Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Parisuhdeterapiaa, osa 35

Mieheni yritti ilahduttaa minua. Mitä teen?
Parisuhdeterapiaa, osa 35

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 77 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Sähköpostiton omena 24.9.2024 0:07
      Tulos: +278 (328 ääntä)
      Siiis miks pitää keksimällä keksiä jotain mistä voisi suuttua?

      Lainaa

    2. Aidattu norsu 24.9.2024 0:37
      Tulos: +291 (301 ääntä)
      Sairastahan se on kyylätä koko ajan toisen sijaintia ellei kyse ole jostain vaelluksesta tai maastolenkistä.

      Lainaa

    3. Järjestyksetön mehiläinen 24.9.2024 0:40
      Tulos: +129 (311 ääntä)
      Siis se mies käskee laihduttamaan, eikä nimetön jäsen näe tässä mitään huolestuttavaa, vaan tottelee kuin lammas paimenta..?

      Lainaa

    4. Epärö roska 24.9.2024 1:40
      Tulos: +3 (223 ääntä)
      Joskus suklaa on vain suklaa eli lahja ilman taka-ajatuksia. Ja todennäköisesti "käsky" laihduttaa ei liity mitenkään haluttavuuteen kun anonyymikin mainitsee "ilmeisesti" eli omaa spekulointia. Saattanut olla ihan läppä heitto mitä ei tarvitse ottaa tosissaan. Ei miehet mitään monimutkaisia juonia puno että sabotaasia virittelisivät. Itse veikkaisin että mies ei edes muista mistään laihdutuksesta puhuneensa. Osti vaan suklaata kun vaimo siitä tykkää. Simple as that.

      Lainaa

    5. Tulos: +161 (173 ääntä)
      Paikantajalle: Mee töihin. Hanki harrastus. Lähe lenkille mukaan. Soita johonki auttavaan puhelimeen.

      Lainaa

    6. Lila herne 24.9.2024 6:21
      Tulos: +86 (120 ääntä)
      Jos olisin tuo alempi nimetön, niin antaisin miehelleni jotain muita lahjaideoita. Jos ei tavaraa halua, niin vaikka jotain terveellisempää naposteltavaa.

      Lainaa

    7. Tulos: -78 (112 ääntä)
      Kyselyyn viitaten, pystyn paikantamaan jonkun, koska snapissähän on se kartta missä näkyy missä kaverit on 😁 Plus toki lasten sijainnin nää, mut se on toki eri asia. Aika paljon vissiin lapsettomia tääl, ku suurin osa vastannu "en".

      Lainaa

    8. Tulos: +83 (179 ääntä)
      Angst: Kyselyum viitaten, pystyn paikantamaan jonkun, koska snapissähän on se kartta missä näkyy missä kaverit on 😁 Plus toki lasten sijainnin nää, mut se on toki eri asia. Aika paljon vissiin lapsettomia tääl, ku suurin osa vastannu "en".
      Miksi lapsi pitäisi pystyä paikantamaan? Ei niitä ennenkään kytätty jäljitinlaitteilla. Samat kepposet ne tekee seurattiin tai ei ja jos seuraa turvallisuussyistä niin luultavasti pahin on jo tapahtunut siinä kohtaa kun ruvetaan katsomaan missä puhelin menee.
      Huonona puolena se että lapsi joutuu elämään jatkuvan kyttäyspelon kanssa eikä välttämättä koe saavansa olla koskaan rauhassa jos on puhelin mukana. Ei edes yksinäisellä metsäkävelyllä. Toisiin yksilöihin tämä saattaa vaikuttaa ikävällä tavalla aiheuttaen henkisiä ongelmia. Minuun ainakin olisi vaikuttanut.

      Lainaa

    9. Pehmeä jyrsijä 24.9.2024 7:02
      Tulos: -76 (162 ääntä)
      Pluri: Miksi lapsi pitäisi pystyä paikantamaan? Ei niitä ennenkään...
      Siinäpä taas perustelujen perustelu. Jos maailma on niin kuin ennenkin, niin sitten tuon ymmärtäisi, mutta kun ei ole. Se jos sinä ymmärtäisit.

      Lainaa

    10. Nuuka gaselli 24.9.2024 7:16
      Tulos: +66 (96 ääntä)
      Eipä kyllä ole naisillakaan heppoisia tunnetaitoja, jos pitää muilta kysyä, että mitenhän tästä asiasta tuntisi. Jos noin niinkun yleisesti kiukuttaa, niin kannattaa etsiä purkautumiskeinoja eikä keksiä syitä, mistä suuttua ukolle.

      Lainaa

    11. Tulos: +107 (123 ääntä)
      Pehmeä jyrsijä: Siinäpä taas perustelujen perustelu. Jos maailma on niin kuin ennenkin, niin sitten tuon ymmärtäisi, mutta kun ei ole. Se jos sinä ymmärtäisit.
      Maailma on kaikilla mittareilla tänä päivänä turvallisempi paikka lapsille kuin esimerkiksi meidän kasarin lasten nuoruudessa. Esimerkiksi lasten ja nuorten kuolleisuus on romahtanut niistä ajoista. Tuollainen pelon lietsonta ei auta ketään. Tästä huolimatta pidän hyvänä asiana, että pystyn paikantamaan tarvittaessa lapseni. Se helpottaa vähintäänkin vanhempien huolta ja toki käytännön elämää. Enää vanhempien ei tarvitse soitella kaikkien kaverien vanhempien lankapuhelimia läpi selvittääkseen, missä se lapsi tällä kertaa kirmaa.

      Lainaa

    12. Tinkimätön unikeko 24.9.2024 8:14
      Tulos: +45 (55 ääntä)
      Tuo paikannuksen seuraaminen on ihan oikea koukuttumisen aihe, ja ongelmallinen seikka joka on vasta viime vuosina alkanut yleistymään. Muistanko väärin vai oliko Black Mirrorissa joku vastaava jakso lasten seuraamisesta..?

      Lainaa

    13. Tulos: +65 (69 ääntä)
      Nuuka gaselli: Eipä kyllä ole naisillakaan heppoisia tunnetaitoja, jos pitää muilta kysyä, että mitenhän tästä asiasta tuntisi. Jos noin niinkun yleisesti kiukuttaa, niin kannattaa etsiä purkautumiskeinoja eikä keksiä syitä, mistä suuttua ukolle.
      Tunnetaidot eivät kehity automaattisesti, vaan ne pitää oppia. Yleensä se tapahtuu yritys-erehdys -tavalla, mutta joskus on myös ihan hyvä peilata omia tapoja käsitellä tunteita muiden tapoihin, koska se voi auttaa havaitsemaan mahdolliset ongelmat omissa tavoissa. Tyhjiössä ilman muiden ihmisten inputtia tunnetaidot kehittyvät helposti sekä itselle että muille haitalliseen suuntaan.

      Lainaa

    14. Itseasiassa 24.9.2024 8:52
      Tulos: +93 (101 ääntä)
      Pehmeä jyrsijä: Siinäpä taas perustelujen perustelu. Jos maailma on niin kuin ennenkin, niin sitten tuon ymmärtäisi, mutta kun ei ole. Se jos sinä ymmärtäisit.
      Olin teini-ikäinen, kun kännykät yleistyivät ja sain itsekin sellaisen silloin. Ilman kännykkää mun äiti ei ollut juuri kiinnostunut missä menin, ihan hyvin kävi tulla kotiin joskus klo 23-24 aikaan. Mutta heti kun sain puhelimen, alkoi soittelu jo kuuden ja seitsemän aikaan illalla. Maailma oli näin muuttunut yhdessä päivässä. Nähtävästi vain mahdollisuus oli luonut tarpeen, koska sellaista ei aiemmin ollut ja mitään muuta merkittävää ei ollut tapahtunut.

      Lainaa

    15. Huijaamava tohtori 24.9.2024 8:55
      Tulos: +41 (65 ääntä)
      Pehmeä jyrsijä: Siinäpä taas perustelujen perustelu. Jos maailma on niin kuin ennenkin, niin sitten tuon ymmärtäisi, mutta kun ei ole. Se jos sinä ymmärtäisit.
      Mitenkäs tämä Suomi on muuttunut lasten turvallisuusnäkökulmasta viimeisten kahden- tai kolmenkymmenen vuoden aikana? Ei yhtään mitenkään. Tiedän että monet vanhemmat käyttävät seurantaa lastensa puhelimisssa mutta jos nyt kyseessä ei ole joku alle 12-vuotias niin mielestäni se on aivan sairasta. Menee ihan samaan sarjaan kuin se että jotkut vanhemmat tutkivat lastensa puhelimet, tekstiviesteistä lähtien. Samalla periaatteella sun pitää antaa kumppanisi seurata sinun liikkeitä ja tutkia sinun puhelinta, ja mikäli et nyt ymmärrä tätä vertausta niin se on todella iso ns. "red flag" jos kumppani sellaista haluaa. Jos ei minkään vertaa pysty luottamaan omiin lapsiinsa (tai kumppaniinsa) niin ongelma on kyllä peilissä.

      Lainaa

    16. Kätsä taistelija 24.9.2024 9:04
      Tulos: -25 (55 ääntä)
      Laihduttamiseen kannustaminen on taas haitallisten kehokuvien ja vanhentuneen tiedon levittämistä. Kannattaa suuttua, nyt tuli kuitenkin mieheltä tehtyä väärin kahdella tapaa.

      Lainaa

    17. Kovera kookos 24.9.2024 9:06
      Tulos: -27 (39 ääntä)
      Epärö roska: Joskus suklaa on vain suklaa eli lahja ilman taka-ajatuksia. Ja todennäköisesti "käsky" laihduttaa ei liity mitenkään haluttavuuteen kun anonyymikin mainitsee "ilmeisesti" eli omaa spekulointia. Saattanut olla ihan läppä heitto mitä ei tarvitse ottaa tosissaan. Ei miehet mitään monimutkaisia [...]
      Kuullostaa että molemmilla on tuo haluttavuus mielessä ja ymmärtäähän sen, pitkässä suhteessa se tosin ei ole niin tärkeää

      Lainaa

    18. Arvokas ananas 24.9.2024 9:16
      Tulos: +49 (87 ääntä)
      Pluri: Miksi lapsi pitäisi pystyä paikantamaan? Ei niitä ennenkään kytätty jäljitinlaitteilla. Samat kepposet ne tekee seurattiin tai ei ja jos seuraa turvallisuussyistä niin luultavasti pahin on jo tapahtunut siinä kohtaa kun ruvetaan katsomaan missä puhelin menee. Huonona puolena se että lapsi joutuu elämään jatkuvan [...]
      Haluan esimerkiksi nähdä, onko ekaluokkalainen päässyt kouluun. On niin näppärää, kun on kellopuhelin paikantimella, eikä tarvitse jatkuvasti olla soittelemassa että missä oot, kun voi vaan tarkistaa sijainnin ja todeta et ok, kaverilla/pihalla/koululla jne. En usko, että tätä enää muutaman vuoden jälkeen tarvitsee, mutta pienen koululaisen kanssa oikein hyvä ja tarpeellinen. Koen kyllä vastuulliseksi vanhemmuudeksi sen, että tiedän missä mun 7-vuotias on versus etten tiedä.

      Lainaa

    19. Arvokas ananas 24.9.2024 9:18
      Tulos: -17 (75 ääntä)
      Huijaamava tohtori: Mitenkäs tämä Suomi on muuttunut lasten turvallisuusnäkökulmasta viimeisten kahden- tai kolmenkymmenen vuoden aikana? Ei yhtään mitenkään. Tiedän että monet vanhemmat käyttävät seurantaa lastensa puhelimisssa mutta jos nyt kyseessä ei ole joku alle 12-vuotias niin mielestäni se on aivan sairasta. Menee ihan samaan [...]
      Siis seurataanko samoja uutisia? Lasten väkivalta on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti. Lasten huumeidenkäyttö myös - niitä hankitaan somesta. Somea ei ollut 20 vuotta sitten. Sulla ei taida olla edes lapsia? Kyse ei ole luottamuksen puutteesta omia lapsia kohtaan vaan ympäröivää maailmaa.

      Lainaa

    20. Tulos: +22 (54 ääntä)
      Yllätti lukea täällä kommentteja, että eihän se maailma yhtään turvattomammaksi ole muuttunut. Musta tuntuu että nykyään saa koko ajan kuulla kauhukertomuksia ihan omasta pikku kaupungista... Omille läheisille ei onneksi ole sattunut, mutta eikö sekin ole aika yleinen virheajatus, että "kun mitään pahaa ei ole omalle kohdalle koskaan sattunut niin ei varmasti satukaan". Ei, en siis tuomitse vanhempia jotka eivät jäljityssovelluksia lapsilleen asenna, mutta en myöskään pidä asiallisena naljailla niille jotka asentavat. Lapsia on kadonnut ennen ja katoaa nykyään... Nykyaika tarjoaa uusia mahdollisuuksia lisätä turvallisuutta, miksi ei saisi käyttää. Voi sattua pahoja asioita joihin se sovellus ei auta, mutta olisi se varmasti silti eri mukava löytää sillä kadonnut lapsi jos näin kävisi. Jos sovelluksesta tulee ongelma niin kuin nimettömälle täällä käynyt, ihan niin kuin moni muukin sovellus voi koukuttaa, niin sitten tosiaan hakee apua siihen. Ei tarkoita että koko sovellus on susi.

      Lainaa

    21. Tympiä jyrsijä 24.9.2024 9:32
      Tulos: +28 (64 ääntä)
      Arvokas ananas: Haluan esimerkiksi nähdä, onko ekaluokkalainen päässyt kouluun. On niin näppärää, kun on kellopuhelin paikantimella, eikä tarvitse jatkuvasti olla soittelemassa että missä oot, kun voi vaan tarkistaa sijainnin ja todeta et ok, kaverilla/pihalla/koululla jne. En usko, että tätä enää muutaman vuoden jälkeen tarvitsee, [...]
      Meillä ekaluokkalainen ajaa pyörällä kouluun, matka kestää vajaa 10min. Kotimatka joskus venyy 40 minuuttiseksi niin koen olevan aivan hyvä että voin tarkistaa missä lapsi on menossa. Usein leikkii metsässä kavereiden kanssa. Kerran kellopuhelin putosi taskusta ja paikantimella se löytyi nopeasti. 
      Huvittaa, kun jotku leveilee sillä kuinka välinpitämättömiä vanhemmat ovat olleet ennen. Jenkeissä telkkarissa ollu muistutus illalla että hei vanhemmat, tiedättekö missä lapsenne on? 
      On hyvä kun vanhemmat tietää edes suurinpiirtein missä oma muksu on menossa. Kaikkia ei harmillisesti vain kiinnosta.

      Lainaa

    22. Neuloutuva menninkäinen 24.9.2024 9:41
      Tulos: +47 (83 ääntä)
      Epärö roska: Joskus suklaa on vain suklaa eli lahja ilman taka-ajatuksia. Ja todennäköisesti "käsky" laihduttaa ei liity mitenkään haluttavuuteen kun anonyymikin mainitsee "ilmeisesti" eli omaa spekulointia. Saattanut olla ihan läppä heitto mitä ei tarvitse ottaa tosissaan. Ei miehet mitään monimutkaisia [...]
      Jos tuo on sun käsitys läpästä, taidat olla aika epämiellyttävä ihminen. Totta kai se satuttaa.

      Lainaa

    23. Neuloutuva menninkäinen 24.9.2024 9:44
      Tulos: +18 (42 ääntä)
      Nuuka gaselli: Eipä kyllä ole naisillakaan heppoisia tunnetaitoja, jos pitää muilta kysyä, että mitenhän tästä asiasta tuntisi. Jos noin niinkun yleisesti kiukuttaa, niin kannattaa etsiä purkautumiskeinoja eikä keksiä syitä, mistä suuttua ukolle.
      Heppoinen tarkoittaa heikkoa. Ja onhan laihdutuskehotus aika kurja.

      Lainaa

    24. Neuloutuva menninkäinen 24.9.2024 9:47
      Tulos: +38 (42 ääntä)
      Itseasiassa: Olin teini-ikäinen, kun kännykät yleistyivät ja sain itsekin sellaisen silloin. Ilman kännykkää mun äiti ei ollut juuri kiinnostunut missä menin, ihan hyvin kävi tulla kotiin joskus klo 23-24 aikaan. Mutta heti kun sain puhelimen, alkoi soittelu jo kuuden ja seitsemän aikaan illalla. Maailma oli näin muuttunut [...]
      Veikkaan että olisi halunnut aiemminkin kysyä muttei ollut keinoja. Piti vain odottaa. Ja olihan se silloin siisti uusi juttu joten ihan huvikseenkin varmasti soitteli.

      Lainaa

    25. Räkäpää 24.9.2024 9:55
      Tulos: +14 (46 ääntä)
      Kovera kookos: Kuullostaa että molemmilla on tuo haluttavuus mielessä ja ymmärtäähän sen, pitkässä suhteessa se tosin ei ole niin tärkeää
      ? Kyllä pitkässäkin suhteessa kannattaa EHDOTTOMASTI panostaa sekä siihen että itse pysyy haluttavana että siihen että pyrkii haluamaan toista. Jos ei huolehdi itsestään ja pidä pientä flirttiä päällä niin kyllä se suhde vaan kuivuu. Ei se vitsi että lihottavin ruoka ikinä on hääkakku ole ihan tyhjästä tullut vaikka se onkin liioiteltu ja kärjistetty.

      Lainaa

    26. Eläimetön viinirypäle 24.9.2024 10:00
      Tulos: +53 (65 ääntä)
      Jos ei tahdo suklaata syntymäpäivälahjaksi, kannattaa sanoa jotain tiettyä - vaikka jotain pientä - joka on helppo ostaa. Sanoo vaikka, että kukkia. Tai jos ei ole maljakkoa, niin voi sanoa, että joku kiva maljakko ja kukkia. Tai että käydään ulkona syömässä (saa itse päättää, mitä syö). Mutta jos ei sano mitään ja saa lahjaksi pienen muistamisen, niin siitä on kyllä ihan psykoottista suuttua.

      Lainaa

    27. Kiireetön kuormaeläin 24.9.2024 11:03
      Tulos: +18 (44 ääntä)
      Neuloutuva menninkäinen: Jos tuo on sun käsitys läpästä, taidat olla aika epämiellyttävä ihminen. Totta kai se satuttaa.
      Mehän ei tiedetä mitä oikeasti on sanottu vai onko vaan oletettu. Itsekin olen vitsaillut suklaan ja pullan pois jättämisestä puolison kanssa kun molemmat syödään ja ollaan pyöreitä, tai siis kehopositiivisia. Molemmat vaan nauraa tälle. Eikä vaikuta haluttavuuteen. Tuossa tapauksessa vaan haetaan riidanaihetta väkisin keksimällä.

      Lainaa

    28. Rakastettu henkilö 24.9.2024 12:46
      Tulos: +23 (33 ääntä)
      Kyllä paikannan 7v:n olinpaikkaa silloin tällöin. En fanaattisesti. Alkaa vasta kulkea itsenäisesti. Katson, ettei ole järven lähellä tai ylittänyt vilkasta autotietä. Tässä juuri vastikään olin todella huojentunut, että paikannus toimii, kun en saanut puhelimella yhteyttä eikä tullut syömään. Löysin viimeisimmän paikannuksen avulla lapsen, oli syönyt kaverillaan ilmoittamatta minulle. Ei 7v. osaa edes ajatella ihan kaikkea vielä.

      Lainaa

    29. Tulos: +53 (67 ääntä)
      Muhveli: Yllätti lukea täällä kommentteja, että eihän se maailma yhtään turvattomammaksi ole muuttunut. Musta tuntuu että nykyään saa koko ajan kuulla kauhukertomuksia ihan omasta pikku kaupungista... Omille läheisille ei onneksi ole sattunut, mutta eikö sekin ole aika yleinen virheajatus, että "kun [...]
      Kannattaa kuunnella Ylen Tiedeykkösen podcast "Ruudn vangit". Turvallisuuden lisääminen sillä, että vanhemmat stalkkaavat koko ajan lapsiaan, on haitallista lapsille. Lapsen kehitykselle on hyödyllistä joutua välillä kavereiden kanssa touhutessa eksyksiin ja hoitaa asia ihan itse sen sijaan, että äiti paikantaa ja soittaa välittömästi, kun lapsi on vähän myöhässä. Ei kannata sitten ihmetellä, kun ne lapset aikuisina eivät kykene omin avuin tekemään yhtään mitään ja bussista väärällä pysäkillä poistuminen aiheuttaa paniikkikohtauksen.

      Lainaa

    30. Ylipitkä sika 24.9.2024 12:58
      Tulos: -31 (59 ääntä)
      Kovera kookos: Kuullostaa että molemmilla on tuo haluttavuus mielessä ja ymmärtäähän sen, pitkässä suhteessa se tosin ei ole niin tärkeää
      Sipuleita kuullostetaan.

      Lainaa

    31. Särytön riesa 24.9.2024 13:01
      Tulos: +69 (73 ääntä)
      Ylipitkä sika: Sipuleita kuullostetaan.
      Eikun kuullotetaan.

      Lainaa

    32. Liinaton ananas 24.9.2024 13:11
      Tulos: +36 (40 ääntä)
      Minä pystyn paikantamaan kaikki perheenjäseneni, koska kaikkien puhelimet ovat minun nimissäni ja paikannus tapahtuu Applella automaattisesti. En siis ole laittanut itse mitään erityistä paikannusta päälle heille. En kuitenkaan seuraa heidän olinpaikkojaan normaalissa arjessa, sillä luotan heihin kaikkiin. Ja he tietävät, etten seuraa, koska he luottavat minuun. Paikannan laitteita vain, jos joku laitteista on hukassa tai joskus, jos joku on tulossa jollain kyydillä, missä pitää olla vastassa, mutta ei ole tietoa, missä tuo kyyti on menossa (esim. lapsen pelireissulta paluu). Sitten paikantaisin, jos joku perheenjäsenistä katoaisi, mutta sellaista tilannetta ei ole onneksi vielä tullut vastaan.

      Lainaa

    33. Varustettu roska 24.9.2024 13:13
      Tulos: +10 (26 ääntä)
      Sähköpostiton omena: Siiis miks pitää keksimällä keksiä jotain mistä voisi suuttua?
      Jotkut kaipaa draamaa omaan elämään jos on liian tasaista ja rauhallista. Ehkä on katsottu liikaa realityjä missä koko ajan näyttää tapahtuvan jotain ja tunteet räiskyy.

      Lainaa

    34. Tulos: +32 (38 ääntä)
      Arvokas ananas: Siis seurataanko samoja uutisia? Lasten väkivalta on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti. Lasten huumeidenkäyttö myös - niitä hankitaan somesta. Somea ei ollut 20 vuotta sitten. Sulla ei taida olla edes lapsia? Kyse ei ole luottamuksen puutteesta omia lapsia kohtaan vaan ympäröivää maailmaa.
      Ihan kaikkea skandaalinkäryistä iltapäivälehtien otsikointia ei myöskään kannata lähteä panikoimaan. Somesta varmaan saa huumeita ihan paikannuksesta riippumatta, taitaa toimitukset ja kaupatkin keskimäärin tapahtua samoills julkisilla paikoilla kuin asiallinenkin hengailu. Paljon on varmaan kyse myös siitä, paljonko näistä asioista uutisoidaan ja kiinnitrtään huomiota, itse hämmennyksellä olen tätä seurannut, kun lapsuuteni ns. huonolla alueella viettäneenä samat, mukamas uudet jutut oli aika arkipäiväisiä jo 20 vuotta sitten. Enemmän varmaan lapsen turvallisuuteen vaikuttaa se, että tuntee jollain tasolla sen porukan ja ihmiset, joiden kanssa lapsi viettää aikaa. Ja se, että koulu sujuu kohtuullisesti ilman isompia lintsailuita, mielenterveysasiat ja sosiaaliset taidot on kunnossa, on jotain järkevää tekemistä esim. harrastusten kautta ja kotona arki rullaa. Nämä lienevät suurimpia riskitekijöitä sekä päihteidenkäytön että väkivallan kannalta. Toki paikannuskaan ei ole mikään yksiselitteinen juttu. Pienten lasten kohdalla ymmärrettävää, teini-ikäisen kohdalla ehkä kannattaa miettiä tarkemmin, missä menee turvallisuuden ja yksityisyyden rajat ja onko teini oikeasti osoittanut, että se paikannus on turvallisuuden kannalta tarpeellista. Jos on vastuullinen eikä ole antanut syytä olla luottamatta ja vastaa soitettaessa puhelimeen, niin pahimmillaan kyttäys heikentää suhdetta ja luottamusta vanhempiin. Jos kyseessä on sellainen hulivili, joka on aiemminkin ollut ongelmissa ja karkuteillä, ymmärrän tuon paremmin - vaikka toisaalta sen ikäinen varmaan osaa jo pistää puhelimen pois päältä tai kytkeä paikannuksen pois vanhempiaankin näppärämmin.

      Lainaa

    35. Kampura kirjohylje 24.9.2024 14:49
      Tulos: -7 (27 ääntä)
      Näen kolmasluokkalaisen lapseni puhelimen sijainnin. Hän liikkuu koulun jälkeen melko vapaasti kavereiden luona ja ulkona. Välillä vilkuilen, missä hän liikkuu. Mielestäni tämä on osa vastuullista vanhemmuutta, kuten joku yllä jo totesikin. Olennaista on sopia asiasta lapsen kanssa ja näyttää miten sovellus toimii. Sanon myös lapselle toisinaan "Näin kartalta, että taisit olla kaverin X luona käymässä" ja sitten yleensä jutellaan päivän tapahtumista. Ei siis todellakaan mitään salaa kyttäämistä. Tämä on tilanne nyt ja jos lasta alkaa häiritä asia, niin sitten pohditaan uudet pelisäännöt yhdessä.

      Lainaa

    36. Tulos: +17 (29 ääntä)
      Aidattu norsu: Sairastahan se on kyylätä koko ajan toisen sijaintia ellei kyse ole jostain vaelluksesta tai maastolenkistä.
      Kokoajan kyylääminen on sairasta vaikka olis kyse vaelluksesta.

      Lainaa

    37. Hallituksen hyönteinen 24.9.2024 16:28
      Tulos: -27 (37 ääntä)
      -x-x-: Maailma on kaikilla mittareilla tänä päivänä turvallisempi paikka lapsille kuin esimerkiksi meidän kasarin lasten nuoruudessa. Esimerkiksi lasten ja nuorten kuolleisuus on romahtanut niistä ajoista. Tuollainen pelon lietsonta ei auta ketään. Tästä huolimatta pidän hyvänä asiana, että pystyn paikantamaan tarvittaessa [...]
      Kuvitteletko että tuollainen paikantamisen kritisointi liittyy jotenkin lapsikuolleisuuteen? Ja ei, maailma ei ole turvallisempi lapsille. Et voisi mitenkään olla enempää väärässä tuon asian suhteen.

      Lainaa

    38. Kaloriton sammakko 24.9.2024 16:29
      Tulos: -12 (28 ääntä)
      Huijaamava tohtori: Mitenkäs tämä Suomi on muuttunut lasten turvallisuusnäkökulmasta viimeisten kahden- tai kolmenkymmenen vuoden aikana? Ei yhtään mitenkään.
      Mistä teitä oikein sikiää? Miten voi olla noin tyhmä ja sokea, vai provoatko vaan?

      Lainaa

    39. Värikäs kookos 24.9.2024 16:56
      Tulos: -7 (31 ääntä)
      Onneksi lapsilla on ihan yhtä hyvä olla kuin aiemminkin. Mikään ei ole muuttunut vuosikymmeniin... Eiku... Onko tynnyrini ulkopuolella tosiaan asiat eri tavalla.. "Alaikäisten väkivaltarikokset lisääntyneet rajusti " "...nuorten pahoinpitelyt ovat lisääntyneet" "Ryöstöistä ja pahoinpitelyistä epäillyt ovat vuodesta 2019 alkaen jälleen lisääntyneet kaikissa alle 21-vuotiaiden ikäryhmissä. Alle 15-vuotiailla vakavien rikosten osuus on kasvanut." "Esimerkiksi vuonna 2022 selvitetyissä ryöstörikoksissa epäiltyjä alle 15-vuotiaita oli 269. Määrä kasvoi peräti 136 prosenttia edellisvuodesta." "Myös 15–17–vuotiaiden pahoinpitelyistä epäiltyjen määrä on kasvanut viime vuosina" "Liitännäisrikollisuuden kokonaismäärä on kasvanut huomattavasti alle 15-vuotiailla. " "Alle 15-vuotiaiden rikokset entistä vakavampia" "Poliisin tilastojen mukaan alle 15-vuotiaat syyllistyvät entistä useammin niin pahoinpitelyihinkin kuin ryöstöihin." "Kaltoinkohtelujutut ovat lisääntyneet merkittävästi" "... vuodesta 1980 tietoon tulleet epäilyt lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä ovat lisääntyneet rajusti..." "Alaikäisiin kohdistuva seksuaalinen häirintä on yleistynyt"

      Lainaa

    40. Tulos: +37 (41 ääntä)
      Tulkitsisin tuon suklaalahjan siten että mies ei niin hirveen vakavissaan sitä laihduttamista vaadi. Olisi ikävää jos tuossa tilanteessa saisi lahjaksi jotain babyporkkanoita tai sellerinvarsia.

      Lainaa

    41. Valitettava herukka 24.9.2024 17:57
      Tulos: +23 (27 ääntä)
      Sähköpostiton omena: Siiis miks pitää keksimällä keksiä jotain mistä voisi suuttua?
      Ainakin omalla äidillä oli tapana yrittää saada riitaa aikaan aivan uskomattomista asioista.
      Jos tämä oli riitä tuulella, niin saattoi tämä kaivaa vuosia vanhoja riitoja uudelleen esiin. Itse riidan aihe on unohtunut, mutta muistan yhä, kuinka tämä aloitti yhden riidan "Muistatko kun 5 vuotta sitten..."

      Lainaa

    42. Tallentumaton kivi 24.9.2024 18:42
      Tulos: +21 (33 ääntä)
      Angst: Kyselyyn viitaten, pystyn paikantamaan jonkun, koska snapissähän on se kartta missä näkyy missä kaverit on 😁 Plus toki lasten sijainnin nää, mut se on toki eri asia. Aika paljon vissiin lapsettomia tääl, ku suurin osa vastannu "en".
      Opetat lapsellesi, että jos se haluaa tehdä jotain luvatonta, sen pitää jättää puhelin (ja näin kyky saada apua) kaverin luo, tai pois päältä, tai muuten ilman yhteyksiä. Lapset tulee aina rikkomaan sääntöjä. Haluatko olla vanhempi, jonka rangaistusta lapsi pelkää, vai vanhempi, jolle se tietää voivansa soittaa, jos hätä tulee, vaikka hätä olisi oman tyhmyyden syy?

      Lainaa

    43. Tulos: -9 (27 ääntä)
      Epärö roska: Joskus suklaa on vain suklaa eli lahja ilman taka-ajatuksia. Ja todennäköisesti "käsky" laihduttaa ei liity mitenkään haluttavuuteen kun anonyymikin mainitsee "ilmeisesti" eli omaa spekulointia. Saattanut olla ihan läppä heitto mitä ei tarvitse ottaa tosissaan. Ei miehet mitään monimutkaisia [...]
      Sehän on toki tiedossa, että miehet eivät yksinkertaisuudessaan ymmärrä naisten monimutkaisuttaa ja kyllä, sitä,  miksi me ollaan välillä niin helvetin vaikeita ja hankalia. Vaikka laihdutus käsky olisi ollutkin läppä, niin en usko, että emäntä sitä sellaisena piti. Kertoo ukosta kaiken tarpeellisen, jos edes ottaa puheeksi naisen ulkonäön.

      Lainaa

    44. Tulos: +12 (18 ääntä)
      Tallentumaton kivi: Opetat lapsellesi, että jos se haluaa tehdä jotain luvatonta, sen pitää jättää puhelin (ja näin kyky saada apua) kaverin luo, tai pois päältä, tai muuten ilman yhteyksiä. Lapset tulee aina rikkomaan sääntöjä. Haluatko olla vanhempi, jonka rangaistusta lapsi pelkää, vai vanhempi, jolle se tietää voivansa soittaa, jos hätä tulee, vaikka hätä olisi oman tyhmyyden syy?
      Vaihtoehtosi eivät ole toisiaan poissulkevia, eivätkä tosiaan edes ainoita mahdollisia muutenkaan.

      Lainaa

    45. Lämmitetty kenguru 24.9.2024 19:17
      Tulos: -2 (24 ääntä)
      Leeppo: Sehän on toki tiedossa, että miehet eivät yksinkertaisuudessaan ymmärrä naisten monimutkaisuttaa ja kyllä, sitä,  miksi me ollaan välillä niin helvetin vaikeita ja hankalia. Vaikka laihdutus käsky olisi ollutkin läppä, niin en usko, että emäntä sitä sellaisena piti. Kertoo ukosta kaiken tarpeellisen, jos edes ottaa puheeksi naisen ulkonäön.
      Jollain tapaa surullistakin, että lainaamani viesti on tämän sivuston perusantia. Vaihda sukupuolet toisinpäin tuohon, niin viesti poistuu melkein samalla sekunnilla kun ehdit painamaan "Lähetä kommentti" Ne on ne kaksoisstandardit.

      Lainaa

    46. Syyntakeeton mustikkamehukeitto 24.9.2024 20:09
      Tulos: +19 (23 ääntä)
      Lämmitetty kenguru: Jollain tapaa surullistakin, että lainaamani viesti on tämän sivuston perusantia. Vaihda sukupuolet toisinpäin tuohon, niin viesti poistuu melkein samalla sekunnilla kun ehdit painamaan "Lähetä kommentti" Ne on ne kaksoisstandardit.
      Täältä ei kyllä sensuroida yhtään mitään, muutama viesti koko historian ajalta tainnut olla (enkä siitäkään ole varma) vaikka kaiken maailman rasistisia aivopieruja tai oikeusuhkailuja mieltään pahoittaneilta on tullut luettua. Aikamoista settiä saa varmaan tulla, että jäisi kommentti julkaisematta ja sitten kyllä voi jo miettiä, mitä pitäisi korjata omassa ulkoannissaan. Joten aikalailla saat seurata yleistä mielipidettä, miten plussat ja miinukset tulee eikä siihen tarvi sekoittaa mitään salaliittoteorioita.

      Lainaa

    47. Tyyris kuormaeläin 24.9.2024 20:55
      Tulos: +10 (14 ääntä)
      Väsynyt: Kokoajan kyylääminen on sairasta vaikka olis kyse vaelluksesta.
      Ehkä koko ajan mutta aina välillä on hyvä tsekata että onko ok ja missä menee kun on maastoon lähtenyt. Oli väline sitten jalan, pyörällä tai suksilla. Jos ei tunteihin kuulu kotiin niin on ainakin jokin paikka mistä viranomaiset ja vapepa lähtee haravoimaan maastoa.

      Lainaa

    48. Poropietari jyrsijä 24.9.2024 21:09
      Tulos: +3 (9 ääntä)
      Onkohan Nimetön jäsen vajaavaltainen vai muuten vain heikommin suoriutuva yksilö? Suuttumus on yhtälailla tunne, kuten suru tai ilo.

      Lainaa

    49. Tulos: +6 (12 ääntä)
      Neuloutuva menninkäinen: Heppoinen tarkoittaa heikkoa. Ja onhan laihdutuskehotus aika kurja.
      Lainaamasi Nuuka gaselli haki sanaa "hääppöisiä tunnetaitoja", mutta meni hieman pieleen.

      Lainaa

    50. Valtionhoitaja 25.9.2024 0:06
      Tulos: +14 (26 ääntä)
      Angst: Kyselyyn viitaten, pystyn paikantamaan jonkun, koska snapissähän on se kartta missä näkyy missä kaverit on 😁 Plus toki lasten sijainnin nää, mut se on toki eri asia. Aika paljon vissiin lapsettomia tääl, ku suurin osa vastannu "en".
      Miksi lapsi pitäisi voida paikantaa? Miksi kukaan pitäisi sijaintitietojaan snäpissä toisen nähtävillä. Jos ei ole kyse epilepsiaa tai diabetestä tms. sairastavasta lapsesta, ei ole mitään tarvetta häntä paikantaa.
      Opeta lapsellesi liikumistaitoja. Opeta hänet kysymään tietä. Määrää hänelle kotiintuloajat. Kerro, mitä tehdä, jos ei löydäkään sovittua tapaamispaikkaa tai jos hän vahingossa ajaa bussilla ohi.
       Tadaa, lapsi pärjää hyvin ilman yhtäkään paikantamiseen kykenevää laitetta ja sinä voit olla tyytyväinen, kun olet opettanut hänelle tärkeitä taitoja. Lisäksi lapsi voi saada hienoja kokemuksia, kun pärjää itsenäisesti harrastusmatkoilla ja osaa mennä viettämään aikaansa kaupungilla johonkin tuttuun ja turvalliseen kohteeseen. Hän oppii myös vastuullisuutta, kun bussirahojen pitää olla tallessa vielä paluumatkalla ja viimeiseen bussiin on ehdittävä.
      Kummallinen ajatus, että jokainen vanhempi automaattisesti seuraa lastaan laitteella!

      Lainaa

    51. Valtionhoitaja 25.9.2024 0:24
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Värikäs kookos: Onneksi lapsilla on ihan yhtä hyvä olla kuin aiemminkin. Mikään ei ole muuttunut vuosikymmeniin... Eiku... Onko tynnyrini ulkopuolella tosiaan asiat eri tavalla.. "Alaikäisten väkivaltarikokset lisääntyneet rajusti " "...nuorten pahoinpitelyt ovat lisääntyneet" "Ryöstöistä ja [...]
      Kuinkahan suuri osa näistä asioista tapahtuu sinä aikana, kun sen vastuullisen vanhemman vekara viettää rauhallista perheiltaa ihan laitteettoman katseen avulla paikannettuna? Ei sitä lasta tarvitse päästää illalla ulos vaarallisille paikoille pyörimään. Ei se paikannus auta, jos lapsen annetaan valita vaarallinen paikka, aika ja seura. Eipä ole väkivaltaisuuksista aamun koulumatkojen yhteydessä juurikaan kuultu. Kyllä ne ihan muualla ja muuhun aikaan keskimäärin tapahtuvat. 
      Ja lisäkommenttina vielä, ekaluokan opettaja ainakin meilläpäin soittaa ja kyselee perään, jos ei lapsi tule kouluun eikä sairaudesta ole ilmoitettu. On täysin normaalia, että koululle päin matka kestää vartin ja kotiin päin 2h 30 min ojanpohjia myöten.

      Lainaa

    52. Kiistaton viinirypäle 25.9.2024 7:31
      Tulos: +9 (27 ääntä)
      Mokassa aikuinen ihminen stalkkaa puolisoaan. Kommenteissa liuta vanhempuleita selittää kuinka pitää pystyä tai ei tarvii pystyä paikantamaan mukuloita. Onko tästä nyt pääteltävä että lisääntyneeet ihmiset ei ymmärrä eroa puolison ja lasten välillä, vai onko muuten vaan pakko päästä selittämään siitä lisääntymistuotoksesta oli aihe mikä tahansa?

      Lainaa

    53. Näköalaton öykkäri 25.9.2024 7:54
      Tulos: +14 (16 ääntä)
      Voisiko joku lastaan aktiivisesti tai vaikka vähemmänkin aktiivisesti seuraava vähän avata, että mikä sijainti on sellainen jonka katsotte olevan haitallinen sijainti tai mikä aiheuttaa jotain toimenpiteitä? Lähinnä siis mietin, että jos nyt sieltä sovelluksesta katsotaan, missä lapsi on niin missä tilanteissa siitä näkyy jotain sellaista, mistä voi päätellä, että nyt on aihetta huoleen? Olettaen siis, että on normaalisti liikenteessä eikä vaikkapa sovitusta ajasta merkittävästi myöhässä.

      Lainaa

    54. Tulos: -13 (25 ääntä)
      Valtionhoitaja: Miksi lapsi pitäisi voida paikantaa? Miksi kukaan pitäisi sijaintitietojaan snäpissä toisen nähtävillä. Jos ei ole kyse epilepsiaa tai diabetestä tms. sairastavasta lapsesta, ei ole mitään tarvetta häntä paikantaa. Opeta lapsellesi liikumistaitoja. Opeta hänet kysymään tietä. Määrää hänelle kotiintuloajat. Kerro, [...]
      Toisin sanoen, aseta lapsellesi ansoja (joita aikuisella ei ole) ja rankaise kun lapsi menee ansaan. Hyvät kasvatusmetodit sulla.
      Aikuisena mulla on puhelin ja kortti jolla voin ottaa vaikka taksin enkä myöhästy siksi ikinä. Puhumattakaan siitä, että mulla on auto, jolla voin ajaa minne vaan ilman että pitää kanniskella jotain bussirahaa mukana. Eikä bussissa enää voi edes maksaa rahalla, ja lippuautomaatitkin ovat harvassa. Mutta lapselta halutaan jostain syystä poistaa ne vähäisetkin välineet, joita aikuiset käyttäisivät vastaavassa tilanteessa.

      Lainaa

    55. Tulos: +9 (11 ääntä)
      Näköalaton öykkäri: Voisiko joku lastaan aktiivisesti tai vaikka vähemmänkin aktiivisesti seuraava vähän avata, että mikä sijainti on sellainen jonka katsotte olevan haitallinen sijainti tai mikä aiheuttaa jotain toimenpiteitä? Lähinnä siis mietin, että jos nyt sieltä sovelluksesta katsotaan, missä lapsi on niin [...]
      Jos lapsi on huomattavasti eri paikassa kuin missä on sovittu lapsen olevan. Lapsella ei ole rahaa eikä polkupyörää mukana, joten on kulkenut ehkä jonkun muun autossa, ja on niin pieni, ettei esim. saa kulkea ilman turvaistuinta.

      Lainaa

    56. Tulos: +4 (10 ääntä)
      foo: Kannattaa kuunnella Ylen Tiedeykkösen podcast "Ruudn vangit". Turvallisuuden lisääminen sillä, että vanhemmat stalkkaavat koko ajan lapsiaan, on haitallista lapsille. Lapsen kehitykselle on hyödyllistä joutua välillä kavereiden kanssa touhutessa eksyksiin ja hoitaa asia ihan itse sen sijaan, että äiti paikantaa ja [...]
      Katsomatta podcastia ja miten tämä tutkimus on tehty en voi kauheasti argumentoida... Mutta siltä varalta että ei olla tässä asiassa samalla sivulla, kommenttini koski vanhempia jotka lataavat sovelluksen lapsilleen, ei vanhempia jotka seuraavat sitä pakkomielteisesti. Mielestäni näiden kahden välillä on ero. Lisäksi huomauttaisin, ettei sovelluksen omistaminen ja uusavuttomaksi kasvaminen ole varmasti ainakaan pelkästään toisistaan riippuvaisia tekijöitä. Mulla on kavereita jotka ovat vähän tällaisia että monet kulkemiset joudun selvittämään heidän puolestaan ja heti iskee ahdistus jos menee jotain mönkään. Heillä ei tätä sovellusta lapsina ollut, tuskin sitä oli olemassakaan silloin. Nuoruuttaan seuranneena keittiöpsykologisoisin syynä olevan narsistiset vanhemmat, jotka eivät antaneet heidän harjoitella itsenäistymistä monellakaan elämänalueella. Melkein koskaan eivät olleet käyneet missään yökylässä, aina saivat kyydit kaikkialle tilanteissa joissa tiesin että omat vanhemmat olisivat laittaneet käyttämään julkisia, ruoka tarjoiltiin nenän eteen siihen pisteeseen asti että se oli annosteltu lautaselle. Tämä ja se, että epäterveessä ympäristössä kasvaminen nyt yleensä vain oireilee masennuksen ja ahdistuksen puhkeamisena. Sen sijaan siskoni lapset, joilla tämä sovellus on, ovat osanneet jo pitkään kulkea keskenään junalla Helsinkiin. Itsenäistymisen taitoja on ihan mahdollista harjoitella vaikka olisi sovellus vaaratilanteiden varalta, joihin lapsi voi joutua vaikka kuinka taitava olisi.

      Lainaa

    57. Koripallokala 25.9.2024 9:58
      Tulos: +5 (23 ääntä)
      Kyrpii kyllä autistia kysymyksen muotoilu: " Onko sinulla tällä hetkellä mahdollisuus paikantaa jokin toinen henkilö?". On, kaikilla on MAHDOLLISUUS. Oli kyse sitten lapsesta, puolisosta tai naapurista, kaikilla meillä on _mahdollisuus_ oppia hyödyntämään teknologiaa myös rikollisiin tarkoituksiin. Se onkin sitten ihan eri asia, että "paikannatko säännöllisesti jonkin toisen henkilön sijaintia?" tai "stalkkaatko neuroottisesti puolisosi olinpaikkaa?"

      Lainaa

    58. Siivottu keiju 25.9.2024 10:46
      Tulos: +14 (16 ääntä)
      Nuuka gaselli: Eipä kyllä ole naisillakaan heppoisia tunnetaitoja, jos pitää muilta kysyä, että mitenhän tästä asiasta tuntisi. Jos noin niinkun yleisesti kiukuttaa, niin kannattaa etsiä purkautumiskeinoja eikä keksiä syitä, mistä suuttua ukolle.
      Tässä ei ollut kyse naisista ryhmänä, vaan yhdestä henkilöstä. Noin muuten olen samaa mieltä, suuttua kannattaa ainoastaan silloin kuin itseä suututtaa, eikä välttämättä aina silloinkaan.

      Lainaa

    59. Siivottu keiju 25.9.2024 10:52
      Tulos: +21 (23 ääntä)
      Leeppo: Sehän on toki tiedossa, että miehet eivät yksinkertaisuudessaan ymmärrä naisten monimutkaisuttaa ja kyllä, sitä,  miksi me ollaan välillä niin helvetin vaikeita ja hankalia. Vaikka laihdutus käsky olisi ollutkin läppä, niin en usko, että emäntä sitä sellaisena piti. Kertoo ukosta kaiken tarpeellisen, jos edes ottaa puheeksi naisen ulkonäön.
      Kaikki miehet eivät ole yksinkertaisia, eivätkä kaikki naiset monimutkaisia. Jotkut miehet ovat monimutkaisia, ja jotkut naiset, kuten arvata saattaa, yksinkertaisia.

      Lainaa

    60. Kämänen liitu 25.9.2024 17:09
      Tulos: +5 (17 ääntä)
      Tallentumaton kivi: Opetat lapsellesi, että jos se haluaa tehdä jotain luvatonta, sen pitää jättää puhelin (ja näin kyky saada apua) kaverin luo, tai pois päältä, tai muuten ilman yhteyksiä. Lapset tulee aina rikkomaan sääntöjä. Haluatko olla vanhempi, jonka rangaistusta lapsi pelkää, vai vanhempi, jolle se tietää voivansa soittaa, jos hätä tulee, vaikka hätä olisi oman tyhmyyden syy?
      Anteeks mut millasia kuspoja lapsia te oikeen kasvatatte? "Aattelinpa tästä lähtee perseilemään, nii pakko jättää kännykkä himaan etten vaan jää vanhemmille kiinni!" Ite pystyn paikantamaan kohta 13v:n kännykän. On tullut tarpeeseen ja luo turvallisuuden tunnetta, paitsi lapsen myös kännykän olinpaikan osalta. En kuitenkaan vainoharhasena kyttää, ehkä kerran pari kuukaudessa vilkasen, että missäs se nyt menee ku ei kotio kuulu eikä vastaa puhelimeen/viesteihin. Muksua itseään ei edes kiinnosta, että seurannan mahdollisuus on, eikä se että sitä sen kerran pari kuukaudessa käytän. Aivan vapaasti saa kulkea ja tehdä tyhmyyksiä siitä huolimatta.
      Millä logiikalla muutenkaan puhelimen paikannus = ragevanhemmat joilta ei uskalla pyytää apua?

      Lainaa

    61. Kämänen liitu 25.9.2024 17:21
      Tulos: +12 (16 ääntä)
      Näköalaton öykkäri: Voisiko joku lastaan aktiivisesti tai vaikka vähemmänkin aktiivisesti seuraava vähän avata, että mikä sijainti on sellainen jonka katsotte olevan haitallinen sijainti tai mikä aiheuttaa jotain toimenpiteitä? Lähinnä siis mietin, että jos nyt sieltä sovelluksesta katsotaan, missä lapsi on niin [...]
      "Haitallinen sijainti" olisi oikeastaan mikä tahansa sellainen sijainti, jossa lapsen EI pitäisi silloin olla. Kauppakeskus koulupäivän aikana, torin kulma kun kersan pitäisi olla kaverillaan yökylässä, moottoritie Lahden ja Helsingin välillä kun muksu on ilmoittanut menevänsä uimaan... Noiden lisäksi se, jos lapsi paikantuu esim. samaan kohtaan keskelle metsää usean tunnin ajan. (kännykkä hukkunut vai lapsi loukkaantunut?) Meillä tällaisia haitallisia sijainteja ei ole onneksi tullut vastaan (toisaalta en ole jatkuvasti tarkistamassa asiaa, koska kuitenkin luotan lapseeni)

      Lainaa

    62. Brutaali omena 26.9.2024 7:42
      Tulos: -1 (7 ääntä)
      Räkäpää: ? Kyllä pitkässäkin suhteessa kannattaa EHDOTTOMASTI panostaa sekä siihen että itse pysyy haluttavana että siihen että pyrkii haluamaan toista. Jos ei huolehdi itsestään ja pidä pientä flirttiä päällä niin kyllä se suhde vaan kuivuu. Ei se vitsi että lihottavin ruoka ikinä on hääkakku ole ihan tyhjästä tullut vaikka se onkin liioiteltu ja kärjistetty.
      Juu tottaksi, mutta silloin tekee kyllä jotain väärin, jos panostaakin siihen että se kumppani on haluttava sen sijaan että panostaisi siihen että itse on. Toki tietyn rajan jälkeen voi ottaa asian puheeksi, mutta tää juttu nyt ei kuulostanut siltä.

      Lainaa

    63. Nuuka gaselli 26.9.2024 7:52
      Tulos: -3 (9 ääntä)
      Neuloutuva menninkäinen: Heppoinen tarkoittaa heikkoa. Ja onhan laihdutuskehotus aika kurja.
      Hienosti luit! Eli ei ole tunnetaitoja lähes ollenkaan. :)

      Lainaa

    64. Nuuka gaselli 26.9.2024 7:52
      Tulos: -2 (10 ääntä)
      Siivottu keiju: Tässä ei ollut kyse naisista ryhmänä, vaan yhdestä henkilöstä. Noin muuten olen samaa mieltä, suuttua kannattaa ainoastaan silloin kuin itseä suututtaa, eikä välttämättä aina silloinkaan.
      Joskus on tarpeen puhua yleistäen. Kaikkiin niihin ei tarvitse tarttua

      Lainaa

    65. Nuuka gaselli 26.9.2024 7:53
      Tulos: -6 (8 ääntä)
      Tips: Lainaamasi Nuuka gaselli haki sanaa "hääppöisiä tunnetaitoja", mutta meni hieman pieleen.
      Kokeile uudelleen.

      Lainaa

    66. Nuuka gaselli 26.9.2024 7:56
      Tulos: -7 (11 ääntä)
      Tyyris kuormaeläin: Ehkä koko ajan mutta aina välillä on hyvä tsekata että onko ok ja missä menee kun on maastoon lähtenyt. Oli väline sitten jalan, pyörällä tai suksilla. Jos ei tunteihin kuulu kotiin niin on ainakin jokin paikka mistä viranomaiset ja vapepa lähtee haravoimaan maastoa.
      Harvalla vaeltajalla on satelliittipaikanninta mukanaan. Erämaassa kun ei tuo kännykkä kuulu välttämättä kuin murto-osalla kulkijan reittiä, eikä kännykkää muutenkaan pidetä päällä jatkuvasti.  
      Joillain etelän polkureissuilla tai tuvasta tupaan -vaeltamisella ei paikannusta tarvitse, puhelin kuuluu, tupakirjaan jätetään viestejä ja muitakin ihmisiä näkee, jos onkin polulle tuupertunut.

      Lainaa

    67. Rivo sotilas 26.9.2024 10:12
      Tulos: +8 (8 ääntä)
      Nuuka gaselli: Harvalla vaeltajalla on satelliittipaikanninta mukanaan. Erämaassa kun ei tuo kännykkä kuulu välttämättä kuin murto-osalla kulkijan reittiä, eikä kännykkää muutenkaan pidetä päällä jatkuvasti.  Joillain etelän polkureissuilla tai tuvasta tupaan -vaeltamisella ei paikannusta tarvitse, puhelin kuuluu, tupakirjaan jätetään viestejä ja muitakin ihmisiä näkee, jos onkin polulle tuupertunut.
      No mietipä joku maastopyöräilijä jos tipahtaa lautasillalta syvään ojaan, loukkaa itseään, pyöräkin hajoaa ja puhelin kastuu. Talvella varsinkin kaipaa apua aika nopeasti vaikka lähin tie tai asutus olisikin muutaman kilometrin päässä ja asutukseen maksimissaan 5. Seurannasta kuitenkin näkee mihin jälki päättyy. On näitä tapauksia että on lähdetty pyörälenkille eikä kuulu takaisin 8 tuntiin ja puhelimeen ei saa yhteyttä kun ehkä akku loppunut kylmässä. Ei voi tietää mihin on jäänyt. Sairaskohtauskin voinut tulla. Seurannasta näkisi ainakin sinne virran loppumiseen saakka niin supistaa mahdollista etsimisaluetta.
      Ei kaikki maastoliikunta tapahdu Lapin rakalla. Nuuksioonkin voi eksyä ja siellä kuuluu kännykkä ts. voi paikantaa.

      Lainaa

    68. Tulos: +7 (13 ääntä)
      Nuuka gaselli: Kokeile uudelleen.
      Siis sanoit "ei ole heppoisia tunnetaitoja" mikä tarkoittaa että ei ole heikkoja taitoja, eli olisi vahvat tunnetaidot. Mutta kun tarkoitit että niitä ei olisi lähes lainkaan, niin sitten olisi pitänyt sanoa joko "on heppoiset tunnetaidot" tai että "ei ole hääppöiset tunnetaidot". Ole hyvä.

      Lainaa

    69. Puoliavoin etana 26.9.2024 14:08
      Tulos: 0 (10 ääntä)
      Pehmeä jyrsijä: Siinäpä taas perustelujen perustelu. Jos maailma on niin kuin ennenkin, niin sitten tuon ymmärtäisi, mutta kun ei ole. Se jos sinä ymmärtäisit.
      Maailma tosiaan ei ole niin kuin ennenkin vaan paljon turvallisempi. Ja se turvallisuuden lisääntyminen ei johdu puhelinten paikannuksesta.

      Lainaa

    70. Valtionhoitaja 26.9.2024 17:46
      Tulos: +5 (9 ääntä)
      Kiistaton viinirypäle: Mokassa aikuinen ihminen stalkkaa puolisoaan. Kommenteissa liuta vanhempuleita selittää kuinka pitää pystyä tai ei tarvii pystyä paikantamaan mukuloita. Onko tästä nyt pääteltävä että lisääntyneeet ihmiset ei ymmärrä eroa puolison ja lasten välillä, vai onko muuten vaan pakko päästä selittämään siitä lisääntymistuotoksesta oli aihe mikä tahansa?
      Kommenteissa esitettiin oletus siitä, että jokainen vanhempi pystyy seuraamaan lapsiaan eli kyselyyn "en" vastanneet ovat automaattisesti lapsettomia. Siitä täällä keskustellaan. Hulluahan se nyt on omaa puolisoa kytätä, se on sanomattakin selvää, joten siitä keskustelu ei kiinnosta ketään.

      Lainaa

    71. Valtionhoitaja 26.9.2024 17:59
      Tulos: +4 (8 ääntä)
      Nimesi: Toisin sanoen, aseta lapsellesi ansoja (joita aikuisella ei ole) ja rankaise kun lapsi menee ansaan. Hyvät kasvatusmetodit sulla. Aikuisena mulla on puhelin ja kortti jolla voin ottaa vaikka taksin enkä myöhästy siksi ikinä. Puhumattakaan siitä, että mulla on auto, jolla voin ajaa minne vaan ilman että pitää [...]
      Kaikki eivät asu samassa paikassa kuin sinä ja bussissa voi useissa paikoissa maksaa rahalla. Aikuisellakin on ansoja, ostatko kivoja turhakkeita palkkarahoilla vai ruokaa, jos teet väärän valinnan, olet pulassa, ei elämä yhdellä paikannettavalla puhelimella ruusuiseksi muutu.
      Totta hemmetissä menen etsimään lasta, jos hän ei tule sillä bussilla kotiin. Ja tottakai siitä on puhuttu, mitä silloin voi tehdä. Lapsi voi mennä vaikka kirjastoon ja pyytää siellä kirjastontätiä soittamaan äidille ja voi kertoa, mitä on tapahtunut. Helppo hakea.
      Kerronpa sinulle, että ei ole kertaakaan tullut tarvetta soitella mistään. Pari kertaa olen lähtenyt vastaan koululle päin, kun kotiintuloaika on ylittynyt. Kyllä löytyi. 
      Lapset kykenevät ottamaan vastuuta eikä taitojen opettaminen ole ansojen virittämistä tai rankaisemista. Onpa taas käsittämätöntä settiä.

      Lainaa

    72. Tulos: +3 (9 ääntä)
      Laihduttaminen ei edes ole terveellistä.

      Lainaa

    73. Tulos: -1 (5 ääntä)
      Aidattu norsu: Sairastahan se on kyylätä koko ajan toisen sijaintia ellei kyse ole jostain vaelluksesta tai maastolenkistä.
      Toisen sijaninta???  No  EI vaan toisen puhelimen sijaintia, jätä puhelin työpöydälle ja sitten Pirkon luona päivä-panolla.

      Lainaa

    74. Tulos: -3 (9 ääntä)
      Pluri: Miksi lapsi pitäisi pystyä paikantamaan? Ei niitä ennenkään kytätty jäljitinlaitteilla. Samat kepposet ne tekee seurattiin tai ei ja jos seuraa turvallisuussyistä niin luultavasti pahin on jo tapahtunut siinä kohtaa kun ruvetaan katsomaan missä puhelin menee. Huonona puolena se että lapsi joutuu elämään jatkuvan [...]
      Mitä????  Miksi pitäisi kun ei ennenkään. Siis miksi käytät sähkövaloa kun ei sitä ennenkään käytetty?    Miksi ajat autolla koska ei ennekään ajeltua autolla?

      Lainaa

    75. Tulos: 0 (6 ääntä)
      Valtionhoitaja: Kommenteissa esitettiin oletus siitä, että jokainen vanhempi pystyy seuraamaan lapsiaan eli kyselyyn "en" vastanneet ovat automaattisesti lapsettomia. Siitä täällä keskustellaan. Hulluahan se nyt on omaa puolisoa kytätä, se on sanomattakin selvää, joten siitä keskustelu ei kiinnosta ketään.
      Kytätä omaa puolisoa on hullua???  Mietippä jos puolisolla on dementia/alzheimer  ja "karkailee" kotoaan ja olet hänen omaishoitaja.

      Lainaa

    76. Järjestämätön laama 2.10.2024 6:53
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Pyhä peto: Laihduttaminen ei edes ole terveellistä.
      Mutta laihempana on terveellistä.

      Lainaa

    77. Vihreä orava 5.10.2024 19:22
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      hemmo: Kytätä omaa puolisoa on hullua???  Mietippä jos puolisolla on dementia/alzheimer  ja "karkailee" kotoaan ja olet hänen omaishoitaja.
      Mietippä jos ei ole, etkä ole.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: jäljittää, lahja, laihduttaa, paikannus, paikantaa, painonhallinta, pakkomielle, seurata, sovellus, suklaa, synttärit, syntymäpäivä, syntymäpäivälahja

  • Uusimmat

  • Kategoriat