Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Mitä tänään syötäisiin? Osa 112

Mikä tässä kuvassa on vialla?
Mitä tänään syötäisiin? Osa 112

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 122 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Urbaani fretti 4.4.2024 0:13
      Tulos: +347 (363 ääntä)
      Olen pettynyt ettei kukaan ahdistunut siitä että siinä makaronilaatikossa on KIERRE- JA SIMPUKKAPASTAA SEKAISIN!!!

      Lainaa

    2. Pyhä piikkisika 4.4.2024 0:22
      Tulos: +372 (446 ääntä)
      Tuohan oli tosiaan tutkittu... identiteettipolitiijasta elävät lihansyöjäöyhöt jättäisivät oluen kauppaan, jos siihen lätkäistään "vegaaninen" Tämä toimisi itseasiassa paremmin alkoholinkäytön vähentämiseksi, kuin alkoholivero.

      Lainaa

    3. Ympäripyöreä pähkinä 4.4.2024 0:23
      Tulos: +74 (216 ääntä)
      Enpä tiennytkään, että pastan muoto vaikuttaa sen makuun. Kaikkea sitä oppii kun keski-ikään elää.

      Lainaa

    4. Eläinrakas mansikka 4.4.2024 0:23
      Tulos: +179 (185 ääntä)
      Eihän se Jokinen välttämättä muiden puolesta loukkaantunut, saattoihan se osua häneen itseenkin. Kommenttihan oli varsin mainio. Voisin tunnustautua itsekin suolakurkun vihaajaksi mutta en tuon päivityksen takia ala boikotoimaan mitään. Törkyturpa-Joonas sen sijaan voisi laittaa sekä korkin että netin kiinni. Toivottavasti sai bannit.

      Lainaa

    5. Hassu kantojuhta 4.4.2024 0:26
      Tulos: +38 (124 ääntä)
      Kieltämättä omituisimman näkönen makaronilaatikko minkä eläissäni nähnyt. Onkohan joutunut käyttää talttaa ja vasaraa?

      Lainaa

    6. Uneton meduusa 4.4.2024 0:32
      Tulos: +101 (145 ääntä)
      Hmm. Onko Suomessa yleisesti käytössä mitään vegaaninen-symbolia tai "-logoa"? Jos ei ole, sellainen pitää selvästikin luoda. Sen voi painaa pakkauksiin näkyvään paikkaan, niin että vegaanista ruokaa etsivä sen helposti bongaa yhdellä silmäyksellä laatikkoa kääntelemättä, mutta symbolia tunnistamaton raivolihansyöjä ei poksauta verisuonta päästään, kun Vihreät kuulatkin on pilattu ja hippiaatteita hierotaan naamaan.

      Lainaa

    7. Paljonpuhuva viikuna 4.4.2024 0:33
      Tulos: -87 (153 ääntä)
      MIKS KAIKKI PUHUU MAKARONILAATIKOSTA SEKÄ POSTISSA ETTÄ KOMMENTEISSA KUN MISSÄÄN EI OLE MAKARONIA?! Ja juu, capsilla

      Lainaa

    8. Vajoava kala 4.4.2024 0:41
      Tulos: +54 (160 ääntä)
      Mun lapsuudessa makaronilaatikko tehtiin spagettiin, kun sen kilohinta oli silloin halvin. Ikinä en ole ymmärtänyt, miksi pastan muodolla on jotakin väliä. Samaa vehnämössöä se kaikki on.

      Lainaa

    9. Tulos: +58 (156 ääntä)
      Vegaanisesta ruoasta tulee ensimmäisenä mielleyhtymänä, että se on kalliimpaa kuin "normiruoka". Ja jos joku kaksi palaa on otettu syrjään maininnalla vegaaninen, en itse menisi niitä ottamaan/ostamaan, koska yleensä syrjään otettu "erikoisruoka" on kohdistettu tietyille ihmisille, jotka eivät voi syödä samaa kuin muut, joten he jäisivät ilman. Joten nämä voivat olla yksiä syitä, miksi vegaaninen ruoka ei menesty sekaanien keskuudessa.

      Lainaa

    10. Keskivaikea paimen 4.4.2024 0:52
      Tulos: +99 (157 ääntä)
      ”Kiltteyskohtaus” kun tekee lapsilleen ruokaa?🤷🏻‍♀️

      Lainaa

    11. Päihtynyt kani 4.4.2024 0:55
      Tulos: +21 (87 ääntä)
      Ympäripyöreä pähkinä: Enpä tiennytkään, että pastan muoto vaikuttaa sen makuun. Kaikkea sitä oppii kun keski-ikään elää.
      Samalta varmaan maistuu mutta ei ehkä ole niin houkuttelevan näköinen tuommoinen sekamelska. Nälkäänsä syö toki. Sitten erikseen on pastahifistit joille on tarkkaa mitä mihinkin laitetaan eikä ainakaan sekoiteta montaa erilaista. Ja se on ihan ok, kukin tyylillään.

      Lainaa

    12. Avaamaton kobra 4.4.2024 0:56
      Tulos: -25 (135 ääntä)
      Mua taas kyrsii jos ei merkata vegaanimokkapalaa vegaaniseksi, koska sillon en yhtään osaa epäillä että saattaisin olla ihan normaalin näköselle mokkapalalle allerginen 🥲 mut toiv. Ovat tietoisia ja merkkaavat myös allergeenit. Nykyään on ihan kaikessa jotain soija/pähkinä/palkokasviaineksia joka on näin allergisena välillä hiton hankalaa

      Lainaa

    13. Massiton albatrossi 4.4.2024 1:15
      Tulos: -30 (96 ääntä)
      Mikä Barbababoista tuo violetti tutilla on? Mäkkärillä joku Barbababa-kamppis? 🤔

      Lainaa

    14. Rusehtava mehiläinen 4.4.2024 1:47
      Tulos: +127 (165 ääntä)
      Ympäripyöreä pähkinä: Enpä tiennytkään, että pastan muoto vaikuttaa sen makuun. Kaikkea sitä oppii kun keski-ikään elää.
      Eihän se makuun vaikutakaan vaan suutuntumaan ja pastan-täytteen jakautumiseen. Esim Italiassa ovat aika tarkkoja millaisen kastikkeen kanssa käytetään millaista pastaa, ja vaikka itse en todellakaan mikään pasta-hifisti ole enkä missään nimessä yhtä tarkka kuin vaikka ne italialaiset, niin onhan siinä nyt jotain eroa kuitenkin.

      Lainaa

    15. Paistettu kilpikonna 4.4.2024 4:28
      Tulos: +31 (75 ääntä)
      Toi on kyllä ihan totta, et ihmiset tuntuu välttävän tuotteita joissa lukee vaikka gluteeniton jos saa gluteenia 😅 Erikseen joku tarjoilu missä on pari palaa vaikka sivussa, mut ei se sitä ruokaa huononna että se on gluteeniton tai vaikka vegaaninen, eikä tee kenestäkään keliaakikkoa/vegaania jos sitä maistaa. Ostakaa ihmeessä niitä tuotteita, niin niitä tehdään enemmän kohtuullisemmalla hinnalla 👍 Mäkin oon sekasyöjä mutta pidän enemmän esim. soijajugurtista ja kauramaidosta.

      Lainaa

    16. Huvipuistohullu 4.4.2024 6:19
      Tulos: +36 (56 ääntä)
      Täällä yks suolakurkku-hater 😄

      Lainaa

    17. Kimeä persikka 4.4.2024 6:27
      Tulos: +45 (57 ääntä)
      Ladatkaa vegaaniskanneri-sovellus. Siihen saa myös muita ruokavalioita kuin vegaanisen. On kyllä kätevä.

      Lainaa

    18. Tulos: +124 (136 ääntä)
      Itse luulen että se vegaaninen-merkintä saa ihmiset luulemaan että jotain on poistettu tai korvattu, että tuotteesta saadaan vegaaninen ja ei maistu samalta kuin perinteinen tuote. Joissakin tapauksissahan näin onkin, joissain tapauksissa eroa ei ole ja joskus merkintä on laitettu valmiiksi vegaaniseen tuotteeseen.

      Lainaa

    19. Vehnätön ylioppilas 4.4.2024 6:48
      Tulos: +12 (42 ääntä)
      Rusehtava mehiläinen: Eihän se makuun vaikutakaan vaan suutuntumaan ja pastan-täytteen jakautumiseen. Esim Italiassa ovat aika tarkkoja millaisen kastikkeen kanssa käytetään millaista pastaa, ja vaikka itse en todellakaan mikään pasta-hifisti ole enkä missään nimessä yhtä tarkka kuin vaikka ne italialaiset, niin onhan siinä nyt jotain eroa kuitenkin.
      Jep. Ruokien ja aineisten kohdalla itselle ainakin maku ja tuntuma (engl. texture) ovat tärkeitä. Joskus jopa käy niin, että maku voi olla ihan toimiva mutta tuntuma on niin epäsopiva, että oksennusrefleksi laukeaa. Esimerkkeinä kanamuna sinällään (omeletit; munakokkelit yms.), Lindströmmin pihvit ja useat sienet. Toki jotkut voivat väittää nirsoksi ja ehkäpä sitä olen noiden kanssa. Mutta eipä sitä aikuisena tarvitse syödä semmoista, mitä ei tykkää syödä. Eikä makuasioista pitäisi pystyä kiistelemään...
      Pastan kohdalla maku on aika pitkälti hyvin samanlainen. Tosin sen halvimman sarvimakaronin (joka oli taannoin loppu kaupoista) ja esimerkiksi käsin tehdyn pastan välillä on kyllä makueroa havaittavissa. Mutta tämähän ei pitäisi olla mitenkään yllätys...

      Lainaa

    20. Tulos: -68 (104 ääntä)
      Lilja: Vegaanisesta ruoasta tulee ensimmäisenä mielleyhtymänä, että se on kalliimpaa kuin "normiruoka". Ja jos joku kaksi palaa on otettu syrjään maininnalla vegaaninen, en itse menisi niitä ottamaan/ostamaan, koska yleensä syrjään otettu "erikoisruoka" on kohdistettu tietyille ihmisille, jotka [...]
      Suurin syy, miksi ihmiset välttelee ruokaa, missä on vegaani merkintä, on se, että heitä pelottaa, jos joku näkee ja luulee, että nyt tuokin on alkanut tuollaiseksi "ituhippivihervassarihuor.." ja suuri osa vegaanista ruokavaliota noudattava tekee sen pelkästään terveydellisistä syistä, ei aatteen.

      Lainaa

    21. Tinkimätön unikeko 4.4.2024 7:44
      Tulos: +56 (64 ääntä)
      Pastathan on enemmän tai vähemmän identtisiä ainesosiltaan, ainakin nämä vaaleat vehnämössöpastat. Muodot on erilaisia esteettisistä sekä suutuntumasyistä, mutta erilaiset pastat kerää eri verran sitä kastiketta mukaansa, joka onkin pastan ”se juttu” (engl. the thing, koska sitähän kysyttiin). Pastahifistelyt on vähän verrattavissa viineihin. Toisia ei kiinnosta ollenkaan juoko viininsä vaikka pahvimukista, toisten mielestä viini on taivaallista juuri oikean mallisesta lasista, mutta suorastaan vastenmielistä jos joutuu ryystämään punaviiniä valkoviinilasista.

      Lainaa

    22. Varjonen pähkinä 4.4.2024 7:49
      Tulos: +127 (131 ääntä)
      Kaupunkini kesätapahtumassa yksi rouva myy aina focacciaa. Kun oli vegaani merkintä, myynti tippui roimasti. Hän otti merkinnän pois niin myynti kohosi, kysyttäessä kertoi kyllä tuotteen olevan vegaaninen. Focaccia on yleensäkin maidoton, mutta harmi että veg. merkintä heikentää myyntiä.

      Lainaa

    23. Pokaalin voitaanut orava 4.4.2024 7:50
      Tulos: -56 (82 ääntä)
      En ymmärrä, mitä Outi hakee tällä julkaisullaan. Kunniaa siitä että käy ranskan tunneilla? Tai siitä, että hänen lapsensa osaavat tehdä ruokaa? Mikä kuvassa on niin kamalaa että pitää olla "MIKSI", muuta kuin että ei se ainakaan makaronilaatikolta näytä?

      Lainaa

    24. Arvoton kurkku 4.4.2024 7:51
      Tulos: +53 (93 ääntä)
      Vehnätön ylioppilas: Jep. Ruokien ja aineisten kohdalla itselle ainakin maku ja tuntuma (engl. texture) ovat tärkeitä. Joskus jopa käy niin, että maku voi olla ihan toimiva mutta tuntuma on niin epäsopiva, että oksennusrefleksi laukeaa. Esimerkkeinä kanamuna sinällään (omeletit; munakokkelit yms.), Lindströmmin pihvit ja useat [...]
      Mitä väliä sillä on, mitä suutuntuma on englanniksi? Viestisi on suomea.

      Lainaa

    25. Häikäilemätön myyrä 4.4.2024 7:55
      Tulos: +33 (49 ääntä)
      P: Itse luulen että se vegaaninen-merkintä saa ihmiset luulemaan että jotain on poistettu tai korvattu, että tuotteesta saadaan vegaaninen ja ei maistu samalta kuin perinteinen tuote. Joissakin tapauksissahan näin onkin, joissain tapauksissa eroa ei ole ja joskus merkintä on laitettu valmiiksi vegaaniseen tuotteeseen.
      Mokkapaloissa on normaalisti mm. munaa, voita ja maitoa, joten ei ne yleensä ole vegaanisia. Noista aineksista munan korvaaminen on se hankalin, jos haluaa edes jollain tavalla kuohkean lopputuloksen. Voin voi korvata ruokaöljyllä tai vegaanisella margariinilla. Maito on joissakin resepteissä korvattu muutenkin kahvilla.

      Lainaa

    26. Maanalainen huonekalu 4.4.2024 7:55
      Tulos: +58 (80 ääntä)
      Veikkaan, että tuossa vegaani-mokkapaloissa ihmisillä on sellainen ajatus, etteivät koske toisten erikoisruokavaliotuotteisiin. Jos jossain kekkereissä leivoksissa lukee esim. gluteeniton, vegaani, munaton tms. niin ne on usein tehty ihmisille, jotka ovat ilmoittaneet allergiastaan.

      Lainaa

    27. Ihkauusi tuhatjalkainen 4.4.2024 8:29
      Tulos: +57 (83 ääntä)
      Paistettu kilpikonna: Toi on kyllä ihan totta, et ihmiset tuntuu välttävän tuotteita joissa lukee vaikka gluteeniton jos saa gluteenia 😅 Erikseen joku tarjoilu missä on pari palaa vaikka sivussa, mut ei se sitä ruokaa huononna että se on gluteeniton tai vaikka vegaaninen, eikä tee kenestäkään [...]
      No näin erittäin kaikkiruokaisena niin kyllä gluteenittomat lähtökohtaisesti on oikeasti aika paljon pahemman makuisia ja inhottavia koostumukseltaan (on voinut joskus tulla vastaan poikkeuksiakin, mutta harvemmin). Lisäksi ne on paljon kalliimpia kuin normaalit tuotteet, joten mielellään juhlissa jättää ne vähäiset gluteenittomat niitä oikeasti tarvitseville enkä keksi mitään syytä kyllä ostaa kaupastakaan em. syistä. Eli ei niitä todennäköisesti huvikseen jätetä välistä. Vegaanisessa mielikuva voi ehkä olla sama. Itse ainakaan en sekasyöjänä kyllä saa minkäänlaista raivokohtausta vegaaneista tai vegaanisista tuotteista ja tykkään monista kasvisruuistakin, mutta kyllä minullakin vegaaniset jää valitsematta, jos on valita muuta. Syytä sille en vaan tiedä itsekään. Pelkkiä kasvisruokiakin voin ihan hyvin syödä ja syönkin melko paljon, mutta vegaanisia vain jos ei muuta ole tarjolla. Ehkä juuri joku outo mielikuva huonommista ainesosista tai koostumuksesta? Tottumus? Tapa jättää erikoisruuat erikoisruokavalioisille kun itse voi syödä mitä vaan? Tai ehkä vähän kaikkia noita edellisiä?

      Lainaa

    28. Kärkäs leopardi 4.4.2024 8:32
      Tulos: +79 (91 ääntä)
      Varjonen pähkinä: Kaupunkini kesätapahtumassa yksi rouva myy aina focacciaa. Kun oli vegaani merkintä, myynti tippui roimasti. Hän otti merkinnän pois niin myynti kohosi, kysyttäessä kertoi kyllä tuotteen olevan vegaaninen. Focaccia on yleensäkin maidoton, mutta harmi että veg. merkintä heikentää myyntiä.
      Tämä. Jostain syystä se on ihan suunnattoman pelottava sana.
      Saman ilmiön huomaa Facebookissa vegaanisten reseptijulkaisuiden kommenteissa. Lihansyöjät ryntää kilpaa kommentoimaan ettei pistä suuhunsa mitään vegaanista. Jotkut oikeasti kokee "vegaaninen"-merkinnän vaikuttavan heidän lihansyöntiinsä ja identiteettiinsä, vaikka aika moni perinteinenkin ruoka on aina ollut vegaaninen.

      Lainaa

    29. Tulos: +50 (52 ääntä)
      Uneton meduusa: Hmm. Onko Suomessa yleisesti käytössä mitään vegaaninen-symbolia tai "-logoa"? Jos ei ole, sellainen pitää selvästikin luoda. Sen voi painaa pakkauksiin näkyvään paikkaan, niin että vegaanista ruokaa etsivä sen helposti bongaa yhdellä silmäyksellä laatikkoa kääntelemättä, mutta symbolia [...]
      Prismassa ainakin oon kiinnittänyt huomiota, että niissä lapuissa hyllyn reunassa missä lukee hinta, kilohinta jne. on merkintöjä kuten L, V, G. Laktoositon, vegaaninen, gluteeniton. Niistä on ollut paljon apua kun on pitänyt vieraita varten miettiä erityisruokavalioita... Jos ne vaan muistettaisiin merkitä kaikissa kaupoissa kaikkien tuotteiden kohdalla vegaaneja varten, luulen että muut ei niistä tajuaisi ahdistua.

      Lainaa

    30. Kärkäs leopardi 4.4.2024 8:34
      Tulos: +51 (53 ääntä)
      Ymmärsikö kukaan, mitä Joonas oli tilannut? Ilmaa?

      Lainaa

    31. Peruuttamaton riikinkukko 4.4.2024 8:35
      Tulos: +95 (97 ääntä)
      Vihreiden kuulien paketin etusivun vasemmassa alanurkassa lukee selkeästi "vegan." En tiiä kuinka paljon selvemmin se pitäis siihen merkata. Mut tottahan tuo on, että aina on syöty kasvisruokia, myös vegaanisia, mutta kun siitä tuli vaikkapa koulujen ruokalistoihin erikseen merkintä, niin öyhötys alkoi. Naurettavaa.

      Lainaa

    32. Vehnätön ylioppilas 4.4.2024 8:38
      Tulos: -1 (63 ääntä)
      Arvoton kurkku: Mitä väliä sillä on, mitä suutuntuma on englanniksi? Viestisi on suomea.
      Töiden yhteydessä olen huomannut, että tietyt termit ja sanat kääntyvät huonosti suomeksi. Esimerkiksi juurikin tuntuma. Se kuulostaa väärältä termiltä tähän asiayhteyteeen ja luulen, että sille on parempi käännös jossain, mutta en tähän hätään sitä tiennyt tai lähtenyt hakemaan. Voin toki olla väärässä ja termi on täysin pätevä.
      Lisäksi ihmiset tuppaavat olemaan alttiita väärinymmärryksille ja muutenkin luetun ymmärtäminen saattaa olla vaihtelevalla tasolla, on tärkeää ehkäistä ennalta muodostuvia ongelmia. Tätä voi lähestyä olemalla niin selkeä kuin voi olla, mihin liittyen:
      Olen myös ihminen, joka kommunikoi suurimman osan ajasta englanniksi niin töissä kuin vapaa-ajalla ja täten ajatukset kulkevat englanniksi suomen sijaan. Muut saattavat myös omata vastaavan tilanteen ja asioiden käsittely kahdella kielellä voi auttaa kommunikaatiota puolin ja toisin. Varsinkin jos tekstini lukija on mahdollisesti ulkomaalaistaustainen, ja suomen kieli ei välttämättä vielä ole kantaväestön tasolla.

      Lainaa

    33. Pohjaton salaatti 4.4.2024 8:39
      Tulos: +49 (51 ääntä)
      Massiton albatrossi: Mikä Barbababoista tuo violetti tutilla on? Mäkkärillä joku Barbababa-kamppis? 🤔
      Se on vuonna 1971 lanseerattu McDonald’sin hahmo Grimace.

      Lainaa

    34. Harmaa pussieläin 4.4.2024 8:46
      Tulos: +72 (74 ääntä)
      Vehnätön ylioppilas: Töiden yhteydessä olen huomannut, että tietyt termit ja sanat kääntyvät huonosti suomeksi. Esimerkiksi juurikin tuntuma. Se kuulostaa väärältä termiltä tähän asiayhteyteeen ja luulen, että sille on parempi käännös jossain, mutta en tähän hätään sitä tiennyt tai lähtenyt hakemaan. Voin toki olla väärässä ja termi on [...]
      Sanoisin rakenne tai suutuntuma. Joissain tilanteissa koostumus. 

      Lainaa

    35. Nurja jyrsijä 4.4.2024 8:55
      Tulos: +69 (71 ääntä)
      Pokaalin voitaanut orava: En ymmärrä, mitä Outi hakee tällä julkaisullaan. Kunniaa siitä että käy ranskan tunneilla? Tai siitä, että hänen lapsensa osaavat tehdä ruokaa? Mikä kuvassa on niin kamalaa että pitää olla "MIKSI", muuta kuin että ei se ainakaan makaronilaatikolta näytä?
      Se, että ruokaa on otettu ihan miten sattuu eri puolilta.

      Lainaa

    36. Tulos: +50 (56 ääntä)
      Harmaa pussieläin: Sanoisin rakenne tai suutuntuma. Joissain tilanteissa koostumus. 
      Puhutaan yleisesti myös tekstuurista. En tiedä onko virallisesti Suomea, mutta kokit ainakin käyttävät.

      Lainaa

    37. Vehnätön ylioppilas 4.4.2024 8:57
      Tulos: -22 (46 ääntä)
      Harmaa pussieläin: Sanoisin rakenne tai suutuntuma. Joissain tilanteissa koostumus. 
      Tämän tyyppistä ajattelin itsekkin. Mikä tietysti tilanteesta tekee hankalaa sillä nuo kaikki kolme voivat olla tilanteeseen sopivia yhtäaikaa. Englanniksi pärjää yhdellä sanalla, suomeksi saattaa tarvita kolme, mikä saattaa kuulostaa tönköltä kielen käytössä.

      Lainaa

    38. Tulos: +17 (43 ääntä)
      Jossain hyväksi havaitsemassani kahvilassa voisin hyvinkin valita sen vegaanisen leivonnaisen, kun voisin melkeinpä luottaa, että ovat osanneet tehdä, ehkä. Kerran kyllä meni vegaaninen ja gluteeniton lautaselta roskiin, kun maistui niin hirveältä! Ja tämän takia epäilisin vahvasti, että sinne myyjäisten kahvilaan olisi osattu tehdä oikeasti hyvää. Tosi moni ihan ammatikseenkin leipova kuvittelee, että vain vaihtamalla ohjeesta tuotteet esim. vegaanisiksi tai gluteenittomiksi se olisi automaattisesti edelleen hyvää.

      Lainaa

    39. Marenkimurmeli 4.4.2024 9:01
      Tulos: +41 (45 ääntä)
      Päihtynyt kani: Samalta varmaan maistuu mutta ei ehkä ole niin houkuttelevan näköinen tuommoinen sekamelska. Nälkäänsä syö toki. Sitten erikseen on pastahifistit joille on tarkkaa mitä mihinkin laitetaan eikä ainakaan sekoiteta montaa erilaista. Ja se on ihan ok, kukin tyylillään.
      Pastahifistelyllle on syynsä! Tiettyihin muotoihin tarttuu tietty kastike paremmin, jolloin pystyy helposti nostamaan kastiketta samaan aikaan suuhunnkuin pastaa.

      Lainaa

    40. Kaikuva orava 4.4.2024 9:03
      Tulos: -15 (31 ääntä)
      Kun on soijalle allerginen niin pastan muoto menettää merkityksensä. Pitää syödä sitä mitä voi. Jos syö pastaa.

      Lainaa

    41. Pohjaanpalanut pingviini 4.4.2024 9:13
      Tulos: +36 (44 ääntä)
      Ihkauusi tuhatjalkainen: No näin erittäin kaikkiruokaisena niin kyllä gluteenittomat lähtökohtaisesti on oikeasti aika paljon pahemman makuisia ja inhottavia koostumukseltaan (on voinut joskus tulla vastaan poikkeuksiakin, mutta harvemmin). Lisäksi ne on paljon kalliimpia kuin normaalit tuotteet, joten mielellään juhlissa jättää ne vähäiset [...]
      Oijoi, ootko kokeillut niitä Marianne-kakkusia, joita myydään 2 kpl paketeissa? Niin hyvää! Gluteeniton-teksti nykyään piilotettu paremmin. Ja Pätkis-keksit, nam! Samoin gluteenittomia. 
      Niissä on tultu aika pitkälle jo, mutta ilmeisesti mielikuva elää vahvasti, olihan ne ennen aika  kaameita ja joissain kahviloissa esim. gluteeniton sämpylä on edelleen hirveä kuminöykky. 

      Lainaa

    42. Pohjaanpalanut pingviini 4.4.2024 9:18
      Tulos: +21 (23 ääntä)
      Muhveli: Prismassa ainakin oon kiinnittänyt huomiota, että niissä lapuissa hyllyn reunassa missä lukee hinta, kilohinta jne. on merkintöjä kuten L, V, G. Laktoositon, vegaaninen, gluteeniton. Niistä on ollut paljon apua kun on pitänyt vieraita varten miettiä erityisruokavalioita... Jos ne vaan muistettaisiin merkitä kaikissa [...]
      Joo mutta aina sitä merkintää ei hyllynreunassa ole, joten jos on ruokavaliolla niin kannatta silti tarkistaa jos joku tuote kiinnostaa. Ja muutenkin pitää varmistaa, että on taatusti just se tuote joka lapussakin, eikä joku muu jonka joku asiakas on tuupannut puolihuolimattomasti gluteenittoman paikalle. Lisäksi osalle ei käy vehnätärkkelys, vaikka sitä myydään gluteenittomana ja laitetaan joihinkin tuotteisiin.

      Lainaa

    43. Urhea Pussieläin 4.4.2024 9:23
      Tulos: +29 (35 ääntä)
      Vajoava kala: Mun lapsuudessa makaronilaatikko tehtiin spagettiin, kun sen kilohinta oli silloin halvin. Ikinä en ole ymmärtänyt, miksi pastan muodolla on jotakin väliä. Samaa vehnämössöä se kaikki on.
      Meillä makaronilaatikko tehdään kierrepastan muotoiseen täysjyväriisi fusilliin. Miksi? Koska refluxitautinen yrittää vältellä vehnää ja koska useiden testattujen gluteenittomien pastojen (vai "pastojen"?) jälkeen tämä osoittautui sekä maultaan että koostumukseltaan olevan lähinnä tavallista makaroonia. Sitä syövät mielellään muutkin, kun vain mahavaivainen. Kyseisestä mahavaivasta johtuen meillä on monta muutakin ruokaa varioitu alkuperäisistä resepteistä, mutta silti ne edelleen kulkevat alkuperäisillä nimillään.

      Lainaa

    44. Kivulias matelija 4.4.2024 9:42
      Tulos: +24 (28 ääntä)
      Urhea Pussieläin: Meillä makaronilaatikko tehdään kierrepastan muotoiseen täysjyväriisi fusilliin. Miksi? Koska refluxitautinen yrittää vältellä vehnää ja koska useiden testattujen gluteenittomien pastojen (vai "pastojen"?) jälkeen tämä osoittautui sekä maultaan että koostumukseltaan olevan lähinnä tavallista makaroonia. Sitä syövät [...]
      Minusta ihan Pirkan gluteeniton makaroni on toiminut makaronilaatikossa hyvin ja on kelvannut kaikkiruokaisillekin. Gluteenittomaan makaroniin siirtymisen jälkeenkin minulla on perheen paras makaronilaatikko. Salaisuus on olla esikeittämättä gluteenittomia makaroneja. T. toinen vatsavaivainen

      Lainaa

    45. Hermostunut sitruuna 4.4.2024 9:42
      Tulos: +12 (26 ääntä)
      Pohjaton salaatti: Se on vuonna 1971 lanseerattu McDonald’sin hahmo Grimace.
      Vau. Kyseisen liikkeen asiakas yli 20 vuotta eikä tietoa tästä. Oppi uutta tällekin päivälle.
      Kivempi olisi kyllä ollut joku Barba-kampanja jos saisi vaikka semmoisia pehmoja Happy Mealista.

      Lainaa

    46. Sakea bataatti 4.4.2024 10:13
      Tulos: -38 (72 ääntä)
      Olen maistanut vegaanisia leivoksia ja ne on poikkeuksetta hyvin erikoisen makuisia sekä koostumukseltaan epämiellyttäviä. Se on se syy, miksi me sekaanit niitä välttelemme. Vaikka teidän mielestä se raakasuklaakakku on best evö, niin meidän muiden ei tarvitse valehdella itsellemme.

      Lainaa

    47. Nurja päärynä 4.4.2024 10:13
      Tulos: +29 (33 ääntä)
      Uneton meduusa: Hmm. Onko Suomessa yleisesti käytössä mitään vegaaninen-symbolia tai "-logoa"? Jos ei ole, sellainen pitää selvästikin luoda. Sen voi painaa pakkauksiin näkyvään paikkaan, niin että vegaanista ruokaa etsivä sen helposti bongaa yhdellä silmäyksellä laatikkoa kääntelemättä, mutta symbolia [...]
      On käytössä jo.

      Lainaa

    48. Nurja päärynä 4.4.2024 10:15
      Tulos: +20 (32 ääntä)
      Massiton albatrossi: Mikä Barbababoista tuo violetti tutilla on? Mäkkärillä joku Barbababa-kamppis? 🤔
      Se on Barbapapa, ei babababababa. Ja tuo on ihan mäkin oma hahmo. Hamburglarin kaveri, muistaakseni Grimace nimeltään

      Lainaa

    49. Seuraava luumu 4.4.2024 10:17
      Tulos: -16 (66 ääntä)
      Sakea bataatti: Olen maistanut vegaanisia leivoksia ja ne on poikkeuksetta hyvin erikoisen makuisia sekä koostumukseltaan epämiellyttäviä. Se on se syy, miksi me sekaanit niitä välttelemme. Vaikka teidän mielestä se raakasuklaakakku on best evö, niin meidän muiden ei tarvitse valehdella itsellemme.
      Tää on just se juttu. Miellän vegaaniset tuotteet prosessoiduiksi ja huonommiksi versioiksi alkuperäisistä. Jotkut tuotteet saattavat toimia luonnostaan vegaanisina (Vihreät kuulat), mutta en ole koskaan maistanut vegaanituotetta, joka olisi ✨parempi✨ kuin saman kategorian ei-vegaaniset versiot. En ole niinkään lihan perään, mutta leivokset ilman maitoa, voita, kermaa, jogurttia, juustoa ja kananmunia eivät vain koskaan yllä samalle tasolle. 

      Lainaa

    50. Toinen sekaani 4.4.2024 10:26
      Tulos: +42 (62 ääntä)
      Sakea bataatti: Olen maistanut vegaanisia leivoksia ja ne on poikkeuksetta hyvin erikoisen makuisia sekä koostumukseltaan epämiellyttäviä. Se on se syy, miksi me sekaanit niitä välttelemme. Vaikka teidän mielestä se raakasuklaakakku on best evö, niin meidän muiden ei tarvitse valehdella itsellemme.
      Puhu vain omasta puolestasi. Kaikki sekaanit ei ole noin ennakkoluuloisia, ja uskaltaa kokeilla uusia juttuja. Sitä voi vaikka yllättyä posiitiivisesti 😊

      Lainaa

    51. Päihtynyt kani 4.4.2024 10:30
      Tulos: +14 (24 ääntä)
      Pohjaanpalanut pingviini: Oijoi, ootko kokeillut niitä Marianne-kakkusia, joita myydään 2 kpl paketeissa? Niin hyvää! Gluteeniton-teksti nykyään piilotettu paremmin. Ja Pätkis-keksit, nam! Samoin gluteenittomia.  Niissä on tultu aika pitkälle jo, mutta ilmeisesti mielikuva elää vahvasti, olihan ne ennen aika  kaameita ja joissain kahviloissa esim. gluteeniton sämpylä on edelleen hirveä kuminöykky. 
      Pakastekakuista uudet Fazerina ja Pätkis on hyviä. Molemmat G ja Fazerina myös L, Pätkis taisi olla vain VL.

      Lainaa

    52. Tulos: -18 (20 ääntä)
      Kuinka moni tietää mikä on protestikurkku? Voinette arvata.

      Lainaa

    53. Murheeton maahinen 4.4.2024 10:49
      Tulos: +38 (62 ääntä)
      Varjonen pähkinä: Kaupunkini kesätapahtumassa yksi rouva myy aina focacciaa. Kun oli vegaani merkintä, myynti tippui roimasti. Hän otti merkinnän pois niin myynti kohosi, kysyttäessä kertoi kyllä tuotteen olevan vegaaninen. Focaccia on yleensäkin maidoton, mutta harmi että veg. merkintä heikentää myyntiä.
      Jotkut sekaanit suhtautuvat vegaaniruokaan niin hysteerisesti, että voisi melkein luulla sen olevan valmistettu kuolleiden eläinten paloitelluista ruumiista...

      Lainaa

    54. Immortal jellyfish 4.4.2024 10:49
      Tulos: +5 (37 ääntä)
      Vehnätön ylioppilas: Töiden yhteydessä olen huomannut, että tietyt termit ja sanat kääntyvät huonosti suomeksi. Esimerkiksi juurikin tuntuma. Se kuulostaa väärältä termiltä tähän asiayhteyteeen ja luulen, että sille on parempi käännös jossain, mutta en tähän hätään sitä tiennyt tai lähtenyt hakemaan. Voin toki olla väärässä ja termi on [...]
      Jotenkin pidän susta todella paljon tämän viestin vuoksi! Ihanan kattavasti perusteltu. Olen samaa mieltä tuosta, ettei tarpeeksi kuvaavia vastineita suomeksi useinkaan löydy. Se ärsyttää arjessa usein.

      Lainaa

    55. Uneton meduusa 4.4.2024 11:07
      Tulos: +9 (15 ääntä)
      Nurja päärynä: On käytössä jo.
      Millainen se on? Koska pikainen googlettelu löytää vähintään 5-8 erilaista, mutta ei tietoa, onko jokin erityisesti Suomessa yleinen tai käytetty. Tai jopa vaikka sellainen, jota esim. itse kauppaketjut käyttäisivät. Helppo tunnistettavuus ja näkyvyys olisi tässä se avain.
      (t. allerginen, joka on jo oppinut, että jostain syystä pienemmän allergiariskin kosmetiikka pakataan usein valkoiseen pakkaukseen...Ei virallista, ja tuoteselosteen joutuu toki kuitenkin lukemaan, mutta joskus on avuksi hyllyjen silmäilyyn, samoin kuin esim. näkyvä Sensitive-teksti)

      Lainaa

    56. Heleä sakaali 4.4.2024 11:08
      Tulos: +8 (28 ääntä)
      Nurja päärynä: Se on Barbapapa, ei babababababa. Ja tuo on ihan mäkin oma hahmo. Hamburglarin kaveri, muistaakseni Grimace nimeltään
      Saaga laajenee ja taas uusi hahmo 😲. Tuo tietenkin vohkii burgereita ravintolasta. Grimacekin kuulostaa joltain mafiahahmolta. Mitäs näitä vielä on? Ei tämmöisiä Suomessa ole näkynyt? Ronald McDonald ainoa tuttu.

      Lainaa

    57. Seuraava luumu 4.4.2024 11:26
      Tulos: +21 (23 ääntä)
      Heleä sakaali: Saaga laajenee ja taas uusi hahmo 😲. Tuo tietenkin vohkii burgereita ravintolasta. Grimacekin kuulostaa joltain mafiahahmolta. Mitäs näitä vielä on? Ei tämmöisiä Suomessa ole näkynyt? Ronald McDonald ainoa tuttu.
      Tässä on ryhmäkuva ja juttua McDonald’sin hahmoista:

      Lainaa

    58. Pitkänhuiskea nuija 4.4.2024 11:26
      Tulos: +25 (35 ääntä)
      Massiton albatrossi: Mikä Barbababoista tuo violetti tutilla on? Mäkkärillä joku Barbababa-kamppis? 🤔
      Jonnet ei muista

      Lainaa

    59. Tulos: +41 (43 ääntä)
      Käy sääliksi näitä isojen firmojen somevastaavia, joutuvat hoitamaan päivittäisiä aikuisten raivareita.

      Lainaa

    60. Haudanvakava monni 4.4.2024 12:01
      Tulos: +9 (19 ääntä)
      Seuraava luumu: Tässä on ryhmäkuva ja juttua McDonald’sin hahmoista: https://ashbydodd.com/the-history-of-the-hamburglar-and-other-mcdonalds-characters/
      Oho, varsinainen Seesamitie. Onko Suomessa näkynyt vai pelkkä jenkkihomma?

      Lainaa

    61. Kouluttamaton muurahainen 4.4.2024 12:42
      Tulos: +46 (52 ääntä)
      Sakea bataatti: Olen maistanut vegaanisia leivoksia ja ne on poikkeuksetta hyvin erikoisen makuisia sekä koostumukseltaan epämiellyttäviä. Se on se syy, miksi me sekaanit niitä välttelemme. Vaikka teidän mielestä se raakasuklaakakku on best evö, niin meidän muiden ei tarvitse valehdella itsellemme.
      Olen myös maistanut vegaanisia leivoksia. Jotkut niistä ovat erittäin hyviä, jotkut pahoja. Joissain on erikoinen koostumus, joissain ihan tavallinen. Sama ilmiö on ei-vegaanisissa leivoksissa. Saman olen huomannut myös niin gluteenittomissa kuin gluteenillisissa tuotteissa. Voisikohan vain olla, että joku tykkää jostain, joku toinen jostain muusta? Ja joidenkin makukokemukseen vaikuttaa eniten se, minkä tietää (tai luulee) olevan tuotteen tausta. Sehän on tietenkin ihan ok. Sekä vegaanien että sekaanien osalta. Tunnen valtavasti sekaaneja, joilla ei ole mitään ongelmaa syödä vegaanisia leivoksia. Emme me kaikki siis välttele niitä.

      Lainaa

    62. Kirpeä ahven 4.4.2024 13:15
      Tulos: +1 (11 ääntä)
      Täysjyväfusillithan on parasta pastaa. Toisin kuin yleensä pastassa, niin siinä on itsessäänkin makua.

      Lainaa

    63. Kirpeä ahven 4.4.2024 13:17
      Tulos: +2 (18 ääntä)
      Peruuttamaton riikinkukko: Vihreiden kuulien paketin etusivun vasemmassa alanurkassa lukee selkeästi "vegan." En tiiä kuinka paljon selvemmin se pitäis siihen merkata. Mut tottahan tuo on, että aina on syöty kasvisruokia, myös vegaanisia, mutta kun siitä tuli vaikkapa koulujen ruokalistoihin erikseen merkintä, niin öyhötys alkoi. Naurettavaa.
      Jos vehaanisuudesta erikseen mainitaan, niin helposti syntyy oletus, että jotain ainesosia on korvattu, jotta siitä on saatu vegaanista.

      Lainaa

    64. Tulos: -2 (30 ääntä)
      Paistettu kilpikonna: Toi on kyllä ihan totta, et ihmiset tuntuu välttävän tuotteita joissa lukee vaikka gluteeniton jos saa gluteenia 😅 Erikseen joku tarjoilu missä on pari palaa vaikka sivussa, mut ei se sitä ruokaa huononna että se on gluteeniton tai vaikka vegaaninen, eikä tee kenestäkään [...]
      Kyllä ainakin gluteeniton versio on huomattavasti normiversiota huonompaa, lähes poikkeuksetta :D Tietenkin ne tapaukset erikseen, joissa tuote/ruokalaji on muutenkin gluteeniton.

      Lainaa

    65. Tulos: +30 (44 ääntä)
      Sehän tässä olim outoa, oi vegaanileivonnaisten vihaajat, että jutun mokkapaloista tykättiin ja kaikki meni, kunhan vain ei kerrottu, että ne ovat vegaanisia (paitsi kysyttäessä). Tiedä ihan hyvin että vegaani*korvikkeet* eivät aina ole mitä voisi toivoa -vuuston kanssa tuotekehittely on viimeisen vuosikymmenen aikana mennyt "kaikki syömäkelvotonta" - "osa, ei hullumpaa, osa voisi petrata, ja osa edelleen syömäkelvotonta". Eikä niitä ole mitään syytä syödä jos ei halua, ei vegaaninkaan. Mutta jutun juoni oli se, että jotkut ruoat nyt vain ovat vegaanisia luonnostaan, ja niistä tulisi ihan yhtä outoja kuin huonosta vuustosta, jos niitä alettaisiin vääntelemään. Ja porukka syö niitä mielellään kuten aina on tehty, paitsi jos menee mainitsemaan että se on vegaanista, jolloin päät räjähtää. Tai koulun kasvisruoka, aina on ollut hyvää, paitsi jos sitä sanoo kasvisruoaksi, ja sitten se onkin lastenmurha. En minäkään tykännyt gluteenittomasta leivästä, maistui oudolta, mutta olisihan se nyt outoa jos vaikka appelsiinimehuun lisättäisiin krutonkeja, ettei vahingossakaan mene erikoisruokavalion puolelle. Ruoka on *myös* identiteettipolitiikkaa, mutta täytyy nauraa jos jonkun miehisyys kaatuu siihen että purilaisessa on vihreä. Jos vaan ei tykkää suolakurkusta, niin ei sitten mitään. (Joku menkää kertomaan tälle rähjääjälle, että leipä ja kastikkeet ovat ainakin kasvisruokaa myös, hyvin mahdollisesti vegaanisia). Ilman kasviksia ei voi elää kovin kauan. Kaikki syövät osittain vegeruokaa, siksi puhutaan sekasyöjistä. Lihaaneja ei ole, ei ainakaan kauan.

      Lainaa

    66. Ihkauusi tuhatjalkainen 4.4.2024 14:21
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Pohjaanpalanut pingviini: Oijoi, ootko kokeillut niitä Marianne-kakkusia, joita myydään 2 kpl paketeissa? Niin hyvää! Gluteeniton-teksti nykyään piilotettu paremmin. Ja Pätkis-keksit, nam! Samoin gluteenittomia.  Niissä on tultu aika pitkälle jo, mutta ilmeisesti mielikuva elää vahvasti, olihan ne ennen aika  kaameita ja joissain kahviloissa esim. gluteeniton sämpylä on edelleen hirveä kuminöykky. 
      Jäi toki mainitsematta, että aika vähän syön leivoksia, keksejä jne. niin otanta voi olla niiltä osin heikko. Leipää ja sellaista siis lähinnä. Mutta kiitos vinkistä, täytyypä joskus kokeilla.

      Lainaa

    67. Kökkö päärynä 4.4.2024 14:23
      Tulos: +26 (28 ääntä)
      Haudanvakava monni: Oho, varsinainen Seesamitie. Onko Suomessa näkynyt vai pelkkä jenkkihomma?
      Oli Suomessakin. Mäkkärit oli ennen värikkäitä, hauskoja ja täynnä niiden maskotteja. Lelutkin oli laadukkaita. Tiedä sitten yrittävätkö nykyään olla enemmän aikuisille varteenotettavia tylsällä värimaailmalla ja sisustuksella. En tiedä missä vaiheessa muutos tapahtui. Lapsena oli kivaa katsella niitä erinäisiä seinämaalauksia ym. maskoteista kujeineen. Meni pitkä aika kun seuraavan kerran kävin ja vallitseva väri tuntui olevan beige/harmaa.

      Lainaa

    68. Viritetty greippi 4.4.2024 14:52
      Tulos: -4 (16 ääntä)
      Jos pasta on tehty samasta viljasta niin eihän sillä ole makuun mitään merkitystä onko se ns. makaronia vai vaikka fusillia. Ihan 100% samat ainesosat. Sitten tietysti jos tarkoitetaan että makaronit on vaikka durum vehnää ja fusillit täysjyvää niin tottakai. Mutta tässä taas kukaan ei sanonut että sitä tarkoitettaisiin. Vähän hömelöä porukkaa.

      Lainaa

    69. Verifioitava raataja 4.4.2024 15:01
      Tulos: +14 (16 ääntä)
      Vehnätön ylioppilas: Tämän tyyppistä ajattelin itsekkin. Mikä tietysti tilanteesta tekee hankalaa sillä nuo kaikki kolme voivat olla tilanteeseen sopivia yhtäaikaa. Englanniksi pärjää yhdellä sanalla, suomeksi saattaa tarvita kolme, mikä saattaa kuulostaa tönköltä kielen käytössä.
      Tekstuuri

      Lainaa

    70. Kirpeä ahven 4.4.2024 15:31
      Tulos: +10 (16 ääntä)
      Heleä sakaali: Saaga laajenee ja taas uusi hahmo 😲. Tuo tietenkin vohkii burgereita ravintolasta. Grimacekin kuulostaa joltain mafiahahmolta. Mitäs näitä vielä on? Ei tämmöisiä Suomessa ole näkynyt? Ronald McDonald ainoa tuttu.
      Uusi? Muistan tuon hahmon kyllä lapsuudesta 90-luvulta.

      Lainaa

    71. Käteisvapaa pupu 4.4.2024 16:00
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Kirpeä ahven: Uusi? Muistan tuon hahmon kyllä lapsuudesta 90-luvulta.
      Ehkä se on uusi kommentoijalle, eli uutta tietoa mutta vanhoista hahmoista.

      Lainaa

    72. Tulos: +9 (19 ääntä)
      Massiton albatrossi: Mikä Barbababoista tuo violetti tutilla on? Mäkkärillä joku Barbababa-kamppis? 🤔
      Eikö jonne muista og mäkkärihahmoja?

      Lainaa

    73. Käteisvapaa pupu 4.4.2024 16:07
      Tulos: +3 (41 ääntä)
      Verifioitava raataja: Tekstuuri
      Sinällään hyvä sana mutta kaikki ei välttämättä tunne, mutta lienee yleistymään päin. Ammattilaiset toki ja ruokaharrastajat ja muut valveutuneet tietää. Ja voi tuosta ehkä kuvitella mitä se voisi tarkoittaa. Koostumus ja suutuntuma ovat aika kuvaavia, ainakin yhdessä. Koostumus ittelle ehkä sitä miltä se näyttää ja tuntuu jos tuohon koskee, ja suutuntuma sitten se miltä tuntuu suussa. Jälkimmäinen ratkaisee kyllä paljon voiko jotain syödä. Jotkut ruoat näyttää aika ällölle mutta voi sitten suutuntuma olla hyvä. Mutta voi olla myös toisin päin, herkullisen näköinen korvapuusti, mutta olikin gluteeniton ja ihan pahvin tuntuinen suussa eikä yhtään sitkoa.

      Lainaa

    74. Vehnätön ylioppilas 4.4.2024 16:33
      Tulos: -7 (19 ääntä)
      Käteisvapaa pupu: Sinällään hyvä sana mutta kaikki ei välttämättä tunne, mutta lienee yleistymään päin. Ammattilaiset toki ja ruokaharrastajat ja muut valveutuneet tietää. Ja voi tuosta ehkä kuvitella mitä se voisi tarkoittaa. Koostumus ja suutuntuma ovat aika kuvaavia, ainakin yhdessä. Koostumus ittelle ehkä sitä miltä se näyttää ja [...]
      Jonkun verran tämä. Tosin itse tunsin termin entuudestaan. Tosin se on enemmin anglismi ja näitä olen pyrkinyt välttämään jos vain mahdollista.
      Immortal jellyfish: Jotenkin pidän susta todella paljon tämän viestin vuoksi! Ihanan kattavasti perusteltu. Olen samaa mieltä tuosta, ettei tarpeeksi kuvaavia vastineita suomeksi useinkaan löydy. Se ärsyttää arjessa usein.
      Kiitän! Kuuluu luonteeseen ja näen sen ihan perustavanlaatuisena lähestymistapana perusteluun. Toivoisin, että muutkin ihmiset tekisivät näin yleisesti perustellessaan jotain.

      Lainaa

    75. Kiistelty aprikoosi 4.4.2024 16:51
      Tulos: +1 (11 ääntä)
      Pyhä piikkisika: Tuohan oli tosiaan tutkittu... identiteettipolitiijasta elävät lihansyöjäöyhöt jättäisivät oluen kauppaan, jos siihen lätkäistään "vegaaninen" Tämä toimisi itseasiassa paremmin alkoholinkäytön vähentämiseksi, kuin alkoholivero.
      Läheskään kaikki oluet eivät tosin ole vegaanisia.

      Lainaa

    76. Kiistelty aprikoosi 4.4.2024 16:59
      Tulos: +12 (22 ääntä)
      Vietin reilun kymmenen vuotta 90-luvun lopulta 2010-luvun puolelle vegaanina ja ainakin siihen aikaan vegaaninen tarkoitti lähestulkoon automaattisesti sitä, että ei-vegaaniset ainesosat oli jätetty pois, ehkä korvattu jollain soija/tofu mössöllä, joka maistui aina yhtä kauhealle. Tiedän kyllä, että nykyään vege-ruuat ovat kehittyneet aika paljon ja osa lienee ihan syötäviäkin, mutta itselläkin on edelleen aika tiukassa se mielleyhtymä, että vegaaninen = pahaa ja huonolaatuista. Uskoisin että aika monella on noista edelleen samat mielleyhtymät ja sen vuoksi karsastavat kaikkea, minkä erikseen mainostetaan olevan vegaaninen.

      Lainaa

    77. Edistynyt paarma 4.4.2024 17:20
      Tulos: -26 (30 ääntä)
      Ympäripyöreä pähkinä: Enpä tiennytkään, että pastan muoto vaikuttaa sen makuun. Kaikkea sitä oppii kun keski-ikään elää.
      Jos mulle puhutaan pastasta, niin se on sellaista nauhamaista, muut on makaroneja ja spagetti on spagetti.

      Lainaa

    78. Edistynyt paarma 4.4.2024 17:25
      Tulos: -10 (20 ääntä)
      Paistettu kilpikonna: Toi on kyllä ihan totta, et ihmiset tuntuu välttävän tuotteita joissa lukee vaikka gluteeniton jos saa gluteenia 😅 Erikseen joku tarjoilu missä on pari palaa vaikka sivussa, mut ei se sitä ruokaa huononna että se on gluteeniton tai vaikka vegaaninen, eikä tee kenestäkään [...]
      Miksi ei välttäisi jos ei ole keliakiaa? Itse ainakin jätän ne ruuat niitä tarvitseville.
      Ärsyttää ne ihmiset jotka kyselee gluteenittomuuden perään vaikka ei olisi tarve.

      Lainaa

    79. Kujeilematon taikuri 4.4.2024 17:35
      Tulos: -12 (22 ääntä)
      Outin peltilaatikko näyttää joltain minkä voisi löytää autokorjaamolta keräämässä öljyjä korjattavista autoista. Oksettavan näköinen.

      Lainaa

    80. Tulos: +32 (42 ääntä)
      Tarjottiin joskus porukalle kakkua, eri ruokavalioiden vuoksi se oli vegaaninen, soijaton ja gluteeniton. Kaikki kehuivat, maistui hyvältä, ruokarajoitteisille oli kerrottu että voivat sitä syödä. Kehuville sekaaneille sitten paljastettiin, että oli muuten vegaanikakku. Valittivat kun salaa tuputetaan ideologiaa. Sitähän siinä tehtiin. Sekasyöjä itsekin.

      Lainaa

    81. Tulos: +3 (17 ääntä)
      Litton: Eikö jonne muista og mäkkärihahmoja?
      No eihän se muista Barbapapaakaan.
      ____
      Keitä nyppii, kun joku kirjoittaa pongataan?
      En tiennyt, että ihminen on lapsellinen(?), jos se ei pidä jostain mausta. On sitten aika monta mies- ja naisvauvaa, kun ei kaikille maistu _ihan_ kaikki. 
      Gluteeniton ei ole sama asia kuin tavallinen ruoka, useimmat gl. versiot ei maistu ollenkaan hyvältä, suutuntuma on epämielekäs ja pakasteesta pitää aina sulattaa. 

      Lainaa

    82. Kopioitu Metsätonttu 4.4.2024 20:23
      Tulos: -13 (19 ääntä)
      Tinkimätön unikeko: Pastathan on enemmän tai vähemmän identtisiä ainesosiltaan, ainakin nämä vaaleat vehnämössöpastat. Muodot on erilaisia esteettisistä sekä suutuntumasyistä, mutta erilaiset pastat kerää eri verran sitä kastiketta mukaansa, joka onkin pastan ”se juttu” (engl. the thing, koska sitähän [...]
      Pokaalin voitaanut orava: En ymmärrä, mitä Outi hakee tällä julkaisullaan. Kunniaa siitä että käy ranskan tunneilla? Tai siitä, että hänen lapsensa osaavat tehdä ruokaa? Mikä kuvassa on niin kamalaa että pitää olla "MIKSI", muuta kuin että ei se ainakaan makaronilaatikolta näytä?
      Olet saanut yllättävän paljon miinuksia, vaikka asiallisia ja aiheellisia kysymyksiä esität. Outin julkaisussa on niin moni asia pielessä, etten minäkään varsinaista hauskuuspointtia siitä löytänyt. Vai oliko se juuri se hauskuuspointti? Tuo vuokaan jäänyt laatikko muodostaa hyvällä mielikuvituksella etäisesti revolveripistoolia, jollainen ollut mm. esillä mediassa ikävän uutisen yhteydessä, muistittavan muodon. Mitähän se muistuttaisi pahalla mielikuvituksella varustettuna?

      Lainaa

    83. Kopioitu Metsätonttu 4.4.2024 20:25
      Tulos: +1 (5 ääntä)
      Tinkimättömän unikon kommentti ilmestyi jostain syystä vahingossa lainauksena tuohon edelliseen kommenttiini. Vastasin pokaalin voitaanulle oravalle.

      Lainaa

    84. Kopioitu Metsätonttu 4.4.2024 20:41
      Tulos: +9 (29 ääntä)
      Vehnätön ylioppilas: Tämän tyyppistä ajattelin itsekkin. Mikä tietysti tilanteesta tekee hankalaa sillä nuo kaikki kolme voivat olla tilanteeseen sopivia yhtäaikaa. Englanniksi pärjää yhdellä sanalla, suomeksi saattaa tarvita kolme, mikä saattaa kuulostaa tönköltä kielen käytössä.
      Eikun juuri toisinpäin. Suomen kieli on vivahteikas ja runsassanastoinen, päinvastoin kuin yksinkertainen englanti, jossa sama sana voi tarkoittaa kymmeniä eri asioita. Suomessa on varaa valita mitä sanoja haluaa milloinkin käyttää ja samassa kirjoituksessakin voi toki käyttää noita samaa tarkoittavia eri sanoja eri lauseissa ja siksi kirjoituksesta  on mahdollista saada vähemmän tönkköä, mitä sama olisi englanniksi kirjoitettuna. Ottaa aina päähän, kun joku internatinalisti dissaa kaunista kieltämme. Kielen taitava käyttö on sitten kirjoittajasta kiinni. Lueskele vaikka Juice Leskisen, Reino Helismaan tai Junnu Vainion upean taidokkaita ja suuren sanavaraston omaavia laulujen sanoituksia ja vertaa niitä johonkin Brittien keskimääräisiin "Ou jee, baby baby, love You" sanoituksiin.

      Lainaa

    85. Kopioitu Metsätonttu 4.4.2024 20:52
      Tulos: +18 (24 ääntä)
      Immortal jellyfish: Jotenkin pidän susta todella paljon tämän viestin vuoksi! Ihanan kattavasti perusteltu. Olen samaa mieltä tuosta, ettei tarpeeksi kuvaavia vastineita suomeksi useinkaan löydy. Se ärsyttää arjessa usein.
         Teette asioista liian vaikeita. Kyllä suomenkielestä on moneksi, jos vain OSAA käyttää sitä. Jonkun toisen kielen ammatillinen käyttö on huono selitys osata äidinkieltään huonosti. Miettikääpä vaikka jotain Neil Harwickia ja hänen taitavaa osaamistansa kielillä. Ei kaikki voi olla tietenkään Neilin tasoisia millään kielellä, mutta kuitenkin, tekosyitä...
         

      Lainaa

    86. Taittumaton ylioppilas 4.4.2024 20:55
      Tulos: -5 (13 ääntä)
      Pohjaanpalanut pingviini: Oijoi, ootko kokeillut niitä Marianne-kakkusia, joita myydään 2 kpl paketeissa? Niin hyvää! Gluteeniton-teksti nykyään piilotettu paremmin. Ja Pätkis-keksit, nam! Samoin gluteenittomia.  Niissä on tultu aika pitkälle jo, mutta ilmeisesti mielikuva elää vahvasti, olihan ne ennen aika  kaameita ja joissain kahviloissa esim. gluteeniton sämpylä on edelleen hirveä kuminöykky. 
      Olen maistanut Marianne kakkusta ja minusta se oli surkeaa. Tiivis, kuiva ja todella imelä. Mariannen maku kyllä oli jossain määrin tunnistettava, mutta runtui että järkyttävällä määrällä sokeria oli haluttu korvata kalliita erikoisjauhoja tai saada koostumuksesta vähemmän kuiva siinä onnistumatta.

      Lainaa

    87. Kopioitu Metsätonttu 4.4.2024 20:57
      Tulos: -4 (12 ääntä)
      Käteisvapaa pupu: Sinällään hyvä sana mutta kaikki ei välttämättä tunne, mutta lienee yleistymään päin. Ammattilaiset toki ja ruokaharrastajat ja muut valveutuneet tietää. Ja voi tuosta ehkä kuvitella mitä se voisi tarkoittaa. Koostumus ja suutuntuma ovat aika kuvaavia, ainakin yhdessä. Koostumus ittelle ehkä sitä miltä se näyttää ja [...]
      Noille sanoille löytyy ihan "virallisiakin" tarkoituksia vaikkapa netin sanakirjoista tai sivistyssanakirjoista, niin ei tarvitse niin paljoa itse keksiskellä niille omia merkityksiä.

      Lainaa

    88. Kumitettava pingviini 4.4.2024 21:33
      Tulos: -24 (28 ääntä)
      Vehnätön ylioppilas: Jep. Ruokien ja aineisten kohdalla itselle ainakin maku ja tuntuma (engl. texture) ovat tärkeitä. Joskus jopa käy niin, että maku voi olla ihan toimiva mutta tuntuma on niin epäsopiva, että oksennusrefleksi laukeaa. Esimerkkeinä kanamuna sinällään (omeletit; munakokkelit yms.), Lindströmmin pihvit ja useat [...]
      Jep, olet ruokarajoitteinen nirsoileva ääliö, eikä mielipidettäsi oteta huomioon.

      Lainaa

    89. Lässy haisunäätä 4.4.2024 21:42
      Tulos: +19 (21 ääntä)
      Edistynyt paarma: Jos mulle puhutaan pastasta, niin se on sellaista nauhamaista, muut on makaroneja ja spagetti on spagetti.
      Lasagnelevyt ovat siis sun mielestä makaronia?

      Lainaa

    90. Kaakeloitu peura 4.4.2024 21:47
      Tulos: -26 (36 ääntä)
      Murheeton maahinen: Jotkut sekaanit suhtautuvat vegaaniruokaan niin hysteerisesti, että voisi melkein luulla sen olevan valmistettu kuolleiden eläinten paloitelluista ruumiista...
      Äkkinäinen voisi luulla, että suhtaudut hysteerisesti parhaan ruoka-aineen eli lihan syömiseen.

      Lainaa

    91. Itseasiassa 4.4.2024 21:59
      Tulos: +8 (10 ääntä)
      Muhveli: Prismassa ainakin oon kiinnittänyt huomiota, että niissä lapuissa hyllyn reunassa missä lukee hinta, kilohinta jne. on merkintöjä kuten L, V, G. Laktoositon, vegaaninen, gluteeniton. Niistä on ollut paljon apua kun on pitänyt vieraita varten miettiä erityisruokavalioita... Jos ne vaan muistettaisiin merkitä kaikissa [...]
      Ja näissä pitää tarkistaa merkinnän oikeanlaisuus. Gluteenittomien ryhmissä on useampaan otteeseen keskusteltu, kuinka välillä löytyy S-ketjun kaupoista G-merkintöjä hyllyn reunasta, mutta tuote ei ole gluteeniton. Ja palautteet kuulemma eivät auta, sama merkintä on ollut vielä kuukausien päästä.

      Lainaa

    92. Tulos: +29 (31 ääntä)
      Vähän tulee mieleen se, kun Jenkeissä revittiin pelihousut Tobleroneen tulleesta halal-merkinnästä. Ei kai siinä aiemminkaan mitään pekonia ole ollut. :D

      Lainaa

    93. Itseasiassa 4.4.2024 22:22
      Tulos: +5 (7 ääntä)
      Kirpeä ahven: Täysjyväfusillithan on parasta pastaa. Toisin kuin yleensä pastassa, niin siinä on itsessäänkin makua.
      Aikoinaan ostin jo pelkästään maun vuoksi spelttipastaa. Kannattaa kokeilla jos tulee vastaan. Nykyään joudun olemaan gluteeniton, niin sitä voi enää vain ikävöidä ☹️

      Lainaa

    94. Itseasiassa 4.4.2024 22:30
      Tulos: +8 (10 ääntä)
      Taittumaton ylioppilas: Olen maistanut Marianne kakkusta ja minusta se oli surkeaa. Tiivis, kuiva ja todella imelä. Mariannen maku kyllä oli jossain määrin tunnistettava, mutta runtui että järkyttävällä määrällä sokeria oli haluttu korvata kalliita erikoisjauhoja tai saada koostumuksesta vähemmän kuiva siinä onnistumatta.
      Tältä mun mielestä maistui suurin osa kaikista valmiskakkusista, kun pystyin vielä syömään normaaleja. Varsinkaan pullia ei ole ikävä, ihme kumikasoja. Nykyään sama koskee isoa osaa gluteenittomista, kaikista syön mieluiten itsetehtyjä tai muuten sellaisia, ettei niiden ole tarkoitus säilyä puolta vuotta.

      Lainaa

    95. Vehnätön ylioppilas 4.4.2024 22:32
      Tulos: -2 (20 ääntä)
      Kopioitu Metsätonttu: Eikun juuri toisinpäin. Suomen kieli on vivahteikas ja runsassanastoinen, päinvastoin kuin yksinkertainen englanti, jossa sama sana voi tarkoittaa kymmeniä eri asioita. Suomessa on varaa valita mitä sanoja haluaa milloinkin käyttää ja samassa kirjoituksessakin voi toki käyttää noita samaa tarkoittavia eri sanoja eri [...]
      Jos me halutaan lähteä kieliä vertailemaan, niin ehkä se vertailu kannattaa tehdä kahden suhteellisen samankaltaisen teoksen välillä. Ja vaikka niin, että otamme ne korkea-arvoisimmat tapaukset. Esimerkiksi jokin Shakespearen teos vs. Aleksis Kivi yms. Tai jos kerran musiikkia halajat vertailla niin esimerkiksi nuo esittämäsi kappaleet vs. joku Queen - Bohemian Rhapsody tai jokin muu vastaava klassiko.
      En lähde missään nimessä sanomaan, että englanti olisi kielenä parempi kuin suomi; tai toisin päin. Ei, ei. Kumpikin ovat kieliä ja vieläpä varsin erilaisia kieliä kun eivät omaa edes yhteistä kantakieltä. Molemmilla on vahvuutensa ja heikkoutensa. Ja vieläpä joskus ne ovat samat molemmille. 
      Tässä kohtaa englannin sana 'texture' kääntyy useaksi suomen kielen sanaksi ja ehkäpä hyvä niin. Mutta otetaan vastineeksi aiheeseen liittyen suomen kielen sana 'kattila', jolle muuten on useita englannin kielen sanoja (pot, pan, kettle, boiler, steamer, saucepan ja vaikka cauldron). Jos sinä haluat lähteä englannin keiltä haukkumaan "yksinkertaiseksi" niin sitten joudut saman tekemään suomen kielelen suhteen, kun aiot pitää näkemyksesi loogisesti sopunsointuisena. Jos et aio pitää näkemystäsi sopusointuisena, niin eipä näkemykselläsi ole mitään painoarvoa tästä edespäin.
      Asian ytimenä minulla oli, että joskus se useamman sanan käyttäminen voi olla tönkköä sen sijaan, että yhdellä sanalla voitaisiin ilmaista kaikki oleellinen. Taas toisinaan voi useammasta erillisestä sanasta olla hyötyäkin. Tässä asiayhteydessä toivoisin, että suomen kielessä olisi termi, joka ei ole anglismi, mikä kuvaisi suutuntumaa, koostumusta sekä rakennetta yhtäaikaisesti mitään niistä suosimatta. Sitäpaitsi, minähän käytin sanaa 'tuntuma' ensimmäisessä viestissäni tähän ketjuun. Koin sen riittäväksi, mutta totesin että en ole satavarma sen kieliopillisesta olemuksesta asiayhteydessä. Tämä siksi, että en omaa tutkintoa tai vastaava koulutusta suomen kielestä ja täten en lähde esittämään väitteitä onko jokin seikka oikein vai väärin kyseisen tieteen harjan puolesta. 

      Lainaa

    96. Keketsutsu 4.4.2024 22:55
      Tulos: -16 (36 ääntä)
      Vaikka kaikki mokkapalat on myyty kun niitä ei ole mainostettu vegaanisiksi, ei se tarkoita että niistä on pidetty tai syöty kokonaan. Moni on voinut pettyä kun on maistanut vegaanisuuden syödessään. Ennemmin ilmoitetaan vegaanisuudesta niin voi jättää ostamatta.

      Lainaa

    97. Kärkäs leopardi 4.4.2024 23:18
      Tulos: +20 (24 ääntä)
      pot = pannu, purkki pan = (paistin)pannu, uunivuoka kettle = kattila boiler = (vesi)boileri, (höyry)kattila steamer = höyrykattila, höyrypesuri, vaatteiden höyrystin saucepan = kasari, kattila cauldron = pata Ei noistakaan sanoista kuin yksi tarkoita yksiselitteisesti meikäläistä kattilaa, ilman etuliitteitä. Kattila siis oli aika surkea vertaus sanasta, joka taipuu englanniksi vaikka kuinka moneksi sanaksi, mutta jotka kääntyy suomeksi vain kattilaksi.

      Lainaa

    98. Tiheä guava 4.4.2024 23:36
      Tulos: +9 (11 ääntä)
      Massiton albatrossi: Mikä Barbababoista tuo violetti tutilla on? Mäkkärillä joku Barbababa-kamppis? 🤔
      Mikään Barbapapoista ei näytä tuolta. Barbapupu on kyllä violetti, mutta voit googlaamalla todeta, ettei ole tuon näköinen.

      Lainaa

    99. Hillitty preeriasusi 5.4.2024 1:22
      Tulos: +18 (20 ääntä)
      Litton: Eikö jonne muista og mäkkärihahmoja?
      Itse olen boomer enkä muista Barboista kuin kuin Papa (pinkki) ja Mama (musta). Mäkkihahmoista, muista kuin siitä pellestä, ei hajua. Milloin Mäkki tuli Suomeen? Periferiassa ei semmoisia näkynyt. Isommalla kirkolla oli Carrols.

      Lainaa

    100. Tukintolvana 5.4.2024 6:21
      Tulos: +15 (19 ääntä)
      Kärkäs leopardi: pot = pannu, purkki pan = (paistin)pannu, uunivuoka kettle = kattila boiler = (vesi)boileri, (höyry)kattila steamer = höyrykattila, höyrypesuri, vaatteiden höyrystin saucepan = kasari, kattila cauldron = pata Ei noistakaan sanoista kuin yksi tarkoita yksiselitteisesti meikäläistä kattilaa, [...]
      Brittienglannissa kettle on vedenkeitin ja saucepan kattila. Kukaan Englannissa asuessani ei kutsunut kattilaa kettleksi. Amerikanenglannissa asia on eri.

      Lainaa

    101. Liikkuva sika 5.4.2024 6:43
      Tulos: -15 (23 ääntä)
      Tukintolvana: Brittienglannissa kettle on vedenkeitin ja saucepan kattila. Kukaan Englannissa asuessani ei kutsunut kattilaa kettleksi. Amerikanenglannissa asia on eri.
      Siis SINÄ et kuullut että kukaan tapaamasi olisi kutsutut kattilaa kettleksi, vaikka epäilemättä asiasta keskustelitkin jokaisen vastaantulijan kanssa.

      Lainaa

    102. Ilmaapitävä vesinokkaeläin 5.4.2024 6:46
      Tulos: -17 (25 ääntä)
      Tips: Tarjottiin joskus porukalle kakkua, eri ruokavalioiden vuoksi se oli vegaaninen, soijaton ja gluteeniton. Kaikki kehuivat, maistui hyvältä, ruokarajoitteisille oli kerrottu että voivat sitä syödä. Kehuville sekaaneille sitten paljastettiin, että oli muuten vegaanikakku. Valittivat kun salaa [...]
      Hyvä satu, Hermanni.

      Lainaa

    103. Internetitön leopardi 5.4.2024 6:50
      Tulos: -1 (15 ääntä)
      Maanalainen huonekalu: Veikkaan, että tuossa vegaani-mokkapaloissa ihmisillä on sellainen ajatus, etteivät koske toisten erikoisruokavaliotuotteisiin. Jos jossain kekkereissä leivoksissa lukee esim. gluteeniton, vegaani, munaton tms. niin ne on usein tehty ihmisille, jotka ovat ilmoittaneet allergiastaan.
      Tämähän se todellinen syy itsellänikin on. Näyttää vaan olevan mukavaa noilla idealisteilla lähteä aina negatiivisuuden kautta etenemään ja jos ei muuta, niin sitten keksivät noita tarinoitaan.

      Lainaa

    104. Vehnätön ylioppilas 5.4.2024 6:53
      Tulos: -2 (10 ääntä)
      Tukintolvana: Brittienglannissa kettle on vedenkeitin ja saucepan kattila. Kukaan Englannissa asuessani ei kutsunut kattilaa kettleksi. Amerikanenglannissa asia on eri.
      Tämähän se tästä kielten vertailusta tekee mielenkiintoisen! Suomen eri variaatiota en ehkä n. 1 - 2 riippuen kuinka paljon eri murteille ja vastaaville antaa tilaa. Englannin variaatiota on useita ja nämä eivät enää ole mitään murteita vaan ihan oikeasti eriäviä (tosin vain jonkin verran) kieliä teknisellä tasolla. Jos joten haluaa keskittyä vain yhteen englantiin, pitänee se varmaan määritellä lähtökohtaisesti. En tätä tehnyt tarkoituksella ja täten kaikki englannit pitänee käydä läpi omina vaihtoehtoinaan.
      Kärkäs leopardi: pot = pannu, purkki pan = (paistin)pannu, uunivuoka kettle = kattila boiler = (vesi)boileri, (höyry)kattila steamer = höyrykattila, höyrypesuri, vaatteiden höyrystin saucepan = kasari, kattila cauldron = pata Ei noistakaan sanoista kuin yksi tarkoita yksiselitteisesti meikäläistä kattilaa, [...]
      Ja kyllä. Ne kääntyvät takaisin toisina termeinä, mutta nopeasti sanakirjaan sijoittaneena kattila antoi kaikki mainitut. Mutta riippuen keneltää kysyy, käännökset eivät osu kohdilleen edes noin päin. Myönnän kuitenkin, että termi ei välttämättä ollut se parhain esimerkki tähän hätään. Mutta se mitä termillä hain pitänee kuitenkin paikkansa: Ei se ole ainoastaan niin, että englannin kielen sanat kääntyvät useiksi suomen kielen sanoiksi ja tätä ei tapahtuisi toisinpäin. Tätä et tietenkään sanonut ääneen (tai jos nyt pilkkua viilaataan niin et kirjoittanut näkyviin), mutta halusin sen nyt viimeisen viestini muodossa tuoda ilmi varmuuden vuoksi.

      Lainaa

    105. Ärsyttävä robotti 5.4.2024 9:03
      Tulos: +6 (8 ääntä)
      Lässy haisunäätä: Lasagnelevyt ovat siis sun mielestä makaronia?
      Sori nyt unohtui täysin lasselevyt, ne on lasagnelevyjä.

      Lainaa

    106. ketkutikutkuti 5.4.2024 10:39
      Tulos: +4 (8 ääntä)
      Tosi moni ihminen ei tykkää suolakurkuista, ihan ymmärrettävää. Itse en tosin koskaan tilaa hampurilaisia Mäkkäristä tai muistakaan paikoista kun joutuisin pyytää sen pelkällä pihvillä ja ehkä juustolla... Oon ihan super nirso. Tavallinen kurkku ja tavallinen lehtisalaatti menis, mutta ei suolakurkut ja mössöt mitä noissa burgereissa on yleensä.

      Lainaa

    107. Kumitettava albatrossi 5.4.2024 11:50
      Tulos: +12 (14 ääntä)
      Tukintolvana: Brittienglannissa kettle on vedenkeitin ja saucepan kattila. Kukaan Englannissa asuessani ei kutsunut kattilaa kettleksi. Amerikanenglannissa asia on eri.
      Put the kettle on -> keitetään vettä teehen (tai kahviin).

      Lainaa

    108. rottanpää 5.4.2024 20:18
      Tulos: +5 (9 ääntä)
      Mimmi: Jossain hyväksi havaitsemassani kahvilassa voisin hyvinkin valita sen vegaanisen leivonnaisen, kun voisin melkeinpä luottaa, että ovat osanneet tehdä, ehkä. Kerran kyllä meni vegaaninen ja gluteeniton lautaselta roskiin, kun maistui niin hirveältä! Ja tämän takia epäilisin vahvasti, että [...]
      Parempi valita vegaanisesta kahvilasta tai kahvilasta, jossa on useita vegaanisia tuotteita. Jos kahvilan epävegaaniset tuotteen on hyviä, ja vegaanisia vaihtoehtoja on vain yksi, max kaksi, niin ei välttämättä kannata odottaa kovin ihmeellistä makuelämystä.
      Vegaanisia tuotteita paljon leipovat kahvilat sen sijaan tekevät hyviä vegaanisia leivoksia. 

      Lainaa

    109. Estoton mäyrä 5.4.2024 20:25
      Tulos: +6 (8 ääntä)
      Vajoava kala: Mun lapsuudessa makaronilaatikko tehtiin spagettiin, kun sen kilohinta oli silloin halvin. Ikinä en ole ymmärtänyt, miksi pastan muodolla on jotakin väliä. Samaa vehnämössöä se kaikki on.
      Hyvää varmasti sekin, mutta suutuntuma ja maku on erilainen.

      Lainaa

    110. heimosenkeimo 6.4.2024 5:15
      Tulos: -12 (14 ääntä)
      Söisin kyllä tota. Suurin osa huutelijoista on niitä jotka laittaa ruuan mikroon ja lukee takakannesta montako minuttia sen pitää olla siellä, ja kun he näkevät luvun 700w niin ruetaan etsiin ohjekirjaa voiko sitä lämmittää edes meidän mikrossa.

      Lainaa

    111. Valikoimaton perhonen 6.4.2024 7:47
      Tulos: -4 (8 ääntä)
      Häikäilemätön myyrä: Mokkapaloissa on normaalisti mm. munaa, voita ja maitoa, joten ei ne yleensä ole vegaanisia. Noista aineksista munan korvaaminen on se hankalin, jos haluaa edes jollain tavalla kuohkean lopputuloksen. Voin voi korvata ruokaöljyllä tai vegaanisella margariinilla. Maito on joissakin resepteissä korvattu muutenkin kahvilla.
      Tämä. Ja mulla ainakin on mielikuva että suklaisiset tuotteet ei oo vegaanisia kun niissä on maitoa. Toki leivontakaakao on itsessään vegaanista, mutta se mielikuva vaan on ja pysyy.

      Lainaa

    112. Tulos: +1 (3 ääntä)
      Kivulias matelija: Minusta ihan Pirkan gluteeniton makaroni on toiminut makaronilaatikossa hyvin ja on kelvannut kaikkiruokaisillekin. Gluteenittomaan makaroniin siirtymisen jälkeenkin minulla on perheen paras makaronilaatikko. Salaisuus on olla esikeittämättä gluteenittomia makaroneja. T. toinen vatsavaivainen
      Sama meillä. Esikeittämisen poisjäänti tekee lisäksi homman tavallistakin näppärämmäksi.

      Lainaa

    113. Televisioton norsu 6.4.2024 9:57
      Tulos: 0 (4 ääntä)
      heimosenkeimo: Söisin kyllä tota. Suurin osa huutelijoista on niitä jotka laittaa ruuan mikroon ja lukee takakannesta montako minuttia sen pitää olla siellä, ja kun he näkevät luvun 700w niin ruetaan etsiin ohjekirjaa voiko sitä lämmittää edes meidän mikrossa.
      Lähde väitteellesi?

      Lainaa

    114. Avautuva salaatti 6.4.2024 10:48
      Tulos: +11 (15 ääntä)
      ketkutikutkuti: Tosi moni ihminen ei tykkää suolakurkuista, ihan ymmärrettävää. Itse en tosin koskaan tilaa hampurilaisia Mäkkäristä tai muistakaan paikoista kun joutuisin pyytää sen pelkällä pihvillä ja ehkä juustolla... Oon ihan super nirso. Tavallinen kurkku ja tavallinen lehtisalaatti menis, mutta ei suolakurkut ja mössöt mitä noissa burgereissa on yleensä.
      Hei jos ongelma on siinä ettet kehtaa, tai "kehtaa", pyytää riisuttua purilaista, niin nykyään varmaan joka mäkkärissä on itsepalvelunäytöt joissa purilaisen saa muokattua omanlaisekseen täytteiltään! Saa vaikka poistettua kaikki mössöt. Saa myös vaikka salaatin lisättyä juustohampurilaiseen. Vinkkinä, jos et ole hetkeen käynyt :) kivempi itsekseen valita ja rauhassa muokata, kuin kassalla selittää mitä kaikkea muokkausta haluaa.

      Lainaa

    115. Kähärä pussieläin 6.4.2024 12:21
      Tulos: +6 (8 ääntä)
      Kökkö päärynä: Oli Suomessakin. Mäkkärit oli ennen värikkäitä, hauskoja ja täynnä niiden maskotteja. Lelutkin oli laadukkaita. Tiedä sitten yrittävätkö nykyään olla enemmän aikuisille varteenotettavia tylsällä värimaailmalla ja sisustuksella. En tiedä missä vaiheessa muutos tapahtui. Lapsena oli kivaa katsella niitä erinäisiä [...]
      Muistan, kun olin lapsi, ja Mäkkärissä oli seinillä ja tuoleissa maskottien kuvia (itse aina ihmettelin, että mitä ihmeen tyyppejä ne oikein on, kun meillä ei ollut mitään niitä videoita, joilla Mäkkärin hahmot seikkailevat). Ja siellä oli pallomeri ja sen kanssa samassa nurkkauksessa synttäripöytä, jonka päädyssä oli iso valtaistuin päivänsankarille. Olikohan Mäkkäri-synttärit kuinka suosittuja 90-luvulla ja 2000-luvun alussa? Itse en koskaan sellasilla ollut, enkä muista koskaan nähneeni ketään sen pöydän ääressä juhlimassa.

      Lainaa

    116. Tulos: +5 (9 ääntä)
      rottanpää: Parempi valita vegaanisesta kahvilasta tai kahvilasta, jossa on useita vegaanisia tuotteita. Jos kahvilan epävegaaniset tuotteen on hyviä, ja vegaanisia vaihtoehtoja on vain yksi, max kaksi, niin ei välttämättä kannata odottaa kovin ihmeellistä makuelämystä.Vegaanisia tuotteita paljon leipovat kahvilat sen sijaan tekevät hyviä vegaanisia leivoksia. 
        Näinhän se on. Vegaanisen ruoan laitto on ihan eri puuhaa kuin pihvinpaisto, ja jos jokun päästää irti jonka mielestä liha on ruoan pää-aine, niin kyllä outoa tulee. Varsinkin tofusta tulee ihme mössöä jos kokki ei osaa. Eri taitosetti. Kyllä sekaanikin jättäisi pihvin lautaselle, jos minä olisin sen valmistanut. (Toki, kuten sanottu, moni ruoka on vegaaninen luonnostaan, mutta monista saa tosi outoja, jos kokki luulee tyyliin "korvataan jauheliha soijarouheella, eikä tehdä mitään muuta"). 
        Miksi muuten Vehnätöntä Ylioppilasta miinustetaan, asiaahan hän puhuu?
        Noin muuten, identiteettipolitiikasta puheen ollen, toivoisin, että joku menee niihin kaupunginvaltuuston kokouksiin joissa puhutaan kouluruoasta, ja esittäisi, että hiiteen kasvisruokapäivä, lisätään ohjelmaan "perinteisen suomalaisen ruoan päivä". Uppoaisi varmasti moneen oikeiston edustajaan varsin hyvin. Sitten voisi kaivaa esiin kasan männävuosien ruokalistoja, vaikkapa kasarilta ja 60-luvulta, ja selventää mitä se perinteinen ruoka suurin osin oli. Saisi viikkoon useammankin kasvispäivän ;)

      Lainaa

    117. Ihailtava tohtori 6.4.2024 16:56
      Tulos: +9 (13 ääntä)
      Avautuva salaatti: Hei jos ongelma on siinä ettet kehtaa, tai "kehtaa", pyytää riisuttua purilaista, niin nykyään varmaan joka mäkkärissä on itsepalvelunäytöt joissa purilaisen saa muokattua omanlaisekseen täytteiltään! Saa vaikka poistettua kaikki mössöt. Saa myös vaikka salaatin lisättyä juustohampurilaiseen. Vinkkinä, jos et ole [...]
      Itse teen juuri näin. Miinusta välistä me mitä en halua ja jopa plussaan pekonin. Ja sitten pöytiintarjoilua odottamaan. Ei tarvi miettiä kohtaamisia tai arpoa tiskillä mitä haluaa pois. Mäkissä ne on kyllä tottunut tuohon, niin moni tuunaa ateriaansa. Lapsista harva sitä suolakurkkua sinne ottaa. Happy Metalin juustohamppari voi mennä pelkällä ketsupilla 🙂

      Lainaa

    118. Kökkö päärynä 7.4.2024 1:57
      Tulos: +8 (12 ääntä)
      Kähärä pussieläin: Muistan, kun olin lapsi, ja Mäkkärissä oli seinillä ja tuoleissa maskottien kuvia (itse aina ihmettelin, että mitä ihmeen tyyppejä ne oikein on, kun meillä ei ollut mitään niitä videoita, joilla Mäkkärin hahmot seikkailevat). Ja siellä oli pallomeri ja sen kanssa samassa nurkkauksessa synttäripöytä, jonka päädyssä [...]
      Mäkkärisynttärit todellakin oli iso juttu. Ja leikkipaikka oli isompi kuin nykyinen pallomeri. Siis oli kunnon kiipeilytelineet, putket ym. Nykyään on vain pallomeri eikä sekään joka ravintolassa.

      Lainaa

    119. Aiempi kani 9.4.2024 11:34
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Suolakurkkuteoria tuli vahvistetuksi

      Lainaa

    120. Varjonen pähkinä 9.4.2024 20:48
      Tulos: -2 (2 ääntä)
      rottanpää: Parempi valita vegaanisesta kahvilasta tai kahvilasta, jossa on useita vegaanisia tuotteita. Jos kahvilan epävegaaniset tuotteen on hyviä, ja vegaanisia vaihtoehtoja on vain yksi, max kaksi, niin ei välttämättä kannata odottaa kovin ihmeellistä makuelämystä.Vegaanisia tuotteita paljon leipovat kahvilat sen sijaan tekevät hyviä vegaanisia leivoksia. 
      Isoissa kahviloissa suosin mieluummin kahvilaa jossa on useaa vegevaihtoehtoa. Oma paikkakunta on niin pieni ettei missään kahvilassa ole tarjolla kuin 5-10 makeaa vaihtoehtoa ylipäätään erikoisruokavaliot mukaan lukien, joten täällä voi ns.luottaa ainoaan vegevaihtoehtoon jos sellainen on. Onneksi paikkakuntani kahviloista 3/5 myy vegekakkuakin 😋

      Lainaa

    121. Tarkkeeton ilonpilaaja 13.4.2024 3:53
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Haa! Vihdoin todiste että muutkin ovat sitä mieltä kuin minä, että eri pastalaadut TODELLA maistuvat erilaisille!

      Lainaa

    122. Neulottu ilonpilaaja 15.4.2024 6:24
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Pohjaanpalanut pingviini: Oijoi, ootko kokeillut niitä Marianne-kakkusia, joita myydään 2 kpl paketeissa? Niin hyvää! Gluteeniton-teksti nykyään piilotettu paremmin. Ja Pätkis-keksit, nam! Samoin gluteenittomia.  Niissä on tultu aika pitkälle jo, mutta ilmeisesti mielikuva elää vahvasti, olihan ne ennen aika  kaameita ja joissain kahviloissa esim. gluteeniton sämpylä on edelleen hirveä kuminöykky. 
      Ne pätkis keksit oli kyllä pätkiksestä kaukana. Maistu ihan hammastahnalta. Se että siitä on piilotettu gluteeniton teksti, ei vaikuta mitenkään. Mutta ei niitä hyväksi voi kyllä kehua.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: fusilli, makaronilaatikko, mcdonald's, mokkapalat, pasta, penne, ruoka, suolakurkku, suolakurkut, vegaaninen, vegaanit, vuoka