Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Mitä tänään syötäisiin? Osa 117

Saako mistään enää sokeritonta hunajaa?
Mitä tänään syötäisiin? Osa 117

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 72 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +222 (236 ääntä)
      Jäi nyt vähän häiritsemään, mitä tuo hunaja-Sirpan ensimmäinen sana "niin:in" tarkoittaa?

      Lainaa

    2. Reseptivapaa satuhahmo 16.5.2024 0:25
      Tulos: +360 (364 ääntä)
      Toisaalta on hienoa, että osaa edes käyttää hakukonetta. Harmi vaan, että on niin nuija ettei ymmärrä mitä hakutulokset tarkoittaa.

      Lainaa

    3. Uneton meduusa 16.5.2024 0:57
      Tulos: +152 (154 ääntä)
      ...Niin:in. Mitäpä tähän sanoisi.

      Lainaa

    4. Massaton susi 16.5.2024 1:13
      Tulos: +205 (207 ääntä)
      Hunajapurkeissa lukee raaka-aineena 100% hunaja. Täyttä luonnon tavaraa. Mitään ei ole lisätty, ainakaan kotimaisiin. Se että hunaja aineena sisältää sokeria kuuluu asiaan. Vaan ei sinne kyllä enää mahdu enempää sokeria lisäämään.

      Lainaa

    5. Nukkainen metsämarja 16.5.2024 2:01
      Tulos: +178 (180 ääntä)
      Sirpa ei ollut alkuperäinen hunajan etsijä vaan tuli kommentteihin kyselemään mistä saisi vähäsokerisempaa hunajaa. Niin:iniä ennen oli jo joku koettanut selittää että hunaja on sokeria. Ratakisko meni varmaan jo poikki mutta jäin käsitykseen että hän etsii yhä sokeritonta hunajaa.

      Lainaa

    6. Urbaani avokado 16.5.2024 2:43
      Tulos: +209 (215 ääntä)
      Nukkainen metsämarja: Sirpa ei ollut alkuperäinen hunajan etsijä vaan tuli kommentteihin kyselemään mistä saisi vähäsokerisempaa hunajaa. Niin:iniä ennen oli jo joku koettanut selittää että hunaja on sokeria. Ratakisko meni varmaan jo poikki mutta jäin käsitykseen että hän etsii yhä sokeritonta hunajaa.
      Olisi kyllä aika hirveä joku teollinen hunajankaltainen tahna, mikä olisi makeutettu aspartaamilla 🤢

      Lainaa

    7. Sipulinhajuinen aasi 16.5.2024 4:00
      Tulos: +105 (107 ääntä)
      Mistä näitä "en usko vaikka rautalangasta vääntäisit" sikiää

      Lainaa

    8. Vehnätön ylioppilas 16.5.2024 6:35
      Tulos: +114 (120 ääntä)
      Massaton susi: Hunajapurkeissa lukee raaka-aineena 100% hunaja. Täyttä luonnon tavaraa. Mitään ei ole lisätty, ainakaan kotimaisiin. Se että hunaja aineena sisältää sokeria kuuluu asiaan. Vaan ei sinne kyllä enää mahdu enempää sokeria lisäämään.
      Tämäpä se! Joillakin ihmisillä on muutenkin ongelmia ymmärtää mitä sokerit ovat. Sokerihan ei ainoastaan sitä valkoista tai ruskeaa kiteistä tavaraa mitä ladotaan leivonnaisiin, kahviin, teehen tai vaikka mihin. Olisipa Sirpakin ymmärtänyt sakkaroosin, glukoosin ja fruktoosin erot. Tosin uskon, että kyseinen henkilö varmaan samaan tapaan jankuttaisi, jos tajuaisi ns. normaalin maidonkin sisältävän sokeria.

      Lainaa

    9. Tulos: +73 (81 ääntä)
      Massaton susi: Hunajapurkeissa lukee raaka-aineena 100% hunaja. Täyttä luonnon tavaraa. Mitään ei ole lisätty, ainakaan kotimaisiin. Se että hunaja aineena sisältää sokeria kuuluu asiaan. Vaan ei sinne kyllä enää mahdu enempää sokeria lisäämään.
      Ruokahuijauksethan on aina mahdollisia, ja eikö hunaja ole yksi yleisimmistä muunnelluista tuotteista euroopassa vai muistanko väärin? Näissä kai yleensä on kyse siitä että käytetään vähemmän hunajaa ja loppu korvataan jollakin sokerisiirapilla. Kokonaissokerin määrä ei taida kuitenkaan hirveästi tässä muuttua.
      Ja toisaalta haluan kyllä uskoa kotimaisiin tuottajiin, että ne ovat aitoa asiaa.

      Lainaa

    10. Häikäilemätön myyrä 16.5.2024 7:01
      Tulos: +45 (47 ääntä)
      S-kaupat verkkosivujen mukaan "Rainbow juokseva hunaja 250 g" sisältää hiilihydraatteja vain 1g/100g. Energiaakin vain 1kcal/100g. Tuossa olisi hyvä tuote Sirpalle, jos tuotteen ravintosisältö olisi oikeasti tuollainen.

      Lainaa

    11. Pulska kameli 16.5.2024 7:08
      Tulos: +20 (36 ääntä)
      Puluparka: Jäi nyt vähän häiritsemään, mitä tuo hunaja-Sirpan ensimmäinen sana "niin:in" tarkoittaa?
      Nii-in? Ehkä

      Lainaa

    12. Kiteetön herne 16.5.2024 7:21
      Tulos: +108 (110 ääntä)
      Sirpalle on kerrottu, että hunaja on terveystuote. Nyt hänen maailmankuvansa ei sulata sitä, että terveystuote voisi sisältää LUONNOSTAAN sokereita.

      Lainaa

    13. Itseasiassa 16.5.2024 7:38
      Tulos: +47 (49 ääntä)
      P: Ruokahuijauksethan on aina mahdollisia, ja eikö hunaja ole yksi yleisimmistä muunnelluista tuotteista euroopassa vai muistanko väärin? Näissä kai yleensä on kyse siitä että käytetään vähemmän hunajaa ja loppu korvataan jollakin sokerisiirapilla. Kokonaissokerin määrä ei taida kuitenkaan hirveästi tässä muuttua.Ja toisaalta haluan kyllä uskoa kotimaisiin tuottajiin, että ne ovat aitoa asiaa.
      Juu, olen samaa lukenut. Joskus kaupasta saikin vähän halvempia hunajia joissa oli muutakin seassa. Ei yhtään epäilytä, kun ne ovat näemmä kadonneet johonkin. Yleensä tarkistan purkin sisällön ennen ostoa ja ei ole yhtään tällaista osunut käteen varmaan muutamaan vuoteen.

      Lainaa

    14. Tulos: +4 (32 ääntä)
      Puluparka: Jäi nyt vähän häiritsemään, mitä tuo hunaja-Sirpan ensimmäinen sana "niin:in" tarkoittaa?
      Puhekielessä jos haluaa korostaa sanaa "niin", toinen tavu lausutaan usein erikseen ja painokkaammin kuin ensimmäinen, jolloin se kuulostaa tältä: "nii in". En ole varma, mutta luulen tuon sanan oikean kirjoitusasun olevan joko "nii-in". Vaikuttaa ainakin omaan silmään luonnolliselta. Luulen että tuo on mitä Sirpa yritti sanoa.

      Lainaa

    15. Tulos: +25 (29 ääntä)
      P: Ruokahuijauksethan on aina mahdollisia, ja eikö hunaja ole yksi yleisimmistä muunnelluista tuotteista euroopassa vai muistanko väärin? Näissä kai yleensä on kyse siitä että käytetään vähemmän hunajaa ja loppu korvataan jollakin sokerisiirapilla. Kokonaissokerin määrä ei taida kuitenkaan hirveästi tässä muuttua.Ja toisaalta haluan kyllä uskoa kotimaisiin tuottajiin, että ne ovat aitoa asiaa.
      Näin joskus kerrottiin että Euroopan väärennetyimmät elintarvikkeet on buffalomozzarella ja hunaja ja molemmat väärennetään samalla seudulla. Mutta se oli ennenkuin EU laajentui Mustanmeren rannoille.

      Lainaa

    16. Rakas jyrsijä 16.5.2024 8:33
      Tulos: +37 (39 ääntä)
      Vehnätön ylioppilas: Tämäpä se! Joillakin ihmisillä on muutenkin ongelmia ymmärtää mitä sokerit ovat. Sokerihan ei ainoastaan sitä valkoista tai ruskeaa kiteistä tavaraa mitä ladotaan leivonnaisiin, kahviin, teehen tai vaikka mihin. Olisipa Sirpakin ymmärtänyt sakkaroosin, glukoosin ja fruktoosin erot. Tosin uskon, että kyseinen henkilö [...]
      Sokerit ovat valtava ryhmä yhdisteitä glukoosista aina selluloosaan ja se kidesokeri ei tosiaan edes ole se mitä tuoteselosteissa sokereilla (hiilihydraateilla) tarkoitetaan.

      Lainaa

    17. Laiska lohikäärme 16.5.2024 8:38
      Tulos: +31 (49 ääntä)
      Aika moni tuntuu ajattelevan, että jos käyttää hunajaa sokerin sijasta makeuttamaan, on se yhtäkkiä kovin terveellistä.

      Lainaa

    18. Suomalaisten Suo-Sima 16.5.2024 9:20
      Tulos: +104 (106 ääntä)
      Googlasin ja järkytyin! Myös kaikkiin hedelmiin on lisätty sokeria. Viikunoita en syö enää ikinä, niissä on 42.5% sokeria.

      Lainaa

    19. Raivoisa hämähäkki 16.5.2024 9:28
      Tulos: +29 (53 ääntä)
      Laiska lohikäärme: Aika moni tuntuu ajattelevan, että jos käyttää hunajaa sokerin sijasta makeuttamaan, on se yhtäkkiä kovin terveellistä.
      Todennäköisesti kuitenkin terveellisempää kuin valkoinen sokeri

      Lainaa

    20. Maksettu peto 16.5.2024 9:29
      Tulos: +10 (28 ääntä)
      Urbaani avokado: Olisi kyllä aika hirveä joku teollinen hunajankaltainen tahna, mikä olisi makeutettu aspartaamilla 🤢
      P: Ruokahuijauksethan on aina mahdollisia, ja eikö hunaja ole yksi yleisimmistä muunnelluista tuotteista euroopassa vai muistanko väärin? Näissä kai yleensä on kyse siitä että käytetään vähemmän hunajaa ja loppu korvataan jollakin sokerisiirapilla. Kokonaissokerin määrä ei taida kuitenkaan hirveästi tässä muuttua.Ja toisaalta haluan kyllä uskoa kotimaisiin tuottajiin, että ne ovat aitoa asiaa.
      Toj Karin: Puhekielessä jos haluaa korostaa sanaa "niin", toinen tavu lausutaan usein erikseen ja painokkaammin kuin ensimmäinen, jolloin se kuulostaa tältä: "nii in". En ole varma, mutta luulen tuon sanan oikean kirjoitusasun olevan joko "nii-in". Vaikuttaa ainakin omaan silmään luonnolliselta. Luulen että tuo on mitä Sirpa yritti sanoa.
      Eikös se olisi nii’in?

      Lainaa

    21. Poissaoleva susi 16.5.2024 9:31
      Tulos: +34 (36 ääntä)
      Laiska lohikäärme: Aika moni tuntuu ajattelevan, että jos käyttää hunajaa sokerin sijasta makeuttamaan, on se yhtäkkiä kovin terveellistä.
      Hunajassa on paljon terveellisiä ainesosia kyllä, mutta jos sokeri on itelle se ongelma, niin hunaja ei siinä auta vaan suorastaan päinvastoin pahentaa.

      Lainaa

    22. Tulos: +96 (98 ääntä)
      Yhtä hyvin olis voinut lukea: ”naudanlihan alkuperä: maapallo” 😄 ..vaikka toisaalta, ”muu kuin EU” on laaja käsite eikä poissulje muitakaan planeettoja. 🤔

      Lainaa

    23. Tulos: +35 (37 ääntä)
      Vehnätön ylioppilas: Tämäpä se! Joillakin ihmisillä on muutenkin ongelmia ymmärtää mitä sokerit ovat. Sokerihan ei ainoastaan sitä valkoista tai ruskeaa kiteistä tavaraa mitä ladotaan leivonnaisiin, kahviin, teehen tai vaikka mihin. Olisipa Sirpakin ymmärtänyt sakkaroosin, glukoosin ja fruktoosin erot. Tosin uskon, että kyseinen henkilö [...]
      Ihme ettei jo valita maidon sokeripitoisuudestakin: nehän on merkitty siihen maitopakkaukseen. 🤔 Tai ehkä se hämää kun se on muodossa ”hiilihydraatteja, joista sokereita”?

      Lainaa

    24. Reseptivapaa Dinosaurus 16.5.2024 10:06
      Tulos: +37 (39 ääntä)
      Urbaani avokado: Olisi kyllä aika hirveä joku teollinen hunajankaltainen tahna, mikä olisi makeutettu aspartaamilla 🤢
      Hyi miten etova olo tuli jo pelkästä ajatuksestakin! 🤮

      Lainaa

    25. Tulos: +10 (18 ääntä)
      Hunajassa voi olla vahingossa sinne kuulumattomia sokereita seassa alkukesästä. Jotta mehiläiset selviävät talven yli, pitää niiltä kähvelletty energia korvata jollain ja se jokin on sokeria. Ensimmäisen hunajan keräyksen aikaan pesissä saattaa olla vielä pieniä määriä talviruokaa, eli saatu hunaja ei teknisesti ottaen ole täyttä hunajaa.

      Lainaa

    26. Paljonpuhuva viikuna 16.5.2024 13:02
      Tulos: +32 (34 ääntä)
      Sipulinhajuinen aasi: Mistä näitä "en usko vaikka rautalangasta vääntäisit" sikiää
      Jep ja tuntuu myös olevan juuri näitä, jotka haluavat asian x mutta eivät asioita joita asiaan x kuuluu. Joskus sitten joku saattaa vielä ehdottaa että hei sulle sopis ehkä tää asia y, mutta sitten valitetaan että ei todellakaan tommosta kun halutaan nimenomaan asia x! (paitsi ei sit kuitenkaan oikeesti mutta henkilö ei sitä ymmärrä ja on pakko jankata)

      Lainaa

    27. Intiimi peura 16.5.2024 14:01
      Tulos: -7 (19 ääntä)
      Sirpa on kuullut hunajavalmisteista ja väärennetystä hunajasta ja sekoittaa sen nyt tavallisen hunajan ravintoarvotaulukkoon. Tämän olisi kyllä joku voinut hänelle selittää.

      Lainaa

    28. Uneton meduusa 16.5.2024 14:36
      Tulos: +18 (20 ääntä)
      Urbaani avokado: Olisi kyllä aika hirveä joku teollinen hunajankaltainen tahna, mikä olisi makeutettu aspartaamilla 🤢
      Kaikenlaisia sokerittomia makusiirappeja kyllä maailmasta löytyy, että en yllättyisi edes hunajanmukaisesta. Karamellisoidun sokerin makuista, vaahterasiirapin makuista...jälkimmäistä maistoin kerran, ja jäi kyllä yhteen kertaan, koska maku vain oli niin hirveä (vaahterasiirapin makuiseksi sitä ei kyllä voinut parhaalla tahdollakaan sanoa).

      Lainaa

    29. Uneton meduusa 16.5.2024 14:37
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Uneton meduusa: Kaikenlaisia sokerittomia makusiirappeja kyllä maailmasta löytyy, että en yllättyisi edes hunajanmukaisesta. Karamellisoidun sokerin makuista, vaahterasiirapin makuista...jälkimmäistä maistoin kerran, ja jäi kyllä yhteen kertaan, koska maku vain oli niin hirveä (vaahterasiirapin makuiseksi sitä ei kyllä voinut parhaalla tahdollakaan sanoa).
      *hunajanmakuisesta. ei -mukaisesta.

      Lainaa

    30. Tulos: +9 (21 ääntä)
      Sirpa on näitä joilta pitäisi ottaa intternetti pois. Ei voi myöntää olleensa väärässä ja uskoo kaiken mitä googlen kautta löytyy. Luultavasti myös rokotevastainen, sähköyliherkkä ja Maria Nordinin seuraaja.

      Lainaa

    31. Häikäilemätön etana 16.5.2024 15:00
      Tulos: +7 (9 ääntä)
      Intiimi peura: Sirpa on kuullut hunajavalmisteista ja väärennetystä hunajasta ja sekoittaa sen nyt tavallisen hunajan ravintoarvotaulukkoon. Tämän olisi kyllä joku voinut hänelle selittää.
      Tuskinpa olisi uskonut tuotakaan selitystä.

      Lainaa

    32. Tulos: -7 (15 ääntä)
      Maksettu peto: Eikös se olisi nii’in?
      Mulla jäi näköjään tuossa lauseet pahasti kesken. Piti ensin kirjoittaa '...joko "nii-in" tai "nii'in"', ja sitten todeta että viivan kanssa vaikuttaa ehkä luonnollisemmalta, mutta en ole varma. Suomessa käytetään niin vähän välimerkkejä lauseiden keskellä, että ei tule ihan lonkalta nämä.

      Lainaa

    33. Höyli kani 16.5.2024 15:10
      Tulos: +12 (14 ääntä)
      Reseptivapaa satuhahmo: Toisaalta on hienoa, että osaa edes käyttää hakukonetta. Harmi vaan, että on niin nuija ettei ymmärrä mitä hakutulokset tarkoittaa.
      Veikkaan että ei ole etsitty suomeksi sitä tietoa. Esimerkiksi briteissä on todella yleistä että hunajaan on lisätty sokeria. Halvimmat valmistajat sitten vissiin jatkaa hunajaa vedellä tai jollain ja lisäävät sokeria että makeus pysyy suht samana. En ole tutkinut miten yleistä se on maailmalla yleisesti, mutta uskoisin että yleisempää kuin Suomessa jossa sitä ei taida kukaan harrastaa.

      Lainaa

    34. Liittoutumaton taikuri 16.5.2024 17:20
      Tulos: +37 (39 ääntä)
      Eikö täällä joskus joku Sirpan sielunsisarus vääntänyt siitä onko maidossa vettä? 🤔

      Lainaa

    35. Kuolematon hyeena 16.5.2024 17:29
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      plop: Hunajassa voi olla vahingossa sinne kuulumattomia sokereita seassa alkukesästä. Jotta mehiläiset selviävät talven yli, pitää niiltä kähvelletty energia korvata jollain ja se jokin on sokeria. Ensimmäisen hunajan keräyksen aikaan pesissä saattaa olla vielä pieniä määriä talviruokaa, eli saatu hunaja ei teknisesti ottaen ole täyttä hunajaa.
      Olen saanut sellaisen käsityksen, että tämä on vain meillä pohjoisen lyhyen kesän maissa tyypillistä. Etelämmässä jätetään vai loppukesästä hunaja keräämättä, ja säästetään mehiläisille talviruokaa. Tosin olen Suomestakin löytänyt sellaista hunajaa, jonka tuottajamehiläisille ei anneta lainkaan sokeria. Melko hintava tuote. Ihan itse päättelin, että mehiläiset, joita ei ole ruokittu sokerilla, olisivat terveempiä ja vastustuskykyisempiä kuin muut.

      Lainaa

    36. Tulos: +30 (32 ääntä)
      Jo jotain 15 vuotta sitten törmäsin omenamehuun, jossa luki "Tuotettu EU:ssa ja EU:n ulkopuolella". Tätä käytetään edelleen. Tosi informatiivista.

      Lainaa

    37. Esteetön maito 16.5.2024 18:03
      Tulos: +18 (22 ääntä)
      Uneton meduusa: Kaikenlaisia sokerittomia makusiirappeja kyllä maailmasta löytyy, että en yllättyisi edes hunajanmukaisesta. Karamellisoidun sokerin makuista, vaahterasiirapin makuista...jälkimmäistä maistoin kerran, ja jäi kyllä yhteen kertaan, koska maku vain oli niin hirveä (vaahterasiirapin makuiseksi sitä ei kyllä voinut parhaalla tahdollakaan sanoa).
      Kaupat on yleensäkkin täynnä kaikenlaisia "sen-ja-sen makuisia" tuotteita eikä ne koskaan siltä aidolta asialta maistu ihan sama mistä on kyse.

      Lainaa

    38. Tulos: +6 (28 ääntä)
      Toj Karin: Mulla jäi näköjään tuossa lauseet pahasti kesken. Piti ensin kirjoittaa '...joko "nii-in" tai "nii'in"', ja sitten todeta että viivan kanssa vaikuttaa ehkä luonnollisemmalta, mutta en ole varma. Suomessa käytetään niin vähän välimerkkejä lauseiden keskellä, että ei tule ihan lonkalta nämä.
      Vaaka.
      Kirjoitatko vaa-an vai vaa'an? 
      (Pst. Se on se jälkimmäinen)

      Lainaa

    39. Uneton meduusa 16.5.2024 19:10
      Tulos: +30 (36 ääntä)
      Akrasia: Vaaka.Kirjoitatko vaa-an vai vaa'an?  (Pst. Se on se jälkimmäinen)
      Joo, mutta nii-in on nii-in. Lähde: https://kielikello.fi/yhdysmerkk-1/
      Niin:in ei kyllä ole mikään. Eikä Windows:in, WhatsApp:in, Teams:in, Matthew:n, George:in...ja mitä näitä nyt onkaan tullut nähtyä.

      Lainaa

    40. Tulos: +15 (21 ääntä)
      Akrasia: Vaaka.Kirjoitatko vaa-an vai vaa'an?  (Pst. Se on se jälkimmäinen)
      En muista koskaan joutuneeni kirjoittamaan tuota sanaa, joten en pysty vastaamaan menneisyyden perusteella. Johtuen sinun kysymyksen asettelusta ja muista näkemistäni kommenteista tässä ketjussa olen jäävi antamaan puolueetonta vastausta myöskään siitä näkökulmasta että kuinka kirjoittaisin tuon tulevaisuudessa. Mutta puolueellinen vastaus... Ottaen huomioon miten vähän yleensä puhut paskaa täällä, luotan sinuun ja todennäköisesti kirjoittaisin sen tästä lähtien "vaa'an".

      Lainaa

    41. Valtionhoitaja 16.5.2024 21:59
      Tulos: +27 (31 ääntä)
      Akrasia: Vaaka.Kirjoitatko vaa-an vai vaa'an?  (Pst. Se on se jälkimmäinen)
      No nyt meni kummalliseksi. Vaaka. K jää pois taivutuksen takia. Siksi sen korvaa '. Nii-in. Ei poisjäävää konsonanttia korvattavaksi. Ei siis syytä kirjoittaa '. Venytetty sana, joka lausutaan kaksitavuisena ja sitä halutaan korostaa. Ei sille varmasti ole edes oikeaa kirjoitusasua olemassa.
      Ja ehkä se sokeriton hunaja on samaa kuin joskus mainostettu "sokeriton ja rasvaton kakku! Tosi hyvää ja terverllistä"
      Ohjeessa oli paljon kaakaojauhetta ja hunajaa. Huoh.
      Suvaitsin olla eri mieltä "rasvattomuudesta" ja "sokerittomuudesta" ja olin kovin väärässä monen mielestä. Olihan se tietty sillä tavalla sokeriton, että sitä voi leipoa, vaikka sokeripussi on päässyt tyhjenemään. Ja voin ja ruokaöljyn loputtua myös.
      Mutta silti...

      Lainaa

    42. Timmi makkara 17.5.2024 0:03
      Tulos: +7 (11 ääntä)
      Häikäilemätön myyrä: S-kaupat verkkosivujen mukaan "Rainbow juokseva hunaja 250 g" sisältää hiilihydraatteja vain 1g/100g. Energiaakin vain 1kcal/100g. Tuossa olisi hyvä tuote Sirpalle, jos tuotteen ravintosisältö olisi oikeasti tuollainen.
      Se juoksee niin lujaa, ettei ehdi tankkaamaan hiilareita lisää.

      Lainaa

    43. Timmi makkara 17.5.2024 0:16
      Tulos: +4 (14 ääntä)
      Valtionhoitaja: Suvaitsin olla eri mieltä "rasvattomuudesta" ja "sokerittomuudesta" ja olin kovin väärässä monen mielestä. Olihan se tietty sillä tavalla sokeriton, että sitä voi leipoa, vaikka sokeripussi on päässyt tyhjenemään. Ja voin ja ruokaöljyn loputtua myös.
      Mutta silti...
      Itse vastustan näitä kivennäisvesiä, joissa pullon kyljessä lukee, että suolaton, vaikka ainesosaluettelon mukaan on vaikka ja mitä suoloja pullon sisällä. Ehkä fiksuinta olisi kertoa, että ei sisällä ruokasuolaa tai NaCl.

      Lainaa

    44. Esteetön maito 17.5.2024 0:59
      Tulos: +22 (24 ääntä)
      Timmi makkara: Itse vastustan näitä kivennäisvesiä, joissa pullon kyljessä lukee, että suolaton, vaikka ainesosaluettelon mukaan on vaikka ja mitä suoloja pullon sisällä. Ehkä fiksuinta olisi kertoa, että ei sisällä ruokasuolaa tai NaCl.
      Suola-sanaa käytetään koska se on asiakkaalle ymmärrettävämpi. Ei se ole mitenkään epäselvä, koska elintarvikkeissa sillä tarkoitetaan aina nimenomaan natriumkloridia. Sitä suolatonta tuotetta etsiväkin haluaa.

      Lainaa

    45. Kopioitu Metsätonttu 17.5.2024 9:08
      Tulos: +5 (9 ääntä)
      Maksettu peto: Eikös se olisi nii’in?
      Tai nii'i raumlaisittain?

      Lainaa

    46. Kopioitu Metsätonttu 17.5.2024 9:10
      Tulos: +6 (10 ääntä)
      Maksettu peto: Eikös se olisi nii’in?
      Porilaisittain se olisi "Tieksää nii'in ekstiä tiäksää?"

      Lainaa

    47. Kopioitu Metsätonttu 17.5.2024 9:13
      Tulos: +11 (15 ääntä)
      Laura: Yhtä hyvin olis voinut lukea: ”naudanlihan alkuperä: maapallo” 😄 ..vaikka toisaalta, ”muu kuin EU” on laaja käsite eikä poissulje muitakaan planeettoja. 🤔
      Elon Muskilla nautafarmit Marssissa.

      Lainaa

    48. Kopioitu Metsätonttu 17.5.2024 9:21
      Tulos: -4 (18 ääntä)
      Reseptivapaa Dinosaurus: Hyi miten etova olo tuli jo pelkästä ajatuksestakin! 🤮
      Kerran minulle tarjottiin kylässä kesäkuumalla kylmää limonadia pullossa, josta otin innoissani aimo kulauksen sen enempiä tutkimatta kovaan janooni ja oksensin sen autoreaktiomaisesti saman tien ulos, koska oli makeutettu aspartaamilla. Elimistöni ei kerta kaikkiaan vain siedä sitä eli ei ole kaikille pelkkä makutottumuskysymys. Onneksi oltiin puutarhassa tuolloin eikä sisällä asunnossa. Tuon jälkeen olen tarkkaan lukenut limujen tuoteselostukset ennen juomista. Moni energiajuoma varsinkin pilattu keinotekoisilla makeutusaineilla. Ehkä hyvä niin.

      Lainaa

    49. Kopioitu Metsätonttu 17.5.2024 9:27
      Tulos: -7 (13 ääntä)
      Kaaleppi: Sirpa on näitä joilta pitäisi ottaa intternetti pois. Ei voi myöntää olleensa väärässä ja uskoo kaiken mitä googlen kautta löytyy. Luultavasti myös rokotevastainen, sähköyliherkkä ja Maria Nordinin seuraaja.
      Ei noi viimeisessä lauseessa mainitsemasi asiat nyt kyllä liittyneet Sirpan hunaja-asiaan millään tavalla eivätkä edes toisiinsa vaan kertovat enemmän sinun ajatusmaailmastasi.

      Lainaa

    50. Kopioitu Metsätonttu 17.5.2024 9:31
      Tulos: +5 (13 ääntä)
      Akrasia: Vaaka.Kirjoitatko vaa-an vai vaa'an?  (Pst. Se on se jälkimmäinen)
      Nii-in?

      Lainaa

    51. Kopioitu Metsätonttu 17.5.2024 9:33
      Tulos: -4 (14 ääntä)
      Toj Karin: En muista koskaan joutuneeni kirjoittamaan tuota sanaa, joten en pysty vastaamaan menneisyyden perusteella. Johtuen sinun kysymyksen asettelusta ja muista näkemistäni kommenteista tässä ketjussa olen jäävi antamaan puolueetonta vastausta myöskään siitä näkökulmasta että kuinka kirjoittaisin tuon tulevaisuudessa. [...]
      Harjoitteletko presidenttikisaan?

      Lainaa

    52. Tulos: +7 (11 ääntä)
      Tietääköhän Sirpa edes että hunajaa valmistavat mehiläiset?

      Lainaa

    53. Mäntylahti-Piiras 17.5.2024 16:09
      Tulos: +32 (38 ääntä)
      kaikki kinastelee hunajasta tai siitä miten "nii-in" kirjoitetaan, eikö kukaan muu kuin minä halua keskustella Alin reaktiosta siihen kun asiakas tilaa kebua päivän liian aikaisin?

      Lainaa

    54. Tulos: +4 (14 ääntä)
      Kopioitu Metsätonttu: Harjoitteletko presidenttikisaan?
      Pitää myöntää että kiinnostaa oikeasti ihan hirveesti mistä tuo kysymys oikein tulee? En keksi mitään miten sen minun kommentin voisi liittää presidenttiyteen tai vaalityöhön.

      Lainaa

    55. Kopioitu Metsätonttu 18.5.2024 15:48
      Tulos: 0 (10 ääntä)
      Toj Karin: Pitää myöntää että kiinnostaa oikeasti ihan hirveesti mistä tuo kysymys oikein tulee? En keksi mitään miten sen minun kommentin voisi liittää presidenttiyteen tai vaalityöhön.
      Anteeksi, jos loukkasin. Ihan positiivisin fiiliksin kommentoin kommenttiasi, joka oli hyvin kirjoitettu ja perustelit hienosti kantasi, muuta minulle tuli silti jostain syystä siitä mieleen vastaus, jonka voisin ajatella kuulevani vaalitentissä  presidenttiehdokkailta. Ehdokkaat usein pyrkivät vältyämään suoran vastauksen antamista ja kiertelevät ja kaartelevat niin pitkään, että varsinainen kysymys saattaa jo unohtua ennen vastausta. Koskee toki muitakin politikkoja kyseinen tapa. Luulin ehkä väärin, että kirjoitit kommentin sellaiseksi, kuin se oli kieli poskella. Lähes jokainen kuitenkin tietää tuon kirjoitusasun eli Vaasan ja ajattelin, että kirjoitit siksi sarkastisesti. Joka tapauksessa olet hyvä kirjoittamaan ja tykkään lukea kommenttejasi, joten ei tosiaan ollut minkäänlaista irvailua tai pilkkaa puolestani, päinvastoin. Kommunikointi yleensäkin on vaikeaa ja olen huomannut, että joskus kuiva huumorini tulkitaan ivaksi tai loukkaukseksi.

      Lainaa

    56. Kopioitu Metsätonttu 18.5.2024 15:50
      Tulos: -2 (8 ääntä)
      Vaa'an eikä Vaasan. Autokorjaus muuttanut näemmä.

      Lainaa

    57. Kopioitu Metsätonttu 18.5.2024 15:56
      Tulos: -4 (10 ääntä)
      Toj Karin. Pahentaakseni tilannettani puolustaudun myös sillä, että yöllä kahden aikaan asiat saattavat vaikuttaa huvittavammilta mitä oikeasti ovat.

      Lainaa

    58. Kopioitu Metsätonttu 18.5.2024 16:01
      Tulos: +3 (13 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: kaikki kinastelee hunajasta tai siitä miten "nii-in" kirjoitetaan, eikö kukaan muu kuin minä halua keskustella Alin reaktiosta siihen kun asiakas tilaa kebua päivän liian aikaisin?
      Alihan oli kohtelias, kun huomautti asiakkaan tilaavan vääränä päivänä. 🙃

      Lainaa

    59. Tulos: +7 (9 ääntä)
      Kopioitu Metsätonttu: Anteeksi, jos loukkasin. Ihan positiivisin fiiliksin kommentoin kommenttiasi, joka oli hyvin kirjoitettu ja perustelit hienosti kantasi, muuta minulle tuli silti jostain syystä siitä mieleen vastaus, jonka voisin ajatella kuulevani vaalitentissä  presidenttiehdokkailta. Ehdokkaat usein pyrkivät vältyämään suoran [...]
      Ei, siinä ei ollut sarkasmia tippaakaan. Eikä siinä ollut myöskään vastauksen välttelyä. Vastasin ihan suoraan esitettyyn kysymykseen, mutta olin myös täysin rehellinen ajatuksenjuoksustani. Niin sanotusti ajattelin siinä ääneen vastaustani, perustellen miksi lopullinen vastaus oli mitä oli ja miksi se ei ollut toisenlainen.  Tiedän että suurin osa ihmisistä ei analysoi asioita ihan näin tarkkaan ja siksi sen analysoinnin ilmaiseminen "ääneen" voi olla vaikea tulkita oikein.

      Lainaa

    60. Jaana, mokassa mukana 19.5.2024 13:02
      Tulos: +6 (10 ääntä)
      plop: Hunajassa voi olla vahingossa sinne kuulumattomia sokereita seassa alkukesästä. Jotta mehiläiset selviävät talven yli, pitää niiltä kähvelletty energia korvata jollain ja se jokin on sokeria. Ensimmäisen hunajan keräyksen aikaan pesissä saattaa olla vielä pieniä määriä talviruokaa, eli saatu hunaja ei teknisesti ottaen ole täyttä hunajaa.
      Kyllä sen erottaa onko kennossa sokeria vai hunajaa. Tarhaaja jättää sokerikakut pesään, linkoaa vain hunajakakut. Suomessa tutkitaan kauppaan päätyvät hunajat tarkkaan

      Lainaa

    61. Jaana, mokassa mukana 19.5.2024 13:09
      Tulos: +2 (6 ääntä)
      Kuolematon hyeena: Olen saanut sellaisen käsityksen, että tämä on vain meillä pohjoisen lyhyen kesän maissa tyypillistä. Etelämmässä jätetään vai loppukesästä hunaja keräämättä, ja säästetään mehiläisille talviruokaa. Tosin olen Suomestakin löytänyt sellaista hunajaa, jonka tuottajamehiläisille ei anneta lainkaan sokeria. Melko hintava [...]
      Suomessa tuotettu hunaja (etenkin rypsihunaja) kiteytÿy kennoihin, mehiläiset eivät saa sitä syötyä. Siksikin sokeriliemi niille syksyllä hunajan tilalle. Tiedän villimehiläisten pärjäävän hunajalla talven yli

      Lainaa

    62. Räyhäkäs myyrä 19.5.2024 23:58
      Tulos: +1 (5 ääntä)
      Sokeriton "hunaja" olisi labrassa tuotettua, keinotekoisesti makeutettua paskaa. :D

      Lainaa

    63. Tasokas etana 21.5.2024 7:41
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Vaikka hunajamoka koskikin sokerin ymmärtämättömyyttä, niin hunajaväärennösbisneskin on oikea ilmiö, esim https://yle.fi/a/3-11771903 -siirapin lisääminen -mehiläisten ruokkiminen valkoisella sokerilla (eli hunaja ei tulekaan kukkien medestä vaan sokeripurkista) -valmistusmenetelmissä huijaaminen

      Lainaa

    64. Alin kesyhanhi 21.5.2024 7:47
      Tulos: +11 (13 ääntä)
      "Eu tai ei-Eu"
      Laura: Yhtä hyvin olis voinut lukea: ”naudanlihan alkuperä: maapallo” 😄 ..vaikka toisaalta, ”muu kuin EU” on laaja käsite eikä poissulje muitakaan planeettoja. 🤔
      "Eu tai ei-Eu". Olen aina ajatellut tämän juurikin, että hyvä että on sentään maapallolta, mutta eihän se kerrokaan edes sitä. Tarkkaan ottaen tuo " ei-Eu" ei kerro edes mistä ulottuvuudesta on peräisin. Lopulta informaatioarvoksi jää: "tuote on peräisin jostain" (vertaa "tämä ei ole kyllä mistään kotoisin").

      Lainaa

    65. Tulos: +1 (3 ääntä)
      Sokeritonta hunajaa voi käyttää drinkkisekoituksissa yhdessä alkoholittoman vodkan kanssa.

      Lainaa

    66. Tulos: -2 (2 ääntä)
      foo: Tietääköhän Sirpa edes että hunajaa valmistavat mehiläiset?
      Ja tietääkö Sirpa että mehiläinen kuljettaa kukista keräämänsä meden ruoansulatuskanavissaan.  Pesään palattuaan tyhjentää peräsuolensa mehiläiskennoon joka on rakennettu mehiläisten syljestä ja mehiläisen jalkoihin kukista tarttuneesta pintavahasta.

      Lainaa

    67. Eliitti-ihminen 22.5.2024 10:27
      Tulos: -2 (2 ääntä)
      Mitä? Onko EU:n ulkopuolella muitakin nauta? Lukuohje: on tarkoitettu vitsiksi. Älä vedä hernettä nenään. Nyt saa nauraa. Rentoudu.

      Lainaa

    68. Eliitti-ihminen 22.5.2024 10:28
      Tulos: -1 (3 ääntä)
      Nauta=maita 😁😁😁😁🤩😆😆😆😆 Perkeleen autocorrect ja liian hätäinen mieli

      Lainaa

    69. Kokematon kettu 22.5.2024 14:07
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Sipulinhajuinen aasi: Mistä näitä "en usko vaikka rautalangasta vääntäisit" sikiää
      Liian vanhoista isistä, jotka asuu pääasiassa Savossa ja länsirannikolla.

      Lainaa

    70. Jaana, mokassa mukana 24.5.2024 16:31
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Tylsimys: Ja tietääkö Sirpa että mehiläinen kuljettaa kukista keräämänsä meden ruoansulatuskanavissaan.  Pesään palattuaan tyhjentää peräsuolensa mehiläiskennoon joka on rakennettu mehiläisten syljestä ja mehiläisen jalkoihin kukista tarttuneesta pintavahasta.
      Mehiläinen kuljettaa meden mesimasussaan ja "oksentaa" sen kennoon. Samalla meteen yhdistyy entsyymejä. Mehiläiset haihduttavat medestä vettä, jolloin siitä muodostuu hunajaa. Mehiläisvahasta rakentavat kennonsa ja vahaa saavat vaharauhasistaan.

      Lainaa

    71. Ajastettu ilonpilaaja 27.5.2024 12:42
      Tulos: -5 (5 ääntä)
      Kiinteään hunjaan on lisätty teollisesti sokeria,juoksevaan ei. Fakta

      Lainaa

    72. Laskutaidoton muovipussi 30.5.2024 21:14
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Ajastettu ilonpilaaja: Kiinteään hunjaan on lisätty teollisesti sokeria,juoksevaan ei. Fakta
      ioin paljon asiavirheitä noin lyhyessä kommentissa.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: alkuperämaa, eu, hunaja, liha, lisätty sokeri, ruoka, sokeri, sokeripitoisuus, tilaus, wolt

  • Uusimmat

  • Kategoriat