-lyhenteen yhteyteen. Tilanne vaati keksimään tehokeinoksi jotain pikkutuhmaa. Ja eka mielikuva oli "tynkä". Syytä voi vain arvailla.

      Lainaa

    22. Tulos: +96 (98 ääntä)
      Siisti metsämarja: Juu kukaan ei tarvi työaikana nettiä. Tavarat voi tilata puhelimella. Käyttöohjeet on kirjoina. Ajurit tulee korpuilla. Puhelinnumerot voi katsoa puhelinluettelosta jne. Eiku...
      Ennen oli paremmin, kun feissarimokatkin ilmestyi kaksi kertaa viikossa paperisena.

      Lainaa

    23. Odotettu vihannes 28.3.2024 9:06
      Tulos: -23 (45 ääntä)
      syömätön susi: Taitaa ne turvatoimet olla ihan tehokas keino. Vielä parikymmentä vuotta takaperin sormenpään puuttuminen oli oikeastaan tunnuksenomainen merkki puusepästä. Eikä missään nimessä uutiskynnystä ylittävä tapahtuma. T.lapsuutensa puuseppien keskellä viettänyt
      Ai 2004 oli tyypillistä, että puusepältä puuttui sormenpää?

      Lainaa

    24. Leppymätön hilleri 28.3.2024 9:18
      Tulos: +164 (166 ääntä)
      Odotettu vihannes: Ai 2004 oli tyypillistä, että puusepältä puuttui sormenpää?
      80-luku oli 20 vuotta sitten. 1997 oli kymmenen vuotta sitten. 2004 oli myös kymmenen vuotta sitten. 2016 oli kaksi vuotta sitten, kuten myös 2018 ja 2020. 
      Näin se aika vaan nykyään toimii. 

      Lainaa

    25. Aktiivinen pulu 28.3.2024 9:22
      Tulos: +69 (71 ääntä)
      Odotettu vihannes: Ai 2004 oli tyypillistä, että puusepältä puuttui sormenpää?
      Jep. Ennen kuin kaikki vanhan liiton puusepät ehti jäädä eläkkeelle.

      Lainaa

    26. Kavokki haltija 28.3.2024 9:44
      Tulos: +88 (90 ääntä)
      PK: Ennen oli paremmin, kun feissarimokatkin ilmestyi kaksi kertaa viikossa paperisena.
      Mietippä minkälainen homma FM henkilökunnalla leikata ja liimata eri paikallislehtien mielipidepalstoilta tyhmimmät kommentit ja keltaistenpörssien pöljimmät ilmoitukset ja taittaa siitä vielä lehti.

      Lainaa

    27. Kaikuva orava 28.3.2024 9:58
      Tulos: +41 (45 ääntä)
      R asittava I diootti K aaliaivo U rpo

      Lainaa

    28. Kipeä maksamato 28.3.2024 10:18
      Tulos: +27 (37 ääntä)
      Lyijytön kavioeläin: Lentoemäntä teki väärin kirjautumalla wifiin asiakkaiden nimillä ja paikkanumeroilla. Samalla selvisi kuitenkin, että yli 700! työntekijää oli wifiä luvattomasti käyttänyt. Aika hurja luku.
      Tavallaan ymmärrän tämän luvattoman käytön tietoturvariskin vuoksi.
      Mutta tässä tuntuu että Finnairille isoin ongelma oli, että ykkösluokan netit hidastuivat, koska joku vähän nettiä selasi.

      Lainaa

    29. Kipeä maksamato 28.3.2024 10:24
      Tulos: +49 (51 ääntä)
      Kahen kilon kalori: Niin mutta samalla onnettomuudet lisääntyy, kun työtapaturmat laskee.
      Tässä on juurikin kyse "Selviytyjän suosimisesta". En tiedä mikä kyseisen ilmiön virallinen suomenkielinen nimi on.
      Mutta se huomattiin jo ekassa maailmansodassa, mutta toisen maailmansodan aikana vasta kehitettiin kunnon määritelmä asialle, kun lentokoneinsinöörit alkoivat tutkimaan kotiin palanneita lentokoneita ja miettimään, miten niistä saisi vieläkin kestävämpiä.
      Virheellisesti alettiin vahvistamaan rungon osia, joihin oli osuttu runsaasti lentojen aikana. Ajateltiin "Näihin kohtiin osuu eniten, joten parasta panssaroida niitä lisää"
      Hieman myöhemmin jollain syttyi lamppu: "Hetkinen, koneethan putoavat, kun niitä on osunut juuri näiden vahinkoa ottaneiden kohtien ulkopuolelle"

      Lainaa

    30. Lymfoidi kissa 28.3.2024 10:27
      Tulos: +37 (45 ääntä)
      Kyllähän se vaan nykyaikana olisi aika mahdotonta ilman internetiä tehdä töitä. Etätyöt ei onnistuisi lainkaan. IT-alalla palvelut tulevat internetistä joten niitä ei voisi käyttää. Sähköpostikin menee internetin ylitse. Edes fyysisesti suorittaviakaan töitä ei välttämättä pysty toteuttamaan, jostakin ne työmääräyksetkin tulee ja harvassa paikassa niitä esimies paperilla toimittaa - ja jos, niin jostain se esimieskin on ne saanut printattavakseen. Kassakoneista lähtien kaikki netissä. Internetin hupikäyttö sitten erikseen.

      Lainaa

    31. It's a deal 28.3.2024 10:59
      Tulos: -16 (32 ääntä)
      Ainoastaan hyviltä sirkkelinkäyttäjiltä puuttui aikoinaan sormia, kaikki muut olivat ylivarovaisia pelkureita.

      Lainaa

    32. Tulos: +49 (53 ääntä)
      Lommoton kärpänen: Mikä on T-tynkä?
      Varmaan joku suomalainen räppäri, niillä jokaisella tuntuu olevan aivan ihmeelliset taiteilijanimet.

      Lainaa

    33. Tulos: +32 (54 ääntä)
      Lyijytön kavioeläin: Lentoemäntä teki väärin kirjautumalla wifiin asiakkaiden nimillä ja paikkanumeroilla. Samalla selvisi kuitenkin, että yli 700! työntekijää oli wifiä luvattomasti käyttänyt. Aika hurja luku.
      Kun ottaa huomioon että jo 14! on kymmenen kertaa koko maapallon väkiluku niin on tuo kieltämättä aika hurja luku.

      Lainaa

    34. Huoltovapaa persoona 28.3.2024 13:29
      Tulos: +22 (28 ääntä)
      Raitti karjalanpiirakka: Teknikko tekee muttei osaa, insinööri osaa muttei tee, ja diplomi-insinöörillä ei ole hallussa kumpikaan?
      Olen kuullut itse tällaisen insinöörivitsin: Mikä on viisaampi kuin teknikko? - Insinööri Mikä on viisaampi kuin insinööri? - Diplomi-insinööri Mikä on viisaampi kuin diplomi-insinööri? - Saksanpaimenkoira

      Lainaa

    35. Kirpeä ahven 28.3.2024 14:10
      Tulos: -57 (65 ääntä)
      Olen kyllä rehellisesti Minna kanssa samaa mieltä että työturvallisuudessa on menty yli tässä viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Nolla tapaturmaa on täysi mahdottomuus, ja jossain kulkee se raja jolloin lisäsäännöksien haitat ylittivät hyödyt. Monessa asiassa se on jo ylitetty.

      Lainaa

    36. Turta perhonen 28.3.2024 14:18
      Tulos: +36 (38 ääntä)
      Unis: Varmaan joku suomalainen räppäri, niillä jokaisella tuntuu olevan aivan ihmeelliset taiteilijanimet.
      Tynkä T, Paperi T, Kartonki T...

      Lainaa

    37. Nidottu puuma 28.3.2024 14:29
      Tulos: +62 (64 ääntä)
      Kirpeä ahven: Olen kyllä rehellisesti Minna kanssa samaa mieltä että työturvallisuudessa on menty yli tässä viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Nolla tapaturmaa on täysi mahdottomuus, ja jossain kulkee se raja jolloin lisäsäännöksien haitat ylittivät hyödyt. Monessa asiassa se on jo ylitetty.
      Heitäpä joku konkreettinen esimerkki, jossa se on ylitetty.

      Lainaa

    38. Itkevä lihapulla 28.3.2024 16:00
      Tulos: +36 (38 ääntä)
      Minna pääsee esimerkiksi Tukesin sivuille lukemaan niistä "teräksisistä miehistä". Jonkin verran enemmän oli vielä 1980 esimerkiksi sähkötapaturmista johtuneita kuolemantapauksia. Joskus 1940-luvulla on kyllä työtapaturmat pitäneet väkilukua hyvin aisoissa kun vuosittain joku 100 ihmistä kuollut milloin mihinkin onnettomuuteen.

      Lainaa

    39. Palava kauris 28.3.2024 16:15
      Tulos: +46 (48 ääntä)
      Lymfoidi kissa: Kyllähän se vaan nykyaikana olisi aika mahdotonta ilman internetiä tehdä töitä. Etätyöt ei onnistuisi lainkaan. IT-alalla palvelut tulevat internetistä joten niitä ei voisi käyttää. Sähköpostikin menee internetin ylitse. Edes fyysisesti suorittaviakaan töitä ei välttämättä pysty toteuttamaan, [...]
      No siis karkeasti sanottuna jos netti häviäisi koko maasta viikoksi niin olisi "Suomi-neito" polvillaan. Kaupoissa ei toimisi kassapäätteet, sairaaloissa ja terveyskeskuksissa ei toimisi tietokoneet enkä edes uskalla arvella miten monet laitteet tarvitsevat nettiyhteyden, vähintään huoltotilanteessa. Hätäkeskus todennäköisesti lakkaisi toimimasta ja poliisi/palokunta/ensihoito olisi aika pulassa kun gps ei toimisi. Koulussa ei voisi tehdä juuri mitään koska kaikki oppiaineisto on netissä, tai se vähintään jaetaan oppilaille netin kautta. Tästähän ei varsinaisesti ollut kyse, mutta jos pelastajilta, kaupanalalla työskentelevältä, opiskelijalta, sairaanhoitajalta, jne, jne, katkaistaan netti viikoksi niin aika vaikeaksi menee työnteko.

      Lainaa

    40. Intiimi peura 28.3.2024 16:30
      Tulos: +37 (41 ääntä)
      Odotettu vihannes: Ai 2004 oli tyypillistä, että puusepältä puuttui sormenpää?
      Ei ne sormet takaisin kasva.

      Lainaa

    41. Ujosteleva hyönteinen 28.3.2024 16:45
      Tulos: +49 (51 ääntä)
      Odotettu vihannes: Ai 2004 oli tyypillistä, että puusepältä puuttui sormenpää?
      No esim. mun isä aloitti puusepänhommat kai vuonna -60. Eläkkeellä ollessaan on tehnyt edelleen samoja hommia, kun asiakkaita on riittänyt.
      Sormi puuttui 2004 ja puuttuu edelleen.

      Lainaa

    42. Häikäilemätön myyrä 28.3.2024 17:01
      Tulos: +31 (33 ääntä)
      EU:ssa taitaa olla tulossa pakolliseksi turvalaitteet sirkkeleihin, jotka pysäyttävät terän, jos sillä yrittää katkoa sormensa. Saa nähdä, että ruuvataanko nekin irti varmuuden vuoksi.

      Lainaa

    43. Itseasiassa 28.3.2024 17:44
      Tulos: -23 (43 ääntä)
      Nidottu puuma: Heitäpä joku konkreettinen esimerkki, jossa se on ylitetty.
      Kypäräpakko tietyömailla. Jos joku ajaa päälle tai jää kaivantoon sortuvien seinien alle, niin sillä kypärällä ei ole mitään virkaa. Tästä oli paljon puhetta, kun tein työturvallisuushommia raksalla ja lainsäädäntö uudistui. Mutta ymmärrän lainsäätäjiä, on ihan helkutin vaikea alkaa vetämään jotain rajoja, kenen sitä kypärää pitäisi käyttää ja koska. Muuten olen kyllä tasan samaa mieltä, että turvallisuuteen pitää panostaa. Melkein kaikki onnettomuudet työelämässä johtuvat turvallisuuden laiminlyönnistä. Taitaa olla meidänkin kaupungissa edelliset raksalla tapahtuneet kuolemat johtuneet ihan vain valjaiden jättämisestä kattohommissa.

      Lainaa

    44. Itseasiassa 28.3.2024 17:47
      Tulos: +15 (25 ääntä)
      Häikäilemätön myyrä: EU:ssa taitaa olla tulossa pakolliseksi turvalaitteet sirkkeleihin, jotka pysäyttävät terän, jos sillä yrittää katkoa sormensa. Saa nähdä, että ruuvataanko nekin irti varmuuden vuoksi.
      Onhan sairaaloissa ollut iät ja ajat käytössä kipsin poistoon saha, joka tunnistaa kun se osuu ihoon. Ei jää edes mitään jälkeä. Ei kai sirkkeliin tuollaisen tekeminen ole sen vaikeampaa.

      Lainaa

    45. Kipeä maksamato 28.3.2024 17:55
      Tulos: +50 (60 ääntä)
      Itseasiassa: Kypäräpakko tietyömailla. Jos joku ajaa päälle tai jää kaivantoon sortuvien seinien alle, niin sillä kypärällä ei ole mitään virkaa. Tästä oli paljon puhetta, kun tein työturvallisuushommia raksalla ja lainsäädäntö uudistui. Mutta ymmärrän lainsäätäjiä, on ihan helkutin vaikea alkaa vetämään jotain rajoja, kenen sitä [...]
      Ei sen kypärän olenkaan tarkoitus pelastaa siltä kaatuvalta seinältä, vaan siltä putoavalta rautakangelta tai tiileltä, joka ilman kypärää olisi tappava.

      Lainaa

    46. Kipeä maksamato 28.3.2024 17:57
      Tulos: +38 (42 ääntä)
      Itseasiassa: Onhan sairaaloissa ollut iät ja ajat käytössä kipsin poistoon saha, joka tunnistaa kun se osuu ihoon. Ei jää edes mitään jälkeä. Ei kai sirkkeliin tuollaisen tekeminen ole sen vaikeampaa.
      Nuo kipsisahat perustuvat aivan eriasiaan. Kipsisaha värisee niin nopeasti, että se repii epäelastisia asioita, kuten kipsiä.
      Ihoon se saha ei toimi, sillä iho on elastista. Kipsisaha värisyttää ihoa edestakaisin, mutta liike on niin pientä, että ihoon ei tule naarmuja.

      Lainaa

    47. Ryhmätön tonttu 28.3.2024 18:36
      Tulos: -11 (17 ääntä)
      Odotettu vihannes: Ai 2004 oli tyypillistä, että puusepältä puuttui sormenpää?
      On se hyvä että puuseppä-isoisäni haudattiin jo 90-luvulla kaikki ruumiinosat tallella. Ties mitä olis käynyt jos olis pidempään elänyt.

      Lainaa

    48. Tulos: +14 (16 ääntä)
      Lommoton kärpänen: Mikä on T-tynkä?
      Rikun jalkojen välissä roikkuva turhake?

      Lainaa

    49. Tulos: +14 (16 ääntä)
      Niin että jos töissä ei tarvi pukeutua dimexiin niin sittekkö et ole oikeissa töissä?

      Lainaa

    50. Korrekti öykkäri 28.3.2024 21:40
      Tulos: +24 (26 ääntä)
      Kipeä maksamato: Ei sen kypärän olenkaan tarkoitus pelastaa siltä kaatuvalta seinältä, vaan siltä putoavalta rautakangelta tai tiileltä, joka ilman kypärää olisi tappava.
      Kyllä raksalla olen todennut kypärän ihan toimivaksi. Pari kovaa kolhua kallosta säästynyt. Asfalttimiehillä se on kyllä haitallinen. Lämpötila levittimen perässä voi olla helteillä helposti yli 60 astetta. Tekee olon tuskaiseksi, kun ilma ei vaihdu eikä kosteus häviä päästä. Turvallisuuden kannalta olisi parempi huomiovärinen lippalakki. 
      Vakuutusyhtiöiden vaatimuksesta kesäduunarilla joka istuttavat kukkia penkkiin tulee olla kypärä ja suojalasit. Meidän firmassa tytöt valitti kun pitää roikottaa kypärää niskan rasitteena vaikka koko ajan ollaan kontillaan istuttamassa ja koneita ei ole lähimaillakaan.
      Esimerkkejä riittää vaikka kuinka. Ymmärrän toki että on helpompi säätää että kypärää käytetään aina, kuin että annettaisiin tulkinnan vapaus ja se jäisi käyttämättä myös tarvittaessa. 

      Lainaa

    51. Kirpeä ahven 28.3.2024 22:06
      Tulos: -13 (33 ääntä)
      Nidottu puuma: Heitäpä joku konkreettinen esimerkki, jossa se on ylitetty.
      Annan kolme: Metsäyhtiöillä on yleisesti käytössä ohjeistus että toimihenkilöillä metsässä liikkuessa pitäisi olla suojalasit. (Juu, ei sitä oikeasti kukaan noudata tai valvo. Mutta näin on.) Armeija-aikaan ei saanut polttoainekuorma-autossa olla ketjuja talvella lumisilla/jäisillä teillä, koska pelättiin kipinöitä. Sitten on näitä yksintyöskentelyohjeita työmaalla, että on ilmoitus tehtävä kun aloittaa ja lopettaa, missä on ja lähiomaisen yhteystiedot... Vaikka urakkapalkalla/kiinteällä taksalla tekisi, eli ei mistään työajanseurannasta ole kyse. Lisänä kommenttina pitää mainita että tiedätkö mitä nykypäivänä vaaditaan pistorasian vaihtoon? Ei siis uuteen asennukseen, vaan olemassa olevan vaihtamiseen. Siihen ei käytännössä mikään koulutus ja käytännön osaamiskoe riitä vaan pitää olla useamman vuoden työkokemus sähköalalta vielä niiden lisäksi. Toki sähkötyöt on sellaisia että pitääkin olla tiukat vaatimukset osaamisesta, mutta minusta tuossa mennään jo yli.

      Lainaa

    52. Kirpeä ahven 28.3.2024 22:07
      Tulos: -20 (42 ääntä)
      Kipeä maksamato: Ei sen kypärän olenkaan tarkoitus pelastaa siltä kaatuvalta seinältä, vaan siltä putoavalta rautakangelta tai tiileltä, joka ilman kypärää olisi tappava.
      Aika harvalla tietyömaalla sataa tiiliä tai rautakankia...

      Lainaa

    53. Himmeä orava 29.3.2024 12:45
      Tulos: +34 (36 ääntä)
      Kirpeä ahven: Annan kolme: Metsäyhtiöillä on yleisesti käytössä ohjeistus että toimihenkilöillä metsässä liikkuessa pitäisi olla suojalasit. (Juu, ei sitä oikeasti kukaan noudata tai valvo. Mutta näin on.) Armeija-aikaan ei saanut polttoainekuorma-autossa olla ketjuja talvella lumisilla/jäisillä teillä, koska pelättiin [...]
      Kaikkiin on ihan loogiset perusteet olemassa. Todennäköisesti ohjeistus on lähtenyt tilanteesta, jossa oksa on peräkkäin metsässä kulkiessa räpsähtänyt edellä kulkijan jäljestä toimihenkilön silmään. Nämä kysymykset liittyvät tietysti ensisijassa siihen, että sillä toimihenkilöllä olisi myös jatkossa sama määrä toimivia silmiä kuin oli ennen töihin tuloa. Toissijaisesti kysymys on kuitenkin vakuutuskysymyksistäkin. Jotta saa vakuutettua työntekijänsä kohtuullisin kustannuksin, täytyy myös ehkäistä aktiivisesti erilaisia onnettomuuksia ja tapahturmia. Polttoainekuorma-asiaan en osaa ottaa kantaa. Yksintyöskentelijän on erittäin hyvä ilmoittaa milloin on töissä, jotta joku osaa huolestua, jos työmaalta ei poistukaan järjevässä ajassa. Toimeksiantajalla tai esihenkilöllä on aina vastuu, ja jotenkin näitä asioita on sitten monitoroitava. Jossain halvaannuttavan sairauskohtauksen kourissa tai puristuksiin joutuneena ei ole kiva lojua mahdollisesti päivätolkulla odottamassa, että joku tulisi. Ainahan sitä ei kuole heti. Pistorasian vaihtoon liittyy muutakin kuin se pelkkä työntekijän turvallisuus. Pitäisi myös hoitaa se asennus niin, ettei käyttäjä saa siitä myöhemmin sähköiskua, eikä tule sähköpaloakaan. Ihmiset ovat niin pihejä, että ammattikoululaiset olisivat muuten aina tekemässä iltahomminaan sähköasennuksia nuoren itsevarmuudella. Kyllä se työkokemusvaatimus on siinä ihan syystä. Näissä koulutus- ja pätevyysvaatimuksia vaativissa tehtävissä ihan järkiään kukaan ei koskaan ole suoraan koulunpenkiltä valmis hoitamaan asioita yksin. Osaaminen tulee ammattitaidon karttumisen myötä, ja siihen menee väkisin aikaa. Toki poikkeusyksilöitä varmaankin on, mutta nekin selittynevät sillä, että tietoa ja kokemusta on hankittu muutoin kuin töissä. Onko sekään tosin sitten oikeaa tietoa varmuudella? Ei se nyt toisaalta kohtuutonta ole, että ei tee YKSIN niitä asennuksia ennen kuin sitä kokemusta on vyön alla.

      Lainaa

    54. Himmeä orava 29.3.2024 12:47
      Tulos: +29 (31 ääntä)
      Kirpeä ahven: Aika harvalla tietyömaalla sataa tiiliä tai rautakankia...
      Tietyömaalla on usein ohiajavaa liikennettäkin, eikä varmaan sen tietyömaan omissakaan toiminnoissa ole täysin ennenkuulumatonta, etteikö jostakin voisi kimmota joku kivi, joka sitten osuu nuppiin. Ja ne koneet on kuitenkin korkeita, ja joku aina työskentelee siinä lähellä alapuolella. Harvemmin niitä asioita päähän raksallakaan tippuu, mutta tässä asiassahan yksittäinen kertakin riittää tuhoamaan asioita pysyvästi.

      Lainaa

    55. Tulos: +24 (26 ääntä)
      Ryhmätön tonttu: On se hyvä että puuseppä-isoisäni haudattiin jo 90-luvulla kaikki ruumiinosat tallella. Ties mitä olis käynyt jos olis pidempään elänyt.
      Se, että jokin on tyypillistä, ei tarkoita, että se olisi väistämätöntä jokaisen ryhmään kuuluvan kohdalla.

      Lainaa

    56. Kipeä maksamato 29.3.2024 21:51
      Tulos: +22 (24 ääntä)
      Kirpeä ahven: Aika harvalla tietyömaalla sataa tiiliä tai rautakankia...
      On tapauksia, joissa painava ajoneuvo on ajanut tietyömaalla kiven yli, ja tämä kivi on sinkoutunut paikalla olleen työmiehen päälle aiheuttaen päävamman.

      Lainaa

    57. Tulos: +20 (22 ääntä)
      Kirpeä ahven: Annan kolme: Metsäyhtiöillä on yleisesti käytössä ohjeistus että toimihenkilöillä metsässä liikkuessa pitäisi olla suojalasit. (Juu, ei sitä oikeasti kukaan noudata tai valvo. Mutta näin on.) Armeija-aikaan ei saanut polttoainekuorma-autossa olla ketjuja talvella lumisilla/jäisillä teillä, koska pelättiin [...]
      Pistorasiaesimerkkisi kertoo vain omasta tietämättömyydestäsi. Sellaista kytkettäessä täytyy oikeasti tietää tasan tarkkaan, mitä on tekemässä, olipa sitten kyseessä uuden asentaminen tai vanhan korvaaminen.
      Minä asennutin kerran uuden pistorasian. Pari viikkoa myöhemmin sain siitä inhottavan sähköiskun, koska maattokosketin oli yhdistetty jännitteiseen johtoon. Soitin sähköliikkeeseen valittaakseni. Puhelu meni likimain näin:
      - Hei, Tane Palo Kissakujalta tässä. Asennutin pistorasian pari viikkoa sitten, ja nyt huomasin…
      - Kyseinen asentaja ei enää työskentele meillä. Pistorasia tullaan korjaamaan, eikä se tietenkään maksa mitään. Sopiiko huomenna kello 13?
      Ei tarvinnut selitellä eikä perustella. Onni onnettomuudessa, että saamani sähköisku oli vain ilkeän tuntuinen eikä oikeasti vaarallinen.

      Lainaa

    58. Moottoriton pupu 30.3.2024 15:30
      Tulos: -12 (16 ääntä)
      Tane: Pistorasiaesimerkkisi kertoo vain omasta tietämättömyydestäsi. Sellaista kytkettäessä täytyy oikeasti tietää tasan tarkkaan, mitä on tekemässä, olipa sitten kyseessä uuden asentaminen tai vanhan korvaaminen.Minä asennutin kerran uuden pistorasian. Pari viikkoa myöhemmin sain siitä inhottavan sähköiskun, koska [...]
      Vai oli maattokosketin yhdistetty. Oliko ehkä paukkulaakerit tai männänpalautusjousikin viallinen?

      Lainaa

    59. Valikoimaton hirmulisko 30.3.2024 15:31
      Tulos: -7 (11 ääntä)
      Kipeä maksamato: On tapauksia, joissa painava ajoneuvo on ajanut tietyömaalla kiven yli, ja tämä kivi on sinkoutunut paikalla olleen työmiehen päälle aiheuttaen päävamman.
      Lähde?

      Lainaa

    60. Vedessäelävä herkkuruoka 30.3.2024 16:38
      Tulos: -1 (3 ääntä)
      syömätön susi: Taitaa ne turvatoimet olla ihan tehokas keino. Vielä parikymmentä vuotta takaperin sormenpään puuttuminen oli oikeastaan tunnuksenomainen merkki puusepästä. Eikä missään nimessä uutiskynnystä ylittävä tapahtuma. T.lapsuutensa puuseppien keskellä viettänyt
      Toi on niin tosi, asuntoja myydessä tiesi heti kenen ammatti on puuseppä

      Lainaa

    61. Kitkerä haltija 31.3.2024 23:57
      Tulos: 0 (8 ääntä)
      Kipeä maksamato: On tapauksia, joissa painava ajoneuvo on ajanut tietyömaalla kiven yli, ja tämä kivi on sinkoutunut paikalla olleen työmiehen päälle aiheuttaen päävamman.
      Safety first - animaatiossa. Mullekin tuli se.

      Lainaa

    62. Kirpeä ahven 4.4.2024 19:25
      Tulos: -1 (3 ääntä)
      Tane: Pistorasiaesimerkkisi kertoo vain omasta tietämättömyydestäsi. Sellaista kytkettäessä täytyy oikeasti tietää tasan tarkkaan, mitä on tekemässä, olipa sitten kyseessä uuden asentaminen tai vanhan korvaaminen.Minä asennutin kerran uuden pistorasian. Pari viikkoa myöhemmin sain siitä inhottavan sähköiskun, koska [...]
      Juu, enhän minä sanonut että kenen tahansa ilman mitään koulutusta pitäisi niitä saada ropeltaa.

      Lainaa

    63. Meluton piimä 22.4.2024 11:38
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Nidottu puuma: Heitäpä joku konkreettinen esimerkki, jossa se on ylitetty.
      En ole Kirpeän ahvenen kanssa samaa mieltä, mutta ei ne turvallisuusmääräykset aina ole täysin ongelmattomia. Aiemmassa työpaikassa tuli turvakenkäpakko kaikille, kun joku varastotyöntekijä onnistui ajamaan trukilla omille varpailleen. Turvakengät eivät ainakaan niihin aikoihin olleet mitään maailman mukavimpia jalkineita, joten sen jälkeen selviteltiin yhden jos toisenkin jalkaongelmia. Yhdelle henkilölle tuli pitkä sairasloma, kun kyykistyessä turvakengän vahvike painoi jotain rikki jalkapöydästä.

      Lainaa

    64. Meluton piimä 22.4.2024 11:39
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Raitti karjalanpiirakka: Wi-fin kautta Rikulle: I hanko T osi tai I tken T ietokoneella tai I lkun T urhasta On kyllä niin nerokas taktiikka servata, että huhhuh. Mitähän seuraavaksi? Teknikko tekee muttei osaa, insinööri osaa muttei tee, ja diplomi-insinöörillä ei ole hallussa kumpikaan?
      IT alalla työskentelevänä voin vahvistaa tuon Itken Tietokoneella olevan oikein.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: euroviisut, finnair, internet, it, kuva, norja, onnettomuudet, potkut, pumpuli, ruotsi, sirkkeli, sormet, tapaturma, tukihenkilö, työtapaturma, työturvallisuus, uutiset, wifi