Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Luontoilta, osa 110

Tesomajärveltä löytyy mystisen musta pääkallo.
Luontoilta, osa 110

Kelpaako julkaisu etusivulle?

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 41 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Mauton ahven 7.8.2025 0:25
      Tulos: -14 (42 ääntä)
      Uotila ampuu kovilla!

      Lainaa

    2. Ilmiselvä persoona 7.8.2025 1:30
      Tulos: +25 (85 ääntä)
      Uotila Sinä olet SE! Minä olen hän ja estettyjä porsaita äidin oomme kaikki.

      Lainaa

    3. Tulos: +106 (122 ääntä)
      En oo ikinä nähny noin hauskaa kuvaa heposista! Kiitos tästä!

      Lainaa

    4. Matta mansikka 7.8.2025 1:59
      Tulos: +25 (37 ääntä)
      Että semmoinen pääkallo/crocks 😲

      Lainaa

    5. Lisäaineeton norppa 7.8.2025 5:31
      Tulos: +104 (120 ääntä)
      Ovatpa he hauskanoloisia ponihenkilöitä

      Lainaa

    6. Kenkku metsämarja 7.8.2025 6:22
      Tulos: +28 (40 ääntä)
      Mutta mikä oli pääkallocrocsin tarina?!

      Lainaa

    7. Tulos: +97 (121 ääntä)
      Tekisin samoin kuin Uotila. En itse sano eläimistä hän - ja minusta kuulostaa hölmöltä, kun niin sanotaan - mutta ihmiset, jotka tulevat määräilemään, kuinka toisten pitää puhua, ovat helvetin rasittavia.

      Lainaa

    8. Tinkimätön unikeko 7.8.2025 7:49
      Tulos: -19 (49 ääntä)
      Etikettiin? Metukka?

      Lainaa

    9. Mauton ahven 7.8.2025 7:54
      Tulos: +58 (62 ääntä)
      Tinkimätön unikeko: Etikettiin? Metukka?
      Tuo Tiluksilla on somevaikuttaja, ja kauppaa ainakin teemakarkkeja, joiden pakkauksissa on kuvia heidän eläimistään.

      Lainaa

    10. Girlie Friendston 7.8.2025 8:12
      Tulos: -70 (80 ääntä)
      Crocci, tai Croci ei Crocsi. One Croc, two Crocs.

      Lainaa

    11. Pompöösi timantti 7.8.2025 8:23
      Tulos: +69 (73 ääntä)
      Juice aikoinaan lauloi "ole mulle vähän aikaa hän". Ni tarkottiko ihmistä vai mäyräkoiraa ...

      Lainaa

    12. Itseasiassa 7.8.2025 8:36
      Tulos: +62 (66 ääntä)
      Voi hauki parka.

      Lainaa

    13. Pölynimuriton koira 7.8.2025 8:40
      Tulos: +37 (81 ääntä)
      Kyllä mä puhekielessä käytän luontaisesti eläimistä hän ja ihmisistä se.

      Lainaa

    14. Puhekyvytön tomaatti 🍅 7.8.2025 8:50
      Tulos: -33 (71 ääntä)
      Pölynimuriton koira: Kyllä mä puhekielessä käytän luontaisesti eläimistä hän ja ihmisistä se.
      Milloin ja mistä tämä on levinnyt? Ja miksi se vaikuttaa vain tietynlaisiin ihmisiin?

      Lainaa

    15. Nurja jyrsijä 7.8.2025 9:01
      Tulos: +47 (49 ääntä)
      Girlie Friendston: Crocci, tai Croci ei Crocsi. One Croc, two Crocs.
      Suomeksi Crocsit, joten yksi on Crocsi

      Lainaa

    16. Tulos: +77 (99 ääntä)
      Ai hitsi tämä "se vai hän"-väittely. Tiesittekö muuten, että vanhassa kirjasuomessa eläimistä käytettiin hän-pronominia? Mun mielestä on ihan oikein kyseenalaistaa, miksi eläimistä yhä käytetään se-pronominia. Esim. Kielikellon mukaan "se" viittaa eläimeen, esineeseen tai asiaan, ja "hän" ihmiseen tai muuhun persoonalliseen olentoon. Jos on yhtään perillä siitä mitä eläimistä on tähän mennessä tutkimuksissa selvitetty, on ihan selvää, että sika on persoonallinen olento, ei kastelukannuun verrattava.

      Lainaa

    17. Puhekyvytön tomaatti 🍅 7.8.2025 10:08
      Tulos: +29 (77 ääntä)
      Se: Ai hitsi tämä "se vai hän"-väittely. Tiesittekö muuten, että vanhassa kirjasuomessa eläimistä käytettiin hän-pronominia? Mun mielestä on ihan oikein kyseenalaistaa, miksi eläimistä yhä käytetään se-pronominia. Esim. Kielikellon mukaan "se" viittaa eläimeen, esineeseen tai asiaan, ja "hän" [...]
      Niin tai sitten voisi vaan puhua kuin normaali ihminen ja olla loukkaantumatta kaikesta. Kukaan täyspäinen ei "se" pronominillä yritä alentaa ihmisiä tai eläimiä kastelukannuiksi 🙄 - Mä kysyin Paulalt eilen siit kansiost. - Ai mitä se sano? - Ootsä jo käyny Bellan kans ulkona? - Joo mä kävin sen kans koirapuistos. Täysin normaalia puhekieltä. Lopettakaa jo tämä jatkuva älytön uhriutuminen joka hemmetin asiasta.

      Lainaa

    18. Juuri maalattu sarvikuono 7.8.2025 10:10
      Tulos: +51 (57 ääntä)
      Jos kiinnostaa, niin Kielikellossa on kiinnostavia artikkeleita hän- ja se-ilmauksista. Häntä on käytetty eläimistä (ja asioista) jo paljon nykyhetkeä aiemmin. Kyseessä on logoforinen ilmaus, eli hän-sanaa käytetään, kun kerrotaan puheessa esiintyvän päähenkilön ajatuksista ja tuntemuksista - joissain murteissa tätä esiintyy enemmän kuin toisissa. Jos keskittyy kuuntelemaan tai lukemaan niin huomaa, että aika monesti samaan eläimeen viitataan yhden keskustelun aikana sekä se- että hän-ilmauksilla.

      Lainaa

    19. Kelvoton susi 7.8.2025 10:20
      Tulos: +9 (13 ääntä)
      Pompöösi timantti: Juice aikoinaan lauloi "ole mulle vähän aikaa hän". Ni tarkottiko ihmistä vai mäyräkoiraa ...
      Mutta mitä Juice lauloi kannibaaleille? "Lounas kai olla saan"

      Lainaa

    20. Rapee kirsikka 7.8.2025 10:33
      Tulos: +7 (19 ääntä)
      Se: Ai hitsi tämä "se vai hän"-väittely. Tiesittekö muuten, että vanhassa kirjasuomessa eläimistä käytettiin hän-pronominia? Mun mielestä on ihan oikein kyseenalaistaa, miksi eläimistä yhä käytetään se-pronominia. Esim. Kielikellon mukaan "se" viittaa eläimeen, esineeseen tai asiaan, ja "hän" [...]
      Jännää! Mä oon saanut sen käsityksen, että se-sana olisi vanhempaa suomea ja hän-sana ruotsin kielen vaikutusta (han). Vaihteleekohan tää murteiden mukaan, muistaakseni sanastoa kerättiin länsi-Suomen murteista ja kielioppia taas itä-Suomesta? Mutta se on lienee selvää, että aiemmin kielessä ei ole tehty selvää rajaa ihmisen ja eläimen välillä. Itse luonnollisesti käytän kaikista (jopa omista perheenjäsenistäni) pronominia se/ne

      Lainaa

    21. Arvokas ananas 7.8.2025 10:40
      Tulos: +21 (31 ääntä)
      Puhekyvytön tomaatti 🍅: Niin tai sitten voisi vaan puhua kuin normaali ihminen ja olla loukkaantumatta kaikesta. Kukaan täyspäinen ei "se" pronominillä yritä alentaa ihmisiä tai eläimiä kastelukannuiksi 🙄 - Mä kysyin Paulalt eilen siit kansiost. - Ai mitä se sano? - Ootsä jo käyny Bellan kans ulkona? - Joo mä kävin sen kans [...]
      No en vielä tässä kommenttiketjussa nähnyt yhtäkään uhriutumista, Sen kommentti ei sitä ainakaan ollut. Harvempi varmaan kuitenkaan vaatii käytettävän eläimistä hän-pronominia ja loukkaantuu se-sanan käytöstä, pikemminkin siitä varmaan loukkaantuu jos on tottunut tai jossain tilanteessa innostunut käyttämään hän-pronominia ja tästä tullaan hyökkäämään ja tuomitsemaan. Silloin voi tietysti tulla puolustusreaktiona vähän hölmömpääkin tekstiä, mutta eiköhän ole hölmömpää mennä alunperin puuttumaan siihen millä pronominilla joku lemmikkiään kutsuu. 
      Oma puheeni, murre, intonaatiot ym. muuttuvat voimakkaasti tilanteen ja seuran mukaan, eli minulla on voimakas foneettinen adaptaatio. Vieraiden kielten ääntäminen on minulle todella helppoa, vähän kielestä riippuen ja muutenkin erilaiset puhenuotit tarttuvat itsestään mukaan joksikin aikaa. Yllätinpä itseni vasta käyttämästä lenkillä minua ja koiraani tervehtimään jääneestä vieraasta koirasta sanaa hän. Oma koirani on aina ollut se tai Nimi, mutta ilmeisesti tuo tilanne ja ihminen koiran remmin päässä lukeutuivat alitajuisesti ihmisiin, joiden kanssa koiria hänetellään ja se vain tuli suustani yhtään miettimättä. Hämmennyin kyllä hieman itsekin, koska ei tuo luontaista ole. Mutta jos nyt joku olisi tilanteen kuullut ja tulisi rähjäämään siitä kuinka kelvoton ja pöljä olen yhden pronominin takia niin... ehkä saattaisin tietyssä mielentilassa sanoa vähän takaisinkin. Luultavasti kuitenkin hämmentyisin, poistuisin mahdollisimman pian ja miettisin sitten omassa rauhassa että jopas oli tyhmästi ja rumasti toimittu.

      Lainaa

    22. Peruuttamaton riikinkukko 7.8.2025 10:43
      Tulos: +32 (34 ääntä)
      Puhekyvytön tomaatti 🍅: Milloin ja mistä tämä on levinnyt? Ja miksi se vaikuttaa vain tietynlaisiin ihmisiin?
      Se ei ainakaan ollut levinnyt vielä kansalliskirjailijamme Aleksis Kiven aikaan, koskapa Seitsemässä veljeksessä eläimistä käytetään ainakin joissakin kohtaa pronominia "hän."

      Lainaa

    23. Puhekyvytön tomaatti 🍅 7.8.2025 10:54
      Tulos: -16 (26 ääntä)
      Peruuttamaton riikinkukko: Se ei ainakaan ollut levinnyt vielä kansalliskirjailijamme Aleksis Kiven aikaan, koskapa Seitsemässä veljeksessä eläimistä käytetään ainakin joissakin kohtaa pronominia "hän."
      Arvokas ananas: No en vielä tässä kommenttiketjussa nähnyt yhtäkään uhriutumista, Sen kommentti ei sitä ainakaan ollut.

      Hän ja se ovat molemmat❗️ihan normaalia suomea. Se on tämä uusi laji joka aina toitottaa, että "lemmikki on hän ja ihminen on se!" tai vaihtoehtoisesti, kuten tässä ketjussa jo aiemmin että "eläimet eivät ole mitään esineitä! Koirani ei ole kastelukannu!"

      Ja kyllä, lasken tämän että eläintä muka kutsuttaisiin esineeksi jonkin asteen turhasta uhriutumiseksi, vaikka sitähän te ette voi myöntää koska tomaatti ei voi olla oikeassa, ehei.

      Lainaa

    24. Kuiskaava oliivi 7.8.2025 11:22
      Tulos: +28 (36 ääntä)
      Puhekyvytön tomaatti 🍅: Hän ja se ovat molemmat❗️ihan normaalia suomea. Se on tämä uusi laji joka aina toitottaa, että "lemmikki on hän ja ihminen on se!" tai vaihtoehtoisesti, kuten tässä ketjussa jo aiemmin että "eläimet eivät ole mitään esineitä! Koirani ei ole kastelukannu!"Ja kyllä, lasken tämän että eläintä muka kutsuttaisiin [...]
      Miksi uhriudut? Älä nillitä toisten hän-sanan käytöstä jos et kestä muiden se-sanan käyttöä. Yksinkertaista jopa tomaateille. Niille. Heille.

      Lainaa

    25. Väritön käärme 7.8.2025 11:26
      Tulos: +10 (18 ääntä)
      ainakin täällä kokemäenjokilaakson murteissa (satakunta, etelä-pirkanmaa) on yleistä sanoa eläimestä hän ja ihmisestä se ja toi

      Lainaa

    26. Tulos: +15 (23 ääntä)
      Puhekyvytön tomaatti 🍅: Niin tai sitten voisi vaan puhua kuin normaali ihminen ja olla loukkaantumatta kaikesta. Kukaan täyspäinen ei "se" pronominillä yritä alentaa ihmisiä tai eläimiä kastelukannuiksi 🙄 - Mä kysyin Paulalt eilen siit kansiost. - Ai mitä se sano? - Ootsä jo käyny Bellan kans ulkona? - Joo mä kävin sen kans [...]
      Uhriutuminen? Sinähän se tässä uhriudut kun et kestä ajatusta siitä että sinut voidaan blokata jos tulet aukomaan päätäsi täysin turhasta asiasta.

      Lainaa

    27. Puhekyvytön tomaatti 🍅 7.8.2025 11:30
      Tulos: -13 (27 ääntä)
      Kuiskaava oliivi: Miksi uhriudut? Älä nillitä toisten hän-sanan käytöstä jos et kestä muiden se-sanan käyttöä. Yksinkertaista jopa tomaateille. Niille. Heille.
      Luetun ymmärtäminen? En ole nillittänyt kenenkään hän- tai se-sanan käytöstä, vaan siitä uhriutumisesta että se-sana muka esineellistää.
      Rautalangasta:
      Hän ja se ovat molemmat suomea ja niitä voi molempia käyttää ihmisistä ja eläimistä. Ei niin, että "hän on eläimille, se on ihmisille" eikä myöskään päinvastoin.
      Syö jauhoja.

      Lainaa

    28. Kuiskaava oliivi 7.8.2025 12:36
      Tulos: +15 (25 ääntä)
      Puhekyvytön tomaatti 🍅: Luetun ymmärtäminen? En ole nillittänyt kenenkään hän- tai se-sanan käytöstä, vaan siitä uhriutumisesta että se-sana muka esineellistää. Rautalangasta:Hän ja se ovat molemmat suomea ja niitä voi molempia käyttää ihmisistä ja eläimistä. Ei niin, että "hän on eläimille, se on ihmisille" eikä myöskään päinvastoin. Syö jauhoja.
      Sun kannattaa tosiaan miettiä ihan itse, mitä on uhriutuminen, kun näet sitä jokaisen jutussa. Tai siis jokaisen, joka on eri mieltä kuin sinä. Minä käytin vain sinun logiikkaasi. Pufff pölisee

      Lainaa

    29. Nimikone ei toimi 7.8.2025 12:45
      Tulos: -28 (42 ääntä)
      Hän pronominin käyttö eläimistä alkoi laajeta instapyllistelijöiden eli nk. vaikuttajien teksteistä. Joku aitolehm sori aitolehti yms. käytti ja kohta osa ihmisapinoista apinoi koska sehän on niin hienoa. Meidän Murre on hän, ai kuinka ihanaa. Kun näen eläimestä käytettävän hän sanaa, luokittelen käyttäjän heti hiukan vajaaksi. Rotta juoksi juuri kadulla, hän oli niin iso.

      Lainaa

    30. Arvokas ananas 7.8.2025 13:26
      Tulos: +19 (27 ääntä)
      Puhekyvytön tomaatti 🍅: Hän ja se ovat molemmat❗️ihan normaalia suomea. Se on tämä uusi laji joka aina toitottaa, että "lemmikki on hän ja ihminen on se!" tai vaihtoehtoisesti, kuten tässä ketjussa jo aiemmin että "eläimet eivät ole mitään esineitä! Koirani ei ole kastelukannu!"Ja kyllä, lasken tämän että eläintä muka kutsuttaisiin [...]
      Vääntelet tuossa aika rajusti Sen kommentin muotoilua ja asennetta vastaamaan odottamaasi uhrautumista, mitä alkuperäinen kommentti ei ollut.
      Plussaillu, miinustelu tai vasta-argumentointi ei omalta osaltani ole juuri koskaan henkilökohtaista, enkä aina edes huomaa millä nimimerkillä kommentti on kirjoitettu. Mutta käy vaikka vilkaisemassa edellisen mokan lasagnenappi-kommenttisi. Siellä on plussaa selkeästi, yksi niistä minulta, koska se kommentti oli fiksu. Tomaatti on ihan oikeassa silloin kun Tomaatti on oikeassa. Ainaa selkeää oikeaa ja väärää ei tietenkään ole, mutta suuri tai pieni osa muista voi olla eri mieltä tai samaa mieltä kanssasi eri aiheista. Ei se enimmäkseen ole henkilökohtaista.
      Miinustamisista sen verran, että itse lähes poikkeuksetta miinustan asiatonta kieltä, nimittelyä, itsensä vahingoittamiskehotuksia tms. sisältäviä kommentteja, vaikka olisin varsinaisesta väittämästä, mielipiteestä tai sen perusteluista samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Mielestäni on lähes aina parempi olla kohteliaasti väärässä kuin törkeästi ja ilkeästi oikeassa.

      Lainaa

    31. Haudattu ampiainen 7.8.2025 17:22
      Tulos: +10 (14 ääntä)
      Nimikone ei toimi: Hän pronominin käyttö eläimistä alkoi laajeta instapyllistelijöiden eli nk. vaikuttajien teksteistä. Joku aitolehm sori aitolehti yms. käytti ja kohta osa ihmisapinoista apinoi koska sehän on niin hienoa. Meidän Murre on hän, ai kuinka ihanaa. Kun näen eläimestä käytettävän hän sanaa, [...]
      Minä käytän myös autostani ja veneestämme pronominia hän.

      Lainaa

    32. Tilava delfiini 7.8.2025 17:28
      Tulos: +4 (16 ääntä)
      Kuvassa ei ole pääkallo crocsit, vaan sandaalityyppiset jalkineet. Lipokkaat, släbärit, tai millä nimellä haluaakaan kutsua. Mulla on pääkallocrocsit, ja ne on ihan eri näköiset, kun nuo lipokkaat.

      Lainaa

    33. Siirrettävä leopardi 7.8.2025 17:30
      Tulos: +12 (18 ääntä)
      estin kaikki ihmiset joilla ei ole muuta tekemistä kuin kommentoida feissarimokiin

      Lainaa

    34. Kuulu kärpänen 7.8.2025 20:15
      Tulos: +17 (21 ääntä)
      Huvittavaa kuinka jotkut käyttäytyy ihan kuin olisi kovakin kosto joutua jonkun tuntemattoman estämäksi somessa.

      Lainaa

    35. Vajoava mansikka 7.8.2025 23:06
      Tulos: +22 (24 ääntä)
      Haudattu ampiainen: Minä käytän myös autostani ja veneestämme pronominia hän.
      Häntä voi käyttää näppärästi ironisesti vaikka mistä. Joku laite sammuu itsekseen: "Hän päätti sitten nukahtaa." 😁. Hyttynen istuuntuu reidelle: "Hän tuli sitten siihen imemään." Ja tätä rataa. Läpällä muttei edes kännissä 😲

      Lainaa

    36. Tilava delfiini 8.8.2025 2:23
      Tulos: +7 (9 ääntä)
      Haudattu ampiainen: Minä käytän myös autostani ja veneestämme pronominia hän.
      Myöskin joku voisi siitä aiemmin mainitusta kastelukannusta käyttää pronominia hän.
      Outoa se mun mielestä silti on, kun on tottunut käyttämään SE joka asiassa.

      Lainaa

    37. Tulos: +12 (14 ääntä)
      Lyhyempi poni: 🤪 Pidempi poni: 😏

      Lainaa

    38. Läpinäkyvä manaatti 8.8.2025 10:51
      Tulos: +15 (17 ääntä)
      "Hän" on minun puhekielessäni mikä tahansa olento tai asia, joka sillä hetkellä on tai toimii jollakin tavalla höpsösti (niin positiivisessa kuin negatiivisessakin mielessä). Siispä koirani on "hän" säikähtäessään kärpästä, samoin kärpänen on "hän" lentäessään päin naamaani. Haarukka on "hän" pudotessaan lattialle, ja pullataikina on "hän" jättäessään kohoamatta. Ei ole niin vakavaa.

      Lainaa

    39. Intiimi peura 8.8.2025 19:31
      Tulos: -1 (3 ääntä)
      Se: Ai hitsi tämä "se vai hän"-väittely. Tiesittekö muuten, että vanhassa kirjasuomessa eläimistä käytettiin hän-pronominia? Mun mielestä on ihan oikein kyseenalaistaa, miksi eläimistä yhä käytetään se-pronominia. Esim. Kielikellon mukaan "se" viittaa eläimeen, esineeseen tai asiaan, ja "hän" [...]
      Jos näen kadulla miehen jolla naama muistuttaa tuon hauen naamaa, en tapa häntä.

      Lainaa

    40. Äänioikeutettu taikuri 8.8.2025 19:39
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Juuri maalattu sarvikuono: Jos kiinnostaa, niin Kielikellossa on kiinnostavia artikkeleita hän- ja se-ilmauksista. Häntä on käytetty eläimistä (ja asioista) jo paljon nykyhetkeä aiemmin. Kyseessä on logoforinen ilmaus, eli hän-sanaa käytetään, kun kerrotaan puheessa esiintyvän päähenkilön ajatuksista ja tuntemuksista - [...]
      Just näinhän se menee. Ihan sujuvasti vaihtuvat hän ja se -pronominit sekä eläimistä että ihmisistä sen mukaan, millaisessa kontekstissa niistä milloinkin puhuu. Samoin ne ja he. Yleensä nekin, joiden mielestä ihminen on aina hän, käyttävät ihmisistä välillä pronominia ne, eivätkä edes tajua näiden yhteyttä. Tuskin tässäkään viestissä kovin monen kielikorvaan tökkäsi sana "niistä".

      Lainaa

    41. Intiimi peura 9.8.2025 17:38
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Äänioikeutettu taikuri: Just näinhän se menee. Ihan sujuvasti vaihtuvat hän ja se -pronominit sekä eläimistä että ihmisistä sen mukaan, millaisessa kontekstissa niistä milloinkin puhuu. Samoin ne ja he. Yleensä nekin, joiden mielestä ihminen on aina hän, käyttävät ihmisistä välillä pronominia ne, eivätkä edes tajua näiden yhteyttä. Tuskin tässäkään viestissä kovin monen kielikorvaan tökkäsi sana "niistä".
      Enkä niistä, niistä itse. Mikä edes on oikeaoppinen pronomini kun puhutaan eläimistä ja ihmisistä yhdessä? En tiedä, siksi en kiinnittänyt siihen huomiota mutta huomasin kyllä sanan "nekin".

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: crocs, hauki, hän, kalat, kuva, ponit, pääkallo, sandaalit, se

  • Uusimmat

  • Kategoriat