Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Parisuhdeterapiaa, osa 37

Miehelläni on varakkaat vanhemmat – olenko minä tarinan pahis?
Parisuhdeterapiaa, osa 37

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 98 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +1629 (1645 ääntä)
      Kyllä. Sinä olet se ahne miniäpaska.

      Lainaa

    2. Kahen kilon kalori 31.10.2024 0:21
      Tulos: +1130 (1140 ääntä)
      Onhan se ihan saatanan itsekästä käyttää itse tienaamansa rahat.

      Lainaa

    3. Kuumennettu hyttynen 31.10.2024 0:21
      Tulos: +687 (697 ääntä)
      Mari ei ole tosissaan, eihän. Omat vanhempani kysyivät ehkä 15v. sitten että onko minulle ok että myyvät kaiken omaisuutensa ja muuttavat eläkepäiviään viettämään maahan missä aina lämmintä ja aurinkoista. Eli luonnollisestihan se kaikki olisi pois perinnöstäni, vastasin vaan et "joo heippa, ei ole mun rahoja" ja siellä he elelevät edelleen.

      Lainaa

    4. Voittamaton etana 31.10.2024 0:22
      Tulos: +574 (586 ääntä)
      Öh. Siis todellakin appivanhemmat nauttimaan niistä rahoista, mitä ovat omalla duunilla tehneet. Toivottavasti mitään ei jää jäljelle, kun aika jättää ja lopettavat tuon tontun lahjomisen tähän paikkaan

      Lainaa

    5. Voittamaton etana 31.10.2024 0:24
      Tulos: +317 (347 ääntä)
      Edit. eikä kenelläkään ole velvollisuutta nostaa toisia suosta eli Mari voi nyt vain huolehtia ihan itse omasta toimeentulemisesta

      Lainaa

    6. Tulos: +265 (281 ääntä)
      Ensin olin, et mitä helvettiä Ville, mut sit olinkin et mitä helvettiä Mari. Oikeesti. Siiiiis mitä mä just luin. 😳

      Lainaa

    7. Reseptivapaa satuhahmo 31.10.2024 0:26
      Tulos: +335 (343 ääntä)
      Mikä oikeus Marilla on toisten rahoihin? Ihmisellä on oikeus käyttää rahansa niin kuin parhaaksi näkee miettimättä jääkö miniälle tai kenellekään muullekaan perintöä.

      Lainaa

    8. Tulos: +224 (234 ääntä)
      Kahen kilon kalori: Onhan se ihan saatanan itsekästä käyttää itse tienaamansa rahat.
      Veit sanat suustani. Siis todella törkeää käyttää omia rahojaan noin täysin holtittomasti! Eikö ne tiedä, että rahaa tienataan sitä varten, että voi sitten nauttia eläkepäivistään omaisuuttaan pihdaten, jotta voi jättää perheelleen suuren perinnön. Pöyristyttävää käytöstä, ajattelisivat nyt muitakin!

      Lainaa

    9. Tukkajumala hyttynen 31.10.2024 0:46
      Tulos: +19 (175 ääntä)
      Ehkä Marin ois kannattanu ottaa mallia näistä vanhemmista, ja kouluttautua parempiin töihin, että vois itte tienata rahansa. Ja vastauksena kysymykseen, kyllä!

      Lainaa

    10. Kostumaton peruna 31.10.2024 0:53
      Tulos: +195 (213 ääntä)
      Toisen puhelimen vakoilu on rikos. Poliisin luokse siitä vaan tekemään raportti. Kyllä ne sieltä kaivaa ohjelmat millä se stalkkaus tehdään. Tai jos ei halua rikosilmoitusta tehdä niin puhelinhuoltotyypit voi kans tsekata mitä stalkkerisoftia siellä on ja katkaista kaikki ylimääräiset yhteydet. Ei tarvi kärsiä stalkerista. Aika paskoja exiä. Ei olisi kannattanut koskaan kimppaan mennäkään.

      Lainaa

    11. Lahkeeton peruna 31.10.2024 0:58
      Tulos: +115 (121 ääntä)
      Kyöpeli: Kyllä. Sinä olet se ahne miniäpaska.
      Komppaan täysin tätä mielipidettä. Kivahan se on jos saa lahjoja ja autetaan mutta älä miniäpaska nyt siihen luota, vaan koita nyt viimein alkaa selviämään omillasi. Aikuinen ihminen!
      Voittamaton etana: Öh. Siis todellakin appivanhemmat nauttimaan niistä rahoista, mitä ovat omalla duunilla tehneet. Toivottavasti mitään ei jää jäljelle, kun aika jättää ja lopettavat tuon tontun lahjomisen tähän paikkaan
      Juuri näin. Itsekin toivon että omat vanhemmat tuhlaa kaiken pois niin ei jää mitään jaettavaa kellekään. Ei ne meille lapsille kuulu. Aina näppärämpää jos vielä myyvät kaiken irtaimenkin. Espanja kuulostaa hyvälle.

      Lainaa

    12. Tulos: +177 (181 ääntä)
      Jos tuota joutuu edes miettimään niin pitäis ymmärtää et on ahne miniän paskiainen.

      Lainaa

    13. Punnittu mustikka 31.10.2024 4:46
      Tulos: +148 (154 ääntä)
      Ace: Veit sanat suustani. Siis todella törkeää käyttää omia rahojaan noin täysin holtittomasti! Eikö ne tiedä, että rahaa tienataan sitä varten, että voi sitten nauttia eläkepäivistään omaisuuttaan pihdaten, jotta voi jättää perheelleen suuren perinnön. Pöyristyttävää käytöstä, ajattelisivat nyt muitakin!
      Yllättävän moni tuntuu tuohtuvan jos vanhemmat käyttävät säästönsä itseensä eikä perintöä jää.
      Ihan helvetin outoa. Ja tietenkin itsekästä odottaa että vanhukset kituuttaisi ja aikuisen lapsen pitäisi saada mahdollisimman paljon perintöä

      Lainaa

    14. Juokseva sika 31.10.2024 5:24
      Tulos: +59 (133 ääntä)
      Tässä tapauksessa perinnöttä jättämisessä kaikki voittavat. Valtio ei saa varastettua toista kertaa jo kerran verotetusta omaisuudesta ja ahne miniä jää ilman pennin jeniä.

      Lainaa

    15. Tulos: +101 (105 ääntä)
      Marihan on tosi elämän Uuno Turhapuro, jonka "bisnekset" oli vain odottaa, että saisi vaimon kautta ison perinnön. Ja jokaisen kuuluu nauttia ja tuhlata omaisuutensa pois eläkepäivinä.

      Lainaa

    16. Tulos: -17 (57 ääntä)
      Kostumaton peruna: Toisen puhelimen vakoilu on rikos. Poliisin luokse siitä vaan tekemään raportti. Kyllä ne sieltä kaivaa ohjelmat millä se stalkkaus tehdään. Tai jos ei halua rikosilmoitusta tehdä niin puhelinhuoltotyypit voi kans tsekata mitä stalkkerisoftia siellä on ja katkaista kaikki ylimääräiset [...]
      Todennäköisesti kukaan ei stalkkaa ketään vaan hän tuolla hetkellä vain luulee että häntä salakuunnellaan.

      Lainaa

    17. Nevöhööd papaija 31.10.2024 5:54
      Tulos: +88 (100 ääntä)
      Kahen kilon kalori: Onhan se ihan saatanan itsekästä käyttää itse tienaamansa rahat.
      Missäänhän ei muuten sanota, että ne appivanhemmat ovat itse tienanneet rahansa. Ovat voineet saada vaikka perintöä.
      Siitä huolimatta kenelläkään ei ole mitään velvollisuutta jättää perintöä. 

      Lainaa

    18. Pilvetön pingviini 31.10.2024 6:13
      Tulos: +149 (157 ääntä)
      Sen lisäksi, että Mari on ahne paska, on typerää laskea yhtään mitään tulevan perinnön varaan. Voihan Marille ja miehelle tulla ero ennen kuin appivanhemmat kupsahtavat, tai nämä tekevät testamentin jonkun muun hyväksi. Jos nyt tulee hyvin toimeen, kannattaisi ennemmin säästää itse rahaa pahan päivän varalle. Ja jos appivanhemmat ovat vasta jääneet eläkkeelle, tuskin vielä ovat toinen jalka haudassa.

      Lainaa

    19. Söötti hyönteinen 31.10.2024 6:45
      Tulos: +76 (84 ääntä)
      Marin tekstin alkua lukiessa oli pakko tarkistaa olinko joskus ollut niin sekaisin että olisin kirjoittanut faceen jotain. Vaikka lähtökohdat mulla samat kuin Marilla tekstissä, en voi ymmärtää miten voi noin paljon kiinnostaa toisten rahat. Heti tulee sellainen fiilis ettei olisi kovin hyvä suhde appivanhempien kanssa ja sietää heitä vain rahan vuoksi. Onko se ollut Marilla koko parisuhteenkin perustamisen motivaationa. Itsekin olen ollut teinistä lähtien mieheni kanssa, mutta ahneuden sijaan olen muodostanut hyvän suhteen koko suvun kanssa. Kiitollisia olemme siitä, mitä joskus saamme. Ja sitten kun perinnönjako joskus valitettavasti on, koen olevani viimeinen jonossa. En kehtaisi olla vaatimassa jotain.

      Lainaa

    20. Huvipuistohullu 31.10.2024 6:50
      Tulos: +25 (35 ääntä)
      Oliko tämä Feissarimokat vai vauva.fi? 😄 Suoraan Porvoosta molemmat tarinat 😂

      Lainaa

    21. Tulos: +96 (102 ääntä)
      Siis miten Mari kehtaa, ja vielä omalla nimellä? Jotenkin toivon että hänen epäitsekäs huolensa on kantautunut appivanhempienkin luettavaksi, ja pitävät huolen että mitään perintöä ei jää.

      Lainaa

    22. Periytyvä lihapiirakka 31.10.2024 7:07
      Tulos: +62 (68 ääntä)
      Näitä stooreja lukiessa toivon, että kaikki vanhemmat tuhlaisivat kassan tyhjäksi ennen kuolemaansa. He ovat itse rahansa ansainneet. Se raha kuuluu heille. Ne, jotka yrittävät vertauskuvallisesti hautajaisissakin arkun reunalta vielä irroitella vainaalta sormukset sormista, ei tulisikaan jättää senttiäkään perinnöksi.

      Lainaa

    23. Ministeri Nieminen 31.10.2024 7:20
      Tulos: -57 (77 ääntä)
      Maailma on täynnä Marin kaltaisia kullankaivajia. On ihan liian yleistä, että jo tytöstä asti unelmoidaan siitä, että "pääsee" naimisiin rikkaasta perheestä tulevan miehen kanssa. On toki niinkin, että monelle varakkaalla miehelle on äärimmäisen tärkeätä löytää rinnalleen ns. edustusvaimo. Elämme pinnallisessa maailmassa, jossa aidosti merkitykselliset arvot ovat jo kauan sitten painuneet taka-alalle. Vain raha ratkaisee.

      Lainaa

    24. Aukoton hilleri 31.10.2024 7:21
      Tulos: +85 (89 ääntä)
      En odota saavani kummoista perintöä vanhemmiltani. Ainut asia jonka oikeastaan haluan periä on kesämökki. Senkin enemmän tunnearvon kuin rahallisen arvon takia. Siksi olen kertonut vanhemmilleni, että jos tarvitsevat eläkepäivinä lisää rahaa, voin ostaa mökin itselleni.

      Lainaa

    25. Jämpti sika 31.10.2024 7:29
      Tulos: -63 (93 ääntä)
      Juokseva sika: Tässä tapauksessa perinnöttä jättämisessä kaikki voittavat. Valtio ei saa varastettua toista kertaa jo kerran verotetusta omaisuudesta ja ahne miniä jää ilman pennin jeniä.
      5/5 kommentti.
      Sosialistidemokratia ja kateus pilaavat kaiken.

      Lainaa

    26. Kehittynyt aasi 31.10.2024 7:54
      Tulos: +53 (69 ääntä)
      Ministeri Nieminen: Maailma on täynnä Marin kaltaisia kullankaivajia. On ihan liian yleistä, että jo tytöstä asti unelmoidaan siitä, että "pääsee" naimisiin rikkaasta perheestä tulevan miehen kanssa. On toki niinkin, että monelle varakkaalla miehelle on äärimmäisen tärkeätä löytää rinnalleen ns. [...]
      No joopa joo. Vaikka ymmärrän kyllä, että teille fossiileille on kovin vaikea erottaa telkkariohjelmia todellisuudesta.

      Lainaa

    27. Ilmava patsas 31.10.2024 8:01
      Tulos: +83 (87 ääntä)
      Ministeri Nieminen: Maailma on täynnä Marin kaltaisia kullankaivajia. On ihan liian yleistä, että jo tytöstä asti unelmoidaan siitä, että "pääsee" naimisiin rikkaasta perheestä tulevan miehen kanssa. On toki niinkin, että monelle varakkaalla miehelle on äärimmäisen tärkeätä löytää rinnalleen ns. [...]
      Tasa-arvoinen rakkausavioliitto on varsin tuore keksintö. Ihmiskunnan historiassa naimakaupat ovat olleet pääasiassa avioituvan parin vanhempien pyrkimyksiä saada taloudellista tai muuta hyötyä. Esivanhempiemmekin tavoitteena on ollut löytää kumppaniksi "hyvä työihminen" josta on hyötyä tilan töissä ja arjen pyörittämisessä. Varakkaamman puolison löytäminen on ollut survival-taktiikkaa aikana ennen sosiaaliturvaa.

      Lainaa

    28. Jäätynyt sakaali 31.10.2024 8:02
      Tulos: +39 (41 ääntä)
      Kuumennettu hyttynen: Mari ei ole tosissaan, eihän. Omat vanhempani kysyivät ehkä 15v. sitten että onko minulle ok että myyvät kaiken omaisuutensa ja muuttavat eläkepäiviään viettämään maahan missä aina lämmintä ja aurinkoista. Eli luonnollisestihan se kaikki olisi pois perinnöstäni, vastasin vaan et "joo heippa, ei ole mun rahoja" ja siellä he elelevät edelleen.
      Saman sanoin vanhemmilleni ennen kuin asiaa edes kysyivät. Niin monta perintöriitaa nähneenä ei kiinnosta perinnön saaminen ollenkaan.

      Lainaa

    29. Sysimusta murmeli 31.10.2024 8:09
      Tulos: -37 (53 ääntä)
      Jämpti sika: 5/5 kommentti. Sosialistidemokratia ja kateus pilaavat kaiken.
      Mielenkiinnolla odotan, poistaako nykyinen sosialistihalltius perintöveron. Toivottavasti.

      Lainaa

    30. Sydämetön oppilas 31.10.2024 8:14
      Tulos: +47 (51 ääntä)
      Jos Mari perintöä saakin, niin sitten varmaan harmittaa taas, kun verottaja vie siivun siitäkin.

      Lainaa

    31. Kahvaton hirvi 31.10.2024 8:33
      Tulos: -103 (113 ääntä)
      Aukoton hilleri: En odota saavani kummoista perintöä vanhemmiltani. Ainut asia jonka oikeastaan haluan periä on kesämökki. Senkin enemmän tunnearvon kuin rahallisen arvon takia. Siksi olen kertonut vanhemmilleni, että jos tarvitsevat eläkepäivinä lisää rahaa, voin ostaa mökin itselleni.
      Että ihan vain kesämökki, ei sen kummempaa. Kylläpä oot valmis tyytymään vähään!

      Lainaa

    32. Tittelintuure 31.10.2024 8:34
      Tulos: +61 (63 ääntä)
      Pilvetön pingviini: Sen lisäksi, että Mari on ahne paska, on typerää laskea yhtään mitään tulevan perinnön varaan. Voihan Marille ja miehelle tulla ero ennen kuin appivanhemmat kupsahtavat, tai nämä tekevät testamentin jonkun muun hyväksi. Jos nyt tulee hyvin toimeen, kannattaisi ennemmin säästää itse rahaa [...]
      Appivanhemmat eivät voi testamentata pois poikansa lakiosuutta millään testamentilla.  Mutta muuten en ole toki eri mieltä - on huono idea laskea tulevaisuus jonkun toisen rahojen varaan. Eron lisäksi voi sattua paljon muutakin, mikä pyyhkii rahat sen sileän tien ja mitäpäs sitten.

      Lainaa

    33. Kuulas kenguru 31.10.2024 8:43
      Tulos: +55 (61 ääntä)
      Isäni on suht varakas, mutta pihi mies. Ostaa aina halvinta ja huonointa itselleen. Muita kohtaan hän on antelias. Monta kertaa olen kysynyt, että mihin tuota panttaat, sinun ansaitsemat rahat (ym. muu omaisuus), osta itelles jotain kivaa ja anna mennä. Se jotain aina, että "pitää säästää ja teidän (lasten) perintö" jne. En tajua, toki kiva ajatus, mutta en minä niitä metsiä jostain näreestä tarvitse, enkä edes halua.

      Lainaa

    34. Uneton meduusa 31.10.2024 8:49
      Tulos: +20 (22 ääntä)
      Ville ja Rami, nuo ihanat avuliaat kommentoijat.

      Lainaa

    35. Rapee kirsikka 31.10.2024 9:04
      Tulos: -36 (96 ääntä)
      Moni täällä sanoo, että vanhemmat saavat nauttia omalla työllään tienaamista rahoistaan, mutta missään ei kyllä kerrottu, että vanhemmat olisivat omalla työllään rahansa tienanneet. Ovathan he saattaneet vaikka periä vakavaraisen tilanteen. Olen varmasti monen mielestä täys paskiainen, mutta minusta perintövero voisi olla sellaiset pauttiarallaa 100 %. Mikä oikeus kenelläkään on toisten tienaamiin rahoihin sukulaisuussuhteen perusteella? Sen sijaan jokainen on käyttänyt runsaasti yhteiskunnan palveluita synnytyssairaalasta aina valtion tukeman kirkon ylläpitämiin hautausmaihin asti ja siinä välissä nauttinut varhaiskasvatuksesta, koulusta, terveydenhuollosta, lääkkeiden KELA-korvauksista, käyttänyt valtion rakentamia ja ylläpitämiä vesi- ja viemäriverkostoja, tieverkostoja, sähköverkostoja, rautateitä, jätehuoltoa, oikeuslaitosta ja yhteiskuntarauhaa ylläpitävää poliisilaitosta. Ehkä nostanut jossain vaiheessa lapsilisää, vanhempainrahaa, kotihoidon tukea, asumistukea, opintorahaa, työttömyys- tai sairauspäivärahaa. Jos vanhemmilla on jotain omaisuutta, jonka aikuinen lapsi haluaa säilyttää itsellään, kuten vaikka kesämökin, se kannattaa ostaa vanhemmilta hyvissä ajoin pois. Käsittääkseni sen saa myös aika paljon edullisemmin, jos kauppakirjaan laitetaan 'rasitteeksi' vanhempien loppuelämän käyttöoikeus. Omistusasiat pystyy hoitamaan useimmissa tapauksissa ihmisten ollessa vielä hengissä ja kenenkään tarvitse saada omaisuutta vain siksi, että sattui syntymään oikeille vanhemmille.

      Lainaa

    36. Itseasiassa 31.10.2024 9:20
      Tulos: +69 (77 ääntä)
      Tukkajumala hyttynen: Ehkä Marin ois kannattanu ottaa mallia näistä vanhemmista, ja kouluttautua parempiin töihin, että vois itte tienata rahansa. Ja vastauksena kysymykseen, kyllä!
      Mä oon niissä ns. paremmissa töissä ja en koskaan väheksyisi kuitenkaan niiden työtä. Mun mielestä esim. hoitajat ansaitsevat roimat korotukset, mutta siihen varmin keino valitettavasti taitaa olla miesten lisääntyminen alalla. Mutta taitaa olla aika selvä, mitkä alat sun mielestä ovat näitä "parempia töitä".

      Lainaa

    37. Uneton meduusa 31.10.2024 9:21
      Tulos: +39 (39 ääntä)
      Uneton meduusa: Ville ja Rami, nuo ihanat avuliaat kommentoijat.
      Ja nyt toivoisin, että Marin tarina olisi julkaistu erikseen, koska se sai kommenttiosion välittömästi unohtamaan Sannin puhelimen.

      Lainaa

    38. Märehtivä käärme 31.10.2024 9:29
      Tulos: -25 (73 ääntä)
      Epäsuosittu mielipide, mutta ymmärrän kyllä Maria, kun peilaan tätä että jos kyseessä olisi omat (eivät varakkaat) vanhempani. Meillä on kesämökki, joka tietysti on vanhempieni, mutta joka on perheessä ollut siitä asti kun olin pieni. Paikka on tosi rakas ja merkityksellinen, ja siellä on vietetty kesät jo vuosikymmeniä. Olisi kova paikka, jos vanhempani päättäisivät sen myydä ja rällätä rahat. Kyllä, heillä olisi täysi oikeus siihen ja minulta olisi itsekästä olla siitä pahoillaan. Ja silti olisi ihan oikeutettua olla siitä pahoillaan, ettei rakas kesäpaikka olisi enää perheessä, eikä tulisi joskus aikoinaan perintönä minulla ja sisaruksille.

      Lainaa

    39. Mahtava taistelija 31.10.2024 9:49
      Tulos: +33 (33 ääntä)
      Noin just kuuluu elää, ja sitten kun alkaa vauhti hiipua niin loput rahat käytetään niin että loppuelämä on mahdollisimman mukavaa, mm erilaisiin elämää helpottaviin palveluihin kuten vaikka siivoukseen, kyydityksiin ja ateriapalveluihin ja omaa makua vastaaviin huvituksiin.

      Lainaa

    40. Tulos: -19 (57 ääntä)
      Kahen kilon kalori: Onhan se ihan saatanan itsekästä käyttää itse tienaamansa rahat.
      Todella naiivia ajatella että kaikilla on aina samalla viivalla ja sitten vaan vaivannäöstä kiinni minne asti pääsee. 
      Voittamaton etana: Öh. Siis todellakin appivanhemmat nauttimaan niistä rahoista, mitä ovat omalla duunilla tehneet. Toivottavasti mitään ei jää jäljelle, kun aika jättää ja lopettavat tuon tontun lahjomisen tähän paikkaan
      Mistä me edes tiedetään miten ne rahat on ansaittu? Onko pohjapotti peritty?

      Lainaa

    41. Tietty opas 31.10.2024 10:46
      Tulos: +72 (74 ääntä)
      Märehtivä käärme: Epäsuosittu mielipide, mutta ymmärrän kyllä Maria, kun peilaan tätä että jos kyseessä olisi omat (eivät varakkaat) vanhempani. Meillä on kesämökki, joka tietysti on vanhempieni, mutta joka on perheessä ollut siitä asti kun olin pieni. Paikka on tosi rakas ja merkityksellinen, ja siellä on [...]
      Jos tällainen tilanne tulisi, voisithan sinä (yksin tai sisarusten kanssa) tehdä tarjouksen siitä mökistä.

      Lainaa

    42. Pramea noita 31.10.2024 10:48
      Tulos: +63 (69 ääntä)
      Märehtivä käärme: Epäsuosittu mielipide, mutta ymmärrän kyllä Maria, kun peilaan tätä että jos kyseessä olisi omat (eivät varakkaat) vanhempani. Meillä on kesämökki, joka tietysti on vanhempieni, mutta joka on perheessä ollut siitä asti kun olin pieni. Paikka on tosi rakas ja merkityksellinen, ja siellä on [...]
      Tuo on ihan eri asia. Ei näitä tarinoita voi verrata keskenään, Mari on varakkaan perheen pojan nainen. Ei lapsi.

      Lainaa

    43. Tulos: +13 (15 ääntä)
      Ace: Ensin olin, et mitä helvettiä Ville, mut sit olinkin et mitä helvettiä Mari. Oikeesti. Siiiiis mitä mä just luin. 😳
      Sama, mutta piti tän kommentin takia käyä uuestaan lukemassa mitä Ville olikaan sanonut. Marin kommentin jälkeen ei voinu ku pyöritellä päätä ymmyrkäisenä

      Lainaa

    44. Tulos: +19 (25 ääntä)
      Kuulas kenguru: Isäni on suht varakas, mutta pihi mies. Ostaa aina halvinta ja huonointa itselleen. Muita kohtaan hän on antelias. Monta kertaa olen kysynyt, että mihin tuota panttaat, sinun ansaitsemat rahat (ym. muu omaisuus), osta itelles jotain kivaa ja anna mennä. Se jotain aina, että "pitää säästää ja [...]
      Ihan kuin olisit kirjoittanut omasta tilanteestani ja isästäni. "Siinä on kulkaa teille perintöpotti." o.o V*ttuako minä niillä suvussa kulkeneilla metsillä jossain jääräinkorvessa teen? Laitan matalaksi ja käärin rahat taskuun? o.o

      Lainaa

    45. Julma neuvonantaja 31.10.2024 13:15
      Tulos: +18 (20 ääntä)
      Sysimusta murmeli: Mielenkiinnolla odotan, poistaako nykyinen sosialistihalltius perintöveron. Toivottavasti.
      Tätähän moni kieli pitkällä odottaa, mutta ei valtio ilman omiaan jää. Perintöveron poistuessa jäljelle jää luovutusvoiton (myyntivoiton) verotus. Perunkirjoituksessa kannattaakin omaisuus arvostaa lähelle oikeaa koska luovutusvoitto lasketaan perinnön  myynnistä saadusta 'voitosta' ja perintövero vastaavasta osuudesta on yleensä pienempi, varsinkin mitä isommasta perinnöstä on kyse.

      Lainaa

    46. Tulos: +43 (59 ääntä)
      Rapee kirsikka: Moni täällä sanoo, että vanhemmat saavat nauttia omalla työllään tienaamista rahoistaan, mutta missään ei kyllä kerrottu, että vanhemmat olisivat omalla työllään rahansa tienanneet. Ovathan he saattaneet vaikka periä vakavaraisen tilanteen. Olen varmasti monen mielestä täys paskiainen, mutta [...]
      Oletko ikinä miettinyt, mitä tuo tarkoittaisi ihan käytännössä? Ajatellaan vaikka taloa. Kun sen omistaja alkaa vanhenemaan, sen kunnossapito ja remontoiminen käy yhä järjettömämmäksi. Miksi maksaa kalliista tulevaisuuteen varautuvista remonteista, kun siitä ei ole hyötyä kenellekään läheiselle. Maan talokanta rapistuisi ja valtion käsiin kaatuisi jatkuvasti läpimätää mökkiä ympäri maata, jotka pitäisi sitten pyrkiä verovaroilla pistämään myyntikuntoon.  Mitä tapahtuisi kaikelle henkilökohtaiselle omaisuudelle? Kuinka monia tuhansia virkamiehiä pitäisi palkata kaupustelemaan kaikenmaailman huonekaluja ja 60-luvun koruja, koska ne kuuluvat valtiolle ja ei niitä voi poiskaan heittää. Myöskin, jos tiedetään, että kaikki jäljelle jääneet rahat menevät valtion pohjattomaan kassaan, ihmiset todellakin pyrkisivät tuhlaamaan kaiken elinaikanaan. Mitä tapahtuu, jos ihminen elääkin pidempään kuin on odottanut? Hyvinvointivaltiossa hän putoaa yhteiskunnan verovaroilla elätettäväksi, koska on käyttänyt kaikki rahansa liian aikaisin.  Tuollaisia ajatuksia tulee vain ihmisiltä, jotka eivät näe maailmaa oman napansa ulkopuolella eivätkä pysty suunnittelemaan tulevaisuutta seuraavaa ateriaa pidemmälle.

      Lainaa

    47. Tulos: +4 (20 ääntä)
      Toivottavasti Sanni sitten sai jotain parempia neuvoja, eksät voivat olla vaarallisia. Mitä tuohon perintöön tulee, ymmärrän Maria _osittain_. Siis osittain. Varmastikin hän ei ole ihan ainut, joka vanhempiensa rahankäyttöä katsellessaan ajattelee "aargh, perintöni" (olisi hauskaa, jos vanhempani käyttäisivät rahansa itsensä huvittamiseen. He käyttävät ne typeriin sijoituksiin ja arvo laskee, eikä siitä ole huvia kellekään). Olen saavuttanut täydellisen mielentyyneyden sen suhteen, että ne a/ eivät ole minun rahojani b/ eivät koskaan olleet minun rahojani c/ olen 18 täyttänyt eikä koko asia kuulu minulle vähän vähää, kunhan sanotut vanhemmat eivät ole holhottavia. Silti, hetki piti sitä mielentyyneyttä tavoitella. Perintöriidat ovat sopimattomia, silti niitä on -eikä vain sellaisia, joita käydään tunnearvotavarasta, mikä on jotenkin ymmärrettävää. Perintörahat eivät ole omia, silti porukka täälläkin saa sätkyn jos jonkun ajatus perintöverosta eroaa omasta (hei, perintörahat eivät "kuulu" kenellekään, niiden omistaja on kuollut, siksi se perintö -kohta. Useimmilla on hiukan tekopyhää väittää, että mahdollisesti omalle osalle tulevat rahat eivät ole koskaan mietityttäneet millään tavalla sekuntiakaan. (Enkä näe, miten Mari olisi "kullankaivaja" -paremminkin ollut perheessä niin kauan, että sekoittaa miehen vanhemmat omiinsa. Varmaan teini ei paljon perintöä ajatellut). Mari menee vikaan siinä, että on niin oudosti sosiaalistunut, ettei ole tajunnut, ettei tuollaista voi sanoa julkisesti, asia pitää pohtia aivan lähimpien ystävien kanssa, ja lopputuloksen pitää olla "ei oikeastaan kuulu minulle". Toivottavasti Sannin lisäksi myös Mari saa hyvän neuvon.

      Lainaa

    48. Opiskeleva banaani 31.10.2024 14:03
      Tulos: -2 (6 ääntä)
      Tittelintuure: Appivanhemmat eivät voi testamentata pois poikansa lakiosuutta millään testamentilla.  Mutta muuten en ole toki eri mieltä - on huono idea laskea tulevaisuus jonkun toisen rahojen varaan. Eron lisäksi voi sattua paljon muutakin, mikä pyyhkii rahat sen sileän tien ja mitäpäs sitten.
      Jos heidän asuinpaikakseen on vakiintunut joku muu maa kuin Suomi, niin perintö jaetaan kyseisen maan perintölakien mukaan. Ja saattaa olla mahdollista antaa testamentilla kaikki vaikka hyväntekeväisyyteen.

      Lainaa

    49. Vehmas kotieläin 31.10.2024 14:20
      Tulos: +42 (46 ääntä)
      Unis: Ihan kuin olisit kirjoittanut omasta tilanteestani ja isästäni. "Siinä on kulkaa teille perintöpotti." o.o V*ttuako minä niillä suvussa kulkeneilla metsillä jossain jääräinkorvessa teen? Laitan matalaksi ja käärin rahat taskuun? o.o
      Yksi idea: tuommoisen perittävän metsän (tai sen osan) suojelu tuleville sukupolville 😊

      Lainaa

    50. Tulos: -16 (26 ääntä)
      Hyvä jos pääsin puoleenväliin Marin tekstiä, kun alkoi syödyt sapuskat nousemaan hississä ylöspäin. Hyi saatana mikä emakko.

      Lainaa

    51. Keskituloinen 31.10.2024 15:12
      Tulos: +9 (11 ääntä)
      Toivottavasti kaikki älyävät käyttää rahansa viimeistä penniä myöten ennenkuin eivät siihen enää pysty. Hautaan täältä ei saa mitään mukaan ja tuhlatkoot jokainen omia rahojaan.

      Lainaa

    52. Tulos: +10 (20 ääntä)
      IMEI-koodin tietäminen ei auta peilaamaan puhelimen näyttöä millään tavalla. Sillä pystyy jäljittämään puhelimen sijainnin, mutta sekin vaatii taakseen sellaista infraa mitä ei varmasti sateen huuhtomilta exiltä löydy, ellei satu saamaan palkkaa Mabahithilta tai muulta vastaavalta.

      Lainaa

    53. Matala bataatti 31.10.2024 15:33
      Tulos: +31 (31 ääntä)
      Ministeri Nieminen: Maailma on täynnä Marin kaltaisia kullankaivajia. On ihan liian yleistä, että jo tytöstä asti unelmoidaan siitä, että "pääsee" naimisiin rikkaasta perheestä tulevan miehen kanssa. On toki niinkin, että monelle varakkaalla miehelle on äärimmäisen tärkeätä löytää rinnalleen ns. [...]
      Yst. terv. nimim. "Mukava Mies"

      Lainaa

    54. Luetettava ampiainen 31.10.2024 17:20
      Tulos: -12 (30 ääntä)
      Tukkajumala hyttynen: Ehkä Marin ois kannattanu ottaa mallia näistä vanhemmista, ja kouluttautua parempiin töihin, että vois itte tienata rahansa. Ja vastauksena kysymykseen, kyllä!
      Miksihän tämäkin on saanut miinusta? Tottahan tuo on että kouluttautumalla parempi liksa. Itse en jaksa lukea, laiska paska kun olen. Mutta teenkin käsilläni mieluummin töitä, kuin että heiluttelen niitä jossain toimistossa. Nautin töistäni, ei sillä etteikö parempi liksa kelpaisi. Olen myös heilutellut muutaman vuoden käsiä toimistohommissa, ei ollu mun juttu.

      Lainaa

    55. Tulos: +18 (28 ääntä)
      Toivottavasti Marin appivanhemmat rajaavat perinnön avio-oikeuden ulkopuolelle, eli kun heidän poikansa aikanaan perii, ei siitä tippuisi lantin lanttia Marille. Näin meidän suvussa on tehty jo useamman sukupolven ajan, estää onnenonkijat.

      Lainaa

    56. Saatanan vajaaälyinen lehmä 31.10.2024 19:12
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      Kyllä, Mari, olet ahne paska

      Lainaa

    57. BlockBuster 31.10.2024 19:40
      Tulos: +10 (18 ääntä)
      Kyöpeli: Kyllä. Sinä olet se ahne miniäpaska.
      Täsmälleen. Ahne miniäpaska istuu pöydän ääressä ja vahtii appivanhempien jokaista suupalaa etteivät vain nyt törsää sitä tulevaa perintöä.

      Lainaa

    58. Konkurssikypsä liitu 31.10.2024 19:40
      Tulos: +7 (21 ääntä)
      Rapee kirsikka: Moni täällä sanoo, että vanhemmat saavat nauttia omalla työllään tienaamista rahoistaan, mutta missään ei kyllä kerrottu, että vanhemmat olisivat omalla työllään rahansa tienanneet. Ovathan he saattaneet vaikka periä vakavaraisen tilanteen. Olen varmasti monen mielestä täys paskiainen, mutta [...]
      Kerro että ei ole perintöä tulossa ilman että kerrot että ei ole perintöä tulossa :D 
      Ei saa kukaan rikastua perinnöllä!

      Lainaa

    59. Neulottu persoona 31.10.2024 19:44
      Tulos: +22 (22 ääntä)
      Joissakin perheissä on vahva ajatus että vanhempien pitäisi ajatella koko ajan vain jälkikasvuaan lopun elämäänsä. Ei saisi rahojaan käyttää itseensä vaan pitäisi kerryttää perintöpottia lapsille.. Omassa lähipiirissä tällaisia on joitakin, liekö sitten sukupolvi ajatus kun ovat minua n.20v vanhempia. Läheiseni potee huonoa omaatuntoa kun haluaa myydä omakotitalon eikä hillota sitä lapsille. Ei jaksa hoitaa isoa pihaa yksin jne ihan ymmärrettäviä syitä. Mutta silti huono fiilis myymisestä, hänestä selkeästi tuntuu että jotenkin pettää lapsensa jos myy. Että voi sitä olla noinkin päin, liekö hänen vanhempansa olleet sitten sellaisia että kaikki säästetty lapsille.

      Lainaa

    60. Kavala tyyny 31.10.2024 21:04
      Tulos: +22 (22 ääntä)
      Norm: Todennäköisesti kukaan ei stalkkaa ketään vaan hän tuolla hetkellä vain luulee että häntä salakuunnellaan.
      Ei ole edes vaikeaa laittaa ihan vaikka whatsappin varmuuskopiointi omaan pilveen kumppanin sijasta jos kerran on ollut vapaa pääsy puhelimeen aiemmin. Joka päivä napsahtaa varmuuskopiot kaikista keskusteluista ja niiden sisällöistä sinne. Ja vakoilu-/seurantasoftia on kymmeniä eikä tarvitse olla muuta osaamista kuin kysyä hakukoneesta. En tiedä Suomesta mutta maailmalla vanhemmat asentaa niitä lastensa puhelimiin, eli ne on tehty niin helpoksi kuin mahdollista. En todellakaan lähtisi vähättelemään asiaa Villen tapaan.

      Lainaa

    61. Televisioitu vihannes 31.10.2024 21:16
      Tulos: +14 (16 ääntä)
      Toj Karin: IMEI-koodin tietäminen ei auta peilaamaan puhelimen näyttöä millään tavalla. Sillä pystyy jäljittämään puhelimen sijainnin, mutta sekin vaatii taakseen sellaista infraa mitä ei varmasti sateen huuhtomilta exiltä löydy, ellei satu saamaan palkkaa Mabahithilta tai muulta vastaavalta.
      IMEI-koodia on todella helppo jäljittää. Ihan play-storesta löytyy äppiä siihen, mutta jos halutaan "kunnollisempaa" tavaraa niin sitäkin saa muutamalla kympillä ostettua ilman mitään ongelmia. Kalleimmillaankin puhutaan sadoista, ei tuhansista euroista. Mutta itse veikkaan ihan sellaista "normaalia" vakoilusoftaa. Niitä on ilmaisia ja maksullisia versioita. Pitää päästä haluttuun puhelimeen käsiksi että sen saa sinne, mutta tässä tapauksessa ihmisellä on ollut pääsy joten en näe mitään syytä miksei niin voisi olla.

      Lainaa

    62. Tulos: +17 (19 ääntä)
      Kovin on erilaisia tapoja ja mielipiteitä. Minä mielelläni jättäisin perintöä rakkaille ihmisille, jotta heidän elämänsä on mahdollisimman turvattua myös siinä vaiheessa kun en itse pysty aktiivisesti auttamaan. Ihan mahdollista tosin että jos joskus 70-v pääsee eläkkeelle, aika on ajanut tuosta ajatuksesta ohi ja ainoa mikä huvittaa on käyttää kaikki varat elääkseen mukavasti lämpimässä. Molemmat ihan hyviä ratkaisuja mielestäni.

      Lainaa

    63. Puuton dinosaurus 1.11.2024 0:07
      Tulos: +24 (30 ääntä)
      Rapee kirsikka: Moni täällä sanoo, että vanhemmat saavat nauttia omalla työllään tienaamista rahoistaan, mutta missään ei kyllä kerrottu, että vanhemmat olisivat omalla työllään rahansa tienanneet. Ovathan he saattaneet vaikka periä vakavaraisen tilanteen. Olen varmasti monen mielestä täys paskiainen, mutta [...]
      "Mikä oikeus kenelläkään on toisten tienaamiin rahoihin sukulaisuussuhteen perusteella?" Ajatellaanpa tätä toisin päin. Mikä oikeus kenelläkään olisi päättää minne itse tienaamansa rahat joista on jo verot vähintään kertaalleen maksettu, päätyvät kuoleman jälkeen? Ihan kaikki oikeus. Me maksetaan jo veroa joka sentistä mikä me saadaan, oli se sitten tuloveroa, pääomaveroa tai vaikka perintöveroa, ja ne verorahat käytetään mm. noihin mainitsemiisi kohteisiin. Totta hitossa ihmisellä on halutessaan oikeus jättää niitä ansaitsemiaan rahoja perillistensä turvaksi.  Ja joo, oikeus on myös nauttia niistä rahoista eläessään, kuten toivoisin myös omien vanhempieni tekevän. Mari siis tosiaan on ahne ja vanhempien saati sitten appivanhempien kulutuksen kyttääminen perinnönkiilto silmissään on sopimatonta. Aivan älytön ääripää on silti ehdottaa että kaikkien rahat jotenkin kuuluisivat valtiolle. Ei tässä nyt missään Neuvostoliitossa eletä sentään.

      Lainaa

    64. Tulos: +7 (9 ääntä)
      Rapee kirsikka: Moni täällä sanoo, että vanhemmat saavat nauttia omalla työllään tienaamista rahoistaan, mutta missään ei kyllä kerrottu, että vanhemmat olisivat omalla työllään rahansa tienanneet. Ovathan he saattaneet vaikka periä vakavaraisen tilanteen. Olen varmasti monen mielestä täys paskiainen, mutta [...]
      Ideassasi on yksi suuri epäkohta. Vanhemmat myisivät omaisuutensa "eurolla" lapsilleen kuitenkin ja sitten kun eläisivätkin yllättävän pitkään ja rahat loppuisivat eikä lapset tukisi taloudellisesti niin siinä sitä sitten oltaisiin. Eli ei pääsisi lopulta nauttimaan tienaamistaan rahoista ja lapset saisi kumminkin perintönä kaiken ja näissä tapaukseöissa vielä enemmän kuin nykyisellä systeemillä.
      Et välttämättä ole täysi paskiainen tai paskiainen ylipäätään. Vaikea sanoa kun en tunne. Et vain selkeästi pysty käsittelemään kovinkaan suuria kokonaisuuksia ja näkemään ideasi selkeitä epäkohtia.
      Itse kuulun kuitenkin siihen porukkaan joka kannustaa vanhempaansa matkustelemaan ja tekemään muutenkin asioita joista pitää vielä kun jalat ja järki pelaa. Me lapset pärjätään kyllä ja jos ei pärjätä niin se ei ole hänen vikansa. Isoa perintöä ei muutenkaan ole luvassa ja se mitä äitini omistaa on kovalla työllä ja säästäväisyydellä ansaittu ja nyt olisi mielestäni viimeistään aika panostaa viimein itseensä. Hän tuumasi että kun on ollut aina säästeliäästi niin ei pystyisi edes nauttimaan ns. tuhlailusta ja se lienee totta myöskin. Onneksi hän käy kuitenkin syömässä ulkona, elokuvissa, matkoilla jonkin verran ym. että osaa kumminkin nauttia elämästä vaikka valitsee yhä aina ne edullisimmat vaihtoehdot ja alennustuotteet kaupasta. 

      Lainaa

    65. Pyörätön riepu 1.11.2024 3:27
      Tulos: +1 (7 ääntä)
      Kostumaton peruna: Toisen puhelimen vakoilu on rikos. Poliisin luokse siitä vaan tekemään raportti. Kyllä ne sieltä kaivaa ohjelmat millä se stalkkaus tehdään. Tai jos ei halua rikosilmoitusta tehdä niin puhelinhuoltotyypit voi kans tsekata mitä stalkkerisoftia siellä on ja katkaista kaikki ylimääräiset [...]
      No ei poliisi kyllä pelkän musta tuntuu -epäilyn perusteella ala kenellekään ilmaiseksi it-tueksi.

      Lainaa

    66. Pyörätön riepu 1.11.2024 3:36
      Tulos: +8 (8 ääntä)
      -x-x-: Oletko ikinä miettinyt, mitä tuo tarkoittaisi ihan käytännössä? Ajatellaan vaikka taloa. Kun sen omistaja alkaa vanhenemaan, sen kunnossapito ja remontoiminen käy yhä järjettömämmäksi. Miksi maksaa kalliista tulevaisuuteen varautuvista remonteista, kun siitä ei ole hyötyä kenellekään läheiselle. Maan talokanta [...]
      Näinpä. Ja lisäksi perintöveroa ei voi nostaa korkeammaksi kuin lahjavero, koska silloin perittävä elämänsä ehtoopuolella vain lahjoittaisi kaiken omaisuutensa perillisilleen säilyttäen elinikäisen hallintaoikeuden siihen osaan, jota eläessään tarvitsee, kuten asuntoon, autoon, asunnon irtaimistoon yms. Ainoastaan tilille jääneet rahat menisivät siihen 100% perintöverotukseen. Kukaan tuskin kuitenkaan on sitä mieltä, että lahjat eli varallisuuden vastikkeeton luovuttaminen pitäisi kieltää. Se vähän niin kuin sisältyy omistamisen käsitteeseen, että sitä omaisuutta saa luovuttaa kenelle haluaa.

      Lainaa

    67. Valtionhoitaja 1.11.2024 6:21
      Tulos: +8 (10 ääntä)
      Tittelintuure: Appivanhemmat eivät voi testamentata pois poikansa lakiosuutta millään testamentilla.  Mutta muuten en ole toki eri mieltä - on huono idea laskea tulevaisuus jonkun toisen rahojen varaan. Eron lisäksi voi sattua paljon muutakin, mikä pyyhkii rahat sen sileän tien ja mitäpäs sitten.
      He nimenomaan voivat testamentata aivan kaiken. Ja miniällä ei ole oikeutta miehen lakiosaa vaatia. Kannattaa muistaa, että lakiosaa pitää erikseen vaatia, jotta sen saa. Tuo mies ei välttämättä sitä vaatisi vaan saattaisi kunnioittaa testamenttia ja antaa perinnön mennä sinne, mihin jättäjät halusivat.

      Lainaa

    68. Vanhahko maahinen 1.11.2024 6:30
      Tulos: -3 (5 ääntä)
      Luin viestistä vain alun ja viimeisen kysymyksen. Vastaus: Olet.

      Lainaa

    69. Vanhahko maahinen 1.11.2024 6:32
      Tulos: +29 (29 ääntä)
      Mari,jos sinä saisit miehesi kanssa ison perinnön, sinähän et tietenkään käyttäisi sitä rahaa mihinkään, vaan säästäisit sen omille lapsillesi, niinhän. Eihän se niin voi mennä, että itsensä tienaamat rahat käyttävä on itsekäs mutta perijä voi toisen tienaamaat rahat käyttää, eihän?

      Lainaa

    70. Syvä liitu 1.11.2024 8:54
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Luetettava ampiainen: Miksihän tämäkin on saanut miinusta? Tottahan tuo on että kouluttautumalla parempi liksa. Itse en jaksa lukea, laiska paska kun olen. Mutta teenkin käsilläni mieluummin töitä, kuin että heiluttelen niitä jossain toimistossa. Nautin töistäni, ei sillä etteikö parempi liksa kelpaisi. Olen myös heilutellut muutaman vuoden käsiä toimistohommissa, ei ollu mun juttu.
      Mut jostain syystä on vähän antipatiaa toimistotyötä kohtaan?

      Lainaa

    71. Tulos: +23 (33 ääntä)
      Luetettava ampiainen: Miksihän tämäkin on saanut miinusta? Tottahan tuo on että kouluttautumalla parempi liksa. Itse en jaksa lukea, laiska paska kun olen. Mutta teenkin käsilläni mieluummin töitä, kuin että heiluttelen niitä jossain toimistossa. Nautin töistäni, ei sillä etteikö parempi liksa kelpaisi. Olen myös heilutellut muutaman vuoden käsiä toimistohommissa, ei ollu mun juttu.
      Varmaan siksi koska toi on samantyylinen kommentti kuin ”Mene töihin!”
      Töihin ei noin vaan mennä, eikä parempaa koulutusta noin vaan hankita: murto-osa pääsee pääsykokeista edes läpi, ja sitten on sitä opiskelua vähintään 3-4 vuotta (ja se pitäisi jotenkin rahoittaa).
      Ja sitten kun on se koulutus, sekään ei takaa työpaikkaa. Parhaisiin työpaikkoihin pääsee rikkaat suhteilla, muut joutuu tekemään vuosia tai vuosikymmeniä töitä alalla. 

      Lainaa

    72. Liehuva Liekinvarsi 1.11.2024 14:38
      Tulos: +9 (17 ääntä)
      Rapee kirsikka: Moni täällä sanoo, että vanhemmat saavat nauttia omalla työllään tienaamista rahoistaan, mutta missään ei kyllä kerrottu, että vanhemmat olisivat omalla työllään rahansa tienanneet. Ovathan he saattaneet vaikka periä vakavaraisen tilanteen. Olen varmasti monen mielestä täys paskiainen, mutta [...]
      Tällainen valtiomuoto, missä valtio omistaa kaiken ja kansalainen ei mitään, on kyllä olemassa. Ei muuta kuin kansalaisuutta hakemaan, jos noin kiinnostaa.

      Lainaa

    73. Sukkahousuton karpalo 1.11.2024 14:46
      Tulos: +7 (13 ääntä)
      Yks pappa kävi mun työpaikalla hassaamassa rahaa pelikoneisiin lähes päivittäin. Eräänä päivä tuli sen lapsenlapsi mulle huutamaan että meidän tarvii evätä papalta pääsy pelikoneille, kun se hassaa heidän perintörahat. Ei todellakaan evätty. Jos kyse olis sellaisesta ihmisestä joka pelaa ruokarahat, niin sitten olisi aiheellista puuttua.

      Lainaa

    74. Tulos: +17 (19 ääntä)
      Menee vähän asian vierestä, mutta nyt on pakko hyväksikäyttää tilaisuus avautua omista perintöä koskevista monimutkaisista tuntemuksista. :D En siis Mariin samaistu, mokan kontekstissa olen samaa mieltä että hän on se ahne miniä, mutta tuli mieleen oma AITA-juttu aiheesta. Tää on vähän storytime, lukekaa jos kiinnostaa. Minulla on ollut kolme isosetää, jotka asuivat vanhassa talossa aika kaukana pohjoisessa, 7h ajomatka meiltä. En henk. koht ollut kauhean läheinen heidän kanssaan, mutta äiti siellä on lapsena viettänyt kesät, meidän kanssa kävi ehkä noin joka kolmas vuosi siellä viettämässä jokusen päivän. Siellä käydessä on aina tehty jotain yleishyödyllistä, ennen vanhaan mummo pesi siellä ikkunat ja sitten äiti, hoidettiin vierailun ajan tiskit, leivottiin sedille piirakkaa ja sensellaista. Sitten setien viimeisinä vuosina talolla aikoi pyöriä joku paikallinen heppu, vietti siellä aikaa ja saattoi myös tehdä avuliaita juttuja kuten käydä heille kaupassa. Eli silleen ihan mukava juttu heille varmasti, ei siellä seudulla liiemmin seuraa enää varmaan ollut... Mutta olihan siinä vähän sellaista Auervaaran katkua, kun nimenomaan valikoi kavereikseen nämä vähän varakkaammanpuoleiset vanhukset. Eivät mitään ökyrikkaita hekään, mutta vanhaa paikallista, talollista sukua. Ja tämä käsitys vahvistui kun tyyppi mitä ilmeisimmin alkoi käännyttää setiä sukulaisia vastaan. Alkoi viiletä suhteet joissa ei aiemmin ollut mitään vikaa. Kaikki sedät menehtyivät nyt ihan muutaman vuoden sisään. Muistan että aiemminkin oli puhetta, että joidenkin testamenttien kanssa oli säätämistä kun se kaveri jotenkin puuttui niihin, mutta en sen tarkemmin muista kun ei ollut sinänsä minun asiani. Mutta nyt viimeisen sedän kuoltua, meitä ei kutsuttu edes hautajaisiin. Tuli kirje testamentista, ja talo sekä kaikki 1.9 miljoonaa euroa lähti kokonaisuudessaan tälle Auervaaralle. Ei mitään yhdellekään neljästä potentiaalisesta perillisestä. No, me ei tälle sinänsä voida yhtään mitään. Äiti allekirjoitti ja lähetti vastauksen, että hän ei tunnusta tämän testamentin lainmukaisuutta, ja sitä paitsi näihin annettiin aivan liian lyhyt aika perikunnalle vastata. Hän lähetti omansa pikakirjeenä ja toivoi että se riittää ensihätiin. Mutta loppujen lopuksi rahoja tuskin voimme odottaa, se vaatisi lakitaistelun jossa voittaa se jolla on varaa maksaa lakimiehelle, eli emme me. Tämä mun AITA-postaus koskee lähinnä omia tuntemuksia asiasta... Kuten iskä sanoi, eiväthän ne meidän rahoja sinänsä olleet. Mutta ennen kaikkea kyrsii se että tällainen heppu sai kieroin keinoin itselleen tällaisen potin. Jos kuka tahansa sukulainen olisi perinyt talon, olisi ollut toivoa käydä siellä silloin tällöin vierailulla, nyt katkeaa sekin linkki omiin juuriin. Lisäksi tähän sekoittuu katkeria ajatuksia jotka ehkä menevät vähän enemmän ahneuden puolelle... Itse en ole mitenkään tuhlaileva enkä kaipaa mitään hienouksia elämään, samanlaisia ovat vanhempani. Silti on jatkuvasti vähän huolta raha-asioista, varsinkin kun Suomen talous on menossa siihen suuntaan kuin on on. Olisi se hieman lämmittänyt että olisi muutama tonni perintörahaa tallessa yhdellä meistä pahan päivän varalle... Kun kaikenlaisia perintöjä sitä tupsahtelee yhden sun toisen tilille, ja me ei edes oltu mitenkään paskimmasta päästä sukulaisina. Eli jos joku teistä jaksoi lukea tämän, arvostan jos kerrotte mitä ajatuksia heräsi.

      Lainaa

    75. Moraaliton raadonsyöjä 1.11.2024 15:59
      Tulos: +6 (16 ääntä)
      - Vanhemmat on eläneet erilaisessa maailmassa. Nykyään työllistyminen ei ole itsestäänselvyys, palkkataso on epätasaistunut, eläminen kallistunut ja vaatimukset lasten hyvän tulevaisuuden takaamiseksi muuttuneet kovemmiksi. - Megarikkaat vain rikastuvat, ja matkustelu ja muu hummailu toki pitää talouden pyöriä pyörimässä, mutta etenkin ulkomaille suuntautuessaan se vain rikastuttaa megarikkaita entisestään. Jos siis tuloksena on megarikkaille valunut varallisuus ja köyhät omat jälkeläiset, en tiedä miten se olisi kovin hyvä asia yhteiskunnallisesti? Vaikka kuinka kiukuttaisi tätä lukiessa ja tekisi mieli mutkuilla, niin miettikää nyt laajemmin kuin yksiä boomerivanhempia rahoineen. Ylipäätään yhteiskunnan vahvuus on vahva, omistava keskiluokka! Siis tavallisten ihmisten varallisuus on tosi hyvä tae yhteiskunnan toimivuudelle ja yhteiskuntarauhalle. Omistakaa niitä perintöomaisuuksianne, tai sijoittakaa järkevästi ainakin.

      Lainaa

    76. Ulompi greippi 1.11.2024 16:39
      Tulos: +15 (19 ääntä)
      Moraaliton raadonsyöjä: - Vanhemmat on eläneet erilaisessa maailmassa. Nykyään työllistyminen ei ole itsestäänselvyys, palkkataso on epätasaistunut, eläminen kallistunut ja vaatimukset lasten hyvän tulevaisuuden takaamiseksi muuttuneet kovemmiksi. - Megarikkaat vain rikastuvat, ja matkustelu ja muu hummailu toki [...]
      Omat isovanhemmat oli ammatiltaan siivooja ja autonkuljettaja. Palkkarenkejä, ei mitään yrittäjiä. Töihin vaan pennusta pitäen ja eläkkeelle asti saumaton työhistoria (paitsi lastenteko mummolla, taisi olla kotona jonkun aikaa). Tästä huolimatta asumismuotona oli iso omakotitalo lähellä keskustaa, vaikkei kumpikaan ainakaan isompia perintöjä saanut, jotain pientä ehkä, mutta taisivat päästä kyllä ok-asujiksi jo ennen perintöjen realisoitumista, vaihtoivat taloa muutamaan kertaan. 
      Kyllä kai nykyäänkin olisi mahdollista omistusasuntoon päästä käsiksi noilla ammatilla, mutta ei se ihan jokaiselle noissa ammateissa toimiville ole heti nuorena itsestäänselvää, ja asumisen hinta on noussut, eli ei yhtä tasokkaasti tule toteutumaan. Asuntojen arvonnousu esim. auttoi monia sotien jälkeen työuran aloittaneita kohottamaan varallisuuttaan huomattavasti. Nykyään asunnot on kalliita ostaa, eikä arvonnousu takuulla tule olemaan yhtä merkittävää. Toki korkoja silloinkin maksettiin, eikä mitään nollakorkovaiheita ollut. Toisaalta jos halusi tehdä lisätöitä, niin se onnistui kyllä. 

      Lainaa

    77. Nätti papaija 1.11.2024 16:41
      Tulos: +20 (24 ääntä)
      Ai että Marilla ja hänen miehellään ei ole paljon varaa matkustella omasta takaa, ja tämän pitäisi hänen mielestään herättää ihmisissä myötätuntoa ja sääliä? Ja hänen pitäisi mielestään olla oikeutettu appivanhempiensa perintöön, koska eivät itse tienaa niin hyvin? No voi kyynel ja tervetuloa normielämään, sama tilanne se on täällä muillakin, että itse ne on matkustelurahat tienattava :D

      Lainaa

    78. Kujeileva apina 1.11.2024 19:10
      Tulos: +11 (13 ääntä)
      Tittelintuure: Appivanhemmat eivät voi testamentata pois poikansa lakiosuutta millään testamentilla.  Mutta muuten en ole toki eri mieltä - on huono idea laskea tulevaisuus jonkun toisen rahojen varaan. Eron lisäksi voi sattua paljon muutakin, mikä pyyhkii rahat sen sileän tien ja mitäpäs sitten.
      Kyllä oman lapsensa voi jättää täysin perinnöttömäksi. Käsittääkseni kuitenkin vain siinä tapauksessa, että jälkeläinen on syyllistynyt vakavaan rikokseen ja näin loukannut vanhempiaan syvästi.

      Lainaa

    79. Lahjoava karjalanpiirakka 1.11.2024 19:42
      Tulos: +15 (17 ääntä)
      Muhveli: Menee vähän asian vierestä, mutta nyt on pakko hyväksikäyttää tilaisuus avautua omista perintöä koskevista monimutkaisista tuntemuksista. 😁 En siis Mariin samaistu, mokan kontekstissa olen samaa mieltä että hän on se ahne miniä, mutta tuli mieleen oma AITA-juttu aiheesta. Tää on vähän storytime, lukekaa jos [...]
      Kylläpä kiinnostaisi tietää mitä siellä on tapahtunut. Kaikenlaisia tarinoita olen itsekin kuullut. Yksinäisyys mahdollistaa kaikenlaisten ajatusten istuttamisen. 
      En siis tuomitse sinua, mutta perinnönkärkkyjät kyllä. Ja siitä sitten tehdään kylillä ihan toisenlainen tarina. ”Kyllä se niin paljon auttoi kauppa-asioissa jne…” Tosi asiassa, tuollaisella perusteella tuntuisi kyllä mahdollisesti ihan OK:lta saada jotain, mutta että muutamassa vuodessa kauppa-asioinnilla pari miljoonaa? Ihan vain hyvää hyvyyttään, ja sitten lykästi? Joopa joo. 

      Lainaa

    80. Kirpeä Ahven 1.11.2024 20:27
      Tulos: -10 (26 ääntä)
      Tuossa pari paljon miinuksia kerännyttä kommenttia mainitsi asian josta olen kyllä aivan samaa mieltä: Kyllä omalla työllä ansaitut rahat saa toki kuluttaa miten haluaa, mutta kyllä se minusta on jokaisen eettinen ja moraalinen velvollisuus että pyrkii lapsilleen jättämään enemmän kuin itse on perintöä saanut.

      Lainaa

    81. Joidenkin mielestä fretti 2.11.2024 9:52
      Tulos: +7 (13 ääntä)
      Komments: Kovin on erilaisia tapoja ja mielipiteitä. Minä mielelläni jättäisin perintöä rakkaille ihmisille, jotta heidän elämänsä on mahdollisimman turvattua myös siinä vaiheessa kun en itse pysty aktiivisesti auttamaan. Ihan mahdollista tosin että jos joskus 70-v pääsee eläkkeelle, aika on ajanut [...]
      Tähän mielestäni vaikuttaa paljon se, minkä ikäisiä ne tulevat perilliset ovat. Jos he ovat kovin nuoria, varsinkin alaikäisiä, niin perintö tullee tarpeeseen. Jonkun yli 70-vuotiaan lapset taas ovat jo keski-ikäisiä, niin heidän ei enää pitäisi olla riippuvaisia vanhempiensa rahoista.
      Tässäkin olisi huomattavan eri sävy, jos aloitus olisi, että puoliso alkoi syöpädiagnoosin saatuaan hassaamaan rahaa kaikkeen turhaan ja aloittaja olisi huolissaan heidän lastensa tulevaisuudesta, kun elättäjiä jää yksi ja toiselta ei jää mitään.

      Lainaa

    82. Tukkajumala hyttynen 2.11.2024 14:23
      Tulos: -11 (11 ääntä)
      Itseasiassa: Mä oon niissä ns. paremmissa töissä ja en koskaan väheksyisi kuitenkaan niiden työtä. Mun mielestä esim. hoitajat ansaitsevat roimat korotukset, mutta siihen varmin keino valitettavasti taitaa olla miesten lisääntyminen alalla. Mutta taitaa olla aika selvä, mitkä alat sun mielestä ovat näitä "parempia töitä".
      Missä kohtaa meikäläinen väheksyi muiden töitä? Pointtini on se, että jos perintöä pitää yrittää kynsin ja hampain APPIVANHEMMILTA, mihin tällä kyseisellä henkilöllä ei ole edes oikeutta, niin olis kannattanu miettiä uravalintaa hieman tarkemmin. 
      Näin ole itsekin tehnyt, vanhemmat duunareita, minä yliopistossa, jotta voin varsinkin isälleni ostaa kiitollisuudesta haaveilemansa auton ja muuta hauskaa.
      Ps. Jos hoitajien palkkaa korotetaan, niin samalla nousee verot myös pienituloisilla, joka ei ole reilua. Samalla muitakin julkisen sektorin palkkoja pitäisi nostaa. En väitä, että eivät ansaitse, väitän että ei ole reilua korottaa yhden ammattikunnan palkkaa.

      Lainaa

    83. Pyörätön riepu 2.11.2024 14:54
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Sukkahousuton karpalo: Yks pappa kävi mun työpaikalla hassaamassa rahaa pelikoneisiin lähes päivittäin. Eräänä päivä tuli sen lapsenlapsi mulle huutamaan että meidän tarvii evätä papalta pääsy pelikoneille, kun se hassaa heidän perintörahat. Ei todellakaan evätty. Jos kyse olis sellaisesta ihmisestä joka pelaa ruokarahat, niin sitten olisi aiheellista puuttua.
      Eihän olisi aiheellista puuttua. Ihmisellä on vapaus. Lue mielenterveyslain 9§. Se on ainoa peruste, jolla aikuisen ihmisen toimintavapautta voidaan rajoittaa.

      Lainaa

    84. Tulos: +4 (8 ääntä)
      Marin mies, eroa heti

      Lainaa

    85. Nätti puhveli 2.11.2024 21:58
      Tulos: +18 (18 ääntä)
      Märehtivä käärme: Epäsuosittu mielipide, mutta ymmärrän kyllä Maria, kun peilaan tätä että jos kyseessä olisi omat (eivät varakkaat) vanhempani. Meillä on kesämökki, joka tietysti on vanhempieni, mutta joka on perheessä ollut siitä asti kun olin pieni. Paikka on tosi rakas ja merkityksellinen, ja siellä on [...]
      Toihan onkin ihan eri asia, että toivoo rakkaan mökin säästyvän, kuin olettaa että perintö on oman elintason tae jatkossakin kun matkojen ym. kivan rahoittajat itse poistuu kuvioista. Huh.

      Lainaa

    86. Pyörätön riepu 3.11.2024 5:44
      Tulos: +9 (15 ääntä)
      Kirpeä Ahven: Tuossa pari paljon miinuksia kerännyttä kommenttia mainitsi asian josta olen kyllä aivan samaa mieltä: Kyllä omalla työllä ansaitut rahat saa toki kuluttaa miten haluaa, mutta kyllä se minusta on jokaisen eettinen ja moraalinen velvollisuus että pyrkii lapsilleen jättämään enemmän kuin itse on perintöä saanut.
      No kun sellaista velvollisuutta ei ole. Se on ihan yksiselitteistä. On ihan järjetön ajatus, että varallisuuden kerääntyminen suvuille olisi jotenkin tavoiteltava asia. Juuri sen rajoittamiseksi on olemassa muun muassa progressiivinen verotus.

      Lainaa

    87. Jauhopussista löytynyt valas 3.11.2024 8:24
      Tulos: +6 (8 ääntä)
      Pyörätön riepu: No kun sellaista velvollisuutta ei ole. Se on ihan yksiselitteistä. On ihan järjetön ajatus, että varallisuuden kerääntyminen suvuille olisi jotenkin tavoiteltava asia. Juuri sen rajoittamiseksi on olemassa muun muassa progressiivinen verotus.
      Tuohon sisältyy se sinänsä kaunis ajatusolettama, että se vaihtoehto olisi varojen tasainen jakautuminen yhteiskunnassa, ja etenkin päätyminen vähäosaisten eduksi. Toki verojen muodossa näin käy. Mutta jos ajattelet sitä varsinaista perintöpottia (asiallisten verojen jälkeen), niin ei se rahan kertyminen yhteiskunnassa niin mene, etteikö se kertyisi jonnekin. Se vain kertyy niille joilla on jo ennestään paljon omaisuutta. 
      Keskiluokka, jolla on jonkin verran omaisuutta, pienenee, ja sitten on todella varakkaita. Televisiossa oikein mainostetaan vuokralla asumisen vapautta, että hallelujaa miten onnellista se on. En väitä, että asunnon omistaminen olisi useinkaan varma tie vaurastua, sehän voi olla päinvastoinkin. Mutta kyllä se hyvin yleinen tapa on ollut kerryttää edes jotain, ja pitkässä juoksussa vuokralla asumista halvempaa pääsääntöisesti. 

      Lainaa

    88. Pyörätön riepu 3.11.2024 14:08
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Jauhopussista löytynyt valas: Tuohon sisältyy se sinänsä kaunis ajatusolettama, että se vaihtoehto olisi varojen tasainen jakautuminen yhteiskunnassa, ja etenkin päätyminen vähäosaisten eduksi. Toki verojen muodossa näin käy. Mutta jos ajattelet sitä varsinaista perintöpottia (asiallisten verojen jälkeen), niin ei se rahan kertyminen [...]
      Ei sisälly. Sinä nimen omaan teet niitä ajatusolettamia, joita en ole sanonut.

      Lainaa

    89. Syytön joutsen 3.11.2024 18:55
      Tulos: +1 (5 ääntä)
      Pyörätön riepu: Ei sisälly. Sinä nimen omaan teet niitä ajatusolettamia, joita en ole sanonut.
      Halusit rajoittaa suvuille kertyviä omaisuuksia. Haluatko ihan muuttaa perintökaarta. Valtioko se perijä sitten olisi, vai pitääkö jokaisen vaan olla tarkkana että menee eurolleen viimeistään pesänhoitokuluihin.

      Lainaa

    90. Kirpeä Ahven 4.11.2024 8:10
      Tulos: -10 (16 ääntä)
      Pyörätön riepu: No kun sellaista velvollisuutta ei ole. Se on ihan yksiselitteistä. On ihan järjetön ajatus, että varallisuuden kerääntyminen suvuille olisi jotenkin tavoiteltava asia. Juuri sen rajoittamiseksi on olemassa muun muassa progressiivinen verotus.
      En tiedä miten sinä asian moraalisesti perustelet, mutta minun arvostukseni ihmistä kohtaan joka pistää vanhempiensa työt sileäksi eikä jätä lapsilleen mitään on pyöreä 0.

      Lainaa

    91. Tahmea vesinokkaeläin 5.11.2024 11:55
      Tulos: +5 (5 ääntä)
      Sam: Marihan on tosi elämän Uuno Turhapuro, jonka "bisnekset" oli vain odottaa, että saisi vaimon kautta ison perinnön. Ja jokaisen kuuluu nauttia ja tuhlata omaisuutensa pois eläkepäivinä.
      Tuhlaaminen ei ole kaikille nautinnollista. Joillekin tuottaa suurempaa nautintoa se, että heidän kerryttämänsä varallisuus hyödyntää perillisiä. Kannattaa myös muistaa, että vähänkään isomman omaisuuden tuotoista voi nauttia(!) syömättä pääomaa, eli kituuttaminen ei aina ole välttämätöntä...

      Lainaa

    92. Tahmea vesinokkaeläin 5.11.2024 12:00
      Tulos: +2 (4 ääntä)
      Pyörätön riepu: No kun sellaista velvollisuutta ei ole. Se on ihan yksiselitteistä. On ihan järjetön ajatus, että varallisuuden kerääntyminen suvuille olisi jotenkin tavoiteltava asia. Juuri sen rajoittamiseksi on olemassa muun muassa progressiivinen verotus.
      Vaurastuminen on todellakin tavoiteltava asia sekä yksilön itsensä että koko yhteiskunnan kannalta. Ajattelutapa, että kaiken voi pistää sileäksi ja heti ensimmäisen vastoinkäymisen kohdalla heittäydytään yhteiskunnan elätiksi, on vahingollinen ja suorastaan halveksittava.

      Lainaa

    93. Muikea mursu 6.11.2024 16:03
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Kyöpeli: Kyllä. Sinä olet se ahne miniäpaska.
      Kyllä, tätä tulin itsekin tänne kommentoimaan. Jos ne on ite rahansa tienanneet, niin ite ne kyllä saa rahansa tuhlatakin.

      Lainaa

    94. Sukkela sonni 8.11.2024 4:18
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Syytön joutsen: Halusit rajoittaa suvuille kertyviä omaisuuksia. Haluatko ihan muuttaa perintökaarta. Valtioko se perijä sitten olisi, vai pitääkö jokaisen vaan olla tarkkana että menee eurolleen viimeistään pesänhoitokuluihin.
      Halusin, että ei olisi erillistä moraalista velvollisuutta kerryttää varallisuutta suvuille.

      Lainaa

    95. Letittämätön banaani 8.11.2024 21:40
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Kirpeä Ahven: Tuossa pari paljon miinuksia kerännyttä kommenttia mainitsi asian josta olen kyllä aivan samaa mieltä: Kyllä omalla työllä ansaitut rahat saa toki kuluttaa miten haluaa, mutta kyllä se minusta on jokaisen eettinen ja moraalinen velvollisuus että pyrkii lapsilleen jättämään enemmän kuin itse on perintöä saanut.
      Entä sitten ne lapset? Eivät voi käyttää perintöä mihinkään kun täytyy yrittää pitää se summa kasassa taas omille lapsilleen. Ja vielä lisätä sitä summaa. Tämä velvollisuus sitten periytyy sukupolvelta toiselle ja suku elää köyhyydessä, että varmasti se perintö säilyy ja lisääntyy.

      Lainaa

    96. ApinaKapina 11.11.2024 18:54
      Tulos: +1 (1 ääni)
      ensimmäinen: koko keskustelussa ei ole mitään järkeä. Toinen: Wau...

      Lainaa

    97. Sievistelevä valas 7.12.2024 6:54
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Kahen kilon kalori: Onhan se ihan saatanan itsekästä käyttää itse tienaamansa rahat.
      Boomerien kohdalla kylläkin usein niin että tuhlaavat eläessään saamansa perinnön

      Lainaa

    98. Kirjava vesimeloni 7.12.2024 7:10
      Tulos: -1 (1 ääni)
      Pirkko: Siis miten Mari kehtaa, ja vielä omalla nimellä? Jotenkin toivon että hänen epäitsekäs huolensa on kantautunut appivanhempienkin luettavaksi, ja pitävät huolen että mitään perintöä ei jää.
      Mari toivoo että viesti menisi appivanhemmille, jotta osaavat olla tuhlaamatta muiden perintöä

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: eläke, kännykkä, matkustaa, parisuhteet, perintö, puhelin, raha, rikkaat, seurata, sovellus, ulkomailla, vakoilla, vanhemmat