Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Ihana kielemme, osa 52

Mistä tulee sana "nistipata"?
Ihana kielemme, osa 52

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 71 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Elinkelpoinen sika 25.3.2025 0:11
      Tulos: +270 (288 ääntä)
      Niin… Jos joku asia mietityttää, niin miksipä sitä vaikka googlaamaan (ja luonnollisesti arvioimaan löytyvän lähteen luotettavuutta terveellä järjellä), kun voi yhtä hyvin pyytää sanageneraattoria hallusinoimaan selityksen.

      Lainaa

    2. Peräjälkeen majava 25.3.2025 0:36
      Tulos: +210 (226 ääntä)
      ChatGPT ei kyllä vakuuta. Tuolla tekoälyn tasolla ei koneiden kapinaa ole odotettavissa. Ellei koko homma ole kusetus että tekoäly esittää olevansa tyhmä ja kaikki naureskelee, kunnes tehtaat alkaa pukata terminaattoreita 🤯

      Lainaa

    3. Nidottu vesimeloni 25.3.2025 0:42
      Tulos: +288 (310 ääntä)
      Harmittaa, miten normalisoitu asia on kysellä kaikkea turhanpäiväistä chatgtp:ltä. Ei osata enää googlata tai nähdä pienintäkään vaivaa ja tuhaltaan vielä luonnonvaroja ihan turhaan sanasoopaan kun generaattorit vääntää ties mitä huttua. Sitten jaetaan hassunhauskoja tuloksia somessa jotta kaikki muutkin voi kokeilla onneaan turhakkeen parissa.

      Lainaa

    4. Monitoriton kuormaeläin 25.3.2025 0:49
      Tulos: +116 (122 ääntä)
      Lööppien parhaimmistoa: "Löysin rakkauden" "Julkaisin uuden albumin" "Tulin uskoon" "Osaan maata"

      Lainaa

    5. Vapaa katkarapu 25.3.2025 1:27
      Tulos: -48 (116 ääntä)
      Peräjälkeen majava: ChatGPT ei kyllä vakuuta. Tuolla tekoälyn tasolla ei koneiden kapinaa ole odotettavissa. Ellei koko homma ole kusetus että tekoäly esittää olevansa tyhmä ja kaikki naureskelee, kunnes tehtaat alkaa pukata terminaattoreita 🤯
      ChatGPT on ihan hyvä siinä, mikä sen tarkoitus on, eli tuottaa ihmisen puheen kaltaista tekstiä. Mitään tekemistä tosiasioiden kanssa sillä ei missään vaiheessa ole ollut tarkoituskaan olla.

      Lainaa

    6. Maanalainen lintu 25.3.2025 1:38
      Tulos: -11 (123 ääntä)
      Ärsyttää "nistipata" nimenä. Lapsuuden suosikkiruoka onkin nyt nimetty huumeongelmaisten mukaan.

      Lainaa

    7. Paranormaali kiivi 25.3.2025 1:45
      Tulos: +67 (81 ääntä)
      Maanalainen lintu: Ärsyttää "nistipata" nimenä. Lapsuuden suosikkiruoka onkin nyt nimetty huumeongelmaisten mukaan.
      Meillä tämän ruuan nimi oli lötskö. En tiedä onko se parempi vai huonompi.

      Lainaa

    8. Tulos: +65 (69 ääntä)
      Paranormaali kiivi: Meillä tämän ruuan nimi oli lötskö. En tiedä onko se parempi vai huonompi.
      Aika sympaattinen.

      Lainaa

    9. Tulos: -11 (91 ääntä)
      Mä en oo ikinä kuullutkaan nistipadasta. Onko tuo chat gpt:n kuvaus sinnepäinkään oikein? Yritän tässä hahmottaa miten paljon tuo tekoälyn selitys on mennyt pieleen. Olisin myös kiitollinen jos joku vois kertoa mitä se nistipata oikeesti on. 😅

      Lainaa

    10. Vanttera alpakka 25.3.2025 5:11
      Tulos: +64 (84 ääntä)
      Maanalainen lintu: Ärsyttää "nistipata" nimenä. Lapsuuden suosikkiruoka onkin nyt nimetty huumeongelmaisten mukaan.
      Sitä minäkin tulin tänne sanomaan, että ärsyttää tämä typerä (,mutta onneksi todella harvoin kuultu) nimi.
      Ärsyttää myös ihmisten riippuvuus tekoälystä. Eikö nykyään osata selvittää itse mitään?
      Jos nyt ei vielä terminaattorihyökkäys, niin ainakin näistä leviää typeriä vääriä juttuja, kun hölmöimmät ottavat tosissaan.
      Taannoin olin koulutuksessakin, jossa opettaja silmät kiiluen ja kuola valuen yllytti käyttämään tekoälyä ja esitteli mitä vastauksia oli saanut.
      Muuten suhteellisen järkevä teksti sisälsi outoja sanoja, jotka eivät normaalia suomenkieltä. Mukana oli myös muutama ihminen, joiden äidinkieli ei suomi. Toivottavasti eivät nyt ota näitä sanoja käyttöön.

      Lainaa

    11. Vaatelias maksamakkara 25.3.2025 5:12
      Tulos: +145 (149 ääntä)
      Ace: Mä en oo ikinä kuullutkaan nistipadasta. Onko tuo chat gpt:n kuvaus sinnepäinkään oikein? Yritän tässä hahmottaa miten paljon tuo tekoälyn selitys on mennyt pieleen. Olisin myös kiitollinen jos joku vois kertoa mitä se nistipata oikeesti on. 😅
      Äitini sanoin "keskeneräinen makaronilaatikko", muun perheen kesken "makaronimössö", eli keitettyä makaronia ja paistettua sekä maustettua jauhelihaa sekoitettuna. Hyvää ketsupin kanssa.

      Lainaa

    12. Vanttera alpakka 25.3.2025 5:30
      Tulos: -29 (87 ääntä)
      Ace: Mä en oo ikinä kuullutkaan nistipadasta. Onko tuo chat gpt:n kuvaus sinnepäinkään oikein? Yritän tässä hahmottaa miten paljon tuo tekoälyn selitys on mennyt pieleen. Olisin myös kiitollinen jos joku vois kertoa mitä se nistipata oikeesti on. 😅
      Jotkut kielen raiskaajat käyttävät tuollaista nimeä kun sekoitetaan makaronia ja jauhelihaa. Minusta sen kuulostaa siltä, että mukana oltava vähintään jotain tupakantumppeja tai muuta vastaavaa.
      Galluppiin vastasin "ei", koska en ole sellaista koskaan syönyt.
      Makaronipöperöä kyllä vastikään söin. Jotkut mössöksikin haukkuvat.  Otan ruoka-asiat tosissani.
       
      T: Wannabe-kukkahattutäti

      Lainaa

    13. Tulos: +96 (104 ääntä)
      Jaan nyt teilekin aiheesta ChatGPT: Mieheni opettaa yliopistolla eräässä Aasian maassa, ja on tulossa ihan hulluksi, kun opiskelijat tekevät aivan liikaa tekoälyllä. Viime viikolla saapui pitkä sähköposti, jossa selitettiin, että projekti oli nyt tekemättä, koska korkea kuume, mahdoton selittää mitään aikanaan koska sanottu korkea kuume, voisiko työn vielä hyväksyä, blaa etcetera. Muuten aivan asiallinen teksti, paitsi kohdat (INSERT NAME HERE) ja (INSERT COURSE NAME HERE). Eli ei kirjoittanut tekstiä itse, mutta ei edes lukenut sitä ennen lähettämistä , jotta olisi tajunnut lisätä nuo kohdat. Tältä yliopistolta kun ei tule potkituksi millään, ei vaikka plagiointi olisi miten ilmeistä, koska tutkinnoista maksetaan pitkä penni. Tulevaisuudessa siis korkeakoulutettu henkilö = joku, jolla on edes järkeä lukea AI'n luoma teksti, ennen kuin esittää sen omanaan.

      Lainaa

    14. Lommoton lepakko 25.3.2025 6:11
      Tulos: +28 (44 ääntä)
      80-luvulla makaroni ja jauheliha oli pultsarin pataa.

      Lainaa

    15. Kipeä kana 25.3.2025 6:14
      Tulos: +40 (50 ääntä)
      Meillä kulkee nimellä pääkallomuhennos. Nam, täytyykin taas tehdä.

      Lainaa

    16. Tulos: +29 (69 ääntä)
      Hyi tota nimee, se on kylläki vaa makaronimössö!

      Lainaa

    17. Kitkerä pelikaani 25.3.2025 7:07
      Tulos: +18 (42 ääntä)
      Vaatelias maksamakkara: Äitini sanoin "keskeneräinen makaronilaatikko", muun perheen kesken "makaronimössö", eli keitettyä makaronia ja paistettua sekä maustettua jauhelihaa sekoitettuna. Hyvää ketsupin kanssa.
      Mössö ei mun mielestä kuvaa sitä. Tai ei oo ainakaan meillä ollut tapana keittää mössöksi asti. Meillä on puhuttu pääkallosta tai ihan vain makaronista ja jauhelihasta. Hyvää joka tapauksessa.

      Lainaa

    18. Asuttu lintu 25.3.2025 7:20
      Tulos: -26 (40 ääntä)
      Makaronipöpskä eli pöperö, ei mikään nistipata!

      Lainaa

    19. Kesy orava 25.3.2025 7:45
      Tulos: -18 (44 ääntä)
      Peräjälkeen majava: ChatGPT ei kyllä vakuuta. Tuolla tekoälyn tasolla ei koneiden kapinaa ole odotettavissa. Ellei koko homma ole kusetus että tekoäly esittää olevansa tyhmä ja kaikki naureskelee, kunnes tehtaat alkaa pukata terminaattoreita 🤯
      Se kehittyy todella nopeasti, jo parin vuoden päästä voidaan olla eri mieltä. 
      Toki fiksumpaa olisi ollut ensin tuudittaa meidät oikeisiin vastauksiin ja vasta myöhemmin alkaa jaella valikoituja vääriä vastauksia. 

      Lainaa

    20. Epäaito persoona 25.3.2025 7:52
      Tulos: +40 (48 ääntä)
      Vaatelias maksamakkara: Äitini sanoin "keskeneräinen makaronilaatikko", muun perheen kesken "makaronimössö", eli keitettyä makaronia ja paistettua sekä maustettua jauhelihaa sekoitettuna. Hyvää ketsupin kanssa.
      Poika ois lapsena halunnu aina makaroonilaatikkoa, mut sain markkinoitua hänelle jauheliha, makaroonisörsselin kutsumalla sitä makaroonilaatikon serkuks.

      Lainaa

    21. Hifikissan_Wifi 25.3.2025 8:38
      Tulos: +15 (25 ääntä)
      Olin Espanjassa joulukuussa ja minun majoituspaikassa, oli myös vastaava ilmoitus mutta se koski vain aamiaista joka oli ns. buffet. Jos sieltä haki illalla pizzan niin sen sai viedä kyllä omaan huoneistoon.

      Lainaa

    22. Itseasiassa 25.3.2025 8:41
      Tulos: +42 (48 ääntä)
      Vapaa katkarapu: ChatGPT on ihan hyvä siinä, mikä sen tarkoitus on, eli tuottaa ihmisen puheen kaltaista tekstiä. Mitään tekemistä tosiasioiden kanssa sillä ei missään vaiheessa ole ollut tarkoituskaan olla.
      Minkä kaltaisen puheen? Että on kunnolla kamoissa?
      Oikeasti pelottavaa, että osa ihmisistä vielä uskookin koita vastauksia. Tuolta on hyvä sitten mennä kyselemään apua vaikka lääkkeiden käyttöön. 

      Lainaa

    23. Itseasiassa 25.3.2025 8:45
      Tulos: +52 (58 ääntä)
      Lommoton lepakko: 80-luvulla makaroni ja jauheliha oli pultsarin pataa.
      Olisin kuvitellut, että silloin olisi ollut jauhelihan tilalla tonnikalaa. Vielä omana opiskeluaikana puhuttiin aina makaronista ja tonnikalasta, kun viitattiin kuinka köyhiä ruokia syödään. Enää ei edes työssä käyvänä viitsi ostaa tonnikalaa, kun sen on niin kallista. No, parempi niin, jos ryöstökalastus loppuisi.

      Lainaa

    24. Äänioikeutettu taikuri 25.3.2025 8:51
      Tulos: +22 (32 ääntä)
      Ace: Mä en oo ikinä kuullutkaan nistipadasta. Onko tuo chat gpt:n kuvaus sinnepäinkään oikein? Yritän tässä hahmottaa miten paljon tuo tekoälyn selitys on mennyt pieleen. Olisin myös kiitollinen jos joku vois kertoa mitä se nistipata oikeesti on. 😅
      Makaronia ja jauhelihaa keskenään sekoitettua, ehkä sipulia myös, ja syödään ketsupin kanssa. Nimi nistipata tai pultsatin pata tulee siitä, että se on niin edullista ja helppoa tehdä. Sellaista, mitä joku tällainen henkilö ehkä syö joka päivä, kun ei muutakaan osaa tai jaksa tehdä.

      Lainaa

    25. Odiöösi maksamato 25.3.2025 9:10
      Tulos: -25 (49 ääntä)
      Näissä chatgpt "mokissa" olisi hyvä tietää myös kysymys. Itse en juurikaan saa sitä hallusinoimaan edes vaikeissa kysymyksissä mutta jostain syystä kaikki maailman pirkot saavat psykoosi vastaukset

      Lainaa

    26. Odiöösi maksamato 25.3.2025 9:11
      Tulos: -21 (49 ääntä)
      Peräjälkeen majava: ChatGPT ei kyllä vakuuta. Tuolla tekoälyn tasolla ei koneiden kapinaa ole odotettavissa. Ellei koko homma ole kusetus että tekoäly esittää olevansa tyhmä ja kaikki naureskelee, kunnes tehtaat alkaa pukata terminaattoreita 🤯
      Yleensä vika on kysyjässä ja näissä mokissa ei promptia ole mukana.
      On kyllä aika vakuuttava ja hyvä työkalu esimerkiksi eri järjestelmien hallinnassa

      Lainaa

    27. Odiöösi maksamato 25.3.2025 9:11
      Tulos: -24 (38 ääntä)
      Peräjälkeen majava: ChatGPT ei kyllä vakuuta. Tuolla tekoälyn tasolla ei koneiden kapinaa ole odotettavissa. Ellei koko homma ole kusetus että tekoäly esittää olevansa tyhmä ja kaikki naureskelee, kunnes tehtaat alkaa pukata terminaattoreita 🤯
      Yleensä vika on kysyjässä ja näissä mokissa ei promptia ole mukana.
      On kyllä aika vakuuttava ja hyvä työkalu esimerkiksi eri järjestelmien hallinnassa

      Lainaa

    28. Kiistelty aprikoosi 25.3.2025 9:24
      Tulos: +1 (39 ääntä)
      Jotenkin koomisia nuo AI käännöksistä valittavat, jotka eivät selvästikkään tajua yhtään mistä puhuvat. Alkuaikojen Google translatelta saattoi odottaa tuollaisia virheitä. Todennäköisimmin nuokin käännökset on tehnyt ihan ihminen sanakirja kädessä. nykyiset LLM:t olisivat osanneet kääntää nuo huomattavasti ymmärrettävämpään muotoon.

      Lainaa

    29. Muovailtava kultakala 25.3.2025 9:36
      Tulos: -11 (37 ääntä)
      Vapaa katkarapu: ChatGPT on ihan hyvä siinä, mikä sen tarkoitus on, eli tuottaa ihmisen puheen kaltaista tekstiä. Mitään tekemistä tosiasioiden kanssa sillä ei missään vaiheessa ole ollut tarkoituskaan olla.
      En tiedä mistä olet tämän höpöjutun kuullut, mutta koko tämän "tekoälyhakukoneen" idea on se että mitä enemmän ihmiset kysyvät ja kertovat eri asioita, sitä enemmän se oppii. Sillä siis on hyvinkin paljon tekemistä tosiasioiden kanssa, mutta sen ongelma on siinä ettei se osaa suodattaa sitä tietoa millään tavalla. Pääsääntöisesti se toimii kuin mikä tahansa hakukone; kertoo sinulle mitä haluat tietää. Ihan sama onko se totta vai ei. Minkäänlaista "tekoälyä" noissa ohjelmistoissa ei ole, sen enempää kuin vaikka Googlen hakukoneella. Käytännössä se on tosi hyvä ohjelma jos sitä käytetään sellaisen tiedon etsintään mistä itse jo valmiiksi tietää jonkin verran. Jos et jostain asiasta tiedä yhtään mitään niin ei kannata kysyä näiltä "AI sovelluksilta" koska et osaa erottaa sitä valheellista tietoa oikeasta.

      Lainaa

    30. Siivottu keiju 25.3.2025 9:49
      Tulos: +58 (62 ääntä)
      Peräjälkeen majava: ChatGPT ei kyllä vakuuta. Tuolla tekoälyn tasolla ei koneiden kapinaa ole odotettavissa. Ellei koko homma ole kusetus että tekoäly esittää olevansa tyhmä ja kaikki naureskelee, kunnes tehtaat alkaa pukata terminaattoreita 🤯
      Itseäni huolestuttaa, että näitä silti rohkaistaan ja melkein painostetaankin käyttämään työelämässä. Ihan se ja sama, vaikka ohjeissa kerrotaan, että vastauksen oikeellisuus pitää tarkistaa aina muista lähteistä. Kuka niin oikeasti tekee? Kiireessä ei ehdi, ja vaikka ei olisi kiirettäkään, niin toisesta lähteestä asian tarkistaminen on sama, kuin etsisi tiedon sieltä toisesta lähteestä suoraan ilman ChatGPT:tä.

      Lainaa

    31. Tulos: +15 (33 ääntä)
      Itseasiassa: Olisin kuvitellut, että silloin olisi ollut jauhelihan tilalla tonnikalaa. Vielä omana opiskeluaikana puhuttiin aina makaronista ja tonnikalasta, kun viitattiin kuinka köyhiä ruokia syödään. Enää ei edes työssä käyvänä viitsi ostaa tonnikalaa, kun sen on niin kallista. No, parempi niin, jos ryöstökalastus loppuisi.
      Siitä on kyllä miljoonia vuosia kun tonnikala on ollut halvempaa kuin jauheliha.

      Lainaa

    32. Itselatautuva haltija 25.3.2025 10:17
      Tulos: +88 (88 ääntä)
      Muistan edelleen ~30 v sitten näkemäni lööpin, jota silloin ihmettelin ainakin 10 minuuttia ennen kuin 'lamppu syttyi': "Mannerheimin ratsastajapatsas pitää valaista". En pystynyt käsittämään kuinka oli pystytty päättelemään, että Helsingin keskeinen monumentti on mieltynyt suuriin merinisäkkäisiin :D

      Lainaa

    33. Tulos: +43 (51 ääntä)
      Kesy orava: Se kehittyy todella nopeasti, jo parin vuoden päästä voidaan olla eri mieltä.  Toki fiksumpaa olisi ollut ensin tuudittaa meidät oikeisiin vastauksiin ja vasta myöhemmin alkaa jaella valikoituja vääriä vastauksia. 
      Tai sitten se päin vastoin menee huonompaan suuntaan, kun tekoälytyökalut alkaa kannibalisoida toistensa antamia tuloksia. En nyt tiedä, mihin sen pitäisi kehittyä? Se on generaattori, se arvaa todennäköisimmän jatkon lauseelle sen datan pohjalta, jolla se on "koulutettu". Se ei koskaan voi tuottaa parempia hakutuloksia kuin koulutusmateriaalinsa. Tekoälylle on järkevät sovellutuksensa ja käyttönsä, mutta suhtaudun _generatiivisen_ tekoälyn hyötyihin (varsinkin esimerkiksi ympäristövaikutuksiin suhteutettuna) äärimmäisen skeptisesti.

      Lainaa

    34. Varhaiskypsä satuhahmo 25.3.2025 10:55
      Tulos: -12 (28 ääntä)
      Maanalainen lintu: Ärsyttää "nistipata" nimenä. Lapsuuden suosikkiruoka onkin nyt nimetty huumeongelmaisten mukaan.
      Meillä se oli kamelin oksennusta. Hyvää ruokahalua!

      Lainaa

    35. Tulos: +14 (26 ääntä)
      Maanalainen lintu: Ärsyttää "nistipata" nimenä. Lapsuuden suosikkiruoka onkin nyt nimetty huumeongelmaisten mukaan.
      Oikeellisin (eli lapsuusperheen) nimi jota ei ole vielä mainittu: Makarotto!

      Lainaa

    36. Vapaa katkarapu 25.3.2025 13:57
      Tulos: -11 (21 ääntä)
      kivi: Jaan nyt teilekin aiheesta ChatGPT: Mieheni opettaa yliopistolla eräässä Aasian maassa, ja on tulossa ihan hulluksi, kun opiskelijat tekevät aivan liikaa tekoälyllä. Viime viikolla saapui pitkä sähköposti, jossa selitettiin, että projekti oli nyt tekemättä, koska korkea kuume, mahdoton selittää mitään aikanaan koska [...]
      Ainahan tutkintoja on voinut ostaa rahalla. Kyllä jokainen sellainen, jonka täytyy tietää, myös tietää, mikä tutkinto ja mistä yliopistosta oikeasti merkitsee jotain.

      Lainaa

    37. It's a deal 25.3.2025 14:38
      Tulos: +23 (27 ääntä)
      Toj Karin: Siitä on kyllä miljoonia vuosia kun tonnikala on ollut halvempaa kuin jauheliha.
      Yksikköhinta ratkaisi ostopäätöksen kilohinnan sijasta.

      Lainaa

    38. Tulos: +22 (30 ääntä)
      Vapaa katkarapu: Ainahan tutkintoja on voinut ostaa rahalla. Kyllä jokainen sellainen, jonka täytyy tietää, myös tietää, mikä tutkinto ja mistä yliopistosta oikeasti merkitsee jotain.
        Nojoo, paitsi että tämä on aivan kunniallinen yliopisto, jonka ranking ei ole mitenkään huonoimmasta päästä. Ja nykyisin kaikilla yliopistoilla, joiden jostain syystä täytyy saada opiskelijat ulos, on tosi korkea kynnys reputtaa ketään. Esim. virkamiesruotsin suorittamiseen ei tarvita ruotsin kielen taitoa (en osaa ruotsia, ja opettajamme kyllä tiesi, etten ollut mitenkään ainut sen ongelman kanssa. Joten suullinen osuus suoritettiin käymällä "keskustelu" jonkun toverin kanssa joka osasi, joten hän saattoi syöttää keskusteluun tarvittavat termit ja kielioppirakenteet. Ei se ole huijaamista kun niin saa tehdä -kai oletetaankin, että tehdään, miksi se keskustelu muuten käytäisiin itse valitun kurssikaverin kanssa. Tietävät, että muuten ei tutkintoja saataisi ikinä ulos). Jo nyt "ruotsin kielen taitoinen virkamies" on ihan yhtä hyvä arvaus kuin jos koko hoidon saisi tehdä ChatGPT'llä.

      Lainaa

    39. Tulos: +15 (23 ääntä)
      Monitoriton kuormaeläin: Lööppien parhaimmistoa: "Löysin rakkauden" "Julkaisin uuden albumin" "Tulin uskoon" "Osaan maata"
      Oletko aina maannut väärin? Lääkäri, lisää julkkis lekuri, kertoo vinkit oikeaoppiseen maksamiseen.

      Lainaa

    40. Intiimi peura 25.3.2025 17:09
      Tulos: -21 (33 ääntä)
      Peräjälkeen majava: ChatGPT ei kyllä vakuuta. Tuolla tekoälyn tasolla ei koneiden kapinaa ole odotettavissa. Ellei koko homma ole kusetus että tekoäly esittää olevansa tyhmä ja kaikki naureskelee, kunnes tehtaat alkaa pukata terminaattoreita 🤯
      Vähän sama kun sanoisi lyijykynän olevan paska keksintö koska joku ääliö facebook-käyttäjä ei osaa tehdä sillä muuta kuin piirtää tikku-ukkoja.

      Lainaa

    41. Nuutunut pehmelö 25.3.2025 18:27
      Tulos: +19 (19 ääntä)
      Odiöösi maksamato: Näissä chatgpt "mokissa" olisi hyvä tietää myös kysymys. Itse en juurikaan saa sitä hallusinoimaan edes vaikeissa kysymyksissä mutta jostain syystä kaikki maailman pirkot saavat psykoosi vastaukset
      Ai niinkuin 'Kuinka monta munaa orava munii?'
      https://www.feissarimokat.com/2024/03/luontoilta-osa-86/

      Lainaa

    42. Tulos: +39 (39 ääntä)
      Itselatautuva haltija: Muistan edelleen ~30 v sitten näkemäni lööpin, jota silloin ihmettelin ainakin 10 minuuttia ennen kuin 'lamppu syttyi': "Mannerheimin ratsastajapatsas pitää valaista". En pystynyt käsittämään kuinka oli pystytty päättelemään, että Helsingin keskeinen monumentti on mieltynyt suuriin merinisäkkäisiin 😁
      Nauroin tälle aivan liian pitkään.

      Lainaa

    43. Tulos: +14 (14 ääntä)
      Meillä päin makaroonimössöön kuului pastan ja jauhelihan lisäksi koskenlaskija. En tiedä mikä versio se sitten olisi. Opiskelijaporukoissa lähinnä tuli maisteltua.

      Lainaa

    44. Tulos: +36 (42 ääntä)
      Tips: Meillä päin makaroonimössöön kuului pastan ja jauhelihan lisäksi koskenlaskija. En tiedä mikä versio se sitten olisi. Opiskelijaporukoissa lähinnä tuli maisteltua.
      Ökynistipata.

      Lainaa

    45. Erääntynyt herukka 25.3.2025 20:50
      Tulos: -2 (28 ääntä)
      Kaikki jotka vastustavat "nistipata" termiä, tietävät kuitenkin mistä puhutaan. Eli lienee varsin vakiintunut nimitys.

      Lainaa

    46. Kohtikatsova unikeko 25.3.2025 22:12
      Tulos: +12 (16 ääntä)
      Kitkerä pelikaani: Mössö ei mun mielestä kuvaa sitä. Tai ei oo ainakaan meillä ollut tapana keittää mössöksi asti. Meillä on puhuttu pääkallosta tai ihan vain makaronista ja jauhelihasta. Hyvää joka tapauksessa.
      Pääkallopata nimitystä olen kuullut käytettävän.

      Lainaa

    47. Virtaava kameli 25.3.2025 22:14
      Tulos: 0 (22 ääntä)
      Vaatelias maksamakkara: Äitini sanoin "keskeneräinen makaronilaatikko", muun perheen kesken "makaronimössö", eli keitettyä makaronia ja paistettua sekä maustettua jauhelihaa sekoitettuna. Hyvää ketsupin kanssa.
      Miten tuo on siis jäänyt kesken? Onko makaronilaatikko sama mutta uunissa tehtynä, ehkä munamaitoa sekaan että tulee kiva makaronikansi? Ja tämä nisti- tai pääkallopata sitten kattilassa samat sörsselit?

      Lainaa

    48. Sisempi lohikäärme 25.3.2025 22:28
      Tulos: +26 (34 ääntä)
      Pääkallo on pääkalloa. Siihen kuuluu olennaisesti ylikypsennetty makaroni, koska sellaistahan se alussa oli, kun opeteltiin ruoanlaittoa ja jos se on al dente, niin ei se enää silloin kunnon pääkalloa ole, vaan jotain hienompaa. :D Tekoälyä boikotoin sen verran kuin kykenen, eli jos tiedän sitä jossain olevan, niin en sitä katso/kuuntele enkä tietenkään kysele siltä itse mitään, joskaan en edes tiedä missä siltä voi kysyä (mutta tiedän, että asia selviää varmasti googlaamalla). Niin kauan, kun sen käyttö ei ole pakollista elämästä selviämiseen, niin pysyttelen siitä niin kaukana kuin mahdollista. Valitettavasti "kuollut internet" alkaa selvästi vallata alaa, ja vaikka aktiivisesti teköälyä karttaisikin, niin siihen on käytännössä enää mahdotonta tiedostamattaan olla törmäämättä, jos internetiä käyttää.

      Lainaa

    49. Tulos: +9 (9 ääntä)
      Vaatelias maksamakkara: Äitini sanoin "keskeneräinen makaronilaatikko", muun perheen kesken "makaronimössö", eli keitettyä makaronia ja paistettua sekä maustettua jauhelihaa sekoitettuna. Hyvää ketsupin kanssa.
      Äänioikeutettu taikuri: Makaronia ja jauhelihaa keskenään sekoitettua, ehkä sipulia myös, ja syödään ketsupin kanssa. Nimi nistipata tai pultsatin pata tulee siitä, että se on niin edullista ja helppoa tehdä. Sellaista, mitä joku tällainen henkilö ehkä syö joka päivä, kun ei muutakaan osaa tai jaksa tehdä.
      Kiitos vastauksista, uumoilinkin että kyse on varmaan jostain helposta ja edullisests ruoasta ja mielessäni kävi myös tämä vaihtoehto. Makaronimössöksi sitä meilläkin kurdutas

      Lainaa

    50. Kilokalori 26.3.2025 7:19
      Tulos: +25 (27 ääntä)
      Kesy orava: Se kehittyy todella nopeasti, jo parin vuoden päästä voidaan olla eri mieltä.  Toki fiksumpaa olisi ollut ensin tuudittaa meidät oikeisiin vastauksiin ja vasta myöhemmin alkaa jaella valikoituja vääriä vastauksia. 
      Tuskin kehittyy. Sinne on ajettu sisään kaikki mahdollinen höpöhöpö mitä nettiin on aikain saatossa kirjoitettu, tekoälyn "opettamiseksi". Jotta AI viisastuisi noista nistipatasekoiluistaan, jonkun pitäisi joko a) kertoa mikä on väärää ja poistaa kaikki vanha lähdetieto tai b) kuratoida se sisältö mitä se saa käyttää lähteenään. 
      Mahdotonta, koska kuka lukisi koko internetin sisällön ensin?
      AI on kuin kaikkitietävä miespoliitikko, joka on tietävinään kaiken ja syvällä rintaäänellä mansplainaa Kuinka Asiat Ovat. Nistipata on liemestä saanut nimensä. Joku varmaan joskus noin kirjoittanut jonnekin hupisivustolle.

      Lainaa

    51. Kilokalori 26.3.2025 8:40
      Tulos: +11 (13 ääntä)
      Kysyin chatgpt saman kysymyksen, se vastasi että pohjois-karjalainen sana "nisti" viittaa köyhään ihmiseen koska ruoka on edullinen. Kysyin lisäkysymyksen miksi joku voisi luulla nistin tarkoittavan lientä; tuli taas aitoa chatplainingia liemiruuasta 😄 "Jotkut väittävät, että “nisti” sanan taustalla voisi olla vanha karjalainen tai murteellinen sana, joka liittyy liemeen tai keittoon. Tästä ei kuitenkaan ole vahvaa kielitieteellistä näyttöä. Yleisemmin hyväksytty selitys on se, että “nisti” on Pohjois-Karjalassa käytetty slangisana, joka viittaa köyhään tai vähävaraiseen ihmiseen, ja siksi nistipata tarkoittaa edullisista aineksista tehtyä ruokaa. Mahdollinen väärinkäsitys voi johtua siitä, että pata on keittomainen ja sisältää nestettä, mutta tätä teoriaa tukevia historiallisia lähteitä ei juuri ole."

      Lainaa

    52. Tulos: -4 (28 ääntä)
      Oho. Miinuksista päätellen täällähän on havaittavissa selvää tekoälyvastaisuutta. Onhan se selvää, että sen käyttö epärehellisesti tai ilman lähdekritiikkiä on perseestä. Mutta itse olen huomannut, että itsetutkiskelussa voi tekoälyllä jalostaa ja syventää ajatuksiaan ihan uudelle tasolle. Esim. eksistentiaalisempien kysymysten pohtiminen sen kanssa voi synnyttää todella hyviä ja rikkaita oivalluksia omasta itsestään ja mielensä kiemuroista. Kirjoitusten laatimisesta ja työtehtävien teettämisestä tekoälyllä itsellä ei ole kokemusta eikä kyllä oikein kiinnostakaan. Mutta hauskana "mielen jatkeena" ja ajatusten syventäjänä todella hyvät kokemukset. Itse soisinkin enemmin käytettävän sanaa apuäly. Ja vuodessa ehtii apuälykin oppia aika paljon tietoa. Kokeilkaapa tänä päivänä Chatgpt:ltä tuota orava munii -kysymystä, niin saatte aika erilaisen vastauksen. Itse sain tämän: "Oravat eivät muni, koska ne ovat nisäkkäitä! Mutta jos kysymys oli vitsillä heitetty, niin vastaus voisi olla vaikkapa: “Ei yhtään, mutta se kyllä varastaa muiden munia!” Tai jos haluat ihan absurdin vastauksen: “Orava munii just sen verran, että pääsee mukaan pääsiäismunajahtiin.”" Ps. Se on makaronimössö tai pääkallopata.

      Lainaa

    53. Tulos: +22 (28 ääntä)
      Kaaleppi: Oho. Miinuksista päätellen täällähän on havaittavissa selvää tekoälyvastaisuutta. Onhan se selvää, että sen käyttö epärehellisesti tai ilman lähdekritiikkiä on perseestä. Mutta itse olen huomannut, että itsetutkiskelussa voi tekoälyllä jalostaa ja syventää ajatuksiaan ihan uudelle tasolle. Esim. eksistentiaalisempien [...]
      Kun se ei ole mikään "tekoäly", se on vaan tiivistelmä siitä mitä kaikki tyhmät, keskimääräiset ja viisaat ihmiset on joskus nettiin kirjoittaneet jostain asiasta. Ja koska siellä on ihan kaikki nettikirjoitukset sekaisin lähteinä, et voi tietää onko se vastaus poimittu jonkun Veeti17vn trollauksesta vai Jukka 48v väitöskirjasta.

      Lainaa

    54. Kiitettävä mandariini 26.3.2025 14:00
      Tulos: +10 (12 ääntä)
      Monitoriton kuormaeläin: Lööppien parhaimmistoa: "Löysin rakkauden" "Julkaisin uuden albumin" "Tulin uskoon" "Osaan maata"
      Jari Sillanpää: TULIN USKOON 🤣

      Lainaa

    55. Särkevä raadonsyöjä 26.3.2025 14:01
      Tulos: +11 (15 ääntä)
      Virtaava kameli: Miten tuo on siis jäänyt kesken? Onko makaronilaatikko sama mutta uunissa tehtynä, ehkä munamaitoa sekaan että tulee kiva makaronikansi? Ja tämä nisti- tai pääkallopata sitten kattilassa samat sörsselit?
      Niin siis onko uunissa = laatikko ja kattilassa = pata?

      Lainaa

    56. Varastoitu delfiini 26.3.2025 19:02
      Tulos: +4 (16 ääntä)
      Kaaleppi: Oho. Miinuksista päätellen täällähän on havaittavissa selvää tekoälyvastaisuutta. Onhan se selvää, että sen käyttö epärehellisesti tai ilman lähdekritiikkiä on perseestä. Mutta itse olen huomannut, että itsetutkiskelussa voi tekoälyllä jalostaa ja syventää ajatuksiaan ihan uudelle tasolle. Esim. eksistentiaalisempien [...]
      Jos pitää ulkoistaa osa ajatusprosessista, ei tainnut se itsetutkiskelu kauhean tasokasta olla alunperinkään.

      Lainaa

    57. Kahvaton alligaattori 26.3.2025 20:49
      Tulos: +6 (6 ääntä)
      Meillä nistipataa kutsuttiin makaronimössöksi.

      Lainaa

    58. Tulos: -5 (5 ääntä)
      Varastoitu delfiini: Jos pitää ulkoistaa osa ajatusprosessista, ei tainnut se itsetutkiskelu kauhean tasokasta olla alunperinkään.
      Eli sitten on huono ihminen, jos ei osaa itsetutkiskella? Vau. Haluaisin kyllä kuulla sinun pääsi sisäistä "tasokasta itsetutkiskelua" :'D
      Mihin luulet että "keskusteleminen" perustuu, jos ei ajatusten vaihtamiseen ja jonkun muun kanssa, näkökulmien hakemiseen ja peilaamiseen?
      Jos minun pitäisi "ulkoistaa" ajattelu, miksi ajattelisin yhtään mitään?

      Lainaa

    59. Tarkkaileva siili 27.3.2025 21:20
      Tulos: +6 (6 ääntä)
      On oikeastaan pelottavaa, kuinka paljon ihmisillä on vääriä käsityksiä tekoälystä. Suosittelen kaikkia kokeilemaan esimerkiksi ChatGPT:tä, jotta ymmärtäisi, mistä siinä on kyse. Käyttö ei ole pakollista töissä tai opiskelussa, mutta perusymmärrys tekoälystä voi olla hyödyllistä. Joku saattaa kysyä: 'Miksi minun pitäisi tietää mitään tällaisesta sanageneraattorista?' Kerron esimerkin: etsin parhaillaan sopivaa kunnallisvaaliehdokasta vaalikoneiden avulla. Lukiessani erään ehdokkaan vastauksia huomasin, että hän oli käyttänyt tekoälyä niiden laatimiseen – eikä ilmeisesti ollut edes lukenut niitä itse ennen julkaisua. Jos en olisi itse käyttänyt tekoälyä, en olisi tunnistanut tätä. Minulle tämä on ratkaiseva tekijä: jos ehdokas antaa tekoälyn vastata puolestaan ilman tarkistusta, hän ei ansaitse ääntäni. Tuon edellä olevan kirjoitukseni oli ChatGPT jäsennellyt luettavampaan muotoon. Alla alkuperäinen teksti, jos jotakuta kiinnostaa tietää mikä oli pohja mistä teköäly muokkauksen teki. Alkuperäinen teksti on kyllä niin lukukelvotonta, etten suosittele kenenkään lukemaan sitä. Oikeastaan pelottavaa miten vääriä käsityksiä ihmisillä teköälystä on. Oikeasti suosittelen kaikkia kokeilemaan mitä se tekoäly esim. ChatGPT on, ei sotä tarvitse käyttää töissä tai opiskelussa jos ei halua, mutta että edes ymmärtäisi mistä siinä on kysymys. No nyt joku kysyy miksi hänen pitäisi tietää mitään tuollaisesta "sanaganeraattorista"? Kerron esimerkin, etsin tällä hetkellä kunnallisvaaliehdokasta hyväksi käyttäen vaalikoneita, yhden ehdokkaan vastauksia jonkun aikaa luettuani tajusin hänen käyttäneen teköälyä vastauksiinsa eikä ehdokas ollut edes lukenut itse vastauksia enne niiden käyttöä. jos en olisi itse käyttänyt teköälyä en olisi tätä tunnistanut, ja se jos ehdokas käyttää vastauksiinsa suoraan teköälyn antamia vastauksia lukematta niitä itse ei ole ansainnut minun ääntäni.

      Lainaa

    60. Heiluva dinosaurus 28.3.2025 0:26
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      Paranormaali kiivi: Meillä tämän ruuan nimi oli lötskö. En tiedä onko se parempi vai huonompi.
      Meillä ihan vaan makaronipata. :D

      Lainaa

    61. Valtionhoitaja 28.3.2025 6:34
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Ikinä kuullutkaan nistipadasta. Pääkallosta olen kuullut jonkun puhuvan, mutta ruoan nimi on oikeasti opiskelijamättö.

      Lainaa

    62. Huumorintajuinen alokas 28.3.2025 10:18
      Tulos: +1 (5 ääntä)
      Kitkerä pelikaani: Mössö ei mun mielestä kuvaa sitä. Tai ei oo ainakaan meillä ollut tapana keittää mössöksi asti. Meillä on puhuttu pääkallosta tai ihan vain makaronista ja jauhelihasta. Hyvää joka tapauksessa.
      Pääkallosta? Ikinä kuullutkaan tuota termiä tässä yhteydessä.

      Lainaa

    63. Oma gerbiili 28.3.2025 16:37
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Vaatelias maksamakkara: Äitini sanoin "keskeneräinen makaronilaatikko", muun perheen kesken "makaronimössö", eli keitettyä makaronia ja paistettua sekä maustettua jauhelihaa sekoitettuna. Hyvää ketsupin kanssa.
      Kiitos selityksestä! Itsehän olen aina kutsunut tuota ruokaa vaan makaronimössöksi:)

      Lainaa

    64. Aurinkolasiton noita 28.3.2025 22:15
      Tulos: +9 (9 ääntä)
      Asuttu lintu: Makaronipöpskä eli pöperö, ei mikään nistipata!
      Kielletään pöpskä.

      Lainaa

    65. Tulos: +1 (1 ääni)
      Pluri: Ökynistipata.
      Käyttöön.

      Lainaa

    66. Sähköinen hauis 31.3.2025 5:16
      Tulos: -1 (1 ääni)
      Nistipadan on joku trollannu wikipediaan joskus tuolla tekstillä

      Lainaa

    67. Siivekäs paprika 31.3.2025 14:06
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Nistipata on ihan yleinen nimitys. Pappi käytti rippileirillä tuota kun kyseltiin lempiruokia 😁.

      Lainaa

    68. Rahakas meduusa 1.4.2025 10:37
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Joskus kauan ennen käännöskoneita ravintola Kreikassa tarjosi suomalaisturisteille aterian yhteydessä limaiset juomat.

      Lainaa

    69. Ahdistava peruna 1.4.2025 22:14
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Makaronilihaläjä. Eikä sillä ole lyhennettä.

      Lainaa

    70. Tulos: 0 (0 ääntä)
      "Lauantaipika" se oli meillä, äitin tapa sanoa "en jaksa vaivautua". Nistipadan kuulin joskus reippaasti aikuisiällä, tän pääkallohomman just pari minuuttia sitten ja olen hämmentynyt mistä tämä oikein juontaa? Itse sanon oikeestaan vain "makaronia ja jauhelihaa", vaikka en tosin sitä enää vuosiin ole tehnyt. Mössöksi ei pysty sanoo, kun eihän se mössöä ole.

      Lainaa

    71. Tulos: 0 (0 ääntä)
      Kiistelty aprikoosi: Jotenkin koomisia nuo AI käännöksistä valittavat, jotka eivät selvästikkään tajua yhtään mistä puhuvat. Alkuaikojen Google translatelta saattoi odottaa tuollaisia virheitä. Todennäköisimmin nuokin käännökset on tehnyt ihan ihminen sanakirja kädessä. nykyiset LLM:t olisivat osanneet kääntää nuo huomattavasti ymmärrettävämpään muotoon.
      *selvästikään 
      Ota se sanakirja käteen.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: ai, chatgpt, johto, kanariansaaret, käännös, lööppi, nistipata, osaan maata, ravintola, ruoka, sää, tekoäly