Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Vanhempainilta, osa 167

Isän rooli kasvatuksessa.
Vanhempainilta, osa 167

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 60 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Kallistunut soturi 8.4.2025 0:33
      Tulos: +129 (165 ääntä)
      Marikalta kiva yllätys miehelle. Noita on ollut netissä muitakin. Kiva että äidiksi tulevat muistaa myös isää pilke silmäkulmassa 😃

      Lainaa

    2. Tulistettu alpakka 8.4.2025 1:22
      Tulos: +381 (387 ääntä)
      Kaisa tervetuloa nykyaikaan, mieskin voi jäädä kotiin lapsen kanssa hoitovapaalle ilman että tarvitsee olla sukka. Minusta sellaiset isät nimenomaan omaa pallit jotka on lasten kanssa.

      Lainaa

    3. Tulos: +183 (187 ääntä)
      Nyt jäi kiinnostamaan, että mitähän Marikan isyyspakkaus piti sisällään.

      Lainaa

    4. Riskaabeli raadonsyöjä 8.4.2025 2:17
      Tulos: +124 (128 ääntä)
      Kukaan ei estä jäämästä kotiin lasten kanssa. Tai vaikka ilman lapsia.

      Lainaa

    5. Tulos: +315 (321 ääntä)
      Jos mä saisin lapsia niin tottakai mä sen/niiden kanssa haluisin olla. Miksi me miehet ei saatais tykätä olla lapsiemme kanssa? Koska joku random Martta niin sanoo? Ei riitä syyksi mulle. Eikä mun miehisyys ota kolhua siitä että myönnän lasten olevan kivoja.

      Lainaa

    6. Tulos: +100 (104 ääntä)
      Höpö: Jos mä saisin lapsia niin tottakai mä sen/niiden kanssa haluisin olla. Miksi me miehet ei saatais tykätä olla lapsiemme kanssa? Koska joku random Martta niin sanoo? Ei riitä syyksi mulle. Eikä mun miehisyys ota kolhua siitä että myönnän lasten olevan kivoja.
        Se oli Kaisa joka niin sanoo, Martat ovat ihan pop? Mutjoo, saisi olla tyhmä mies joka tyytyy olemaan omalle lapselleen turhanaikainen statisti, kunnon mies (millä tarkoitan, kuka tahansa kunnon ihminen, joka tämän keskustelun puitteissa sattuu olemaan miespuolinen) haluaa olla lapsensa elämässä läsnä. Lapsen saaminen on kaikin tavoin iso hanke, sanoivat poliitikot mitä tahansa niin ei sellaiseen kannata ryhtyä jos ei ole kutsumusta.(Oma synnytykseni oli hengenvaarallinen enkä toipunut aikoihin. Kun tokenin, miehellä oli jo kaikesta hyvä koppi. Kyllä fiksu mies osaa kaiken mitä tarvitaan, jos haluaa).

      Lainaa

    7. Sipulinhajuinen aasi 8.4.2025 4:50
      Tulos: +160 (166 ääntä)
      Tekee lapsillekin hyvää jos isä leikkii ja pitää huolta. Mille aikakaudelle tämäkin on nyt jumittunut

      Lainaa

    8. Eloton taikuri 8.4.2025 6:32
      Tulos: +71 (83 ääntä)
      Jännä lainkohta kun löytyy 5 puntaa ja 1 puntaa. Hämulleen menis varmaan kaikki ja alkais miettiin paljonko se on euroissa.

      Lainaa

    9. Pilaantunut jyrsijä 8.4.2025 6:34
      Tulos: +127 (129 ääntä)
      Kyllä mä olen onnellinen siitä, että mun isälle me lapset oltiin tosi tärkeitä eronkin jälkeen. Meidän kanssa leikittiin ja touhuttiin. Isä osti meille vaatteita ja leluja, käytti reissuissa ympäri suomea. Nyt vaan muistot jäljellä isän menehdyttyä.

      Lainaa

    10. Raoton lepakko 8.4.2025 6:40
      Tulos: +255 (313 ääntä)
      Aika surullista tuo, että alkoholi pitää liittää isyyteen, ja sitä kuvataan "hauskana" asiana.

      Lainaa

    11. Varissut kana 8.4.2025 6:52
      Tulos: +180 (220 ääntä)
      Raoton lepakko: Aika surullista tuo, että alkoholi pitää liittää isyyteen, ja sitä kuvataan "hauskana" asiana.
      No juu tämä. Alkoholistin lapsena ei kovin naurattanut.

      Lainaa

    12. Miksi aina roska 8.4.2025 7:09
      Tulos: -138 (200 ääntä)
      Varissut kana: No juu tämä. Alkoholistin lapsena ei kovin naurattanut.
      Tietty piti jengin täällä nyt loukkaantua voi että. Itekin holistiperheestä, mutta mitä turhia inisemään, kun voi ottaa asiat huumorilla ja mennä elämässä eteenpäin.

      Lainaa

    13. Suurustettu puhveli 8.4.2025 7:17
      Tulos: +170 (210 ääntä)
      Miksi aina roska: Tietty piti jengin täällä nyt loukkaantua voi että. Itekin holistiperheestä, mutta mitä turhia inisemään, kun voi ottaa asiat huumorilla ja mennä elämässä eteenpäin.
      Ei kai kukaan tuosta loukkaantunut tai inisemään alkanut. Alkoholi yhdistettynä vanhemmuuteen ei nyt vaan ole kovinkaan hyvä juttu. Varsinkin kun sitä tuossa pakkauksessa on aika melkoinen määrä.

      Lainaa

    14. Mädäntynyt alpakka 8.4.2025 7:23
      Tulos: -68 (144 ääntä)
      Suurustettu puhveli: Ei kai kukaan tuosta loukkaantunut tai inisemään alkanut. Alkoholi yhdistettynä vanhemmuuteen ei nyt vaan ole kovinkaan hyvä juttu. Varsinkin kun sitä tuossa pakkauksessa on aika melkoinen määrä.
      Niin, ja se kaikki on pakko juoda kerralla ja juuri silloin, kun on lasten kanssa yksin kotona.

      Lainaa

    15. Kantava tomaatti 8.4.2025 7:54
      Tulos: +117 (123 ääntä)
      Mulla ei ole omia lapsia enkä varsinaisesti omia edes kaipaa, mutta kyllä mun silmissä ainakin sellainen mies silti on suorastaan seksikäs, joka aidosti viihtyy ja haluaa viettää aikaa lastensa kanssa. Minun silmissä sellainen on paljon miehekäämpää ja itselle tulee ainakin siitä mielikuva huolehtivaiseta, vastuullisesta ja turvallisesta miehestä.

      Lainaa

    16. Liehuva Liekinvarsi 8.4.2025 8:02
      Tulos: -25 (51 ääntä)
      Riskaabeli raadonsyöjä: Kukaan ei estä jäämästä kotiin lasten kanssa. Tai vaikka ilman lapsia.
      Näin Suomessa. Monessa vähemmän verotetussa maassa tuo tarkoittaisi kadulla asumista.

      Lainaa

    17. Kaareva muovipussi 8.4.2025 8:04
      Tulos: +208 (222 ääntä)
      Myönnettäköön, että mulla ei ole lapsia tai pyöri paljon aiheen kanssa. Mutta mua hämmentää näkemäni isyyspakkaukset. Tai siis, äitiyspakkaushan on pääosin vauvantarvikkeita sekä muutaman terveys/aputuoteet äidille. Sit suurin osa näistä näkymistäni isyyspakkauksista tuntuu olevan just joko pakokeinoja tai asioita joilla "sietää" perhettä. Hämmentävää

      Lainaa

    18. Silmuton apina 8.4.2025 8:23
      Tulos: +73 (95 ääntä)
      Mikä parempaa kuin alkoholisti isi 🩷

      Lainaa

    19. Madoton mato 8.4.2025 8:34
      Tulos: -104 (130 ääntä)
      Oisihan se kivaa, jos kaikkeen olisi varaa. Että itse saisi päättää, kuinka pitkään lapsen kanssa on kotona - mutta muut maksavat sen. Lisäksi UN Women on niin kaukana tasa-arvosta kuin olla ja voi. Toista yhtä miesvihamielistä järjestöä on vaikea löytää.

      Lainaa

    20. Sitoutunut lihapiirakka 8.4.2025 8:42
      Tulos: +122 (126 ääntä)
      Kaareva muovipussi: Myönnettäköön, että mulla ei ole lapsia tai pyöri paljon aiheen kanssa. Mutta mua hämmentää näkemäni isyyspakkaukset. Tai siis, äitiyspakkaushan on pääosin vauvantarvikkeita sekä muutaman terveys/aputuoteet äidille. Sit suurin osa näistä näkymistäni isyyspakkauksista tuntuu olevan just joko [...]
      Itsekin miettinyt tätä, että ne tuntuvat enemmän semmoisilta hemmottelupakkauksilta, eikä välttis liity vauvaan juurikaan. Rakensin itse myös miehelleni pienen isyyspakkauksen loppuraskauden aikana, mutta enemmän äitiyspakkauksen periaatteella. Laitoin sinne vauvan bodyn ja siihen mätsäävän t-paidan isälle (isän harrastusteemalla molemmat), lastenkirjan, jota voivat lukea yhdessä (liittyen yhteen isän suosikkieläimistä), tuttipullon, jolla hän voi myös osallistua vauvan ruokintaan sekä konjakkipullon, josta voi sitten ylpeänä isänä tarjota tutuille juhlissa kahvin kaveriksi (ja joka on puolitoista vuotta myöhemmin yhä avaamatta). Oisinko jotain karkkiakin lätkäissyt mukaan.

      Lainaa

    21. Hifikissan_Wifi 8.4.2025 8:43
      Tulos: -82 (90 ääntä)
      Miten tyhmä pitää olla jos tuout "Kelan" kirjettä ei jo ihan layoutin perusteella tajua huijaukseksi?

      Lainaa

    22. Viiksekäs sohvaperuna 8.4.2025 8:54
      Tulos: +23 (55 ääntä)
      Vaikka oonkin tasa-arvon kannalla ja myös sitä mieltä että hyvin voi myös mies hoitaa lapsia, niin siltikin monet käsittää sen niin että sekä naisten että miesten pitäisi tehdä tasan yhtä paljon ja tasan samoja asioita. Eihän se mene niin eikä voisikaan mennä. Mutta jokaiselle on yksilönä annettava mahdollisuus tehdä niinkuin haluaa. Niin mä sen näkisin.

      Lainaa

    23. Arvokas ananas 8.4.2025 9:18
      Tulos: +81 (111 ääntä)
      Raoton lepakko: Aika surullista tuo, että alkoholi pitää liittää isyyteen, ja sitä kuvataan "hauskana" asiana.
      Tämä. Ja helvetin junttia.

      Lainaa

    24. Kirpeä Ahven 8.4.2025 9:33
      Tulos: -58 (72 ääntä)
      Suurustettu puhveli: Ei kai kukaan tuosta loukkaantunut tai inisemään alkanut. Alkoholi yhdistettynä vanhemmuuteen ei nyt vaan ole kovinkaan hyvä juttu. Varsinkin kun sitä tuossa pakkauksessa on aika melkoinen määrä.
      No isyysvapaita jos pitää sen 161, tai edes minimin 90 päivää, niin ei se niin paljon ole sille ajalle.

      Lainaa

    25. Kirpeä Ahven 8.4.2025 9:41
      Tulos: -10 (68 ääntä)
      Itse olin lapsettomana sitä mieltä, että ehdottomasti pitäisi olla pidemmät vanhempainvapaat ja kotihoidon tuen parempi. Tuntui hurjalta ajatus pakottaa 1,5 vuotias päivähoitoon. Nyt vanhempana tuo ei kuulosta yhtään huonolta ajatukselta. Se 1,5 vuotias on jo paljon kehittyneempi, kuin ulkopuolisena olin kuvitellut, ja ryhmäytyminen ja päivätoiminta tekee hyvää kehitykselle. Alle 1-vuotiaan paikka on vielä kotona, mutta tuossa iässä on jo hyvä keskittää yhteiskunnan tuki mieluummin päivähoitoon.

      Lainaa

    26. Kaikuva orava 8.4.2025 10:19
      Tulos: -65 (81 ääntä)
      Marika ei oo varmaan koskaan nähnyt oikeaa Kelan kirjettä ja toivottavasti ei työskentele minkäänlaisten asiapapereiden kanssa kun osaaminen on tuota luokkaa.

      Lainaa

    27. Runsas maksamato 8.4.2025 10:36
      Tulos: +74 (106 ääntä)
      Kallistunut soturi: Marikalta kiva yllätys miehelle. Noita on ollut netissä muitakin. Kiva että äidiksi tulevat muistaa myös isää pilke silmäkulmassa 😃
      Milloin mies alkaa muistaa vaimoaan, joka sen kaiken vaivan ja kivun kokee?

      Lainaa

    28. Kämänen liitu 8.4.2025 10:50
      Tulos: +46 (52 ääntä)
      Kirpeä Ahven: Itse olin lapsettomana sitä mieltä, että ehdottomasti pitäisi olla pidemmät vanhempainvapaat ja kotihoidon tuen parempi. Tuntui hurjalta ajatus pakottaa 1,5 vuotias päivähoitoon. Nyt vanhempana tuo ei kuulosta yhtään huonolta ajatukselta. Se 1,5 vuotias on jo paljon kehittyneempi, kuin [...]
      Riippuu myös lapsesta ☝ Jotkut pärjää päiväkodissa aiemmin, toiset myöhemmin. Oman muksuni pidin kotona 3-vuotiaaksi ja olen iloinen että se oli mahdollista. Lapsi sai kasvaa rauhassa ilman jatkuvaa kiirettä ja hälinää. Ja kun se sitten meni päiväkotiin, meni mielellään eikä esim. kertaakaan jäänyt aamulla itkemään miu perään.

      Lainaa

    29. Punnittu mustikka 8.4.2025 11:13
      Tulos: +61 (75 ääntä)
      Höpö: Jos mä saisin lapsia niin tottakai mä sen/niiden kanssa haluisin olla. Miksi me miehet ei saatais tykätä olla lapsiemme kanssa? Koska joku random Martta niin sanoo? Ei riitä syyksi mulle. Eikä mun miehisyys ota kolhua siitä että myönnän lasten olevan kivoja.
      On se hassua kuinka monella miehellä ja naisella edelleen on se ajatusmaailma että isän rooli on täytetty kun raskaus alkaa. 
      Tai sit ne v**** luuserimiehet jotka on lapsia tehnyt mutta ovat mahdollisimman paljon ylitöissä, jotta ei tarvitsisi viettää aika lasten kanssa.
      Molemmat vanhemmat ovat aivan yhtä tärkeitä ja osaavia. Ainoa, mitä isä ei voi tehdä, on rintaruokinta. Tuttipullolla sekin korvaantuu eikä lapsi kärsi.
      En myöskään tajua mistä tuo "äidin kanssa parempi" .. kiintymyssuhde luodaan heti alusta. Ei vauva erottele.
      ..heh, tuli mieleen viime viikon Lauri Ylönen muuttaa takaisin Suomeen koska haluaa viettää aikaa enemmän lapsensa kanssa. Lapsi on täyttämässä 18. Siinä vaiheessa se onkin hyvä alkaa ottamaan "isän roolia" 

      Lainaa

    30. Lyömätön viikinki 8.4.2025 11:34
      Tulos: -10 (38 ääntä)
      Mädäntynyt alpakka: Niin, ja se kaikki on pakko juoda kerralla ja juuri silloin, kun on lasten kanssa yksin kotona.
      😂 No mutta oikeasti arvaisin että ehkä tarkoitettu varpajaisiin kaveriporukalla tuhottavaksi. Sen jälkeen voikin olla tipattomalla, vaikka siihen asti että kilistelee shampanjaa lapsen ylioppilasjuhlassa. Eipä tule ainakaan lasinen lapsuus.

      Lainaa

    31. Säteilevä sitruuna 8.4.2025 11:39
      Tulos: +51 (57 ääntä)
      Hifikissan_Wifi: Miten tyhmä pitää olla jos tuout "Kelan" kirjettä ei jo ihan layoutin perusteella tajua huijaukseksi?
      Eihän kukaan puhunut ettei sitä tajuttu, sitä vaan hämmästeltiin. Itsekin hämmentyisin ja se on tarkoituskin. Ei siinä montaa sekuntia mene kun tulee hymy huulille.
      Kaikuva orava: Marika ei oo varmaan koskaan nähnyt oikeaa Kelan kirjettä ja toivottavasti ei työskentele minkäänlaisten asiapapereiden kanssa kun osaaminen on tuota luokkaa.
      Toiset nysvää millilleen samat fontit ja muotoilut, toiset tekee sinnepäin. Molemmat ajaa asiansa.

      Lainaa

    32. Tuleentunut makkara 8.4.2025 11:43
      Tulos: +14 (26 ääntä)
      Runsas maksamato: Milloin mies alkaa muistaa vaimoaan, joka sen kaiken vaivan ja kivun kokee?
      Eikö tämmöinen toisen huomioiminen kuulu ihan normaaliin toimintaan parisuhteessa? Kyllähän se on syytä kukkia viedä synnärille ja muutenkin huomioida. Ei sitä tässä ollakaan kiistämässä. Läppä tässä oli että Kela lähettää nimenomaan äidille äitiyspakkauksen, vaikka todellisuudessahan se on lapselle ja koko perheelle. Monikin äiti tekee isälle noita, niitä saa jopa tilattua suoraan netistä. Ja miksipä isä ei voisi äidille tehdä itse vastaavasti? Hierontaa, hemmottelua, hoitoja (lahjakortteja) jne. varmaan monenkin puoliso mieluusti ottaa vastaan, oli lasta tulossa tai ei.

      Lainaa

    33. Ylistävä pohatta 8.4.2025 11:51
      Tulos: +39 (43 ääntä)
      Ehkä Kaisa on aikoinaan ollut ns. kotiäiti. Tämän hieman vanhemman väestön keskuudessa tuntuu olevan yleistä ajatella että joku on kotiäiti siksi että mies tekee 8-12h työpäivää kuutena päivänä viikossa, eikä ajatella että mies joutuu tekemään niin paljon töitä koska sattuu olemaan ainoa perheestä joka tuo ruokaa pöytään. Jos taas molemmat vanhemmat ovat työelämässä niin molemmilla vanhemmilla on aikaa lapsille, ja jos äiti menee töihin niin isä voi olla kotona ilman että koko talous romuttuu.

      Lainaa

    34. Spesifi mansikka 8.4.2025 11:53
      Tulos: -16 (56 ääntä)
      Runsas maksamato: Milloin mies alkaa muistaa vaimoaan, joka sen kaiken vaivan ja kivun kokee?
      Niin, eihän mies tarvii mitään kivoja juttuja eikä varsinkaan kannata sen tunteita ajatella mtienkään, kun ei se ikinä kärsi niin paljon kuin vaimo. Onnea vaan parisuhteeseen.

      Lainaa

    35. Tulos: -1 (11 ääntä)
      Eloton taikuri: Jännä lainkohta kun löytyy 5 puntaa ja 1 puntaa. Hämulleen menis varmaan kaikki ja alkais miettiin paljonko se on euroissa.
      Jännät oli perustelutkin.

      Lainaa

    36. Itseasiassa 8.4.2025 12:26
      Tulos: +27 (31 ääntä)
      Sitoutunut lihapiirakka: Itsekin miettinyt tätä, että ne tuntuvat enemmän semmoisilta hemmottelupakkauksilta, eikä välttis liity vauvaan juurikaan. Rakensin itse myös miehelleni pienen isyyspakkauksen loppuraskauden aikana, mutta enemmän äitiyspakkauksen periaatteella. Laitoin sinne vauvan bodyn ja siihen mätsäävän t-paidan isälle (isän [...]
      Mä ostin isyyspakkaukseen tarpeellista ja vähän huumoria. Jälkimmäiseen meni mm. 
      kumihanskat, silmänalusvoiteen silmäpusseille, pikakahvi ja energiajuomat. Myös synnäriä ajatellen sipsejä ja karkkia. Kaikki elintarvikkeet oli kyllä tuhottu ennen synnytystä, mutta ei isä nälkään kuollut. Sitten kirja Vauva - omistajan opas, joka on asiaa vaikka kieliposkella kirjoitettu. Samisteluvaatteet, Suomessa valmistetut, jotta tuin kotimaista. Yhteinen iltasatukirja, vaippoja, kosteuspyyhkeitä, pallo, purulelu, vauvan sukkia ihmeteltäväksi. Ja meille yhteiseksi sen merkin kortsuja, joista on tykätty. Että kaikki jotenkin vauvaan liittyvää ja ettei mene rahaa turhaan krääsään. Aikalailla tällaisia myös muilla oli vauvaryhmissä. En tiedä oliko kenelläkään jotain pientä alkoholiannosta enempää, meillä sitä nyt ei tarvittu, kun mies ei ole aikoihin juonut ollenkaan. 

      Lainaa

    37. Kirpeä Ahven 8.4.2025 12:30
      Tulos: -16 (30 ääntä)
      Kämänen liitu: Riippuu myös lapsesta ☝ Jotkut pärjää päiväkodissa aiemmin, toiset myöhemmin. Oman muksuni pidin kotona 3-vuotiaaksi ja olen iloinen että se oli mahdollista. Lapsi sai kasvaa rauhassa ilman jatkuvaa kiirettä ja hälinää. Ja kun se sitten meni päiväkotiin, meni mielellään eikä esim. kertaakaan jäänyt aamulla itkemään miu perään.
      Niin toki. Mutta sitä opetteluahan se lapselle on. Ei meilläkään mitään totuttelua päiväkotiin tarvittu, kun tykkäsi mennä sinne jo heti alusta asti. Eikä koskaan ole asiaa itkenyt. En tiedä mitä hälinää ja kiirettä varsinaisesti tarkoitat, mutta ei siellä pienimpien ryhmissä sellaista ole. Isommissa tietysti voi olla kun on leikit ja vauhtia jo.

      Lainaa

    38. Sukkahousuton raataja 8.4.2025 14:00
      Tulos: +44 (54 ääntä)
      Kaareva muovipussi: Myönnettäköön, että mulla ei ole lapsia tai pyöri paljon aiheen kanssa. Mutta mua hämmentää näkemäni isyyspakkaukset. Tai siis, äitiyspakkaushan on pääosin vauvantarvikkeita sekä muutaman terveys/aputuoteet äidille. Sit suurin osa näistä näkymistäni isyyspakkauksista tuntuu olevan just joko [...]
      Tämä. Jotenkin todella outoa. En myöskään ymmärrä varpajaisia, etenkin kun tiedän parikin ketkä lähteneet heti synnäriltä kavereiden kanssa varpajaisiin juomaan..

      Lainaa

    39. Kasmirin villa 8.4.2025 14:14
      Tulos: -15 (25 ääntä)
      Emilian kommentti hyvä kuvaus kela-tuttipullon voimasta. Aivan kun ei ihmiset saisi itse päättää kauan ovat kotona hoitamassa lapsiaan.

      Lainaa

    40. Mäntylahti-Piiras 8.4.2025 15:05
      Tulos: +7 (31 ääntä)
      Suurustettu puhveli: Ei kai kukaan tuosta loukkaantunut tai inisemään alkanut. Alkoholi yhdistettynä vanhemmuuteen ei nyt vaan ole kovinkaan hyvä juttu. Varsinkin kun sitä tuossa pakkauksessa on aika melkoinen määrä.
      itse useita alkoholisteja koko ikäni katselleena olen toki samaa mieltä että lasten ei pitäisi joutua näkemään ketään kännissä (eikä varsinkaan muissa aineissa-), saati omia vanhempia, mutta siinä on iso ero että talossa on 120 tölkkiä kaljaa/lonkeroa & että niiden tölkkien sisältöä vedetään kaksin käsin lasten nähden, tölkki tai kaksi sitten kun muksut on nukkumassa & jos ei "pysy lapasessa" niin sitten vaikka muksut vaikka mummolaan ennen kuin aloittaa rännin & hakee ne kotiin sitten kun jano on sammutettu ja krapulakummitukset poissa, ja jos näitä mummolareissuja alkaa kertyä niin paljon että siitä tulee sanomista suvun kesken niin SITTEN on syytä saarnata.

      Lainaa

    41. Kiitettävä kärpänen 8.4.2025 16:46
      Tulos: +26 (30 ääntä)
      Tulistettu alpakka: Kaisa tervetuloa nykyaikaan, mieskin voi jäädä kotiin lapsen kanssa hoitovapaalle ilman että tarvitsee olla sukka. Minusta sellaiset isät nimenomaan omaa pallit jotka on lasten kanssa.
      Olisihan tuo ollut kiva lapsena, että isä olisi ollut paikalla, mut ei, se vitun sukka läks litomaan kokonaan. Eipä ole sen kyrvän kanssa tarvinnut olla tekemisissä.

      Lainaa

    42. Varissut kana 8.4.2025 17:02
      Tulos: +39 (47 ääntä)
      Miksi aina roska: Tietty piti jengin täällä nyt loukkaantua voi että. Itekin holistiperheestä, mutta mitä turhia inisemään, kun voi ottaa asiat huumorilla ja mennä elämässä eteenpäin.
      Onko loukkaantumista jos ei naurattanut? Voi hyvää päivää taas.

      Lainaa

    43. Tulos: +20 (28 ääntä)
      Kallistunut soturi: Marikalta kiva yllätys miehelle. Noita on ollut netissä muitakin. Kiva että äidiksi tulevat muistaa myös isää pilke silmäkulmassa 😃
      Se oli joo mukavan näköinen kirje. Hannan miehen esitys taas on aika surullista katsottavaa vaikka ei ole itselläkään tapana sylkeä kuppiin.

      Lainaa

    44. Satulaton papukaija 8.4.2025 18:56
      Tulos: +37 (47 ääntä)
      Miksi aina roska: Tietty piti jengin täällä nyt loukkaantua voi että. Itekin holistiperheestä, mutta mitä turhia inisemään, kun voi ottaa asiat huumorilla ja mennä elämässä eteenpäin.
      Ei ole kukaan loukkaantunut. Lähinnä vaan todetaan että mautonta kuten noin muutenkin päihteet/huumeet yhdistettynä perheasioihin. Ei ne paranna asioita.

      Lainaa

    45. Riemunkirjava kirahvi 8.4.2025 19:33
      Tulos: +13 (23 ääntä)
      Kelan vanhempainvapaat loppuvat kun lapsi on noin 11 kk. Vanhempainraha on noin 80 % edellisen 12 kk:n bruttotuloista jaettuna per kk. Jos pelaa verokortin oikein sillä pärjää just ja just (itsellä jäi ekan kanssa 10 e per kk, tokalla jopa 30 e). Tuon ajan jälkeen kotiin jäävä vanhempi saa kotihoidon tukea joka on 377,68 e (- verot!) ja lapsilisää 94,88 e jossa korotus 26 e kunnes lapsi on 3 vuotta. Käytännössä joudut siis jäämään joko A) Puolison elätettäväksi, jolloin on riski taloudellisesta hyväksikäytöstä B) Asumis- ja toimeentulotuelle, jota et saa jos sinulla on työpaikka johon palata (korjatkaa jos olen väärässä). Lisäksi sinun tulee käyttää kaikki säästösi ja puolison myös, koska hänen tulee elättää sinut. Vasta kun olette molemmat persaukisia, voidaan toimeentulotukea myöntää. Ja sitä asumistukea, kunhan muutat omistusasunnosta vuokralle. Mitä yritän sanoa: aina ei ole vaihtoehtoja pitää lasta kotona niin kauan kuin haluaa. Ja sitten pitääkö niitä lapsia tehdä? Kyllä, se oli unelmani ja jokainen saa valita. Olen hyvin mielelläni lapsellinen, joku toinen on hyvin mielellään lapseton.

      Lainaa

    46. Rakastettu järvisieni 8.4.2025 21:22
      Tulos: -26 (32 ääntä)
      Ihana Kaisa! Onneksi kunnon naisiakin vielä löytyy.

      Lainaa

    47. Tarkkaanottaen delfiini 8.4.2025 23:15
      Tulos: -1 (5 ääntä)
      Riemunkirjava kirahvi: Kelan vanhempainvapaat loppuvat kun lapsi on noin 11 kk. Vanhempainraha on noin 80 % edellisen 12 kk:n bruttotuloista jaettuna per kk. Jos pelaa verokortin oikein sillä pärjää just ja just (itsellä jäi ekan kanssa 10 e per kk, tokalla jopa 30 e). Tuon ajan jälkeen kotiin jäävä vanhempi saa kotihoidon tukea joka on [...]
      Siis on oikeus saada toimeentulotukea (jos ei ole muuta tuloa riittävästi/omaisuutta) ollessaan hoitovapaalla omasta työstä kunnes lapsi on 3v.

      Lainaa

    48. Jännittävä pomelo 9.4.2025 1:38
      Tulos: +1 (9 ääntä)
      Kaareva muovipussi: Myönnettäköön, että mulla ei ole lapsia tai pyöri paljon aiheen kanssa. Mutta mua hämmentää näkemäni isyyspakkaukset. Tai siis, äitiyspakkaushan on pääosin vauvantarvikkeita sekä muutaman terveys/aputuoteet äidille. Sit suurin osa näistä näkymistäni isyyspakkauksista tuntuu olevan just joko [...]
      Niin siis sehän on lahja (yleensä kai äidiltä) isälle. Olettaisin, että perheessä, jossa sellainen annetaan, myös isä antaa äidille lahjoja. 
      Äitiyspakkaus taas on osa lapsiperheen ja ensisijaisesti lapsen sosiaaliturvaa.

      Lainaa

    49. Jännittävä pomelo 9.4.2025 1:41
      Tulos: +1 (11 ääntä)
      Runsas maksamato: Milloin mies alkaa muistaa vaimoaan, joka sen kaiken vaivan ja kivun kokee?
      Miksi oletat, ettei ole muistanut heidän parisuhteensa alusta asti?

      Lainaa

    50. Tulos: +10 (14 ääntä)
      Tulistettu alpakka: Kaisa tervetuloa nykyaikaan, mieskin voi jäädä kotiin lapsen kanssa hoitovapaalle ilman että tarvitsee olla sukka. Minusta sellaiset isät nimenomaan omaa pallit jotka on lasten kanssa.
      Anteeksi, mut mua alkoi naurattaa tuo viimeinen lause, kun kuitenkin ilman niitä palleja olis se lasten alullepano aika vaikeaa (kun on kyse perinteisesti siitetyistä lapsista). 🤭
      Eli sanoisin, että lähtökohtaisesti jokainen itse lapsensa siittänyt isä omistaa pallit, munaakin heiltä todennäköisesti löytyy. 
      Mutta siis, oikeesti hyvin sanottu ja olen kyllä samaa mieltä tän kommentin kanssa palleineen päivineen. 😄

      Lainaa

    51. Hermostunut lohikäärme 9.4.2025 14:30
      Tulos: +9 (11 ääntä)
      Sitoutunut lihapiirakka: Itsekin miettinyt tätä, että ne tuntuvat enemmän semmoisilta hemmottelupakkauksilta, eikä välttis liity vauvaan juurikaan. Rakensin itse myös miehelleni pienen isyyspakkauksen loppuraskauden aikana, mutta enemmän äitiyspakkauksen periaatteella. Laitoin sinne vauvan bodyn ja siihen mätsäävän t-paidan isälle (isän [...]
      Tää oli ihana
       t. Isä
      ps. Mulla on myös pallit ja jään kohta vanhempainvapaalle :)

      Lainaa

    52. Tervetullut undulaatti 9.4.2025 19:21
      Tulos: -19 (23 ääntä)
      Madoton mato: Oisihan se kivaa, jos kaikkeen olisi varaa. Että itse saisi päättää, kuinka pitkään lapsen kanssa on kotona - mutta muut maksavat sen. Lisäksi UN Women on niin kaukana tasa-arvosta kuin olla ja voi. Toista yhtä miesvihamielistä järjestöä on vaikea löytää.
      Tsot, tsot. Muistetaanpas nyt ne miinusta tuottavat kommentit. Niihin kuuluvat mm sekä tuet että miesten tasa-arvo.
      Jatkossa sitten kirjoitat positiivisista asioista, eikös? 

      Lainaa

    53. Tervetullut undulaatti 9.4.2025 19:21
      Tulos: -14 (16 ääntä)
      Madoton mato: Oisihan se kivaa, jos kaikkeen olisi varaa. Että itse saisi päättää, kuinka pitkään lapsen kanssa on kotona - mutta muut maksavat sen. Lisäksi UN Women on niin kaukana tasa-arvosta kuin olla ja voi. Toista yhtä miesvihamielistä järjestöä on vaikea löytää.
      Tsot, tsot. Muistetaanpas nyt ne miinusta tuottavat kommentit. Niihin kuuluvat mm sekä tuet että miesten tasa-arvo.
      Jatkossa sitten kirjoitat positiivisista asioista, eikös? 

      Lainaa

    54. Äkkijyrkkä kobra 11.4.2025 13:25
      Tulos: +4 (8 ääntä)
      Kaisa, täällä isö joka on mielestäsi täysi lammas. Olin lapsen kanssa kotona maksimit mitä voi olla. Lapsi-isäsuhde on nyt aivan huikeaa. Pärjää koulussa erinomaisesti.

      Lainaa

    55. Intiimi peura 13.4.2025 12:04
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Runsas maksamato: Milloin mies alkaa muistaa vaimoaan, joka sen kaiken vaivan ja kivun kokee?
      Mistä me tietäisimme? Kysy mieheltäsi.

      Lainaa

    56. Hännällinen gerbiili 14.4.2025 13:32
      Tulos: -2 (8 ääntä)
      Miksi ihmiset hankkivat lapsia jos heillä ei ole varaa niihin? Eihän ihmiset ostele huvipursia tai luksusautojakaan jos siihen ei ole tilillä rahaa. Miksi lasten hankinnassa tuntuu katoavan rationaalinen taloudenhoito? Lapsi kärsii eniten kun joutuu syntyä puutteellisiin olosuhteisiin, eikä sitä yksikään lapsi ole pyytänyt vaan aikuiset ovat sen päättäneet lapsen puolesta. Kuitenkin lapsen etu pitäisi olla aina keskiössä mutta valitettavan monesti näin ei ole. Olisi oikeudenmukaisempaa jos vanhemmat maksaisivat omat lapsensa koska on muillakin ihmisillä (lapsettomilla/lapsivapailla) elämässään unelmia ja välillä tiukkaa, mutta ei-vanhemmat joutuvat silti uhraamaan omat unelmansa toisten (vanhempien) unelmien rahoittamiseen. Tästä on tasa-arvo kaukana, vaikka kuinka katselisi ruusunpunaisten lasien läpi. Make it make sense.

      Lainaa

    57. Tulos: +3 (3 ääntä)
      Raoton lepakko: Aika surullista tuo, että alkoholi pitää liittää isyyteen, ja sitä kuvataan "hauskana" asiana.
      No tää.
      Kuinka moni äiti saa pahvilaatikollisen viiniä, ja sitten sille kiherretään yhdessä, kun on niin hauska juttu?

      Lainaa

    58. Tulos: +2 (2 ääntä)
      Kaareva muovipussi: Myönnettäköön, että mulla ei ole lapsia tai pyöri paljon aiheen kanssa. Mutta mua hämmentää näkemäni isyyspakkaukset. Tai siis, äitiyspakkaushan on pääosin vauvantarvikkeita sekä muutaman terveys/aputuoteet äidille. Sit suurin osa näistä näkymistäni isyyspakkauksista tuntuu olevan just joko [...]
      Aivan. Koska miestä pitää lahjoa, kun se nyt jalona jaksaa omaa perhettään.
      Naiselle annetaan tavaroita vauvaa varten, jotta siitä olisi helpompi huolehtia.
      Kyllähän tämä nyt ikävä kyllä vähän huonon viestin lähettää.

      Lainaa

    59. Tulos: 0 (0 ääntä)
      Äkkijyrkkä kobra: Kaisa, täällä isö joka on mielestäsi täysi lammas. Olin lapsen kanssa kotona maksimit mitä voi olla. Lapsi-isäsuhde on nyt aivan huikeaa. Pärjää koulussa erinomaisesti.
      Varmasti juuri siksi, että nimenomaan ISÄ oli hänen kanssaan kotona?

      Lainaa

    60. Tulos: +1 (1 ääni)
      Kyllähän jokainen voi ihan itse valita kauanko haluaa olla työttömänä kotona lasten kanssa. Toivottavasti siitä sit vain maksetaan sama kuin työttömille, jotka eivät edes hae töitä.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: ideat, isyyspakkaus, isä, kela, kotihoidon tuki, kotona, tasa-arvo, vanhemmat, vanhemmuus, äiti