Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Vanhempainilta, osa 136

Juksasin tytärtäni kertomalla, että hänet on adoptoitu.
Vanhempainilta, osa 136

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 112 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Säpevä sotilas 11.4.2024 0:12
      Tulos: +543 (547 ääntä)
      Jos sitä onkin aikaisemmin epäillyt omaa vanhemmuuttaan, niin näiden lukemisen jälkeen tuntee itsensä huippu-vanhemmaksi!

      Lainaa

    2. Makaileva ilonpilaaja 11.4.2024 0:18
      Tulos: +847 (877 ääntä)
      Järkyttävä tuo ensimmäinen jos on oikeasti totta :( Ajatella nyt että tyttöparka on 6 (!) vuotta luullut olevansa adoptoitu! Onpa ajattelematon, typerä ja piittaamaton äiti.

      Lainaa

    3. Tornipöllö 11.4.2024 0:28
      Tulos: +368 (426 ääntä)
      Sinin mieltä varmaan lämmittääkin niin perkeleesti, että pääsee pätemään "sun vika, olit väistämisvelvollinen", jos eräänä päivänä joku liian raskaan kaasujalan omaava tolvana tulee jostain nurkan takaa ja rysäyttää täysiä lastenrattaita päin. Voisiko niistä omista periaatteista joustaa edes sen verran, ettei pistä niitä jälkikasvunsa turvallisuuden edelle?

      Lainaa

    4. Fluorattu jääkarhu 11.4.2024 0:37
      Tulos: +48 (216 ääntä)
      Tornipöllö: Sinin mieltä varmaan lämmittääkin niin perkeleesti, että pääsee pätemään "sun vika, olit väistämisvelvollinen", jos eräänä päivänä joku liian raskaan kaasujalan omaava tolvana tulee jostain nurkan takaa ja rysäyttää täysiä lastenrattaita päin. Voisiko niistä omista periaatteista joustaa edes [...]
      ^ Tämä hyvin vahvasti. Ellei Sini trollaa niin LaSun paikka? Jessus sentään ihmiset, "minun oikeus" ja jääräpäisesti alle vaan. Menkää vaan mutta älkää viattomia lapsia sinne puskeko 🤬

      Lainaa

    5. Tulos: +150 (176 ääntä)
      Tieliikennelain mukaan myös suojatielle astuvalla on velvolli

      Lainaa

    6. Tulos: +200 (220 ääntä)
      ...suus noudattaa varovaisuutta.

      Lainaa

    7. Kivulias matelija 11.4.2024 0:58
      Tulos: +251 (273 ääntä)
      Onhan se tavallaan kunnioitettavaa olla valmis kuolemaan periaatteidensa vuoksi, mutta onko ihan oikeasti väistämisvelvollisuus suojatiellä nyt se periaate, joka kannattaa näin tinkimättömäksi valita?

      Lainaa

    8. Loiva salaatti 11.4.2024 1:15
      Tulos: +314 (330 ääntä)
      Harvoin on kyllä näin, ettei mokan yksikään kohta ole hauska vaan kaikki vain tosi surullisia ja/tai vihastuttavia kohtia.

      Lainaa

    9. Puhuttu maksamakkara 11.4.2024 1:19
      Tulos: -307 (327 ääntä)
      Makaileva ilonpilaaja: Järkyttävä tuo ensimmäinen jos on oikeasti totta 😒 Ajatella nyt että tyttöparka on 6 (!) vuotta luullut olevansa adoptoitu! Onpa ajattelematon, typerä ja piittaamaton äiti.
      Mutta jos se oli oikeasti vain unohtunut? Voiko silloin äitiä syyttää?

      Lainaa

    10. Uneton meduusa 11.4.2024 1:56
      Tulos: -24 (136 ääntä)
      Äh...noista väistämisvelvollisuuksista ja liikenneturvallisuudesta voidaan vääntää vaikka ikuisesti. Mutta on se kuitenkin myös niin, että auto liikkuu pikkuisen nopeammin kuin jalankulkija, varsinkin jos ajaa vähän reippaammin suojatielle ja/tai kääntyy. Ja aika monessa paikassa autot eivät yksinkertaisesti anna tietä, jos ei jalankulkija näytä melkein kävelevän eteen. Lastenvaunujen kanssa en uskaltaisi itse kokeilla onneani tiukkaan väliin, mutta joo, kyllä siltä vaunujen kanssa kävelevältäkin saattaa ihan vaan jäädä huomaamatta se äkkiä eteen ponkaiseva auto, ennen kuin se on jo suojatien päällä. Eli ei jalankulkijat välttämättä mitään itsetuhoisuuttaan eteen kävele, vaan luovivat hekin liikenteessä parhaansa mukaan. Ja viime kädessä autoilijan on kuitenkin pakko olla valmis olemaan se kaikkein varovaisin.

      Lainaa

    11. Matala bataatti 11.4.2024 2:07
      Tulos: +469 (477 ääntä)
      Puhuttu maksamakkara: Mutta jos se oli oikeasti vain unohtunut? Voiko silloin äitiä syyttää?
      Lapselle ei pidä alkujaankaan kertoa tuollaista "pilaa", jos sitä ei kykene tekemään niin, että lapsellekin on heti selvää että nyt hassutellaan vaan.

      Lainaa

    12. Tulos: +204 (228 ääntä)
      Voi pyhät kissat. Mietin tässä omaa äitiyttäni yksi päivä, ja avauduin miehelleni että olen varmaan maailman paskin äiti. En edes halunnut lapsia, enkä todellakaan jaksa säätää minkään luomusoseiden parissa, kunhan syö. Mies: "Leikit sen kanssa tuntitolkulla joka päivä?" "...nojoo" "rakastat sitä paljon ja sanot sen koko ajan?" "...nojoo" "et taida tietää, mitä paska äiti on". Not nyt tiedän sitten senkin. Tämä ei oikeastaan ole hauskaa.

      Lainaa

    13. Kaamea kala 11.4.2024 6:04
      Tulos: -51 (131 ääntä)
      Rehellisesti, kyllä mäkin möisin kersat pois 500€:lla.

      Lainaa

    14. Reseptivapaa satuhahmo 11.4.2024 6:08
      Tulos: +211 (225 ääntä)
      Puhuttu maksamakkara: Mutta jos se oli oikeasti vain unohtunut? Voiko silloin äitiä syyttää?
      Kyllä voi, koska se on täysin tämän äidin vika.

      Lainaa

    15. Taantuva taikuri 11.4.2024 6:55
      Tulos: +76 (100 ääntä)
      Itse kyllä suosiolla annan autojen mennä ensin kuin että ryntään suojatielle mentaliteetila kyllä auto väistää. Varsinkin talviaikaan ei ne autot liukkauden vuoksi pysähdy helpolla. Eikä paljoa mieltä lämmitä jälkiviisaus, että olin oikeassa kun auto ensin jyränyt yli. Olen nähnyt läheltä kun pyöräilijä on polkenut kovalla vauhdilla suojatielle katsomatta sivuille. Kyseinen kohta on vieläpä siitä paha että pyöräilijä tulee rakennuksen takaa piilosta ja pysäköidyt autot myös haittaa pyöräilijän näkemistä ennen kuin on jo suojatiellä. Autoilijalla ollut mitään mahdollisuutta väistää vaikka vauhti ei ollut korkea.

      Lainaa

    16. Painoton patsas 11.4.2024 7:01
      Tulos: +171 (175 ääntä)
      Tanjan lapsen mahdollinen tuore identiteettikriisikin on mielestään varmaan vaan ihan hervottoman hauska pila...

      Lainaa

    17. Tulos: +173 (185 ääntä)
      Uutisissa kiersi muutama kuukausi sitten video, jossa hälytysajossa ollut poliisiauto törmää ihmiseen suojatiellä. Poliisiautossa oli vilkut ja sireenit päällä, ja silti tämä jalankulkija kävelee suoraan sen eteen täysin sivuilleen katsomatta huppu päässä, kuulokkeet korvilla ja ilmeisesti silmät puhelimessa. Tietenkin autoilijalla on se ensijainen väistämisvelvollisuus, mutta järkyttävää, että ihmiset käyttäytyvät jalankulkijoinakin täysin omasta ja toisten turvallisuudesta piittaamatta. "Minulla on oikeus!" ei kauheasti lohduta siellä auton alla maatessa. Onneksi tässä uutiscasessa ainakin henki säästyi.

      Lainaa

    18. Avautuva salaatti 11.4.2024 7:12
      Tulos: +133 (149 ääntä)
      Lämmittää mieltä siellä lapsen hautajaisissa tieto siitä että mulla oli oikeus mennä suojatielle varomatta :) tai varmasti helpottaa sitä neliraajahalvaantunutta teiniä kun äiti kertoo, että kuule mulla oli oikeus, siksi sun elämä on nyt vähän vaikeampaa.

      Lainaa

    19. Räkäpää 11.4.2024 7:21
      Tulos: +53 (53 ääntä)
      Tanja jumalauta...

      Lainaa

    20. Sateeton hyeena 11.4.2024 7:33
      Tulos: +36 (136 ääntä)
      Fluorattu jääkarhu: ^ Tämä hyvin vahvasti. Ellei Sini trollaa niin LaSun paikka? Jessus sentään ihmiset, "minun oikeus" ja jääräpäisesti alle vaan. Menkää vaan mutta älkää viattomia lapsia sinne puskeko 🤬
      Josko ei suojatielle kävelemisestä lähettäisi lasuja tekemään.

      Lainaa

    21. Mädäntynyt alpakka 11.4.2024 7:45
      Tulos: +244 (250 ääntä)
      Makaileva ilonpilaaja: Järkyttävä tuo ensimmäinen jos on oikeasti totta 😒 Ajatella nyt että tyttöparka on 6 (!) vuotta luullut olevansa adoptoitu! Onpa ajattelematon, typerä ja piittaamaton äiti.
      Minulle kävi vähän samantyylisesti lapsena. Isoveljeni alkoi uskotella minulle, että minut on adoptoitu. Äitini pöllähti paikalle ja naureskeli asialle, muttei sanonut mitään. Veljeni sitten selitti äitimme kuullen, että he olivat päättäneet, etteivät kerro sitä minulle koskaan, mutta häneltä se nyt lipsahti. Olin silloin ehkä jotain 6-vuotias ja uskoin asian, kun äitikään ei sitä kieltänyt, vaikka yritin kysyä. Monta vuotta myöhemmin tajusin, että olen nähnyt itsestäni valokuvan synnytyslaitokselta, etsin sen käsiini ja kysyin äidiltä, että kuka siinä on ja muutenkin yksityiskohtia synnytyksestä. Vasta silloin tajusin varmasti, ettei se adoptiojuttu ollut totta. Tai melko varmasti, sillä aikuisena tein vielä DNA-testin. Sen tulos (minua ei ole adoptoitu) oli jopa hieman pettymys, kun olin kuitenkin ehtinyt kuvitella niin paljon mahdollisuutta toisestakin perheestä.
      Jos tollainen pila on ihan pakko tehdä, niin se pitäisi ehdottomasti paljastaa viimeistään kahden minuutin päästä. Sekin on aika pitkä aika ajatella, että on niin kamala lapsi, että omat vanhemmat ovat hylänneet jo vauvana. Kuten näistä tarinoista huomaa, vanhemmat unohtavat sen hassuna pilana, mutta siihen uskonut lapsi ei unohda.

      Lainaa

    22. Tulos: +100 (108 ääntä)
      Haluaisin tietää mitä tuossa ekassa tapauksessa kävi jälkeenpäin. Loppuiko kaikki hyvin ja huumorilla vai menettikö äiti teininsä luottamuksen kokonaan, tai jotain siltä ja väliltä. Nuo kaikki vaihtoehdot vaikuttaa mahdollisilta, mutta mahdoton arvioida tuon viestin perusteella.

      Lainaa

    23. Kellertävä hiiri 11.4.2024 8:13
      Tulos: +14 (22 ääntä)
      Taantuva taikuri: Itse kyllä suosiolla annan autojen mennä ensin kuin että ryntään suojatielle mentaliteetila kyllä auto väistää. Varsinkin talviaikaan ei ne autot liukkauden vuoksi pysähdy helpolla. Eikä paljoa mieltä lämmitä jälkiviisaus, että olin oikeassa kun auto ensin jyränyt yli. Olen nähnyt läheltä [...]
      Mitään ja mitään, porukka aika heikosti tuppaa pysähtymään näkyvyyden tarkistamiseksi. Vaan enemmän just tota rajoitusta ja valutetaan kun ei näy ajoissa. Mutta ei tuollaisissa paikoissa kyllä kannata sokkona mennä, itsensä siinä satuttaa.

      Lainaa

    24. Pokaalin voitaanut orava 11.4.2024 8:14
      Tulos: +57 (59 ääntä)
      Loiva salaatti: Harvoin on kyllä näin, ettei mokan yksikään kohta ole hauska vaan kaikki vain tosi surullisia ja/tai vihastuttavia kohtia.
      Tämä. Tuli vaan paha mieli näistä.

      Lainaa

    25. Itseasiassa 11.4.2024 8:38
      Tulos: +46 (68 ääntä)
      Avautuva salaatti: Lämmittää mieltä siellä lapsen hautajaisissa tieto siitä että mulla oli oikeus mennä suojatielle varomatta 😊 tai varmasti helpottaa sitä neliraajahalvaantunutta teiniä kun äiti kertoo, että kuule mulla oli oikeus, siksi sun elämä on nyt vähän vaikeampaa.
      Todennäköisesti molemmissa skenaarioissa se äiti uhriutuisi ja hakisi sääliä ympäriinsä. Ikinä ei myöntäisi tehneensä mitään väärin. Yksi lasten psykologi (nähtävästi aika pitkän työpäivän jälkeen) sanoi, että käytännössä kaikki hänen pakeillaan käyvät lapset ovat heidän vanhempiensa traumatisoimia. Vanhemmat yleensä kieltävät kaikki ongelmat perheessä, oman osallisuutensa ja näin myös kaikki lapsen ongelmat. Eipä ole helppo hoitaa tällaisten ongelmia. Näkeehän sen missä tahansa lastensuojelukeskustelussa, siellä on aika porukkaa kertomassa, kuinka sossu ottaa lapsia huostaan ihan vain pahuuttaan. Juu, helppo uskoa sellaisiin intresseihin ammatti-ihmisiltä. Jostain syystä ihan maallikkona uskon kyllä kaikkien tietämieni sijoitettujen lasten olevan poissa vanhempiensa huostasta.
      Huhhuh, menipä tunteisiin. 

      Lainaa

    26. Kyllästynyt iskä. 11.4.2024 8:43
      Tulos: +45 (59 ääntä)
      Sinille on tärkeämpää olla oikeassa kuin äiti. Ehkä olisi ihan hyvä antaa huoltajuus jollekkin muulle.

      Lainaa

    27. Vaitelias kesyhanhi 11.4.2024 9:06
      Tulos: +78 (90 ääntä)
      Jollain tavalla ymmärrän univajeista äitiä, joka ajatuksissaan tuuppaa lastenvaunut suojatielle katsomatta ensin yhtään. Itsehän juuri otin pikku hengähdystauon ja vein koiran ulos. Piti viedä tarhaan, olin tuomassa takaisin sisälle. Muistin sitten, että eipäs kun tarhaanhan mä olin menossa. Kyllä. Suljin itseni tarhaan ja koira jäi ulkopuolelle kummastelemaan. Olen siis synnyttänyt aivoni ulos.

      Lainaa

    28. Tulos: +11 (69 ääntä)
      Niin, kysyin psykologiystävältäni kun odotin vielä -tosiaan en ollut ihan täysin mukana, vauvakuume oli miehen -että "tottahan sitten rakastan häntä kun hän syntyy. Äidin täytyy rakastaa lastaan, muu on mahdotonta eikö niin?" "Ei ole, ja saan työssäni sitten korjata jäljet, ne ovat kauheita". Kiitos rohkaisusta... mutta onneksi biologia ainakin omalla kohdallani toimi, ja rakastuin syvästi synnärillä. (Mutta lapseni onkin parempi ja kauniimpi. En usein asialla hehkuttele koska oletan, ettei ketään kiinnosta, varmaan kaikki ajattelevat samoin omastaan. Mutta härrefuckinggod, miten kukaan voi olla olematta pöhkönä omastaan?).

      Lainaa

    29. Puhuttu maksamakkara 11.4.2024 9:43
      Tulos: +72 (72 ääntä)
      Toj Karin: Haluaisin tietää mitä tuossa ekassa tapauksessa kävi jälkeenpäin. Loppuiko kaikki hyvin ja huumorilla vai menettikö äiti teininsä luottamuksen kokonaan, tai jotain siltä ja väliltä. Nuo kaikki vaihtoehdot vaikuttaa mahdollisilta, mutta mahdoton arvioida tuon viestin perusteella.

      Sai paskaa niskaan ja kommentti poistui. Tämä oli siis vastauksena "prank gone wrong" tyyliseen ketjuun. 

      Lainaa

    30. Itseasiassa 11.4.2024 9:51
      Tulos: +52 (56 ääntä)
      Kivi: Niin, kysyin psykologiystävältäni kun odotin vielä -tosiaan en ollut ihan täysin mukana, vauvakuume oli miehen -että "tottahan sitten rakastan häntä kun hän syntyy. Äidin täytyy rakastaa lastaan, muu on mahdotonta eikö niin?" "Ei ole, ja saan työssäni sitten korjata jäljet, ne ovat kauheita". [...]
      Esim. narsistit eivät pidä omiaan kuin näyttelyesineinä. Itselläni kokemus kahdesta narsistisesta vanhemmasta, molempien mielestä on ihan oikein laittaa omat lapset tärkeysjärjestykseen ja kohdella meitä eri tavoin. Ulkopuolisille se ei yleensä näy äidiltä, häneltä on joskus ehkä lipsahtanut jotain kodin ulkopuolella. Isä taas avoimesti syrjii osaa lapsista, samoilla perusteilla voi nostaa jalustalle ja pitää toista alempi arvoisena.

      Lainaa

    31. Onnistunut krokotiili 11.4.2024 10:07
      Tulos: +93 (97 ääntä)
      Makaileva ilonpilaaja: Järkyttävä tuo ensimmäinen jos on oikeasti totta 😒 Ajatella nyt että tyttöparka on 6 (!) vuotta luullut olevansa adoptoitu! Onpa ajattelematon, typerä ja piittaamaton äiti.
      Äidit voi kyllä joskus tehdä outoja heittoja. Kun olin itse päiväkoti-ikäinen äitini toisteli sitä miten hän aikoo muuttaa pois. Hän kuitenkin jäi, ja kun kysyin siitä sitten aikuisena niin hän sanoi että se oli ollut vain vitsi. Ei vaan tuollaiset heitot tunnu kovin hauskoilta lapsena.

      Lainaa

    32. Veretön neuvonantaja 11.4.2024 10:11
      Tulos: +83 (89 ääntä)
      Makaileva ilonpilaaja: Järkyttävä tuo ensimmäinen jos on oikeasti totta 😒 Ajatella nyt että tyttöparka on 6 (!) vuotta luullut olevansa adoptoitu! Onpa ajattelematon, typerä ja piittaamaton äiti.
      Tuo lapsi ei tule enää koskaan, aikuisenakaan, luottamaan äitiinsä. Oli epäilemättä hauska jekku.

      Lainaa

    33. Massaton hanki 11.4.2024 10:41
      Tulos: +69 (73 ääntä)
      Puhuttu maksamakkara: Mutta jos se oli oikeasti vain unohtunut? Voiko silloin äitiä syyttää?
      Voi

      Lainaa

    34. Ohikiitävä ilonpilaaja 11.4.2024 10:41
      Tulos: +82 (86 ääntä)
      Vaitelias kesyhanhi: Jollain tavalla ymmärrän univajeista äitiä, joka ajatuksissaan tuuppaa lastenvaunut suojatielle katsomatta ensin yhtään. Itsehän juuri otin pikku hengähdystauon ja vein koiran ulos. Piti viedä tarhaan, olin tuomassa takaisin sisälle. Muistin sitten, että eipäs kun tarhaanhan mä olin menossa. [...]
      Näihin tulee aina kasa kommentteja "Itse en koskaan ole ollut niin univajeessa.." Osa varmasti ei olekaan ollut, ja toiset ei välttämättä ole edes huomanneet niitä mokiaan ja läheltä piti -tilanteita.

      Lainaa

    35. Tulos: +82 (86 ääntä)
      Puhuttu maksamakkara: Mutta jos se oli oikeasti vain unohtunut? Voiko silloin äitiä syyttää?
      Tai jospa tämä äitee ei olisi alunperinkään heittänyt noin typerää läppää?

      Lainaa

    36. Kiivas sankari 11.4.2024 11:14
      Tulos: +33 (93 ääntä)
      Sateeton hyeena: Josko ei suojatielle kävelemisestä lähettäisi lasuja tekemään.
      Jos puskee toistuvasti tahallaan lastenrattaat liikenteen sekaan toivoen että autoilijat väistää KOSKA MINUN OIKEUS!!!, niin kyllä se on lasun paikka.

      Lainaa

    37. Massaton hanki 11.4.2024 11:18
      Tulos: +67 (71 ääntä)
      Onnistunut krokotiili: Äidit voi kyllä joskus tehdä outoja heittoja. Kun olin itse päiväkoti-ikäinen äitini toisteli sitä miten hän aikoo muuttaa pois. Hän kuitenkin jäi, ja kun kysyin siitä sitten aikuisena niin hän sanoi että se oli ollut vain vitsi. Ei vaan tuollaiset heitot tunnu kovin hauskoilta lapsena.
      Ei kyllä kuka tahansa äiti "vitsaile" tällä tavalla. Äitisi  kuulostaa sadistiselta, on luultavasti halunnut saada lapsen huolestumaan. Oma äitini puheli samaa minun ollessa peruskouluikäinen. Se tapahtui tosin hänen riidellessään miehensä kanssa, jonka aikana uhkasi lähdöllä sekä häntä että minua. Itseäni ei hetkauttanut pätkääkään koska tiesin että hän on vain marttyyrimanipuloija, mutta siskopuoleni oli tästä ahdistunut kun vieraili meillä vain joka toinen viikonloppu. Siinä sitten pyörittelin silmiäni että tällästähän tää on aina, ei se minnekään lähde.

      Lainaa

    38. Aikailematon sika 11.4.2024 11:19
      Tulos: +57 (63 ääntä)
      Leeppo: Tai jospa tämä äitee ei olisi alunperinkään heittänyt noin typerää läppää?
      Itsekin toivoisin näin. Lapsille pitää opettaa huumori, läpänheitto ja sarkasmi että kaikki mitä puhutaan ei ole totta että niillä voi myös hassutella ilman että se olisi ilkeämielistä valehtelua. Ja pitää myös varmistaa että huumori on myös ymmärretty huumorina eikä jättää pientä ihmistä ihmettelemään. Todellakin, suurin osa terapiassa setvittävistä traumoista tulee lapsuudenkotoa.

      Lainaa

    39. Kantava mustikka 11.4.2024 12:14
      Tulos: -45 (99 ääntä)
      Aika huolestuttavaa että melkein kaikki kommentoijat näyttävät unohtavan SUOJAtien merkityksen :) mutta tätä se näyttää Suomessa olevan, monessa muussa maassa kyllä lähtökohtana on että auto antaa tietä jalankulkijalle, niinkuin täälläkin pitäisi olla lain mukaan. Autoilijan kannattaa muistaa että jalankulkija voi hyvin olla esim. lapsi, vanhus, sokea..ja sen mukaan miettiä että kenen vastuu on huolehtia turvallisesta SUOJAtiestä :)

      Lainaa

    40. Kuumennettu hyttynen 11.4.2024 12:27
      Tulos: +20 (74 ääntä)
      Kantava mustikka: Aika huolestuttavaa että melkein kaikki kommentoijat näyttävät unohtavan SUOJAtien merkityksen 😊 mutta tätä se näyttää Suomessa olevan, monessa muussa maassa kyllä lähtökohtana on että auto antaa tietä jalankulkijalle, niinkuin täälläkin pitäisi olla lain mukaan. Autoilijan kannattaa muistaa että jalankulkija voi [...]
      Moikka Sini, taisi mennä pointti edelleen ohi.

      Lainaa

    41. Rohkea patsas 11.4.2024 12:38
      Tulos: +118 (120 ääntä)
      Minun puolisoni on adoptoitu (oikeasti eikä vitsillä) ja vaikka hänellä oli tosi hyvät ja rakastavat adoptiovanhemmat, niin asia on kyllä läpi elämän ja etenkin nuoruudessa vaikuttanut identiteettiin aika isosti tavalla jota me asiaa kokemattomat ei varmaan voida ikinä ymmärtää. Voin vain kuvitella niitä loputtomia tunteja mitä Tanjankin lapsi on asiaa vuosien aikana mielessään työstänyt, läpi lapsuudesta teini-ikään, ja aivan turhaan. Uskomattoman törkeä temppu.

      Lainaa

    42. Kantava mustikka 11.4.2024 12:42
      Tulos: -39 (99 ääntä)
      Kuumennettu hyttynen: Moikka Sini, taisi mennä pointti edelleen ohi.
      Hei, en ole Sini eikä mennyt ohi, mutta fakta on se että esim. lapsilla ja sokeilla ihmisillä on täysi oikeus liikkua liikenteessä ja jos autoilija ajaa jalankulkijan päälle suojatiellä sillä asenteella että "Kyllä jalankulkijan täytyy katsoa eteensä" niin on aika selvää että kenen se vika siinä tilanteessa on eli autoilijan :) Kukaan ei tahallaan autojen alle hypi mutta SUOJAtiellä auton on väistettävä ja ajettava sillä nopeudella että ehtii reagoida. Ei pitäisi olla vaikeaa ymmärtä ^__^Vai onko autoilijan "oikeus" ajaa suojateistä välittämättä muka tärkeämpää kun kaikkien muiden oikeus liikkua liikennelakien mukaan? ^__^ Se että katsooko jalankulkija ja minne ei muuta suojatien merkitystä yhtään ^__^

      Lainaa

    43. Hermostumaton lepakko 11.4.2024 12:47
      Tulos: +63 (79 ääntä)
      Kantava mustikka: Aika huolestuttavaa että melkein kaikki kommentoijat näyttävät unohtavan SUOJAtien merkityksen 😊 mutta tätä se näyttää Suomessa olevan, monessa muussa maassa kyllä lähtökohtana on että auto antaa tietä jalankulkijalle, niinkuin täälläkin pitäisi olla lain mukaan. Autoilijan kannattaa muistaa että jalankulkija voi [...]
      Jokainen tietää mitä suojatie tarkoittaa. Suomessakin *lähtökohta* on se että auto antaa tietä suojatietä ylittävälle. Se ei tarkoita että sinne suojatielle kannattaa rynnätä ympärilleen katsomatta, koska se ei hirveästi lohduta että oli oikeassa siinä vaiheessa kun omalle kohdalle osuikin joku huolimaton kuski. Jalankulkija on se joka siitä kohtaamisesta maksaa hengellään tai terveydellään, kuski vain käräjillä. Tämä ymmärretään myös niissä muissa maissa, ja varsinkin muissa maissa joissa liikennekäyttäytyminen on Suomea holtittomampaa. Niin naiivi ei pidä olla että sokeasti luottaa jokaisen noudattavan sääntöjä.

      Lainaa

    44. Impotentti kurkku 11.4.2024 12:52
      Tulos: +17 (23 ääntä)
      Kantava mustikka: Aika huolestuttavaa että melkein kaikki kommentoijat näyttävät unohtavan SUOJAtien merkityksen 😊 mutta tätä se näyttää Suomessa olevan, monessa muussa maassa kyllä lähtökohtana on että auto antaa tietä jalankulkijalle, niinkuin täälläkin pitäisi olla lain mukaan. Autoilijan kannattaa muistaa että jalankulkija voi [...]
      Crosswalk saa kyllä ihan uudenlaisen merkityksen

      Lainaa

    45. Pyhä piikkisika 11.4.2024 12:53
      Tulos: -23 (25 ääntä)
      Onneksi tuo ensimmäinen on ikivanha nettivitsi...

      Lainaa

    46. Pyhä piikkisika 11.4.2024 12:56
      Tulos: +9 (49 ääntä)
      Mitä noihin suojateihin kävelijänä tulee, niin enemmän ärsyttää autot, jotka hidastavat ennen suojatietä, kuitenkaan pysäyttämättä autoa. Pari kertaa meinannut puskuri kolahtaa, kun käyty nytkyttekemään auton kanssa siitä, kumpi menee ensin. Jos jarrurat ennen suojatietä, voisitko kiltisti pysäyttää sen auton kokonaan, tai vain ajaa suojatien ohi? Kävelijänä sitä ei halua kävellä liikkuvan auton eteen, vaikka tämä hidastaisikin.

      Lainaa

    47. Keittiömestarin vihaama kurkku 11.4.2024 13:02
      Tulos: +49 (55 ääntä)
      Kyllähän sitä ulosottovelkaa saa lyhentää vaikka ulosotto ei ottaisi palkasta mitään. Ei tarvitse lapsista luopua, vaan rahoistaan.

      Lainaa

    48. Nuutunut pehmelö 11.4.2024 13:10
      Tulos: +49 (55 ääntä)
      Kivi: Niin, kysyin psykologiystävältäni kun odotin vielä -tosiaan en ollut ihan täysin mukana, vauvakuume oli miehen -että "tottahan sitten rakastan häntä kun hän syntyy. Äidin täytyy rakastaa lastaan, muu on mahdotonta eikö niin?" "Ei ole, ja saan työssäni sitten korjata jäljet, ne ovat kauheita". [...]
      Joillakin menee kauemmin kiintyä lapseen. Vaikka hän on haluttu ja odotettu. Itselläni synnytyksen jälkeinenmasennus vaikutti tähän kiintyksen syntyyn.

      Lainaa

    49. It's a deal 11.4.2024 13:21
      Tulos: +50 (54 ääntä)
      Pienenä lapsena luulin, että autoa kuljettaa poikkeuksetta vastuullinen aikuinen, joka havainnoi ympäristön jollain iän tuomalla supervoimalla. Olin silti varovainen, koska ajattelin, että ainoa syyllinen onnettomuuteen voin tästä syystä olla vain minä. Vanhempana olen oppinut, että jos kuljettaja ei huomaa jotain ja hidasta vauhtia, laki, tiehen piirretyt viivat tai tolpassa palava valo eivät vaikuta kulkuneuvon nopeuteen. Jossain tutkimuksessa kysyttiin 8-vuotialta lapsilta auton pysähtymismatkaa kuivalla asfaltilla 50 km/h nopeudesta. Yleisin vastaus oli "1 metri". Oikeasti jarrutusmatka on 11 metriä ja sekunti reaktioaikaa on 14 metriä.

      Lainaa

    50. Kuuro käärme 11.4.2024 14:11
      Tulos: +42 (48 ääntä)
      It's a deal: Pienenä lapsena luulin, että autoa kuljettaa poikkeuksetta vastuullinen aikuinen, joka havainnoi ympäristön jollain iän tuomalla supervoimalla. Olin silti varovainen, koska ajattelin, että ainoa syyllinen onnettomuuteen voin tästä syystä olla vain minä. Vanhempana olen oppinut, että jos [...]
      Tämä se juurikin että osa on hyviä vastuullisia kuljettajia mutta sekaan mahtuu kaahaajia ja aineiden käyttäjiä jotka ei huomioi muita. Lisäksi talvella liukkaus voi yllättää jarruttajankin. Aina kannattaa pehmeämpänä osapuolena varoa vaikka olisi oikeassa. Vain panssarivaunulla "kannattaa" mennä auton eteen 🙂.

      Lainaa

    51. Tulos: +64 (66 ääntä)
      Tuo ensimmäinen on kyllä hirveä ihminen. Todella pelottavaa ajatella että hän ei edes ymmärrä tekojaan koska jos ymmärtäisi niin ei kukaan kehtaisi myöntää tuollaista julkisesti. Vielä se että lapsi ei uskalla kysyä siltä varalta ettei loukkaa tunteita viittaa myös siihen että tuon ihmisen tunteita kun loukkaa niin takaisin tulee aina kohtuuttomasti. Lisäksi kymmenen vanha on siinä iässä että vaikka huumorintaju olisikin ikäistään kypsempi niin ei välttämättä ole vielä valmis noin rajuun pilailuun vaikka asian paljastaisikin pilaksi nopeastikin.

      Lainaa

    52. Silko kuormaeläin 11.4.2024 14:48
      Tulos: +17 (39 ääntä)
      Alkuun pitää sanoa että en kyllä pistäisi lastenvaunuja tai lapsia ylipäänsä suojatielle autojen eteen ihan sama vaikka autoilijalla olisi se väistämisvelvollisuus. Oman hengen kanssa voi leikkiä mutta ei opeteta tätä lapsille ihan jo silläkin että niitä on autoilijoiden miljoona kertaa vaikeampi havaita ja ne ei mieti asiaa tilannekohtaisesti, vaan jos opettaa että suojatielle voi vaikka juosta ilman että katsoo mihinkään niin sitten ne tekee niin. Ei voi kuljettajaa syyttää jos auto on parin metrin päässä suojatiestä kun muksu hyppää siihen eteen. Mutta. Itse teen aina niin että katson auton nopeuden ja etäisyyden ja sillä päättelen lähdenkö ylittämään suojatietä vaiko en. Voi olla paikkakuntakohtaista mutta täällä Kuopiossa olen huomannut että jos jäät seisomaan suojatien eteen niin saat kyllä seisoa siinä aika kauan. Tuntuu että autoilijat "antaa tietä" vasta sitten kun astuu suojatielle, ja niin kauan kun seisoo tienlaidassa niin he ajattelevat että minä annan tietä heille vaikka oikeasti odotan että he noudattaisivat tieliikennelakia. Jos on paljon ruuhkaa eikä ole hirveä kiire niin päästän lähimmät autot ihan suosiolla, mutta ei mulla riitä kärsivällisyys seisoa tienlaidassa minuuttitolkulla odottamassa että joku olisi perillä väistämisvelvollisuuksista. Tuo suojatielle käveleminen riippuu tietysti paristakin asiasta. Jos auto on noin viiden metrin päässä, vauhti on aika kova ja on talvi niin en lähde ylittämään suojatietä ellen näe että autoilija hidastaa tarkoituksella. Mutta jos on kesä, auto on n. viiden metrin päässä ja vauhti on "rauhallinen" niin kyllä minä astun siihen suojatielle koska se väistämisvelvollisuus on sillä autoilijalla, ja tilannenopeuden tulee olla sellainen että jos on suojatie edessä niin sun pitää pystyä pysähtymään ennen sitä. Jos tämän takia joskus jään auton alle niin edelleen se vastuu on sillä auton kuljettajalla.

      Lainaa

    53. Sakea bataatti 11.4.2024 15:06
      Tulos: -4 (32 ääntä)
      En mitenkään ymmärrä, miten tuo adoptiojuttu voi pitää paikkansa. Kyllä meillä säännöllisen epäsäännöllisesti lapset haluaa katsella vanhoja valokuvia, joita on ihan sieltä synnäriltä asti, niin miten ihmeessä voi monta vuotta luulla, että on adoptoitu 🤦🏻‍♀️

      Lainaa

    54. Uskomaton vuohi 11.4.2024 15:29
      Tulos: -49 (59 ääntä)
      Pluri: Tuo ensimmäinen on kyllä hirveä ihminen. Todella pelottavaa ajatella että hän ei edes ymmärrä tekojaan koska jos ymmärtäisi niin ei kukaan kehtaisi myöntää tuollaista julkisesti. Vielä se että lapsi ei uskalla kysyä siltä varalta ettei loukkaa tunteita viittaa myös siihen että tuon ihmisen [...]
      Tanja sanoi että "raukka oli miettinyt", selvästi hänellä on empatiaa lastansa kohtaan. Hän oli kirjoittanut kommentin keskusteluun pieleen menneistä piloista, eikä selvästi nauttinut tilanteesta. Miksi täällä ruoditaan asioita JOISTA EI TIEDETÄ MITÄÄN JA KUTSUTAAN IHMISTÄ HIRVEÄKSI PUUTTUVILLA TIEDOILLA?

      Lainaa

    55. Tyyni kissa 11.4.2024 15:34
      Tulos: +45 (57 ääntä)
      Kantava mustikka: Hei, en ole Sini eikä mennyt ohi, mutta fakta on se että esim. lapsilla ja sokeilla ihmisillä on täysi oikeus liikkua liikenteessä ja jos autoilija ajaa jalankulkijan päälle suojatiellä sillä asenteella että "Kyllä jalankulkijan täytyy katsoa eteensä" niin on aika selvää että kenen se vika siinä tilanteessa on eli [...]
      Laissa 😊sanotaan😊myös😊 näin😊
      "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä."

      Lainaa

    56. Satunnainen lukija 11.4.2024 15:37
      Tulos: -52 (60 ääntä)
      Miksi ensimmäisen julkaisun naista arvostellaan niin kovin sanoin? Tapahtunut mikä tapahtunut. Ei mistään käy ilmi, ettei hän olisi oppinut virheestään tai katunut sitä. Hän vaan kertoi mitä oli joskus tapahtunut. Joku oli lasuakin tekemässä vaikka tapahtumasta saattaa olla jo monta vuotta. Ties vaikka lapsi olisi jo nuori aikuinen ja nauraa tapahtumalle äitinsä kanssa?

      Lainaa

    57. Pyhä piikkisika 11.4.2024 15:40
      Tulos: +62 (64 ääntä)
      Satunnainen lukija: Miksi ensimmäisen julkaisun naista arvostellaan niin kovin sanoin? Tapahtunut mikä tapahtunut. Ei mistään käy ilmi, ettei hän olisi oppinut virheestään tai katunut sitä. Hän vaan kertoi mitä oli joskus tapahtunut. Joku oli lasuakin tekemässä vaikka tapahtumasta saattaa olla jo monta vuotta. [...]
      Koska jos tuo tapahtui oikeasti, niin siinä on aika järkyttävällä tavalla häiritty nuoren elämää ja moinen ei kuittaudu sanomalla "Se oli vain läppä"
      Koeta itse ymmärtää, jos vietät teinivuodet ihmisten kanssa, jotka luulet olevan muuta, kuin oma perheesi.

      Lainaa

    58. moka-addikti 11.4.2024 16:06
      Tulos: +3 (31 ääntä)
      Silko kuormaeläin: Alkuun pitää sanoa että en kyllä pistäisi lastenvaunuja tai lapsia ylipäänsä suojatielle autojen eteen ihan sama vaikka autoilijalla olisi se väistämisvelvollisuus. Oman hengen kanssa voi leikkiä mutta ei opeteta tätä lapsille ihan jo silläkin että niitä on autoilijoiden miljoona kertaa [...]
      Mulla Turussa sama, mutta en lastenvaunujen kanssa menisi. Paitsi ehkä tyhjien. 
      Jos kaikki jalankulkijat aina kiltisti odottaa, ei täällä kukaan opi koskaan liikennetapoja. Luulevat vain, että koko maailma on rakennettu autoilijoita varten. 

      Lainaa

    59. Tulos: -8 (36 ääntä)
      Se on auto joka väistää.

      Lainaa

    60. Tulos: +46 (52 ääntä)
      Uskomaton vuohi: Tanja sanoi että "raukka oli miettinyt", selvästi hänellä on empatiaa lastansa kohtaan. Hän oli kirjoittanut kommentin keskusteluun pieleen menneistä piloista, eikä selvästi nauttinut tilanteesta. Miksi täällä ruoditaan asioita JOISTA EI TIEDETÄ MITÄÄN JA KUTSUTAAN IHMISTÄ HIRVEÄKSI PUUTTUVILLA TIEDOILLA?
      Jos tuo juttu on totta, niin äiti on todellakin hirveä ihminen. Sanan "raukka" käyttäminen ei millään lailla todista empatiasta. Pikemminkin käytti sitä tehosteena tehdäkseen tarinasta "hauskemman". Toivottavasti oli tosiaan vain pila.

      Lainaa

    61. Tulos: +32 (40 ääntä)
      Kantava mustikka: Aika huolestuttavaa että melkein kaikki kommentoijat näyttävät unohtavan SUOJAtien merkityksen 😊 mutta tätä se näyttää Suomessa olevan, monessa muussa maassa kyllä lähtökohtana on että auto antaa tietä jalankulkijalle, niinkuin täälläkin pitäisi olla lain mukaan. Autoilijan kannattaa muistaa että jalankulkija voi [...]
      Joo, ja autokuski voi saada vaikka sairaskohtauksen ratissa. Tietysti vastuu on ensi sijassa autoilijalla, ihan jo siitä syystä, että jalankulkijalle luultavasti käy törmäyksessä huonommin, mutta fakta on se, että kaikki tekee joskus virheitä liikenteessä, joko tahallaan tai tahattomasti, joskus esimerkiksi juuri sairaskohtausten tai muiden mainitseman liukkauden vuoksi, joten jokaisen tielläliikkujan on syytä ihan varmuuden vuoksi varmistaa oma ja muiden turvallisuus niissä rajoissa kuin se itselle on mahdollista.

      Lainaa

    62. Tulos: +11 (21 ääntä)
      Hienoa, että PikkuKakkosessa nykyään lauletaan, että "sillä liikennevalo ei pelasta lasta, ei ei ei ei ei ei ei, ei estä aikuista kaasuttamasta, ei ei ei ei ei ei ei, kun tollot ajavat näin punaista päin". On mennyt meidän muksuille perille. Usein ratissa istuu tollo, ja koska sitä ei voi tietää etukäteen, olen opettanut, että kunnes toisin todistetaan, oleta kuskin olevan tollo.

      Lainaa

    63. Kumara ankka 11.4.2024 19:08
      Tulos: +8 (16 ääntä)
      Hyi helvetti noita "äitejä" Ei ole itsellä lapsia mutta ei nyt saatana.

      Lainaa

    64. Tulos: +4 (28 ääntä)
      Satunnainen lukija: Miksi ensimmäisen julkaisun naista arvostellaan niin kovin sanoin? Tapahtunut mikä tapahtunut. Ei mistään käy ilmi, ettei hän olisi oppinut virheestään tai katunut sitä. Hän vaan kertoi mitä oli joskus tapahtunut. Joku oli lasuakin tekemässä vaikka tapahtumasta saattaa olla jo monta vuotta. [...]
      Tiesithän, että vaikka vaihdat nimimerkin, niin tuo logo säilyy samana silti ja paljastaa sen, monenako eri ihmisenä esität ”Tanjaa” puolustavasi? 🙃

      Lainaa

    65. Opiskeleva tohtori 11.4.2024 20:05
      Tulos: -19 (29 ääntä)
      Veretön neuvonantaja: Tuo lapsi ei tule enää koskaan, aikuisenakaan, luottamaan äitiinsä. Oli epäilemättä hauska jekku.
      Höpsis.

      Lainaa

    66. Introvertti herukka 11.4.2024 20:05
      Tulos: -8 (22 ääntä)
      Saaga: Tiesithän, että vaikka vaihdat nimimerkin, niin tuo logo säilyy samana silti ja paljastaa sen, monenako eri ihmisenä esität ”Tanjaa” puolustavasi? 🙃
      Paitsi että ei säily.

      Lainaa

    67. Peruuttamaton leopardi 11.4.2024 20:25
      Tulos: -2 (34 ääntä)
      Säälittävää miten autoilijan vastuuttomuudesta syyllistetään jalankulkija suojatiellä. Hävetkää!

      Lainaa

    68. Korrekti öykkäri 11.4.2024 21:05
      Tulos: +3 (43 ääntä)
      Pyhä piikkisika: Mitä noihin suojateihin kävelijänä tulee, niin enemmän ärsyttää autot, jotka hidastavat ennen suojatietä, kuitenkaan pysäyttämättä autoa. Pari kertaa meinannut puskuri kolahtaa, kun käyty nytkyttekemään auton kanssa siitä, kumpi menee ensin. Jos jarrurat ennen suojatietä, voisitko kiltisti [...]
      Kyllä raskaalla kalustolla ajavana ärsyttää kaltaisesi pysähtymisen odottajat. Minun on annettava teille tietä, joten hidastan (ennakoivaa ajoa) jo hyvissä ajoin jos näen suojatien läheisyydessä ihmisiä. Se pienikin vauhti on suuri säästö polttoaineenkulutuksessa kun ei tarvitse nytkäyttää 60tonnista yhdistelmä nollasta liikkeelle. Turhauttavaa ensin valuttaa 50m  ennen risteystä, iun näkee ihmisen suojatien edessä, ja joutuu lopulta kuitenkin pysäyttämään ennen kuin kulkija lähtee liikkeelle. Ja en tosiaan lain kirjaimen mukaan voi vain valutella jalankulkijan ohi, van minun on pysähdyttävä.  Lisäksi pysähtyminen kuluttaa jarruja aivan turhaan, koska jouheva liikenne vaatisi varsin nopean pysäytyksen ja liikkeellelähdön. Normaalisti kuorma-autoja hidastetaan moottorijarrutksella pakokaasun virtausta ahdistamalla.
       Nämä samat fysiikan lait pätevät myös henkilöautoihin pienemmässä mittakaavassa. (Sähkö ja hybridi autoissa tosin suuri osa jarrutusenergiasta saadaan talteen)
      Ymmärrän että pienet lapset odottavat että auto on kokonaan pysähtynyt, koska kotona usein opetetaan että ei mennä tielle jos näkyy liikkuvia autoja. Ja tämä on hyväksyttävää, koska lasten on vaikeampi arvioida lähestyvän ajoneuvon nopeutta ja lukea kuljettajan eleitä.

      Lainaa

    69. Keittiömestarin vihaama päärynä 11.4.2024 21:52
      Tulos: -14 (40 ääntä)
      Kivi: Voi pyhät kissat. Mietin tässä omaa äitiyttäni yksi päivä, ja avauduin miehelleni että olen varmaan maailman paskin äiti. En edes halunnut lapsia, enkä todellakaan jaksa säätää minkään luomusoseiden parissa, kunhan syö. Mies: "Leikit sen kanssa tuntitolkulla joka päivä?" "...nojoo" "rakastat sitä paljon ja sanot [...]
      Et halunnut lapsia mutta niitä kuitenkin on? Mikä tämä juttu oikein on, ehkäisy- ja aborttioikeus on olemassa ja kuitenkin maa tuntuu olevan väärällään ihmisiä jotka lisii hupsista heijaa vahingossa vaan.

      Lainaa

    70. Tulos: -7 (41 ääntä)
      Lilja: Uutisissa kiersi muutama kuukausi sitten video, jossa hälytysajossa ollut poliisiauto törmää ihmiseen suojatiellä. Poliisiautossa oli vilkut ja sireenit päällä, ja silti tämä jalankulkija kävelee suoraan sen eteen täysin sivuilleen katsomatta huppu päässä, kuulokkeet korvilla ja ilmeisesti [...]
      Olen ihan samaa mieltä kanssasi. Mutta... väistämisen perustelu vain sillä, että auto on isompi ja tekee enemmän tuhoa? Entä jos rekkakuskit alkavat samalla lailla puhua fiiateista? Että kyllä kannattaisi fiiattikuskin ja corollateinin katsoa ensin ettei kolmion takaa tule täysperärekka eteen maantiellä, se on kumminkin isompi. "Se on turha olla haudassa oikeassa että sinulle oli vihreät valot ja rekan olisi pitänyt pysähtyä, kun fiiatti on niin pieni auto että fysiikan lait ohittaa tieliikennelain".
      Pointtina siis vaan tuo typerä perustelu, että jalankulkijan pitäisi väistää isompaa, kun ei sama periaate sitten enää yhtä kertaluokkaa isommassa mittakaavassa tunnu kenestäkään järkevältä. 
      Paitsi junia väistää sitten kyllä kaikki.

      Lainaa

    71. Tulos: +27 (27 ääntä)
      Uskomaton vuohi: Tanja sanoi että "raukka oli miettinyt", selvästi hänellä on empatiaa lastansa kohtaan. Hän oli kirjoittanut kommentin keskusteluun pieleen menneistä piloista, eikä selvästi nauttinut tilanteesta. Miksi täällä ruoditaan asioita JOISTA EI TIEDETÄ MITÄÄN JA KUTSUTAAN IHMISTÄ HIRVEÄKSI PUUTTUVILLA TIEDOILLA?
      Mielestäni aika hyvä peruste on se lähtökohta että noin pienille lapsille ei sanota tuollaisia asioita edes vitsillä. Toiseksi se että jos ihminen ei tätä ymmärrä sen vertaa että kehtaa ääneen tunnustaa tehneensä tuollaisen teon ja vielä kaiken lisäksi jättänyt kertomatta että asia ei pidä paikkaansa kertoo mielestäni aivan riittävästi kyseisestä ihmisestä. Minä tiedän sen mitä hän itse asiasta kirjoitti ja se että hän tuntee jonkin verran empatiaa lastaan kohtaan ei poista teon törkeyttä. 
      En tiedä oletko kyseinen henkilö tai hänen kaverinsa mutta toivottavasti aiempi viestini menee hänen tietoonsa. Se saattaa ja kuuluukin sattua mutta jos hän on oikeasti hyvä ihminen niin hän saattaa ottaa opikseen mitä voi sanoa kenellekin ja missä tilanteessa. Tässä tilanteessa hän on tahallisesti laittanut oman lapsensa elämään epätietoisuudessa omasta itsestään kuudeksi vuodeksi juuri siihen aikaan kun lapsen henkinen kehitys on herkimmillään. Mielelläni kuulisin miksi tämänkaltainen toiminta ei mielestäsi ole törkeää koska itse näen aika vähän asioita joita voi lapselleen tehdä jotka ovat törkeämpiä mutta niistä yleensä jaetaan tuomiot jos kiinni jää.

      Lainaa

    72. Tulos: -9 (41 ääntä)
      Ensinnäkin: Kuka käyttää aikansa sen kyttäämiseen, mihin suuntaan ventovieraat ihmiset katsovat tai eivät katso liikenteessä? No life -meininkiä. Keskittykää siihen, että itse toimitte liikennesääntöjen mukaan. Toisekseen: Joo, pitää silti olla varovainen ja blaa blaa blaa. Mutta asenneilmasto näkyy siinä, että nimenomaan jalankulkijan pitäisi sitä olla joka hetki olettaa, että toiset EIVÄT niitä sääntöjä noudata. Vastaesimerkki: Arvostelisiko kukaan autoilijaa siitä, että tämä ei etuajo-oikeutettua tietä ajaessaan katso sivuteille ja varmista, etteikö sieltä joku sittenkin aja kylkeen? Ei, koska liikenteessä pitää voida olettaa, että ajetaan sääntöjen mukaan. Ja onnettomuustilanteessa KAIKKI paheksunta kohdistuu siihen pässiin, joka vastoin sääntöjä kolmion takaa tulee. Jos siis ollaan kaikki autoilijoita ja teiden kruunaamattomia kuninkaita. Mutta kävelijä, joka tekee saman oletuksen, on tyhmä ja jopa huono äiti. Kai tämä on samaa logiikkaa kuin se, että nainen nyt vain on tyhmä, jos kävelee yksin baarista kotiin, koska se nyt ilmeisesti vain on luonnonlaki, että miehet raiskaavat. Sinne suojatielle muuten kannattaa kävellä odottamatta. Oman kulkemiseni sujuvuudessa oli käänteentekevää, kun tajusin tämän. Tietenkin kannattaa olla salaa mielessään valppaanaja valmis äkkipysähdykseen, jos auto sittenkään ei pysähdy, mutta kannattaa NÄYTTÄÄ siltä, ettei aio pysähtyä ollenkaan. Suurin osa autoilijoista ei ajaa suojatiestä läpi, jos heille antaa mahdollisuuden. Suurin osa kuitenkin pysähtyy sovinnolla, kun näkee, että jalankulkija tietää oman vuoronsa ja on oikeasti menossa. Onhan se autoilijanakin sujuvampaa, jos ei tarvitse odottaa, kun jalankulkija arpoo ja rohkaisee mieltänsä. Ei sillä, että se minua autoilijana häiritsisi, sillä ei minulla ole niin helkkarin kiire. Osaan myös pysähtyä suojatien eteen ja jopa hiljentää ennen suojatietä, jolle on huono näkyvyys, sillä LAIN MUKAAN AUTOILIJAN TULEE TEHDÄ NIIN. Ei keskittyä jalankulkijoiden puutteita ruotimaan silloin, kun jalankulkija noudattaa sääntöjäja sinä et.

      Lainaa

    73. Höskä maahinen 12.4.2024 4:02
      Tulos: +4 (10 ääntä)
      Peruuttamaton leopardi: Säälittävää miten autoilijan vastuuttomuudesta syyllistetään jalankulkija suojatiellä. Hävetkää!
      Soitin naapurin Patelle. Lupasi hävetä.

      Lainaa

    74. Sinulle ei luvattu mitään julli. 12.4.2024 4:28
      Tulos: -4 (10 ääntä)
      Mikäs se laulava passipoliisi oli nimeltään? Perttupottu Schörsselörderinger niin tekeekö elettäkään suojellakseen näitä(kään) lapsia vanhemmiltaan? Vai mitäpä lottoatte, olisiko kuitenkin niin, että herra Pontiac Pilatuksen kiinnostus loppuu aateveljiensä tavoin sinne mistä se alkaa - kohtuun.

      Lainaa

    75. Mädäntynyt alpakka 12.4.2024 7:20
      Tulos: +26 (28 ääntä)
      Meillä autokoulun opettaja opetti, että "väistä oikealta, varo vasemmalta". Ei se ole niin vaikea varoa siltä varalta, että joku ei noudatakaan liikennesääntöjä. Jos kolmion takaa tulee toinen auto kovalla vauhdilla sen näköisesti, että se ei ehkä pysähdy, niin kyllä minä etuajo-oikeutetulla tielläkin huomioisin sen vaihtoehdon, että se tulee eteen. Mitä isompi auto sieltä tulee, sen tarkempi olisin, koska isot autot eivät välttämättä edes pysähdy niin nopeasti kuin mihin minä henkilöautolla olen tottunut. Alkuperäinen tarina ei kerro kovin tarkasti jalankulkijasta. Jos hän käveli suoraan jalkakäytävää pitkin, mutta kääntyi yllättäen suojatien kohdalla ja puski suoraan tielle, niin silloin kyllä jalankulkija on riskeerannut henkensä ja lapsensa hengen ihan tahallaan. Tieliikennelaki sanoo, että autoilijan on annettava tietä jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistuu menemään sille. Jos jalankulkijan liikkeistä ei mitenkään pysty havaitsemaan valmistautumista, niin ei se autoilijan vika ole, paitsi ehkä siellä oikeudessa ja varsinkin todistajien puuttuessa. Laki ei sentään velvoita koko liikennettä pysähtymään aina silloin, kun suojatien lähettyvillä liikkuu ihmisiä mihin suuntaan tahansa. Jos taas jalankulkija on tullut suojatien reunaan, näyttänyt selvästi siltä, että haluaa ylittää tien ja antanut kohtuullisen ajan (muutama sekunti) lähellä oleville autoilijoille reagoida, niin silloin tietenkin autoilija väistää. Kyllä niitä suojatielle arvaamattomasti hyppijöitä on, mutta niin on autoilijoitakin, jotka eivät osaa varoa.

      Lainaa

    76. Tulos: +15 (27 ääntä)
      Peruuttamaton leopardi: Säälittävää miten autoilijan vastuuttomuudesta syyllistetään jalankulkija suojatiellä. Hävetkää!
      Syyllistetään kylläkin jalankulkijaa jalankulkijan vastuuttomuudesta.

      Lainaa

    77. Rajoittunut ankka 12.4.2024 9:51
      Tulos: -31 (39 ääntä)
      Nykyään on kyllä TODELLA yleistä että varsinkin nuoremmat NAISET ei katso yhtään mitään liikenteessä. Eli juurikin tuota "kävelen katsomatta yhtään suojatielle 90 asteen käännöksellä koska MINULLA on oikeus" samaa tehdään myös polkupyörillä/laudoilla yms eli esim ajetaan pyörätien/kävelytien oikeaa reunaa, josta salamana koukataan vasemmalle väylän yli ja siitä autotien yli, samalla vaarantaen sekä takaa tulevat pyörät, että autot kun tuolloin ollaan väistämisvelvollisia itse. Ihan älytöntä ja tuota näkee ihan päivittäin ja on vaan pahentunut viimeisen 15v aikana, monet myös tulee esim bussista pysäkillä hirveää kyytiä ulos ja suoraan pyörätien yli katsomatta yhtään tuleeko ketään. Vaikka seksismiltä voisi kuulostaakin, niin lähes aina kun noita näkee, on kyseessä naiset. Sama ilmiö vaivaa esim kirpputoreilla, joissa naiset pällistelee keskellä käytävää tukkien koko käytävän ja vaikka tulisit suoraan edestä niin eivät "näe" ja väistä, samaan aikaan taas enemmistö miehistä väistää vaikka tulisin takaa päin ohi, kun miehillä on tutkitusti parempi tilanteen/tilantaju. Jotenkin ironista, että naiset säästyy lukemattomilta onnettomuuksilta vain, koska muut sattuu olevaan tarkkaavaisempia eikä aja päälle kun joku päättää hurauttaa suojatien yli salamana pyörällä. Ja VARSINKIN jos on huppu päässä, niin silloin katsotaan reilummin, koska hupun takia ei näe. eikö sitten ihmisille enää opeteta perussääntöjä?

      Lainaa

    78. Sakea hylje 12.4.2024 12:10
      Tulos: +34 (34 ääntä)
      Kaikki adoptiosta mitään ymmärtävät tietävät myös pitkään olleen ohjeistuksen kertoa asiasta ikätasoisesti pienestä asti ja pitää keskusteluyhteyttä auki vuosien varrella. Eli lapsi on typerän pilan lisäksi jätetty yksin pohtimaan asiaa ajatellen että vanhempaa ei sen enempää kiinnosta 😅 Adiptioperhe on oikea perhe siinä missä biologinenkin, eikä siinä sinänsä ole mitään huonoa, mutta pohdintaa tietenkin aiheuttaa pitkin elämää.

      Lainaa

    79. Rikottu marja 12.4.2024 13:29
      Tulos: +20 (24 ääntä)
      Pepi: Se on auto joka väistää.
      Ei väistä jos kuski on aineissa, kahjo, luisuu liukkaalla tai saa just sairauskohtauksen. Sattuu vaan jalankulkijaan.

      Lainaa

    80. Tulos: +20 (24 ääntä)
      Viiden sadan euron ulosoton takia lapset laitokseen? Kiva nähdä että on porukalla prioriteetit kohdillaan 8-O

      Lainaa

    81. Tulos: +7 (15 ääntä)
      Saaga: Tiesithän, että vaikka vaihdat nimimerkin, niin tuo logo säilyy samana silti ja paljastaa sen, monenako eri ihmisenä esität ”Tanjaa” puolustavasi? 🙃
      Nyt vasta luin kaikki muut kommentit ja kuten epäilinkin niin luultavammin tekijä itseään täällä puolustelemassa ymmärtämättä vieläkään miksi häntä suolataan vaikka kuinka perustellaan. Eli oletan että alkuperäinen ajatukseni hävyttömän törkeästä ihmisestä pitää paikkansa enemmän kuin hyvin. Aikamoista...

      Lainaa

    82. Nuutunut pehmelö 13.4.2024 11:59
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Pyhä piikkisika: Koska jos tuo tapahtui oikeasti, niin siinä on aika järkyttävällä tavalla häiritty nuoren elämää ja moinen ei kuittaudu sanomalla "Se oli vain läppä"Koeta itse ymmärtää, jos vietät teinivuodet ihmisten kanssa, jotka luulet olevan muuta, kuin oma perheesi.
      Muuhun kantaa ottamatta, lapsen adoptoineet nimenomaan ovet hänen perheensä.

      Lainaa

    83. Mäntylahti-Piiras 13.4.2024 14:33
      Tulos: -4 (12 ääntä)
      Silloin kun oli 18 ja kuolematon tätä "mulla on oikeus mennä ensin!" -ajattelua tuli harrastettua itsekin, jos tuo vaihde jää vanhemmaksi tulemisen jälkeen päälle niin sit sais joku kyllä tulla antamaan tunnin turpaan puolessa tunnissa.

      Lainaa

    84. Hästäg whatabout 13.4.2024 18:53
      Tulos: -6 (22 ääntä)
      Tornipöllö: Sinin mieltä varmaan lämmittääkin niin perkeleesti, että pääsee pätemään "sun vika, olit väistämisvelvollinen", jos eräänä päivänä joku liian raskaan kaasujalan omaava tolvana tulee jostain nurkan takaa ja rysäyttää täysiä lastenrattaita päin. Voisiko niistä omista periaatteista joustaa edes [...]
      Jos sä oot kävellen liikenteessä, niin pysähdytkö myös vihreisiin valoihin odottamaan, että mahdolliset liian raskaan kaasujalan omaavat kaaharit kaahaavat punaisia päin ohi ensin? Vai luotatko niihin vihreisiin valoihin ja astelet suojatielle sen enempiä autoja kumartelematta? Koska periaatteessa ihan sama asia. Se suojatie/ jalankulkija menossa suojatielle on autoilijalle ihan sama asia, kuin punainen valo: siihen on pysähdyttävä.

      Lainaa

    85. Mäntylahti-Piiras 13.4.2024 19:44
      Tulos: +18 (18 ääntä)
      Hästäg whatabout: Jos sä oot kävellen liikenteessä, niin pysähdytkö myös vihreisiin valoihin odottamaan, että mahdolliset liian raskaan kaasujalan omaavat kaaharit kaahaavat punaisia päin ohi ensin? Vai luotatko niihin vihreisiin valoihin ja astelet suojatielle sen enempiä autoja kumartelematta? Koska periaatteessa ihan sama asia. Se [...]
      ottaen huomioon millaisia nollatauluja auton ratissa näkee, sanoisin että on ihan tarpeellista katsoa molempiin suuntiin ennen ylitystä vaikka miten olis vihreä valo jalankulkijoille, varsinkin kääntyvät autot on vaarallisia valoissa kun heille palaa vihreä yhtä aikaa jalankulkijoiden kanssa.

      Lainaa

    86. Ventovieras krokotiili 13.4.2024 20:33
      Tulos: -16 (20 ääntä)
      Pluri: Nyt vasta luin kaikki muut kommentit ja kuten epäilinkin niin luultavammin tekijä itseään täällä puolustelemassa ymmärtämättä vieläkään miksi häntä suolataan vaikka kuinka perustellaan. Eli oletan että alkuperäinen ajatukseni hävyttömän törkeästä ihmisestä pitää paikkansa enemmän kuin hyvin. Aikamoista...
      Ja sinä jatkat vielä, ihme tyyppi. Kukaan täällä ei tunne Tanjaa ja kuinka hyvin hän tulee tyttärensä kanssa toimeen. Taidat sittenkin itse olla se hirveä ihminen kun suolaat muita. Tanjan tarinasta ei voi päätellä muuta kuin että hän on rakastava äiti joka on joskus tehnyt virheen ja puhuu siitä avoimesti. Tavallinen ihminen.

      Lainaa

    87. Kujeileva apina 14.4.2024 1:35
      Tulos: +7 (9 ääntä)
      Pyhä piikkisika: Mitä noihin suojateihin kävelijänä tulee, niin enemmän ärsyttää autot, jotka hidastavat ennen suojatietä, kuitenkaan pysäyttämättä autoa. Pari kertaa meinannut puskuri kolahtaa, kun käyty nytkyttekemään auton kanssa siitä, kumpi menee ensin. Jos jarrurat ennen suojatietä, voisitko kiltisti [...]
      Mitä noihin jalankulkijoihin tulee niin itseä, autoilijana, ärsyttää se kun pysähdyn antamaan antamaan tietä ja jalankulkijat sit alkaa heiluttelemaan ja viittomaan käsimerkkejä. 
      Erityisen ärsyttävää se on liukkaalla kelillä.
      Siinä ku puolin ja toisin arvuutellaan, että kumpi menee eka, ni voikin tulla yhteentörmäys, jossa jalankulkija aina häviää ja autoilija saattaa saada elinikäiset traumat ja syyt niskoille.

      Lainaa

    88. Mönjässä kierinyt ämpäri 14.4.2024 2:04
      Tulos: +15 (17 ääntä)
      Puhuttu maksamakkara: Mutta jos se oli oikeasti vain unohtunut? Voiko silloin äitiä syyttää?
      Kyllä voi, täysin asiaton "pila" ylipäätään  ihan turha vedota että unohti kun ei olisi pitänyt uskotella sellaista alunperinkään

      Lainaa

    89. Mönjässä kierinyt ämpäri 14.4.2024 2:18
      Tulos: +22 (24 ääntä)
      Uskomaton vuohi: Tanja sanoi että "raukka oli miettinyt", selvästi hänellä on empatiaa lastansa kohtaan. Hän oli kirjoittanut kommentin keskusteluun pieleen menneistä piloista, eikä selvästi nauttinut tilanteesta. Miksi täällä ruoditaan asioita JOISTA EI TIEDETÄ MITÄÄN JA KUTSUTAAN IHMISTÄ HIRVEÄKSI PUUTTUVILLA TIEDOILLA?
      TUOLLAINEN PILA ON  HIRVEÄ

      Lainaa

    90. Kujeileva apina 14.4.2024 3:32
      Tulos: +20 (22 ääntä)
      Mönjässä kierinyt ämpäri: TUOLLAINEN PILA ON  HIRVEÄ
      Itseä järkytti erityisesti se, että sitä oli pilailtu 2 päivää! 
      Harva ymmärtää, että pila on sellainen, mille jokainen voi nauraa, myös kohde. Mutta silloin kun siitä jää kohteelle paha mieli, on se jo puhdasta kiusaamista. 😞

      Lainaa

    91. Ventovieras krokotiili 14.4.2024 9:46
      Tulos: -24 (26 ääntä)
      Kujeileva apina: Itseä järkytti erityisesti se, että sitä oli pilailtu 2 päivää!  Harva ymmärtää, että pila on sellainen, mille jokainen voi nauraa, myös kohde. Mutta silloin kun siitä jää kohteelle paha mieli, on se jo puhdasta kiusaamista. 😞

      Kyllähän se kohdetta nauratti, tuossahan lukee että lapsi suhtautui asiaan liiankin hyvin. Voin hyvin kuvitella tilanteen jossa lapsi nauttii ajatuksesta olevansa adoptoitu ja siitä tulee ikään kuin leikki.

      Seuraavana päivän sitten kerrotaan että noniin, nyt riittää jo tämä adoptioleikki, sehän oli vain semmoista pilaa. Lapsi sitten esittää muka yhä uskovansa adoptioon ja vähän leikillä lällättelee asiasta. Sitten puheenaihe vaihtuu ja lapsi on uskovinaan noitiin ja lohikäärmeisiin. Syntyy väärinkäsitys. 

      Lainaa

    92. Kujeileva apina 14.4.2024 16:23
      Tulos: +22 (24 ääntä)
      Ventovieras krokotiili: Kyllähän se kohdetta nauratti, tuossahan lukee että lapsi suhtautui asiaan liiankin hyvin. Voin hyvin kuvitella tilanteen jossa lapsi nauttii ajatuksesta olevansa adoptoitu ja siitä tulee ikään kuin leikki.Seuraavana päivän sitten kerrotaan että noniin, nyt riittää jo tämä adoptioleikki, sehän oli vain semmoista [...]
      Ei tossa kyllä mitään tommosta tullut ilmi.
      Siinähän selkeesti äiti  kertoo pilailleensa 2 päivää asialla ja vaikka sillä hetkellä lapsi suhtautuikin asiaan ok:sti, niin olipa äiti unohtanut, omien sanojensa mukaan, mainita että kyseessä oli pila. 
      Kunnes 6 vuotta myöhemmin teini on varovasti ottanut asian esille, kertoen että on muutaman vuoden miettinyt asiaa, mutta ei ole halunnut loukata äidin tunteita.
      Se on selvästi ollut murrosikäiselle lapselle järkytys, mutta hän on monta vuotta pitänyt asiaa sisällään.
      Ja ilmeisesti hän ei ole uskaltanut ottaa asiaa esille, koska on pelännyt, että suhde äitiin muuttuisi.
      Et varmaan tiedä sitä, mutta monet viattomatkin asiat saattavat jäädä muhimaan päälle ja kun murrosikäinen lapsi kehittyy, hän alkaa ajatella asioita eri tavalla ja teini-iän tullessa, sitä viimeistään alkaa rakentamaan omaa identiteettiään ja pohtia mielessään "kuka minä oikein olen". Asia joka on vuosia ollut muistin lukkojen takana, saattaa yhtäkkiä palautua muistiin ja se voi olla teinille hyvin hämmentävä tilanne, kn tulee uusi identiteettikriisi.
      Ja joo, mulleki on pilailtu adoptiosta, mutta se nyt oli vähän erilainen pila, koska kukapa oikeesti ottaa vakavasti oman isosiskon heittämän jutun: "Sut on muuten adoptoitu meille aasilaumasta." Itse sitten heitin takas: "Mä oisin kyl kuvitellu ennemmin apinalaumaa."
      Olen itsekin kokenut lapsena raadollisia asioita, jotka ovat unohtuneet samantien vuosikausiksi. Kun täytin 18, alkoi oudot filmikuvat, kamalista tapahtumista vyöryä mieleen ja lopputulos ei ollut kaunis. Lopulta olin psykoosissa ja yritin itsemurhaa, kun en ymmärtönyt noita outoja ja kamalia muistikuvia.

      Lainaa

    93. Kujeileva apina 14.4.2024 16:26
      Tulos: +7 (9 ääntä)
      Päälle=päähän. Anteeksi jos tekstissä taas sanavirheitä. Lukihäiriö ja oli vaikea tarkistaa tekstiä, kun ruutu muuttui välillä kokonaan valkoiseksi. 🙏🏻

      Lainaa

    94. Tulos: +6 (10 ääntä)
      Ja mitäs sitten kun se auto ei väistäkään? Kyllä, autoilijan "vika", mutta mietipä hetki vielä lisää

      Lainaa

    95. Ventovieras krokotiili 15.4.2024 10:14
      Tulos: -21 (27 ääntä)
      Kujeileva apina: Ei tossa kyllä mitään tommosta tullut ilmi. Siinähän selkeesti äiti  kertoo pilailleensa 2 päivää asialla ja vaikka sillä hetkellä lapsi suhtautuikin asiaan ok:sti, niin olipa äiti unohtanut, omien sanojensa mukaan, mainita että kyseessä oli pila.  Kunnes 6 vuotta myöhemmin teini on varovasti ottanut asian esille, [...]

      Harmi että sinulla on ollut hankala lapsuus mutta en usko että Tanjan lapsella on samoja traumoja. Olen kuullut että hän itsekin kertoo tätä tarinaa ja nauraa sille. Myös pyytää äitiään kertomaan tätä juhlissa.

      Lainaa

    96. Räkäpää 15.4.2024 11:40
      Tulos: +17 (25 ääntä)
      Ventovieras krokotiili: Harmi että sinulla on ollut hankala lapsuus mutta en usko että Tanjan lapsella on samoja traumoja. Olen kuullut että hän itsekin kertoo tätä tarinaa ja nauraa sille. Myös pyytää äitiään kertomaan tätä juhlissa.
      Lista ihmisistä jotka uskovat tämän valheen:

      Lainaa

    97. Tulos: +7 (21 ääntä)
      Keittiömestarin vihaama päärynä: Et halunnut lapsia mutta niitä kuitenkin on? Mikä tämä juttu oikein on, ehkäisy- ja aborttioikeus on olemassa ja kuitenkin maa tuntuu olevan väärällään ihmisiä jotka lisii hupsista heijaa vahingossa vaan.
        Taisin mainitakin, että miehelläni oli pakottava vauvakuume? Tämä on nyt yksi niitä asioista joissa on pakko joko tehdä kompromissi tai ottaa ero, ei ole mahdollista hankkia puolikasta vauvaa. Pohdin asiaa tykönäni, ja päätin, että paljon mieluummin olen naimisissa oleva äiti, kuin ex-vaimo. Ja, kuten arvelinkin, kun lapsi on oma niin kyllä sitä sitten rakastaa enemmän kuin mitään, vaikka lapset eivät olisikaan muuten oma juttu (paitsi jos on narsisti tai jotenkin muuten häiriintynyt). 
        Että joo, on erittäin huolellisen harkinnan tulos, ei mikään "en osaa käyttää ehkäisyä" -tapaus. En voi ymmärtää miten voisit lukea sen niin, paitsi ilkeyttä?

      Lainaa

    98. Pystysuora flamingo 15.4.2024 22:32
      Tulos: +3 (7 ääntä)
      Luettuani kommenttien keskustelua suojatiekäyttäytymisestä minua hämmentää tosi paljon sen polarisoituminen heti alusta asti. Suojatiellä tosiaan lain mukaan odotetaan varovaisuutta kaikilta osapuolilta. Vaikka auto on väistämisvelvollinen, kävelijän on pienempänä osapuolena tietysti järkevää olla varovainen. Mokasta ei kuitenkaan minun mielestäni käy ilmi, että kyse olisi periaatteesta josta kyseinen nainen pitää kiinni lapsensa hengen uhalla tai mistään lasun arvoisesta asennevammasta, vaan kyseessä voi ihan oikeasti olla se univajeen aiheuttama vahinko nollat taulussa. Voi toki olla kyse myös piittaamattomuudesta tai siitä periaatteesta, mutta on aika ikävää olettaa sitä ihmisestä ensimmäisenä. Itse olen liikenteessä mahdollisimman varovainen varsinkin lapsen kanssa liikkuessani huolimatta siitä, millä keinoilla liikumme, ja odotan aina että auto hidastaa ihan kunnolla ennen kuin ylitän tietä rattaiden kanssa. En silti pidä mahdottomana että mokan äiti olisi toiminut noin vahingossa, enkä todellakaan muista mitä itse olen sekoillut lapsen ensimmäisen puolen vuoden aikana hirvittävässä univajeessa. Se ei tee ihmiselle hyvää, mutta hengissä selvittiin.

      Lainaa

    99. Tulos: +11 (13 ääntä)
      Kilokalori: Olen ihan samaa mieltä kanssasi. Mutta... väistämisen perustelu vain sillä, että auto on isompi ja tekee enemmän tuhoa? Entä jos rekkakuskit alkavat samalla lailla puhua fiiateista? Että kyllä kannattaisi fiiattikuskin ja corollateinin katsoa ensin ettei kolmion takaa tule täysperärekka eteen maantiellä, se on [...]
      No totta hemmetissä seuraan autoillessanikin, tuleeko kolmion takaa rekka kylkeen?

      Lainaa

    100. hilipatipippaa 16.4.2024 9:30
      Tulos: -1 (5 ääntä)
      Kivulias matelija: Onhan se tavallaan kunnioitettavaa olla valmis kuolemaan periaatteidensa vuoksi, mutta onko ihan oikeasti väistämisvelvollisuus suojatiellä nyt se periaate, joka kannattaa näin tinkimättömäksi valita?
      Mieti minkälaisen patsaan tulevat sukupolvet tekisivät hänen kunniakseen.

      Lainaa

    101. Ehompi ilves 16.4.2024 12:22
      Tulos: -3 (5 ääntä)
      Luvattoman monet autoilijat eivät näytä edes huomaavan suojatien merkkiä vaikka olisi hyvin selvää että yli olen menossa. Joku kerta heitän kivellä sellaisia idiotteja (ja otan itse turpaan)

      Lainaa

    102. Murronkulman Rauha 16.4.2024 12:32
      Tulos: +9 (15 ääntä)
      Ventovieras krokotiili: Harmi että sinulla on ollut hankala lapsuus mutta en usko että Tanjan lapsella on samoja traumoja. Olen kuullut että hän itsekin kertoo tätä tarinaa ja nauraa sille. Myös pyytää äitiään kertomaan tätä juhlissa.
      Sun uskominen siihen, että lapsi ei saa tuollaisesta traumoja, ei todista mitään. Siitä, että on kuusi vuotta luullut olevansa adoptoitu, tulee traumat, uskoit sitä tai et. Lapsi saattaa nyt uskotella jopa itselleen, että tämä olikin hauska tarina ja pyytää sitä kertomaan vitsinä juhlissa, koska haluaa miellyttää äitiänsä. Mutta totuus on toista kun hän vanhempana ymmärtää, kuinka kiistatta on väärin, yhdenkään äidin sanoa tuollaista omalle biologiselle lapselleen vitsinä ja sitten unohtaa kertoa totuus. Kuuteen vuoteen. Vaikka Tanja täällä eri nimimerkkien takana puolustelee itseään, ei kannata. Olet tehnyt väärin ja tiedät sen itsekin. Tai ainakin äitiniä pitäisi tietää. Hyi, häpeä.

      Lainaa

    103. Tulos: +11 (17 ääntä)
      Ventovieras krokotiili: Harmi että sinulla on ollut hankala lapsuus mutta en usko että Tanjan lapsella on samoja traumoja. Olen kuullut että hän itsekin kertoo tätä tarinaa ja nauraa sille. Myös pyytää äitiään kertomaan tätä juhlissa.
      Lopeta se itsellesi valehtelu. Teit virheen ja toivottavasti seuraukset ovat olemattomat tai vähäiset. Voit ottaa tästä oikeasti oppia tulevaisuutta varten tai kuvitella että mitään pahaa ei tapahtunut. Valinta on sinun. Minäkin muistelen isäni kännitoilailuja huumorilla höystettynä naureskellen mutta ei se poista sitä asiaa kuinka paljon se lapsena/nuorena tuntui pahalta. Eikä se tarkoita sitä että niissä asioissa ei olisi ollut sellaista joka olisi vaikuttanut minun kehitykseeni. Iso osa negatiivisesti mutta ehkä myös pari positiivistakin on jäänyt mukaan.
      Mikäli se tekee minusta hirveän ihmisen (kuten yhdessä viestissäsi sanoit) että "suolaan" ihmisen joka toimii noin omaa lastansa kohtaan niin olkoon näin. Sanoisin nämä asiat ihan kenelle vaan vaikka kasvotusten ja seison ylpeänä mielipiteeni takana joka perustuu omiin kokemuksiini ja isoon määrään luettua materiaalia vuosien varrella. 
      Enkä minä sinulle mitään pahaa halua. Päinvastoin. Toivon että sisäistät virheen ja otat opiksesi mutta heikolta näyttää kun yrität täällä puolustella useiden nimimerkkien kautta virhettäsi myöntämättä että sillä voisi olla mitään vaikutusta mihinkään.

      Lainaa

    104. Mädäntynyt alpakka 17.4.2024 7:47
      Tulos: +5 (9 ääntä)
      Hästäg whatabout: Jos sä oot kävellen liikenteessä, niin pysähdytkö myös vihreisiin valoihin odottamaan, että mahdolliset liian raskaan kaasujalan omaavat kaaharit kaahaavat punaisia päin ohi ensin? Vai luotatko niihin vihreisiin valoihin ja astelet suojatielle sen enempiä autoja kumartelematta? Koska periaatteessa ihan sama asia. Se [...]
      Jos mä odotan kävelijänä vihreiden valojen vaihtumista, niin autoilijoille tulee keltanen valo ennen kuin omani vaihtuu vihreäksi. Näen lähestyvistä autoista, että hidastavatko he vauhtia vai ajavatko punaisia päin. Yleensä autot ehtivät kokonaan pysähtyä ennen kuin valoni vaihtuu vihreäksi. Joten kyllä, luotan, ettei kukaan tahallaan kiihdytä päälleni. Jos taas valoni vaihtuu vihreäksi, mutta jostain kaahaa auto tuhatta ja sataa antamatta merkkiäkään aikeistaan pysähtyä punaisiin, niin en todellakaan kävele eteen. Sinäkö kävelet? Varon vihreillä valoilla aina myös kääntyviä ajoneuvoja, joilla on vihreä, vaikka he ovat väistämisvelvollisia.

      Lainaa

    105. Närkästynyt näkkileipä. 17.4.2024 15:10
      Tulos: +1 (7 ääntä)
      YouTubessa on liiankin paljon videoita, siitä kun "minulla on oikeus" ihmiset vaarantavat henkensä liikenteessä vain periaatteen takia, kaikilla aikuisilla ihmisillä, ei nähtävästi ole pienintäkään itse suojelu vaistoa. Tuollaisia ihmisiä löytyy ratin takaa ja kevyen liikenteen välillä.

      Lainaa

    106. Kopioitu Metsätonttu 17.4.2024 17:55
      Tulos: +6 (12 ääntä)
      Kantava mustikka: Hei, en ole Sini eikä mennyt ohi, mutta fakta on se että esim. lapsilla ja sokeilla ihmisillä on täysi oikeus liikkua liikenteessä ja jos autoilija ajaa jalankulkijan päälle suojatiellä sillä asenteella että "Kyllä jalankulkijan täytyy katsoa eteensä" niin on aika selvää että kenen se vika siinä tilanteessa on eli [...]
      Nyt oli siis kyse tapauksista, joissa äiti työntää vaununsa yllättäin suojatielle katsomatta tuleeko autoja. Vaikka mahdollisen päälleajon syylliseksi todettaisiinkin autoilija ei se paljon lohduttaisi, jos menettää lapsensa. Siksi pitää ylittäjän varmistua ensin, että tie on vapaa tai, että lähestyvät autot pysähtyvät ennen vaunujen työntämistä suojatielle. 
       Meilläpäin ongelmana ovat myös kävelijät  jotka risteyksessä suojatien läheisyydessä joko juttelevat selkä toiseen suuntaan jonkun kanssa tsi kävelevät eri suuntaan ja sitten yllättäen varoittamatta ryntäävät suojatielle autojen eteen. Sääntöjen mukaan suojatielle menijän pitää tehdä selväksi aikomuksensa eikä hyökätä sinne varoittamatta suinpäin. Itse annan autoilijana aina tietä tarvittaessa, mutta joskus on todella vaikeaa ennakoida joidenkin kävelijöiden äkkipikaista ja epäloogista käyttäytymistä liikenteessä. Sama koskee myös kauppojen parkkipaikkoja, joissa lähiaikoina tullut paljon tilanteita, joissa ihmiset kävelevät sokkona ja pimeässä mustina peruuttavan auton taakse kuolleesta kulmasta tai jopa työntävät lastenvaunujaan liikkuvan auton taakse tai antavat pienten lasten juosta ilman valvontaa autojen välissä. Kyllä jokin vastuu pitää kävelijälläkin olla omasta ja jälkipolvensa hengistä ja turvallisuudesta ja edes vähän katsoa mihin kulkee. Eikä kyse todellakaan ole siitä, että olisi joskus itse kuskina huolimaton vaan siitä, että toisten autojen lävitse ei voi nähdä eikä lapsen äkillistä ryntäystä auton alle ennakoida mitenkään. Tuurilla mennään liian usein elämässä nykyään. 

      Lainaa

    107. Neulottu ilonpilaaja 23.4.2024 6:24
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      Vaitelias kesyhanhi: Jollain tavalla ymmärrän univajeista äitiä, joka ajatuksissaan tuuppaa lastenvaunut suojatielle katsomatta ensin yhtään. Itsehän juuri otin pikku hengähdystauon ja vein koiran ulos. Piti viedä tarhaan, olin tuomassa takaisin sisälle. Muistin sitten, että eipäs kun tarhaanhan mä olin menossa. [...]
      Itseä pelotti ajaa autolla synnäriltä päästyä. Huomasin miettiväni jälkikäteen että ajoinkos vihreillä vai punaisilla valoilla risteyksistä. Kyllä se puuro siellä pään sisällä vetää sanattomaksi, kun jälkeenpäin ajattelee. 
       
      Mutta täällä taitaa olla melkoisen monta minäminäminä-kuskia haukkumassa äitiä. Menkääs vähän itseenne. Teillä sentään on alla se stanan tappoväline. Joo, toi varomattomuus Sinillä on typerää, mutta esim. meilläkin on hidastetöyssy tuossa risteyksen vieressä, eikä autoilijat paljoa edes hidasta, saati pysähdy jos ei sieltä päätä lähteä ylittämään suojatietä. Siinähän sitten saa kykkiä puolipäivää kun nämä minämimä-kuskeilla on niin kiire siihen viereiselle päiväkodille hakemaan omia kakaroitaan.

      Lainaa

    108. Kateellinen ananas 8.5.2024 6:35
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Hyvä Sami! Ei tullut mieleen, että siellä auton ratin takana ollaan skarppina ja varsinkin suojatien läheisyydessä autoilija on se joka väistää. Itse kävelen monesti autojen eteen, jotka eivät selvästi ole pysähtymässä kun suojatietä on joku ylittämässä. Vanhukset seisoo keskellä katua ja odottaa autoja, mutta siihen on vain mentävä eteen, koska autoissa istuu pääosin Samin kaltaisia kusipäitä.

      Lainaa

    109. Tulos: -1 (1 ääni)
      Neulottu ilonpilaaja: Itseä pelotti ajaa autolla synnäriltä päästyä. Huomasin miettiväni jälkikäteen että ajoinkos vihreillä vai punaisilla valoilla risteyksistä. Kyllä se puuro siellä pään sisällä vetää sanattomaksi, kun jälkeenpäin ajattelee.  Mutta täällä taitaa olla melkoisen monta minäminäminä-kuskia haukkumassa äitiä. Menkääs vähän [...]
      Entä jos siellä tappovälineessä onkin joku synnäriltä juuri päässyt joka ajaakin päin punaisia? Oletko varma että puuropäissäsi ajellessasi ei yksikään fiksu jalankulkija katsonut epävarmaa menoasi ja jättänyt astumatta suojatielle nähdessään millaisia piruetteja teet?

      Lainaa

    110. Tulos: +1 (3 ääntä)
      Muistutus: Tähtisädetikku k-18 Viinapullo k-20 Sterilisaatio k-30 Lasten tekeminen: ei rajoituksia

      Lainaa

    111. Ummikko ahven 19.8.2024 1:35
      Tulos: +2 (4 ääntä)
      Huh huh: Muistutus: 
      Tähtisädetikku k-18 
      Viinapullo k-20 
      Sterilisaatio k-30 
      Lasten tekeminen: ei rajoituksia
      Haulikko k-15
      Traktorikortti k-15

      Lainaa

    112. Lobbaava mandariini 19.8.2024 6:34
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Huh huh: Muistutus: Tähtisädetikku k-18 Viinapullo k-20 Sterilisaatio k-30 Lasten tekeminen: ei rajoituksia
      Ummikko ahven: Haulikko k-15Traktorikortti k-15
      Jussi 69 Toto 65 Ypö-viis

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: adoptio, adoptoida, autot, lapset, lapsista eroon, lastensuojelu, liikenne, luottotiedot, pila, suojatie, ulosotto, velka