Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Sentti venyy ja paukkuu, osa 23

Oletko valmis säästämään syömällä lapsia?
Sentti venyy ja paukkuu, osa 23

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 99 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Matala bataatti 26.9.2024 0:25
      Tulos: +495 (579 ääntä)
      Meri yllättyisi, kun kuulisi kuinka suuri prosentti (n.95%) esim. Suomeen tuodusta soijasta menee eläinrehuksi sille Merin syömälle "eläinproteiinille". Meri siis tukee soijan viljelyä eläimiä syömällä merkittävästi enemmän, kuin jos söisi soijan ihan vaan soijana.

      Lainaa

    2. Tekaistu viikinki 26.9.2024 0:25
      Tulos: +287 (343 ääntä)
      Meri ei ilmeisesti tiedä että esim. Suomeen tulevasta soijasta arvioidaan eläinrehuksi käytettävän noin 95 prosenttia. EU:ssa soijarehusta 29 prosenttia käytetään sianlihan tuotantoon, 22 prosenttia kananmunien tuotantoon ja 37 prosenttia broilerintuotantoon. Kuluu aika paljon vähemmän soijaa kun sen syö itse suoraan eikä kierrätä eläimen kautta.

      Lainaa

    3. Tornipöllö 26.9.2024 0:34
      Tulos: +118 (284 ääntä)
      Nimetön jäsen: monien ihmisten mielestä jauheliha ja kana maistuvat paremmalta kuin pavut ja linssit. Ei siinä sen ihmeellisemmästä asiasta liene kyse.

      Lainaa

    4. Ulompi ampiainen 26.9.2024 0:58
      Tulos: +403 (415 ääntä)
      Ei helvetti, ei sitä vaakaa ole tarkoitus purkaa että saa punnittua keveämpänä? Repiikö joku myös sen metallisen tason? Osassa kun on semmoisia eikä muovisia? Ja kun tarpeeksi ottaa osia irti niin saa negatiivisen tuloksen eli kauppa maksaa siitä että vie niitä hedelmiä sieltä ulos? Oikeasti nyt sen säästämisen kanssa ihmiset!

      Lainaa

    5. Estävä ankerias 26.9.2024 0:59
      Tulos: +196 (222 ääntä)
      Säästin just miljardin kun en ostanut avaruusrakettia millä pääsee Marsiin vaan jätin sen Muskille. Mistä voin nostaa rahat?

      Lainaa

    6. Sukka seppä 26.9.2024 1:16
      Tulos: +131 (163 ääntä)
      Matala bataatti: Meri yllättyisi, kun kuulisi kuinka suuri prosentti (n.95%) esim. Suomeen tuodusta soijasta menee eläinrehuksi sille Merin syömälle "eläinproteiinille". Meri siis tukee soijan viljelyä eläimiä syömällä merkittävästi enemmän, kuin jos söisi soijan ihan vaan soijana.
      Eli siis ne jotka syö lihaa, syö oikeesti lapsia??

      Lainaa

    7. Kivulias matelija 26.9.2024 1:21
      Tulos: +97 (109 ääntä)
      Säästää kanssa kivasti kun pitää banaaneista kiinni niitä punnitessa. Tälle on varmaan joku nimikin, ihan just tulee mieleen. Tais alkaa P:llä...

      Lainaa

    8. Mustankipeä riepu 26.9.2024 1:25
      Tulos: -49 (197 ääntä)
      Tornipöllö: Nimetön jäsen: monien ihmisten mielestä jauheliha ja kana maistuvat paremmalta kuin pavut ja linssit. Ei siinä sen ihmeellisemmästä asiasta liene kyse.
      Monet kuoriaiset syövät mieluummin mätänevää lihaa tai lantaa, eli makumieltymykset vaihtelevat.
      Liharuuan maku kuitenkkn tulee mausteista, jotka on kasveja. Kokeile syödä maustamatonta lihaa.

      Lainaa

    9. Lainsuojaton leopardi 26.9.2024 1:27
      Tulos: +87 (97 ääntä)
      Kas kun ei joku sentinvenyttäjä täytä niitä pusseja heliumilla että olisi kevyempää 🤔.

      Lainaa

    10. Tulos: +190 (204 ääntä)
      Ihmisravinnoksi ei tuoda soijarouhetta EU:n ulkopuolelta. Se on tuotettu Slovakiassa. Sama pätee useimpiin tofuihin: eurooppalainen tuote.

      Lainaa

    11. Tulos: +184 (198 ääntä)
      Papuja voi ostaa ihan vaikka suomalaisilta tiloilta, ja olen ostanut. Väsynyttä jauhantaa.

      Lainaa

    12. Tulos: +86 (154 ääntä)
      Mustankipeä riepu: Monet kuoriaiset syövät mieluummin mätänevää lihaa tai lantaa, eli makumieltymykset vaihtelevat. Liharuuan maku kuitenkkn tulee mausteista, jotka on kasveja. Kokeile syödä maustamatonta lihaa.
      Olen kokeillut. Laadukas liha on ihan helkkarin hyvää ilman mausteita, ja jopa ilman suolaa (joka muuten on maustamisen tärkein komponentti eikä ole kasvi).

      Lainaa

    13. Kuolematon hyttynen 26.9.2024 5:19
      Tulos: +195 (203 ääntä)
      Nämä vaa'anpurkajat voisi katsoa mitä vaaka näyttää tyhjänä. Jos/kun se näyttää nollaa, he maksaa vain ja ainoastaan siitä mitä vaa'alle laittavat. Toki purkamalla vaakaa saa alkulukeman miinusmerkkiseksi, ja tottakai se näkyy myös hinnassa. Sitä kutsutaan (lieväksi) petokseksi, jos niin toimii.

      Lainaa

    14. Paineeton banaani 26.9.2024 6:25
      Tulos: +85 (107 ääntä)
      Soijarouheissa oleva soija on ainakin Serbiasta, se ei ole kehitysmaa. Eläimille tuleva soija tuodaan illuminatin tunneleissa syötävien lasten kanssa.

      Lainaa

    15. Lila herne 26.9.2024 6:38
      Tulos: +135 (171 ääntä)
      Fretti: Ihmisravinnoksi ei tuoda soijarouhetta EU:n ulkopuolelta. Se on tuotettu Slovakiassa. Sama pätee useimpiin tofuihin: eurooppalainen tuote.
      Tämän tiedon pitäisi kyllä kuulua jo yleissivistykseen, niin paljon se on ollut jo esillä. Samoin se, että sitä sademetsäsoijaa tuodaan Suomeen nimenomaan tuotantoeläimille rehuksi. Kuitenkin moni jaksaa yhä jankuttaa sitä, miten vegaanit tuhoavat maapallon ja syövät kehitysmaiden lapset. Kai se on sitten vain niin, että Meri ja muut ovat joskus kuulleet jostain itseään miellyttävän asian, jota on alettu pitää pyhänä totuutena, ja sen jälkeen on voinut vain sulkea silmät ja korvat kaikelta uudelta tiedolta.
      Huomautettakoon myös, että vaihtamalla lihan papuihin, linsseihin tai vaikka siihen soijarouheeseen säästää kyllä enemmänkin, kuin vain muutaman sentin.

      Lainaa

    16. Toivoton pulu 26.9.2024 6:47
      Tulos: -115 (163 ääntä)
      Kasvissyöjien kuoro taas huudatettavana.

      Lainaa

    17. Valtionhoitaja 26.9.2024 7:13
      Tulos: +5 (101 ääntä)
      Mustankipeä riepu: Monet kuoriaiset syövät mieluummin mätänevää lihaa tai lantaa, eli makumieltymykset vaihtelevat. Liharuuan maku kuitenkkn tulee mausteista, jotka on kasveja. Kokeile syödä maustamatonta lihaa.
      Liha on oikein hyvää ilman yhtäkään maustetta, suola on hyvää, sehän ei ole mauste eikä kasvi. Kun ostaa kunnon lihaa tilalta, on se niin hyvää, ettei sitä halua pilata yhdelläkään mausteella. Kaikki eivät pilaa lihojensa hyvää makua turhilla pippureilla. Tuo on niin kulunut jankutus. Keksi jotain uutta.

      Lainaa

    18. Nuuka gaselli 26.9.2024 7:29
      Tulos: -27 (79 ääntä)
      Mustankipeä riepu: Monet kuoriaiset syövät mieluummin mätänevää lihaa tai lantaa, eli makumieltymykset vaihtelevat. Liharuuan maku kuitenkkn tulee mausteista, jotka on kasveja. Kokeile syödä maustamatonta lihaa.
      Yhdyn edellisiin  itsekin käytin tätä maustefraasia, kun olin kasvissyöjä nollarilla.
      Nykyään menee ruohoa syönyttä luomulihaa, ja kyllä vaan maistuu. Lihan maku tukee... lihaksesta. Lihaksesta, joka on saanut rasitusta. Tämän takia labraliha ei maistu, eli pelkkä olemassa ollut lihassolu.

      Lainaa

    19. Nuuka gaselli 26.9.2024 7:30
      Tulos: +37 (75 ääntä)
      Ja aika moni kasviskin kaipaa mausteita, vähintään suolaa, jos ruuaksi kypsentää. Salaatit kaipaavat suolaa ja öljyä.

      Lainaa

    20. Tunnekylmä myyrä 26.9.2024 8:07
      Tulos: +48 (52 ääntä)
      Estävä ankerias: Säästin just miljardin kun en ostanut avaruusrakettia millä pääsee Marsiin vaan jätin sen Muskille. Mistä voin nostaa rahat?
      Samasta paikasta josta olisit maksanut sen miljardin.

      Lainaa

    21. Tulos: +14 (48 ääntä)
      Tekaistu viikinki: Meri ei ilmeisesti tiedä että esim. Suomeen tulevasta soijasta arvioidaan eläinrehuksi käytettävän noin 95 prosenttia. EU:ssa soijarehusta 29 prosenttia käytetään sianlihan tuotantoon, 22 prosenttia kananmunien tuotantoon ja 37 prosenttia broilerintuotantoon. Kuluu aika paljon vähemmän soijaa kun sen syö itse suoraan eikä kierrätä eläimen kautta.
      Miksi syödä soijaa ollenkaan kun kotimainen härkäpapu on keksitty?

      Lainaa

    22. Tulos: +28 (50 ääntä)
      Mustankipeä riepu: Monet kuoriaiset syövät mieluummin mätänevää lihaa tai lantaa, eli makumieltymykset vaihtelevat. Liharuuan maku kuitenkkn tulee mausteista, jotka on kasveja. Kokeile syödä maustamatonta lihaa.
      Suola on ainoa mauste joka korostaa ruoka-aineen omaa makua ja se ei ole kasvi.

      Lainaa

    23. Tyydyttävä biisoni 26.9.2024 8:29
      Tulos: -106 (146 ääntä)
      Pavut saavat vatsan niin sekaisin, että nukkumaan ei pysty. Tofua tms. paskaa yritin kerran syödä, suutuntuma oli hirveä, oksensin ruokapöydässä, kun en ehtinyt poistua. Minä syön lihaa. Piste.

      Lainaa

    24. Tulos: +46 (76 ääntä)
      Tornipöllö: Nimetön jäsen: monien ihmisten mielestä jauheliha ja kana maistuvat paremmalta kuin pavut ja linssit. Ei siinä sen ihmeellisemmästä asiasta liene kyse.
      Monet ihmiset ovat kanssasi samaa mieltä vaikka oikeasti eivät edes tiedä maistuuko kana tai jauheliha paremmalta kuin linssit. Eli eivät ole koskaan linssejä edes maistaneet. Niille jotka ei vielä ole kokeilleet, ehdotan käymään jossain hyvässä intialaisravintolassa (tai vertailun vuoksi parissakin) syömässä linssimuhennoksen. Saattaa ajatus jauhelihan paremmuudesta tulla uudelleenharkintaan. Eivät kyllä sulje toisiaan pois. Teen ja syön yhtä mielellään niin lihapullia kuin daal-muhennosta ja molemmilla lihoo kun ne hyvin tekee. Voihan ne yhdistääkin. Lautasen toiselle reunalle se muhennos ja toiselle reunalle lihapullat. Ja saumakohtiin majoneesia. Nam.

      Lainaa

    25. Tulos: +23 (61 ääntä)
      Estävä ankerias: Säästin just miljardin kun en ostanut avaruusrakettia millä pääsee Marsiin vaan jätin sen Muskille. Mistä voin nostaa rahat?
      Säästäminen ei tarkoita rahan luomista tyhjästä, vaan jo sinun hallussa olevan rahan käyttämättä jättämistä sellaiseen mitä et tarvitse. Jos sinulla on miljardi tilillä ja haluaisit ostaa sillä raketin mutta päätä olla ostamatta, silloin säästät sen miljardin.

      Lainaa

    26. Tulos: -35 (85 ääntä)
      Nii: Suola on ainoa mauste joka korostaa ruoka-aineen omaa makua ja se ei ole kasvi.
      Suola ainoastaan tekee ruuasta suolaisen makuista. Jos suolaa on sen verran vähän että se ei peitä ruuan omaa makua syntyy harhakuva että ruuan maku korostuisi, koska tyypillisesti ihmiset pitävät hieman suolan mausta sekoitettuna muihin makuihin. Jos se oikeasti korostaisi ruuan omaa makua, silloin suuri määrä suolaa aiheuttaisi todella voimakkaan ruuan maun, mutta todellisuudessa se muuttaa maun vain kokonaan suolaksi.

      Lainaa

    27. Tulos: +46 (54 ääntä)
      Matala bataatti: Meri yllättyisi, kun kuulisi kuinka suuri prosentti (n.95%) esim. Suomeen tuodusta soijasta menee eläinrehuksi sille Merin syömälle "eläinproteiinille". Meri siis tukee soijan viljelyä eläimiä syömällä merkittävästi enemmän, kuin jos söisi soijan ihan vaan soijana.
      Ja toisaalta, suomalaisilla maatiloilla tuotetut herneet ja härkäpavut tuotetaan varmasti sillä samalla lapsityövoimalla? Onkohan nyt tyypillä mennyt sekaisin sähköautojen akkutuotanto ja maatalous?

      Lainaa

    28. jukkapalmu 26.9.2024 9:07
      Tulos: -34 (58 ääntä)
      Oikea säästö tulee siitä mitä jättää ostamatta, koska jos ostaa aina halvinta syö vain huonolaatuisinta ja se hintaero ei ole mitään säästöä. Jos on rahat niin tiukilla että joutuu kaupassa katsomaan hintoja, niin jättää kaiken turhan ostamatta, kuten juuri noi "herkut" ja alkoholin, talouspaperin jne.

      Lainaa

    29. Kahvia juova metso 26.9.2024 9:15
      Tulos: +67 (105 ääntä)
      Tyydyttävä biisoni: Pavut saavat vatsan niin sekaisin, että nukkumaan ei pysty. Tofua tms. paskaa yritin kerran syödä, suutuntuma oli hirveä, oksensin ruokapöydässä, kun en ehtinyt poistua. Minä syön lihaa. Piste.
      Hyvin sanottu.
      Miten muuten siellä eskarissa meni tänään? Ei kai Kalle taas kiusannut?

      Lainaa

    30. Laiska lohikäärme 26.9.2024 9:18
      Tulos: +51 (57 ääntä)
      Olen yrittänyt tietoisesti vähentää lihan syöntiä ihan terveyssyistä. Ja olisi ihanaa osallistua lihattomaan lokakuuhun. En vaan pysty allergian vuoksi syömään papuja, linssejä tai soijaa. En ole keksinyt mitään korvaavaa proteiinin lähdettä, eli koko kuukautta ei pysty.

      Lainaa

    31. Tulos: +23 (39 ääntä)
      Nuuka gaselli: Ja aika moni kasviskin kaipaa mausteita, vähintään suolaa, jos ruuaksi kypsentää. Salaatit kaipaavat suolaa ja öljyä.
      Tästä eri mieltä, salaatissa herkullista on se raikas maku ja menee pilalle jos siihen heittää päälle varsinkaan mitään öljyjä. :D Sitten se raikas salaatti on vastapainona esimerkiksi kastikkeelle jossa on öljyä ja ehkä myös kermaa.

      Lainaa

    32. Tulos: +41 (61 ääntä)
      Laiska lohikäärme: Olen yrittänyt tietoisesti vähentää lihan syöntiä ihan terveyssyistä. Ja olisi ihanaa osallistua lihattomaan lokakuuhun. En vaan pysty allergian vuoksi syömään papuja, linssejä tai soijaa. En ole keksinyt mitään korvaavaa proteiinin lähdettä, eli koko kuukautta ei pysty.
      Syö munia, maitotuotteita, juustoja jne. Aikuinen täysikasvuinen ihminen ei tarvitse massiivisia määriä proteiinia päivittäin. Myös herneet ja pähkinät ovat hyviä proteiinin lähteitä. Myös viljavalmisteista saa proteiinia kun niitä syö riittävästi. Lihaa ei tarvitse syödä joka päivä, myös kalan lisääminen ruokavalioon voi auttaa. terv. Soija-allergikko sekasyöjä

      Lainaa

    33. Ruuviton sirkka 26.9.2024 9:44
      Tulos: +42 (60 ääntä)
      Laiska lohikäärme: Olen yrittänyt tietoisesti vähentää lihan syöntiä ihan terveyssyistä. Ja olisi ihanaa osallistua lihattomaan lokakuuhun. En vaan pysty allergian vuoksi syömään papuja, linssejä tai soijaa. En ole keksinyt mitään korvaavaa proteiinin lähdettä, eli koko kuukautta ei pysty.
      Tykkäätkö sienistä? Sieniproteiini on ravintorikasta, täyttävää ja siitä voi valmistaa vaikka mitä, pihvejä, piirakoita, keittoja,patoja, kastikkeita, pyöryköitä jne.. tai sitten ihan vaan sellaisenaan :) siemenistä saa myös proteiinia.

      Lainaa

    34. Tulos: +75 (79 ääntä)
      Sinikalla on sinänsä pointti, että jos ostaa kauhean kasan jotain mitä ei muuten ostaisi vain siksi että se on alennuksessa, tai kuluttaa esimerkiksi sen 10 halpaa suklaalevyä yhtä nopeasti kuin yleensä yhden normaalihintaisen, niin olisi säästänyt enemmän kun vain olisi jättänyt ostamatta. Mutta Johanna puhui suklaalevyjen ostamisesta varastoon, joten jos ei ole niitä ihmisiä joiden pitää mussuttaa saman tien kaikki ostamansa, ja kuitenkin aikoisi joka tapauksessa syödä pitkällä aikavälillä muutaman suklaalevyn, niin ihan järkevää. Säästää tulevien karkkipäivien rahoista.

      Lainaa

    35. Tulos: +18 (60 ääntä)
      Kun perusteeksi ei riitä enää pelkkä "No liha on vaan HyVäÄ" ottaen huomioon miten paljon kasvisruokavaliolla on etuja verrattuna liharuokavalioon, niin pitää leipoa jotain foliohattuteorioita. Pointtina ei ole, onko se totta vai ei, kunhan saa jonkin "perustelun" omalle toiminnalleen.

      Lainaa

    36. Tulos: +1 (27 ääntä)
      Laiska lohikäärme: Olen yrittänyt tietoisesti vähentää lihan syöntiä ihan terveyssyistä. Ja olisi ihanaa osallistua lihattomaan lokakuuhun. En vaan pysty allergian vuoksi syömään papuja, linssejä tai soijaa. En ole keksinyt mitään korvaavaa proteiinin lähdettä, eli koko kuukautta ei pysty.
      Joo ei tuossa taida hirveesti jäädä vaihtoehtoja. 😕🤔 parsakaali? 
      Tietty jos on kasvissyöjä eikä vegaani, niin silloin saa proteiinia maitotuotteista ja kananmunista.

      Lainaa

    37. Tulos: +36 (42 ääntä)
      Eli siis minähän säästän joka kerta ihan sairaasti rahaa kun aikani kuluksi selaan myytäviä asuntoja! 200 000€ säästö/myytävä asunto! 😄

      Lainaa

    38. Reseptivapaa raadonsyöjä 26.9.2024 10:20
      Tulos: +30 (36 ääntä)
      Kahvia juova metso: Hyvin sanottu. Miten muuten siellä eskarissa meni tänään? Ei kai Kalle taas kiusannut?
      Aina se on se Kalle, semmonen kiusaajarääpäle. Liisa on toinen. Eikö kukaan osaa enää kasvattaa lapsiaan 🤬🤷🏻‍♀️.

      Lainaa

    39. Pohjaanpalanut leopardi 26.9.2024 11:13
      Tulos: -8 (56 ääntä)
      Kaikkein parasta ruokaa on mahdollisimman lähellä tuotettu, oli se sitten lihaa tai kasviksia. Tämä tuntuu aina unohtuvan näissä keskusteluissa. Suomi on pohjoinen maa ja parhaiten täällä menestyy nurmi. Vielä ei ole keksitty miten siitä saisi ihmisravintoa, niinpä viljelemme paljon rehua naudoille. Monesti näkee kommentteja kuinka nämä viljelyalat pitäisi käyttää ihmisravinnon tuottamiseen mutta ei ole huomioitu sitä, että esimerkiksi mitä pohjoisemmaksi mennään sitä huonommin mikään ihmisravinnoksi kelpaava kasvi kasvaa. Oma ruuantuotanto on todella tärkeää, joten ilmastonmuutoksen pitää kuumentaa planeettaa vielä reippaammin jotta voimme luopua vaikkapa siitä naudanlihan tuotannosta ja käyttää vapautuva peltoala härkäpavuille.

      Lainaa

    40. Neutraali Nöyhtä 26.9.2024 11:17
      Tulos: -43 (61 ääntä)
      Soijarouhe terveellistä 😂

      Lainaa

    41. Joidenkin mielestä fretti 26.9.2024 11:41
      Tulos: +37 (67 ääntä)
      Pohjaanpalanut leopardi: Kaikkein parasta ruokaa on mahdollisimman lähellä tuotettu, oli se sitten lihaa tai kasviksia. Tämä tuntuu aina unohtuvan näissä keskusteluissa. Suomi on pohjoinen maa ja parhaiten täällä menestyy nurmi. Vielä ei ole keksitty miten siitä saisi ihmisravintoa, niinpä viljelemme paljon rehua [...]
      Suurin osa tuotetusta lihasta ei kuitenkaan ole kasvanut pelkällä nurmella, vaan juuri sillä maapallon toiselta puolen rahdatulla sademetsiä tuhoavalla soijalla.
      Toki jos kaikki liha tuotettaisiin pelkästään kotimaassa tuotetulla ihmisravinnon kasvatukseen kelpaamattomalla pellolla kasvatettulla ja ihmisravinnoksi kelpaamattomilla kasvinosilla ja lihankulutus rajoitettaisiin sillä tuotettuun määrään, olisi tuo ihan hyvä argumentti.

      Lainaa

    42. Häikäilemätön myyrä 26.9.2024 11:51
      Tulos: +41 (47 ääntä)
      Ulompi ampiainen: Ei helvetti, ei sitä vaakaa ole tarkoitus purkaa että saa punnittua keveämpänä? Repiikö joku myös sen metallisen tason? Osassa kun on semmoisia eikä muovisia? Ja kun tarpeeksi ottaa osia irti niin saa negatiivisen tuloksen eli kauppa maksaa siitä että vie niitä hedelmiä sieltä ulos? Oikeasti nyt sen säästämisen kanssa ihmiset!
      Sen muoviosan purkamisella sai jo 102 grammaa pois, jolloin kaikki alle 100g irtokarkkiostokset ovat jo pelkkää voittoa.

      Lainaa

    43. Nuuka gaselli 26.9.2024 12:13
      Tulos: +3 (23 ääntä)
      Muhveli: Tästä eri mieltä, salaatissa herkullista on se raikas maku ja menee pilalle jos siihen heittää päälle varsinkaan mitään öljyjä. 😁 Sitten se raikas salaatti on vastapainona esimerkiksi kastikkeelle jossa on öljyä ja ehkä myös kermaa.
      Minä taas en pidä mistään salaatinkastikkeista, vaan nimenomaan vain öljystä. Se jättää ihan tarpeeksi raikkautta salaattiin, etenkin kun antaa tomaattien mehun olla mukana myös, eikä ole sotkevaa juustoa. Laita vähemmän sörsseleitä.

      Lainaa

    44. Nuuka gaselli 26.9.2024 12:15
      Tulos: -18 (52 ääntä)
      Laura: Joo ei tuossa taida hirveesti jäädä vaihtoehtoja. 😕🤔 parsakaali?  Tietty jos on kasvissyöjä eikä vegaani, niin silloin saa proteiinia maitotuotteista ja kananmunista.
      Kasvissyöjä eli vegetaristi ei syö eläinkunnan tuotteita. Vegaani ei *käytä* eläinkunnan tuotteita missään, eli nahkaa, villaa jne. Lakto-ovo-vegetaristi syö maitotuotteita ja munia.
      Nämä käsitteet ovat toki hämärtyneet tässä menneellä vuosikymmenellä, mutta saivartelen silti.

      Lainaa

    45. Nuuka gaselli 26.9.2024 12:16
      Tulos: +1 (21 ääntä)
      Tylsimys: Monet ihmiset ovat kanssasi samaa mieltä vaikka oikeasti eivät edes tiedä maistuuko kana tai jauheliha paremmalta kuin linssit. Eli eivät ole koskaan linssejä edes maistaneet. Niille jotka ei vielä ole kokeilleet, ehdotan käymään jossain hyvässä intialaisravintolassa (tai vertailun vuoksi parissakin) syömässä [...]
      Samaa mieltä! Vaikka syön nykyään lihaa, käytän myös linssejä ja papuja ja syön muutenkin kasviksia enemmän kuin keskivertovegaani. Muoviin pakattu prosessoitu viljaproteiini ei vain sovi omalle vatsalle.

      Lainaa

    46. Kirpeä Ahven 26.9.2024 13:24
      Tulos: +23 (27 ääntä)
      Ulompi ampiainen: Ei helvetti, ei sitä vaakaa ole tarkoitus purkaa että saa punnittua keveämpänä? Repiikö joku myös sen metallisen tason? Osassa kun on semmoisia eikä muovisia? Ja kun tarpeeksi ottaa osia irti niin saa negatiivisen tuloksen eli kauppa maksaa siitä että vie niitä hedelmiä sieltä ulos? Oikeasti nyt sen säästämisen kanssa ihmiset!
      Tuossakin menee taara miinuksen puolelle, (muutenhan se vaaka näyttäisi muovin painon tyhjänä), eli kyse ei ole millään tavalla säästämisestä vaan kaupan huijaamisesta. Tuolle rikokselle on mielestäni joku hienompikin lainopillinen termi olemassa, mutta en muista mikä.

      Lainaa

    47. Tekaistu viikinki 26.9.2024 13:54
      Tulos: +9 (21 ääntä)
      Laiska lohikäärme: Olen yrittänyt tietoisesti vähentää lihan syöntiä ihan terveyssyistä. Ja olisi ihanaa osallistua lihattomaan lokakuuhun. En vaan pysty allergian vuoksi syömään papuja, linssejä tai soijaa. En ole keksinyt mitään korvaavaa proteiinin lähdettä, eli koko kuukautta ei pysty.
      Käykö jokin näistä?
      • Herneet
      • Pähkinät: maapähkinä, manteli, pistaasipähkinä, cashewpähkinä, makadamiapähkinä, hasselpähkinä, saksanpähkinä, pekaanipähkinä
      • Siemenet ja siemenkasvit: auringonkukansiemen, seesaminsiemen, hampunsiemen, kurpitsansiemen, chiansiemen, kvinoa
      • Palkokasvivalmisteet: Härkis, Oumph!, nyhtöherne, härkäpaputempeh, hernerouhe, härkäpapurouhe, falafelit
      • Nyhtökaura, seitan (kuten Vöner), seitanmakkara
      • Myös täysjyväviljoissa ja kasviksissa, kuten kaaleissa, on mukavasti proteiinia.

      Lainaa

    48. Tulos: +37 (45 ääntä)
      Nuuka gaselli: Yhdyn edellisiin  itsekin käytin tätä maustefraasia, kun olin kasvissyöjä nollarilla. Nykyään menee ruohoa syönyttä luomulihaa, ja kyllä vaan maistuu. Lihan maku tukee... lihaksesta. Lihaksesta, joka on saanut rasitusta. Tämän takia labraliha ei maistu, eli pelkkä olemassa ollut lihassolu.
        Pakko vähän epäillä, kun labralihaa on syönyt toistaiseksi vielä niin aniharva, ettei oikein tiedetä, miltä se maistuu tai mikä on suutuntuma. Tiedeuutisten perusteella, johonkin verkkoon tms ne yrittävät soluja kasvattaa, että tulisi "lihaksen" tunne, ei harmainta aavistusta ovatko onnistuneet vai ei.. 
        Ihmetyttää aina, että kun tulee kasvis. vs lihansyönnistä kyse, ollaan aina halventamassa kasvisporukoiden prosessoitua proteiinia einespaketista, kirjoittaja kun syö vain luomulihaa ja riistaa. Kuitenkin Suomen varmaan myydyin ruokapaketillinen on neljänsadan gramman purkki marinoitua kanaa, ja mäkkärin nugettejakaan ei olla poistamassa myynnistä menekin puutteen takia. Kuka tahansa härkiksiä, nyhtiksiä sun muita onkin ollut ideoimassa, varmaan tajusi, että jotain pitää myydä mitä oikeasti ostetaan, netin irtopisteet luonnollisesta ruoasta olisivat kivoja mutta ei niistä liiketoiminnaksi ole, niin kauan kuin kuluttaja haluaa sen neljänsadan gramman muovin, väitti sitten mitä tahansa. 

      Lainaa

    49. Tulos: +6 (28 ääntä)
      Tornipöllö: Nimetön jäsen: monien ihmisten mielestä jauheliha ja kana maistuvat paremmalta kuin pavut ja linssit. Ei siinä sen ihmeellisemmästä asiasta liene kyse.
      esim. kana ja sika on aika mauttomii maustamattomana, pavuis ja linsseis on jopa makua jo itessään

      Lainaa

    50. Arkkienkeli 26.9.2024 14:41
      Tulos: -9 (35 ääntä)
      Tornipöllö: Nimetön jäsen: monien ihmisten mielestä jauheliha ja kana maistuvat paremmalta kuin pavut ja linssit. Ei siinä sen ihmeellisemmästä asiasta liene kyse.
      Jauhelihahan ei maistu miltään ilman mausteita.

      Lainaa

    51. Tulos: +20 (24 ääntä)
      Kuolematon hyttynen: Nämä vaa'anpurkajat voisi katsoa mitä vaaka näyttää tyhjänä. Jos/kun se näyttää nollaa, he maksaa vain ja ainoastaan siitä mitä vaa'alle laittavat. Toki purkamalla vaakaa saa alkulukeman miinusmerkkiseksi, ja tottakai se näkyy myös hinnassa. Sitä kutsutaan (lieväksi) petokseksi, jos niin toimii.
      Eiköhän ne vaa'anpurkajat ole samaa porukkaa kuin flateartherit. Ehdottamasi toimintatapa on heille aivan liian monimutkainen toteuttaa tai edes ymmärtää .

      Lainaa

    52. Huolimaton laama 26.9.2024 15:12
      Tulos: +42 (54 ääntä)
      Tyydyttävä biisoni: Pavut saavat vatsan niin sekaisin, että nukkumaan ei pysty. Tofua tms. paskaa yritin kerran syödä, suutuntuma oli hirveä, oksensin ruokapöydässä, kun en ehtinyt poistua. Minä syön lihaa. Piste.
      Suurin osa kolmevuotiaistakin on jo tarpeeksi kehittyneitä että osaavat olla oksentamatta ruokapöydässä vaikka jokin ruoka pahaa olisikin. Lihassa läski ja rusto saavat minulla aikaan yökkäysrefleksin mutta ikinä en ole oksentanut sen takia. Säälin niitä raukkoja jotka joutuvat elämään kanssasi.

      Lainaa

    53. Tulos: +44 (50 ääntä)
      Opiskeluaikana (n 5-7 vuotta sitten) tuli syötyä soijaa aika paljon, kun lihaan ei ollut varaa. Nykyisin teen väliin kasvisruokaa ihan huvikseni tai tilaan sitä ravintolassa. Kasvisruokien laatu on noussut huimasti viime vuosina, eli jos olet syönyt pahaa kasvisruokaa 10 vuotta sitten, niin kannattaa kokeilla nyt uudelleen. :)

      Lainaa

    54. Ahdistava tonttu 26.9.2024 17:03
      Tulos: +15 (21 ääntä)
      Laiska lohikäärme: Olen yrittänyt tietoisesti vähentää lihan syöntiä ihan terveyssyistä. Ja olisi ihanaa osallistua lihattomaan lokakuuhun. En vaan pysty allergian vuoksi syömään papuja, linssejä tai soijaa. En ole keksinyt mitään korvaavaa proteiinin lähdettä, eli koko kuukautta ei pysty.
      Kauraproteiini on erittäin hyvälaatuista.

      Lainaa

    55. Kuoreton ilves 26.9.2024 17:09
      Tulos: 0 (20 ääntä)
      Tekaistu viikinki: Meri ei ilmeisesti tiedä että esim. Suomeen tulevasta soijasta arvioidaan eläinrehuksi käytettävän noin 95 prosenttia. EU:ssa soijarehusta 29 prosenttia käytetään sianlihan tuotantoon, 22 prosenttia kananmunien tuotantoon ja 37 prosenttia broilerintuotantoon. Kuluu aika paljon vähemmän soijaa kun sen syö itse suoraan eikä kierrätä eläimen kautta.
      Ainakin Atrian mukaan sen talon tuotantoeläimet syö paljon tuota vähemmän soijaa: kanat 9 %, siat 2 % ja naudat ei luonnollisesti lainkaan.

      Lainaa

    56. Kuoreton ilves 26.9.2024 17:11
      Tulos: +6 (20 ääntä)
      asd: esim. kana ja sika on aika mauttomii maustamattomana, pavuis ja linsseis on jopa makua jo itessään
      Eipä ne tarvitse kuin suolaa ja pippuria, ellei nyt erikseen halua vaikka jotain tietyn maan makumaailmaa.

      Lainaa

    57. Tulos: +23 (33 ääntä)
      Nuuka gaselli: Yhdyn edellisiin  itsekin käytin tätä maustefraasia, kun olin kasvissyöjä nollarilla. Nykyään menee ruohoa syönyttä luomulihaa, ja kyllä vaan maistuu. Lihan maku tukee... lihaksesta. Lihaksesta, joka on saanut rasitusta. Tämän takia labraliha ei maistu, eli pelkkä olemassa ollut lihassolu.
      Olet varmaan tosi monesti koneillut labralihaa?

      Lainaa

    58. Kuoreton ilves 26.9.2024 17:17
      Tulos: +10 (30 ääntä)
      Joidenkin mielestä fretti: Suurin osa tuotetusta lihasta ei kuitenkaan ole kasvanut pelkällä nurmella, vaan juuri sillä maapallon toiselta puolen rahdatulla sademetsiä tuhoavalla soijalla. Toki jos kaikki liha tuotettaisiin pelkästään kotimaassa tuotetulla ihmisravinnon kasvatukseen kelpaamattomalla pellolla kasvatettulla ja ihmisravinnoksi [...]
      Lihatiedotus kertoo, että sikojen rehusta 6 % ja broilerin ja muun siipikarjan rehusta 15 % koostuu soijasta. Esimerkiksi taas Atria kertoo omista tuotannoistaan, että siipikarjan rehusta 9 % ja sikojen rehusta vain 2 % tulee soijasta. Eli tuo "suurin osa" alkaa olla vähän tuulesta temmattua...

      Lainaa

    59. Laiska lohikäärme 26.9.2024 19:22
      Tulos: +11 (23 ääntä)
      Onpas täällä kivasti tullut vaihtoehtoja, kun mietin proteiininlähde ongelmaani. Olen sekasyöjä, niin vaihtoehtoja löytyy normaaliin arkiruokailuun. Jos haluaisin kokeilla lihattoman eli vegaanisen lokakuun, olisi jo ongelmia. Periaatteessa voisin syödä proteiininä vain pähkinöitä ja siemeniä ja niistä tulisi enemmänkin rasvaa. Herneet, palkokasvit, kaalit räjäyttää mahan. Sienet eivät käy myöskään. Kauraa tulee syötyä jo puuro muodossa. Kasvissyöntiä voi onneksi harrastaa muun välissä, kun joka päivä ei tarvitse saada valtavia määriä proteiineja.

      Lainaa

    60. Nuutunut pehmelö 26.9.2024 21:15
      Tulos: +9 (21 ääntä)
      Tornipöllö: Nimetön jäsen: monien ihmisten mielestä jauheliha ja kana maistuvat paremmalta kuin pavut ja linssit. Ei siinä sen ihmeellisemmästä asiasta liene kyse.
      Ihmiset ovat tottuneet käyttämään jauhelihaa ja kanaa. Tietävät kuinka käytetään ja maustetaan. Pavut ja linssit voivat olla outoja ja niiden valmustus vaatii enmmän perehtymistä ja aikaa.

      Lainaa

    61. Tulos: -2 (10 ääntä)
      Kivulias matelija: Säästää kanssa kivasti kun pitää banaaneista kiinni niitä punnitessa. Tälle on varmaan joku nimikin, ihan just tulee mieleen. Tais alkaa P:llä...
      Eli mikä sana?

      Lainaa

    62. Tekaistu viikinki 27.9.2024 0:25
      Tulos: +4 (22 ääntä)
      Kuoreton ilves: Ainakin Atrian mukaan sen talon tuotantoeläimet syö paljon tuota vähemmän soijaa: kanat 9 %, siat 2 % ja naudat ei luonnollisesti lainkaan.
      Jep, mutta niitä eläimiä kasvatetaan ruuaksi aika paljon enemmän kuin Suomessa on ihmisiä.
      • Siipikarjaa oli 1.4.2022 noin 14,4 miljoonaa lintua 470 tilalla.
      • Munivia kanoja oli huhtikuun alussa 3,8 miljoona, mikä oli edellisvuotta enemmän. Kanapaikkoja tiloilla oli yhteensä noin 4,3 miljoonaa. Paikkamäärä on summa tilojen ilmoittamista keskimääräisistä kanamääristä tuotantoaikana.  
      • Yli 50 kanan kanaloita oli noin 260. Näillä tiloilla oli keskimäärin reilu 16 000 kanaa.
      • Broilereita oli tiloilla huhtikuun alussa 9,1 miljoonaa.

      Lainaa

    63. Hurjistunut pöllö 27.9.2024 0:43
      Tulos: -9 (31 ääntä)
      Tekaistu viikinki: Jep, mutta niitä eläimiä kasvatetaan ruuaksi aika paljon enemmän kuin Suomessa on ihmisiä. Siipikarjaa oli 1.4.2022 noin 14,4 miljoonaa lintua 470 tilalla.Munivia kanoja oli huhtikuun alussa 3,8 miljoona, mikä oli edellisvuotta enemmän. Kanapaikkoja tiloilla oli yhteensä noin 4,3 miljoonaa. Paikkamäärä on summa [...]
      Tämä nyt ei kerro mitään. Pitäisi laskea nykyinen soijan kokonaismäärä eläimille vs. tarvittava soijan kokonaismäärä, jos ihmiset eivät söisi eläimiä.
      Veikkaan, että luvut eivät Suomessa olisi kovin kaunista katseltavaa veganismin kannalta. 

      Lainaa

    64. Robusti sateenvarjo 27.9.2024 1:34
      Tulos: +11 (15 ääntä)
      Kivulias matelija: Säästää kanssa kivasti kun pitää banaaneista kiinni niitä punnitessa. Tälle on varmaan joku nimikin, ihan just tulee mieleen. Tais alkaa P:llä...
      Keketsutsu: Eli mikä sana?
      Perseily.

      Lainaa

    65. Iloton gaselli 27.9.2024 1:36
      Tulos: +22 (26 ääntä)
      foo: Eiköhän ne vaa'anpurkajat ole samaa porukkaa kuin flateartherit. Ehdottamasi toimintatapa on heille aivan liian monimutkainen toteuttaa tai edes ymmärtää .
      Juma, uusi vittuilusana: "Tuokin se on varsinainen vaa'anpurkaja." :D

      Lainaa

    66. Römeä jääkarhu 27.9.2024 5:48
      Tulos: +13 (17 ääntä)
      Keketsutsu: Eli mikä sana?

      Petos.

      Lainaa

    67. Maineikas konna 27.9.2024 9:22
      Tulos: +6 (12 ääntä)
      Nuuka gaselli: Yhdyn edellisiin  itsekin käytin tätä maustefraasia, kun olin kasvissyöjä nollarilla. Nykyään menee ruohoa syönyttä luomulihaa, ja kyllä vaan maistuu. Lihan maku tukee... lihaksesta. Lihaksesta, joka on saanut rasitusta. Tämän takia labraliha ei maistu, eli pelkkä olemassa ollut lihassolu.
      Kiinalaisten mielestä lihan maku tulee siitä, että pieksee elävää eläintä 🤷🏼‍♀️

      Lainaa

    68. Kuumennettu liitu 27.9.2024 11:34
      Tulos: +1 (7 ääntä)
      Ruuviton sirkka: Tykkäätkö sienistä? Sieniproteiini on ravintorikasta, täyttävää ja siitä voi valmistaa vaikka mitä, pihvejä, piirakoita, keittoja,patoja, kastikkeita, pyöryköitä jne.. tai sitten ihan vaan sellaisenaan 😊 siemenistä saa myös proteiinia.
      Sienissä vaan tuppaa olemaan tosi vähän sitä sieniproteiinia, kun suurin osa sienestä on ihan vaan vettä. Sienet sinällään eivät siis ole mitenkään kovin kummoisia proteiininlähteitä.

      Lainaa

    69. Hauska lammas 27.9.2024 15:19
      Tulos: +14 (20 ääntä)
      Kuumennettu liitu: Sienissä vaan tuppaa olemaan tosi vähän sitä sieniproteiinia, kun suurin osa sienestä on ihan vaan vettä. Sienet sinällään eivät siis ole mitenkään kovin kummoisia proteiininlähteitä.
      Ellei syö esim. Quornia jossa on sienen proteiinia paljon.

      Lainaa

    70. Dorka hevonen 27.9.2024 17:12
      Tulos: +5 (17 ääntä)
      Tekaistu viikinki: Jep, mutta niitä eläimiä kasvatetaan ruuaksi aika paljon enemmän kuin Suomessa on ihmisiä. Siipikarjaa oli 1.4.2022 noin 14,4 miljoonaa lintua 470 tilalla.Munivia kanoja oli huhtikuun alussa 3,8 miljoona, mikä oli edellisvuotta enemmän. Kanapaikkoja tiloilla oli yhteensä noin 4,3 miljoonaa. Paikkamäärä on summa [...]
      No nautaelukka on siitä hieno mekanismi, että se pystyy muuttamaan vihreää ruohoa proteiiniksi.

      Lainaa

    71. Taivutettu metsämarja 27.9.2024 19:35
      Tulos: +19 (31 ääntä)
      Kuoreton ilves: Lihatiedotus kertoo, että sikojen rehusta 6 % ja broilerin ja muun siipikarjan rehusta 15 % koostuu soijasta. Esimerkiksi taas Atria kertoo omista tuotannoistaan, että siipikarjan rehusta 9 % ja sikojen rehusta vain 2 % tulee soijasta. Eli tuo "suurin osa" alkaa olla vähän tuulesta temmattua...
      Matematiikka ja logiikka. "Kuinka monta prosenttia eläimen rehusta on soijaa" on eri asia kuin "kuinka monta prosenttia tuontisoijasta on eläimen rehua". Tätä lihatiedotus tuskin tulee sinulle koskaan selventämään. 😄

      Lainaa

    72. Taivutettu metsämarja 27.9.2024 19:36
      Tulos: +1 (21 ääntä)
      Kuumennettu liitu: Sienissä vaan tuppaa olemaan tosi vähän sitä sieniproteiinia, kun suurin osa sienestä on ihan vaan vettä. Sienet sinällään eivät siis ole mitenkään kovin kummoisia proteiininlähteitä.
      Ei me sitä proteiinia niin kovin paljon tarvitakaan. Sitä saadaan länsimaissa ihan liikaa.

      Lainaa

    73. Taivutettu metsämarja 27.9.2024 19:40
      Tulos: +9 (13 ääntä)
      Laiska lohikäärme: Onpas täällä kivasti tullut vaihtoehtoja, kun mietin proteiininlähde ongelmaani. Olen sekasyöjä, niin vaihtoehtoja löytyy normaaliin arkiruokailuun. Jos haluaisin kokeilla lihattoman eli vegaanisen lokakuun, olisi jo ongelmia. Periaatteessa voisin syödä proteiininä vain pähkinöitä ja [...]
      Kokeile fermentoituja palkokasveja, ne on vatsaystävällisiä. Fermentoimattomiin palkokasveihinkin vatsa tottuu yleensä muutamassa viikossa, jos on yhtäkkiä lisännyt niitä ruokavalioon, mutta joillakin vatsa ei totu niihin enää lainkaan.

      Lainaa

    74. Tulos: +4 (8 ääntä)
      Taivutettu metsämarja: Matematiikka ja logiikka. "Kuinka monta prosenttia eläimen rehusta on soijaa" on eri asia kuin "kuinka monta prosenttia tuontisoijasta on eläimen rehua". Tätä lihatiedotus tuskin tulee sinulle koskaan selventämään. 😄
      Myöskin eri asioita ovat: "kuinka monta prosenttia eläinten rehusta on soijaa" ja "kuinka monelle prosentille eläimistä syötetään rehuna soijaa"

      Lainaa

    75. Tulos: -27 (31 ääntä)
      Eiköhän tuo ilman muovia punnitseminen tarkoittanut, että ilman muovipussia punnitsivat. Jotkut eivät vaan jaksa kirjoittaa koko sanaa.

      Lainaa

    76. Nuuka gaselli 28.9.2024 9:22
      Tulos: -9 (17 ääntä)
      kivi:   Pakko vähän epäillä, kun labralihaa on syönyt toistaiseksi vielä niin aniharva, ettei oikein tiedetä, miltä se maistuu tai mikä on suutuntuma. Tiedeuutisten perusteella, johonkin verkkoon tms ne yrittävät soluja kasvattaa, että tulisi "lihaksen" tunne, ei harmainta aavistusta ovatko onnistuneet vai ei..   [...]
      No voi anteeksi, että kerroin omista tottumuksistani. Kyllä mun mielestä suomalainen syö aivan perseesti, oli sitten lihansyöjä, sekasyöjä tai kasvissyöjä.

      Lainaa

    77. Nuuka gaselli 28.9.2024 9:28
      Tulos: -2 (18 ääntä)
      Taivutettu metsämarja: Ei me sitä proteiinia niin kovin paljon tarvitakaan. Sitä saadaan länsimaissa ihan liikaa.
      Niiden mielestä, jotka oikeasti lukevat ihmisten ruokapäiväkirjoja, proteiinia saadaan aivan liian vähän. 
      Ja yleensä niiden osalta, jotka sen kummemmin miettimättä saavat proteiinia tarpeeksi, ruokavalio on muutoin aika perseestä, ei sisällä kasviksia tai kuituja.
      Itse koen jopa hankalaksi saada 100g proteiinia päivässä, kun syön aamupalan ja kaksi kotona tehtyä ruokaa, vaikka kaikessa on eläinkunnan tuotteita. Kun puolet lautaselta on kasvista, ei proteiinille jää valtaosaa. Noista, jos laskee karkeasti, tulee 15+30+30 g proteiinia, mikä on aika vähän siinä iässä, jossa lihaksia alkaa jo hyvin voimakkaasti lähteä, tai jos tilaa haluaa ylläpitää saati kasvattaa lihasmassaa.

      Lainaa

    78. Askarruttava herukka 28.9.2024 11:25
      Tulos: +25 (29 ääntä)
      Jokuvaan: Eiköhän tuo ilman muovia punnitseminen tarkoittanut, että ilman muovipussia punnitsivat. Jotkut eivät vaan jaksa kirjoittaa koko sanaa.
      Muovipussi ei paina noin paljon.

      Lainaa

    79. rottanpää 28.9.2024 12:35
      Tulos: +10 (18 ääntä)
      Tornipöllö: Nimetön jäsen: monien ihmisten mielestä jauheliha ja kana maistuvat paremmalta kuin pavut ja linssit. Ei siinä sen ihmeellisemmästä asiasta liene kyse.
      Väittäisin, että taustalla on usein myös tottumus, ennakkoluulot ja kokkaustaidot. Kokkaustaidoilla tarkoitan siis sitä, että moni ei osaa kokata tofua tai soijaa, kun eivät ole koskaan opetelleet.
      Ja nämä kaikki neljä asiaa tietenkin vaikuttavat toisiinsa. Soija ja tofu vaikuttaa pahoilta, jos niitä on kokeillut ilman kokkaustaitoa ja jos niitä kohtaan on ennestäänkin ennakkoluuloja, mikä vain ennestään vahvistaa ko. ennakkoluuloja. Lisäksi hyvinkin kokattuna koostumus on silti uusi, ja joillekin uusiin koostumuksiin tottuminen vie aikansa vaikkei mitään ennakkoluuloja olisikaan (tosin uskon tässäkin olevan useammin kyse niistä ennakkoasenteista). Tottumus liittyy myös ihan vain tapoihin.

      Lainaa

    80. Työkyvytön roska 29.9.2024 7:37
      Tulos: +18 (22 ääntä)
      Jokuvaan: Eiköhän tuo ilman muovia punnitseminen tarkoittanut, että ilman muovipussia punnitsivat. Jotkut eivät vaan jaksa kirjoittaa koko sanaa.
      Missä käyt kaupassa jos hedelmäpussi painaa 102g? Silloin kyllä kannattaakin jo punnita ilman pussia. Painaa meinaan tuplasti enemmän kuin mun jykevin kestokassi.

      Lainaa

    81. Kujeileva apina 30.9.2024 3:28
      Tulos: -5 (23 ääntä)
      Mä oon koittanut monta kertaa syödä kasvisruokia, jostain syystä maku on aina ollut epämiellyttävä ja usein myös koostumuskin. Kammoan uusien ruokien kokeilua, sillä ala-asteella pakotettiin "maistamaan" kaikkia ruokia ja maistoin kaalikääryleitä jotka oli pahoja ja haisivatkin karmealla. Minut pakotettiin syömään annos, jonka seurauksena oksensin lautaselle. Rehtori ja keittäjä saivat raivokohtauksen. Tämä jätti jäljet. Jos menen kylään ja minulle tarjotaan kasvisruokaa, minä maistan ja syön annoksen, koska haluan olla kohtelias, mutta faktaa on, että kukaan ei ole onnistunut vielä koskaan, tekemään sellaista kasvosruokaa, joka olisi saanut minut haluamaan syödä enemmän kasvisruokia. Syön hedelmiä, marjoja, perunaa ja riisiä, mutta ne on oikeastaan ainoat, mitä oikeasti pystyn. Olen aikuisena monesti ajatellut, että kerran viikossa voisi olla kasvisruokaa kotona, mutta en vain pysty. ☹️

      Lainaa

    82. Sieluton hevonen 30.9.2024 8:57
      Tulos: +4 (12 ääntä)
      Kujeileva apina: Mä oon koittanut monta kertaa syödä kasvisruokia, jostain syystä maku on aina ollut epämiellyttävä ja usein myös koostumuskin. Kammoan uusien ruokien kokeilua, sillä ala-asteella pakotettiin "maistamaan" kaikkia ruokia ja maistoin kaalikääryleitä jotka oli pahoja ja haisivatkin karmealla. [...]
      Ikävä juttu, mutta eihän kaali nyt oikeasti haise muuta kuin kaalille.

      Lainaa

    83. Kujeileva apina 30.9.2024 21:17
      Tulos: +1 (13 ääntä)
      Sieluton hevonen: Ikävä juttu, mutta eihän kaali nyt oikeasti haise muuta kuin kaalille.
      Ei kai kaali itsessään haisekaan, mutta ne ruuat mitä siitä kaalista valmistettiin, haisi kammottavalle.

      Lainaa

    84. Kilokalori 1.10.2024 7:05
      Tulos: +1 (17 ääntä)
      Tyydyttävä biisoni: Pavut saavat vatsan niin sekaisin, että nukkumaan ei pysty. Tofua tms. paskaa yritin kerran syödä, suutuntuma oli hirveä, oksensin ruokapöydässä, kun en ehtinyt poistua. Minä syön lihaa. Piste.
      Voi kultaseni, kyllä se siitä kun vähän kasvat. Kaikilla on ollut tuollaisia ruokakokemuksia lapsena, itsekin oksensin aikanaan syötyäni kaverin synttäreillä täytekakkua ja limsaa ja karkkeja. Silti ne taas aikuisena maistuu, kuten muutkin ruuat joita en lapsena syönyt.

      Lainaa

    85. Näköalaton öykkäri 1.10.2024 7:50
      Tulos: +4 (8 ääntä)
      Kujeileva apina: Mä oon koittanut monta kertaa syödä kasvisruokia, jostain syystä maku on aina ollut epämiellyttävä ja usein myös koostumuskin. Kammoan uusien ruokien kokeilua, sillä ala-asteella pakotettiin "maistamaan" kaikkia ruokia ja maistoin kaalikääryleitä jotka oli pahoja ja haisivatkin karmealla. [...]
      Tyhmä kysymys, mutta onko kaalikääryleet edes kasvisruoka? Ainakin ne mitä minä olen maistanut on sisältäneet vähintäänkin jauhelihaa tms. vai onko se taas joku erikoismalli ja oikeissa kaalikääryleissä ei kuuluisi olla?

      Lainaa

    86. Pippurikakku 1.10.2024 9:44
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Mustankipeä riepu: Monet kuoriaiset syövät mieluummin mätänevää lihaa tai lantaa, eli makumieltymykset vaihtelevat. Liharuuan maku kuitenkkn tulee mausteista, jotka on kasveja. Kokeile syödä maustamatonta lihaa.
      Kokeilepa syödä pelkkiä mausteita.

      Lainaa

    87. Pippurikakku 1.10.2024 9:50
      Tulos: -1 (7 ääntä)
      rottanpää: Väittäisin, että taustalla on usein myös tottumus, ennakkoluulot ja kokkaustaidot. Kokkaustaidoilla tarkoitan siis sitä, että moni ei osaa kokata tofua tai soijaa, kun eivät ole koskaan opetelleet. Ja nämä kaikki neljä asiaa tietenkin vaikuttavat toisiinsa. Soija ja tofu vaikuttaa pahoilta, jos niitä on kokeillut [...]
      Sulle tulee ehkä uutisena, että kaikki, mitä ihminen syö, on ollut hänelle joskus uutta ja ennen kokematonta.

      Lainaa

    88. Joidenkin mielestä fretti 1.10.2024 11:23
      Tulos: +6 (10 ääntä)
      Pippurikakku: Sulle tulee ehkä uutisena, että kaikki, mitä ihminen syö, on ollut hänelle joskus uutta ja ennen kokematonta.
      Lapsena uusien asioiden omaksuminen on paljon helpompaa kuin aikuisena. Jos on lapsena tottunut kovin yksipuolisen ruokavalioon, eikä ole sen jälkeen muuta kokeillut, niin on varmasti vaikeaa ruveta tottumuksiaan muuttamaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, että siinä ruuassa olisi jotain vikaa.

      Lainaa

    89. Laaja paprika 1.10.2024 12:05
      Tulos: +3 (7 ääntä)
      Toj Karin: Säästäminen ei tarkoita rahan luomista tyhjästä, vaan jo sinun hallussa olevan rahan käyttämättä jättämistä sellaiseen mitä et tarvitse. Jos sinulla on miljardi tilillä ja haluaisit ostaa sillä raketin mutta päätä olla ostamatta, silloin säästät sen miljardin.
      Ja sama pätee myös alennustuotteisiin. Jos ostat alennuksesta 40 eurolla 70 euron arvoisen tuotteen, jota et olisi ostanut täysihintaisena, et tuolloin säästänyt 30 euroa, vaan kulutit 40 euroa. Jos olisit ostanut sen myös 70 euron hintaisena, siinä tapauksessa säästit rahaa.

      Lainaa

    90. Kujeileva apina 1.10.2024 18:00
      Tulos: 0 (8 ääntä)
      Näköalaton öykkäri: Tyhmä kysymys, mutta onko kaalikääryleet edes kasvisruoka? Ainakin ne mitä minä olen maistanut on sisältäneet vähintäänkin jauhelihaa tms. vai onko se taas joku erikoismalli ja oikeissa kaalikääryleissä ei kuuluisi olla?
      Ei suoranaisesti, mutta kaalihan on mielestäni kasvis. Sanoin myös, että olen kokeillut ihan vain kasvisruokia, joiden maku ei ole ollut niin hyvää, että olisin halunnut kokeilla uudestaan.
      Joidenkin mielestä fretti: Lapsena uusien asioiden omaksuminen on paljon helpompaa kuin aikuisena. Jos on lapsena tottunut kovin yksipuolisen ruokavalioon, eikä ole sen jälkeen muuta kokeillut, niin on varmasti vaikeaa ruveta tottumuksiaan muuttamaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, että siinä ruuassa olisi jotain vikaa.
      Totta, mutta lapsena koetut traumat jää usein muhimaan koko aikuisiäksi mieleen.
      Minä olen elämäni aikana opetellut monenlaisia ruokien syömistä ja sumeilematta jätän pois ne ruuat, jotka ovat maistuneet pahalta. Valitettavasti suurin osa niistä on kasvisruokia. 
      Ja jos olen kylässä, missä tarjotaan kasvisruokaa, minä syön valittamatta, koska minä tiedän, että syy ei ole itse ruuassa vaan traumassa, jonka sain lapsena siitä, että maistoin koulussa ruokaa, joka haisi ja maistui pahalta. Ilmeisesti trauma jäi erittöin pahana muistiin myös siksi, että koulu oli minulle turvaton paikka muutenkin ja olin rankasti koulukiusattu.

      Lainaa

    91. Väistämätön peto 1.10.2024 21:30
      Tulos: -1 (9 ääntä)
      Tekaistu viikinki: Meri ei ilmeisesti tiedä että esim. Suomeen tulevasta soijasta arvioidaan eläinrehuksi käytettävän noin 95 prosenttia. EU:ssa soijarehusta 29 prosenttia käytetään sianlihan tuotantoon, 22 prosenttia kananmunien tuotantoon ja 37 prosenttia broilerintuotantoon. Kuluu aika paljon vähemmän soijaa kun sen syö itse suoraan eikä kierrätä eläimen kautta.
      Syö sitten nautaa tai lammasta jotka syövät heinää. Jota taas voidaan kasvattaa pelloilla joilla ruokakasvit eivät menesty.
      Eli kierrätämällä eläimen läpi saadaan marginaalisen maaperän pellolla runsaana kasvava syömäkelvoton heinä muutettua ihmisruuaksi.
      Joka on paitsi herkullista myös terveellistä koska esimerkiksi sen sisältämä rauta on helposti imeytyvää.

      Lainaa

    92. Joidenkin mielestä fretti 1.10.2024 23:56
      Tulos: 0 (6 ääntä)
      Kujeileva apina: Ei suoranaisesti, mutta kaalihan on mielestäni kasvis. Sanoin myös, että olen kokeillut ihan vain kasvisruokia, joiden maku ei ole ollut niin hyvää, että olisin halunnut kokeilla uudestaan. Totta, mutta lapsena koetut traumat jää usein muhimaan koko aikuisiäksi mieleen. Minä olen elämäni aikana opetellut [...]
      Tuo kommenttiketju johon vastasin, ei liittynyt aiempaan viestiisi, vaan siihen, että onko kasvisruoka automaattisesti huonoa sen takia, että liharuokiin tottunut ei niistä heti ensimaistamalla pidä. Eihän sinun traumasikaan missään nimessä johdu kasvisruuasta vaan siitä, että joku typerä ihminen pakotti sinut syömään epämiellyttävää (liha)ruokaa.

      Lainaa

    93. Altis hirmulisko 2.10.2024 0:13
      Tulos: +4 (8 ääntä)
      Siis hetkinen. Syömällä soijaa tuet lapsityövoimaa, ja samalla viet meidän jälkipolviltamme työpaikat. Eli meidän lapsillemme ei nyt riitä niitä lapsityöpaikkoja? Pitääkö sitä nyt tukea vai eikö pidä tukea?

      Lainaa

    94. Paineeton kurkku 2.10.2024 13:54
      Tulos: -2 (6 ääntä)
      Matala bataatti: Meri yllättyisi, kun kuulisi kuinka suuri prosentti (n.95%) esim. Suomeen tuodusta soijasta menee eläinrehuksi sille Merin syömälle "eläinproteiinille". Meri siis tukee soijan viljelyä eläimiä syömällä merkittävästi enemmän, kuin jos söisi soijan ihan vaan soijana.
      Suomessa ei kasva ilman voimakasta kemikaalikäsittelyä kuin nautojen ravinnoksi kelpaavat kasvit. On ihan luontevaa että viljelyaloilla kasvatetaan menestyviä kasveja ja liha tuotetaan kotimaassa.

      Lainaa

    95. Neulottu ilonpilaaja 4.10.2024 6:01
      Tulos: -3 (13 ääntä)
      Kujeileva apina: Mä oon koittanut monta kertaa syödä kasvisruokia, jostain syystä maku on aina ollut epämiellyttävä ja usein myös koostumuskin. Kammoan uusien ruokien kokeilua, sillä ala-asteella pakotettiin "maistamaan" kaikkia ruokia ja maistoin kaalikääryleitä jotka oli pahoja ja haisivatkin karmealla. [...]
      En tajua tämän kommentin miinustamista. Täällä on vege hörhöt skitsoilemassa. Saatta mun puolesta arvostella mun kokkaustaitoja  ja jauhaa suu soijarouhetta täynnä, mut en voi ikipäivänä luopua sika-nauta jauhelihasta. Syökää teki lihaa, niin ette olisi niin vihaisia koko ajan.

      Lainaa

    96. Aito kavioeläin 4.10.2024 11:58
      Tulos: -2 (10 ääntä)
      No ku n se vegemössö nyt vaan ei sovi kaikille. Miten IBS:stä ja kilpparin vajaatoiminnasta kärsivä voisi alkaa vegaaniksi? Esim. soija on vahvasti kiellettyjen listalla, fermentoitua lukuun ottamatta. Ihmiselle järkevin ruokavalio on prosessoimaton liha ja kasvikset, muuta ei tarvita.

      Lainaa

    97. Letittämätön banaani 4.10.2024 23:39
      Tulos: 0 (6 ääntä)
      Paineeton kurkku: Suomessa ei kasva ilman voimakasta kemikaalikäsittelyä kuin nautojen ravinnoksi kelpaavat kasvit. On ihan luontevaa että viljelyaloilla kasvatetaan menestyviä kasveja ja liha tuotetaan kotimaassa.
      Mitä voimakasta kemikaalikäsittelyä? Kysyy karjanlannalla lannoitettujen peltojen omistaja, joka kasvattaa viljaa. Eikä ole tullut perunamallekaan levitettyä mitään kemikaaleja.
      Sitä mieltä kyllä olen, että varsinkin ruohonsyöjien lihansyönti on järkevää ja sillä sitä lannoitettakin pelloille saadaan luonnonmukaisesti.
      Ja liha todellakin maistuu ilman mausteita ja vaikka ilman sitä pientä ripausta suolaa. Joka väittää että ei maistu, ei ole koskaan syönyt maustamatonta lihaa.

      Lainaa

    98. Kujeileva apina 5.10.2024 2:23
      Tulos: 0 (6 ääntä)
      Neulottu ilonpilaaja: En tajua tämän kommentin miinustamista. Täällä on vege hörhöt skitsoilemassa. Saatta mun puolesta arvostella mun kokkaustaitoja  ja jauhaa suu soijarouhetta täynnä, mut en voi ikipäivänä luopua sika-nauta jauhelihasta. Syökää teki lihaa, niin ette olisi niin vihaisia koko ajan.
      Antaa heidän miinustella, jos se saa heidän olonsa hyväksi. Ei kaikkea pidä ottaa vakavasti. Varsinkaan feissarimokia. 😁

      Lainaa

    99. Tulos: -2 (2 ääntä)
      Ulompi ampiainen: Ei helvetti, ei sitä vaakaa ole tarkoitus purkaa että saa punnittua keveämpänä? Repiikö joku myös sen metallisen tason? Osassa kun on semmoisia eikä muovisia? Ja kun tarpeeksi ottaa osia irti niin saa negatiivisen tuloksen eli kauppa maksaa siitä että vie niitä hedelmiä sieltä ulos? Oikeasti nyt sen säästämisen kanssa ihmiset!
      Tarkoitat varmaan "vaakkaa"?
      Ainakin näin Tinde luulee että vaaka-sana taipuu.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: fazer, hedelmät, hedelmävaaka, lapset, lapsityövoima, muovi, punnita, suklaa, säästää, säästövinkit, säästövinkki, taarata, ulkomailla, vaaka, vegaaninen, vihannekset